ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/03/2005

ציון 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית

פרוטוקול

 
ציון 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית

2

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
22_._3.2005


הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 222
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, י"א באדר ב' התשס"ה (22.3.2005), שעה 10:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
ציון 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית
של חבר-הכנסת יורי שטרן
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל - היו"ר
ויקטור ברילובסקי
מרינה סולודקין
יורי שטרן
מוזמנים
השר לענייני תפוצות, חברה וירושלים נתן שרנסקי
לואיזה וליצקי - יועצת השר
שאול דלאל - ראש היחידה לאותות ועיטורים - משרד הביטחון
סא"ל זהר ולוצקי - מפקד מדרשת ירושלים באכ"א – צה"ל
אל"מ ציקי סלע - רמ"ח סדיר - מז"י - צה"ל
אריה קורת - מנהל אגף קליטה בקהילה - המשרד לקליטה העלייה
עמליה לואין - מפקחת פיתוח תכנים ותכניות - משרד החינוך
צבי קן תור - "נתיב" - משרד ראש-הממשלה
רחל ברקאי - מנהלת אגף הסברה והנצחה - "יד ושם"
אסנת לוי - "יד ושם"
מרק בסין - ראש מועצת בני עייש - מרכז השלטון המקומי
נח פלוג - יו"ר מרכז הארגונים לניצולי השואה
ברוך שוב - מרכז הארגונים לניצולי השואה
סופה לנדבר - יו"ר פדרציה ארצית של ישראלים דוברי רוסית
אלי ולק - סגן יו"ר איגוד יוצאי לטביה ואסטוניה
אברהם כהן - יו"ר ארגון חיילים ופרטיזנים
עמנואל מילר - מרכז ועדה ציבורית לציון הניצחון על גרמניה הנאצית
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ



הצעה לסדר היום (דיון מהיר) ציון 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית
של חבר-הכנסת יורי שטרן
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות. אנחנו שוב פעם נדרשים היום לנושא ציון 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית. אנחנו אמנם כבר דנו בנושא הזה, אנחנו נפגשים לאור ההצעה לסדר של חבר-הכנסת יורי שטרן.

ויכול להיות שאפילו גם בגללו, אבל בגלל סיבות אחרות יש בכל זאת איזה שהיא התקדמות בטיפול הזה. מכיוון שזאת הצעה לסדר שלך, אני מציעה שתפתח בכמה מילים ואחר-כך ידבר השר.
יורי שטרן
תודה רבה. בוקר טוב לכולם, לכבוד היושבת-ראש, לכבוד השר, לנציגי הארגונים. אנחנו באמת בדקה ה-90 כעת, נשאר חודש וחצי בפועל עד ליום הניצחון על הנאצים ואני בצער אומר שבממשלת ישראל הדברים האלה לוקחים זמן בלתי סביר. כי הפניה הראשונה שלי לשר לענייני סמלים וטקסים, דני נווה, היתה במאי אשתקד.

בסוף נובמבר קיבלו בוועדת שרים החלטה שיום הניצחון יקוים כאירוע ממלכתי. ועד היום אין החלטת ממשלה שמטילה על משרדי הממשלה השונים את האחריות ונותנת את התקציב. אני יודע שגם השר שרנסקי פועל מתוקף החלטת אותה ועדת שרים בנושא הזה. ואני מניח שאותם הקשיים שאנחנו נתקלים בהם, גם הוא מכיר אותם ואולי מצליחים עכשיו, אנחנו בכוחות משותפים קצת נתמודד.

היתה התקדמות בכמה תחומים. היוזמה שלנו הגיעה באמת להתפתחות מאוד יפה במשרד החינוך שבפעם הראשונה מוציא בעזרת "יד ושם" חוברת על מלחמת העולם השניה. ואני חייב לציין פה, אני לא ראיתי את הטקסט של החוברת, היא רק תצא בעוד שבועיים-שלושה, אבל הובטח לנו שאותם קורות חייהם של גיבורי המלחמה שעלו ארצה, יהיו גם חלק מהחוברת.

כי בהתחלה הם הכניסו לשם רק גיבורים ידועים בעולם, כמו פולינה גלמן מברית המועצות, מכיר את הטייסת המפורסמת הזאת, יהודיה. אז העקרון הזה של מעורבות של ארגוני ותיקי מלחמת העולם השניה לפני המלחמה הפרטיזנית וכו', הוא היה עקרון חשוב והוא נועץ במשרד החינוך.

וכעת, אנחנו דרך הארגונים מחפשים מרצים להשתלמויות המורים ומחפשים חומר שיוקרן בטלוויזיה למשל וכו'. כי הוועדה האחרת עם רשות השידור, הביאה לכך שברשות השידור הוחלט שבקול ישראל וערוץ 1, יהיו באמת שעות נוספות לנושא זה. וחייבים חומרים נוספים וכו'.

אני רוצה גם לדווח לוועדת העליה וקליטה שחלק מהפעילות היתה גם יצירת מגע עם מועצת ארגוני העולים. ואז ארגוני עולים מצרפת, מאמריקה, מבריטניה, מרומניה. גם אלה שאמרו שהם מאוד ישמחו לשלב את החברים שלהם בפעולה.

משרד האוצר כעת הביע נכונות להקציב סכום מכובד של עד 25 מיליון ש"ח, אני מקווה, לתקצוב הפעילויות. ואני חושב שאנחנו סוף סוף מגיעים למשהו, גם במישור הארצי וגם במישור המקומי שבו הוקמה לאחר הפניה שלנו, לעדי אלדר, לוועדה מיוחדת, במיוחד בשלטון המקומי, מר מרק בסין עומד בראשה והם מקדמים את הפעילות הזאת וגם מנסים לקיים אותה בין הרשויות המקומיות.

מה שעוד לפנינו זה קצין חינוך ראשי שמאוד קשה לקבוע אתו פגישה, אני חייב להגיד, זה לקח יותר מחודש. אבל היא צריכה להתקיים עוד מעט ואנחנו מקווים שגם במערכת הצה"לית הנושאים האלה יקודמו.

ואנחנו פחות או יותר מתואמים עם ארגונים אחרים, אלה שמכינים עצרת גדולה בלטרון, ואני מקווה מאוד שהשר שרנסקי יצליח בעניין של העצרת הממלכתית הגדולה. כי אני מניח ש"לטרון" לא יכולה להיות העצרת היחידה, אלא אנחנו לפחות ביקשנו שיהיה אירוע.
היו"ר קולט אביטל
למה העצרת בלטרון לא יכולה להיות עצרת ממלכתית בעצם?
יורי שטרן
לא יהיה אירוע ביום או יומיים. בסדר, אז אלה פחות או יותר הסיכומים נכון להיום. דבר אחרון, אנחנו רוצים וביקשנו ממשרד האוצר תקצוב לזה, אנחנו רוצים שהווטרנים שלנו ישתתפו גם באירועים הגדולים שיתקיימו במוסקבה או במינסק. אז התארגנות בצד הווטרנים עצמם ישנה, אבל הנושא התקציבי לא נסגר.
היו"ר קולט אביטל
אני מציעה שנתקדם. אני רוצה להזכיר שאנחנו ישבנו פה ב-20 לדצמבר וקיבלנו כמה החלטות. חלק מהן לגבי משרד החינוך, חלק לגבי התקצוב. ואני רוצה אולי לדווח שני דברים. הראשון הוא שיהיה אירוע גדול בכנסת ב-17 במאי. רצינו כמובן שזה יהיה ב-9 במאי, אבל הכנסת בפגרה.

ולכן זה ממש יום אחרי שאנחנו חוזרים לעבודה, הכנסת תציין את האירוע כאירוע של הכנסת. זה יהיה במעמד יושב-ראש הכנסת במליאה, עם ראש-הממשלה, עם ראשי האופוזיציה. אבל יחד עם זאת, אנחנו כוועדה נקדים ונעשה אירוע גדול באודיטוריום שעתיים קודם. כך שהכנסת תציין את היום עצמו ב-17 במאי.

דבר שני, יש לנו פה גם נציגים של משרד הביטחון ואני מקווה שהם יוכלו לדבר גם הם ולומר לנו מה קורה ואיך צה"ל נערך לנושא הזה. ואני מבקשת לכן ובינתיים להעביר את רשות הדיבור לשר שרנסקי, בבקשה.
השר נתן שרנסקי
תודה רבה, גבירתי היושבת-ראש. זה נכון שהמאמצים של חבר-הכנסת יורי שטרן וחברי-כנסת אחרים מאוד חשובה, וזה יעזור לנו במאבק להתגבר על לא מעט בעיות של ביורוקרטיה ותקצוב. והדיון הראשון שהיה גם בוועדת הקליטה בטח עזר לנו, אנחנו כל הזמן בתיאום עם נציגים של משרדים, שגם אני רואה חלק מהם גם היום פה.

יחד עם זה, אני חייב להגיד שפרסומים על איזה שהם סכומים כמו 25 מיליון ש"ח, זה מאוד מפריע. כי אחר-כך אנחנו באים ודורשים ממשרד האוצר והם מסבירים שהם פשוט, כאשר מדברים אתכם ומכניסים לכאן כל מיני סכומים שאנחנו סגרנו כבר לפני שנתיים או שנה על מוזיאון "לטרון", על 400 אלף ש"ח לשנה, ארבע שנים, 16 מיליון ש"ח.

והם אומרים זה כאילו, לא מדובר על 25 מיליון ש"ח. קודם כל, הכספים של מוזיאון "לטרון" סגורים. זה שעד עכשיו לא התחילו לנצל אותם, זה בגלל כל מיני בעיות טכניות עם טאבו ועם דברים אחרים, למרות שאנחנו רוצים עכשיו זה כנראה בסדר. אבל הכסף הזה מובטח ואסור לתת למשרד האוצר להשתמש בכספים האלה לכל מיני דברים שמבקשים מהם, "כן, כן, כבר …".
יורי שטרן
זה כבר סיבוב חדש.
השר נתן שרנסקי
רבותיי, בוא נתרכז על מה שבאמת אנחנו צריכים ואני מקווה שאנחנו כאן נקבל את זה ממשרד האוצר ואין ספק שכל הפעילות שלנו בכיוונים שונים עוזרת. אבל בסוף צריך לשבת ולסגור עם משרד האוצר וזה מה שאנחנו עושים ממש כל היום.

אז עכשיו אני אגיד על מה, פחות או יותר, 99 אחוז, סוכם. כל עוד שאנחנו לא נקבל כסף, ואנחנו הארגונים כמובן, לא נקבל כסף ביד, מדובר על אירוע ממלכתי בתוך "לטרון" וזה האירוע, וכאן יש נציגת "יד ושם". ו"יד ושם" עושה עבודה מאוד מאוד משמעותית בעזרת הצבא, עם משרד הקליטה.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת, שכל הגורמים יחד?
השר נתן שרנסקי
כן. ב-9 במאי בערב. שם יש הרבה בעיות טכניות שבטח יתייחסו בגלל שכל התאריכים שם הולכים ביחד, אחד אחרי השני. אז הנפקת מדליות, וכאן באמת מצב עצוב כאשר הווטרנים התחילו לאסוף את הכסף שלהם בסולידריות, יש הסכמה שאת כל הסכום תשלם המדינה.

ואנחנו גם ישבנו עם נציגי הארגונים שהם ימצאו דרך מהר מאוד ברגע שיש כסף להחזיר כסף לאותם וטרנים שנתנו. הנפקת בול וגלויה.
היו"ר קולט אביטל
השירות הבולאי.
השר נתן שרנסקי
כן. גם ישבנו איתם וממשיכים לשבת.
היו"ר קולט אביטל
וזה יופיע ב-9 במאי?
השר נתן שרנסקי
אנחנו אמרנו, כאן יש לנו בעיה עם הבול שהוא עשוי בלי סמלים. אז עכשיו אנחנו במשא ומתן, גלויה דווקא תכלול סימבולים של מגינים לרגשות של אנשים. סמלים של חיילים שהיו בצבא האדום, זה ממש לא וטרנים, אבל זה דווקא במשא ומתן.

אירועים ברשויות המקומיות - כבר דיבר על זה יורי שטרן, יש כאן נציג של הרשויות המקומיות. אני מאוד מקווה שאנחנו נצליח לסגור עם משרד האוצר גם את זה, למרות שזה סעיף לא פשוט לסגור אותו, אבל אני מקווה שאנחנו נצליח. פעילות במערכת החינוך, כבר דיברו על זה.
היו"ר קולט אביטל
אם הדבר הזה ילך רק על חוברת, או שיש איזו הנחיה שבתי-הספר יחליטו שבמסגרת שעת אזרחות או משהו כזה, יציינו את זה במיוחד במערכת החינוך באותו היום.
השר נתן שרנסקי
טוב, נשמע. אבל כמובן רוצים שיהיה בכלל שיעור לימוד. אומרים שזה בגלל שזה הסוף של הממשלה, יהיה מאוד קשה.
יורי שטרן
צריך לצאת בראשית אפריל חוזר מנכ"ל.
השר נתן שרנסקי
אני יודע, פרופסור כץ היה אצלי. כמובן שזה חשוב מאוד גם שיהיו פגישות בין הדור הצעיר עם הווטרנים. ומשדר מיוחד בערוץ 1 ובערוץ 9 מ"לטרון" ובכלל. ומצעד חגיגי בירושלים.
היו"ר קולט אביטל
יהיה גם מצעד בירושלים?
השר נתן שרנסקי
מצעד חגיגי בירושלים. תמיד היה מצעד בירושלים, אבל זה כל שנה כבר אני לא זוכר כמה, 15 או 20 שנה יש. אבל הפעם הרעיון לעשות את זה הרבה יותר גדול. יש תכניות מאוד יפות בהרבה מאוד מקומות. אלה, פחות או יותר, נושאים, הייתי אומר, בסיום של משא ומתן עם משרד האוצר. ובאמת אני מאוד מתעצבן לפעמים כמה זה לוקח, אבל בכל התחומים האלה יש כבר פעילות ולא מחכים עד שיהיה הכסף, אבל מאוד חשוב.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה לשאול שתי שאלות. השאלה הראשונה היא בהנחה שיהיה התקציב המיוחד הזה, אני מניחה שהתקציב יועבר למשרדך וכל הניהול או כל התקצוב של הפעולות, כולל של הרשויות המקומיות, כולל אם צריך בכנסת ובמקומות אחרים, יבוא מכתובת אחת מרכזית.
השר נתן שרנסקי
אני הייתי שמח אם זה היה ככה, אני לא בטוח שמשרד האוצר יסכים לזה. יש סכומים שקבוע שכאשר מדובר על מדליה, ארגון או דברים ספציפיים, או אפילו יהיה אירוע ממלכתי, יכול להיות כן. כאשר מדובר על רשויות מקומיות, יכול להיות שאנחנו נצטרך לעשות את זה, עוד פעם, אם יסכים משרד האוצר שאנחנו צינור, כמובן שזה הרבה יותר קל.
היו"ר קולט אביטל
אני חושבת שאז תהיה לזה יותר בקרה.
השר נתן שרנסקי
כן, אבל על זה יהיה עוד מאבק, כי זה לא פשוט.
ברוך שוב
מותר לי שאלה אחת בנושא זה?
היו"ר קולט אביטל
רק שניה, אחר-כך. יש לנו איזה סדר לדיון. אז קודם אנחנו פשוט היינו רוצים לדעת או לקבל איזשהו מידע מתי באמת יש סיכוי שהתקציב במסגרת זו או אחרת יאושר.

בי"ת, מי תהיה הכתובת שתרכז את התקציב. ואני פה מרשה לעצמי לצאת לפחות באיזושהי המלצה, כי ברגע שלא תהיה כתובת אחת, האוצר יוכל לבוא ולהגיד: "אנחנו כבר נתנו פה ונתנו שם". ואז אנחנו נישאר מול שוקת שבורה. אז כדאי שאנחנו נחליט פה וננסה לנהל איזשהו מאבק משותף כדי שנוכל לדעת שיד אחת מרכזת את זה.
השר נתן שרנסקי
אני יכול להגיד שהניסיון שלי עם מוזיאון "לטרון" מראה כמה באמת הגישה הזו נכונה. כי שם מכל מיני משרדים ייקחו אחר-כך בעוד שנה, יתחילו לדבר כל מיני, טוב שאנחנו העברנו החלטת ממשלה והכל סגור אצלנו ועל כן לא יכולים לקחת את זה חזרה.

ועכשיו אפילו שיש עיכוב שם, מסיבות טכניות, תכנוניות ב"לטרון", זה לא פוגע בכסף. אני מדבר על כסף למוזיאון. גם כמובן לא מדבר על טווח ארוך, הכל צריך להשתמש בטווח קצר. אבל מאותו ניסיון אנחנו חייבים לסגור במשרד שהוא אחראי על הנושא, במקרה הזה המשרד שלי, אנחנו מוכנים. אני לא בטוח שמשרד האוצר. אבל לחלק הם כבר הסכימו.
מרינה סולודקין
אני לא מרוצה, יש דבר טוב שיש תרגום לשלוש שפות שזה סוף מלחמת העולם השניה ששימשה, אבל בבול לא מראים.
השר נתן שרנסקי
בדיוק מה שאנחנו אמרנו, לא מקובל עלינו, עם כל הכבוד, ואין לנו שום דבר נגד הצבא הבריטי ובטח שנגד פרטיזנים ואנחנו מאוד בעד, אבל לא יכול להיות כאשר 95 או 99 אחוז מהווטרנים בצבא האדום, בגלל זה.

מרינה, את לא מבינה. את זה עשו לפני שבאו אפילו אלינו. זה פשוט הבסיס.
לואיזה וליצקי
לא, אנחנו הצלחנו לתקן את זה. פשוט הבולים יהיו על רקע של גלויה. זאת אומרת שיתפסו את המקום המרכזי, וברקע יהיה בה סמל של הצבא האדום וזה הכל.
מרינה סולודקין
אתם מסוגלים לתקן.
לואיזה וליצקי
אנחנו עוקבים אחרי זה עכשיו.
מרינה סולודקין
זו פגיעה באנשים שלנו.
ברוך שוב
אני לא הבנתי מה את שאלת, על הבול?
מרינה סולודקין
כן. מה שאני רואה כאן, אני רואה את החייל הבריטי ורק חייל בריטי. מה שאני רוצה לראות זה את החייל הבריטי, האמריקני והרוסי. לפחות שם של סטלין ברוסיה.
יורי שטרן
זה נכון היה לעשות, ופה הפגם של החלטת ועדת שרים לסמלים וטקסים. במקום לקבל החלטה על ציון 60 שנה לניצחון על הנאצים, שבו שורה שלמה למשל, במערכת החינוך. ואז אפשר לרכז את התכנית. הם החליטו על ציון יום הניצחון ולכן אין את המסגרת הכללית הזאת שמאוד היתה רצויה. אבל זאת החלטה, לצערנו, הערתי אחרי שהיא שהתקבלה.
לואיזה וליצקי
השאיפה שלנו עכשיו להעביר את כל התכנית בפני אישור הממשלה.
אברהם כהן
רציתי לשאול שאלה עניינית. לפני שבוע נפגש השר נתניהו עם אביגדור ליברמן ונציגי הווטרנים, ודובר על כסף לארגון האירועים והיה משא ומתן והתחילו ב-25 , כך פורסם בעיתונות. ירדו ל-12 וגם סוכם שבתוך זה ארגון הווטרנים יקבל 40 אלף ש"ח. מה אמת בדברים האלה, זה היה. כן, נציגי הווטרנים יכולים לאשר שהשתתפו בפגישה הזאת, אז מה זה שייך לנושא שלנו.
היו"ר קולט אביטל
רגע, ה-40 אלף ש"ח האלה, לאיזה צורך הם?
אברהם כהן
אני מספר מה שהיה.
השר נתן שרנסקי
באיזה סעיף, 40 אלף ש"ח? אני אגיד, יהיה יותר מ-40 אלף ש"ח כי כל הכסף על מדליות.
אברהם כהן
לא, המדובר בכלל עם זה, הפגישה של השר ליברמן עם נתניהו ועם הווטרנים זה משהו ענייניי ששייך לנו, זה משהו נפרד.
יורי שטרן
אני יכול לענות, כי הייתי בפגישת ההמשך.
היו"ר קולט אביטל
לא, סליחה.
השר נתן שרנסקי
אני יודע, גם אני קראתי בעיתון על 25 מיליון ש"ח ומאוד שמחתי כבר שכל העבודה שאנחנו כאן נלחמים על 10 מיליון. אחר כך באתי והם אמרו: "לא, זה פשוט הסברנו לכם שיש כבר את הכסף של 'לטרון'".
אברהם כהן
אבל פגישה כזו היתה.
השר נתן שרנסקי
פגישה כזאת היתה, בטח שהיתה פגישה, אבל על תקציבים סוגרים, נגיד ככה, במלחמה די קשה עם משרד האוצר וכן סעיפים שאנחנו מנהלים משא ומתן עם האוצר, זה נכון.
אברהם כהן
אז כל אחד שר האוצר יקבל איזה חלקה ככה ויקיים, כל מי שיותר חזק יביא את האנשים עם הפגנה ויבקש משר האוצר כסף?
השר נתן שרנסקי
אני מנסה להסביר שמשרד האוצר יתקצב מספר נושאים. הוא נותן 10 אלפים, 10 מיליון או 20 מיליון או אפילו 40 אלף ש"ח, פשוט מנסה, הוא נותן לחגיגות. לנושאים ספציפיים אנחנו במשא ומתן, נגיד לצערי עדיין דורשים שכל המועצות יתנו לנו תכנית, אני לא בטוח שזה שכל המועצות יתנו תכנית וכל זה.

אנחנו במשא ומתן מה באמת משרד האוצר צריך לקבל על כל סעיף וסעיף. אז ברור שלסעיפים כמו מדליות או אחרים, חלק של הכסף ילך לארגוני וטרנים, ואני אגיד לך על מה בדיוק סוכם, על מה אתם תקבלו כסף.
היו"ר קולט אביטל
או-קיי, שתי שאלות קודם כל למערכת החינוך. גבירתי, תרצי להגיד מה אתם מתכננים ואחר-כך נשאל את נציגי צה"ל.
עמליה לואין
חוזר מנכ"ל שיוצא בראשית אפריל, הוא יוצא אחת לחודש ויש בו הנחיות בעצם של המנכ"לית אל כל מערכת החינוך. זה חוזר שמגיע לכל מוסדות החינוך בארץ, פונה למערכת החינוך, ועל אנשי החינוך להקדיש ב-9 במאי לפחות שעת פעילות אחת.
היו"ר קולט אביטל
בכל בתי הספר?
עמליה לואין
בכל בתי הספר בארץ לעסוק בנושא. אנחנו רצינו להמליץ גם על טקסים. כיוון שיש סמיכות בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה לבין התאריך הזה - אחד יוצא ב-5 ואחד יוצא ב-2, ממש סמוך - המלצנו לבתי-הספר להקדיש את הטקסים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה לנושא של 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית ולסיום המלחמה, לקחת קטעי עדויות.

זאת אומרת, לשלב בתוך הטקסים את הנושא שזה יהיה הנושא המרכזי של טקסי יום השואה גם. אבל בהחלט גם ב-9 במאי המערכת מתבקשת לעסוק לפחות שעת פעילות אחת, בין אם בשעת מחנך, בין אם בשעת היסטוריה, אזרחות. בית-הספר ימצא לנכון מי האיש שיעסוק בנושא, אבל יש בהחלט פניה.
היו"ר קולט אביטל
בחוזר מנכ"ל תמליצו בפני בתי-הספר להזמין גם וטרנים?
עמליה לואין
כן.
היו"ר קולט אביטל
אתם עומדים בקשר עם ארגון הווטרנים?
יורי שטרן
כמו שאמרתי, פנינו למועצת ארגוני העולים והעברנו להם את החומר. יושב פה ואני צריך להודות לעמנואל מילר שהוא בהתנדבות ממלא תפקיד של רכז הוועדה הציבורית. ולכן כל ארגוני ותיקי מלחמת העולם השניה שיש עולי אמריקה, עולי רומניה, עולי צרפת, עולי בריטניה, אלה שהגיבו.
היו"ר קולט אביטל
אבל זה עולים, אנחנו מדברים - -
יורי שטרן
לא, לא, הוותיקים מקרב העולים יהיו משולבים בפעילות המקומית הזאת. כך שזה לא יהיה רק הצבא האדום שזה אולי המאסה הגדולה, אבל יהיו גם כאלה שנלחמו בצבאות אחרים.
היו"ר קולט אביטל
חלק גדול מהאנשים שעליהם דיברת כמו ארגוני עולי רומניה וכו', היו בין המשוחררים ולא בין המשחררים.
יורי שטרן
לא, הנציג שלהם שהיה בישיבה, אמר שיש להם אנשים שלחמו, כנראה חלק אולי בצבא הסובייטי, לא יודע.
היו"ר קולט אביטל
לא היו. בוא נדייק.
יורי שטרן
אבל צרפת, בריטניה ואמריקנים היו.
היו"ר קולט אביטל
לא היו, עד כמה שאני יודעת, לא היו חיילים יהודים באף אחד מהצבאות ששחררו, חוץ מחיילים יהודים מאמריקה.
יורי שטרן
לא, גם בריטניה הרבה וגם מצרפת.
ברוך שוב
אני יושב-ראש ארגון הפרטיזנים, לוחמי המחתרות ומורדי הגטאות בישראל. אני גם יושב-ראש ועדת ההנצחה במרכז הארגונים. אני, לדאבוני, באתי ב-1945 ולכן אני לא כלול, אני יושב פה כאילו שאני זר לגמרי.
היו"ר קולט אביטל
למה?
ברוך שוב
כי אני לא יודע, איפה אני באתי מרוסיה, אבל לא רוסי בעצם פה בתוך המהלך הזה. אני לחמתי כפרטיזן, אז אני לא חלק מהלוחמה, לא מדברים בכלל עלי. אז מרגיש זר. אבל זה בסדר.
היו"ר קולט אביטל
זה לא בסדר.
ברוך שוב
גם ביער הרגשתי זר, ככה שזה.
יורי שטרן
אל תשווה, בחייך, נו באמת.
ברוך שוב
תן לי להביע את הרגשות שלי.
היו"ר קולט אביטל
בסדר, יורי.
ברוך שוב
אני הוזמנתי לפה, במקרה אתמול בערב מר פלוג אמר לי שיש ישיבה כזאת, אחרת לא הייתי בא ולא הייתי יודע.
היו"ר קולט אביטל
אני שמחה שאתה פה.
ברוך שוב
ובאתי מכיוון שאני חשבתי שזה חשוב. אני משתומם שאין פה אף נציג של צבאות אחרים, חוץ מרוסיה. ותאמינו לי שאני פטריוט רוסי לא פחות מהרבה אחרים. הם הצילו אותי, אני נלחמתי יד ביד איתם, הצבא האדום בא ושחרר אותנו.

יש לי המון רגש כלפי העלייה הרוסית, אבל אני רוצה לכם כשעושים דברים כאלו כמו שאני שומע עכשיו, ומארגנים שיבואו וטרנים להרצות בכל המקומות ולא פונים לארגונים שכבר 30 שנים, אם לא יותר, שולחים את האנשים שלהם לבתי-ספר ולצבא בשביל לעשות ולהביע מה שהיה בשואה. ופונים לווטרנים, לכן היתה השאלה שלי, כי הווטרנים שלא יודעים לדבר עברית, איך הם יופיעו בכלל.

אז אני חושב שיש פה איזה עיוותים, משהו שאני, לכן אני אומר, אני מרגיש זר. אל"ף, אם יש הופעות, יש לכל אחד מהארגונים הוותיקים יש רשימה כזאת גדולה של עדים שהולכים ממקום למקום. אם צריך כסף, אם יש כסף 25 מיליון ש"ח, אז יש 48 ארגונים שאין להם לשלוח בולים, לשלוח הזמנות עם בולים בשביל שיבואו לאיזה ערב לחלק מדליות או משהו.

המצב עגום. לכן אני פונה אליכם, צריך לשנות את האווירה. נכון שאתם - אתם, אני מתכוון עכשיו, לנציגים של העלייה הרוסית - אתם עושים עבודה נפלאה, דואגים לעלייה הרוסית בצורה בלתי רגילה.
מרינה סולודקין
אנחנו דואגים לזיכרון ההיסטורי, קודם כל.
ברוך שוב
בדרך אתם מאבדים.
מרינה סולודקין
איפה הם היו כל השנים שלא היה יובל לניצחון של מלחמת העולם השניה?
ברוך שוב
סליחה, כל שנה היינו, עשינו את יום הניצחון, כל שנה מאז שבאנו. ב-1945 הייתי שיכור מזה, שתיתי המון וודקה, ב-1948 ישבנו כולנו ושרנו ואקורדיונים וזה, כשהיינו הרבה. אז אל תאמרי לי שאתם המצאתם את הגלגל, כי זה לא נכון. אבל נכון שאנחנו מתמעטים והעלייה הרוסית באה בהמונים ב-1990, אז נכון שלכם יש כך וכך, כמו שנפוליאון אמר, אבל לנו יש ייחוס.
אברהם כהן
אז מה אתה מציע?
ברוך שוב
אני מציע שמהיום יבואו לכל דבר, שנהיה בתמונה. שיקראו לנו, גם את הנציגים של הצבאות האחרים כי הם חלק מהמערך, גם את הפרטיזנים שהיו קרוב ל-100 אלף. מישהו אמר פה, "אבל יש 95 אחוז וטרנים רוסיים". הנה, זאתי הסטיגמה, "יש 95". היה מיליון וחצי לוחמים יהודיים. מזה היו 500 אלף יהודים ברוסיה ומיליון בארצות אחרות. היו 100 אלף פרטיזנים, לוחמי הגטאות והמחתרות.
מרינה סולודקין
מי שרוצה יכול לא לחשוב שהיה ניצחון ושרק היתה שואה, הוא לא יגיע.
ברוך שוב
טוב, אני אמרתי את שלי, אני מבקש סליחה אם פגעתי במישהו.
רחל ברקאי
חלק מכיר כבר, סרקנו וסקרנו וחלק אולי הפעם הראשונה. שמי רחל ברקאי, אני מנהלת אגף הנצחה ביד ושם. ה-9 במאי מצוין, כידוע לכם, ב"יד ושם", והחוק שונה ב-2000 ונכנס תיקון לחוק "יד ושם" לנושא הטקס הממלכתי לציון הניצחון על גרמניה הנאצית.

אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיום הזה מצוין שנים ארוכות קודם לכן ביוזמות, גם של ארגון נכי המלחמה וגם של הפרטיזנים. וכולם לוקחים חלק וגם נציגי הצבא האמריקני וגם הבריגדה והנציגים הבודדים שיש עוד מהצרפתים וכו'. כולם שותפים לאירוע הזה.

אני רוצה לחזור רגע למה שמתוכן השנה בקצרה. מאחר וב-8 וב-9 במאי מתקיים ב"יד ושם" מפגש בין-דורי, כנס של ניצולים או בני משפחותיהם, בשיתוף מרכז ארגוני השואה. וב-8 לחודש הדגש הוא באמת על המפגש עם הניצולים. ב-9 לחודש הדגש הוא המפגש עם הלוחמים ולא רק הווטרנים הרוסיים, אלא גם חברי המחתרות והפרטיזנים והבריגדה והצבאות האחרים.

כי אנחנו כבר סגרנו איתם שיהיו אנשי עדות שיבואו לאותם מפגשים ב"יד ושם" שבהם ישתתפו תלמידים, שזה מטופל מול מינהל חינוך ונוער, וחיילי צה"ל. כאשר בבוקרו של היום, ועכשיו קצת השתנתה השעה נכון לאתמול, בשעה 11:00 בבוקר יתקיים הטקס המסורתי של הנחת הזרים על-ידי השגרירים והנספחים הצבאיים, נציגי בעלות הברית.

כנראה בהשתתפות שר הביטחון, נכון לאתמול אחר-הצהרים. בשעה 11:00 במקום 10:00, כשבין 09:00 ל-11:00 יתקיימו אותם מפגשים של בני-נוער ואנשי עדות לוחמים. השרה לקליטת עלייה, מלכתחילה היתה האישיות הממלכתית ונציגת הממשלה לאירוע הזה והיא גם תדבר בעניין.
היו"ר קולט אביטל
סליחה, ב"יד ושם" זה ב-8 לחודש? בלטרון זה ב-9 לחודש?
רחל ברקאי
ה-8 לחודש הוא מפגש של הניצולים. ה-9 לחודש הוא המפגש של הלוחמים. ב-9 לחודש לפני הצהרים, אותו טקס הנחת הזרים ששר הביטחון והשרה לקליטת עלייה לוקחים בו חלק, כמובן עם נציגי הלוחמים וחיילים ובני-נוער.

כששר הביטחון בסוף הטקס הזה אמור והסכים ונתן חסות לחלק מדליות שזה לא עניין של "יד ושם", אלא אנחנו האכסניה לצורך העניין הזה, לכ-100 לוחמים ותיקים. עם תעודות הוקרה שאנחנו ביקשנו שאם כבר מעניק את זה, שזה יהיה חלק מהטקס המרכזי שבמעמד הזה.
היו"ר קולט אביטל
מאה אחוז.
רחל ברקאי
ביוזמתו של אברהם כהן, האחד ואין שני לו בעניין הזה. עכשיו בערבו של היום, ב-9 לחודש בשעה 20:00, תתקיים, אני מקווה, העצרת ב"לטרון" ואני רוצה לומר לכם שאני בדרך לכאן חשבתי אולי לפתוח בזה שאין עצרת ולא צריך כסף לשום דבר.
היו"ר קולט אביטל
למה?
רחל ברקאי
כי אני דיברתי הבוקר עם ארגון הווטרנים, ולמרות זאת, ברוך שוב, הם חלק רב מאוד באוכלוסייה שצריכה למלא את האמפיתיאטרון ב"לטרון", רבותיי. ההוקרה היא לכל הלוחמים, אבל הווטרנים הם החלק הארי פה.

ואם ארגון הווטרנים נכון ללפני שעה אומר לי, שכאות מחאה כנגד משרד הקליטה, תסלחו לי, אני לא בצד, אני רק אומרת מה שנאמר לי בטלפון, הם לא עולה בדעתם להשתתף בשום אירוע מסוג או מין שהוא כמחאה.

אז אני אומרת, בואו נבטל את האירוע ב"לטרון". אני רק אומרת, יש לנו הוצאות כספיות רבות על העניין, אנחנו עוד לא יודעים מאיפה יבוא הכסף. אם אין וטרנים, אפשר לעשות את האירוע בבוקר ב"יד ושם" ולוותר על העצרת ב"לטרון" ולחסוך כסף. כי בלי 2,500 לוחמים וטרנים, שזה חלק אמנם מהקהל, את מי אנחנו מוקירים ולמי אנחנו מצדיעים.
מרינה סולודקין
אז אנחנו צריכים לפנות לשרת הקליטה ולומר שיש עלייה בינלאומית שבגלל הדבר הקטן, לא יכולים לבוא לדבר הגדול.
היו"ר קולט אביטל
אבל אם יש תקציב כולל של 25 מיליון, או אפילו חצי מזה, זה אמור לתת את הפתרון לכל המימון. לכן שאלתי אם יש תשובה מוסמכת על המימון ואם כן, לאן ילך המימון הזה. אנחנו כבר יודעים שיש החלטה שהמימון לעיריות ילך דרך משרד הקליטה. זה כבר הוחלט.

אני בנקודה הזאת מבקשת פשוט לשמוע ממערכת הביטחון מה הם מתכננים.
ציקי סלע
צה"ל יציין את האירוע בשני אירועים מרכזיים. אל"ף, העצרת של "יד ושם" בה אנחנו ניטול חלק והיא חסכה לנו את הכוונה שלנו לקיים עצרת צהלי"ת בנושא הזה.
היו"ר קולט אביטל
אז אם היא חסכה לכם, אתם עדיין משתתפים במימון?
ציקי סלע
לא. צה"ל משתתף בהרבה מאוד מימון, אני מיד אתייחס. אנחנו ב-30 במאי נקיים אירוע צניחה בינלאומי.
היו"ר קולט אביטל
איפה?
ציקי סלע
בפלמח"ים.
היו"ר קולט אביטל
ויבואו צנחנים?
ציקי סלע
מכל העולם.
היו"ר קולט אביטל
יופי, זה נהדר.
יורי שטרן
ותקדיש אותו לזה?
ציקי סלע
הוא מוקדש, הכותרת זה "לציון 60 שנה לניצחון על הנאצים". אנחנו מדברים על אירוע שמוזמנים אליו בעצם צנחנים, בעיקר ותיקי המלחמות מכל רחבי העולם. אנחנו אפילו שוקלים.
היו"ר קולט אביטל
וחוץ מטקס, אתם מארחים את האנשים האלה? כמה אנשים יגיעו?
ציקי סלע
מיד אני אתאר את התהליך. אנחנו דרך איגוד הצניחה הישראלי בחסות משרד ראש-הממשלה, יועץ ראש הממשלה לענייני תקשורת זרה, מר רענן גיסין, פנינו לאיגודי הצניחה בכל העולם. יש לנו כבר הרשמה של 50 צנחנים נכון לעכשיו מכל רחבי העולם, שאנחנו ערוכים עד 140 צנחנים להצניח.
יורי שטרן
רוסים יבואו?
ציקי סלע
כולל גרמנים. אגב, שזה חשוב מאוד. תכף נדבר על הרוסים גם. אגב, הכותרת של המפגן היתה אמורה להיות Never Again" " ובגלל הרעיון של לשתף גם את הגרמנים והחשיבות של לשתף את הגרמנים, שינינו את הכותרת ל"עצרת המשחררים והמשוחררים". זו הכותרת של העצרת, מפגן הצדעה לניצחון. זה ממש תחת הכותרת.
היו"ר קולט אביטל
רגע, אני רוצה להגיד, הגרמנים נכנסים תחת הכותרת של משחררים או משוחררים? לא זה ולא זה.
ציקי סלע
הם משוחררים מעצמם.
היו"ר קולט אביטל
שלא יהיה לך שום היסוס ושום טעות, זה בדיוק ה"ספין" שמזה שנה הם מנסים לעשות, שהעם הגרמני גם שוחרר.
ציקי סלע
בסדר. בכל מקרה, מכיוון שגורמים אזרחיים גם משולבים, איגוד הצניחה, הכותרת היא "המשחררים והמשוחררים" והצדעה לחברות הדמוקרטיות והחופשיות ואנחנו נקיים את המפגן הזה. אחרי שהמפגן יתקיים ואליו הוזמנו צנחנים מכל העולם, כך שהרוסים בהחלט, כל איגודי הצניחה בעולם שותפים לאיגוד הצניחה הישראלי.

ובהמשך אפשר לדווח גם את הפריסה מאילו מדינות בדיוק יגיעו וכמה יגיעו. מן הסתם יש מאסה די גדולה של אמריקנים בתוך הקבוצה הזרה, אבל יש באמת נציגות מכל העולם. ואנחנו אפילו שוקלים פניה למדינות ערב שביחסים אתנו, שגם אולי יצטרפו לעניין הזה ואנחנו גם מבחינת איגוד הצניחה שלהם בעניין הזה. כלומר, שהדברים האלה הם מול ודרך איגודי הצניחה ולא צה"ל ישירות.

בסוף האירוע וזה התכוונתי לגבי העצרת, אנחנו התכוונו לאירוע מאוד מאוד גדול שיציין את הניצחון ולא העצרת הממלכתית ש"יד ושם" מקיים, כי זה לא סביר שבהבדל של שבועיים יהיו שתי עצרות.
היו"ר קולט אביטל
כן, אבל אם אתם מביאים אנשים מכל העולם, תצטרכו משהו לעשות, לאומי.
ציקי סלע
אני אומר. מיד אחרי הצניחה אנחנו מארחים את כל הצונחים, שאגב, הצונחים, מי שיהיה, זה אותם 140 זרים, נספחים זרים ששוהים בארץ של מדינות שיש להן כנפי צניחה. יהיו גם 60 צנחני צה"ל צעירים, חיילי חובה נושאי כנפיים, בדיוק ליצור את החיבור בין הקבוצות, ויהיו גם ותיקי צה"ל מרמת אלוף ומעלה שיצנחו באירוע.

בסוף הצניחה אנחנו מארחים אותם לארוחת צהרים חגיגית ואחריה אנחנו מקיימים טקס, לא קטן, אבל לא בסדר גודל של טקס ממלכתי, טקס ברמה של עצרת קטנה עם תזמורת צה"ל ועם כל מה שכרוך בזה, בראשות הרמטכ"ל או סגנו כי זה יוצא בדיוק יום ההחלפה של הרמטכ"ל, אז אנחנו עוד לא יודעים מי מהם יוביל את האירוע עצמו. אבל הרמטכ"ל או סגנו יובילו את האירוע. עוד אין לנו אישור סופי על האישיות המרכזית, זה יהיה ברמת אלוף לפחות אבל בטקס הזה.
היו"ר קולט אביטל
כפי שאני רואה, זה האירוע שיגנוב את כל ההצגה, כולל בתקשורת הבינלאומית.
ציקי סלע
זה אירוע מתוקשר, על אותו, אגב, חצי מיליון ש"ח שצה"ל מממן, את החצי מיליון ש"ח האלה באירוע הזה. לגבי האירוע של "יד ושם" שאנחנו חושבים שיש חשיבות שהוא יתקיים כאירוע ממלכתי בסופו של דבר שמדבר בעיבודים נוספים. פה יש בקשות שהוגשו לנו לסדרה של משאבים צה"ליים, בין היתר השתתפות של הרבה מאוד חיילים, השתתפות של חיילים בטקס עצמו.

היתה בקשה לאיזשהו מטס תוך כדי הטקס. היתה בקשה גם של שידור לוויני של השתתפות כבוד נשיא המדינה בטקס מקביל שמתקיים באותו הזמן ברוסיה. כל הבקשות האלה שהוגשו אלינו שבוע שעבר, נמצאות בתהליך בחינה, אנחנו בוחנים אותן אחת לאחת.

לכל אחד יש תגי מחיר, אני מניח שהבקשות האלה, אם יהיה איזשהו מאמץ לאומי שיהיה גם מתוקצב, נבקש גם איזה שהיא השתתפות לגבי החלקים שיש להם עלויות כבדות, המטס או השידור הלוויני. השתתפות חיילים בהיקף כזה או אחר תהיה. מעבר לשני הטקסים האלה שדיברתי עליהם עכשיו, ישנה פעילות חינוכית ענפה שמתבצעת בצבא סביב העניין הזה, ואם אפשר, אני יכול להרחיב בפעילות החינוך.
היו"ר קולט אביטל
או-קיי, בכמה מילים, בבקשה.
אברהם כהן
שאלה- האם חשבתם לנכון כמה ארגונים, נציגי הלוחמים נמצאים בארץ?
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת.
אברהם כהן
אחרת, אני לא אוכל לשאול את המעניינות אותנו. שאלה- הזמנתם גם נציגי לוחמים בנאצים הנמצאים בארץ כאן?
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת ממך, נח פלוג כבר רבע שעה מבקש לדבר. אז בוא, תן גם לאחרים לדבר היום.
זהר ולוצקי
שלום לכולם, גבירתי היושב-ראש, אני מפקד המדרשה בירושלים של חיל החינוך. מבחינת הפעילות של חיל החינוך בצבא, אז בכמה צירים. ציר אחד, זה בציר של היחידות. בציר של היחידות מציינים את הפעילות בכל פעילות הנחלת זיכרון השואה בכלל בצה"ל שהשנה הדגש המרכזי הוא 60 שנה.

זה הדגש המרכזי. זאת אומרת, ממילא נעשית פעילות והיא מאוד ממוקדת, לא רק בטקסים לקראת יום השואה, אלא פעילות בכלל. הפעילות, אגב, התחילה ללא קשר בכלל בשיתוף פעולה עם השר בנושא של האנטישמיות ובעצם ממשיכה בשנה הזו בנושא של 60 שנה.

אנחנו מצטרפים חוץ מזה לכל הטקסים, גם לפעילות ב"יד ושם". ב-9 בחודש יש לנו גם הכנה לאחת המשלחות לפולין והיא תיטול חלק ביום המיוחד הזה, ב"יד ושם" חוץ מהטקס. ואנחנו מדברים על חניכי פו"ם, מכללה לפיקוד ומטה של צה"ל.

ואולי גולת כותרת נוספת, יש משלחת ייחודית עם משרד הביטחון השנה שיוצאת לפולין. והלוחמים, כפי שקובע משרד הביטחון, מצטרפים. זה לוחמים של צה"ל ומפקדים של צה"ל מצד אחד, ולוחמים מצד שני.
היו"ר קולט אביטל
זה תחת הכותרת לא של הניצחון.
יורי שטרן
זה שואה. אנחנו מבקשים דגש הפעם על הניצחון, על הגבורה של הלוחמים.
זהר ולוצקי
אני אסביר. היא יוצאת לפולין וממשיכה לרוונה, לאתרי הקרבות ברוונה, באיטליה, ובעצם משלחת מאוד מיוחדת שבעצם.
יורי שטרן
למה לא למינסק? זה הרבה יותר קרבות. והקרבות שם היו הרבה יותר מכריעים במלחמת העולם השניה.
זהר ולוצקי
המשלחת הזאת יוצאת והיא כבר קבועה ויש לה תאריכים, בשיתוף, כמובן, עם משרד הביטחון. זה חצי צבאי וחצי אזרחי.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. נח פלוג בבקשה.
נח פלוג
היתה בעיה מי צריך לרכז את כל האירועים. אני חושב ש"יד ושם" עד עכשיו תמיד טיפל בנושאים האלה, גם ביום השחרור, וגם הפעם "יד ושם" תכנן הכל יחד עם מרכז הארגונים, שגם נכי המלחמה בנאצים, גם הפרטיזנים, הם חלק מהארגונים. אנחנו מתכננים - זאת אומרת, "יד ושם" יחד אתנו - את היומיים אירועים ב-8 וב-9 לחודש.

באים מאות ניצולים מחוץ-לארץ שכבר נרשמו ב-8 לחודש, וזה מפגש בין-דורי. ב-8 לחודש זה השחרור, ב-9 לחודש זה הניצחון והמלחמה. אבל אני רוצה להגיד ש"יד ושם" פנה לקבל תקציב לשני המוסדות ולממשלה ובשני המוסדות קיבל רבע ממה שצריך.
רחל ברקאי
לכנס ניצולים בלבד עם מפגש עם הדור הצעיר, רק לסדנאות האלה של חיילים. זה לא ליום הניצחון על גרמניה הנאצית.
נח פלוג
אני אומר, קיבלנו ל-8 לחודש רבע ממה שביקשנו. וב-9 לחודש "יד ושם" לא קיבל והיתה בעיה האם לא יהיה צורך, הייתי אומר, לבטל, כי אין ל"יד ושם", פשוט אין מימון. אז אם מדברים על 25 מיליון ועל 12 מיליון, "יד ושם" ביקש סכום הרבה יותר קטן וקיבל תשובה: "לא".
היו"ר קולט אביטל
נח, פשוט כשנגיע לסוף הישיבה נקבל גם איזה שהן החלטות כולל המשך ובדיקה בדיוק מתי יגיע התקציב, איך הוא יחולק. כי צריך פה תיאום נרחב. סופה לנדבר בבקשה.
סופה לנדבר
קולט, אני קודם רוצה להגיד לך תודה, לך ולחברי-הכנסת, שבהתמדה בעצם קשה למקומות שונים בממשלה, מנסים להשיג את התקציב ומנסים לחגוג את החגיגה הזאת. בגלל שאני חשבתי כחברת-כנסת בעבר, כיושבת-ראש פדרציה לישראלים דוברי רוסית, שאני מחולקת ברגשות נכון להיום.

אני חשבתי שמדינת ישראל, מדינה שידעה מלחמות, מדינה שיודעת מה זה גבורה, מדינה שהיתה חייבת ומסוגלת לתת את ההערכה לאותם אנשים שהביאו ניצחון במלחמת העולם השניה. ואני לא חשבתי שאתם חברי-הכנסת תצטרכו להילחם עבור תקציב בגלל שגם היו זמנים כאשר אנחנו העברנו את החוק הזה לווטרנים ולאחר-מכן בכנסת.

וכאשר ראש-הממשלה, בתקציבים שהם לא היו תקציבים יותר גדולים מהתקציבים של היום ובמלחמות עבור התקציב, ידע למצוא את התקציבים כדי לתת את הפריבילגיה לאנשים האלו שנלחמו והביאו את הניצחון במלחמה הזאת. זה דבר ראשון.

דבר שני, אני היום לא מבינה איפה יש כסף ואיך משיגים את הכסף לכל החגיגות האלו. ואני גם חושבת שעם כל החגיגה, עם כל המלחמות, אנחנו שכחנו את התינוק ושופכים אותו יחד עם המים. ואריה קורת, תבין, זה לא כלפיך, זה כלפי שרת הקליטה. אני רוצה להגיד שאותי מקומם העניין שאתם זורקים - וכך אני משתמשת במילה הזאת, "זורקים" - את הווטרנים מהמקום שהם יושבים שם כמה שנים.

אני חושבת שמשרד הקליטה לפני כמה שנים עשה דבר טוב ונכון שאימץ את הווטרנים ומצא שם איזשהו כלוב, איזשהו חבל שהם ישבו וינהלו את הדברים שהם מנהלים. ואני חושבת שאתם צריכים לשקול שוב ושוב ובגלל שזאת שנה של ניצחון, בגלל שבעצם אסור לזרוק את האנשים האלה.

אני, קולט, מוכנה כיושבת-ראש הפדרציה למצוא ולתת להם את המקום הכי ראוי בתוך הפדרציה. אבל אני חושבת שלאנשים האלה זה פרינציפ, ואני חושבת שהם צריכים להישאר במשרד הקליטה. צריכים לקחת בחשבון שהם בממוצע בגיל 80 פלוס, ולזרוק אותם ממשרד הקליטה למקום הזה, זאת בושה למדינה ולשרת הקליטה ולמשרד הקליטה.

עכשיו אני פונה אלייך ולחברי-הכנסת. אני חושבת שבמסגרת החגיגה, החלק של הווטרנים, ובלקניאקים של נכי המלחמה, ייסעו למקומות איפה שהם נלחמו, איפה שיש קבר של קרובים, של ידידים, של החיילים שנלחמו יחד איתם.

וטוב תעשי אם תרצו לפנות אלי שיעשו מבצע ויתנו הנחות מיוחדות לאותם אנשים שרוצים לבקר במדינות חבר העמים. הם פנו אלי ובשמם אני פונה לוועדת העלייה והקליטה למצוא פתרון ולעשות דבר שיעזור להם להיות - יכול להיות לחלקם בפעם האחרונה - עם הזיכרון, עם החברים.

אני רוצה להגיד, אנחנו כפדרציה לא מצאנו כסף, לא במשרד הקליטה, לא במקום אחר. אנחנו התחלנו עם חגיגה, אנחנו מזמינים את כולכם ב-31, אנחנו גם מזמינים את שרת הקליטה, שאני לא יודעת, ביטלה, כל פעם אין לה זמן להגיע ולהיות עם הארגון. אנחנו חוגגים את הניצחון, מתחילים יחד עם עיריית חיפה ב-31 ועם וטרנים.

ב-31 למרץ אנחנו עושים אירוע ענקי, אתם מוזמנים, אם תרצו, אנחנו נקבל אתכם בברכה. וב-17 במאי, אחרי האירוע בכנסת, אנחנו מזמינים אתכם לעיר אשדוד יחד עם ראש-העיר עם עיריות שתמכו ותומכים באירועים שאנחנו עושים. אנחנו נחגוג יחד עם וטרנים את היום הגדול שבעצם אני חושבת שאנחנו נסיים את כל האירועים. יהיו שמה אלפי אנשים ואנחנו נשמח אם אתם תהיו חלק.

ושוב, אני רוצה לפנות למשרד הקליטה, שייקחו חלק לפחות באוטובוסים, בארגון, אנחנו תמיד קיבלנו מהם את התמיכה ולא יכול להיות שהיום משרד הקליטה, בשנה כל-כך רצינית עבורנו, יישאר בצד. אני לא חושבת שזה טוב.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אברהם בבקשה.
אברהם כהן
ראשית כל, רציתי להתייחס לכמה דברים שאמרו קודמיי. הווטרנים והפרטיזנים ונכי המלחמה, כולנו תמיד מאז 1948 משתפים ביחד פעולה לציון הניצחון על גרמניה. ואנחנו תמיד היינו מזמינים ביחד עם הפרטיזנים. בעת האחרונה, רבותיי, אל תשכחו, הותיקים מזדקנים ואנחנו לאט לאט יורדים מהבמה.

גם הפרטיזנים הפעילים שהיו פעם בשעתו שהשתתפו בכל האירועים, לצערי אינם או נחלשו. גם הצבא האמריקני, גם הצבא הבריטי, גם הצבא הצרפתי, שעכשיו נפטר אדם יקר שהיה אחד שהוביל אותנו, את כולם ביחד. הווטרנים שהגיעו מברית-המועצות הם למעשה אלה שהפיחו רוח חיים בכל העניין הזה. אילולא הם, היינו כבר מזמן מחסלים את עצמנו ואת כל האירוע. אז אנחנו צריכים להודות להם שהם רוצים להיות פעילים ולהשתתף בכל האירוע הזה.

אני רוצה להגיב לנציגי צה"ל. אני מקווה שלאירוע שהם כאן דיווחו עליו, יוזמנו גם לוחמים בנאצים לשעבר, פרטיזנים, חיילים שעלו ארצה מברית-המועצות, מפולין, מצ'כוסלובקיה, שהם כאן בארץ, מייצגים את הלחימה ההיא. שאנחנו גם כן נוזמן לאירוע.

עכשיו לגבי העניין שאנחנו זומנו כאן היום. יושבת-הראש קולט הנחמדה והנכבדה, ואני מכבד אותה מאוד מאוד, אני מכבד, מצטער להגיד כמה מלים יפות, אני אומר שהגברת הזאת, נעוריה לא ביישו את הג'ינס של היום והג'ינס של היום לא מבייש את נעוריה. היא תמיד עשתה הרבה ואני בגלל זה מוקיר אותך ומכבד אותך. אז אני מתייחס כאן לזה שאת מזמינה, אני בא.

ואני לא רוצה להגיד, זומנתי כבר לישיבות בנושא 60 שנה לניצחון על גרמניה לאין ספור וכל פעם שומעים משהו אחר. ואני מצטער מאוד שאני מוכרח להיות זה שיגיד שזה לא נכון. אומר דברים שאני אמנם מכבד גם אותו, הוא לא מתייחס למה שהוא אומר, כי זה לא נכון.

חבר-הכנסת יורי שטרן, אתה יושב פה, דיברנו על החוברת. אני מופיע בעיתון, השר שרנסקי מוציא את החוברת הזו. יפה, תקבל. זה היה אתמול בעיתון הרוסי.
לואיזה וליצקי
על איזו חוברת אתה מדבר?
אברהם כהן
חוברת של הדרכה לגבי סיפור הלחימה היהודית. אתמול בעיתון היה את הבולים. מטפל בזה השר שרנסקי, נכון?
לואיזה וליצקי
נכון, השר שרנסקי מטפל בכל התקציב הדרוש לצורך האירועים האלה. בשביל זה הוא מונה על-ידי הממשלה ובדיוק לזה הוא התייחס עכשיו.
אברהם כהן
אז בסדר גמור. אז למה הישיבות היו אצל חבר-הכנסת יורי שטרן ולמה הפורום הגדול בשעתו וגם הישיבות עם רוחל'ה ברקאי וגם הישיבות עם אריה קורת והישיבות ב"יד לשריון" ובכל מקום. ובכל מקום שומעים משהו אחר. אני מצטער מאוד.

אנחנו ארגון חיילים ופרטיזנים נכי המלחמה בנאצים, לא סומך על כל הדיבורים, אנחנו חוגגים את יום הניצחון על גרמניה כי זה 60 שנה. זה החג שלנו, זה החג מספר אחת. אנחנו לא סמכנו לא על תקציבים ולא על כספים ולא הבטחות, זה הכל כמו שאומרים, לא יודע מה.

אנחנו הוצאנו מדליה. קיבלנו יחד עם ארגון הווטרנים, קיבלנו על זה חסות של שר הביטחון. התעודות חתומות על-ידי שר הביטחון. אם הממשלה מוציאה באמת, למה אנחנו צריכים להוציא את זה. אנחנו הוצאנו קלטת שתחולק לכל חברי הארגון 7,000-8,000 יחידות, המסופר כאן על לחימה יהודית.

זה כבר הולך לטלוויזיה ולכל המקומות האחרים. זו הפעילות שלנו למען ציון הניצחון. אנחנו הוצאנו מדליה, אנחנו הוצאנו כובע שביום הניצחון כל החברים יילכו ברחובות וייראו, כתוב כאן: "יום הניצחון על גרמניה, 9 במאי". לא מבקשים מאף אחד כסף.

רבותיי, תעשו לנו טובה, שחררו אותנו מכל ההזמנות לישיבות. אנחנו עוסקים עם רוחל'ה ברקאי ואנחנו עושים עם אריה קורת, מטפלים ומכינים הכל ומכינים את העצרת הממשלתית כמעט בכל שנה. ותאמינו לי, ביום זה אנחנו נהיה שמחים ובכל הערים תהיינה תהלוכות ותהיינה מסיבות ונשתה "לחיים" וגם נשתכר.

תודה רבה לכם שזימנתם, אבל לדבר פחות מכיוון שאני כתבתי כאן כתבה, אני מתפוצץ לדבר על המוזיאון. רבותיי, בא אלי צבי קנטור, הוא עוסק במוזיאון בלטרון, יהודי יקר, "תעשו לנו טובה, יש לנו אולם גדול ריק והמוזיאון לא עושה כלום, תעשו לנו מצגת לקראת האירועים ב-9 במאי, תמלאו את האולם, לפחות שייראו משהו". שלא תהיה בושה.

ואנחנו עושים את זה ומכינים את זה יחד עם ולוצקי ועם חברים. אז רבותיי, אנחנו עושים את שלנו, אנחנו נמשיך לעשות ואנחנו נחגוג יחד עם כולם. אני מוכרח להגיד, אם ישנם אנשים שבאמת ואכן מטפלים בזה ברצינות ומכל הלב, זה שני אנשים שיושבים פה. אני לא מדבר על סופה לנדבר כי היא לא חברת-כנסת, סופה זה משהו אחר, סופה היא שפוטה, היא מכורה לכך והחיים שלה הם כמו שלי. זה חברי-הכנסת יורי שטרן ומרינה סולודקין. כל חברי-הכנסת האחרים מדברים, מדברים "כן, כן, כן, כן כן". מותר לי, אני כבר בן 85 פלוס, מותר לי לדבר לפעמים מה שלא מוצא חן.
היו"ר קולט אביטל
אברהם, תרשה. יש עוד כמה אנשים שצריכים לדבר.
אברהם כהן
אני מודה לך ומתנצל שניצלתי את הזמן.
אריה קורת
שני דברים. אל"ף, לגבי הטענה של ארגון הווטרנים. קודם כל, צר לי שסופה לנדבר באה, הטיחה ביקורת ויצאה. לפחות שתשמע את התשובה. אל"ף, נעשה צדק לעובדות. זה למעלה מ-10 שנים שהעמותה נמצאת בתוך משרד הקליטה. למעלה משניים וחצי חדרים מאוכלסים על-ידם במחוז תל-אביב.

כשהמשרד, בעצם במשך כל השנים, מימן את מלוא השכירות, את מלוא האחזקה, את מלוא התקשורת, את מלוא האבטחה, כולל טלפונים, פקסים לחוץ-לארץ וכו'. היתה תלונה לנציב שירות המדינה ולמבקר המדינה על כך שהעמותה שוכנת בתוך משרד ממשלתי.

וקיבלנו הודעה חד-משמעית שאסור ואין שום תקדים שעמותה כלשהי יושבת בתוך משרד ממשלתי. שרת הקליטה התערבה ופנתה לנציב ולחשב הכללי וקיבלנו אפשרות שהארגון יישאר עד סוף מאי. חזרנו שוב ופנינו וקיבלנו הבטחה שעד סוף ספטמבר הם יוכלו להישאר במשרד. לאחר מכן חייבים למצוא פתרון אלטרנטיבי למקומה של העמותה. לכן המשרד פועל, פנה כבר למספר גורמים ואנחנו עדיין מטפלים בנושא הזה.
היו"ר קולט אביטל
אריה, זה באמת לא נושא הישיבה.
אריה קורת
לא, סליחה, את צודקת, אבל לאור ההערה של סופה לנדבר.
היו"ר קולט אביטל
בסדר, אבל לא כל הארגונים יכולים לשבת במשרדי ממשלה.
אריה קורת
או-קיי, זה לגבי הטענה שהושמעה פה. תראו, יחד עם זה המשרד רואה חשיבות בנושא הזה ואכן פועל וזאת מבלי שהתקבל איזשהו תקציב מהמדינה ובכל זאת, החלטנו אל"ף, והודענו את זה ל"יד ושם" ולארגונים, שאנחנו לוקחים על עצמנו לממן את מלוא העלויות הלוגיסטיות של הגעתם של למעלה מ-3,000 וטרנים וחיילים, אם יהיה צורך, לעצרת ב"יד ושם" ולעצרת המרכזית בלטרון.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת, שאתם תיקחו על עצמכם את ההוצאות וכו'?
אריה קורת
לגבי העולים וחיילים.
ברוך שוב
מי נחשב לא עולה - 1950, 1960, 1970? 1980 ו-1990?
אריה קורת
מ-1989 או מאנשים שהגיעו מ-1989. זה דבר אחד. דבר שני, יחד עם הרשויות המקומיות הקצנו משאבים מיוחדים לצורך ארגון פעילויות ברשויות לעולים ביישובים עצמם. ב-120 יישובים תהיה פעילות ייחודית משותפת של הרשות עם משרד הקליטה לגבי פעילויות מקומיות.

אנחנו מתכוננים, במסגרת האולפנים להנחלת הלשון, לחשוף את העולים בפני סיפורי הגבורה ואנחנו נזמין את הלוחמים שיבואו ויספרו לעולים החדשים את סיפור גבורתם. כולל ביקור בשני מוזיאונים. יש היום שני מוזיאונים של ארגון הווטרנים, זה בחדרה ובכרמיאל. ואנחנו נביא לשם גם קבוצות של עולים וגם קבוצות של בני-נוער.

ודבר נוסף שבכוונתנו, שכבר גם תקצבנו אותו ורצינו לעשות גם משהו אחר, פנינו לתיאטרון יידיש-שפיל על-מנת שיסמן כארבע הצגות בארבעה מוקדים, מתורגמות לרוסית ולהזמין את העולים הווטרנים להצגות.
היו"ר קולט אביטל
מאוד יפה.
מרק בסין
קודם אני רוצה לברך את כל העוסקים במלאכה כאן בכנסת. בשלטון המקומי התקבלה פניה מחבר-הכנסת יורי שטרן, בהיותו יושב-ראש ועדת הפנים, לעדי אלדר, יושב-ראש מרכז השלטון המקומי, בקשה שהרשויות יתנו את הדעת לנושא הזה. אני פונה כאחראי על הריכוז של הנושא, ולשמחתי, הרשויות המקומיות נענו, למרות המצב הקשה הכלכלי שלהן.
היו"ר קולט אביטל
נאמר שאושר תקציב שיבואו אליכם דרך משרד הקליטה.
מרק בסין
תכף אני אתייחס, יש כאן איזשהו בלבול.
אריה קורת
הפעילויות שדיברתי עליהן זה מהתקציבים השוטפים.
היו"ר קולט אביטל
אריה, אני מדברת על משהו אחר, לא דיברתי על הפעילות שלכם. אני דיברתי על זה שיש כנראה, קיימת החלטה עקרונית שהתקצוב של הפעולות המיוחדות בשלטון המקומי, משרד הקליטה ישמש כצינור להעברת הכספים.
אריה קורת
על-ידי כך נגדיל את מסגרת התקציב שיינתן לרשויות.
מרק בסין
השלטון המקומי, בניגוד לשנים קודמות לא מסתפק השנה במיצג רק ב-9 במאי שמתקיים כבר הרבה שנים ברשויות המקומיות. מכיוון שזה 60 שנה ובשלטון המקומי באמת מייחסים חשיבות רבה בנושא הזה, בגלל שזה 60 שנה.

וכנראה ש-60 שנה כבר לא יהיה וכשיהיה 70 שנה, לצערנו הטבע עושה את שלו, והווטרנים כבר והלוחמים והפרטיזנים חלקם כבר לא יהיו אתנו. השלטון המקומי שם לו לעצמו למטרה לנסות ולהעביר את המסר על חשיבות האירוע למדינת ישראל לקהלים כמה שיותר רחבים.
היו"ר קולט אביטל
או-קיי, אז איך תעשו את זה?
מרק בסין
אני אפרט. לכלל האוכלוסיות בתוך הרשויות המקומיות ולכן יהיו מספר פעילויות במשך שנה. זה לא רק יהיה 9 במאי. דובר כאן על משרד החינוך ולכן מבורכת היוזמה, אבל אני יודע שמשרד החינוך מטפל בנושא הזה בחטיבות ביניים וחטיבות עליונות. לא בבתי-ספר יסודיים.

אנחנו חושבים שהנושא הזה של העברת המסר - -
היו"ר קולט אביטל
בתי-הספר היסודיים ממילא לא בידיכם, אלא בידי משרד החינוך.
מרק בסין
לא, הפוך.
היו"ר קולט אביטל
זה לא הפוך.
מרק בסין
או-קיי, אז פנינו לבתי-ספר בחלק מהרשויות ובתי-הספר הביעו נכונות ובחלק מהרשויות מתקיימת הפעילות הזאת של העברת המסר במתן שיעורים או באמצעות הווטרנים בבתי-הספר היסודיים מגיל צעיר מאוד.
היו"ר קולט אביטל
אני פשוט מציעה לקצר, כי עד 11:30 אנחנו צריכים לסיים ויש לנו עוד שלושה דוברים.
מרק בסין
משפט אחד ואני מסיים. אכן הרעיון מצוין ואנחנו מברכים אותו, שתהיה תוספת תקציב באמצעות השר נתן שרנסקי, שמשרד הקליטה יהיה צינור שיבקר את פעילויות הרשויות והרשויות ידווחו למשרד הקליטה. זה יפתור בעיה חלקית כנראה, כי ממשרד הקליטה זה לא תקציב מיוחד שדיבר עליו אריה קורת, זה תקציב שוטף שבעצם הרשויות קולטות עלייה, עובדות כל השנים.
היו"ר קולט אביטל
לא, נאמר לנו שלצורך העניין הזה הסכום שאושר, סך-הכל אני כרגע לא יודעת כמה זה ואני מקווה שאנחנו נקיים עוד ישיבה. כי חלק ילך ואני מקווה שזה ילך דרך המשרד של השר שרנסקי, וחלק, שנועד לפעילות מיוחדת לעניין הזה בקרב השלטון המקומי, יועבר אליכם כתוספת תקציבית.
מרק בסין
באמצעות משרד הקליטה.
היו"ר קולט אביטל
נכון.
אלי ולק
אני מייצג את איגוד יוצאי לטביה ואסטוניה בישראל. אני ברשותך, כבוד יושבת-הראש, רוצה לנצל הזדמנות זו כדי לברך את "יד ושם" - וכאן ישנה נציגת "יד ושם" - על האירועים שהתקיימו בשבוע שעבר ועל המוזיאון שהיתה לי ולנציגי הארגון שלנו זכות לבקר בו לפני הפתיחה.

ואני חושב שאם אנחנו מדברים על הנחלת המורשת, כולל מורשת הניצחון, 60 שנה, זה אחד מהכלים החשובים שיש לנו עכשיו. אז אני קורא לכולם ואני מקווה ש"יד ושם" יעזור לא רק לאיגוד יוצאי לטביה, אלא גם לארגוני עולים אחרים בצורה מאורגנת לבקר במוזיאון. זה דבר ראשון.

דבר שני, אנחנו ארגון קטן, אמנם רק אני נרשם לארגון-הגג של סופה לנדבר, משום שאנחנו בדרך-כלל מדברים עברית. איגוד יוצאי לטביה הוקם ב-1947, אבל אנחנו לא חיפשנו הרבה תקציבים והפקנו ספר, "יהודי לטביה בחזית המלחמה בנאצים".

הספקתי להעניק לשר שרנסקי ואני מעניק את זה לוועדת העליה וקליטה. כאן הוספו נתונים על 4,517 יהודי לטביה שנלחמו במלחמת העולם השניה. החל מספרד וכלה בבריגדה מארץ-ישראל. רובם, מתוך 4,500, אני חושב ש-4,000 נספו בחזיתות.

יחד עם זאת, התקציבים שלנו - או האמצעים - מאוד דלים. אנחנו לא מקבלים הקצבה ותמיכה משום גורם ציבורי. ולכן גם אני שומע כאן על סכומי עתק, אנחנו מבקשים סך-הכל 11,500 ש"ח כדי לאסוף את הווטרנים - או ותיקי מלחמה, אני לא אוהב את המילה "וטרנים" - ותיקי המלחמה שלנו ביער בן-שמן, ביער פעילי עלייה שהוקם לא מזמן. בסך הכל אנחנו צריכים שמישהו יסייע לנו בהבאת עולים באוטובוסים וכיבוד קל.
היו"ר קולט אביטל
לואיזה רושמת.
אלי ולק
המכתב כבר נמסר לשר שרנסקי.
אברהם כהן
אני אממן את זה.
אלי ולק
או-קיי, הנה אברהם כבר מימן את זה.
היו"ר קולט אביטל
סליחה, פשוט יש פה טעות, אני לא ידעתי שאברהם בא הנה בתור תורם היום. על זה, אברהם, אומרים, יש "גיברס", יש "נמרס".
לואיזה וליצקי
אני רק רוצה פשוט להעמיד את הדברים על דיוקם. יכול להיות שזה פשוט לא כל-כך, לא היה ברור מהדברים של השר שרנסקי. אנחנו נמצאים כרגע בעיצומו של משא ומתן עם משרד האוצר לגבי אותן הפעילויות שהשר פירט קודם. ביניהן גם הנושא של מדליה.

המדינה כבר לא מנפיקה מדליה מכיוון שכבר הצלחתם לאסוף כסף ולדאוג לזה שהמדליה. אבל אנחנו חושבים שזה ראוי שהמדינה תממן את המדליה הזאת.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת, שאתם תחזירו כסף?
לואיזה וליצקי
ברגע שהכסף יתקבל ממשרד האוצר, המטרה היא שלכל הווטרנים יוחזר הכסף והם יקבלו את המדליה הזאת בחינם. זה מה שניסיתי להגיד, סליחה שזה היה באמצע הדברים שלך, אבל זאת היתה המטרה.
צבי קן תור
מדברים פה על אירוע שאמור להיות התרוממות רוח ואני פה שומע כל מיני מקלות שמנסים להכניס לגלגלים.
היו"ר קולט אביטל
אף אחד לא רוצה להכניס מקלות, כולם רוצים כסף.
צבי קן תור
בדיוק. אז לכן אני אומר, אם יש דברים שרצים בלי התקציבים של המדינה, תנו לזה לרוץ. סתם דוגמה, הבול, אם תסתכלי טוב, אגב, זה פי 34 רוסי.
היו"ר קולט אביטל
צריך משקפיים חזקות כדי לגלות את זה.
צבי קן תור
והכיתוב, בניגוד לכל בול נורמלי בארץ, הוא עם רוסית, שהקפדנו על הדבר הזה. לכן אני מבקש, העסק הזה רץ, תנו לזה לרוץ. תהיה מדליה, גם החברה הממשלתית למדליות כן עומדת להנפיק מדליה בנושא הזה.
היו"ר קולט אביטל
אבל למה צריך כפילויות?
צבי קן תור
זו מדליה של אספנים.
היו"ר קולט אביטל
זה לאספנים, או-קיי.
צבי קן תור
ולכן אני אומר, תנו לעסק הזה לרוץ. עכשיו גם מתקיימים עוד בנושא של הדרכות והסברות כולל יום עיון בהשתתפות צה"ל של המכללה לפיקוד טקטי ב-4 בחודש בלטרון. בהשתתפות של וטרנים שבאים להשתתף כמנחים בסדנאות האלה. בשיתוף עם כולם.

לכן אני אומר, ואמר את זה פה ברוך, נכון שהווטרנים הרוסיים הם הדומיננטיים והם אלו שיקבעו את החותם על הנושא הזה, יש עוד ארגונים ואנחנו מנסים לשלב את כולם.
ברוך שוב
כמה משפטים.
היו"ר קולט אביטל
סליחה, ברוך. הוא צריך פשוט לנהל ישיבה בעוד שלוש דקות.
ברוך שוב
אז רציתי שהוא ישמע מה שיש לי לומר.
היו"ר קולט אביטל
אז אני אמסור לו, אני מבטיחה לך.
יורי שטרן
אל"ף, אני קודם כל מתנצל לפני ברוך שוב, שאולי אפילו אנחנו משפחה. לא היתה כוונה להגביל את ההשתתפות רק ליוצאי ברית-המועצות. ואני חשבתי פשוט שרובם מאורגנים ממזרח אירופה, פרטיזנים וכו', אצל אברהם כהן. ואברהם וארגונו הם שותפים קבועים.

ואת רוב החומר בעברית קיבלתי באמת מארגון הנכים ועדיין החומר חסר ואני שוב פונה. זה גם מרצים וגם סרטים וכו'. כי ההחלטה של רשות השידור לשדר נותנת בסיס, אבל החומר צריך להיות. אפרופו, מיקי מירו הסכים שחודש לפני יום הניצחון, כל בוקר יש שתי דקות על מלחמת העולם השניה בקול ישראל.
היו"ר קולט אביטל
תגיד לי, שכבר לא תהיה חבר-כנסת, תהיה מוכן לרכז כמה דברים גדולים?
יורי שטרן
ריכזתי. לגבי הכנסת, פה תהיה תערוכה שקיבוץ לוחמי הגיטאות מכין. וכעקרון הכנסת מוכנה גם שתהיה שורה של תערוכות אחר-כך. ושוב, אנחנו נהיה בקשר אתכם.

צה"ל. תראו, מה שסיפרתם, במיוחד האירוע של הצנחנים, זה ענק וכל הכבוד, אבל התרשמותי, אל"ף, שהדגש בשאר האירועים הוא על השואה ולא על הניצחון ואנחנו ביקשנו. בוא לא נשכח שהעם היהודי ניצח.
זהר ולוצקי
לא, אני מבקש להדגיש. הדגש הראשי של קצין חינוך ראשי לשנה הזו זה אחד משניים, זה הנושא של 60 שנה לניצחון.
יורי שטרן
מאה אחוז, אז תהיה לנו פגישה ואני מקווה שזה ייכנס כמו שבאמת במשרד החינוך. דבר אחרון, בגלל כל העיכובים וגם אין תקציב למדינה ולכן גם מה שמשרד האוצר מוכן לתת לנו היום, הוא רק יכול להעביר להחלטת הממשלה, אחרי קבלת התקציב. כל זה מכניס אותנו ללוח זמנים בלתי אפשרי.

לכן אני חושב שכבוד יושבת-הראש, אנחנו צריכים בין היתר לדאוג לכך שהפעילות הזאת תימשך. שמעבר ל-9 במאי אנחנו נמשיך במערכות השונות.
היו"ר קולט אביטל
או-קיי. אם אתה צריך לצאת, אתה תצא.
ברוך שוב
אז אני רוצה אליך. ראשית, אני מלא התפעלות מהפעילות שלכם ואני מוריד את הכובע. כי אני עד שבאתי הנה לא הייתי בקשר כל-כך קרוב עם כל-כך הרבה חברי-כנסת שבאמת עם כל הלב עושים את העבודה הזאת.

עכשיו באופן מעשי. אנחנו, הארגון שלנו, מדי שנה בשנה לפני יום הניצחון ויום השואה, אנחנו שולחים מכתבים לקצין חינוך ראשי של צה"ל, למפקח על בתי-הספר, ואנחנו פונים אליהם ואומרים: "אנחנו עומדים לרשותכם עם מרצים".
היו"ר קולט אביטל
בסדר.
ברוך שוב
אני מציע שנעשה אותו דבר עם קבוצה מרוכזת.
יורי שטרן
דרך אגב, יש פרט אחד קטן, כבוד היושבת-ראש, אני מבקש.
מרינה סולודקין
אתה זוכר, תכננו מכתב של ראש-הממשלה.
יורי שטרן
זהו, בדיוק. אנחנו כללנו את זה בתכנית שהגשנו לממשלה ולזה עדיין לא היתה שום התייחסות. אנחנו מבקשים שראש-הממשלה או נשיא המדינה, יפנה, כמו שזה מקובל בארצות ברית-המועצות לשעבר, לווטרנים - לכל הארגונים יש להם רשימות וכתובות והכל - עם אגרת ברכה מאחד מראשי המדינה. או ראש-הממשלה או נשיא המדינה.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת עם לוח זמנים קצר, אני באתי הנה עם 40 חום, אני מבקשת לתת לי לסיים, או-קיי.

אני רוצה לסכם ככה. אל"ף, אנחנו אחרי שיעבור התקציב, אינשאללה, בהנחה שהוא יעבור, ולמרות שהכנסת יוצאת לפגרה, אנחנו נקיים ישיבה נוספת כדי לקבל דיווח ממשרדו של השר שרנסקי ומהאוצר, אם אושר התקציב וכמה תקציב אושר.

כי בעניין הזה של התקציב תלויים כל יתר הדברים שעליהם דיברנו היום, פרט לפעילות של אברהם, כי אברהם דאג לעצמו. ואם יוחזר לו כסף, מה טוב. אבל אם אנחנו רוצים את העצרת המרכזית, אם אנחנו רוצים את הפעילות של משרד החינוך, אם אנחנו רוצים את הפעילות של השלטון המקומי, צה"ל כרגע מממן את עצמו, אבל בכל זאת יהיה צורך בעזרה. אם אנחנו רוצים את כל הפעילות הזו, כל זה יהיה תלוי בהחלטת הממשלה.

ולכן בין אם תהיה פגרה, זאת אומרת, אם לא יעבור התקציב, אנחנו כולנו ב"ברוך", אבל בהנחה שהתקציב יעבור, אז אנחנו נעשה ישיבה מיד אחרי שיעבור התקציב, כנראה בשבוע הראשון או השני.

גם צריך לתת להם לבוא בדברים עם האוצר, בסביבות ה-10 או ה-11 באפריל, כדי לקבל עדכון. אל"ף, אם התקציב עבר. בי"ת, אם אפשר, גם איך הוא יחולק כדי שאנשים ידעו על מה הם יכולים לסמוך. אנחנו גם מדברים על זה שהסך-הכל הוא שלא נותר כמעט זמן. אם הם צריכים להוציא הודעות על העצרת, לארגן את העצרת. ולכן אי אפשר יותר ואנחנו נכנסים גם לתקופה של פסח, ושכולם יטיילו להם ואנחנו פשוט נעמוד פה, גם אם יאושר התקציב ויאושר מאוחר - אנחנו נעמוד מול שוקת שבורה.

אז לכן אנחנו נקיים ישיבה נוספת לקבל עדכון. שנית, אני מבקשת עד אז ואנחנו פה רשמנו דברים והם ישנם בפרוטוקול. כל מי שמארגן אירועים, אנחנו מבקשים לקבל מכם תוך שבוע לוועדה, אנחנו ננסה לרכז דברים, לפרסם איזושהי רשימה כוללת בעיתונות של האירועים שמתוכננים. כדי שאנשים יקבלו רשימה אחת מרכזית שנוכל פשוט להפיץ אותה כמה שיותר מהר.

אלה שני דברים שאני חושבת שצריך לסכם אותם. ברור לחלוטין שאנחנו פונים מכאן לשר האוצר ולממשלה לאשר כמה.
מרינה סולודקין
זה הכי חשוב, מכתב של הוועדה לשר האוצר.
היו"ר קולט אביטל
כדי שהתקציב הזה יאושר. עכשיו אצלנו בוועדה, חברת-הכנסת מרינה סולודקין היא זו שמרכזת את כל הנושאים, אני לא ידעתי שקם ועד ציבורי בראשותו של יורי שטרן, אבל אני מאוד שמחה. על כל פנים אני מניחה.
מרינה סולודקין
אנחנו ביחד מרכזים.
היו"ר קולט אביטל
או-קיי. ואחרון אחרון חביב, תראו, אני באמת חושבת שאין מקום פה למחלוקת. כל הארגונים, אל"ף, מוזמנים. בי"ת, אני באמת פונה למשרד החינוך, אנחנו נעביר לכם רשימה בצורה מאורגנת של כל הארגונים, תפיקו תועלת מכל האנשים שהשתתפו במלחמות האלה, כדי שנוכל באיזשהו אופן להגיע לפריסה כמה שיותר רחבה.

זה לא כלול בתכנית העבודה, אבל כיוון שמדובר על זה שהחגיגות או האירועים בשלטון המקומי יימשכו שנה. מכיוון שאנחנו רוצים שהדבר הזה יגיע לכמה שיותר בתי ספר, אני פונה אליכם, תבדקו אפשרות להכין איזושהי תערוכה, גם אם בצורה של פלקטים עם צילומים, אפשר לעשות את זה יחסית לא יקר. שהתערוכה הזאת אפשר יהיה להפיץ אותה לבתי-הספר.

אני פונה, תבדקו את האפשרות הזו. זה לא דבר יקר, יש מספיק חומר תיעודי, אפשר לעשות דבר כזה ואז הוא יוכל לשמש בתי-ספר במרוצת הרבה מאוד זמן.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 11:40

קוד המקור של הנתונים