ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 28/03/2005

פרוטוקול

 
אישור מינוי נציבת קבילות שוטרים וסוהרים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
28.3.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, י"ז אדר ב התשס"ה (28 במרץ, 2005), שעה: 09:30
סדר היום
אישור מינוי נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר ראלב מג'אדלה
מוזמנים
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
סגן השר לבטחון פנים יעקב אדרי
ניצב חנה קלר - יועצת משפטית, המשרד לבטחון פנים
סנ"צ הדס שפי - מ"מ נציבת הקבילות, המשרד לבטחון פנים
ניצב גבי גל - ר' אגף משאבי אנוש, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים
גונדר דניאל אבידן - סגן נציב שרות בתי הסוהר, המשרד לבטחון פנים
נצ"מ יהושע באואר - דובר, המשרד לבטחון פנים
רפי רגב - יועץ בכיר לשר, המשרד לבטחון פנים
דוד שחר - יועץ השר, המשרד לבטחון פנים
יועצת משפטית
עו"ד מרים פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר


אישור מינוי נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
היו"ר ראלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני מברך את השר שהגיע עם צוות משרדו. אנחנו נעסוק היום במינויה של נציבת קבילות שוטרים וסוהרים עו"ד חנה קלר.

אדוני השר, בבקשה.
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
ניצב קלר עומדת לפשוט את המדים. היא היתה היועצת המשפטית של המשרד לבטחון פנים ואב בית הדין למשמעת של משטרת ישראל. היינו מאוד מאוד שבעי רצון מעבודתה. אני לא מדבר רק בשם המשרד לבטחון פנים, אלא בשם משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ומדינת ישראל כולה. זו אישה מאוד מאוד נמרצת.

הכוונה הראשונית שלנו היתה שהיא תמשיך כיועצת המשפטית גם כאזרחית. אבל מאחר שהדברים לא היו נראים יפה ואנחנו צריכים להוות דוגמה, החלטנו להסב אותה לתפקיד החשוב מאוד של נציב קבילות השוטרים והסוהרים. מגיע לשני הגופים הללו מישהו שייצג אותם כהלכה ואני חושב שחנה – חנצ'ו, כפי שהיא מכונה על ידנו – תעשה עבודה טובה מאוד בענין הזה.

אנחנו נמצאים היום בתת-תקן בתפקיד הזה, ויש לנו פיגור די גדול בנושא. אין לי כל ספק שהפיגור הזה יימחק כלא היה. לצורך הענין הזה אנחנו גם מנסים לתגבר את היחידה על מנת להתגבר על הפיגור, על מנת שכל שוטר וכל סוהר יידע שעניינו מטופל.

אני מודה לך, אדוני היושב ראש. אני מברך את חנה קלר על התפקיד שהיא מלאה עד כה ומברך אותה לרגל הכניסה לתפקיד החדש.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אם כן, אנחנו מאשרים בוועדת הפנים ואיכות הסביבה את מינויה של נציבת קבילות שוטרים וסוהרים עורכת הדין ניצב חנה קלר. אנחנו מאחלים לה הצלחה בהמשך הדרך. כפי שנכתב בהצעת המינוי שלה, אנחנו סבורים כמוכם שהיא תעשה את מיטב יכולתה למלא את תפקידה למען הקהילה. אני בטוח שאנחנו נסייע בידה בכל דרך אפשרית כדי שהיא תצליח בתפקידה.

במנותק מכך, לאשר שאישרנו את המינוי, אני מבקש לפנות אליך, אדוני השר, לסגנך ולצוות שלכם. אני רוצה להזכיר לכם שגב' רות גדות פרשה בנסיבות שפורטו בדו"ח שהיא כתבה לכם. אדוני השר, אני שמח שהתייחסת לכך באופן עקיף - לגבי כוח אדם ולגבי התפקוד.
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
לא ראיתי את המכתב שלה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
הנה: "הערות נציבת קבילות בתום שנת כהונתה הרביעית - נציבות קבילות השוטרים והסוהרים - תמונת מצב." כדאי שתדע, ואני חושב שאתה יודע כי התייחסת לכך באופן עקיף--
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
לא עקיף - ישיר.
ניצב חנה קלר
זה לא היה בתקופת כהונתו של השר.
היו"ר ראלב מג'אדלה
לא חשוב. אנחנו רוצים שעורכת הדין ניצב חנה קלר תצליח, אנחנו רוצים שהיא תתחיל ברגל ימין, ולכן אנחנו רוצים לצלם את תמונת מצב הקיימת, את זו שהשאירה קודמתה בתפקיד, שפרשה. תמונת המצב שהיא השאירה מדברת בעד עצמה: "מאז הקמת נציבות הקבילות לפי 23 שנים, לא הוסף לה ולו גם תקן כוח אדם אחד. מספר קציני הבירור לא גדל משנת 1980, וכאז גם עתה - עומד על שלושה בלבד". אני מצטט קטעים מתוך המכתב: "כבר בדוח השנתי שפורסם אשתקד, כתבתי כי שלושת קציני הבירור ביחידה – כולם בעלי הכשרה וניסיון – ממלאים את תפקידם במסירות, בדבקות, במקצועיות ובמיומנות שאין למעלה מהם. אך הם מתפקדים בתנאים שוחקים, וכורעים תחת עומס עבודה בלתי סביר ובלתי נסבל, העולה פי כמה וכמה על יכולת הספק העבודה של עובד לפי כל אמות מידה מקובלות. כל אחד מקציני הבירור נאלץ לטפל בו זמנית בכ-150 תיקי קבילות פתוחים, ולתמרן ביניהם."
היא ממשיכה ומוסיפה
"לאכזבתי, עד היום לא תוגברה נציבות הקבילות בשום קצין בירור נוסף. אומנם נתקיימו הליכים מסומים אשר נטעו בי תקווה לקבל את תוספת הקצינים הנדרשים, אולם בסיומם של הליכים אלו היחידה לא תוגברה בכוח אדם כנדרש, ותקוותי לכך נגוזה."
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
לא ידעתי על המכתב הזה, ובלא כל קשר תגברנו כעת את היחידה הזאת. אנחנו מתכוונים לתגבר אותה אד-הוק עד שיימחקו הפיגורים. זה עומד לרגלינו.

אני רוצה לומר לך שניצב חנה קלר עבדה בייעוץ המשפטי של המשטרה. זו יחידה הרבה יותר עמוסה מהיחידה הזאת - הם עובדים בשעות הלילה המאוחרות על מנת לתת תשובה לכל הבעיות. כפי שאני מכיר אותה, אין לי כל ספק שהיא תעשה גם במקום הזה, ומכתב כזה לא תקבל מהיחידה הזאת בשום פנים ואופן.
היו"ר ראלב מג'אדלה
ראשית, אני שמח על כך שאתה אופטימי שלא נקבל בדוח השנתי מכתב כזה. עם זאת, הייתי רוצה שאת השמחה נקדם גם בטיפול ובדאגה למצב הקיים. עם זאת, אני בטוח שעורכת הדין חנה קלר תתייחס לכך. אני באמת חושב שצריך לטפל בענין הזה, אדוני השר.
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
חייבים - לא צריך אלא חייבים.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אני מודה לכם מאוד. אני מאחל לך הצלחה.
סגן השר לבטחון פנים יעקב אדרי
אני רוצה לברך את חנה. אני חושב שהניסיון הרב שהיא צברה יסייע לה בעבודתה. כפי שאמר השר, אני בטוח שבדוחות הבאים התלונות והבעיות התלונות יהיו - - -
היו"ר ראלב מג'אדלה
יהיו פחות דפים.
סגן השר לבטחון פנים יעקב אדרי
כן. הרבה הצלחה.
ניצב גבי גל
בשם משטרת ישראל ובשם המפכ"ל - שביקש כי אגיע לכאן בשמו: אני חושב שהתפקיד הזה הוא תפקיד מרכזי מאוד. זהו התפקיד ששומר על זכויותיהם של השוטרים ושל הסוהרים, ואנחנו רואים בו חשיבות גדולה ביותר. לכן גם מאייש התפקיד צריך להיות אדם בעל תכונות ואישיות בהחלט נעלות, כדי שיידע למלא אותו תוכן ולשמור על זכויותיהם של השוטרים, כאשר הגופים הללו נצבים בפני אתגרים קשים כל כך.

את חנה אנחנו מכירים שנים רבות. היא תמיד מילאה את התפקיד - את כל התפקידים שהיא מלאה בעבר וגם את תפקידה האחרון, כמובן - בצורה ראויה לציון ובצורה יוצאת דופן. על כן משטרת ישראל מברכת מאוד על המינוי הזה. אנחנו סבורים שלא יכול היה להיות מינוי טוב יותר. כמובן, הרבה ברכות.
גונדר דניאל אבידן
אני לא אוסף על מה שנאמר כאן - כל מה שנאמר כאן נכון. לא נותר לי אלא לאחל לחנה הצלחה. בטוחני כי חנה תוביל את המשימה ביד רמה. יש לה את היכולות ואת הניסיון המצטבר כדי להוביל את המשימה הזאת. בהצלחה, חנה.
ניצב חנה קלר
ראשית, תודה לוועדה על כך שהיא אישרה את המינוי. תודה לשר על שמינה אותי. תודה לדני, לרפי, לגבי ולהדס, כמובן, שעמדה בפרץ לבד זמן רב שם בוועדה.

התפקיד הזה הוא במידה מסוימת סגירת מעגל עבורי. כשהתגייסתי למשטרת ישראל, היתה התארגנות השוטרים - הניסיון להקים ועד במשטרת ישראל. הייתי עורכת דין צעירה מאוד, והחליטו שצריך לשפוט את שלושת השוטרים שארגנו את הרצון להקים את הוועד. מפקד מחוז תל אביב דאז ניצב טיומקין אמר: שלושתם משפטנים, איך אני אסתדר אתם? אמרו לו: אנחנו שולחים לך עזרה מהייעוץ המשפטי של המשטרה, וישבתי שם.

אחר כך היתה חקיקה, כי אמרו שאי אפשר לאסור את זכות ההתארגנות הזאת, שהיא זכות יסוד, אלא בחקיקה ראשית. לקראת החקיקה הזאת בצעתי סקר השוואתי, ומצאתי שבאנגליה יש זכות להתארגנות בלי נשק השביתה - גם לשוטרים ב-Home Office. כשהגענו לוועדת הפנים בכנסת כדי להעביר את התיקון, ביקשו את האיזונים - מה אנחנו יכולים לתת לשוטרים מול שלילת הזכות של החירות להתארגן כוועד עובדים. בין הדברים שהחליטו לגביהם בזמנו יש את מתן זכות הערר על קצין שיפוט שדן יחיד, כינון בית הדין לערעורים, שזכיתי לעמוד בראשו, והקמת נציב קבילות שוטרים וסוהרים במקביל. זוהי למעשה התרופה שניתנה לשלילת הזכות, והיום אני מגיעה לסגירת המעגל של ראשית הדרך.

אני בטוחה שהזרועות נותנים את החשיבות, ושהם באמת יעזרו עכשיו - לא רק להתיישר בתקופה הראשונה אלא גם אחר כך - לפתח המוסד הזה, שבשנים האחרונות לא היו לו הכלים כדי לעשות זאת. אני מאוד מודה לכם.
היו"ר ראלב מג'אדלה
לא רק שלא היו לו כלים לעשות זאת; עכשיו נוספו למשטרה תפקידים וייעודים, ואני מחזיק להם ידיים על מה שממתין להם ועל מה שהם מצווים לעשות בתקופה הקצרה והקרובה בנושא ההתנתקות. לכן ההערות שציינו חשובות שבעתיים.
השר לבטחון פנים גדעון עזרא
אנחנו נוציא בנוסף הודעה לתקשורת.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אנחנו מברכים את השר, את סגנו ואת כל מי שעמל בענין הזה. אנחנו מאחלים לך הצלחה. נעמוד לרשותכם תמיד.

תודה לכולכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
09:56

קוד המקור של הנתונים