ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/05/2005

פרוטוקול

 
זריקת רימוני יד בכפר אבו- סנאן על רקע פוליטי

1
5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
2.5.2005
הכנסת השש- עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 418
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"ג בניסן התשס"ה(2.5.05), שעה 10:30
הישיבה התקיימה באבו-סנאן
סדר היום
זריקת רימוני יד בכפר אבו- סנאן על רקע פוליטי
נוכחים
חברי הוועדה: ר'אלב מג'אדלה- יו"ר
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
מוזמנים
ח"כ מוחמד ברכה
ח"כ איוב קרא
מרזוק ג'דעאן, ראש המפלגה הדרוזית
ג'חג'ה חביב, נציג סיעת אחווה ושוויון
דניאל חדד, מפקד מרחב הגליל
עלי הזימה, יו"ר המועצה, אבו סנאן
עזאם חוסיין, חבר מועצה
רקאד טאפש, קצין מחוז הצפון, משרד הפנים
משה כהן, מפקד תחנת עכו
אחמד כמאל, סגן יו"ר מועצה מקומית אבו- סנאן
נהאד מג'לה
ד"ר מוחמד סעד, חבר מועצה לשעבר
ד"ר נעים מוסא, ממלא מקום ראש המועצה המקומית אבו- סנאן
רפיק נסקה, סגן יו"ר מועצת אבו- סנאן לשעבר
ד"ר חמאד סעד, ממלא מקום ראש הרשות
זאכי עמאר, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי
דב קהת, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי בישראל
מוסא שחאדה, חבר המועצה המקומית אבו- סנאן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
יועץ משפטי
ד"ר דני גרע
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ




זריקת רימוני יד בכפר אבו- סנאן על רקע פוליטי
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת להמשך דיון נוסף בנושא האירועים באבו סנאן. כידוע לכם אנחנו קיימנו דיון ראשון ב- 16 בפברואר 2005 בכנסת והיה אמור להתקיים דיון נוסף בהמשך ב-2 למרץ 2005 והוא לא התקיים מסיבות ידועות. והיום אנחנו, כפי שהבטחנו והתחייבנו אנחנו מקימים את הדיון באבו סנאן בהשתתפות חברי הכנסת חברי, ואסל טאהא ואיוב קרא. וכאשר יש נוכחות מלאה של המשטרה, מפקד המרחב דניאל חדד ומפקד עכו משה כהן וחברים נוספים ורצויים וחשובים. איתנו גם יועץ הוועדה דוקטור דני גרע, מנהלת הוועדה שכולכם הספקתם להכיר אותה, יפה שפירא.

ואני אומר באופן הכי ברור, הבוקר שמעתי את עלי הזימי ברדיו שמס, הוא אומר שהמצב באבו סנאן השתפר, תרמו לכך מספר גורמים, גם חילופי המשטרה, גם התערבות ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, גם פרנסי הישוב וההנהגה המקומית הפוליטית שמסייעת. אני יש לי אינפורמציה נוספת מחברים נוספים שחלקים נמצאים כאן שאכן המנהיגות המקומית ואחרים, סליחה, נמצא איתנו נציג השלטון המקומי, חברי וידידי דב קהת, ואני אומר לכם את זה בצורה, מבחינתי, הכי טובה, שהמנהיגות המקומית לוקחת את העניין לידיים, שאנשים באבו סנאן החליטו לעבור לסדר יום אחר ממה שהיה לצערנו בשנים האחרונות.

ואנחנו מוכנים כוועדת הפנים ואיכות הסביבה לסייע ביחד עם חברי, חברי הכנסת, בכל דרך אפשרית ולתרום יחד עם כל הגורמים שנמצאים כאן ולא נמצאים כאן כדי להבטיח חיי סדר וחוק, חיי שגרה, חיי שקט באבו סנאן. אנחנו נשמח מאוד היום לשמוע מכל הגורמים שאכן זה המצב ולכן אני מציע שמפקד המרחב יתחיל את הסקירה שלו, אלא אם חברי הכנסת מאז הדיון הקודם עד עכשיו יש להם מה לומר בטרם יתחילו המשטרה והאחרים, איוב.
איוב קרא
על פי מה שסיכמנו בישיבה שנדחתה בזמנו, היה אמור להיות פה מפקד המחוז, משום מה לא הגיע ואני מוחה על כך באופן אישי. אני עמדתי על כך וגם גיבו את זה כל החברים, זה היה אחד התנאים ואחת ההסכמות שהיה באותה ישיבה כדי להעלות את רף המשמעות והסוגיה שאנחנו מעלים פה היום, ולא מתוך, חס וחלילה, כוונה לפגוע בכבודו של קצין זה או אחר, אלא מתוך ראיה שהיה כשל שאנשים לא הגיעו לוועדה ופגעו לדעתי בכבודה של הוועדה. ולכן אני גם מוחה פה שמפקד המחוז לא נמצא פה שלדעתי הוא הוזמן עוד באותה ישיבה דרך אותם גורמים שהיו. זה פשוט מאוד צריך להיות מסר ברור שאנחנו פה חשוב לנו באבו סנאן שיהיה שקט ושיהיה מצב שכולם ילכו יד אחת בהקשר לכל מה שקשור לשמירת החוק והסדר ולכן עד כמה וכמה מפקד המחוז בסוגיה כזו היה צריך להיות כאן.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
איוב, הסיכום הזה כנראה שאתה סיכמת עם עצמך, יכול להיות, סיכומים שאתה עושה עם עצמך אתה לא משתף אותנו אז אנחנו לא יודעים עליהם. לא היה כזה סיכום, אני כמחאה על אי הגעת מפקד המרחב דני חדד, נעלתי את הישיבה והודעתי שני דברים, הישיבה הבאה תהיה באבו סנאן כי אנשים טרחו ובאו ומילאו את חובתם ולא מגיע עוד פעם להביא אותם לכנסת והדבר השני, לא יתקיים הדיון אלא בהשתתפות מפקד המרחב. על כך התנצל מפקד המרחב---
איוב קרא
בזמנו ביקש מפקד המחוז ממפקד המרחב שיגיע, והוא לא הגיע, ההזמנה הראשונה---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו שנינו דיברנו עם עצמנו---
איוב קרא
מי שהיה אמור להגיע מפקד המרחב---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
מי שהיה אמור להגיע ולא הגיע זה היה מפקד המרחב, דני חדד, הוא לא הגיע בנסיבות שהיו ואמר לו שהדיון הבא יהיה באבו סנאן בהשתתפות מפקד המרחב---
מוחמד ברכה
יש חברי כנסת שהתבטאו בנושא של הצורך בהגעת מפקד המחוז, בניהם איוב. בסיכום היה מפקד המרחב, בסיכום של הישיבה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
להתבטא זה בסדר, בשביל זה אנחנו כאן. אני מציע לעזוב כרגע את המפקד המחוז ולהתמקד בעניין, לנו יש עניין לקיים דיון ענייני, מפקד המרחב הוא דמות מוסמכת, לכן אני מציע שנתחיל בעניין, אלא אם חברי הכנסת רוצים זכות דיבור לפני מפקד המרחב.
מוחמד ברכה
בוקר טוב לכולם, אנו קודם כל שמחים וגאים שאנחנו נמצאים עם התושבים והנציגים של הציבור באבו סנאן, בבניין המועצה המקומית שזה הבית של כולם. אני מודה לממלא מקום ראש המועצה, דוקטור נעים מוסא וכל הנכבדים, גם המועמדים, גם חברי המועצה שבאו כדי ליטול חלק בישיבה הזו.

כפי שאמר יושב ראש הוועדה, הישיבה הראשונה בנושא הזה הייתה ב-16 בפברואר והדיון הזה התקיים ביוזמתי, אני יזמתי את הדיון הזה לא כדי לקנטר אף אחד, אלא כדי שבית הנבחרים של מדינת ישראל, הכנסת של ישראל תרתם להשכנת אחווה ושלום בתוך הכפר אבו סנאן. אנחנו יודעים שאם היו אלה מעשים שלא חוקיים או של התנכלויות או יריות, הם באו מבודדים, הרוב המכריע של תושבי אבו סנאן רוצים בחיים שקטים, באחווה, להתמודד בבחירות כן, אבל גם כן לכבד את ההכרעה הדמוקרטית. בסופו של דבר, לכם ולנו יש בנים כאן שרוצים שיגדלו באווירה נקייה, באווירה טובה, באווירה של אחווה וזה הבית שלכם ואין אף אחד, אני לא רואה שיש אף אחד בכל מקום שמאויש שהבית שלו לא יהיה יציב ולא יהיה שקט.

לכן אני רוצה שהדברים יובנו בצורה חד משמעית, אנחנו רוצים ביחד להושיט יד להנהגת הכפר אבו סנאן מכל הזרמים, מכל הכיוונים, להושיט יד על מנת לאפשר קיומם של מערכת יחסים חברתיים הוגנים ומתבססים על אחווה. התמודדות יש ותחרות פוליטית יש וזו טבעה של חברה דמוקרטית, אבל כיבוד ההכרעה הוא דבר שצריך שיהיה בכול מקום ומקום שאנשים מכריעים את הדברים בצורה דמוקרטית.

אני שמח שמאז הישיבה וקצת לפניה, מאז הישיבה ב-16 בפברואר, האווירה היא הרבה יותר טובה וזה על פי עדות אנשים שאני פוגש ואני פוגש אנשים בכל הזרמים בהחלט. והאווירה היא טובה יותר גם בגלל, בראש ובראשונה בגלל שהאנשים בכפר הגיעו למסקנה שאי אפשר להשאיר את אבו סנאן במערבולת של חוסר יציבות מצד אחד, אבל גם מצד שני לדעתי, המשטרה וההנהגה החדשה במרחב ובמשטרת עכו לוקחים את העניינים יותר לידים.

אני חושב, אני מאוד מקווה, ואני מפנה את הדברים לאנשי המשטרה, אני מאוד מקווה שתהיו מובטלים בעניין הזה, אני מאוד מקווה, כי בסופו של דבר, מה שיכריע היא לא ההרתעה, אלא החינוך, אלא המחויבות למקום, החינוך והמחויבות למקום זה אנחנו צריכים לעשות, אנחנו נבחרי הציבור, אם זה ברמה המוניציפאלית ואם זה ברמה הארצית.

לכן אני ביקשתי מיושב ראש הוועדה להגיד כמה מילים בהתחלה כדי להצהיר על כוונות טובות שאנחנו, אל תראו אותנו, אנחנו אמנם מייצגים זרמים שונים כחברי כנסת, אבל בעניין הזה אנחנו יד אחת עם אבו סנאן. אני מבקש אם תרצו את עזרתנו ואת המחויבות שלנו, היא קיימת, אני מקווה שאנחנו גם בעניין הזה נהיה מובטלים, שוועדת הפנים תעסוק בהרבה דברים אחרים חוץ מהעניין הזה. אני רוצה לברך את כולם, אני רוצה לאחל לאבו סנאן שתהיה מפותחת ומתפתחת, מאוחדת וחיה באחווה. תודה רבה אדוני.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת מוחמד ברכה, ואסל בבקשה.
ואסל טאהא
טוב, אני באמת רוצה לברך על הישיבה, כאן במועצת אבו סנאן. שמחנו מאוד לשמוע דיווחים מבניי המקום וגם מההערות ששמענו שהאווירה מאוד טובה באבו סנאן, שקטה. זאת קונספציה נכונה, זה הקו הנכון, זה קו מאוד מבוקש היום לכבד הכרעות דמוקרטיות, לכבד את דעת הרוב שבחרה, שהצביעה ולא לנסות להפוך את האווירה לאווירה מתוחה, לאווירה שהשלכותיה מאוד שליליות על כל תחומי החיים. אנחנו מאוד שמחנו להרגיש את זה באבו סנאן, אנחנו מאוד קרובים לכפר הזה, לישוב הזה.

נשמח שהעניין ימשיך להיות טוב, האווירה תהיה טובה והדבר יעבור גם למקומות אחרים. רק אתמול אדוני המפקד שמעתי שהושלך רימון במרר, בנס לא קרה כלום, אבל אנחנו מקווים שהמשטרה תנקוט בצעדים שם על מנת להרתיע, אני בעד הרתעה, חינוך זה חשוב כפי שאמר חברי ברכה, אבל גם הרתעה במקרים מסוימים, גם העניין הוא חשוב. אדם שעושה מעשים שעלולים לפגוע באחרים, ירגיש שגם יש חוק ויש משטרה שלוקחת את החוק לידיה ומרתיעה אותו. אחרי זה בא גם החינוך זה חשוב, אבל במקרים כפי שקורה במרר, כפי שקרה באבו סנאן, גם הרתעה חשובה. אני חושב שהמצב כפי שהוא היום באבו סנאן, מאוד חשוב שנשמור עליו, רבותי תושבי אבו סנאן, אנחנו מאוד שמחים שזה ימשך, מה שקרה באבו סנאן כאב לנו מאוד, תודה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת ואסל טאהא, חבר הכנסת איוב קרא, בבקשה.
איוב קרא
טוב, אדוני היושב ראש, ראשי הישוב אבו סנאן, מפקד המרחב והקצינים שלו. אני חזרתי אתמול משליחות מיוחדת, קיבלתי את ההודעה על קיום הישיבה ואני מברך על כך, אני מאוד חושב שהמפגש הזה תורם ויתרום רבות לאווירה בישוב ובסביבה פה. אני חושב שזה יוזמה ברוכה שצריך תמיד לחזק אותה ולפעול בכל מקום כך שאנשים יוכלו להתקיים ולהיות ביחד באווירה הכי נוחה וטובה.

אני חושב שגם שם, ישב לידי חברינו זיאד אבו זיאד במפגש הזה ואני לא אכנס לפרטים, ודחינו כמה דברים עד אחרי הבחירות ברשות הפלסטינית. אחד הדברים שעלו שם שלא מספיק לעשות דמוקרטיה, אלא לשמור על הדמוקרטיה וזה חשוב מאוד. ופה גם אני קורא לכם, לא מספיק ללכת לבחירות אלא קיום החוק הוא חלק מהבחירות הללו וצריך לקיים את החוק כדי לשמר את הדמוקרטיה וכל קריאת חוק בעצם, היא קריאת תיגר על הדמוקרטיה ואי שמירת הדמוקרטיה.

ואני רוצה לומר לכם שכל כל דבר שיהיה בו לחזק את הדמוקרטיה בישובים שלנו, אנחנו יד אחד עם חברי הכנסת היושבים פה, ככה היינו, ככה עשינו כשפעלתי לפירוק האיחוד כולם התייצבו ופעלו ועזרו כדי שנצליח בזה. כשהלכנו למרר היה בעיות במרר, כל החברים שיושבים פה היו אחד ליד השני, פעלו ועשו ואנחנו מקווים שבאבו סנאן לא נשמע צרות ולא נשמע על פרובוקציות למיניהן. אני חושב שהדבר הזה מאוד חשוב לכל מי שהדמוקרטיה בראשו וכל מי שעניו בראשו גם.

ולכן אני, אדוני היושב ראש קורא למפקד המרחב ולמשטרת ישראל לעשות כל דבר כדי שדווקא פה יהיה תמיד רוגע ואווירה טובה וככול שניתן לראשי הציבור לדעתי לומר את דברם ושיהיו ביחד בצוותא יטפלו, לא רק במישור המקומי אלא במישור המגזרי, אני חושב שאנחנו ניישם או נגיע לבשורה שכולנו מייחלים לה, אני מקווה שאנחנו במפגש הבא כבר נדבר על יותר הרמוניה, יותר דו קיום ולא נשמע שנזרק רימון פה רימון שם, פרובוקציה פה, פרובוקציה שם ואני מברך מאוד את ברכה על המפגש ואני מקווה שנדע באבו סנאן רק לקטוף פירות של שלום ואווירה טובה בתוכנו, תודה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת איוב קרא, נמצאים איתנו נציגי השלטון המקומי, דב קהת מנכ"ל השלטון המקומי וזכי לידו מסייע לו בעבודה באוכלוסיה הדרוזית, אני אשמח דב אם תתייחס.
דב קהת
בוקר טוב אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, נציגי המשטרה, נציגים אחרים שנמצאים פה, נבחרי אבו סנאן, תושבי אבו סנאן. ראשית אני רוצה למסור פה את הברכות של עדי אלדר שהוא נמצא בארצות הברית אחרת הוא בוודאי היה פה, אני גם מברך את הוועדה, אני חושב שזה מנהג טוב מאוד לבוא לשטח לרשויות מקומיות, להשתתף ובהחלט תורם הרבה מאוד לאווירה ולתחושה של הקשר בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי.

אני אישית מכיר את אבו סנאן משנת 74' עוד שהייתי פה מפקח במשרד הסעד, מאז אני ככה מלווה את הישובים באזור חיפה והצפון ואחר כך כמובן בתפקידים שלי במשרד הפנים, כמנכ"ל משרד הפנים. אני חושב שזה אחד הישובים הטובים, המצליחים וחבל מאוד שמעשים של אוכלוסיות מעטות וחריגות מעיבות על החיים.

אבל כפי שנאמרו הדברים פה על ידי כמה מחברי הכנסת, אנחנו בהחלט רואים במרכז השלטון המקומי, סכנה גדולה לדמוקרטיה כאשר מנסים לשנות הכרעות של ציבור על ידי אלימות ולפעמים זה ברמה פוליטית וזה חודר הרבה מאוד גם לרמה שאיננה פוליטית אלא לרמה של חדירת גורמים פליליים לתוך המערכת שמנסים להשיג כל מיני הישגים על ידי הפחדות. לצערנו היה לנו גם תקיפה השבוע ברמה, אנחנו יודעים על זריקת הרימון שהייתה לביתו של ראש עיריית הוד השרון, אנחנו יודעים על תקיפות שהיו בשבוע שעבר בראש העין.

המקרים האלה הולכים וגוברים והם מסוכנים מאוד וחייבים בהחלט לטפל בהם בשני המישורים, הן במישור של ההסברה, של ההצהרות, של הטיפול, של ההידברות, והן במישור של האכיפה ואני חושב, אני הייתי מאוד מבקש מיושב ראש הוועדה לזמן איזה שהיא פגישה באמת מאוד מקיפה בנוכחות השר לביטחון פנים, אנחנו יודעים שאנחנו הולכים לתקופה רגישה שהמשטרה תהיה מאוד עסוקה עם ההינתקות וכולי ואי אפשר בתקופה הזאת לא למצוא דרכים לטפל בדברים השוטפים שהם גם כן מקבלים תאוצה, אני לא יודע אם הדברים שייכים אחד לשני או לא שייכים אחד לשני, אבל יש איזה שהיא מגמה שצריך לעצור אותה וככל שזה יעשה יותר מוקדם זה יותר טוב. תודה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה לדב, עמאר זאכי.
זאכי עמאר
את האמת לאחר שהמנכ"ל דיבר, אני לא יודע אם יש מקום שאני אדבר, אבל אני בהחלט מסכים לכל מילה שאמר. ואני תרשו לי לברך את כולם ואת היוזמה המבורכת. על מנת לשמור על הרקמה העדינה שישנה באבו סנאן, כולנו חייבים לכבד את הכרעת הציבור. באבו סנאן היו ראשי רשויות מכל הפלגים השונים ולכן הכפר הזה נשלט על ידי כל תושבי אבו סנאן, אם היו על ידי אבו סולימאן עלי, אתמול היה על ידי אחיה פאוזי, לפניו היה חמאד סעד. כפר אבו סנאן, תמיד הסתכלנו עליו כי הוא בקידמה, כי הוא תמיד מוביל בכל המוסדות, כאשר היה אבו אמיר, חמאד סעד ראש המועצה, תמיד הסתכלנו על אבו סנאן ואמרנו, תסתכלו מה יש לאבו סנאן.

לכן הכפר הזה נבנה על ידי כולם ואם הוא נבנה על ידי כולם, כולנו חייבים לשמור על מה שנבנה ועל הרקמה העדינה בין כל העדות, כולנו אחים, אסור לנו לשכוח לרגע אחד שאנחנו כולנו אחים, אנחנו שותים, איך שאומרים מאותה הבאר, ולכן חובתנו לשמור על היחסים בשיא הרצינות ואני קורא לכולכם ואתם מספיק מבוגרים ואתם יכולים ללמד אותנו איך לחיות ביחד ואנו מאוד קוראים לכם בכדי לדעת איך להמשיך את הדרך הזאת. תודה ליושב ראש, תודה לחברי הוועדה המכובדים, אני באמת ראיתי אותם כמובילים, תמיד כשיש בעיה במגזר, תמיד קופצים על מנת לכבות את האש. אנחנו לא רוצים לכבות אש, אנחנו רוצים לחיות בשלווה, תודה רבה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה לעמאר זאכי.
עסאם מח'ול
אני מתנצל על האיחור, אני מברך על יום המפגש הזה, אני חושב שהוא מפגש חשוב ומיוחד במינו מכיוון שאמנם אנחנו מדברים על בעיה שמוקדה היה באבו סנאן, אבל היא בעיה יותר רחבה מאבו סנאן, היא בעיה יותר גדולה ממה שקרה באבו סנאן והיא מובילה אותנו להתעסק עם שאלה שמקשה על הדמוקרטיה, על שלטון החוק, על חיים רגילים בישובים השונים.

לי ברור ואני חושב שיש הסכמה כאן מסביב לשולחן הזה שאלה שמנסים להכריע ויכוח פוליטי, או ויכוח חברתי או לפעמים ויכוח כלכלי באמצעים של אלימות, של תבערה, הם מיעוט שבמיעוט והרוב המכריע של התושבים מכל השכבות, מכל העדות, מכל הגורמים שמרכיבים את החברה הזאת, ידם אינה בזה ואינם מרוצים מזה ואינם רוצים בזה.

הבעיה היא, וכאן אני מגיע למשטרה, שאין המיעוט שבמיעוט הזה, שיכול, דיבר קודמי, זורק את האבן לבאר ואין מי שיוציא את האבן הזו, אז האבן הזו יכולה לעשות גלים אחרי גלים של אלימות. אני חושב שצריך לראות איפה מתחילה הבעיה להיות איום על כלל החברה. הוזכר העניין של מרר, הוזכרו עניינים אחרים, בסופו של דבר אם המשטרה לא לוקחת את העניין של המיעוט שבמיעוט הזה ומכה בו ועוצרת בעדו בזמן אמת, היא תביא לכך שכל החברה הרוב המכריע של התושבים ישלמו את המחיר.

אני חושב שחלקם הגדול מכוון בצורה ברורה שהמשטרה איננה מטפלת בזמן אמת שפוגע גם בדרוזים, גם בנוצרים, גם במוסלמים בכל מקום, בכל ישוב מעורב. לא משנה מה השייכות העדתית שלו והוא הופך את השאלה שהיא שאלה של כביכול עדתיות והיא לא שאלה של עדתיות. ואני רוצה להזהיר, אני אומר שזה האינטרס של כולם, בזה אני בטוח שכל האנשים עם ראש על הכתפיים, שפרובוקציה כזאת היא פרובוקציה נגד כולנו, לא רק נגד מי שזורקים עליו פצצה או מי שתוקעים לו סכין.

ואני אומר, הטענה שלי, שהמשטרה מתמהמהת, המשטרה לא עושה מספיק בזמן הנכון, כשזה מתחיל היא לא עוקרת את זה, ואם לא עוקרים את זה, אז הוא יעקור אותנו, הוא יעקור את הדמוקרטיה, הוא יעקור את החיים הרגילים האפשריים, גם בישוב הזה וגם בישוב אחר וגם בעוד ישובים במדינה בכלל.

ולכן אני אומר, אם אני מדבר שלשום עם מפקד משטרת כרמיאל בעניין ראש עיריית רמה, והוא אומר לי שאנחנו עושים את הכול, אנחנו שלחנו ניידת אליו הביתה והוא לא בבית מי שאיים, שם את הסכין כמעט בבטנו של ראש המועצה ואני אומר לא, אני מתפלא, אתה מחכה שהוא יחכה לך בבית, אין לך דרך לחפש אותו, למצוא אותו. והוא אומר, אבל הוא לא איום רק על ראש העיר, הוא איום כללי. אז אם הוא איום כללי אז מותר שיישאר בחוץ.

התפיסה הזאת, הראש הקטן של המשטרה בטיפול, תסלחו לי שאני אומר את זה בהכללה, אבל הראש הקטן בטיפול בבעיה כזאת יכול להפוך אותה מבעיה שמובילים אותה מיעוט ודבר שפוגע ברוב המכריע של התושבים ואנחנו לא רוצים להשלים עם המצב הזה ואני קורה למשטרה לא להשלים עם זה ולקחת את הדברים לידיים ולעבוד להתייחס בראש גדול לעניין הזה, ולטפל טיפול מרתיע באותם, אתם רוצים לקרוא לזה עשבים שוטים, אותם עשבים שוטים, לעקור אותם.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה לחבר הכנסת מח'ול.
נעים מוסא
טוב, בוקר טוב לכולם, אני קודם כל מברך את ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת שהגיע לאבו סנאן, מברך את חברי הוועדה, כל הצוות של הוועדה, מברך את כל אלה שהגיעו וטרחו והגיעו לאבו סנאן. ולדעתי זה דבר היסטורי שבאבו סנאן התכנסה ועדה של הכנסת וזה אמנם על בעיה נקודתית באבו סנאן אבל בשבילנו זה כבר היסטוריה. אני מברך את כל חברי המועצה של אבו סנאן, אני מברך את מנכ"ל השלטון המקומי, הסמנכ"ל, אני מברך את קצין המחוז מר רקאד טאפש ומחוז הצפון ונצרת, אני מפקד את מפקד המרחב דני חדד, אני מברך את כולם, את כל תושבי אבו סנאן, את כל אלה שהגיעו.

אנחנו מרגישים שהמצב בסדר באבו סנאן בחודשים האחרונים, זה סימן טוב וחיובי להמשך הדרך וזה בזכות כל הגורמים וכל הקשתות. ובראשונה אני מצדיע למשטרה שעושה את העבודה לאחרונה בצורה מצוינת. אנחנו כבר נפגשנו כמה פעמים עם מפקדת המרחב, כמה פעמים עם מפקד התחנה, בנושא אלימות, בנושא נוער, בנושא תחבורה, בכל הנושאים שהם פשוט יום יום של אבו סנאן ושל כל האזור. אנחנו נכנסים לבתי ספר, המצב בבתי הספר מצוין היום, אנחנו לא מרגישים שום דבר, זה מעודד אותנו להמשך דרך נכונה.

דבר אחרון, אני מברך אתכם עוד פעם ואני מקווה שנצא מהישיבה הזאת דבר רק טוב לתושבי אבו סנאן ולכולם ואני מאחל לכולם חג שמח ובשבוע האחרון חגגנו את פסח. תודה רבה.
דניאל חדד
טוב, בוקר טוב לכולם, אני רוצה לפתוח בכך ולומר שאני מתנצל על חוסר ההגעה שלי בפעם הקודמת, אני דיברתי גם עם ראש הוועדה והסברתי לו למה לא הגעתי. דבר שני, אני מברך מאוד על היוזמה הזאת של הפגישה. אנחנו נמצאים בחברה לא רגילה שהיא לא אלימה, הייתי מגדיר אותה ככה, אנחנו רואים כל יום אלימות, רואים בעיתונים, רואים בתקשורת והאלימות לא מתחילה ונגמרת באבו סנאן, האלימות היא לצערי תופעה שכנראה היא כבר תופעה חברתית ואתה רואה ביום שישי ואתה רואה ביום שבת, רצח של ילד בן 16 בן 17. אנחנו מתמודדים עם אלימות שהיא לא פשוטה.

אנחנו כמשטרה כל הזמן מנסים לעשות מעשים כדי למגר עד כמה שאפשר או לצמצם עד כמה שאפשר את התופעה הזו של האלימות, אבל אנחנו מתעסקים היום באבו סנאן ואני מדבר על אבו סנאן. אנחנו לשמחתי לא חיכנו ולא מחכים לוועדת הפנים של הכנסת שתבוא ותתכנס ופעם ראשונה אנחנו מדברים עם תושבי אבו סנאן, ממש לא. אנחנו מודעים לכל דבר שקורה באבו סנאן כמו שאנחנו מודעים לכל דבר שקורה ברמה וקורה בסג'ור וקורה בכל מקום אחר, אנחנו מודעים לכול.

לעומת זאת אנחנו גם עושים, או במקביל לכך אנחנו גם עושים הרבה. ואנחנו עושים הרבה לאו דווקא בתקשורת ולאו דווקא ברמות שאנחנו יוצאים כל שנייה ואומרים עשינו ועשינו.

ודיבר על זה ממלא מקום ראש המועצה שאחד הדברים שקבענו לנו כיעד בחצי השנה האחרונה זה לחזק ולשפר את הקשר עם האוכלוסייה הערבית במרחב הגליל, זה יעד, זה לא משהו שהוא הצהרה בלבד וזהו, זה יעד. אבל לא חיזוק הקשר ברמה של ליטופים הייתי קורא לזה, ברמה של מה נשמע, מה שלומכם, איך אתם מרגישים, זה פאסה מהעולם מבחינתי לפחות כמפקד מרחב. אלא ברמה של עשייה יום יומית ולחתור לאיכות חיים יותר טובה באזור הזה, באזור הזה אני מדבר במגזר הערבי במיוחד. ואיכות חיים זה ביחד עם הרשות המקומית ויחד עם המשטרה ועוד גורמים נוספים שאנחנו מנסים ומביאים אותם אלינו.

ואנחנו קבענו, ואני בכוונה אומר לכם את זה, אנחנו קבענו כיעד ביחד עם ראשי הרשויות ויש לי פה 22 ראשי רשויות למגזר הערבי, שאנחנו נפגשים אחת לחודשיים עם כל ראש רשות וביחד סביב שולחן עגול ומטפלים בבעיות. מטפלים בבעיות זה לא אומר מטפלים בבעיות ברמה של הצהרות, אלא ברמה של תוכניות ויישום תוכניות. במפגש הראשון קבענו שאנחנו פה מטפלים בכלל בכל המגזר הערבי במרחב הזה, במרחב גליל, מטפלים בסוגיית הנוער. למה הנוער? כי כל ראשי הרשויות ביקשו לטפל בנושא הנוער. וכאשר הם ביקשו לטפל בנושא הנוער, קבענו שתוך חודשיים יוצגו פה תוכניות מה עושים, לא ברמה של דיבורים, עוד פעם, לא ברמה של הצהרות, יצאנו תודה רבה, לחצנו את היד, ובזה זה נגמר. אלא הם הציגו תוכניות לאישור, מפקד תחנה עם ראש רשות, באו עמדו והציגו מה הם עושים.

חודשיים לאחר מכן שזה היה לפני שבועיים, שוב כינסנו את כולם כאשר קבענו שאלף, בודקים מה נעשה בתוכנית, ובית, נושא נוסף זה נושא התנועה, אני נותן לכם דוגמה נוספת שכל מה שהרשויות ביקשו, בוא נטפל בנושא התנועה בפנים. כי אתם יודעים וכולם פה יודעים שיש בעיה קשה בתחום הנהיגה או תרבות הנהיגה בתוך הכפרים, אתם יודעים את זה, זה לא סוד. ואני חוטף את זה כל יום באיתורית, תאונת דרכים, רכב נסע לאחור, ילדה בת שנתיים וחצי נדרסה, משאית נסעה לאחור, ילד נדרס עם אופניים. ושלא תחשבו שזה כואב רק לכם, כי כשאני מקבל את זה באיתורית אצלי זה גם עושה משהו. וקבענו גם את הסוגיה הזו לטיפול.

והנה בא, לפני כשבועיים, בדקנו מה נעשה בתחום הנוער בחודשיים האלה ומה ממשיכים לעשות, וכנ"ל תוכנית מסודרת שהוכנה על ידי מפקד תחנה עם ראש העיר או ראש המועצה, מה עושים בתחום התנועה? הקמת ועדות, תמרור, מע"צ, הכנסת מהנדסים שלנו, כמשטרה, מפגש של מהנדסי המשטרה עם המהנדסים של הרשויות. מפגש של הדוברים של הרשות עם הדובר שלי כדי לצאת בהסברה מסודרת לתושבים. כניסה לכל הרשתות בערבית כדי לדבר ולהגיב ולהסביר.

אבל אני רוצה להזכיר שאנחנו לא לבד, המשטרה לא לבד. יש עוד כמה מערכות שצריכות לפעול בהרבה מאוד תחומים ואנחנו פועלים ביחד איתם, לא תמיד מצליחים להניע אותם כמו שאנחנו רוצים, אבל אנחנו משתדלים להניע אותם, משתדלים מאוד. ואני פונה לחבר הכנסת שאמר שאני חושב שאתם קצת מתמהמהים, אני רוצה להזכיר לך כמה אירועים שהיו פה עם ראשי רשויות כמו סאג'ור, נזרק רימון על ראש מועצת סאג'ור, בתחילת נובמבר, חודש אחרי זה נתפס ואני הבטחתי לו ביום שהייתי אצלו, באותו בוקר, בארבע בבוקר, אמרתי לו, אנחנו לא שוקטים אפילו לא דקה, אנחנו נתפוס את זה שזרק את הרימון, אנחנו נתפוס ונביא אותו. וגם פרצו לו למועצה וגם גנבו לו מחשב מהמועצה, אצלנו זה בסדר עדיפות עליון, פגיעה ברשות זה סדר עדיפות עליון, אם זה ראש רשות או אם זה חבר מועצה עצמה, סדר עליון, ואנחנו דקה לא מתמהמהים.

יש לפעמים שאנחנו לא כל כך מצליחים ואתה יודע למה אנחנו לא מצליחים, אני אתן לך דוגמה, רמה, אני דיברתי עם חליל אתמול וסיפרתי לו שאף אחד מחברי המועצה שבאו לעזור לו לא מוכן לתת עדות, אבל אף אחד, פנינו לכולם, כולם אמרו לא, אנחנו לא מוכנים לתת עדות, למה? השיטה לתפוס את האדם, אבל אני רוצה להסביר לך שאני הולך אתך לבית משפט, צריך עדים כי אני לא הייתי שם, ואם אין לי עדים שראו, אני בבעיה. אנחנו מנסים לאתר אותו, הבחור הזה לא גר שם, מנסים לאתר אותו במערות, מנסים לאתר אותו בכל מקום, עובדים על זה מודיעינית, בילוש. וניידת שמגיעה הביתה זה נכון, כי המשפחה עצמה היא משפחה מצוינת, היא אומרת אנחנו נביא לכם אותו רק ברגע שנתפוס אותו, כי אנחנו לא רוצים הוא עושה לנו בושות.

עכשיו, זה לא היה רק לראש המועצה, הוא גם עבר לבנק והוא עבר לעוד מקומות שם, לרווחה. אנחנו עושים את כל הפעולות האלה, ואני אמרתי אנחנו לא יוצאים לתקשורת, ראש המועצה הזה יודע ואני דיברתי איתו באופן אישי וכולם דיברו איתו, הוא יודע בדיוק מה אנחנו עושים, אבל בצדק הוא חושש, זה בסדר מבחינתו, רגשות של אדם שמאיימים עליו בסכין. אבל אנחנו עושים את הכול כולל דיונים קבועים כל יום לראות מה עוד לא עשינו אם בכלל ועוד לחזור על פעולות.

אז בקטע הזה של ראשי רשויות, חברי מועצה או דברים כאלה, אתה יכול לשאול הרבה מאוד חברי מועצה וראשי רשויות איזה טיפול הם קיבלו ממשטרה הגליל, תשאל אותם הם יגידו להם ואחד מהם זה ראש מועצת סאג'ור, אני יכול לתת לך דוגמאות שמיידית כולל מפקד מרחב מגיע ולא רק לרשויות ערביות, גם ליהודיות. בחצור גם נשרף רכב ראש מועצת חצור וגם מיידית הגיע מנהל תחנה, כולם הגיעו אליו בשתיים בלילה והתחילו לטפל בזה בצורה מסודרת.

כך שזה מבחינתנו סף שהוא מאוד רגיש אצלנו פגיעה בראשי רשויות או דברים כאלה. אז המשטרה היא לא הכול יכול ואני גם רוצה לומר לכם שגם באירועים באבו סנאן או לאור האירועים שהיו באבו סנאן והעבודה שעשינו פה, עשינו לא מעט עבודה פה כמשטרה, לא מעט, מפקד תחנה עוד מעט יסביר כמה דקות מה נעשה פה. אבל יושבים פה אנשים שישבו הרבה פעמים עם מפקד תחנה ויושבים פה חלק שיושבים על אזרחי, עבדו פה, אני מדבר אתכם ברמה של בלשים, מודיעין, ימ"ר, יחידות מיוחדות, עובדים פה, אבל אני לא יכול להצהיר את זה, אני גם לא יכול לדבר על זה, אני גם לא יכול להגיד חבר'ה, עכשיו הימ"ר שלי עובד פה. אבל לאט אנחנו מכניסים לכלא אנשים.

ולשמחתי אנחנו דיי רגועים היום באבו סנאן, בהערכות מצב אצלי תמיד יש בכותרת מה קורה באבו סנאן, כמעט כל יום, מה קורה, זה לא יורד מסדר היום כמו שעוד כמה ישובים פה לא יורדים מסדר היום בהערכות מצב הקבועות שאנחנו עושים.

אין ספק שפה אנחנו תמיד באיזה שהיא מתיחות קלה בגלל סוגיות שונות שיש פה במועצה ובכל מה שמתרחש פה, אנחנו במעקב צמוד על זה. אנחנו גם דיברנו עם שני הפלגים או המתמודדים כדי באמת לתת לזה איזה שהוא נופח ולהרגיע עד כמה שאפשר את המצב.

אני רק רוצה לומר עוד דבר אחד, שצריך לשנות גם קצת את, ואנחנו מנסים לעשות את זה כי כמו שאמרתי אחד היעדים שלי זה לקרב את האוכלוסייה הערבית שתיתן כמה שיותר אמון במשטרה שהמשטרה בעצם משרתת אותם, המשטרה היא לא משהו חיצוני שבא להגיב, הוא משטרה קבועה שמשרתת כל הזמן. ואני שמח שהרבה מאוד ישובים כבר קלטו את זה ואתה פתאום רואה שאנשים באים להתלונן, אתה פתאום רואה שאנשים משתפים פעולה ברמה של עדויות. לצערי אבל עדיין יש תופעה שאתה מבקש, חבר'ה ראיתם משהו, הייתם פה? לא, לא ראינו כלום.

אנחנו צריכים ביחד פשוט לצמצם את התופעה הזאת כי זה דבר שיוצר אחר כך עוד פעם עוד אירוע ועוד אירוע ואתה לא מצליח להבין את הראיות, מודיעין יש לי מלא. ואתם יודעים שעם מודיעין אני לא יכול לעשות כלום, אני צריך ראיות, עדויות וראיות ועדויות לפעמים דיי קשה להשיג במיוחד במקומות שאנשים מפחדים לדבר או לא רוצים לדבר, או מעדיפים לא לדבר. וזה חיזוק הקשר עם האוכלוסייה הערבית באמת כיעד נועד לזה, נועד להביא את האנשים, בגלל זה אנחנו מחזקים את הקשר, בגלל זה אנחנו נמצאים בתוך הישוב הזה עם ניידות כל הזמן, ניידות לא רק ניידות תגובה, אלא נכנסים לבתי ספר ונותנים הרצאות, מסתובבים כשיטור קהילתי, כשוטר שבעצם בא לשרת ולא בא לאכוף רק, ממש לא בא לאכוף.
ואסל טאהא
החיזוק, הרגש, הפחד של הצדדים זה מחוסר הרתעה, לא לשתף פעולה, לא לשמוע, לא להעיד, הם מפחדים.
דניאל חדד
מי מעודד?
ואסל טאהא
חוסר ההרתעה מעודד את הרגש הזה של החשש.
דניאל חדד
אז זה בדיוק המטרה שאמרתי לפני חצי שנה שהגדרתי אותה, אנחנו נחזק את הקשר כדי לתת תחושת ביטחון יותר טובה. תחושת ביטחון יותר טובה זה העלאת ההרתעה בקרב אלה שצריכים להיות מורתעים, לא בקרב האוכלוסייה הרגילה, אני לא מתכוון להרתיע את התושבים שיושבים פה, אני מתכוון לעבוד איתם ביחד.
ואסל טאהא
גם הצד השני מנסה להרתיע.
דניאל חדד
בגלל זה אני אומר שהיום כבר המצב קצת יותר טוב, כי המשטרה מסתובבת כהנחיה בתוך הישובים, כל פתיחת המש"קים, זה פשוט מדהים, פתחנו מש"קים פה, 34 מש"קים, אתה לא תמצא את זה בכל מקום בארץ. פה, בגליל יש 34 מש"קים, מתוכם 25 מש"קים בתוך המגזר הערבי.
ואסל טאהא
מה זה מש"קים?
דניאל חדד
משטרה קהילתית, זה נקודת משטרה, מרכז שיטור קהילתי, זה שוטר של הקהילה שתפקידו להסתובב בקהילה. ראש מועצה הוא יושב אצל ראש מועצה בישיבות, עוזר, נותן הכול וזה פשוט מדהים לראות איך הציבור בא אליו. יש מקומות, עדיין במגזר הערבי שלא רוצים את המש"ק הזה, הם אומרים, אנחנו לא רוצים משטרה, ואני מציע להם, אתם לא מבינים איזה משמעות יש לזה.
ואסל טאהא
במרר, מה עשו המש"קים?
דניאל חדד
במרר, אני לא מפקד על מרר, אני רק רוצה להגיד לך כי אתה זרקת את זה, אני לא מפקד על מרר, מרר לא שלי ואני באמת לא רוצה להיכנס, אני מקווה שלא יהיה לי אירועים כאלה כמו במרר כי זה לא אירוע פשוט. אבל אני אומר, אנחנו מאוד מנסים לחזק את הקשר עם האוכלוסייה פה. לשמחתי בשלושה ארבעה חודשים האחרונים באמת, אבו סנאן רגועה, אני לא רוצה להתחייב על כלום, אני מעדיף לא להתחייב על כלום, כי פתאום יכול לבוא באיזה שהוא מקום רימון כזה או אחר שאנחנו לא יודעים מאיפה זה בא, אחרי זה נדע. אבל אני יכול להגיד לכם שמשטרת מרחב הגליל ותחנת עכו עובדת פה בשיטתיות אחד לאחד.

כלומר כל יום מסתכלים על אבו סנאן בודקים, רואים, ואם יש משהו מייד מזנקים, מוציאים אותו החוצה לתחנה. אז עד כאן אלה דבריי, ואני רוצה ברשותכם להודות גם לממלא מקום ראש המועצה שהוא חבר קבוע בקבינט אצלנו כל חודשיים והוא מציג תוכניות והוא עושה תוכניות וביחד איתנו אני חושב שזה דגם שצריך ללכת איתו לכל המקומות בארץ, שראש מועצה ומפקד תחנה מציגים תוכניות ליישום, לא הצהרות, נגמרו ההצהרות במרחב גליל, עכשיו זו עבודה. אני מקווה שהשיפור יבוא ואיכות החיים תהיה יותר טובה, תודה רבה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לתנ"צ דניאל חדד, ישר כוח. בבקשה.
משה כהן
בוקר טוב לכולם, קודם כל אני רוצה לברך את כל הנוכחים פה שחלק גדול פה כבר נהיו חברים שלי ואני שמח על כך. דבר שני, אני רוצה פה להצהיר שהנושא, הכרת התרבויות השונות בטרטוריה שלנו, שאנחנו מופקדים עליה בתחנת עכו, דהיינו שוטרים ומפקדים, נבחר כיעד לשנת 2005 ואני מברך על כך זה כחלק מלימוד והפנמה של השוטרים איך וכיצד להתנהג לתושבים כדי שכולם יהיו ברמה אחת, בקו אחד ולא חלילה תהיה אפליה כזאת או אחרת כי זה צריך באמת לעקור מהשורש.

בהמשך למה שמפקד המרחב אמר, אז גם אצלנו בתחנה אחת לחודש אנחנו מכנסים את כל ראשי הרשויות המקומיות, דרוזיות ומוסלמים ביחד, כל פעם ברשות מקומית אחרת כשהם המארחים ואנחנו פשוט מעלים שם ודנים בכל הבעיות שעולות. את אותם בעיות אנחנו לוקחים, רואים ובודקים שאין מה שנקרא בעיות משותפות לכל הכפרים או לרוב הכפרים ופשוט אותם אנחנו מנתחים, מכינים תוכנית יישומית ומציגים אותה בפני מפקד המרחב ומן הסתם תוקפים אותה, כולל פיקוח ובקרה על כל מה שנעשה.

תראו, זאת לא נחמה, אבל בהחלט אפשר להצביע על מגמה, אנחנו רואים פה ירידה במקריי האלימות בכפר, באבו סנאן, סתם לראיה. אז אם אנחנו לוקחים את נושא הסדר הציבורי, אנחנו מצביעים על 18 מקרים מול 67 בשנה הקודמת, מול 58 בשנת 2003. אם אנחנו לוקחים את עבירות הרחוב שאנחנו רואים 29 מול 55 אשתקד, מול 71 בשנת 2003. אם אנחנו לוקחים את נושא הביטחון, גם פה אנחנו רואים ירידה בחמישים אחוז.

אם אנחנו לוקחים אפילו את נושא הסמים, שבדרך כלל זה פעילות יזומה שלנו, ואם יש פה פעילות, תאמינו שיש, מן הסתם היא פעילות סמויה של כוחות שעובדים על אזרחי, אתם לא רואים את זה. אבל גם אני רוצה להגיד לכם, יותר קשה לנו לתפוס פה סמים מאשר במקומות אחרים, מאשר בכפרים אחרים. ובהחלט אפשר להצביע פה על שינוי מגמה, אולי יש פה פחות סמים, אני לא יכול להתחייב, אבל בהחלט זאת אופציה אחת למחשבה.
דניאל חדד
לפחות זה לא ברחובות, כי ברחובות היינו תופסים, זה כבר בצדדים, אז בצדדים הציבור הוא פחות, גם אליהם אנחנו נגיע.
משה כהן
תראו, אסור לנו פה לשכוח, שמים פה הכול על השולחן, כולנו פה לטובת מטרה אחת, אבל ראש הרשות פה נמצא בהליך משפטי, שקודם כל לצורך עשיית דין צודק, אז מן הסתם ישנם דיונים, חלק מהדיונים האלה נמשכים הרבה זמן, לפעמים יש סחבת ולצערי חלק מהפלגים פה ששולטים בכפר הזה, בישוב הזה, עושים אי אלו פעילויות שמן הסתם מפרות את הסדר.

בתחילת חודש פברואר, למעשה בראשון לפברואר, אנחנו פה היינו עדים למעשה למספר מקרי אלימות שנמשכו בערך חודש, מספר אמנם לא גדול אבל כל מקרה הוא מקרה בצבע וצריך להתייחס אליו ככזה לדעתי. ואני התייעצתי ביחד עם הפיקוד שלי ועם השוטרים הוותיקים כולל רכזי המודיעין ואותם מש"קים שנמצאים במרכז השיטור הקהילתי והגענו להחלטה אחת, שאולי למוזמנים לא תראה בצורה הכי נכונה וטובה כי גם אמרו לי את זה, אבל החלטתי להביא נציג מכל פלג וזה לא סוד. הזמנתי את משפחת תישלם, הזמנתי את דוקטור סעד, הזמנתי את ראש המועצה, את עלי הזימה.

ואני רוצה להגיד לכם שאני ישר ידעתי, בהתחלה הייתי במן ספק קטן האם אני הולך בדרך הנכונה או לא כי בכל זאת אני מכנס אצלי במשרד אנשים שכל אחד טעון מבחינתו. ודוקטור סעד, זה לא בושה להגיד, אני גילחתי וגם ידעתי באותה הזדמנות, שהצלחתי וטוב שעשיתי כך. הוא בא ואמר לי, אדוני מפקד התחנה, איך אתה מעז אפילו לחשוב ולגרום לי לבוא לתחנה עם אותם אנשים פה, מה אתה חושב שלא יהיו לי טענות. ובאותו הרגע שהבנאדם אמר את המשפט, כולם הערכתי את הבעת הפתיחות וידעתי שהצלחתי במשימה.

ואני רוצה להגיד לכם, שכל הדברים, כל הטענות, כל התחלואות, כל המחוגים יצאו החוצה על ידי כולם, כל אחד דיבר בצורה מתורבתת והוציא הכול בצורה שאנשי שיח מביעים דברים ומעלים דברים. ולשמחתי, למרות כל הטענות הקשות שעלו, אנשים הראו בגרות יוצאת מהכלל, ומאז אנחנו רואים באמת רגיעה בתוך הכפר הזה שלדעתי זה מודל לחיקוי הערכה, בכפרים אחרים, לא רק בגזרה שלי בתחנת עכו אלא במקומות אחרים. ועל זה אני באמת מברך ואני רואה באמת שיש עם מי לדבר ואני שמח.

דבר אחרון, בהקשר ובהמשך למה שמפקד המרחב אמר. אז חלק מהפעילות היא פעילות בנויה, אנחנו רואים פה פעילויות של נושא מבצעי התנועה שלא היו לפני זה, אנחנו רואים פה פעילות של אנשי הנוער בתוך בתי הספר, מחוץ לבתי הספר. אנחנו רואים הדרכות בתוך בתי הספר מכל שכבות הגילאים, אם זה בתי ספר יסודיים ואם זה חטיבת ביניים ואם זה תיכון. ואני מברך וכמובן ככל שההצלחה גדלה, כך זה מדברן אותנו להמשיך ולהרבות בדברים האלה.

מעבר לזה יש לנו מש"ק המרכז שיטור קהילתי, הוא נמצא פה מתחתיכם ואנחנו לפחות שואפים שהוא יהיה פתוח חמישה ימים בשבוע לפעמים אפילו שישה ימים בשבוע עד כמה שאנחנו יכולים במסגרת האילוצים וכוח האדם, זה תורם את חלקו אין ספק. אני רק מקווה באמת שהשקט באמת ישמר ואנשים פשוט יראו בגרות לכל אורך הדרך, תודה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לסגן ניצב משה כהן, מפקד תחנת עכו. טאפש אתה רוצה לומר משהו?
רקאד טאפש
אדוני יושב ראש הוועדה, מכובדי כולכם, אדוני ממלא מקום ראש המועצה, אנחנו כמשרד הפנים מלווים את הרשות הזאת מהיום הראשון שלה ואני מתכוון גם לקדנציה הנוכחית שלה. כנציג הממונה על מחוז הצפון אני מלווה את ממלא מקום ראש הרשות בגלל המצב בצורה חריגה, לא כמו כל יתר ראשי הרשויות. אנחנו כמעט משוחחים שוטף לפחות שלוש פעמים בשבוע וגם מבקר אצלו. טלפונית שוחחתי עם מר משלם בתחילת הדרך כמה פעמים ולישיבה הראשונה שהייתה ממש הייתה אווירה טעונה, נוכחתי כאן. לזכותה של משטרתי ישראל אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא, עם המשטרה, אם זה כאן ואם זה ברמה ואם זה במעילייה עכשיו ואם זה בבית ג'אן, בכל המקומות. אנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה מלא.

מבחינתנו בישיבה הראשונה הצלחנו להרגיע קצת את הרוחות כאן בישוב, ממלא מקום ראש הרשות היה צריך לנקוט צעד דרסטי שלא תורם רבות לאווירה אלא ההפך, הוא היה אמור לבצע תוכנית הבראה כואבת וזה כדי להבריא את הרשות מתוך הבנה למצב הנוכחי, אנחנו הערכנו את התוקף, זאת אומרת את ביצוע או מימוש התוכנית לעוד שלושה חודשים. כיום המועצה עומדת בתוכנית הבראה, מבחינת תקציב אני שמח לבשר לכם שגם עוזר, אני מדבר על החלק שלנו, ממלא מקום ראש הרשות משלם משכורות בזמן, נכון להיום כל המשכורות של העובדים שולמו. הוא מבצע תוכנית עבודה, תוכנית הבראה בעדינות בגלל המצב. יש לנו חשב מטעם המשרד שמלווה אותו לאורך כל הדרך ובנוסף לליווי שלי.

מבחינת תקצוב אני לא מחדש לכם שמהראשון לינואר 2005 הושווה המענק במגזר הדרוזי למענק במגזר היהודי. למגזר הערבי זה יתחיל שנה הבאה, אבל במגזר הדרוזי זה התחיל, שולם באפריל וקיבלו את ההפרשים של ינואר פברואר ומרץ. בקיצור, את חלקנו כמשרד הפנים כמחוז הצפון אנחנו נותנים ואנחנו עומדים לרשותו של ממלא מקום ראש הרשות גם אחרי השעה ארבע, אנחנו מאחלים לו בהצלחה ותודה רבה לכם.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה לטאפש, קצין המחוז נציג משרד הפנים, ממונה על מקום הצפון. דוקטור חמאד סעד.
חמאד סעד
מכובדי כולם, אני לא אגיד שמות, חבר הכנסת ברכה בא הנה כדי להגן, או הלך לוועדת הפנים כדי להגן על האנשים שלו שהם עלי הזימה, והוא עושה פה כמו שעשה בכנסת, אני רואה אותך תמיד, כאילו הוא אלוהים, כאילו הוא נותן את הדרך הנכונה. באבו סנאן אנחנו לא צריכים דרך נכונה, אנחנו יודעים, אנחנו אנשים הגונים, לכן אתה הבאת את הוועדה אפילו לאבו סנאן כדי להגן על האנשים שלך---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, אני מבקש, אל תאמר דברים שאתה לא מכיר אותם, אם אתה אומר שאתה מביא את ועדת הפנים לאבו סנאן, הוא לא הביא את ועדת הפנים, אני קבעתי, לפרוטוקול צריך להגיד דברים רק אמת, אני קבעתי כיושב ראש הוועדה---
חמאד סעד
אבל הוא ביקש ממך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
לא, הוא לא ביקש ממני להביא את הוועדה לאבו סנאן---
חמאד סעד
הוא ביקש ממך בירושלים בוועדה לדון בעניין אבו סנאן---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סליחה, דוקטור סעד, יש כאן פרוטוקול, רושמים כל מילה. בעקבות זה שלדיון השני לא הגיע מפקד המרחב, קבעתי חד משמעית---
חמאד סעד
את כל זה אני יודע, אבל הדיון הראשון, היוזמה היא שלו, זה מה שאני אומר---
מוחמד ברכה
סליחה, מה אתה יכול לתרום לאווירה הטובה שקיימת עכשיו זה משהו אחר---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אתה לא מעיר לחבר כנסת בוועדה, יושב ראש הוועדה מנהל את הוועדה. דוקטור סעד, אל תעמיד אותי במבחן ואל תנסו אותי, אתם כבר ניסיתם אותי, עם כל הכבוד לחבר כנסת, חבר כנסת לא מגיב ולא אומר מה שהוא רוצה בלי זכות דיבור. דוקטור סעד, הכוונות שלך טובות, אבל הדברים לא נאמרו במדויק. מי שיזם את הדיון ופנה אלי זה חבר הכנסת ברכה.
מוחמד ברכה
דוקטור סעד, מותר לך לומר כל מה שאתה חושב---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תראה, שרפו לי את המכונית שלי, אני 16 שנה ראש מועצת אבו סנאן, דיבר זאכי עמר, איך היה אבו סנאן, היה דוגמה למופת, 16 שנה לא קרה כלום באבו סנאן. אני גמרתי מהמועצה ב-90', בא עלי הזימה, משנת 90' עד היום לא נחה אבו סנאן. אתה צריך לחשוב למה, אל תתפרץ מר ברכה, צריך לחשוב למה, אנחנו באבו סנאן תמיד אנשים טובים. עסאם מח'ול עוד יותר כמו ברכה, הם צוחקים על הכנסת כולה אבל עליי הם לא יצחקו. העיקר, שרפו לי מכונית, אני יושב בבית שלי, נכון אנחנו מתחרים אחד עם השני, יש לנו קו באבו סנאן, מי שדיבר, כולם דיברו, תאמינו לי, אתם לא יודעים מה הפנים של אבו סנאן, למה זה קורה.
מוחמד ברכה
הדבר החשוב שאבו סנאן חשובה לכולם.
חמאד סעד
גם לי היא חשובה, אני טיפלתי בה 16 שנה מהלב שלי, מהחיים שלי, אני רופא אני לא צריך את המועצות, אבל מהחיים שלי אמרתי, אני אעשה את אבו סנאן כמו שצריך, אני רוצה לחיות בה, הייתי יכול לחיות בחיפה בשנות השישים כאשר גמרתי רפואה, אבל אמרתי אני אחיה באבו סנאן, ואני אעשה את אבו סנאן למופת. ועשיתי אותה דוגמה, נהרייה אמרה למשרד הפנים, תתנו לנו לעשות כמו שאבו סנאן עושה בזמנו.

העיקר אנחנו באבו סנאן, שרפו לי מכונית ב-5.2, מר כהן אומר ארבע חודשים לא קרה כלום, ב-5.2 שרפו לי את המכונית, עוד לא עברו ארבעה חודשים. ואחרי נשרפה עוד מכונית, או שתיים או שלוש. אז אין כל כך רגיעה באבו סנאן, תאמין לי, מי שאחרי העניינים האלה ידועים, הם יודעים ואני אומר להם בפנים ואמרתי למר כהן את מי אני מאשים, יש בפנים. עלי הזימה נבחר לראש רשות, בבקשה מי מתנגד, אמרנו בסדר דמוקרטיה.

אנחנו יודעים להגיד דמוקרטיה, אנחנו רוצים דמוקרטיה, אבל העם שלנו אמנם עוד לא בשל, אבל אנחנו מהמנהיגות שלו, אנחנו רוצים את הדמוקרטיה. בבקשה, מיום אחרי זה עלי הזימה התלונן עלי למשרד הפנים, בניתי את כל הגדרות שלי בלי רישיון, הוא היה ילד קטן כאשר אני בניתי את הדברים שלי. ויש לי רישיונות לכל אבן אפילו. בא עלי הזימה, כתבתי בזמנו כרוז, אמרתי עליהם שתפסו את עלי הזימה, אמרתי מאפיה, הלך לבית משפט ביקש ממני חצי מיליון שקל.

תפסו אותו המשטרה ומבקר המדינה ואנחנו עזרנו להם, את האמת, דוגרי, אני לא מצטער, אם הוא התלונן פעמיים עלי, למה שאני לא אתלונן עליו בצורה דמוקרטית, בצורה נכונה, בתוך המועצה מה הוא עשה שם. מה שאני התלוננתי עליו, זה אחד ממיליון ממה שהוא עשה.

טוב, אמרנו במשטרה, שרפו לנו מכונית, אני מאשים את עלי הזימה בפנים שלו, הוא היה יושב אצל המפקד, אמרתי לו, אתה שרפת את המכונית, לא בידיים שלך, יש לו הרבה כסף באיזה דרכים אני לא יודע, שלח מישהו לשרוף אותו. אבל באים לישב אותי עם עלי הזימה, שרף לי את המכונית ואני אשב איתו.

לכן אבו סנאן, ינוחו הקומוניסטים באבו סנאן והמנהיגים שלהם בחוץ, אבו סנאן שקטה, אין שום דבר---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
דוקטור סעד, מותר לך להגיד מה שאתה רוצה, אבל אנחנו בעוד שתי דקות---
חמאד סעד
חבל מאוד, אתם לקחתם את כל הזמן, אתם לא רוצים לתת לנו לדבר---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו רוצים לתת לאחרים, אתה לא רוצה שניתן לאחרים?
חמאד סעד
אני רוצה שתיתן לאחרים, אבל אתם לקחתם את כל הזמן, באתם ב- 10:45, הנה עכשיו שעה אחרי---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בבקשה.
חמאד סעד
ביקשנו מהמשטרה, אנחנו מבקשים אתכם תחקרו את עלי הזימה, אמרו ראש המועצה מושעה אבל אנחנו צריכים אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. בסדר, עד היום לא קיבלו אישור לחקור אותו, איך אפשר למצוא דבר כזה מי שרף את המכונית, אני לא מאשים את המשטרה, הם לא אשמים, הם באמת באו. אני לא יודע מה להגיד על המשטרה, אני לא נגד המשטרה, להפך, אני מכבד את המשטרה כי יש לנו הרבה שוטרים גם כן והם אנשים ביחסים טובים עם כולם, חבל, יש להם מודיעין, המודיעין בא כל יום אצל עלי הזימה. יש לו חנות גדולה מאוד, מפקד התחנה אומר לי אנחנו עובדים לאט, אבל עם מודיעין. אני אומר לו איפה המודיעין שלכם, הוא ישב על ידי בישיבה אצלם, אמר איך קראו לו, קוראים לו בכפר הזימה, איך המודיעין שלך יהיה לו תועלת מזה.

לכן יש דברים על המשטרה, היא צריכה לטפל בזה, אבל אם היא ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לתת אישור לחקור את עלי הזימה, עד היום זה שלושה חודשים, לא נחקר. איך אפשר להגיע למסקנות מי שרף. ואבו סנאן אתם אומרים היא שקטה, אנחנו תמיד היינו שקטים, מי מחפש דברים כאלה, אני רופא אני אחפש צרות כאלה למישהו? אף פעם בחיים שלי, אין לנו כוונות אלא כוונות טובות. אבל יש אנשים, יש לו בית משפט, יש לו גזר דין והוא לא מסכים. הוא דוחה את זה משנת 97' המשפט עד היום ולא רוצה להיגמר.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
היות ואני כיושב ראש הוועדה מאוד מעריך אותך, אנחנו לא שוכחים, זוכרים לך שנים של עשייה למען הישוב. אנחנו רוצים לשמוע ממך איך אתה משלב ידיים בימים אלה, עם המשטרה, עם כל הגורמים כדי שנפחית מהאלימות באבו סנאן, לא כדאי שנשמיץ---
חמאד סעד
אבל אנחנו מסבירים לך מה הסיבות כדי שתדע איך אנחנו ואתה---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
הסיבות ידועות, יש מאבק פוליטי, עבר לצערי לפסים של אלימות, אנחנו רוצים להחזיר אותו לפסים של מאבק פוליטי. אני רוצה לשמוע ממך איך אתה תורם לזה?
חמאד סעד
הבנתי אותך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תן לי עוד משפט, איך אנחנו יחד תורמים לכך, אנחנו יודעים את האמת, איך אנחנו תורמים לכך שאנחנו פותחים דף חדש. אני גם לא מסכים עם המשטרה שאמרו ועדת הפנים התערבה, ועדת הפנים התערבה אחרי שהיו 170 מקרים במשך חמש שנים ואחד לא עמד לדין.
חמאד סעד
זה מה שאמרתי למשטרה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
רק התחמושת הזאת של 170 אירועים לבד, צריך מפעל נשק. לכן יש לנו היום מטרה, המטרה היא היום, לא שאתה תתקוף את עלי הזימה ועלי הזימה יתקוף אותך, לנו יש עניין כוועדת הפנים בכנסת, להשתמש ביכולות שלך כדי לפתוח דף חדש, לא כדי להאשים. אני אתן לך רק דוגמה, היה עכשיו אסון בבית ג'אן, יכלו המשפחה השנייה להרוג חמישה מהצד השני, עשו דבר אציל, כולם לוקחים מהם דוגמה, כולם מצדיעים להם, אפילו אלה שלא מכירים אותם. החוכמה היא בזה שמה שבנית ב-16 לזכור אותו לטובה ולא לומר דוקטור חמאד סעד בנה 16 שנה ואחר כך לא תרם שהבניה הזאת תמשך ותלך ותגדל ותתפתח.

מה שאנחנו רוצים ממך, כי להאשים אחד את השני אתה תאשים את חבר הכנסת ברכה, חבר הכנסת ברכה יאשים אותך ואתה תאשים את מר עלי הזימה ולהפך, לא נצא מזה. אבל תאמין לי אם אתה רוצה לתרום לדיון הזה ולאבו סנאן, תעבור מדרגה, איך אנחנו יחד חוזרים למאבק פוליטי, לגיטימי, דמוקרטי, צודק, לגבי כולם.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
סך הכול אנחנו בני אדם, אבל עוד משפט אחד בעניין זה. עלי הזימה יש לו כסף, עלי הזימה בבית משפט, הוא השתולל לא יודע מה לעשות, הוא רוצה לדרוס את הדרוזים, הוא רוצה לדרוס את הנוצרים, הוא רוצה לדרוס את השופט שנתן לו גזר דין, הוא משתולל, לא אנחנו. המשפחה שלי היא כמעט הכי גדולה באבו סנאן, יש אולי משפחה אחרת קצת יותר גדולה, היו יכולים לעשות את עלי הזימה ככה, אבל אני אספתי אל כולם וכל מי שנכנס אלי, אמרתי להם תראו, מי שנוגע בעלי הזימה או אחר באבו סנאן, אני נגדו.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
יש לך עוד שתי דקות לסיים איך אנחנו מסיימים ועוברים עכשיו לחיים יותר טובים, מה אתה מציע לנו?
חמאד סעד
אנחנו נתחרה בבחירות עוד הרבה שנים, הקו שנמשך יתחרו הרבה, אבל אנחנו לא רוצים להגיע לרמה הכי נמוכה שקרתה באבו סנאן, לא יכול להיות, אנחנו נגד זה, אני רופא, אני הלכתי ללמוד כאשר לא היה אף רופא כדי לעזור לאנשים מסכנים בכפרים בכל הגליל עזרתי להם.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני מאוד מודה לך, אנחנו מקווים שביחד איתנו תשלב ידיים, יחד עם החברים והקרובים כדי שאנחנו נצעד צעד קדימה בכיוון הנכון לטובת אבו סנאן.
חמאד סעד
שנייה, רק המשטרה, אתם בוועדת הפנים, תעזרו למשטרה, לא יכול להיות שלושה חודשים אין אישור לחקור, זה לא יכול להיות.
עלי הזימה
צהריים טובים לכולם, אני רוצה לברך את כל חברי הוועדה וראש הוועדה, נציגות המשטרה, כל משפחת המשטרה במטכ"ל, קצין המחוז, כל הנוכחים, ברוכים הנמצאים. את האמת, אני לא רוצה לחזור על מה שאמר דוקטור סעד, אבל הדברים זה אומר דרשני, מה ששמעתם, אפשר לדרוש את עלי הזימה ככה, אז מה, מתים פה נולדים במקום אחר, זה רק אלוהים יכול לעשות את זה לא אף אחד אחר.

אני מקווה שכל העבר שהיה באבו סנאן בתקופה של 15 שנה הוא מאחורינו, אני חושב שהעבודה שעשתה המשטרה בארבע החודשים האחרונים בנוכחות, גם בתקופת הבחירות עם המועמד אבו מוחמד, אני רושם את זה לזכותו שהוא היה מנהיג לתפארת ועשינו בחירות בשפה משותפת ושנצליח לבריאות.

אבל אחרי המאבק אני מודה לצוות המשטרה במרחב שגם כן קרבו את הלבבות בתוך הישוב, את המנהיגים ואני חושב שלמנהיגים באבו סנאן ולתושבי אבו סנאן, חוץ מהמשטרה, יש להם חלק גדול בהרגעת הרוחות, כי המשטרה באה, חוקרת הולכת, יש עדים, אין עדים, אבל מי שיכול להביא לשקט תעשייתי זה התושבים הטובים, התושבים שמעניין אותם אבו סנאן ומנהיגי הישוב כמו אבו מוחמד ולא כמו אחרים.

אני חושב ומבקש שהמשטרה תעשה מאמצים ולא צריך שהיועץ המשפטי, אני מוכן ללכת לחקירה וגם למכונת אמת, אני ודוקטור סעד, מי שרף לו את האוטו ושם ימצאו מי שרף לו את האוטו. אני מוכן ללכת למכונת אמת ולחקירה בלי אישור משטרה, שנינו נלך ביחד.

תשמע, אבו סנאן, ברוך השם הבחירות באות, מי שהציבור בוחר בו הוא מייצג את אבו סנאן, יש אנשים שקשה להם וזה מיעוט קטן ושמעתם פה שמעניין אותם שיהיה מריבות באבו סנאן, אז מה אם היית 16 שנה, גם סדאם שלט עשרים שנה. עכשיו סדאם יושב בבית צריך לעשות מהפכות? לא. אז שלטת 16 שנה, היה שלטון, בא אחרי מישהו, אני באתי אחריו, מחר יבוא עוד מישהו אחר, התושבים בוחרים, אנחנו תושבי אבו סנאן מכל העדות, מי שרוצה להיבחר ולהנהיג את הישוב הוא צריך להתייחס טוב לכל תושבי אבו סנאן כמשפחה אחת וכעדה אחת.

אנחנו נמשיך לחיות ביחד בישוב הזה, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, מכל העדות, בני עם אחד ומי שרוצה להנהיג את הישוב הוא חייב להשתלב עם כולם ולשרת את כולם ולא לדחוק את זה לקיר ואת זה לקיר, אף אחד לא יכול לדחוק את השני לקיר. אנחנו חייבים לחיות ביחד ולנסות להביא להידוק הקשרים בנינו, להתעלם מקטנות, זה הדבר היחיד שיכול להביא לשקט תעשייתי באבו סנאן.

המשטרה עשתה הרבה בארבע החודשים האחרונים, אני מודה למשטרה, אני מבקש מהמשטרה שתבדוק בעבר, במיוחד את הבעיה של דוקטור סעד, תיקח אותנו לחקירה, למכונת אמת ומי שיצא אשם שיקבל את המשפט שלו בכל מה שהיה בעבר. אז דוקטור סעד מאשים עלי הזימה עשה ככה וזה עשה ככה, 170 מקרים היו באבו סנאן, עלי הזימה עשה את כולם, איפה משטרת ישראל, למה לא עוצרת אל עלי הזימה?

עלי הזימה בטח יש לו יחסים עם המשטרה והמשטרה אומרת לו תעשה מה שאתה רוצה, המשטרה יודעת את זה, המשטרה נמצאת כדי לשרת את התושבים, מי שמפר את החוק זה מיעוט קטן בחושך, אני מקווה שבעזרת המנהיגים בתוך הישוב מכל העדות, אנחנו חייבים לעשות את הכול לפי הראייה הקיימת, איך יכולים לחיות ביחד. אם זה בבתי הספר לומדים ביחד, אנחנו שכנים ביחד, וכמה שנעשה להידוק קשר בין התושבים בני העם האחד בני המושב אבו סנאן, אנחנו יכולים להוביל את הכפר אבו סנאן קדימה כפי שהיה כל הזמן, גם בתקופת דוקטור סעד.

זה הכול עליות וירידות, אני לא מכחיש שהיה התפתחות בתקופת דוקטור סעד, צריך לומר את האמת, הישוב התקדם, אבל אחריו גם כן הישוב התקדם ואחריו גם כן היה עוד מועמד גם גן הישוב התקדם. כל ראש מועצה עושה מאמצים איך לשרת את התושבים, איך לקדם את הישוב שלו. אני מקווה שכולם ביחד עם אבו מחמד, עם המנהיגים הטובים באבו סנאן מכל העדות, נוכל להצעיד את הישוב קדימה ושרק יהיה שקט באבו סנאן.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה.
נהאד מג'לה
אני מברך את חברי הכנסת, השלטון המקומי, אנשי המשטרה, את הנכבדים מהכפר את כל החברים. אנחנו נמצאים באבו סנאן שלושה עדות, ומזה עשרות שנים, אנחנו רוצים להמשיך ולחיות ביחד, אם זה באירועים, אם זה בחגים, אנחנו מברכים אחד את השני בכל אירוע, בכל חתונה וזה גורם עיקרי שיכול לתרום לשלושת העדות להמשיך ולחיות ביחד וחיים הכי שלווים והכי מכובדים והכי טובים.

אבל אני רוצה לבקש מהוועדה, מחברי הכנסת ומהמשטרה, דיברנו כולנו הרבה דברים טובים ואולי יש דברים פחות טובים שנשמעו כאן או שדיברנו. אני מבקש קודם כל, הדבר העיקרי, אנחנו נמצאים באי ודאות, אין לנו ראש מועצה שאני מקווה ומאחל למר עלי הזימה, אם הוא יוכיח את חפותו הוא ראש המועצה עכשיו.

אבל אנחנו חיים באי ודאות ורוצים את עזרתכם ועזרת כל הנכבדים אפילו המשטרה שהיא גם קצת נוגעת בדבר הזה, לדאוג לנו לבחירות באבו סנאן כי אני חי עם התושבים 24 שעות, יש אי ודאות, יש לחץ, יש רתיחה שלא כל אחד יכול להרגיש אותה, אני מסתובב נגיד שמונה שעות, מספטמבר מאז שהיו הבחירות האחרונות שהיו מ-7 לספטמבר, כל אחד שואל אותי מה קורה עם המשפט של מר עלי הזימה. ואני פעם אומר לו בחמישי, פעם אומר לו בעשירי.

ויש אי ודאות ועברנו גם דבר הכי קשה זה תוכנית הבראה אצל הממלא מקום. יש עשרות אנשים שהוצאו מהעבודה, או נזרקו, או פוטרו, יש אי ודאות ועל זה אני לא שמעתי מאף אחד שדיבר ולצערי. אני מצטער שלא דיברו על אי ודאות, אי שקט ואנחנו אדוני היושב ראש במגמה, אני אומר לך בכל הרצינות, להמשיך עם השקט באבו סנאן, שכל אנשי אבו סנאן, בלי יוצא מן הכלל, יחיו יחד זה עם זה, זה לצד זה, כמו שחונכנו. ההורים שלנו ככה חנכו אותנו לחיות ביחד, אין לאף אחד מנוס פה, אלא לחיות עם השני באבו סנאן, ככה נולדה פה אבו סנאן וככה אנחנו נמשיך לחיות.

אבל אני רוצה לבקש ולפנות למר עלי הזימה בכל לשון של בקשה, שתנסה או שלפחות תבטיח לנכבדים האלה לסיים את המשפט ומצידי אני הראשון שמבטיח לך שאני בא לבית שלך לברך אותך אם תצליח להוכיח את חפותך כדי שמהצב הזה ישתחרר והלחץ הזה ישתחרר, בכל לשון של בקשה ותודה רבה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה, חביב בבקשה.
ג'הג'ה חביב
אני רוצה להודות ליושב ראש ועדת הפנים, לחברי הכנסת על הגעתם לאבו סנאן. והאמת היא שפעם ראשונה אני מרגיש שיש מי שאכפת לו, הגענו לכנסת, לא התקיים דיון, פתאום הייתה החלטה שמחזירים את הטרחה ואת המעמסה שהייתה על התושבים שהגיעו לכנסת והחליט יושב הראש ביחד עם האחרים להגיע לאבו סנאן וזה פשוט מאוד החזיר לנו כבוד מסוים.

האמת היא, למרות שאני רוכש כבוד לכולכם, עד שדיבר חבר הכנסת עסאם מח'ול, הרושם שלי שאנחנו נמצאים בטקס ברכות. כי פנייתנו לוועדת הפנים באה בעקבות עבר עשיר מאוד באלימות בישוב הזה. כל כך הרבה מקרים ואתה נקטת במספרים והמשטרה לא הצליחה לפענח מקרה אחד. אני מסכים עם מפקד המרחב שדיבר על מעט הצלחה. ואני מכיר מה הבעייתיות של החקירה מתוך ניסיון, אני מכיר את הקושי.

אבל לא יכול להיות כל כך הרבה מקרים שמקרה הכי פשוט לא פוענח. היו בעבר מקרים באבו סנאן, מקרי אלימות, היו מקרי הצתות, אבל כשהמשטרה ואני פיקדתי על המבצע הזה, שהמשטרה נתנה והחליטה שאנחנו יוצאים לדעת מי עשה, נתפס, ביום השלישי, אז עם ההצתה של הכנסייה באבו סנאן. לא יכול להיות שהמשטרה לא תצליח לעשות כלום. אדוני מפקד המרחב אמר שהוא יודע הכול על מה שקורה באבו סנאן, אני מתלונן בשני מקרים, המקרה הראשון מלפני יותר מחצי שנה, יותר, המקרה השני הוא בתאריך שדיבר עליו מפקד התחנה. עד היום לא קיבלתי הודעה על גורל המקרים האלה.

יש כאלה כאן שיושבים, המון מתושבי אבו סנאן, אחרי שתפסתי שלושה צעירים בעסק שלי, ליד הרכב שלי, ואני מחזיק במישהו, שניים מאבו סנאן והשלישי מג'את. ניידת לא הגיעה אליי. בסוף נאלצתי לתת את הנער הזה שתפסתי כמעט חצי שעה, ואני הצלתי את החיים שלו, לאימא שלו, באה המשטרה ואומרת לי, איפה החשוד, למה מי אני שאני אתפוס חשוד, תפסתי, כמה זמן אני אחזיק בחשוד וזה נער. ואתם יודעים מה הרגישות של העניין הזה שמתחילה במקרה ויסלחו לי כולם, אישה דרוזית שהגיעה למקום, יש פה רגישות, לך תדע מה יתפתח, אבל אני הייתי כל כך חכם וזהיר, הערתי כמה אנשים ואמרתי כך וכך העניין. עד היום לא שמעתי כלום. אחרי זה היה עוד מקרה.

אז אני אומר שפנייתנו לוועדה הייתה בעקבות מעשי האלימות באבו סנאן, על זה שהמשטרה לא הצליחה לעשות כלום. ביקשנו את התערבות הוועדה, שהוועדה תמצא את הדרך איך לסייע למשטרה לפענח. עכשיו, אני אישית מתוך ניסיון אני אומר כך, אם במקרים הרבים האלה לא הצלחנו לתפוס, אולי התקלה נמצאת, למרות הבעייתיות, עוד פעם אני אומר, אולי התקלה היא ברכזי המודיעין, אולי צריך להחליף רכזי מודיעין, אולי צריך להביא מישהו, לא יודע, צריך לחשוב. אבל לא יכול להיות שנמשיך במקרה כזה.

עכשיו, על השקט הזה, אני אומר, אני מקווה שהשקט הוא שקט אמיתי ולא שקט לפני הסערה, למרות שאני אומר שלמנהיגים, למתמודדים יש את המשקל הכבד בעשיית השקט בכפר. הערה אחרונה, אני אומר, זכות ההתמודדות בבחירות היא לכל אחד, לכל תושב באבו סנאן, אנחנו חיים במשטר דמוקרטי, כל מי שירצה להתמודד שיתמודד, מי שיזכה כולנו נעמוד מאחוריו. תודה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה לחביב. לפני הסיכום אולי חבר הכנסת ברכה ואנחנו מסכמים בשתי דקות, אני חייב לעשות את זה כמה שיותר מהר.
מוחמד ברכה
בקיצור נמרץ. חבר כנסת תפקידו לטפל בבעיות שיש בתוך האוכלוסייה. כשאני יזמתי את הדיון, אני מילאתי את תפקידי כלפי תושבי אבו סנאן, אבל כמובן כלפי הקורבנות של המעשים של זריקת הרימונים והיריות. ובין השאר עלי הזימה ואחרים. אבל הנה, אני רוצה להודיע בפני הוועדה ובפני כולם, אני חושב ואני מבקש אם יש אפשרות לתת עדיפות דווקא למקרה של שריפת מכוניתו של דוקטור סעד, כן, אני מבקש לתת עדיפות, כי אנחנו נגד כל אלימות ונגד כל היריות ונגד כל פגיעה, זה דבר אחד. דבר שני, יש פה נציג של משרד הפנים?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אני ביקשתי להזמין את משרד הפנים בדרג הכי בכיר כדי לתת תשובה לשאלה הזאת שלך, אתמול ממנהלת הוועדה, כי ידעתי שזה יעלה, אבל זה המצב בוא נסתפק בזה ונבדוק את זה.
מוחמד ברכה
ההערה השנייה, אני לא חייב להסכים עם כל מילה שאמר מג'לה, אבל אני יכול להעריך את הטון של הדברים, את האחריות שיש בדברים. יש להתמודד אבל גם יש לכבד ודווקא עלי הזימה יותר מכל אחד אחר מעוניין שהמשפט שלו יסתיים כמה שיותר מהר ואני חושב שזו טובת הכפר. אני מעריך את זה, אני מעלה את זה על נס, אני חושב שזה הטון של אחריות שצריך לדבר בו, גם אם חלוקים.

הנקודה השלישית ואני אומר את זה בקיצור. נכון 16 שנים היה ראש המועצה דוקטור חמאד סעד---
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אבל הוא עכשיו יצא.
מוחמד ברכה
כן, אבל אני אומר את זה לפרוטוקול, הוא לא רצה להישאר. ונכון שלא היו בעיות, כי אלה שהתמודדו מולו, כיבדו את התוצאה, גם אתה כיבדת את התוצאה וכל הכבוד, גם עלי הזימה כשהפסיד קיבל את התוצאה וכל הכבוד. אבל יש כאלה, צריך להשים סימן שאלה. הנושא של הקומוניסטים, אנחנו לא חדשים בזירה בקרב האוכלוסייה הערבית, אנחנו מכבדים את כל העדות, אנחנו נגד העדתיות, אנחנו מכבדים את כל המשפחות אנחנו נגד החמולות.

אנחנו מכבדים את כל הישובים וכל הנאומים, אבל נגד קנאות. לכן, אם יש כבוד שאנחנו רוצים להתגאות בו, כמו המחויבות שלנו כלפי כלל החברה, זה כלפי האחווה היהודית ערבית במדינת ישראל, זה הנכס של הקומוניסטים ואנחנו לא חייבים לשמוע ביקורת, אני לא רוצה לקרוא לה בשמות, מפי דוקטור סעד.
נהאד מג'לה
אני יכול להבטיח למר ברכה שבאבו סנאן אנחנו נמשיך לחיות כמו אחים ויעידו האחרים שהיו נגדי או שהיו איתי, זה אני יכול להתחייב ולהבטיח לך.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו בסיכומים, אני מבקש בסיכומים לא להפריע, כל מי שרצה זכות דיבור קיבל, אנחנו התחייבנו על שעה 12:00 אנחנו ב-12:15 בחריגה, כי יש אנשים שיש להם התחייבויות ואני מבקש שנלך לסיכומים. הסיכום הראשון הוא, אנחנו התערבנו לא מפני שחבר הכנסת ברכה פנה בלבד לנשיאות הכנסת ונענינו לבקשת נשיאות הכנסת לקיים את הדיון הראשון. מפני שאנחנו גם---
מוחמד ברכה
תן לי להגיד את המשפט הזה ולא אתה, היוזמה היא גם בגלל המחויבות של יושב ראש הוועדה, זה הוא דאג שהישיבה הזאת תתקיים פה, הוא לא יכול להגיד את זה, הוא לא יכול להגיד דברים בשבחו של עצמו. אני חושב שהוא עשה דבר נכון, ואני מברך בשם כולנו את יושב ראש הוועדה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
תודה רבה. אדוני מפקד המרחב, אם המשטרה אין לי ברירה אלא לומר לך את הדברים, אתה לא היית כאן, היה חילופי דברים. אנחנו מאוד מערכים את מה שאתה עושה ומה שעושה גם מפקד תחנת עכו. אנחנו התערבנו וראינו לנכון להתערב אחרי שהיו כאן 170 אירועים במשך שש שנים. אנחנו לא מחפשים תעסוקה, יש לנו תעסוקה מעל ומעבר, אבל כשאני רואה 170 אירועים במשך שש שנים, אחד לא עומד לדין, מה אתה רוצה שהוועדה תעשה, שתמשיך להסתכל לשרשרת של אלימות במדינה דמוקרטית על רקע כזה?

לכן התערבות הוועדה באה בעקבות פנייה נכונה של חבר הכנסת ברכה לנשיאות הכנסת ועל כך אנחנו קיימנו את הדיון. ואני לא שמח לקיים דיונים כאלה אבל אנחנו חייבים לקיים דיון כזה לטובת כלל האוכלוסייה והציבור. ואני שמח על ההישגים ועל ההפחתה המשמעותית באלימות באבו סנאן. הודות חלק מזה למשטרה, למנהיגות המקומית, לגורמים נוספים שאני לא רוצה עכשיו להיכנס לזה.

אבל זאת התוצאה ואנחנו שמחים היום ואני חושב שהיום הדיון של הוועדה באבו סנאן תרם לאווירה כזאת שלדעתי הנהגת הישוב איתנה היום, אולי יותר מאשר לפני חצי שנה, שצריך לקחת את גורלם בידם, אני ואתה וחבר הכנסת ברכה וואסל טאהא ומח'ול יכולים לנאום ויכולים להטיף ויכולים לבקש, יכולים לפנות, יכולים לסייע, אבל הם משלמים את המחיר. והילדים שלהם משלמים את המחיר, והתדמית של הישוב משלמת את המחיר. ולכן הם לקחו את גורלם בידם ואני חושב שהם עשו את הצעד האמיץ והנכון והמתבקש.

דיברת על האלימות בחברה הישראלית, נכון, אבל מה אנחנו חייבים להיות אלימים כמו בפאב בחיפה או בראשון או בחולון? אנחנו צריכים לקחת דוגמה ממקרים אלימים כאלה? אנחנו צריכים להיות דוגמה טובה לחברה הישראלית ואנחנו יכולים להיות דוגמה לחברה הישראלית כולה.

לגבי משרד הפנים, חבר הכנסת קרא, אני יכול להביא את הסוס, אני לא יכול לכפות עליו לשתות מים. אני חושב ואני סבור שמשרד הפנים, היה צריך למלא תפקיד יותר מעשי ואקטיבי בסוגיה שעלתה כאן ויוצאת כאן התרשמות מוזרה, אני לא מצליח להבין אותה, כאילו שגם השופט עובד אצל עלי הזימה. עלי הזימה יש לו השפעה על ניהול בית משפט? בית משפט שיתכנס, ידון, יברר, יפסוק, יכריע. גם שר הפנים לא יכול להתערב אצל בית המשפט מה לעשות. אבל היה נכון מאוד בית המשפט לעשות, אם היה נותן עדיפות לסוגיה רגישה זו ומכריע בה כדי שכולנו נצא מזה נזכרים כתושבי אבו סנאן וכישוב אבו סנאן.

אני מוכן לכבד את הבקשה שלך ולברר את הסוגיה, לא המשפטית, אלא הטיפול בסוגיה אצל שר הפנים ואצל הממונה על המחוז. ואני מאוד רציתי שהממונה על המחוז יהיה כאן, אני מעריך אותו, אני מאוד מכבד אותו ואני חושב שהוא צריך לפעול בעניין הזה כדי לתת מענה. אני מכל מקום רוצה להודות לכל הגורמים בלי יוצא מן הכלל על התרומה של כל אחד במעמדו, בתפקידו, ביכולתו לסייע להחזיר את אבו סנאן לחיי שגרה. זה ישוב שיקר לכולנו כחלק מהאוכלוסייה הערבית בארץ שהיינו רוצים שתשמש לדוגמה כפי שהיא שימשה ותמשיך לשמש בעתיד לדוגמה טובה.

כואב לנו ופוגע בנו אפילו, בכל אלימות שתהיה בכל ישוב ולא חשוב איפה הוא, בדרום או בצפון, בגליל או בנגב. אנחנו מתוך דאגה להמשך החיים של האוכלוסייה באבו סנאן ומתוך אופטימיות שאנחנו רואים בזמן האחרון ולמדים מכולה, אנחנו כוועדת הפנים נסייע בכל דרך אפשרית, נמשיך לעקוב אחרי ההישגים של המשטרה להרגעת הרוחות, נמשיך את ההדברות עם פרנסי הישוב וההנהגה המקומית למיניה בלי יוצא מן הכלל.

אני נמנה על קבוצת אנשים שרוצה לדבר עם כולם, רוצה לגבות את כולם ולסייע לכולם. אני חושב שוועדת הפנים זו הזירה הנכונה ביותר להביא את משרד הפנים, את המשטרה, את כל הגורמים כדי לגבות את אבו סנאן ולסייע לאבו סנאן לעלות על פסים נכונים ואני חושב שמשרד הפנים צריך לעשות עוד יותר כדי להתמודד עם בעיות נקודתיות שיכולות לעורר מחלוקת ולהביא לעלייה על שרטון או משבר וחזרה למצב הקודם.

באופן חריג כי הקפאת תוכנית ההבראה והסיוע ללא פיטורין והאשמות ההדדיות אין ספק שהוריד את המתח וגרם להפחתת האלימות, כי כל דבר שיעשה בישוב יש לו ארבעה פירושים, לא פירוש אחד. ולכן משרד הפנים צריך למלא תפקיד מרכזי, לאט וביד אחת עם המשטרה ואיתנו, כדי שנוכל לנווט את הישוב אבו סנאן בתקופה ובשנה הקרובה למצב יותר נורמאלי. אני מודה לחברי, חברי הכנסת, שטרחו ובאו ותרמו את חלקם, למנהלת הוועדה יפה שפירא ולדוברת הוועדה איילת וליועץ הוועדה דני גרע ולכל החברים . אני שוב מברך את אבו סנאן, הנהגה ותושבים על האווירה שנתתם לנו היום באכסניה כדי שנוכל לחזור הביתה בהרגשה טובה יותר, תודה רבה לכולם.



הישיבה ננעלה בשעה 12:25

קוד המקור של הנתונים