ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/03/2005

חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף החשוד) (תיקון), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף החשוד)



2
ועדה החוקה, חוק ומשפט
14.3.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 442
מישיבת ועדת החוקה, חוקה ומשפט
יום שני, ג' באדר ב' התשס"ה (14.3.2005), שעה 09:30
סדר היום
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף החשוד) (תיקון) (נטילת אמצעי זיהוי ומאגר נתוני זיהוי) התשס"ד-2004
הכנה לקריאה שניה ושלישית - דיון
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
אליעזר כהן
רשף חן
מוזמנים
עו"ד דני גבע - יועץ משפטי במשרד ראש-הממשלה
עו"ד גלי בן אור - ייעוץ וחקיקה - משרד המשפטים
עו"ד גבריאל פיסמן - ייעוץ וחקיקה - משרד המשפטים
דוד גרידר שגיב - המשרד לביטחון פנים
נצ"מ פנחס בגרמן - סגן ראש המחלקה לזיהוי פלילי
סנ"צ רוני גפני - קצין מעבדה - המחלקה לזיהוי פלילי
רפ"ק ג'ודי לאיוף - קצין מדור חקירות
רוני פנחס - צה"ל - פרקליטות ציבורית
עו"ד ניר פלסר - נציג לשכת עורכי הדין - (הפורום הפלילי)
עו"ד קארין מרידור - סניגוריה ציבורית
עו"ד לילה מרגלית - האגודה לזכויות האזרח
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
אפרת חזן
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ





הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף החשוד) (תיקון) (נטילת אמצעי זיהוי ומאגר נתוני זיהוי) התשס"ד-2004
הכנה לקריאה שניה ושלישית - דיון
היו"ר מיכאל איתן
רבותיי בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אנחנו בהרכב יחסית מצומצם.

היום זה יום המדע שהכנסת מציינת אותו בישיבות שונות, בוועדות שונות. אנחנו נמצאים כרגע בישיבה משודרת על-ידי ערוץ הכנסת. וזה יצא אולי במקרה או שלא במקרה, הישיבה שלנו ביום המדע של הכנסת בוועדת החוקה, מטפלת בעצם בנושא שהוא המדע בשירות אכיפת החוק.

החוק שבו אנחנו מטפלים הוא חוק שנוגע להקמת מאגר דגימות שלוקחים מאנשים, בין היתר דגימות לחי, דגימות שיער ודגימות דם. מהדגימות האלה מייצרים מאגר נתונים של ד.נ.א. המשמש לסייע בחקירת מקרי פשע. הסיוע נעשה גם על-מנת להביא את העבריינים לדין, אבל גם משרת את הציבור בכך שחקירה יעילה ומדויקת מונעת מעצרי שווא ומאסרי שווה והרשעות שווא. הנקודה שבה אנחנו עוסקים היא הגנה על הציבור מפני שימוש לרעה במאגר הנתונים שמתקבל כתוצאה מהדגימות האלה ועיבוד הד.נ.א.

מאגר הנתונים מסייע לחקיקה, אבל מאגר הנתונים עלול, אם לא יעשו בו שימושים והגנות נכונים, עלול גם לשמש למטרות פסולות ואנחנו צריכים תמיד לזכור שכל הטכנולוגיה וכל דבר מדעי שמתקדם ומסייע למטרות חיוביות, צריך תמיד להקפיד היטב שהוא לא ישמש למטרות שליליות.

כל טכנולוגיה שמשפרת את היכולות של האדם ושמפתחים אותה, צריכים תמיד להקפיד על כך שהיא לא תשמש למטרות שליליות. כי היא גם מעצימה את היכולות לעשות נזקים לבני-אדם. יש כאן נקודה נוספת שאנחנו דנים במסגרת החוק שמקים ומנהל וקובע כיצד לנהל את מאגר הד.נ.א.

יש נקודה נוספת, שהיא קשורה בצורך לקחת או לחדור לאוטונומיה של הפרט ולקחת ממנו דגימות. מתי אפשר לעשות את זה בניגוד לרצונו, איזה אמצעים אפשר להפעיל על-מנת לקחת ממנו את הדגימות האלה.

אלה הן סוגיות שבו אנחנו דנים מטפל. וכמובן גם זמן מחזיקים את הדגימות וכמה זמן אדם צריך לחיות בתחושה הזאת שיש לו איזה רישום, או יש איזה נתונים שלו שמצויים במשטרה. אלה דברים שאנחנו צריכים להסדיר אותם בחקיקה בטרם המשטרה תקבל את ההרשאה להפעיל את אמצעי החקירה המתקדם הזה.

הדיונים שלנו בחוק הזה הם לא התחילו היום. אנחנו כבר בדיון השביעי כבר ואנחנו כנראה נצטרך עוד ארבע-חמש ישיבות להשלים. זה אחד החוקים שאנחנו מקדישים לו יותר תשומת לב. והדיון היום יתמקד בסעיף 11(כ) עמוד 20, יציאה מהמאגר.

היום אנחנו נדון בסוגיות שקשורות ביציאה מהמאגר. למה הכוונה - אנחנו קבענו שאדם נכנס למאגר בקריטריונים מסוימים שהם: או שהוא הורשע או שהוא חשוד או שהוא נאשם או שהוא בשלב מסוים נעצר על-ידי המשטרה והוא חשוד. ואז למשטרה נתנו סמכות לקחת דגימה וממנה להפיק את הנתונים של הד.נ.א. שלו.

השאלה שאנחנו שואלים את עצמנו כמה זמן הדגימה הזאת תישאר בידי המשטרה. מה קורה אם אדם שהוא באמת היה חשוד, אבל לאחר מכן המשטרה שחררה אותו. אנחנו יודעים יפה מאוד שבישראל יש מצבים, אפשר להגיד, 90 אחוז מהחשודים, אולי מ90- אחוז, יותר מ90- אחוז מהחשודים בסופו של דבר, לא מגיעים עד להרשעה פלילית.
גלי בן-אור
כ- 30 אחוז מורשעים מכלל החשודים.
היו"ר מיכאל איתן
את אומרת 30 אחוז מורשעים, זאת אומרת 70 אחוז יוצאים בסופו של דבר ללא הרשעה.
גלי בן-אור
בפעם הראשונה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לוקח אדם חשוד וכל אדם שנחקר באזהרה. אז מבין אלה שנחקרו באזהרה, כמה בסופו של דבר יוצאים אשמים בדין?
דוד גרדר-שגיב
לפי הנתונים שלנו כרגע בסביבות 35 אחוז מהאנשים.
היו"ר מיכאל איתן
שהוזהרו בעדות. אדוני, אני שואל אותך.
דוד גרדר-שגיב
מתוך האנשים שנפתח נגדם טופס 3004, זאת אומרת, נכנסו למרשם.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מה זה טופס. אני אומר בעיני בן-אדם חשוד, זה בן-אדם שאומרים לו: "אדוני כרגע נחקר תחת אזהרה וכל מה שתאמר יכול להוות ראיה כנגדך". הוא חשוד בביצוע עבירה או הזהירו אותו.
רחל גוטליב
הנתונים שנפתח נגדו תיק, זה הנתונים.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מה זה הביטוי "נפתח תיק", אני לא יודע מה זה.
רחל גוטליב
פשוט על-מנת שנוכל להביא בפני אדוני נתונים סטטיסטיים כפי שהמשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אותי לא מעניין שהמשטרה עושה סטטיסטיקה ולפי הגדרות שלה שייצא לה פחות, אני רוצה שייצא יותר. אני רוצה שייצא שכל אדם שהוזהר, בעיני הוא חשוד. אם יש לכם את הנתון הזה, טוב ואם אין אז תגידו יש שם משהו, אנחנו נשער.
רחל גוטליב
בדיוק זה מה שאנחנו רוצים לומר. הניתוח של דוד של הנתונים הסטטיסטיים מתבסס על פתיחת תיק.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מה זה פתיחת תיק, תגידו 80 פתיחות תיק.
רחל גוטליב
אדוני, תרשה לי להסביר פשוט כדי שנוכל להביא נתונים. פתיחת תיק, הכוונה היא מבחינתו זה שנפתח תיק נגד האיש והוגדר כחשוד, אנחנו לא יכולים לומר, אם רוצים להיות מדויקים, שהוא בהכרח נחקר באזהרה, זה הכל. אבל נפתח נגדו תיק. מבחינת המרשם הפלילי הוא חשוד בעבירה.
גלי בן-אור
כמות האנשים שנחקרים באזהרה יותר קטנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אבל זה כולל.
רחל גוטליב
זה כולל אותם.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל. האם אתם לוקחים דגימה רק מאנשים לאחר שנפתח נגדם תיק, ולפני שנפתח תיק אתם לא לוקחים דגימה?
רחל גוטליב
ודאי שלא.
גלי בן-אור
ואולי עוד פחות מזה, אנחנו ניקח רק מאלה שנחקרו באזהרה. פתיחת תיק זה הכמות הגדולה. לא כל מי שנפתח נגדו תיק נחקר באזהרה. מדובר על כמות קטנה יותר. כשדוד מדבר על הרשעה של כ30- אחוז, הוא מדבר על המאסה הכוללת. אלה שנחקרים באזהרה זה כמות קטנה יותר. עליהם אנחנו מדברים על שיעורי הרשעה אפילו עוד יותר גבוהים.
ג'ודי לאיוף
אני מבקשת להפריד בין אלו שנחקרים באזהרה, שזה זכות שמגיע לבן-אדם ברגע שחושדים בו, בבסיס הכי היסודי, מזהירים אותו וחוקרים אותו באזהרה. לא כל אלה דווקא פותחים להם תיק. לא כל אלה מגישים 3004. זאת אומרת, שאנחנו לא היינו רוצים להגדיר כחשוד כל מי שהוזהר.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. אני רואה שאני בסופו של דבר צדקתי. אבל נעזוב את זה כרגע, זה באמת לא כל-כך משנה. אני מוכן לקחת אפילו את הנתון של המשטרה. אומרים, 35 אחוז מכלל האנשים החשודים בסופו של דבר, הם אנשים זכאים שלא עברו עבירה. אבל מכל ה-100 אחוז לוקחים דגימות.

ואז בעצם השאלה שעליה אנחנו צריכים לדון. מה קורה ועד כמה אנחנו מאפשרים למשטרה לקחת ולהחזיק אצלה ברישומים שלה דגימות ונתונים שהופקו מהדגימות האלה של אנשים שבסופו של דבר לא אשמים.

חלק מהם לא אשמים ואפילו לא היו חשודים, אלה שהוגשו נגדם כתבי אישום, אלא הם היו חשודים בבסיס הרחב ביותר ותכף ומיד לקחו מהם דגימה, פתחו תיק ואז אמרו: "טוב, בעצם אין כלום נגדכם".

אפילו לא הגישו נגדם כתב-אישום. אפילו המשטרה לא העבירה לפרקליטות המלצה להעמיד אותם לדין. ובכל אופן לקחו מהם את הדגימות, הוציאו מהדגימות את הנתונים והם נמצאים במאגר.

אנחנו סיכמנו בישיבה הקודמת שנעשה קטגוריות שונות של אנשים. אמרו כך, אם אדם הורשע, אז אנחנו מסכימים שהדגימות והנתונים יישארו לנצח בידי המשטרה. אני חייב גם להסביר לציבור שצופה בנו שהיתה אפילו מחשבה שאולי יום אחד היא גם תתגשם, שיהיו בדיקות מאגר ד.נ.א. לכלל האזרחים.

כל אזרח מרגע שהוא נולד היו לוקחים ממנו איזה שהיא דגימת דם וממנה אפשר להפיק נתוני ד.נ.א. שהם טובים ורלוונטיים לכל החיים. ואפשר היה לעשות את זה, אז היה בסיס שוויוני כל האזרחים יש להם כאן עכשיו.

מאחר ואנחנו משאירים את הנתונים האלה רק בידי קבוצה של אזרחים, אז יש כאן איזשהו אלמנט של "למה לי כן ולאחרים לא". למרות שזה לא צריך להפריע לבני-אדם שהנתונים האלה נמצאים במאגר, במיוחד לא לאנשים שאין להם שום כוונות להיות פושעים ולהפך, זה יכול להקל עליהם כי אם במקרה מסוים הם יהיו מעורבים, תוך שניות אפשר יהיה לבדוק אם הם קשורים או לא קשורים לביצוע העבירה.

אבל בכל אופן, אמרנו שהתחושה הזאת וגם החשש שאולי מישהו יעשה שימוש לרעה במאגר ובנתונים במאגר, התחושות האלה אנחנו בכל אופן צריכים להסביר לבן-אדם למה את הרישום שלך מחזיקים ואת הרישום של השכן שלך לא מחזיקים.

למה מאזרח פלוני שלא עשה כלום, רק במקרה עבר ברחוב על-יד מקום שבו היתה עבירה, לקחו ממנו דגימה כי הוא היה חשוד באותו רגע, שחררו אותו אחרי כמה שעות והדגימה שלו נשארת במשטרה. הוא לא עשה כלום. אז אנחנו מחפשים איזשהו הגיון לתת מענה לאזרח שטוען כלפינו את הטענה הזאת.

אז לגבי אדם שהורשע, אנחנו אומרים , תראה, אתה הורשעת, עברת עבירה, הדגימה שלך נמצאת, זה לא כל-כך דבר שצריך להפריע לך. אבל זה מגן על החברה שיש דגימות של המורשעים. לגבי אדם שהוא רק חשוד, היו לנו כמה הצעות. דובר על כך שהדגימה שלו תישאר לתקופה של בין חמש לעשר שנים.

ואתם התבקשתם לנסות ולהגיע לאיזשהו עמק שווא יחד עם הייעוץ המשפטי שלנו. ומה היו התוצאות? לגבי הרשעה - יש הסכמה. אדם שהורשע דגימת ה-ד.נ.א. שלו והנתונים יישארו במאגר הנתונים לתמיד.

דרך אגב, מה זה לתמיד. אחרי שהוא נפטר גם כן הוא נשאר? גם על זה דנו. שאחרי שהוא נפטר עדיין ישאירו את הדגימה שלו כי יכול להיות שזה יפתור בעיות של תיקים לא סגורים. אבל כמה שנים אחרי מותו בכל אופן?
גלי בן-אור
אנחנו ביקשנו לא לקבוע מגבלה לעניין הזה ולעת עתה להשאיר את זה כך. לאור העובדה שהמאגר רק מתחיל ותוחלת החיים בארץ עולה, אז בינתיים.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מדובר על תוחלת חיים. גם אם הוא יחיה את 120, אחרי מותו מדובר על תוחלת המוות לא על תוחלת החיים.
גלי בן-אור
יש מקומות בחוק כשבדקנו בחקיקה המשווה יש מקומות שנקבעו מגבלות זמן, יש מקומות שלא. והמאגר ממשיך לכלול גם את הנפטרים.
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, אתם יודעים שלנו יש כבוד גדול בתור נבחרי הציבור לנפטרים. כי חלק מאתנו קיבלו גם קולות של נפטרים ובזכותם נכנסו לכנסת.
גלי בן-אור
גם זה ציבור בוחרים שראוי להתחשב.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו צריכים לשמור את הזכויות שלהם גם אחרי מותם.
גלי בן-אור
ראינו באנגליה ובמקומות אחרים שכבר פתרו פרשיות רצח מלפני 30 שנה. גם כשהרוצח כבר לא הסתובב בינינו אבל עדיין היה אינטרס ציבורי רב כדי לפתור את הפרישות האלה. ולכן כדאי גם כאן לקבוע זמן רב ככל האפשר כדי לאפשר פתרון של פרשיות פתוחות.
לילה מרגלית
אני חושב שאם רוצים, אם נקבע משהו כמו 20 שנה לאחר מותו, נראה לי שלא ייגרם שום נזק לאלה שנשארו במאגר.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. אז עם המתים הגענו להסכמה ש20- שנה אחרי מותו, לכל המאוחר, כי אתם יכולים לעשות את זה גם קודם.
גלי בן-אור
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
"לכל המאוחר 20 שנה". בעצם אני לא יודע, יש כאן שאלה לפני שאנחנו דנים בכמות הזמן, יש כאן שאלה כזאת. באיזשהו מקום אתם שאתם באים למכור לנו את המאגר, אז אתם אומרים: "תשמע, זה גם משרת בני-אדם" כי זה מנקה אותם מאשמה.

אז אם זה גם משרת בני-אדם ומנקה אותם מאשמה ואדם נפטר, אז זה גם עניין של.
גלי בן-אור
אנחנו מוכנים לנקות גם את המתים.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר להפך, לגבי המתים אולי לנו דווקא מתוך רצון להגן על השם שלהם וגם על הדייקנות של המשטרה. אבל גם על השם שלהם אולי אחרי שהם מתים, אנחנו לא רוצים שהמשטרה תשמיד את זה מהר. דווקא יש לנו עניין שלנו שכן יישאר. מה את אומרת לילה מרגלית?
לילה מרגלית
זאת שאלה שמצריכה חשיבה.
היו"ר מיכאל איתן
טוב, אז אנחנו נקבע בשלב זה 20 שנה לאחר מותו של אדם. ואנחנו צריכים גם לקבוע באותה מידה שהמשטרה, לפחות 10 שנים לא תוכל להשמיד את זה. 20 שנה זה יהיה חובה לשמור? בכלל יש לי שאלה עקרונית, מצד אחד החוק נותן רשות למשטרה. האם הוא גם מטיל עליה חובה לקיים את המאגר?
רחל גוטליב
נראה לי שכן. לא במלוא היקפו, נכון, פנחס ברגמן מעיר נכון. הסעיף נוקט לשון רשאית לנהל מאגר. אבל היקפו של המאגר מה ייכלל בו קבוע בחוק, עם אפשרות למפכ"ל מטעמים תקציביים וכו'.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה היא כזאת. השאלה אם זאת זכות של המשטרה והיא יכולה לעשות במאגר ככל העולה על דעתה. ואם היא רוצה, היא יכולה להשמיד את הנתונים, היא רוצה, היא יכולה להשאיר. יכולה לעשות מה שהיא רוצה. או שכל ההוראות שאנחנו קובעים מחייבות גם את המשטרה.
גלי בן-אור
זה לא כתוב כסף עליון.
היו"ר מיכאל איתן
ברור שהוראות מהיציאה מהמאגר הן מחייבות. אבל השאלה מה קורה אם המשטרה לבד רוצה להוציא מהמאגר?
גלי בן-אור
היא לא יכולה.
רחל גוטליב
היא לא יכולה, כי שיקול הדעת כאן הוא מאוד משמעותי, לכן המחוקק קובע אותו.
גלי בן-אור
שיווצר מצב פתאום שאי אפשר לפתור תיק בגלל שמשום מה השמידו את הראיות קודם לכן.
רחל גוטליב
אולי רק אדוני, בפתיח שלך אמרת, "מורשעים" ודאי ייכללו במאגר. בישיבה הקודמת דייקת יותר ואמרת, גם אלה שיש בעברם הרשעה.
אפרת רוזן
אני רק אסביר לגבי זה. אנחנו בדקנו, יש סעיף תחולה הרי בחוק שאנחנו נדון בו בהמשך שגם מאפשר לקחת את זה מאנשים שכבר הורשעו או הם עדיין חשודים ואפשר לקחת את זה. אנחנו חשבנו שכדאי לפתור את הבעיה במסגרת סעיף התחולה ולא במסגרת הוראות של יציאה מן המאגר.
היו"ר מיכאל איתן
אני אסביר מה הכוונה. אני מדבר על כך כשאדם שהורשע, מיום כניסת החוק לתוקפו ואילך קדימה, אז ברור שאם יש דגימה שלו, יש סמכות להשאיר אותה במאגר עד 20 שנה לאחר מותו. ומשאירים שמה, הוא נכנס למאגר והוא לא יוצא יותר מהמאגר עד 20 שנה לאחר מותו.

נשאלת השאלה מה קורה אם אדם שכרגע הוא רק חשוד בביצוע עבירה, החוק נכנס לתוקפו, הוא חשוד בביצוע העבירה, מסתבר אחר-כך שהוא נחשד על לא עוול בכפו ובעברו לפני שנכנס החוק לתוקפו, הוא היה עבריין.

אני מוכן להשאיר את זה לדיון.
רחל גוטליב
אני חשבתי שהתקבל עמדה של אדוני וככה ביקשנו מדוד גם לבדוק מה קורה עם אלה. זאת אומרת, אלה שהיו מורשעים בעברם.
היו"ר מיכאל איתן
הדיון כאן מתחיל להתפזר להרבה כיוונים, ואני רוצה קודם כל שנחתוך את הדברים שמוסכמים. אדם שהורשע לאחר תחילת החוק זה מוסכם על דעת כולם שהנתונים שלו יישארו עד 20 שנה לאחר מותו. נכון?
רחל גוטליב
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
פרשה אחת נסגרה.
לילה מרגלית
אני מבינה שאין אפשרות לפתוח את זה כרגע לדיון, אבל עמדתנו היתה באמת שצריך לקחת מאדם שהורשע רק על-פי צו שיפוטי שקובע שהוא עצמו מסוכן.
רחל גוטליב
לילה, זה נטילה. זה סוגיה אחרת, זה לא הסוגייה שבפנינו. סוגיית הנטילה זה לא מה שעל זה אנחנו מדברים עכשיו. עכשיו אנחנו מדברים לתוך המאגר.
רשף חן
למה שמישהו שהוא חף בפשע ונחשד על לא עוול בכפו מצבו יהיה שונה ממישהו שהוא חף מפשע ולא נחשד כלל? מה ההבדל בין שני האנשים האלה.
אפרת רוזן
אני אסביר את הקריטריונים שאנחנו חשבנו עליהם על היציאה מהמאגר. הכניסה זה באמת כל מי שהוא חשוד ונחקר באזהרה, נאשם או מורשע. מי שיישאר במאגר, הנתונים שלו זה כל מי שהורשע בעבירה הזאת. לגבי אנשים חשודים, אנחנו חשבנו שצריך ולא הועמדו לדין בסופו של דבר, אמרנו נשמור את הנתונים שלהם לתקופה מסוימת כדי שאם באמת יעברו עבירות יהיה אפשרות לחקור את זה. אבל אחרי התקופה הזו הנתונים יימחקו וגם הדגימות יושמדו.
רשף חן
זה חזרה על הסיפור של הרישום הפלילי הכפול שמתנהל במדינת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא רישום פלילי.
רשף חן
יש מרשם פלילי ויש חוק שמסביר איך אתה נכנס ואיך אתה יוצא והכל טוב ויפה. ועבירות מתיישנות, הכל מסודר, הכנסת ברור שהיא חשבה על זה הרבה מאוד. אבל מישהו באיזה פסק-דין אמר: "המשטרה יכולה לצרכים הפנימיים שלה להחזיק עוד מרשם פלילי". והיום אם אתה הולך לבקש אישור רישום פלילי, אז שואלים אותך: "אתה רוצה את האישור הפלילי האמיתי של כל העבירות, או רק את אלה שהם על-פי חוק".

ואז כל מעביד יודע את זה ולכן מבקשים את האישור הפלילי ובעצם נוצר מאגר בי"ת. וזה המצב שמתנהל היום ברישום פלילי וזה מה שיוצרים פה. אם אנחנו נאפשר אחרי שסגרו את התיק, למה להחזיק את זה עוד יום? סגרו את התיק, הבן-אדם הזה חף מפשע כמוני. אחרי זה יגידו לנו: "סגרנו מחוסר ראיות, סגרנו מוסר עניין לציבור "אנחנו יודעים שהו אאשם אבל לא הצלחנו להוכיח את זה, אז צריך לשמור את זה וחזקת החפות הלכה לעזאזל והשוויון הלך לעזאזל.
היו"ר מיכאל איתן
חבר-הכנסת רשף חן, אל תתלהב. נקודת ההתחלה צריכה להיות מה היחס שלנו למאגר ה-ד.נ.א. מכאן אנחנו מתחילים. האם הדבר הזה הוא חיובי לחברה או שלילי. מאחר ואנחנו הגענו למסקנה שמאגר ה-ד.נ.א. הוא כלי מצוין מבין הכלים. הוא לא הכלי האידיאלי, אבל מבין הכלים שאנחנו מכירים בחקירות משטרה ורצון לעשות צדק. ולעשות צדק זה להרשיע את העבריינים ולזכות אנשים שהם חפים מפשע.
רשף חן
מאה אחוז, בוא ניקח מכולם.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו זה הוכח שהמכשיר הזה, מאגר ה-ד.נ.א. הוא כלי יעיל מבין היעילים ביותר שיש לנו בהליכים של אכיפת החוק. זאת נקודת המוצא. זה עושה כמו שאמרתי, צדק עם חפים מפשע יותר בקלות, חוסך עינויי דין. ומצד שני, זה תופס יותר ביעילות עבריינים.

עכשיו אם זאת נקודת המצב, אנחנו מעונינים שהמאגר הזה להגן על זכויות אזרח אחרות. יהיה רחב ככל האפשר. ולכן אנחנו אמרנו, גישתנו הבסיסית היא, אני אישית, גם לא הייתי נרתע מזה שיהיה מאגר ד.נ.א. כלל ארצי.
רשף חן
גם אני.
היו"ר מיכאל איתן
וזה גם טוב למקרי אסון, אם חס וחלילה קורים. זה אולי טוב לדברים נוספים. אבל כרגע זה לא עומד על הפרק.
רשף חן
למה לא?
היו"ר מיכאל איתן
כי הממשלה עוד לא ערוכה לזה.
גלי בן-אור
זה לא קיים בשום מקום בעולם. אנחנו כבר דיברנו על זה. בשום מקום בעולם אין כריכה בין המאגר הפורנזי למאגר של כלל אזרחי המדינה. מאגר של כלל אזרחי המדינה קיים במספר מדינות בעולם ואך ורק לצרכים של מחקר רפואי וטיפול רפואי. אין שום כריכה בין שתי המטרות הללו.

אנחנו מדברים על מאגר פורנזי שקיים מאז 1995 במרבית מדינות העולם. ומדינות רבות במאגר הזה נכללות דגימות הן של מורשעים והן של חשודים. והדגימות הללו נשמרות. אחוזי הפענוח וההצלחה של המשטרה בעקבות המאגרים האלה הם מרשימים ביותר ומאפשרים להם לפענח כמויות רבות של עבירות.

מהנתונים שאנחנו ראינו גם במשטרת ישראל וגם במקומות אחרים בעולם, אדם שנפתח נגדו תיק, אף אם התיק נסגר, מחוסר ראיות או מחוסר אשמה, יש 30 אחוז סיכוי שבארבע השנים הבאות יורשע בעבירה אחרת.

ולכן אנחנו חושבים שחשוב מאוד לשמור את הנתונים גם של חשודים בתוך המאגר כדי לאפשר למשטרה יכולות גבוהות לפענוח עבירות ולמלא את התפקידים שלה. זה פשוט מאוד.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לומר לך ככל שהיא מופיעה יותר בישיבות הכנסת, היא שולטת בהצגת העניין הרבה יותר טוב. כל פעם בא חבר-כנסת חדש, אנחנו מתחילים מהתחלה והיא משתפרת מפעם לפעם.
רשף חן
הייתי גם בדיון הקודם. אני מבין את הקומונסנס בעניין הזה. אבל אי אפשר להתעלם מזה שיש כאן פגיעה מאוד, מבחינתי, די קשה בעקרון הזה של חזקת החפות. בואו נקרא לילד בשמו. מה שאנחנו אומרים הוא שכאשר בן-אדם חשוד, אז אין עשן בלי אש.

30 אחוז סיכוי שפשוט לא תפסנו אותו במקרה הזה ואנחנו צריכים לחכות כדי לתפוס אותו במקרה הבא. עכשיו זה האמת וזה אמירה מאוד בעייתית מפני ש70- אחוז סיכוי שהוא כן חף מפשע.
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא היית כאן בתחילת הישיבה. אני בדיוק על העניין הזה דיברתי. והיה לנו ויכוח כמה אחוזים הם אפילו בסוף. והגענו ואמרנו נגיד 70 אחוז זה המספר שנקבנו. 70 אחוז באמת חפים מפשע. אבל אני אומר בתור אזרח טוב, אזרח במדינה שאני אין לי כוונות להסתבך בפשעים ולא כלום, אז הדגימה שלי נמצאת שמה, אז מה.

אז אני מבין, זה לא אסון. אז אני מבין שבכל אופן אני לא הופך את זה לאיזה יתרון. זה לא יתרון, אבל זה נמצא במשטרה. אני מוכרח למצוא איזשהו איזון ואני מסתכל גם מה קורה במדינות אחרות בעולם. והמודל שאנחנו הולכים עליו מפריד בין מורשעים שלגביהם אנחנו משאירים את הדגימה עד 20 שנה לאחר מותם.

חשודים, עכשיו אנחנו מדברים על הטווחים. יש הצעה, המשטרה ביקשה 10 שנים וירדנו אתם ל7-. הם עדיין עוד ב7-?
אפרת רוזן
זה 7 או 5, תלוי.
רשף חן
יש נתונים סטטיסטיים לגבי רצידיביזיה?
רחל גוטליב
כן.
רשף חן
אני אשמח לקבל אותם.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו נמצאים בשלב לגבי החשודים בהצעה שמורכבת משני חלקים. לגבי סוג מסוים של חשודים.
אפרת רוזן
לא, לגבי החשודים זה לא לגבי הסוגים, זה לגבי הנאשמים. זה רגע נפריד. לגבי חשודים.
היו"ר מיכאל איתן
למה? לגבי הנאשמים הלכנו עם כולם.
אפרת רוזן
כן, אבל עשינו הפרדה עם ההליך הופסק או לא הופסק. לגבי חשודים אנחנו מדברים על חשודים שלא הועמדו לדין. אם הם לא הועמדו לדין - ההצעה שלנו היתה תוך חמש שנים, נתוני הזיהוי שלהם יימחקו.

משרד המשפטים מציע איזשהו מנגנון של שיקול דעת שאם אחרי החמש שנים האלה יהיה איזשהו מידע שבגינו המשטרה תחשוב שראוי עדיין להשאיר את האדם במאגר - יהיה איזשהו שיקול דעת, אם זה יהיה מינהלי או שיפוטי להשאיר את האדם במאגר.

ואנחנו חשבנו שאם מקבלים את העמדה הזאת וצריך לדון בזה, אז ראוי שזה יהיה חמש שנים עם שיקול דעת שיפוטי. אם הם מוותרים על השיקול הדעת השיפוטי - אנחנו מוכנים לשבע שנים שהוא יישאר במאגר ואז הנתונים יימחקו. כלומר, לתת יותר זמן.
גלי בן-אור
יש לנו רזולוציה נוספת של ההצעה.
היו"ר מיכאל איתן
אני אסביר. אמרנו ככה, מורשעים זה סוג אחד. עכשיו אנחנו מדברים אנשים חשודים משני סוגים. אנחנו קוראים לחשודים, מחלקים אותם לשתי קטגוריות. חשודים שבכלל לא הגיעו עד לכדי הליך משפטי. וחשודים שכבר הגיעו לבית-משפט אבל, או לא הורשעו או משפטם הופסק באמצע או כל מיני סיבות.

יכול להיות לא היו ראיות וחזרו בהם מכתב התביעה, אני לא יודע, כל מיני, כולל זוכו.
רשף חן
זה 1.2 אחוז מהנאשמים.
היו"ר מיכאל איתן
כן. עכשיו אנחנו אומרים, יש חשודים בשתי רמות. חשוד שבאמת אדם שעבר ברחוב וראו מישהו בורח, תפסו במקרה אותו, אחרי חמש דקות הוא היה חשוד, לקחו ממנו דגימה, אחרי שעה-שעתיים הסתבר שזה בכלל לא הוא, שולחים אותו הביתה.

לגבי חשודים מהסוג הזה, קבענו חמש שנים. לגבי חשודים שבכל אופן היתה חקירה והוגש נגדם כתב אישום - שבע שנים.
רחל גוטליב
זו לא היתה הכוונה. לגבי מי שהוגש נגדו כתב אישום, עשינו את הרזולוציה שאם הוא זוכה, אחרי שנתיים הוא ייצא מהמאגר. אם ההליך נגדו הופסק בשל סיבות אחרות, אנחנו הצענו דברים אחרים.
היו"ר מיכאל איתן
חמש שנים בכל מקרה רצינו.
אפרת רוזן
לגבי זוכה, אנחנו הצענו שנתיים. אחרי שפסק-הדין הפך חלוט ופסק-הדין הופך חלוט הרי זה לוקח זמן עד שהוא הופך חלוט. בסופו של דבר זה מגיע לתקופה ארוכה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל למה לנו את כל החוכמות בשביל כמה חודשים. חמש שנים, חמש שנים אם המשפט.
רשף חן
מה ההבדל?
אפרת רוזן
שהוא זוכה, שזה פסק דין.
היו"ר מיכאל איתן
אז בסדר, אז זוכה אחרי שלוש שנים.
אפרת רוזן
אז החלטתם שנתיים.
היו"ר מיכאל איתן
שנתיים עד חמש. נהיה ריאליים, בישראל משפט כזה נמשך שנתיים.
אפרת רוזן
ואולי נמשך שנה.
היו"ר מיכאל איתן
שנה. בעוד שנתיים מותר לכם אחרי המשפט? אז זה שלוש. אז בשביל זה שווה. אנחנו לא יודע מה אנשים סובלים שזה שם. אם הם סובלים, אז שלוש, חמש שנים.
רשף חן
מהרגע שלוקחים את הדגימה לכל אחד, שיהיה שלוש שנים, חמש שנים.
אפרת רוזן
אבל אי אפשר, כי ההליך עדיין מתמשך, אנחנו לא יכולים שבאמצע זה ייפסק.
רשף חן
למה? הראיה היא ראיה. ברגע שההליך קיים, כבר שלחו את המידע.
היו"ר מיכאל איתן
זה גם לא משנה, מה זה משנה
אפרת רוזן
נקודת ההתייחסות שלנו חייבת להחלטה. אם ההחלטה היא לא להעמיד אותו לדין, אם ההחלטה לזכות אותו, אם ההחלטה להפסיק את הדיון בעניינו. זה הנקודה.
רשף חן
אז על-ידי זה שלוקח לכם שלוש שנים להחליט.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו בעיה אחרת. הבעיה האחרת היא שאם אדם מורשע, אנחנו אומרים שמחזיקים את הדגימה שלו כל חייו. ואם אדם מסוים מתנהל נגדו משפט והמשפט לא נגמר, אנחנו לא יודעים אם הורשע כן או לא.
רשף חן
אז אתה יכול להגיד, "לא לפני תום המשפט שלו", אם יש לו משפט.
היו"ר מיכאל איתן
נכון.
רשף חן
אני צריך לצאת. אני סומך עליך בעניין הזה.
היו"ר מיכאל איתן
הסטודנטים שלך מאיפה הם מגיעים.
לילה מרגלית
הם מאוניברסיטת תל-אביב.
היו"ר מיכאל איתן
והם סטודנטים למה?
אבנר יצחק
סטודנטים למשפטים.
היו"ר מיכאל איתן
יפה, אז באתם לוועדה הנכונה. איזה שנה?
אבנר יצחק
שנה ראשונה.
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, אתם הייתם יכולים לראות את השידור גם מהאוניברסיטה, לא הייתם צריכים להגיע עד הנה. כי באינטרנט, יש לנו דיונים אינטראקטיביים, אתם יכולים לשאול שאלות, להיכנס תוך כדי הדיון ואתם מקבלים תגובות. כל יום שני ושלישי תיכנסו לאתר ועדת החוקה, אתם תוכלו גם להציג שאלות תוך כדי הדיון להעלות רעיונות, לשפר את החקיקה של הוועדה.
רחל גוטליב
אנחנו אחרי הישיבה של הוועדה ניסינו לגבש הצעה ברוח מה שנאמר בוועדה וזה עיקרי הצעתנו. אל"ף, אנחנו מוכנים לוותר על הנושא של שיקול הדעת, אם הוא מפריע כאן לחברי הוועדה. אבל התנה נגד זה להשאיר, ישנם סוגים מסוימים של עבירות.

בעיקר עבירות מין חמורות שבהן מתאפיינות רצידיביזיה. ולכן לגביהם אנחנו מבקשים שלא תחול הוראת המחיקה. זאת אומרת, להוציא מכלל הוראת המחיקה עבירות מין חמורות. וגם רצח חשבנו. רצח ועבירות מין חמורות בהן לא תחול הוראת המחיקה.

בגלל הדוגמאות שהוצגו בעת הצגת החוק, מדברות על זה בעיקר. על עבירות מין שאדם אמנם זוכה אפילו ואחרי כמה גילינו שהוא בעצם ביצע את העבירה בגלל שיפור של אמצעים טכנולוגיים בבדיקות ה-ד.נ.א. אם מוציאים את זה, אז מה שאנחנו מציעים, שבע שנים עברו.

במהלך שבע השנים האלה אותו אדם ולא משנה כמה זמן לקחו ההליכים, נראה לי ההתחשבנות הזאת, שנתיים מיום ההחלטה וכו', היא לנכונה. צריך להגיד שבע שנים מיום שהוטלה הדגימה. במהלכה או זוכה או הוחלט על סגירת התיק אם הוא חשוד, הוא ייצא מהמאגר.

ואז יש לנו פרק זמן ברור, שבע שנים, במהלכיו קרה משהו שניקה את האיש, המטרה של השבע שנים לאור הנתונים הסטטיסטיים שהכין דוד, שישנה סבירות מסוימת על-פי נתונים סטטיסטיים שיש לנו היום, שאותו אדם, באחוזים מסוימים, יעבור עבירה נוספת. ולכן יש חשיבות שהדגימה תישאר בידי המשטרה כדי לראות שמא הוא עבר עוד עבירה. ובא לציון גואל.
לילה מרגלית
אני חושבת שההצעה הזאת של המשרד לביטחון פנים בדיוק מצביעה על הפגיעה הטמונה בהשארת הנתונים במאגר משום האמירה החברתית שנאמרת לאותו אדם כהוא נתפס כמסוכן יותר מאנשים אחרים, שמסיקים הנחות סטטיסטיות שהוא עלול לבצע עבירות נוספות בעתיד.

שמתייחסים לשאלת הרצידיביזם לעבירה שהוא בעצם מעולם לא הורשע בה.
היו"ר מיכאל איתן
הוא רצידיביסט בלהיות זכאי?
לילה מרגלית
בדיוק. צריך לזכור שאנחנו מדברים באמת על אנשים שהיו חשודים בעבירה, שמעולם לא הועמדו לדין. או אנשים שהואשמו ויצאו זכאים בדינם. בהנחה שהם נתפסים כמסוכנים בכלל מאנשים אחרים, זה הנחה שפוגעת בזכותם לכבוד האדם.

עכשיו אפשר להסיק הנחות סטטיסטיות חס וחלילה ועל הנחות סטטיסטיות לנסות לבנות מאגר משטרתי. אבל יש בכך משום פגיעה מאוד חמורה בעקרונות היסוד של שיטתנו ובכלל.
רחל גוטליב
אני מבקשת להגיב. להבדיל מאשר המרשם הפלילי שיש. הכללה במרשם הפלילי יש אתו נזק ברור לאיש, אין חולק. לעומת זאת, מאגר המידע של ה-ד.נ.א., אותו מאגר מידע שבו אנחנו מדברים, הוא מאגר מידע מודיעיני. הוא חשוף רק לאנשי המשטרה שעוסקים בו.

והרי עשינו כל מיני בטוחות נוספות בתוך החוק על-מנת למנוע נגישות לכל גורם אחר, אלא לגורמים שעוסקים בחקירת עבירות. ולכל היותר, יכול להוות אינדיקציה לחוקר המשטרתי להתחיל לחקור כאשר יש לגבי נתונים בזירה למול הנתונים.
לילה מרגלית
הרישום הפלילי הוא לכל העולם.
רחל גוטליב
אני חושבת שזה טענה דמגוגית. אני חוזרת ואומרת את זה, להשוות בין המאגר הזה לבין המרשם הפלילי. המרשם הפלילי לפי טיבו, הוא פתוח לאנשים, הוא יכול להשפיע על זכויותיהם לגבי נגישות למכרז, מקומות עבודה וכו', בדין. לעומת זאת המאגר הזה הוא מאגר סגור, הוא לא פתוח לגורמים בציבור.

הוא פתוח רק לאותם גורמים שעוסקים בחקירות ומאוד מאוד הגבלנו את הנגישות אליו. ולכן הנזק שייגרם לאותו אדם, חוץ מכמו שאמר אדוני, אותה ידיעה, "אני מצוי שם", אבל אם אני לא אעבור עבירות, אם לא אעבור עבירות שמשאירות דגימות ד.נ.א., אני לא אהיה מוטרד.
אפרת רוזן
אתה לא חייב לעבור עבירות שמשאירות ד.נ.א., אתה יכול רק לעבור במקום ושהשערה שלך תיפול ואז יצטרכו.
רחל גוטליב
זה נכון מה שאפרת אומרת. זה הנזק היחיד. הנזק היחיד האפשרי של אותו אדם שאם באקראי הוא עבר בזירת עבירה והוא זכאי והוא באקראי עבר בזירת עבירה, באקראי השאיר שם איזה שהיא דגימה ביולוגית שנמצא שהיא תואמת נתונים שלו שנתונים במאגר. והמשטרה תחקור אותו מה עשית שם.

אבל כמו שאמר אדוני באחת הישיבות הקודמות, אותו דבר יכול לקרות אם הוא באקראי עבר בזירת העבירה ושכן אמר, "הוא היה שם". זה אותו סוג של הטרדה.
אפרת רוזן
אבל הוא לא עבריין, זה בדיוק הבעיה.
רחל גוטליב
הוא ייחקר, כמו אותו שכן שהצביע עליו, ואמר: "הוא היה שם".
אפרת רוזן
רחל, החוזק של ראיית ד.נ.א. הוא הרבה יותר חזק מאשר שכן שמעיד על זה.
רחל גוטליב
אבל לומר שזה כמו מרשם פלילי זה דמגוגי.
לילה מרגלית
לא אמרתי שזה אותו דבר.
רחל גוטליב
לומר שנגרם לו נזק פגיעה בכבודו, זה דמגוגי.
לילה מרגלית
זה לא דמגוגי. עדות שמיעה היא כמו ראיית ד.נ.א.
רחל גוטליב
לא, שכן רואה עובר שם, באותה זירת עבירה. זה אותו סוג של נזק. מזמנים אותו והוא צריך להסביר למה הוא היה שם.
היו"ר מיכאל איתן
סליחה, אני מקבל שזה כן מטרד ואני מניח שזה מטרד קשה, למה? כי אם אני במאגר ואצלי הרבה שערות לא יכולות ליפול, אבל נגיד טיפת דם שלי היתה בזירה. אז זה לא רק שאני הופך לחשוד, אני הופך לחשוד מרכזי. חשוד עם ראיות מאוד כבדות.

אבל השאלה שלי האם זה לא מוכיח שדווקא צריך את זה. זאת אומרת, אני אדם שבעבר היה לי כבר איזשהו קשר, היה חשד נגדי לביצוע עבירת מין ועכשיו הנתון הוא שטיפת דם שלי היתה בזירת האירוע. האם אנחנו רוצים שלמשטרה יהיה את המידע הזה או לא רוצים.

בואי עכשיו נשקול את העניין.
לילה מרגלית
לכן אני לא מדברת כל-כך על החשש להטרדה מהסוג הזה. אלא באמת מהנקודה שכאשר הנתונים של אותו אדם מצויים במאגר, זה משנה בצורה מהותית את היחס שלו למדינה ואת היחס של המדינה כלפיו. שלא כמו כל האזרחים, המידע שלו, הגנטי, מצוי בידי המדינה והוא חשוף יותר מאנשים אחרים לאותו חשש שבעתיד להטרדות.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, אני מסכים אתך.
לילה מרגלית
לא, אני לא מדברת על הטרדה משטרתית, אני מדברת על החשש שביום מן הימים המאגר הזה ינוצל לרעה והוא חשוף יותר מאזרחים אחרים לסכנה הזאת. זה לא רק נחשד שיעצרו אותו בגלל שהוא היה באותו מקום.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. זו לא חוכמה שכל אחד מאתנו מייצג רק את הצד של עצמו. גם הצד שלך זה להגן על זכויות האזרח שיהיה לו ביטחון ושיהיה סדר ושיהיה זכות לאזרח לחיות במדינה מתוקנת שאם מישהו עבר עבירה, אז יעמידו אותו לדין וימנעו אותו מלעבור עוד פעם.

אני שואלת אותך את הדילמה, זאתי הדילמה שלי. והיא דילמה בדיוק זאתי הנקודה. האם אני הייתי פעם אחת חשוד, הייתי בסביבת אירוע שהיה בו עבירת מין. ובפעם השניה הייתי עוד פעם בסביבה של אירוע אחר. האם זה חשוב שהמשטרה תדע את זה או שמול מה שאת אומרת, הצורך בשמירה על הפרטיות והשוויוניות והכל, נוותר במקרה על זה.

על הכלי המאוד מטריד, אבל מאוד יעיל מבחינת המשטרה שאדם היה חשוד פעם והנה במקרה נוסף טיפת דם שלו נמצאת בזירת האירוע, זה כלי, כל חוקר משטרתי יגיד לך שזה בינגו כמעט. אז את אומרת, בואו נעלים את זה מהמשטרה שהמשטרה לא תדע את זה.
לילה מרגלית
אני יש הרבה מאוד סוגים של מידע.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה התוצאה של מה שאת אומרת.
לילה מרגלית
אני אומרת שיש הרבה סוגים של מידע והרבה כלים שאם היינו נותנים אותם למשטרה זה היה מביא לפענוח פשעים וזה היה מביא לעבודה משטרתית קלה יותר וכו'. אבל כשאנחנו עושים את האיזון הזה, אנחנו לא רק נותנים משקל לאיזה מידע יכול לעזור למשטרה, אלא גם השאלה מתי מוצדק לפגוע בזכויות יסוד של אנשים.

כמו שנאמר, אני לא יודעת אם היותו חשוד בעבר זה מה שרלוונטי מאשר לבד מזה שהדגימה שלו היום בזירת האירוע. הרי המידע הזה יכול לעזור למשטרה בין אם זה של אדם שחשוד לשעבר אבל נמצא חף מפשע, לבין אם זה כל אדם אחר.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אם לא לקחתי ממנו בזמן שהוא היה חשוד, השמדתי את הנתונים, למה היא תשווה את זה?
לילה מרגלית
לא, אז ברור שככל שהמאגר מתרחב, זה נותן כלים נוספים.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא מתרחב, הוא מתרחב עם אנשים שבכל אופן יש איזה שהיא זיקה או יש יותר אחוז הסיכוי שהם בתוך קבוצת העבריינים שביצעו את הפשע השני, הוא הרבה יותר גבוה מאשר כלל האוכלוסייה.
לילה מרגלית
נכון וזה בדיוק הויכוח שלנו. שאנחנו אומרים, שלהסיק הנחות סטטיסטיות לגבי אנשים בשל השתייכות לקבוצה זו אחרת ועל סמך זה לא לאפשר פגיעה בזכויותיהם כדי להעמיד כלים יותר טובים למשטרה - זאת פגיעה שהחברה לא צריכה לשאת אותה.
היו"ר מיכאל איתן
למה? תסלחי רגע אני לא מבין. את לא מניחה שכאשר חברת הביטוח קובעת פרמיה יותר גבוהה למי שכבר היה מעורב בתאונת דרכים, היא עושה מעשה שיש בו משום מעשה לא צודק, לא הוגן, לא מוסרי, מפלה, איך לקרוא לזה.
לילה מרגלית
לא יודעת, אני חושבת שנושא של חברת ביטוח זה נושא אחר.
היו"ר מיכאל איתן
זה דוגמה של שימוש בנתונים סטטיסטיים על מנת לבוא ולומר.
לילה מרגלית
אבל כאן לא מדובר באדם שהיה מעורב באיזה תאונה, זה לא בן-אדם שהיה חשוד במעורבות.
היו"ר מיכאל איתן
אז אני שואל אותך עכשיו בדיוק באותה צורה. האם את רוצה שהמשטרה בבואה לחפש חשודים, תתחיל לחפש את כל האוכלוסייה או תסתייע בנתונים סטטיסטיים על-מנת לצמצם את ההוצאות בחקירה, להביא ליעילות החקירה ולמנוע הטרדה של אחרים שלא מעורבים.

ואת אומרת, "לא, מה אנחנו לא ניתן למשטרה כלי סטטיסטי, אנחנו מאחר וסטטיסטיקה מכתימה אנשים על לא עוול בכפם, אז כולם שווים". המשטרה תחקור את כל תושבי מדינת ישראל.
לילה מרגלית
אני חושבת שיש הבדל בין הנחה סטטיסטית שעל סמך אותה הנחה סטטיסטית פוגעים בזכויות יסוד של אדם, והשמירה והנטילה הם זכויות יסוד של אדם.
היו"ר מיכאל איתן
בטח שפוגעים. גבירתי, חקירת משטרה כרוכה בפגיעה בהרבה מאוד זכויות. באים אליך, שואלים אותך שאלות, למה אתה בכלל חייב לענות. למה אנחנו נגדך, למה נבדוק אותך. בטח שזה פגיעה בזכויות, אלא מה. הזכויות הן לא קודש.
לילה מרגלית
יש הבדל בין מצב שבו המשטרה, למשל אדם הותקף על-ידי מישהו עם חולצה אדומה ואז הולכים ומחפשים אנשים שהיו באותה זירה עם חולצה אדומה ושואלים אותם שאלות. לבין מצב שבו אומרים לאדם: "אתה נחשדת בביצוע עבירה". מכאן ואילך החברה תתייחס אליה כאל אדם מסוכן.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל אותך, את חוקרת. זה דוגמה טובה. את חוקרת ואומרים לך שאדם מסוים, זאת אומרת, את יודעת שבוצעה עבירה מסוימת, עבירת מין. עכשיו את למדת קרימינולוגיה לצורך העניין הזה על-מנת שתהיי חוקרת יותר טובה.

ומהנתונים שלמדת מסתבר שבעבירות מין יש חזרה, רצידיביזם, ואומרים לך, שאדם מסוים היה כבר חשוד בביצוע עבירה קודמת. האם העובדה שהוא היה חשוד בביצוע עבירה קודמת, אבל הוא יצא זכאי. ועכשיו דגימת דם שלו היתה בזירת פשע של עבירה חדשה.

אז את רוצה שאנחנו נעשה בלוק. נגיד מה שהיה זה נמחק, מאחר והוא יצא אז זכאי, אין אפשרות, אני לא יכול לבנות על זה להשאיר אותו חצי אשם כי הוא יצא זכאי, הוא כלום ואני מתחיל מהתחלה לגמרי.
לילה מרגלית
אם הדגימה שלו נמצאה, אז נמצאה.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו בשלב חקירה. מה שאת מציעה זה דבר אוטופי. הוא לא יכול, אי אפשר לקיים חקירות בשיטות כאלה. החקירה מטבעה היא הולכת מן הכלל אל הפרט על-ידי סגירת מעגלים והנחת הנחות שהן כולן הנחות של אפליה ודעות קדומות ופגיעה בזכויות. כל מיני דברים. וככה חוקרים, אין דרך אחרת.
לילה מרגלית
אני לא שואלת את עצמי מה השאלות שהחוקר שואל את עצמו ואיך הוא עושה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל הוא אומר לעצמו.
לילה מרגלית
אני שואלת את עצמי מתי מוצדק לקחת מאדם דגימה ביולוגית ולהשאיר אותו במאגר ולהגיד: "אותו אדם הוא מבחינת רצידיביסט". יש הבדל מאוד.
היו"ר מיכאל איתן
לא אומרים שהוא רצידיביסט, אבל אומרים שאם הנתונים שלו היו בזירת פשע פעם שניה, מחשבים את ההסתברות שהוא יהיה זה שביצע ומוסיפים משהו למשקל שהוא היה כבר חשוד בעבירה קודמת. זה הנחה הגיונית, חיונית לחקירה, אי אפשר בלעדיה.

המשטרה צריכה להתחיל לחפש אנשים. אז היא אומרת, מאחר ויש בעבירות מין ביצוע חוזר של עבירות; מאחר והדגימה שלו נמצאה בזירת פשע עכשיו - הוא חשוד כאן. העובדה שהוא חשוד כאן ושהוא היה חשוד גם במקום אחר - מגבירה את הסיכויים שהוא אכן המבצע. ואנחנו צריכים את הנתון שהוא היה חשוד קודם על-מנת, זה עוד לא מרשיע אותו.
ניר פלסר
גם לגבי חשודים, עושים אבחנה בסופו של דבר בין סגירת התיק מחוסר ראיות לבין חוסר אשמה. חוסר אשמה בסופו של דבר, אפרופו המרשם הפלילי, כן נמחק. כי אנחנו אומרים שברגע שאין אשמה בכלל, אין סיבה בעצם להראות עכשיו שזה על המסך שהוא בכלל נחקר בעניינים האלה. לא צריכים, זה בדיוק העניין.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים.
ניר פלסר
עם כל הכבוד אדוני, אם יש לנו מצב כרגע, נניח כרגע שאני נחקרתי כמו שאמרת, לקחו ממני את הדגימה הזאת, אני נמצא כרגע עכשיו כאן בחדר הזה, עוד שנה כרגע מבוצע כאן אונס, עוברים כרגע על כל החדר, מוצאים את השערה שלי כאן, כי כרגע נשרה לי שערה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא הבנתי, תן את הדוגמה עוד הפעם.
ניר פלסר
אם כרגע עכשיו נושרת לי שערה, בעוד חודש מבוצע כאן מעשה עבירה, נניח אפילו אונס, ומאחר והדגימה שלי כבר בפנים, אני יזומן כנראה עוד פעם לחקירה.
היו"ר מיכאל איתן
קודם כל, אתה חשוד, נכון?
ניר פלסר
לא, אני מדבר שפעם אחת הדגימה שלי נלקחה, נכנסה לתוך המאגר.
היו"ר מיכאל איתן
למה היא נלקחה?
אפרת רוזן
כי הוא היה פה ופה היתה העבירה.
ניר פלסר
כי היתה פה העבירה. הדוגמה המצוינת שאמרת שכרגע עברתי וזיהו אותי ולקחו ממני את הדגימה. עוד כמה זמן אני במקום אחר, כמו שאמרתי, נשרה לי שערה כרגע.
היו"ר מיכאל איתן
וגם שם היתה עבירה?
ניר פלסר
גם שמה בוצע. זה אומר שאני כרגע ביצעתי?
היו"ר מיכאל איתן
לא, חס וחלילה. הדבר שאתה שואל רציני מאוד. זה אומר שאתה חשוד רציני ואשמתך עוד לא הוכחה ושהמשטרה מהר תזמן אותך.
ניר פלסר
כרגע כל מי שנשרה לו כרגע שערה כאן, הוא כרגע עבריין.
היו"ר מיכאל איתן
לא. הדוגמה שלך היא נהדרת ובוא נשקול אותה. אתה אומר כך, היום במקום הזה נפלה שערה משערות ראשך, וסמוך למועד הזה כנראה, מנקים פה עם שואבי אבק, אז זה נעלם. אבל מאחר ומנקים פה בשבוע, במהלך השבוע הזה בשעת לילה, אחת מעובדות הכנסת נאנסה ומתפתחת חקירת משטרה ועוד לא מוצאים עוד כלום. אתה היית חשוד כי אתה היית פה.

אין לך עוד כלום, היית פה בכנסת, ואנשים אומרים שאתה עזבת אחרון את הבניין ואתה חשוד. קוראים לך למשטרה, לוקחים ממך דגימה ואז אתה אומר להם: נכון שאני עזבתי אחרון, אחרון מבין האורחים, הצוות נשאר פה, אבל בשעה שאתם אומרים שכבר היה לילה וזה בוצע בלילה, אני בכלל באותו מקום הייתי במקום אחר ויש לי אליבי מוצק.

ואז אתה מביא את האליבי שלך, בינתיים לקחו דגימה. ובאה גברת אחת ואומרת שאתה בכלל היית איתה בבית-קפה ושוחחתם על המשמעות של הדין הפלילי בטורקיה, על זכויות האדם. המשטרה אומרת: "כל הכבוד, תלך הביתה, אתה באמת לא אשם בכלום".

אחרי שנה היה מקרה אונס בפתח-תקווה ופתאום מוצאים דגימת דם שלך שם ומעבירים מהמאגר ה-ד.נ.א. והופ, קופץ ה-ד.נ.א. שלך ואומר: "רגע, הבן-האדם הזה היה חשוד לפני שנה בכנסת בביצוע מעשה אונס".

האם לדעתך זה יכול לסייע, האם זה דבר רלוונטי, האם זה דבר שכדאי לוותר עליו שהמשטרה לא תוכל לדעת שאתה היית מחובר, האם זה לא מחזק נגדך. עדיין לא קרה כלום, אז הולכים עוד פעם ובודקים את הגברת הזאת ואת מערכת היחסים שלך איתה ואולי מצאו שהיא שיקרה.
ניר פלסר
אבל זה בדיוק העניין אדוני.
היו"ר מיכאל איתן
המשטר החוקרת.
ניר פלסר
אין לחשוד קריטריונים כרגע, למה צריכים לחזור אליה עוד פעם. זה בדיוק על מה שאנחנו מדברים.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, על זה אנחנו מדברים.
ניר פלסר
יש כאן אפליות בעצם שאם התיק נסגר מחוסר אשמה.
היו"ר מיכאל איתן
על זה אני מדבר. אדוני, אנחנו לא מדברים עוד על שום האשמה.
ניר פלסר
לא, התיק ההוא נסגר אדוני.
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, אני לא מדבר על אשמה. תפסיק לנפנף במושגים שאף אחד לא מזכיר אותם. לא מדברים כרגע על שלב של אשמה. אתה לא אשם בכלום, כלום אתה לא אשם.
ניר פלסר
אדוני ירשה לי להבהיר את דבריי בעניין הזה?
היו"ר מיכאל איתן
לא. כי אני לא רוצה שאתה תגיד אשמה. עוד אף אחד לא אשם בכלום. המשטרה חוקרת ואם מסתבר שדגימת הדם שלך שם היא הגיעה גם כן, יש לך עדות ויש לך אליבי. אז יגידו: "כן, היה צירוף מקרים". אבל אתה לא אשם, אני לא אמרתי שאתה אשם. אבל למה למנוע מהמשטרה את היכולות האלה. מה הנזק הגדול שנגרם לך?
ניר פלסר
יש הרבה נזקים לזה.
היו"ר מיכאל איתן
אומרים לאזרח: "אתה היית בשתי זירות פשע, תבוא ותסביר". זה פגיעה בזכויות אדם, זה הגנה על זכויות אדם.
רוני גפני
זה קורה לנו מידי יום עם הסצינה שאתה תיארת עכשיו. יגיעו אליו וישאלו אותו מה עושה טיפת הדם שלך בפתח תקווה. הוא יגיד, הייתי שם נחתכתי משבר זכוכית. מיד הדם הזה, ה-ד.נ.א. מפסיק להיות ראיה, הוא מודה בזה שהוא היה שמה, אז זה לא אומר לגבי האונס שהיה.

ראה אותו עובר-אורח בפתח-תקווה, זה לא שייך. גם היום ללא מאגר, בתיקי אונס, בחקירות אונס רבות, באירועים רבים, המתלוננת טוענת "הוא אנס אותי" והוא אומר: "לא, זה היה בהסכמה" אז אנחנו אפילו לא בודקים, הזרע שלו, ה-ד.נ.א. שלו אם נמצאים שם, אין לזה ראיה משפטית, אין לזה שום ראיה בזה.
אז שהגיעו אליו ושאלו אותו
"היית בפתח תקווה?". אם הוא אדם ישר הוא יגיד: "כן" ויסביר איך הגיעה הסיגריה שלו, הדם שלו לשם, אז הוא מפסיק להיות איש שהוא בכלל בחקירה.
ניר פלסר
אבל זאת בדיוק הסוגייה. הוא מדבר כרגע, הוא אומר: אני בסך-הכל חוקר אותו, על זה בדיוק אנחנו מדברים.
רוני גפני
נכון.
ניר פלסר
לא, על זה אנחנו בדיוק מדברים, שהוא לא רואה בחקירה שום נזק.
רוני גפני
אבל כשראה אותך עובר אורח ואמר שאתה היית שם.
ניר פלסר
זה בדיוק העניין. שאתה לא רואה בזה משום פגיעה.
היו"ר מיכאל איתן
זאת פגיעה באדם ללא ספק.
ניר פלסר
שמזמנים אותי לחקירה.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. זה פגיעה שמזמנים אדם לחקירה, זאת פגיעה קשה באדם, אבל הגנה גדולה לחברה, מה לעשות.
רוני גפני
גם אם מישהו ראה את מספר הרכב שלך שם, יזמנו אותך לחקירה באותה מידה. זה לא שייך לד.נ.א. בכלל.
אפרת רוזן
לילה, אני חושבת שההצעה פה היא באמת עונה על הדבר הזה. כי מה שאנחנו אומרים, ההצעה שהייעוץ המשפטי עם משרד המשפטים הכנו איזשהו נוסח ביניים והנחנו על שולחן הוועדה. כי מה שאנחנו מציעים זה כזה דבר. כן, אנחנו מודעים לבעייתיות הזו אבל אנחנו גם מודעים לרצון לתת למשטרה כלי חקירתי טוב.

ובגלל זה אנחנו אומרים, יש עבירות כמו עבירות מין שבאמת יש בעיה של רצידיביזם, אנחנו נותנים פרק זמן של שבע שנים. תראו לי עבריין מין אמיתי שהוא רצידיביסט והוא לא יעשה עבירה במהלך השבע השנים האלה - כמובן שהוא יעשה עבירה ויוכלו לתפוס אותו.

ולכן אפילו אם הוא היה רק חשוד ולא הורשע, אנחנו כן נאפשר למשטרה את הכלי הזה. נשאיר את זה למשך שבע שנים. אחרי שבע שנים, אם הוא לא יעשה עבירה - ימחקו את זה. אנחנו לא רוצים למנוע מהמשטרה כלים מיוחדים.
היו"ר מיכאל איתן
ההצעה שלנו היא שזה יהיה שבע שנים ואחר-כך נמחק ללא שיקול דעת.
אפרת רוזן
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
ללא שיקול דעת, ללא שום דבר.
אפרת רוזן
נכון. על כל העבירות, כי עבריין מי שהוא רצידיביסט יעשה עבירה במהלך שבע השנים האלה.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. רבותיי, ההצעה שלנו היא שלגבי חשודים הדגימה תישאר שבע שנים ולאחר מכן היא תושמד ללא שום שיקול דעת, ללא יוצא דופן.
אפרת רוזן
אלא אם כן נוצרה עילה חדשה. עכשיו לגבי נאשם שזוכה בפסק-דין חלוט. אנחנו צריכים להחליט על הזמן. אתם רציתם שזה יהיה אותו דבר לגבי כולם או שאתם רוצים לשנות את זה?

אנחנו הצענו שנתיים אחרי זיכוי של פסק-דין חלוט.
רחל גוטליב
שבע שנים מיום הנטילה, אם הוא זוכה במהלך שבע השנים ולא ביצע עבירה נוספת.
אפרת רוזן
לא, אנחנו רוצים להתייחס ליום פסק-הדין. אני חושבת שגם לכם כדאי להתייחס ליום פסק-הדין.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו אומרים שבע שנים, אלא אם כן ההליכים נמשכים.
אפרת רוזן
אני חושבת שהכי ברור זה יום מתן פסק הדין. שזה יהיה פסק-דין חלוט גם, כי הערעורים הרי יכולים להימשך שנים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא מעניין אותם פסק-הדין. למה לי להסתבך עם כל מיני מועדים ותאריכים וכל חוק לעשות עם 88 דרגות. שבע שנים, יישאר אחיד.
אפרת רוזן
אני אצייר לך מצב שאדם עצור במעצר עד תום ההליכים. כל ההליכים בבית-משפט הוא עצור. כמובן שהוא לא יכול לבצע עבירה במהלך הזמן הזה. אתה אומר, הרעיון שלך אתה רוצה שאפילו אם הוא זוכה - אחרי הזיכוי שהוא משתחרר לחברה, אני רוצה לבדוק אם הוא יכול לבצע עבירות.

הרעיון הוא כשהוא משתחרר לחברה אתה רוצה לבדוק אם הוא ביצע את העבירות, לא כשהוא נמצא במעצר עד תום ההליכים. ובגלל זה נקודת המבט שלך, נקודת ההתייחסות שלך היא מיום מתן פסק-הדין.
רחל גוטליב
גם צריך לחשוב על המשטרה איך היא תעשה את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל פסק-הדין לא אומר שהוא יקבל גזר-דין של חמש שנות מאסר.
אפרת רוזן
אז הוא בכלל לתמיד יהיה במאגר. אני מדברת על מזוכה, הוא זוכה. כל עוד שאתה רוצה לתת כלי למשטרה שאם הוא יעשה עבירות - תוכל לתפוס אותו. אז תן קצת זמן אחרי שהוא משתחרר.
היו"ר מיכאל איתן
אני חושב ששלוש שנים זה מספיק.
אפרת רוזן
יכול להיות שאם יהיה שבע שנים מזמן הנטילה, מתנהל ההליך. נגמר שבע שנים, הוא מזוכה.
היו"ר מיכאל איתן
כן.
אפרת רוזן
זה החלטת ערכית שלך.
היו"ר מיכאל איתן
שבע שנים. למה לנו להיכנס לכל זה.
גלי בן-אור
כחוק אחיד. נראה לי יותר הגיוני לקבוע מועדים שהם כמה שהם יותר שוויוניים לגבי הקבוצות שאנחנו מדברים עליהן. וממועד פסק-דין מזכה.
היו"ר מיכאל איתן
ממועד הנטילה שבע שנים לחשוד. נגמר העניין, די, תעזבו את זה.
אפרת רוזן
אנחנו מדברים על נאשם שזוכה.
היו"ר מיכאל איתן
שבע שנים לחשוד וגמרנו לכולם, זוכה לא זוכה.
אפרת רוזן
לא, אבל יש הבחנות.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא עשינו הבחנות, נעשה את הכל, כל החשודים שבע שנים, נקודה.
גלי בן-אור
אבל הוא יכול לשנות סטטוס תוך כדי.
היו"ר מיכאל איתן
איזה סטטוס?
גלי בן-אור
לנאשם.
היו"ר מיכאל איתן
למורשע או לנאשם? אני מוותר על הנאשם.
גלי בן-אור
אם הוא הורשע - הוא בחוץ.
אפרת רוזן
אתה לא יכול לוותר על הנאשם.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
אפרת רוזן
כי יש לך מצב למשל נאשם שלא זוכה, אבל נאשם שהוחלט לעכב את ההליכים נגדו. או נאשם שהתובע חזר בו מכתב האישום כי אין לו מספיק ראיות.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה מעניין אותי עכשיו. אני עכשיו אומר לכולם שבע שנים. מה זה משנה? למה לסבך את כל החיים.
אפרת רוזן
אני אסביר לך. כי אם הנאשם התובע חזר בו מהאישום.
היו"ר מיכאל איתן
אבל הוא היה חשוד, מה לעשות.
אפרת רוזן
הוא כבר לא חשוד, הוא נאשם.
היו"ר מיכאל איתן
קודם כל נתחיל עם חשוד. חשוד זה יהיה שבע שנים?
גלי בן-אור
כן.
היו"ר מיכאל איתן
שבע שנים. שלא הוגש נגדו כתב אישום?
גלי בן-אור
נכון.
אפרת רוזן
שלא הועמד לדין.
היו"ר מיכאל איתן
שלא הועמד לדין, שבע שנים?
אפרת רוזן
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו אם הוא הועמד לדין.
אפרת רוזן
זה נאשם כבר.
היו"ר מיכאל איתן
מה איכפת לי, אבל הוא היה חשוד. הוא היה חשוד, ברגע שהוא חשוד הוא שבע שנים. מה זה משנה.
אפרת רוזן
אתה אומר, התנאי למחיקה הוא חשוד שלא הוגש נגדו כתב אישום. עכשיו אנחנו מדברים על סיטואציה אחרת.
היו"ר מיכאל איתן
אני עכשיו מציע דבר פשוט. הדברים הכי פשוטים הם הכי קשים להכנסה פה. יש פה שומר בשער שלא נותן להכניס דברים פשוטים, הוא מחוקק חקיקה פשוטה.
גלי בן-אור
משום שדברים פשוטים לעתים מפספסים את העניין.
היו"ר מיכאל איתן
בואו נרד מהדקויות.
אפרת רוזן
אי אפשר לרדת פה מהדקויות.
היו"ר מיכאל איתן
תסבירי לי.
גלי בן-אור
בגלל שהמועדים שלנו לכניסה הם תלוי סטטוס. אז אותו דבר מועדי היציאה שלהם צריכים להיות.
אפרת רוזן
לא רק סטטוס, זה הרישום של המשטרה. זה לא מדובר על סטטוס של בירוקרטיה. מדובר על סטטוס מהותי של הבן-אדם, זה לא רק בירוקרטיה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה מעניין?
אפרת רוזן
זה מאוד מעניין.
היו"ר מיכאל איתן
רגע, אולי יהיה פה שקט.
גלי בן-אור
אנחנו מוכנים לעשות את זה פשוט, אבל פשוט לפי הדרגות.
היו"ר מיכאל איתן
למה? אני לא מבין.
אפרת רוזן
אפשר לעשות אותו רעיון של שבע שנים מיום הנטילה, אם זה מה שיוחלט, אבל שזה יהיה לפי נאשמים ושנגיד את הסטטוסים האלה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זאת אמרת, נאשמים, אני לא מבין.
אפרת רוזן
אם יש לך חשוד שלא הועמד לדין, זה חשוד שלא הוגש נגדו כתב אישום.
היו"ר מיכאל איתן
מה את אומרת, אם הועמד לדין או לא הועמד לדין. אז מה ההבדל? אני לא מבין כלום.
אפרת רוזן
כל החקיקה הפלילית בחוק סדר הדין הפלילי, על גווניו השונים, כל הזמן מבחין בין חשוד לנאשם.
היו"ר מיכאל איתן
אבל למה זה כרגע, לא הבנתי, לענייני עכשיו, אני לא מבין, מה אתם רוצים ממני. למה אני לא יכול לעשות דבר פשוט פעם, שיהיה למען הפשטות.
גלי בן-אור
זה לא יסתדר. החוק הוא מסובך.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא יסתדר?
גלי בן-אור
לא.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה אם הוא נאשם או לא נאשם? גבירתי, יש לך רק דבר אותך שיעניין אותך. אם המשפט הסתיים והוא הורשע, או המשפט לא הסתיים.
אפרת רוזן
זה לא נכון, יש לך משהו ביניים.
היו"ר מיכאל איתן
מה ביניים?
אפרת רוזן
למשל מצב של התליית הליכים זה לרוב על מצב שהנאשם בורח מהארץ. אי אפשר לתפוס אותו. אתה רוצה שהבן-אדם הזה ימחקו את הנתונים שלו מהמאגר?
היו"ר מיכאל איתן
אחרי שבע שנים, מה אני יכול לעשות.
גלי בן-אור
אז למה? אתה יכול בדיוק כאן, אבל אתה במקום שאתה יכול לעזור.
היו"ר מיכאל איתן
שהעולם שלנו יהיה פשוט. הוא היה חשוד, אחרי שבע שנים הוא לא הורשע, מוחקים, די. לא מעניין אותי מה היה בינתיים.
גלי בן-אור
אבל זה כן מעניין אותך. משום שאתה רוצה שלמשטרה יהיה כמה שיותר נתונים.
אפרת רוזן
אם בן-אדם לא הורשע כיוון שהוכרז על בית-משפט כחולה נפש ואושפז בצו אשפוז. הוא כמובן לא יכול לעשות עבירות בזמן שהוא מאושפז.
היו"ר מיכאל איתן
תכף נדבר על אשפוזים, על עבריינים כאלה.
אפרת רוזן
זה לא עבריינים, הוא לא הורשע. הוא לא הורשע, אי אפשר להרשיע אותו, מצאו שהוא לא כשיר להעמיד לדין.
היו"ר מיכאל איתן
אדם לא מורשע בגלל שהוא היה במצב של אי שפיות.
אפרת רוזן
לא, לא שהוא היה אי כשיר בזמן ביצוע העבירה, הוא היה אי כשיר בזמן העמדה לדין.
היו"ר מיכאל איתן
או יכול להיות גם קשר לביצוע העבירות.
אפרת רוזן
זה משהו אחר.
היו"ר מיכאל איתן
זו סוגייה בפני עצמה כי אנשים כאלה הם בעייתיים מבחינת הצורך לתפוס אותם. שם אנחנו צריכים לחשוב על זה לקטגוריה אחרת.
אפרת רוזן
מה עם בן אדם שחננו אותו?
היו"ר מיכאל איתן
האנשים הלאה יכולים להיות מבחינות מסוימות, מבחינת הצורך להגיע אליהם ולאתר אותם, הם אנשים חולים, הם בעיה מבחינת הצורך למנוע את ביצוע המעשה פעם נוספת.
אפרת רוזן
אז אתה רוצה להוציא אותם מהמאגר כי הם לא הורשעו?
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא אומר. זה בעיה בפני עצמה. עזבי את זה שניה, נקיים על זה דיון אחר-כך. אני עכשיו מדבר על עבריינים, על חשודים. יש חשוד, שבע שנים. יש עבריין, לכל החיים. העולם פשוט. בינתיים המשפט עוד נמשך, עברו שבע שנים והמשפט נמשך - אז מחזיקים את זה עד תום המשפט.
אפרת רוזן
ואז מיד מוחקים את זה?
היו"ר מיכאל איתן
ואז מוחקים אם הוא יוצא זכאי, כי הוא היה שבע שנים כבר. עולם פשוט, הכל ברור, לא צריך לסבך את העניינים. אבל זה לא טוב. צריך להגיד, רגע, אם הוא נאשם - שיימשכו ההליכים - תהיה טבלה ב'.
היו"ר מיכאל איתן
עשינו דברים יותר מסובכים.
היו"ר מיכאל איתן
אז לכן פשוטים. אז יכול להיות שקצת אני מפספס ויש כאן איזה אי נוחות במקרה שהוא כך והיא כך והם על כך וזה כך וכך וכך וכך - אז יצא דבר לא טוב. אבל לעומת זאת ב90- אחוז מהמקרים, אומר לך מנהל המאגר, החיים שלי יהיו פשוטים, אני מחזיק שבע שנים, יש תאריך, נגמר שבע שנים.
אפרת רוזן
זה נוח מבחינה בירוקרטית, אבל זה אפילו לא עונה על הצרכים של המשטרה ופה אני מרגישה מוזר שפתאום הפכתי לזאת שמצדדת בצרכים של המשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
למה, מה את רוצה?
אפרת רוזן
בגלל שאם בן-אדם למשל הוא היה במעצר עד תום ההליכים ומיד אחרי שבע שנים הוא מזוכה ואז מיד מוחקים לו את הנתונים. המשטרה אין לה שום אפשרות עכשיו לבדוק את זה.
היו"ר מיכאל איתן
הוא ישב שבע שנים במעצר עד תום ההליכים? איפה את חיה.
אפרת רוזן
לא, לא ישב שבע שנים במעצר עד תום ההליכים. עד שהוגש כתב האישום.
היו"ר מיכאל איתן
עד ש.., עד ש.., זה שבע שנים.
אפרת רוזן
אני לא אטען את טענותיהם יותר.
היו"ר מיכאל איתן
אז מחקו רשומה אחת שהם לא מבסוטים או שתיים. אבל זה יקל עליהם את החיים. יש להם שלוש קטגוריות. מורשע, חשוד ואחד שמתנהל משפט. זה יקל עליהם את כל הניהול של המאגר.
אפרת רוזן
אם לסכם את מה שאתה מציע, זה שכל עוד מתנהל המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
אני מציע יותר פשוט. חשוד, שבע שנים; מורשע, כל החיים; אדם שמתנהל משפטו לאחר שבע שנים, המשטרה תחזיק את המאגר עד סיום משפטו; נמצא שהוא הורשע, יכולה להחזיק הלאה.
אפרת רוזן
הבעיה היא, בן-אדם למשל שעוכבו נגדו ההליכים, משפטו לא הסתיים. אבל הוא גם לא הורשע.
היו"ר מיכאל איתן
אז זה יבוטל.
אפרת רוזן
אבל זה לא יבוטל, זאת הבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
יבוטל, כי הוא חשוד.
אפרת רוזן
הוא לא, כי ההליך עדיין מתנהל בעניינו. הוא פשוט מעוכב בינתיים.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יבוטל אחרי שבע שנים. מה את רוצה.
אפרת רוזן
כי ההליך עדיין מתקיים.
היו"ר מיכאל איתן
ההליך מתקיים, אז זה יישאר. אני לא מבין, למה החיים אצלי כל-כך פשוטים. אם ההגדרה של עיכוב הליכים שההליך מתקיים - זה יישאר. אם ההגדרה של עיכוב הליכים שההליך הסתיים - אז זה בשבע שנים ייפטר. אני לא יודע, יש לי חיים פשוטים.
אפרת רוזן
אם תובע חוזר בו.
היו"ר מיכאל איתן
חשוד, הורשע ואדם שמתנהל נגדו ההליך. זה הכל. תכניסי הכל לתוך ההגדרות האלה. ומה שנפל, נפל.
אפרת רוזן
בסדר.
היו"ר מיכאל איתן
אם הם שותקים, מה את רוצה.
רחל גוטליב
ומה בקשר לבקשתנו?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים.
רחל גוטליב
למה?
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה חיים פשוטים.
רחל גוטליב
אני אומר לאדוני.
היו"ר מיכאל איתן
אין לבקש, שבע שנים עברו, אתם תזרקו את זה.
רחל גוטליב
אנחנו בוורסיה הראשונה הצענו אפשרות, נסיגה מסוימת עם שיקול דעת. ועל מה חשבנו?
היו"ר מיכאל איתן
לא מסכים. קיבלתם שבע שנים במקום חמש. מה את רוצה. אתם רוצים לחזור לחמש?
רחל גוטליב
לא. מה שביקשנו, זה עבירות מאוד _ _ _.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו נגיד לסטודנטים שהם יבינו על מה אנחנו מתווכחים. בהתחלה אנחנו אמרנו, כל חשוד, חמש שנים. אז הם אמרו, לא, אבל יש חשודים, יש עבירות מין מיוחדות, תנו לנו לגביהם אפשרות לפנות, אולי אנחנו נפעיל שיקול דעת שנאריך את זה. להאריך, עד 10, אני לא יודע, הם רצו 10.

אז אמרנו, אתם יודעים מה, כמו בשוק הם מתמקחים. אז אמרו, אתם רוצים להאריך, אנחנו רוצים רק חמש שנים, אתם רוצים בחלק להאריך - ניתן לכם שבע שנים לגבי כולם ונגמור את העניין. אז הם עכשיו הם אומרים שבע, אבל תנו גם להאריך.
רחל גוטליב
לא. יש שתי אלטרנטיבות. אלטרנטיבה אחת זה שיהיו סוגים מסוימים של עבירות, עבירות מין למשל.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים.
רחל גוטליב
או-קיי. אלטרנטיבה ב', תרשה לי להציע. הניתוח שעשה דוד במסמך שהונח בפניך מתבסס על נתונים קיימים, לא על נתונים שיהיו, אנחנו מקווים הרבה יותר טובים לאחר שיהיה המאגר. ויכול להיות שאז הסטטיסטיקה תהיה שונה לחלוטין.

מה שאנחנו מבקשים אפשרות להוסיף סעיף ששרי המשפטים ושר לביטחון פנים, באישור ועדת חוקה, פשוט לקצר הליכים, תיקוני חקיקה אם יידרש, יוכלו להאריך את פרק הזמן. כמובן בהליך חקיקה שיובא בפניכם, כשהרעיון הוא, הרי נוכל לבוא עוד חמש שנים עם הצעת חוק, אם זה באמת יידרש, אולי לא יידרש, אולי נהיה שמחים וטובי לב עם מה שאישרנו את זה פה.

אבל אם נמצא שהנתונים מראים, כמו באנגליה, שפתאום עשו מחשבה מחדש, אנחנו מבקשים שזה ייעשה בדרך של חקיקה מהירה יותר. היינו, באישור ועדת חוקה, אבל שנעשה את זה.
היו"ר מיכאל איתן
תציעו הצעת חוק רגילה. אתם רוצים שנכתוב פה עכשיו החל משנת 2015.
רחל גוטליב
לא, לא לכתוב שהליך חקיקה.
היו"ר מיכאל איתן
מ2015-, מה את רוצה, שנכתוב החל מ2015- יהיו רשאים שר המשטרה ושר המשפטים להתקין תקנות בדבר הארכת.
רחל גוטליב
לא תקנות, רק לקבוע שינוי של המועד באישור ועדת חוקה. וכאשר הכוונה היא שוועדת החוקה תבחן את הנתונים שנביא בפניה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבטיח לך שאני אטפל בזה מהר. זה יהיה הצעת חוק שנעשה מהר בעוד 15 שנה.
אפרת רוזן
טוב, אני רק אסביר את הסעיף שקשור לסעיף הזה שלא קראנו. שאם יש עילה חדשה להכללת נתונים במאגר כמובן שאם עדיין לא חלפו התקופות, הנתונים לא יימחקו מהמאגר. ואמרנו שהוראות לעניין הדרכים של ביעור הדגימה, ייקבעו בתקנות.
רחל גוטליב
נקודה נוספת שלא הוכרעה עדיין, מה שאמרתי מקודם.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי תקופת הביניים, אלה שהורשעו בעבר.
רחל גוטליב
אתם שממנו היום יש לו ברקורד שלו הרשעה. אדוני קבע ואני חושבת שהנתונים שמציע דוד במסמך שלך, מצביע עוד פעם.
אפרת רוזן
אני חושבת שדרך עקיפה לעשות איזה שהיא תחולה רטרואקטיבית.
רחל גוטליב
לא תחולה רטרואקטיבית.
גלי בן-אור
כחשוד, לא כמורשע.
אפרת רוזן
אז למה שעכשיו הוא יישאר לנצח?
רחל גוטליב
חוזרים לאותו דבר.
אפרת רוזן
יש סעיף תחולה, בואו נתמודד אתו.
רחל גוטליב
זה לא שייך לתחולה. אותו הגיון שמצביע על כך של מי שהורשע יישאר. אותו היגיון, לדעתי.
אפרת רוזן
אז זה תחולה רטרואקטיבית.
רחל גוטליב
אפשר לייחד את זה לאותן עבירות שנבחרו שיש לגביהן סיכון שאדם ישאיר אחריו סימנים. ונראה לי שההגיון.
היו"ר מיכאל איתן
אני בעד רשימת עבירות, אני מוכן שניתן שלרשימת העבירות, אבל לגבי התקופה זה פחות בעייתי מבחינתי. אבל אני מוכן ללכת על זה. הדבר המרכזי בעיני זה רשימת העבירות. לגבי התקופה, אתם רוצים לכאורה 10 שנים, מספיק לכם?
גלי בן-אור
עבירות מין ועבירות חמורות?
רחל גוטליב
למה לא כל ההוראות שבתוספת.
אפרת רוזן
כל העבירות ביטוי שיש במסגרת עבירות הביטחון.
היו"ר מיכאל איתן
הנקודה שלנו כרגע היא יצירת מאגר שיש בו פגיעה מסוימת מזכויות אדם ויש בו תועלת והשמירה על זכויות של אחרים. ואנחנו מחפשים את האיזון הנכון. ואני אומר לעצמי, בעבירות שיש בהן סכנה או נטייה של חזרה על דפוס קבוע של ביצוע העבירות, זה בהחלט שייך ורלוונטי.

אז הסיכוי שאני פוגע באדם לשווא, הוא יותר קטן. יש יותר סיכוי שאני אכן מנצל את המידע הזה להגן על ילדים, על ילדות, על מבוגרות, על מבוגרים, מפני פשעים חמורים מאוד. ואנחנו יודעים שעבריינים חוזרים על מעשיהם. אסור לשכוח את זה, אנחנו מגינים כאן על זכויות של אחרים. אנחנו לא עושים את זה מתוך נקמה ולא מתוך רצון להיות רעים.

אנחנו עושים את זה מתוך רצון להיות טובים לציבור הרחב שיכול להיפגע מאנשים כאלה. עכשיו זה אנשים שהורשעו פעם אחת, הם מהווים עדיין סכנה. אנחנו משחררים אותם, אנחנו רוצים לצפות שהם יהיו בסדר, נותנים להם קרדיט, אנחנו יודעים שחלק גדול מהם חוזר לבצע עבירות. למה שלמשטרה לא יהיה את הנתונים שלגביהם.

למה? הם הפכו להיות חשודים פעם נוספת. זה לא פתאום שהם נהיו חשודים. אני רק רוצה לומר מצד שני, לאזן, חלק מהם חשודים בגלל שהם היו עבריינים והמשטרה רצה אליהם פעם ועוד פעם, אפילו שהם היו, הוא גר באילת והעבירה בוצעה במטולה, אבל הוא ברשימת המורשעים, אז המשטרה הופכת אותו לחשוד תוך שניה.

אז גם זה קיים. אני לא רוצה להתעלם מזה. אבל את זה הם מוציאים ממילא. תראי, נגיד שבוצעה עבירה וזה שיטת חקירה, היא גם נראית לי לגיטימית. נגיד שבוצעה עבירת מין באילת ויש להם אדם ברשימות שלהם שביצע עבירת מין במטולה ויש עוד משהו קטן שמחבר בין השניים. הוא הופך לחשוד. זה טבעי.

עכשיו המורשע הזה מהעבר, הוא בד.נ.א. שלהם והם רואים שבכלל זה לא תואם, הם לא יבואו אליו. לעומת זאת אם אין להם - הם כן יבואו אליו. אז יכול שהמאגר דווקא של אותו מורשע שהוא בפוטנציאל יהיה אצלם ברשימת החשודים ממילא. יכול להיות שאנחנו דווקא מקלים עליו.
אפרת רוזן
מי אנחנו רוצים שייכלל. בגלל שאנחנו מחליטים שמורשעים נשארים לתמיד ואת אומרת, אני גם רוצה מורשעים שהורשעו לפני 10 שנים.
רחל גוטליב
הם ייצאו.
אפרת רוזן
אם את רוצה מורשע שיישאר והוא יישאר לתמיד. ואת אומרת, גם מורשע שהורשע לפני 10 שנים, בואי נתמודד עם זה עם סעיף התחולה. נגיד אולי גם מי שהורשע לפני 10 שנים ייכנס במאגר, אז בלאו הכי הנתונים נמצאים לך.
רחל גוטליב
לא, אפרת. זה סעיף אחר.
אפרת רוזן
זה הסעיף להתמודד עם זה.
רחל גוטליב
לא. זה סעיף אחר, האם ניקח ממנו או לא, זה שאלה אחרת. לקחתי ממנו היום, בהחלטות הוועדה הוחלט על מחיקה.
אפרת רוזן
ואז אני אומרת לא. אם אתה לוקח ממנו היום, אתה לא תשאיר אותו רק במאגר בגלל שהוא פעם הורשע.
רחל גוטליב
אתה לא תוציא אותו. כל ההבדל הוא הסעיף החדש שהחליטה הוועדה. על מחיקה מהמאגר.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא לוקח ממנו. אני לוקח מחשוד. אבל אם הוא מורשע לשעבר - אני לא זורק את הדגימה. הוא לא יהיה שבע שנים - הוא יהיה לכל החיים במאגר.
גלי בן-אור
העניין הוא כזה. הנטילה הרטרואקטיבית שלי זה נכון. עשינו נטילה רטרואקטיבית לגבי מורשעים.
אפרת רוזן
גם עושים נטילה רטרואקטיבית. עשו גם את זה וגם את זה וגם את זה. אין פה שום הבדל בסיסי לעשות בסעיף של היציאה.
גלי בן-אור
הגם וגם הוא לא רע. הגם וגם הוא כדי שלמשטרה יהיה מאגר מודיעיני עכשיו גדול ככל האפשר.
אפרת רוזן
ואני מסכימה.
גלי בן-אור
עכשיו העניין הוא כזה. אם אני לוקחת עכשיו מאדם שהוא חשוד, לא בסטטוס הזה של המורשע, אני לוקחת ממנו חשוד ויש לו הרשעות קודמות. מה שאנחנו רוצים שדינו יהיה כדין אדם שלקחתם ממנו עכשיו והוא הורשע לפי החוק הזה ואני ממשיכה לשמור אותו. אני פשוט רוצה להמשיך ולשמור אותו.
אפרת רוזן
אני חושבת שהדרך של היציאה מהמאגר זה לא המקום להתמודד עם זה, אלא התחולה זה המקום להתמודד.
גלי בן-אור
לא, אבל אפרת, אנחנו דיברנו על זה אתמול ואני חושבת שהיתה לנו אי הבנה בנקודה הזאת. אנחנו מדברים על מי שלקחתם ממנו עכשיו בסטטוס של חשוד ואני רוצה לדעת מה קרה לו בעבר.
אפרת רוזן
בואי נחשוב רגע על המטרה הסופית, על הנקודה הסופית. המטרה הסופית זה שהאדם הזה שהורשע בעבר, אתה רוצה שהוא יישאר לנצח במאגר.
גלי בן-אור
נכון.
אפרת רוזן
ואני מסכימה עם המטרה הזו. אני אומרת שהדרך להתמודד עם זה, זה לא להגיד שכל מי שהוא חשוד ויש לו עבר פלילי, אז אנחנו נשאיר אותו, גם בגלל שהוא חשוד לנצח במאגר הזה. אני אומרת, בואי נחיל את זה גם על מורשעים בעבר עד תקופה מסוימת ואז הם בלאו הכי הם במאגר. אם את מסכימה, השאלה היא רק איפה לכתוב את זה ונדון בזה אחר-כך.
גלי בן-אור
אם אנחנו מסכימים על העקרון והשאלה היא איפה, לא איכפת לנו לדבר על זה כשנגיע לשם ונראה שם אם זה מתאים או לא ואז מקסימום נחזור אחורה.
רחל גוטליב
לי נראה שזה המקום. לא תוספת נטילה, נטלנו ורק לא נוציא.
היו"ר מיכאל איתן
מה שמפחיד אותי זה העניין שאנחנו כאילו מעודדים את המשטרה כעת להכריז על אנשים חשודים. כי הם רוצים להגדיל את המאגר. עכשיו הגדלת המאגר בכדי שאדם יביא, ייקחו ממנו, צריכים להכריז עליו חשוד. ברגע שהוא חשוד - הם מקבלים אותו, את האפשרות לדגימה.

אז עכשיו הם יכולים בעצם לבוא לפתור איזה מקרה, אז לגבי כל מורשע הם יבואו אליו ויגידו לו: "אתה חשוד" וייקחו את הדגימה וישאירו אותה. מה שנחליט, או לתמיד או שבע שנים.
אפרת רוזן
לתמיד, כי הוא הורשע.
היו"ר מיכאל איתן
לא משנה, אבל זה שהוא הורשע הופך אוטומטית לחשוד.
אפרת רוזן
אם החשש לאחד שהוא יעשה את העבירות שוב, אז ענינו על החשש הזה בשבע שנים.
היו"ר מיכאל איתן
לדעתי, הפגיעה היותר קשה זה לא בזה שהנתונים שלך יושבים שמה, אלא בנטילה - זאת הפגיעה - תקנו אותי אם אני טועה. אבל נראה לי, אדם שהפגיעה הכי קשה זה לא שהנתון שוכב שמה, כמו זה שבאים לוקחים לך בכוח דגימה, אתה לא רוצה.
אפרת רוזן
זה גם וגם בעצם.
היו"ר מיכאל איתן
נראה לי יותר לקיחת הדגימה מאשר האם זה שכב שבע שנים או 20 שנה.
אפרת רוזן
זה אישי, תלוי מה יש לך להסתיר לא רק במישור הפלילי. עד כמה אתה רוצה שהמדינה עכשיו תעקוב אחריך ותדע הכל.
היו"ר מיכאל איתן
אבל החדירה היא יותר קשה שאתה אומר: "אני לא רוצה", בכוח לוקחים ממך משהו. זה נראה לי יותר בעייתי.
לילה מרגלית
אבל אפרופו הנושא הזה, אני רוצה להזכיר שבדיונים הקודמים שדיברנו על טביעות האצבע, היתה אמירה מצד המשטרה שיש מקרים שעוצרים בן-אדם על מנת לקחת ממנו טביעות אצבע. וזה ממש מזכיר, אני אמרתי, איך יכול להיות דבר כזה. אבל זה החשש, באמת החשש שאנשים יהפכו להיות חשודים על-מנת ליטול מהם דגימה כדי להרחיב את המאגר.
היו"ר מיכאל איתן
נכון.
לילה מרגלית
לכן אני חושבת שהמחיקה צריכה להיות אחרי שבע שנים.
היו"ר מיכאל איתן
לא זאת הנקודה, הנקודה היא שאת צריכה לבדוק איך אדם יכול להתגונן מפני הכרזה חפוזה עליו כחשוד.
לילה מרגלית
זה בדיוק העניין שאנחנו אומרים מתחילת הדיונים כאן שהיותו של אדם חשוד זה לא אמור להיות סטטוס. זה לא אמור להיות סטטוס שמעניק זכויות או מעניק חובות. זה אמור להיות בסך-הכל מצב שבו כפי שנאמר, מודיעים אותו על זכויותיו במסגרת החקירה. זה בעצם חובה של המשטרה ליידע חשוד על זכויותיו.

ואנחנו בדרך כלל בעד זה שיעשו את זה כמה שיותר. ברגע שיש חשוד, שאדם נחקר כחשוד, צריך להזהיר אותו. זה לא אמור להיות מצב שמעניק איזשהו סטטוס שלילי, וזה בדיוק מקור ההתנגדות שלנו מלכתחילה.
היו"ר מיכאל איתן
מה שאני מחפש, תחשבי על מנגנון שבו אנחנו מונעים תופעה שהרחבת המאגר על-ידי הכרזה לאנשים כחשודים. באופן תיאורטי יכולה המשטרה להגיד: "כעת מכל מקרה של עבירה, תלכו לכל המורשעים ותכריזו עליהם שהם חשודים על-מנת שיהיה את הדגימות ד.נ.א. שלהם".

לא משנה, אפילו אם לשבע שנים, זה לא רלוונטי כרגע.
לילה מרגלית
זה אחת הסיבות שאנחנו כל-כך אמרנו שצריך להגביל את זה למורשעים בלבד, אני לא רואה דרך אחרת.
היו"ר מיכאל איתן
איך אדם מתגונן מפני זה?
לילה מרגלית
אין שום דרך.
היו"ר מיכאל איתן
תחשבי, אני שואל, אולי תמצאי דרך.
לילה מרגלית
אדם כשהוא חשוד - לא אמור להוכיח את חפותו. המשטרה אמורה להוכיח את אשמתו קודם לכן. ולהפך, זה דווקא רצוי שהמשטרה תזהיר חשודים. אזהרה זה לא אומר להיות משהו שמקנה חובות לאנשים.
רחל גוטליב
בחרנו את הנקודה הזו שזה המצב בו כמה לא חובה למסור כל מיני דברים. בחרנו פשוט את נקודת הזמן הזו כנקודת זמן שבא יש חשד סביר, רציני נגדו עד כדי כך שמוצאים לנכון להזהיר אותו.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בא אלייך כרגע, את, את שלך השגת. עכשיו אני באה אליהם ואני אומר, אם יש לכם איזה שהיא הצעה איך מצד אחד, לאפשר את הפעילות הזאת. אבל מצד שני לדעת שבאמת המשטרה לא גולשת מתוך מטרות זרות.

מאחר והיא רוצה להרחיב את המאגר ה-ד.נ.א. שלה, אז היא, יש עבירה באילת, תגיד על ההוא במטולה שהוא חשוד, כי רוצים את ה-ד.נ.א. שלו והוא יצטרך לבוא ואז ייקחו ממנו בכוח את הדגימה בכדי להרחיב את המאגר.

השאלה אם יש איזשהו מנגנון שאנחנו יכולים לייצר על-מנת שאם תופעה כזאת קורת - אדם בא ואומר: "לא היה לכם אפילו בסיס לחשוד, הייתי חשוד".
דני גבע
המשטרה לא יכולה לדעת מראש אם הוא הורשע בעבר. היא חוקרת אותו על-פי התפתחות החקירה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, היא לוקחת את המורשעים מראש.
דני גבע
לפי שהיא חוקרת אותו.
היו"ר מיכאל איתן
לפני היא לא חוקרת. אני אתן לך דוגמה. נגיד שאני כעת ראש אגף החקירות במשטרה ואני משוכנע שמאגר ה-ד.נ.א. הוא באמת רעיון מצוין וזה נהדר וצריך להגדיל אותו כמה שאפשר. ואני אומר לעצמי, כמו שיש לי עכשיו את רשימת כל המורשעים, חבל שאין לי גם לידם את ה-ד.נ.א. שלהם, זה היה עוזר להם, זה היה עוזר לי, זה נהדר.

אז אני אומר, רגע, יש לי רעיון, כל פעם שתהיה עבירה מהסוג הזה, קחו את כל הרשימה, תגידו לכל אלה שהם חשודים, תביאו אותם למשטרה ותוציאו להם ד.נ.א. פעם אחת ואז אחר-כך יש לנו את של כולם. ואני אומר, בוא ניקח את המאגר ה-ד.נ.א., היתה עבירה באילת, אני אומר, תזמינו את כל מי שביצע עבירה כזאת ב10- השנים האחרונות, שיבוא, תגידו לו שהוא חשוד. תגידו לו: "אדוני, אתה חשוד, איפה היית ביום ביצוע העבירה. ולפני שאתה עונה, תיתן לנו גם דגימה של ד.נ.א. ואם אתה לא רוצה - ניקח בכוח".
דני גבע
אני לא יודע אם ככה נוהגת המשטרה, זה צריך לשאול אותם.
היו"ר מיכאל איתן
הבעיה היותר קשה זה עצם שאתה לוקח ממנו.
לילה מרגלית
נכון וזה בדיוק העניין.
קארין מרידור
אם אנחנו לא מוותרים על חשוד ואנחנו נוטלים מחשוד, אז הפתרון אולי לגבי חשוד בלבד זה צו שיפוטי. אני חושבת שבקנדה מורשעים צו שיפוטי. אז מקל וחומר שהוא רק חשוד, שיכול להיות בסופו של דבר לא יוגש נגדו כתב אישום - שופט יכול לראות חומר חקירה כרגע שיש נגדו.

עצור או חשוד לא יכול להוכיח את חפותו. הרי מתי הנאשם רואה את חומר החקירה, את הראיות שיש נגדו, רק מרגע שהוגש כתב האישום, סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי. בשלב הזה הוא לא יכול לראות מה היסוד הסביר לחשד למה הוא חשוד. אז אולי ראוי שכן בשלב של חשוד, יהיה צו שיפוטי.
רחל גוטליב
השאלה אם בבית-המשפט בקנדה היא לא של שופט חוקר, כמו באירופה, אני לא יודע.
קארין מרידור
בקנדה זה לא שופט חוקר.
רחל גוטליב
אולי, אני לא יודעת. יש לשופט תפקיד יותר אקטיבי בחקירה. אצלנו שיטת המשפט שונה. ואצלנו שופט אין לו.
אפרת רוזן
אבל אנחנו לא רוצים ששיקול הדעת יהיה של המשטרה בלבד.
גלי בן-אור
אדוני היושב-ראש, החשש שאתה מצייר כאן הוא חשש שאולי אפשר לחשוש ממנו, אבל אין ספק שזאת תהיה פעולה לא סבירה של רשויות אכיפת החוק אם הם יעשו. החוק קובע בדיוק את התנאים, איך בן-אדם יכול להיכנס למאגר. מתי מותר, מתי אסור לקחת ממנו.

אם אנחנו נעשה פעולה כזאת כמו שאתה מתאר, זה יהיה בלתי סביר בעליל.
היו"ר מיכאל איתן
למה בלתי סביר?
גלי בן-אור
מפני שאנחנו קבענו_ _ _,
היו"ר מיכאל איתן
שניה, אני רוצה שתשמעי מה שהיא אומרת.
לילה מרגלית
המשטרה ישבה כאן לפני כמה דיונים ואמרו בפה מלא שהם עוצרים אנשים על-מנת לקחת טביעות אצבע, שזאת תופעה שקורת. נכון? תתקנו אם אני טועה.
רחל גוטליב
אמרנו שנדרש לשנות את החוק על-מנת לאפשר נטילת טביעות אצבע מחשוד.
לילה מרגלית
לא, אבל נאמר שיש טקטיקה ואני התקוממתי, אמרתי, לא יכול להיות ואמרו, כן, תתקנו אותי אם אני טועה, אני זוכרת שנאמר שיש טקטיקה כזאת או תופעה שקורת, תופעה שאמנם שלילית, שהמשטרה לפעמים עוצרת אנשים על-מנת לקחת טביעות אצבע. כך נאמר, אני זוכרת את זה.
גלי בן-אור
אני חושבת שאולי שמואל דגניה אמר את זה, שזה האזרח המודאג שיושב כאן.
לילה מרגלית
לא, מה פתאום.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד איך זה מתגלגל או למה היא מתכוונת, כך אני מניח. נגיד שבא בן-אדם והוא במשטרה, אמרו לשוטר, בוא תתלווה אלי למשטרה, הוא עוד לא חשוד. מותר לשוטר להגיד, תתלווה אלי. למה? הוא לא עוד חשוד.
דני גבע
לעכב, אבל העילה לעיכוב צריך להיות חשד גם. גם לעיכוב צריך חשד.
אפרת רוזן
זה לא נחשד בהגדרה אבל.
דני גבע
אולי הוא לא הגיע לשלב של חקירה, אבל גם לעכב אדם דרוש חשד.
היו"ר מיכאל איתן
לא.
היו"ר מיכאל איתן
יש עילות ועיכוב.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אתה טועה.
דני גבע
אני מבקש לעשות כאן סדר במושגים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל תסלח לי, אני עושה את הסדר, בדיוק אני הולך אתך. כאן הגדירו חשד אדם שפתחו נגדו תיק. כאן קבעו ככה, שזה חשוד. זאת אומרת, המעוכב הוא עדיין לא חשוד.
דני גבע
לא, המעוכב, הגדרה שבחוק. של עיכוב, העילות זה עיכוב, זה לא חשד.
היו"ר מיכאל איתן
דבר אחד אני יודע בוודאות. שכרגע לישיבה הזאת, אני לא יודע מה כתוב בחוק, לישיבה הזאת, לחוק הזה, נאמר שחשוד זה אדם שנגדו נפתח תיק.
רחל גוטליב
לא לחוק, רק לצורך הסטטיסטיקה. בחוק כתבנו: "נחקר באזהרה".
היו"ר מיכאל איתן
"נחקר באזהרה", יפה, זה החוק. לצורך הסטטיסטיקה זה אדם שפתחו נגדו תיק.
דני גבע
זה שונה.
היו"ר מיכאל איתן
גם לצורך הסטטיסטיקה וגם לצורך החוק, זה לא המעוכב, המעוכב זה סטטוס אחר.
רחל גוטליב
נכון.
דני גבע
מסכים.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו אני מתאר איפה כאן יש העניין הזה של הגלישה. בא בן-אדם, מעכבים אותו, מביאים אותו לתחנת המשטרה. מסתכל עליו הקצין ואומר לעצמו, "זה בכלל לא החשוד, לא יכול להיות שזה החשוד". למה? הקורבן אמר: "זה היה אדם שמן, שוקל איזה 100 ק"ג שתקף אותי".

ומביאים לו איזה אחד רזה, שחיף, אבל הוא אומר לעצמו: "רגע אחד, יש לי הזדמנות, יש לנו מדיניות ד.נ.א וזה" לקח ממנו, "יאללה, תחקור אותו ותשחרר אותו אחר-כך. או קח ממנו טביעת אצבעות ותשחרר אותו". זאת אומרת, הוא עושה את זה בשגרה של העבודה כמעט, הייתי אומר את זה ככה.

זה הופך להיות איזה מין שגרה כזו. כי המעמד הזה, הסטטוס הזה של חשוד, מאפשר לו לקחת את ה-ד.נ.א. אז הוא הופך לחשוד. אומרים לו: "עכשיו תיקח ד.נ.א. ואחר-כך תשלח אותו הביתה". "קח ממנו טביעת אצבעות ותשלח אותו הביתה". זה משפט שאפשר לשמוע אותו? אז זה יהיה מן משפט כזה, "קח ממנו ד.נ.א. ותשלח אותו הביתה".
דני גבע
אבל זה יהיה לא תקין. זה בדיוק מה שאני אומר. יש בעלי תפקידים שמועלים בתפקידם, חורגים מההוראות, מההנחיות.
היו"ר מיכאל איתן
הם לא חורגים.
דני גבע
לא, זה חריגה מהנחיות. אי אפשר לבנות על זה חקיקה, כי בכל מקום, בכל תפקיד יש חריגות ואנשים יכולים לחרוג. אם אנחנו נבנה חקיקה על-פי אנשים שמועלים במילוי תפקידם בצורה תקינה, לא נצא מזה.
היו"ר מיכאל איתן
לא מועלים, אל תגיד עד כדי-כך.
דני גבע
אני לא רוצה להגזים, אבל בואו נגיד, עושים תפקידם בצורה לא תקינה במאה אחוז. אי אפשר לבנות על זה חקיקה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים אתך שאנחנו לא צריכים להיות ערים לזה.
דני גבע
כן, מסכים אתך.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו צריכים להיות ערים לזה כי אנחנו יודעים. זה משחק הילדים "טלפון שבור", יש שורה של ילדים, אחד אומר מילה וכל אחד אומר לשני את זה באוזן, בסוף רואים מה שהגיע לאחרון. אותו דבר כאן, אני כותב חוק, אחר-כך זה עובר, הממשלה כותבת, זה בא הנה לכנסת, הכנסת משנה ואחר-כך עובר, עובר למשטרה, עובר למשרד המשפטים.

משרד המשפטים עוד מנסחים קצת, מתקנים כך, אחר-כך זה עובר למשטרה, אחר כך נותנים ליועץ המשפטי במשטרה, הם מסבירים למפכ"ל, המפכ"ל מוציא הוראות, נותנים הוראות, מגיע למפקד המחוז ומפקד המחוז למפקד התחנה, ומפקד התחנה הוא נותן הוראה לשוטר.

מה השוטר בסוף מבין? אם אתה רוצה לדעת מה הוא מבין, תבוא הנה ביום רביעי, אז תראה. כתבנו לפני שנה חוק שאומר שלא כובלים עצירים, אסירים שמביאים אותם לבית-משפט במקום ציבורי, אם הם לא מסוכנים. החוק הזה חוקק לפני שנה, עד היום המשטרה לא מבינה מה כתוב שם. וזה קורה וכל הזמן אני רואה בטלוויזיה, כל מיני מסכנים באים עם כבלים.
דני גבע
זה צריך להיות הנחיות של פרקליט המדינה ושל היועץ המשפטי לממשלה שיהיו ברורים.
היו"ר מיכאל איתן
למה אני מאריך כל כך בדיבור? כי אני יודע, אם אנחנו כותבים בסוף מה יהיה בסוף הדרך. אם אני משאיר את זה ככה - אז הסוף יהיה ש"קח ממנו ד.נ.א. ותשלח אותו הביתה". הוא לא חשוד, לא כלום, אבל "בוא קח ממנו את ה-ד.נ.א. ותלך הביתה".

אני מנסה לשמור על האיזון ולראות אם יהיה איזה עקבות לפני שפולשים לאדם ולוקחים ממנו את ה-ד.נ.א. הזה, שזה לדעתי הצעד הקריטי בחוויה של הבן-אדם שהוא מגיע כחשוד, הוא סתם עבר במקום ובאמת אין כלום ובאמת אין כוונה, אבל יש אומרים: "טוב, ניקח ממנו בכוח דגימה". לקחת בכוח דגימה, נקודת הנטילה היא בעיניי קריטית לא פחות מנקודת היציאה.
רחל גוטליב
בעקבות הבקשה שלך אמנם מהאגודה לזכויות האזרח, שנשקול איזשהו מנגנון. זאת אומרת, איזשהו מנגנון בקרה. וכיוון שבאמת בחרנו את הנקודה הזו לא כי זה קשור מהותית, אלא זה נקודה שבא יתממש חשד ממשי נגדו. כך ראינו את זה. אנחנו נחזור לישיבה הבאה עם איזה שהיא הצעה לאיזשהו ערר מינהלי של האיש הפרטי.
היו"ר מיכאל איתן
אני אשמח מאוד, אני מפחד רק שזה יסבך אתכם יותר מדי.
רחל גוטליב
זה יסבך.
היו"ר מיכאל איתן
כי אם כל אחד יידע שהוא יכול להגיש ערר וזה לא עולה לו כלום, הוא יגיד: "אני לא רוצה ערר".
רחל גוטליב
אחר-כך, לאחר מעשה. קודם כל, הוא צריך לתת, אבל אם הוא טוען, כמו שאומר אדוני, שהסיבה היחידה שחקרו אותי באזהרה זה רק כדי לקחת ממני ושלחו אותי הביתה ואין שם כלום - אז שיהיה איזשהו גורם שישמע אותו. נחשוב על זה.

אומרת לי כאן גבריאלה, שבפועל זה נעשה גם לגבי טביעות אצבע הלכה למעשה. זאת אומרת, פונים למשרד המשפטים. אז ננסה לחשוב אם אפשר להציע איזשהו הליך כזה.
היו"ר מיכאל איתן
אל"ף, אני רושם את זה בברכה, את ההערה הזאת. זה נראה לי חשוב וטוב שיהיה מנגנון כזה. כלומר, אם אותו דבר שלקחו ממנו את הדגימה, יש לו איזה שהיא טענה שהוא בכלל לא היה חשוד ואין מקום שיהיה שמה בכלל, שתהיה לו איזה סמכות להגיש ערר על כך.
אפרת רוזן
במקרים שבהם לא היתה עילה מוצדקת לנטילה.
היו"ר מיכאל איתן
שלא היתה עילה מוצדקת, כן.
רחל גוטליב
שהוא לא היה חשוד.
אבנר יצחק
אפשרות אולי נוספת באמת ליצור כזה מנגנון, במקום לשמור את הדגימה שבע שנים בכל מקרה, באותם מקרים שבהם התיק נסגר מחוסר אשמה שמצאו את הבן-אדם שבאמת עשה את זה וברור לחלוטין שהחשוד אין שום סיכוי שהוא קשור לפשע או אי פעם יהיה קשור לפשע. אז באמת למחוק את הדגימה בצורה מיידית. ואז למשטרה מראש גם לא יהיה שום אינטרס לקחת דגימות מאנשים שאין שום סיכוי שהם יעשו פשע.
היו"ר מיכאל איתן
יש הגיון רב במה שאתה אומר. אבל אני אומר עוד פעם, יותר קל לי כך, שבע שנים, אז הבן-אדם לקחו ממנו את הדגימה, עד שמצאו אותה. אתה אומר בן-אדם שיצא זכאי ומצאו את האדם שבמקרה הזה ביצע את העבירה. אז אני אומר, אם הוא יוצא זכאי - זה שבע שנים. אז היה לו משפט, זה לקח שלוש שנים.
אבנר יצחק
לאו דווקא הגיע לבית-משפט. עוד בשלב החקירה נסגר מחוסר אשמה.
היו"ר מיכאל איתן
אז יהיה שבע שנים, הוא זכאי מחוסר אשמה וזה יהיה שבע שנים במשטרה.
אבנר יצחק
אז אתה עדיין נשאר עם הבעיה שלמשטרה יש אינטרס להרחיב את המאגר.
היו"ר מיכאל איתן
זה בכל מקרה קיים, בלי קשר להימצאות האדם שביצע את העבירה כן או לא.
אבנר יצחק
אם מראש אתה אומר שהדגימה תימחק מהמאגר ברגע שיימצא האשם האמיתי או ברגע.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אמרתי שהיא תימחק שיימצא האשם האמיתי.
אבנר יצחק
זה מה שאני מציע.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אני לא מקבל את זה. אני מציע שזה יהיה שבע שנים ואחרי שבע שנים זה יימחק. זה עניין גם של יעילות. אם היית אומר לי לקחת מבן-אדם עוד פעם, הייתי מוכן לחשוב על זה. אבל כאן זה כבר לקחו ממנו, את החדירה לגופו כבר עשו, זה כבר מונח שם באיזה רישום. אז זה מונח שבע שנים. אחרי שבע שנים, ימחקו.

להתחיל לעשות כעת אבחנות ומעקבים וכן מצאו ולא מצאו את הבן-אדם. הוא יגיד, מצאו, הרשיעו אחר, אבל הוא הגיש פתאום בקשה לדיון חוזר ואחר-כך משפט חוזר, אנחנו לא נצא מזה. צריכים לחשוב גם על פשטות החיים והחקיקה. אמנם זה קצת יפגע בפרנסה שלכם בעתיד, יהיה צריך פחות עורכי-דין, אדם יידע את החוק, יהיו פחות מצבים.
אבנר יצחק
אין דבר כזה.
היו"ר מיכאל איתן
אתה אומר, הם כבר ימצאו דרך איך לסבך את זה בכל אופן. אבל אני מעדיף שנהיה במצבים פשוטים. לפעמים זה גורם לאי נוחות מסוימת, אבל אנחנו לא יכולים להגיע עד לרזולוציה של כל מקרה ומקרה לתת לו את הפתרון הטוב ביותר.

אני מתחשב מה הנזק. אם היה מדובר חס וחלילה בנזק מהותי, הנה אני אומר, אפילו נטילה נוספת, עוד חדירה. או נזק שהיה פוגע בחירות של אדם, או נזק שהיה פוגע והייתי יודע שהמאגרים האלה לא שמורים היטב, אז הייתי מקפיד יותר.

אני יוצא מנקודת הנחה שהמאגרים יהיו שמורים, שזה יהיה בידי המשטרה לצרכים מוגבלים, שהאדם בכלל לא ירגיש, הוא ישכח מזה שזה שם. שזה לא בהכרח מזיק לו, זה יכול גם לעזור לו.
דן זיו
לי יש הערה קצת פחות בונה משל אבנר, אבל בכל זאת אני חושב שהיא רלוונטית. שלדעתי הפתרון לסוגייה שהעליתם כרגע דווקא צריכה לבוא מעמדת של זכויות האדם, בגלל שהחוויה של נטילת הזכות, כלומר חוויה של נטילה בכוח, זה הדבר שאנחנו מעונינים למנוע פה.
היו"ר מיכאל איתן
בעיני גם כן. אבל הם אומרים לא בהכרח. יש כאלה שמוטרדים יותר מהעובדה שיש להם רישום כלשהו או מעידה כלשהי שלהם שהוא שבע במשטרה. שזה מטריד אותם יותר. זה עניין אישי, יכול להיות אחד אמר, טוב, לקחו ממני בשניה, זה גרם לי אי-נוחות, לקחו. אבל זה ששבע שנים זה שוכב שם, כל לילה אני לא ישן טוב, כל הזמן נדמה לי שהמשטרה אחרי.
רשף חן
מה הפתרון שהגעתם אליו, אחרי שעזבתי. אני מדבר על חשודים.
היו"ר מיכאל איתן
סיכמנו שזה יהיה שבע שנים לכל אחד, בלי הארכות, בלי שום דבר אוטומטית אחרי שבע שנים זה נמחק.
רשף חן
שבע שנים ממתי, מיום הבדיקה?
היו"ר מיכאל איתן
מיום הבדיקה לכולם וגמרנו.
דן זיו
וגם למען אי נטילת הזכות מההתחלה ולא לאחר מכן, חשוב שזה יגיד דווקא מהאזור הזה. ואפילו הפתרון שכביכול יותר מסרבל את המערכת של צד שיפוטי או כל דבר אחר שיהיה באיזשהו טופס זימון שמותר לכם למשטרה לקחת את הדגימה הזאת כי זה רלוונטי, שזה יבוא לפני המעשה ולא אחרי זה שאותו בן-אדם יצטרך להגיד, לפי דעתי זה לא קביל. כי אז זה מדרדר את זה שהזכות נפגעה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אז אתה עוד פעם אתה נכנס לבעיה פרקטית. כל אחד אם יש לו זכות, יגיד: "אני לא רוצה ואני רוצה להגיש ערר ואין לכם זכות". כל אחד יגיד, לא יהיה אחת שלא. ואז אתה יודע איזה הוצאה זו תהיה, אני הופך את זה לדבר לא פרקטי.
רחל גוטליב
זה גם מעכב חקירות.
גל יעקובי
אני חושב שמה שהוא ניסה להגיד באמת זה שהרעיון של הערר המינהלי כביכול שניתן, זה לא בטוח רלוונטי כי אז זה באמת נותן רדוקציה לכל מקרה פרטי שבאמת הפריע לבן-אדם במקום למנוע את הפגיעה בזכות, בזמן הנטילה.

אני חושב שצריך להיות משהו מוגדר מראש למרות שזה יותר מסובך ליצור את זה עכשיו, איזה שהן תקנות מוגדרות מראש למתי אפשר לקחת מחשוד, מתי זה רלוונטי, מאשר להגיד שאפשר לקחת מכל חשוד ולהסתפק בזה שנציגי המשטרה אומרים, אם באמת ייקחו מחשוד שזה לא רלוונטי, אז זה התנהגות לא סבירה.

ואז אפשר לערער על זה. אם אנחנו מסיימים את הדיון ככה, אז יופי, אז ברגע שתהיה פגיעה בזכות, אז יהיו מיליון ערעורים ואז אנחנו בדיוק נכנסים למה שאנחנו רוצים למנוע. הוא דיבר על פשטות פה כל הזמן ואנחנו בדיוק ניכנס לערעורים בכל מקרה ספציפי.

צריך לשבת ולכתוב בדיוק, צריך עכשיו לסגור מתי זה רלוונטי לקחת מחשוד, מתי באמת אם הבן-אדם החשוד בעבירה הוא שמן או ענק או לא יודע מה, ובא מישהו שאין סיכוי שהוא קשור.
אפרת רוזן
הרעיון הוא שאי אפשר לקחת מכל חשוד בעבירה, אפשר לקחת מחשוד רק בעבירות מסוימות שכתובות בחוק ורק שהוא הוזהר. עכשיו אני מסכימה אתך, כלומר, זה בעיה שמוכרת, יש גם מודלים בעולם, יש מודלים מסוימים שאמרו, אנחנו ניקח רק מאנשים מורשעים או שניקח רק מחשודים שניתן לגביהם צו שיפוטי.

יש מדינות אחרות שהתמודדו עם הבעיה באמת על-ידי זה שניקח מכל מי שהוא חשוד, אבל אז גם נוציא מהמאגר. בכל מדינה נעשה איזון אחר.
רשף חן
יש איזושהי מגבלה על יסוד סביר לחשד?
אפרת רוזן
זו המגבלה של החקירה.
רשף חן
ואם יבוא מישהו ויצליח להוכיח באותות ובמופתים שעצרו אותו, חשדו בו, ללא כל יסוד סביר.
אפרת רוזן
אז עכשיו רחל הציעה שיהיה מנגנון ערר מינהלי.
רחל גוטליב
ערר לאחר מעשה.
רשף חן
ערר, זאת אומרת, או-קיי, לקחתם לי את השערה ואני רוצה להגיד, לא הייתם צריכים לקחת, אז יחזירו אותי.
רחל גוטליב
זו היתה רשעות של השוטר.
רשף חן
יש לי שאלה. נניח שעברו שבע השנים, איך אנחנו מוודאים שהרישום הזה יימחק לחלוטין ולא יהיה מצב שהמשטרה אומרת, "טוב, אנחנו רוצים לעשות רק רישום לצרכינו הפנימיים. זה לא רישום, אם תבוא ותשאל אם יש או אין רישום, אבל לצרכינו הפנימיים, כי אנחנו שומרים לעצמנו רישום".
רחל גוטליב
אם החוק מחייב את המשטרה - המשטרה מחויבת למחוק. זאת אומרת, אין דבר כזה לצרכיה הפנימיים, זה יהיה לא תקין.
רשף חן
את יודעת שאני לא ממציא את זה. הלוא המשטרה מנהלת מרשם פלילי לצרכיה הפנימיים.
גבריאלה פיסמן
וזה מעוגן בחקיקה שלמשטרה יש אפשרות לנהל רישומים. זה כתוב בחוק המרשם הפלילי שלמשטרה יש אפשרות. יש הוראות ברגע שברור תוך כמה זמן הדגימה.
רשף חן
למה להכביד? זה בעצם כתוב בחוק, שהוא יכול לפנות ולשאול לוודא שזה מחוק.
רחל גוטליב
נדמה לי שהוסף סעיף שעוד לא ראיתי, הדיווח לכנסת.
אפרת רוזן
אני הצעתי איזשהו סעיף דיווח לכנסת.
רשף חן
זה טוב, כנציגת כלל.
רחל גוטליב
לראות שהמשטרה אכן עושה את זה.
אפרת רוזן
לדעתי אפשר לסגור את הישיבה.
רשף חן
תודה רבה לכל המשתתפים, תודה לאורחים על התרומה שלהם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים