חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה)
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
22.03.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 455
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, י"א באדר ב' התשס"ה (22 במרס 2005), שעה 10:45
ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/03/2005
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
פרוטוקול
סדר היום
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה),
התשס"ה-2005.
נכחו
¶
חברי הוועדה: היו"ר מיכאל איתן
יולי אדלשטיין
נעמי בלומנטל
רוני בר-און
זהבה גלאון
נסים זאב
רשף חן
איתן כבל
יצחק לוי
אברהם פורז
אברהם רביץ
יולי תמיר
קצרנית
¶
שלומית כהן
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין
(מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו דנים בחוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית)(תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005. אנחנו צריכים להצביע על השילוב של הצעת החוק הפרטית של חבר הכנסת יצחק לוי עם הצעת החוק הממשלתית. מי בעד? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – רוב
נגד – 1
נמנעים – אין
השילוב אושר.
לשם החוק אין הסתייגויות. לסעיף 1 יש הסתייגות של שרת המשפטים.
עו"ד תמי סלע
¶
אין לי עדיין מכתב חתום של שרת המשפטים לגבי הדבר הזה. אם הוועדה לא תחליט לקבל את זה, זה ייכנס כהסתייגות רק אם שרת המשפטים תעביר אלינו מכתב.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסדר. מי בעד קבלת ההסתייגות של שרת המשפטים? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 2
נגד – 4
ההסתייגות לא התקבלה.
חבר הכנסת רשף חן מציע, שאחרי פסקה שאחרי פסקה (2)(ג) יבוא: "(3) שני בני הזוג הם יהודים אשר נישאו בנישואין אזרחיים בלבד."
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – 4
ההסתייגות נפלה.
חבר הכנסת נסים זאב מציע
¶
בפסקה (3), בסעיף קטן 3(ב)(1) המוצע, במקום "לתקופה נוספת" יבוא "לתקופות נוספות".
חבר הכנסת נסים זאב מציע
¶
בפסקה (3) בסעיף 3 המוצע – בסעיף קטן (ב)(2), במקום "דיין אחד נוסף" יבוא "דיין אחר" ובמקום "הדיין המוסמך" יבוא "דיין מוסמך"; בסעיפים קטנים (ג) ו-(ד), בכל מקום, במקום "הדיין המוסמך" יבוא "דיין מוסמך".
עו"ד תמי סלע
¶
זה אומר שלעניין הסמכות של ראש בית-הדין לקבוע אם יש צורך בגירושין או לא. כמו שהצעת החוק כרגע מנוסחת, הוא יכול למנות דיין אחד נוסף שיבצע גם את הסמכות הזאת. לפי הניסוח הזה הוא יכול למנות דיין אחר, זה לא מגביל אותו רק לדיין אחד.
היו"ר מיכאל איתן
¶
חברי הכנסת זהבה גלאון, אתי לבני, יולי תמיר ורשף חן מציעים: פסקה (5) – תימחק. מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 5
נגד – 5
ההצעה נפלה.
רשף חן
¶
אין עגונים. זה נותן סמכויות לגברים לבוא לכאן ולמכור את הנשים שלהם. לפחות לא לשקר, לפחות להגיד את האמת.
יולי תמיר
¶
כיוון שבהסכם הקואליציוני הוסכם שלא תעבורנה הצעות במליאה שהן נתונות לסטטוס-קוו, אני מבקשת שנסיים פה את הדיון ואחר-כך נשב ונבחן האם יש פה שינוי של הסטטוס-קוו.
רשף חן
¶
הם אושרו על-ידי הממשלה בפורום אחד, אחר-כך הממשלה עצרה את כל הסעיפים האלה וכשאנחנו יצאנו הכניסו את זה בחזרה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני מכבד את הקואליציה אפילו יותר מאשר את הממשלה, אבל אם מדברים על הממשלה, הקואליציה יכולה להגיד לי כך או אחרת, אבל לממשלה היתה פה עמדה. מה שאני עושה עכשיו הוא להגן על עמדת הממשלה. את בעצמך מצביעה נגד עמדת הממשלה.
יולי תמיר
¶
אני מכבדת את עמדת הממשלה. אולי לא שמו לב ששם החוק יצר הטעיה מסוימת. אני חושבת שלא שמו לב לסמכויות שלו, שהן רחבות יותר והן משנות את הסטטוס-קוו. לכן אני מבקשת שזה יידון בהנהלת הקואליציה לפני שזה יעלה למליאה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
את זה את צריכה לבקש מיושב-ראש הקואליציה, לא ממני. אם תצליחי בזה, אני אוכל לרשום על שמך שיטה נוספת לעיכוב הליכים בכנסת, על-ידי טענה שבמהלך חקיקת החוק יש שינוי בסטטוס-קוו וזה פוגע בהסכם הקואליציוני.
ד"ר פרץ סגל
¶
הממשלה ביקשה לפצל את החוק הזה. זה שהממשלה תמכה ביצחק לוי זה לא אומר שאנחנו צריכים לשלב את שני הדברים. אלה שני דברים שהם לא דומים זה לזה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
חבר הכנסת רשף חן מציע: הסיפה, החל במילים "אחרי סעיף 4", תסומן "(ב)" ולפניה יבוא: "(א) בסעיף 1, במקום "נישואין וגירושין" יבוא "נישואין וגירושין כדת משה וישראל".
מי בעד קבלת ההצעה הזאת? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 5
נגד – 6
ההצעה לא התקבלה.
חברי הכנסת זהבה גלאון, אתי לבני, יולי תמיר ורשף חן מציעים: בסעיף 4א המוצע: בסעיף קטן (א) – ברישא, במקום "תביעה לגירושין" יבוא "להסרת מניעה להינשא כדין תורה בשל הצורך בגט פיטורין", והמילים "ואינם גרושים על פי דין של מדינת חוץ" - יימחקו; פסקה (7) – תימחק.
במקום סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) יבוא: "(ב) בקביעת בית הדין שאין מניעה להינשא כדין תורה או במתן גט פיטורין אין כדי להתיר נישואין אזרחיים שנערכו בין בני הזוג לפי דין של מדינת חוץ או כדי לפגוע בתוקפם בדרך אחרת. (ג) לבית דין רבני יהיה שיפוט יחודי בתביעה לגירושין בין בני זוג יהודים שנישאו על פי דין תורה אם התובע הינו אזרח ישראלי, הנמצא בישראל, ובמועד הגשת התביעה, במקום מושבם האחרון של בני הזוג, לא ניתן לערוך גירושין על פי כל דין."
מי בעד ההצעה הזאת? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 5
נגד – 6
ההצעה לא התקבלה.
חבר הכנסת נסים זאב מציע
¶
בסעיף 4א המוצע, בסעיף קטן (א) ברישא, במקום "שנישאו על פי דין תורה" יבוא "הנשואים על פי דין תורה".
מי בעד קבלת ההצעה? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – רוב
ההצעה לא התקבלה.
חברי הכנסת מיכאל איתן ונסים זאב מציעים: בסעיף קטן 4א(ג) המוצע אחרי "התובע" יבוא "או הנתבע".
מי בעד ההצעה? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 5
נגד – 6
ההצעה לא התקבלה.
חברי הכנסת זהבה גלאון, אתי לבני, יולי תמיר ורשף חן מציעים: בסעיף קטן 4ב(ג) המוצע, אחרי "לשם קיום פסק הדין" יבוא "למעט הסמכות להורות על מאסרו של הנתבע".
מי בעד ההצעה? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 5
נגד – 6
ההצעה לא התקבלה.
לסעיף 3 אין הסתייגויות.
עו"ד תמי סלע
¶
יש סעיף אחד שבדיונים שהסתיימו לפני יותר מחצי שנה דיברנו עליו והיתה הסכמה שהוא ייכנס. בסופו של דבר הוא לא נכנס לנוסח כרגע, כי הרבה זמן עבר מאז. אני רוצה להציג אותו, כי אני חושבת שהוא חשוב.
בהצעת החוק יש סעיף 5א, שיאפשר לבית-דין דתי להתיר נישואים בהסכמה לגבי בני-זוג שאחד מהם שייך לדת של בית-הדין והשני – אין בית-דין דתי שהוא משתייך אליו, בהסכמה. במקרה הזה הרבה פעמים בית-הדין יכריז שהנישואים בטלים מעיקרם. מבחינת דין המדינה חשוב שזה לא יהיה איון של הנישואים האלה, שזה יהיה משהו שהוא מכאן ולהבא. שזה יהיה כמו ביטול של הנישואים מכאן ולהבא.
לצורך העניין אני רוצה להוסיף סעיף (ג) באותו סעיף 5א, שאומר: "הכריז בית דין דתי הדן בהתרת נישואים לפי סעיף זה כי הנישואים בטלים מעיקרם, יראו את ההכרזה כהחלטה על ביטול הנישואים מכאן ולהבא".
רשף חן
¶
אי-אפשר להוסיף את זה עכשיו. היו על זה דיונים רבים, איך תינתן ההסכמה, האם בכתב, האם בפני עורך-דין.
עו"ד שמעון יעקובי
¶
על זה לא סיכמנו. החוק של התרת הנישואים, מאז שנת תשכ"ט ולפני כן, תמיד עסק גם בהכרזה שנישואים בטלים מלכתחילה, ואף אחד לא קם ואף אחד לא ערער. עכשיו להכניס את זה בדלת האחורית ברגע האחרון, זה מסוכן.
עו"ד שמעון יעקובי
¶
אם בית-הדין קיבל על-פי הפניה של נשיא בית המשפט העליון, הוא הכריז גם שהם נישואים וגם מלכתחילה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
נקעה נפשי מהחוק הזה. זה חוק שדנו בו המון, זה אחד החוקים הכי מסובכים מבחינה מקצועית. כל מלה פה מובילה לוויכוחים היסטוריים עם עדות כאלה ואחרות, וזה יכול להשפיע על השרעים ועל הקתולים היוונים, אבל לא על הקתולים הרומיים. אני לא יכול להכניס עכשיו דבר חדש, כי אני צריך ללמוד ולהבין מה קורה.
ד"ר פרץ סגל
¶
אין לזה משמעות, כי המשמעות היא שבית הדין הרבני פוסק לפי הדין הדתי. כשהוא סיים לדון במה שהוא דן, החוק הישראלי אומר שהמשמעות של הדבר מבחינה אזרחית היא שזה מכאן ולהבא ולא למפרע.
ד"ר פרץ סגל
¶
עד היום היה שיקול לנשיא בית המשפט העליון. היום אנחנו שוללים את הסמכות של נשיא בית המשפט העליון, אז צריכים לתת לזה תרופה.
ד"ר פרץ סגל
¶
במקרה של יהודי ולא יהודי אין ממזרות. מה שאנחנו אומרים הוא, שבית הדין הרבני יכריז שהם לא היו נישואים בכלל, ואנחנו ניתן לזה תוקף מבחינה אזרחית מכאן ולהבא, כדי שלא כל מה שהיה עד עכשיו כאילו שלא היה. הרי הם חיו 20 שנה ביחד, יש להם ילדים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
יש כאן סעיף שנטען שהוא סעיף שהושמע. החוק הזה נדון כבר כשמונה חודשים. יש כאן טענה שבאחת הוורסיות היה סעיף שבזמנו הוא היה מוסכם, והטענה הנגדית היא שהוא לא היה מוסכם וזה דבר חדש. בשבילי כרגע, כשאני קורא את זה, זה דבר חדש. יכול להיות שזה היה קודם, אבל אני לא זוכר.
עו"ד תמי סלע
¶
הוצאתי פרוטוקול מישיבה שהתקיימה לפני כמה חודשים ודנה בנושא הזה, והעניין הזה מופיע בו.
היו"ר מיכאל איתן
¶
השאלה היא האם להביא את זה. מדובר פה בבני-זוג שאחד מהם הוא בן עדה דתית מוכרת והאחר לא שייך לשום עדה דתית, או שייך לעדה אחרת שאינה מוכרת. הסעיף הזה אומר, שאם במקרה של העברת דיון בהתרת נישואים לבית הדין הדתי הוא מכריז על התרת נישואים והוא קובע שהנישואים היו בטלים מעיקרם, כלומר בטלים מלכתחילה, יראו את ההכרזה הזאת לצרכים אזרחיים לא כבטלה מלכתחילה, אלא מההכרזה. זה הנושא השנוי במחלוקת.
רשף חן
¶
אתם מדברים על מצב שבו מדובר בשני אנשים מעדות שונות, ורק אחד מהם הוא יהודי. יפנו על-פי סעיף 2, ישיב בית הדין, אין צורך בהתרת הנישואים שלהם. זה הולך לבית משפט למשפחה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מי בעד להכליל את הסעיף הזה? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – 6
נגד – 3
הסעיף הזה נכלל.
מי בעד העברת החוק למליאה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית? מי נגד?
ה צ ב ע ה
בעד – רוב
נגד – 3
החוק יעבור למליאה להצבעה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית.