פרוטוקול

 
. הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)(תפיסת חומר מחשב - הגנה על קניין הפרט)

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
23.3.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 459
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
שהתקיימה ביום רביעי, י"ב באדר ב' התשס"ה - 23 במרס 2005 - בשעה 10:30
סדר היום
1. הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)(תפיסת חומר מחשב - הגנה על קניין הפרט), התשס"ג-2003, של חה"כ מלי פולישוק-בלוך (פ/1005). אישור לקריאה ראשונה - הצבעה בלבד
2. הצעת חוק יסוד: משאל עם - אישור לקריאה ראשונה - הצבעה
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
קולט אביטל
יולי-יואל אדלשטיין
נעמי בלומנטל
עזמי בשארה
זהבה גלאון
גילה גמליאל
נסים זאב
ג'מאל זחאלקה
רשף חן
איתן כבל
אליעזר כהן
יצחק כהן
אתי לבני
ניסן סלומינסקי
גדעון סער
איוב קרא
אברהם רביץ
מיכאל רצון
יולי תמיר
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
קרן וינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש


2. הצעת חוק יסוד: משאל עם - אישור לקריאה ראשונה - הצבעה
היו"ר מיכאל איתן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

מונחת לפניכם הצעת חוק יסוד משאל עם, אנו מצביעים אותה בהצבעת הוועדה בהליך שבמסגרתו הוועדה כוועדה, אם תקבל את הצעתי, תעביר למליאה הצעת חוק בקריאה ראשונה ואז המליאה תצטרך להכריע האם להעביר את החוק חזרה לוועדה להמשך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית, או אם המליאה תחליט להוריד את הנושא מסדר היום, ובכך הצעת חוק זו תסיים את דרכה. אך לפני שתגיע למליאה היא צריכה לקבל כאן רוב של קולות. שוויון בקולות אינו מהווה קבלת החלטה, לכן ההצעה יכולה ליפול פה אם יהיה רוב נגדה או אם יהיה שוויון במספר הקולות.

הצעת חוק יסוד משאל העם שמונחת על שולחן הוועדה מבוססת על הצעת חוק שהכין בזמנו משרד המשפטים ב-99' על פי הנחיה שנתן שר המשפטים דאז יוסי ביילין, להכין הצעת חוק להסדיר את נושא משאל העם בישראל, בהקשר למהלכים מדיניים. זו היתה הנחיה של השר ביילין, כך הכינו את הצעת החוק במשרד המשפטים. כאשר לפני למעלה משנה כאשר התוכנית המדינית של ראש הממשלה יצאה לדרך הבנתי שהמהלך הזה יהיה מהלך שיהיו בו קשיים רבים לגבי הבסיס המוסרי של ההחלטה, לגבי ההשלכות הפנימיות על ציבור האזרחים בישראל, וסברתי כבר אז שעל מנת לקדם את התוכנית שאני אישית תמכתי ותומך בה, צריך ללוות אותה בנושא משאל העם.

אם הצעת חוק זו תעבור, ההצעה הזו תנהיג את מוסד משאל העם לא רק למקרה המיוחד הזה, אלא תקבע אותו כחוק יסוד כהסדר קבע. הצעה זו לא תפגע בכנסת, היא תחזק את הכנסת, היא תעניק לכנסת אפשרות נוספת לאחר שהכנסת מקבלת החלטות, הכנסת יכולה להוציא את ההחלטות לדרך, אך היא יכולה אם היא תחליט גם להעביר את זה לאישור נוסף למשאל עם. אין בהחלטה זו שום פגיעה בעבודת הכנסת, בסמכויות הכנסת. הוא מוסיף לסמכויות הכנסת.

החלטה זו גם מסדירה דבר שהיום פרוץ; היום כל חבר כנסת יכול להציע בכל רגע ובכל נושא הצעה לקיים משאל עם, והיא יכולה להתקבל בכל רוב. אם ההצעה המוצעת כאן תתקבל, מוסד משאל העם ייקבע בחוק יסוד אך ורק לנושאים כפי שבזמנו יזם השר ביילין ומשרד המשפטים לנושאים הקשורים במהלכים מדיניים.
אליעזר כהן
זה לא כולל חוקה?
היו"ר מיכאל איתן
כרגע לא כולל חוקה.

אם הצעה זו תתקבל היא תהיה מבוססת בראש ובראשונה על מהלך מקובל בכל הדמוקרטיות בעולם למעט יפן וגרמניה היחידות שבהן אין מוסד כזה, היא תהיה מבוססת על ההנחה שלציבור האזרחים במדינת ישראל יש ראש גדול, ואפשר להעביר להם גם הכרעות. אך יש כאן גם ממד של החלטה שנוגעת לנושא מסוים, אני לא מתכחש לכך. אני אישית הגשתי את ההצעה. אם היא תחזור לוועדה, אנווט אותה כך שלא תפגע בלוחות הזמנים לביצוע תוכניות הממשלה שאושרו בוועדה הזו.

לסיום, ועדת החוקה היא ועדה שמטבע הדברים צריכה להיות כתובת לזכויות אדם, להגנה על מיעוטים ולהתחשבות בקבוצות מיעוט. באופן טבעי אנו מוצאים עצמנו גם במקרה זה ממתנים את עמדות הממשלה, ואני אומר את זה על דעת כל חברי הוועדה מימין ומשמאל. פעם אחר פעם הוועדה הזו ללא להבדל מפלגה מוצאת עצמה גם במצב הנוכחי מגנה על זכויות המתיישבים, חלק בהסכמה חלק שלא בהסכמה. היו מקרים רבים שהיתה הסכמה מקיר לקיר, ואנו ממתנים את עמדות הממשלה.

אני מדגיש; הוועדה הזו היא גם הכתובת לשמירת שלטון החוק, והיא מקפידה שגם פעולות מחאה תהיינה במסגרת שמירת העקרונות של הדמוקרטיה ומניעת פגיעה בשלטון החוק. ההחלטה שהממשלה קיבלה שבאה לידי ביטוי בחוק פינוי ופיצוי היא החלטה לגיטימית שיכולה להתבצע גם ללא משאל עם, אך יש ספקות לגבי הבסיס המוסרי שלה. אני רוצה לצטט את המכתב שקיבלתי כשפניתי לראש הממשלה בהצעה לקיים משאל עם. מלשכת ראש הממשלה כתבו לי שעמדתו כדלקמן: ראש הממשלה בוחן בחיוב קיומו של משאל עם בנושאים מדיניים, וזאת כדי לתת ביטוי לשותפות האזרחים בהחלטות גורליות על עתיד המדינה – וכאן אני בא לעיקר - ולהעניק תוקף מוסרי גדול יותר למהלכים המדיניים שעל הפרק. אלה דבריו של ראש ממשלת ישראל בתגובה לפנייתי אליו לקיים משאל עם. אני קורא לראש הממשלה; אם ההחלטה בדבר קיומו של משאל עם תעבור כאן היום וביום שני תבוא למליאת הכנסת, אני קורא לראש הממשלה אריאל שרון - אנא, עמוד אחרי דבריך, תן תוקף מוסרי גדול יותר כפי שאמרת למהלך המדיני שאתה רוצה לבצע ושהרוב בכנסת, ואני מאמין שגם הרוב בעם רוצה בו, הבא אותו למשאל עם, הבא אותו להכרעת העם על מנת לעמוד בדבר נוסף שאמרת - לשתף את האזרחים בהחלטות גורליות על עתיד המדינה.
יולי תמיר
אדוני היושב ראש, אתה יודע שיש לי כבוד רב אליך, ואני בטוחה שאתה מוליך את המהלך הזה באמונה שלמה. יש לנו הסכם קואליציוני, ונאמר בו שלא יעברו חוקי יסוד אלא בהסכמה. זו הפרה גלויה של ההסכם הקואליציוני. אתמול בשם ההסכם הקואליציוני חייבו אותי להצביע על תקציב שאני מתנגדת לו, רואה אותו כתקציב גרוע שיש לו היבטים איומים לגבי השירותים החברתיים במדינת ישראל. לא יעלה על הדעת שאתמול נפנפתם בדגל ההסכם הקואליציוני שנתמוך בתקציב, והיום תפרו אותו בריש גלי כאשר אתם מעלים פה את זה כחוק יסוד.

נדמה לי שאין לך רשות על פי ההסכם הקואליציוני להעלות את זה כחוק יסוד. אתה יכול להעלות את זה רק כחוק רגיל, ולכן עצם ההצבעה פה היא לא לגיטימית. או תהיה העברת הדיון לחוק רגיל, או הדיון הזה נוגד את ההסכם הקואליציוני, ואז אני דורשת התייעצות סיעתית.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד לטענותייך, הסכם קואליציוני לא חל בתוך כותלי הוועדה.
יולי תמיר
אתמול בתקציב אמרו לנו שזה חל בוועדה. זה לא נכון. מה זה?
איוב קרא
תפרי אותו.
יולי תמיר
בגללו הצבענו אתמול על התקציב.
היו"ר מיכאל איתן
הסכמים קואליציוניים לא מחייבים את הוועדה. לא מתאים לך.
יולי תמיר
אתמול בכספים טענו על כל דבר שזה מחייב. זה לא יכול להיות.
היו"ר מיכאל איתן
חברת הכנסת יולי תמיר, אני קורא לך לסדר.
יולי תמיר
זה לא יכול להיות.
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
יולי תמיר
אבל זה לא יכול להיות.
היו"ר מיכאל איתן
אני אוציא אותך.
יולי תמיר
תוציא אותי, מה זה משנה? מפרים פה את כל הכללים.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש שתצאי. אני מבקש להוציא אותה החוצה.
יולי תמיר
אתם מפרים את הכללים.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש להוציא אותה החוצה.
נסים זאב
מה המופרעות הזו? על מי את מאיימת פה? על ועדה? תפסיקי ליילל.
עזמי בשארה
בוא נצביע.
היו"ר מיכאל איתן
אני צריך להכניס אותה חזרה בטרם אני מצביע.

מעולם לא שמעתי דברי בורות מפי אישיות אקדמית בעלת ידע כמו מפי הפרופ' יולי תמיר.
אתי לבני
אני מוחה, אי אפשר לומר על חבר כנסת בור.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יכול שלא לומר: כל העניין של הסכמים קואליציוניים הוא לגיטימי, לא בשולחן זה. השולחן הזה הוא של ועדה. אם יש לה טענות על הפרת הסכמים קואליציוניים, היא יכולה לברר את זה במסגרת הקואליציה, לא במסגרת ועדת חוקה, חוק ומשפט. היא לא במקום הנכון.
איוב קרא
מיקי, אני מוחה על הפעילות הזו נגדך.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת איתן כבל.
נסים זאב
למה איתן כבל? כי הוא מאיים על כולם פה?
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת נסים זאב, אתן לך את רשות הדיבור. אתן מכל סיעה לאדם אחד אפשרות להתבטא, אך אני מבקש שתביאו בחשבון שאנו צריכים מייד לגשת להצבעה.
איתן כבל
אפשר לעשות מכולם בורים ולהפוך את כולם ללא מבינים, אך אם המחשבה היא שאתה חותם הסכם קואליציוני- -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מחייב פה בוועדה. לידך יושב יו"ר הקואליציה, דבר אתו.
איתן כבל
אתה יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט. יו"ר הקואליציה חתום בכתב ידו- -
היו"ר מיכאל איתן
אך זה לא רלוונטי, זה לא הנושא.
יצחק לוי
- - -
איתן כבל
התחברות.

אין חיה כזאת. אתמול ישבנו עד 02:00 בלילה במאבקים לא פשוטים כדי לבצע את ההסכם ככתבו וכלשונו.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מעניין כאן, העניין של ההסכם הקואליציוני.
איתן כבל
כשנוח לך זה מעניין, כשלא נוח לך זה לא מעניין?

