ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/05/2005

חוק העונשין (תיקון מס' 90), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר)

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
18/05/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 478
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ט' באייר התשס"ה (18 במאי 2005), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר),
התשס"ד-2004, חה"כ יוסי שריד (פ/2331)
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
נסים זאב
אתי לבני
יצחק לוי
אליעזר כהן
מוזמנים
חה"כ יוסי שריד
עו"ד יהושע למברגר המשנה לפרקליט המדינה, משרד המשפטים
עו"ד לבנת משיח משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים
עו"ד דלית דרור משרד המשפטים
עו"ד אליעד וינשל משרד המשפטים
עו"ד אלון גילדין משרד המשפטים
עו"ד רביד דקל משרד המשפטים
עו"ד יואל הדר יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק מיכל בוכנדלר קמ"ד תביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון
פנים
ד"ר יובל קרניאל לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
דקלה אברבנאל



הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר), התשס"ד-2004,
חה"כ יוסי שריד (פ/2331)
היו"ר מיכאל איתן
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. היום אנחנו מטפלים בהצעת חוק שיזם חבר הכנסת יוסי שריד, שמטפלת בדיני העונשין. מטרת הצעת החוק למנוע, להרתיע ולהעניש את מי שמשדלים חברי כנסת או שרים לבצע דברים בתמורה לדבר מה, בתמורה לטובת הנאה.

בעצם הפעולה הזאת היא פעולה של שדלנות, שכשלעצמה היא פעולה מוכרת ומקובלת כאן בכנסת: יש לנו שדלנים שמקבלים שכר, זאת עבודתם, והם משכנעים חברי כנסת ושרים לבצע פעולות שונות, לתמוך, לעשות, לקדם נושאים שונים. זה חלק אולי בעייתי אבל לגיטימי בחיים הדמוקרטיים במדינות המתקדמות, והוא קיים גם בארץ. הנקודה שחשובה לענייננו היא השאלה אם האדם שמבצע את הפעולה הזאת נמצא במערכת יחסים מיוחדת עם אותו שר או חבר כנסת. כאשר האדם שהוא לוביסט מבצע את הפעולה הזאת במסגרת עיסוקו, חבר הכנסת או השר אינו אמור לקבל שום תמורה, ובמקרה שהשר או חבר הכנסת מקבל תמורה, מתבצעת עבירה של שוחד. אבל לפעמים יש מצבי ביניים, בגבול האפור. אנחנו יכולים לתאר לנו מצבים שבהם שר או חבר כנסת פועל במסגרת יחסי משפחה, למשל, עם האדם שמשדל אותו לעשות פעולה כזאת או אחרת. אפשר להגיד שיש כאן מערכת יחסים שאינה קשורה בתפקודו הרגיל.

זאת הצעת החוק שאנחנו מדברים עליה, והיא עדיין לא מגיעה לכדי עבירה פלילית, כך אני מניח. איש מאתנו אינו מציע זאת כאשר מדובר בשר או בחבר כנסת שמקבל פנייה מחבר, מבן משפחה, מקרוב או ממכר בבקשה שיפעל בעניין כלשהו, כשהאדם הזה יודע שבמסגרת היחסים ביניהם תהיה לו נקודה טובה אם יעשה זאת, תהיה לו תמורה כלשהי מעבר לעשייה עצמה. הרי זוהי מערכת יחסים מסוימת. אפשר לדקדק ולדקדק, להגיע לקוצו של יו"ד, ולטעון שיש כאן טובת הנאה ואסור לאדם לטפל בזה. אבל אני לא חושב שמישהו מתכוון לרדת לרמת יחסים כזאת ולטעון שיש כאן שוחד. מישהו יכול לומר שלא תהיה העדפה של מקורבים, שזה מקרה קיצוני יותר. זה בהחלט כן. אבל במהלך הרגיל של הדברים, אם מישהו פונה ועושה, אני לא מניח שיש למישהו הסתייגות בעניין זה.

אבל הצעת החוק מדברת על מצב אחר, שבו שני האנשים – המשדל והמשודל – שניהם חברים בגוף בוחר, והאדם שמשדל היה ונמצא בגוף שאחד מתפקידיו לבחור את אותו אדם. אז מערכת היחסים היא לא רק מערכת יחסים של קרבה אנושית, אלא יש ממש תמורה מוחשית יותר, יש תלות של הנבחר במי שבחר בו ברמה קרובה יותר: חבר בגוף בוחר מול הנבחר.

אני רוצה להעיר הערה כללית, לפני שאנחנו מטפלים בחוק ונותנים לחבר הכנסת שריד להציג את עמדותיו. אני רוצה לומר את דעתי לגבי הצעת החוק, ואמרתי את הדברים גם במליאה. אם יש כוונה להילחם בשחיתות, אני מוכן להיות אחד מנושאי הדגל, להילחם, לקדם כל הצעה שיש בה מאבק בשחיתות. אבל אם מדובר בהצטרפות למשהו אופנתי מאוד כעת, להילחם בתופעה, כביכול, ששמה מרכז הליכוד, to single out את מרכז הליכוד, לטעון ששם כל הצרות, ששם יש לבער את הנגע ולהילחם בו – לעשות את זה מאבק פוליטי – אהיה ראשון הלוחמים נגד הצעת החוק. בהמשך נבדוק אם אכן מדובר ברצון כללי או ברצון לקחת תופעות שליליות ולמקד את כולן בכתובת אחת, ששמה מרכז הליכוד. זהו דבר שאיאבק בו בכל תוקף. אסתפק בכך כרגע.

נשמע את חבר הכנסת יוסי שריד, שיזם את הצעת החוק. הוא יציג את עמדתו. אחר כך נשמע הערות כלליות מצד כל המשתתפים. אגב, היום הוועדה אינה משודרת באינטרנט, אבל אם מישהו מהצופים בארץ או בחוץ-לארץ יבקש להגיב, אפשר יהיה לפנות לאתר הוועדה, ובימים שני ושלישי, הימים שבהם אנחנו משדרים באינטרנט, יתקבלו תשובות. כן אפשר לקבל תשובה בדואר אלקטרוני.
יוסי שריד
תודה ליושב-ראש, תודה נוספת על כך שמצאת לנכון לקיים את הדיון בהצעת החוק שלי. אני לא בדיוק זוכר מתי בדיוק הגשתי אותה, אני חושב שהיא הוגשה למעלה משנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, לא יכול להיות.
דורית ואג
היא הונחה על שולחן הכנסת במאי 2004. אני מניחה שעברה חצי שנה מאז הקריאה הטרומית.
היו"ר מיכאל איתן
זאת רק ההנחה.
יוסי שריד
זו ממש לא נקודה חשובה. אין לי שום טענות.
יובל קרניאל
העיתוי טוב.
יוסי שריד
כן, במובן מסוים.
היו"ר מיכאל איתן
כדי לדייק, ההצעה עברה בקריאה טרומית ב-10 בנובמבר 2004. ואז חבר הכנסת שריד הסכים לחכות להצעה ממשלתית. לכן היה עיכוב.
יוסי שריד
אני לא אומר זאת כטענה. פתחתי בכך רק לצורך הכרונולוגיה. כפי שאמרת, היושב-ראש, היה לה גלגול גם בוועדת שרים לחקיקה. בהתחלה, משום מה, לא הבנתי למה, היתה נטייה לדחות זאת. במחשבה שנייה, נדמה לי שביוזמת היועץ המשפטי לממשלה – אבל גם בזה אני לא בטוח – אמרו שם: למה לדחות? אולי זו דווקא הצעת חוק ראויה.

היה גלגול שני בוועדת שרים לחקיקה, באמצעות אנשי משרד המשפטים. ביקשו ממני לחכות לתיקונים וליוזמה הממשלתית. אמרתי שאין בעיה. אפילו אנשי משרד המשפטים עמדו בלוח הזמנים ובהתחייבויות שלהם, הכול בסדר גמור, ואין לי שום טענה. הנוסח שמונח לפני הוועדה הוא כבר לא הנוסח שלי. הוא נוסח של משרד המשפטים.
סיגל קוגוט
שני הנוסחים כאן.
יוסי שריד
אני מסיר את הנוסח שלי.
היו"ר מיכאל איתן
חס וחלילה.
יוסי שריד
לא, יש לי סיבה טובה. הנוסח שלהם טוב יותר מהנוסח שלי.
היו"ר מיכאל איתן
זה צריך להיות על דעתנו.
יצחק לוי
איפה הנוסח של משרד המשפטים?
סיגל קוגוט
הוא מונח על השולחן.
היו"ר מיכאל איתן
בדרך כלל אנחנו עובדים עם שני הנוסחים, ומשלבים ביניהם. קל יותר לראות את ההבחנות.
יוסי שריד
אני מבטיח לך דבר אחד: מהישיבה הזאת איש לא יצא ועיניו דומעות, זה ברור.

הנוסח של משרד המשפטים מאוד נראה לי. הוא טוב יותר מהנוסח שלי. אולי כדאי, למען הפרוטוקול והצופים, לקרוא במה דברים אמורים. אני קורא את סעיפים קטנים (א)-(ג) בהצעת החוק. לגבי הגדרת "נבחר ציבור" בסעיף קטן (ג) אני מבהיר שנציג משרד המשפטים אמר לי עכשיו שזה צריך לחול גם על רשות מקומית, אבל מכיוון שיש הבדלים בין הרשויות המקומיות לבין הכנסת, הם רוצים לפתח קונצפט שונה במקצת. אין לי בעיה עם זה. אני משלים את קריאת ההגדרות בסעיף (ג).

רק כדי לסבר את האוזן, לא משום שתולדות החוק מעניינות, אני רוצה לומר: יום אחד, לפי תומי, כמו כל אזרח במדינת ישראל, שמעתי שבמסגרת המאבק על השאלה אם פרויקט טנק המרכבה יתקיים או לא יתקיים, היתה מחלוקת – וגם היתה לי גם דעה בעניין זה – התפרסם, וזו לא שמועה או השמצה, חלילה, כי הדברים התפרסמו, שחבר מרכז כלשהו,
היו"ר מיכאל איתן
זו השמצה. אבל היא אמיתית ומבוססת.
יוסי שריד
אם כך, זו כבר לא השמצה על-פי הגדרה, כך נדמה לי. היום אני במצב רוח מאוד פייסני, כפי שאתה רואה, אדוני היושב-ראש. אני חושב שאתה טועה, אבל אם אתה עומד על זה אני מוכן לקבל את זה.

התפרסם שחבר מרכז כלשהו, אני לא זוכר בדיוק של איזו מפלגה,
היו"ר מיכאל איתן
של הליכוד, מנתניה.
יוסי שריד
באמת? שומו שמים, לא זכרתי במדויק. הוא בא לשר נוגע בדבר, ושידל עד מאוד את השר, כדי שפרויקט המרכבה לא ייסגר – כי הוא מבין גדול בביטחון, ובעיקר בשריון. עד כאן, ניחא. דאגה לאומה זה דבר שאנחנו מאוד מכבדים. נוסף על כך הוא קיבל כסף, דבר שנראה לי איום ונורא, משום מה.
יצחק לוי
ממי? מאלה שמייצרים את המרכבה?
יוסי שריד
מאלה ששלחו אותו. כן.
יצחק לוי
מכובד.
יוסי שריד
אנשים אפילו לא שילמו מכיסם, זה אפילו כספים שלנו.
יצחק לוי
השאלה אם הם קיבלו קבלה. הרי צריך לרשום זאת בספרים.
יוסי שריד
נדמה לי שכן. אולי זה בכלל היה על תנאי: אם זה יצליח, הוא יקבל את התשלום. אם לא זה לא יצליח, מרה תהיה אחריתו, הוא יצא קירח מכאן ומכאן.

כמו בהרבה הצעות חוק, היה טריגר מיידי. אבל מכיוון שכולנו חיים בתוך עמנו, אנחנו משערים השערה די מבוססת שלא מדובר במקרה יוצא דופן באופן מוחלט. חשבתי שראוי להגיש הצעת חוק מן הסוג הזה.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר משהו בעקבות דבריך, שתי הערות. ראשית, בעניין השדלנים המקצועיים. לעתים קרובות יש לנו טעם דומה, וכמוך אני לא מתפעל באופן מיוחד מהמעורבות של השדלנים. גם יש לי נוהל שאני לא נפגש אתם. אם הוא פונה אלי אני שואל של מי הוא שדלן, ואומר שהגוף יפנה אלי בעצמו. אבל זה עניין של גישה אישית, זה לא מחייב איש. זה דבר מוכר ולגיטימי, שאינו עומד בסתירה לשום חוק. העניין לא לטעמי.

דווקא משום כך, משום שזה מוסד שקיים, לא רק אצלנו אלא גם במדינות אחרות, דווקא משום כך מוציאים מכלל האנשים שהחוק חל עליהם את החברים במפלגה, כלומר פריימריז. כי זה באמת מעגל רחב מדי, ואז אוסרים על כל חברי מרצ, נניח,
היו"ר מיכאל איתן
זה לא כל כך הרבה, מתנועות ידיך נראה כאילו זה גדול.
יוסי שריד
אז נדבר על כל חברי הליכוד.
היו"ר מיכאל איתן
זה יותר טוב.
יוסי שריד
כל חברי הליכוד, באשר הם בארץ, לדורותיהם, בארץ ובתפוצה. אתה אוסר עליהם את זה. אולי זו גזירה מרחיקת לכת, שהציבור הגדול הזה, אנשי הליכוד, אינו יכול לעמוד בה. לצורך העניין הזה בא הסיוג כפי שהוא בא.
הערה שנייה
אני לא מציע שמישהו ירגיש כאילו כובע בוער על ראשו, ואני בטוח שזה לא המקרה שלך, אדוני היושב-ראש. לפעמים זה מה שמסתמן. זה חל לגבי הכול, אין פה שום רמז, אפילו לא בדוחק – אלא אם כן מישהו מתעקש על זה – שום רמיזה לגבי מרכז כזה או אחר. אם יש צורך בהבהרה, אני חוזר ומבהיר שהחוק הזה חל על כל בעלי ההשפעה המוגדרים בו – ומיותר לומר, הדברים מובנים מאליהם –בכל מרכזי המפלגות, ממרכז הליכוד ועד מרכז מרצ.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת שריד, נגיע לפרטים, אבל הבעיה העיקרית היא השאלה אם זה צריך להיות רק על הגוף הבוחר.
יוסי שריד
אני בעד כל הרחבה. אני אפילו לא יודע למה אתה מתכוון, אבל אם אתה מדבר על הרחבה, אני כבר אתך, אין שום בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
נגיד שמפלגה מסוימת לא בוחרת בגוף בוחר אלא בגוף אחר, אז תהיה הבחנה, משום שהשתמשת בביטוי "גוף בוחר".
רביד דקל
הנוסח הממשלתי רחב יותר.
היו"ר מיכאל איתן
זאת אחת ההערות שהיתה לי בזמנו, נגיע לזה.
יוסי שריד
קודם כול, נדמה לי שהחוק כן מתייחס גם לאפשרויות אחרות. ואם לא, אני אתך בעניין הזה ללא סייג. אני אומר יותר מזה: אם תרצה להרחיב את היריעה, אני אתך.

אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך, כי נדמה לי שהדברים לא היו ברורים די הצורך, לעניין המקורב או קרוב. אמרת שזה טבע העולם, אנשים מתקשרים לאנשים, ולפעמים יש להם בקשות ומשאלות. נכון, זה הטבע האנושי. אגב, הטבע האנושי, שהוא לא זר לנו, משיאנו לפעמים. כמו היצר. העובדה שזהו הטבע האנושי עדיין לא מחייבת אותנו לכבד אותו, אף שהוא לא זר לנו.

יש בעיה גדולה, כפי שאנחנו מכירים אותה, של קרובים ומקורבים. מה זאת אומרת שאדם בעל השפעה, כפי שהוא מוגדר כאן, מצלצל לשר – ודברים כאלו לא היו בארץ, אני בטוח, ואם זה קיים במציאות, זה רק במקרה, לא בגלל שום דבר אחר – ונניח שהוא אומר לו: סדר לאחי ג'וב.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא צריך להיות בעל השפעה.
יוסי שריד
לכן אמרתי שאני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך.
היו"ר מיכאל איתן
ההשפעה היא מאותו קרוב משפחה. נגיד שמצלצל אליך בן דודך. הוא לא בעל השפעה, הוא בן דודך. אז אתה אומר: הוא בן דודי, בכל זאת.
יוסי שריד
אין לי בני דודים כאשר מדובר במילוי תפקיד ממלכתי.
היו"ר מיכאל איתן
וחברי מפלגה יש לך?
יוסי שריד
אין לי כלום. אין לי כלום. אני יכול להוכיח את זה.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. יכול להיות שאחד משנינו יוצא דופן.
יוסי שריד
אני יכול להוכיח את זה. לישיבה הבאה, אם תהיה, אני מוכן להביא את העובדים של המשרדים שהיתה לי הזכות לעמוד בראשם, ונבדוק אותם אחד-אחד. אין לי בני דודים בתפקידי הממלכתי. אני איש משפחה לא רע, אני חושב, אבל לא כשאני משמש בתפקיד.

אגב, מכיוון שבמשפחתי ובסביבתי הדברים ידועים, אני מוכרח לומר לשבחם שאיש לא פנה אלי. שום בן דוד לא פנה אלי כדי שאסדר בן דוד אחר. אני לא זוכר דבר כזה.
היו"ר מיכאל איתן
אלי פנו.
יוסי שריד
אלי לא. זה עניין של קביעת נורמות. אני לא רוצה להרחיב את היריעה, אבל הדבר התפלצתי – כדי לא לומר "מפלצתי" – באנשי הציבור הוא שמחפשים אצלם את היסוד הנפשי. אף פעם לא הבנתי מה זה. קודם כול, כאשר אדם גונב תפוח בשוק, לא מחפשים אצלו את היסוד הנפשי. מניחים שאדם יודע שזה לא נוהג מקובל שגונבים תפוח בשוק.
יצחק לוי
זה רע. מה זה "לא מקובל"?
יוסי שריד
מה זה היסוד הנפשי? אדם קנה בכרטיס אשראי,
היו"ר מיכאל איתן
המילה "גנב" כוללת בתוכה את הכוונה לשלול את הבעלות לצמיתות מאותו אדם שלקחו ממנו. כבר יש כאן כוונה, מצב נפשי שהוא התכוון. אם אדם עבר בשוק, ומתוך סהרוריות, בדחף שאינו לאו בר כיבוש, לקח את התפוח, שם בכיסו והלך, זה משהו אחר.
יצחק לוי
או נפל לידו התפוח.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא אשם בפלילים. אם הוא לא התכוון לקחת את התפוח, הוא התכוון להחזיר למישהו. אולי הוא לקח מדוכן אחד וחשב שזה שייך לדוכן אחר – זה עניין אחר. יש מצב נפשי. בלי מצב נפשי אין עבירה פלילית.
יוסי שריד
דינו של איש ציבור צריך להיות לחומרה דווקא. צריך לצאת מנקודת מוצא שאם אדם כבר הגיע למעלת שר, והיום זו לא מעלה כל כך גדולה, יש להניח שלפחות ניסיון החיים שלו, אם לא אחריותו, הביאו אותו לכך שכבר אכל מעץ הדעת טוב ורע.
יצחק לוי
לא תמיד יש להם ניסיון. למשל בקדנציה הזאת יש מישהו שמספסל הסטודנטים הגיע להיות סגן שר. מתי הספיק לרכוש ניסיון?
יוסי שריד
יש המון דוגמאות. כאשר אדם מקבל כרטיס אשראי ממשרדו וקונה ספה לאשתו, ומחפשים את היסוד הנפשי, ואחר כך הוא מזוכה בבית משפט – בשרי נעשה חידודין-חידודין. איזה יסוד נפשי צריך פה, כדי שאדם יבין שהוא לא קונה ספה לאשתו מהכרטיס ואחר כך נשמט מזיכרונו שקנה אותה? לא הזכירו לו שקנה את הספה. כשהוא נכנס הביתה וראה את הספה, הוא לא זכר איך קנה אותה. אדם ישן בביתו בחמש בבוקר, קורה מה שקורה בבית – הוא לא שמע. צריך לחפש את היסוד הנפשי – וזה כבר בעניין אחר שאנחנו עוסקים בו היום. איפה האדם נמצא בחמש בבוקר? אפילו אני בבית בחמש בבוקר, לא כל שכן רב. איזה בית זה צריך להיות כדי שהאדם לא ידע? טוב, אבל אף פעם לא הבנתי את היסוד הנפשי.

אדוני היושב-ראש, אני חוזר לעניין.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מגביל אותך בזמן, אבל אני רוצה לשאול שאלה. לדיאלוג הזה יש חשיבות בעיני. חבר הכנסת שריד, אני לא רוצה לדבר עליך, אתה נחשב אדם ישר והגון בעיני.
יוסי שריד
גם אתה בעיני.
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, אני רוצה לספר לך מה אני עושה. אני יודע – אני אומר את זה בוודאות – שזה לא הולך לפי האמות מידה התאורטיות. אבל מה אני יכול להגיד? יש לי חולשות אנושיות וחולשות מפלגתיות. כאשר מצלצל אלי קרוב משפחה, שכן, אדם שאני מכיר, אני לא יכול להגיד כלום. אני מרגיש שיש לי גישה שלפיה אני צריך לעזור לאדם הזה, אולי בקדימות יותר. אני לא אומר שאני מפלה. אני לא שואל את המצלצל אלי מאיזו מפלגה הוא, ואני לא זורק אותו החוצה אם הוא לא מהמפלגה שלי. אבל מה אם אדם עזר לי בבחירות, גייס לי תומכים, והוא מתקשר ואומר שיש לו בעיה, שדופקים אותו? לא אתן לו יד לעבור על החוק אבל כשבאים שניים, כשיש שתי בקשות לנגד עיני, שלו ושל עוד מישהו, במי אגע קודם? אני מודה ומתוודה שאעשה זאת. אני יודע שכך העולם נוהג, מה אני יכול לעשות? אני רואה שכך העולם נוהג. זה לא נוהג רק כאן.

הוויכוח מיותר. הלוואי שנגיע לכך שאלו יהיו הבעיות שלנו. אני שותף מלא לדעתך ולאמירתך גם בקשר למערכת אכיפת החוק במדינת ישראל. באמת, כשמדובר במצבים נפשיים יש מצב נפשי של אנשי ציבור. אצלם יש נורמה שהם כל כך עסוקים בענייני הציבור, כנראה, שאין להם זמן לחשוב, הם לא מודעים.
יוסי שריד
נכון, מרוב דאגה לציבור לפעמים הם גונבים.
היו"ר מיכאל איתן
כשנהג מונית מגיש דוח מגישים אותו למשפט על כך שהשמיט הכנסות. אבל כשאיש ציבור אומר שלא יודע על מה חתם, מקבלים את זה. לא מגישים כתב אישום.
יצחק לוי
ההצעה לא מדברת על אישי ציבור.
היו"ר מיכאל איתן
לא, הרחבנו את היריעה.
אליעזר כהן
אני רוצה להעיר הערה, להוסיף תוספת. יש גם תופעה שאני מכניס תחת הכותרת של מקצועיות. מאז שחזרתי ארצה מהנסיעה שלנו היו לי 600 טלפונים בנושא אחד: הזנקתם של מטוסי 16F נגד מטוס "ססנה" אזרחי בשבת. אנשים לא קולטים את הרגישות הציבורית בנושא. הם יודעים שאני טייס לשעבר, ואני מתמצא, ואני נמצא בכנסת. לכן חצי יום אני צריך לעבוד ולהגיש תלונה על שהזניקו את המטוסים. לא רק שהם עולים אלפי דולרים לשעות טיסה, אלא הם סיכנו חיי אדם.

חבר הכנסת שריד, אני לא רוצה להגיד שאני טייס, יודעים מספיק שאני טייס. אני רוצה להגיד שפונים אלי רק משום שאני כזה.
יוסי שריד
הלוואי שהייתי אני טייס.
אליעזר כהן
אני רוצה לומר דבר אחר: פונים לחברי כנסת בפניות מקצועיות.
יצחק לוי
זה טוב, זה מצוין.
אליעזר כהן
מה אני צריך להגיד? שזה לא מעניין אותי.
יוסי שריד
אתה לוקח כסף בעבור זה?
יצחק לוי
פה מדובר בתמורה.
אליעזר כהן
מדובר רק על תמורה? יש אלי כל מיני פניות. כמו שאמרת, אני יכול להגיד לא? קודם כול אני מתעניין.
יוסי שריד
קודם כול, זה סיפור מעניין מה שסיפרת. אני יוצא מתוך הנחה שכל חבר כנסת, בלי יוצא מן הכלל, מקבל הרבה מאוד פניות. זה לא שייך לעניין החוק.
אליעזר כהן
אליך פונים בנושאי חינוך.
יוסי שריד
אתן לך דוגמה, זה הרבה יותר חמור מזה. אתה סיפרת חוויה אישית מתחום הטיס, כי אתה טייס.
אליעזר כהן
לך היתה חוויה אישית עצומה.
יוסי שריד
נכון. אלי פונים אשים שפתאום מתגלה להם שהם צריכים לעבור ניתוח מוח. הם פונים אלי ומבקשים ייעוץ. אני אפילו לא רופא, סתם ניסרו לי את הראש. פעם הייתי גם במחלקה אחרת. אני מעודד הרבה מאוד אנשים שמצלצלים אלי, שפתאום חשך עליהם עולמם. הסיפור שלך מאוד מעניין, הסיפור שלי פחות מעניין משלך, אבל זה לא שייך לעניינו. לא בזה עוסק החוק, אלא בכלל בדברים אחרים. אבל לא משנה, אנחנו מרחיבים את היריעה, אז גם זה בסדר.

אדוני היושב-ראש, החוק הזה מועיל מאוד גם מבחינת אלו שפונים אלינו. קודם כול, אני חושב שבעיקר שרים, אבל לא רק שרים אלא גם חברי כנסת ואחרים – לא רק שהם צריכים להיות מעויינים, הם בעליל מעוניינים מאוד בחוק. זה עוזר להם.

למשל, כאשר עלו הטענות בדוח מבקר המדינה כלפי השר צחי הנגבי, התרשמתי מאוד מטיעון אחד שהוא העלה. הוא אמר: לא ידעתי שזה אסור. אדם הגיע למעלת שר, הוא לא ידע שאסור למנות אנשים בדרך מסוימת.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו אני קורא בדוח מבקר המדינה שגם במערכת המשפט לא יודעם.
יוסי שריד
נכון, אני בהחלט אתך. אני אומר: אם שרים לפעמים לא יודעים מה מותר ומה אסור, מה כשר ומה טרף, מה ראוי ומה לא ראוי, מן הראוי לבוא לעזרתם, גם כדי להאיר את עיניהם שלהם וגם כדי להקל עליהם כאשר הם נקלעים לנסיבות מסוימות.

אדוני היושב-ראש, גם אלי מצלצלים אנשים. בדרך כלל אני לא טורק טלפונים, אני רק מסביר לאנשים שפונים אלי בעניינים מהסוג הזה שהפנייה אינה ראויה. אני מקווה שאני עושה את זה בדרך מנומסת, ובסוף הם מבינים שזה לא ראוי. זה לא עד כדי כך מסובך. גם אנשים שעזרו לי. לא יותר מדי אנשים עזרו לי, אבל אני אומר לאדם: זה לא ראוי, ובסף הוא מבין את זה.
אליעזר כהן
אני לא מבין במה דנים, בהצעת החוק הממשלתית או בהצעה של חבר הכנסת שריד?
יוסי שריד
רק בממשלתי.
היו"ר מיכאל איתן
לא, בשניהם.
יוסי שריד
אני מסכם. אתמול התפרסם מה שהתפרסם. אני חושב שזה נתן ביטוי לרגשות של כולנו. זה מה שנקרא "לעבור את הגבול". לפעמים אתה מרגיש שזו ארץ חונקת יושביה. הנורמות משתבשות לחלוטין. כאילו מעולם לא טעמו מעץ הדעת טוב ורע. יש שיבוש גמור של ערכים, של מושגים, של נורמות.

הצעת החוק היא דבר צנוע, זה לא מי יודע מה. אני לא חושב שיש כאן משהו שמכוון נגד מישהו באופן מיוחד. אם מישהו מרגיש כך, אולי יש לו סיבות. מכל מקום, הוא אינו מכוון כלפי מישהו באופן מיוחד, בהשוואה לאחרים. נדמה לי שאין בו מגרעה. תודה.
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה. חבר הכנסת לוי, בבקשה.
יצחק לוי
קודם כול, ודאי שאתמוך בחוק הזה, כי צריך לתמוך בכל דבר שיכול לטהר את האווירה ולעשות את החיים שלנו יותר נקיים, אין שום ספק בכך. אבל החוק מנוסח בצורה כזאת,
היו"ר מיכאל איתן
נגיע לניסוח, לא נדון בזה כעת. נקרא אותו, אבל לא כרגע.
יצחק לוי
אני מדבר על התפיסה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מגביל אותך. אבל תביא בחשבון שעוד נקרא אותו מילה-מילה.
יצחק לוי
ברור. אנחנו רוצים לתקוף את החברים שנמצאים בגוף הבוחר. משום מה החוק מרחיב את העניין הרחבה שאין לה גבול. אני לא חושב שזאת הכוונה. אי-אפשר לעמוד בזה.

"בעל השפעה מיוחדת" הוא "חבר בגוף הבוחר, ממלא תפקיד במפלגה וכן בעל השפעה של ממש על בחירת מועמדים במפלגה או בסיעה…". מי לא בעל השפעה? אשתו, אחותו, שכנו, רבו, פרופסורו. איזו מין הגדרה לא מובנת זו? אנחנו יכולים לכלול כאן את כל המדינה.

אני בעד החוק, גם אם יישאר כך אתמוך בו, בגלל המסר. אני חושב שחשוב לקבל חוק כזה, חשוב לתמוך בו, גם בגלל המסר של טהרת המידות. זה בסדר גמור. אבל אם רוצים לעשות חוק שנוכל לאכוף, שלא יהיה חוק ללא תועלת, צריך לעשות אותו במידתיות הנכונה. אני חושב שזאת היתה הכוונה.
לבנת משיח
"בעל השפעה על בחירתו".
יצחק לוי
מי לא "בעל השפעה על בחירתו"? את יודעת שיש 3,000 חברי מרכז ליכוד, או 1,000 חברי מרכז מפד"ל, ומסביב יש עוד 5,000 איש: משפחתו, דודו, בנו, מעסיקו.
יוסי שריד
אולי צריך לחשוב על הגדרה אחרת.
יצחק לוי
רק בנגלה, לא בנסתר, יש 7,000 איש ביום של הבחירות במרכז המפד"ל. זאת כשיש רק 1,000 חברי מרכז. כל אחד מביא משפחה וחברים. הם בעלי השפעה, השפעה כזאת או אחרת. לדעתי אנחנו צריכים לחשוב על הגדרות שאנחנו יכולים לעמוד מאחוריהן ולא על הגדרות רחבות מדי. כל נבחר כאן – אשתו בחוק הזה.
דלית דרור
לא.
יצחק לוי
הוא לא יכול לקנות שמלה לאשתו.
דלית דרור
אין הכוונה לאשתו של חבר המרכז.
יצחק לוי
יש לנו דוגמאות לכמה נשים שיש להן השפעה מכובדת.
יוסי שריד
תלוי מי האישה. במקרה הזה, לגבי "אשתו", ייתכן שצריך לכלול כאן משהו.
דלית דרור
מדובר על השפעה של ממש על הבחירה של חבר הכנסת.
יצחק לוי
זה עניין של קול אחד או שני קולות. למה להכניס הגדרות שאנחנו לא יודעים מהן? אני מציע לשנות ולקבוע הגדרות ברורות. אפשר לכתוב "כל גוף מפלגתי", "כל אדם שהתמנה מטעם המפלגה לתפקיד", בבקשה. אבל צריך דברים שלפיהם אנחנו יודעים מיהו האדם. על-פי ההגדרה הזאת אני לא יודע לסמן את האנשים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא נכנסים כרגע לפרטים.
יצחק לוי
זה לא פרט, זה נוגע לתפיסה: האם הולכים על גוף או על לוויינים? אם מדובר על לוויינים, הם אכן אין-סופיים.
אליעד וינשל
הנוסח הזה נועד לענות על דבריו של היושב-ראש במליאה: מה קורה עם קבלני קולות וכו'.
היו"ר מיכאל איתן
בשיטת הפריימריז.
יצחק לוי
אבל בפריימריז החוק הזה לא תקף.
אליעד וינשל
ציינת במליאה שיש מפלגות שאין להן גופים כאלה. בנוסח הזה ניסינו לענות על ההערה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
נגיע לזה. תהיינה עוד נקודות. אני מתייעץ אם לא כדאי לנצל את ההזדמנות הזאת – וזאת החלטה שאנחנו צריכים לקבל עכשיו – גם להרחיב את היריעה. היום אני מרגיש עצמי חוסר בהירות, כי יצאו הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה בשאלה מה מותר ומה אסור לנבחרי ציבור. זה חלק מהדברים שדיברנו עליהם קודם. אני מרגיש שלא בנוח. אם זה אסור, אולי באמת אני עובר על החוק? אני צריך לדעת. אני מודה ומתוודה: אני כנבחר ציבור מקבל פניות. בין השאר קיבלתי פנייה מחבר כנסת ממפלגה אחרת, שהוא מאוד מקובל עלי, בכנסת קודמת, ששמו יוסי שריד. הוא ביקש ממני לטפל בעניין מסוים של מישהו שפנה אליו.
יוסי שריד
מה העניין?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא זוכר.
יוסי שריד
גם אני לא זוכר.
היו"ר מיכאל איתן
אמרת שאני מתמצא, ואולי אעזור.
יצחק לוי
אילו קיבלתי הערה על 15F, הייתי מפנה את העניין לחבר הכנסת כהן.
יוסי שריד
וניתוח מוח – אלי.
היו"ר מיכאל איתן
כאן מגיעה השאלה. אם חבר הכנסת יוסי שריד פונה אלי אין ויכוח שמחובתי לעשות, כי אני מקבל משכורת בשביל זה. אבל אם פונה אלי יוסי לוי מקיבוץ טירת צבי, והוא חבר מרכז הליכוד, אז כבר אסור לי לטפל בזה.
יצחק לוי
אין שם חבר מרכז ליכוד.
יוסי שריד
ראשית, אני לא בוחר בך.
היו"ר מיכאל איתן
זה בדיוק מה שאני שואל. אם כך, מאחר שחבר הכנסת שריד לא בוחר בי, מותר לי; אבל אלו שבחרו בי, אסור לי? נוצר מצב שאם יפנה אלי מישהו שבחר בי, אני צריך להפנותו לחבר הכנסת שריד. ואם מישהו בחר בחבר הכנסת שריד, הוא יפנה אותו אלי.
יצחק לוי
השאלה היא אם יש תמורה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על הצעת החוק כרגע.
יוסי שריד
אני סומך על זיכרונך. אין לי מושג במה מדובר. אני בטוח שמדובר בפנייה של אזרח שפנה באיזו בעיה שלו, שאני לא מתמצא בה.
היו"ר מיכאל איתן
אמרתי את זה.
יוסי שריד
מה זה שייך לחוק הזה?
היו"ר מיכאל איתן
אולי דברי לא הובנו. אסביר שוב. שאלתי את עצמי אם לא זאת ההזדמנות לטפל בנושאים נוספים, ובהם דף ההנחיות שהוציא היועץ המשפטי לממשלה באשר לפניות של אזרחים. אני מודע לדקויות, לכך שהחוק הזה לא דן בנושא זה. אבל על רקע העובדה שקיימת הנחה שיחסי בוחר-נבחר הם יחסים של מתן טובת הנאה, השאלה הזאת נשאלת. אם אני עושה פעולה בתמורה לכך שאדם יבחר בי, אני קיבלתי דבר מה. אני מקבל את זה, אני לא אומר שזה לא נכון.

אבל כאשר מוציאים הנחיות, בתור אדם שצריך לטפל בפניות ופונים אליו אנשים, אני רוצה לדעת מה הנורמה? מה אני צריך לעשות עם הפניות?
יצחק לוי
השאלה היא מהי טובת הנאה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מודה ומתוודה שכאשר מצלצל אלי אדם שבחר בי, ואני יודע שהוא מצפה ממני שכתוצאה מזה שבחר בי הוא יקבל אצלי יחס טוב יותר – במידה, כי ברור שלא אעבור על החוק בשבילו, אבל גם דברים חוקיים. הוא מצפה שיקבל יחס טוב יותר, ואני מודה שאני נותן לו יחס טוב יותר.
יצחק לוי
מי אמר שזה אסור?
סיגל קוגוט
לפי ההצעה זה יהיה אסור.
יצחק לוי
רק בתמורה.
היו"ר מיכאל איתן
התמורה כלולה בעובדה,
יצחק לוי
אני לא מבין על מה מדברים כאן. אם הבת שלך פונה אליך, ואומרת שקיבלה הודעה שהיא צריכה לשלם לעירייה, כי היא לא מבינה מה קורה. אסור לטפל? תיתן את זה לחבר הכנסת שריד?
היו"ר מיכאל איתן
תאורטית, מותר לי. אם היא חברת מרכז, כנראה אסור לי.
יצחק לוי
טובת ההנאה צריכה להיות דבר בעל ממשות.
היו"ר מיכאל איתן
אם היא חברת מרכז ואני שר, אסור לי להרים טלפון למישהו.
אליעזר כהן
חבר הכנסת לוי, למה לקחת דוגמאות היפותטיות, יש דוגמאות מציאותיות.
היו"ר מיכאל איתן
נדמה לי שאפילו כחבר כנסת אסור לי.
אליעזר כהן
אני מקבל משרה אצל קבלן תמורת סיפוק צרכים, אני הופך להיות ראש פרויקט של אי-יווני.
יצחק לוי
אני לא מדבר על תמורות. תמורות אסור לקבל. אני מדבר על טיפול בבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה מהי תמורה.
יצחק לוי
אם אתה שר, ואזרח פונה אליך? לשר אסור להיענות לפניות אזרחים?
היו"ר מיכאל איתן
אל תיכנס לוויכוח על מה שמותר. אתה הרבה יותר נבון מזה. מדובר במצב כזה: בא חבר הכנסת איתן – או בעצם לא אדבר על עצמי, זה לא נוח לי. כאשר נבחר ציבור מקבל פנייה של אדם שהיה שותף לתהליך הבחירה שלו, אותו נבחר הציבור לא יכול לטפל בפניות שלו, אפילו לא בצורה שווה לפניותיו אזרח מן השורה. יחסי התלות שנוצרו בעובדה שהוא בחר בו. התמורה מתבטאת בזה שהוא רוצה את הקול שלו בפעם הבא, והוא ייתן לו את הקול בפעם הבאה. הוא משקיע בו.

כאילו הנתינה והתמורה, במקרה שזה יחסים של בוחר ונבחר, אינן זהות למצב בכלל הציבור.
יצחק לוי
זה דבר שהציבור אינו יכול לעמוד בו.
יוסי שריד
קודם כול, דבר אחד אסור לנו לעשות, וזה להעמיד פנים. אם שר מרים טלפון לאחד מעובדי משרדו בעניין פלוני – בואו לא נעמיד פנים שזה טיפול שגרתי בפנייה. עובד שמקבל טלפון מהשר שלו – גם כאשר הדברים מוצגים בדרך של שאלה, יש בהם תשובה. הכוונות לגמרי ברורות. מה לעשות, שרים לא פונים בכל יום. כשהם פונים, כנראה יש להם כוונה מסוימת.

אם תקראו את המסמך שחיבר משרד המשפטים, שהוא טוב בעיני, תמצאו הרבה מאוד תשובות. למשל, אם נתקן את ההגדרות של "בעל השפעה", מיהו בעל השפעה – הוא לא מקבל את הטלפונים, הוא מעביר למנכ"ל. הרי גם משרד המשפטים לא חי על מאדים, הוא מעביר את זה למנכ"ל.
יצחק לוי
זה אותו דבר.
דלית דרור
זו הנחיה לרשות המבצעת.
אליעד וינשל
הוא מפנה לגורם המקצועי.
יצחק לוי
זה אותו דבר. אם שר מפנה למנכ"ל, זה אותו דבר.
יוסי שריד
בסדר, אז בואו נקבל את זה.
אליעד וינשל
זו הערה נכונה במידה רבה,
היו"ר מיכאל איתן
ואז המנכ"ל אומר לפקיד שהשר פנה אליו וצריך לטפל בנושא.
אליעד וינשל
הצעת החוק הזאת מצומצמת בהרבה ועוסקת בהיבט קונקרטי מאוד.
היו"ר מיכאל איתן
אני קיבלתי תשובה. התשובה שאני קיבלתי היא שצריך להתמקד בעניין הזה ולעזוב את העניינים הרחבים.
יוסי שריד
גם במקרה זה, תפסת מרובה – לא תפסת.
דלית דרור
חשוב להעיר, זה לא ממצה את כל נושאי האתיקה של חברי הכנסת. זו הנחיה לרשות המבצעת.
יהושע למברגר
הנחיה.
דלית דרור
זו הנחיה לשרים, למנכ"לים, לעובדי ציבור אחרים באשר לתפקידיה של הרשות המבצעת. זה לא פותר את כל העולם האתי שסובב את חברי הכנסת, שהוא כן עניין לענות בו, אבל זה לא הדיון הזה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. מייד אתן לכם לדבר. הצעת החוק הממשלתית, עד כמה שאני מבין, היא ברמה של תזכיר, נכון? היא עברה כבר?
לבנת משיח
זה ניסוח שאנחנו מציעים לחבר הכנסת שריד.
היו"ר מיכאל איתן
אתם מציעים שכבר בקריאה הטרומית נחליף את הנוסחים?
אליעד וינשל
חבר הכנסת שריד התחייב במליאה לתאם את העניין.
היו"ר מיכאל איתן
כל מי שרוצה לדבר, בבקשה, אחר כך ניגש לסיכום. בישיבה הבאה נקרא את החוק אחד לאחד.
אליעזר כהן
כל חבר כנסת שמגיש חוק, הממשלה מגישה מולו. זה הפך להיות פטנט.
יוסי שריד
אתה צודק בעניין הזה, אבל זה בסדר.
דלית דרור
זה כדי לשפר את הצעת החוק הפרטית.
אליעזר כהן
לי זה קרה בשלושה חוקים.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת כהן, כאן המצב הפוך. צריך לשבח את משרד המשפטים. זה בניגוד למה שאתה אומר, זה בדיוק הפוך. היתה לו הצעת חוק שהוא חשב עליה, בינתיים חבר הכנסת שריד הציע את ההצעה שלו.
אליעזר כהן
אולי זה היה הפוך?
היו"ר מיכאל איתן
תן לי לסיים, אני קצת יותר ימים ממך כאן, לא מדברים על הליקופטרים.
אליעזר כהן
לי זה קרה בשלושה חוקים, לא באחד.
היו"ר מיכאל איתן
תקשיב. לא ייאמן, אני לא יכול להבין את זה. מה הטענות של הרשות המחוקקת, של חברי הכנסת, נגד משרד המשפטים? שהצעות של חברי כנסת בחקיקה פרטית עולות, ואז משרד המשפטים חוטף להם את ההצעה: הם מעלים את ההצעות, ההצעה מגיעה לקריאה טרומית, משרד המשפטים מפעיל את הרוב הקואליציוני, ועוצר את החקיקה כאן. אחר כך משרד המשפטים מביא הצעה משלו, ומריץ הצעה שלו. זאת התופעה שנגדה אתה מתקומם. נכון?
אליעזר כהן
נכון מאוד. וזה קרה. זה לא היפותטי.
היו"ר מיכאל איתן
במקרה שלנו קרה דבר הפוך. למשרד המשפטים היה רעיון, הוא בא בעקבות הצעת חבר הכנסת שריד, או לפני כן, זה לא משנה. הם הכינו. אבל כשבאה ההצעה של חבר הכנסת שריד הם אמרו שלא יגישו את הצעתם, אלא הם מוותרים: ההצעה תרוץ הלאה כהצעה של חבר הכנסת שריד. אם היא בקריאה טרומית כעת, היא תעלה לקריאה ראשונה כהצעת חוק פרטית של חבר הכנסת שריד ולא כהצעה של שר המשפטים. צריך לשבח אותם, לא להגיד שהם לא בסדר.
יוסי שריד
הם היו בסדר גמור במקרה הזה.
אליעזר כהן
הבנתי, לא רק שהבנתי, כל התהליך שתיארת קרה בחוק הספורט. אני רק אומר שזה הופך להיות שיטה. הממשלה עולה על חוק של חבר כנסת, משתפת אותו או לא משתפת.
היו"ר מיכאל איתן
טבו, יותר מזה אני לא יכול.
יוסי שריד
מה זה חשוב? הם היו בסדר. אין בעיה. הם אפילו עמדו בלוחות זמנים.
היו"ר מיכאל איתן
מישהו מכם רוצה להתייחס? בבקשה.
יהושע למברגר
אתייחס לקונצפציה. מצאנו את הצעת חבר הכנסת שריד נכונה. מצאנו לנכון להציע נוסח שונה מעט, אבל בקונצפציה סברנו שנכון לחוקק אותה, זה משפר את תרבות השלטון הדמוקרטי במדינה, ומזקק אותה באופן ראוי ונכון. במבנה הפרלמנטרי, החוקתי, של המדינה, נתון שיש גופי בחירה, שבוחרים. לגופים אלו יש כוח פוליטי – לא רק בבחירה, אלא גם במשך תקופת קדנציה של כהונה של כנסת – להשפיע באופן ראוי על אג'נדות וכו'. זה המבנה הפרלמנטרי. הוא נכון וראוי.

הצעת החוק מתמודדת עם אלמנט שמאפשר שימוש בכוח הראוי והנכון של בעלי השפעה על נבחרי הציבור, באופן שעולה חשד, יותר חשד של ניגוד עניניים מובהק, שמנצלים את הכוח שקיים, והוא ראוי במהנה הפוליטי, לקדום לחפור בו. במקרה כזה ההשפעה לא תהיה בשל האמונה של בעל ההשפעה, חבר מרכז, חבר לשכה – לא משנה – שחושב שנכון לקדם אג'נדה כלשהי באופן ענייני, כי הוא חושב שראוי לקדם את זה אל מול הציבור שהוא שליחה, אלא משום שהוא רוצה להתפרנס. ברגע שמישהו נתן שכר או תמורה כלשהי, הוא לוקח את הכוח שיש לו – הראוי והנכון – ומנצל אותו לקבלת תמורה. יכול להיות שהוא מאמין בדבר, אבל ברגע שנכנסים כסף ותמורה, לעולם לא נדע מה היה שיקול הדעת.
היו"ר מיכאל איתן
אגב, לא דיברו על זה עד עכשיו, ואני רוצה להביא זאת לידיעת חבר הכנסת שריד. אני אישית כתבתי מכתב לכל חברי הליכוד, בעקבות התופעה. כתבתי שמעבר לכל דבר שהמדינה תעשה, גם מרכז הליכוד צריך לעשות. היה ראוי שמרכז הליכוד יסלק משורותיו אדם כזה, שנבחר למרכז הליכוד ומנצל את תפקידו כחבר מרכז על מנת לגבות כספים, תמורת זה שהוא הולך ועושה תפקידים – שאולי הם מתפקידו כחבר מרכז למען הציבור – אבל הוא פועל למען עצמו ומנצל את היותו חבר מרכז. מדוע המפלגה אינה נוקטת צעדים נגדו? הרי הוא פוגע בראש ובראשונה במפלגה.

אני יכול לומר לכם שקיבלתי תגובות אוהדות ממאות חברי מרכז ליכוד. הם אמרו לי כל הכבוד על שאני מעלה את הנקודה הזאת. הם אמרו: היה לך אומץ, וכו'. ברור שאותו אדם וחבריו הקרובים ינסו למחוק אותי בכל דרך אפשרית, וגם הקונקורנטים שלו, שעושים את אותו דבר. אני יודע שהרוב המכריע של חברי מרכז הליכוד אומרים לי שאני צודק, בכל מקום שאני בא אליו.
יהושע למברגר
אם יורשה לי להמשיך, גם נבחר הציבור, שעובד מול חברי המפלגה שלו, שרוצים להשפיע עליו באופן ענייני, כאשר חבר מרכז שלו, חבר בעל השפעה, חבר בגוף אחר, בעל תפקיד משמעותי במפלגה, פונה אליו כדי לקדם נושאים – אם הוא יודע שאסור לו לקבל כסף עבור הדבר הזה, יותר נוח לו לעבוד. נבחר הציבור יודע שאם אדם מסוים פנה אליו כדי לקדם נושא, הוא טהור. נבחר הציבור לא צריך להתחקות אחר הגוף הפוליטי שמאחורי האדם ולבדוק איזו תמורה הוא מקבל. כמו שהאנשים כאן יודעים מי מייצג את העניין הציבורי, כך בעבודה של נבחר ציבור מול חבר מרכז או בעל השפעה אחרת במפלגה, ידוע שזוהי מערכת יחסים אמיתית ונכונה ועניינים, ואלו השיקולים שמנחים את בעל ההשפעה.

בסופו של דבר הצעת החוק יוצרת ניקיון כפיים ומזקקת את העבודה הדמוקרטית על רבדיה השונים. הפרטים יידונו, אבל זאת הקונצפציה. מבחינה זו אנחנו תומכים בהצעת החוק, היא משלימה הוראת חוק נוספת. לפני הישיבה התבקשתי להסביר במה היא שונה מתיווך לשוחד. זהו סעיף שעוסק בתופעה מאוד דומה, שמוזכרת בהנחיה של היועץ המשפטי לממשלה.

אני קורא את סעיף 295(ב) לחוק העונשין: "המקבל כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת על מנת שיניע, בעצמו או על-ידי אחר, עובד ציבור... למשוא פנים או להפליה...". הסעיף אומר שאסור, לכל אדם, לקבל כסף על מנת שיניע למשל חבר הכנסת או שר, למשוא פנים או לאפליה. החוק מופנה לכל אדם, ואומר שאסור לו לקבל כסף על מנת להשפיע על נבחר הציבור לסטות מן השורה. זה אירוע רחב יותר מצד אחד, כי הוא פונה לכל אדם, לכל לוביסט, לכל אדם שיש לו יכולת להשפיע, בלי קשר למרכז מפלגה; אבל מצד שני הוא מצומצם רק לפעולות שמטרתן המובהקת, וצרך להוכיח זאת, היא להביא למשוא פנים. הצעת החוק הזאת מצמצמת רק לבעלי השפעה מצד אחד,
היו"ר מיכאל איתן
משוא פנים בתפקיד ציבורי הוא עבירה לכשעצמה? זו הפרת אמונים, לא?
יהושע למברגר
בסיטואציות מסוימות זה יכול להגיע לכדי הפרת אמונים. הפרת אמונים יכולה להיות קיצונית יותר. בפסק דין שבס, שניתן לאחרונה, לא הוכח משוא פנים, לא הוכחה סטייה מן השורה. הדבר היחיד שהוכח הוא שבעל התפקיד, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פעל מתוך ניגוד עניינים. מהבחינה הזאת זה דומה למצב של חבר מרכז: לא צריך להוכיח שהיה משוא פנים. די שבמסגרת העבודה, שבמסגרת התפקיד שלו, הוא קיבל. הרצון הוא למנוע את ניגוד העניינים, את ההתלבטות, את המצב שבו חבר המרכז, או עובד ציבור אחר, צריך לומר: קיבלתי כסף, יש לי ניגוד עניינים. המוח האנושי לא יכול לפצל את הסיטואציה, אי-אפשר לדעת אם זה ענייני או לא ענייני.
היו"ר מיכאל איתן
מה יקרה אם טובת ההנאה או התמורה יהיו בקשר לעניין ציבורי אחר? נניח שיהיה ניגוד אינטרסים ציבורי. אנחנו יודעים שניגוד אינטרסים לא חייב להיות רק בין שני כובעים של אדם בתפקידו הציבורי ובתפקידו הפרטי. אולי האדם חובש שני כובעים ציבוריים, ומתחיל להיות ניגוד אינטרסים בין שני הכובעים הללו? למשל ראש רשות, שהוא חבר מרכז.
יהושע למברגר
זה קיים. זה נקרא "ניגוד עניינים מוסדי". בתפיסה הנהוגה אנחנו לא רואים את זה כשחיתות, ככלל. זה משהו שצריך להיות מוסדר במסגרת הכללים המנהליים. זה לא מטופל בפן הפלילי. יש ניגוד עניינים מוסדי, לפעמים אפילו לחבר כנסת שהוא שר. יש כל מיני סיטואציות שבהן אנשים נמצאים בניגוד עניינים בשל התפקידים השונים שלהם.

זאת הקונצפציה של הצעת החוק כפי שאנחנו מבינים אותה. אלו התיקונים שמשרד המשפטים הכניס בהצעת חבר הכנסת שריד. אנחנו חושבים שהיא מוסיפה על הקיים, ומשפרת את טוהר המידות בשירות הציבורי בכלל ובמערכת הפוליטית. היא מוסיפה על סעיף 295(ב) לחוק העונשין.
יובל קרניאל
דיברו על המסר של ההצעה. קודם כול, אני חושב שהמסר חשוב וחיוני. הדעה שלי היא כמו של מבקר המדינה, לפחות המבקר היוצא, שהשחיתות היא האיום האסטרטגי מספר אחת במדינה. כל מאבק, כל הצעת חוק שהמסר שלה להילחם בשחיתות חשובה וחיונית.

אחרי שאמרתי את זה, אני רוצה לומר שלדעתי ההצעה הזאת צרה מדי, והיא רחבה מדי. משום שהיא רחבה מדי היא מיותרת, ומשום שהיא צרה מדי היא לא מספיקה. למה היא מיותרת? כמו שנאמר, יש העבירה של תיווך בשוחד, שמכסה את המקרה הספציפי שעליו אנחנו מדברים כאן, המקרה של חבר המרכז שמקבל כסף כדי להפעיל את השפעתו על הנבחר.

העבירה הזאת, אותם מקרים שבהם אפשר יהיה להראות שהוא קיבל כסף, שניסה להפעיל השפעה כדי להשפיע על פעולה של נבחר, קיימת. לא נראה לי שנכון להרחיבה למקרים אפורים וקלים, שממילא לא יגישו כתבי אישום בגינם. נתחיל מזה שננסה להגיש כתב אישום אחד על תיווך בשוחד בנסיבות הללו. יש עבירה, אפשר וצריך להפעילה.

במובן זה הצעת החוק מיותרת. למה היא לא מספיקה? היא לא מספיקה משום שלדעתי הנושא של חברי הגוף הבוחר, חברי המרכז, הגיע למעלה כזאת שהוא מחייב מחשבה נוספת על התפקוד שלהם ועל הפעילות שלהם. למשל, אנחנו נתקלים בתופעה מדהימה: נבחרי הציבור ועובדי הציבור הם לא מקבלי השוחד אלא הם נותני השוחד. הם נותנים שוחד לחברי המרכז, כי במידה רבה הכוח עבר אליהם. חברי המרכז מחזיקים בהרבה מאוד כוח. הנבחרים מוצאים את עצמם מחזרים, לפעמים גם בטובות הנאה, אחרי חברי המרכז.

טובת הנאה יכולה להיות העדפה במכרזים, עניינים פוליטיים אחרים ועוד. זו תופעה חדשה ומסוכנת, שאינה מכוסה היום. כדי לכסות אותה צריך להתייחס לעובדה שהיום חבר מרכז הוא מעין עובד ציבור. ההצעה שלי, והיא גם תייתר את ההצעה הזאת, היא להתייחס לחברי מרכז כאל עובדי ציבור. יש להכיר בכך שהיום האנשים מקיימים את התפקיד הזה כשהוא פקיד מרכזי בחיים האישיים שלהם ובחיים הציבוריים שלנו. לכן הם נחשבים עובדי ציבור. ברגע שהם עובדי ציבור חלים עליהם הכללים של עובדי ציבור מבחינת עבירת השוחד ועבירת הפרת האמונים. לכן המקרים שאנחנו מדברים עליהם ייכנסו לעבירות.
יוסי שריד
לא הבנתי מה שאתה אומר, הגישה שלכם, או שלך, תמיד מביאה לידי כך שלא יקרה כלום. אני מכיר את זה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא המקרה.
יוסי שריד
למדתי לפני המון שנים שכשמישהו אומר שהוא מסכים אתי באופן עקרוני, אני מבין שאין שום סיכוי להסכמה. אז גם ההצעה הזאת, אם נקבל את גישתך, לא תתקדם. אני מניח שלא נקבל את הגישה הזאת. מה זאת אומרת שתגדיר אותם כעובדי ציבור?
יובל קרניאל
זה עניין של הגדרה בחוק העונשין.
יוסי שריד
אולי אגדיר אותם כאסטרונאוטים? אתה מכיר דוגמה בעולם? הכוונה שלך טובה, אבל אני מציע שתקדיש לכך מחשבה יותר יצירתית. הם לא עובדי ציבור. אתה מכיר גוף בוחר בעולם שמוגדר כך? הם לא עובדי ציבור.
יצחק לוי
הם לפחות לא "עובדי".
יובל קרניאל
אגיד יותר מזה: לדעתי ההגדרה של עובדי ציבור יכולה לכלול אותם. אבל כדי להסיר ספק, כדי להגיד את הדברים באופן ברור וכדי להעביר את המסר שהחובה שלהם היא לעמוד בסטנדרטים הללו, צריך לומר במפורש דבר שהוא נכון ואולי גם נכנס היום בהגדרה. ההגדרה של עובד ציבור היום רחבה מאוד, וכוללת כל אדם שממלא תפקידים ציבוריים. תפקיד בגוף בוחר הוא בוודאי תפקיד ציבורי, אין שום מחלוקת על כך.

האנשים האלה חייבים לעמוד בסטנדרטים של עובדי ציבור ולא לקבל שוחד – שזה המקרה כאן. הרי כאן יש מקרה של שוחד של עובד ציבור. הם מקבלים כסף כדי להפעיל את ההשפעה שלהם בתפקידם הציבורי, בתפקידם כחברי מרכז. לכן ההצעה שלי מעשית מאוד. לא נכון שלא יצא מזה שום דבר. יצא מזה משהו קונקרטי, עם מסר רחב מאוד לגבי חברי המרכז והאחריות הציבורית שלהם. נדמה לי שגם משרד המשפטים מצטרף אלי.
אתי לבני
זה יכלול עוד אלפים רבים, חברי הגוף הבוחר של מפלגת העבודה, של כולם.
יוסי שריד
זה ברור. זה בלאו הכי חל על כולם. זה חוק למרכז הליכוד?
יוסי שריד
זה חל אפילו על שינוי.
אתי לבני
אפילו על 167 חברי שינוי, אפילו על חברי מרצ. מכניסים להגדרה של עובדי ציבור,
יצחק לוי
לאיזה עניין הם עובדי ציבור? לעניין התקשי"ר, הפיצויים?
יובל קרניאל
ההגדרה של עובדי ציבור היא לצורך סעיפי חוק העונשין. לא לגבי תקשי"ר וכו'.
יצחק לוי
אז תציע סעיפי חוק עונשין בלי לקרוא להם עובדי ציבור. זה מבהיל.
יובל קרניאל
אני מציע הצעה קונקרטית. אני רוצה להבהיל את האנשים. אני רוצה להעביר מסר. אגב, כל העבירות של עובדי הציבור הן בקשר למילוי תפקידם. ברור שבחייהם הפרטיים הם לא עובדי ציבור. אך כאשר הם משמשים בתפקידם כגוף בוחר, כאשר במסגרת התפקיד שלהם הם נדרשים לפעולות שונות כנציגי ציבור, ודאי שהם עובדי ציבור.
יוסי שריד
קרא את ההגדרה של עובדי ציבור.
אתי לבני
זה רעיון יפה, אבל הוא נראה לי רחב עד אין קץ.
יהושע למברגר
היום זה לא עובד ציבור.
לבנת משיח
אנחנו לא מפרשים זאת כך היום.
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא את ההגדרה לעובד ציבור מתוך חוק העונשין: עובד ציבור הוא עובד המדינה, לרבות חייל... עובד רשות מקומית, עובד מועצה דתית, עובד המוסד לביטוח לאומי, עובד בנק ישראל, עובד ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן קיימת, המגבית – כל אלה, "לרבות חבר מועצה או הנהלה במוסדות האלה". וכן "עובד לשכת שירות התעסוקה, עובד מפעל, מוסד, קרן, גוף או אחר שהממשלה משתתפת בהנהלתם, לרבות חבר מועצה או הנהלה בגופים אלה". גם בורר. פסקה 10: "נושא משרה או תפקיד על-פי חיקוק בין במינוי, בין בבחירה ובין בהסכם, אף אם אינו אחד מעובדי הציבור המנויים בפסקאות (1)-(9)". פסקה 11: "דירקטור מטעם המדינה, חברת בת, חברה מעורבת" וכו'.
אתי לבני
הם לא נושאי משרה מכוח חיקוק רק משום שהם חברי מרכז.
יוסי שריד
הם לא עובדי מדינה.
לבנת משיח
הוא מתכוון לפסקה 10.
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא שוב את פסקה 10: "נושא משרה או תפקיד על-פי חיקוק, בין במינוי, בין בבחירה ובין בהסכם...".
יהושע למברגר
לפי זה כל חבר דירקטוריון של עמותה, כל תפקיד שהחוק מסדיר את התפקוד שלו, של המינוי שלו, נהפך לעובד ציבור. זאת לא הפרשנות המקובלת.
יובל קרניאל
אומנם ההגדרה של פסקה 10 רחבה, אבל נדמה לי שהיום היא לא מכסה את זה.
היו"ר מיכאל איתן
האם מדובר על חבר ועד בעמותה, למשל?
יהושע למברגר
לא. חוק העמותות מבהיר אילו בעלי תפקידים צריכים להיות בעמותה. זה לא נכנס לסעיף 10. כאן מדובר על מוסדות שקיימים.
היו"ר מיכאל איתן
בתאגידים שהוקמו על-פי חוק – כן.
דלית דרור
זה שיש חוק המפלגות, זה לא אומר שחבר גוף בוחר הוא נושא משרה.
יובל קרניאל
הואיל והיום הגדרה של סעיף 10 אינה מכסה את חברי הגוף הבוחר – אגב, אולי זו שאלה פרשנית, אבל בהנחה שזה לא מכסה, וזאת גם העמדה שלי – ההצעה שלי לכם היא להוסיף באופן מפורש תת-סעיף נוסף, שיקבע שחברי גוף בוחר נחשבים עובדי ציבור לעניין ההגדרה. לא צריך להיבהל מזה.
היו"ר מיכאל איתן
למה לדעתך אין בכך פגיעה בחיים הפוליטיים? אתה מטיל מגבלה על אנשים שרוצים להצטרף לפעילות פוליטית, גם את זה צריך להביא בחשבון.
יובל קרניאל
זה לא מטיל עליהם שום סייג מעבר לדרישה לנהוג באופן לא מושחת.
היו"ר מיכאל איתן
יש עוד חובות.
יוסי שריד
זאת הצעת החוק שהגשתי. תוסיף סעיפים, תהדק.
יצחק לוי
תוסיף סעיף בחוק העונשין.
יוסי שריד
אתה נכנס לארץ לא נודעת, עם הגדרות שלא יעמדו בבג"ץ. זה לא שייך לענין. זה לא רעיון טוב. הכוונה טובה, אבל צריך לחשוב על רעיון טוב יותר. מה עניין עובדי ציבור לעניין חברי מרכזי מפלגות?
יובל קרניאל
אעשה ניסיון אחרון להבהיר את עמדתי.
אתי לבני
מה זה אומר?
היו"ר מיכאל איתן
זה רלוונטי לכל סעיפי העונשין בכל מקום?
סיגל קוגוט
הרי יש גם הפרעה לעובד ציבור במילוי תפקידו.
יהושע למברגר
יש העלבת עובד ציבור. המרכזים לא יוכלו להתקיים.
סיגל קוגוט
תקיפת עובד ציבור, זה עונש כפול של חמש שנים, אם ירביצו.
יובל קרניאל
זה גם יתרום לשיח המנומס במרכז.
יוסי שריד
לפי זה, אולי הם יטענו ליחסי עובד-מעביד עם הממשלה?
היו"ר מיכאל איתן
לא, זה לא קשור לדיני העונשין. אבל אם הם יקראו זה לזה "חמור" יהיה אפשר להעמיד אותם לדין על העלבת עובד ציבור.
יוסי שריד
זה טוב בשבילם. למשל עוזי כהן יגיש תביעה. אבל הוא בלאו הכי עובד ציבור.
יובל קרניאל
ההצעה שעומדת בפנינו, זה מה שהיא מנסה לעשות במהותה. הרי למה אסור לחבר המרכז לקבל שוחד? כי אנחנו מבינים שיש לו תפקיד ציבורי, משום שהוא מקבל את הכסף כשוחד של עובד ציבור.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא כעובד ציבור. הוא מקבל את זה כשוחד כי הוא רוצה לקבל את הכסף.
יוסי שריד
כי יש לו השפעה על השר.
היו"ר מיכאל איתן
כאדם פרטי מאוד. מה, הוא תורם את הכסף שהוא מקבל לטובת הציבור? הוא לוקח את התפקיד שלו, שנבחר לו כדי לבצע עבודה ציבורית, אבל משתמש בו כדי להעשיר את כיסו הפרטי.
יובל קרניאל
זה שוחד, זה רשום כשוחד. בעצם בהצעת החוק אנחנו מנסים לומר: גם אתה, חבר המרכז, אסור לך לקחת שוחד. כמו כל אחד מאתנו, עובדי הציבור, אסור לך לקחת לכיסך הפרטי כסף תמורת הפעילות הציבורית. כדי שנוכל להרחיב את היריעה, לכלול את מגוון המצבים, צריך לרדת לשורש ההצעה. שורש ההצעה הוא להבין שחבר המרכז, חבר הגוף הבוחר, הוא עובד ציבור לעניין תפקידו. אין לזה שום השלכה על יחסי עבודה.
יוסי שריד
טוב.
היו"ר מיכאל איתן
יש כאן בעיה בהבנה. אם היום חבר מרכז מבקש משר או ממישהו אחר לעשות פעולה מסוימת, הרי שאם הוא עושה אותה ללא תמורה, זו לא עבירה. לדעתי גם אם הוא עושה אותה בתמורה זו לא עבירה. חבר הכנסת שריד רוצה לקחת מקרים של פעילות בתמורה ולהפוך את זה לעבירה. אפשר להמשיך לעשות את זה בלי תמורה.
יהושע למברגר
אם הוא עשה את זה בלי תמורה אבל גרם למשוא פנים, גם זאת עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אז לא משנה אם יש תמורה או לא, בכל מקרה זו תהיה עבירה.
סיגל קוגוט
עכשיו אתה מדבר על המתווך, לא איש הציבור. היום לפי העבירה, אם הוא מקבל כסף על מנת שישכנע את איש הציבור לעשות משהו, זו עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
שמעתי את ההבחנה. יש מצב של משוא פנים ויש מצב של הפרת אמונים.
סיגל קוגוט
הפרת אמונים היא עבירה אחרת, היא לא תחול על המתווך.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, אבל אם זה יגיע לכדי הפרת אמונים של איש הציבור,
סיגל קוגוט
לא של המתווך.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מדברים על עבירה של תיווך לשוחד. במסגרת העבירה יש אדם אחד שרוצה לקבל טובת הנאה, יש איש ציבור שיבצע את המעשה, ובאמצע יש אדם שמגשר בין שניהם.
סיגל קוגוט
הוא לא בהכרח מגשר, כי הנבחר לא בהכרח יודע שצד ג' נתן כסף למישהו. הוא רק יודע שאדם פנה אליו.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, הוא לא יודע, אבל במצב העובדתי יש שלושה גורמים: יש מישהו שמעוניין שהשר יעשה פעולה; יש מישהו נוסף שפונה; השלישי הוא השר. כך אני מבין את הקונסטרוקציה: אם המתווך גורם לשר לעבור על החוק,
סיגל קוגוט
לא גורם,
היו"ר מיכאל איתן
רגע. אני מתחיל מהסוף. אם המתווך גורם לשר לעבור על החוק, הוא שותף בשותפות לביצוע העבירה, נכון?
סיגל קוגוט
כן, אבל זו לא עבירה תוצאתית. מספיק שהוא פונה לשר, ולא משנה אם השר מבצע את זה. נניח שהוא פונה, הוא רוצה שזה יהיה, ולא בהכרח הצליח.
היו"ר מיכאל איתן
הוא שידל את השר לעשות מעשה שהוא בלתי חוקי.
סיגל קוגוט
אני לא יודעת אם הוא בלתי חוקי, אבל עם משוא פנים או אפליה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על משוא פנים. אני מדבר על מצבים שבהם השר מבצע עבירה.
סיגל קוגוט
זה משהו אחר. אתה מדבר על דיני השותפות.
היו"ר מיכאל איתן
אני הולך למצב הקיצוני ביותר כדי לראות את כל הסיטואציות. בא המתווך, והוא הולך לעשות פעולה על מנת ששר יעשה פעולה. אם הפעולה שהוא רוצה שהשר יעשה תהיה בבחינת עבירה על החוק, הוא ממילא בשותפות, כי הוא רוצה בתוצאה, והוא הולך לדבר עם השר, ואחר כך השר יעשה עבירת שוחד ויעדיף את פלוני או את אלמוני. שניהם שותפים בביצוע עבירת השוחד.

יש מצב שבו הוא מבקש מהשר שלא לבצע עבירה עונשית, אלא משהו שהוא בגדר מנהלי.
סיגל קוגוט
משוא פנים.
היו"ר מיכאל איתן
נקרא לזה משוא פנים. והכוונה לאותם מקרים שבהם משוא הפנים אינו עולה לכדי עבירה פלילית, כי אם הוא הגיע לכדי עבירה פלילית, באופן אוטומטי גם מי שגרם לו לעשות זאת נכנס באחריות הפלילית. נניח שהוא ביקש ממנו להפעיל משוא פנים. אני לא מכיר את כל הסעיפים, אבל אני משוכנע שבחוק העונשין תמצאו סעיף שלפיו גם הפעולה הזאת היא עבירה פלילית, גם בלי כסף.
סיגל קוגוט
בלי כסף? לא נכון. אני מדברת על המתווך, לא על השר.
היו"ר מיכאל איתן
תבדקו היטב. אני טוען שעל-פי חוק העונשין, אדם שגורם לשיבוש פעולתה של הממשלה על-ידי זה שהוא גורם לאנשים, ביודעין, לנקוט פעולות שיש בהן משוא פנים, מבצע עבירה פלילית. אתם תמצאו את הסעיף. אני מבטיח לכם שיש סעיפים כאלה, אתם תמצאו.

אבל אני לא רוצה להשבית שמחה. נחזור ונאמר שאנחנו רוצים לעשות את הדבר יותר מפורש.
סיגל קוגוט
זאת מטרת ההצעה, כי כבר יש תיווך בשוחד.
היו"ר מיכאל איתן
התחום שלנו נמצא רק בנקודה שבה העבירה של תיווך בשוחד אינה קיימת.
סיגל קוגוט
כלומר, מצד אחד מצמצמים את עושי העבירה לאנשים שיש להם השפעה ניכרת על בחירה של הנבחר.
היו"ר מיכאל איתן
מה הדלתא?
סיגל קוגוט
זה צמצום, כי העבירה של תיווך בשוחד חלה על כל אדם.
היו"ר מיכאל איתן
זו לא דלתא, זו הפחתה.
סיגל קוגוט
יש שתי דלתות: מינוס ופלוס. מצד אחד מצמצמים את העושה. הפלוס הוא שאומרים: לא משנה אם יש משוא פנים או אין משוא פנים, די בכך שהאדם קיבל כסף. זאת משום שמניחים שיש ניגוד אינהרנטי במצב הזה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. אם אנחנו הולכים לכאן, למה לא נדבר על אדם שמקבל כסף,
סיגל קוגוט
כל אדם?
היו"ר מיכאל איתן
כל אדם, ובלבד שקיבל היתר שהוא רשום כשדלן בכנסת, והוא ידוע.
סיגל קוגוט
אין לנו עיסוק כזה. אין הסדרת עיסוק.
היו"ר מיכאל איתן
אני יודע, אני מדבר ברמה הכללית, ברמת הנורמה. אני שואל את עצמי: אדם מקבל כספים, והוא עוסק בשידול שרים וחברי כנסת לקבל החלטות שלטוניות. האם אין מקום שהדבר הזה, מבחינת הזהירות, יהיה מוסדר, ויירשם כל אדם כזה שעושה את זה בתמורה ומקבל עבור זה כסף?
יצחק לוי
זה לא נוגע לחוק הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אז הוא לא חבר המרכז, אלא הוא דוד של חבר המרכז. אם הוא יהיה רשום, הציבור ידע שזה הדוד.
סיגל קוגוט
זה חוק אחר. יש לנו הצעות חוק להסדיר את מקצוע השדלנות.
יוסי שריד
אולי בצד ההערות שלך גם לי מותר לומר משהו?
סיגל קוגוט
היושב-ראש רק שאל אותי.
יוסי שריד
קודם כול, אני לא מתנגד. אם רוצים לעשות סדר בענייני השדלנים, השדולות, השדלנים, אין לי שום התנגדות. אני לא רוצה לחזור על כל המנטרות המקובלות במקרים אלו. אני מוכן להצטרף לכל יוזמה שמסדרת את עניין השדלנות, שיהיה רישום, שידעו במה דברים אמורים, גילוי נאות.

אבל כאן אנחנו נזכרים בכל הקלישאות, ומה לעשות, לפעמים גם בקלישאה יש אמת. הבעיה היא ש"האויב של הטוב הוא הטוב מאוד", ו"תפסת מרובה לא תפסת", שזה בכלל דברי חכמים. אני לא יודע למה במקרה הזה יש צורך בהתפלפלות. סיפרתי מה היה הקש ששבר את הגב, שהניע אותי להגיש את הצעת החוק הזאת. במצב המשפטי הקיים הוא לא ביצע שום עבירה.
אליעד וינשל
במצב ההוא היתה השאלה,
יוסי שריד
למה להתפלפל? הוא הלך לשר.
סיגל קוגוט
זו לא אפליה? זה לא משוא פנים?
יוסי שריד
סליחה גברתי, אני יכול להמשיך?
יהושע למברגר
זה לא משוא פנים. הוא האמין בדבר הזה, הוא רצה שישקלו את הסיכויים באופן אמיתי.
יוסי שריד
גברתי, אני יכול לבקש את סליחתך? שאחרי כך לא יהיה משהו. היה מצב משפטי שלפיו האיש הזה לא ביצע שום עבירה. הוא חבר מרכז ליכוד, הוא הלך לדבר עם השר שלו, ואחר כך חזר, קיבל כסף. הוא מילא שליחות. אין בזה שום עבירה.

אני אדם שאחד מהמאפיינים העיקריים שלו הוא שהוא מתהלך בצניעות. במקרה הזה אין לי כוונה לעצור את השמש בגבעון. הדבר הזה הוא איום ונורא בעיני, אני רוצה לחסום את הפרצה הזאת. זה הכול.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת שריד, אתה לא חוסם כלום, זאת הטענה.
יוסי שריד
למה לא?
היו"ר מיכאל איתן
מה יקרה? אותו אדם יגיד: לי אסור, אבל יש לי אח.
יובל קרניאל
נכון, אחותו תעשה את זה.
אליעד וינשל
זה תמיד נכון.
היו"ר מיכאל איתן
לא תמיד.
דלית דרור
לכן כתוב "השפעה". יהיה מבחן עובדתי.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא תמיד בכלל. לפחות אנחנו אומרים שאנחנו רוצים שקיפות, ומדברים על אדם שמקבל כסף. בארצות-הברית אדם שפועל לטובת מדינה אחרת חייב להירשם. יש רשימה, היא שקופה, וכל אחד יודע שהוא סוכן זר. הוא רשום.

אם אנחנו באמת מדברים על הסדרה של השחיתות הפוליטית – היא לא רק במרכזי המפלגות. תוציאו לכם את זה מהראש לרגע. השקיפות חשובה. אדם שעוסק בכך, שזה מקצועו – אנחנו מכירים במקצוע הזה, אבל אנחנו יודעים שהוא בעייתי ואנחנו רוצים שהוא יהיה לאור היום. האדם הזה עוסק בשידול חברי כנסת ושרים לבצע פעילויות, וזה צריך להיות לאור היום. זה יכול לעור לנו לפתור את הבעיה יותר טוב מאשר מה שאנחנו עושים כרגע.

אני לא אומר שאנחנו מרימים ידיים, אבל יכול להיות שזו הזדמנות לתפוס את כל החבילה.
יהושע למברגר
זה לא סותר.
היו"ר מיכאל איתן
כך נוכל לטפל בתופעה האמיתית, הרחבה יותר. חברים, אתם יודעים כמה קרובי משפחה של שרים ושל חברי כנסת עוסקים בתחומים האלה? אתם יודעים או לא יודעים?
אתי לבני
יודעים, אבל תזכיר לנו.
יוסי שריד
יש לנו השערה.
יצחק לוי
סליחה רגע, חברי הכנסת הם חלק מהדיון או לא?
היו"ר מיכאל איתן
עוד שנייה אתן לך לדבר.
יצחק לוי
ממש משמח.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להרגיע אותך: אין לי שום כוונה להשתמש בטוב מאוד על מנת לוותר על הטוב, אבל כן יש לי כוונה לפתוח את העיניים, לפתוח את הראש, להתייחס לכל העניין ברצינות הראויה. יש הרבה אנשים שהמדינה משלמת את שכרם, גם אנשים מסביב לשולחן הזה. אם כבר אנחנו מטפלים בעניין, לא מפריע לי בכלל להשתעשע ברעיונות, להציג דברים.
יוסי שריד
גם לי לא מפריע, אבל שלא נצא בידיים ריקות. יש לכם נוסח שמסדר את עניין השקיפות של הלובינג?
היו"ר מיכאל איתן
גם אם אין להם כרגע, נעשה את זה. נדרשים לכך עוד שבוע או עוד שבועיים. אני לא מדבר על זה כתנאי.
יוסי שריד
שיביאו, אני לא מתנגד.
אתי לבני
אני הצעתי הצעת חוק לוביסטים, ששוכבת כבר כמה חודשים. הייתי מבקשת לקבל תמיכה ממשרד המשפטים, ולהרים את זה דרך הנושא הזה.
יוסי שריד
יכול להיות.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות. כן, חבר הכנסת לוי.
יצחק לוי
אנחנו מערבים כמה נושאים. אני מבין שמטרת החקיקה, כך הסביר חבר הכנסת שריד, היתה לטפל יותר באנשי הגוף הבוחר. אנשי הגוף הבוחר הם מטרה בפני עצמה. גם אם מקשים על האנשים וגורמים להם לפעול דרך בן דוד וכו' – גם בזה יש עניין.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, אין על זה ויכוח.
יצחק לוי
מבחינת טוהר המידות הוא, באופן ישיר, לא יטפל בעניינים האלה תמורת כסף.
יוסי שריד
וכשבן הדוד מתקשר, השר גם לא ממהר להיפגש אתו.
יצחק לוי
זה נושא אחד. כשאמרתי קודם שמדברים על בעל השפעה באופן כללי, לא הבנתי. כי לאט לאט מגיעים לאישה, לבן הדוד – עכשיו אנחנו מגיעים למה שאמרתי בתחילת הישיבה.

למען הדיון, אני מציע להפריד בין הדברים. מי שהוא בגוף המשפיע השפעה ישירה על הבחירה הוא מטרה מסומנת יותר מבחינת השחיתות. אני לא אומר שהוא מושחת, אבל הוא מטרה יותר מסומנת. אנשים יפנו אליו יותר.
יוסי שריד
הוא מועד.
יצחק לוי
זה סעיף בפני עצמו. אם נרצה להוסיף סעיף נוסף, בעניינים אחרים, נבחן את זה. קודם כול, אני מבקש להפריד בין הדברים, לא לעשות מזה סעיף אחד.
היו"ר מיכאל איתן
צריך לחשוב לפני שמפרידים.
יצחק לוי
לא אמרתי שאנחנו מסכמים, אני רק אומר את דעתי. לדעתי צריך להפריד, וגם בחומרת העונש יש להפריד. גם בהצעה של משרד המשפטים יש דרגות בענישה. האדם שחבר הכנסת או השר תלויים בו מועד יותר לעניינים, וגם יש לו יותר גישה לשר ולחברי הכנסת, ולשר קשה לסרב. אנחנו צריכים לטפל בזה.
בואו נטפל גם בעניין השני
אני לא מבין את העניין של השקיפות.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יכול להתאפק,
יצחק לוי
אני רואה, אז אני מתאפק.
היו"ר מיכאל איתן
אתה יודע מה אנחנו עושים שוב? אנחנו משחררים את השרים ואת חברי הכנסת מהאחריות, וזורקים אותה על חברי המרכז.
יצחק לוי
אנחנו לא משחררים.
היו"ר מיכאל איתן
אחר כך יגידו שלא היתה לנו מודעות. המודעות תמיד תהיה שם, אצלם.
יצחק לוי
שר וחבר כנסת, גם זה סעיף נפרד, זה בכלל ללא תמורה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה ללא תמורה? הוא עושה את זה כי הוא חבר מרכז.
יצחק לוי
אבל כאן מדובר על תמורה, על כסף.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה? תמיכה בשר היא לא תמורה? תמיכה פוליטית?
יצחק לוי
אין שום בעיה לטפל גם בזה.
היו"ר מיכאל איתן
לא שנטפל גם בזה – בואו לא נעצום עיניים. אנחנו זורקים את זה עליהם, ואנחנו צדיקים.
יצחק לוי
מישהו אמר את זה?
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו עושים, אנחנו לא אומרים, אבל אנחנו עושים. זה יותר גרוע. אפילו לא אומרים.
יצחק לוי
אנחנו עוד לא עושים כלום. הכנסת קיבלה הצעה בקריאה טרומית. זה מה שאנחנו עושים. אפשר לפתוח אותה כמה שרוצים.
היו"ר מיכאל איתן
אולי צריך גם להעניש את השר שביודעין שהוא עושה דבר כזה.
סיגל קוגוט
אם הוא ידע, זו עבירה.
יצחק לוי
אתה נוגע בהנחיות היועץ המשפטי, כי הן יותר עסקו בחברי הכנסת ובשרים ולא בפונים. איך צריך להתנהג חבר כנסת או שר, זה בהנחיות היועץ המשפטי. אפשר לראות אם זה ראוי לחקיקה, אפילו לחקיקה ראשית, בסדר. אפשר לעבור על זה.
היו"ר מיכאל איתן
אם השר לא יודע, וחבר הגוף הבוחר קיבל תמורה,
יצחק לוי
אז הוא שותף, כמו כל עבירה בחוק העונשין.
היו"ר מיכאל איתן
אם השר לא יודע?
יצחק לוי
אז הוא לא יודע. היום זה באופנה להגיד "לא יודע".
אליעד וינשל
לשר אסור לטפל בפנייה גם אם הוא לא קיבל תמורה. זאת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. אם השר יפר אותה, יש חקיקה קיימת.
סיגל קוגוט
הוא שאל אם זו עבירה פלילית.
יהושע למברגר
זה יכול עלות לכדי הפרת אמונים בשל ניגוד עניינים.
יצחק לוי
מדובר על מקרים שבהם חבר הכנסת יודע. במקרים כאלה יש עבירות. היום אף אחד לא יודע: ראש הממשלה לא יודע, שר החקלאות לא יודעים. זה לא רלוונטי, כי ממילא לא יודעים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מחוקקים חוק שזורק את האחריות על הפעילים, ומי שלא יודע,
יצחק לוי
אני רוצה לדבר רגע על הלוביסטים.
דלית דרור
אפשר לדבר או רק לצעוק?
יצחק לוי
סליחה, אני שתקתי שעה וחצי. לגבי הלוביסטים, אני לא מבין באיזה סוג של שקיפות מדובר? רוצים שיהיה רישום, כמו פנקס קבלנים?
אתי לבני
למה לא?
היו"ר מיכאל איתן
מי שלא יהיה רשום, זו עבירה פלילית.
יצחק לוי
העניין של השידול אינו מוגדר כמקצוע. יש הרבה אנשים שמשדלים בתמורה בלי שהם שדלנים, בלי שיהיה להם משרד שידול ובלי שהם נקראים לוביסטים. נניח שאדם הוא עורך דין, ועכשיו פנה אליו קליינט וביקש ממנו שיגן על בריכות הדגים באילת. הוא עורך דין, הוא לא שדלן. הוא מקבל על זה 100,000 דולר.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יירשם.
יצחק לוי
סליחה, מה יירשם?
יוסי שריד
הוא יירשם כשדלן לצורך בריכות הדגים.
יצחק לוי
אפשר לגמור משפט? כל שיחת טלפון עם חבר כנסת צריכה רישום? אני לא מבין. אם אני עורך דין שקיבל תיק, ובו אני צריך להגן בבית משפט, לאסוף ראיות וכו'.
היו"ר מיכאל איתן
כשנגיע לחוק הזה נמצא פתרון.
יצחק לוי
בין השאר אני מתקשר לשני חבר כנסת ומדבר אתם. את זה צריך לרשום?
היו"ר מיכאל איתן
כן.
יצחק לוי
אני חושב שלא.
היו"ר מיכאל איתן
שני חברי כנסת לא וחמישים כן. למאה כן צריך?
יצחק לוי
אני לא יודע.
היו"ר מיכאל איתן
אז שיהיה חוק.
יצחק לוי
אני רק אומר שהדבר הזה לא נוגע כרגע לחוק הזה. צריך לדון בו בנפרד.
היו"ר מיכאל איתן
הוא נוגע לטוהר המידות.
יצחק לוי
אם כך, אז גם עורכי דין צריכים לפתוח כל מיני דברים, וגם רואי חשבון. למה שדלנים דווקא? ומי אמר שהשדלנות היא רק מול חברי כנסת ושרים? אם השדלנות היא מול ראשי הסוכנות וראשי הקרן הקיימת, ומול ראשי ערים? תעשו חמישה פנקסים.
יוסי שריד
מזה בדיוק פחדתי.
יצחק לוי
לכן הצעתי להתרכז בשניים או בשלושה נושאים ממשיים.
יוסי שריד
אם עורך דין, אגב עבודתו, הוא גם לוביסט, כלומר שירותיו נשכרו על-ידי פלוני או אלמוני, בריכות הדגים, מגדלים של קרני ראמים או של ביצי כינים, אינני יודע – הוא יצטרך להירשם כלוביסט.
יצחק לוי
בכל שיחת טלפון שיעשה?
יוסי שריד
מה עניין הכול? יש שיחה אחת שמקפלת את כל העולם כולו. לפעמים לא צריך יותר משיחה אחת.
יצחק לוי
לכן הדבר הזה אינו מעשי.
היו"ר מיכאל איתן
הוא מעשי מאוד.
יוסי שריד
היתה שיחה אחת: "אם צריך, אני בא".
יצחק לוי
אם תוך כדי עבודתו הוא רואה לנכון לדבר עם חבר כנסת, הוא קודם יעצור, ילך להירשם?
היו"ר מיכאל איתן
ימצאו לזה סידור. הוא ידווח.
יוסי שריד
מרגע לרגע אני משתכנע שקודם יש להעביר את הצעת החוק הזאת. אחר כך נרחיב את היריעה כהנה וכהנה. בתחילת הישיבה הודעתי מראש שאני בעד כל הרחבה.
דלית דרור
לא באנו לכאן להתנגד לשקיפות. נושא השדלנות צריך להידון בנפרד, עם לשכת עורכי הדין. זה נושא כבד, בעייתי.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתם אומרים על זה? אתם כבר מודעים לנושא.
דלית דרור
נכון, אבל נראה לי שזה לא הדיון הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אני רוצה לשמוע. זה לא הדיון הזה. אבל אני רוצה לשמוע, יש לי זמן, אתם פה ואנחנו פה. יש לכם מצבור של ניסיון, חקרתם את הבעיה, אולי לא גיבשתם עמדה.
דלית דרור
קודם כול, לא באנו מוכנים לנושא הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אז בישיבה הבאה נשמע גם את זה, או אחרי קריאה ראשונה.
דלית דרור
ההצעה היא מבלי להפחית מחשיבות השקיפות, ומבלי לשחרר את הנבחרים עצמם – כי הצעת החוק הזאת איננה משחררת את הנבחרים. אם זה מגיע לידי הפרת אמונים, יש עבירה פלילית. אם לא, לגבי השרים יש הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, ולגבי חברי כנסת נדרשת עבודה אתית ולמיטב ידיעתי יש היום ועדה שעוסקת בקוד האתי של חברי הכנסת. הנושא הזה בוודאי יידון שם.

ההצעה לא באה להחליף את הדברים הללו. היא באה להתמקד באנשים שהנבחרים תלויים בהם. התלות המיוחדת הזאת אינה קיימת לגבי כל אדם. שאלתם למה לא לכתוב שהעבירה היא לגבי כל אדם. מה שמיוחד כאן הוא שיש תלות של חברי הכנסת והשרים במי שיכול להשפיע על היבחרותם מחדש. הסיטואציה המיוחדת הזאת יוצרת את ניגוד העניינים האינהרנטי שמצדיק את ההתערבות. זה קיים בין שהאדם חבר בגוף הבוחר באופן פורמלי ובין שיש לו השפעה של ממש על ההיבחרות ואיננו חבר באופן פורמלי.
יצחק לוי
את זה אני לא מבין.
דלית דרור
זאת ההצעה. כל זה לא בא לטעון שאין אחריות לנבחר, וזה לא בא להחליף את השקיפות.
אליעד וינשל
קודם כול, הצעת החוק מאוד נקודתית. יש הרבה שאלות שאפשר לדון בהן, אבל היא מאוד נקודתית. היא באה לסגור פרצה קטנה יחסית. יש לנו הוראות לגבי שרים, יש לנו הוראות לגבי מי שמתווך בשוחד למשוא פנים ולאפליה. אין הוראה שסוגרת את הפרצה למי שמנצל את מעמדו לפנות ואין לנו דרך להוכיח שהביא למשוא פנים ולאפליה. את זה אנחנו רוצים לסתום. זו פרצה מאוד קטנה.

גם בהיבט העקרוני חשוב מאוד להתייחס להערת חבר הכנסת לוי. הוא שאל מדוע אנחנו מנסים להרחיב ולא להסתפק בחבר גוף בוחר פורמלי. הנושא נשקל אצלנו, לאחר גיבוש חוות דעת. אני רוצה להציג את השיקולים, ואלו גם שיקולים פרקטיים מהעולם הפוליטי.

אנחנו מודעים לכך שמי שנכנס ל"פול" המשפיע שאנחנו רוצים למנוע לא תמיד חבר גוף בוחר באופן פורמלי. יש תופעה, שאנחנו מודעים לה, של קבלני קולות.
יצחק לוי
מה המבחן? תן לי רשימה של האנשים האלה.
אליעד וינשל
לפני המבחן אציג את הבעייתיות. גם המבחן אינו פשוט, אני יכול להסכים אתך. ראשית, יש אנשים שהם לא חברי גוף בוחר באופן פורמלי, אבל יש להם השפעה על מחנה מאוד גדול של חברי מרכז. הם בחרו לא להיות לא חברי מרכז, מסיבות כאלה ואחרות.
יהושע למברגר
יש מפלגות בלי מרכז.
אליעד וינשל
נכון. אנחנו גם לא רוצים לפגוע בחשיבות הפוליטית של אנשים שיהיו חברי מרכז. אנחנו רוצים להתמודד מראש עם החשש שאנשים יתפטרו מחברותם כחברי מרכז, יישארו עם הכוח ויטענו שאינם חברי מרכז – כפי שהיה בעקבות חוקים אחרים. לכן מנסים ליצור הגדרה שתופסת את ההיבט המהותי של ההשפעה. השאלה היא מהי השפעה של ממש.
יצחק לוי
גם "מה" וגם "מי".
אליעד וינשל
מהשאלה מהי השפעה של ממש אפשר לגזור מיהו בעל השפעה של ממש. אגב, בהיבט הפלילי זה די פשוט. אם אתה בעל השפעה של ממש וביצעת עבירה פלילית, צריכים להוכיח מודעות לכך שהיית בעל השפעה של ממש. כדי להאשים מישהו בפלילים אי-אפשר לומר שהוא אמר לבת דודתו שהיא חברת מרכז שתצביע באופן מסוים. אנחנו נצטרך להוכיח. איך נעשה זאת? נוכיח לגבי האנשים שיהיו לנו ראיות שהם למעשה אינם חברים בגוף בוחר פורמלי אבל הם בעלי מחנה, יש להם נציגים של ממש במרכז ורק פורמלית הם לא נמצאים שם. זאת הדרך שלנו. הכוונה היא בטח לא לתפוס כל אחד מתוך 70,000 האנשים שנספחים ל-10,000 חברי המרכזים.
יוסי שריד
אעזור לך. אתן סתם דוגמה: למשל יש רבנים מאוד חשובים שיש להם השפעה כלשהי על העולם הפוליטי. לא מי יודע מה, הם רק פוסקים בכל דבר, רק מי יהיה בכנסת. הם לא חברי מרכז.
יצחק לוי
היה ברור שזה יגיע לרבנים. בלי ספק. אגב, יש גם סופרים בעלי השפעה רבה.
יוסי שריד
נכון, השפעה גדולה מאוד. אני מסכים אתך.
יצחק לוי
יש גם כוהנת גדולה בכפר שמריהו.
אתי לבני
היא הדוגמה ההפוכה.
יוסי שריד
היא חברת מרכז.
היו"ר מיכאל איתן
יש הרב אוריאל רייכמן.
אליעד וינשל
לגבי מפלגות שאין להן גוף בוחר, חבר כנסת בוועדה אחרת, בדיון בנושא דומה לנושא שלנו, אמר: אל תחשבו שאין לי חברי גוף בוחר, אתם לא יודעים מה זה כל האנשים שבסביבה שיש להם השפעה גדולה. זה פרוטוקול כתוב.
יוסי שריד
למשל תורמים גדולים.
אליעד וינשל
ולכן אנחנו לא רוצים להגדיר זאת כחברי מרכז. נורמטיבית זה לא ראוי, מהבחינה הפרקטית זה לא ראוי.

ניסינו ליצור הגדרה. ההגדרה לא יכולה להיות ברורה לחלוטין, אבל היא ברורה במובן זה שמי שזה חל עליו, ידע על כך. אם יש לך השפעה של ממש, אתה תדע את זה ואסור יהיה לך לפנות. לפי בדיקה שלנו, זהו כיוון שגם במשפט המשווה יש לו ביסוס, אם כי גם שם יש פנים לכאן ולכאן.
נסים זאב
אם באה אישיות חשובה ואומרת: אני רוצה שתבחרו במישהו, מותר?
יהושע למברגר
מותר. ההשפעה מותרת, לגיטימית וראויה, אבל אסור לקבל תמורה.
נסים זאב
חבר הכנסת שריד אמר שיש רבנים שיש להם השפעה.
יוסי שריד
הבאתי דוגמה. הצעת החוק הזאת היא על התמורה. שאלו מיהם האנשים האלה שהם בעלי השפעה. התשובה היא שיש תורמים, יש רבנים, יש קבלני קולות.
דלית דרור
יהיה צורך לבחון את זה מהבחינה העובדתית בכל מקרה, ברמת הוכחה של משפט פלילי. זה לא פשוט.
יהושע למברגר
אני רוצה לומר יותר מזה: הצעת החוק באה לבסס ולחזק את המבנה החוקתי של מדינת ישראל, שבו החברה מעורבת בעשייה הפרלמנטרית הציבורית. כדי שהיא באמת תהיה נכונה, צריך להוציא את התמורה מהסיפור. אם מישהו רוצה להשפיע, שישפיע, אבל שלא יקבל כסף. אז המערכת תהיה אמיתית ועניינית יותר.
יוסי שריד
אתה מעלה על דעתך שהייתי מעלה הצעת חוק נגד השפעה? זה self defeating.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית. אנחנו מסכמים כך: בישיבה הבאה נקרא את הצעת החוק במלואה, ונעביר אותה לקריאה ראשונה אחרי הישיבה הבאה, כך אני מקווה. במקביל, אני מבקש ממשרד המשפטים להציץ גם בהצעת החוק של חברת הכנסת לבני, עד שנקבל את החוק בחזרה מהמליאה, ולבדוק אם ניתן להרחיב את כל הנושא הזה ולטפל גם בנושא השדלנות. אני חוזר ואומר, אני חושש מאוד שהתופעה כבר פשתה בציבוריות שלנו, וכשנחוקק את החוק מהר מאוד ימצאו דרך להתחכם, והממדים בשטח לא ישתנו כמעט בכלום. אולי מישהו אחר יפעל, אבל השאלה היא כמה נתקן את המצב בפועל.

אני חושב שהמערכות האלה, שקיימות היום, ימצאו דרך להסתדר עם דבר החקיקה החדש שנחוקק, ולא נצמצם במידה ראויה את התופעה הפסולה הזאת. לכן אני מציע שתשקלו את הדברים. כפי שאמרנו, כולם מבינים שאי-אפשר להתנגד להצעת חוק כזאת. נמשיך. אם נצליח להרחיב, מה טוב. אם לא, נסתפק במה שיש.
נסים זאב
יש לי כמה הערות להצעת החוק.
היו"ר מיכאל איתן
כשנקרא את החוק. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים