ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/05/2005

פרוטוקול

 
סלילת כביש ראשי בסכנין

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
17.5.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
 
 
 
 
פרוטוקול מס' 421
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שלישי, ח' באייר התשס"ה (17 במאי 2005), שעה 10:30
סדר היום
סלילת כביש ראשי בסכנין
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
אראלה גולן
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
מוזמנים
עלי חדר זידאן יועץ שר הפנים לענייני ערבים
יחזקאל לביא משרד הפנים
מיכל אמיתי מנהלת תכנון מגזר ערבי, משרד הפנים
ארקדי נמצוב מהנדס מחוז חיפה, מע"צ
גניך שוורץ מרכז המגזר של בני מיעוטים, מע"צ
מוחמד בשיר ראש עיריית סכנין
סולימאן עותמאן מהנדס עיריית סכנין
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפה קרינצה
 

סלילת כביש ראשי בסכנין
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה. זימנו את הישיבה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה ביזמתי, לדון בנושא הכביש הראשי של סכנין. אני מכיר את הכביש, אני עובר בו כמעט שבע שנים. נשמע את ראש העיר – אמנם הוא נבחר חדש – ואת מהנדס העיר.
מוחמד בשיר
נכון, לכן את העניין המקצועי אני משאיר למהנדס העיר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גם אם היית ותיק, בעניין המקצועי מדבר מהנדס העיר, אבל אנחנו רוצים לשמוע ממך, אחרי שנה ומשהו שאתה מכהן, איך קרה שפרוייקט כזה נמשך יותר משבע שנים.
מוחמד בשיר
אין לי תשובה לזה. מיד שכשנכנסתי לתפקיד פניתי למע"צ וביקשתי ישיבה דחופה. הייתה ישיבה, והודיעו לי שהעניין בטיפול, ובזמן הקרוב יתחילו את שלב ג', והובטח להשלים את שלב א' ו-ב'. בהזדמנות שניה אמרו שאושרו לנו 11 מיליון שקלים, ונתחיל בחודש אפריל 2004, אחר כך ביוני 2004, אחר כך אמרו בספטמבר 2004, ואחרי ספטמבר אמרו שאין כסף.
אראלה גולן
באיזה שלב הכביש נמצא?
מוחמד בשיר
אפילו שלב ראשון לא הושלם עדיין. אפשר לדבר על שלבים א' ו-ב', 80% או 90% משני השלבים בוצעו, ונשאר קטע לא מבוטל. ב-98' התחילו בביצוע העבודה, אורך הכביש הוא שלושה קילומטרים בערך, ואין לי הסבר. כל חודש אני מקבל הודעות על תאונות דרכים - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר בשיר, לא ביקשנו ממך הסבר, יסבירו מי שלא עשו את העבודה. אנחנו רוצים שתספר לנו על העינוי שעוברים התושבים, על העינוי שעוברים האנשים שעוברים את סכנין, עראבה ודיר חנא, על העינוי שעוברים האזרחים יום-יום, תוך כדי העבודה המתמשכת שבע שנים. אולי עברתי משם חמש פעמים בחודש והתעניתי, אולי במשך היום העינוי הזה לא קיים. רוצים לשמוע ממך על הסבל והעינוי שעוברים התושבים וכל המשתמשים בכביש הזה, ועל הביורוקרטיה שאתה נתקל בה כראש עיר, ומהנדס העיר ומועצת העיר נתקלים בה בהתמודדות עם הרשויות והמוסדות שמטפלים בכביש הזה במשך שבע השנים.
מוחמד בשיר
כאזרח, אני מתבייש להגיד שיש לנו כביש כזה, שמסוכן גם להולכי רגל וגם לרכבים. מדובר על עיר שהכריזו עליה בשנת 95', אבל שום דבר לא השתנה, אנחנו עדיין חיים בשנות ה-60' או ה-70'. הכביש מסוכן, יש תלמידים שהולכים לאורך כל הכביש, יש אפילו בית ספר תיכון אחד, שמי שמתגורר בשכונה המערבית של העיר חייב ללכת ברגל עד השכונה המזרחית, ולאורך כל הדרך – שלושה קילומטרים - הולך ברגל. אין תאורה, אין תמרורים, אין מעברי חצייה. אני מוכן להמציא תוך 24 שעות חוות דעת – אם מישהו יחלוק על דעתי - שהכביש הזה מסוכן, לא רק לא תקני. כל שני וחמישי אנחנו מקבלים תביעות מנהגים שנתקעים באמצע הכביש, גם תביעות לפיצויים עבור נזק גוף.
 
לגבי תאורה, שאלתי מדוע עד הכניסה לאזור התעשייה תרדיון, מרחק של 500 מטר, יש תאורה, ובכניסה לסכנין אין תאורה, מדוע? מי שמתכנן את האזור, בכניסה לסכנין השכל שלו מפסיק לתפקד?
 
המקרה של כביש 805 זועק לשמיים. אני מבקש מחברי הוועדה, מכל הגורמים, שיבואו ויבקרו, יתרשמו מהמצב הקיים, שלא מתקבל על הדעת. שבע שנים לא מצליחים להשלים סלילת כביש באורך של שלושה קילומטר. אני לא רוצה לדבר על מנהרה בירושלים, שמשקיעים בה 500 מיליון שקלים, אבל בסכנין, להשקיע 11 מיליון שקלים בכביש לוקח שבע שנים, ואין לנו אפילו הבטחה מתי נשלים את העבודות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו נוהגים בדרך כלל לאפשר לאנשי המקצוע להשלים את דבריהם, אבל לחבר הכנסת טאהא יש התחייבות נוספת במשכן, ניתן לו את רשות הדיבור.
ואסל טאהא
ברוכים הבאים. חשוב לדון בדוגמה של סכנין, שהבעיות שלה משליכות על כל האזור שם, מפני שהוכרז עליה כעיר, אבל היא עדיין במתכונת של כפר. כשרוצים להתייחס אליה ככפר מתחילים לדבר על האדמות, האדמות מופקעות, והיא נשארת לא כפר ולא עיר.
אראלה גולן
גם לכפר מגיע כביש.
ואסל טאהא
נכון. אני שם שנתיים, המשרד שלי קרוב לכביש הראשי וכל שבוע אני בסכנין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז איך לא העלית את הנושא?
ואסל טאהא
העלינו את הנושא. כל שבוע אני שם, ואני רואה מה קורה בכביש הזה. פתחו את הכביש, ואנחנו מתפללים שיסגרו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז יש לנו עדות חיה.
ואסל טאהא
כשמתחילים לעבוד בכביש זה נמשך שנים עד שנסלל קטע קטן. עוד מעט תשמע על תקציבים, יגידו לך שאין תקציבים, הממשלה לא מקצה. אבל לפני שיגידו את זה אני רוצה להגיד שאת הסרט הזה עברתי בכפר כנא, כשהייתי ראש המועצה שם סבלתי מאותה בעיה.
 
אני רוצה להגיד למע"צ, לגבי תוכנית הארבעה מיליארד, קיזזו הרבה מיליונים ולקחו לתאורה. לכל ישוב יהודי בגליל יש תאורה, וכשמגיעים לכפר ערבי אין תאורה, שם התאורה נעלמת. התקציב הזה קוזז מהארבעה מיליארד שהוקצו לסקטור הערבי, את הכניסות של הישובים היהודים קיזזו מתוך התקציב הכולל שהוקצה לסקטור הערבי. זה ברור, אין צורך להוכיח את זה.
 
בקשר לסכנין, הכביש חוצה את העיר. אין גשר עילי או מעבר תת-קרקעי, שמקל על תלמידים, ילדים, נשים, משפחות, אוכלוסייה שם. יש ממש סכנת חיים, כשאני נוסע בכביש אני חושש מתאונה, מלדרוס ילד או אדם, במיוחד בכניסה המערבית. אם כבודו יבקר שם –אני חושב שבקרת שם – ראית במו עיניך מה מתרחש במקום. הכביש עצמו, מדיר חנא עד מערבית לסכנין, מסוכן ויש צורך לסדר אותו. אנחנו מדברים על כביש פנים של סכנין, אבל יש לו המשך לעראבה וסכנין, ויש סכנת חיים שם, במיוחד במערב העיר.
 
כבוד ראש העיר דיבר על תאורה, והוא צודק ב-100%, לא רק לגבי סכנין, גם לגבי רוב הכפרים הערביים בצפון. זה כביש שהוא בחזקת מע"צ, והיא חייבת להאיר אותו על מנת להפחית את הסכנות, ורוב הצפון עובר משם - אז מה אשמת ראש העיר אם תקרה תאונה שם? הוא מנסה, הוא עושה מאמץ אדיר על מנת להפחית את הסכנות. מה עושה מע"צ על מנת להפחית את הסכנות שם? כלום לא עושה, רק קטע אחד סודר והשאר כמו שהיה, הסכנות עדיין עומדות, אין תאורה. אפילו תאורה זמנית לא עשיתם, תוך כדי העבודה, עד סיום הכביש.
 
לכן, אני חושב שיש צורך שמע"צ תעמיד שם תאורה זמנית על מנת להפחית את הסכנות, כפי שהיא עושה בכל פרוייקט בארץ. יש צורך גם למהר ולהקצות תקציבים על מנת להשלים את הכביש הזה, שיש שם סכנת חיים.
סולימאן עותמאן
ברשותכם, קצת היסטוריה על הכביש הזה. הכביש הזה חוצה את סכנין, שליש מסכנין דרומית לכביש, שני שליש מסכנין מצפון לכביש. יש בסכנין תשעה בתי ספר, שלושה מהם דרומית לכביש, ושישה צפונית לו. הכביש הזה מהווה עורק ראשי, הוא באחריות מע"צ, הוא כביש אזורי, מהווה עורק ראשי לסכנין לא רק מבחינה תחבורתית, אלא גם מבחינה כלכלית. שהיום מתפתח לכל אורך הכביש, משני הצדדים, מסחר בתנופה גדולה, והוא אמור להיות מנוף כלכלי לתושבי הישוב.
 
התחלנו את תכנון הכביש הזה ב-93'. הגענו להסדר עם מע"צ במשרד התחבורה, שתתקצב את הכביש הזה בשני שליש, ומשרד התחבורה בשליש. לצערי, הסכמנו לזה, למרות שהשליש של משרד התחבורה היה אמור להיות מיועד לפיתוח כבישים פנימיים. אבל בגלל הצורך, בגלל החיוניות, ובגלל שחשבנו שהכביש הזה אמור להיות כרטיס ביקור לסכנין – למרות שהפך היום לגורם עינוי, כמו שאמר היושב ראש בהתחלה - הסכמנו לוותר על תקציב משרד התחבורה, כדי לעשות איגום של תקציבים. התחלנו עם זה בשנת 98', ועד היום - שנת 2005 - בוצע כמעט שליש – 35% - מהכביש. אנחנו קוראים לזה שלבים א' ו-ב', ושלב ג' נמצא בביצוע כבר שלוש שנים ולא הושלם.
 
בשנה שעברה, לאחר מאמצים כבירים, גם של מהנדס המחוז של מע"צ, גויסו שני מיליון שקלים להשלמת שלבים א' ו-ב', שנמצאים עכשיו בביצוע. היום, כל הפניות שלנו למנכ"ל משרד התחבורה, למהנדס המחוז, למנכ"ל מע"צ, ערבנו גם שרים – גם השר אולמרט עצמו – כולם מבטיחים כל שנה שהכביש הזה ייכלל בתוכנית העבודה של השנה הבאה. באים לשנה הבאה – פתאום אין תקציב. בינתיים יש ישיבות, סיכומים, ובסוף אנחנו נופלים בין הכסאות: מע"צ חדשה, מע"צ ישנה. במשרד התחבורה אומרים היום שהם לא אחראים על הכביש הזה, זה באחריות של מע"צ, לא מוכנים להשתתף במימון, ובצדק, כי עם התקציב של משרד התחבורה אנחנו רוצים להשלים כבישים פנימיים. גם מערכת הכבישים בתוך הישוב רעועה, צריך לפתח אותה ולהשקיע בתשתיות. צריך היום 11 מיליון שקלים כדי להשלים הכביש ככביש, ללא גשרים, ללא דברים נלווים שלא מדברים עליהם, מדברים רק על הרצועה של הכביש, שזה 30 מטר.
 
מנכ"ל אגף הבטיחות של משרד התחבורה ביקר בכביש, כולם ראו כמה זה מסוכן. יש קלטות וידיאו שנשלחו למשרד התחבורה ולמע"צ, רואים בהן איך אלפי תלמידים חוצים את הכביש הזה במשך היום. יש דוחות של תאונות דרכים מתועדות, מראים כמה זה מסוכן. לצערי, אפילו האחזקה השוטפת של הכביש לקויה. יש היום הרבה בורות, שהעירייה נאלצת לסתום. בחורף זה ממש סכנת חיים, יש שלוליות מים בכביש הזה, בורות. עושים את זה זמנית, עם אספלט קר, שזה אולי מחזיק ל-24 שעות, ואולי גם זה לא, ואחר כך הבורות קיימים. אם נעבור היום, רואים איזה בורות יש בכביש הזה. הסכנה גדולה, אני יודע שגם מהנדס המחוז מאוד רוצה שהכביש יבוצע, הבעיה היא במע"צ, למעלה, צריך לתקצב.
 
בנוסף, נוצר אבק בתוך הישוב, אנשים סובלים מזה, אנשים חולים באסטמה, ויש הרבה תלונות על זה. הכביש הזה גורם עינוי בתוך סכנין, וצריך להשלים אותו כמה שיותר מהר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה למהנדס העיר. מר לביא, אתה רוצה להגיד משהו?
יחזקאל לביא
אני יכול לתת לך את ההיסטוריה של הסיפור הזה. בזמנו היו שרי פנים שהבטיחו לעזור עם הנושא, לפחות לשר הפנים הקודם, פורז, היה דיבור אתם בנושא. ביקשו ממנו, והוא חשב על משהו. לפניו, כשעוזי ברעם היה השר, דובר על תקציב פיתוח בנושא הזה, אבל לא הועבר שום דבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. יועץ השר, עלי זידאן, בבקשה.
עלי חדר זידאן
אני רוצה לברך את היושב ראש, גאלב מג'אדלה, על הזריזות והאחריות בדיונים, אם זה ברמת הישובים ואם זה ברמה הארצית. אני נדהם מהתמונה העגומה המצטיירת בפנינו לגבי מה שקורה בסכנין. זאת סחבת, זאת התעללות, זאת שערורייה – אין מילים אחרות. אנחנו תמיד אומרים שכולנו למען הפסקת תאונות הדרכים, לדעתי כאן אנחנו מעודדים, כאן יש סכנה רצינית להולכי רגל, לתושבים בסכנין, לתלמידים, ויש פגיעה גם בישובים אחרים כמו עראבה ודיר חנא.
 
עיינתי במסמכים שבפנינו, וכל האחריות לדעתי היא של משרד התחבורה, מע"צ היא חלק ממשרד התחבורה. השר אולמרט היה מעורב בנושא, המנכ"ל היה מעורב בנושא, יש הבטחות, יש סיכומים. בקשתנו – אנחנו מצטרפים בזה לרשות המקומית - שמשרד התחבורה יעמוד בהבטחות לתכנון המקורי של הכביש, בהקצבה שאושרה. זאת בושה שמשרד התחבורה, במשך שנים על גבי שנים, עדיין לא הצליח להקצות כמה מיליונים לעיר סכנין, שהיא עיר מרכזית בגליל.
עסאם מח'ול
האם משרד התחבורה הוזמן לישיבה הזאת?
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש נציגים של מע"צ.
עלי חדר זידאן
הייתי מצפה שמשרד התחבורה ישלח נציגים על מנת למצוא פתרון הולם. משרד הפנים מתקצב ממקורות כמו מענקי איזון, תקציב פיתוח לפרוייקטים, שהם לא בתחום טיפולם ואחריותם של משרדים כמו משרד התחבורה או התשתיות. כל משרד צריך לקיים את המטלות, ואת האחריות המוטלת עליו כלפי התושבים.
עבד אל-מאלכ דהאמשה
כנראה שסכנין אשמה, שהיא עיר מתפתחת, משיגה גביעים עם כל העוני והמחסור. גם כשרוצים עכשיו לפתוח משרד לביטוח לאומי, הוא חייב להיות בתרדיון, לא בסכנין. מרחק של כמה מטרים, אבל הרשות שתגבה את המסים היא משגב ולא סכנין. אני נמצא שם – וזה כבוד להיות שם - כמעט פעמיים בשבוע, אני חושב שצריך לעזור לעיר הזאת בצדק ובזכות. זאת זכותה של כל עיר שיהיה לה כביש, זכותה שיהיה לה מגרש כדורגל. בעניין הזה הבטחתי ואני מקיים, אני מקווה שבתוך שבוע נפתור את הבעיה האחרונה של מגרש הכדורגל.
 
חייבת להיות לנו החלטה חד-משמעית, אני משאיר לשיקולו של היושב ראש איך לעשות את זה, אבל חייבים תוך הימים הקרובים לזמן את האחראים ולהגיע להחלטה שיתקצבו את הכביש. לא רק כביש סכנין, עראבה - דיר חנא זה אותו כביש, כביש מוות, עם הרבה תאונות דרכים, עם חוסר פיתוח, הוא נקרא כביש אדום, וחייבים למצוא פתרון.
אראלה גולן
אני לא מכירה את הכביש, אבל אני עוברת בטירה הרבה, ולכן אני מוחה כי אני חושבת שזה לא ראוי. בטירה יש כביש נפלא עם ככרות ותאורה, ויש איכות לא פחות משום ישוב אחר בארץ. אני לא מבינה למה ההקצאה בסכנין שונה, מה קרה כאן?
 
חוץ מזה, למה זה עולה 11 מיליון שקלים, שזה בערך ארבעה מיליון שקלים לכל קילומטר. הייתי שמחה לדעת למה זה עולה כל כך יקר, אם לא מדברים על גשרים ומנהרות.
סולימאן עותמאן
זה כביש ברוחב 30 מטרים, עם שני מסלולים ועוד כבישי שירות. זה סטנדרט.
אראלה גולן
זה שזה היום עיר זה לא רלוונטי, כל ישוב צריך לקבל, ולו רק בשל תאונות דרכים, ואחרי כן לרווחת התושבים. אפילו, במחילה, זה יותר חשוב מכדורגל.
עבד אלמאלכ דהאמשה
בסכנין כדורגל זה משהו מיוחד. לא כל יום יש קבוצה כזאת שיכולה, ממש מהתחתית להגיע להישגים נפלאים ולקבל את גביע המדינה.
אראלה גולן
נכון מאוד, אבל זה לא אומר שמי שלא מגיע לכאלה מקומות לא מגיע לו לעבור בבטחה את הדרך הזאת. אני אתך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חברת הכנסת גולן אומרת שגם כדי להגיע לאצטדיון הכדורגל בסכניון צריך כביש.
אראלה גולן
אני אומרת שלא צריך לנצח במשחקים בשביל לקבל את המינימום של חיים ראויים. אני מצטערת, אני צריכה לצאת לעוד ועדה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מהנדס המחוז של מע"צ, בבקשה.
ארקדי נמצוב
חבל שחבר הכנסת יצא מהחדר, משום שאני רוצה להזכיר כמה דברים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר-כנסת פעיל, הוא חבר ביותר מוועדה אחת. הם באים, והולכים לתרום במקום אחר.
ארקדי נמצוב
בשנת 1995 - 1996 הממשלה קיבלה החלטה להעביר את כל העבודות שקשורות למגזר הערבי והדרוזי לעיריות או מועצות. מדובר על תכנון מוזמן על ידי מועצה או עירייה, וביצוע על ידי מועצה או עירייה. ב-96' התחילו פרוייקט, המתכנן הוזמן דרך העירייה, הפרוייקט היה מאושר מבחינה סטטוטורית ומבחינת המבנים על מע"צ. זאת אומרת, כביש חוצה סכנין הוא לא כביש בין-עירוני, עם מדרכות, עם תאורה מיוחדת, זה שטח בנוי עם הגבלת מהירות של 50 קמ"ש. הוא בנוי ככה שיהיו ככרות, מעברי חצייה להולכי רגל, ומהירות של 50 קמ"ש.
ואסל טאהא
מה הקריטריונים לכביש בין-עירוני?
עבד אלמאלכ דהאמשה
הכביש הזה מחבר מעכו ועד דיר-חנא וטבריה מזרח, כל האזור הזה מתחבר לאורך הכביש. אתה הורס את המציאות הזאת?
ארקדי נמצוב
אבל יש קריטריונים. הכביש הזה חוצה ישוב. אפשר להגיד שהוא בין-עירוני, אבל הוא בשטח בנוי, עם מדרכות להולכי רגל, עם כניסות לכל העסקים או לתושבים, עם אי הפרדה, עם תאורה בדגם אחר לגמרי – אלה לא עמודים בגובה של 15 מטר - זה כביש עירוני.
יחזקאל לביא
כולכם צודקים. ברגע שכביש בין-עירוני נכנס לתחום רשות מקומית הוא הופך להיות דרך באחריות רשות מקומית עד לרגע שהוא יוצר, וזאת בגלל שהכביש הזה- מבחינת מע"צ - הוא כביש שהמהירות בו מוגבלת, מבנה הכביש משתנה בגלל זה, שולי הכביש משתנים בגלל זה, וכתוצאה מכך הפעילות סביב הכביש היא בידי הרשות המקומית.
ואסל טאהא
גם מע"צ. יש לי דוגמאות, הייתי ראש מועצה, ואני יודע מה זה 754.
יחזקאל לביא
אני אתך, הייתה לי גם שיחה עם ראש העירייה בנושא לפני כן. זאת הייתה הסיבה ששכנעתי את השר הקודם ללכת על מענק שר בנושא הזה, אבל מכיוון שאין תקציבי פיתוח זה נתקע. מה שמנסה להסביר מהנדס המחוז הוא, שהעניין פה הוא באחריות כפולה, גם של משרד התחבורה שצריך להקציב תקציבים, ומצד שני של הרשות המקומית, כשמע"צ צריכה להיות מפקחת על הנושא.
ארקדי נמצוב
זאת התשובה: מי שתכנן ומבצע זאת העירייה, אנחנו עושים שם רק פיקוח עליון על איכות סלילה, בדיקות שקשורות לחומרים, העברת כספים, כולל קבלות שאנחנו מקבלים מהעירייה.
סולימאן עותמאן
לא תכננו ולא ביצענו, משרד התחבורה עשה.
ארקדי נמצוב
לא עשיתי שם מטר אחד של כביש, אני מדבר על 1996, אני לא מדבר על מה שסללו לפני כן, זה לא מעניין אותנו. נכנסתם עם התכנון, עם פרסום מכרז, עם הקבלן. אנחנו כמו פקיד בנק: בודקים איכות ומעבירים כספים.
סולימאן עותמאן
לא נכנסנו. העירייה לא פרסמה מכרז, לא תכננה, לא עשתה כלום.
ארקדי נמצוב
אני נמצא במחוז חיפה ארבע שנים, חוץ מדברים שהיו קשורים לאחזקה, אני לא יכול להיכנס לשטח, מבחינה משפטית. יש לכם חוזה, יש לכם קבלן.
סולימאן עותמאן
אמרתי שמשרד התחבורה הוא זה שעשה.
ארקדי נמצוב
מע"צ זה לא משרד העבודה, זה גוף שמבצע עבודות או שהוא מטפל בדברים שקשורים בעבודות האלה, דרך העירייה. אני רוצה לבצע שם, ודווקא השר מאיר שטרית מסכים שניקח חזרה את כל הפרוייקטים האלה, בכל המגזר הדרוזי והערבי. כל פרוייקט תקוע, בכל פרוייקט תמיד חסרים להם כספים, שאנחנו מעבירים להם. הבאתי נתונים ואדבר על זה: מה מתוקצב, איך מתוקצב ועל מה מדובר.
 
אבל תרשו לי לחזור לנושא שלנו. היום, פיזית, מע"צ כיחידה לא יכולה להיכנס ולעשות משהו.
ואסל טאהא
אבל אתם יכולים לעזור.
ארקדי נמצוב
תראה כמה אנחנו עוזרים להם, אספר לך עכשיו מה עשינו תוך שנתיים. בשנת 2002, אני אישית, עם מנכ"ל משרד התחבורה, מר בנצי סלמן, היינו אצל ראש עיריית סכנין. שם ביקשו מאתנו לעזור בעבודות ניקוז, שקשורות למי גשמים. הובטח על ידי מנכ"ל משרד התחבורה בסכום הקרוב למיליון שקלים. ההתחייבות הייתה 425,000 שקלים, בתוך חצי שנה עשיתי התחייבות לעוד 500,000 שקלים מתקציב מע"צ. היום הם נמצאים עם עבודות הניקוז – שעוד לא סיימו אותם משנת 2002 - ב-970,000 שקלים. החשבון האחרון שקיבלנו מהעירייה, הסכום ששילמנו, הוא 298,000 שקלים. זאת אומרת שאחרי שנתיים של עבודות ניקוז הם נמצאים ב-30%. יש התחייבות של המדינה, אבל הכספים בהקפאה.
 
כבוד ראש העיר, בפגישה הראשונה אחרי שנכנס לתפקיד היה מדובר על השלמות שלב א' ו-ב', יש שם גם שלב ג' ו-ד'. אבל ההחלטה היא שאם לא מסיימים שלב לא יכולים להיכנס לשלב הבא.
סולימאן עותמאן
יש סיכום, שנתחיל בשלב ג', ובמקביל - - -
ארקדי נמצוב
זה מה שאני רוצה לציין. אמרתי אצל מנכ"ל משרד התחבורה, שלא שווה לחכות להשלמת שלבים א' ו-ב', וכדאי להיכנס עם התקציב של שלב ג'. היה צורך לתקצב את שלב א' ו-ב' בעוד שני מיליון שקלים, אז עשינו התחייבות למיליון שקלים ואמרנו לעירייה שכשיגיעו לביצוע של 900,000 שקלים נתחייב לעוד מיליון, וזה רשום. נכון להיום, אחרי שנה וחצי, קיבלנו ביצוע של 190,839 שקלים מתוך המיליון שקלים, והסכום הזה שולם. זה כולל תכנון ופיקוח. זאת אומרת, שאני לא יכול להתחייב לעוד מיליון שקלים, שיש לי, כי הביצוע בשטח לא הולך.
 
פניתי בכתב לעירייה, ישבנו אצל השר אולמרט והוא אמר שהוא רוצה לראות פרויקט שלב ג', שהתקציב שלו מ-11 עד 13 מיליון, בשנת 2005. במע"צ החדשה, החברה הלאומית, הפרוייקט מופיע בתכנון העבודה, אבל בוועדת הכספים אומרים: עוד לא סיימתם את זה וזה, לא רואים ניצול תקציבים, אז אתם רוצים עוד פעם כסף? זה בלתי אפשרי.
מוחמד בשיר
זאת פעם ראשונה שאנחנו שומעים דבר כזה.
ארקדי נמצוב
מוצגת פה תמונה, שכאילו הופכת את הקערה על פיה. בחודש מאי 2003 קיבלנו מכתב שמאושרים לנו 402,000 שקלים לקו ניקוז. קו הניקוז הוא מחוץ לכביש הראשי, קו ניקוז ראשי. העלות של קו הניקוז היא מיליון שקלים. עד שאושרו מיליון שקלים ולא 402,000 שקלים – כי העירייה הייתה צריכה להשלים, ואין לעירייה את הסכום הנותר, כי יש חשבים שלא מאפשרים - אושר מיליון בחודש אוקטובר שנה שעברה. בגלל החורף לא יכולנו לבצע, התחלנו בביצוע בחודש פברואר. את המיליון שקלים של קו הניקוז גמרנו, והחשבון הסופי או שהגיע אליכם או שהוא - - -
ארקדי נמצוב
זה מה שאתה שולח לי.
סולימאן עותמאן
אמרת לוועדה כאילו מ-2002 יש הרשאה של מיליון שקלים.
ארקדי נמצוב
לא נכון, אמרתי שב-2002 ישבנו אצל ראש העירייה עם מנכ"ל משרד התחבורה, והייתה החלטה לתקצב במיליון שקלים.
סולמיאן עותמאן
מדובר על הכיכר הראשית בתוך סכנין. אנחנו מדברים על משהו, ומנסים להפוך את התמונה פה. בכיכר הראשית היו הצפות וכל העיר הייתה מוצפת. ב-2002 אושר תקציב של מיליון שקלים לפתרון בעיית הניקוז, והקו בוצע ומזמן נגמר. בעיית הניקוז נגמרה לפני שנה, אתם מערבבים פה דברים.
ואסל טאהא
אני מבקש לא להסית את הדיון לקו ניקוז, קו ניקוז זה פרט קטן.
ארקדי נמצוב
אני גם מדבר על השלמת שלבים א' ו-ב'. יש לי מכתב מעיריית סכנין, שסיום הפרוייקט בקו הניקוז יהיה בחודש החמישי בשנה הנוכחית.
סולימאן עותמאן
זה הקו השני, מדובר פה על שני קווים. מיליון השקלים נוצלו, וזה הקו השני.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם הייתי יודע שזה כך, הייתי מקיים את הישיבה מעל הכביש כדי שנראה את הדברים. בואו נעשה סדר.
ארקדי נמצוב
תרשו לי לסיים בבקשה, כי דיברו על דברים שלא מקובלים. היה קו ניקוז ראשון שבוצע. אני מדבר על קו הניקוז השני.
סולימאן עותמאן
אנחנו בחודש מאי, זה נגמר לפני שבוע.
ארקדי נמצוב
אני אתך, במכתב שלך כתוב: סיום הפרוייקט במאי 2005.
סולמיאן עותמאן
אני רוצה שבוועדה יידעו מתי אושרו המיליון שקלים - בחודש ספטמבר.
גניך שוורץ
חצי אושר במאי 2003, והחצי השני, שאותו הבטיח המנכ"ל, אושר בשנה שעברה.
ארקדי נמצוב
יש התחייבויות עם תאריכים.
סולימאן עותמאן
זה מה שאמרתי, התחייבות על 402,000 שקלים לחודש מאי 2003.
ארקדי נמצוב
פה מדברים על בטיחות וביצוע, ואני רוצה להסביר שפיזית אני לא יכול לעבוד שם, כי יש החלטת ממשלה שאת כל העבודות עושים דרך העירייה. למה אתם נכנסתם לעבוד? למה לא מע"צ?
סולימאן עותמאן
אתה מדבר על 98'? הייתה נתיבי גליל, עמאד פראג', זה משרד התחבורה, לא אנחנו.
יחזקאל לביא
כל אחד מדבר על משהו אחר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אל תסיטו את הדיון לשנת 1995, אנחנו לא מתכוונים לכתוב את ההיסטוריה של הכביש. אני מדבר על שנת התקציב 2005, איפה עומדת מע"צ, איפה עומד משרד הפנים, מתי הכביש הזה מסתיים?
ארקדי נמצוב
הציר מתוקצב בכ-30 מיליון שקלים. אחרי הישיבה אצל השר אולמרט, על סמך הרעש אצל מנכ"ל משרד התחבורה, כביש 805 נמצא בתוכנית חומש לחמש השנים הבאות, עם תקציב של בין 11 ל-13 מיליון שקלים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כלומר בשנת 2010 זה מסתיים? אתם רוצים לעשות צחוק מהוועדה? העבודה בכביש הזה תימשך עוד חמש שנים?
ארקדי נמצוב
יש לנו תוכנית חומש לחמש השנים הבאות, הכביש הזה נמצא בתוך תוכנית החומש. ב-2005 רוצים לסלול כביש, כמו שסוכם.
יחזקאל לביא
תוכנית החומש היא לא רק הכביש הזה, זה חלק מהתוכנית. השאלה שעומדת כאן מתי זה יסתיים לא מתי זה יתחיל.
ארקדי נמצוב
הייתם אתי אצל השר אולמרט, ומה שסוכם שם זה שנת 2005.
סולימאן עותמאן
להשלים.
עסאם מח'ול
השאלה היא מתי זה יסתיים, לא מתי יתחיל. האם יש התחייבות שזה יסתיים ב-2005? ראש העיר אומר שזה ייקח עוד חודשיים מ-2006.
ארקדי נמצוב
אני לא יכול להתחייב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר נמצוב, אני צריך ממך תשובות לשתי שאלות. שאלה ראשונה: מה התקציב המשלים והסופי לפרוייקט הזה, לאילו שנים? שאלה שניה: מתי מסתיימת בו העבודה? עכשיו אנחנו מבינים שהאחריות כולה היא עליכם. אין נתיבי גליל, אין מע"צ חדשה וישנה. משרד התחבורה, מע"צ, היא הכתובת היחידה. תעמיד את הדברים על דיוקם, אנחנו רוצים לקבל סיכומים, מה לעשות ממחר בבוקר.
ארקדי נמצוב
אין תקציב, הכביש לא מתוקצב. הוא מופיע בתוכנית אבל הוא לא מתוקצב. אני גוף מבצע, תנו לי כסף אהפוך העולם.
ואסל טאהא
אז תכריז שזה בחזקתך. אתה אומר שהוא לא בחזקת מע"צ, אז אין לך סמכות שם.
ארקדי נמצוב
פעמיים בחודש אני יושב עם המתכנן, פעם אחת בחודש אני נפגש עם הנציגים של העירייה, פעם אחת בחודש אני אצל השר - תנו לי כסף, ניכנס לעבוד. מה שנמצא עכשיו על הכביש זה השלמות שלב א' ו-ב', לזה יש תקציב. ההתחייבות היא מיליון על השולחן, ועל מיליון אני מוכן להתחייב היום, אם אקבל חשבון על הביצוע של מיליון השקלים הראשונים.
סולימאן עותמאן
זה השלמות למה שבוצע.
ארקדי נמצוב
לא מה שבוצע, צריך לסיים את זה ולזה יש כסף - שני מיליון שקלים. לשלב ג' צריך 11 מיליון שקלים, ומשניים עד ארבעה מיליון להשלמות שלב ד', שהוא הסופי. אבל שלב ד' אי אפשר להיכנס, חוץ מעבודות שקשורות לניקוז.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם הבנו נכון, אנחנו עומדים בפני שני שלבים, ג' ו-ד', 11 מיליון ו-2 מיליון. הכביש הזה לא מתוקצב, משרד התחבורה נתן התחייבות לכביש הזה. אם משרד התחבורה התחייב, למה הוא לא מקציב לך?
ארקדי נמצוב
אין לי תשובה לזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
משרד התחבורה זה אתה.
ארקדי נמצוב
לא, זה גוף אחר לגמרי.
סולימאן עותמאן
גם מנכ"ל מע"צ החדשה התחייב. הוא רשם לי במכתב: "המשך כביש 805: הפרוייקט הוכלל בהצעת תוכנית העבודה של המגזרים לשנת 2004, ויבוצע בהתאם לאפשרויות התקציביות." הבעיה היא שכולם מכלילים את זה בתוכניות העבודה, אבל תקציבים - - - מנכ"ל משרד התחבורה אפילו דיבר על 24 מיליון שקלים. "מע"צ מגבשת בימים אלה את תוכנית העבודה לשנת 2005, ותכליל את הפרוייקט בתקציב המגזרים בהצעת תוכנית העבודה החל משנת 2005 למשך מספר שנים. ביצוע הכביש יהיה בהתאם להיקף התקציב שיאושר כל שנה. על פי אמדן ראשוני שנערך, היקף השלמת ביצוע הפרוייקט עומד על כ-24 מיליון שקלים. "
ואסל טאהא
איך אתם מגבשים תוכנית עבודה כשאתם לא אחראים שם? יש משהו לא ברור.
ארקדי נמצוב
לא אמרתי את זה, אני דווקא רוצה להגיד הפוך, שההחלטה של שר התחבורה היא לקחת את כל הפרוייקטים האלה בחזרה למע"צ, שאנחנו נבצע הכל.
ואסל טאהא
קודם תכריזו שזה בחזקתכם, על מנת שתהיה לכם סמכות לעבוד בצורה מסודרת עם העירייה.
ארקדי נמצוב
עד שהם לא יסיימו את שלבים א' ו-ב' אני לא יכול להיכנס לשטח, מבחינה משפטית. השטח הוא באחריות העירייה, אני לא יכול להיכנס פיזית.
ואסל טאהא
כל עוד זה לא בחזקת מע"צ וזה לא כביש בין-עירוני מוכרז, אתם לא יכולים להיכנס. כשאני מבקש תאורה זמנית לעבודה אתם חייבים לעשות. מצד אחד אתה אומר שהכביש לא בחזקתך, ומצד שני אתה רוצה להיכנס ולגבש תוכנית עבודה. יש כאן דבר לא ברור.
ארקדי נמצוב
אם אתה רוצה לדבר על תאורה זמנית - זה משהו אחר. אם אתה מדבר על שלבי ביצוע - -
ואסל טאהא
בסכנה המוחשית שנמצאת כרגע בשטח, אתם חייבים להאיר את הכביש זמנית, על עמודים זמניים. מי ישא באחריות שם? זה כביש בין-עירוני. אתה רוצה להגיד לי שזה קטן, זה לא משרת אוכלוסייה גדולה, אז אביא לך דוגמאות של ישובים קטנים, של 500 אזרחים, שכביש הגישה שלהם הוא בחזקת מע"צ.
ארקדי נמצוב
הם עשו תכנון כולל תאורה. אני פיזית לא עבדתי שם, העירייה עבדה שם.
ואסל טאהא
אבל אם העבודה נמשכת מ-98' עד היום והכביש נשאר חשוך ומסוכן זאת אחריותכם.
ארקדי נמצוב
פיזית לא עבדתי שם, אי אפשר להאשים אותנו.
סולימאן עותמאן
כתב משרד התחבורה בישיבה מה-16 ביולי 2003: "מנהל יבשה יתקצב השנה את המשך פרוייקט שלב ג' של כביש 805 והשלמות לשלב א'. המשך ביצוע- - - באחריות מע"צ".
עלי חדר זידאן
למה בישובים היהודים לא קורה?
ואסל טאהא
זה מכתב משר התחבורה, הכביש הוא באחריותכם, אז כל מה שקורה שם, כל הסכנות, זאת אחריות שלכם.
ארקדי נמצוב
אני אתכם, אבל מרגע שהעירייה נכנסה לעבוד עם הקבלן שלה, אנחנו עושים רק פיקוח עליון. זה חוק במדינה, אסור לי להביא מישהו אחר.
ואסל טאהא
אז תגיד לראש העיר שיפסיק את העבודה עד שתעמיד עמודי תאורה זמניים על מנת להפחית את הסכנות. תפסיק את העבודה שם עד שתאיר את הכביש.
ארקדי נמצוב
נמצאים כאן גם ראש העירייה וגם מהנדס העירייה. אני מבקש לסיים גם את שלבים א' ו-ב' כמה שיותר מהר.
ואסל טאהא
אני מדבר על הסכנות, שאתה צריך לשמור את האוכלוסייה שם מפניהן. אין תאורה שם, אתה משאיר בחושך. עבדת בהרבה פרוייקטים בצפון, אתה לא עושה שם תאורה זמנית עד שייגמרו העבודות? אתה משאיר את השטח בחושך?
עסאם מח'ול
השאלה היא אם אין כאן ניסיון לגלגל את האחריות ממשרד למשרד, ובסופו של דבר התושבים ישלמו את המחיר, זה כל הסיפור. זה ניסיון לגלגל, יש מכתבים שאומרים שהאחריות של מע"צ, והתושבים יסבלו כי אתם, אולי במחיר הדם שלהם, מתווכחים של מי האחריות. אי אפשר להמשיך את זה.
ארקדי נמצוב
האחריות שלנו היא על איכות ביצוע. ראש העירייה הקודם רצה לבצע, זה לא מה שאנחנו רצינו. אתם לא רוצים לבצע – תגידו את זה עכשיו פה.
סולימאן עותמאן
אף פעם לא ביצעתי, יש אי הבנה. מע"צ התחייבה לתקצב את הפרוייקט בשני שליש מהעלות – ויש לי פרוטוקולים – ושליש משרד התחבורה היה אמור להמציא, זה היה לפני 98'. מ-98' עד 2003 מי שביצע זה נתיבי הגליל, עמאד פראג', ובשנת 2002 - - -
ארקדי נמצוב
מול מי הם עבדו?
סולימאן עותמאן
רק מולנו. לא אישרנו חשבונות, לא תכננו, לא פיקחנו, לא שילמנו גרוש אחד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו יודעים איך התנהלו נתיבי הגליל, לא נחזור על ההיסטוריה הזאת. אני רוצה להקריא משפט של ממלא מקום ראש הממשלה, מסיכום ישיבה שהתקיימה אצל ממלא מקום ראש הממשלה ביום 18 באוקטובר 2004. השתתפו בישיבה ראש העיר, מר עותמאן, מנהל מחוז צפון מר וייסמן, מר נמצוב ועוד. "השר ביקש כי מנכ"ל משרד התחבורה יעביר אליו את העתק המכתב שיוציא לראש העיר סכנין, ובו התחייבות לביצוע עבודות במלוא היקף, שלא יפחת מעשרה מיליון שקלים, האמורות להסתיים עד סוף שנת 2005 ".
ארקדי נמצוב
זאת פנייה למנכ"ל משרד התחבורה, לא אליי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, עכשיו נגמרו אי ההבנות. אם אתם רוצים שאזעזע אתכם, ומחר אגיש תלונה במשטרה נגדכם ונגד השרים, תראו את זה בשבוע הבא, בלי חוכמות ובלי סיפורים. אתה מגלגל על משרד התחבורה, משרד התחבורה מעביר למע"צ, מע"צ מעביר לאולמרט, אולמרט מעביר – למי? זה לא מעניין אותי. חד וברור, אתה היום יוצא לשרים שלך, למנכ"לים שלך, לכל מי שצריך. אנחנו רוצים לקבל מכם תוך חודש ימים מכתב התחייבות לוועדה חתום על ידי השרים – תחבורה, תמ"ת - לא מעניין אותנו סיפורים והצגות. ביישוב הכי קטן, בקיבוץ, מושב, מצפה יש תחבורה, יש כניסה, יש כביש, יש תאורה.
 
הפעם הסתפקנו בדרג הזה, בפעם הבאה יבואו השרים, ומי שלא יבוא לפה – נדע איך לטפל פה. מהיום 30 יום, אני רוצה תשובה של כל המטפלים בעניין. נציג האוצר לא בא היום כי הוא חולה, שלח במקומו מישהו אחר - גם שר אוצר יקבל תלונה על זה, כשהוא ירצה שנצביע בעד הנושאים שלו בכנסת, נצביע לו ברגליים.
 
כל הגלגולים נגמרו, אותי זה לא מעניין. אני רוצה האזרח בסכנין יקבל את הזכויות שלו, והעובר בכביש סכנין יעבור בלי סכנה. מי אחראי למה – תגמרו ביניכם את כל הניירת וההסכמות. תוך 30 יום מהיום אנחנו רוצים מסמך בוועדה, חתום, שקובע סכום מוגדר לסיום הפרוייקט ותאריך. עשו ביניכם את כל התיאומים והסיכומים. אל תאשימו את העירייה, ואחר כך העירייה לא אשמה. נגמרו נתיבי הגליל, עמאד פראג' הלך הביתה, לא קיים נתיבי גליל , ואל תמכרו לנו את זה. עשו שיעורי בית, טפלו בדברים, תוציאו מסמך מסוכם, מסודר, על דעת כל הגורמים. אנחנו רוצים מסמך לוח זמנים ותקציב. חודש ימים מספיק לך לצורך התיאומים וההסכמות?
ארקדי נמצוב
לי מספיק יום אחד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גברתי המתכננת ממשרד הפנים, גברת אמיתי, יש לך מה להגיד?
מיכל אמיתי
אני מסכימה עם כל מילה שלך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מודה לכל המשתתפים, לעבודה.
מוחמד בשיר
אדוני, אני מודה לך, לאור דבריך שלך אנחנו דוחים את העתירה לבג"ץ. נחכה את ה-30 יום ואחר כך נהיה יותר חכמים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה, הישיבה נעולה.
 
 
הישיבה ננעלה בשעה 11:35

קוד המקור של הנתונים