אני מבקש לומר לך; אני אומר לך כמי שעומד בראש ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחשיב עצמו לדמוקרט, ואתה חלק מהקואליציה בדיוק כמו יו"ר הקואליציה גדעון סער, וגם העניין הזה - אתם חייבים לא להעלות היום. אני אומר את זה לך. אתה לא יכול לומר לי שלוועדה ההסכם הקואליציוני לא נחשב. אולי לא לו, אך לך כן. אתה חלק- -
היו"ר מיכאל איתן
עצור כאן.
איתן כבל
אנחנו במאבק- -
היו"ר מיכאל איתן
הוויכוח בין השותפים הקואליציוניים, ויכול להיות שיש לך טענות כבדות משקל, יש לי תשובה לטעמי יותר טובה כדי לשכנע אותך, אך לא צריך לעניין את זהבה גלאון, את רשף חן, והוא לא כאן במקום זה. יש לך טענה, יש קואליציה, יש מוסדות לקואליציה. אם השותפים הקואליציוניים ביניהם לא מסתדרים, הם מנהלים את הוויכוחים שם. את הכנסת כאן כגישה ממלכתית זה לא צריך לעניין, מה עשו את ההסכמים בחוץ. יש לך חדר בחוץ, סיעת העבודה, סיעת הליכוד, שבו שם, זמנו את כל העיתונאים, אני אוריד את הכובע שלי כיושב ראש הוועדה, ואז אני אשיב לטענותיך - מדוע אני מפר או לא מפר הסכם קואליציוני. אך הממלכתיות של הוועדה הזו מחייבת אותי כיו"ר ועדה להיות יו"ר ועדה של כולם, לא רק של הקואליציה. כל הנושא הקואליציוני פוגע בממלכתיות של הוועדה. זה לא כאן.
נסים זאב
מרן אמר- -
עזמי בשארה
זה קשור לוועדה, עמדת מרן?
היו"ר מיכאל איתן
יש לך דקה לדבר.
נסים זאב
מרן רואה בעניין הזה תקדים מסוכן, להעביר את הנושא הזה מהמגרש של הפרלמנט לעם.

בנוסף, זה לא עניין שכאילו העם בוגר יותר, אז מעבירים את זה להכרעת העם, ובגרמניה אולי העם הוא פחות בוגר. זה עניין של מדיניות. בכל פעם שהכנסת תחליט לא להחליט, היא תעביר את זה למגרש של הציבור.

גם אם זה יעבור למליאה, אין רוב, צריך לומר את האמת.
אתי לבני
עמדת מרן מאוד מקובלת עלינו.
נסים זאב
אני רוצה למחות על זה שחבר הכנסת כבל מאיים על הרבנים במכתבים, ואני מבקש מהוועדה לבחון- -
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת רשף חן.
רשף חן
סיעת שינוי תתנגד להצעת החוק הזו. אנו מתנגדים לשיטה של משאל עם. יותר מזה, אנו מזהים כאן ניסיון של הליכוד לטרפד את היציאה מעזה.

הרעיון שהסכמים קואליציוניים לא חלים בוועדות הוא חסר שחר. אני חושב שמפלגת עבודה מקבלת את העונש הראוי לה על זה שהיא האמינה לליכוד, אריאל שרון יקבל היום את העונש הראוי לו- -
מיכאל רצון
- -
קריאה
התחננתם לראש הממשלה שיכניס אתכם לקואליציה.
אברהם פורז
אם אתם תצביעו בעד משאל עם, תשכחו מאתנו.
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא לסדר את כולנו פעם ראשונה. כשאגיע לפעם השלישית, אוציא את כולנו מהחדר הזה. ואז אני אכניס אתכם אחד אחד ובאין רואה, בלי התקשורת ואנשים, ונצביע בלי נוכחות זרים. אני לא יכול לנהל את הדיון. אני עושה עוד מאמץ לשמור על כולם כאן, אני מבקש שיתוף פעולה. נתתי זכות דיבור לנציג מכל סיעה.
זהבה גלאון
אחרי שאני שומעת כאן את הוויכוחים הקואליציוניים הגעתי למסקנה שאתם מגיעים אחד לשני בקואליציה הזו. ובכלל, יש כאן חזון אחרית הימים - חברת הכנסת אתי לבני מרוצה ממרן, את זה עוד לא ראיתי.

אני מתנגדת לחוק משאל עם. גישתך שאומרת שזה יהווה ראש גדול לאזרחים, אני אומרת: גלגול האחריות לעם אומר ראש קטן לחברי הכנסת. אל תיתן לחוק משאל עם לעבור, זה עושה מגה פיגוע נגד תוכנית ההתנתקות, קח את זה בחשבון. מי שיצביע היום על משאל עם מבקש למסמס ולטרפד את תוכנית ההתנתקות - מה שישחרר אותנו, את סיעת יחד, ממחויבות לתוכנית ההתנתקות.
מיכאל רצון
את מבטיחה לקיים?
יצחק לוי
פה מדובר בתקופה מצילת חיים. אני לא רוצה להתעסק בקואליציה, לא בצעקות, אלא בתוכן הדברים. יש חשש כבד בגלל הטראומה הנוראה ובגלל המשבר הגדול ובגלל שהנושא הזה לא היה במערכת בחירות, ובגלל כל ההתנהגות של ראש הממשלה בדרך שהתקבל, שהדבר יביא במידה מסוימת לשפיכות דמים אישית.
קריאה
מה אתה מאיים?
יצחק לוי
אני לא מדבר לא נגד הצבא ולא נגד המשטרה ולא נגד אף אחד. אנשים מרגישים בטראומה נפשית אדירה. לצערנו הרב, מגיעים אלינו גם איומי התאבדויות חמורות ביותר. משאל עם יציל את זה.
נעמי בלומנטל
אתה תיקח את האחריות.
איתן כבל
אני לא לוקח אחריות. איזה מין דיבורים אלה? אם אנשים רוצים להתאבד? מה זה האיומים האלה? מה זה הפעלת הלחץ עלינו שיתאבדו?
זהבה גלאון
תפסיקו להלך עלינו אימים. כל הזמן אתם מהלכים עלינו אימים.
יצחק לוי
צריך לומר את האמת. מי שלא נותן יד לזה שיידע שאפשר היה להרגיע את הרוחות, אפשר היה למנוע- -
איתן כבל
על פחות מזה לא הצבעתם.
יצחק לוי
הצבענו. אני אומר; הדבר הזה הוא דמוקרטי ומקובל, זה לא דבר יוצא דופן בהרבה מאוד מדינות. למען הרגעת הרוחות, למען השקטת האנשים, למען המוסריות של העניין, אם יהיה רוב לכך או לכך, אנא אני מבקש מכולם לתמוך בעניין הזה ולהפסיק את השיקולים הפוליטיים הצרים. מי שחושב שיש לו רוב בעם, יש לו רוב בעם.
אתי לבני
מציל חיים- -
היו"ר מיכאל איתן
חברת הכנסת אתי לבני, את לא מתביישת?
אתי לבני
אני מתביישת.
קולט אביטל
למה את צריכה להתבייש?
היו"ר מיכאל איתן
היא יודעת.
אתי לבני
אני מתביישת כי זה עולה כאן כנגד ההסכם הקואליציוני.
אברהם רביץ
ראשית, אני רוצה לומר לעמיתי, ידידי חבר הכנסת נסים זאב; הוא הביא אותי לכך שאוכל לומר ששבעים פנים לתורה. שמענו את עמדת מרן עובדיה יוסף, אך דעת הרב אלישיב שונה בעניין. אני רוצה כאן לברך את היו"ר מיקי איתן, שלראשונה הביא לפנינו חוק, בלי כל קשר לפיצוי פינוי, הביא לפנינו חוק שמסיר מאתנו את האימה מפני חוקי יסוד. זה החוק הראשון שמסדיר את משאלי העם במדינת ישראל לצרכים מאוד קריטיים בחיינו. הנושא שאנו מדברים בו הוא לכל הדעות הנושא החשוב ביותר שעלה על שולחן הכנסת מאז קום המדינה. זה לכל הדעות.

אנו נצביע בעד.
נסים זאב
- - -
אברהם רביץ
- - -
רשף חן
- - -
היו"ר מיכאל איתן
רשף חן, אני קורא אותך לסדר.
אברהם רביץ
שנית, אנו נצביע בעד מתוך המחשבה שלא ראוי שאנו נגרום לכך שנושא כל כך חשוב לא יוכל לעלות למליאה. אין לזה כל קשר לגופו של עניין, אני לא אומר לא כן ולא לא בשלב זה, אך אנו חושבים שאין ראוי מצדנו כשאני מהווה כאן לא לשמחתי לשון המאזניים, שאני אעצור את העגלה ואומר למליאה- -
קולט אביטל
ומה עמדתך בכל זאת?
אברהם רביץ
לכן אני מצביע בעד.
רשף חן
- - -
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא ושב שצריכה להיות הגינות? לליכוד יש ששה חברים בוועדה. עם כל הכבוד, מגיע להם שיהיו שני דוברים מטעם הליכוד.
רשף חן
אמרת דובר אחד לכל סיעה.
היו"ר מיכאל איתן
אמרתי דובר אחד, ואם יש סיעה של חבר אחד וסיעה של ששה, ההיגיון מחייב שלששה ניתן שניים. מה לעשות? אתה מנהל את הדברים אחרת ואני אחרת.
נסים זאב
אי אפשר פה לסתום פיות.
היו"ר מיכאל איתן
תרשום לך שאני סותם פיות.
איוב קרא
אני מחליף בוועדה היום את רוני בר-און בהתאם להסכם.
היו"ר מיכאל איתן
זה גם לא עניין הוועדה.
איוב קרא
אך אני חייב לציין את זה.
עזמי בשארה
הסכם איוב תמורת בר-און...
איוב קרא
קולט אביטל, לפני מספר חודשים נסעתם לז'נבה, ואמרתם שאפשר להגיע להסכם, גם יולי תמיר היתה שם.
איתן כבל
אני מבקש שהדיון הזה יתקיים בהנהלת הקואליציה.
היו"ר מיכאל איתן
גם ההצבעה שלכם אתמול נגד הממשלה פה בוועדה – יולי תמיר ואתה, אבל את זה לא נעשה פה, אלא במקום אחר. אתמול את והוא הצבעתם נגד הקואליציה. את זה נעשה שם, לא פה.
יולי תמיר
אתה אומר דברים לא נכונים.
היו"ר מיכאל איתן
זה נעשה שם, לא פה. את רוצה שוב לצאת?
איוב קרא
הגיעו לז'נבה, שאפשר להגיע להסכם שלום, ובאו משם עם שלטי חוצות והם מצטרפים היום להתנתקות חד צדדית. זה ההסכם שקבעו אותו שאפשר להגיע אליו.
נסים זאב
- -
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה, חבר הכנסת נסים זאב.
איוב קרא
כאשר אותם אנשים שדיברו פה ויולי תמיר בראשם יודעת שאין שום קשר בין ההסכם הקואליציוני למה שקורה פה, זו ועדה שעומד בראשה יו"ר של כולם, לא רק של הליכוד. אני רוצה לומר שלגבי הוויתורים - אני לא יהודי ואני צריך להיות מודאג מעצם משאל העם, אך מדינת ישראל זה לא גרמניה, יפן וארה"ב. יש במדינת ישראל הרבה זרמים, דתות, סקטורים, ולכן דווקא במדינת ישראל חשוב היה להביא בהכרעות גורליות את נושא משאל העם. אני קורא למרן שלי במליאה, זאב, שיעביר למרן שלו, הרב עובדיה יוסף, שאני לא יהודי, מודאג ממה שיקרה במדינת ישראל. לכן חשוב שתצטרפו למשאל העם.

אני אגיש הסתייגות שנושא משאל העם יהיה רק על ויתורים טריטוריאליים.
היו"ר מיכאל איתן
זה כתוב בחוק.
איוב קרא
חד וחלק אני תומך בזה.
נסים זאב
- -
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת נסים זאב, די.
יולי-יואל אדלשטיין
אני לא חושב שאפילו מכבוד הוועדה לחזור על הנושא הפרוצדורלי, זה מפעם לפעם בצורה הכי מגוחכת שיכולה להיות, במליאה גם מתחילים להתעסק עם הסכמים קואליציוניים עד שיו"ר הישיבה מפסיק את העניין הזה ומסביר בפעם האלף שלא מעניין המליאה, ודאי לא מעניין הוועדה, לעשות בירורים בנושאים קואליציוניים.

לגבי מהות העניין; למה שפתחת, אדוני היו"ר, אני יכול להוסיף שראש הממשלה לא רק שוקל בחיוב את נושא משאלי העם, ראש הממשלה בהיותו שר החוץ ב-99' הצביע בעד משאל עם בחוק הגולן, בשנת 99' במליאת הכנסת שר החוץ אריאל שרון הצביע בעד משאל עם.

יתר על כן, אנו שמענו בקשב רב את עמדות הסיעות השונות. אני הייתי מציע לנציגי הסיעות להוסיף לעמדה העקרונית - כרגע. כי בשנת 99', ומי שמעוניין יכול לגשת אליי לחדר ויש לי פלט מחשב, גם סיעת ש"ס, כשאותו מרן היה מרן, וגם סיעת יהדות התורה הצביעו בעד משאל עם. חברים, כשאנו מדברים על עמדות עקרוניות, וכשפונים אלינו שמתנגדים להתנתקות, אני לא טוען שלא - בדיוק אותה סוגייה.
נסים זאב
למה שלא תביאו הצעה עניינית ורצינית- -
יולי-יואל אדלשטיין
לגופו של עניין, אי אפשר לומר כל הזמן רק לצד אחד בנושא הזה: אתם רוצים לטרפד את ההתנתקות, לכן אתם בעד משאל עם. למה שלא נעשה מזה משוואה ונגיד: אתם בכלל לא מתייחסים לנושא משאל עם, כל פעם שמזהירים נגד הקרע בעם ונגד ההשלכות הנוראיות שעלולות להיות, כמו שעשה פה יצחק לוי, אומרים: אתה מאיים עלינו.

אני אומר בלי להתחנף או להחמיא, אך יש אנשים עם עמדה עקרונית. אתה תומך בהתנתקות, תומך במשאל עם. זו עמדה עקרונית שאני יכול להבינה. אני מציע לכולנו- -
זהבה גלאון
זה גם קרחת וגם תלתלים.
יולי-יואל אדלשטיין
האחריות כאן מאוד כבדה. כמו שהבהרת פעם אחר פעם, אתה לא מתכוון על ידי הפרוצדורה לשבש את לוח הזמנים של הממשלה בתוכנית ההתנתקות, לכן אני מציע לכל אלה שבאו אוטומטית להרים כאן יד נגד משאל עם כי זה נוח להם, לשקול את ההשלכות, את האחריות ולומר שאולי יש סיכוי קלוש, קל, מינימלי שזה ימנע השלכות הרסניות כלפי העם והחברה שלנו. לכן צריך לתת לזה את הצ'אנס.
עזמי בשארה
בשטחים הכבושים, בכל מדינה בעולם שהיתה כובשת, כי זה חלק מזכות ההגדרה העצמית של העם, להחליט את גורלו, העם שהוחלט גורלו כאן הוא העם הפלסטיני. משאל העם צריך להיות בקרב העם הפלסטיני.

משאל עם - אנו מתנגדים.
נסים זאב
- -
היו"ר מיכאל איתן
תן לו לדבר.
עזמי בשארה
אנו מתנגדים למשאל עם עקבית. זה יהיה מאוד מסוכן במדינה שאין בה לכידות אתנית, ולא תרבות דמוקרטית ולכידה, ללכת למשאל עם בכל פעם שמישהו מתנגד למהלך הפרלמנט. זה עקרוני, אני חושב שכל מיעוט בדעתו עכשיו למשל, אם החרדים יהיו במיעוט, זה יהיה מאוד מסוכן, אם ייתנו את העניינים שלהם להחלטות של הרוב. גם האוכלוסייה הערבית, אם תיתן כמה סוגיות של שוויון למשאל עם במקרים מסוימים, אחרי הסתה מסוימת וכו', לך תדע מה יהיו תוצאות משאל העם.
נסים זאב
- -
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא לך לסדר פעם שנייה, חבר הכנסת נסים זאב. הפעם השלישית תבוא בלי אזהרות.
עזמי בשארה
המתנחלים גם לא ביקשו משאל עם ללכת להתיישב לפי החלטות ממשלה בכנסת, החלטות ממשלה בכנסת יכולות גם לבטל את הדבר הזה. בשביל זה נבחרה הכנסת. אגב, האנשים שדיברו על משאל עם, ב-99' ראשי ממשלות הבטיחו שיעשו את זה בכפוף למשאל עם, כולל בנושא הגולן. פה אף אחד לא הבטיח משאל עם.
יולי-יואל אדלשטיין
אף אחד לא הבטיח התנתקות.
עזמי בשארה
תדע שבחרת מפא"יניק כל הזמן.
אליעזר כהן
מה שחברת הכנסת זהבה גלאון אמרה לגבי זה שמשאל העם יכול להיות מגה פיגוע, היא מתכוונת לזה שחס וחלילה משאל העם יכול לפגוע בהתנתקות. אם אתם, מתנגדי משאל העם, כל כך בטוחים שהרוב המוחלט הוא בעד ההתנתקות, אז מה אתם פוחדים ממשאל עם? תנו לעם לומר את דברו. המגה פיגוע שאת מדברת עליו, זה שחס וחלילה העם יגלה שהוא נגד ההתנתקות.
זהבה גלאון
למה נבחרת לכנסת? תכריע אתה בהכרעות האלה, לא העם.
אליעזר כהן
אני אצביע בעד.
מיכאל רצון
רציתי לשאול שאלה; האם משמעות הצעת החוק הזו היא שצריך לחזור שוב לכנסת למשאל העם?
היו"ר מיכאל איתן
אם החוק עובר, יצטרכו לחוקק חוק ספציפי שמסדיר מימון- -
מיכאל רצון
אחרי הצעת חוק היסוד הזו, האם הכנסת היא זו שצריכה להחליט?
היו"ר מיכאל איתן
כן. הפוך; היום אפשר בכל יוזמה של כל ח"כ לקיים משאל עם בכל נושא. אם החוק הזה יעבור זה לא יהיה קיים יותר, אפשר יהיה לקיים רק בנושא מדיני ורק לאחר קבלת החלטה של הכנסת, שהיא תסכים שיהיה משאל עם בנושא. אם היא לא רוצה, ההחלטה לגיטימית. כמו שהיא עכשיו, אם הכנסת מקבלת החלטות ואומרת: הכנסת, סוף פסוק, אין משאל עם - אין משאל עם. אם הכנסת מחליטה אחרי שהיא קיבלה החלטה, הרוב שקיבל פה החלטה אומר: אנו מוכנים לשתף את העם בהחלטה – זכותו של הרוב להביא את ההחלטה שהוא קיבל לבחינה נוספת.
מיכאל רצון
כלומר החוק הזה מגן על עמדת מרן.
היו"ר מיכאל איתן
בדיוק.

ההצבעה תהיה שמית.
דורית ואג
מיכאל איתן – בעד. קולט אביטל – נגד. יולי אדלשטיין – בעד. נעמי בלומנטל – בעד. איוב קרא – בעד. עזמי בשארה – נגד. זהבה גלאון – נגד. נסים זאב – נגד. איתן כבל – נגד. אליעזר כהן – בעד. אתי לבני – נגד. יצחק לוי – בעד. גדעון סער – בעד. אברהם רביץ – בעד. מיכאל רצון – בעד. יולי תמיר – נגד.
היו"ר מיכאל איתן
ההצעה התקבלה ברוב של 9 מול 8. בתיאום עם יו"ר הכנסת אודיע לכם מתי הכנסת תדון במליאה בהצעה.


1. הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)(תפיסת חומר מחשב - הגנה על קניין הפרט), התשס"ג-2003, של חה"כ מלי פולישוק-בלוך (פ/1005). אישור לקריאה ראשונה - הצבעה בלבד
היו"ר מיכאל איתן
הצעת חוק זו דנה בהגנות נוספות על אנשים שתופסים להם את המחשב. כשהתנאים של החיפוש ומטרותיו הם יותר הדוקים, בגדול קבענו, שמחשב יוכל להילקח ללא יותר מ-30 יום, שאדם יוכל לבקש להעתיק את מה שיש לו במחשב - בתוך 72 חייבים לאפשר לו זאת, אלא אם יש נסיבות מחמירות שקצין חושב שזה יכול לשמש לעברה או להשמדת ראיות או כל מיני דברים מהסוג הזה, וגם אז יש לאדם אפשרות לפנות לבית המשפט לערער על התפיסה. זה דומה למעצר.
יצחק כהן
אפשר לתפוס את המחשב ולתת לו העתק.
היו"ר מיכאל איתן
זה תוך 72 שעות, אתה גם צריך להסתכל מה יש בפנים. תוך 72 שעות הוא יכול לבקש להעתיק. נגיד שאני קצין משטרה והוא אומר לי: אתמול תפסו אצלי מחשב. שמענו על 120 מחשבים באיזו חברה. אומרים: אנו רוצים להעתיק. אומר: רגע, אני צריך להסתכל על כל 120 המחשבים, לראות אם יש בפנים חומרים שאני לא רוצה שתעתיקו. אולי יש שם שמות צופן של כל בלדרי הסמים? הבאנו את זה בחשבון וקבענו את זה בחוק.

החוק עבר בהסכמה של כל הגורמים, כי חברי כנסת - היו שם רק המציע ואני. אני מבקש את אישור הוועדה להניח אותה לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים