ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/03/2005

חוק להסדרת תוצרת אורגנית, התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק לפיקוח על תוצרת אורגנית

2
ועדת הכלכלה
21/03/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ב', י' אדר ב התשס"ה (21.03.2005), שעה 12:15
סדר היום
הצעת חוק לפיקוח על תוצרת אורגנית, התשס"ה-2004, של ח"כ אבשלום וילן –
דיון חוזר לפי סעיף 127 לתקנון הכנסת (בהתאם להחלטת מליאת הכנסת)
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר
חה"כ אבשלום וילן
חה"כ יצחק וקנין
מוזמנים
ד"ר מרים פרוינד סגנית מנהל שירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות
דורית קלוסקי ראש שירותי המזון, משרד הבריאות
שרון גוטמן יועצת משפטית, משרד הבריאות
שלמה קפואה ראש אגף אגרואקולוגיה, המשרד לאיכות הסביבה
זאב פייבובסקי טכנולוג ראשי תנובה, התאחדות התעשיינים
צבי גולדשטיין מנהל איגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים


הצעת חוק לפיקוח על תוצרת אורגנית, התשס"ה-2004, של ח"כ אבשלום וילן –
דיון חוזר לפי סעיף 127 לתקנון הכנסת (בהתאם להחלטת מליאת הכנסת)
היו"ר אמנון כהן
הנושא הצעת חוק לפיקוח על תוצרת אורגנית התשס"ה 2004 של ח"כ אבשלום וילן. דיון חוזר לפי סעיף 127 לתקנות הכנסת, בהתאם להחלטת מליאת הכנסת. הנושא הזה נידון בוועדה והוגש לקריאה שניה ושלישית, ובהצגת החקיקה, על ידי יושב-ראש הוועדה לשעבר, מכובדנו השר שלום שמחון, התגלו בתוך המליאה אי הבנות בין משרד החקלאות ומשרד הבריאות.

אני מקווה שהיום כבר אין חילוקי דעת והגעתם לפשרה. מדובר בחוק מאוד חשוב שבא להסדיר את הנושא של תוצרת אורגנית בישראל. היה טוב אם היו מוזילים את המחירים, כדי שהתוצרת לא תהיה רק ליצוא, אלא שכל עם ישראל יוכל להנות מהתוצרת החשובה הזאת.

ח"כ וילן איננו ואנחנו מכבדים את חבר הכנסת יצחק וקנין, שהשתתף בחלק מהדיונים הקודמים, וגם בא מההתיישבות ומהחקלאות, ומייצג מגזר מאוד חשוב. אני כבר אומר לך שאני לא חקלאי אבל אני לוביסט מספר אחד של חקלאים.
לאה ורון
רק להוסיף שב-2.8.2004 החוק לא הוצבע במליאה בשל המחלוקת בין השרים.
היו"ר אמנון כהן
ב-2.8.2004 הנושא הוצג ע"י השר דהיום, הבנתי שהגעתם לפשרות.

שלום לחבר-הכנסת אבשלום וילן, זכות הדיבור לחבר-הכנסת יצחק וקנין.
יצחק וקנין
אני מציע שבעל המכתב יקרא אותו. אבו הוא בעל ההצעה אבל יש לי מה להגיד. כחקלאי, אני חושב שמהלך הזה לא פשוט מפני שאתה רוצה לתת פה עדיפות מיוחדת לתוצרת מסויימת בחקלאות ולהגיד: "זה ראה וקדש". אני חושב שגם למשרד הבריאות יש בעיה עם העניין הזה. זאת בעיה פשוטה, היא צריכה בעצם לתת טאבו. זה כמו שאנחנו מורחים משחה וכתוב "ברשיון משרד הבריאות". לא על כל תוצרת חקלאית יש רשיון משרד הבריאות. זאת בעצם נקודת המחלוקת המרכזית עם משרד הבריאות שמתנגד.
היו"ר אמנון כהן
אין להם כלים לבדוק את התוצרת?
יצחק וקנין
זה לא שהם לא יכולים לבדוק. אני לא חושב שיכולים להבדיל בין תוצרת מסויימת לתוצרת מסויימת בצורה כל כך - - -
אבשלום וילן
זה לא שמשרד הבריאות אומר, חבר-הכנסת וקנין, תלמיד את החוק. החוק הזה עבר בהסכמת כללית, גם של סיעתך, אגב. חבר הכנסת שלום שמחון ואנוכי התחלנו. דרך אגב, יש הרבה חרדים שמגדלים גם תוצרת אורגנית.
יצחק וקנין
מה זה שייך חרדים או לא?
אבשלום וילן
כי יש שתי בעיות: בעיה אחת היא שנכנסו לשוק כל מיני שרלטנים והחוק מגדיר בדיוק מיהו יצרן אורגני, מה זה תוצרת אורגנית, בהתאם לכללים הבין-לאומיים. זה שוק של אנשים שרוצים תוצרת ללא חומרים שלא מהטבע. במקרה יצא שרוב החקלאים הם מבקעת בית שאן או דתיים או חרדיים, אבל זה במקרה ולא שייך לעניין. אני רק אומר לך שזאת הבעיה, ישנם סטנדרטים עולמיים וצריך להביא את ישראל לעמוד בסטנדרטים האלה. זה שוק שמתפתח בכל העולם.
היו"ר אמנון כהן
אמרת שרוב המגדלים הם מבית שאן. זה טוב? הם יכנסו להסדר או שהם יפגעו מהצעת החוק הזאת?
אבשלום וילן
להפך. המגדלים רוצים את החוק. זה גם מאפשר לך לייצא בצורה מסודרת.

הנקודה השניה, היא נקודת הויכוח עם משרד הבריאות: התקיימה ישיבה כדי להגיע לפתרון, הרי החוק הזה עוכב למרות החלטות ועדת הכלכלה. אני חושב שכחברי-כנסת אנחנו חייבים לכבד את החלטות הוועדה. שר הבריאות לא ערער בפני הוועדה. הוא ניסה לעשות תרגיל פרלמנטרי ב-2 באוגוסט, למרות שהיתה תמיכת ממשלה.
היו"ר אמנון כהן
זה טבעי.
אבשלום וילן
זה לא טבעי בכלל. לא היה מצב ששני שרים מאותה מפלגה ומאותה קואליציה עומדים משני צידי המתרס בקריאה שניה ושלישית בכנסת. זה במפורש לא מקובל. היתה עמדת ממשלה שתמכה בחוק, שר החקלאות תמך בחוק, מכיוון שלא הגענו להסכמה עם אנשי משרד הבריאות, שר הבריאות שכנע את יו"ר הקואליציה גדעון סער, ונעשה שם דבר שאמנם היה חוקי לגמרי אבל לא מקובל והגיש הסתייגויות בניגוד לעמדת ממשלה.
היו"ר אמנון כהן
חבר-הכנסת וילן, לאיזה הסכמות הגעתם מאז הדיון ההוא במליאה?
אבשלום וילן
משרד הבריאות דרש באופן עקרוני לפקח על כל תהליך הגידול. אנחנו אמרנו שיהיה אותו פיקוח שיש לו היום לגבי כל מזון אחר, שזה יהיה הסטנדרט.
היו"ר אמנון כהן
זאת אומרת, שהויכוח הוא מתחילת התהליך או בגמר?
אבשלום וילן
בדיוק. הצהרת הפשרה שנסחנו אותה, אני מקריא: "אחרי סעיף-קטן 2(א) יבוא:
"לא יציג אדם ולא יציא למכירה, תוצרת חקלאית כתוצרת אורגנית, אלא אם כן גוף אישור ובקרה התיר את סימונה בסמל בקרה והיא נושאת את הסמל האורגני האחיד ואת סמל הבקרה".
היו"ר אמנון כהן
תקריא את ההסכמה.
אבשלום וילן
"בהתאם לסיכום שקיים משרד הבריאות והחקלאות במשרדו של חבר הכנסת אבשלום וילן, ביום 2.9.05 להלן הנוסח המוצע על ידנו לתיקון הצעת החוק שבנדון:

1. בסעיף 3(א) לחוק הסייפה המתחילה במילים: "רשאי הוא להתנות את האישור בתנאים" – תימחק.
2. אחרי סעיף קטן (א) יבוא סעיף (ב): "תוצרת חקלאית שהיא שימורי צמחים ומוצרים
המופקים מצמחים או תוצרת מן החי, לא יאשר המנהל גוף כאמור בסעיף-קטן (א) אלא
אם נמנה עליו אדם שקיבל הכשרה מתאימה בתחום ומזון כפי שהורה שר הבריאות או
מי שהוא הסמיכו לכך."
3. מספור סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) ישונה בהתאם ל-(ג) ו-(ד)."
היו"ר אמנון כהן
למי יש הסתייגויות? אתם הסכמתם, לא?
דורית קלוסקי
אנחנו לא הסכמנו.
היו"ר אמנון כהן
אתן תייצגו את השר בצורה הכי מכובדת.
אבשלום וילן
השר מייצג אותם לא להפך, זאת האמת.
דורית קלוסקי
אני מתנצלת, חבר כנסת וילן, אם אמרו לך שהגענו להסכמות. אכן הגיע מכתב עם ההסכמה, כביכול. אנחנו בעד הצעת החוק ובעד קיומו של מזון אורגני ותוצרת אורגנית בישראל, וזה חשוב לנו, אבל אנחנו רוצים לעבוד ברוח ההסכמים הבין-משרדיים שיש לנו וכמו שאתם יודעים, היתה החלטת ממשלה על הקמת ועדה עליונה למזון שבה אנחנו עובדים על שני עקרונות: עקרון אחד זה עקרון הרצף. זאת אומרת מה שעד התעשיה זה בטיפול משרד החקלאות, ומשם אנחנו נכנסים. העיקרון השני הוא התפר: בנקודות החפיפה בינינו אנחנו עובדים באותה שפה.

זאת אומרת, אין מקום שבו נכנסים שני מפקחים שהם לא מדברים באותה שפה, ואם כן אז עכשיו אנחנו עובדים על תיקון של זה. הצעת החוק הזאת, לצערי, מחזירה את המצב ליותר גרוע מקודם. היא לוקחת ומכניסה אנדרלמוסיה בתוך המערכת הקיימת.

מצד שני, צריך לזכור שבסופו של דבר, מי שיהיה על חתום על רשיון היצרן זאת תהיה אני. מאחר ואני ראש שירותי המזון והתזונה אני אהיה חתומה על רשיון היצרן או הרופא המחוזי שמקבל את ההסמכות לכך. בסופו של דבר, כשתהיה תקלה, כמו זיהום חיידקי שיכול לקרות בכל סוג של מזון, בסופו של דבר, מימוש האחריות הוא שלי. ללא הסמכות, תהיה פה בעיה.
יצחק ועקנין
ראה רמדיה.
דורית קלוסקי
אני רוצה להסביר לכם שלי לא היתה הסמכות - - -
היו"ר אמנון כהן
את אומרת שאת רוצה להיות מתחילת - - -
דורית קלוסקי
אני הייתי רוצה שמשרד הבריאות - - -
אבשלום וילן
כל יצרן - - -
דורית קלוסקי
לא כל יצרן. אנחנו טוענים שיש להמשיך את עיקרון הרצף. אין לנו בעיה לגבי הגוף המפקח, יכול להיות אותו גוף מפקח אבל עם הסמכות מטעם שר הבריאות בכותלנו, והסמכות מטעם משרד החקלאות בכותליו, כדי שבסופו של דבר כשיבואו למזון עם הבעיה תהיה לי גם סמכות וגם אחריות.
היו"ר אמנון כהן
מה השוני?
דורית קלוסקי
צריך להוסיף את החלק - - -
שרון גוטמן
אנחנו פשוט הגשנו את ההסתייגות.
היו"ר אמנון כהן
משרד החקלאות, למה לא ישבתם עם משרד הבריאות קודם?
מרים פרוינד
ישבנו לא פעם ולא פעמיים וגם לא שלוש.
דורית קלוסקי
לא אחרי הישיבה עם חבר-הכנסת וילן.
אבשלום וילן
זה היה סיכום שלי של הישיבה. הם לא מקבלים את זה.
היו"ר אמנון כהן
מי היה אצלך מטעם משרד הבריאות?
אבשלום וילן
הגברות המכובדות והיה גם - - -
היו"ר אמנון כהן
בדיון אצלך הן הסכימו ועכשיו הן לא מסכימות?
אבשלום וילן
לא, לא.
היו"ר אמנון כהן
חבר-הכנסת וילן, אני מבין שיש סיכום מקובל על כל הצדדים.
אבשלום וילן
אתה שומע עכשיו שלא.
היו"ר אמנון כהן
אני מבין שכשיש פשרה וסיכום יושבים שני הגופים ואתה באמצע כמתווך. יושבים דנים וברגע שיצאתם באתם לסיכום. לא שאחרי סיכום אני צריך עוד פעם לשבת וצריך לדון. אז קודם כל אין סיכום.
אבשלום וילן
אתה צודק בתאור התהליך. בתחילת פברואר רציתי להעלות את הנושא פעם נוספת. מנכ"ל משרד החקלאות פנה אלי אישית ואמר לי שאתן לו עוד סיכוי להגיע להבנה עם משרד הבריאות. הסכמתי לפנים משורת הדין לא להעלות את זה להצבעה פעם נוספת ולנסות להגיע להבנות. קראתי לשניהם, אחרי ששמעתי את שני הצדדים עוד פעם הצעתי את הנוסח הזה. הם אומרים שזה לא מקובל. פראייר אני לא מוכן להיות. אחרי שיש לי רוב במליאה, ויתרתי, על פי בקשת משרד החקלאות שרצה להגיע איתם להבנות. הוא אמר שמשרד החקלאות והבריאות עובדים הרבה יחד והם לא רוצים להביא לכיפוף ידיים.
היו"ר אמנון כהן
הם אומרים שאתה מחזיר אותם אחורה.
אבשלום וילן
לא נכון. הם רוצים את הורדת הידיים בכנסת ויהי מה. הם לא רוצים להגיע לפתרון הסוגיה. כי אין לך שום מצב ששני שרים חותמים על אותו צו, זאת הבעיה, זאת ההצעה שלהם.
דורית קלוסקי
אנחנו לגמרי איתך, פשוט בקטע הזה של החלוקה - - -
שרון גוטמן
מה עם ההסתייגויות שלנו, אתה מסכים להן?
אבשלום וילן
לא, משום שזה מכניס מצב שכל אחד צריך לרוץ לשני שרים.
מרים פרוינד
אנחנו חושבים שהחוק הזה לא פוגע בסמכות אחת של משרד הבריאות. החוק הזה בא אחרי שמשרד הבריאות בדק את המפעל ואישר אותו. המפעל עמד בכל התנאים שלו. בא קטע נוסף קטן, מישהו בתוך המפעל הזה שרוצה לייצר גם תוצרת אורגנית. התוצרת הזאת חייבת לעמוד בכל התקנים של משרד הבריאות. אם הוא רוצה שהתוצרת הזאת תסומן כאורגנית, הוא צריך דרישות נוספות שנוגעות אך ורק לאורגניות, לאופי האורגני של התוצרת. זאת אומרת, שמוש בחומרים מסויימים וכדומה מתוך כלל החומרים שמשרד הבריאות אישר.
היו"ר אמנון כהן
יש לכם בעיה עם ההסתייגויות שלהם?
מרים פרוינד
בהחלט כן.
זאב פייבובסקי
אנחנו נציגי התעשיה. יושב לידי מנהל איגוד תעשיות המזון ואני יו"ר הוועדה המקצועית.
היו"ר אמנון כהן
החוק טוב?
זאב פייבובסקי
לא. אנחנו כאיגוד היינו מאוד רוצים רשות מזון אחת שלמה שהיא מכוח חוק אחד וסמכות אחת עובדת על הכל ואז היא נמצאת בכל מקום. לרוע המזל, היום אין עדיין רשות מזון ויש רק מועצת מזון. המצב היום במפעלים הוא שמתחילים להיכנס גופי פיקוח שונים מכוח סמכות של משרדים שונים לאותו מפעל ויוצר מצב שהוא יותר מתוהו ובוהו. בהעדר סמכות כזאת, גיבשנו - - -
היו"ר אמנון כהן
תתייחס לחוק שמונח פה על השולחן.
זאב פייבובסקי
היינו רוצים שמשרד הבריאות ומשרד החקלאות ביחד יהיו בסמכות אחת וימנו את הגופים המפקחים. אנחנו לא נגד הגוף המפקח, אבל אי אפשר שבאותו מפעל יהיו גופים מכח סמכויות שונות. היינו רוצים שהחוק ינוסח באופן כזה שסמכות אחת משותפת לשני המשרדים תקבע את הכל. אנחנו לא יכולים בתוך המפעלים לעמוד מול גופים שונים, זה פשוט בלתי אפשרי.
היו"ר אמנון כהן
משרדי הממשלה, אם אתם לא באים להכרעות אנחנו נחליט כוועדה. השר המאוד מוכשר דני נווה יתמודד במליאה, יביא את ההסתייגויות שלו. אני גם סומך על שר החקלאות, הוא יעשה את המאבקים שלו. אנחנו כוועדה נאשר את הסיכומים שהגעת - - -
אתי בנדלר
אי אפשר לאשר את הסיכומים, אני עדיין לא מבינה אותם - - -
אבשלום וילן
אני לוקח את הסיכום בחזרה. החוק יעלה בדיוק כלשונו כמו שהיה. לא צריך לאשר כלום.
אתי בנדלר
הוועדה מאשרת את הצעת החוק בנוסח שהונח לקריאה שניה ושלישית. ירצו, יגישו לי מחדש את ההסתייגויות.
יצחק וקנין
אני חושב שאתם הולכים בדרך לא נכונה. בכל זאת זה ירד מהמליאה. תשקיעו עוד מאמץ. נוצרה בעיה במליאה והשר אמר מה שאמר ונוצרה בעיה שאנחנו לא יכולים להתעלם ממנה. אני חושב שמן הראוי לעשות מאמץ, שישבו היועצים המשפטיים שינסחו נוסח שיהיה מקובל.
אבשלום וילן
ניסינו כבר.
אתי בנדלר
חבר הכנסת וקנין, אני רוצה לומר משהו: הצעת החוק הזאת עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. הוחל עליה דין רציפות. אני זוכרת מעט הצעות חוק שהשקעתי בהן כל כך הרבה שעות עבודה כמו בהצעת החוק הזאת כי לא היה ממש שיתוף פעולה עד הסוף עם משרדי הממשלה. במשרדי בעצם ניסחנו את הצעת החוק כדי שהיא תיראה כהצעת חוק.

מה שנשאר בסופו של דבר זה ריב סמכויות בין השרים. כל ההסתייגויות שיש, אם תראה את נוסח ההסתייגויות, וכאמור הצעת החוק הובאה לקריאה ראשונה בנובמבר 2000 והונחה לקריאה שניה ושלישית ביולי 2004, כעבור כמעט 4 שנים.

אין אף הסתייגות של חברי-הכנסת, רק שר הבריאות שביקש הרבה מאוד תיקונים בכל הסעיפים שבעצם משמעותם העברת חלק מהסמכויות, לא כל הסמכויות, למשרד הבריאות. מה שהובהר בוועדה, אני רוצה להזכיר למי שלא היה נוכח, הוועדה אמרה דבר אחד: יגיעו המשרדים להסכמות נכבד את זה. אבל הוועדה לא תסכים בשם פנים ואופן ולא תיתן את ידה שיהיה לפיצול סמכויות. גם היום בכל תחום המזון כל מי שנזקק לאישורים מטורטר בין הרבה רשויות.
דורית קלוסקי
הצעת החוק הזה מעצימה את זה.
אתי בנדלר
מה מעצים, ההצעה או תיקון המוצע?
שרון גוטמן
ההצעה כפי שהיא מונחת - - -
אבשלום וילן
למה מעצים? זה קובע דבר מאוד ברור. לא רק שזה לא מעצים, זה אומר שהפיקוח על המזון האורגני הוא בידי הרשות להגנת הצומח והחברות המוכרות, ברגע שהוא מגיע לשווקים הוא מגיע למשרד הבריאות, זה הכל ריב על סמכויות. אני חושב שחמש שנים תהליך זה מוגזם. כפוליטיקאי גרוע, שהיה לי רוב בכנסת, נעניתי לפניית משרד החקלאות כדי להגיע להבנות. אם שר הבריאות ופקידיו רוצים הורדת ידיים הם יקבלו הורדת ידיים.
אתי בנדלר
מדוע הממשלה לא מכריעה.
אבשלום וילן
מצאת לך, ממשלה. הם לא מסוגלים לקבל החלטות יותר קלות.
אבשלום וילן
אין הצעת פשרה, החוק יעלה כפי שהוא ותכריע המליאה.
בני רובין
לא הייתי רוצה לראות את החלוקה של האישור לתוצרת אורגנית לשני משרדים, בוודאי לא בחתימה של שני שרים. אבל נדמה לי שהנוסח שח"כ וילן הקריא קודם טוב יותר מהנוסח שהיה
היו"ר אמנון כהן
זאת אומרת שהצעת הפשרה טובה יותר מהצעת החוק.
אתי בנדלר
זה תיקון מאוד קטן בהצעת החוק, אנחנו נעבור על זה.
בני רובין
כן, הצעת הפשרה טובה יותר מכיוון שחשוב שלמשרד הבריאות תהיה גישה למפקחים האלה והוא יוכל להקנות להם את ההיבט שלו. הייתי מבקש לא לחזור לנוסח הקודם.
אבשלום וילן
תבין דבר מאוד פשוט, משחקים איתי פה בתרגילי השהייה מכוערים. השבוע אני לא יכול להביא את זה. בשבוע הבא יש דיון על התקציב. אחרי זה יוצאים לפגרה של חודש וחצי. אני לא עובד אצל שר הבריאות. אתי, את יכולה להכניס את הנוסח ולהעלות אותו?


אתי בנדלר

אין שום סיכוי. יש לי את כל חוק ההסדרים, אתה יודע כמה עבודה יש לי? אני לא מצליחה לעמוד בקצב.
היו"ר אמנון כהן
בואו נשאיר את זה לפשרה עוד שבוע שבועיים?
אבשלום וילן
לא, זה לא ילך. משרד המשפטים צודק עניינית. תכניס את התיקון הזה פנימה ונעלה את זה במליאה לאחר הפגרה.
אתי בנדלר
עד אז אם תרצו, תשלחו לי את ההסתייגויות.
אבשלום וילן
השגיאה הכי גדולה היתה שהסכמתי ליוסי ישי.
יצחק וקנין
החוק שלך יעבור בסופו של דבר.
אבשלום וילן
אם יש בחירות, הוא לא עובר. הייתי פראייר שהסכמתי להיות הגון. עם דני נווה זה רק בכוח. אם עכשיו אני לא מצליח להביא את זה, ספק אם נגיע ליוני, כי אני לא יודע מה יהיה פה. יושב-ראש הוועדה הקודם הזהיר אותי מזה ואמר לי שלא ללכת לפשרה כי אם אני אלך לפשרה ימזמזו אותי. אתה הגון, קורא לשני הצדדים, מנסה להגיע לפשרה, מביא נוסח, וזה מה שקורה.
יצחק וקנין
אני מציע שראש הוועדה יישב איתם ויסיימו בפשרה. אם הוא לא יכול, אני מוכן לקחת את זה עלי ואני מודיע לך שאני אגיע לפשרה שאתה תרצה אותה.
אבשלום וילן
לא תגיע לשום פשרה.
יצחק וקנין
אני כן אגיע, כי לא ישבו וזה לא היה רציני.
אבשלום וילן
אם אתה היית מספר לי שישבת עם שני הצדדים וניסית להגיע לפשרה, לא הייתי אומר שלא ישבת. סליחה, יש גבול.
יצחק וקנין
ישבתם אבל לא הגעתם לפשרה.
אבשלום וילן
כי צד אחד לא רוצה להגיע לפשרה.
היו"ר אמנון כהן
משרד הבריאות, יש לכם נוסחת פשרה שתהיה מקובלת על משרד החקלאות?
דורית קלוסקי
כן.
אבשלום וילן
אז למה הם לא מציגים את זה?
דורית קלוסקי
הבקשה שלנו היא להכניס את שר הבריאות בתוך - - -
אבשלום וילן
שאול שמחון, שהיה שר החקלאות הקודם, וישראל כץ אמרו שלא יקום ולא יהיה. אין מצב שיהיו שני שרים , זאת בירוקרטיה בלתי אפשרית. גם נציג משרד המשפטים חושב כך.

אני מרגיש שאתם ניצלתם את טוב ליבי. וחבר-הכנסת וקנין אומר: "לא דיברת, לא הגעת לפשרה".
מרים פרוינד
חבר הכנסת וקנין, גם לפני הנסיון הזה ישבנו אין ספור פעמים ביחד.
היו"ר אמנון כהן
משרד הבריאות, מה יש לכם להגיד על התיקון הזה?
דורית קלוסקי
התיקון הזה לא על דעתנו. זה תיקון שנכתב חד צדדית על ידי משרד החקלאות.
אבשלום וילן
אין שום סיכוי שאסכים לפשרה ששני שרים יחתמו.
דורית קלוסקי
אולי יש לך פתרון יותר מבריק? אני אומר לך מה הבעיה ואתה תגיד מה הפתרון: תחשוב שקרה משהו למזון, קרתה תקלה. אני חתומה על המזון הזה. אחרי התקרית יתחיל מאבק, האם זה קרה בגלל שהוא אורגני וזה משרד החקלאות או שזה משרד הבריאות, כשהאחריות היא שלי.

תחשוב שיש לך גזר בשימורים. קרתה תקרית ובגזר הזה צומח חיידק בוטוליניום. הילד שאכל את זה שוכב באיכילוב משותק. אלי מגיעים עם כל הבעיות. אתם רישיתם את המפעל, אתם נתתם לו רשיון יצרן וכדומה. הגזר האורגני הזה עבר את כל האישורים שלו ואת הטיפול שלו לפי המנגנון ומה שאמר לו משרד החקלאות והפיקוח של משרד החקלאות. מה שאני מנסה לומר לך הוא, שיבואו אלי יבואו בטענות כשבעצם הסמכות היא לא בידי. תמצא לי את הפתרון שבו מוסרת ממני האחריות.
אבשלום וילן
בגזר לא אורגני את בדיוק באותה בעיה. למה את רוצה לשנות עכשיו את הגזר האורגני לגזר לא אורגני?

איך מתפתח בוטוליזם? מתפתח מריקבון של עכבר - - -
דורית קלוסקי
בוטוליזם מתפתח מצמח באדמה.
מרים פרוינד
ומאיפה בא גזר רגיל? את מסלפת בכוונה את כל התמונה. אתה מציגה אותה מעוותת ולא נכונה. בכל הקטע הבריאותי אין שום הבדל בין מזון אורגני למשון לא אורגני. כל מה שהחוק עושה, נתן את חותמת הכשרות אורגנית.
אתי בנדלר
אתה רוצה לדון בתיקון?
אמנון כהן
כן, אני רואה שהם לא יגיעו לפשרה, אבל ניתן להם זמן.
אתי בנדלר
אני מתחילה לראות מהם השינויים שבוצעו פה על ידי עורכת-דין תמי מור במסמך שהועבר לדיון בוועדה. הדבר הראשון הוא בסעיף 3(א) להצעת החוק. הסייפה מתחילה במילים "ורשאי הוא להתנות את האישור בתנאים" – יימחק.
מרים פרוינד
יש כפילות זה כתוב פעמיים.
אתי בנדלר
סעיף 3(א) להצעת החוק, הנוסח שהונח והועבר לוועדה אומר כדלקמן:

"3(א) גוף המבקש להיות גוף אישור ובקרה ולקבל אישור לסמל הבקרה שלו, יגיש למנהל בקשה על גבי טופס שקבע השר; התקיימו במבקש התנאים שנקבעו לפי סעיף 15(4) יאשר המנהל את הגוף כגוף אישור ובקרה ואת הסמל, ורשאי הוא להתנות את האישור בתנאים".
מציעים למחוק את המילים
"ורשאי הוא להתנות את האישור בתנאים". למה?
מרים פרוינד
כי זה כתוב כבר פעם.
היו"ר אמנון כהן
מה זה קשור לפשרה?
אבשלום וילן
כתוב: "ורשאי הוא להתנות את האישור בתנאים" אבל לא כתוב באילו תנאים?
אתי בנדלר
לא מדובר על אותם תנאים. סעיף 15(4) זה סעיף שמסמיך את השר לקבוע תקנות. הוא קובע בתקנות "תנאים לאישור גוף לאישור ובקרה, נהלי עבודתו וביטול אישורו, לרבות לעניין מניעת ניגוד ענינים בין גוף האישור והבקרה לבין הארגון היציג". זה הכל תנאים שיקבעו בתקנות.

כשגוף כלשהו מגיש בקשה למנהל לאשר אותו כגוף אישור אז קודם כל המנהל צריך לראות אם הגוף עונה על התנאים שנקבעו בתקנות. ראה שהגוף עונה על תנאים שנקבעו בתקנות, הוא יאשר אותו, אבל באותו אישור הוא רשאי להתנות את זה בתנאים נוספים. כמו שיש למשל מתן רשיון.
אבשלום וילן
בסדר גמור - לאשר.
אתי בנדלר
בסעיף 2 אחרי סעיף קטן א' לסעיף 3, יבוא סעיף קטן חדש ונאמר כך: "לעניין תוצרת חקלאית שהיא שימורי צמחים ומוצרים המופקים מצמחים או תוצרת מן החי לא יאשר המנהל גוף כאמור בסעיף קטן (א) אלא אם נמנה עליו אדם שקיבל הכשרה מתאימה בתחום המזון כפי שהורה שר הבריאות או מי שהוא הסמיך לכך".

דהיינו, אם גוף רוצה שיכירו בו כגוף אישור ובקרה אז אם מדובר בתוצרת חקלאית משימורי צמחים – אני לא יודעת מה זה בדיוק שימורי צמחים.
אבשלום וילן
זה בדיוק מה שהיא שאלה אותי. אז נציג משרד הבריאות או מישהו מטעמו יוכל לבדוק את זה.
אתי בנדלר
המילה שימורי צמחים מופיעה פעם אחת בחוק ששייך למשרד החקלאות שנחקק בשנת 1954. מאז היו קצת שינויים בחקיקה ואני לא יודעת מה זה שימורי צמחים. האם, למשל, צמחים בקרור האם זה נחשב לשימורי צמחים? אני היום לא יכולה להשתמש בחקיקה במונחים שאני לא יודעת מה המשמעות שלהם.
מרים פרוינד
הכוונה לתוצרת מעובדת.
לאה ורון
זה גם לא מופיע בסעיף ההגדרות של החוק הזה.
אתי בנדלר
שאלה שניה: מה זה "אם נמנה עליו אדם שקיבל"? מה הכוונה? האם הוא עובד, מייעץ לו? מה זה נמנה על הגוף? הכוונה אלא אם כן הוא מועסק על ידי הגוף הזה בין כעובד או ובין כשלא כעובד?
שרון גוטמן
כן. חבר כנסת וילן, כשהיינו אצלך בישיבה הפשרה שהבנתי שאתה הצעת היא: שנרד מהעניין של קביעת תקנות ביחד כי זה רק יעכב ואז זה יהיה תקנות והתייעצות שלנו, אבל תישמר ההפרדה בפיקוח, והפיקוח על תוצרת טריה יהיה של משרד החקלאות והפיקוח על תוצרת מעובדת יהיה שלנו. בהצעת פשרה הזאת זה לא ממש מגולם משום שמה שההצעה אומרת שבגוף הבקרה יהיה אדם, שלא ברור מה יהיה תפקידו. אני רוצה להוסיף ששר הבריאות יהיה זה שגם מפקח פיקוח על, כמו שמשרד החקלאות יפקח פיקוח על.

אני אומרת שמעבר לתיקון, הפשרה היתה שמי יהיה אחראי על אותו גוף בקרה במישור של התוצאה המעובדת יהיה שר הבריאות לפי החלוקה הקיימת כיום, וזה לא מה שכתוב.
מרים פרוינד
כל החוק מבוסס על זה שהפיקוח לא ממשלתי אלא של גופי בקרה. אז אם אתם רוצים לעשות את גופי הבקרה שוב פעם באישור של שני שרים, אז חזרנו להצעה המקורית שלכם.
שרון גוטמן
אבל זאת היתה הצעת הפשרה.
זאב פייבובסקי
התעשיה תצא מזה מבולבלת.
היו"ר אמנון כהן
אתה מסכים לתיקון כזה?
אבשלום וילן
אני מגיע למסקנה שנחזיר את החוק כמו שהוא.
שרון גוטמן
חבר הכנסת וילן, אם אתה תיתן את מה שאז דיברנו, אנחנו נשקול את זה ונכניס את זה.
אבשלום וילן
אני גמרתי לעשות איתכם עסקים. אתם מתנהגים איתי כתגרנים בשוק. אתם הצעתם את הפשרה ועכשיו אתם אומרים: אם תסכים, נשקול.
שרון גוטמן
קיבלנו הצעת פשרה שהיא לא היתה הצעת פשרה, קיבלנו את העמדה שלהם.
מרים פרוינד
אתמול קיבלנו את המכתב שלכם, היה לכם מספיק זמן.
אתי בנדלר
מישהו מוכן לומר לי מה זה שימורי צמחים?
מרים פרוינד
תוצרת צמחית מעובדת.
דורית קלוסקי
אז זה כולל שניצלים של טבעול?
אתי בנדלר
אין להם הסכמה מה זה שימורי צמחים.
אבשלום וילן
אני חוזר על הצעתי לרדת מההצעה ולהישאר בחוק המקורי. על כל דבר יריבו. רוצים הרמת ידיים. אין לזה שום קשר, רמדיה באופק, כאילו שמתפוח אדמה רגיל או מגזר רגיל שיכבשו אותו, לא יהיה בוטוליזם? יהיה בדיוק אותו דבר. מה יהיה ההבדל?
זאב פייבובסקי
שניצל תירס זה שימורי צמחים?
דורית קלוסקי
זה בדיוק מה שאני שואלת. הם לא מכירים את התעשיה, חבל.
היו"ר אמנון כהן
איך ישבת בפשרה?
אבשלום וילן
אי אפשר איתם.
היו"ר אמנון כהן
אז למה אתה מביא את זה לפה?
אתי בנדלר
אני שואלת מה זה שימורי צמחים, לא הצלחתי לקבל תשובה.
מרים פרוינד
כל הכוונה בהגדרה הזאת זה לתוצרת צמחית מעובדת.
דורית קלוסקי
אין כזאת הגדרה.
אבשלום וילן
אני מציע שהמליאה תכריע.
יצחק וקנין
אני חושב שאפשר להגיע לפשרה. אני חושב שאבו וילן יעשה טוב אם יסכים לכך.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מאשרים את הצעת החוק כהצעת הוועדה שהוכנה אז לקריאה שניה ושלישית, ללא שינויים.

אני מבקש מחבר הכנסת יצחק וקנין להיכנס לעובי הקורה.
אבשלום וילן
יש לו זמן עד מחר. אני הולך למזכירות - - -
אתי בנדלר
אני לא אצליח להניח את זה.
אבשלום וילן
אם לא תתפזר הכנסת אני אבקש במועד המוקדם ביותר להביא את זה להצבעה.
היו"ר אמנון כהן
אפשר בשבוע הראשון של המליאה. חבר הכנסת וקנין, קיבלת את הסמכות שלי, אם אתה מגיע לפשרה, אני מתחייב להביא עוד פעם לדיון פה, בשבוע הראשון אחרי הפגרה.
אתי בנדלר
אם לא, אני מניחה את זה בשבוע הראשון.
שרון גוטמן
ואנחנו נגיש את ההסתייגויות.
היו"ר אמנון כהן
שבו יחד, עד שייצא עשן לבן. יש לכם עד סוף החודש הבא.
אתי ב נדלר
עד ליום הראשון של הכנס הבא.
היו"ר אמנון כהן
אני סיימתי את הדיון פה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה 13:00

קוד המקור של הנתונים