ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/03/2005

מיזוג הרשויות בענה, דיר אל אסד ומגד אל כרום, איחוד עיריית באקה - אלג'רביה עם מועצה מקומית ג'ת

פרוטוקול

 
מיזוג הרשויות בענה, דיר אל אסד ומג'ד אל כרום, איחוד עיריות באקה אלג'רביה עם מועצה מקומית ג'ת, איחוד דליית אל כרמל ועוספייה

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
14.03.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 405
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, ג' באדר ב' התשס"ה ( 14 במרץ 2005 ), שעה: 11:30
סדר היום
1. מיזוג הרשויות בענה, דיר אל אסד ומג'ד אל כרום – הצעה לדיון מהיר של
חבר הכנסת מוחמד ברכה
2. איחוד עיריות באקה אלג'רביה עם מועצה מקומית ג'ת, - הצעה לסדר היום
של חבר הכנסת טלב אלסאנע
3. איחוד דליית אל כרמל ועוספייה
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
דוד אזולאי
אלי אפללו
מוחמד ברכה
משה גפני
ואסל טאהא
ג'מאל זחאלקה
דני יתום
עסאם מח'ול
עמרם מצנע
אברהם פורז
עמרי שרון
מוזמנים
ערן פולק – רפרנט פנים, אגף תקציבים משרד האוצר
אבישי כהן – אגף תאום ובקרה, משרד ראש הממשלה
יצחק בלק – המשנה למנכ"ל משרד הפנים, משרד הפנים
דב קהת – מרכז השלטון המקומי
פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי
זכי עמאר – יועץ לענייני המגזר הדרוזי, מרכז השלטון המקומי
אכרם חסון – ראש מועצת עיר הכרמל
מוהין מנסור – סגן ראש עיר הכרמל
עלמי נטור – עיר הכרמל
זיאד אבו מוך – ראש עיריית באקה-אלג'רביה-ג'ת
אחמד דאבח – ראש מועצת שאג'ור
עאקל ותד- מ"מ עיריית באקה-אלג'רביה –ג'ת
סובחי סג'יאר – מג’ד אל כרום
אברהים מואסי
מוחמד בכרי
כיוף וג'יף
יועצת משפטית
מירי פרנקל שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
אושרה עצידה

1. מיזוג הרשויות בענה, דיר אל אסד ומגד אל כרום – הצעה לדיון מהיר
של חבר הכנסת מוחמד ברכה
2. איחוד עיריות באקה אלג'רביה עם מועצה מקומית ג'ת, - הצעה לסדר היום
של חבר הכנסת טלב אלסאנע
3. איחוד דליית אל כרמל ועוספיה
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. על סדר היום דיון באיחוד רשויות. הדיון יתמקד בשלושה איחודים. המיזוג הראשון הוא מיזוג הרשויות בענה, דיר אל אסד ומג'ד אל כרום - הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת מוחמד ברכה שקיבלנו מנשיאות הכנסת. האיחוד השני הוא איחוד עיריות באקה אלג'רביה עם מועצה מקומית ג'ת, - הצעה לסדר היום של חבר הכנסת טלב אלסאנע. האיחוד השלישי הוא איחוד דליית אל כרמל ועוספיה.

רבותי, אני משהה את פתיחת הישיבה לכמה רגעים.
אלי אפללו
אדוני היושב ראש, האם הדיון הזה יסתיים בהצבעה?
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא יכול לומר לך מראש כי אינני יודע איך הדיון יתפתח.
אלי אפללו
האם בכוונתך להביא את זה להצבעה או לא?
היו"ר גאלב מג'אדלה
קשה לי לדעת כרגע. אני אעשה הכול כדי להקל על האנשים, אבל אני לא יכול להתחייב לך.

אני שמח שכל ראשי הרשויות מיוצגות כאן ושהרבה אנשים הגיעו לדיון. אני מאמין שהנושא הזה חשוב להרבה מאוד אנשים. אנחנו עיינו בדיונים קודמים שהיו כאן בוועדה גם בנושא שאג'ור, וגם בנושא באקה-אלג'רביה וגם בנושא עוספייה.

כל נושא איחוד רשויות נמצא בחוק ההסדרים והוא עבר בחוק ההסדרים בתהליך של חקיקה. הנושא הגיע לוועדה והוא אושר. אנחנו היום דנים בנושא שהוא למעשה חוק. היה ניסיון מוצלח בוועדה שביטל איחודים מסוימים בהצעת חוק נגדית.

למען הגילוי הנאות אני רוצה לומר שאני תושב באקה-אלג'רביה –ג'ת.
אלי אפללו
אני לא יודע אם מותר לך להיות בדיון אם אתה מתגורר בבאקה-אלג'רביה-ג'ת. זה הרי אחד האיחודים שאנחנו דנים עליהם ואני לא חושב שאתה יכול להיות נוכח בדיון. מקרה דומה קרה לי בוועדת הכלכלה כאשר אני הודעתי בוועדת הכלכלה שיש לי עניין בנושא, לכן אני רוצה שהיועצת המשפטית תיתן לנו את חוות דעתה. אדוני היושב ראש, אני אומר את זה לטובתך, לא לרעתך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בשיחה מקדימה שלי עם היועצת המשפטית של הוועדה אני הודעתי לה שאני מתכוון להודיע פה בישיבה למען הגילוי הנאות כי יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה הוא תושב באקה-אלג'רביה. היועצת המשפטית לא אמרה מילה אחת על כך.
אלי אפללו
האם מותר לך להצביע?
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם אנחנו הגענו להצבעה?
אלי אפללו
לא. חוות הדעת צריכה להתייחס לשאלה האם אתה יכול להיות בדיון? לי נאמר אז שאני לא יכול להשתתף בדיון בוועדת הכלכלה. נאסר עליי גם להשתתף בהצבעה. אתה צריך להודיע מראש שאתה מנוע מלהצביע. הייתי רוצה לשמוע מהיועצת המשפטית את חוות דעתה, אני בכל מקרה אקבל אותה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו נכבד את חוות דעתה של היועצת המשפטית גם לגבי השתתפות וגם לגבי הצבעה.
אלי אפללו
אין לי ספק.
מוחמד ברכה
חבר הכנסת מג'אדלה השהה את פתיחת הישיבה משום שהוא וחבר הכנסת טלב אלסאנע, ואני היינו צריכים ללכת לוועדת החינוך כדי להצביע על הצעת חוק להנצחת זכרו של רחבעם זאבי שהוגשה על-ידי חבר מפלגתו של רחבעם זאבי, שניהל גם את הישיבה.
אלי אפללו
זה משהו אחר.
דני יתום
יושבת-ראש הוועדה ביקשה מאורי אריאל לנהל את הישיבה במקומה.
מוחמד ברכה
כן, ולא היה שום פסול בעצם העובדה שאורי אריאל שהוא מאותה מפלגה שבה היה חבר רחבעם זאבי ניהל את הישיבה ובסופה גם מצביע.

דבריו של חבר הכנסת אלי אפללו נכונים לגבי אפשרות של הצבעה שנוגעת לטובת הנאה כביכול של אחד המצביעים. פה אין ניגוד אינטרסים.
אלי אפללו
ההערה שלכם מקובלת עליי. אני הערתי לו את ההערה בגלל הניסיון שהיה לי ושבעקבותיו נגרם לי נזק מהפרסומים בעיתונות. אני לא הייתי רוצה אדוני היושב ראש, שלך ייגרם נזק. אני מעיר את ההערה כדי שתיקח אותה לתשומת ליבך, זה הכול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני רוצה להודות לך מקרב לב על הדאגה שלך כלפיי ועל ההערה שלך. אנחנו נכבד את דעתה של היועצת המשפטית.

לעצם העניין, מעיון בחומר ובחקיקה אנחנו לומדים שכל זה נעשה לטובת האזרח. השיקולים הכלכליים לא הוסתרו מאיתנו. שר האוצר אומר את זה בדיונים במהלך הכנת הצעת החוק, הוא לא מסתיר שיש גם שיקולים כלכליים. הוועדות שמינה שר הפנים דאז חבר הכנסת פורז אומרות במפורש שישנם הרבה שיקולים כמו למשל, טובת האזרח, התייעלות במובן של טובת האזרח ולא במובן הכלכלי, וגם לא מעט דברים טובים שיכולים לקרות בדרך שהם לטובת האזרח.

נמצאים כאן הרבה משתתפים ואני רוצה לאפשר לכול חברי הכנסת ליטול חלק בדיון. נציגי הרשויות הנוגעות בדבר יקבלו גם הם זכות דיבור. ארגונים שיש להם עמדה בעניין יוכלו גם הם להשמיע את דעתם. הדיון יהיה דיון ארוך, אבל גם מעניין. הדיון בהתחלה יהיה דיון עקרוני על האיחוד, ואחר כך ניכנס לאיחודים של ישובים ספציפיים. האיחוד בשאג'ור שונה מהאיחוד בעוספייה-דליה, והוא שונה מהאיחוד של באקה-אלג'רביה וג'ת. גם בדיונים בוועדות המשנה אמרו שיש שוני בין האיחודים.

ראשון הדוברים הוא מציע ההצעה לדיון מהיר חבר הכנסת מוחמד ברכה, ואחר כך שאר המציעים.
מוחמד ברכה
אדוני היושב ראש, רבותי חברי הכנסת, אורחים מכובדים, בראשית דבריי אני רוצה להודות ליושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה על הזימון המהיר והאחראי של הישיבה הזאת שדנה בנושא מיזוג רשויות.

אני רוצה להקדים ולומר שהעמדה שלנו שדוחה את מיזוג הרשויות לא באה לידי ביטוי לאחר המיזוג. אנחנו התנגדנו עקרונית עוד לפני שהנושא הזה עלה ולפני שהיו בחירות בישובים השונים. למען הגילוי הנאות ולמען ההגינות אני רוצה לומר שמה שאנחנו נאמר נגד מיזוג רשויות לא מכוון נגד אף לא אחד מהישובים. העמדה הזאת היתה עוד בזמן הדיונים בחוק ההסדרים כאשר הוחלט על המיזוגים, ועוד לפני שנבחר מי שנבחר. לכן, אני מאוד מבקש שלא לייחס ולא לשוות לאף דעה כאילו היא עמדה אישית כלפי פלוני. אני באופן אישי רוחש כבוד לכול האנשים בכל היישובים, גם לאלה שנבחרו וגם לאלה שלא נבחרו. אני גם מעריך את תרומתם לחברה. לכן, לא זה הנושא שעומד על סדר היום.

בזמנו, אנחנו התנגדנו לאיחוד רשויות משני טעמים עיקריים. הטעם הראשון הוא משום שחשבנו שיש ישובים ויש כפרים שיש להם מארג חברתי, כלכלי וכו', שקיים הרבה שנים. אנחנו חשבנו שחלק מהשמירה על החברה ועל המורשת זה לשמור גם על שמות הכפרים ועל ההיסטוריה שלהם וגם על העתיד שלהם. הטעם השני הוא ההתנגדות לכוונת הממשלה, ויושב כאן שר הפנים לשעבר חבר הכנסת פורז, שאמרה במפורש שמטרת המיזוג היא חיסכון בכסף, ולא ניסיון לייצר תהליך חברתי תוך התייעצות עם התושבים. אם היו באים לתושבי דלייה ועוספייה והם היו אומרים כן, אז אני הייתי האחרון שיכול להתנגד ושיש לו את הרשות להתנגד. אבל, התהליך לא התנהל בצורה כזאת. תהליך המיזוג היה תהליך כפוי ומוכתב מלמעלה, על מנת לשחרר כביכול את תקציב המדינה מהוצאות מיותרות על שירותים ועל רווחה, ועל משרות, בתוך המועצות המקומיות.

אנחנו חשבנו שאין מקום לייצר תהליך חברתי כל כך מרחיק לכת של מיזוג בגלל מניעים של חיסכון. התייעלות בכל מועצה ומועצה, כן. אבל לא - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
היועצת המשפטית של ועדת הפנים ואיכות הסביבה תענה להערתו של חבר הכנסת אפללו.
אלי אפללו
גברתי היועצת המשפטית, מקרה דומה אירע לי בוועדת הכלכלה. אני אמרתי שיש לי עניין בדיון ואמרו לי שאני לא יכול להשתתף בישיבה.
מירי פרנקל שור
באיזה סוג של דיון היה מדובר?
אלי אפללו
דיון בוועדת הכלכלה, לא חשוב איזה דיון. השאלה כאן היא שאלה עקרונית. חבר הכנסת גאלב מגאדלה גר בבאקה-אלג'רביה ואנחנו דנים על היישוב שלו, והשאלה האחת היא האם הוא יכול להיות בדיון? השאלה השנייה היא האם הוא יכול להצביע? אני רוצה לשמוע את דעתך בעניין. הנושא שלי עלה אחר כך בוועדת האתיקה ואני קיבלתי את חוות הדעת שלהם שאמרה שאסור היה לי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גברתי היועצת המשפטית, למען הסדר הטוב אני אמרתי שבדיון מקדים שהיה לי איתך ועם מנהלת הוועדה אמרתי לך שאני הולך לדון בנושא הזה, ושלא היתה תגובה לעניין מצידך.
מירי פרנקל שור
אכן יושב-ראש ועדת הפנים אמר לי לפני הדיון שהוא מתגורר בבאקה-אלג'רביה והוא שאל האם יש מניעה שהוא יקיים את הדיון. עמדתי המשפטית היתה שאין מניעה שהוא יקיים את הדיון. קודם כל, מדובר כאן בהצעה לסדר. אין גם מניעה שהוא ישתתף בהצבעה אם הוועדה מקבלת איזשהי החלטה. נכון שחבר הכנסת מג'אדלה הוא תושב באקה-אלג'רביה, אבל ההצעה שעומדת כאן לסדר אינה מדברת על איזשהו מתן זכויות או על איזשהו דבר שחבר הכנסת מג'אדלה יכול להרוויח ממנו. מדובר פה על פירוק האיחוד בין באקה-אלג'רביה לג'ת, ולפיכך חוות דעתי המשפטית היא שאין מניעה שהוא ישתתף בדיון, וקל וחומר יצביע.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. רבותיי, אני ועוד כמה חברי כנסת יוצאים עכשיו להצביע בוועדת החינוך בנושא חוק גנדי. חבר הכנסת דוד אזולאי ינהל את הישיבה. רשות הדיבור לחבר הכנסת דהאמשה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני מסכים עם דבריו של חבר הכנסת מוחמד ברכה. הגישה שלנו היא איננה כלפי אנשים, אלא היא גישה עניינית. הממשלה בשעתו באה אלינו עם הצעה גדולה כמו הר, שבה רצו לאחד את הרשויות. דובר על איחוד של עשרות רשויות ועל עשרות מיליארדים. אבל, בסוף ההר הוליד עכבר ורק כמה רשויות ערביות אוחדו. איחוד אחד גם פורק בחלקו. אף ישוב איננו רוצה את האיחוד הזה, התושבים לא רוצים אותו. זה לא עזר גם מבחינה כלכלית. זה היה כישלון אחד גדול מכל הבחינות, כמו כישלונות רבים של הממשלה הזאת.

אני חושב שהגיע הזמן שהתהליך הכפוי שנכפה על רשויות ערביות בלבד, יתפרק. אין לזה שום יסוד. אם הממשלה רוצה לעשות איחוד רשויות היא צריכה ללמוד את העניין, להתייעץ עם התושבים, להגיש לנו הצעות כלכליות ותחשיבים ראויים. אם יימצא שזה נכון וחיובי אז אפשר יהיה לכפות את זה על אנשים. אבל, אסור לכפות תוך כדי חוק ההסדרים שהוא לא חוק. חוק ההסדרים הוא מחטף שנקבע על הכנסת ועל הציבור ועל העם כולו, תוך כדי העברת התקציב. אין כאן שום שיקול דעת ושום יכולת להתנגד. מי שהוא בעד הממשלה והתקציב חייב להצביע בעד חוק ההסדרים. זהו חוק שבכלל לא שווה את שמו. בית המשפט העליון כבר אמר את דברו לגביו. הוא חסר כל הצדקה. אנחנו צריכים לפרק את האיחודים האלה כי בטעות יסודם, ברע יסודם, ותוצאותיהם הן הרות אסון הרבה יותר.

אני מבקש את סליחתם. אני נאלץ לעזוב את הישיבה מכיוון שנשיאות הכנסת מתכנסת עכשיו ואני חייב להיות שם. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו חוזרים לסדר הדיון. חבר הכנסת ברכה, בבקשה.
מוחמד ברכה
שימו לב שאני לא משתמש במילה "איחוד אלא במילה "מיזוג". אני חושב שהמילה "איחוד" היא לא ראויה לעניין הזה מכיוון שלמילה "איחוד" יש בדרך כלל קונוטציה מאוד חיובית ומאוד בונה, ואני לא רואה את הדברים כך.

הממשלה הסבירה את הכדאיות שמיזוג בטעמים של חיסכון. למעשה, אפשר היה להפוך את מחוזות משרד הפנים לעיריות של מטרופולין ואז יהיו שלוש-ארבע עיריות בלבד. מהלך כזה יחסוך הרבה כסף. למה לעשות רק מיזוג של באקה-אלג'רביה וג'ת, או מיזוג של בענה ודיר אל אסד ומג'ד אל כרום, ועוספיה ודלייה? אפשר לקבוע שלושה ארבעה אזורים בכל המדינה, ולהקים שלוש או ארבע עיריות כי זה הכי חסכוני.

היו ניסיונות של מיזוגים במקומות אחרים וגם הם נכשלו, ושר הפנים הקודם יודע את זה. לאחד הדיונים הנוקבים שהיו אז, הודיע משרד הפנים שהמיזוגים המוצעים שמספרם הגיע לפחות משליש מהכוונה האמיתית, התמקדו בעיקר במגזר הערבי. כלומר, יצר החיסכון קיים רק כשמדובר באזרחים הערביים. לא מדברים על חיסכון כאשר מדברים על רמת גן וגבעתיים או על כפר סבא ורעננה. אני לא יודע איזה בית שייך לרמת גן ואיזה בית שייך לגבעתיים, ואני חושב שגם חבר הכנסת פורז וגם השר פינס לא יודעים איזה בית שייך לאיזו עיר. יש פה איפה ואיפה.

לאחר שהוחלט מה שהוחלט, ולאחר הקיצוץ במספר המיזוגים, נאמר שהמיזוגים האלה הם פיילוט. כלומר, הם צריכים לעבור בחינה מחדש. לאחר הבחירות שמעתי את דבריו של מר אחמד דאבח אבו פאדי יושב-ראש מועצת שאגו'ר. הוא אמר: "אנחנו מתייחסים למיזוג הזה כניסיון. אם הוא יצליח, בסדר. אם הוא יצליח, אז כול התושבים שמתגוררים בשלושת הכפרים צריכים לבוא ולדרוש את ביטולו".

מהו המבחן שעל פיו אנחנו נקבע אם המיזוג הצליח כן או לא? זה גם נושא הניהול, זה גם נושא השירותים, אבל הוא בעיקר נוגע לשאלה באיזה מידה מסכימים התושבים.
אברהם פורז
אבל, הוא בדעה שזה הצליח.
מוחמד ברכה
אם הניהול והשירותים הם יותר טובים אנחנו נקבע אם המיזוג הצליח כן או לא. אבל, ישנו גם עניין מידת הקבלה של הציבור בשלושת היישובים או בשני היישובים לעצם העניין. אני חושב שטוב שאנחנו נחזור לתושבים. זוהי הצעה שלא מופנית כלפי אף אחד כפי שאמרתי בהתחלה, אלא זוהי הצעה למען טובת העניין.

אדוני היושב ראש, כל דבר שהוא כפוי סופו שייכשל, אלא אם אתה מועך את רצועות האנשים. לפני יומיים דיברתי בטלפון עם מר אחמד דאבח, ואני רוצה לחזור על דברים שאמרתי לו. אני אמרתי שפה מתקיים דיון עקרוני, וההצעה היא הצעה לסדר על דיון עקרוני. כשאנחנו נגיע למסקנה שיש תשתית מוסכמת על הרוב המכריע של התושבים, יש לנו הצעת חוק מוכנה לפרק את המיזוג הזה והיא תובא להצבעה וכמובן שזה יהיה אחרי הידברות. אבל פה, אנחנו רוצים לדבר על הנושא העקרוני. בעיקרון, אני חושב שנושא המיזוג יצר בעיות קשות וכיסי התנגדות ומתחים שאנחנו צריכים לתת עליהם היום תשובה.

אני חושב שהתהליך הזה שתחילתו בטעות והמשכו כפיילוט, צריך להיבחן מחדש כאשר הדבר המכריע הוא רצונם של רוב התושבים באותם יישובים בהם מדובר.

אני דיברתי על שאגו'ר, לא דיברתי לא על עוספייה ודלייה, ולא על באקה-אלג'רביה וג'ת. אני שומע למשל שבעוספייה ודליה יש הסכמה.
וג'יף כיוף
אין הסכמה.
מוחמד ברכה
אז שיגידו שאין הסכמה. אני שומע שיש כאלה שמסכימים למיזוג בשאגו'ר ושיבואו ויגידו. אבל, צריך לשמוע גם את אלו שמתנגדים.

עוד לפני שנבחרו ראשי המועצות הנוכחיים, העמדה העקרונית שלי ושל הסיעה שלי ושל כל חברי הכנסת הערביים היא נגד המיזוגים כי חשבנו שזה מכשיר על מנת לצמצם את השירותים לאזרח, ובמטרה להעלים שמות מההיסטוריה של האוכלוסייה הערבית ושל המקומות האלה. תודה רבה.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, מכובדיי הנוכחים, אני אתייחס לסוגיה הזאת בשני מישורים, במישור העקרוני ובמישור הספציפי. במישור העקרוני, לדעתי הממשלה עצמה הודתה שהמהלך הזה הוא לא נכון. עצם הנכונות שלה לחזור בה מכל המהלך בגדול שדיבר על איחוד בגדול, זה סימן שהיא הגיעה למסקנה שאין מקום לאחד רשויות ללא שום תוכנית מקדימה. לכן, לאחר שדיברו על איחוד אחוז גדול מאוד מהרשויות במדינת ישראל, צמצמו את המהלך למספר רשויות בודדות. גם לאחר החוק, התקיים דיון חוזר וביטלו איחודים במספר מקומות. היתה הצעת חוק שביטלה הצעת חוק קודמת. כל האיחוד הוא בהצעת חוק והביטול היה בהצעת חוק. לפני הצעת החוק דיברו על מדיניות בגדול, אבל הובאה הצעת חוק מצומצמת. התקיים דיון חוזר בהצעת חוק שאישרה מספר איחודים, וביטלו איחודים שאושרה. אם האיחודים היו סיפור הצלחה, אז אני מאמין שהממשלה היתה ממשיכה באותו כיוון. היא לא היתה חוזרת בה והיא לא היתה מסכימה להצעות חוק אחרות שמבטלות איחודים. כלומר, עצם הנכונות מהווה הודאה, לא שלנו, לא של התושבים, לא של ראשי הרשויות, בכך שיוזמי הרעיון לא חשבו עליו עד הסוף ושהוא לא נכון.
מוחמד ברכה
דרך אגב, הצעת התקציב שעומדת להצבעה היום בנושא משרד הפנים, הוכנה תחת שר הפנים פורז ואין מיזוגים נוספים, כי הוא ידע שזה לא יעבור.
אברהם פורז
לא עושים מיזוגים שנה אחרי בחירות, עושים לפני בחירות.
ואסל טאהא
זה שיקול פוליטי.
טלב אלסאנע
זאת היתה שליפה מהמותן. לא היה כאן שיקול חברתי ולא שיקול ניהולי ולא טובת התושבים. היה כאן שיקול אחד ויחיד של קיצוצים וחיסכון תקציבי, לא בדקו שום ממד נוסף. הרשויות שאוחדו הן קורבן של טעות, הן קורבן של רעיון שנולד בחטא. התושבים משלמים את המחיר. הם הפכו להיות קורבן של ניסוי שלא היה ידוע אם הוא יצליח או ייכשל.

אדוני היושב ראש, יש פה דבר עוד יותר חמור והוא במישור הספציפי. משרד הפנים לא ראה לנכון למלא את חלקו וחובתו כלפי אותם ישובים שאוחדו. למה משרד הפנים לא עוזר ולא תומך לישובים שהוא איחד? למה הוא לא ממלא את חובותיו כלפי אותן רשויות שהוא מיזג?

בהצעה לסדר שאני העלאתי אני מדבר על באקה-אלג'רביה וג'ת. אדוני היושב ראש, אתה מכיר היטב את שתי הרשויות האלה. היתה התחייבות שאי אפשר להעביר את נטל החובות של ג'ת על באקה-אלג'רביה. המדינה היתה צריכה לשאת בנטל, אבל היא לא עשתה את הדבר הזה. כשמאחדים מקימים תשתית משותפת, אזור תעשייה משותף, מוסדות ציבור משותפים. אבל, הדבר הזה לא נעשה, כביש מס' 61 מפריד בין שני הישובים. אם מאחדים את שני הישובים צריך לעשות מחשבה חדשה לגבי איחוד. אבל, לא התייחסו לזה. אפילו אם יש הסכם אז ההסכם הזה בטל ומבוטל אם הממשלה לא ממלא את חובתה. צריך לבטל את האיחוד או לחלופין למלא את כל ההתחייבויות באופן מיידי כלפי שני היישובים על מנת שליישוב המאוחד תהיה יכולת להתמודד עם המצב החדש ולנהל את הדברים לרווחת התושבים בשני היישובים.

אני בדעה שהרעיון הזה הוא מלכתחילה טעות, זהו רעיון כושל. יישום הרעיון הזה היה עוד יותר כושל. לכן, צריך לבטל אותו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
שר הפנים דאז אברהם פורז אמר אז בדיון בהצעת החוק על באקה-ג'ת,: "אנחנו נצטרך לטפל פרטנית בישוב הזה, ולאזן אותם. הרי לא נפיל את כל החובות של ישוב אחד על התושבים של היישוב האחר. הרי זה ברור שבשלב הראשון יש לנו ראש עיר ומועצת עיר אחת לשני היישובים". אני מניח שחבר הכנסת פורז עדיין עקבי בדעתו.
אברהם פורז
אני לא מתכחש לזה.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, כשאומרים דברים לא מתכוונים ליישם אותם. אומרים אותם על מנת להגיד אותם. זוהי בדיוק התוצאה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אולי היתה לו כוונה טובה ליישם. למה אתה מדבר בשמו?
דוד אזולאי
לא, שר הפנים הקודם היה אומר בלי כיסוי. הוא קיבל כותרות וזה היה הכי חשוב.
עסאם מח'ול
מה שרואים מכאן לא רואים משם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא היתה כוונה שהחובות של ג'ת יפלו על באקה-אלג'רביה.
אברהם פורז
אדוני היושב ראש, הדיון היום הוא לדעתי דיון שלא מצביע על התמונה במלואה. קודם כל, היו עוד איחודים רבים במגזר היהודי, לא מספיק. בסך הכול מתוך 12 איחודים, 8 היו במגזר היהודי, ו-4 במגזר הלא יהודי. אני הבאתי לכנסת 34 איחודים על דעת הממשלה כולה. אדוני היושב ראש כמו שציינת בצדק, זה הגיע לוועדה המשותפת לוועדת הפנים ולוועדת הכספים במסגרת חוק ההסדרים והם הצליחו. אני בזה מודה לליכוד, כי לדעתי רוב הישובים שיצאו שלא בצדק מהרשימה היו של ראשי רשויות בעיקר של הליכוד שהפעילו לחץ על חברי הכנסת של הליכוד, והתוצאה היתה שבסוף מ-34 איחודים - - -
ג'מאל זחאלקה
האם אתה רוצה לומר שהיו אינטרסים פוליטיים? חס וחלילה.
אברהם פורז
היו, ואני באמת מצטער על זה שכמות הישובים שאוחדו היא כל כך קטנה. אבל, גם כשעושים דבר נכון בקטן לא צריך ללכת אחורה. המחשבה הזאת שבטווח הארוך זה פועל נגד התושבים היא מחשבה לא נכונה.

אני רוצה לומר כמה דבר שיכול להיות שחלק מהאנשים שנמצאים פה יתקוממו כשהם ישמעו אותו, אבל אני אומר אותו למרות הכול. לפני כמה זמן שמענו שחבר הכנסת גדעון סער מציע הצעת חוק שנקראת חוק הג'ובים. המטרה היא להקל על חברי המפלגה לקבל תפקידים. אדוני היושב ראש, במידה לא קטנה עניין איחוד הרשויות הוא מאבק על ג'ובים.
דוד אזולאי
מה זה שייך לעניין?
מוחמד ברכה
חבר הכנסת פורז, זה מסביר את הכול. אתה מתייחס לרשות העירונית כטובות הנאה ולא כשירות לאזרח.
אברהם פורז
כאשר יש לנו ארבעה יישובים אז יש לנו ארבעה ראשי מועצות, וארבעה סגנים לראש המועצה, וארבעה מהנדסי עיר, ואפשר לחלק יותר משרות ליותר מקורבים. כאשר יש איחוד מאבדים משרות גם של ראש עיר, גם של סגני ראש עיר, גם של מנהלי מחלקות, וגם משרות אחרות. אבל בטווח הארוך, כאשר אנשים מקבלים משכורות מיותרות, זה על חשבון התושבים בסוף.

אני לא נמצא במשרד הפנים כבר שלושה חודשים. אני בהחלט חושב שמשרד הפנים צריך היה, ובתקופתי כך עשה, לעזור לאיחודים. עמדתי היא שצריך להיות עניין גדול שהאיחודים האלה יצליחו. אדוני היושב ראש, היישוב שנקרא היום הוד השרון היה מורכב בשעתו מארבעה ישובים, ואף אחד לא יודע היום מי הם. אותו הדבר גם במקומות אחרים שבהם היו איחודים.
דוד אזולאי
אולי תספר לחברי הוועדה מה אתה כשר הפנים עשית כדי שהאיחוד יצליח. זה מעניין לשמוע. תן לנו דוגמה אחת איפה עזרת לאיחוד, דוגמה אחת. יושב פה חבר כנסת שעד לפני שלושה חודשים היה שר הפנים שהוביל את המהלך של האיחוד. הוא הלך בכל הכוח, אבל כשכופפו אותו כל האידיאולוגיה שלו הלכה פתאום.
אברהם פורז
אני אשיב לך. במסגרת תוכניות ההבראה שהוכנו לישובים השונים, המשרד גילה רוחב לב כלפי ישובים באיחוד והכין להם תוכניות הבראה.
אבישי כהן
בפועל זה לא נכון.
דוד אזולאי
אתה יודע שאתה לא אומר דברי אמת. יושב פה ראש המועצה המקומית של דלייה ועוספייה, יושב פה ראש המועצה של דיר אל אסד ושאגו'ר, והם יגידו לך עד כמה אתה לא דובר אמת בדבריך פה לחברי הוועדה.
אברהם פורז
חבר הכנסת אזולאי, למטה מכבודי להתייחס לטענות שלך שאני לא אומר אמת.
דוד אזולאי
אבל, זו האמת. חבר הכנסת פורז, תגיד את האמת.
אברהם פורז
נמצא פה משנה למנכ"ל משרד הפנים והוא יסביר. תשאלו אותו מה משרד הפנים עשה כדי לעזור לאיחודים. אל תשאלו אותי, אני הרי לא אמין בעיני חבר הכנסת אזולאי.

הנקודה היא מאוד פשוטה, צריך ללכת קדימה ולא אחורה. בשלב הבא צריך לעשות עוד איחודים.

לא ניתן לבצע איחוד, אלא בתום שלוש שנים מסיום הבחירות, ובצדק. לא יכול להיות שבעיר מסוימת, וזה לא משנה אם זה במגזר היהודי או במגזר הערבי, נבחר ראש רשות והוא יהיה בתפקיד רק שנה וחצי ולאחר מכן יגידו לו שמחר תהיינה בחירות ושהיישוב מתאחד. זה לא בא בחשבון.
מוחמד ברכה
אף אחד לא אמר מחר.
אברהם פורז
החוק אמר שניתן לעשות את האיחודים הבאים בתום שלוש שנים, ואני בהחלט מציע למשרד הפנים ולממשלה כולה לבצע עוד מהלך גדול של איחודי רשויות לקראת תום שלוש השנים. יש עוד שנה וחצי מהיום. המהלך הזה של איחוד רשויות גם יביא חיסכון, גם יביא רווחה לתושבים בטווח הארוך.

לכול אחד מאיתנו יש באיזשהו מקום לוקל-פטריוטיזם שהוא לדעתי מיותר. אני גר בשכונת אפקה בצפון תל-אביב שהיא באופן מוניציפלי באותו ניהול יחד עם שכונת הארגזים. ראש העיר רון חולדאי הוא ראש העיר שלי ושלהם. אותו הדבר יכול להיות עם הרצליה פיתוח ועם שכונה חלשה בהרצלייה, ואותו הדבר יכול להיות בחיפה עם דניה וואדי ניסנס. זה לא מפריע, זה רק עוזר כי בסופו של דבר התושבים של דניה מסבסדים את התושבים החלשים של ואדי ניסנס. לכן, באיזשהו מקום איחוד הרשויות הוא מהלך נכון.
מוחמד ברכה
ארנונה לא משלמים לפי מבחן הכנסה. מה אתה מוכר כאן?
אברהם פורז
אבל יש אזורים שונים. לפי דעתי, צריך להמשיך באיחוד הרשויות ולא להירתע.
דב קהת
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, בזמנו אנחנו הגשנו חוברת מקיפה שיושבת פה על שולחן היושב ראש לגבי ההתנגדות הגורפת שלנו לאיחוד לפי חוק, ודאי לא על-פי חוק הסדרים, שהוא לא תהליך ראוי. אנחנו יודעים שאיחודים על-פי חקיקה נכשלו בעולם. אנחנו כמובן גם התנגדנו ומתנגדים לאיחודים שהסיבה היחידה שלהם היא סיבה כלכלית. איחודים שהצליחו ומר פורז את הוד השרון, ויש רבים נוספים, הצליחו משום שהסיבה לא היתה כלכלית. הסיבה היתה סגירת פערים, שיפור איכות חיים, שיפור תשתיות. הייתי אומר שהתהליך התחשב התחשבות מאוד רחבה באנשים. אני רוצה לומר שבתקופתו של מר קוברסקי אני הייתי מנהל אגף צעיר במשרד הפנים. הוא שלח אותי לנחלת יהודה פעם בשבוע במשך שלושה חודשים לשבת ערב שלם עם כל עובדי נחלת יהודה, ולמצוא להם מקום עבודה חליפי. כלומר, לא זורקים אנשים לרחוב. ואכן, כאשר איחדו את נחלת יהודה וראשון לציון, נתנו לראשון לציון צ'ק ביד של 20 מיליון שקל כדי להשוות תשתיות.

שר הפנים הנוכחי אומר שאיחודים הם בכלל לא בסדר העדיפויות שלו כרגע, ויכול להיות שזה בגלל שהחוק אומר עוד שלוש שנים. הוא מכל מקום אומר: "זה בכלל לא האג'נדה שלי". חוק ההסדרים הנוכחי לא נוגע, לכן אני חושב שעיקר הדיון זה איחודים שכבר נעשו.

אני יכול לומר שחלק מהאיחודים הם נכונים. אם אני לוקח כדוגמה את כוכב יאיר ואת צור יגאל, אז הטעות היתה להקים לחוד את צור יגאל. מהתחלה כוכב יאיר, צור יגאל, וצור נתן היו צריכים להיות מתוכננות לרשות מקומית אחת. אותו הדבר אם אני לוקח את מודיעין ומכבים-רעות. מראש הן היו צריכות להיות רשות אחת. כלומר, לא האיחוד היה פה הבעיה, אלא הפירוק הוא זה שהיה הבעיה.

זה נכון מר שאמר שר הפנים שלמרות שאולי רשות מקומית כזאת או אחרת באיחודים לא היתה בקריטריונים של תוכניות ההבראה, למרות שדווקא האיחודים שאנחנו מדברים עליהם פה היו ממילא בקריטריונים, הלכו אז לקראת ואמרו שיכניסו לתוך הקריטריונים גם את אלה שהם לא בתוכנית ההבראה. אבל, זה בכלל לא הנושא. אם לוקחים עיר כמו דלייה ועוספייה, צריכים לשאת אותה על כפיים. בכלל, אם הממשלה רוצה להצליח באיחודים מבחינתה, בתפישה שלה, היא היתה צריכה להזרים משאבים כדי שהמערכות האלה באמת יוכלו להצליחו.

אני לא בטוח שצריכים ללכת לפירוק, אני חושב שצריך לעזור באיחוד לאותם מקומות שבהם בוצע כבר איחוד. אם הולכים לפירוק, אז לא צריך לעשות את זה בחוק, אלא צריך לעשות גם את זה בתהליך מסודר. יש פה אנשים שנבחרו על-ידי הקהל. בשני הכיוונים צריך לפעול בצורה נכונה.
מוחמד ברכה
אף אחד לא מציע לפרק מחר. אנשים שנבחרו הם ראויים למלא את חובתם כלפי הציבור שבחר בהם.
דב קהת
ולכן אני חושב שצריך לתת להם את כל הסיוע הכלכלי המסיבי כדי שהם יצליחו בעבודה שלהם.
עסאם מח'ול
בכל מקרה, רק דרך חוק אתה יכול לעשות את זה.
דב קהת
גם בחוק אתה יכול לקבוע תהליכים.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, אורחים נכבדים, היתה לי זכות באיחודים וגם בפירוקים. הלכתי לאיחודים כי חשבתי שזה יהיה אולי המפנה שייתן אור ירוק ואווירה טובה בניהול הרשויות המקומיות. למען הדיוק אני אומר שאנחנו הלכנו על 12 פיילוטים, כאשר ביקשו 4 פיילוטים למגזר הערבי. לאחר מכן, היתה לי הזכות יחד עם חבר הכנסת דוד אזולאי וחבר הכנסת עסאם מחו'ל ועוד כמה חברים, להוביל מהלך שבו הצלחנו לפרק את האיחוד בגליל המערבי כי ראינו באמת שזה לא יצליח, כי הכתובת היתה על הקיר.

יכול להיות שהאיחוד פגע במשאלת הלב של כמה אנשים שרצו להיות ראשי רשויות, אבל אנחנו חשבנו שבעזרת האיחוד במקומות האלה ניתן יהיה לבשר על תפנית חדשה בכל דבר. לצערי הרב, כשפירקתי את האיחוד בגליל המערבי בא אליי חבר הכנסת אברהם פורז ואמר לי: "תמצא להם עכשיו כסף". חבל שהוא לא נמצא כאן כך שהייתי יכול לומר לו את הדברים האלה באופן ישיר. אני רואה איך מתייחסים לאיחודים האחרים וזה דבר שאסור שיקרה. הבעיה היא בהחלט של הממשלה, כי לא ניתן ללכת לעוד איחודים במצב הזה.

על-פי החוק, כדי לבחון איחוד צריכות לעבור שנתיים עד שלוש שנים. אם יתברר בתום התקופה הזאת שהממשלה לא סייעה ולא פעלה, אז נשקול את העמדה שלנו מחדש. אבל, כל עוד אנחנו באמצע ההליך וכל עוד לא מיצינו אותו, אנחנו לא יכולים לשחק לפי מצבי רוח. ראשי רשויות נבחרו, ואני יודע שיש הרבה אנשים שקוראים תגר על ראש רשות או אחר, ובגלל זה הם פועלים נגד.
מוחמד ברכה
חבר הכנסת קרא, בגליל המערבי בא בעצמו ראש המועצה מר סאלח אבו ריג' והוא אמר שהוא בעצמו מבקש לפרק.
איוב קרא
נכון, ואז הלכנו.

אם יבוא ראש רשות מכהן ויאמר שהוא יאמר שהוא לא רוצה את זה אז זה סיפור אחר. הוא נבחר וזכותו לכהן קדנציה שלמה. אף אחד לא ייקח לו את הזכות הזאת, כך קבע הציבור. תושבים גם יכלו לא לבחור כמו שגם קרה.

אם הממשלה לא תיתן גיבוי לאיחודים האלה, אנחנו נדע לעשות את מה שעשינו בגליל המערבי. אבל, הבעיה כרגע היא הממשלה ולא האיחודים. יש פיילוט ואותו אנחנו צריכים לבחון. אי אפשר לבחון אותו אחרי חודש או חודשיים. יושבים פה אנשים שיום לאחר הבחירות הם עושים מלחמות. הם לא בוחנים בראייה אובייקטיבית.
עסאם מח'ול
יש כאלה שהזהירו מראש.
איוב קרא
אם מישהו חושב שהדבר הזה לא טוב, אז בית המחוקקים של מדינת ישראל צריך להגיש הצעת חוק לפרק. אני בדעה שהנושא לא בשל היום לבחינה. אנחנו נבחן את הנושא הזה בתום שלוש שנים ונראה מה קורה. אם אנחנו נראה שהמצב הוא לא טוב אז נפעל כפי שפעלנו בגליל המערבי.
מואסי אברהים
סליחה, התושבים לא יחכו עוד שנתיים. המצב בשטח לא מאפשר לחכות אפילו לא עוד יום.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו נעבור לשמוע עכשיו נציג של הרשויות. מר אחמד דאבח ראש שאג'ור, דיר אל אסד, מג'ד אל כרום ובענה.
אחמד דאבח
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, ראשי רשויות, אורחים נכבדים, אני רוצה להציג לכם בתחילת דבריי תמונה שמראה את שלושת הכפרים בהם מדובר. 20% מהבתים או מהעסקים בדיר אל אסד-בענה מחוייבים בארנונה בשני הכפרים. דיר אל אסד דרשה ארנונה וכך גם דרשה בענה. היתה חובה לעשות את האיחוד הזה בין דיר אל אסד ובענה. העמדה שלי לפני הבחירות היתה לאחד את דיר אל אסד ובענה בשלב ראשון, ואחר כך מג’ד אל כרום. היום העמדה שלי שונה.

היו ארבעה מועמדים שרצו לראש הרשות, ואני זכיתי בסיבוב הראשון ב-42%-43%. מעל ל-90% הצביעו בשלושת הכפרים בבחירות. לדעתי, מי שהציג את מועמדותו בבחירות ומי שהצביע בבחירות הסכים כאילו לאיחוד. אנשים שדורשים היום את פירוק האיחוד הם לפי דעתי מועמדים שהפסידו את הבחירות. הם ביקשו לפרק את האיחוד יום אחד לאחר האיחוד.
עסאם מח'ול
האם אתה מסכים לפרק את האיחוד לאחר תום הקדנציה?
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר דאבח, אל תענה לשאלתו של חבר הכנסת עסאם מח'ול.
אחמד דאבח
חבר הכנסת עסאם מח'ול, אני חושב שאם המועמד שלך היה זוכה בבחירות לא היית מבקש לפרק את האיחוד.

בדיר אל אסד ישנם גירעונות בסך 20 מיליון שקל, ו-15 מיליון שקל במלוות. בענה לאחר הסדר נושים כמעט מאוזנת, וזאת לאחר שהיא היתה בגירעון של 153 מיליון שקל. אני לקחתי אותה מאוזנת עם 20 מיליון שקל מלוות אחרי ועדה קרואה להסדר נושים. מג'ד אל כרום נמצא בגירעונות של 100 מיליון שקל, וקרוב ל-18 מיליון שקל מלוות. כלומר, החובות של שלושת הכפרים הם קרוב ל-150 מיליון שקלים.

עובדי דיר אל אסד לא קיבלו משכורות שישה חודשים. לעומת זאת, בכפר בענה היה הכול תקין. עובדי מג'ד אל כרום לא קיבלו משכורות עשרה חודשים. עם כל הגירעונות, אני משלם היום לשלושת היישובים משכורות באופן שוטף מידי חודש בחודשו, ואפילו לפני הזמן. היו בעבר ניתוקי מים, עובדי מג'ד אל כרום ובדיר אל אסד שבתו כל הזמן בגלל שהם לא קיבלו משכורת. אני החזרתי את העובדים לעבודה, אני שילמתי להם משכורות מהשבוע הראשון.

תושבי דיר אל אסד ומג'ד אל כרום לא קיבלו שירותים בסיסיים כמו מים בגלל שהיו ניתוקים. אבל, אנחנו היום נותנים שירותים הרבה יותר טובים ממועצות אחרות. אבל, זה לא מספיק. אני אמרתי לשר פורז בתחילת הדרך שאם רוצים שהאיחוד הזה יצליח אז משרד הפנים היה צריך לעשות ארבעה דברים. ראשית, יש להכריז על עיר. מינו ועדה שהמליצה לשר בתחילת בחודש ינואר להכריז על עיר, ואני חושב שבימים הקרובים אמורים להכריז על עיר. שנית, יש לסגור את הגירעונות. אנחנו עשינו תוכנית הבראה שאושרה במועצה ובמשרד הפנים. חלק ממנה שולם, אבל מה ששולם לא מספיק וצריך לשלם יותר. שרת המשפטים חתמה על הסדר נושים במג’ד אל כרום, ואנחנו הולכים בתהליך של הסדר נושים. אני חושב שתוך חודש יעשו הסדר נושים במג'ד אל כרום, ואז ניתן יהיה לסגור את הגירעונות. בדיר אל אסד מטפלים בנפרד.

הנושא השלישי הוא עניין תוכניות המתאר. זה נושא חשוב מאוד. 25 שנה לא הורחבו תוכניות מתאר בשלושת הכפרים האלו, והעניין הזה לא טופל. בבענה ובכפרים אחרים, לא הוגשה תוכנית לוועדות התכנון והבנייה אפילו לא בסנטימטר אחד של אדמה. בוועדות התכנון אין אפילו תוכנית אחת להרחיב תוכניות מתאר בבענה למשל. מועצה מקומית דיר אל אסד הגישה תוכניות ואותו הדבר במג'ד אל כרום אבל יש עם זה בעיות. אנחנו במועצה שלנו עשינו תוכנית ביוזמת הוועדה המרחבית, ומשרד הפנים לקח אחריות לקדם תוכנית ל-8,000 דונם לשלושת הכפרים. שלושת הכפרים יושבים היום על 3,000 דונם. התוכנית עברה בוועדה המחוזית ויש השבוע דיון על כך בוועדה הארצית. יש לנו בעיה עם משאבי טבע, ולדעתי עניין איחוד הרשויות יעזור לנו בקטע הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
על איזו הרחבה התוכנית מדברת?
אחמד דאבח
בשלושת הכפרים מתגוררים היום 28,000 תושבים, והתוכנית תספק את הצרכים של 50,000 תושבים לעוד עשרים שנה.
מוחמד ברכה
אני יכול להעיד שההרחבה היא מצוינת.
אחמד דאבח
עד עכשיו אין בית מועצה בדיר אל אסד. בבענה ובמג'ד אל כרום יש בנייני מועצה קטנים. אני אמרתי למשרד הפנים כבר בתחילת הדרך שלא ייתכן שעושים חתונה מבלי שיהיה בית. צריך לבנות בית עירייה לעיר או למועצה, על מנת שהשירות לתושבים יהיה יותר טוב ויותר יעיל. לפי דעתי משרד הפנים צריך לחזק ולעזור יותר על מנת שנוכל להתקדם בכל הנושאים האלה. אומרים שיש כסף מיוחד לאיחודים אבל עד עכשיו לא ראינו אותו. לא רק משרד הפנים צריך לתמוך באיחודים, אלא גם משרדי הממשלה האחרים. אלו שלושה כפרים שאין להם מגרש כדורגל, אין אפילו לא מתקן אחד לספורט, 60 כיתות לימוד חסרות. הניהול הקודם של המועצות האלה היה ניהול כושל. למרות כל הבעיות האלו, אנחנו עובדים יום ולילה על מנת שנוכל לשרת את התושבים בצורה הטובה ביותר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם כשנכנסת לתפקידך מצאת מסמך חתום שמחייב את משרד הפנים, הממשלה והעירייה בנושא האיחודים?
אחמד דאבח
אני לא יודע על זה, לא בדקתי את זה.
איוב קרא
יש פרוטוקול אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בעניין הזה.
אחמד דאבח
לפני כמה חודשים הבאתי בפני מליאת המועצה מסמכים על תוכנית האיחוד ו-13 חברי מועצה מתוך 15 חברים הצביעו על האיחוד. לאחר כניסת מפלגת העבודה לממשלה היתה מחשבה שמפלגת העבודה מוכנה לפרק את האיחוד ולכן התחילו כל הדיבורים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם לפני כניסת מפלגת העבודה להסכם הקואליציוני לא היתה דרישה לפירוק האיחוד?
אחמד דאבח
זה לא היה כמו עכשיו. אלו שדורשים את פירוק שלושת הכפרים שלנו הם אותם אלה שהפסידו בבחירות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם המועמדים לא היו על רקע מפלגתי?
אחמד דאבח
חלקם היו מפלגתיים וחלקם לא.

אני אמרתי שיש צורך בתקופת ניסיון כדי לבחון את מידת הצלחת האיחוד. אם אנחנו נראה שהאיחוד פועל לטובת התושבים אז אנחנו נמשיך עם זה. אם לא, אז אני אהיה הראשון שיפעל לפירוק האיחוד. אבל, זה רק לאחר תקופת ניסיון של שנה ומשהו. יש היום מחלקת הנדסה לשלושת הכפרים. יש לי מהנדס שמטפל בתוכניות מתאר, יש לי מהנדס שמטפל במבני ציבור, ומהנדס שמטפל בתשתיות. יש גם מחלקת גזברות ומחלקות נוספות. כל המהלך הזה הוא יותר יעיל ויותר טוב.

אני רוצה לקרוא מכאן לוועדת הפנים לחזק את האיחוד הזה בתקופה הזאת, וללחוץ על משרדי הממשלה השונים ועל השרים לתמוך באיחוד. במקום לשרת עכשיו את הציבור שלנו, אנחנו יושבים פה. אני גם קורא לחברי המועצה שלנו ולנבחרים אחרים בשלושת הכפרים לאפשר לנו לשרת בשלווה את הציבור שלנו בצורה הכי טובה והכי יעילה. אני חילקתי את נייר העמדה שלנו כאן. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו קיבלנו את נייר העמדה. אנחנו נשמע את דבריו של מוחמד בכרי שמתנגד לאיחוד.
מוחמד בכרי
אני כיהנתי שתי קדנציות כראש מועצת בענה. לא הייתי מועמד בבחירות האחרונות. אני איש כפרי, ואני לא יודע למה רוצים להכתיב לי חיים שהם לא ראויים לי. אני לא אוהב את החיים בעיר, למה אתם רוצים להפוך אותי לעירוני? אני איש כפרי, ואני רוצה לחיות חיים כפריים. אורח החיים שאתם רוצים להכתיב לנו לא מתאים לתושבי שלושת הכפרים שלנו. אנחנו לא יכולים לחיות חיים עירוניים.

מר דאבח חברי ביקש לתת לנו זמן. אבל, אנחנו נתנו פרק זמן של שנה וחצי. לפני שמונה חודשים אני יזמתי פגישה אצלי בבית, שבה היה נוכח גם מר דאבח. מטרת הפגישה היא לנסות להיאבק למען פירוק המיזוג. מר דאבח אמר אצלי בבית שאם תוך שנה אנחנו ניווכח שהמיזוג נכשל, אז הוא יהיה בראש המערכת לפירוק המיזוג.

אני מדבר בשמם של 99% מתושבי שלושת הכפרים. לכול התושבים נמאס מהמיזוג הזה, למרות שהם הצביעו. אנחנו נתנו צ'אנס, אנחנו הצבענו וזה נכון שהצבענו. אבל, שר הפנים הקודם לא נתן לנו אפילו - - -

שמעתי כאן חברי כנסת שהוחלט על המיזוג לא מטעמים כלכליים. אני מחזיק ביד מכתב תשובה ממשרד הפנים לחבר מועצה שביקש לפרק את המיזוג. באחד הארגומנטים לאיחוד כתוב: "בראייה כלכלית האיחוד מוביל לחיסכון משמעותי מהוצאות הרשויות בניצול היתרון לגודל." את זה אמר עו"ד קובי שלום עוזר מנכ"ל משרד הפנים.

אני תושב בענה וכפי שאמר מר דאבח, בענה היתה מועצה מאוזנת. מר דאבח פותר את הבעיות של מג’ד אל כרום, ודיר אל אסד על חשבון מועצה מקומית בענה. מעבירים כספים דרך מועצה מקומית בענה ומפזרים אותם לשתי המועצות האחרות שנמצאות בגירעונות גדולים.
אחמד דאבח
ההערה הזאת לא נכונה, אפשר לראות את דוח הגזבר.
מוחמד בכרי
בעבר, היו מתחים בין משפחות בכפר, ויש מצב חברתי שגרם לתסיסה בשלושת הכפרים. אנחנו יושבים באזור בקעת בית הכרם בשכנות לכרמיאל וליישובים יהודים אחרים. אנחנו עבדנו על כך שרקמת החיים בין היהודים לערבים תהיה טובה. המיזוג הזה יוביל לכך שיהיה מתח בין שלושת הכפרים, והוא ייתן את תוצאותיו לגבי היחסים של התושבים הערביים לתושבים היהודים.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, בראשית דבריי אני רוצות להודות לך על היוזמה הברוכה שלך לקיום הדיון הזה. חשוב להציף את הבעיה הזאת, והתוצאה היא פחות חשובה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ליתר הדיוק אני אומר שאני נעניתי ליוזמה של אחרים.
דוד אזולאי
יבורכו גם היוזמים. לצערי הרב קיבלנו כאן החלטות בצורה של רוב דורס, בלי שיקול דעת. היה מדובר על איחוד של כ-150 רשויות, ובסופו של דבר הגענו לאיחוד של רק 28 רשויות, שמתוכן 6 רשויות דרוזיות, ו-8 רשויות ערביות מתוך 12 המקבצים.

לאחר של שנה איחוד בכמה רשויות, היה צריך להיות פה דיון עם ראשי רשויות אחרים שבאים ומבקשים איחוד. לצערי הרב, זה לא קורה. לא ראיתי אף לא רשות מקומית אחת שבאה ודרשה איחוד. אנחנו רואים שכל מקום בו נעשה פיילוט של איחוד הוא כשל.

אני בעד איחוד רשויות. הייתי סגן שר הפנים, וישנם פרוטוקולים ואמרתי את הדברים כאן בוועדה. אני בעד איחוד רשויות, איחוד הוא דבר טוב וצריך לעשות אותו. אבל, צריך לעשות אותו בחוכמה ובשכל, לא בכפייה. שר הפנים יוצא בכותרת מרעישה וכולם מקבלים פיק ברכיים שמא חלילה לא תהיה קואליציה, ומייד מחזירים את אותן רשויות שאין להן גיבוי ושאף אחד לא עמד לצידן.

אני זוכר שהיה אמור להיות מקבץ של הקריות: קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, וזה ירד. זוהי דוגמה קטנה, אבל אני יכול להביא לכם עוד עשרות דוגמאות שהורידו. אני מציע לכם ללכת ולבדוק למה הורידו את המקבצים האלה, למה שם ביטלו את האיחוד ולמה פה השאירו את האיחוד.

אדוני היושב ראש, אנחנו נמצאים בכל זאת באיחוד. ישנה רק אפשרות אחת להחזיר את הגלגל לאחור, ויש לנו ניסיון טוב בזה. צריך להגיש הצעת חוק שמבטלת את האיחוד. אבל, אנחנו כרגע לא רוצים להגיע למצב הזה. אפשר לעשות דבר אחר, אפשר לקחת את ההמלצות של איחוד הרשויות. אני אקריא לכם קטעים נבחרים מהמלצות אותן ועדות. אני לוקח את מקבץ 27 של באקה אל ג'רביה וג'ת, וכך הם כותבים: "מן הראוי ללוות את האיחודים בצעדים שיתרמו לרמת הרווחה, לאיכות החיים בעיר המאוחדת כגון: אזור תעסוקה מתאים לעיר המאוחדת". האם נעשה משהו בעניין הזה? בלוף, שקר, שום דבר. זה על הנייר.

אני אתן דוגמה נוספת, מקבץ 40 מג’ד אל כרום, נח'ף, דיר אל אסד, בענה, כאשר בסופו של דבר הוציאו את נח'ף. במקבץ הזה כתוב: "מומלץ לצרף את היישובים מג’ד אל כרום, דיר אל אסד ובענה לישוב אחד, ולשקול להעניק להם מעמד של עיר בשל גודל האוכלוסייה". מה זה לשקול להעניק ליישוב כזה מעמד של עיר? זה רק כותרת, צריך לתת לתושבים הרגשה טובה.

יושב פה ראש מועצת דלייה ועוספייה. אני ליוויתי את זה, יש פרוטוקולים. לא כולם מסכימים. אבל, אני יודע שרוב התושבים הסכימו לאיחוד, וכולם נתנו יד לזה והלכו על זה. יקום ראש מועצה ויאמר לנו מה עשה משרד הפנים מעבר לאיחוד? משרד הפנים היה צריך לאמץ את אותה רשות, ולהרעיף עליה כספים ושאר אמצעים כמו למשל: אזורי תעשייה, פיתוח. לצערי הרב, זה לא קיים במציאות. יושבים פה ראשי מועצות מאוחדות שמתמודדים ביום יום עם הבעיות. יושב כאן מר דאבח ומספר לנו בצדק על אילו דברים הוא נאבק, ואני מבין אותו. הוא נאבק על תשלום משכורות. במצב של היום מגיע לו כל הכבוד. וראשי רשויות אחרים שמשלמים היום משכורות.
עמרם מצנע
עוד מעט נחשוב שהרשות קמה בשביל לתת משכורת.
דוד אזולאי
אנחנו אומרים שאם רוצים לעודד איחוד רשויות אז לא צריך רק שזה יהיה בהסכמה, אלא אנחנו צריכים להרעיף משאבים גדולים לאותן רשויות שהתאחדו על מנת שגם המתנגדים לא יוכלו לטעון שהאיחוד כשל. לצערי הרב, המציאות היום היא לא כזאת.

בעבר, היה דיון ממצה בוועדת הפנים על באקה וג'ת לגבי תוכנית ההבראה. היה מדובר בתוכנית הבראה מאוד קשה ולא ניתן היה לחתום עליה. ישב כאן נציג מנכ"ל משרד הפנים, וראש הרשות המקומית והיה כאן ויכוח קשה. בסופו של דבר הוחלט שהצדדים ישבו וילבנו יחד את הבעיות לגבי תוכניות ההבראה. אני מניח שלמר איציק בלק יש בוודאי מה לומר בנושא הזה.

אדוני היושב ראש, בסיום הדיון הזה אנחנו צריכים לקבל החלטה לפנות לממשלה ולשר הפנים ולומר להם שצריך לאמץ רשויות מקומיות, בין יהודיות ובין ערביות, שאוחדו. כלומר, צריך לתת להם משאבים על מנת שיהיה להם יותר טוב מכפי שהיה בעבר, אחרת מה הועילו חכמים בתקנתם?
זיאד אבו מוך
בראשית דבריי אני רוצה להודות ליושב ראש הוועדה חבר הכנסת מג'אדלה ולחברי הכנסת האחרים שיזמו את הדיון הזה.

משרד הפנים ומשרד האוצר לקחו להם שני עקרונות חשובים שעליהם הם מסתמכים באיחוד רשויות. העיקרון הראשון הוא חיסכון בהוצאות, וזה נעשה בצדק. העיקרון השני מדבר על יתרון לגודל האוכלוסייה. הם חשבו שהעיקרון הזה יכול להוביל למתן שירותים יותר טובים לרווחת התושבים. אני אישית טוען שאפשר לאחד את כל מדינת ישראל בעיר אחת. ראה, קהיר, סידני. אתה יכול לאחד את כל ישראל לעיר אחת. אבל השאלה החשובה היא לא איך לאחד, אלא מה השירות שיקבל האזרח לאחר האיחוד? האם הוא יקבל שירות יותר טוב לאחר האיחוד, או שהשירות יהיה יותר גרוע? האם השירות נשאר כפי שהוא או שהוא משתפר או נהיה יותר גרוע?

לדעתי, משרד הפנים ומשרד האוצר לא עשו שום דבר כדי להכין את התשתית לאיחוד. משרד הפנים עשה את כל הדברים ההפוכים. אני התנגדתי למשל לאיחוד בבאקה. שר הפנים הקים ועדה ששמעה אותנו. אני נשאלתי למה אני מתנגד לאיחוד ואני אמרתי שאני מתנגד מכיוון שבג'ת יש חובות של 100 מיליון, ולעומת זאת לבאקה יש חובות על סך 37 מיליון. כלומר, כל תושב ג'ת חייב פי 7% מתושב באקה. הם כתבו שהם ידאגו לזה ושהם לא ירשו שתושב באקה ישלם את החובות של ג'ת. הם אמרו שהם ידאגו שיהיה אזור תעשייה שיקלוט אנשים שפוטרו מהעירייה, ושהם ידאגו להקים ועדת תכנון ויעשו דברים שיביאו לרווחת שני היישובים. אבל, במציאות הכול קרה להיפך. משרד הפנים יזם תוכנית להקים כביש ברוחב של 200 מטר בין באקה לג'ת. שנית, היתה החלטה בוועדה המחוזית להקים ועדת תכנון בבאקה ובג'ת. אבל בשנה שעברה בזמן האיחוד היתה החלטה לא להקים ועדת תכנון בבאקה ובג'ת.

אנחנו עשינו תוכנית הבראה שאושרה במועצה, גם משרד הפנים אישר את התוכנית. לאחר האישור היה ויכוח לגבי השאלה בכמה כסף צריך משרד הפנים לעזור לעירייה כדי לסגור את החובות. משרד הפנים נתן לבאקה-ג'ת סכום מזערי שלא מכסה אפילו את תשלום המשכורות שהיתה חייבת העירייה. אנחנו התנגדנו ואנחנו אמרנו שאנחנו לא חותמים על סכום כזה. למרות זאת ,אמרו לנו שאנחנו חייבים לחתום וזה מה שיש. אני התנגדתי ולא חתמתי. אני חושב שאני ראש רשות יחידי שלא חתם. משרד הפנים מינה לנו חשב. הוא נתן לו סמכות והוא חתם על הסכום הזה. הוא התחיל לשחק בכסף הזה איך שהוא רוצה בלי אישור שלנו. זה נעשה בשביל ללחוץ עלינו לקבל את התוכנית. אבל, אנחנו סרבנו. אנחנו לא נקבל תוכנית כזאת, כי אנחנו ראינו שמשרד הפנים רוצה שתושבי באקה ישלמו את החובות של גת וזה בניגוד להתחייבות שלו. לא היה גם דיבור על אזור תעשייה, וגם לא היה פתרון לעובדים שאנחנו מפטרים. העירייה הלכה בכיוון של איחוד, פיטרנו עובדים, פיטרנו 17 מורים, קצצנו בהוצאות. אבל, שום דבר לא עזר. משרד הפנים מתבצר בעמדתו.

לאחר שנה וחצי, ראש הרשות וממלא מקומו שהוא תושב ג'ת הם אלה שיוזמים לפירוק האיחוד. אנחנו יוזמים היום לפרק את האיחוד כי הניסיון שלנו לאחר שנה וחצי, אומר שהאיחוד נכשל בכל מקום, ובעיקר בבאקה. משרד הפנים קבע לעצמו רק את העיקרון היתרון של החיסכון, והוא שכח את העיקרון השני שדיבר על רווחת התושבים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם ההתנגדות שלכם היא עקרונית, או שהיא בגלל שמשרד הפנים לא מילא את חובתו ולא עשה את דברו בהתחייבות לגבי האיחוד?
זיאד אבו מוך
זו שאלה מעניינת וחשובה. אנחנו הבאנו את הדיון הזה בפני מליאת המועצה. מליאת המועצה שמעה את הדברים והוחלט לדרוש לפרק את האיחוד. אני אביא את הפתרונות שיוצעו כאן למליאת המועצה, ואז נחליט מה לעשות. לאחר שאנחנו נשמע את ההצעות אנחנו נביא אותן בפני מליאת המועצה. אנחנו לא רוצים להחליט לבד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם יש מישהו מתושבי באקה-ג'ת שיש לו דעה שונה מעמדתו של ראש עיריית באקה-ג'ת?
קריאה
יש לי דעה שהיא שונה במקצת, לא בהרבה. האם אפשר להשמיע אותה?
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא, אנחנו שומעים עמדה בעד או נגד.
ואסל טאהא
חבל שחבר הכנסת אברהם פורז ומר דב קהת עזבו את חדר הוועדה. דב קהת היה עובד משד הפנים ובמסגרת תפקידו זה הוא היה חבר במשלחת שביקרה באנגליה במטרה לבדוק מקרוב את עניין האיחוד שנעשה שם בשנות השבעים והשמונים. הוא בעצמו המליץ לשר הפנים בזמנו וגם למנכ"ל לא לעשות איחוד במדינת ישראל משום שהוא לא מתאים למדינת ישראל. אני רציתי שהוא ישמע את הדברים האלה.

אני הייתי בעיר לריסה ביוון והיא עיר משגשגת. אני ראיתי מקורב מסמכים של האיחוד האירופי. איחוד של מדינות או ערים הוא פחות או יותר כמעט אותו הדבר. הממשלה נתמכת תקציבית וכספית מהאיחוד, וההסכמה לאיחוד היא בתנאים מסוימים. כמו למשל, שהכבישים והתשתיות, התעסוקה והמסחר יהיו מתאימים. התחילו ביוון לעבוד קשה על שיפור כבישים ועל שינוי על מנת להתאים את עצמם לאיחוד האירופי. אותו הדבר לגבי איחוד המועצות. מה עשתה הממשלה בכדי להכשיר את הקרקע לאיחוד הזה? זה היה רעיון בראשו של מר נתניהו שצץ פתאום, הוא רצה לחסוך, והוא מייד התחיל לאחד ולמזג זה עם זה וזה עם זה מבלי ללמוד את העניין בצורה טובה. אני התרעתי לפני מר פורז ואמרתי לו: "למד את האיחוד בפרדס חנה ובכרכור, שם זה נכשל. למד את האיחוד בעולם. בארצות הברית זה הצליח מפני שיש תקציבים שהממשלה הזרימה." דרך אגב, האיחוד הצליח רק בשתי מדינות בעולם וזה בשוויצריה ובארצות הברית. שם גם חזרו לתושבים במטרה לקבל את חוות דעתם, וקיבלו את דעתם. התושבים שם רצו איחוד בניגוד למה שקורה כאן.

בזמנו בעת הדיונים בוועדה המשותפת, אני אמרתי שאני עקרונית נגד האיחוד. שטחה של סידני הוא 180 קמ"ר X 160 קמ"ר, וזה שטח מדינת ישראל. אני מציע שיעשו את ארץ-ישראל מטרופולין אחד. אני ביקרתי גם ביוון גם בגרמניה וגם באנגליה וראיתי מה קורה עם איחודים. לפני חמש-שש שנים נבחר ראש עיר לעיר לונדון משום שלא היה ראש עיר. שם מדובר באזור מאוחד, אבל לא היה ראש עיר. חזרו עכשיו לשיטה הישנה ונבחר ראש עיר.

אני שואל, למה בדיר אל אסד ובבענה דיברו על צפיפות? האם אין צפיפות בקריות? צפיפות היא לא הסיבה.

מה נתנו עבור האיחוד? אני חושב שההישגים שדיבר עליהם אבו פאדי הם עניין פרסונלי. לו היה ראש עיר אחר שאין לו את הקשרים, אני לא חושב שהוא היה מצליח. הוא לא היה מצליח אפילו לשלם משכורות. זאת לא סיבה לאיחוד. מר פאדי, לא בונים ערים בהכרזה. האם בנו את העיר כרמיאל שנמצאת לידך כך? דאגו שם לתעסוקה לתשתיות ולעוד דברים? איך דאגו לך, מה נתנו לך? מה נתנו לך? רק הכרזה על עיר? אני חושב שזה לא סיבה לאיחוד.

נאמר שיש לגודל יתרון. אם העיר החדשה המאוחדת לא נותנת לי הרגשה טובה של שייכות, אז אין יתרון לגודל.
אכרם חסון
צהרים טובים אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, קהל נכבד, אני הלכתי לבחירות מול שמונה מועמדים וזכיתי ברוב גם בדליית אל כרמל וגם בעוספייה למרות שאני תושב דליית אל כרמל. יותר מ-90% מהאוכלוסייה האמינה באיחוד והיא הלכה לבחירות. לפני הבחירות הובטח לתושבים על-ידי שני ראשי הרשויות הקודמים וגם על-ידי שני חברי הכנסת איוב קרא ומגלי והבה שיש הבטחה משר הפנים מר פורז וממנכ"ל משרד ראש הממשלה הקודם שהאיחוד יקבל יותר תקציבים, יהיה פיילוט מיוחד, ושיטיבו וייתנו שירותים נאותים כמו שצריך.

אני דרשתי באופן אישי את הפרוטוקול הזה, אבל אמרו לי שזה היה בעל פה ושלא היה פרוטוקול. לכן, אני הלכתי לבחירות נגד האיחוד. אני גם הבטחתי לאנשים שאני אבדוק את הדבר מאחר ואין תוכנית. לאחר שנבחרתי נפגשתי ארבע פעמים עם מר פורז ושלוש פעמים עם מנכ"ל משרד הפנים. אני גם נפגשתי עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הקודם. הם אמרו לי שהם לוקחים את דלייה ואת עוספייה כפיילוט, כעיר דרוזית ראשונה במדינה, ושהם ייתנו משאבים.

אני מצאתי רשות שהחוב השוטף שלה בשני המקומות הוא 100 מיליון שקל, כאשר התקציב הרגיל של שתי הרשויות יחד הוא 79 מיליון. בנוסף, יש הלוואות על 81 מיליון שקל, שזה 110% מהתקציב הרגיל של העירייה, ו-30 מיליון שקל לתביעות משפטיות. יש 406 תביעות משפטיות נגד שתי הרשויות. בסך הכול מדובר על 211 מיליון שקל כאשר התקציב הרגיל הוא 79 מיליון.

אני שאלתי את משרד הפנים איך הוא רוצה שאני אאחד את שני היישובים? הוא אמר לי: "קח מה שאתה רוצה, אנחנו נתמוך בך. תפרק שתי מועצות, תבנה עירייה". כששאלתי אותו איפה אני אשב הוא אמר לי שאני יכול לבחור, כאילו אם אתה יושב בעוספייה דלייה מקבלת, ואם אתה יושב בדלייה, עוספייה מקבלת.

לא היתה תוכנית להקים בניין לעירייה, לא היתה תוכנית לפרק את שתי המועצות ולהקים עירייה. לא היתה תוכנית שתלווה ושתתמוך בי. משרד הפנים הציע לי חשב מלווה, יועץ ארגוני ורואה חשבון, והסכמתי. לקחתי צוות על-פי בקשת משרד הפנים, כי אמרתי שיש לי אתגר לבנות עיר כשורה. בפועל, כל החובות הועברו לעירייה החדשה. אני מצאתי באוצר השלטון המקומי שבחשבון המרכזי שלי יש 20 מיליון שקל עיקולים. כל החשבונות שלי מעוקלים. מצאתי ראש רשות שנתן 3.7 מיליון שקל מתקציב החינוך לקבלני עפר. שנה לא קיבלתי מהחינוך אפילו לא שקל אחד. הבאתי תרומה על סך מיליון ותשע מאות אלף שקל כדי שיהיה נייר טואלט ושיהיו דברים הכי בסיסיים בבתי ספר. לא מצאתי שום בנק שאני יכול להתעסק איתו.

הלכתי לתוכנית הבראה. יש לי קואליציה של 12 חברים מתוך 14, והחברים אמרו שהם יתנו צ'אנס. אנחנו היינו הראשונים בארץ שחתמו על תוכנית הבראה. אמרו לי שאנחנו נקבל בהתחלה 22,5 מיליון שקל מענק, 10 מיליון שקל הלוואה, ונקבל את כל כספי הפיטורים. אני פיטרתי והוצאתי לפנסיה 56 איש. התברר שכספי הפיצויים הם על חשבון תוכנית ההבראה. קיבלתי פחות מ-10 מיליון שקל מתוכנית ההבראה אחרי שנה ושלושה חודשים וזה מתוך 22 מיליון שקל. אני לא קיבלתי הלוואה כי אמרו שהבנקים עושים קרטל על הרשויות המקומיות. מכל זה יצא שאני מתעסק עם משכורות.

כולם מכירים את דעתי ואני אומר שהפכו אותנו לפקידים זוטרים, אנחנו לא ראשי ערים. אני באתי להציל את דלייה ואת עוספייה בתחום החינוך ובתחום הכלכלה, כי מצאתי שדלייה ועוספייה נמצאות במקום הלפני האחרון בזכאות לתעודת בגרות, ובמקום האחרון במדינה במספר בוגרי מוסדות להשכלה גבוהה. 70% מהנשים שם הן עקרות בית בגלל שאין אזור תעשייה. אני אמרתי שאנחנו נמצאים בעדיפות לאומית בתעשייה ושאני זקוק ל-9 מיליון שקל כדי לפתח אזור תעשייה שהגודל שלו הוא 42 דונם. יזם יהודי קנה 8 דונם מזה ונשארו לי כ-30 דונם. אני ביקשתי שייתנו לי כסף, אבל נאמר לי אין כסף. בנו עיר מבלי לבנות לה אזור תעשייה.

ישנם 4,500 בתים מתוך 7,200 בתים הם ללא היתר בנייה. זוהי העיר היחידה במדינה שלא יכולה להתרחב לאף כיוון, ואני אמרתי את זה בעבר כאן. אין רצף תכנוני בין דליה לעוספייה. פניתי לשר הפנים והוא מינה לי ועדת חקירה. אני שמחתי על כך. ועדת החקירה קיבלה מנדט לשתי שכונות בעוספייה בלבד. פנינו ליושב ראש ועדת הפנים הקודם והוא מינה את חבר הכנסת עמרם מצנע לבדוק את הנושא. חבר הכנסת מצנע עושה עבודת קודש. הוא בא לבדוק את הדברים מקרוב, הוא ראה את המצוקות שיש לנו.

אני נתתי צ'אנס למשרד הפנים עד סוף חודש אפריל. אני מקבל משכורת של 6,000 שקל בחודש בגלל תוכנית ההבראה, אני לא באתי להיות ראש עיר בגלל הכיסא. זה לא "ביג דיל" להיות היום ראש עיר בארץ. אני הולך להתפטר עם כל חברי מועצת העיר, ולגרום עוד הפסד למשרד הפנים. יהיו לו עוד הפעם בחירות. אני לא באתי להיות פקיד קטן, אני באתי עם חזון, יש לי תוכניות. הוצאות הפלאפון הן על חשבוני, לא הבאתי כבר שנה ושלושה חודשים קבלות על אוכל, מימנתי את הוצאות הדלק באוטו שלי חצי שנה, לא דרשתי החזר אחד. רציתי להיות דוגמה למשרד הפנים.

יכול להיות שתמצאו ראשי ערים מקטרים או שתמצאו אנשי קואליציה או אופוזיציה שיש לה האינטרס שלהם. אבל לי אין שום אינטרס, אני יישמתי את כל מה שמשרד הפנים ביקש. משרד הפנים לא יכול להסתכל לי בעיניים. אם משרד הפנים לא ייתן צ'אנס לעיר הזאת, אני אחזור לעסק שלי. אני אתן לכם את מפתחות העיר ותנהלו אותה אתם.

אני פגשתי את כל השרים, נפגשתי ארבע פעמים עם שר הפנים תוך חצי שנה. ישבתי עם המנכ"ל שלוש פעמים. רוב ההבטחות לא יושמו. אני לא בא אליהם בטענות משום שהם אומרים לי שגם משרד האוצר הוא לא בסדר ושהאוצר לא מעביר להם והוא כל הזמן אומר להם מחר ומחרתיים. יש ניתוקי מים וניתוקי חשמל ברחובות, בזק גם את הטלפונים. לא היתה לי אפשרות לשלם אפילו שקל אחד מכיוון שלא היה לי חשבון אחד בלי עיקולים. אני רוצה שתבינו שאני חייב 12 מיליון שקל למס הכנסה. שר האוצר נותן לחבר'ה לאיים עלינו בתיקים פליליים בחובות ששייכים למדינה. גם את זה לא מחקו.

חברים, אני יכול לפרק מחר את האיחוד. אבל, כדאי שתדעו את האמת. יש כמה אנשים שמשתדלים לעזור כמו מר אבישי כהן, וחבר הכנסת אפללו שעזר לי המון. יש הרבה אנשים שמנסים לעזור לי ולעמוד לצידי, אבל אם המצב נשאר כך אז בואו נסגור את הבאסטה ונלך הביתה בכבוד. לא נתבזה ולא נריב.

אני רוצה שתבינו שאין תסיסה נגדי בדלייה ובעוספייה, אנשים מכבדים אותי. הם יודעים שאני עובדים 20 שעות ביום שבעה ימים בשבוע, ושאני לא מרמה ולא משקר. אבל, זה בזכותי ולא בזכות משרד הפנים ולא בזכות האוצר. חשוב שתשמעו דעה שהיא שונה משאר האיחודים. תודה רבה.
מוחמד ברכה
תודה רבה, שמענו כאן דברים קשים ומאלפים. נציג משרד ראש הממשלה, בבקשה.
אבישי כהן
התמונה שעלתה היא תמונה מוכרת. משרד ראש הממשלה זיהה בשלושת החודשים האחרונים שמשרד הפנים לא נותן את התפוקה הנדרשת. משרד הפנים היה אמור להקים צוות מיוחד שילווה את הרשויות המאוחדות ויסייע להם באמת. מנכ"ל המשרד הנחה להכין הישיבה, והישיבה בראשות מנכ"ל המשרד תהיה במהלך 30 הימים הקרובים כהכנה לישיבה בראשות ראש הממשלה. ראש הממשלה החליט לקחת את הנושא הזה בשתי ידיים בשלושה צירים מרכזיים. הציר הראשון הוא ציר התכנון והוא בעייתי מאוד. זה כל תוכניות התב"ע, האיחוד, הרצף התכנוני. יש כרגע בתוך משרד הפנים חילוקי דעות על הרצפים התכנוניים בין מתכנני המחוזות למינהל התכנון הארצי שמתנגד לראייה התכנונית.

ישנו ציר הכסף שזה תוכניות ההבראה. הציר הזה תקוע מול האוצר, ולא אחריות ישירה של משרד הפנים. אנחנו נסייע בדבר הזה. אבל, גם המענק המיוחד והגמישות בתוכנית ההבראה כפי שהציגו ראשי מועצת באקה וג'ת, ושאג'ור, והם צודקים.

הציר האחרון הוא הציר המינהלי על כל הפרמטרים שלו. זהו ציר שלא קיבל מענה. אלו חוקי העזר, נושא הארנונה, נושא פיתוח התשתיות עם התעסוקה. אנחנו כמשרד ראש הממשלה ניתן עדיפות, ובתוכנית התעסוקה של משרד ראש הממשלה בהצעת החלטה שתהיה עד סוף החודש הזה ייכנסו כל הרשויות האלה לקידום בנושא תעסוקה. אנחנו לא נצליח לעשות את זה לבד, אבל אני מקווה שבשבועות הקרובים עד 60 יום מהיום ראש הממשלה יקיים דיון בנושא איחוד רשויות יחד עם מנכ"ל משרד הפנים ובמעמד שר הפנים. אני מקווה שאנחנו נצליח להכניס את כל נושא איחוד רשויות למסלול.

למשרד ראש הממשלה היה חלק מהקמת הרשויות באיחוד. הוא רואה במהלך הזה מהלך חשוב והוא רוצה שהמהלך הזה יצליח. אנחנו מבחינתנו נעשה כל מאמץ כדי שהדבר הזה יצליח.
כיוף וג'יף
כבר בערב האיחוד אני ראיתי את הנולד. 100,000 תושבים ערביים אוחדו ותעשו חשבון כמה תושבים יהודים אוחדו.

חברי הכנסת, פיילוט הוא דבר שצריך לבדוק וממנו ניתן ללמוד האם צריך לעשות עוד איחודים או שמא לא צריך. האם בכוונתם של חברי הכנסת היא לחזור לתושבים ולשאול אותם מה קורה עם האיחוד הזה ומה קרה באיחוד הזה, וכן עד כמה התושבים שבעי רצון מהאיחוד. האיחוד הזה נכפה על התושבים, דעתם לא נשמעה. אני חושב שיש מקום שהמחוקק יחזור היום לתושבים האלה וישאל מה דעתם בנושא ומה הם מרגישים אחרי שנה וחצי.
יצחק בלק
איחוד רשויות הוא תהליך שהתחיל על רקע מצוקה קשה מאוד של הרשויות שאוחדו. המשרד פועל בשני מישורים. המישור האחד הוא המישור הכלכלי. כלומר, לעזור לרשויות להיחלץ מהמצוקה היום יומית, ומצד שני לגרום לאיחוד. בשאג'ור ובעיר הכרמל יש שיתוף פעולה מלא. לצערי, בבאקה-ג'ת אין שיתוף פעולה. לא נותנים לחשב המלווה שמונה על-פי חוק האיחודים להיכנס לעיר.
עמרם מצנע
האם אתם נותנים פתרונות לאלה שמשתפים פעולה?
יצחק בלק
כן.
עמרם מצנע
זה לא מה ששמענו.
יצחק בלק
יכול להיות שיש חילוקי דעות או ביקורת לגבי כמות העזרה, אופי העזרה, ומועד העזרה שאנחנו מושיטים. אבל, אנחנו בהחלט מושיטים עזרה, והיו פה שני רשויות שאמרו.
זיאד אבו מוך
החשב היה בבאקה שנה וחצי ושיתפנו פעולה עם החשב. תגיד למה אנחנו לא משתפים פעולה. זה מפני שהוא לא רוצה שאנחנו נתקן אספלט בעלות של 10,000 שקל. למה אתה לא אומר את זה?
יצחק בלק
המשרד נמצא במגע שוטף עם הרשויות, גם עם עיר הכרמל. דומני שמחר נקבע דיון אצל המנכ"ל מתוך כוונה לשדרג את תוכנית ההבראה. צריך לקחת בחשבון שהנתונים הכספיים והמצוקות שמתגלים לא היו ידועים בעת האיחוד, והדברים מתגלים לאחר עריכת הדוחות הכספיים. המשרד עושה כל מה שביכולתו במסגרת אילוצי התקציב. לכם בוודאי שמיותר לציין שאנחנו פועלים היום במסגרת תקציב של 2004, תקציב מקוצץ של משרד הפנים. הידיים של המשרד די קשורות.
מוחמד ברכה
האם התקציב של 2005 הוא יותר מהתקציב של 2004?
יצחק בלק
כן, 800 מיליון שקל בנוסף שמיועדים רק לרשויות המקומיות. רובו הגדול של ה- 800 מיליון, ב-90%, לרשויות המקומיות, אם לא למעלה מזה.
ואסל טאהא
אבל, אתם לא מחזירים את הרשויות לרמת 2001.
יצחק בלק
זה לא שאנחנו מחזירים. אנחנו פקידים, אנחנו לא קובעים את התקציב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מר בלק, תאמר לנו בבקשה מה אתם מתכוונים לעשות מחר בבוקר לגבי שלושת המקרים שבהם אנחנו דנים. אנחנו שמענו ממשרד ראש הממשלה דברים ברורים.
יצחק בלק
לגבי עיר הכרמל, מחר מתקיים דיון במטרה לשדרג את תוכנית האיחוד, תוכנית ההבראה, ולהוסיף משאבים.

לגבי באקה, לצערי נקבע דיון בשבוע שעבר בתשיעי בחודש, והמועצה לא באה לדיון. היה צריך להיות דיון אצל המנכ"ל. נקבע מועד לדיון אצל השר ואני מניח שבמסגרת הדיון יקבלו פתרונות.

לגבי שאג'ור, אנחנו ממשיכים הלאה הן בתחום התקציבי והן בתחום הארגוני שבהם אנחנו מושיטים עזרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אני מבין אותך נכון, משרד הפנים הולך לתגבר את התוכנית לגבי שלושת היישובים ויותר ממה שהוסכם בזמנו?
יצחק בלק
בעיקרון, כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני רוצה שנחליף כמה מילים לאחר הישיבה.
אלי אפללו
אדוני היושב ראש, חבל שלא היית פה כשמר אכרם חסון אמר את דבריו. הוא דיבר בצורה מרגשת, הוא הצליח לרגש את כולם פה כשהוא דיבר מעומק ליבו. מדובר באיש שהיישובים שלו חשובים לו, וכן גם התעסוקה והחינוך ורמת החיים שם. הידיים והרגליים של האיש הזה כבולות, ויש לו גם חבל על הצוואר. הוא לא יכול לעשות כלום. אם זאת הדרך אז אנשים טובים לא ירצו להיות ראשי רשויות משום שזה עונש. יהיו רק ראשי רשויות שיעשו עוד ועוד גירעונות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה אתה מציע?
אלי אפללו
נאמר שמשרד הפנים התנה תנאי שאם אתה לא עושה תוכנית הבראה אז אתה לא מקבל את המענקים. אני שיניתי את החוק הזה. אני הגשתי הצעת חוק, והיא עברה. אני שמח להודיע לכם שאי אפשר היום להתנות תנאי שאם אין לך תוכנית הבראה אז אתה לא יכול לקבל שום מענקים, לא משכורות ולא כלום. הצלחתי עם חברים טובים להעביר את הדבר הזה ושיניתי.

אדוני היושב ראש, אנחנו חברי ועדת הפנים צריכים לשבת עם השר, ולא לשבת עם אנשים שהם בדרג של מנכ"ל. השר ישב איתנו ועם ראשי הרשויות פה וייתן לנו תשובות. כדי שהוא יהיה אופרטיבי אנחנו ניתן לו פרק זמן מוגדר של חודש לפתור את המצוקות שלהם. אם לא ניתן פרק זמן מוגדר העניין יימשך עוד חודשים, ולהם אין אוויר לנשום. אדוני היושב ראש, זוהי הצעתי אליך.
עמרם מצנע
מי שיזם את איחוד הרשויות זה היה משרד ראש הממשלה.
אלי אפללו
זה היה משרד האוצר.
עמרם מצנע
אני זוכר שזה היה משרד רוה"מ, ישבו שם בחדרי חדרים ובנו שם רשימות איזה קבצים.
אלי אפללו
אתה טועה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מותר למצנע לטעות.
אלי אפללו
זה האוצר. לפחות תגיד אמת.
עמרם מצנע
אני זוכר שישבנו בדיונים גם כאן וגם בוועדה המשותפת בוועדת הכספים. אני בעד איחודים ברמה העקרונית. אנחנו אמרנו שהאיחוד ללא תנאים מוקדמים, וללא התחייבות ממשלתית לעמוד מאחוריהם, יתרסק. כפי שיגורנו כך קרה. האיחוד נעשה בחיפזון, הכל היה פוליטי. הוגשו רשימות ענקיות שצומצמו אחר כך למספרים מצומצמים כי אי אפשר היה להשיג רוב בוועדת הכספים. בסופו של דבר האיחוד התעסק רק עם האיחוד והוא התמקד בבחירות של הרשויות המקומיות שהיו די סמוכות. כל מה שקרה הוא שהבחירות נעשו עכשיו בקבצים, בלי שום סיוע משום סוג שהוא לרשויות. התוצאה היא עגומה מאוד. אין שום סיכוי בעולם לבצע איחוד ולהשיג שביעות רצון אלמנטרית של רוב מסוים בתושבים אם לא ניתן סיוע. כאשר מאחדים רשות אחת כושלת עם רשות מצליחה, כמו המקרים שאנחנו מדברים עליהם פה, המשמעות המיידית היא שהכישלון מתחלק על כל התושבים.

במציאות שבה יש עוד קיצוץ לאורך כל רוחב החזית בכל הרשויות, גם אילו הרשויות לא היו מתאחדות אלא היו נשארות, הן היו מתמוטטות. המציאות הזאת היא בלתי נסבלת.

אדוני היו"ר, אנחנו צריכים להזמין לפה את שר האוצר, את שר הפנים, את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ולדרוש מהם לנסות במשך השנה הקרובה לתקן את המעוות בתקציבים, בעזרה נוספת, בכל נושא התכנון, בכל נושא גבולות המועצות, ובדברים רבים נוספים. אם תוך שנה, אנחנו כחברי ועדת הפנים לא נראה שנעשה ניסיון אמיתי ורציני לפתור את הבעיות, כולנו צריכים לתמוך בהצעת חוק שתפרק את האיחודים הללו. זו הצעה אופרטיבית שלי. אני קצת יותר נמצא בעיר הכרמל ואני שומע את התושבים ולומד את הנושא. צריך לשמוע את ראש עירייה בקה-ג'ת ולשמוע את ראש עיריית שאגור, שאצלו ביקרתי וראיתי. צריך להעריך מאוד את המאמצים שנעשים. אבל, כשאתה שומע האנשים, אתה רואה שזה ממש אבסורד שזועק לשמיים.

על כן אני מציע שנה. זה יביא אותנו לפחות או יותר שנתיים לפני הבחירות הבאות. צריך להיערך לכך שאם לא יהיה שיפור משמעותי, אז יש לקדם הצעת חוק שתפרק את הרשויות. אני לא הייתי ממהר לעשות זאת עכשיו, עכשיו צריך לתת עוד הזדמנות אמר פה נציג משרד ראש הממשלה שהם רוצים להיכנס לעובי הקורה. יש לתת הזדמנות לנסות להציל מה שכבר נקבע.

מאחר שאני תומך באיחוד רשויות, אני באמת חושב שזה יותר נכון בעיקר ברשויות קטנות. הממשלה תעשה טעות אם היא לא תוכיח שאפשר לעשות איחודים שיש בהם תועלת לתושבים.
עסאם מח'ול
אדוני היושב ראש, אני זוכר את האמירה שאנחנו תמיד התייחסנו אליה, שהשלטון מנסה לנהל מדיניות של הפרד ומשול. הפעם הוא מציע לנו מדיניות של "אחד ואל תאפשר למשול". זו המשמעות האמיתית של התוכנית הזאת של איחוד רשויות מקומיות.

חבר הכנסת עמרם מצנע דיבר על עובי הקורה, ואני חושב שמה שתיאר אכרם חסון ראש עיר הכרמל וד"ר זיאד אבו מוך הם עובי הקורה. זה הקורה כולה. אני מרשה לעצמי לומר שיש כאן רמייה ידועה מראש של משרד הפנים והממשלה. היה כאן ניסיון ששר הפנים לשעבר הגדיר אותו כטיפול בג'ובים. אולי, יש מנטליות של ג'ובים מאחורי זה.

קריאה

האם חסר משרות?
עסאם מח'ול
לא, בכיוון ההפוך. זאת מנטליות שלא רואה בכלל את תפקיד הרשות המקומית לשרת הציבור. הציבור נעלם מכל הסיפור הזה, והם עשו חישובים ברמה של מי יהיה ראש עיר, מי לא, כמה תפקידים ומשרות זה יחסוך. אני חושב שזאת גישה עלובה.

אנחנו חושבים שיש משבר, יש בעיה, במבנה הקיים של השלטון המקומי. יש מקום לבחון מבנה השלטון המקומי. אבל, הכל נעשה כלאחר יד, בעצלנות מחשבתית שלא התייחסה לבעיה האמיתית. היא העלימה את הציבור מכל השיקולים שעמדו על הפרק.

הייתי חבר בוועדה המשותפת, ואנחנו לא מחדשים שום דבר. כל מה שאנחנו יכולים לומר עכשיו, ראינו מראש, הזהרנו התרענו. אמרנו שהציבור לא יכול לשאת את הדבר הזה בדיוק בכל אחד מהאשכולות האלו. אנחנו הצענו הצעות חוק כבר מהשבוע ראשון אחרי שהתקבל החוק לגבי האיחודים. הוא הונח גם לגבי דלייה ועוספייה, וגם לגבי שאג'ור, גם לגבי באקה-ג'ת. הגיע הזמן שנתכונן ללכת למהלך בשם ועדת הפנים לתמוך בחקיקה הזאת ולקדם אותה, כי לא נוכל להתקדם מול משרד הפנים והממשלה אם לא נבוא עם מאבק ציבורי רחב בעניין הזה.

ראש מועצת דיר אל-אסד, בענה ומג’ד אל כרום, הוא אומנם ראש העיר הנבחר והוא מסכים עם האיחוד, אבל יש לו 11 חברי מועצה נבחרים שהם חתומים על דרישה לפרק את האיחוד. אתה שומע את הדברים המזעזעים שאומר אכרם חסון. הוא בא בידיים נקיות לדון בסיפור הזה, הממשלה ומשרד הפנים לא באים בידיים נקיות כאשר הם הציעו וכפו את האיחוד.

יש כל כך הרבה צורות התיישבות במדינת ישראל, וכאילו הממשלה החליטה שהיישובים הערביים צריכים לחיות בערים. ד"ר בכרי אומר: "אני לא רוצה לחיות בעיר". למה צריך לכפות עליו? יש הרבה יישובים קהילתיים קילומטר אחד ממנו באזור תפן, יש לידו מועצה תעשייתית. לכולם מתאימים את צורת היישוב ורק לתושבים הערביים כופים את צורת היישובים.
ואסל טאהא
יש אנשים שרוצים לחיות בחווה בודדת ונותנים להם.
עסאם מח'ול
כן, זוהי התיישבות יחיד. חבר הכנסת עמרי שרון מכיר בוודאי מה זה התיישבות יחידים.

אדוני היושב ראש, המסקנה צריכה להיות שאנחנו לא נוכל להמשיך לקבל את הסחבת שיש גם בדיון הזה, וגם לא נקבל את הציפיות מישיבות הממשלה, במיוחד כאשר ראש הממשלה לוקח את הנושא בידיים. אני חושב שאנחנו צריכים לקדם חקיקה בעניין הזה, ולקרוא לממשלה לעשות הכל עכשיו כדי לאפשר ליישובים להתנהל ולקבל את השירותים שמגיעים להם.
ג'מאל זחאלקה
אני רוצה להגיד לכולם שנושא איחוד הרשויות נידון לפרטי פרטים בכנסת. היו הרבה דיונים בנושא הזה. אנחנו התרענו והזהרנו, וכל מה שאמרנו התגשם בריבית דריבית. דובר על הבעייתיות באיחודים המוצעים, אבל המצב בסופו של דבר הוא יותר גרוע. אפילו אלה שרוצים את האיחוד, לא אומרים שהמצב טוב. הם אומרים שבעתיד יכול להיות יותר טוב.

אם אני מנתח עמדות משרד הפנים, אז אני לא רואה שיפור. אם מישהו היה אומר שרווחת התושבים, ורווחתו של האזרח הפשוט בכל אחד מהיישובים, תהיה יותר טובה בעוד שנה שנתיים שלוש ארבע חמש שנים , ושיהיה באמת שיפור משמעותי, הייתי שוקל. אבל אנחנו לא רואים זאת. לא צריך כל דבר לנסות. דרך אגב, אנחנו לא יכולים להסתמך על מה שקרה עד עכשיו. ההבטחות לא קוימו, התקוות לא התגשמו, ואנחנו תקועים עם הבעיות. הנזק שנגרם לאנשים היה צפוי. מי שיחזור לפרוטוקולים של הכנסת, ימצא נאומים בנושא הזה מכאן ועד להודעה חדשה. זה לא שעכשיו אנחנו חכמים לאחר מעשה. גם עכשיו אני דורש שנהיה חכמים לפני מעשה. כלומר, לא מאוחר לפרק האיחודים האלה ולגמור הסיפור הזה ולמצוא פתרונות אחרים ולא לחכות כמו שחלק מהאנשים המציאו.

היה כאן ניסיון אומלל להמציא את הגלגל מחדש. כל חברי הכנסת לפחות יודעים שכל יום עומד שר האוצר, ראש הממשלה, השרים ואומרים שיש ניסיון כזה באירופה, בארצות הברית, יש ניסיון כאן וכאן, כאן העתיקו רק העיקרון של איחוד, אבל התעלמו מעקרונות האיחוד. שני דברים יש בכל איחוד במדינה שמכבדת את עצמה ויש בה מינהל תקין וראיית לטובת התושבים. האחד, דעת התושבים. שניים, רווחת התושבים, טובת האזרח. כאן היה זלזול, לא עניין אותם מה האנשים חושבים, או טובת האנשים, עניין אותם מספרים. דרך אגב, לפי מה ששמעתי ממספר יישובים, אין אפילו חיסכון בנושא הזה.
ואסל טאהא
יש הוצאות מיותרות.
ג'מאל זחאלקה
אין חיסכון. זה היה מעשה חסר אחריות, מעשה שלומיאלי, של גסות רוח, חוסר התחשבות באנשים, זלזול בדעה שלהם, ובטובתם. אנחנו רואים במו עינינו את התוצאות. לכול אינטגרציה יש דינמיקה משלה, ותמיד אינטגרציה מובילה לשינויים. אבל יש שני סוגי אינטגרציה, אם מישהו מכיר שלישית שיגיד לי. יש אינטגרציה יורדת ויש אינטגרציה עולה. כלומר, יכולה להיות אינטגרציה שתגרום לבעיות, ויכולה להיות אינטגרציה שתביא לשיפור. אנחנו אמרנו שההיגיון היחיד של איחוד הוא מנוף לפיתוח, מנוף לשיפור המצב. זה נעשה במקומות אחרים בעולם, וזה הצליח. כאן אין מנוף לפיתוח. מי שיעשה משאל דעת קהל במגד'ל אל כרום יראה ש-97% מהתושבים אומרים לא רוצים איחוד. אסור לבוא אליהם בטענות, כי הם אומרים: לא לדבר הזה פיללנו. אנחנו הטעו אותנו, אמרו לנו שאם יהיה איחוד יהיה כך וכך, ולא קיבלנו. גם אנשים בבאקה וג'ת הגישו עשרות התנגדויות לאיחוד, כל מי שהיה יכול לכתוב כתב התנגדויות, לאיחוד, אבל לא שמעו להם. לאחר שהתקבלה החלטה והיו הבטחות אמרו אולי המצב ישתפר.
עסאם מח'ול
גם בוועדות השימוע לא האזינו לאנשים.
ג'מאל זחאלקה
כאשר אנשים רואים שמה שהם קיוו שיהיה, ומה שהבטיחו להם, לא קוים אז הם בוודאי נגד האיחוד. מה מצפים מאנשים?
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה אתה מציע?
ג'מאל זחאלקה
אני חושב שצריך לתמוך בהצעה לפירוק האיחוד.
עסאם מח'ול
הכל נעשה בצורה חד צדדית.
עמרי שרון
אני חושב שאיחוד רשויות בעיקרו הוא דבר חיובי. אני חושב שמה שעלה כאן הוא שהליווי הממשלה לא היה מספיק עוטף, והוא לא היה מספיק מקדם ופותר בעיות. השאלה האמיתית היא האם האיחוד בכרמל היה נכון או לא נכון לתושבים וזאת בהנחה שמשרד הפנים, משרד האוצר והממשלה היו עוטפים את האיחוד בעיר הכרמל? בגדול, צריך לעשות איחודים. הם צריכים רק להיעשות באווירה נכונה כאשר נותנים את כל הכלים שהאיחוד יצליח. זה לא חוכמה לקחת מישהו שהוא הכי מוכשר בעולם ושיש לו הכי הרבה מוטיבציה, ולשים אותו אחראי על שני יישובים ולהגיד לו תאחד, ושלום ולהתראות אחרי שנה. אי אפשר להצליח בזה, וזה לא יכול לעבוד כך. צריך לראות איך נותנים את הכלים כדי שהאיחוד יצליח, וזוהי השאלה האמיתית.

צריך לעשות כמה שיותר איחודים. זה נותן מענה להרבה מאוד בעיות. זה לא מחייב שינוי מבנה היישוב או אופיו, אלו כל מיני דברים חיצוניים. השאלה היא איך מנהלים, איך עושים את הניהול השוטף ואת הפיתוח של היישוב הקיים. יכול להיות ששני יישובים כפריים צמודים או לא צמודים יהיו בהנהלה אחת. השאלה היא איזה כלים נותנים ואיך עושים את זה. צריך לראות איך עושים את זה. אני לא בטוח שפרק זמן של שנה וחצי הוא פרק זמן מספיק כדי לראות אם זה הצליח. כרגע זה לא מספיק טוב, אבל צריך לראות איך כן הוועדה ניגשת לעניין ומטפלת בזה. גם אם אחרי שנתיים-שלוש שנים נגיע למסקנה שהאיחוד הוא לא טוב, אז זה אחרי שעשינו את כל המאמצים שהוא יצליח. אפשר לקבוע אם זה הצליח רק אחרי שעשינו ניסיון אמיתי.

קריאה

תעשה ברעננה.
עמרי שרון
צריך לעשות אותו בכל מקום.
ג'מאל זחאלקה
אם מרכז הליכוד מרשה.
עמרי שרון
אפשר לעשות פוליטיקה פנימית.
ג'מאל זחאלקה
זו היתה פוליטיקה פנימית. אתה יודע שחברי מרכז הליכוד קבעו הרבה איחודים.
מוהין מנסור
אדוני היושב ראש, ראשית אני רוצה להודות לך על הדיון הזה משום שאנחנו זקוקים לעזרה. אתם שמעתם את דבריו של מר אכרם חסון ואת חברי וגי'ף מהאופוזיציה. כולנו תמימי דעים שהאיחוד הזה לא טוב. אנחנו היינו נגד האיחוד, אבל מ-31 ביולי 2003 אתם חוקקתם חוק שמביא לאיחוד. באנו לבחירות והתוצאה היא שאין תוכנית, אין שום סיוע ממשרד הפנים. אתם שמעתם את דבריו של חבר הכנסת פורז כאן, ואני לא יודע לאן אתם מובילים. מדינת ישראל היא מדינת חוק, ואני לא רואה שום תוכנית מסודרת, רציונלית או לא רציונלית, להמשך האיחוד הזה. אנחנו רוצים שהוא יצליח, אבל אתם לא נותנים לנו את הכלים לכך וזה חבל מאוד. אתם שמעתם את ראש העיר, את החברים מבאקה וממקומות אחרים, אנחנו ניתן לזה עוד צ'אנס. אנחנו מבקשם מכם לעשות לובי בכנסת כדי שנקבל משאבים כך שהאזרח ירגיש שמשהו טוב קורה. אם לא, אנחנו נפרק את האיחוד. תודה רבה.
עקל ותד
לא אוסיף הרבה על דברי ראש העיר. אנחנו התנגדנו לאיחוד עוד לפני האיחוד. אנחנו אספנו אלפי חתימות נגד האיחוד הזה. על אף זאת האיחוד נעשה. אנחנו אנשים ששומרים חוק, אנשי באקה ג'ת הם לא מתפרעים, הם שומעים לחוק. היה חוק והלכנו לבחירות וקיווינו לטוב. גם אני קיוויתי. אני אמרתי שהאיחוד רע מהרבה סיבות שאני לא רוצה לפרט. אנשים כאן דיברו מספיק עד כמה האיחוד הוא רע. אנחנו קיווינו לטוב. אנחנו אמרנו: אנחנו באיחוד, ילוו אותנו ויתנו משאבים. האנשים לפחות הרגישו שאוהבים את הכפר, את אנשיו, ואולי בכל זאת יהיו לנו אולי תשתיות ויהיה לנו משהו טוב. מועצה מקומית ג'ת היתה בגירעונות אדירים וחשבנו שהאיחוד יפתור הבעיה. בדרך לירושלים קיבלתי הודעה ממקורות שמנתקים את המים בבאקה-ג'ת.

אני גם רוצה להודות לאיציק בלק. לפני זמן מה אנחנו ישבנו עם מר בלק והעקרונות שהיו בישיבה התאימו לנו בזמנו. אבל כשישבנו וסיכמנו, המנכ"ל דחה את כל הסיכומים שלנו. היתה צריכה להיות ישיבה עם המנכ"ל, ואחרי הישיבה ואחרי מגעים ובעזרת אנשי קשר בין העירייה ומר בלק, סיכמנו על דברים. אבל, המנכ"ל דחה את הדברים.

אני רוצה להגיד מילה אחרונה על עניין החשב המלווה. אתמול אמרתי לשר הרצוג שביקר בבאקה אל ג'רביה: "אתה לא רוצה שמישהו יקבע לך איפה לבקר ולאן ללכת. אנחנו בהנהלת העירייה לא רוצים שפקיד אחד שממנים אותו יגיד לנו מתי לשים אספלט בכביש ומתי לא".
זיאד אבו מוך
גם אי אפשר להשתמש בו ככלי לחץ על ראש העיר.
סובחי סג'יאר
אני לא מעורב בפוליטיקה פנימית, אני פעיל בנושא זכויות אדם. אני בדעה שיש לפרק את האיחוד. אפשר למצות את כל הדיון שהיה פה במשפט אחד שאומר שהאיחוד הוא מוצר לא טבעי, ודבר שהוא לא טבעי לא ישרוד. אם אנחנו עוטפים, מלווים, נותנים גיבוי אז הוא ישרוד. אבל, באותו מקום יש משמעות לכך שהאוכלוסייה היא מתוסכלת. האנשים מתוסכלים. אני פעיל בפירוק האיחוד, אנחנו שלחנו לשר הפנים 4,500 חתימות. באחת הישיבות עם העוזר שלו אנחנו הבטחנו לו שאנחנו רוצים לפתור את הבעיות שלנו בפחות תקציבים.

מה טיבה של דמוקרטיה? דמוקרטיה זה גם לתת לאנשים אפשרות לתקן את הטעות שהם עשו. הלכנו לבחירות. נניח והיו ראשי מועצות שהובילו אותנו לחובות של מיליוני שקלים. אנחנו האזרחים רוצים לתקן את הטעות הזאת, תנו לנו אפשרות לתקן הטעות, ולעשות התייעלות בעצמנו, לעשות חושבים בעצמנו, לתקן הטעות שגרמנו בבחירה שלנו. אתם כופים עלינו דבר נוסף, עוול נוסף, וזה מוסיף על התסכול.

חבר הכנסת עמרי שרון, למה עד כה אין מעורבות כזאת במשרד הפנים או משרד ראש הממשלה ברמה הזאת לאשכולות האלה?
איברהים מואסי
אני נציג ציבור ואני מדבר בשמו. חבר הכנסת מג'אדלה, מחר לא יהיו מים, האם יהיה עדיף לך ולחברים שלך להתקלח בכנסת?

אני רוצה לקרוא לכם את מה שהעלאתי בכתב.

"ראשית לכול, הריני להודות בשמי ובשם חברי חברי הפורום הציבורי לעצירת וביטול הליך איחוד הרשויות של באקה וג'ת, לחבר הכנסת טלב אלסאנע ולג'מאל זחאלקה, וליושב ראש הוועדה וחבריה על כך שנענו לבקשתנו לאפשר לנו להשתתף בדיון זה המתקיים בסוגיית ביטול איחוד הרשויות באקה וג'ת, ולהביא בפניכם את דבר סבלם של תושבי באקה.

כידוע, בשנת 2003 הוכרז על מיזוג הרשויות המקומיות באקה וג'ת, ובעקבות כך ביישוב הממוזג באקה וג'ת נבחרו בבחירות 2003 ראש עיר ומועצת עירייה.

פורום ציבורי זה התארגן לאחרונה לאור אכזבתם וסבלם הנצברים של תושבי באקה וג'ת שנצברו במשך שנה שלמה כתוצאה ישירה לתפקודה הכושל של העירייה המשותפת. זאת ועוד, לפי יותר מחודש ימים ראש העיר יחד עם מועצת העירייה החליטו להשבית באופן מלא את כלל שירותי העירייה. לכאורה, מהטעם שהגיעו למסקנה שהמשך פעילותה של העירייה יכול רק להעצים את אכזבתם וסבלם של התושבים.

היום כאשר אנו מתכבדים להופיע בפניכם, בעירנו אין רשות מקומית, משרדי העירייה סגורים והעירייה לא מספקת לתושבים שירות כלשהוא, לרבות העדר מוחלט של שירותי איסוף אשפה, האשפה נערמת בכל פינה ופינה, וכתוצאה מכך בריאותם וחייהם של התושבים הינם בחזקת הפקר. והעיר, צפויה בקרוב לשיבושים חמורים בשל אספקת מי שתייה ותאורת רחובות עקב אי עמידת העירייה בהתחייבויותיה לספיקה, לרבות חברת מקורות וחברת החשמל.

עצם החלטת ראש העיר וחברי מועצת העיר להשבית את שירותי העירייה לזמן ממושך וללא הגבלה, מהווה הודאה מפי נבחרי הציבור כי הם משוכנעים שאין בכוחם כראשי וחברי מועצת העיר לפעול וליתן שירותים לתושבים ברמה הצנועה בהם ניתנו אותם שירותים עובר להחלטת המיזוג בשנת 2003. על כן, הכרח להגיע למסקנה כי אין מנוס מביטול המיזוג לאלתר, ויפה שעת אחת קודם. יודגש כי הגיעו מים עד נפש - -
קריאות
איך? אין מים.

מואסי איברהים

" - - ותושבי העיר אינם יכולים להמשיך לסבול עוד. כאשר בריאותו ופרנסתו של האדם נתונה בסכנה לא ניתן לצפות את תגובתו, ואין להניח כי כל אדם כזה יוכל להמשיך לשלוט ביצרו עד לאין קץ. יש לפעול לאלתר כי לכושר ספיגתם של האנשים במצבים הללו יש קץ, וכל הסימנים בשטח מצביעים על כך שבכל רגע צפויה פריצת זעמם של התושבים.

אנו מבקשים כי נציגות מטעמכם תסייר בעירנו על מנת להכיר ולהתרשם מהמצב בשטח, ולאור התרשמותם אנו תקווה כי תפעלו לשכנע את שר הפנים להורות על ביטול מיזוג הרשויות המקומיות בבאקה ובג'ת, והחזרת המצב לקדמותו על מנת לאפשר לתושבי באקה וג'ת לקבל את השירותים המקומיים להם הם זכאים כבני אדם.

אבקש לחזור ולהודות לכם כי אפשרתם לנו להביא בפניכם את מצוקתנו וכאבנו, ועל נכונותכם להגיש לנו יד אוהדת ומתחשבת. תודה."
היו"ר גאלב מג'אדלה
בהעדר חקיקה לשנות את המצב הקיים, דהיינו פירוק הרשויות, אנחנו מתמודדים עם העניין ביושר, עם ביקורת ברורה וקשה נגד הממשלה על כל משרדיה בליווי האיחודים האלה עד עכשיו. אנחנו שמענו את זה גם מאנשי הממשלה עצמה, בוודאי מראשי הערים, מחברי הכנסת וגם מנציגים נוספים. על כן, אני שמח שאיציק בלק נמצא כאן, ומשרד ראש הממשלה אמר את דעתו, ודעתו לא רחוקה מדעתנו. אני על דעת החברים אומר דבר אחד וברור, אנחנו נאפשר למשרדי הממשלה השונים שלושה חודשים לבוא בדברים עם שלושת האיחודים: עוספייה-דלייה, באקה-ג'ת, ושאג'ור, ולהציע תוכניות איחוד ותגבור מתוגברות.

אני אומר לכם את זה בשיא הכנות, אני אהיה הראשון שאצטרף לחקיקה. אנחנו נוביל חקיקה לפירוק אם אתם לא תקחו - - -
ואסל טאהא
יש הצעות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אומר לכם בכנות וברצינות שלא נאפשר שתושבים יקופחו ויובאו למצב שהם לא יכולים לחיות כבני אדם. אנחנו נאפשר למשרד הפנים ולמשרד ראש הממשלה ולמשרדים השונים ובראשם האוצר, שלושה חודשים להציע לראשי הערים תוכניות אלטרנטיביות מיטיבות בכל המובנים. שלא תהיינה אי הבנות שזה רק כסף. זה גם תגבור כספי, גם הרחבת שטח שיפוט. בעיניי זה לא פחות חשוב מכסף.

קריאה

אותו הדבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
גם תוכניות אלטרנטיביות בנושאים שונים כמו: בינוי, שיכון, חינוך, אזורי תעשייה. אני תושב באקה-ג'ת, ואני אומר לכם שאני אהיה הראשון שיתמוך באיחוד אם יבואו תנאים טובים כאלו לטובת האיחוד. אני אמרתי שצריכה להיות עיר אחת מצומת מגידו עד כפר קאסם תוך עשר שנים. אנחנו נבוא לתושבים ונראה להם מה עשינו בשבילם תוך עשר שנים. אני לא מדבר על חמש שנים אלא על עשר שנים אם אנחנו רוצים להיות אמיתיים. אם נציע לאזור כזה אזור תעשייה כמו פארק קיסריה הם לא ירצו איחוד? אם נציע להם מכון טיהור וניקוז ומרכז רפואי ל-120 אלף תושבים באזור הזה, הם לא ירצו איחוד? הם הראשונים שירצו איחוד. לא ראיתי אזרח שלא רוצה בטובתו. אבל, אתם צריכים לקחת את זה לתשומת לבכם. אתם רוצים איחוד, אז אנחנו נתמוך בכם. אבל, האיחוד צריך בתנאים אחרים. זה צריך להיות איחוד שבא להיטיב עם האזרח, להעניק לו אזור תעשייה, הטבות, בא לתת לו תקציבים מתאימים. זה האיחוד.

אנחנו נעשה את זה תוך 3 חודשים. בעוד 3 חודשים אנחנו נקיים דיון לא על האיחוד, אלא על מה שהצעתי מהיום בעוד 3 חודשים לכל ראש עיר ועיר ממחר בבוקר, שלא תהיינה אי הבנות. חבר הכנסת שרון, גם אתה אמרת שהליווי היה לקוי, וגם אחרים אמרו שלא עמדו בהסכמים איתם. משרד הפנים והממשלה לא עמדה בסיכומים שלמענם קם האיחוד. בתום שנה נבוא ונבחן באמת את האיחוד הזה פעם נוספת אחרי שיש תוכנית אלטרנטיבית שהוצעה מהיום לשלושה חודשים. אם מישהו מהחברים חושבים שאנחנו כוועדת פנים רוצים להמשיך ללוות את הנושא הזה באופן שוטף בנושאים נקודתיים כמו: תכנון ובנייה ואחרים, אנחנו נעשה גם את זה. בשבוע הבא יש דיון.
עסאם מח'ול
אני רוצה להציע תוספת אחת לסיכום והיא שאם הממשלה לא תעמוד בדרישה הזאת, הוועדה תתחיל לקדם את החקיקה המוצעת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אמרתי שאני אוביל. כלומר, הוועדה. אם הממשלה לא תבוא לנושא הזה בידיים נקיות ויושר אינטלקטואלי, במטרה להיטיב עם האזרחים, ולתת לאיחוד הזה להצליח בצורה הכי חדה וברורה, ועדת הפנים תוביל חקיקה למען פירוק האיחודים האלה. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 14:15.

קוד המקור של הנתונים