ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 23/03/2005

פרוטוקול

 
מעקב אחר החלטות הוועדה בנושא אנטנות סלולריות על גגות הוסטלים לקשישים

2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
23.3.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 224
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, י"ב אדר ב' התשס"ה (23.3.2005), שעה 9:30
סדר היום
מעקב אחר החלטות הוועדה בנושא אנטנות סלולריות על גגות הוסטלים לקשישים.
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל - היו"ר
רומן ברונפמן - מ"מ היו"ר
מרינה סולודקין
מוזמנים
ד"ר סטיליאן גלברג - ראש אגף רעש וקרינה, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד אורלי חורש-קופמן – הלכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד שלומי פרידן - הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
דורית נגד - מנהלת מחלקת דיור מחוז ירושלים, המשרד לקליטת העלייה
משה גלילי- סמנכ"ל ספקטרום, משרד התקשורת
מר חיים מזר - סגן סמנכ"ל ספקטרום, משרד התקשורת
עו"ד ברוריה מנדלסון - הלשכה המשפטית, משרד התקשורת
שירה תלמי - מינהל תכנון, משרד הפנים
אסף אייזן - מנהל בפועל, פורום החברות הסלולריות
אירנה נוביקוב - אחראית על פניות עולים, עיריית באר שבע
אדריכלית אניה צ'ריקובר - מנהלת מחלקת תכנון, עיריית באר שבע
ד"ר מנחם מרגליות - מרכז למחקר גרעיני נחל שורק
אריק אלדר - סמנכ"ל רווחה, מנהל הדיור המוגן, חברת עמיגור
רחל פרימור - חברת עמידר
זמיר שליט"א - יועץ במפגעים אלקטרומגנטיים
ליחי טופז - מקליט, חברת חבר
יועצת משפטית
אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון

רשמה: תמר שפנייר


מעקב אחר החלטות הוועדה בנושא אנטנות סלולריות על גגות הוסטלים לקשישים
היו"ר קולט אביטל
אנחנו ממשיכים בסדר היום, וסדר היום כרגע הוא שאנחנו צריכים לדבר על היישום, לבדוק מה קרה הלאה, מעקב אחרי ביצוע ההחלטות של הוועדה, איפה אנחנו עומדים היום עם החלטות הוועדה. כיוון שבנושא מטפל גם חבר הכנסת ברונפמן, אני משתפת אותו בניהול הישיבה הזאת. אני רוצה לקרוא את החלטות הוועדה מהישיבה הקודמת בנושא, ב-3.1.2005:

"הוועדה קוראת למשרדים לאיכות הסביבה והבריאות, לפעול בשקיפות תוך יידוע הדיירים שהקרינה אינה מזיקה לשוהים מתחת לאנטנות ולפעול בידיעתם ובהסכמתם תוך קבלת אישור הדיירים למיקום בו יוצבו אנטנות ולמספרן".

האם יש כאן מישהו מהמשרד לאיכות הסביבה?
סטיליאן גלברג
כן.
רומן ברונפמן
ד"ר גלברג, קודם אני מבקש להוסיף חצי משפט. כל מי שמשתתף פה - גם נציגי משרד התקשורת, וגם נציגים של משרד איכות הסביבה - יודעים שבכנסת מתעצמת חקיקה שתסדיר את הצבת האנטנות על גגות בתים. אני מבקש, בנוסף לשאלת יושבת-ראש הוועדה, קצת להרחיב את הדיבור ולהסביר לוועדה איך אתם מתכוננים לפעול לקראת יישום החקיקה, כי לפי התחושה שלי החקיקה תסתיים בתוך מספר חודשים, בהנחה שאנחנו לא יוצאים לבחירות, וכך זה מצטייר נכון לרגע זה. זה מחייב את משרדי הממשלה וכמובן את הנציגים של החברות הסלולריות להיערך לקראת זה. איך נראית לכם הערכת מצב ומה אתם מתכוונים לעשות?
סטיליאן גלברג
בניגוד להרגשה של חבר הכנסת ברונפמן, אנחנו חיים בהרגשה הזאת, שאוטוטו עוד כמה חודשים יהיה חוק, קרוב לשבע שנים. המשרד לאיכות הסביבה מקדם את חוק קרינה בלתי מייננת קרוב לשבע שנים.
רומן ברונפמן
לא הייתי מהמר עכשיו על הטעויות הפוליטיות הטקטיות שלי. לפי מה שאני קורא את המפה בכנסת, אם לא נצא לבחירות, החקיקה תושלם במהלך 2005. זאת לא שאלה סתם, תאמין לי.
סטיליאן גלברג
אנחנו מאוד נשמח אם החקיקה תושלם. הצעת החוק של המשרד לאיכות הסביבה – זאת לא הצעת חוק ממשלתית כי הממשלה עוד לא אישרה אותה – מטמיעה את הנושא של שקיפות מלאה. למרות שהדבר אינו ישירות בסמכותנו, אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי שתהיה כמה שיותר שקיפות.
היו"ר קולט אביטל
מדוע הדבר לא בסמכותכם? אם זה לא בסמכותכם, בסמכות מי זה?
סטיליאן גלברג
מיד אסביר. ברשותך, אחזור על התהליך שמאפשר הקמה והפעלה של מוקד שידור. כאשר חברת סלולר מגיעה למסקנה שהיא צריכה באיזשהו מקום מוקד שידור, היא מציעה מספר חלופות. עבור כל אחת מהחלופות מתבצע דו"ח בטיחות קרינה. הדו"ח לוקח בחשבון את מקסימום הקרינה שמוקד השידור מסוגל להוציא, מקבלים על חלק מההצעות היתר להקמה והפעלה זמנית באותו מוקד שידור. עם ההיתר הזה, החברה הסלולרית הולכת או לוועדת התכנון, כאשר מדובר על תורן שמעל 9 מטר - -
היו"ר קולט אביטל
אתם מסתפקים בבדיקה טכנית?
סטיליאן גלברג
בדיקה תיאורטית לחלוטין, עוד אין כלום. אז זה עובר לוועדת התכנון העירונית.
היו"ר קולט אביטל
אם כך, מי אחראי לכך שתהיה שקיפות? הוועדה העירונית?
סטיליאן גלברג
ועדת התכנון העירונית יכולה לפרסם - אם כי אין חקיקה שמחייבת אותה, אבל גם אין חקיקה שמונעת ממנה - שהיא שוקלת הקמת מוקד שידור במקום כזה או אחר. אין מנגנון בתוכנית מתאר ארצית.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת שזאת אפשרות, אין שום חובה.
רומן ברונפמן
זה הולך ונסגר. גם משרד הפנים תיקן תקנות, גם משרד התקשורת מתייחס אחרת לנושא. יש גם חקיקה בהכנה. זה בדיוק שינוי המדיניות.
סטיליאן גלברג
בעיקר בזכות הדיונים בוועדות הכנסת, חל שינוי גם במדיניות של משרד הפנים. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה כבר שיש צורך לתת סמכויות רחבות יותר לוועדות התכנון גם בנושא של יידוע הציבור וגם לגבי ההחלטה לגבי מיקום האנטנה, מעבר לנושא של בטיחות קרינה. הסברתי בפעם הקודמת שכרגע יש פיצול - למשרד לאיכות הסביבה יש סמכות אך ורק בנושא של בטיחות קרינה; אם האנטנה לא מסוגלת לגרום לחשיפה מעל רמה מסוימת, אין אפשרות למשרד לאיכות הסביבה להתנגד גם אם האנטנה נמצאת במקום שמבחינת חשש הציבור אין הצדקה שתהיה שם. לוועדת התכנון יש כיום אך ורק שיקולים נופיים, וגם הם לא יכולים להתנגד להצבת אנטנה במקום שמבחינת רגשות הציבור, ללא שום קשר - -
היו"ר קולט אביטל
סליחה, אדוני, יכול להיות שהתשובה תהיה ממשרד הפנים - אני רוצה להבחין בין סמכות לבין חובה. אני עוד לא שמעתי שאם לא נאמר לאדם, אין לו סמכות ליידע את הציבור. ליידע את הציבור זה דבר שאפשר לעשות גם בלי סמכות.
סטיליאן גלברג
נכון, אמרתי את זה. המשרד לאיכות הסביבה מפרסם מדי חודש, דרך האינטרנט ועל-ידי שליחת אינפורמציה דרך מרכז השלטון המקומי לכל המחוזות של המשרד לאיכות הסביבה, נתונים לגבי כל אחת ואחת מהאנטנות, מוסוות ולא מוסוות.
רומן ברונפמן
אבל הוא מפרסם בדיעבד.
סטיליאן גלברג
מפרסם בדיעבד. החל מתחילת החודש הבא, כתוצאה מהדיון שהתקיים בכנסת, החליט השר לאיכות הסביבה שאנחנו נפרסם גם את אותם היתרי הקמה מראש, כלומר אנחנו נפרסם בחודש מרץ: "אושרו להקמה – שזה הרבה לפני שלב ההקמה - כך וכך אתרים". יש הסתייגויות של החברות הסלולריות בטענה שזה סוד מסחרי או פגיעה בעסקים, אבל אנחנו נתמודד עם ההסתייגויות האלה.
רומן ברונפמן
השר לאיכות הסביבה התבטא גם בנושא המימון. הוא התייחס לתקציב 2006, בנושא של מימון הבדיקות. אתם תתייחסו לזה?
סטיליאן גלברג
המשרד לאיכות הסביבה סבור שצריך לנתק את הקשר שקיים היום - -
רומן ברונפמן
האם זה קיבל ביטוי בתקציב הקרוב?
סטיליאן גלברג
עוד לא.
היו"ר קולט אביטל
הם עוד לא ישבו לתכנן את התקציב הקרוב. בבקשה גב' שירה תלמי ממשרד הפנים.
שירה תלמי
המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה בתחילת מרץ שינוי בהוראות תמ"א 36א, שמתייחס למספר נושאים אבל מה שחשוב לעניין שלנו אלה שני נושאים עיקריים - הרחבה של יידוע הציבור והרחבה של יכולת הוועדות המקומיות נותנות ההיתרים להתנגד למתן ההיתרים.
היו"ר קולט אביטל
של ועדות או של אזרחים?
שירה תלמי
הוועדות יכולות להתנגד למתן ההיתרים. כשיהיה יידוע, אפשר - -
היו"ר קולט אביטל
גם האזרחים יכולים.
רומן ברונפמן
אזרחים תמיד יכולים להתנגד.
היו"ר קולט אביטל
לפעמים זה מאוחר מדי ואין להם הזדמנות.
שירה תלמי
האזרחים יכולים להגיש התנגדויות למתן ההיתרים. זה יהיה בהליך כמו שקבוע בחוק, אבל ברור שמה שהיה בעבר, כמו שהיום התמ"א מאושרת, יידוע הציבור הוא מאוד מצומצם, היידוע חייב להיעשות באנטנות גדולות ויש כל מיני פרמטרים לדברים האלה. היום זה יהיה לכל בקשה להיתר. אני חושבת שזה ייתן חשיפה מאוד גדולה.
היו"ר קולט אביטל
איך למשל הציבור יידע מזה? באמצעות איזה פרסום?
שירה תלמי
החוק קובע בצורה מסודרת איפה זה יפורסם - עיתונות, באיזו עיתונות, לוחות מודעות. זה מאוד מסודר, זה משהו שצריך לתת חשיפה גדולה וכולם יכולים לראות את זה בכל מיני מקומות. לפי ההוראות החדשות, גם הוועדות המקומיות יכולות, משיקולים מאוד רחבים שקשורים במטרות התוכנית, להתנגד. כמו שהתמ"א מאושרת היום, ההתנגדות של הוועדות המקומיות מוגבלת בעיקר לשיקולים אדריכליים, נופיים.
רומן ברונפמן
מתי השינוי ייכנס לתוקף?
שירה תלמי
במרץ זה הועבר להערות הוועדות, אני חושבת שזה יחזור באפריל למועצה הארצית ואני מקווה שזה ייחתם עד סוף אפריל.
היו"ר קולט אביטל
אני פשוט לא שקטה, ואני רוצה להבין עד הסוף. אתם באים ואומרים שהמועצות המקומיות יכולות להתנגד בעיקר מטעמים של אדריכלות וכו'.
שירה תלמי
כך זה היום, וזה משתנה. תהיה אפשרות להתנגד ממגוון של טעמים.
רומן ברונפמן
אם אני לא טועה, יש גם המושג שנקרא רגישות הציבור.
שירה תלמי
יש לנו בעיה עם המונח "רגישות הציבור". ניסו להכניס אותו, וקיבלנו ייעוץ משפטי שאין דבר כזה. יש הרבה תקדימים משפטיים, קשה להגדיר את העניין הזה, ובבתי משפט זה לא תופס.
רומן ברונפמן
מה אתם מציעים במקום?
שירה תלמי
יש בתמ"א שורה של מטרות התוכנית, בין השאר בריאות הציבור. אפשר למצוא כמעט כל דבר בתוך מטרות התוכנית, להיאחז בו בשביל להתנגד לאנטנה.
היו"ר קולט אביטל
מר זמיר שליט"א, יועץ פרטי במפגעים אלקטרומגנטיים.
זמיר שליט"א
נאמר פה שבטיחות הדיירים שהאנטנה מותקנת מעליהם היא חשובה, ויְיַדעו אותם. אבל הבעיה היא לא שלהם אלא של השכנים, מכיוון שאנטנה משדרת הצידה. אלא שמלמטה לא חוטפים כלום, אלה שממול חוטפים את כל הקרינה. לכן בכל הכתובים צריך להתחשב גם בשכנים.
שירה תלמי
היידוע הוא לא רק למי שגר בבניין, היידוע הוא לכל אזור המגורים.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת שגם השכנים יכולים להגיש התנגדויות.
אסף אייזן
אני רוצה להעיר שתי הערות לגבי הדברים של המשרד לאיכות הסביבה. אכן המשרד אמר שהוא יפרסם מראש את היתרי ההקמה. צריך לזכור שהיתרי הקמה נעשים למספר חלופות, לא בהכרח בכל חלופה כזאת יקום אתר.
סטיליאן גלברג
בין 25% ל-35% מהחלופות שנבדקות, מוקמות בסופו של דבר.
אסף אייזן
זאת אומרת שיפורסם הרבה מידע, ואנשים יחשבו ששם הולכים להקים אתר ובפועל לא יקום שם אתר. אנחנו חושבים שזה יכול אפילו להטעות.
היו"ר קולט אביטל
השאלה איך מפרסמים את זה. אם מפרסמים את זה נכון - שאלה חלופות, אופציות - זה נותן לאנשים שמתנגדים ולוועדות מספיק זמן כדי להתארגן ולהגיד: זאת אופציה עדיפה, והאופציה ההיא נראית לנו מסוכנת.
אסף אייזן
יכול להיווצר מצב שיפרסמו את האופציות ואנשים יחשבו ששם אכן יש אנטנה ויגידו: "היא מוחבאת, בגלל זה אנחנו לא רואים אותה". לכן צריך את ההבהרה.
היו"ר קולט אביטל
נעבור את הגשר כשנגיע אליו.
אסף אייזן
לגבי הבדיקות התקופתיות - אם המשרד לאיכות הסביבה או כל גורם ממשלתי אחר ייקח את זה על עצמו, אני חושב שזה יהיה הדבר הטוב לכל הצדדים. לנו אין שום התנגדות לכך.
משה משען
אשר להיתרים שניתנים על-ידי המשרד לאיכות סביבה - ההיתר שניתן קרוי היתר תיאורטי שמבוסס על דו"ח ספציפיקציות שהוא מקבל מאיזושהי חברה, במקרה שלנו חברת גל-סייף שאני מבין שהיא קשורה באיזושהי צורה לנחל שורק.
מנחם מרגליות
סליחה, זאת עלילת דם. אין שום קשר.
משה משען
אני חוזר בי. ובכן, כשניתן היתר על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, מדובר על היתר שניתן על פי דו"ח תיאורטי ובהיתר הזה מאפשרים תקופת הרצה של 3 חודשים. אמרתי גם בוועדת הפנים ואני חוזר גם כאן - מדוע אי אפשר לקחת את אותן אנטנות שהספציפיקציות שלהן מוכרות וידועות, בשדה פתוח לעשות את ההרצה ולראות אם האנטנה תקינה או מקולקלת, ולא לעשות את הניסיון הזה על גבם של תושבי ההוסטלים או השכנים שממול. זה דבר שלדעתי צריך לתת עליו את הדעת.
מנחם מרגליות
הייתי מבקש להתייחס לנקודה הזאת. אני מנחם מרגליות, מנחל שורק, לא חברת גל סייף - אני מדגיש פעם שנייה. אפתח בהדגשת נקודה שכבר עלתה כאן. הרעה החולה, כפי שאני מרגיש אחרי כמה שנים טובות של ניסיון במדידות במערכת הסלולרית, היא בעיית אמון הציבור. איך שהמערכת בנויה כיום, של קיום קשר עסקי בין הנבדק לבודק, זה שורש הרע. אני מברך על כל יוזמה שתצליח לנתק את זה. המשרד לאיכות הסביבה הוא בעל המנדט לבדוק והוא צריך לבצע את העבודה הזאת. איך הוא יעשה זאת בדיוק, זה לא חשוב כרגע אבל זה צריך להיות בלי קשר בין הבודק לנבדק.
היו"ר קולט אביטל
ולא על חשבון החברות הסלולריות.
מנחם מרגליות
גם אם זה יהיה על חשבונן, שלא יהיה קשר בין נבדק לבודק. זה צריך אולי כן להיות על חשבונן.
אורלי חורש-קופמן
זה חייב להיות על חשבונן. המזהם - משלם.
היו"ר קולט אביטל
זה לא חייב.
רומן ברונפמן
הקשר בין נבדק לבודק, שמי שמשלם הוא מי שמזמין, התגלה דווקא בוועדה הזאת ולא בשום ועדה אחרת של הכנסת שאולי רלוונטיות לנושא. דבר שני, מה שאת אומרת, גב' אורלי חורש-קופמן, נוגד את עמדת השר. השר שלך דווקא חושב הפוך. הוא חושב שאפשר למצוא בתקציב של משרדכם את המימון הראוי לעריכת בדיקות. זה אני אומר משיחה איתו.
היו"ר קולט אביטל
פה זה גם עניין עקרוני. מה שמפריע הוא, שיועצת משפטית של משרד טוענת שהתשלום חייב להיעשות על-ידי חברות הסלולר.
אורלי חורש-קופמן
אני יכולה להסביר את עמדתי, ואני מצטערת שכך התפרצתי לדבריו של מנחם מרגליות כי הוא אמר כאן דברים. אין שום הצדקה שאתה ואני והוא נשלם על הבדיקות האלה. מדובר כאן באלפי בדיקות שמבוצעות מדי שנה, זה המון כסף. האם יש הצדקה שאת ואני נשלם על כך?
היו"ר קולט אביטל
זאת עמדה אישית או עמדה משפטית?
אורלי חורש-קופמן
לדעתי זאת עמדה משפטית שלפיה המזהם משלם, ומי שמזהם פה או עלול לזהם זאת חברה סלולרית.
רומן ברונפמן
את מדברת על אגרות.
אורלי חורש-קופמן
בדיוק.
רומן ברונפמן
אז אפשר למצוא דרך יותר נאותה, שתנתק את הקשר של תשלום ישיר בין הקרטל לבין המעבדות. היושבת-ראש לא מבינה שאת מדברת על אגרה, והיא מתקוממת בצדק. את מדברת על מימון עקיף, לא מימון ישיר.
אורלי חורש-קופמן
זה מה שאני אומרת.
היו"ר קולט אביטל
אני מציעה שכרגע לא ניכנס לוויכוח הזה. אני חושבת שהעמדה שהגב' חורש מבטאת היא עמדה עקרונית, לא עמדה משפטית. אני יכולה באותה מידה להגיד לך שלמשרד לאיכות הסביבה יש אחריות לבטיחות סביבתית, ולכן אם הוא מחליט לבצע בדיקות הוא צריך לעשות זאת ולמצוא את מקורות המימון. זאת גם עמדה של היועצת המשפטית של הכנסת בנושאים מסוימים. מה ניתן לעשות, אני אשמח לפרט לך אחר כך. חשוב כרגע שננתק את הקשר בין המממן לבין עריכת הבדיקה עצמה. אני יכולה לתת לך דוגמא של ועדת החקירה לאיתור נכסים של נספי השואה, שהקמנו פה בכנסת - הבנקים שילמו את הבודקים ובדיעבד כולנו חושבים שזה היה לא נכון.
מנחם מרגליות
ברשותכם, אחזור להיבט הטכני. צודק שליט"א בכך שכאשר בודקים נתונים תיאורטיים של אנטנה - ואנחנו מדברים על אנטנות שמיוצרות על-ידי יצרנים אחראים בעולם - אנטנה מדגם מסוים היא בדרך כלל האנטנה מהדגם הזה עם הנתונים האלה. הפואנטה המרכזית שבגללה באים לבדוק אתר, היא כדי לבדוק אם מה שנאמר בתכנון אכן בוצע בשטח. כאשר בודק בא, הוא לא בודק רק רמת קרינה, הוא בודק האם כשנאמר שהתורן יהיה 6 מטר הוא לא במקרה 3 מטר, והאם כשכתוב שהאנטנה היא אנטנה והיא מתוארת כמוצבת על איזשהו מוט, היא לא פתאום מופיעה בתוך דוד שמש, וכשאומרים שהיא מוצבת על דופן הגג היא לא במקרה, בגלל נוחיות של מתקין, מותקנת מטר בפנים שאז היא הופכת לבעיה למי שבא לעשות משהו. כלומר, הבעיה המרכזית לא כל כך הבעיה הטכנית וגם לא כל כך המדידה של הקרינה, כמו הווידוא שמה שהוצהר עליו בתוכנית בוצע בפועל בשטח. אם נסתפק בבדיקה טכנית תיאורטית, את זה גמרנו כבר לפני שנים רבות. ההתאמה בין תוכנית לבין ביצוע, הווידוא שמה שהוצהר זה מה שבוצע, זאת הבעיה שדורשת בדיקה, זאת הבעיה שדורשת את הנוכחות של אדם, צילום בשטח ותיעוד.
רומן ברונפמן
מה שהיום לא מתקיים.
מנחם מרגליות
להיפך, זה מתקיים. את זה אי אפשר לעשות על שלב הנייר, את זה צריך לעשות אך ורק כשזה כבר בשטח.
משה משען
אני מתייחס לעובדות כפי שמציג ד"ר מרגליות, שמדובר כאן בווידוא של מה שאותו דו"ח תיאורטי מספר לנו. אני יכול לספר לכם מניסיון אישי שלי. אני גר ברחוב יהודה הלוי, יש לי דו"ח של אותה חברת גל סייף, ועל פי דו"ח תיאורטי ניתן אותו היתר. בדו"ח מסופר שהגג שלי, שעליו דירתי בנויה, וגגות נוספים באותו רחוב, אינם מאוכלסים ברציפות. אולי אני לא נחשב כבן-אדם, הגג שלי לא מאוכלס ברציפות, אחרים אולי - -
היו"ר קולט אביטל
אני מבינה שאתה בא לוועדה כבר פעם שנייה. הוועדה הזאת לא דנה במקרים פרטניים. זאת ועדת העלייה והקליטה. אנחנו התכנסנו כאן לא כדי לדון בגג הפרטי שלך.
משה משען
אני מדבר כאן על עיקרון, סליחה.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו התכנסנו בפעם השנייה בגלל נושא שנקרא הוסטלים של עולים. אני מבקשת - שמענו, רשמנו לפנינו, אנחנו לא יכולים יותר להמשיך לדון במקרה שלך. אני מצטערת שהנציגה של משרד הקליטה קמה ועזבה דווקא בנקודה שאותה רצינו לבדוק איתה. אני מציעה, אלא אם יש לך משהו מאוד עקרוני להוסיף, שתסיים את עדותך היום.
משה משען
אני מדבר על דבר עקרוני. אותם דו"חות שמוגשים למר גלברג, שהוא בתום לב קורא את הדו"ח ובדו"ח אומרים לו: הגגות האלה לא מאוכלסים. הוא מתייחס לזה כלשונו ונותן היתר. ייתכן שאם הוא היה יודע שהגגות ממול כן מאוכלסים והקרינה היא ישרה לכיוון אותם גגות, הוא היה - -
היו"ר קולט אביטל
הדבר הזה יבוא על פתרונו עכשיו, אני מאמינה, באמצעות התקנות החדשות של משרד הפנים.
משה משען
הלוואי.
היו"ר קולט אביטל
יש פה תקנות, אנחנו שומעים על התקדמות, מבחינתי זאת התקדמות מאוד טובה ומאוד רצויה, בוודאי ברמת הפתרונות של השלטון המקומי. תינתן אפשרות לכל אותם הדיירים, גם באותו הבית, גם בבית שליד, להציג התנגדויות ולהודיע: הגג הזה כן מאוכלס, הבית הזה כן מאוכלס. הדבר הזה יבוא על פתרונו.

אנחנו הזמנו גם את חברת עמיגור. בישיבה הקודמת קראנו לכם לערוך בדיקה מיידית לגבי תקינותן ומיקומן בהתאם לחוק של אנטנות בהוסטלים. נכון שקיבלתי מכם מכתב.
אריק אלדר
אני שלחתי מכתב תיקון לפרוטוקול שהוצאתם בפעם שעברה.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו קיבלנו מכתב תיקון לגבי שני מקרים ספציפיים. עכשיו תוכל לפרט.
אריק אלדר
בישיבה הקודמת הוצגה פה תמונה של בית מסוים, והיתה גרסה שהבית הזה הוא בית של עמיגור בקריית ים. שם הוצג צינור של אנטנה קרוב מאוד לחלון. אמרתי בישיבה שכבר למחרת בבוקר אבדוק את זה ואם יסתבר שדבר כזה קיים, האנטנה תוסר. נסענו לקריית ים, בדקנו, זה לא בית שלנו, זה לא קיים. יחד עם זה, מכיוון שהוועדה היתה מאוד ערה והוצגו פה המון תיאוריות לפיהן גם אם לא קיים נזק מוכח, עדיין הדיירים חוששים ופוחדים וצריך לפעול למענם, התחלנו לפני למעלה מחודש ימים בפנייה לחברות הסלולריות: כל בית שיתגלה שיש בו אנטנה בקרבה כלשהי לחלון, להזיז את האנטנה מהמקום שלה.
היו"ר קולט אביטל
אתם פניתם לחברות הסלולריות וביקשתם מהן לבדוק. השאלה אם באמת אתה סומך על הבדיקה שלהן. למה אתם לא עושים את הבדיקה?
אריק אלדר
אנחנו יכולים לבצע את זה לבד, אבל עדיין האנטנה מותקנת לא על-ידינו אלא על-ידי גורם מקצועי שהוא זה שמתקין ויודע למה הוא מתקין ואיך הוא מתקין. בכל אופן, לכל ביקור כזה מתלווה מהנדס ביצוע של חברת עמיגור, וביחד הם מתאמים ובודקים. כלומר, לא כל הקלפים נמצאים בידי הבודק מטעם החברה הסלולרית.
היו"ר קולט אביטל
מערך הבדיקות הסתיים?
אריק אלדר
אנחנו באמצע התהליך. כשהוא יסתיים, אנחנו נדבר.

קראנו גם בעיתונות שבהרבה מקומות אחרים היתה חרדה של הדיירים. אני מבקש להסביר שאנחנו מאוד-מאוד ערים לעניין הזה. אנחנו מקיימים הסברה באמצעות צוותים דוברי רוסית, אנשים שמגיעים ומסבירים לדיירים בשפה שלהם את נתוני האמת על האנטנות. בהסתמך על הכתבה שניתנה פה, בהסתמך על דבריך, ד"ר גלברג - וחשוב להדגיש את זה פה - אנחנו מסבירים לדיירים מחברת עמיגור שאין שום סכנת קרינה. הדיירים נרעשים, מבחינתם בצדק, ואנחנו מסבירים להם שאין שום סכנה לדיירי ההוסטל. אם מדובר על תופעה שיכולה להדאיג, אז בשום פנים לא את דיירי ההוסטל שעל גג הבית שלהם זה מותקן. זה מסע הסברה שאנחנו יזמנו, אנחנו צמודים אליו, אנחנו עושים את זה כמעט יום-יום, כל פעם בבית אחד.
היו"ר קולט אביטל
אני מתנצלת, אני צריכה ללכת להצביע בוועדת החוקה, חבר הכנסת ברונפמן ימשיך לנהל את הישיבה.
היו"ר רומן ברונפמן
גב' אירנה נוביקוב, אחראית על פניות עולים בעיריית באר שבע, בבקשה.
אירנה נוביקוב
מה שאתה אמרת, מר אריק אלדר, זה מצוין אבל זה לא מספק, לא אותי ולא את האוכלוסייה שלנו. אנשים דואגים וממשיכים לדאוג. יש כל כך הרבה אנטנות בהוסטל של עמיגור בבאר שבע, 13 אנטנות, כולן מסביב לבניין - שתיים פה, שלוש פה, ארבע שם ויש עוד.
אריק אלדר
אפשר הערת ביניים? אין לעמיגור 13, לא 10, לא 9 ולא 7 - -
אירנה נוביקוב
בבאר שבע? אתה היית שם?
אריק אלדר
אני מנהל הדיור המוגן של חברת עמיגור. אני מבקש שיירשם בפרוטוקול: אין לעמיגור לא 13 ולא 10, יש שם 5 מבנים.
אירנה נוביקוב
אני מזמינה אותך לרחוב מבצע יואב 45, ואני מוכנה ללכת יחד איתך. היינו שם עם קבוצה, עם ראש העיר, אנחנו יכולים לעשות סיבוב גם בתוך הבניין. האדם שחי מול הדלת של חדר המחשבים פשוט לא חי כמו בן-אדם נורמלי. דיברנו לפני כמה חודשים, ואני רוצה לשאול אותך האם בבניין הזה היתה הדרכה, האם בטוח שאין סכנה והאם אתה יכול לשכנע אנשים בכך. זה לא בסדר מה שאתה אומר.
היו"ר רומן ברונפמן
גב' נוביקוב, בלי ציונים בבקשה.
אירנה נוביקוב
אני צריכה להגיד עוד משהו על היחס שהדיירים מקבלים מהנהלת הבניין, שלא נותנים להם לדבר על זה. אין להם גם חופש פעולה. אם אתה אומר שעושים הדרכה והסברה, זה לא ככה.
היו"ר רומן ברונפמן
את אומרת שבבניין של עמיגור בבאר שבע יש 13 אנטנות סלולריות. גב' צ'ריקובר, מנהלת מחלקת התכנון של עיריית באר שבע, את יכולה לאמת את המידע הזה?
אניה צ'ריקובר
אנחנו בדקנו את זה, הבאתי צילומים של הבניין, שהוא בבעלות עמיגור.
היו"ר רומן ברונפמן
מר אלדן, אני התאפקתי עד ששמעתי את אנשי באר שבע ואני רוצה להזכיר לך את הישיבה הקודמת. אתה כתבת מכתב תיקון ליושבת-ראש הוועדה בטענה שדיברנו על בניין עמיגור בקריית ים והצגנו אנטנות מודבקות על הקיר כאילו אלה אנטנות מקריית ים. אני לא בדקתי את הפרוטוקול אבל אם זיכרוני לא מטעה אותי, כשדובר על האנטנות שמודבקות על הקיר דובר בבניין עמיגור בבאר שבע. אז כשאתה רוצה לתקן פרוטוקול, תתייחס בבקשה לתמונה בשלמותה. אני זוכר בוודאות תמונות שהובאו מבאר שבע, כאשר על פינה של הבניין מודבקות אנטנות סלולריות. אני מבקש ממך, כשאתה מדווח לוועדה תנסה לדייק. אני לא רוצה להאשים אותך בשום זדון, אבל אתה אומר שאתה מכיר כל בית וכל פיסת גג של חברת עמיגור. כאשר יושבת פה מתכננת מעיריית באר שבע שעשתה סיור אתמול או שלשום וטוענת שיש 13 אנטנות, אתה אומר שאין דבר כזה. זה מעורר אצלי חוסר אמון במה שאתה אומר, ואני מתנצל על התחושה הזאת.
אריק אלדר
כאשר כתבתי את המכתב, זה היה לאחר שפרוטוקול הישיבה המתומצת הגיע לידי ושם נכתב על בית בקריית ים. לכן שלחתי את מכתב התיקון.
היו"ר רומן ברונפמן
אבל אני זוכר שכשאנחנו עמדנו בדלת בסיום הישיבה, אתה אמרת לי שתלך באופן אישי ותבדוק את כל הבתים של עמיגור במדינת ישראל, ואנחנו דיברנו בדיוק על העיר באר שבע. אז אני הייתי מצפה שכאשר אתה מגיע פעם שנייה לוועדה, תבוא כבר יותר מוכן. כשאתה כותב לנו שבית שמדובר עליו בקריית ים לא שייך לחברת עמיגור, זה עדיין לא עונה על הדרישה שלנו לבדוק בית בבאר שבע.
אריק אלדר
עם כל הכבוד, אני מבקש לתקן. הבדיקה נעשתה בכל הבתים כפי שהתחייבנו, אנחנו נמצאים כרגע באמצע התהליך. הבית שמופיע בפרוטוקול חד-משמעית הוא בית בקריית ים לא בבאר שבע. אני מבקש להצהיר שאני עומד מאחורי מה שאני אומר, ושייבדק הפרוטוקול. דובר על בית בקריית ים.
היו"ר רומן ברונפמן
אז אני אשאל אותך אחרת - אתה זוכר שבישיבה הקודמת דובר על בניין בבאר שבע?
אריק אלדר
לא בהקשר הזה. בהקשר הזה הוצגה פה תמונה בתחילת הישיבה, על גבי קרטון גדול 60 על 60, ונאמר: זהו בית בקריית ים שבו האנטנה מוצבת בתור חלון של דייר. הודעתי בישיבה שאני אבדוק את זה, למחרת נסעתי אישית ובדקתי. בקריית ים זה לא קיים. לגבי באר שבע, זאת ורסיה שונה.
היו"ר רומן ברונפמן
אני לא רוצה להתווכח אתך, אני רוצה להאמין שהצדק אתך. אני אבקש שאחרי הישיבה הזאת נעשה ישיבה על כל בית; אם לעמיגור אין מה לעשות, נעשה ישיבה על כל בית של חברת עמיגור עד שנוודא שאתה יודע בדיוק מה מתרחש - גם בקריית ים וגם בבאר שבע.
אניה צריקובר
רציתי לציין שאחרי ששלחתי את מכתב התגובה שלנו שאנחנו בודקים את העניין, פניתי לחברות הסלולריות כמה פעמים גם בכתב, גם בפקס, גם בטלפונים, ובמשך שלושה חודשים לא קיבלתי תשובה.
היו"ר רומן ברונפמן
אפשר לדעת למי פנית שם?
אניה צ'ריקובר
פניתי לחברת סלקום.
היו"ר רומן ברונפמן
שגם זה יירשם בפרוטוקול. תעבירי אלינו את ההעתקים, אנחנו ננסה לקדם את הפנייה שלכם.
סטיליאן גלברג
חבל שלא פנית אלינו. אם היית פונה למשרד לאיכות הסביבה, היית מקבלת תשובה. גם באתר האינטרנט שלנו יש כל המידע לגבי האנטנות ואנחנו גם מספקים לכל דורש את דו"ח הבטיחות המלא כולל תמונה של כל האנטנות.
היו"ר רומן ברונפמן
אז כבר יצא משהו חיובי מהישיבה הזאת.
אריק אלדר
ניתן לקבל העתק של הדו"ח?
היו"ר רומן ברונפמן
בוודאי שניתן. בוועדה הכל גלוי, גם הטעויות גלויות.
אסף אייזן
לנו יש מרכז מידע שפועל למען הציבור. גם אנחנו, במידה שפונים אלינו מרשויות מקומיות, מוסרים - -
היו"ר רומן ברונפמן
במילים אחרות, אתה רוצה להגיד שבמקום לפנות לחברות סלולריות, צריכים לפנות לארגון הגג שלהם.
אסף אייזן
אנחנו כפורום באים לשפר את הקשר בין הציבור לבין החברות. כתוצאה מכך - -
היו"ר רומן ברונפמן
האמת היא שאני רציתי להציע את זה לגברת מבאר שבע, אבל נמנעתי כי חשבתי שתחשוב שאני רודף אותך באופן אישי, וזה לא כך. אני פשוט חושב שאתם ארגון שצריכים לפרקו. זה ישפר את השירות לציבור; אז חברת סלקום תענה מיד לפנייה של הגברת מבאר שבע ולא תחכה עד שזה יגיע אליך.
אסף אייזן
זאת דעתך, אני לא חושב כך. כפי שאתה רואה, הגברת הנכבדה פנתה לחברת סלקום ולא קיבלה תשובה. הפורום בא כאמצעי לשפר את הקשר. לכן אנחנו יכולים לקבל מהרשות פנייה ולדעת בדיוק למי לפנות בחברה הסלולרית, למי להעביר את הפנייה. אז אם עירייה מתקשה בקשר עם חברה סלולרית, היא מוזמנת לפנות אלינו, אנחנו נדאג לשפר את הקשר.
היו"ר רומן ברונפמן
אני רוצה לסכם את הישיבה, ברשותכם. אם יש לכם תוספות או התנגדויות פה במקום, אתם מוזמנים להעיר אחרי שאני אסיים.

הוועדה רושמת בסיפוק רב את שינוי המדיניות של המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הפנים שמתבטא ביידוע הציבור מראש בצורה יותר רחבה מאשר לפני המצב הקיים, וכן בניסיון לנתק את הקשר בין הבדיקות לבין המימון שלהן על-ידי החברות הסלולריות.

הוועדה עדיין מבקשת מחברת עמיגור לערוך בדיקה מעמיקה וממצה של כל הבניינים שבבעלותה וקוראת פעם נוספת להנהלת עמיגור לוותר על הצבת אנטנות של החברות הסלולריות על גגות בנייניהן, וזאת מחשש לפגיעה ברגשות ובבריאות הציבור.
אריק אלדר
אני מבקש שיירשם בנוסח ההחלטה שהבקשה שמופיעה פה נמצאת בתהליך ביצוע, כתוצאה מהחלטת הישיבה הקודמת.
היו"ר רומן ברונפמן
לפי דיווח של נציג חברת עמיגור, מר אלדן, הבדיקה נמצאת בעיצומה ובסיום הבדיקה ידווח לוועדה.
חיים מזר
אני אשמח אם תימחק המילה "בריאות". "רגישות הציבור" - מקובל עלינו, אבל הנושא של בריאות הציבור לא מקובל.
היו"ר רומן ברונפמן
ההערה שלך לא התקבלה.
זמיר שליט"א
אני מבקש להוסיף הערה. מול ההוסטל בכפר סבא יש אנטנה שמקרינה לחלונות שלהם.
היו"ר רומן ברונפמן
אנחנו לא נרד עכשיו לפרטים. יכולת להגיד את זה תוך כדי הישיבה, עכשיו זה כבר לא רלוונטי. אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים