ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/03/2005

חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (תיקון מס' 55), התשס"ה-2005, הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (תיקון - מס רכישה על דירת מגורים), התשס"ד-2004, הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (תיקון - סכום השבח במכירת זכות במקרקעין), התשס"ד-2004, הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (תיקון - משפחה חד הורית), התשס"ג-2003

פרוטוקול

 
מתן אשראי כספי לרשויות המקומיות

7
ועדת הכספים
14.3.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ג' באדר ב' התשס"ה (14 במארס 2005), שעה 9:30
סדר היום
מתן אשראי כספי לרשויות המקומיות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר
דניאל בנלולו
מוחמד ברכה
נסים דהן
יצחק כהן
ניסן סלומינסקי
איוב קרא
אברהם בייגה שוחט
מוזמנים
ד"ר יוסי בכר מנכ"ל משרד האוצר
אריק פרישמן לשכת מנכ"ל, משרד האוצר
יוסי שטיינברג אגף תקציבים, משרד האוצר
גדעון בר-לב מנכ"ל משרד הפנים
דב קהת מנכ"ל מרכז השילטון המקומי
פיני קבלו סמנכ"ל לקשרי המרכז לשלטון מקומי
שלמה ליחיאני ראש עיריית בת-ים
עדינה חכם עירייית יהוד
שאול כמיסה ראש מועצת חצור הגלילית
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
יפעת שפ רכר



מתן אשראי כספי לרשויות המקומיות
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, אנחנו דנים במתן אשראי לרשויות המקומיות.
ד"ר יוסי בכר
אנחנו קרובים למצב שבו יינתן פתרון לבעיה של האשראי במערכת הבנקאית. עמדנו לצאת אתמול בקול קורא למערכת הבנקאית לתת אשראי לגבי קבוצה די גדולה של רשויות. לאותה קבוצה של כ-80 רשויות..
היו"ר יעקב ליצמן
לחלשים?
ד"ר יוסי בכר
לאלו שהן רשויות יותר קטנות שמתקשות בקבלת אשראי עמדנו לצאת בקול קורא למערכת הבנקאית כדי שתתן להן אשראי, כאשר נוסח המחאת הזכות מופיע גם באינטרנט. ברגע שזה נמצא באתר המערכת הבנקאית תתקשר עם הרשויות, או שהרשויות תתקשרנה עם המערכת הבנקאית כדי לקבל אשראי. ליד כל שם של רשות יהיה סך כל האשראי שהיא זקוקה לו. אנחנו נתנו יתרון לכל מי שעד תחילת אפריל ייתן את מלוא האשראי לאותה רשות. זה לגבי קבוצת רשויות אחת.

אנחנו כרגע בדין ודברים מול משרד הפנים לגבי קבוצה נוספת של רשויות שנמצאות בתוכניות הבראה. יש לנו פה איזה שהן אי בהירויות. עכשיו שאלתי את מנכ"ל משרד הפנים מה הוא רוצה. אני התקשיתי להבין מה הוא רוצה.
היו"ר יעקב ליצמן
כל הנושא של הבנק בחו"ל ירד מהפרק?
ד"ר יוסי בכר
הוא גם נמצא. כל הנושא התחיל בזה שאוצר השילטון המקומי עמד להתקשר במתן אשראי, ואז הגענו לאיזו שהיא נקודה שבה הבנו שבינתן המחאות זכות אנחנו צריכים לערב את כל המערכת הבנקאית. אני יכול להיכנס לפרטים, אבל אני מניח שרוב האנשים לא רוצים את הפרטים אלא רוצים לדעת שיש פתרון. ברגע שהקול קורא יוצא עם רשימה של 80 רשויות, התהליך שאנחנו צופים הוא שאותן רשויות שמופיעות שם תלכנה לבנק כזה או אחר כדי לקבל אישור לאשראי ולהמחאת הזכות. זה צריך להיות עד 7 באפריל. הערכה שלנו היא שבתקופה של ה-3 שבועות האלו אותן 80 רשויות יגיעו להסדר עם בנק כזה או אחר, עם המחאת הזכות שהן יקבלו מאיתנו. זאת קבוצה שאנחנו יכולים להגיד שסיימנו לגביה את העבודה במובן של להכין את התשתית כדי שתקבל אשראי. הקבוצה השנייה..
איוב קרא
כמה רשויות נכללות בתוכה?
ד"ר יוסי בכר
18, 20 רשויות. אנחנו מקווים שנגמור את זה היום או מחר. אני מקווה שנסכים לפחות על צורה של בטוחה שהממשלה תיתן כדי שהן תקבלנה אשראי. זאת נקודת המחלוקת שנשארה.
אברהם בייגה שוחט
מה ההצעות?
ד"ר יוסי בכר
ללכת בדרך של המחאות זכות, או ללכת באיזו שהיא דרך אחרת שמחייבת את הממשלה לתת פתרון כזה או אחר.
אברהם בייגה שוחט
המחאת זכות על המענק של הרשויות?
ד"ר יוסי בכר
הכל על המענק. הבעיה שם היא לא כל כך במישור של מה הבטוחה שניתן, אלא איך זה יוצא מול המערכת הבנקאית. אני רוצה להזכיר לכולם שאנחנו בונים איזה שהוא מבנה. המטרה כרגע היא שיהיה מבנה שיוכל לעמוד במבחנים של רשות שעומדת מול מערכת הבנקאית ומקבלת אשראי. מכיוון שיש לנו עדיין חששות לגבי פגיעה בביטחונות של בנקים מסוימים לגבי אשראים, אנחנו רוצים לבוא ולתת מבנה שיעמוד במבחן המציאות. מבחן המציאות מבחינתנו זה שהרשות תסיים בכך שהיא תקבל אשראי שיהווה חלק מתוכנית ההבראה שלה.
גדעון בר-לב
בתוכניות ההבראה יש 156 רשויות, כשמתוכן 148 חתמו על הסכמי הבראה. אנחנו עשינו פילוח של הרשויות לפי רמת הסיכון הבנקאית שלהן. לכ-45 רשויות המערכת הבנקאית מוכנה להמשיך לתת אשראי כשתיקון 31 מסתיים. אני חותם יום יום על היתרי אשראי שהרשויות מביאות לי מהבנקים.
אברהם בייגה שוחט
מתי נגמר תיקון 31?
גדעון בר-לב
אנחנו לא מכניסים שום רשות לתיקון 31 לאחר 1.1.2005.
אברהם בייגה שוחט
ואלו שהיו בפנים?
גדעון בר-לב
הן ממשיכות. 6 חודשים מהיום שהכנסנו אותן הן בהגנה לפי תיקון 31. חשבון ההבראה, שדרכו מעבירים את מענקי ההבראה והלוואות ההבראה, מוגן עד תום תקופת תוכנית ההתייעלות. אנחנו יוזמים תיקון חקיקה, שיקבע את ההסכמות שאנחנו הודענו עליהן לבנקים. זה מסמך הסכמות שחתמו עליו הממונה על התקציבים, החשכ"ל ואנוכי.

לגבי ה-100 יש שתי קבוצות. קבוצה אחת זאת הקבוצה של רשויות שיש בהן חשיפה גדולה באשראי לכל הבנקים. זה 20. יש 80 שהחשיפה שלהן למערכת הבנקאית לא גדולה. לגבי ה-80 אנחנו יוצאים בקול קורא לבנקים. המערכת כבר ישנה, רק צריך לפרסם אותה. המחאת הזכות, הנוסח, הקול הקורא - הכל מוכן.
אברהם בייגה שוחט
אין רשויות שייקחו את המענק לנושאים אחרים?
גדעון בר-לב
לא. אי אפשר היה לתת על פי דין המחאת זכות את כספי מענק האיזון. הוא תמיד הוחרג. מה שניתן זה שיעבודים על כספי הארנונה ודברים אחרים. אין מצב שניתנה המחאת זכות על כספי מענק האיזון. המחאת הזכות היא בגובה פירעון מלוות, אבל עד 25% מסכום מענק האיזון. אם ה25% יהיה יותר מפירעון המלוות, אז יהיה פירעון המלוות. במקרים חריגים שתהיה בעיה נעלה את זה עד 45%. סוכם שזה יידון פרטנית בין משרד הפנים לרשויות. לאותן רשויות שלא יוכלו עם 25% נעלה ל45% . כל רשות יכולה לפנות. אנחנו לא מחכים ל7.4, זה יהיה מיידי, רק צריך להשלים את הבירוקרטיה של הניירת.
אברהם בייגה שוחט
המחאת הזכות היא על כל סכום ההלוואה?
גדעון בר-לב
על מלוא סכום ההלוואה. דרשנו גם התחייבות של הבנק למן תוכנית מימון על כל סכום ההלוואה שמופיעה בתוכנית ההבראה, לא על חלקים. החלקים ישוחררו בהתאם לאבני דרך, אבל ההתחייבויות הן על מלוא הסכום.

קבוצת ה-20 זאת קבוצת החשופות. הבנקים טענו שבנתינת המחאת זכות על הלוואות חדשות אנחנו נפגע בביטחונות שקיימים להן בגין ההלוואות הישנות. אנחנו די מגובשים למצוא פתרונות שלא ייפגעו בביטחונות הקיימים. בימים האחרונים יש דיונים בחשכ"ל בראשות ד"ר יוסי בכר, כדי למצוא את הטכניקה הסופית. נראה לי שבימים הקרובים נשלים גם לגבי אותה קבוצה. אנחנו רוצים לפרסם את הכל כמקשה אחת. ל-20 רשויות אנחנו מודיעים שהדרך שלהן היא כזאת, ול-80 אנחנו מודיעים שהדרך היא אחרת. אנחנו יוצאים לדרך עם כל ה-100 רשויות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שמח שאנחנו מגיעים להסדר. אני מקווה שהחלשים..
ד"ר יוסי בכר
זה לא רק חלשים. מה שמאפיין את אותה קבוצה של 80 זה שאין להן חשיפה למערכת הבנקאית, או שהחשיפה שלהן מועטה. יש גם חלשים וגם חזקים. החלטנו שהמחאות הזכות לא תפגענה בביטחונות שיש לבנקים אחרים, ואם כן, אז רק בשוליים.
אברהם בייגה שוחט
אותה קבוצה שהיא לא בתוכנית ההבראה – מעל ל150 – עובדת באופן חופשי עם המערכת הבנקאית?
ד"ר יוסי בכר
כן.
אברהם בייגה שוחט
האם מדיניות הבנקים היא חופשית לגבי מתן אשראי ובטחונות? מה קורה עם אותן רשויות שכרגע אנחנו מדברים על המחאת זכות לצורך מימון הלוואה של תוכנית הבראה? מה קורה עם אותן רשויות בניהול החיים שוטף, במיחזור הלוואות, כשיש מצוקה באשראי קצר? איך ההתנהלות של הבנקים כלפיהן, מעבר לקטע המוגדר של סכום של תוכנית ההבראה? איך הן יחיו את חייהן אחרי זה במערכת היחסים עם הבנקים?
גדעון בר-לב
האשראי ניתן ל-100 רשויות שאינן בתוכנית הבראה.
יצחק כהן
איזה אשראי?
גדעון בר-לב
אשראי בנקאי לזמן קצר וארוך.
יצחק כהן
זה פשוט בזבוז כספי ציבור.
גדעון בר-לב
האשראי ניתן בצורה די סדירה. על הרשויות האלו יש תחרות בין הבנקים. הריביות ירדו. היתה רשות שקיבלה בשבוע שעבר אשראי לזמן ארוך ב4.65. אתמול או היום רשות מאוד גדולה קיבלה ב-5% על סכום של מעל 100 מיליון. רשויות ביניים קיבלו ב5.6, 5.8, 5.95, רשויות חלשות קיבלו ב6.1, 6.2.
איוב קרא
מה המדד?
גדעון בר-לב
לפי איתנות פיננסית. לכל בנק יש את ההגדרות שלו. האשראי ניתן בקצב זה או אחר לרשויות. אנחנו מעונינים בכל המערכה הזאת להפוך אשראי קצר לאשראי לזמן ארוך, כי הנטל של אשראי קצר הוא אדיר.
איוב קרא
גדעון, האם אתם לא יכולים לרכז את נושא האשראי במקום שכל רשות תנהל בנפרד את המו"מ? אתם תחסכו בכך ריבית גדולה לרשויות. אם יש ריכוז של גוף אחד, אז אפשר לתת ריבית יותר נמוכה. ככל שיש שליטה וכוח באשראי, המשמעות היא ריבית נמוכה. אני רואה רשויות שקיבלו ריבית של 5% או ארבע פסיק משהו, ואני רואה רשויות שקיבלו 6%. למה הפער הזה ? זה משמעותי כשמדובר בסכומים כאלה.
דב קהת
מדובר בנושא של המחאת הזכות על ממוצע של 25%. תהיה אפשרות לרשויות שיש להן מענק נמוך לתת עד 45% המחאת זכות. אני מקווה שכך זה נשאר. אין שום ספק שהפתרון צריך להיות כולל לכל הרשויות המקומיות, ללא יוצא מן הכלל. זאת היתה ההסכמה בין הממשלה לשילטון המקומי. החשב הכללי התחייב שבמידה ותיוותרנה רשויות מקומיות שלא יהיה להן פתרון, הוא יקים קרן מיוחדת של האוצר כדי לפתור את הבעיה הזאת. אנחנו מצפים שהם יעמדו בזה.

משרד הפנים הגיש דרישה של מיליארד 200 מיליון שקל לנושא של מענק האיזון לרשויות המקומיות. לאחר משא ומתן ממושך סוכם על 16,17 מיליון, כשמזה הורידו עוד 20 מיליון. מאז התחלת ההסדר ועד היום נוצר חור של עוד 500 מיליון. אנחנו מדברים על פער של מיליארד. מאיפה הפער הזה יכוסה? אמרו לי במו"מ להביא משהו יצירתי. הבאתי משהו יצירתי, שזה מיחזור כל ההלוואות של הרשויות המקומיות. נאמר שזה נעשה. לא שמעתי אף משפט על זה לגבי ההסכם הנוכחי עם הבנקים. זה דבר שחייב להיסגר, כי בלי זה אין הסדר.
אברהם בייגה שוחט
באיזה ריביות ההלוואות היו?
שאול כמיסה
אני לא יודע אם יהיה בנק אחד שיהיה מוכן לעבוד מול חצור הגלילית במצב ההיסטורי שעבר עליה בשנים האחרונות?
איוב קרא
אתה ב20 או ב80?
שאול כמיסה
אני ב-80. אני נמצא היום במגבלה חמורה ביותר. עד היום אני משלם בכרטיס אשראי שלי את הדלק. זה מתסכל. המצב הוא סופר חמור. פה מדברים על טיפול. אנחנו בגסיסה. אי אפשר להגיע למצב הזה. הייתי בבנק האוצר. הם אמרו שאנחנו צריכים לשקם תדמיתית את עצמנו כדי שינהלו איתנו מו"מ.
היו"ר יעקב ליצמן
האם לא תוכל לקבל הלוואה עם ביטחונות אחרי מה שנאמר כאן?
שאול כמיסה
אני אשמח מאוד. אני בא כאחד שאין אמון לגביו. דיברו על המענק שקיבלנו. רבותי, שקל אחד לא הגיע לרשות, הוא נכנס ישר לחובות מגירה של 14 מיליון שקל.
איוב קרא
האם ברגע שתקבל את ההלוואה תוכל לצאת לדרך חדשה?
שאול כמיסה
קשה מאוד. הפסיקו לי שירותי איגוד ערים את האשפה, בכיבוי אש סוגרים את התחנה.
דניאל בנלולו
מותר להם לעשות את זה?
שאול כמיסה
עובדה שהם עושים את זה.
דינה חכם
יהוד צברה חובות של 200 מיליון שקל, כאשר התקציב השוטף שלה עומד על 120 מיליון שקל.
גדעון בר-לב
אני מכיר היטב את הבעיות של עיריית יהוד. אני כבר שנה ושלושה חודשים עוסק בהן.
דינה חכם
אני לא יודעת איך משבצים את העירייה הזאת.
גדעון בר-לב
היא בקבוצת ה-20 שדיברנו עליהן, כי יש שם בעיות יותר קשות בגלל החשיפה הגדולה. אתם אמורים לקבל את הפתרון במסגרת הקבוצה השנייה. הבעיה של יהוד ידועה, היא מטופלת ברמה מאוד פרטנית.
ד"ר יוסי בכר
אנחנו ערים למצוקה שעוברת עליכם. המרכיב המרכזי של התהליך הוא ליצור אמון בין כל הגורמים המעורבים בתהליך. התהליכים לוקחים יותר זמן ממה שהייתי רוצה שהם ייקחו. אני מקווה שאצליח לשכנע את חברי ומורי לשעבר, גדעון בר-לב, שנוציא את הקול קורא עוד היום, מה שייתן את האפשרות לרשויות ללכת למערכת הבנקאית עם המחאת זכות של הממשלה ולחדש את האשראי. את זה אני מקווה שנעשה היום. ברגע שזה יוצא לדרך המערכת יכולה לעבוד. הגבלנו את זה גם ב3 שבועות. אני מניח שבשבועות הקרובים יתחילו להיחתם הסכמים מול המערכת הבנקאית. זה מותנה בהגעה להסכם לגבי קבוצת ה-20. אני מניח שגם שם נגיע להסדר. הנושא שם הרבה יותר עדין.
שלמה לחיאני
אדוני היושב-ראש, תקבע עוד דיון.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא אקבע היום ישיבה נוספת. אני אחכה את היומיים האלה כדי לראות מה קורה. אם אני אראה ביומיים האלה שהדברים מסתדרים אני לא אעשה ישיבה נוספת, אבל אם לא, אז אקיים ישיבה נוספת בימים הקרובים.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10

קוד המקור של הנתונים