ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/03/2005

פרוטוקול

 
ענף השחמט

2
ועדת החינוך, התרבות והספורט–
16.3.2005

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 421
מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט
יום רביעי, ה' באדר ב' התשס"ה (16 במרץ 2005), שעה 09:00
סדר היום
ענף השחמט
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק בלוך– היו"ר
גילה פינקלשטיין – מ"מ היו"ר
יוסף לפיד
ראלב מג'אדלה
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
אורי חרל"פ – מנהל המחלקה לספורט תחרותי, מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט
ניסן בארי – מפקח על הספורט וענף השחמט, משרד החינוך, התרבות והספורט
עודד פורר – יועץ השרה, משרד החינוך, התרבות והספורט
שאול שניידר- מנכ"ל המועצה להסדר ההימורים בספורט
עו"ד חיים קמחי – יועץ משפטי של המועצה להסדר ההימורים בספורט
ישראל גלנר – האיגוד הישראלי לשחמט
דב זלץ – האיגוד הישראלי לשחמט
יצחק מאיר – האיגוד הישראלי לשחמט
ענת שחורי – האיגוד הישראלי לשחמט
אלמוג בורשטיין – האיגוד הישראלי לשחמט
אורי אינהורן – האיגוד הישראלי לשחמט
דנה גוטמן – האיגוד הישראלי לשחמט
ינון בוים – האיגוד הישראלי לשחמט
עמירם קפלן – האיגוד הישראלי לשחמט
ישראל זינגר
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ




ענף השחמט
היו"ר מלי פולישוק בלוך
בוקר טוב, אני מצטערת בפני כל מי שנתקל בקשיים להגיע הנה. זה שאין כאן חברי כנסת יותר מהשניים בראש השולחן לא צריך להפתיע אתכם וזה גם לא בגלל הפקקים. אבל אני בזמנו התבקשתי על ידי אוהדי השחמט בארץ לעשות ישיבה כענף ספורט שהולך ונפגע. כאשר מצד אחד הכריזו על שנת 2005 , הנהלת האיגוד הישראלי לשחמט, כך שמעתי, הכריזה על שנת 2005 כשנת השחמט. ומצד שני, אין הלימה במה שנותנים במשרד החינוך ובכלל היחס לענף הזה לבין ההכרזה הראויה שזו שנת השחמט.

אני לכם בטח לא צריכה להגיד מה החשיבות של השחמט, לא רק כענף ספורט אלא גם כענף חינוכי, מפתח חשיבה, ומפתח עוד כמה דברים. אז אני אחסוך מכם. אבל אני אתן למומחה לדבר בשמי.
יוסף לפיד
קודם כל, אני מודה ליושבת הראש שטרחה לכנס ישיבה בנושא הזה. אני עכשיו רשאי, אבל הייתי מנוע שנתיים מלעסוק בנושא האיגוד כי יש ניגוד עניינים כששר מתערב בנושא של איזו שהיא עמותה שמקבלת תקצוב ממשלתי או רשמי. עכשיו אני רשאי להתייצב מאחורי האיגוד וטענותיו המאוד מאוד מוצדקות.

יש פה הזנחה מתוך איזו צרות עין, אומרים: כן ספורט, לא ספורט, להזיז כלים זה לא ספורט. אבל תאמינו שצריך יותר מסטמינה פיזית בשחמט, יותר מאשר למשל קליעה למטרה, שרק אצבע אחת צריך. ושם אין להם שום ספק שצריך לתת כסף. עם היתרון העצום ששם גם לא צריך להפעיל את המוח, רק את העיניים.

אז יש פה אפליה עובדתית, ואפליה טיפשית. כי אין שום ענף שהוא היום מוכר אפילו על ידי הוועד האולימפי כספורט, שתמורת כל כך מעט כסף מביא כל כך הרבה כבוד למדינת ישראל. והם עושים את זה לפי המושגים של כדורגל או כדורסל בפרוטות, במחיר שעולה שחקן אחד מארצות הברית למכבי תל אביב אפשר להפעיל את איגוד השחמט לא כל השנה, חמש שנים. והם זוכים במקום השני באליפות אירופה. באליפות האחרונה. איפה אנחנו זכינו במקום השני באליפות אירופה? באיזה תחום? קבוצתי אין שום דבר.

רבותיי, אני מאוד אוהב את מכבי תל אביב בכדורסל. כאשר משתפים את בורשטיין תמיד מציינים שיש שחקן ישראלי על המגרש. אין ישראלים. ואחד מהשחמטאים הטובים בעולם עלה ארצה, התיישב בראשון ומשחק כשחקן ישראלי. שמו בוריס גלפק. אז קשה להבין את זה. היתה איזו ועדה אומללה בראשותו של האלוף סמיה שאמרה שזה לא ספורט ועלו על הטרמפ הזה וקיצצו ופגעו. יש איזה סדיזם ביחס לשחמט. כאילו שאנשים אומרים אנחנו ספורטאי השרירים. מי שמשתמש במוח לא מעניין אותנו. ואני אומר לך שזה חטא, משום שהשחמט נופל בין כל הכיסאות: אלה אומרים שזה לא ספורט, אלה אומרים שזה לא מדע, אלה אומרים שזה לא אומנות ואלה אומרים שזה לא חינוך, ומשחק השחמט נשאר בלי תקצוב.

כאשר שחמט הוא, מלבד זה שהוא מביא כזה כבוד לישראל, מלבד זה שזה התחום היהודי ביותר מכל ספורט בעולם, אנחנו עדיין הנבחרת ההיסטורית של כל היהודים השחמטאים מנצחת את נבחרת כל העמים האחרים ביחד. מלבד העובדה שזה מאוד חינוכי, כי זה מלמד למחשבה, ומלמד על אסטרטגיה ומלמד על פייר פליי, אין שום נימוק רציונלי להתייחסות כל כך מזלזלת בשחמט במדינת היהודים.


בזמנו אנחנו עשינו הרבה מאמצים והצלחנו קצת קצת לשפר את המצב. ובינתיים אני שומע שהמצב שוב הידרדר, הנה היושב ראש של האיגוד. אני עושה את הנאום שלך? ואנחנו לא יודעים כיצד להזיז את זה מלבד פה ושם גיוסים שאנחנו עושים ביחסי ציבור כשיש הזדמנות לכך.

אני הייתי רוצה לבקש, גבירתי וועדת החינוך, שאת הדיון הזה תסכם בפניה לגורמים. אגב, הם מעבירים אחד לשני את הכדור. משרד החינוך אומר שזה מועצת ההימורים. מועצת ההימורים אומרת זה HOT POTATO . אני לא יודע למה זה HOT POTATO. כל אחד היה צריך לחבק את ה-POTATO הזה.

אז זו המטרה של הפגישה הזאת. ואם ועדת החינוך תפנה קודם כל לשרת החינוך, שהיא גם שרת הספורט, וכל הגורמים, זה ייתן איזו תמיכה מוסרית ותנופה למאמץ שלנו לשפר את המצב.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
כן, אנחנו בהחלט נעשה את זה. אנחנו עוסקים כאן יחסית די הרבה בספורט וגם בתרבות. ואני רואה את הקשר. אתה לא הזכרת תרבות בהקשר של השחמט. אני חושבת שזה גם עניין של תרבות. ובמדינה שבה כמעט אני חושבת, למעלה מחמישים אחוז, הרבה יותר מחמישים אחוז מכספי הספורט, הולכים לענף אחד שנקרא כדורגל, אתה לא יכול לצפות להרבה.
יוסף לפיד
ושם אין שום חשש של תרבות, אני מניח.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
זה לא תרבות, זה לא חינוך, ולא עוד הרבה דברים אחרים. עכשיו, אין לי שום דבר נגד הכדורגל. אבל חלוקה של תחומי הספורט למיניהם, ובכלל תרבות וספורט, צריכה להיות הרבה יותר מושכלת ולא בצורה כל כך קיצונית בכיוון אחד.

אגב, יש עוד נקודה אחת שכדאי לשים לב. אני כשקראתי אתמול מהאתר שלכם, חלק נכבד מהשמות הם לא יגאל ואמיר ותמיר. הם נולדו במקום אחר. ואני חושבת שאין כמו הענף הזה - -
יוסף לפיד
אלוף הארץ הוא צאצא של איליה ארנבורג.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
יפה. אני אומרת, אין כמו הענף הזה לקליטת עליה גם. אתה גם לא צריך לדבר בשפה.
אמיר חרל"פ
כמה עובדות. השתנו דברים מאז - -
היו"ר מלי פולישוק בלוך
בוא נשמע את ינון.
ינון בוים
אני לא שמעתי את הנאום של חבר הכנסת לפיד, אז יכול להיות שאני אחזור על חלק מהדברים שלו. אבל אני רוצה להגיד כמה דברים.

אין שום ענף ספורט במדינת ישראל שבכלל מתקרב להישגים של ענף השחמט. רק כדי שנבין, ואני מדבר על ההישגים לא רק מבחינה זו שאנחנו בצמרת העולמית, מבחינה זו שהזכרת שענפים שבכלל, יש לך מושג איזה ענף אולימפי – יש פה נציגים של הטוטו, נכון? יש דבר כזה ענף אולימפי. איך אפשר לתת מיליונים לענף אולימפי שכולם יודעים שגם בעוד עשרים שנה הוא לא יגיע לאולימפיאדה? ענף אולימפי לפחות שלישראל יהיה בו ייצוג באולימפיאדה. מה המשמעות לענף אולימפי אם יודעים שהוא לא יגיע אף פעם לאולימפיאדה?

או לדוגמה, יש את הנושא הזה שמשווים אותנו לענפים שמשך הקרבות בהם הוא שתי דקות בערך. אי אפשר להשוות משחק שחמט של חמש, שש שעות לקרב מגע שמתנהל דקה או שתי דקות.

הזכיר פה חבר הכנסת לפיד את הנושא של תרבות וחינוך. אתם ועדת החינוך, התרבות והספורט. השחמט הוא הענף היחיד שהוא גם חינוך, גם תרבות וגם ספורט. אז בהחלט אני חושב, ותכף נשמע אולי את הנציג של משרד החינוך, בהחלט אני חושב שזה צריך להיות ענף מוביל במשרד וגם בכנסת בוועדת החינוך. עשרות אלפי ילדים לומדים שחמט בכל הארץ. בניגוד לתדמית שיש לו כענף אליטיסטי זה בכלל לא נכון. ההפך הוא הנכון.

הזכירו את העולים. יש גם הרבה מעוטי יכולת בכל רחבי הארץ במשחקים שחמט. פשוט כשרונות שלא יכולים לבוא לידי ביטוי גם בגלל שיש מועדונים בכל רחבי הארץ שנסגרו כי למרות שמנהלים אותם מתנדבים אין להם אפילו המינימום בשביל להשכיר את המקום או את השולחן כדי שהילדים האלה ילמדו שחמט. התקציבים קוצצו בשנים האחרונות בשבעים, שמונים אחוז. אני יודע שגם תקציבי הממשלה קוצצו, אבל עדיין הקיצוצים של הענף היו הרבה יותר גדולים, שלא לדבר על הטוטו, שהתקציבים שלו רק עולים משנה לשנה, והנתונים האלה מתפרסמים. אף ענף כמעט לא ניפגע. ובאופן סיסטמתי ענף השחמט נפגע.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
כמה אתם מקבלים מהמועצה להימורים?
ינון בוים
כמאתיים אלף שקל בשנה. יש ענפים שמעולם לא יגיעו לאולימפיאדה ומקבלים מיליונים מהטוטו. אלה לא מספרים שאני ממציא אותם. אלה עובדות.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
המאתיים אלף זה כל שנה או שיש ירידה בשנים האחרונות?
ינון בוים
יש ירידה. זה היה לפני שנתיים שש מאות. כדורגל, שני מאמנים הולכים מכות אז למחרת נותנים להם ממשרד החינוך שני מיליון שקל להשלים ביניהם. אני לא חושב שבכלל צריך להרחיב את הדיבור.

עוד איזו מילה, בכל זאת. בגלל התדמית של ישראל בעולם בשחמט שהיא הרבה יותר טובה מהתדמית שלה בארץ, לצערי, התאחדות השחמט הבינלאומית החליטה שהאליפות האלימות, הגביע העולמי, המונדיאל, יהיה בישראל השנה. לפני חמש עשרה שנה היתה אליפות אירופה בישראל. משרד החינוך נתן מאה אלף דולר לצורך האירוע. אני לפני שלושה חודשים עדכנתי את משרד החינוך, עד היום לא קיבלתי ברכה, לא רק כסף, ברכה על זה שהמונדיאל מתקיים בישראל.
יוסף לפיד
חבל ששרת החינוך לא באה לישיבה כזו.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אתה נציגה? אתה היועץ שלה?
יוסף לפיד
אתה יודע מה? אם היית נשאר במשרד והיא היתה באה זה היה יותר טוב.
אורי חרל"פ
רק עובדות. קודם כל, אין ויכוח יותר במדינת ישראל שענף השחמט הוא ענף ספורט, על פי החלטה של הגופים הבינלאומיים. הוא לא הוכר כענף ספורט במדינת ישראל כל זמן שהגופים הבינלאומיים מ-2003 אין בכלל ויכוח שזה ענף ספורט.

דבר נוסף, ענף השחמט הוא לא ענף אולימפי, הוא לא מתקיים במשחקים האולימפיים. עובדה. הוא נכלל בין כל הענפים במדינת ישראל שהם לא ענפים אולימפיים. בעבר למעשה, על פי תקנון יבש, איגוד השחמט לא היה אמור בכלל לקבל תקציבים. אפילו נשיא השחמט דהיום, השופט בן דרור, שהיה יושב ראש ועדה ציבורית, קבע במפורש שאיגוד השחמט לא יכול לקבל תקציבים מהמועצה להימורים, ובעזרתו של חבר הכנסת טומי לפיד, ב-96' סוכם עם המועצה להימורים שלמרות שזה לא ענף ספורט, בגלל החשיבות של השחמט הגיעו לאיזה שהוא הסדר שענף השחמט יקבל תקציבים. ההחלטה קיימת. ואיגוד השחמט נהנה היום מתקציבים.

משרד החינוך היתה אותה בעיה. בעבר הוא קיבל תקציב מהתרבות.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
זה המאתיים אלף שקל.
אורי חרל"פ
אני בכוונה לא מדבר כרגע על סכומים, על זה אפשר לדון. אני לא רוצה לדון אם זה טוב שהם מקבלים ככה או לא. רק עובדות. משרד החינוך קיבלו כספים מהתרבות. תרבות פנה אז לשר והוא אמר, אין לי קריטריונים. בואו תעבירו את זה כמו שהספורט מקבל, וקבעו קריטריונים לשחמט. מרגע שהשחמט הפך להיות ענף ספורט הוא נכנס לטבעת קריטריונים שלא קובעת לא מליאת המועצה, היא רק מאשרת. יש ועדה ציבורית, שהשרה מינתה אותה על פי מספר ספורטאים, על פי הישגים.

ממה השחמט נפגע? מזה שענף אולימפי הכי פחות מוצלח במדינת ישראל יש לו מקדם הרבה יותר גבוה בגלל שהוא ענף אולימפי. מכפיל שבע. לעומת כל הענפים הלא אולימפים. אז אם יש לנו סקי מים בכבלים, סתם לוגמה, שהוא לא כמו השחמט, השחמט הרבה יותר טוב, אבל שיש לו אלופי עולם, לא מכפילים אותו גם בשבע.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
תראה, קריטריונים זה דבר - -
אורי חרל"פ
אפשר לשנות.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
וראוי. אבל צריך גם להפעיל את ה- - -
אורי חרל"פ
אפשר לשנות. ישבו שלוש ועדות. אף ועדה מ-90' לא שינתה את הקריטריונים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מי קבע את הועדות?
אורי חרל"פ
השרה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אותה שרה?
אורי חרל"פ
לא, שני שרים, בזמנו. אני נותן רק עובדה. אני לא אומר אם זה טוב או לא. אני נותן כרגע עובדות.

משרד החינוך הם מקבלים כל הזמן אותה הקצבה לפי אותם קריטריונים. המכפלה של שבע היא רק במועצה להימורים. ושוב, זה הבדל אדיר.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
יש לי הצעה בשבילך מאוד ברורה. מכיוון שכמו שטומי לפיד אמר, זה גם ספורט, זה גם חינוך, זה גם מדע, זה גם אומנות, זה גם תרבות – תיקחו מכל התקנות. אל תיקח רק מהספורט.

אורי חרל"פ

אסור. אסור.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אל תגיד לי אסור. אתה מנהל ספורט, אז אתה גם מייצג בשבילי את משרד החינוך ואתה מייצג בשבילי את השחמט במשרד החינוך, לצורך העניין. ואני אומרת שאם אתם לא מסוגלים אחרי שלוש ועדות עם שלושה שרים להתגבר על תקנה שבני אדם קבעו אותה בצורה כנראה לא הכי חכמה בעולם אבל נניח שאי אפשר, תיקחו את הכספים ממקום אחר. ואני אומרת לך, עוזר השרה, אדון עודד פורר, שגם אפשר להביא את הכסף מחינוך לא פורמלי וגם מחינוך לחשיבה וגם מעוד הרבה מאוד תקנות שאני כבר עכשיו יכולה להראות לך בספר הירוק של משרד החינוך מאיפה אפשר להביא כמה מיליונים. לא מאתיים אלף. מה, זה בעיה? תאמין לי, כשרוצים הכל אפשרי. השאלה אם רוצים. לפי מה שאנחנו שומעים פה – פשוט לא רוצים. אז בואו נשמע אותך.
עודד פורר
צריך לשים את הדברים על השולחן כדי שכן יבינו. לא רציתם לגעת במספרים? כן צריך לגעת במספרים. הרי הדיון הוא על מספרים בסופו של דבר. בסיס התקציב של מנהל הספורט כפי שהוא נקבע היום בספר התקציב בשנת 2005 עומד על ארבעים ותשעה מיליון שקל. מנהל הספורט לפני כארבע שנים, כשהוא היה עוד במשרד המדע, תקציבו היה למעלה ממאה מיליון שקל. צריך להבין שהיה פה קיצוץ רוחבי בנושא הספורט של למעלה מחמישים אחוז. הקיצוץ הזה כמובן שכולם נפגעים ממנו.

הטענה שעולה שהכדורגל מקבל למעלה מחמישים אחוז מהתקציב היא לא נכונה. היא לא נכונה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני מדברת על מועצת ההימורים. עודד,
ינון בוים
שרת החינוך חותמת על המיליון שקל של מועצת ההימורים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
סליחה, רגע אחד. כשאני מדברת על תקציב, הרי השבעים מיליון זה ארבעים ותשע פלוס עשרים, סך הכל הכסף של משרד החינוך, כל העשרים וחמישה מיליארד שקלים של משרד החינוך שהוא מקציב מתקציבו לספורט עומד בערך על שבעים מיליון שקל.
עודד פורר
ארבעים ותשע מיליון - -
היו"ר מלי פולישוק בלוך
לא, ארבעים ותשע ויש עוד מינהל ו- - -
עודד פורר
העשרים מיליון הוסיפו אותם בשנה שעברה כשהוסיפו לתקציב.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מה זה משנה לי? תקשיב, אתה לא מקשיב. עשרים מיליון ועוד חמישים בערך, ואני מעגלת, בערך שבעים מיליון שקל יש היום בכל תקציב משרד החינוך לענייני ספורט כלשהם, כשיש איזו שהיא כותרת ספורט מעליהם. זה מה שקורה היום בתקציב. זה גם כסף קטן. זה כלום כשאתה מדבר על מדינה שלמה שניזונה מספורט. לכן עיקר הכסף בא ממועצת ההימורים, שם יש כמובן מאות מיליונים. כשאני דיברתי על זה שעיקר הכסף הולך לכדורגל, אני מדברת מעיקר הכסף, שזה מועצת ההימורים, ולא מהתקציב של משרד החינוך. זה שיהיה ברור גם לך. אבל אנחנו צריכים להסתכל על התמונה כולה.

כרגע אנחנו שמים את הפוקוס מה עושה משרד החינוך התרבות והספורט למען הענף הזה. על זה אנחנו מדברים, ובוא נמשיך בכיוון הזה.
עודד פורר
אז אני עוד הפעם בנושא של מועצת ההימורים לא עניתם פה את התשובות. יש כמובן תשובות לעניין הזה, אבל לא לזה אני הולך להתייחס, בשביל זה יושב פה מנכ"ל הטוטו.

כדי להבין מה המשמעות של המספר הזה, יש היום במדינת ישראל כמאתיים שמונים וארבעה איגודי ספורט שונים. נניח שאנחנו לא נותנים למתקנים, לא נותנים לשום דבר, נותנים רק לאיגודים. קחו את החמישים מיליון, חלקו אותם במאתיים שמונים וארבע, תקבלו בסך הכל מאה שבעים וחמש אלף שקל. עכשיו, זו גם לא שיטה של קביעת מדיניות לקחת הכל ולחלק לחמישים.

ספורט בישראל, אמנם שחמט הוא ענף חשוב וראוי, אבל הספורט מורכב מעוד כמה וכמה ענפים., וחלק מהעניינים זה גם נושאים של מדיניות. מן הסתם, בסופו של דבר המועצה להסדר הימורים היא זו שמתקצבת באמת את המשקל הרב ביותר לענפי הספורט בישראל. אבל, אתם קובלים על זה שמתקצבים ענפים אולימפיים, אין מה לעשות. זה הייצוג של מדינת ישראל אחת לארבע שנים. יש משמעות לזה שיש משלחת אולימפית באולימפיאדה, וזה לא בושה. אף אחד לא צריך להגיד שזה משהו שהוא חטא או פשע.
יוסף לפיד
זה קריטריון, תסלח לי, כי לא אתה אחראי לו – טיפשי. אני אומר לך למה. אומרים, זה ייצוג אולימפי של מדינת ישראל ולכן זה מקבל את התקצוב במכפיל שבע. ואז שולחים לאולימפיאדה אנשים שלא זוכים לא בכבוד, לא במדליה ולא בשום דבר. והשחמט הישראלי, שיש לו אפיל לאינטלקטואלים בעולם, ושהוא פועל גם מחוץ למסגרות אולימפיות, מביא למדינת ישראל כל הזמן כבוד ויוקרה. אגב, הוועד האולימפי הכיר בשחמט כספורט רק לא צירף אותו לענפי הספורט המתחרים, אבל הוא הכיר בשחמט כספורט.

עכשיו, התירוץ שזה ענף אולימפי, ושולחים לשם אנשים שמביאים עלינו רק בושות, ופה יש ענף שמביא לנו רק כבוד – איזה מין שיקול זה?
עודד פורר
אני חייב להגיד משהו, חבר הכנסת לפיד. המוחלטות הזאת שמישהו מביא לנו רק כבוד ומישהו אחר מביא לנו רק בושות היא לא נכונה גם כשקובעים מדיניות. יש ענפים אולימפיים שהביאו לנו הרבה מאוד כבוד, שגם הם אני חייב להגיד לך, לצערנו, לא מתוקצבים מספיק. ולא לחינם לפני מספר שבועות בוועדת הכספים באה שרת החינוך התרבות ודרשה שיגדילו לפחות בעוד עשרים וחמישה מיליון שקל את תקציב מנהל הספורט.

עכשיו, יש עוד הרבה צרות בספורט. הצרות לא מתרכזות רק בשחמט. זה באצטדיונים, וזה באולמות. זאת מהות הכל.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
יש לי שאלה אליך, יועץ השרה. ב-11 לינואר 2005 הכריזה התאחדות השחמט הבינלאומית כי גמר הגביע העולמי בשחמט ייערך בישראל. מה עשיתם בעניין הזה?
עודד פורר
ב-26 לינואר שלח לנו ינון מכתב שעבר למנכ"לית וממנה למנהל הספורט על הנושא הזה. אנחנו בודקים איך אנחנו יכולים לעזור להם. כמובן שאין לנו כרגע שום אפשרות כי גם אין לנו תקציב. זאת אנחנו בכלל עוד לא יכולים, יש בכלל בעיה להעביר להם כסף. אני לא יודע להגיד לך כמה יקבל השחמט.
ניסן סלומינסקי
נניח מאשרים את התקציב מחר - - -
עודד פורר
אני לא יודע להגיד לך כמה יקבל השחמט.
יוסף לפיד
מתי נשלח המכתב?
ינון בוים
לפני חודשיים.
יוסף לפיד
מתי קיבלת תשובה?
ינון בוים
לא קיבלתי תשובה עדיין.
יוסף לפיד
אתה יכול להסביר?
אורי חרל"פ
אני יכול להסביר. התוכנית שלהם נכנסה לתקציב של - - -הדיון בתקנה עוד לא קיים.
יוסף לפיד
תכתוב לו קיבלנו את התוכנית - - -
אורי חרל"פ
הם יודעים - -
יוסף לפיד
אבל למה אתה לא כותב למישהו תודה על מכתבך?
אורי חרל"פ
הוא קיבל.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
הוא אומר שהוא לא קיבל תגובה.
ינון בוים
על המונדיאל לא קיבלתי.
ניסן סלומינסקי
המונדיאל מופיע בתקציב שלך באירועים מיוחדים. נכון?
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני שואלת, אירוע כזה חשוב, כל כך מיוחד במינו, מאז 89' אני מבינה לא היה דבר כזה, זה לא דבר שנעשה כל יום. השרה לא מתייחסת לזה?
אורי חרל"פ
בואי אני אגיד לך, קודם כל כן. אבל - -
היו"ר מלי פולישוק בלוך
כן, איך?
אורי חרל"פ
אני אגיד לך איך. לא יכול להיות שיש איקס איגודים, יודיעו יום אחד אנחנו עושים את המונדיאל, אנחנו עושים את אליפות אירופה. תוכנית כזו בדרך כלל - - -
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אתה יודע מה יהיה במדינת ישראל אם הכדורגל, המונדיאל יהיה בארץ? אתה יודע מה יהיה?
אורי חרל"פ
את צריכה חמש שנים לפני זה. אני אחכה. לא, אבל יש אליפות אירופה לנוער. עכשיו יש ארבעה אירועים בארץ בסדר גודל של השחמט. הארבעה האלה יתוקצבו. יש בתקנה איקס ואם יצטרכו יתגברו אותם. עוד לא יודעים למה כי ועדת תמיכות עוד לא היתה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מתי זה יהיה?
אורי חרל"פ
כשיהיה תקציב תהיה ועדת תמיכות. עוד לא יודעים. זה מופיע אצלם בתקציב. אני יודע.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
לא אצלם, אצלכם מופיע?
אורי חרל"פ
מופיע בתקנה. יש תקנה מיוחדת. לתקנה הזו יש חמש מאות אלף שקל. יש איזה ארבעה אירועים בארץ. אירועים בינלאומיים בסדר גודל הזה בארץ שיהיו ב-2005. לא יודע, אולי אנחנו נבקש תגבור תקציב. לא יודע, אולי יקבלו מאתיים, אולי מאתיים חמישים. אבל זו עובדה.
ניסן סלומינסקי
דבר ראשון, הספורט הזו הוא גם ספורט מהבחינה הזו שישראל היא הטובה, ואין שום דבר שבכלל משתווה לו. אלוף העולם עד גיל שש עשרה זה ישראלי. מקום שני באירופה ישראל, מקום רביעי באולימפיאדה ממאתיים מדינות שהתחרו. הישגים אדירים. רבי אמן יחסית הכי גבוהים בעולם, שלושים וחמישה רבי אמן, יחסית לאוכלוסייה זה המקום הכי גדול בעולם. זה מסה אדירה. כלומר, אנחנו מבחינה אחת מובילים בטופ.
יוסף לפיד
יש עשרים ושישה רבי אומנים. בבלגיה יש אחד. רק שתדע את המושגים.
ניסן סלומינסקי
מצד שני זה ספורט שהוא גם לכל השכבות. אם ניקח את אלקנה, יישוב קטן מעבר להרי החושך, איך אומרים, בית הספר באלקנה אלוף העולם. אלוף העולם. יש עשר קבוצות של הנוער, כמעט כל בני הנוער עוסקים בזה. במקום ללכת לסמים, במקום לרוץ על הכבישים שם, במקום כל מיני דברים שאנחנו לא רוצים עוסקים בזה, מתקדמים בזה. וזה בכל המקומות ככה. זה לא צריך להיות משהו עלי. זה בכל עיירת פיתוח. בכל מקום הכי נידח אפשר לשחק שחמט ולתת פתרון. וצריכים לחשוב.

מצד שני, זה כל כך יכול להכניס רוגע. בוא נסתכל, מה זה המשחק הזה מעבר לזה שזה ספורט? מה המשחק הזה בא ואומר? אתה מתמודד עם מישהו, אתה צריך לחשוב מה השני חושב, מה השני מרגיש. כי אחרת אין לך שום סיכוי להצליח. זה הכישור שקיים. כשאתה מדבר עם בן אדם אל תחשוב רק מה אתה רוצה. לא יעזור לך כלום, אתה צריך לחשוב מה השני חושב, מה המצוקות שלו, מה הרצונות שלו. יש בזה כל כך הרבה שזה מכניס אותך לצורת החיים שלך. אתה צריך לחשוב לא רק מעכשיו רק למחר. תאר לך ששרי האוצר שלנו היו חושבים שמונה מהלכים קדימה. אתה יודע איך היינו נראים?
היו"ר מלי פולישוק בלוך
תבקש אחד קדימה.
ניסן סלומינסקי
אתה יודע איך היינו נראים? בשחמט אתה לומד לעשות את זה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
זה נותן לי רעיון שאולי אנחנו נבקש לימודי שחמט כאן בכנסת.
ניסן סלומינסקי
אוי לנו אם זה יהיה התקציב שהורידו ב-2004 שבעים אחוז מהתקציב. רק שתביני, קבוצה לשנה מקבלת מהם מאה שישים שקל. זהו.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
חבל על הכסף. אפשר לוותר על זה. הפקידות עולה יותר. מנכ"ל המועצה להסדרי הימורים.
שאול שניידר
קודם כל, בשפת הספורט קוראים לזה משחק מכור, לישיבה הזאת. אבל אני חייב לפתוח בשתי עובדות. האחת, שאכן השחמט הוא משחק מדהים. השנייה היא שאני בעצמי חובב שחמט ומשחק שחמט מגיל חמש גם במסגרות וגם באופן פרטי.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מה זה עושה לנו? איך זה עוזר לנו?
שאול שניידר
בגלל זה אני אמשיך ואגיד מה שאני אגיד בהמשך. חשוב להבין את התקציבים לכלל הספורט המועצה להסדר הימורים אינה קובעת את החלוקה. אנחנו מסתמכים על קריטריונים שקובעת ועדה ציבורית. הוועדה הציבורית הזאת היא זו שמנחה אותנו כיצד לפעול. אנחנו אך ורק מתרגמים את אותם קריטריונים לכסף. וזה חשוב שיהיה ברור.

המועצה להסדר הימורים בספורט הינה גוף שאינה מתוקצב על ידי המדינה וכל הכנסותיה נעשות באופן עצמי בידי פעולות שיווק ומכירה שמתבצעות באופן שוטף. אנחנו העלינו את ההכנסות של המועצה במהלך השנה האחרונה בשלושים אחוז, זה נתון נכון, אבל השחמט לצערי לא תרם לנו להכנסות שלנו. אבל גם זה לא משפיע על החלוקה. חשוב להבין. אנחנו מתקצבים חמישים וארבעה איגודי ספורט שונים, שלושת אלפים שלוש מאות עמותות ספורט שונות ברחבי הארץ שעונות לקריטריונים שאותם קובעת הוועדה הציבורית וכאלה שמוגדרים בידי מנהל הספורט כזכאים לקבלת תקצוב.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
את כל זה אנחנו יודעים כי אמרנו את זה גם לפניך. גם לפני שאתה היית פה. אני רוצה שתקדם אותנו. אני רוצה לעצור אותך. אני רוצה לחדד את הדברים. את העובדות האלה שסיפרת לנו עכשיו אנחנו יודעים. אני רוצה אבל להבליט דבר אחד נוסף. אתם קיבלתם מונופול על , איך אני אגיד את זה, על ההימורים במדינת ישראל. אתם היחידים. אתם אפילו מקבלים פרסום על ההימורים שאתם עושים, למרות שהימורים לא חוקיים אתם קיבלתם מונופול על חוקיות של הימורים. אני לא באה אליך בטענות. אני אומרת מה המדינה עשתה. בתנאי שתפעלו בצורה ציבורית ממלכתית ולא כמי שמוביל את הכדורגל בישראל, למרות שמרבית ההכנסות שלכם באות משם.
שאול שניידר
חשוב להבין, וזה בדיוק עונה על דברייך, אנחנו בהחלט פועלים בצורה ציבורית. ולא רק זאת, לא אנחנו קובעים את הקריטריונים לחלוקת הכספים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מי קבע?
שאול שניידר
קובעת ועדה ציבורית שמתחלפת אחת לשלוש שנות. אם תקשיבו רגע ותבינו, הכל מסתכם, כדי להבין את המטריה כיצד זה פועל. קיים מנהל הספורט במשרד החינוך שקובע מיהם גופי הספורט שעונים לקריטריונים שקובעים שהם ענפי ספורט מוכרים על ידי גופי הספורט הבינלאומי וזכאים לתקצוב ושמקיימים מספר תחרויות מסוים ועמותות שעובדות לפחות שנתיים ויש להן אישור מנהל תקין. זה תפקידו של מנהל הספורט. ליד משרד החינוך קיימת ועדה ציבורית שמתחלפת אחת לשלוש שנים, בדרך כלל היתה בראשות עורך דין או שופט בדימוס שעמד בראשה בזמנו, שהיא קובעת קריטריונים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מי עומד בראשה עכשיו?
שאול שניידר
כרגע עורך דין אופיר כץ.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
ונכון שהמועצה להימורים לא קיבלה את ההמלצות שלו? זה נכון? אז לא תמיד אתם עושים מה שהוועדה הציבורית - - -
שאול שניידר
את עושה דבר לא יאה כרגע חברת הכנסת מפני שאת לא מקשיבה ואת לא מנסה להבין את המטריה .
יוסף לפיד
בבית הזה לא נוזפים בחברי כנסת.
שאול שניידר
אני לא נוזף - -
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני מקשיבה. אני מקשיבה לך כבר עשר דקות.
יוסף לפיד
הנוזף בחבר כנסת עוזב את הבית. אתה לא יכול - - -
שאול שניידר
אני לא נוזף. אני מתנצל.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני מנסה להקשיב טוב ולהבין מה אתה אומר לנו אבל אתה מספר לנו סיפורים שאנחנו יודעים ואתה לא מקדם אותנו.
שאול שניידר
אני מנסה להסביר את המטריה שאולי על בסיסה אפשר להתכנס ולהבין מה אפשר לעשות. אותה ועדה ציבורית קובעת את הקריטריונים. הקריטריונים האלה מועברים למועצה להסדרי הימורים בספורט ולמשרד החינוך לשר, כדי לאשר או לא לאשר. המועצה לא אישרה את ההמלצות האחרונות של הוועדה והיא פועלת על פי ההמלצות של הוועדה הקודמת.
קריאה
מי עמד בראש הוועדה ההיא? מר כרמון. מה הוא כתב על שחמט?
שאול שניידר
אנחנו לא מתווכחים. רק שנייה. עוד משפט אחד ואז נסגור את התמונה. בזמנו השחמט לא היה ברשימת הקריטריונים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
שמענו את זה. אל תחזור על דברים.
שאול שניידר
ברגע שהשחמט נכנס לרשימת הקריטריונים הוא נכנס למשפחת הספורט ומתוקצב על פי אותם קריטריונים. בזה זה מתחיל ובזה זה מסתיים. זה התהליך.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
זהו, סיימת? אני רוצה להגיד לך, ממש, אי אפשר. הרי הלכו נגדכם לבג"צ, כמה זמן אתה המנכ"ל.
שאול שניידר
שנה וחצי.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
הלכו נגדכם לבג"צ,
שאול שניידר
והפסידו.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
עכשיו בג"צ אמר בנושא של נשים למשל ולא הפסידו. וזכו. אני מראה לך שהקריטריונים שלכם יש הרבה מה לבדוק אותם, שלכם, שלכם. ואני מראה לך שהמועצה עצמה להימורים לא תמיד מקבלת את מה שהוועדה. כשנוח לך אתה מתכסה במועצה הציבורית, כשנוח לך אתה לא מתכסה. תשמע, אי אפשר לא להפעיל גם את השכל הישר וגם את ההגינות. יש כאן ענף שהוא מאוד מאוד חשוב לכולנו. לא לאלה שיושבים פה – למדינת ישראל. אתם משקיעים יותר מדי כסף בכדורגל, ואת התוצאה אנחנו יודעים. אלימות כל יום מדברים עליה, אצבע משולשת, כמה שעות דיברו השבוע על האצבע המשולשת בכדורגל? כמה פעמים? אז מה עוד צריך לקרות? אני פשוט לא מבינה.
שאול שניידר
ישבתי שעות לא רק אני עם היועצים המשפטיים שלנו, שעות עם השר לשעבר יורם ארידור שעמד תקופה מסוימת בראש האיגוד, וניסינו בכל הדרכים למצוא פתרון לנושא השחמט. והוא יכול להעיד על כך שהיה הרבה רצון טוב מצדנו. ובסוף היום הוא הפעיל את המגבלות שקיימות גם עלינו,עם כל הרצון הטוב שקיים. ואפשר לבדוק אתו את הנושא הזה.
יוסף לפיד
עמירם היה שנים רבות הרוח החיה של השחמט בישראל בכלל.
עמירם קפלן
נוח לי היום יותר לדבר מכיוון המועדונים כי אני מנהל מועדון גדול. אני רוצה לצטט, ואולי חבר הכנסת לפיד יגיד לי שזה לא הוגן, אבל ישבנו בחדר בזמן שהבג"צ עוד נחתם ועוד לא נקבע. יורם ארידור, שהיה יושב ראש איגוד השחמט, אני שהוזמנתי על ידי יורם והשרה לבנת. ואני מצטט עכשיו: שאול, שניידר, לא מקובל עלי מה שעשיתם לענף הזה. מה הוא ענה לה אני לא יודע, אבל יכול לדמיין שהוא אמר לה שהנתונים שיורם ארידור ועמירם אומרים לך הם לא נכונים. אז היא אמרה לו, זה לא הנתונים מהם, זה מה שאתה שלחת לי, מה שאתה נתת לי על הקיצוץ בענף הזה לא מקובל עלי טוטלית. זה ציטוט. למה אחר כך היא לא עשתה עם זה כלום זה אני לא יודע. זה ציטוט ראשון.

הציטוט השני שמכעיס, שזה ברמה שאני לא יודע איך להגיד את זה, אני מקווה שמר שניידר פשוט לא מודע לעובדות. הוועדה הציבורית על כל ההיסטוריה חבר הכנסת לפיד הופיע בפניה, ואחרי זה באמת הגיעו להסדר עם יושב ראש מועצת ההימורים על חלוקה מסוימת של מועצת ההימורים למועדונים ולאיגוד. נורא חשוב לי משפט אחד. ואז באה ועדת כרמון. חבר הכנסת לפיד לא היה יושב ראש, הוא לא הופיע בפניה, הוא לא מכיר אני חושב את העורך דין כרמון, הוא לא היה בתמונה בכלל. בכל זאת, מועצת ההימורים כתבה שמה שכרמון קבע, איקס נקודות, מה שהיה קודם מה שנקרא, לפני הקיצוץ, קבוצת ליגה לאומית עשר שמונה, קבוצה בליגה לאומית ארבע עשרה – כל הנקודות האלה הושג על ידי לחץ לא הוגן של ראשי איגוד השחמט. לא התכוונו אלי. התכוונו לחבר הכנסת לפיד. ואני הייתי מוכן להעיד בשבועה שחבר הכנסת לפיד לא הכיר את כרמון, לא הופיע בפני כרמון. הוא הופיע בפני ועדה שלוש שנים קודם. בכל זאת, השופט חשין אמר, אני מבין שהיו כאן לחצים לא כשרים.

אומר עכשיו שניידר לפניכם שהוועדה האחרונה שקבעה, כי אופיר כץ עוד לא גמרה, הוועדה האחרונה היתה ועדת כרמון, ועדת כרמון שזאת הוועדה הציבורית האחרונה, ועדה ציבורית בשם שלה, שקבעה כמה מגיע לשחמט, זה הכל לפי המספרים הישנים שנותנים בערך פי שתיים וחצי לענף הזה. אין מסמך אחד של ועדה ציבורית. לא של דודו מלכה ואורי ושאר ועדות בגלל שקוראים לנו ספורט. כל הקיצוץ הזה לא נעשה על ידי ועדה ציבורית, נעשה נטו אני אומר על ידי יום טוב סמיה. הוא בא לטלביזיה ואמר, השחמט זה לא ספורט. והוא יושב פה ואומר, השחמט זה ספורט לכל דבר. אז אי אפשר שהוא יגיד, יש מסמך שהשחמט ספורט על כל המשתמע מכך, ויום טוב סמיה ייצא לתקשורת והפלא ופלא, לא חצי שנה – חודשיים אחרי זה – הענף, לפחות במועדונים קוצץ בשבעים אחוז ובאיגוד בחמישים אחוז. אז כן ספורט לא ספורט, יום טוב סמיה השיג מה שהוא אמר. אין לי טענות לשאול שניידר. הוא רוצה באמת למכסם את הרווחים של הטוטו, והשחמט – למרות שהוא יכול גם לעשות טוטו על שחמט הוא לא רוצה – זכותו. ברור. אבל מישהו צריך להגיד לשאול שניידר שהקיצוץ הזה נעשה על סמך הכרזות שהשחמט זה לא ספורט, שיושבים פה נציגים בכירים של רשות הספורט שאומרים השחמט הוא ספורט לכל דבר ועניין.
שאול שניידר
זה פשוט לא נכון מה שציירת פה את התמונה חוץ מהתבטאויות אולי של אלוף במילואים יום טוב סמיה. זה פשוט לא נכון.
עמירם קפלן
אז תגיד מה לא נכון.
שאול שניידר
השחמט קיבל הקצבות לפי קריטריונים. השחמט מוכר כספורט. זה כל מה שקרה. לא היה שום קיצוץ מטעם מישהו בעניין הזה.
יצחק מאיר
גבירתי, אני רוצה ממש בקצרה להתייחס לשלושה נושאים. אני יושב ראש חוג הידידים של אגודת השחמט. והייתי מן המקימים ומן המייסדים של האקדמיה לשחמט בתל אביב. בשעתו, כששימשתי גם כיועץ שר החינוך לעניינים בינלאומיים הוא מינה אותי לעמוד בראש ועדה, אני חושב שאתה היית חבר בה, שתעזור בהחדרת השחמט לתוך בתי הספר. הוועדה סיימה בהמלצה, שאגב היתה כרוכה גם באיגוד הישראלי לשחמט מפני שכל ההוראה וכל ההדרכה צריכה היתה לבוא מתוך חוגי השחמטאים, הוועדה סיימה בהמלצה חיובית שכללה בין היתר מינוי של מפקח בתוך משרד החינוך בכדי להחדיר כלימודי חובה במסגרת של שעתיים בשבוע לימוד שחמט בכיתות אלף, בית או גימל. השר שכיהן אז היה השר זבולון המר. הוא קיבל את ההמלצות. לצערי נפטר בבית עולמו וההמלצות נשארו מונחות במשרד החינוך כהמלצות שהתקבלו על ידי השר.

הפנייה הראשונה שלי היא אלייך, גבירתי יושב הראש, להורות למשרד החינוך לרענן את הניירת שלו. יושב כאן הנציג של השרה. אם אכן משרד החינוך יישם את ההמלצה שהתקבלה על ידי השר, הרי אז הדיון פה שנראה כדיון שהוא או קפקאי או של פרוסט – כל אחד עשה משהו אחר או בחיפוש אחרי הזמן האבוד. הרי זה לא העניין. השחמט איננו רק דומה לספורט או ממש ספורט. השחמט הוא גם ענף כשלעצמו, עם סגולות חינוכיות תרבותיות ממדרגה ראשונה. אז זוהי בקשה אחת. לרענן את הדבר הזה.

בית- המציאות הבינלאומית היום היא שהשחקן הישראלי היה נתון להחרמות בינלאומיות מפני שהוא היה ישראלי. האנטישמיות בעולם גלשה גם לתחום הזה. ישראלים לא הורשו להשתתף בתחרויות בינלאומיות. באה מדינת ישראל, ואגב אני רוצה לציין כאן בסוגריים בצער, אמר חבר הכנסת לפיד שפה לא תוקפים שרים וחברי כנסת, אבל להביע צער מותר. התשובה האחת להחרמה של השחקן הישראלי בעולם הוא לפתוח את מדינת ישראל לכל ארץ, לכל שחקן, לכל מין,לכל דת לכל לאום. לכן משחקי המונדיאל האלה המתקיימים בישראל הם תשובה. אני פניתי לשר שרנסקי העומד בראש המאמץ הבינלאומי ללוחמה שהוא גם שחמטאי וגם ידיד קרוב של אלוף העולם בשחמט, בבקשה לעשות עבור הפיכת השחמט למשחק לאומי במדינת ישראל. לא רק בבתי הספר אלא ליצור את המודעות, את התהודה. לצערי, לא זכיתי אפילו לתשובה. הדבר הזה משמעותי.
גימל – והנקודה האחרונה. התקצוב של האיגוד הישראלי לשחמט איננו יכול להיערך על פי קריטריונים המשווים את השחמט לספורט, למרות שהשחמט הוא ספורט. צריכה ועדה ציבורית, ואני קורא אל כבוד היושב ראש להחליט לא להוציא את השחמט מן המסגרות של הספורט ושל הארגונים וכן הלאה, אבל צריכה ועדה ציבורית לתת את דעתה על כך שהאיגוד הישראלי לשחמט עומד בראש איגוד שהוא גם ספורט, אבל גם ייחודי כשלעצמו. ולזה אני מבקש שתהיה ועדה כהמלצה של יושבת הראש.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני מעדיפה שתהיה תכ'לס. ועדות אנחנו משופעים. אני חושבת שצריך ת'כלס. לעניות דעתי, הדברים כל כך ברורים שלא צריך ועדות. השרה צריכה לשבת עם המומחים ולהחליט על תקצוב. זה מה שהיא צריכה לעשות. ואין כאן שום צורך בעוד ועדות שזה רק ימשוך זמן. יש לנו השנה גמר עולמי, צריכים לתקצב את העניין הזה מיידית, ואין שום סיבה להגיד שתשב ועדה נוספת.

אני חייבת להתנצל בפניכם. חברת הכנסת גילה פינקלשטיין תחליף אותי לכמה דקות כי אני חייבת להיות בועדה אחרת ששם יש הצעת חוק שלי. וטבעה של הכנסת שבו זמנית בכמה דברים. אני עוד מעט חוזרת, יש כאן עוד הרבה אנשים שלא דיברו. וחבר הכנסת סלומינסקי יעזור לך כי הוא היה כאן מהתחלת הדיון.
היו"ר גילה פינקלשטיין
כן, אלמוג בקשה.
אלמוג בורשטיין
אני לא אחזור על דברים שנאמרו כבר. מעבר לצורך המיידי לפתור את בעיית התקציב של המונדיאל ולהבטיח את קיומו בישראל, אני חושב שצריך לעשות פה איזו שהיא מהפכה, אני לא יודע בדיוק איך, אולי אפילו צריך לחשוב על משהו כמו חוק השחמט או תקנות מיוחדות לשחמט שיגדירו את זה כמשחק לאומי או לא משחק, כענף, כעיסוק, משהו שיש לו כמו שכבר דובר פה, יש לו ידיים ורגליים בכל תחום תרבותי אפשרי. משהו בכיוון הזה. לא יכול להיות שיהיה ויכוח של שנים האם שחמט זה ספורט, ובסוף, כשמכירים בו כספורט, אז הוא נכנס בדרגה הכי נמוכה של ספורט, בהתעלם מכל הסגולות האחרות שיש לו כתרבות, כחינוך, כמדע, כאמנות, וכל דבר אחר. האנומליה הזאת היא בלתי אפשרית.

זה צריך להיות משהו שעומד בפני עצמו, שאין לו אח ורע, אין דוגמה בעולם התרבותי, אין דבר דומה לזה. צריך לתת לו מסגרת ייחודית בפני עצמה. כמו שיש את חוק הספורט יהיה חוק השחמט שיתחיל מזה שהשחמט הוא משחק יהודי, ישראלי, ואת כל הסגולות שלו, ואחרי זה גם יבטיח את תקצובו לאורך שנים.
היו"ר גילה פינקלשטיין
תודה רבה. ישראל גלפר.
ישראל גלפר
למעשה הדברים החשובים נאמרו כבר ואני חושב שהם ברורים. גם המסקנה או ההחלטה שהאיגוד מבקש שתיכתב גם ברורה. אני רק רוצה להוסיף כמה משפטים על משמעות האירוע הזה, או יותר נכון, מהי המשמעות אם אנחנו נקבל רק את הרבע מהחמש מאות אלף שמוקצבים לארבעה אירועים.

האירוע הזה, כמו שאתם שמעתם, זה מובא לישראל אחרי חמש עשרה שנה שלא היה פה אירוע בסדר גודל של הדבר הזה. אנחנו יודעים כמה אנחנו "משופעים" באירועים. יש קושי להביא אירועים בסדר גודל כזה בישראל. כשיש איזה אירוע כמו פיינל פור זה באמת חגיגה. זה האירוע השני בטיבו בענף השחמט בעולם אחרי האולימפיאדה. משחקות פה עשר הקבוצות הטובות בעולם, ואלה בלבד. עשר הקבוצות. למעשה תשע ומצריים כי היא אלופת אפריקה. משחקות ארבע אלופות קונטיננט, מצרים, שזה גם טוב פוליטית שנבחרת מצרית תבוא לפה. באות נבחרות סין ונבחרת נשים של סין שהיא זוכת האולימפיאדה. כלומר, החשיבות היא עצומה. האירוע הזה יועבר ישיר באינטרנט, כמו כל האירועים הגדולים, ויצפו בו אנחנו מעריכים מיליוני שחמטאים בעולם.

אם אנחנו נקבל בשביל האירוע הזה ממשרד החינוך חמש מאות אלף שקל לחלק לארבע, אני פוחד שנצטרך לבטל אותו, משום שאנחנו פשוט לא נוכל לערוך אותו. התקציב של אירוע הזה הוא לא גדול. הוא בסך הכל רבע מיליון דולר או שלוש מאות אלף דולר. אבל עם מאה אלף שקל אנחנו לא נוכל לעשות אותו.

האירוע הזה הוא כל כך יוקרתי, וכל כך בעולם מסתכלים עליו, וכל כך הרבה מאמצים עלה לנו להביא אותו לארץ שאם אנחנו נקבל ממשרד החינוך מאה אלף שקל זה יהיה פשוט בכייה לדורות. אני מבקש שזה ייכתב. תודה.
אורי חרל"פ
סליחה, מאה אני סתם זרקתי. זה יכול להיות חמישים, עשרים שלושים. לא, אין פה הבטחה למאה אלף שקל.
קריאה
אנחנו מודים על העדכון.
היו"ר גילה פינקלשטיין
ישראל זינגר, עמיתי לשעבר, היינו מנהלי בתי ספר יחד באותה תקופה. היה בבית הספר היוקרתי שלך שחמט?
ישראל זינגר
גם. לגבי בתי ספר מה שדיברתי עם אורי ממנהל הספורט לפני כן. בין שאר הדברים תהיינה שעות בבית ספר, זאת הזדמנות פז שלא תעלה כסף למשרד החינוך, גם תחסוך. תהיינה שעות שלא בדיוק יודעים מה עושים בהן. בשביל שחמט לא צריך לבנות אולמות, בשביל שחמט לא צריך לבנות מתקנים, בשביל שחמט רק צריך להישאר באותה כיתה. בין השאר, אני קושר את זה להזדמנות שבבתי הספר, מה שהוזכר כאן, ואם ניקח גם את ההמלצה שאתה אומר, שהנושא ייכנס בדלת הראשית. יהיה גם פרסום ארצי גם לאירוע החשוב מאוד הזה, ואז זה אולי הזדמנות לפתח תכונות שאמר חבר הכנסת מקודם, זו הזדמנות בגיל הרך, הזדמנות להכניס את זה בדלת הראשית. ואז גם השחמט ידובר השנה הזאת מעבר לאירוע החשוב הזה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
צריך להחדיר את זה לבתי הספר לקראת האירוע, ואז יעקבו אחרי זה באמצעי התקשורת.
אורי איינהורן
אורי, לשעבר מנכ"ל האיגוד. שתי נקודות. אחת חיובית. אני רוצה לציין לטובה את הפיס שכשעלינו לאליפות פסטיבל אשדוד מצא את הדרך לעזור לנו איך לקיים את האירוע, אחרת לא היינו מקיימים את האירוע. מצא את הדרך. זאת אומרת, שאם רוצים מוצאים את הדרך.

שניים, אני רוצה לציין שיש לנו אלוף עולם עד גיל שש עשרה. ואם לא הייתי עושה בלגן ולא היה יוצא מסניף בנק עד סוף היום אז הנבחרת כולה לא היתה יוצאת והיינו משלמים על הכרטיסים שהזמנו, על חלקם. זאת אומרת, שהמצב הוא כל כך גרוע, הוא כל כך גרוע, שאי אפשר לקיים שום דבר בלי שמקבלים איזו עזרה. ואם לא נקבל זריקה של תקציב, כל העסק יקרוס, והוא כבר קרס לדעתי. וזה המצב. ואנחנו לא מדברים על יותר תקציב או פחות תקציב, אלא מדברים אם הענף הזה יתקיים או לא יתקיים.

והדבר הכי חשוב – יש פה הזדמנות חד פעמית במדינה הזאת להזניק את השחמט ושהשחמט יתקדם. היתה עליה רוסית. הגיעו המון המון אנשים שקידמו את השחמט. אם לא ננצל אותם, ועכשיו זו ההזדמנות האחרונה שלנו, לא יהיה בארץ את הדבר הזה עוד פעם יותר. אני אומר, זו הזדמנות חד פעמית.
היו"ר גילה פינקלשטיין
תודה רבה.
ינון בוים
אני יושב ראש האיגוד. דיברתי לפני זה. אני חייב להגיב פה על כמה דברים שנאמרו. קודם כל, שלא יהיה בכלל ויכוח. אם אנחנו עושים סקר בכל מקום בעולם אני מוכן עכשיו להתערב מראש על תוצאות הסקר, את מי מכירים יותר, את דן פרידמן או את אלוף ישראל בשחמט או את הארבעה או החמישה השחקנים הכי טובים בישראל בשחמט – אני מוכן להתחייב מה יהיו התוצאות. כך שאני רוצה להדגיש שהתוצאות הבודדות בג'ודו או בשיט אין שום ענף בכלל שישראל כנבחרת, לא כבודד, שישראל שולטת בו בעולם. אין שום ענף כזה וגם לא בג'ודו ולא בשיט. ועובדה שבאולימפיאדה בגמר אליפות העולם ואפילו באליפות אירופה, אף ענף קבוצתי לא מגיע לגמר חוץ מהכדורסל, וגם זה לא בין הראשונים.

ההצטיינות הזאת של לא נכון, יש כן עוד ענפים ויש ענפים שהם יותר מוצלחים מאתנו – אני פשוט קובע עובדה. אף ענף בכלל לא מתקרב להישגים של ענף השחמט, וזו עובדה. זה הדבר הראשון שרציתי להגיד.

הדבר השני, ואני פונה כאן לטוטו. מעבר לכל העובדות, והתקציבים והוועדות שכבר אמרו כאן את מה שאמרתי, לטוטו מעבר לקריטריונים שלו, יש לו תקציבים. אני כבר פניתי למר שניידר, והיו בינינו התכתבויות ואני לא קיבלתי תשובות עד היום בחלק מהנושאים. יש לו תקציב לנשים. אני אתן דוגמה. לפני כמה חודשים שמעתי ידיעה ברדיו, ארבעים מיליון שקל עודפים של מועצת ההימורים הם רוצים להפנות את זה לאיגודים שמשקיעים בנשים. עכשיו, איגוד השחמט הוא אחד האיגודים הבודדים שיש ליגה מסודרת לנשים כבר כמה שנים, יש פעילויות לנשים. אנחנו שולחים נבחרת, יש לנו עלויות גבוהות בנושא נשים. ישר פניתי למועצה, ישר פניתי לוועדה.
היו"ר גילה פינקלשטיין
למה של נשים יותר מאשר גברים?
ינון בוים
יש ענפים שלא משקיעים בנשים. אנחנו עושים את הפעילות עם נשים כבר כמה שנים שלא קשורה לעודף של התקציבים. פניתי, הבנתי שהם הקימו איזה תת ועדה. אני בספק אם איגודים אחרים פנו. לא משנה. כעבור כמה שבועות הודיעו שבחרו עשרה ענפים שכמובן באופן לא מפתיע השחמט הוא לא ביניהם, לתקצוב הנשים.

הבנתי שיש איזה עודפים שעד היום כל יום שני וחמישי אנחנו מנדנדים למועצת ההימורים, עד היום לא קיבלתי תשובה איך אפשר הגיש את הבקשה, אם בכלל אפשר להגיש בקשה, אם זה מכור מראש – א פרופו מכור מראש. אני לא יודע.

אז זו רק דוגמה אחת לנושא שאני מדבר, מעבר לתקציבים השוטפים ולקריטריונים, הנושא של היחס וההתייחסות.
יצחק מאיר
מותר להוסיף משהו, גבירתי? אני רוצה להוסיף לדברים שאמרתי מקודם. אני מבקש להוסיף לדברים שאמרתי מקודם, תוך כדי הדגשה שאני מבקש מעוזר השר באמת לבדוק את ההמלצות, אני רוצה להוסיף דבר אחד. אנחנו משווים את השחמט, ואסור לנו להשוות את השחמט כי הוא גם שווה וגם שונה. אבל דבר אחד צריך להיות מודעים לו. התדמית של מדינת ישראל איננה זוכה למשהו מיוחד בעובדה שאנחנו גם יודעים לשחק כדורגל, כי אנחנו לא הטובים ביותר בעולם. היא לא זוכה בכך שאנחנו גם יודעים לקפוץ במוט, למרות שצריכים לעשות את זאת וצריך לברך על ההישגים. אבל מדינות וחברות יודעות שתדמית של מדינה שמשקיעה בשחמט, בחינוך ובמודעות, היא תדמית של מדינה מתקדמת.

לצערי הרב יש דברים שאפשר ללמוד אותם גם מהמשטרים האפלים שהיו במזרח אירופה. הם ידעו להשקיע בשחמט ולהפוך את הדבר הזה לאחד מהדימויים הלאומיים של המדינה שלהם. זה סימן את היכולת ואת ההכרה. כשאלוף העולם קספרוב עמד לשחק שחמט, שיחק שחמט, נגד מחשב – חברת המחשבים ראתה בהתמודדות הזאת עדות לעליונות או לחוסר העליונות של המחשב על המוח האנושי.

אם מדינת ישראל באיכויות שלה, בגודל שלה, בקוטן שלה, בכוח שלה, איננה מדינה שהיא צריכה גם מבחינה תדמיתית לתת לעצה דימוי שיש בה משחק של אינטלקט, אינטלקט מאוד מאוד דמוקרטי, כי בתרמילו של כל ילד שכונה מונח גם השרביט של אלוף העולם. פה אתה לא זקוק להשקעות מי יודע, ואתה ציינת את זאת.

לכן גבירתי, העניין לא יכול להידון אך ורק על פי הקריטריונים הביורוקרטיים, אני מקווה שאיש מכם לא נעלב, שהם ביורוקרטיים, של מי נותן תקציב למי, כמה קריטריונים, פי שבע, פי שמונה. ענף השחמט והאיגוד הישראלי לשחמט שיכול היה להפיק מתוכו פרנסה לאלפי אנשים שעלו ארצה והביאו לכאן כישרון לאומי אדיר. אני התחלתי עם העניין של השחמט כשבמועדון בנתניה ראיתי חבורה של כארבעים ילדים בני שבע מכים את כל השחקנים האחרים. הם באו אז מברית המועצות, עם מאגרי ידע ואינטלקט. והדימוי שלהם היה תלוי בדבר הזה.

עכשיו, בוועדת החינוך בכנסת צריכה לעסוק ביישור ההדורים מבחינת התקציבים והקריטריונים שקיימים. אבל היא מוכרחה לתת דעתה גם על העניין התדמיתי של מדינת ישראל ועל התכני של מדינת ישראל. ואני שוב פונה אל יועץ השר. זה לא רק עניין שהשרה תיתן תקציב. כי אנחנו יודעים, השרה תיתן תקציב, נתניהו לא ייתן תקציב, זה משחק. יש כאן צורך בעיקר בגלל ועדת דוברת, סיכוי אדיר שנפתח כאן, למלא את השעות שאיש לא יודע עדיין איך למלא אותן, בלימוד השחמט, ביצירת תשתית של מלמדים, של מומחים ושל ספרי הוראה ושל חומרי עזר אודיו ויזואליים – זה אתגר עצום למשרד החינוך. אני מוכן בבקשה להזמין את עצמי אל כבוד השרה כדי לדבר אתה על הדברים האלה, כדי שמערכת החינוך לא תתייחס אל השחמט אך ורק כאל אחד הבנים החורגים או המאומצים או החוקיים אבל הקטנים של הספורט.
היו"ר גילה פינקלשטיין
תודה רבה, יישר כוח.
חיים קמחי
אני היועץ המשפטי של המועצה, ואני דווקא רוצה לייחד את דברי לשר המשפטים לשעבר. המועצה היא תאגיד שפועל על פי חוק. היא לא יכולה לחרוג ממנו, אדוני שר המשפטים לשעבר.
יוסף לפיד
הוא אומר שכאשר זה לא מוצא חן בעיני המועצה היא מתעלמת מהמלצות הוועדה הציבורית.
חיים קמחי
לא, כבודו. ואת זה באתי לתקן. בחוק נקבע שתהיה ועדה ציבורית וזה לא ועדה שעושים ממנה ווישי וושי. היא יכולה להמליץ, ככתוב בחוק, ורשאית המועצה ורשאית השרה לא לקבל את המלצותיה או לדחותן, אבל היא לא יכולה להחליט במקומה. וזה ההבדל הגדול.

ולאנשים האחרים שדיברו כאן – קיימות אמות מידה לחלוקת הקצבות המועצה להסדר ההימורים בספורט, אמות מידה שפורסמו ברשומות. הן אינן נתונות לשרירות הלב של המועצה. הן קבועות בחוק. ומה שכתב יושב ראש ועדה כזה או אחר לפני שמונה שנים או שש שנים איננו רלבנטי אחרי הפרסום הזה.

והדבר השלישי והאחרון – איגוד השחמט חשב שהוא צודק במאה אחוזים והוא העמיד את הנושא לבחינה בפני בית המשפט הגבוה לצדק והוא על פי המלצתו של בית המשפט הגבוה לצדק משך את העתירה. זה מדבר בעד עצמו.

כל מה שאמרתי לא ניסיתי לגמד, לפגוע, לצמצם או להקטין במעמדו של הענף, בתרומתו, בתפיסה שהציגו כאן החברים. אבל אנחנו יושבים בבית המחוקקים, וכל זמן שאנחנו נהיה יועצים משפטיים אנחנו נשמור על החוק, ואני משוכנע, שר המשפטים לשעבר, שאתה תחזק את ידינו בזה. אז צריך לדעת להפריד בין הדברים. לא צריך להתלהם, לא צריך במחי יד או במחי פה למחוק את כל הדברים, כי זו חובתנו לפעול על פי החוק. תודה.
אלמוג בורשטיין
אני מבקש לחזור. לאור הדברים של כבוד היועץ המשפטי של המועצה להסדר הימורים בספורט אני חושב שצריך לשנות את החוק, כמו שאמרתי קודם, או לקבוע תקנות מיוחדות לענף השחמט, להגדיר אותו כענף לאומי, כנושא לאומי. זה לא רק ספורט. דיברנו על כל הדברים האלה שיש בו מרכיבים של כל מיני דברים. וכדי שהחוק או התקנות וכל מה שיפורסם ברשומות יאפשר לתת לענף את הכלים שמגיעים לו כדי שיוכל להביא את הכבוד הראוי שהוא יכול להביא למדינה. זה מה שצריך לעשות.
שאול שניידר
אני דיברתי קודם. אני חייב להמשיך את הקו שהתחיל בו חיים קמחי. אנחנו לא אויבים של השחמט, אנחנו לא אויבים של הספורט. אנחנו פועלים על פי החוק. אם מטרת הדיון, וזה משהו שאולי בעוונותיי לא הבנתי עד עכשיו, היא לדון בתקציב מיוחד למונדיאל זה דבר אחד. ואם מטרת הדיון היא לדון במעמדו של השחמט והדרכים לתקציב או להגדיל את התקצוב לשחמט זה דבר שונה לחלוטין.

מכיוון שעדיין לא הבנתי מה מטרת הדיון ומה הרצון אני אתייחס לשניהם. מכיוון שכך הוא, אחד, אנחנו פועלים על פי החוק, על פי הקריטריונים. – ברגע שהשחמט, כפי שכתבתי גם לינון, הוא חלק ממשפחת הספורט, ידינו כבולות בקריטריונים הבסיסיים שעל פיהם אנחנו פועלים ועל פי ההקצבות שנגזרות מתוך אותם קריטריונים.

דבר שני, אתמול למעשה חתמתי על כתבי מינוי לוועדה חדשה שתבחן שני פרמטרים מתוך אותם קריטריונים שנקבעו לפני חמש שנים. האחד הוא הפופולריות של הספורט ולצורך זה לקחנו גם אנשים שמבינים במדדים אובייקטיביים ולא רק אנשי ספורט. הדבר השני הוא עלויות האימון וההדרכה של ענפי הספורט השונים, דבר שיכול גם הוא לשנות, בצורה כזאת או אחרת, תקצוב לענפי ספורט. אלה שני דברים שאותם אנחנו יכולים לבדוק ולהמליץ גם לוועדה הציבורית וגם למנהל הספורט וגם למליאה שלנו. ואם הם יקבלו את ההמלצות, ואני לא יודע מה יהיה כתוב בהמלצות הוועדה, אז זה יכול להשפיע בצורה כזאת או אחרת.
יוסף לפיד
פופולריות זה מספר הצופים או מספר השחקנים?
שאול שניידר
כל הגורמים. מספר השחקנים - - -
יוסף לפיד
יש יותר שחקני שחמט בארץ מאשר שחקני כדורגל.
שאול שניידר
יש אחד עשר אלף שמונה מאות שחקני כדורגל רשומים, ויש קצת פחות מזה שחקני שחמט.
יוסף לפיד
אלוף השחמט של נורבגיה שיחק בנבחרת הכדורגל של נורבגיה.
שאול שניידר
זה מבחינת העניין של ההקצבות. הדבר השני הוא הנושא של קיום המונדיאל. פעם ראשונה שראיתי גם את פירוט התקציב זה בנייר שהגשת. אנחנו נוהגים בדרך כלל לתמוך באירועים בינלאומיים שנערכים בארץ. לא בסדרי הגודל שנמצאים פה, לא במיליון ומאה אלף שקלים לאירוע, מכיוון שגם חשוב להבין שתקציב השיווק שלנו תקציב מוגבל בסוף היום, ואנחנו מנסים למקסם את המכירות ואת ההכנסות של המועצה כדי שיהיה כסף גם לשלם ולהעביר הקצבות לכל גופי הספורט. דרך אגב, עלו בהקצבות כל גופי הספורט.
קריאה
רק אנחנו ירדנו - -
שאול שניידר
לא. עלו מבחינת העניין, ואתם יודעים את זה ומי שחי את זה חי את זה, שתמיד הבטיחו שמונים אחוז ונתנו שמונים אחוז, ובשנה שעברה הבטחנו שמונים אחוז ושילמנו מאה אחוז מגובה ההקצבה שהובטחה בתחילת השנה, וזה שינוי מרענן ואתם לא יכולים להתווכח עם העובדה הזאת. לכן אני מוכן לבוא ולבדוק עם איגוד השחמט את העלויות ואת דרכי הפרסום והחסות שאנחנו יכולים לקחת על עצמנו בעניין הזה.

הדבר השלישי. לגבי נושא פרוייקט הנשים שהזכרת אותו. נכון שנה שעברה היתה טובה יותר מהמצופה. באמת הישגנו הישגים מבחינת ההכנסות שלנו ונשארו לנו יתרות של כשלושים מיליון שקלים. הכרזנו על כך שהכסף הזה ייועד לשמונה שנים, שלושים מיליון שקלים כבר נמצאים בקופה, לקידום ספורט הנשים במדינת ישראל. לצורך כך, מתוך אותה מחשבה והחלטה שלנו שלא לעסוק בכלל בנושא התקצוב לקביעת הענפים, כל הכסף הזה מיועד לחלוקה על ידי גוף חיצוני מקצועי בלתי תלוי, שיחליט איזה ענפים יהיו בתוך הענפים המתוקצבים. ושוב, אנחנו משכנו את ידנו מהנושא הזה של קבלת החלטות איזה גופים יקבלו את אותם כספים, וזה חשוב שתדע, ינון.
היו"ר גילה פינקלשטיין
יישר כוח. כן, בקשה.
אורי איינהורן
אולי רק הצעה אחת. להקים פעם אחת ועדה שתתקן את העוול שעושים קריטריונים רוחביים.
שאול שניידר
זה לא בסמכותנו, שוב. החוק קובע במפורש מי ממנה את הוועדה. זה לא אנחנו.
אורי ריינהורן
.... אתה עושה עיוותים. צריך פעם אחת לראות איך מתקנים את העיוותים האלה.
שאול שניידר
אנחנו הגשנו בכלל מסמך שממליץ לוועדה בכלל על הנושא הזה בצורה אחרת ולשנות את המדיניות הכללית של התקצוב של הספורט במדינת ישראל, ולא קיבלו את עמדתנו.
יוסף לפיד
קודם כל, אני רושם בסיפוק את המלצות המנכ"ל של מועצת ההימורים שמוכנים להיענות עקרונית לפחות לפנייה של האיגוד להשתתף במימון המונדיאל. אם לא קרה שום דבר אחר פה הבוקר, זה כבר הצדיק את הישיבה הזאת.

אני, מניסיוני הציבורי הדל, אומר לכם, שיכול להיות שכל מה שאתם אומרים פה על סעיפיו משקף מציאות חוקית מסוימת. אני מודיע לכם, שאם הגופים האלה היו רוצים לעזור לשחמט, אז עם כל הסעיפים ביחד, הין עוזרים לשחמט. אם אומר לי פקיד בכיר במשרד החינוך שהוא הכניס לתיק את מכתב איגוד השחמט בעניין המונדיאל, לא טרח להשיב ולהגיד אנחנו רשמנו לפנינו ומבקשים שתחכו בסבלנות לתשובתנו, מה שעושה כל פקיד קטן במחלקת הביוב כשמתלוננים אצלו נגד פיצוץ צינור, זה מראה משהו על היחס.

אני גם מודיע לך שאם היה יושב ראש איגוד הכדורגל פינה אליך, לפחות היית אומר לו... התשובה הזאת משקפת יחס, חוסר יחס. הוא לא יגיד, כי הוא צריך לצאת מפה ולהיות תלוי בך. אני אומר אותו הדבר לך, ידידי, עוזרה של השרה. אם שרת החינוך היתה מתעניינת בשחמט כמו שהיא מתעניינת בתנועת ביתר, היה כסף לשחמט. זה עניין של גישה. ולך אני אומר, אדוני הפרקליט, שאם אתם הייתם מאוד רוצים למצוא דרך משפטית לתקצב יותר את השחמט הייתם מוצאים אותה. זה העניין. פה הבעיה.

הבעיה שזאת חבורה של נודניקים שמצליחה בעזרתו של לפיד לגייס את יושבת ראש ועדת החינוך שהיא ממפלגתו כדי לנדנד לנו. רושמים ביומן יום נידג'ס ובאים להיפטר מהבעיה. זה מה שקורה. כי זה עניין של גישה.

רבותיי, אני הייתי שנתיים בממשלה, מיליון בעיות שאנחנו לא רצינו לפתור אותן וגילינו שאי אפשר לפתור אותן, ומיליון נושאים שרצינו לפתור אותם וגילינו איך שהוא שאפשר לפתור אותם. ככה זה עובד. ולכן אלה הם תירוצים, אדוני הפרקליט. תירוצים.

עכשיו אני רוצה לומר לכם משהו מהותי ובזה צריך לטפל. הדבקות הזו בענפים האולימפיים. זו שטות. יש ענפי ספורט, אגב שוליים, שבהם ישראל מאוד מצטיינת. שתיים. אחד זה שיט והשני זה ג'ודו. אז צריך לפתח אותם. אם אתה היית בודק את החלק של הג'ודו בתוך המכלול של הספורטאים בעולם היית מגלה שזה אחד הענפים הכי קטנים ואפסיים במכלול הספורט. אבל ישראל האמינה ששם יש מדליות. בסדר. אבל אתם מטפחים ענפי ספורט שבהם במשך חמישים וכמה שנה עוד לא זכינו לא לרבע מדליה. בזמן שהחבורה הזו מביאה כל שנה למדינת ישראל חופן של מדליות. אז איזה היגיון יש להגיד שענף נניח הקליעה למטרה, שיש בה המאמץ הפיזי הזה לעשות ככה, הוא ראוי למכפיל שבע, וענף השחמט שזכה השנה במקום השני באירופה, שענף השחמט שבין המאה הראשונים שלו יש ישראלים לרוב – ענף השחמט שנחשב לספורט הכי יהודי בעולם – הוא לא ראוי ליחס שיש, אני לא יודע, יש אצלנו חץ וקשת? אז חץ וקשת. וילהלם טל היהודי. במקום תפוח – תפוז.

אז אני אומר לכם, שהבעיה היסודית פה זה הגישה שלכם. הגישה היא שלילית, מפני שאין עליכם הלחץ של אוהדי הכדורסל והכדורגל, אלא יש אנשים שיושבים בחדרים קטנים ומזיזים כלים. אני עכשיו מוכן להירתם לעניין הזה, ואני אעשה לכם את המוות. אני אעשה לכם את המוות. ותאמינו לי, שיום אחד אתם תשבו ותגידו, במקום שלפיד עוד פעם ידבר עלינו בטלביזיה בואו ניתן לשח כסף. זה מה שאני אעשה. ואני אזכור את זה שבמשך שחודשיים הוא לא קיבל תשובה על מכתבו. תאמין לי, שאם חבר מרכז הליכוד היה כותב לך מכתב היית כותב לו, אני מודה לך אדוני על מכתבך. תזכיר לשר שעניתי לך.
אורי חרל"פ
בעשרים לחודש יש טקס חלוקת פרסים לספורטאים שזכו במדליות באליפות אירופה ואליפות עולם מעל גיל שמונה עשרה ומעלה. יש שלושים ושמונה ספורטאים, אין אף שחמטאי אחד. אז בואו נשים עובדות על השולחן.
יוסף לפיד
נבחרת השחמט של ישראל זכתה במקום השני.
אורי חרל"פ
יש אחד בגיל שש עשרה שלא עונה לקריטריונים. אז בואו לא נמחוק את הענפים האחרים.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
מי רוצה למחוק?
יוסף לפיד
אדוני, מקום שני באליפות אירופה בשחמט השנה, מה אתה מדבר.
אורי חרל"פ
בסדר, אבל יש שלושים ושמונה מענפי ספורט אחרים שזכו במדליה זהב כסף או ארד באליפות עולם או אליפות אירופה. אני לא אומר שהשחמט לא. אבל בואו נשים את העובדות.
יוסף לפיד
לכן אתה לא עונה למכתבים.
ינון בוים
אורי, אתה יודע שלפני שבוע שחקן נבחרת ישראל זכה בתחרות בינלאומית מספר אחת בעולם, אירופלוט, במוסקווה שמקבילה לוימבלדון בטניס. עם כל השחקנים הכי טובים בעולם.
אורי חרל"פ
עזוב, אין ויכוח. אבל ב-2004 אין אף אחד. אני לא אומר שלא.
ינון בוים
תאר לעצמך שישראלי היה זוכה בוימבלדון. ישיבת הממשלה היתה מוקדשת לאותו נושא.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
בואו נתקדם. למרות שלא הייתי פה בעשרים הדקות האחרונות, אבי בטוחה שהרבה חדשות לא היו. היו? יש בשורה?
אורי חרל"פ
המועצה להימורים הבטיחה לבדוק אפשרות לתמוך - --
יוסף לפיד
לא רק לבדוק אפשרות. אתה רואה את הגישה? אני על זה מדבר. אתה אויב השחמט. כי בא אדם ואומר כדי להוריד לחץ שהם יתרמו למונדיאל לשחמט, בא נציג משרד החינוך ואומר, הוא הודיע שהוא ישקול את זה. בעוד יומיים אתה תאמר שזה בכלל לא צריך להיות רשום בפרוטוקול. אתה אותי שכנעת שאסור שהדבר הזה יהיה בידיך. אסור. אסור. אדם שחודשיים לא עונה ליושב ראש איגוד השחמט על מכתב, ועכשיו מנסה לחבל בהבטחה של מועצת ההימורים, הוא לא ראוי לשבת על הכיסא שאתה יושב עליו.
גילה פינקלשטיין
הצעה נוספת זה לפנות לשרת החינוך שזה יהיה שנת השחמט. אפשר. עכשיו מחליטים על השנה הבאה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
הכריזו כבר.
גילה פינקלשטיין
שמשרד החינוך יחליט שזה יהיה שנת השחמט זה רק יוסיף לנוער.
ישראל גלפר
היתה בקשתו של מר יצחק מאיר שההמלצה שלו לשר החינוך הקודם, זבולון המר זכרונו לברכה, תרוענן ותיבדק על ידי השרה, שזה עניין לא פחות חשוב.
יוסף לפיד
הוא אגב כן תמך בשחמט. אנחנו לא נסבול את היחס הזה. תגידו לשרת החינוך על הפגישה הזאת. אני לא אסבול את היחס הזה לשחמט.
עודד פורר
אני אשמח לקיים פגישה, לא בשולחן הזה ישיבה שרובה ככולה הפכה להתנצחות כזו או אחרת. אני אשמח להיפגש אתך ינון, לא נפגשנו מעולם. בוא נשב, נראה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אתה יועץ השרה לענייני ספורט?
עודד פורר
כן.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני רוצה לסכם ולומר: תראו, זו לא היתה ישיבה של התנצחות, וזו לא המטרה. זה שיש כאן התנצחות, זה בגלל שיש כאן הרבה מצוקות ויש כאן ענף מפואר ומדהים, שלכל הדעות שנאמרו פה הוא ראוי ליותר ממה שהוא מקבל. ולכן יש כעס. והכעס מוצדק. אז זו המטרה של הישיבה. לראות איך פותרים את הבעיה. אנחנו בדרך כלל מתקדמים קדימה אחרי שאנחנו מנקים את כל המועקות שיש לנו בלב.

ועדת החינוך התרבות והספורט דורשת משרת החינוך, התרבות והספורט – אני בכוונה מדגישה חינוך, תרבות וספורט – לתקצב כראוי את ענף השחמט בהתאם לצרכיו והישגיו. השחמט הינו גם ענף ספורט, גם חינוך, גם מדע, גם תרבות, גם אומנות, וגם קליטת עליה.

הסכומים המוקדשים היום לשחמט מגוחכים ומעליבים, ואני קוראים לשרה לתקן את העיוות.

הוועדה קוראת לשרה להכריז על שנת 2005 כעל שנת השחמט. בהתאם לכך אנחנו דורשים לתקצב מיידית את מונדיאל השחמט, את גמר הגביע העולמי הבא שייערך בישראל בשנה זו.

הוועדה רושמת בפניה בברכה את הודעתו של מנכ"ל המועצה להסדר הימורים בספורט, מר שאול שניידר,
יוסף לפיד
שהבטיח להשתתף בתקצוב המונדיאל.
שאול שניידר
נכון.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
הודעתו של מר שאול שניידר, שהבטיח להשתתף בתקצוב המונדיאל.
ישראל גלפר
לנושא של מה שיצחק מאיר ביקש, זה נכתב קודם בפרוטוקול, ששרת החינוך מתבקשת או משרד החינוך מתבקש לרענן את המלצות הוועדה שהוא עמד בראשה ושהתקבלו בזמנו על ידי שר החינוך הקודם, אבל לא יושמו, ואין אנחנו יודעים מה עלה בגורלן.
יצחק מאיר
בעיקר במסגרת של דו"ח דוברת.
יוסף לפיד
צריך לציין שענף השחמט מביא למדינת ישראל רוב כבוד ברחבי תבל, ובין השאר מקום שני באליפות אירופה בשחמט השנה.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
טוב. בסדר. הוספתי את זה. וגם הוספתי במסגרת התקצוב הראוי, לרענן את ....
ישראל גלפר
המלצות הוועדה שמר יצחק מאיר עמד בראשה, ושהתקבלו בזמנו על ידי שר החינוך הקודם, מר המר ז"ל.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אני חושבת שהדברים ברורים. אנחנו נוציא את המכתבים ברוח זו. יועץ השרה יעביר את הדברים, עם כל ההתלהבות שבהם, לשרה.
אני כמובן גם אדבר, ואני בטוחה שחבר הכנסת לפיד לא ינוח ויעשה את שלו גם. ואולי במאמצים משותפים אנחנו נוכל גם, לא אנחנו – אלה שראויים לכך – יעמדו על הפודיום בסוף השנה הזאת ויזכו בגביע.
יוסף לפיד
קבענו פגישה בין יועץ השרה לבין מר בוים. אם זה יגיע לפגישה עם השרה אני אשמח להשתתף.
היו"ר מלי פולישוק בלוך
אנחנו ניזום פגישה לך ולשרה ולגורמים הרלוונטיים ואני בטוחה שזה יתקבל בברכה. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים