ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/05/2005

חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 69), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר ברכב מנועי)

ועדת הכלכלה
17.5.05
2
ועדת הכלכלה
17.5.05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 405
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ח' באייר התשס"ה (17 במאי 2005), שעה 12:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר
ברכב מנועי), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר
גלעד ארדן
דניאל בנלולו
דוד טל
אליעזר כהן
משה כחלון
מוזמנים
שרית זוכוביצקי - לשכה משפטית, משרד התחבורה
מריה כהן אתגר - מהנדסת תנועה, משרד התחבורה
דן לינק - ראש תחום בכיר תשתית ותנועה, משרד התחבורה
שולמית שמעון - ראש חוליית תעבורה, המשרד לביטחון פנים
יעל נבון - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים
נוגה רובינשטיין - משרד המשפטים
יהודה רודד - מנכ"ל נכנס, איגוד יבואני הרכב
ראובן אבן - מנכ"ל יוצא, איגוד יבואני הרכב
אברהם גלנצר - יו"ר איגוד מכוני הרישוי
מרים הר לב - מכון התקנים הישראלי
חזקיה ישראל - התאחדות התעשיינים
צבי ליברמן - מנהל איגוד תעשיות הטקסטיל, התאחדות
התעשיינים
ראלף גלין - ברלי דיוויס, התאחדות התעשיינים
שלומי אומן - ברלי דיוויס, התאחדות התעשיינים
אבי כרמי - לב כרמי, התאחדות התעשיינים
שגית עבדי - M3
יורם מור - M3
גיל לאופר - מ.מ.מ הכנסת
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
רויטל יפרח


הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר ברכב מנועי),
התשס"ד-2004
היו"ר אמנון כהן
צוהריים טובים לכולם. אנחנו דנים בנושא הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר ברכב מנועי), התשס"ד-2004, של חבר הכנסת גלעד ארדן, פ/2759. אנחנו עוסקים היום בשורה של חוקים לטובת הציבור ולמניעת תאונות דרכים. לשמור על הילדים ועל הציבור. ייחדנו את הימים האלה לנושא הבטיחות בדרכים. זה אחד החוקים שאנחנו חושבים שהוא חשוב וכמובן נרצה להרחיב ולשמוע נתונים. חבר הכנסת ארדן, בבקשה.
דוד טל
הצעה לסדר, אדוני.
היו"ר אמנון כהן
רגע. חבר הכנסת ארדן יסביר לנו מיד את הצעת החוק ונרצה לקבל נתונים ממשרדים הקשורים לעניין. המטרה היא לקדם את החקיקה הזאת לטובת עם ישראל. כן, חבר הכנסת דוד טל, הצעה לסדר.
דוד טל
אדוני היושב ראש, מכובדיי, אני חושב שתכלית הצעת החוק היא תכלית ראויה. דע עקא, שכרגע הונח כאן לפניי מוצר שמיוצר בישראל ואני מאוד בעד, כחול לבן, אבל אני גם בעד תחרות במדינת ישראל. אני רוצה לומר את דבריי משום שאני אמור לחזור לישיבה אחרת.
גלעד ארדן
אז ההצעה לסדר היא שאתה תדבר ראשון?
דוד טל
לא, אני מתנצל מראש שלא אוכל לשמוע את שאר החברים ואני מבקש את סליחתם. התאחדות התעשיינים, עם כל הכבוד ואני מאוד מעריך את העבודה שלהם, שתאמר לנו לבחור חברה כזאת או חברה אחרת, זה דבר שלא ראוי בכל קנה מידה. כל חברה יחידה שהיא מונופול במדינה, לא הייתי נותן לה שום דבר. הייתי רוצה לדאוג שיהיו לפחות שניים, שלושה, ארבעה גורמים שהציבור יבחר מהם את מי שצריך.
גלעד ארדן
אני חושב שהם הציעו שתהיה החלטה עקרונית לגבי אפודים שמיוצרים בישראל. לאו דווקא חברה מסוימת.
דוד טל
חברת "ברלי-דייויס", אני קורא נכון?
גלעד ארדן
כדוגמה.
דוד טל
העיקר שהרעיון העקרוני מובן, שלא יווצר מצב כזה שמחר יאשימו את הוועדה שהיא הולכת לכיוון מסוים. אנחנו בעד תוצרת כחול לבן ואדרבה, נעזור להם להתחרות, אבל שיהיו כמה חברות. תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
אני צריך אותך בהמשך הדיון.
דוד טל
אני בעד החוק.
היו"ר אמנון כהן
כולנו בעד החוק. חבר הכנסת ארדן, בבקשה.
גלעד ארדן
החוק הזה, כמו שאדוני היושב ראש הזכיר, הוא במגמה לנסות ולתקן ולסגור כל מיני פרצות בנושא המאבק בתאונות הדרכים ולנסות לחשוב על דרכים חדשות, כדי לצמצם את כמות הנפגעים בכבישי ישראל. לא תמיד חייבים לטפל רק בבעיה שיהיה מי שיטען שעולה לנו בעשרות הרוגים. לפעמים, גם אם הצלחנו להציל כמה אנשים מלהיפגע או להיות נכים או להיהרג - הרווחנו את לחמנו. גם אם הצלחנו לתקן משהו שהציל ולו נפש אחת בישראל, עשינו דבר חשוב. לכן, החוק הזה בא לענות על בעיה שיש שנים שבהם יש מספר גדול יותר של הרוגים. הנתון שנמסר לי הוא שב-2002 15% מההרוגים בקרב הולכי הרגל היו כאלה שנפגעו כשיצאו לתקן את רכבם. הרשות הלאומית תתקן אותי אם אני טועה - -
היו"ר אמנון כהן
ברגע שהוא יוצא מהרכב הוא הופך בהגדרה להולך רגל.
גלעד ארדן
נכון, ומישהו שבא לא שם לב ופגע בהם. אנחנו מכירים מקרים מתוקשרים מהחודשים האחרונים כמו של מפקד הימ"מ לדוגמה, שעצר בלילה כדי לסייע ונהג משאית שבא לא הבחין בו.
אליעזר כהן
רק בשנה האחרונה היו כמה מקרים.
גלעד ארדן
נכון. אני לא יודע להגיד מספר, אבל בהחלט היו אנשים שנהרגו ונפצעו קשה כתוצאה מפגיעה. צריך לזכור, אדוני היושב ראש, שבמדינות רבות בעולם שיש להן יותר כסף לתשתיות יש מסלול שמאפשר עצירת חירום, דבר שנדיר או אין בכלל במדינת ישראל.
היו"ר אמנון כהן
קודם כל שיהיו כבישים טובים, שיהיו תשתיות.
גלעד ארדן
השוליים במדינת ישראל הם מאוד צרים ומצומצמים ולכן, הסכנה להיפגע בשוליים גדולה אף יותר. עוד דבר מוזר שיש במדינת ישראל, שכשאדם עוצר בצד הוא צריך לסמן את רכבו במשולש זוהר. רכב הוא דבר הרבה יותר גדול ויש בו חלקים בולטים, למרות זאת, המדינה מחייבת לסמן אותו במשולש אבל את אותו אדם שיוצא מהרכב, שלפעמים יכול להיות לבוש בלילה בבגדים כהים או לא תמיד שמים לב ביום, זה יכול להיות גם נער או ילד, אין היום חובה לסמן או לתת לו בולטות כל שהיא. לעומת זאת, מדינת ישראל דואגת דווקא לעובדי המדינה שלה כי כשעובדים של המדינה עובדים בכביש, הם מחויבים ללבוש אפוד זוהר ומדובר באנשים שמודעים לסכנה, כי הם עובדים בכביש ויש עליהם הרבה יותר חובה להיות מודעים לסכנה. לעומת זאת, אדם שהרכב שלו התקלקל או סתם יצא להטיל את מימיו,הוא הרבה פחות מודע לסכנות שנשקפות לו ומשום מה, מדינת ישראל עד היום לא חייבה אותו לסמן את עצמו או לתת לעצמו איזו שהיא בולטות שתזהיר את הנהגים שמגיעים.

המגמה הזאת לחייב אדם ללבוש אפוד זוהר כאשר הוא יוצא מהרכב לשוליים היא מגמה שקיימת כבר היום באירופה. ראיתי שהוועדה ביקשה מחקר השוואתי ושמחתי לראות שהמחקר הראה שיש מדינות כמו איטליה, ספרד, אוסטריה, שמחייבות את הנהגים ללבוש אפודים כאלה. אני חושב שהעלות שתוטל על הציבור, אם נחייב את הציבור לשים בכל רכב אפוד אחד היא לא עלות גבוהה. מה עוד, שאני מקווה שארגון יבואני הרכב יתחילו במגמה שלפחות במכוניות החדשות, זה דבר שיהיה יחד עם הערכה שהרכב מגיע אתה ושוב, גם בחוק התחשבתי בנושא של העלויות ולא ביקשתי שכל אחד ילבש אפוד. אם הרכב כולו מתקלקל ומושבת ויש יותר מאדם אחד, השאר ילכו לשוליים ורק מי שעוסק בתיקון הרכב ילבש את האפוד הזוהר.
היו"ר אמנון כהן
יבואנים, בבקשה.
ראובן אבן
אני מנכ"ל איגוד יבואני הרכב הפורש. היבואנים לקחו את האתגר הזה כבר לפני שנה ויש ערכות שמכניסים עכשיו לרכבים, מ-2006. התירו לי כרגע להכניס ל-4 סוגי רכבים. זה אירופאי לכל דבר. יש נרתיק ובו אפוד - -
גלעד ארדן
הרי כל יבואן ישים את הסמל שלו כעין פרסומת.
היו"ר אמנון כהן
שיעשה מה שהוא רוצה, העיקר שלא יעלה לציבור.
ראובן אבן
לכל אלה שמדברים, 3M וכל הלאה, יש תקן אירופאי שנקרא EN471. זה עולה בממוצע 2 דולר.
היו"ר אמנון כהן
40, 50 שקלים? כך דיברו אתי.
לאה ורון
לא, אבל לוועדה נמסר שעלות של אפוד היא בערך 40,50 שקלים.
ראובן אבן
כשהתחלנו את הסיפור הזה, באו הצעות שהתחילו ב-38 שקלים. לאט לאט הגענו למצב שירדו במחירים ואז הסתבר, שיצרני הרכב בעצמם כמו שיש פה של שברולט, פיז'ו וסקודה ו-BMV, יש להם ערכות כאלה מוכנות. זו ערכת מדף של פיז'ו, כתוב התקן - -
היו"ר אמנון כהן
למה לא לאמץ את התקן?
גלעד ארדן
באופן עקרוני יגידו פה נציגי הממשלה, אני חושב שהמדינה צריכה לקבוע איזה שהוא תקן.
היו"ר אמנון כהן
יש תקן בינלאומי. אולי להתאים את ה תקן למדינת ישראל.
ראובן אבן
בכל מקרה, יש לנו כמה הסתייגויות לחוק או הצעות לתוספת: אנחנו חושבים שכל רוכב אופנוע ואופניים חייב שיהיה עליו פס זוהר, בין אם ביום ובין אם בלילה. לא נעמיס עליהם, אבל הם, שנוסעים בשוליים, לא תמיד רואים אותם. עם אפוד זוהר הם נראים הרבה יותר וזה הרבה יותר חשוב מאשר לנהגים.
גלעד ארדן
מה הסיבה שבאירופה לא ראיתי חובה כזאת? לי, אישית, קורה שאני נוסע ופתאום אני רואה רוכב אופנים, וזה בדרך כלל עובדים זרים שנוסעים על אופניים ואתה רואה אותם ממש בדקה האחרונה. מה הסיבה של דורשים את זה בעולם?
ראובן אבן
באירופה ובארצות הברית אנשים כנראה יותר חכמים, בלי לפגוע פה בקהל הרחב, והם עושים את זה בעצמם. אתה תראה באירופה הרבה אנשים שנוסעים עם קסדות זוהרות וכל מיני אביזרים. לרוכבי אופנוע, כמעט לכולם יש את כל האביזרים. אנחנו, לצערנו הרב, כמו בתחומים אחרים, צריכים להטיל את זה. אני חושב שהיה צריך להכניס גם את רוכבי האופנוע והאופניים.
אתי בנדלר
אבל באירופה זה וולונטרי, לא?
ראובן אבן
בישראל שום דבר לא וולונטרי. אם אני יכול לנסוע בלי דיבורית, אני אסע בלי דיבורית וכן הלאה.
אתי בנדלר
לא, אבל אתה יוצא מנקודת הנחה שלמרות שזה וולונטרי אז רוב רוכבי האופניים והאופנועים באירופה באמת מצטיידים בתו זוהר – ולא היא. זה לא נכון.
היו"ר אמנון כהן
בסדר, הבנתי את הנקודה, תודה רבה. התאחדות התעשיינים, בבקשה.
צבי ליברמן
הערה לדבריו של חבר הכסת טל שיצא: לא מדובר כאן בתעשיין אחד או ביצרן אחד. יש מספר תעשיינים במדינת ישראל ומכיוון שאנחנו תומכים בחוק, אנחנו חושבים שמאוד כדאי שהאפוד הזה יהיה מיוצר בארץ, בעוד שמדובר בתעשיית הטקסטיל, שכולם יודעים מה מצבה. מדובר פה בתעסוקה של למעלה מ-150 עובדים לצורך הפרוייקט הזה וצריך לקחת את זה בחשבון.
היו"ר אמנון כהן
כמה יעלה אצלך האפוד?
צבי ליברמן
אל אצלי. יש כאן יצרנים. בגדול, אפוד כזה לצרכן אמור לעלות בסביבות ה-50 שקל.
אתי בנדלר
בזמן שזה עולה 2 דולר.
היו"ר אמנון כהן
לא דיברתי על טיב המוצר כרגע. באיכות סבירה, שלא נצטרך להחליף אותה בכל יומיים, שיכול להחזיק מעמד כמה שנים באוטו. צריך להחליט איפה זה יהיה באוטו - -
צבי ליברמן
המוצר הזה שמוצג על ידי יבואני הרכב הוא מתנה.
גלעד ארדן
מה זה קשור? הם קונים 100,000 אז בטח שיקבלו את זה ברבע או בחצי מחיר. זה היה יותר יקר אם לא היו נותנים את זה מתנה.
מרים הר לב
אני ראש ענף טקסטיל במכון התקנים. מדינת ישראל, במסגרת ועדות התקינה, החליטה לאמץ את התקן האירופאי ויש כבר היום תקן ישראלי שנקרא: תקן ישראלי 1258 - ביגוד מגן, ביגוד עם אזהרה בעל נראות גבוהה. התקן הוא תקן אימוץ של התקן האירופאי, שהוזכר קודם לכן והוא גם תקן רשמי. זאת אומרת, כל מה שמיוצר בארץ וכל מה שמיובא לארץ חייב לעמוד בדרישות התקן הזה. אנחנו בודקים את היבוא, היות והיבוא במסגרת הצו לייבוא חופשי עובר דרך מכון התקנים.
גלעד ארדן
אני לא יודע אם את צריכה לענות, אבל מה ההשלכות אם מכניסים בחוק שמוצר מסוים יכול להיות רק מתוצרת הארץ? יש לזה גם השלכות ליחסי המסחר של ישראל, לא?
מרים הר לב
אני אתייחס לזה בסוף דבריי. אני רוצה להרחיב את הדיבור בנושא התקן: יש פה חשיבות גדולה מאוד שחברי הוועדה יבינו על מה מדובר. מדובר על תקן אירופאי שהוא תולדה של הדירקטיבה האירופאית. באיחוד האירופאי קובעות הדירקטיבות. מה שאצלנו מקביל לתקן הרשמי, אצלם זה דירקטיבות.
גלעד ארדן
מה זה דירקטיבות?
מרים הר לב
הדירקטיבות האירופאיות קובעות את המצב החוקתי במוצרים בטיחותיים באירופה.
דן לינק
דירקטיבה זה הוראה של הקהילה האירופית, שהמדינות המשתתפות בקהילה האירופית חייבות לפעול כך. לא רק בנושא זה.
גלעד ארדן
היום, התקן שאימצתם במצב החוקי הנוכחי מחייב רק את העובדים מטעם המדינה שעובדים בכבישים?
אתי בנדלר
לפי מה שהיא אומרת, לא.
גלעד ארדן
סליחה, את מדברת על תקן מחייב שקיים היום. את מי הוא מחייב? הרי היום אין חובה ללבוש אפוד חוץ מעובדי מע"ץ, עובדי מדינה וכולי.
מרים הר לב
ברגע שהתקן במדינת ישראל הוא תקן רשמי, כל מייצר, משווק ומשתמש במוצר שחל עליו התקן, חייב לעמוד בדרישות התקן. אם מע"ץ מחליט להלביש את העובדים שלו באפודים כאלה, הוא המחליט ולא מדינת ישראל מחליטה.
היו"ר אמנון כהן
אתם קובעים איזה סוג, איזה טיב?
מרים הר לב
אנחנו בודקים האם הם עומדים בדרישות התקן.
אתי בנדלר
לצורך העניין, יש תקן למשל לגנים ציבוריים ולמתקנים בגנים ציבוריים. לא מחייבים אף אחד להקים גן ציבורי אבל אם מתקינים בגן ציבורי מתקנים, הם חייבים לעמוד בדרישת התקן.
מרים הר לב
נכון. התקן קובע רמות שונות של נראות. הזכרתי שזה תקן של נראות גבוהה. ישנן 3 קטגוריות: קטגוריה אחת קובעת רק שיהיה קצת בד זוהר וקצת בד מחזיר אור. אתם צריכים הבין שהבד הצבעוני הוא בד פלורוסנטי שנראה למרחוק. לעומת זאת, הפס האפור מחזיר אור. הצהוב והכתום נותן אותו אפקט. התקן קובע קטגוריות שונות של נראות. הקטגוריה הנמוכה ביותר זאת הקטגוריה שצריך להיות קצת בד זוהר ופס מחזיר אור. הקטגוריה השניה קובעת שהבד - -
היו"ר אמנון כהן
לא הבנתי מה זה קצת זוהר וקצת מחזיר אור? זה כולו.
אתי בנדלר
היא לא אומרת מה יש במקרה הזה, היא אומרת בדרך כלל.
מרים הר לב
הוא יכל להיות בחלקו העליון מג'ינס ובחלקו התחתון בד זוהר ופס מחזיר אור. הקטגוריה השניה קובעת שכולו צריך להיות עם בד זוהר ופסים מחזירי אור וישנה קטגוריה שלישית, שהיא החמורה ביותר, שזה בדרך כלל ביגוד עם שרוולים. אני רוצה לציין שאני תומכת בחוק ולא רק זה, אלא כדי שאי אפשר יהיה לעשות פירושים סובייקטיביים לחוק, אני מבקשת לקבוע בחוק שצריכה להיות קטגוריה מספר 2. שלא יגידו: היה לי פס מחזיר אור וזה נחשב לבד - -
היו"ר אמנון כהן
את זה תגידי לנו כשנדבר על תוכן החוק ונכניס את זה.
גלעד ארדן
זה מקובל שבחקיקה קובעים איזה תקן?
אתי בנדלר
לא. כפי שקבע השר. אתה רוצה שיהיה לך פיקוח, תוסיף: באישור ועדת הכלכלה.
גלעד ארדן
אני יכול להגיד: כפי שיקבע על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. פה כתבתנו: "ימצא אפוד זוהר העומד בדרישות שיקבע שר התחבורה".
מרים הר לב
לגבי הנושא של כמה זה עולה והמחיר, אני לא נכנסת לנושא המחיר. אני רוצה לציין שכל מה שנכנס לארץ חייב להיבדק במסגרת צו לייבוא חופשי והוא צריך לעמוד בדרישות התקן. ראינו הרבה מאוד ניסיונות להכניס לארץ דברים שלא עומדים בדרישות התקן. הפס מחזיר האור צריך להיות עמיד למשך זמן. כפי שציינת קודם, אתה רוצה לקנות כזה אפוד ולהחזיק אותו לאורך זמן. הפס הזה צריך לעמוד גם בכביסות ובניקוי וראינו הרבה מאוד סוגי יבוא שלא עומדים בתקן. אני לא נכנסת למחיר. אני רוצה לציין שגם יבואני הרכב, כשירצו להכניס את זה בתור ערכה לרכב, הם חייבים לעמוד בדרישות התקן.
היו"ר אמנון כהן
אבל הוא טוען שיש לו תקן.
מרים הר לב
אין לו שום תו תקן. תו תקן זה מושג אחד לחלוטין. יש לו סימן שהמוצר הזה עומד בדרישות התקן האירופאי. אנחנו רוצים לראות תעודה של מעבדה מוסמכת, שאכן הוא עומד בתקן ובאיזו רמה.
היו"ר אמנון כהן
נציגי איגוד מכוני הרישוי, בבקשה.
אבי גלנצר
אני הייתי רוצה להתייחס לכמה דברים: להצעת החוק - מדובר פה על תיקון הרכב. זה לא דווקא תיקון רכב. אמר חבר הכנסת ארדן שגם אדם שרוצה להטיל את מימיו צריך את זה והוא צודק. מדוע לכתוב שזה רק לשם תיקון הרכב? דבר שני, מכיוון שאנחנו עוסקים יום יום בנושא של בדיקות רכב וחלפים לרכב אני מציע, שהחוק האירופאי, אם הוא התקבל באירופה והאמינו לי, שבאירופה יודעים מה הם מאשרים, פשוט צריך להיצמד לתקן האירופאי כפי שמדינת ישראל היום נצמדת בכל דבר שקשור ברכב לתקן האירופאי. לא צריך להמציא תקנים חדשים. יש החלטת ממשלה על זה, אגב.

דבר נוסף, שמעתי הערה לגבי המחיר. אני יודע בוודאות שהיום אפשר למכור את האפוד הזה גם ב-20 שקלים כולל מע"מ, כך שצריך להתייחס לנושא של המחירים ולא לקפוץ למחירים גבוהים מאוד.
יורם מור
אני עובד בחברת 3M ולצורך העניין, אני אחת מ-100 החברות שמייצרות את החומר מחזיר האור. לא את האפוד. לגבי הנושא של התקינה: בספרד העסק הזה התקבל כתקנה ואחרי 3 חודשים שנמכרו אפודים בלי בקרה, היות והמעורבות של הצרכן במוצר הזה מאוד נמוכה, מצאו ש-70% מהאפודים מיוצרים ללא תקן בכלל. לכן, צריכה הוועדה לתת את דעתה על איזה שהוא נושא של פריט מכס, אולי תו תקן או מה שתרצו, כדי להגן על העסק הזה.
אבי כרמי
אני יצרן אפודים מזה 25 שנים. אני רוצה לומר לידידי ממכוני הרישוי, שאין לנו בעיה עם –EN471, התקן האירופאי. אתה יודע למה? משום שהתקן הישראלי בדיוק זהה. כך שאנחנו מדברים בשפה העברית על 1258 חלק 4 ביגוד אזהרה, הוא שווה לתקן האירופאי. כך שאנחנו נמצאים באותה רמה של תקן. דבר נוסף, יש רגליים למה שנאמר לגבי מחירים של 40 ו-50 שקלים. במקרה נשאלתי לגבי מידע ואני רוצה שתבין דבר אחד מבחינת מחירים: צריך להבדיל במחירים בין המחיר שבו מי שמתכוון לתת את הפריט כמתנה קונה אותו בכמויות גדולות. הוא באמת יכול לקנות את זה ב-2 דולר והוא שם את זה ברכב כמתנה לבין זה שאני, כיצרן, זה עולה לי 3 דולר אבל מכרתי למשווק שהכפיל את המחיר והוסיף מע"מ ולכן, צריך לראות את הטווח בין מי שקונה את הפריט והיכן.

דבר נוסף ובזה אסיים, אנחנו מעלים על השולחן דוגמה שהייחוד שלה הוא שבשני הצבעים היא יוצרת בידון של נהג במצוקה, וכל זה בתכולת התקן. אנחנו לא חורגים מהתקן האירופאי וגם לא מהישראלי. זק"א ומשטרת ישראל הם צהובים. מד"א ומע"ץ הם כתומים. אם נראה בצד הדרך אדם בצהוב וכתום, אפשר לדעת שהוא במצוקה.
גלעד ארדן
מה זה במצוקה? אולי הוא הלך לעשות פיפי. מה זה רע אם יחשבו שיש יותר שוטרים בצידי הדרך? אז יחשבו שהוא שוטר.
היו"ר אמנון כהן
השר יקבע. חבר הכנסת ארדן, תתחיל לקרוא.
גלעד ארדן
אני מקבל את התיקון שנאמר פה, שלא חייבים להגיד: לשם בדיקתו. זה צריך להיות לכל מטרה אחרת.
אליעזר כהן
אני תומך בחוק. לגבי רוכבי אופנוע: רוכבי אופנוע יודעים שהם לא ירכבו על הכלי בלי שיש להם לבוש מגן. חלק מלבוש המגן זו ההיבלטות הזו. לי יש כזה. אני חושב שמי שקצת מעריך את עצמו ורוצה לשמור על עצמו - -
גלעד ארדן
אתה, כמי שמכיר את הקהל הזה, האם זה קורה בפועל? האם רוכבי אופנועים לובשים בחשיכה ביגוד מתאים?
אליעזר כהן
זה חשוב מאוד לרוכבי אופניים ואופנוע. אבל ביחס של ערך המחיר, כשאתה לוקח חגורה שעולה 50 שקל מול מחיר המכונית זה זניח אבל כשמדובר בנהג של טוסטוס, שהוא בדרך כלל בחור צעיר, בשבילו זו הוצאה. נהגים שקונים רכב - חייבים לחייב אותם. עם אופנוענים זה חשוב ודרוש ואני לא בטוח שזה טוב שנחייב אותם. על זה כדאי לחשוב.
גלעד ארדן
אולי כדאי בהתחלה לאשר את זה בלי אופנוע ולראות אם באמת תהיה לזה השפעה דרמטית. אולי נשמע את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובעתיד אולי נוסיף אופנועים.

אני מקריא את החוק: "הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר ברכב מנועי), התשס"ד-2004. הוספת סעיף 65א 1. בפקודת התעבורה, אחרי סעיף 65 יבוא: "חובת אחזקה ושימוש באפוד זוהר 65א(א) ברכב מנועי, למעט אופנוע, יימצא אפוד זוהר העומד בדרישות שיקבע שר התחבורה. - -
היו"ר אמנון כהן
היתה פה בעיה?
מרים הר לב
לדעתי, פה צריך להיות רשום: שיתאים לדרישות התקן הישראלי.
אתי בנדלר
אני מציעה להשאיר את זה לשיקול דעת השר. ברגע שיש תקן ישראלי ממילא זה מחייב וקרוב לוודאי שהשר יקבע את זה בתקנות.
גלעד ארדן
נמצאת פה היועצת המשפטית של משרד התחבורה והיא תעגן את זה בתקנות.
אליעזר כהן
התקן זה לא רק הבולטות אלא גם איכות הבגד. אם עושים את זה בכסף קטן ואחרי חודשים זה הופך לסמרטוט - -
אתי בנדלר
נניח שהשר יחליט לקבוע את גודל האפוד, נניח שהוא יחליט לקבוע את הצבעים, זה דברים בתקנות.
גלעד ארדן
"ב) נוהג רכב או נוסע ברכב, הנמצא מחוץ לרכב, בסמוך לכביש או בשולי דרך שאינה דרך עירונית, לשם תיקון הרכב או לשם בדיקתו, ילבש אפוד זוהר כאמור בסעיף קטן (א). - -
היו"ר אמנון כהן
פה אתה רוצה לתקן כפי שאמרו לכל צורך או רק לתיקון רכב?
גלעד ארדן
אני מקבל שצריך להוסיף פה: לשם תיקון הרכב או לשם בדיקתו - -
אתי בנדלר
האם צריך לרשום בכלל לשם מה?
גלעד ארדן
אפשר למחוק את זה.
אליעזר כהן
כל יציאה מהרכב לשולי הדרך. זה כולל את כל המצוקות.
אתי בנדלר
מה זה בסמוך לכביש? זה קצת בעייתי? זה יכול להיות גם ביער. אפשר בשולי הדרך או בצדי הדרך.
גלעד ארדן
יש הגדרה בפקודת התעבורה. אם הוא יצא מהרכב ולא בשולי הדרך, הוא עומד ממש ליד הרכב בצד של הכביש?
אתי בנדלר
אז זה נקרא בצד הדרך. צריך לבדוק את ההגדרה.
דן לינק
יש דבר שנקרא "עובר דרך" וזה גם מכסה את רוכבי האופניים והולכי הרגל. אני רוצה שהולך רגל שהולך בכביש או בדרך בכלל בעיקר בלילה אבל מצדי גם ביום, יהיה לבוש בדבר כזה. בפקודת התעבורה יש הגדרה לדבר שנקרא "עובר דרך". "עובר דרך" הוא כל אדם המשתמש בדרך לכל מטרה שהיא. לכן, לפי דעתי ראוי להגיד כאן: עובר דרך הנמצא בדרך מחוץ לרכב - -
היו"ר אמנון כהן
אתה רוצה לחייב כל אזרח ללבוש אפוד?
דן לינק
כשהוא נמצא בדרך - כן.
היו"ר אמנון כהן
כל אחד ילבש אפוד? כולם יסתובבו עם אפודים זוהרים? כל אחד עובר את הכביש...
דן לינק
לא, אני מדבר על דרך לא עירונית.
גלעד ארדן
אני רוצה לעשות אבחנה: אני חושב שיש הבדל אם אדם יוצא לצעדה רגלית בכביש בין עירוני, בכל זאת הוא הרבה יותר מודע לסכנות שהוא עומד בפניהן מאשר נהג שיורד לרגע מהרכב ולא חושב על הדברים האלה. אם נראה בעוד שנה או שנתיים שנעשתה כזאת מהפכה ולא נפגע אף אדם בזכות האפודים, יכול להיות ששווה לחשוב על הרחבה. אין לנו נתונים לגבי היפגעות של הולכי רגל מהסוג שציינת וזו גזירה שאני לא יודע אם הציבור יוכל לעמוד בה.
דן לינק
גם רוכבי אופניים? הם מתים כמו זבובים.
היו"ר אמנון כהן
בואו נתקדם.
גלעד ארדן
גברתי, היועצת המשפטית, איך אנחנו מגדירים משפטית את אותו אדם שיצא מהרכב שלו לשולי הדרך או עומד בכביש.
אתי בנדלר
בשולי הדרך זה ברור ואני צריכה לבדוק אם צריך להוסיף: או לצדי הדרך או משהו כזה.
גלעד ארדן
גם אם הוא על הכביש. יכול להיות שהוא עומד מהצד. יש אנשים שהם חסרי אחריות.
אתי בנדלר
"הנמצא מחוץ לרכב בדרך או בשוליה".
דן לינק
הדרך כוללת את השוליים.
גלעד ארדן
הדרך כבר כוללת את שולי הדרך.
לאה ורון
תבדקו את זה אחר כך.
אתי בנדלר
יש הגדרה של שולי הדרך בתקנות התעבורה. היא לא מוגדרת בחוק. אני מבקשת ממשרד התחבורה להמציא לי את ההגדרה הנכונה לצורך העניין. תבדקו אם ההגדרה של שולי דרך בתקנות התעבורה היא ההגדרה הרלבנטית גם לצורך הפקודה.
גלעד ארדן
"(ג) יצאו מהרכב יותר מנוסע אחד בעת הטיפול בתיקון הרכב או בדיקתו" את זה אפשר למחוק. "יצאו מהרכב יותר מנוסע אחד, תחול החובה ללבוש אפוד זוהר על בעל הרכב או על הנוהג ברכב או מי שעוסק בתיקון הרכב או בדיקתו, ויתר הנוסעים יתרחקו מהכביש ככל שניתן."
אתי בנדלר
על הנוהג ברכב או על מי שעוסק בתיקון רכב או בדיקתו.
אליעזר כהן
מי שעוצר בכביש 6 לתיקון מקבל את הרכב שלהם ואתה צריך לראות את החברה האלה לבושים בכל הציוד הזה.
היו"ר אמנון כהן
אז צריך לתקן פה את המינוח, הרעיון ברור.
שולמית שמעון
אם בתחילה מחקנו "לשם תיקון הרכב או בדיקתו" אני מציעה שגם בסעיף ג' זה ימחק.
אתי בנדלר
כן, אנחנו רק שאלנו מה קורה אם יצאו מהרכב יותר מאדם אחד? על מי תחול החובה? האם יש לך על זה תשובה?
שולמית שמעון
אם נמצא מישהו בצד הדרך ולאו דווקא בשלב היציאה מהרכב?
אתי בנדלר
על אחד מהיוצאים לכביש? צריך לכתוב את זה: אולי אדם הנמצא בסכנה.
לאה ורון
יצאה אמא עם הילד לעשות פיפי בצד הדרך. מי מהם צריך ללבוש את האפוד?
ראובן אבן
האמא.
היו"ר אמנון כהן
זה לא חשוב. העיקר שהנהג יראה אותם.
אתי בנדלר
אז על מי זה יחול? מה אתם מציעים? יתכן שהנהג נשאר באוטו.
שולמית שמעון
גם אם הוא נשאר באוטו, החובה עליו.
אתי בנדלר
זה לא רציני. הוא ישב באוטו ומי שיצא יצא בלי האפוד?
שלומית שמעון
עדין אני חושבת שגם אם מדובר ביציאה של קטינים מחוץ לרכב, האחריות היא על הנהג, באותה מידה שאת מחייבת את הנהג - -
גלעד ארדן
אני חושב שצריך להפריד את הסעיף הזה לשני סעיפים: האחד, שאומר שאם יצאו יותר מאדם אחד תחול החובה על נהג הרכב. אבל אם נהג הרכב נשאר ויצאו מהרכב אחרים, האחריות מבחינת קנס היא על נהג הרכב שאחד מהיוצאים ילבש את האפוד. כמו עם חגורות הבטיחות. אין על מי להחיל את האחריות.
היו"ר אמנון כהן
אז זה יחול על כל הנהגים בכבישים. לא דיברנו איפה זה ימוקם, איפה ישימו את האפוד. יש מדינות ששמו את זה בתא הנהג, יש ששמים את זה על הכיסא של הנהג מאחורה.
גלעד ארדן
אז כולם יחשבו שכולם שוטרים במדינה.
ראובן אבן
מהניסיון שלי צריך לשים את זה על המושב של הנוסע שליד הנהג. הנהג יורד וזה נגיש.
גלעד ארדן
נחשוב על זה עד לקריאה הבאה.
אתי בנדלר
השר רשאי לקבוע בעניין מקום החזקת האפוד.
לאה ורון
ראינו שבחקיקה בעולם יש דרישה לא לשים את האפוד בתא המטען.
אתי בנדלר
שהשר יקבע בתקנות.
גלעד ארדן
שיהיה בחוק, בתא הנוסעים. אחרת, אדם יוצא מהאוטו ללא אפוד.
אתי בנדלר
בסדר.
ראלף גלין
אני בעל חברה בארץ שמייצרת את האפודים האלה. אנחנו מצליחים להתחרות מול כל הייצור העולמי. אני מעסיק היום בין 35 ל-40 עובדים במפעל. אנחנו מייצרים בסביבות 70 אלף אפודים לחודש. אני נמצא בקריית גת. הגענו לקריית גת גם מבחינה אידיאולוגית וגם כאזור עדיפות. אין לי שום דבר נגד יבואנים. אני יודע שאני יכול להתחרות בין הייצור הטוב בעולם ולא בייצור הלא תקני - -
אליעזר כהן
גם במחירים מול טייוואן?
ראלף גלין
גם מול טייוואן וגם במחירים מול סין. יש לי חוזים באנגליה, שזה השוק הכי ותיק בעולם. יש לי חוזה ואני מייצר לרשות הדואר את כל הדברים באנגליה, למשרד הביטחון וגם לשוטרים.
היו"ר אמנון כהן
אז אתה אומר שאין בעיה להתחרות בשוק העולמי וגם בארץ?
ראלף גלין
בגלל הכניסה של הערכות בעולם, אנחנו מודעים לזה שיצא בין 70% ל-80% מהמוצרים לא תקניים, וזה בדוק. האפודים שמייצרים ומוכרים לא תקניים. הבד הצהוב לא הגיע לרמת התקן והבד הכסף מיוצר בסין או בקוריאה במקום לא מסודר והם לא עוברים את התקן. זה חשוב מאוד שכל מוצר יעבור דרך מכון התקנים.
היו"ר אמנון כהן
בוודאי.
אבי כרמי
רק לידיעה: אם עמיתי מייצר באזור עדיפות לאומית, אני מוכרח להגיד לך שהייצור בארץ מתקיים בעיקר ב-3 מקומות: אזורי עדיפות לאומית, אני מייצר במסגרת מתפרות השב"ס וכולנו תקווה שאם תהיה פרנסה בארץ זה יוכל להיגרר לכפרים הדרוזים.
היו"ר אמנון כהן
בעזרת השם. אנחנו מעודדים פרנסה בארץ.
גלעד ארדן
"תחילתו של חוק זה ביום כ' בטבת התשס"ה (1 בינואר 2005)." אני חושב שצריך לקבוע חודשיים מיום פרסומו.
אתי בנדלר
זה מאוד קצר משום שאתה לא מאפשר להתארגן ליבוא או לייצוא מספיק של אפודים. כתוצאה מזה, המחיר שלהם יכול להיות מאוד גבוה. ברגע שאין תחרות, המחיר יהיה יותר גבוה. אתה יכול לקבוע שזה יחול על רכב חדש תוך חודשיים.
גלעד ארדן
אני לא יכול לעשות אבחנה.
אתי בנדלר
בוודאי שאפשר. עושים את זה הרבה מאוד פעמים.
גלעד ארדן
בואו נקבע 3 חודשים מיום הפרסום.
משה כחלון
היות וזה מוצר בטיחותי, אני מקווה שיהיה פיקוח על המחיר של המוצר?
אתי בנדלר
אני לא בטוחה. מכוח מה?
היו"ר אמנון כהן
יהיה יבוא, יהיה ייצור והאזרח יקנה איפה שהוא רוצה. אנחנו לא מתערבים. השוק מכתיב את המחיר. 3 חודשים מיום פרסום החוק.
גלעד ארדן
השאלה אם לא עושים את זה כחובה להעברת טסט לרכב?
שרית זוכוביצקי
בהוראות של מכוני הרישוי זה לא קיים.
גלעד ארדן
ולגבי קנס, לאיזו עבירה זה יחשב?
אתי בנדלר
עכשיו אנחנו צריכים לדון בסעיף העונשין. האם יש צורך להכניס את זה לתקנות התעבורה?
שרית זוכוביצקי
צריך לשקול את זה.
אתי בנדלר
אז תחשבו על זה אחרי הקריאה הראשונה.
גלעד ארדן
שהם יגישו את עמדתם אחרי קריאה ראשונה.
היו"ר אמנון כהן
מתי יפקחו על זה, משרד התחבורה? כשרכב עובר את הרישוי שלו, כמו שבודקים משולש זוהר ודברים אחרים.
שרית זוכוביצקי
יש פה נציג של מכוני הרישוי והוא בודק את זה. אם זו תהיה דרישת חובה באוטו בטסטים, אז כן.
גלעד ארדן
זה לא קבוע בתקנות? זה נוהל של משרד התחבורה?
אתי בנדלר
אני רוצה לוודא שאכן עקבתי נכון אחרי העמדות או ההחלטות שהוועדה הציעה לעניין סעיף קטן (ג), על מי תחול החובה: החובה ללבוש אפוד מגן תחול על נהג הרכב ואולם, אם הנהג נשאר ברכב הוא יהיה פטור מהחובה אם אחד מהנוסעים שיצא לכביש לובש את האפוד. האם זו ההחלטה?
גלעד ארדן
כן, אבל יש עוד מצב. יכול להיות שהנהג יוצא מהרכב ולא בא לו להחליף את הפנצ'ר אבל יש אתו עוד מישהו - -
אתי בנדלר
אז אתה אומר שלא משנה אם הוא נשאר ברכב או לא, הוא יהיה פטור אם אחד מנוסעי הרכב שיצא ילבש את האפוד.
גלעד ארדן
זה באחריות נהג הרכב.
אתי בנדלר
אני צריכה לשמוע מנציג משרד האוצר, האם יש לזה עלויות?
לאה ורון
שאול מרידור מסר טלפונית שהצעת החוק אינה כרוכה בעלות מתקציב המדינה ואולם בקשת הוועדה להעביר את זה בכתב טרם נענתה.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מעבירים את זה בקריאה ראשונה.

מי בעד - פה אחד.
מי נגד - אין

הצעת החוק עברה פה אחד. בהצלחה. תודה הישיבה נעולה.




(הישיבה ננעלה בשעה 13:20)

קוד המקור של הנתונים