ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 08/03/2005

חוקה בהסכמה רחבה

פרוטוקול

 
חוקה בהסכמה רחבה – הזכות לעבודה וזכויות עובדים












2
ועדת החוקה חוק ומשפט
8.2.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 436
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ז באדר א' התשס"ה (8 במרץ 2005), 10:00
סדר היום
חוקה בהסכמה רחבה – הזכות לעבודה וזכויות עובדים
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
אברהם רביץ - מ"מ היו"ר
אליעזר כהן
מוזמנים
עו"ד חגית ברסטל-גינת- אונ' בר-אילן
פרופ' רות בן-ישראל - אונ' תל-אביב
ד"ר יצחק קליין - המרכז המדיני לישראל
ד"ר אשר מאיר - מנהל מחקר לערכים ועסקים
עו"ד דן אורנשטיין - משרד המשפטים
עו"ד מיכאל ויגודה - משרד המשפטים, ראש תחום משפט עברי
עו"ד רון דול - נש"מ, יועמ"ש
עו"ד יוסי גווילי - נש"מ
עו"ד דפנה גוטנברג-אבני - נש"מ
עו"ד מזי בר-אשר - משרד האוצר, יח' השכר
עו"ד אורנה גייל - משרד האוצר, אגף השכר והסכמי עבודה
עו"ד עינת אדלר - משרד הרווחה, לשכה משפטית
עו"ד אורלי ישי - משרד הרווחה, לשכה משפטית
עו"ד אבי אורנן - משרד התמ"ת, עוזר ראשי לממונה על יחסי עבודה
עו"ד נועה וגנר - משרד התמ"ת, לשכה משפטית
דורית טנא-פרצ'יק - ההסתדרות החדשה, יועמ"ש
אפרים זילוני - ההסתדרות החדשה
אוריאל לין - נשיא איגוד לשכות המסחר
עו"ד שלומית יניסק-רביד - לשכת עורכי-הדין
חנה זוהר - קו לעובד
לירז דרעי - קו לעובד
משה בן-יוסף - קו לעובד
עו"ד שרון אברהם-ויס – האגודה לזכויות האזרח בישראל
מרדכי רון - הסתדרות העובדים הלאומית בישראל,
ממונה על קשרי חוץ
עו"ד הלית כהן - שדולת הנשים, מחלקה משפטית
דן דולינר - התנועה למלחמה בעוני
עדו רכניץ - עוזר מחקר למרכז לערכים ועסקים
שיר רגב-מסלם - איט"ח
פנינה פירסטון - פורום ארגונים למאבק באבטלה
חגית חובב - המרכז הישראלי לקידום חברתי
יוסי גטניו - התאחדות התעשיינים, ר' אגף עבודה
עו"ד גיא לוריא - המכון הישראלי לדמוקרטיה
לאה ליברמן-בנדר - שתי"ל
מוטי שפירא - מנכ"ל לה"ב
יועצת משפטית
איל זנדברג
מנהלת הוועדה
דורית ואג
יועץ לוועדה
עו"ד אבי היימן
קצרנית
אסתר מימון


חוקה בהסכמה רחבה – הזכות לעבודה וזכויות עובדים
היו"ר מיכאל איתן
רבותי וגבירותי, בוקר טוב לכולם. אני מקדם בברכה את כל האורחים שלנו, אני רואה שיש אורחים רבים. אתם משתתפים בישיבה מס' 61 של הוועדה הזאת, שעוסקת בהכנת הצעה לחוקה. אני מקווה להפוך אתכם לאוהדי הרעיון, כי מרגע זה כל אחד ואחד מכם כבר תורם, בעצם השתתפותו ונוכחותו, לגיבוש הצעת החוקה. הרעיון הסודי שלי איך להעביר את החוקה זה, לקיים כל כך הרבה ישיבות עד שכל אזרחי ישראל יעברו פה, וכולם יהיו שותפים, ואז החוקה תעבור.
אברהם רביץ
יש כמה שבאים לכאן מתוך כוונה להביא את הרעיון נגד חוקה, אני רואה כאן גם בכתובים.
היו"ר מיכאל איתן
גם כאלה יש, אבל הרוב שמגיעים לכאן, בסופו של דבר, לא באים לכאן על מנת להכשיל את רעיון החוקה, אלא לקדם אותו.
איל זנדברג
אולי נשים תיבה, ואז כל אזרח שיבוא ישים פתק, ובסוף נגיע לכמעט משאל עם רק מהמשתתפים.
היו"ר מיכאל איתן
משאל עם יהיה. אם נשלים את הצעת החוק והכנסת תאשר אותה, נביא אותה כמובן לאישור העם. בסופו של דבר, חוקה צריכה בסיס נורמטיבי חזק יותר מאשר חברי כנסת בלבד, ואני מקווה מאוד שזה יהיה המסלול. בכל אופן, עוד חזון למועד. אנחנו חוזרים עכשיו לעבודה האפורה, שחגית ברסטל-גינת אמונה עליה ומכינה אותה – הזכות לעבודה וזכויות העובדים. חגית תציג את הנושא שלנו, לאחר מכן נשמע את הנציגים, חברי הכנסת, וננסה לסכם את הנושא הזה בדיון שאנחנו מקיימים היום.
חגית ברסטל גינת
בוקר טוב, נדבר היום על הזכות החוקתית לעבודה והגנה חוקתית על זכויות עובדים. יש פה שני חלקים של התייחסות. כאשר ההגנה החוקתית המיוחדת על עבודה מתקיימת בעיקר בגלל הזיקה הישירה והברורה בין עבודה- - -
אברהם רביץ
הגנה על העבודה או על העובדים?
חגית ברסטל גינת
אמרתי שיש לנו פה שני נושאים: הגנה חוקתית על הזכות לעבודה והגנה חוקתית על זכויות עובדים. למה הזכות לעבודה זוכה להגנה חוקתית כל כך מיוחדת? בעיקר בגלל הזיקה המאוד ברורה והמאוד ישירה בין עבודה לבין קיום אנושי. מציאות החיים אומרת, שהקיום האנושי מובטח, בראש ובראשונה, ברוב המוחלט של המקרים, בזכות עבודה, כאשר ברקע גם מהדהד הפחד והרתיעה מנהגים שהיו קיימים במדינות מסוימות, של עבודות כפייה ועבדות.

סקירה משווה של טקסטים חוקתיים מראה, שהזכות לעבודה מתייחדת בכך שהיא זוכה לעיגון חוקתי רחב ומפורט בצורה חריגה, לעומת היחס לזכויות חברתיות אחרות, כאשר הזכות לעבודה זוכה בעיקר להתייחסות עקרונית של הגנה על עצם הזכות לעבודה, בעיקר בהקשר של מניעת עבודות כפייה, מניעת עבדות, ואפשרות לבחירה חופשית של עבודה. וביחסי עבודה, יש לנו הגנה, הן על עקרונות חוקתיים כלליים ביישום הספציפי שלהם בדיני עבודה, למשל, דוגמה בולטת, יישום עקרון השוויון בדיני העבודה, למשל, איסור אפליה על בסיס מגדר, על בסיס גיל, והן על עקרונות ייחודים למשפט העבודה, שזוכים גם הם להגנה חוקתית, ובראשם הזכות להתארגנות וזכות השביתה. כאשר כאן, גם המשפט הבין-לאומי והאמנות הבין-לאומיות, מפרטות במיוחד ומעגנות את שלל ההיבטים של דיני העבודה, הן את הזכויות העקרוניות והן את ההיבטים המעשיים של דיני עבודה: הגנות על עובדים – הגנה על שכר, כללי בטיחות, וכל הכרוך בזה.
אברהם רביץ
תוכלי להרחיב על החלק הראשון? מה זה "הזכות לעבודה"?
חגית ברסטל גינת
אני אסיים, ואני אחזור לכך.

כאשר במשפט הישראלי, מסמכים חוקתיים שמתייחסים במפורש לעבודה – אין. חוקי-יסוד שניתן היה לפרש אותם כקשורים לזכויות של עובדים והזכות לעבודה, פורשו בצורה אחרת, בעיקר הדרך שבה פורש חוק-יסוד: חופש העיסוק, שפורש יותר בהקשר של יישום, הרחבה והגנה בהקשרים של זכויות קנייניות, ולא בהקשר של זכויות עובדים, וגם חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. אפשר היה ללכת אתו לפרשנויות שקשורות גם ליחסי עבודה, אבל הדבר לא נעשה. הצעות של חוקי-יסוד, גם במדינת ישראל, בהתאם למקובל בעולם, נטו לפרט ולהרחיב את הזכויות שקשורות לעובדים ולעבודה לעומת זכויות אחרות. רוב ההצעות בסעיף 1 כוללות את כל הזכויות החברתיות שאליהן אנחנו מתייחסים, וזכויות עובדים זוכים לשני סעיפים נפרדים, מפורשים ומפורטים, בשונה מכלל הזכויות האחרות.

החקיקה הראשית במדינת ישראל מעגנת את רוב ההיבטים הקיימים בהקשר של דיני העבודה, החל מיחסי העבודה וכלה בזכות לעבודה מבחינת אחריות המדינה לתעסוקת העובדים או אחריות המדינה לנסות לסייע.
אברהם רביץ
האם יש דבר כזה?
חגית ברסטל גינת
חוק שירות תעסוקה מתייחס גם לחובה של המדינה.
אברהם רביץ
הוא נותן שירות.
חגית ברסטל גינת
לא רק נותן שירות, הוא מטיל גם חובה על שירות התעסוקה לזהות מגמות ולדאוג להכשרה שתתאים למציאות הקיימת. לא רק לתת שירות השמה, אלא גם לתת שירות הכוונה, גם אקטיבית, של הכשרה מעשית, בהתאם לזיהוי מגמות. אם צריך, למשל, עובדים סיעודיים, יקיימו קורסים להכשרה בתחום הסיעוד בצורה כזאת שתעזור לשוק לתקן את עצמו.
אברהם רביץ
כשאנחנו הולכים לחוקק חוק-יסוד- - -
חגית ברסטל גינת
אני רק רוצה לסיים את הסקירה.

הפסיקה של בית-המשפט העליון מכירה בזכות העובדים להתארגנות, שהיא זכות יסוד; מכירה בזכות השביתה, אם כי לא ברור מה המעמד המשפטי המדויק של זכות השביתה; מאזכרת שקיימת זכות לעבודה, ושוב בצורה שאנחנו לא יכולים ללמוד ממנה מה בדיוק המעמד המדויק של הזכות הזאת בשיטתנו המשפטית; ומעגנת בצורה חוקתית מפורשת את כל היבטי השוויון, גם בהקשר של התחום לעבודה.

שאלת המפתח, כאשר אנחנו בוחנים את הזכות לעבודה, היא, עד כמה וכיצד ראוי לעגן את הזכות הזאת במסמך חוקתי, כאשר אין ספק שיש פרקטיקה בין-לאומית ברורה וחד-משמעית, שאומרת, שהזכות לעבודה זוכה לעיגון אחר מאשר זכויות חברתיות אחרות, אבל חיפוש הרציונל שעומד מאחורי העיגון הנרחב, שמקובל כל כך בעולם, לא נותן תשובות ברורות וחד-משמעיות מדוע עבודה זוכה, דווקא היא, לעיגון כל כך מפורט, וזכויות חברתיות אחרות, אפילו זכויות אדם אחרות, לא תמיד זוכות להגנה כל כך מקיפה במסמך חוקתי.

לשאלתך, לגבי הזכות לעבודה. מה בדיוק המשמעות של הזכות לעבודה, לא תמיד ברור לנו ממסמך חוקתי. בחלק מהמקרים ברור שהכוונה היא, שאנחנו רק מדברים על העובדה שהמדינה לא תוכל לכפות שום דבר לגבי עבודה של אדם.
אברהם רביץ
זה על דרך השלילה.
חגית ברסטל גינת
נכון. יש אזכורים שמדברים על זה שכל אדם זכאי לעבוד בשביל להתפרנס. שוב, יש פה עוד יישום שלישי. בעיקר ההקשרים הם במניעת כוחות מהמדינה לפגוע באדם, ביכולתו לעבוד ולהתפרנס. האם יש פה ציווי חיובי? כן, יש כמה מדינות שאומרות, שגם חובה על אדם לעבוד, אבל מעבר לכך אין תוכן- - -
אברהם רביץ
זה לא מטיל על המדינה ליצור תשתיות שיספקו, כמו ברוסה הקומוניסטית, שהמדינה היתה חייבת לדאוג.
חגית ברסטל גינת
יש מדינות בודדות שאומרות שהמדינה חייבת לדאוג לתעסוקה, אבל אלה רק בודדות.
איל זנדברג
השאלה, אם יש פרשנות בבתי-המשפט. גם בחוקות שרק מדברות על הזכות לעבודה, בלי הוראה מפורשת, האם זה פורש כהטלת חובה על המדינה?
חגית ברסטל גינת
רוב ההליכים החוקתיים מתייחסים אל זכויות עובדים בהקשרים של זכויות עובדים, ולא על עצם הזכות לעבודה. יש בארץ פסק-דין אחד, שמתייחס לנכה, שטען שיש לו זכות לעבוד, ושבגלל הנכות הפיזית שלו לא מוצאים לו עבודה. אומרים אמירה: באמת ראוי, אבל מה לעשות- - -
איל זנדברג
בארץ אין לנו עיגון חוקתי, אבל במקומות שיש עיגון חוקתי, האם זה פורש בצורה פוזיטיבית?
חגית ברסטל גינת
גם במקומות שיש, זה ניתן בהקשר של עיגון חוקתי, למשל, בזכויות אנשים עם מוגבלויות, אבל שוב, לא בגלל ההקשר של עבודה כמו בגלל חובת המדינה לדאוג בהקשר הזה לאי אפליה של אנשים נכים למשל, גם בשוק התעסוקה. כאשר העיגון החוקתי הישיר לא היה הקשר של עבודה, אלא בעצם ההקשר של מניעת אפליה. אבל רוב ההתייחסויות בפסיקות הן לתנאי עבודה, לא לעצם הזכות התיאורטית לעבודה.
רות בן-ישראל
המשמעות היא, שזכות ראשונית יש לאדם לקבל עבודה, אבל המחויבות של המדינה, אם היא לא מספקת עבודה, שתספק תחליף. דהיינו, דמי אבטלה או הבטחת הכנסה. אבל זה לא במובן הזה שאדם יכול לדרוש מהמדינה- - -
חגית ברסטל גינת
על זה דיברנו בהקשר של ביטחון סוציאלי.
רות בן-ישראל
גם בעניין הזכות לעבודה, אין הכוונה למחויבות של המדינה לספק לכל אדם עבודה. המדינה יכולה לצאת ידי חובתה.
אברהם רביץ
הסעיף הראשון הוא הצהרת בלפור. זה לא ממש. אם כי הצהרת בלפור הביאה משהו.
רות בן-ישראל
זה מקפל בתוכו את המחויבות של המדינה, אם היא לא מספקת עבודה, לספק תחליף.
אברהם רביץ
השאלה, אם זה נובע מהסעיף הזה.
איל זנדברג
פרופ' רות בן-ישראל, אני חושב שהשאלה המרכזית של הוועדה תהיה – הניסוח של הזכות לעבודה כמוכרת, מה המשמעות האמיתית שלו? ואז, כשיוחלט על המשמעות האמיתית, אולי נכתוב את זה, כי אחרת, שני הצדדים לא ירוויחו.
אברהם רביץ
ברור שנצטרך לחדד את הסעיף הראשון, כדי שהוא יכוון לדבר הזה, כיוון שכיום זה לא מכוון לזכויות הנובעות מאי עבודה.
רות בן-ישראל
כאשר מדברים על זכויות אדם בעבודה או של עובדים, המסמכים המובילים הם, כפי שנאמר כאן בעבר, מצד אחד, ההצהרה האוניברסלית על זכויות אדם, שיש בה משמעות מה הן זכויות האדם שקשורות לעובדים ולעובדה. ומצד שני, האמנה של האו"ם בדבר הזכויות הכלכליות, חברתיות ותרבותיות, שנותנת משמעות ותוכן להצהרה על זכויות האדם, לזכויות שהוצהרו בהקשר זה. אבל כשמדובר בזכויות חוקתיות בעבודה, יש לנו גורם נוסף שהוא המשמעותי והרלוונטי, והגורם הזה הוא ארגון העבודה הבין-לאומי, מפני שהאו"ם העביר לארגון העבודה הבין-לאומי, כאורגן של האו"ם, את החובה או האחריות לנסח במפורט קודקס, שיפרט מה המשמעות של הזכות לעבודה, מה המשמעות של הזכות לחופש התארגנות, מה המשמעות של זכות השביתה וכדומה. בארגון העבודה הבין-לאומי יצקו תוכן בכל אותן זכויות.
אברהם רביץ
גם לגבי הזכות לעבודה?
רות בן-ישראל
גם לגבי הזכות לעבודה יצקו תוכן.

כאשר מדובר על זכויות עובדים, הזכות הראשונית והחשובה שארגון העבודה והאו"ם נתנו לה את המשמעות הכי חשובה, זו הזכות לחופש התארגנות, לפני הזכות לעבודה. אם אנחנו מדברים על כך, שבארגון העבודה עשו הבחנה בין זכויות חשובות יותר וזכויות חשובות פחות, עשו זכויות לבה. הזכות לחופש התארגנות היא הראשונה מכל הזכויות.

לעניין הזכות לחופש התארגנות, הקימו בארגון העבודה הבין-לאומי בית-דין מיוחד, שקיבל כבר למעלה מ-2,000 החלטות, שמפרשות בפירוט רב את הזכות לחופש התארגנות, שהיא זכות מורכבת, שבנויה משלוש זכויות משנה: הזכות להתארגן, הזכות לנהל משא-ומתן קיבוצי והזכות לשבות. אם אנחנו מדברים על ארגון העבודה, זו גם הזכות להשבית.
אברהם רביץ
מה עם החובה להתארגנות, שקיימת בחיינו?
רות בן-ישראל
לפי הפרשנות, אין חובה. הזכות לחופש התארגנות כוללת את הזכות להתארגן לפי בחירה, להצטרף לארגון לפי בחירה, ואת הזכות שלא להתארגן לפי בחירה.
אברהם רביץ
מחייבים עובד במפעל, כשיש התארגנות, להצטרף.
איל זנדברג
או לשלם.
רות בן-ישראל
בית-הדין לעבודה בישראל – הייתי נציגת ציבור, שופטת באותו תיק – בפסק-דין צי"ם קבע במפורש, שחיוב עובד להצטרף לארגון עובדים בניגוד לרצונו זה דבר פסול ולא חוקתי במדינת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יכול לא להצטרף, אבל דמי חבר לוקחים ממנו.
רות בן-ישראל
לא דמי חבר.
היו"ר מיכאל איתן
דמי ארגון. מה זה משנה?
רות בן-ישראל
יש שוני גדול בין דמי חבר לדמי ארגון.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, הסכום שגובים כדמי ארגון הוא מעל ומעבר לשירות שאדם מקבל, והוא נועד למען הארגון ולא למען האדם. אין יחס בין דמי הארגון הנגבים לבין הכסף שמוצא, מסך כל דמי הארגון, עבור השירותים שבגינם נגבה הסכום הזה.
רות בן-ישראל
אדוני צריך להבחין בין שני דברים, בין החוקיות של הסדר של תשלום דמי ארגון לבין גובה תשלום דמי הארגון. יכול להיות שהשיעור שנקבע בתקנות לגבי דמי הארגון הוא שיעור גבוה, שאפשר לתקוף אותו, אבל עצם הקביעה שאנשים--
היו"ר מיכאל איתן
--שנהנים מהסכם קיבוצי, ישלמו גם דמי ארגון, לאלה שהביאו להסכם הקיבוצי, מוצדק, ובלבד שיהיה יחס הולם בין ההוצאה שהוצאה לצורך השגת ההסכם הקיבוצי למה שאנשים צריכים לשלם. הם לא צריכים לשלם בינתיים עבור מזכיר מועצת הפועלים בירוחם תחתית. זה לא שייך.
רות בן-ישראל
אין לנו מחלוקת על זה, וגם על זה כתבתי ספר, אני יכולה להפנות לעמודים בספר. בהחלט, צריכה להיות מידתיות בעניין.

כשאנחנו מדברים על זכויות של עובדים, קודם כול צריך לחשוב על הזכות לחופש התארגנות, אחר כך על הזכות לניהול משא-ומתן קיבוצי.
אברהם רביץ
בחופש התארגנות, כאן בוועדה שלנו לפחות, אנחנו מדברים על כל התארגנות מכל סוג שהוא, לאו דווקא לעובדים, גם פוליטית.
איל זנדברג
זה חופש ההתאגדות.
רות בן-ישראל
השאלה הזאת עמדה לדיון באו"ם, כשניסחו את האמנות הבין-לאומיות בדבר זכויות האדם, האם יש צורך לזכות אדם נפרדת לחופש התארגנות וארגוני עובדים, או שדי בזכות ההתארגנות הכללית. נתנו תשובה ברורה וחד-משמעית, שיש צורך להכיר בזכות נפרדת לחופש התארגנות של עובדים, מפני שהמעמד שלה, אם היינו עושים את זה רק במסגרת חופש ההתארגנות הכללי, העובדים לא היו יכולים להשתמש באותה זכות בצורה היעילה והאפקטיבית שהם יכולים להשתמש כאשר מדובר בענייני עבודה. עד כדי כך החשיבו את זה, שהפכו את היחידה, שמופיעה פעמיים, גם באמנה הכללית וגם באמנה של הזכויות החברתיות-פוליטיות. פעמיים עיגנו את אותה הזכות הנפרדת והמיוחדת של זכות ההתארגנות של העובדים בארגוני עובדים. בהקשר הזה חייבים להכיר בזכות מיוחדת, כי ממנה נגזרת זכות השביתה. אם אתה לא מכיר בזכות נפרדת של התארגנות לארגוני עובדים- - -
אברהם רביץ
יש כאן התייחסות לזכות ההשבתה? האם כתבת על זה?
רות בן-ישראל
כתבתי חמישה ספרים על זכות השביתה, שלושה באנגלית, שניים בעברית. באמנה של האו"ם לא הכירו בזכות ההשבתה, היה על זה דיון בוועדה לזכויות אדם, ובמפורש לא הכירו בזכות ההשבתה, אבל בארגון העבודה הבין-לאומי, היכן שיושבים גם נציגי מעבידים וגם נציגי עובדים, הכירו בזכות השביתה וההשבתה. לכן, בצ'רטר הסוציאלי האירופי הכירו, גם בזכות ההשבתה, לא רק בזכות השביתה, וזה לא מפריע לי.
יוסי גטניו
כולל השבתה התקפית או רק מגן?
רות בן-ישראל
זאת שאלה מאוד לגיטימית. בהקשר הזה אני אסביר לחברי הוועדה. בישראל יש למעבידים זכות להשבית, אבל אם יש סכסוך עבודה, הם לא יכולים להיות הראשונים שנוקטים את האקט הזה, הם יכולים לנקוט בהשבתה רק אחרי שהעובדים שבתו.
אברהם רביץ
הבעיה היא בשביתה איטלקית.
רות בן-ישראל
שביתה איטלקית זו בהחלט שביתה, שרואים בה, לפי המשפט הישראלי, הפסקת עבודה מלאה, שהעובדים מציעים למעביד דבר אחר, המעביד יכול לסרב, ולהוציא אותם מהמפעל. אין בכלל ספק מבחינת המשפט הישראלי.

לשאלה שנשאלתי. למשל, בשבדיה, זכות השביתה וההשבתה הם במעמד שווה, שהעובדים והמעבידים יכולים להיות הראשונים שנוקטים בהקשר הזה. במדינות אחרות, כמו בגרמניה למשל, זכות ההשבתה היא רק מגננית, אחרי שהעובדים שבתו. אני לא מוכנה לתת תשובה חד-משמעית, לא כן ולא לא, וזה הרבה בשבילי. אני בהתלבטות אמיתית.
אברהם רביץ
צריך להתאים את זה למציאות הישראלית.
רות בן-ישראל
המציאות הישראלית היא, שיש רק זכות השבתה מגננית ולא התקפית.
איל זנדברג
צריך לזכור שמדברים במישור החוקתי, כך שמן הסתם, חלק מן הרזולוציות והאיזונים האלה לא בהכרח יבואו לידי ביטוי, אם בכלל.
רות בן-ישראל
מבחינתי, אני בהחלט לא עולה על בריקדות נגד הכרה בזכות ההשבתה כזכות חוקתית.

שאלת אותי על הזכות לעבודה.
אברהם רביץ
האם זה יעלה למדינה כסף?
רות בן-ישראל
לא.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, מה את אומרת על חוקות אחרות?
רות בן-ישראל
חופש ההתארגנות מעוגן בהמון חוקות.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא ספציפי רק לנושא עבודה.
רות בן-ישראל
זה חופש ההתארגנות של העובדים.
היו"ר מיכאל איתן
איפה ההבחנה בין חופש התארגנות כללי לחופש התארגנות לעבודה?
רות בן-ישראל
יש שתי זכויות חוקתיות נפרדות.
היו"ר מיכאל איתן
מה הטקסט?
איל זנדברג
חגית ברסטל גינת הביאה דוגמאות.
רות בן-ישראל
יש פה בטקסטים. בכל האמנות, בכל החוקות, יש זכות נפרדת.
אברהם רביץ
יש מדינות שהערו תוכן לזכות לעבודה או שכולם נמצאים בהצהרה?
איל זנדברג
זה מה שהיא הסבירה כרגע. פרופ' בן-ישראל עמדה על החשיבות המיוחדת של ההתארגנות בתחום דיני העבודה.
היו"ר מיכאל איתן
למה זה חשוב היום, הרי זה כל כך ברור?
רות בן-ישראל
זה לא כל כך ברור, מפני שכשהעובדים מתארגנים- - -
היו"ר מיכאל איתן
זה מצחיק קצת לכתוב בחוקה: לכל אדם תהיה הזכות להתארגן; לכל אדם תהיה הזכות להתארגן בענייני כלכלה, חברה ורווחה. זה ניסוח מצחיק.
פנינה פירסטון
זה לא מצחיק. כשכולם היום עובדי קבלן, זה בכלל לא מצחיק.
היו"ר מיכאל איתן
את חושבת שאם יהיה כתוב בחוקה, הם לא יהיו עובדי קבלן? מותר להתארגן כדי להיות עובדי קבלן, ולזה אסור יהיה להתארגן? בחופש ההתארגנות יהיה מותר להתארגן, להקים עמותה למען עובדי קבלן. אסור יהיה להקים עמותה כזאת, אז נכתוב.
פנינה פירסטון
לא "למען".
אוריאל לין
נגד עובדי קבלן. למה בעד?
רות בן-ישראל
המעבידים משתמשים בשתי מטבעות לשון שונות. בחופש ההתארגנות הכללי אנחנו משתמשים, בזכות להתאגד, ובחופש ההתארגנות של העובדים והמעסיקים, בזכות להתארגן.
היו"ר מיכאל איתן
צריך להסביר לי מה זה. לארגון קוראים "ארגון העובדים" ושמעתי, למשל, שיש "איגוד העובדים הסוציאלי". נגיד להם שהם צריכים להחליף את השם לארגון העובדים הסוציאלי.
רות בן-ישראל
אני מייעצת, וגם עשו כך במשרד המשפטים: בזכות ההתאגדות הכללי אמרו, שלכל אדם הזכות להתאגד, נקודה. בזכות ההתארגנות אתה כותב יותר מזה, אתה מדבר על זכות ההתארגנות של העובדים לאיזה מטרה.
היו"ר מיכאל איתן
למה? למה צריך את זה?
רות בן-ישראל
מזה נגזר ההיקף של זכות השביתה למשל.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן להבין שנדבר על זכות השביתה, אם צריך או לא צריך, אבל את קוראת לזה התאגדות, להבדיל מהתארגנות. אני רוצה שתאספי 100 איש ברחוב, האם אחד מהם יבין אי פעם בחייו שהתאגדות הכוונה – אני כבר בעצמי שכחתי. מה זה התארגנות ומה זה התאגדות? התאגדות זה כללי, והתארגנות זה לעובדים. למה? מי קבע את זה? שיקום כאן אדם אחד ויסביר לי איזה היגיון יש בזה.
איל זנדברג
זה לא רק העניין של המינוח. למשל, לפני יומיים היה דיון. יש לפעמים נושאים שהם מובהקים, שיש להם איזו חשיבות ציבורית חברתית גדולה יותר. למשל, בתחום חופש הביטוי יש ביטויים שאומנם כלולים בחופש הביטוי, ועדיין מדינות רבות, ואולי גם בישראל כך יהיה, יציינו דרכי ביטוי מיוחדות, בגלל החשיבות שלהם במפורש. אולי גם כאן זה המקרה, שיש התאגדות שיש לה חשיבות מבחינות היסטוריות, חברתיות וכלכליות.
היו"ר מיכאל איתן
עזוב היסטוריה, אנחנו כבר חיים בעתיד.
איל זנדברג
לפעמים אנחנו מפרטים יותר מהדרוש, זה ההסבר לדעתי. אתה מדבר על החשיבות החינוכית ההצהרתית של חוקה פעמים רבות, אולי זה המקרה, שלא כל תלמיד שקורא "חופש ההתאגדות" יבין שגם לעובדים יש חופש התארגנות, אז אנחנו מוסיפים.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד להתארגנות של העובדים, התארגנות פוליטית למפלגות היא לא פחות חשובה.
איל זנדברג
לגבי מפלגות באמת יהיה אזכור.
היו"ר מיכאל איתן
אולי יש עוד התארגנויות לא פחות חשובות. בעיני חבר הכנסת רביץ, התארגנות ללימוד תורה, לא פחות חשובה, אולי היא העיקר, לפני כל אלה.
אוריאל לין
מאחר שנורא קשה לקבל כאן את רשות הדיבור, אם יורשה לי, הערה קצרה.
היו"ר מיכאל איתן
למי שלא יודע, אוריאל לין פעם ישב בדיוק בצד השני של השולחן, במקום שאני יושב, הוא היה יושב-ראש הוועדה הזאת, אחד מיושבי-הראש הפעילים והפוריים ביותר. לפעמים הייתי בא לדיוני הוועדה, והייתי מעריץ גדול שלו. את כל הדברים הטובים שלי למדתי ממנו, הגרועים, הבאתי בעצמי. עוד דבר אחד אני רוצה להזכיר, כשהוא החליט לא להתמודד לכנסת, אחרי שהוא היה יושב-ראש ועדת החוקה, ניסיתי לשכנע אותו, פעם אחר פעם, שיתמודד, אבל לא עלה בידי. אני מקווה שהוא מרוצה ממה שהוא עושה היום.
אוריאל לין
אני לא מרגיש שום הבדל, אדוני היושב-ראש, מבחינה מסוימת. תלוי באיזה כיוון מסתכלים.
אליעזר כהן
היושב-ראש הנוכחי של היום עובד קשה כדי להשיג את כמות החוקים שהעברת.
אוריאל לין
אגב, הדרך שבה עד היום הועברה החוקה, היתה הדרך הנכונה במציאות הישראלית, אבל אין ספק שכשיבוא משאל עם, זה יחזק את הדברים.

התאגדות היא מילה שקשורה בתאגיד. תאגיד הוא כבר ישות משפטית. זאת אומרת, כל פעולה, שבה קבוצת אנשים רוצה ללכת על מטרה משותפת ולפעול ביחד, זו התארגנות מבחינת התפיסה הכללית, ואין זה משנה אם זה התארגנות לצורך הקמת ארגון עובדים או הקמת ארגון אחר. ברגע שאנחנו מדברים על התאגדות, הכוונה – מתן דפוס ברור של ישות משפטית נפרדת לאותו ארגון, שלא מסתפק רק בפעולה של התארגנות, הוא רוצה להקים תאגיד, עמותה. זה הולם את הביטוי התאגדות.
היו"ר מיכאל איתן
האם נתחרה כעת בבלשנות?
אוריאל לין
היתה כאן שאלה על התארגנות, התאגדות, אז הסברתי.
אלון לוין
על השאלה של נתינת תוכן לזכות לעבודה, אני חושב שצריך לפרש את המילה, יש לה איזו מהות. בשביל זה צריך לחזור למילה של קיום בכבוד, של ערך האדם, של כבוד האדם. אם אנחנו מבינים את המונחים האלה, אנחנו מגיעים להבנה של הזכות לעבודה, מפני שאי הגבלה של המדינה על זכותו של עובד לעבודה מכוונת על הזכות להתקיים בכבוד, לתת לו את הערך והכבוד שלו. זה לא רק הצהרת בלפור, אלא אי הגבלה על הזכות לעבודה, מביאה לערך האדם וכבוד האדם, בשונה מהגנה על זכויות והדברים האחרים שדיברו פה. לכן צריך לחזור חזרה למונחים היסודיים.
היו"ר מיכאל איתן
לא כל כך הבנתי.
אלון לוין
עבודה זה ערך, עבודה זה כבוד, עבודה זה קיום.
היו"ר מיכאל איתן
בני אדם חיו פעם בגן-עדן, קיבלו עונש איום ונורא. אמרו לו: "בזעת אפך תאכל לחם", גירשו אותו מגן-עדן, וחשבו שזה עונש. היום פתאום אתם אומרים שזה כבוד.
רות בן-ישראל
גם בגן-עדן הוא עבד. כתוב: "וינחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה".
אלון לוין
אנחנו לא יכולים לדבר על המונח הזה מבלי שאתה מבין את המונח קיום בכבוד, או שאתה מבין את המונח ערך האדם, או כבוד האדם. כל הדברים האלה נכנסים למסגרת הזכות לעבודה.
אברהם רביץ
זה עדיין הצהרת בלפור.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אתווכח אתכם, אבל נראה לי שהאדם המודרני כבר מסתכל אחרת על הביטוי "הזכות לעבודה". בזמן המהפכה התעשייתית, ובתקופה שבאה לאחריה, הזכות לעבודה, המשמעות שלה היתה כמעט הזכות לחיות. היום העולם משתנה, החלק שלנו בעבודה המסורתית, המקובלת מדורות, קטן והולך, השעות שצריך לייצר את הצרכים של בני אדם קטנות, האוטומציה והרובוטיקה וכל הדברים האלה קיימים – אני לא צריך להרצות, כולם יודעים על מה אני מדבר – והמושג הזה של "הזכות לעבוד" מקבל משמעות אחרת לגמרי. הזכות היום מוגדרת במושגים אחרים: להגשים את עצמך, לקבל את החינוך, לקבל את הבריאות. אלה הזכויות שאתה נלחם עליהן. דווקא "הזכות לעבוד", זה נשמע קצת עם הפנים אחרונה. עבודה היא אמצעי לדברים אחרים, היא לא זכות בפני עצמה שאתה נלחם עליה.
רות בן-ישראל
להפך, היום מדינת ישראל, ובצדק, מנסה להחזיר את ערך העבודה, שאנשים לא יחיו מקצבאות, אלא שיחזרו לעבוד, כי העבודה היא ערך.
היו"ר מיכאל איתן
העבודה היא ערך בפני עצמו?
רות בן-ישראל
העבודה היא ערך כי באמצעותה אתה מגשים את עצמך, באמצעותה אתה יצירתי. נאמר כבר על ידי א.ד. גורדון, שדיבר על דת העבודה, שאדם צריך להתייחס לעבודה כמו האמן ליצירתו. אדם צריך לראות בעבודה את האפשרות להגשמה עצמית.
היו"ר מיכאל איתן
מה לעשות, התענוג הזה ניתן לבודדים, אני אחד מהם. הוא ניתן לבודדים, לא לרבים, ואנחנו רוצים שיהיה ליותר ויותר. אם מה שאת קוראת עבודה ואני קורא עבודה, לזה אנחנו מתכוונים, זאת לא עבודה במובן שעליו גדלנו, והמושגים שאתם חיו או חיים אנשים עוד היום.
רות בן-ישראל
בחוקה אנחנו צריכים לנסות להקנות את אותם ערכים או לתמוך בהם.
פנינה פירסטון
תקרא לזה "קריירה".
היו"ר מיכאל איתן
המושגים של הזכות אצלי הם: הזכות להגשים את עצמך, דווקא חשוב שלאנשים יהיו תכנים בשעות הפנאי והיכולות ללמוד והתפתח. אלה הדברים שאני רוצה לשמוע היום כבשורה, לא הזכות לעבוד שמצטיירת לקום בבוקר, לעבוד ליד איזה מפעל.
רות בן-ישראל
זה חשוב שאדם יהיה לו בשביל מה לקום בבוקר.
היו"ר מיכאל איתן
שיהיה לו בשביל מה, אבל לא כל אחד מאושר מללכת למקום העבודה. החזון הוא לא שאני אגיד לו: תקום בבוקר, יהיה לך מפעל שתוכל לבוא אליו, וכל היום לחזק ברגים, וב-16:00 תגמור, ותקבל איזו משכורת עלובה. זו הזכות לעבודה, נהדר, זה החזון הגדול שאנחנו מבטיחים.
אליעזר כהן
השאלה המרכזית, מה מזה ייכנס לחוקה.
איל זנדברג
דיברנו על התאגדות מיוחדת של ארגוני עובדים, ולהזכיר אותה בחוקה. משרד המשפטים רצה להתייחס לזה בקצרה ולהשיב, ואז גלשנו לזכות לעבודה באופן כללי.
דן אורנשטיין
אפשר להתייחס להבחנה בין חופש ההתאגדות הכללי לבין זכות ההתארגנות?
דן אורנשטיין
נציגי משרדי ממשלה לא באים לכאן עם עמדות, אני מבין שזה דיון ראשון בנושא הזכות לעבודה וזכויות עובדים, אבל ככל שעולות נקודות במונחים במשפט העבודה, ויש כאן נציגים ממשרדים אחרים שהם מומחים למשפט העבודה, נשמח לסייע. עלתה כאן השאלה, כך נראה לי, אם יש הבחנה בין חופש ההתאגדות הכללי, שקיים בכל משטר דמוקרטי, לבין זכות ההתארגנות של העובדים, שגם היא קיימת בכל משטר דמוקרטי, לא תמיד מעוגנת בחוקה, למרות שהנייר מלמד על כך שיש הרבה חוקות שעיגנו את הזכות, שלא לדבר על כך שהאמנות הבין-לאומיות מעגנות את הזכות המיוחדת, בנוסף לחופש הכללי.

מדוע נקבעה זכות מיוחדת להתארגנות לארגוני עובדים? למשל, הפסיקה החוקתית בקנדה מלמדת על כך שחופש ההתאגדות הכללי וזכות ההתארגנות בארגון עובדים, המונחים לא כל כך חשובים, אבל אין זהות בין שני הדברים. יש חפיפה, אבל אין זהות, כיוון שכאשר מדובר בחופש ההתאגדות הכללי, הדגש הוא על הפרט, שהוא מתאגד עם אחרים. כאשר מדובר על זכות ההתארגנות בארגוני עובדים, מדובר בעיקר על זכויות של הקיבוץ. זה לא אומר שזה לא כולל זכויות שליליות של מי שלא רוצה להתארגן בארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
אם אני מתארגן בארגון פוליטי, על איזה זכויות מדובר?
דן אורנשטיין
זה חופש ההתאגדות הכללי. משפט העבודה בישראל, ובמקומות אחרים, נותן פריבילגיות מיוחדות לכל התוצאות של זכות ההתארגנות, כולל השביתה.
היו"ר מיכאל איתן
להתארגנות בתור מפלגה אין תוצאות מיוחדות?
דן אורנשטיין
לא ברמה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
תסלח לי, ברמה יותר גבוהה. אם אתה לא מתארגן כמפלגה, אתה לא יכול לרוץ לכנסת.
דן אורנשטיין
מבחינה משפטית החוק נותן לעובדים אפשרות להפר חוזה עבודה, להשעות חוזה עבודה.
היו"ר מיכאל איתן
ברגע שאתה מתארגן כמפלגה יש לך זכות לרוץ לכנסת, לקבוע את מוסדות השלטון.
דן אורנשטיין
אדוני, אני אולי אומר את זה אחרת. מתוך לימוד, שהוועדה רוצה שיהיה בפניה כמה שיותר ידע לגבי המצב במדינות אחרות. החוקה הקנדית, שממנה אנחנו שואבים השראה רבה, אני לא אומר שזה המקור היחיד. יושב כאן חברי מיכאל ויגודה, ואנחנו, כמדינה יהודית ודמוקרטית, שואבים הרבה השראה כמובן מהמקורות היהודים, וזה ברור- - -
היו"ר מיכאל איתן
ההסתדרות מופיעה גם במקורות היהודים?
מיכאל ויגודה
ההסתדרות מתחילה להופיע כבר בתלמוד בדרך של התארגנות של קבוצות עובדים, שמתארגנות ביחד לצורך שמירת האינטרסים וקידום האינטרסים שלהם.
רות בן-ישראל
משה רבנו שהוציא את ישראל ממצרים עשה את השביתה הראשונה.
מיכאל ויגודה
מסרתי לוועדה מסמך שבו אני מפרט את הנושא של זכויות עובדים והזכות לעבודה במקורות.

אם שאלת לגבי ההתארגנות, אנחנו מוצאים כבר בתוספתא שאומרת: "ורשאין הצמרים" – כלומר, עושי הצמר – "והצבעין לומר כל מקח שיבוא לעיר נהא כולנו שותפין בו". ו"רשאין נחתומין לעשות רגיעה ביניהם" – כלומר, לקבוע את זמני העבודה שנוחים להם – ו"רשאים החמרין לומר כל מי שתמות חמורו, נעמיד לו חמור אחר", ו"רשאין הספנין לומר כל מי שתאבד ספינתו נעמיד לו ספינה אחרת". כלומר, אנחנו רואים כאן ראשית של התארגנות. אי אפשר לומר שיש כאן המוסד כפי שהוא מתפתח במשפט המודרני, אבל הניצנים של העניין הזה קיימים.

לאחר מכן, כאשר פוסקי ההלכה, בתקופה המודרנית בעיקר, עסקו בשאלה של זכות השביתה, הם בהחלט קשרו בין שני הדברים האלה. כלומר, כעיקרון, יש בעיה לכאורה, לפי המשפט העברי, לעובד לשבות. זאת אומרת, אין לו בעיה לשבות, מפני שהוא יכול להפסיק לעבוד. זה עיקרון מאוד חשוב שצריך להזכיר, וזה על סמך הפסוק: "כי לי בני ישראל עבדים", ואומר התלמוד: "כי לי בני ישראל עבדים- - - ולא עבדים לעבדים". כלומר, העיקרון של חירות האדם.

אנחנו כל הזמן מדברים על זכות האדם לעבוד, אנחנו שוכחים שהיתה תקופה שהחידוש הגדול היה זכותו של האדם לא לעבוד, דהיינו להשתחרר מהעבודה. כאשר אנחנו מדברים על מצבים שבהם היו עבודות קבועות, עבודות פרך וכן הלאה, וכולנו זוכרים שהישות שלנו בנויה בצורה מאוד משמעותית על הזיכרון המכונן של יציאת מצרים – יציאה מעבודת לחירות. כך האל, כאשר הוא מציג את עצמו בעשרת הדיברות, הוא לא אומר: אנוכי השם אלוהיך, אשר בראתי שמים וארץ, אלא אומר: אנוכי השם אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, מבית עבדים. כלומר, זכותו של האדם שלא לעבוד, להשתחרר מן העבודה, שלא להיות כפוף לזולת, זהו הערך היותר עליון והיותר חשוב, לכן מותר לעובד להפסיק לעבוד בכל רגע. ההתפטרות היא זכות אלמנטרית, זכות יסוד, אבל הזכות הזאת לא תועיל לעובד שלא רוצה להפסיק לעבוד, הוא רוצה לשפר את תנאי עבודתו, הוא רוצה להילחם על מטה לחמו, על טיב העבודה וכן הלאה. העובדה שאומרים לו, שאם הוא לא רוצה לעבוד, הוא יכול להפסיק לעבוד, זה לא יועיל לו הרבה לשפר את תנאי עבודתו.

כאן יש בעיה נוספת משום, שכל עוד אתה עובד, יש לך לא רק זכויות של עובד, יש לך גם חובות של עובד, ובהלכה הדבר הזה מפותח. רק נזכיר דוגמה אחת, אנחנו מוצאים אותה במקורות המשפט העברי, שאסור לעובד, שעובד אצל המעביד, לקבל עבודה נוספת בלילה, שהוא יתיש את כוחו בלילה, יגיע למקום עבודתו האחר בבוקר ולא יוכל לעבוד.
היו"ר מיכאל איתן
בכנסת לא שמעו על זה.
אליעזר כהן
הכנסת מילא, אבל נהגי משאיות.
היו"ר מיכאל איתן
איפה יש סימנים להתאגדות? תציין מקורות מסוימים.
מיכאל ויגודה
המקור שמצאתי בעניין הזה זה הסיפור של החמורים, הנחתומים, הספנים. זה בתוספתא, במסכת בבא מציעא.
היו"ר מיכאל איתן
מה נאמר לגביהם?
מיכאל ויגודה
מה שנאמר לגביהם זה ביחס לאנשים – צריך להבין את זה, אני לא רוצה למרוח – שיש להם עבודה בתור בעלי בתים, בתור אנשים שיש להם עסק, ויש להם אינטרסים משותפים, והזכות שלהם היא זכות התאגדות של אותם עובדים, של אותם נותני שירותים, שיש להם אינטרסים משותפים, ובמפורש מתואר שהם רשאים להתאגד לצורך קידום אינטרסים מקצועיים.
היו"ר מיכאל איתן
כמו גילדה מקצועית.
מיכאל ויגודה
זה הבסיס שעל-פיו בנו הפוסקים המאוחרים יותר, כאשר עלה העניין של זכות השביתה. אמרתי שהעובדה שעובד יכול להפסיק לעבוד זה לא עוזר לו – זכות השביתה כזכות התפטרות, היא לא מועילה. לכן מה שפוסקי הלכה מודרניים, לדוגמה, הרב משה פיינשטיין ואחרים, אמרו, שלהישאר עובד ולהפסיק לעבוד, אתה מפר את חובתך בתור עובד, כי חובתך בתור עובד לעבוד. יש כאן אם כן איזו סתירה פנימית, כי חובתך בתור עובד זה לעבוד. כיצד אפשר להצדיק את זכות השביתה מבחינת התפיסה של מקורות המשפט העברי? ההצדקה לעניין הזה היא דרך ההתארגנות. הלכו ושאבו, מן המקורות שציינתי, על האפשרות להתאגד ולהתארגן, וכאן אמרו, שהעובדים, שהם לא נותני שירותים, אלא הם בעצם עובדים אצל המעביד, רשאים כמו כולם להתאגד, להתארגן – המקורות לא דיברו על להתאגד ולהתארגן, אבל על הרעיון של הצטרפות יחד – ולהופיע כגוף מול המעביד, שאז יש להם גם היכולת, וכך עיגנו חכמי ההלכה את העניין, אבל בתנאים מסוימים. כלומר, כאשר יש לעובדים תביעות מסוימות, ההליך הראשוני כדי, ולפני שהם יוכלו לנקוט בנשק השביתה, זה קודם כול להביא את הסכסוך בפני ערכאה שיפוטית שתקבע האם יש דברים בגו', האם יש הצדקה לתביעה. ובמידה שיש הצדקה לתביעה, והמעביד איננו, או אי אפשר לכפות על המעביד, אז מוכרת הזכות של העובדים להשבית את המלאכה כדי לקדם את האינטרסים שלהם.
אברהם רביץ
המושג "השגת גבול" בהחלט מקבלת משמעות שקרובה לענייננו, על-ידי זה שאסור לכרות את פרנסתו של הזולת ואסור ליצור תחרות לא הוגנת באופן שיפגע בפרנסתו של הזולת. התירו את זה רק במקרים כמו של מלמד תינוקות. אם יש מלמד יותר טוב, אפשר לקחת אותו ולהשעות את הראשון, כי זה הדבר החשוב ביותר, לחנך את ילדי ישראל, ואז אי אפשר לשחק.
אליעזר כהן
המלמד היותר טוב ירצה יותר כסף.
אברהם רביץ
זה מה שהאימא העברייה היתה עושה, היא היתה משלמת לו מפת לחמה. סתם להתחרות בזולת, גם לא בעסק, ולנשל אדם מעבודתו על-ידי זה שאני מציע את עצמי, זה גם אסור. בעניין הזה יש קצת הרחבה.
דן אורנשטיין
אני מבקש להשלים. מה שאמרתי קודם זה, שחופש ההתאגדות הכללי לא בהכרח כולל את הזכות המיוחדת להתארגן בארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
איך יכול להיות שזה לא כולל?
דן אורנשטיין
כיוון שזו זכות של הקיבוץ.

החוקה הקנדית קובעת את חופש ההתאגדות, כפי שאמרתי קודם, אנחנו שואבים השראה רבה בגיבוש חוקי-היסוד שלנו מהחוקה הקנדית. היתה טרילוגיה של שלושה פסקי דין שניתנו במעמד אחד, ושם, בעקבות עתירות של ארגוני עובדים, הכריעו במפורש, שיש חופש התאגדות כללי, אבל הוא לא כולל בחובו את הזכות להתארגן בארגוני עובדים. יש לזה משמעות מבחינת ביסוס זכויות קיבוציות אחרות של העובדים, וכפי שאמרתי, אנחנו, כממשלה, לא נוקטים עמדה היום, אבל למומחים במשפט עבודה די ברור, שיש חפיפה בין חופש ההתאגדות הכללי לבין זכות ההתארגנות בארגוני עובדים, אבל אין זהות.
אברהם רביץ
פה שואלים שאלות של למה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא שואל למה. אני שואל אם חופש ההתאגדות זה דבר כללי, שכולל בתוכו התארגנות א' והתארגנות ב', והתארגנות ג' – ברור שהם לא זהים. השאלה, אם לצרכים שלנו, בהגדרה הכללית, לא מספיק שנאמר: יש חופש, יבחרו איזו מילה שהם רוצים – התאגדות, התארגנות. אומרים שהתאגדות יותר רחב, אז נכתוב התאגדות.
רות בן-ישראל
בעבר, וזה יכול לקרות גם בעתיד, ההתארגנות של העובדים נחשבה לעבירה פלילית, לעבירת קשר, משום שהעובדים הרי מתארגנים כדי ליצור לחץ על המעביד, זו הכוונה של התארגנות עובדים – ליצור כוח כדי להשוות את כוח המיקוח בעת המשא-ומתן על תנאי העבודה, כדי לאפשר להם באמצעות הכוח הקיבוצי לכפות על המעביד או ללחוץ על המעביד לשפר את תנאי העבודה. כאשר התחילו העובדים, אחרי המהפכה התעשייתית, להתארגן, העמידו אותם למשפט פלילי על עבירת קשר, כי המטרה של ההתארגנות נחשבה לעבירה פלילית, ועל כן הכירו בזכות נפרדת של עובדים להתארגן.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו, מצד התעשיינים או בעלי העסקים, או המעבידים, מצבים שבהם ההתארגנות שלהם לגיטימית, ומצבים שבהם אנחנו קובעים שההתארגנות שלהם בלתי חוקית.
רות בן-ישראל
חופש ההתארגנות הוא של עובדים ושל מעבידים.
היו"ר מיכאל איתן
אם בעלי עסקים מסוימים מתארגנים על מנת ליצור קרטל בענף מסוים, לתאם מחירים, זאת עבירה על חוק ההגבלים העסקיים, זאת התארגנות פסולה, ומעמידים אותם לדין על כך. זה לא פוסל את זכותם, אף אחד לא יגיד שאסור להם. המטרה הבלתי חוקית שהיתה פעם, היום היא לא מטרה בלתי חוקית.
רות בן-ישראל
היא כן, זה כל העניין. היא עדיין כזאת, אלא אם תכיר בזכות המיוחדת שלהם להתארגנות.
אברהם רביץ
אני רוצה לחדד את הרגישות שלי לשאלה. מדוע אני שואל למה לא נסתפק בהתארגנות הכללית? אין זה סוד שיש התארגנויות, שגם ההסתדרות לא אוהבת אותן. היא בדרך כלל תומכת בכולם, אבל היא לא אוהבת אותם. יש שביתות, קראתי פעם בעיתון, שקוראים להן "שביתות פראיות". אם נעלה את ההתארגנות הספציפית של העובדים לשביתה לרמה חוקתית עצמאית, יש חשש שאף פעם לא נוכל להתמודד בפני שום התארגנות.
אפרים זילוני
כיוון שנקבעו כללים מה זה ארגון עובדים.
אברהם רביץ
אם זה נכנס לקונטקסט הכללי של התארגנות, יש כמובן גבולות מסוימים.
רות בן-ישראל
אם אדוני יסתכל על הנוסח שהכנתי לגבי זכות השביתה, כדי לענות לחשש שהועלה, יש סעיף 5(ב): "אין לעשות שימוש בזכות השביתה שיש בו משום פגיעה לרעה בקיום המדינה או במשטר הדמוקרטי".
אברהם רביץ
לא מדובר עד כדי כך, אבל יש שביתות פראיות.
רות בן-ישראל
שביתה פראית היא לא שביתה כדין, והיא לא תיכנס להגדרה.
אברהם רביץ
אם זה יהיה חוקתי, היא עלולה להיכנס.
רות בן-ישראל
כתוב בסעיף 5(א): "עובדים זכאים לשבות על-פי החלטת ארגון העובדים", ולכן שביתה פראית לא תיכנס.
אורנה גייל
בקשר לשאלתך, התשובה אולי תבהיר את ההבדל בין זכות ההתאגדות לבין זכות ההתארגנות. כמו שאדוני אמר, זכות ההתאגדות זו זכות של אדם, של פרט, להתאגד בכל ארגון. וזה יכול באמת לכלול אותה זכות להתארגן בארגון עובדים לכאורה, כי ארגון עובדים לא שונה ממפלגה ומתאגיד אחר. לעומת זאת, חופש ההתארגנות בארגון עובדים נותן כוח לעובדים שהוא כוח שמעבר- - -
היו"ר מיכאל איתן
אתם מתאמצים לעשות משהו בכוח.
אורנה גייל
אני אגיד בצורה הכי פשוטה, ולא מסובכת, שתהיה ברורה.
היו"ר מיכאל איתן
המשימה לא קלה.
אורנה גייל
לא קלה. זו לא שאלה טריוויאלית. שוב, אני לא מציגה עמדה של משרד האוצר, כי אנחנו עדיין לא מתואמים. זו בהחלט אפשרות לכלול בחוק יסוד רק את זכות ההתאגדות, ואז להגיד, שכל מה שאנחנו נותנים זו, זכות הפרט להתאגד באותו ארגון, וזה הכול. אנחנו לא רוצים להגן בחוקה על הפעולה של אותו תאגיד שבו העובד מאורגן.
היו"ר מיכאל איתן
האם הפעולה של האורגן הזה היא לא נשוא החוקה, כמו כל אחד?
רות בן-ישראל
לא, רק זכות הפרט להתאגד.
היו"ר מיכאל איתן
כשאנחנו כותבים בחוק "כל אדם", זה כולל גם אישיות משפטית אחרת.
איל זנדברג
זה לא מגן על האישיות המשפטית שיצרת, זה מגן רק על הזכות של הפרט להצטרף.
אורנה גייל
ברגע שאנחנו אומרים "זכות להתאגד" בחוק היסוד, אנחנו מתכוונים לזכות הפרט להיות חבר בארגון מסוים. אנחנו לא מתכוונים בזכות ההתאגדות שחוק היסוד ייתן הגנה לפעולה של התאגיד.
היו"ר מיכאל איתן
נכון.
איל זנדברג
אלא אם כן זה מוגן בזכויות אחרות.
אורנה גייל
חוק-היסוד לא נותן הגנה לפעולה של מפלגה כמפלגה.
היו"ר מיכאל איתן
גם המילה "התארגנות" לא נותנת. זו המצאה שלך. אני יכול להגיד שהמילה "התארגנות" נותנת כניסה חופשית למלון דן אכדיה בימי א', ד' ו-ה'.
אורנה גייל
זו שאלה לגיטימית.
היו"ר מיכאל איתן
איפה כתוב מה שאת ממציאה? זו מחשבה יפה, אולי נאמץ אותה. איפה זה כתוב?
אורנה גייל
בחוק-היסוד נתת את הזכות להתאגד בכל תאגיד, נתת לגבי מי שלא עובד, לגבי כל אדם. בשום חוק, פעולה של אותו תאגיד, שבו מאוגדים פרטים, לא קיבלה הגנות להפגין בארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
שמעת על איגוד העובדים הסוציאליים?
אורנה גייל
בטח, אני גם עובדת מולם.
היו"ר מיכאל איתן
איגוד העובדים הסוציאליים – האם את רוצה בחוקה העתידית, גם יהיה כתוב "התארגנות", והם קוראים לעצמם "איגוד", מותר להם יהיה ליהנות מכל הזכויות האלה?
רות בן-ישראל
לא השם קובע.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני אומר כל הזמן, שלא השם קובע.
אורנה גייל
אדוני צריך להבין דבר אחד.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבין מה את רוצה להגיד, ואני רוצה לעזור לך. נעזוב את השמות, זאת היטפלות לדברים קטנים. אתם רוצים לומר לי שיש שתי רמות שעליהן החוקה צריכה להגן. האחת, הגנה על הפרט ליצור ארגון. ברמה השנייה אתם מרמזים, שהחוקה צריכה לתת לארגון איזו הגנה.
אורנה גייל
אנחנו לא אומרים את זה, אנחנו אומרים, שאם תכלול את חופש ההתארגנות בתוך חוק-היסוד, רק תיתן להתארגנות של העובדים כוח יותר מכל התארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא נכון.
אורנה גייל
אם אתה לא רוצה, צריך לקיים על זה דיון. צריך לחשוב אם רוצים לעשות את זה ואיך.
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, אני אציע את המועמדות שלך לבית-המשפט העליון, כושר הפרשנות שלך יכול אפילו אותם להביס. כבר אמרתי שמי שאומר "התאגדות" מתכוון רק לפרטים. מי שאומר "התארגנות", נדבר על זה.
אורנה גייל
על הכוח של הארגון, על הכוח של התאגיד.
היו"ר מיכאל איתן
למען השם, אני רוצה להבין מה הזכויות, שברגע שאמרתי "התארגנות", אני נותן לארגונים האלה. איפה זה כתוב? או שאני אכתוב בחוקה: נא לפנות לאוצר, למחלקת ניהול משא-ומתן ושכר, בעניין הזה, והים יסבירו לכם?
אורנה גייל
אני דווקא רוצה לשאול את אדוני, אם אנחנו כותבים בחוק-היסוד "חופש ההתארגנות", לא רק הגנו על זכותו של הפרט להיות בארגון עובדים או בתאגיד, אלא נתנו פה הגנה נוספת, שהיא הכוח של אותו ארגון, שהעובד חבר בו, לעשות משהו.
היו"ר מיכאל איתן
מה לעשות?
אורנה גייל
למשל, לעשות שביתה.
היו"ר מיכאל איתן
אני אכתוב "שביתה", מה את רוצה? מה עוד?
אורנה גייל
הכוח לנהל משא-ומתן קיבוצי. אני לא בטוחה שאדוני רוצה את זה. קודם כול צריך לקיים על זה דיון כדי להבין את הבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, למה לך לדבר כל כך הרבה במקום להגיד מההתחלה שאת רוצה שיהיה כתוב זכות השביתה? זה הכול. היה צריך להגיד לי שאיגוד זה ארגון ויש פרטים ויש גדולים ויש קטנים? תכתבי: זכות השביתה. אני אשקול: כן, לא.
אורנה גייל
אדוני לא נותן כוח דומה לפעולות של ארגונים אחרים.
קריאה
מה עם חסינות?
מרדכי רון
אם זכות ההתארגנות לא תהיה מעוגנת בחוקה, לא תהיה לו חסינות.
היו"ר מיכאל איתן
איזה חסינות?
מרדכי רון
על כל פעולה שהוא יעשה.
היו"ר מיכאל איתן
על-ידי התארגנות אתה מקבל חסינות?
אפרים זילוני
סעיף 62.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להיות מדויק ולא לברוח לכל מיני דברים בשמים. עכשיו אני מבין שמדברים על זכות השביתה. רשמתי.
מרדכי רון
על זכות ההתארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
יש הסכמה?
רות בן-ישראל
בזכות ההתארגנות מתכוונים לכמה דברים. במישור הקיבוצי מתכוונים לכך, שארגון העובדים, או מי שהתארגן, יוכל לנהל משא-ומתן קיבוצי להגנה על זכויות העובדים ותנאי עבודתם.
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, בעניין הזה, אינטואיטיבית, אני אתכם. היה לי כאן ויכוח עם היועץ המשפטי שלנו, איל זנדברג. אני חושב שכאן כן, כי צריכה להיות זכות יסוד לכל אדם שהוא, אחראי לזכויות ולחובות. כלומר, הכניסה להתחייבות משפטית צריכה להיות בתחום האוטונומיה של הפרט. וכאן אנחנו קובעים כלל שאומר, שאדם יכול להיות מחויב, למרות שהוא בכלל לא צד להסכם, וחייבו אותו כתוצאה. מאחר שזה עומד מול זכות יסוד אחרת, שאדם יהיה אחראי, אני מבין, שאם אני מקיים רק זכות יסוד אחת, שאומרת שאין חיוב, אדם לא יתחייב ולא יחייבו אותו על דבר שהוא לא חתם עליו, צריך להגן על זה.

יש לנו זכות שביתה.
אפרים זילוני
זה חלק מזכות ההתארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
למה כשאני אומר "זכות שביתה" אתם צועקים?
דורית טנא-פרצ'יק
עוד לא הגענו לשם.
היו"ר מיכאל איתן
נעשה סדר אחר כך. אני רק שואל מה אתם רוצים לכלול, לא התאגדות והתארגנות, אלא תגידו ברחל בתך הקטנה, דבר אחד – אתם מדברים על זכות שביתה.
רות בן-ישראל
זכות שביתה. זכות לנהל משא-ומתן קיבוצי.
היו"ר מיכאל איתן
זכות שביתה. אמרנו זכות להסכמים קיבוציים.
איל זנדברג
זה לא זכות לנהל משא-ומתן, אתה מדבר על זכות לכפות את ההסכם הקיבוצי על אחרים, וזאת, לדעתי, הדלתא הקטנה של הזכות שהם מדברים עליה. עיקר הזכות שהם מדברים עליה היא לנהל את המשא-ומתן, לא לכפות על אותם שלא חברים.
אורנה גייל
כל הזכויות האלה הן לא של הפרט, אלא של הארגון.
רות בן-ישראל
במישור הקיבוצי, לארגון העובדים יש שתי זכויות: דבר ראשון, לנהל משא-ומתן להגנה על זכויות העובדים, ודבר שני, להכריז על שביתה. ארגון העובדים לא שובת, הוא רק מכריז על שביתה. אחר כך יש בזכות ההתארגנות הגנה על הזכות- - -
היו"ר מיכאל איתן
מה עוד?
רות בן-ישראל
שני דברים: לנהל משא-ומתן קיבוצי להגנה על זכויות העובדים, ולטעמי, גם לקידום ענייניהם החברתיים והכלכליים. כלומר, זאת המטרה של המשא-ומתן.
היו"ר מיכאל איתן
זה רחב מדי.
איל זנדברג
לנהל משא-ומתן, זה דבר שמותר.
רות בן-ישראל
אני אגמור, אני אענה. קודם כול תנו לי להביע את הרעיון עד הסוף. הקמת ארגון עובדים, ניהול משא-מתן קיבוצי והכרזה על שביתה כדי לנטרל- - -
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש ללכת עם הקו שאני מוביל. תשכחו הכול. לא קיים יותר כלום, לא חוקה ולא שום דבר, אנחנו מתחילים מאל"ף. את, רות בן-ישראל, כנציגת העובדים וארגוני העובדים כרגע- - -
אוריאל לין
גם אני נציג העובדים, אדוני.
היו"ר מיכאל איתן
אתה נציג המעבידים, אני תכף אשמע גם אותך.
אוריאל לין
אני גם נציג המעסיקים וגם העובדים.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להתחיל מההתחלה ולדעת. את, פרופ' רות בן-ישראל, וכל מי שמרגיש את עצמו כנציג העובדים, עכשיו תמנו לי מה, לדעתכם, צריך לכלול בחוקה על מנת שתהיה הנחיה למחוקק שלא פוגעים בזכות הזאת, אלא בחוק שהולם את ערכה של מדינת ישראל, במידה ראויה וברוב של כמה שנקבע. מה הן הזכויות המוגנות, אחת לאחת?
רות בן-ישראל
תחת הכותרת "זכות ההתארגנות" צריך להגן- - -
היו"ר מיכאל איתן
עזבי "התארגנות", עוד פעם את חוזרת לזה. אני לא יודע מה זה התארגנות, אני לא שמעתי את המילה הזאת מעודי, אני רוצה לדעת תכל'ס. אמרת לי: הזכות להכריז שביתה, אני מבין, אני יודע איפה אני עומד. אמרת לי: הזכות לנהל משא-ומתן. תכתיבי לי.
רות בן-ישראל
השלוש שלי הוא כבר לא- - -
היו"ר מיכאל איתן
אז אני לא רוצה לשמוע. למי יש שלוש?
אלון לוין
הזכות לנהל משא-ומתן ולהתקשר.
רות בן-ישראל
בזכויות האלה יש גם הגנה על הפרט.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, אל תתני לי פירושים.
רות בן-ישראל
לא פירושים. צריך להגן על זכותו של הפרט להצטרף לפי בחירתו לארגון עובדים או שלא להצטרף לפי בחירתו לארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יכול לא לרצות, זה ברור, השאלה אם הוא יכול לכפות כניסה, אם הארגון לא רוצה.
רות בן-ישראל
הארגון חייב לקבל אותו.
אורנה גייל
זה חלק מחופש ההתאגדות הכללי.
רות בן-ישראל
אנחנו בונים את חופש ההתאגדות.
אורנה גייל
אתם עושים פה מישמש.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא עושים כלום, אנחנו עושים סדר, עד עכשיו היה מישמש. הסדר יהיה כשאני אבין, ואני לא אצטרך לשמוע מה זו התארגנות, וכל אחד יוסיף לי פרשנויות, ואף אחד לא יכול להגיד לי מה זה. אני רוצה שיהיה כתוב לי מה הדברים שנוגעים.

בהערת אגב, יש הבדל בין חופש ההתארגנות למה שאתם אומרים, ואני רוצה שתהיו מודעים לזה. חופש ההתארגנות כולל גם את זכותו של הארגון לדחות כניסה של אדם. אם אתם אומרים שאתם רוצים לייצר אורגן שאין לו זכות לסרב, יכול להיות שזה דבר שצריך להיכנס לחוקה, כי זו סטייה מחופש ההתארגנות.
איל זנדברג
לא כל דבר שסוטה מזכות יסוד אחרת אנחנו שמים בחוקה. זו גם הערתי על המשא-ומתן, הכפייה על הקבוצה וכן הלאה. יכול להיות שהחוק, שמרחיב את ההסכמים על כולם, ייבחן לפי פסקת ההגבלה, ויעמוד בזה. לא צריך לכתוב בחוקה בגלל זה.
אברהם רביץ
היום אפשר לזרוק שובב מהארגון?
אלון לוין
לא.
רות בן-ישראל
הדבר הרביעי זה הזכות של עובד להשתתף בשביתה. ארגון העובדים, אמרנו, שרק מכריז על השביתה.
היו"ר מיכאל איתן
בשעה טובה הגענו להבנה מהן הזכויות שמציעים לנו להגן עליהן: האחת, הזכות להכריז על שביתה, השנייה, הזכות לנהל משא ומתן בהסכמים קיבוציים ולהתקשר בהם בשם העובדים.
רות בן-ישראל
בשם ארגון העובדים.
היו"ר מיכאל איתן
בשם הארגון וגם בשם אלה שלא מאורגנים, בשם כל העובדים באותו ענף. השלישית, הזכות להצטרף ולצאת מארגון העובדים. הרביעית, הזכות של העובד להשתתף בשביתה.
רות בן-ישראל
אדוני ירשה לי לתקן. זה לא רק זכות להצטרף ולצאת, אלה הזכות להצטרף או לא להצטרף.
היו"ר מיכאל איתן
ולצאת מתי שהוא רוצה.
איל זנדברג
זה גם הזכות שלא להשתתף בשביתה.
רות בן-ישראל
זה כולל.
היו"ר מיכאל איתן
האם לעובד יש זכות לא להשתתף בשביתה מוכרזת?
אורנה גייל
בוודאי.
רות בן-ישראל
יש.
דורית טנא-פרצ'יק
עצם הפעולה של השביתה, הביצוע של השביתה, ארגון העובדים לא מבצע, הוא רק מכריז. יכול להיות שהעובדים ירצו להכריז, ובסוף לא ירצו לשבות, מכיוון שרוב העובדים לא רוצים.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, כולנו מכירים את זה.
דורית טנא-פרצ'יק
שאלת מה קורה כשעובד לא רוצה. כשעובד לא רוצה, הוא לא שובת.
איל זנדברג
יש זכות חוקתית כזאת.
דורית טנא-פרצ'יק
זו לא זכות חוקתית, כי זו כבר הצעה לא אופרטיבית.

שאלתם לגבי הזכות שלא להצטרף לארגון עובדים, האם ארגון עובדים יכול להגיד שהוא לא רוצה שיצטרף. אני אומרת: כן, כי אם, למשל, זה איגוד פרופסיונלי, למשל ארגון המורים. אני אבוא, ואני לא מורה, אני עורכת-דין, יגידו לי: לא. בהיבט הזה עדיין לא יהיו לו הזכויות שיש לארגון עובדים כוללני.

הערה שלישית מבחינת רשימת המכולת שאתה עושה, של זכויות, ואני לא חושבת שצריך לעשות רשימה כזאת, אבל אם זה נעשה, אני רק אציין.
היו"ר מיכאל איתן
בטח שלא. את רוצה שזה יהיה פתוח.
דורית טנא-פרצ'יק
לא פתוח, אבל יש איזה מבנה. התחלת מזכות השביתה למשל. זכות השביתה היא לא זכות שעומדת בפני עצמה. אם יש הזכות לנהל משא-ומתן, ואתה רוצה לנהל משא-ומתן, והמעסיק לא רוצה לחתום אתך, ככוח להפעיל אותו רצון לחתום על הסכם קיבוצי, מגיעה זכות השביתה. היא לא עומדת בפני עצמה. היא לא המטרה, היא האמצעי. ולכן היא לא צריכה לבוא ראשונה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מה שאני אומר. נראה לי שיש פה קנאת סופרים, אני לא יודע אם היא תרבה חוכמה.
דורית טנא-פרצ'יק
מבחינת רשימת הזכויות, יש להוסיף גם את הזכות של הארגון עצמו לפעול. כשאתה אומר שלעובדים יש הזכות להתארגן בארגון עובדים – בגלל זה זכות ההתארגנות שונה מהזכות הכללית – לארגון עצמו יש זכות לפעול בשם העובדים שהוא מייצג.
איל זנדברג
לנהל משא-ומתן, לחייב, להכריז על שביתה.
דורית טנא-פרצ'יק
לנהל משא-ומתן ולחייב בהסכם קיבוצי, שמעמדו כחוק, את כל העובדים, בין אם היו חברים במקום העבודה ובין אם יצטרפו למקום העבודה עוד עשר שנים. אין את זה בהתאגדות רגילה. ארגון העובדים לא מייצג כל פרט בייפוי כוח אישי, ארגון העובדים מייצג את כלל העובדים לפי האינטרס הכללי.
אפרים זילוני
זה ההבדל בין ההתאגדות להתארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
לא, זה לא ההבדל. יש לי חברי מפלגה.
אפרים זילוני
אין לך את זה בהתאגדות רגילה. למשל, בהתארגנות פוליטית אין את הזכות לחייב כל אחד ואחד.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי. יש לי חברי מפלגה, ואני מחייב גם את כל ה- - -
דורית טנא-פרצ'יק
מה שרציתי להוסיף זה את זכות היסוד של הארגון לייצג את העובדים.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, לא שמעתי את המשפט האחרון.
דורית טנא-פרצ'יק
אולי רות בן-ישראל תרצה להרחיב, כי היא כתבה על זה הרבה בספרה. הזכות של העובדים להתארגן, וגם הזכות של הארגון שהם הקימו לפעול. בגלל זה, כשעושים את רשימת הציוד של הזכויות, מעבר לזכויות הפרט- - -
היו"ר מיכאל איתן
את זה אמרנו.
דורית טנא-פרצ'יק
גם הזכות של הארגון עצמו להתקיים ולפעול.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה להתקיים ולפעול? את עושה צחוק?
דורית טנא-פרצ'יק
זאת זכות עצמאית, בניגוד לזכות של- - -
לאה ליברמן-בנדר
זאת זכות עצמאית?
דורית טנא-פרצ'יק
כן.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מה הניסוח המדויק, אבל נניח שאני כותב שיש זכות להתאגדות, ובמסגרת הזכות להתאגדות יהיו איגודים, איגודי עובדים, שתהיה להם זכות להכריז שביתה, לנהל משא ומתן, ועוד דברים, מה רע בזה?
דורית טנא-פרצ'יק
לי אין בעיה. אם כך אתה מגדיר את זה, בסדר.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאתם מציעים, ועכשיו נשמע. אני רוצה להציג לאוריאל לין שאלה.
אוריאל לין
האם אני יכול לנסות להציג כמה הערות שלי?
היו"ר מיכאל איתן
תציג מה שאתה רוצה, אבל תן לי לשאול אותך. אתה לא רוצה לענות, אל תענה. באים ואומרים לנו: חברים יקרים, אם אתם רוצים חוקה מתקדמת, שמביאה בחשבון את המציאות העולמית, את האמנות הבין-לאומיות, ארגון העבודה הבין-לאומי, האמנה הכי חדשנית של האיחוד האירופי, נפתח את האיחוד האירופי ונמצא שיש שם ארבע זכויות ייחודיות לנושא העובדים, שהן מעוגנות באמנה. אם אתם רוצים לעשות חוקה מודרנית, נכונה, הוגנת וצודקת, אנא מכם, תכללו את ארבעת הדברים האלה כזכויות מיוחדות, חוקתיות, מוצמדות לארגוני עובדים. הם רוצים ארגוני עובדים, גם אם יהיה כתוב איגודי עובדים, הם כבר הסכימו להסכים. מה אתה אומר?
אוריאל לין
הערה כללית. אנחנו צריכים להבין שאנחנו עוסקים כאן בחוק-יסוד--
איל זנדברג
בחוקה.
אוריאל לין
--כפי שאנחנו יודעים, הפרשנות שלו תיעשה על-ידי בית-המשפט העליון. בסופו של דבר, אנחנו צריכים להבין, שכל מונח ומונח כאן, כפי שאנחנו יודעים, נותן שיקול דעת רחב לפרשנות אופרטיבית מהותית של בית המשפט העליון. ברגע שאני רואה כאן דבר שכתוב: "לכל תושב הזכות לקיום בכבוד", אני שואל, לאיפה זה יכול להוביל ולאיזה אחריות כספית ותקציבית זה יכול להוביל.

לנושא הקונקרטי. כשמדובר על כל ארבע הזכויות האלה, הן מתגלמות במה שנאמר כאן, בזכות לעבודה או בזכות העובד לעבודה. יש כאן שלושה מישורים נפרדים: מישור אחד, זכויות העובד כלפי המעסיק, הרי העובד לא עובד במקום ערטילאי, יש לו יחסי עבודה והזכויות שלו באות לידי ביטוי בעיקר כלפי המעסיק. מישור שני הוא רשויות המדינה, כי חלק מהזכויות שאנחנו מדברים עליהן הן גם, חופש המדינה להגביל או שלא להגביל, או לתעל וכן הלאה. מישור שלישי הוא כלפי כל העולם. צריך לבחון את הצעת החוק הזאת במשמעותה האמיתית בשלושת המישורים האלה.

כשאנחנו מדברים במישור היחסים מול המעסיק, חייב להיות איזון אמיתי וחייבת להיות הוגנות. מה שבעצם מתפתח כאן בחקיקה, ואנחנו כולנו בעד זכויות העובדים, הפתרון הוא תמיד להעמיס יותר על המעסיק, למצוא פתרון שאנחנו רוצים לשפר בזכויות העובדים, כשהדרך הקצרה ביותר היא, להעמיס דבר נוסף על המעסיק.

אני רוצה להזכיר לכולנו, שחוץ מזה שאנחנו מאוד מכבדים את זכויות העובדים, יש בעלי עסקים, לא חברות ענק, חברות קטנות, מעסיקים קטנים, שבונים את העסק שלהם במאמץ רב מאוד, בהשקעת עבודה אדירה, בסיכון כספי גדול, ואנחנו תמיד צריכים לחשוב כמה אנחנו מעמיסים עליהם, משום שהם לא פחות חשובים מהעובדים. העובד השכיר, בעיני על כל פנים, לא יותר קדוש, וזכויותיו לא יותר קדושות מאשר בעל העסק העצמאי, שבהרבה מקרים תרומתו לחברה ולמדינה היא חשובה מאוד.

איזון שני, והוא לא נוגע לנושא שמדובר. למשל, איזון של חובת העובד, שמעתי את זה עכשיו, מול זכותו לעבודה. הוא נוגע בעצם לשאלה איזה זכויות אתה נותן למי שלא עובד. משום שאם על אדם מוטלת חובה לעבוד, ואנחנו רוצים שאנשים שיכולים לעבוד יעבדו, והם לא עובדים, ברור שהזכויות הסוציאליות האחרות שניתנות להם יהיו פחותות. יש חובה בסיסית לעבוד, שאתה אתה לא מקיים אותה, אתה לא יכול להגיד למדינה שאתה רוצה לקבל קיום בכבוד, כשאתה יכול לעבוד.

העניין של התארגנות, אדוני היושב-ראש- - -
היו"ר מיכאל איתן
אוי ואבוי למי שמתקיים מהקיום בכבוד שהמדינה נותנת לו.
אוריאל לין
אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה הקיום בכבוד.
היו"ר מיכאל איתן
מה שלא יהיה.
אוריאל לין
יש לא מעט שמתקיימים מזה.
היו"ר מיכאל איתן
זה רצפה.
אוריאל לין
מאחר שראיתי פה את הטיוטה- - -
רות בן-ישראל
הטיוטה היא הצעה שלי.
אוריאל לין
גם אני הייתי מעביר טיוטות, אם הייתי יודע שאפשר להעביר טיוטות.
אליעזר כהן
אתה תמיד יכול להגיש לוועדה. כל אחד יכול להגיש לוועדה.
אוריאל לין
אני חושב שאין איזה צורך לקבוע זכויות התארגנות מיוחדות לעובדים על פני זכות התארגנות של כל תושב או אזרח אחר. לכל אחד יש זכות להתארגנות לקדם את האינטרסים שלו וכל הקשור בכך, ואין שום סיבה ליצור זכויות מיוחדות של התארגנות. ההפך הייתי אומר.

אנחנו מקדמים בברכה, כנציג המעסיקים אני מדבר, הגדרה של זכות ההתארגנות של העובדים, שכן במדינת ישראל הגענו לכיוון ההפוך, צמצמנו את זכות העובדים להתארגן. בשביל מה? בשביל להגן על הסתדרות העובדים הכללית. זה מה שעשינו. בפסק דין מפורסם מאוד, פסק דין עמית, צמצמנו את זכויות העובדים להתארגן.
ערן גולן
צריך לדעת מה העובדות.
אוריאל לין
זכות ההתארגנות של העובדים, אני מוסיף גם התאגדות כישות משפטית נפרדת, הוגבלה במדינת ישראל, ועל כן אני בעד חופש מוחלט של התארגנות והתאגדות של העובדים, ולא בדרך שנגיד: עכשיו נציב לכם 10 תנאים או 20 תנאים, ואם אתם לא עומדים בזה, אתם לא יכולים להיות ארגון עובדים. למה? כדי שאי אפשר יהיה להקים ארגון עובדים שמתחרה בהסתדרות העובדים הכללית. זו הכוונה האמיתית. וכאן יש שגיאה חמורה, ואני מקדם בברכה התארגנות חופשית של העובדים באופן מוחלט, כפי שאפשרי לכל אזרח.
היו"ר מיכאל איתן
עצור כאן. יש כאן טענה, לא כל כך ירדתי לעומקה, אבל איזו מין מטבע לשון שאני כבר מתכופף ונכנע לה, כי זאת זכות קדושה, זכות להכריז שביתה.
אוריאל לין
אני מגיע לזה. האמן לי. ועוד איך אני מגיע לזה. זה אחד הדברים החשובים ביותר. רק תרשה לי לגמור את העניין של ההתארגנות. השאלה כאן היא לא בזכות העובדים להתארגן- - -
היו"ר מיכאל איתן
כבר נמאס לי, אני כבר לא רוצה לדבר על המושג התארגנות. אני פירקתי את זה לארבע נקודות.
אוריאל לין
משפט של חמש מילים מותר לי?
היו"ר מיכאל איתן
כן, חמש מילים. 10 מילים.
אוריאל לין
מי הארגון היציג, זאת השאלה. זה הכול. לא הזכות להתארגנות. מי הארגון היציג, ועל זה צריך לעבוד. תרשה לי לחזור להתארגנות, אני אפרט יותר.

אנחנו מקדמים בברכה הגדרה בזכות יסוד של חוק זה, משום שהזכות לשביתה בישראל הגיעה למעמד שהוא מעל לזכות חוקתית, משום שהזכויות החוקתיות שלנו בישראל הן מוגבלות בתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש.
היו"ר מיכאל איתן
הבנו. אתה מסכים שהזכות לשביתה תרד לרמת זכות חוקתית, כי היום בעיניך היא זכות על. הם אומרים: תעלה, אתה אומר: תרד.
אוריאל לין
אני צריך לשכנע.
היו"ר מיכאל איתן
שכנעת.
אוריאל לין
לא שכנעתי.
היו"ר מיכאל איתן
שכנעת. אין על זה ויכוח. נגמר הוויכוח.
אוריאל לין
לא נגמר הוויכוח. אני אביא דוגמה.
היו"ר מיכאל איתן
אל תיתן דוגמה. תעזוב את זה. תעזור לי.
אוריאל לין
אני רוצה לשכנע בכמה נקודות.
היו"ר מיכאל איתן
כולם משוכנעים בזה.
אוריאל לין
אדוני, לא ייתכן שאני לא אוכל להשלים דבר חשוב ביותר, לא תיאורטי.
היו"ר מיכאל איתן
יש לך עוד שתי דקות, תגיד מה שאתה רוצה.
אוריאל לין
תודה רבה. היום בשביתה משתמשים למטרה ברורה, לפגוע בציבור הרחב, כדי שהציבור הרחב יפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות. איפה זכויות הציבור הרחב, כמו שהיה בבאר-שבע לדוגמה, כאשר החליט בית-הדין עכשיו, שאי אפשר לתת תחבורה חלופית, משום שאם ייתנו תחבורה חלופית, הלחץ על הציבור הרחב ירד? זו תפיסה מעוותת, תפיסה בלתי נכונה, ואנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים של הציבור הרחב כל אימת שמפעילים את זכות השביתה.
היו"ר מיכאל איתן
שאלתי אותך מה עם הזכות לנהל ולהתקשר בהסכמים קיבוציים?
אוריאל לין
זאת זכות בלתי מעורערת, היא יכולה להינתן רק לארגון יציג, שכן מדובר בהסכם עבודה קיבוצי.
היו"ר מיכאל איתן
הבנתי. תכף נדבר מה זה ארגון יציג.
אפרים זילוני
מה זה יציג?
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, עם הכבוד לך.
אפרים זילוני
צריך שתהיה איזו שלמות.
היו"ר מיכאל איתן
תהיה שלמות, תן קודם כול להגיע לדיון. השארתי את העניין בצריך עיון, ותן לי להתקדם, עוד לא סגרתי את הישיבה. מה עם הזכות לא להצטרף, להיכנס ולצאת מארגון עובדים.
אוריאל לין
חייבת להיות אפשרות לכל עובד להצטרף לארגון עובדים ללא שום ערעור, בגלל סיבה פשוטה, משום שארגון העובדים מתיימר לייצג אותו באינטרסים האישיים הישירים שלו ביחסי עבודה.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין, השאלה היא כרגע לא באמירה שלך, כי אתה לבד דיברת קודם על רמות שונות, אנחנו מדברים כעת ברמה חוקתית. האם, לדעתך, הזכויות שעליהן אנחנו מדברים – דיברנו על שלוש עד עכשיו, ועכשיו הרביעית, הזכות לעובד להשתתף בשביתה או הזכות שלו שלא להשתתף – האם ארבע הזכויות האלה צריכות להיות מעוגנות בחוקה – על ארגון יציג תכף נדבר – בהנחה שפתרנו את הבעיה של הארגון היציג? האם לדעתך ארבע הזכויות האלה צריכות להיות מעוגנות בחוקה?
אוריאל לין
לדעתי, כן.
היו"ר מיכאל איתן
גמרנו את הוויכוח.
אוריאל לין
אני לא מתווכח, אני רק מציג עמדה. אני מתווכח?
היו"ר מיכאל איתן
כן, כולכם מתווכחים. אם הייתי מתווכח על הזכות להתארגן, כן או לא, לא הייתם גומרים כאן גם בעוד שמונה שנים. אתה נגד הזכות להתארגן, הם בעד הזכות.
אוריאל לין
מי אמר שאני נגד? אני בעד. אמרתי בצורה ברורה שאני בעד זכות התארגנות מוחלטת.
רות בן-ישראל
מסיבה אחרת מאשר כולנו.
היו"ר מיכאל איתן
אני מחפש מתנדב, שמאמין במה שהוא אומר, שיאמר, מדוע להוריד אחת מארבע הזכויות המפורטות.
יוסי גטניו
אני רוצה להוריד את כולן. כשאנחנו מדברים בזכות חוקתית, אנחנו צריכים לדבר במונחים כלליים וכוללניים. אין מה לעשות, כי יש חוקים אחרים שהם ספציפיים, שהם מתחת למרכיבים החוקתיים, מתחת לעיקרון החוקי. לכן, כמו שבאמנות ILO, קיימת זכות ההתארגנות, ואני לא מקבל את הגישה של אוריאל לין, אני לא רוצה לפתוח ויכוח, צריכה להיות זכות התארגנות ספציפית לנושא עבודה.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו, אבל אתה מוחק את כל תוכנה.
יוסי גטניו
אני חושב שזכות ההתארגנות- - -
היו"ר מיכאל איתן
מה היא צריכה לכלול לדעתך?
יוסי גטניו
יש לי עוד קצת אוויר בריאות, תן לי להתקדם. תודה. זכות ההתארגנות, שמוכרת במשפט העמים, מוכרת באמנות הבין-לאומיות, לא צריכה להיות מפורטת בתת סעיפים של זכויות משנה, כמו זכות השביתה. זכות השביתה, כמו שאמרו פה, זה אמצעי להשיג את הזכות ההתארגנות, ולכן, על-פי אמנות ה-ILO ומשפט העמים, אנחנו צריכים להישאר ברמה כוללנית של זכות ההתארגנות בתחום העבודה. נקודה. לא לפרט.
היו"ר מיכאל איתן
בלי שאני אגלה לאף אחד, רק תלחש לי באוזן, מה זה?
יוסי גטניו
יש חוקים, יש בתי משפט, שהם יפרשו. אנחנו יודעים על מה מדובר.
היו"ר מיכאל איתן
הבנתי. החוקה לא תקבע, גם המחוקק לא צריך לקבוע. זה יהיה סוד, סוד צבאי.
איל זנדברג
הוא אמר שהמחוקק – כן.
יוסי גטניו
מה זה עקרונות משפט העבודה? אלה דברים כללים. אתה לא קובע פה חוק, אלה לא תקנות, זו חוקה.
היו"ר מיכאל איתן
אם היית אומר לי: מיכאל איתן, אני קובע את זכות ההתאגדות הכללית, אני מבין את ההגיון. אתה אומר שיש זכות התאגדות כללית, וכל דבר ספציפי שנוגע לנושא העבודה אתה משאיר לרמה של המחוקק, הוא יכול לתת זכויות, להוריד זכויות, יש דינמיקה, אלה נושאים שיש להם התפתחויות מהירות מאוד, זה בכלל לא ראוי להיכלל במשהו חוקתי שהוא יותר צופה פני עתיד וברמה הכללית ביותר, הייתי מוחה לך כפיים, או מקבל או לא מקבל, הייתי מבין את ההיגיון, אבל אתה אומר אחרת, אתה אומר לי: אני ממציא מושג חדש, תהיה התאגדות, ויהיה כתוב: ראה גם התארגנות, זה נוגע לעולם העבודה.
יוסי גטניו
לעולם העבודה וגם לעולם המעסיקים.
היו"ר מיכאל איתן
התארגנות, קרי, הזכות להתארגנות, ויהיה כתוב: כל התאגדות בעולם העבודה קוראים לה התארגנות. למה חשוב שזה יהיה? בוא נמחק את זה. המחוקק יקבע את הזכויות, את החובות, את כל מה שאתה רוצה, בלי שיהיה כתוב המשפט, סליחה על הביטוי, המטומטם הזה "התאגדות בעולם העבודה זה התארגנות". זה משפט אידיוטי כשלעצמו. מי צריך אותו?
יוסי גטניו
יש פה די תכנים משפטיים.
היו"ר מיכאל איתן
תגיד לי מה הם. אתה לא מסוגל להגיד לי.
יוסי גטניו
אני לא יכול לתת פה את כל התורה. המושג הזה מתבסס, זה לא דבר מסתורי, זה דבר ידוע.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא צריך את זה.
יוסי גטניו
אתה מתנגד לזה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מתנגד, אני מנסה להסביר את ההיגיון. אם, על-פי גישתך, שאני לא פוסל, אתה לא צריך, לצרכים האלה, שום דבר, אתה תפעיל את המחוקק, המחוקק יקבע את ההסדרים וישנה אותם חדשות לבקרים, זה יכול להיות מקובל עלי, או כן או לא, אבל יש בזה הגיון. אם אתה שם בחוקה משהו, ואומר שלא תגלה מה זה, אני לא יודע איך לכתוב.
יוסי גטניו
אנחנו יודעים מה זה, כולם יודעים מה זה. כל מי שעוסק במשפט עבודה יודע מה זה.
היו"ר מיכאל איתן
זכות להכריז שביתה, זה כולל?
יוסי גטניו
כולל.
היו"ר מיכאל איתן
זכות לנהל הסכמים קיבוציים?
יוסי גטניו
מה שנאמר, כולל.
היו"ר מיכאל איתן
מה אכפת לך שאני אכתוב את, זה אם זה כולל? אתה אומר שיש יותר מזה, אתה רוצה אחר כך, שבית-המשפט ירחיב, לעולם ועד, כל מיני דברים. יגידו לי מחר כל מיני פיתוחים. אני לא רוצה. אני רוצה חוקה יותר ברורה, שיודעת מה שהיא אומרת, ולא אומרת מה שאתה אומר. מה שאתה אומר, בשבילי זה אסון, זה ביטול הכנסת. אין כנסת יותר. כי מי שמפרש חוקה זה לא הכנסת, זה בית-המשפט, ואנחנו במודע מוסרים לו סמכויות ענקיות להגבלת הכנסת, למחוק חוקים של הכנסת, אבל אנחנו לא מוכנים לתת לו את עולם העבודה, והוא יפרש מה זה עולם העבודה. כל חוק שהכנסת תחוקק פה, הוא יגיד שזה פוגע בעולם העבודה, תשאלו אפילו את יוסי גטניו. אני לא יודע מה זה עולם העבודה שיפסול חוקים של כנסת, שיפסול רוב שנבחר במדינה דמוקרטית. אני בעד שבית-המשפט יפסול חוקים של כנסת שנוגדים את החוקה, אבל אני רוצה שיהיה ברור לכולנו מה זו החוקה, באיזה תחום יש לו שיקול הדעת, ושזה יהיה מוגדר. יש לי ארבעה סעיפים, יש לו עדיין מרחב פרשנות די רחב, אבל לא עולם העבודה. אני הורס את הכנסת בשיטה הזאת.
יוסי גטניו
בעצם העובדה שאתה קובע זכות שביתה ברמת-על של חוקה, אתה מעלה את זכות השביתה לרמת זכות ההתארגנות, ולא נכון לעשות את זה. יש זכות על, וזאת זכות ההתארגנות. יש זכויות מפורטות. אם תלך בדרכך, תגיע לפירוט של כל ספר החוקים של מדינת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
מה פתאום. ארבע זכויות כתבתי, עכשיו יהיו עוד דברים שהמחוקק יקבע וישנה, אבל אלה זכויות, שעליהן כולם מסכימים כאן, וזה מראה שבכל אופן יש בהן ממש, ואנחנו צריכים לעגן אותן ולדעת, שעל זה אנחנו מגבילים את המחוקק. הוא לא יכול לקבוע חוקים שיפגעו בזכות לנהל הסכמים קיבוציים, הוא לא יכול לקבוע בחוקים, שימנעו כניסה או יציאה של עובדים, הוא לא יכול לקבוע חוקים- - -
מיכאל ויגודה
הוא יכול, בהתאם לפסקת ההגבלה.

(יושב-ראש הוועדה יצא, ממלא את מקומו כממלא-מקום היושב-ראש, חבר הכנסת אברהם רביץ)
אברהם רביץ
חבר הכנסת המכונה "צ'יטה".
אליעזר כהן
רבותי, הישיבה הזאת היא אולי ראשונה ליושבי השורות האחרונות, אבל עברנו בוועדה הזאת עשרות כמוה, ובכל ישיבה יש מומחה שמייצג את הנושא ויש הצוות שמייצג את הוועדה. בכל ישיבה זה כך הולך – כמה שעות אנחנו שומעים את דעתם של בעלי המקצוע, והאמינו לי, במרבית הישיבות יש יותר חברי כנסת ויותר פרופסורים. כתבתי לידידי, אוריאל לין, שזאת ישיבה לא אופיינית, כי יש יותר בעלי מקצוע מחברי כנסת ופרופסורים מייצגים. יש הפרופסורית האחראית על כל הנושא, והיא מייצגת יפה את האקדמיה, רות בן ישראל.

התפיסה של היושב-ראש, ואני לא מגן עליו, כבר קבענו את זה בינינו פה בוועדה, ועשרות דיונים מתנהלים כך, שהחוקה תהיה צרה ומצומצמת, ומתחתיה יהיו ערימות ספרים של חוקים רלוונטיים. אלה מילות רקע לכל החדשים בחדר.

לגופו של הנושא היום, עורכת-הדין חגית ברסטל מאוניברסיטת בר-אילן, היא ריכזה את הנושא, והיא הכינה מסמך עצום, יש גם מסמך מתומצת. מדוע אני מרים את המסמך הזה בידי אחרי שהיא הציגה את הנושא? מפני שאנחנו יודעים לזהות מוצר טוב. יש פה כמה הצעות של חוקות בעולם, בנושא שכולכם דיברתם עליו, בנושא של זכויות עובדים, ויש שתי הצעות, במקרה, אחרונות: האחת של דרום אפריקה, אושרה ב-1996, הייתי שם ושמעתי את השופטים שאישרו את החוקה הזאת, היא מדהימה, כמה שהיא ארץ העבדות והשחורים. החוקה של דרום-אפריקה היא מאוד מודרנית. לעומתה, חוקה עוד יותר חדשה, של האיחוד האירופי. זה דבר והיפוכו. שניהם דנים בדיוק באותם נושאים. מדוע זה דבר והיפוכו? מפני שהחוקה של דרום-אפריקה מקיפה את כל הנושא בעמוד אחד, והיא כוללת את כל הדברים, מר גטניו, כולל הדברים שאמרת, בוודאי הדברים שאוריאל לין אמר, ודאי הדברים שלך, רות בן-ישראל.

גם החוקה של דרום-אפריקה וגם החוקה של האיחוד האירופי פותחים בפסוק נגד עבדות. זה הדבר היחיד המשותף. משם ואילך, כל מה שחוקת דרום-אפריקה עושה, היא מעלה את הנושאים שמיקי איתן רשם על הפתק, הנושאים שכולכם הזכרתם. הם מתחילים בשלושה חלקים על דף אחד: חופש העיסוק, זה חוק יסוד שלנו, דרך אגב, הם כוללים: “Freedom of trade, occupation and profession”, הם נותנים שתי שורות על זה, והם כוללים כל מה שצריך בעניין. זו חוקה, אדוני. בקיצור ולעניין מסבירים את כוונת המחוקק.
אחר כך יחסי עבודה
“Labour relations – Everyone has the right to fair labour practices. Every worker has the right: to form and join a trade union; to participate in the activities and programmes of trade union; and to strike”. זה קיים. מדוע לקשקש כל כך הרבה?

אדוני, מר לין, בזכויות המעסיקים נאמר: “Every employer has the right: to form and join an employers’ organization; and to participate in the activities- - -“. בדף אחד הם נותנים לנו הצעה מצוינת שכוללת את כל מה שדיברתם בגדול.
אוריאל לין
פה יש איזון.
אליעזר כהן
אתם יודעים מה נעשה פה בחדר הזה? שמענו אתכם, אני הקשבתי לכם, ואני הולך להמליץ לוועדת החוקה, חברי חברי הכנסת, את הצעתה של דרום-אפריקה לכסות את הנושא, משום שהצעת האיחוד האירופי זה ברברת. מכל משפט של דרום-אפריקה הם עשו פסקה שלמה של הסברים, מה זה חופש התארגנות, מה זה הזכות לשביתה. אנחנו לא צריכים את ההסברים, כבר גמרנו בית ספר תיכון ועממי. בחוקה זה צריך להיות מתומצת.



אני עובד קבוע בוועדה, כמו חלק מעובדי הוועדה, וכל אחד מכם, לא רק רשאי, אנחנו מבקשים מכם שתכתבו לנו כל הצעה, כל רעיון וכל בקשה. אנחנו קוראים, מתעניינים, והצוות שמכין את הסיכומים קורא ומכניס את ההערות שלכם. לא רק שלא מזלזלים, זה חשוב מאוד לעתיד.
איל זנדברג
בסוף נכין נוסח, לא יהיו רק דיבורים.
אליעזר כהן
אני הולך להמליץ לוועדה את ההצעה שלי, לאמץ את הצעות דרום-אפריקה, שכוללות את הכול. תודה רבה.
נועה וגנר
חשוב לנו לשמור על המטריה שמדברת על זכות ההתארגנות. הפירוט, או שיהיה או שלא יהיה, אבל התוכן של הזכות הזאת חשוב, חשוב לדבר על זכות ההתארגנות. הזכות של העובדים לפעול במאורגן שונה מהזכות להקים אישיות משפטית אחרת שתפעל כתאגיד, כחברה, כשותפות, כעמותה. הזכות של העובדים לפעול בצורה מאורגנת היא זכות שונה. מאוד חשוב לי להבהיר את זה.
היו"ר אברהם רביץ
אין זכויות דומות לזכות ההתארגנות חוץ מאשר ראינו, כי יש זכות מוקנית.
נועה וגנר
הזכות של העובדים לפעול בצורה מאורגנת, להתארגן, לפעול, לקבל החלטות קיבוציות, להשפיע. עצם הזכות להתארגן, עצם הזכות לפעול במאוגד, אפילו בלי שאנחנו מקימים, לא צריך עדיין להקים את הישות המשפטית שתירשם כארגון, עצם הפעילות המאורגנת, עוד לפני שהם נרשמים כתאגיד, מסוג זה או אחר, היא חשובה והיא עומדת בפני עצמה.
אשר מאיר
דיברו פה על הייצוג של העובדים ועל הייצוג של המעבידים, ואוריאל לין דיבר קצת על מישהו אחר שהוציאו מן הדיון, שזה הציבור, ואני מסתכל בכל הדיונים, ויש אנשים שאינם עובדים, וככל שמעמיסים יותר על המעבידים זה פוגע גם במעבידים, אבל גם יוצר קושי לקחת עובדים. מי שצריך לייצג גם את האנשים שאינם עובדים ואינם מוצאים עבודה בגלל כל הסרבול- - -
היו"ר אברהם רביץ
האם אתה מדבר על המובטלים? מי אלה שאינם עובדים?
אשר מאיר
יש אנשים שאינם עובדים, או שהם מובטלים או שהם אינם בכוח עבודה רשמי, מכיוון שאין תקווה מבחינתם למצוא עבודה.
אברהם וייס-שרון
מי אלה? מקבלי הבטחת הכנסה?
אשר מאיר
יש אנשים שהזכות לעבוד נפגעת אצלם בגלל זכות העובדים. כפי שאוריאל לין הזכיר בזכויות עובדים, הוא דיבר על איזון. זכויות עובדים זה מאוד חשוב, העובדים צריכים זכויות. הזכויות של העובדים, אם יהיו כבדות, זה מכביד על מעבידים, זה מקטין את התעסוקה. זה ביקוש והיצע. כשמייקרים את הדבר, הביקוש יורד, יש פחות ביקוש לעובדים, יש יותר אבטלה, ולכן, מה שנוצר פה, שמעצימים את זכות העובדים, שזה דבר טוב בפני עצמו- - -
היו"ר אברהם רביץ
זה חידוש גדול מה שאתה אומר כאן. את הבנת את זה?
רות בן-ישראל
הבנתי, אני לא מסכימה.
אשר מאיר
אני לא משפטן.
היו"ר אברהם רביץ
אתה מתכוון שלא יהיה שכר מינימום, ואז מפעלים, במקום לעבור לירדן, יעבדו פה, ואז יהיו לנו עוד מקומות עבודה. למה זה נוגע לזכויות העובדים?
אשר מאיר
זכויות עובדים מותירות פה יתום שאין לו זכויות.
חנה זוהר
הזכות להיות מנוצל ועשוק.
אשר מאיר
אנחנו מדברים על כבוד העבודה. זה שבן אדם מקבל שכר נמוך, זה לא אומר שהוא עשוק. אנחנו אומרים שבעצם העבודה יש כבוד, אתם אומרים שלעבודה אין כבוד.
נסים זאב
או שיקבל שכר טוב או שישב בבית. זו המדיניות.
אשר מאיר
זו לא הזכות לעבוד, זו הזכות לא לעבוד.
היו"ר אברהם רביץ
אני מסכים שהעלית בעיה, אנחנו נתקלים בבעיה הזאת במיוחד בכפרים בגליל, בעבודות נשים שעבדו בתעשיית הטקסטיל בשכר מאוד נמוך. וברגע שהטילו את חוק שכר המינימום היו כמה וכמה מפעלים שעברו את הגבול, מכיוון ששם אפשר להשיג עבודה זולה, וחלק מהנשים הללו יש להן סידור לעבור את הגבול. מובן שמדינה ריבונית לא צריכה לנהוג כך שעובדיה, שמשוועים
ליום עבודה, יצטרכו ללכת למדינה אחרת. אבל אני לא בטוח שכדי לתקן את זה אנחנו יכולים לבוא אל העובדים ולמנוע מהם זכויות ולמנוע מהם להילחם עבור זכויות.
אשר מאיר
לא אמרתי למנוע, אמרתי איזון. מדובר על זכויות של עובדים, לא דיברתי נגד זכויות?
אברהם רביץ
אתה מדבר נגד חוק שכר מינימום. הדיאגנוזה שלך, נגיד שהיא נכונה, מה אתה מציע?
איל זנדברג
מה אתה מציע בחוקה?
אשר מאיר
למה לא חוברה חוקה כשיש מחוקק? כי צריך שיקול דעת לפי הנסיבות. היושב-ראש הקודם דיבר ואמר, שלמעשה זה כובל את הידיים של הכנסת. יש פה איזון חשוב מאוד, יש אנשים שעובדים, הם צריכים את הזכויות שלהם מול המעביד. מצד שני, יש אנשים שאינם עובדים, רוצים לעבוד ולא מוצאים עבודה.
היו"ר אברהם רביץ
אנחנו מכירים את הטבע האנושי. האם אתה חושב שאנחנו יכולים להעביר מסר כזה, שהעובדים, באופן וולונטרי, יוותרו על מאבק לשיפור מצבם? מי צריך לבצע?
אשר מאיר
אין חוקים. הוא יהיה רשאי וחופשי להביא בחשבון גם אנשים שעובדים וגם אנשים שאינם עובדים.
היו"ר אברהם רביץ
כיום יש מאבק גדול של ההסתדרות. חבר הכנסת פרץ רוצה להוביל מהלך שיעלה את שכר המינימום, והממשלה טוענת בפניו את הטענה שלך, שאם הוא יעשה מהלך כזה, יהיו עוד כמה עובדים שייפלטו משוק העבודה. זה הוויכוח שהתנהל, אבל זה לא יכול להסתדר בחוקה.
אשר מאיר
נכון, זה לא צריך להיות בחוקה, מכיוון שזה צריך להתאים למציאות.
עידו רכניץ
דוגמה נוספת למה שד"ר מאיר אומר. למשל, הסכמי השכר היום במגזר הציבורי מעניקים לעובדים תנאים, כמו קביעות, דרגות שכר וכדומה, שמחייבים את המעסיק הציבורי. הדרך היחידה שלו להימלט מהם, זה עובדי כוח-אדם. בזה יש פגיעה. ההסכם הקיבוצי של עובדי המדינה גורם לפגיעה בעובדים שלא בהסכם הזה. כלומר, אילו המדינה היתה יכולה להעסיק עובדים בלי קביעות, עובד מדינה בלי קביעות- - -
לאה ליברמן-בנדר
אפשר היה להרחיב את זה גם על עובדי קבלן.
עידו רכניץ
זכותה של המדינה להעסיק עובד בלי קביעות, ומשלמים לו יפה, 7,000 שקלים לחודש.
איל זנדברג
איך זה קשור לחוקה?
עידו רכניץ
אני רוצה לחזק את הדברים של ד"ר מאיר, זה לא רק שכר מינימום. ההסכמים של העובדים הקיימים פוגעים, או עלולים לפגוע, בעובדים שאינם מאוגדים.
היו"ר אברהם רביץ
מה אתה מציע שנאמץ בחוקה כמגבלה לחוקה?
עידו רכניץ
בדומה להערה שיש זכות שלא להיות חבר בארגון. התחולה של ההסכם הקיבוצי על כל העובדים, אלא אם כן אתה עובד כוח-אדם. צריך לאפשר למעסיק להשתחרר מהסכם כובל, שמאלץ אותו ללכת לפתרונות הרבה יותר גרועים. הערה שנייה, בהמשך למה שאמר אוריאל לין- - -
אברהם וייס-שרון
התאחדות המעסיקים מחווירה לידכם.
היו"ר אברהם רביץ
מותר להם להיות חיוורים.
עידו רכניץ
הערה לדברי ד"ר ויגודה. ההלכה מחייבת, ארגון או גילדה, לקבל אישור, לפי מה שכתוב בהלכה, של "אדם חשוב". אדם חשוב זה אדם שרואה את האינטרס הציבורי. כמו שאמר אוריאל לין, זה נכון, היום יש המעסיקים ויש העובדים, הציבור כמעט ולא מיוצג. בהערת סוגריים, בית-הדין לעבודה בעצם הוא הנציג של הציבור. לטוב ולרע הוא מייצג את האינטרס של הציבור, למשל, בצמצום ההיקף של הסכסוך והחיכוך בין המעסיקים לעובדים. יכול להיות שהמעסיק אומר שהוא מוכן לשביתה של שבועיים, והעובד מוכן לשבות חודשיים, והציבור אומר שתהיה שביתה של יום אחד ותגמרו. הייצוג של הציבור חסר, להביא את זה לפתחו של בית-המשפט, שאמור להתעסק בשאלות של חוקיות ולא בשאלות של אינטרס ציבורי, שזאת שאלה פוליטית. זה דבר בעייתי מאוד. אני לא חושב שבית-המשפט יכול להיות הגוף- - -
היו"ר אברהם רביץ
אתה טוען שאם זה ייכנס לחוקה, אתה שולל את האפשרות של בית-המשפט לענייני עבודה להפסיק שביתה מכל סיבה שהיא.
רות בן-ישראל
לא.
עידו רכניץ
אני אומר להעמיד את בית-המשפט כגורם שידון בתכלית- - -
היו"ר אברהם רביץ
אם אתה לא אומר את זה, אתה לא אומר שום דבר.
עידו רכניץ
להעמיד את בית-המשפט כמי שיחליט האם זו תכלית ראויה. בבית-המשפט, תכלית ראויה בהקשר הזה היא תכלית במובן הציבורי. האם בית-המשפט העליון הוא המוסמך להחליט מה האינטרס הציבורי? אני חושב שלא. צריכה להיות מועצה לענייני עבודה שדנה בעניין הזה.

(יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת מיקי איתן, חזר ותפס את מקומו כיושב-ראש)
אפרים זילוני
הוויכוח שהיה בהתחלה, התאגדות או התארגנות, הוא מיותר, אם כוללים את ארבעת האלמנטים שהצגת. זה מייתר את הוויכוח. אני חולק על אוריאל לין, על מנת למנוע את ההתארגנות, הוא מכניס זכות התארגנות לכל אחד, והרי מדובר כאן בארגונים שהם ייצוגיים, בגלל התוצאות שהארגון מעניק. ולכן, אם צריך להוסיף אלמנט נוסף, זה האלמנט של היציגות. אם החוקה לא רוצה להיכנס לעניין הזה, היא בהכרח משאירה את העניין לפרשנות של בית-המשפט העליון.
היו"ר מיכאל איתן
תציע לנו מה זה יציגות.
אפרים זילוני
לעניין יציגות, יש פסק-דין שנקבע בבג"ץ עמית. השופט זמיר קבע מה זה יציגות. מה שקורה, שעל מנת לנגח את ההסתדרות, אוריאל לין נותן חופש התארגנות לכולם.
היו"ר מיכאל איתן
מה הוא קבע? מה זה יציגות?
אפרים זילוני
הוא קבע מי יכול להיות בארגון עובדים יציג.
דן אורנשטיין
פסק הדין הוא מהו ארגון עובדים. יציגות קבועה בחוק.
אפרים זילוני
אני מקבל את הפסיקה שהתקבלה.
היו"ר מיכאל איתן
אותנו לא מעניין מה זה ארגון עובדים. אתה אמרת בעצמך, אני מצטט אותך, אמרת, שאם אנחנו מטפלים בארבעת הדברים האלה, אחד הדברים שנזדקק לו, אולי כן ואולי לא, אולי נצטרך לכתוב "זכות לארגון יציג". מה זה ארגון יציג, זה ייקבע בחוק, את זה אפשר להגיד. נשאל את עצמנו מה זה ארגון יציג, והחוק קובע היום. זה ארגון שמייצג את מרבית העובדים שעליהם חל הסכם.
רות בן-ישראל
בסעיפים 3 ו-4 לחוק הסכמים קיבוציים יש הגדרה מה זה ארגון יציג. כשמדובר בהסכם שיקבע את תנאי העבודה של מפעל אחד או אצל מעביד אחד, אתה צריך מינימום שליש מהעובדים שהארגון ייצג. זאת אומרת, שהוא ייצג את המספר הכי גדול של עובדים, ובלבד שזה לא פחות משליש. כשמדובר על הסכם קיבוצי כללי, בהקשר הזה מדובר על ארגון שמייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים, אין מינימום הכרחי.
איל זנדברג
הזכות החוקתית היא לארגון העובדים, ולעובדים, באמצעות הארגון. ארגון יציג או לא יציג, זו ממש סוגיה שמתאימה- -
היו"ר מיכאל איתן
מה פתאום, הפוך.
רות בן-ישראל
הוא יכול לנהל משא-ומתן ולהתקשר רק אם הוא יציג.
איל זנדברג
המחוקק יכול לקבוע מחר מה הוא ארגון יציג, הוא יכול לשנות את הכללים. החוקה באה להגביל את המחוקק שלא יפגע בזכות ההתארגנות של עובדים, שלא יפגע באפשרות שלהם לפעול באמצעות ארגון עובדים, ומשחקי הכוחות בין הארגונים השונים לא מתאימים לרמה של החוקה. זו נוקשות שלא תועיל לאף אחד.
רות בן-ישראל
המילה "יציג" יכולה להיות בחוקה, אבל מהו יציג, זה החוק קובע.
איל זנדברג
המחוקק יקבע מהי יציגות. המחוקק יקבע מחר שלארגון הלא יציג יש יכולת לעבוד?
רות בן-ישראל
המחוקק יקבע מתי ארגון הוא יציג, אבל החוקה אומרת שרק ארגון יציג יכול לחתום על הסכם קיבוצי.
איל זנדברג
נדמה לי שדווקא המסר החינוכי שאנחנו מפספסים בפירוט היתר, לטעמי, והמסר העיקרי הוא קודם כול: דע לך המחוקק, לעובד יש זכות בהיותו עובד, ביכולת שלו כעובד, הוא יכול להתארגן עם חבריו, אנחנו רוצים למנוע את הניצול שלו, הוא יכול להתאגד ולפעול, והוא יכול, באמצעות הארגון שלו, לא סתם לפעול, הוא יכול גם להפר הסכמים.
אפרים זילוני
אם הוא לא ארגון יציג, הוא לא יכול.
איל זנדברג
אני לא רוצה להיכנס לפירוט של מי יכול להפעיל את הכוח הזה. נדמה לי שזה פוגע דווקא במסר, גם החוקתי הפשוט וגם במסר החינוכי של ארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך למה לא. מדובר פה בדבר מאוד-מאוד ייחודי, שפוגע בזכויות ובכללי משחק מקובלים בעולם. כללי המשחק המקובלים בעולם, שאנשים פועלים על-פי ייפויי-כוח עבור אנשים אחרים, שאנשים פועלים בשם ארגונים שמקבלים רוב בהצבעה, שיש איזו זיקה בין האדם לבין הגוף שאותו הוא מייצג. לכן המילה "ארגון" בלבד לא משרתת את המטרה החוקתית. אנחנו באים כאן לתת מעמד חוקתי לדבר שפוגע בהסדרים קיימים, שמעוגנים במקומות אחרים בחוקה.
איל זנדברג
זה דבר שניתן לעשות בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
למה הם מפחדים? בדיוק מזה הם מפחדים. הם אומרים, שהם לא רוצים שהמחוקק יוכל לעשות אנדרלמוסיה ופיצול, ש-100 ארגונים יפעלו בשם הזכות הזאת. הם רוצים ליצור מצב שרק הארגון היציג. זאת אומרת, אם מחר אוריאל לין יציע הצעה בכנסת שכל ארגון שמונה 10 אנשים יוכל לנהל משא-ומתן לעצמו, החוק שהכנסת תקבל יהיה בלתי חוקתי. זה מה שהם רוצים. הם רוצים שהמחוקק לא יוכל לכתוב חוקים כאלה. אם אנחנו מקבלים את העיקרון של הארגון היציג, שזה עיקרון שונה מכל דיני החוזים והייצוג וההתארגנות, צריך להכניס אותו בחוקה. זה לא עניין שאתה יכול להשאיר למחוקק.

אני לא קובע, אני רק רוצה שנדע מה אנחנו אומרים. לא מקודש בעיני כל המוסד הזה של ארגון יציג. מצדי, שכל ארגון ינהל לעצמו, שיהיה פלורליזם, אני נגד ההגמוניה הזאת.
איל זנדברג
יש פלורליזם, ההגמוניה היא רק על הפעולה שלהם, שתיהפך לאמצעי.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן שיום אחד יהיה חוק שיבטל את כל העניין של הארגון היציג, ושכל אחד יעשה לעצמו.
איל זנדברג
היציגות נותנת כוח עודף לארגון היציג על פני ארגונים אחרים.
היו"ר מיכאל איתן
יהיה חוק שיבטל את הארגון היציג. ארגוני העובדים מפחדים שיהיה מצב של הפרד ומשול, ושהכוח העודף של המעסיקים יביא לכך שיפרידו את הארגונים, יחלישו אותם. כוחם של העובדים בהתארגנות.
איל זנדברג
זה לא ההפך? לכל ארגון כזה יהיה הכוח החוקתי, אם המחוקק יגיד שלא רק ליציג, אלא כל אחד.
היו"ר מיכאל איתן
הכוח הוא לא כוח מהחוקה, והוא לא כוח מהחוק. בסוף, הכוח הוא מהחיים ומהכוח. הכוח הוא מהכוח.
איל זנדברג
המטרה שלנו להחליש את ארגוני העובדים האחרים? חשבתי שלא. המטרה היא לא לעשות אנדרלמוסיה, שהמעביד יצטרך להתמודד עם שביתות מכל כיוון, את זה אנחנו רוצים להסדיר.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך מה המטרה. נגיד שיש ענף מסוים, יש בו 20 מעסיקים, והיום 51% מעובדי הענף מאורגנים, יש להם הכוח שלהם, אפילו 55%, 60%, 70%. ברגע שאתה קובע שאפשר לפרט, יכול להיות ש-10% יפתו אותם, בצורה כזאת או אחרת, בכלל לחרוג ולעבור לכיוון אחר, יתחילו לפצל את הרוב, לעשות כל מיני מחלוקות, והכוח הארגוני נעלם.
נועה וגנר
אם קבעת את זה כזכות יסוד, למה אתה מצמצם אותה על-ידי היציגות? הזכות החוקתית תהיה להתארגן, ואתה מצמצם אותה ליציגות.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אפשר להיתמם ולשחק בנדמה לי. אם אתם רוצים, תעשו את זה. אני יודע דבר אחד, שכאשר בן-אדם אומר לי כאן, לפני דקה וחצי, שהוא מסכים שתהיה זכות להיכנס להסכם קיבוצי, המילים "להיכנס להסכם קיבוצי" מחייבות. המילים האלה מחייבות, שיהיה ארגון יציג שייצג את כולם, אז אי אפשר בלי זה. אם רוצים להגיד לי: אמרתי, אבל לא התכוונתי, אני מבין. בואו נמחק, ולא יהיה.
איל זנדברג
זה מטעם מעסיק כלכלי ולא מטעם חוקתי של הגנה על זכויות יסוד. זה טעם אחר.
היו"ר מיכאל איתן
לא. זה הגנה על זכויות יסוד של רוב של 51%. האם לחייב 51% כדי שיהיה ארגון יציג?
רות בן-ישראל
לפי החוק הישראלי לא צריך 51%.
היו"ר מיכאל איתן
נגיד שאנחנו הולכים חצי דרך, אנחנו מעגנים את המילים "ארגון יציג" ומשאירים למחוקק לקבוע מה זה. זאת פשרה טובה.
איל זנדברג
חלק מהרשימה הזאת היא לא רק לארגון יציג, ההצטרפות בוודאי תהיה לכל הארגונים. ניהול משא-ומתן יהיה לכל אחד. מה שנשאר לנו זה, נשק השביתה והסכם קיבוצי מחייב.
אפרים זילוני
נשק השביתה הוא גם בידיו של הארגון היציג. אם אתה נותן לכל 10 איש להכריז, שתגיד המדינה- - -
איל זנדברג
המחוקק לא יעשה את זה, המחוקק רוצה שהמשק יתנהל. המחוקק לא יעשה דברים לא הגיוניים.
היו"ר מיכאל איתן
בזה צודק איל זנדברג, הוא אומר, לא מה שקובעים בחוקה זה ההסדר הסופי. הוא שואל: אתה לא סומך על המחוקק?
רות בן-ישראל
החוקה צריכה לכוון את המחוקק.
איל זנדברג
היא גם באה להגביל את כוחו כדי שלא יפגע במיעוט, בזכויות היסוד, לא כדי שיעשה כלכלה נכונה.
רות בן-ישראל
אני אחר כך א נסה לשכנע אותך.
היו"ר מיכאל איתן
אני אתכם, גם מבחינה משפטית טהורה יש כאן קונסטרוקציה שנוגדת את הכללים הרגילים.
איל זנדברג
אני לא בטוח שיציגות היא מרכיב שכיח בחוקות.
רות בן-ישראל
אם אתה לא קובע "יציג", אתה עושה אנדרלמוסיה בניהול המשא-ומתן, כי אם בין 100 עובדים, יש 40 בארגון א' ו-30 בארגון ב', אם אתה לא אומר שהסמכות לנהל משא-ומתן היא לארגון היציג, מחר א' ירצה לנהל משא ומתן ו-ב' ירצה לנהל משא ומתן, ואתה לא יוצא מזה.
איל זנדברג
נניח שאני לא אומר את זה בחוקה, אבל אני אומר את זה בחוק. השאלה, אם יש חשש שהמחוקק יבטל את זה.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת: תאר לעצמך שאוריאל לין יהיה בשלטון, אוטומטית הוא מבטל את זה. הפעולה הראשונה ביום הראשון, אם יהיה לו רוב.
אשר מאיר
אדם בודד הוא לא בשלטון.
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, זה לא התפקיד של החוקה. מה שעכשיו אמרת זה לב הוויכוח שלנו. אנחנו אומרים: האם אנחנו רוצים להמשיך ולתת לכל רוב מזדמן לקבוע דברים יסודיים, כן או לא, או שאנחנו אומרים שיש דברים שאנחנו רוצים להגן מפני רוב מזדמן. איזה ערכים? למשל, אם רוב התושבים במדינת ישראל, ברוב מזדמן, ירצו להפוך את מדינת ישראל מיהודית-דמוקרטית לחילונית-דמוקרטית, הם לא יוכלו, למרות שהם יהיו רוב, כי החוקה קובעת שהמדינה היא מדינה יהודית. למה? כי אנחנו רוצים להעלות את הערך הזה.
אשר מאיר
יש דברים מסוימים מעבר למחוקק, אבל לא כל דבר.
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, אני בכלל לא מבין את הוויכוח הזה. שאלתי קודם אם יש מתנדבים לפסול את אחת הזכויות, פחדת להרים את היד.
אשר מאיר
יש הבדל בין שלילת זכות לבין שלילה בחוק-יסוד.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא שולל שום זכות, אני קובע כאן ארבע זכויות.
אשר מאיר
זכויות ראויות בחוק רגיל.
היו"ר מיכאל איתן
שאלתי קודם אם לכלול בחוקה, ואף אחד לא אמר לא.
אשר מאיר
דיברת על שלילת הזכויות.
היו"ר מיכאל איתן
לא שאלתי אם מישהו רוצה לשלול את הזכויות, שאלתי אם מישהו רוצה לשלול בחוקה.
אשר מאיר
לא הבנתי.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו הבנת. נחזור אחורה, ועוד מעט נשמע מה יש לך להגיד נגד זה.
נועה וגנר
כשאנחנו מכניסים את גורם היציגות, זה כמו להגיד בזכות ההתאגדות, שיתאגדו רק באחת מצורות ההתאגדות המקובלות. זאת אומרת, אנחנו כבר מגבילים עכשיו בחוקה את הזכויות שבאופן רגיל החוק קובע. בשביל מה צריך לעשות זאת?
היו"ר מיכאל איתן
לכן זה צריך להיות בחוקה. בדיוק הסברת למה זה צריך להיות בחוק. צריך, או להתנגד או להחזיק בחוקה. או שאת מקבלת, ואת אומרת שאת רוצה שזה יהיה בחוקה, או שאת אומרת שאת לא רוצה את זה בכלל, שזה גם לא יהיה בחוקה, אז המחוקק יכול לעשות מה שהוא רוצה. זאת בדיוק השאלה.
נועה וגנר
זכות ההתאגדות באמת כוללת את ההגבלה הזאת? זכות ההתאגדות היא כוללת, היא פתוחה.
היו"ר מיכאל איתן
היא לא כוללת את הזכות להסכמים קיבוציים.
נועה וגנר
זכות ההתארגנות כוללת את- - -
היו"ר מיכאל איתן
אצלי, התארגנות והתאגדות זה אותו דבר. אני לא יודע מה זה.
יוסי גטניו
הזכות לנהל משא-ומתן.
נועה וגנר
עכשיו אנחנו מדברים האם מתאים לקבוע צורות בחוקה.
היו"ר מיכאל איתן
את מי את מייצגת?
נועה וגנר
את משרד התמ"ת.
אורנה גייל
אנחנו לא מגובשים בעמדה ממשלתית. זאת בדיוק הבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבטיח לך שעד שנעשה את החוקה תוכלו לגבש עמדה.
רון דול
אני היועץ של נציבות שירות המדינה, אני גם מייצג מעסיק, אבל גם את השלטון. אני חושב שהוויכוח שהיה עד עכשיו הוא ויכוח חשוב, איזה זכויות לקחת. הרי הזכויות קיימות, איזו מהם לכתוב בחוקה שמתגבשת, זה ויכוח חשוב.

כל זכות כזאת, ככל שהיא מפורטת בחוקה, היא צריכה לקבל את האיזון הספציפי ואת המגבלות הספציפיות.
היו"ר מיכאל איתן
בפסקת ההגבלה.
רון דול
מעבר לפסקה ההגבלה, שזה האיזון הכללי. אני אביא דוגמה. למשל, הזכות לשביתה היא זכות שהיא לא בלתי מעוגנת מבחינת החוק. זאת אומרת, מול זה צריכה להיות גם הזכות של המעסיק להתמודד עם השביתה. יותר מזה, צריכה להיות גם זכות השלטון לספק את השירותים החיוניים שאספקתם נפגעת מעצם השביתה, וכנ"ל, לגבי כל הזכויות ברשימה.
היו"ר מיכאל איתן
ההערות טובות, הן נלקחו לתשומת לב היועץ המשפטי, איל זנדברג.
משה בן-יוסף
יש לי שאלה איפה החוק עומד? בגלל העובדה שביקשתי את התנאים הסוציאליים שלי, פיטרו אותנו, אמרו שאנחנו המסיתים העיקריים.
היו"ר מיכאל איתן
אתם לא חברים בהסתדרות?
משה בן-יוסף
לא.
היו"ר מיכאל איתן
יש לכם הסכם קיבוצי, מישהו צריך להגן עליכם, אתם משלמים מס ארגון.
חנה זוהר
חברה לשירותי שמירה. יש הסכם קיבוצי.
רות בן-ישראל
אתם צריכים שארגון העובדים יגן עליכם.
היו"ר מיכאל איתן
אני אפנה אותך לכתובת של מי שצריך להגן עליך, מורידים לך מס ארגון כל חודש מהמשכורת, בכדי שאם יום אחד תיפגע, תהיה לך כתובת, יהיה לך ייעוץ משפטי, ויגידו לך אם אתה צודק או לא צודק. אני לא יכול לברר את זה כאן, זה לא נושא לדיון פה.
רות בן-ישראל
יכול להיות שזה הסתדרות העובדים הלאומית, יכול להיות ההסתדרות הכללית, השאלה, מי חתום על ההסכם.
חנה זוהר
הוא קשור במשהו לדיון. הנושא של היציגות מונע ממנו אולי להיות בארגון אחר.
אלון לוין
מה זאת אומרת? מי מונע ממנו להיות בארגון אחר?
איל זנדברג
כשאתה נותן כוח רב ליציגות, כולם רוצים להיות בארגון יציג ולא באחרים, ואין פלורליזם ביחסי עבודה. אם היציגות מקבלת כזאת כוח, כולם ירצו ללכת למי שהופך להיות מונופול. זאת המשמעות של יציגות ברמה החוקתית. אתם רציתם לעגן את זה בחוקה בשביל שלא תהיה אנדרלמוסיה, הנחתם שהמחוקק יבטל את היציגות, אבל יש אנשים שנפגעים מזה.
משה בן-יוסף
בגלל שחושבים שהבחורה שיושבת לידי מסיתה, זרקו אותה מהעבודה.
רות בן-ישראל
יש חוק במדינת ישראל, חוק הסכמים קיבוציים, שאומר, שמי שמפוטר בגלל הפעילות שלו בתחום המקצועי- - -
משה בן-יוסף
זרקו אותה מטעמים מקצועיים. יש לי פה תעודות מהמשטרה.
חנה זוהר
זו דוגמה מוחשית. אני מקו לעובד.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי בקשה ממך, עם כל הכבוד, זה לא הנושא ששייך לדיון. אני מבין שזאת הזדמנות טובה של קו לעובד להראות שהם מגנים על העובדים, ואני מברך אתכם על העבודה הברוכה שאתם עושים. את בתור פעילה בקו לעובד, את יודעת בדיוק איפה הכתובת, את יודעת שהאנשים האלה משלמים מס ארגון, את יודעת שהם זכאים להגנה משפטית במידה והפיטורים שלהם לא צודקים. אני מציע לך, שברגע שנצא מפה, תשאלי אותם בדיוק, תפני לארגון המקצועי שצריך לייצג אותם, תקשרי ביניהם, והם יקבלו עזרה משפטית. יותר מזה אני לא יכול לעשות כאן.
חנה זוהר
בכל אופן, אני רוצה לקבל רשות דיבור למשפט אחד. זו דוגמה מוחשית. יש הסכמים קיבוציים, ו-80% לא מקבלים את הזכויות שיש בהסכמים הקיבוציים.
רות בן-ישראל
זה סיפור אחר. אם לא היו הסכמים, הם היו מקבלים?
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, תני לה לדבר.
חנה זוהר
זה נוגע לנושא היציגות. הנגיעה ביציגות – עוד לא באתי עם נוסחה – היא צריכה להיות מאוד זהירה, כי האנשים האלה, ורבים כמותם, לא מוגנים, למרות שיש הסתדרות, שהיא הארגון היציג. אם יהיה להם יותר קל, והיום הם יותר חסומים, להקים ארגון אחר, שיוכל לייצג את עצמו, אז אולי תהיה איזו תחרות.
אפרים זילוני
קו לעובד יהיה הארגון היציג?
קריאות
למה לא?
חנה זוהר
יש לנו הפרשנות של ניצול המעסיקים, יש לנו הפרשנות השנייה, שגם פה צריכה להיות תחרות שתיצור רצון אמיתי, לא רק להרוויח דמי ארגון, אלא גם לתת עבורם את התמורה המלאה, והזכרת את זה.
אורנה גייל
בממשלה עדיין לא התגבשה עמדה סופית, אבל זאת בהחלט שאלה שהממשלה תתלבט בה, האם בחוקה צריך להג רק על זכויות הפרט או האם החוקה צריכה גם לכלול הגנה על הארגון, כמו למשל ארגון עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
כבר את מתחילה עם זה. מה את רוצה?
אורנה גייל
אני אומרת שאנחנו לא סתם יושבים פה, והפכנו את ועדת החוקה לאיזה דיון בזכויות וחובות מעבידים. זה שנשאיר אותם גם מחוץ לחוקה, זה לא אומר שהן לא זכויות יסוד וזה לא אומר שהחוקים לא מסדירים אותם. השאלה, האם בחוקה צריך להגן על פעולות של ארגון או רק על החופשים של הפרט. זאת שאלה שהממשלה צריכה להתייחס אליה--
עדנה ליברמן-בנדר
של מי השאלה?
אורנה גייל
--ואם הממשלה תגיע למסקנה שבחוקה לא צריך לכלול את העניין של הגנה על פעולת הארגון, אלא רק את החופש של עובד או של פרט להתארגן בארגון, זאת תהיה עמדת הממשלה.
עדנה ליברמן-בנדר
אמרת שאין עמדת ממשלה, אז אין.
אורנה גייל
אדוני שאל אם זה נכלל או לא. בהנחה שעמדת הממשלה, שכן צריך להגן על אותה פעולה של אותו ארגון עובדים, אז זה בהחלט צריך להיות מאוזן, גם הזכויות של עובד וגם זכויות של מעביד. זכויות של מעביד להתארגן בארגון מעבידים לדוגמה, להשבית התקפי או מגן בצורה מאוזנת, או הספקת שירות חיוני, מה שרון דול אמר.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לומר לך שהנושא של היות הגוף המשפטי, שאינו בן-אדם, מושא בחוקה, הוא חל גם בנושאים אחרים, הוא לא רק פה.
אורנה גייל
בהקשר הזה, זה רק ארגון העובדים.
היו"ר מיכאל איתן
אני דיברתי רק על ההקשר הזה? דיברתי גם בהקשרים אחרים.
איל זנדברג
למשל בקניין, לתאגיד יש זכות קניין.
עדנה ליברמן-בנדר
איפה האיזון בזכות הקניין למי שאין קניין?
היו"ר מיכאל איתן
האם אפשר לפגוע בזכות קניין של תאגיד?
אורנה גייל
אדוני, אני מוכנה לדון בשאלה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
אני גם מוכן לדון, אני אפילו כבר דנתי בה. מה שאני מנסה להגיד, שהשאלה על מקומם של תאגידים תעלה כאן בהקשר יותר רחב.
אורנה גייל
אם אתה חבר במפלגה, פעולת המפלגה לא מוגנות בחוקה.
היו"ר מיכאל איתן
מי אמר לך?
אורנה גייל
תשאל את היועץ המשפטי שלך.
איל זנדברג
תלוי איזה פעולות.
אורנה גייל
בנוף הקיים, מה שמוגן זה, החופש שלך להתאגד במפלגה. פעולות המפלגה לא מוגנות במישור החוקתי.
היו"ר מיכאל איתן
על מה את מדברת? איזה מעשיות?
איל זנדברג
הקניין שלה למשל כן מוגן.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, איזה מין דיבורים אלה? חוק המפלגות נותן זכויות ייחודיות רק למי שרשום כמפלגה, לאף אחד אחר לא, לא לאדם, לא לתאגיד, לא לכלום, רק למפלגות.
אשר מאיר
רצית להחזיר את השעון אחורה. אני כלכלן ולא משפטן, אני מדבר על מה שיש במשפט באופן מעשי. זכויות העובדים פוגעות בזכות לעבוד. במקום שיש זכויות עובדים חזקות, יש הרבה יותר אבטלה.
קריאות
- - -
אשר מאיר
צריך איזון ראוי בין הזכויות של אלה שעובדים ואלה שרוצים לעבוד, דבר שצריך להיות לשיפוט המחוקק, ולא בחוק-יסוד.
היו"ר מיכאל איתן
מה לא יהיה בחוקה?
אשר מאיר
כל העניינים של זכויות השביתה.
היו"ר מיכאל איתן
למה זה קשור לזכות השביתה?
אשר מאיר
בין היתר.
היו"ר מיכאל איתן
אתה אומר שיש מדיניות מקובלת של ארגוני עובדים להגן על האנשים המאוגדים בארגוני העובדים, ולכן הם דואגים לתנאי שכר יותר טובים ולשכר מינימום, כתוצאה מזה, להערכתך, קטן הביקוש לעובדים, עלויות הייצור גבוהות, קטן הביקוש לסחורה, התוצר יורד, יש פחות עובדים, יש יותר מובטלים, למובטלים אף אחד לא דואג, ובלבד ששכר המאורגנים יעלה כלפי מעלה. זה מה שאתה אומר.
רות בן-ישראל
הוא רוצה שכולם יהיו עובדים עניים--
יוסי גטניו
שוויון...
רות בן-ישראל
--וגם ירוויחו פחות משכר מינימום.
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל איתן
מחר בבוקר, כל מה שאתה רוצה, עם כל הכבוד לך, שלא יהיה שכר מינימום. זה מה שאתה רוצה.
אשר מאיר
אני רוצה ששכר המינימום יהיה נתון לשיקול דעת של הכנסת, שהתיקון לא יהיה בחוק יסוד.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, הכנסת תקבע. זה מה שיהיה. מה זה שייך לזכות השביתה? זה לא שייך ישירות לזכות השביתה. זכות השביתה יכולה להיות גם בגלל דברים אחרים, לא רק בגלל זה. אתה רוצה למחוק טוטלית את זכות השביתה.
אשר מאיר
מהחוקה- - -
היו"ר מיכאל איתן
עזוב עכשיו את המובטלים. אם העובדים רוצים לשבות, אני לא נוקט עמדה, אני רק מנסה להראות שבזכות השביתה נעשה שימוש רחב בהרבה מאוד נושאים, לא בהכרח רק לעניין של רמות השכר לשכר המינימום, זה אחד הנושאים. יש להם שביתות על רמות שכר גבוהות מאוד, רמות שכר בינוניות, רמות שכר נמוכות. זה לא קשור לסוגיות שאתה מדבר עליהן, יש דברים שלא קשורים, דרך אגב, לנושא של שכר. למשל, אם מחר יבטלו את פיצויי פיטורין, תהיה להם זכות לשבות? אם יבטלו את ההבראה, אם ישנו את החוק וירצו להעביד אותם יותר שעות. השאלה, אם יש או אין.
אשר מאיר
לא בחלק החוקה.
היו"ר מיכאל איתן
אני אתרגם את מה שאתה אומר, ואני אנסה גם לעזור לך. הבן-אדם הזה צודק בדבר אחד, אני לא מוכן לתת זכות שביתה, למשל, בעד שכל פועלי העולם יתאחדו, וב-1 במאי אנשים ילכו ברחובות ויגידו שהם לא הולכים לעבודה. מחר זה יהיה ב-2 במאי, ב-3 במאי וב-4 במאי. יגידו: שבוע עבודה בין-לאומי, פעם למען העבר, פעם למען העתיד, פעם למען ט"ו בשבט. השאלה, אם אני נותן זכות שביתה כזאת, ולא יכולים להגביל אותה. לאיזה מטרות זכות השביתה נועדה.
נועה וגנר
היא נועדה בשביל לשמור את זכות ההתארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
מה שעולה מהשאלה שלו, אתם צריכים לתת על זה תשובה כשנגיע להצעות של ניסוח.
מיכאל ויגודה
המשמעות של מה שאנחנו שומעים היא זו: לומר שזה לא צריך להיות בחוקה, זכות השביתה או זכויות עובדים אחרות, זה אומר שמחר הכנסת יכולה לחוקק חוק שבו ייאמר שאסור לשבות בכלל. אני מאמין שגם אתה סבור שזה דבר לא רצוי, כי גם אתה סבור שיהיו סיבות- - -
אשר מאיר
למה הציבור יבחר בנציגים שיגידו דבר כזה?
היו"ר מיכאל איתן
למה הם בוחרים בנציגים שלא רוצים נישואים וגירושים אזרחיים? למה יש בגישה של רוב חברי הכנסת כאן רצון לשמור על נישואים וגירושים כערך שייעשו על-פי דין תורה, כערך שישמרו עליו גם מפני הרוב? הרוב ירצה אחרת.
אשר מאיר
אני לא יודע.
נסים זאב
אני לא בטוח שהרוב לא רוצה להתגרש ולהתקדש כדת משה וישראל.
היו"ר מיכאל איתן
הרוב רוצה, אבל רוב חברי הכנסת מוכן לשריין בחוקה נגד הרוב הזה, שלא יהיה שינוי.
נסים זאב
אין רוב בכנסת.
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר כעת על החוקה. יהיה רוב בין חברי הכנסת שיאמר שגם אם יהיה יום אחד רוב בכנסת, רוב רגיל, לשנות חוק ולקבוע שנישואים וגירושים לא יהיו על-פי דין תורה, החוק הזה יהיה בטל, לא יכול לעבור, זה נגד הרוב. החוקה תקבע שזה לא יכול לעבור. זו דוגמה לערך. מאחר ואנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית, אנחנו אומרים שערך כזה אתה יכול לבטל, אבל כשתשנה את החוקה, אתה לא יכול לבטל את זה ברוב רגיל. אותו דבר אומרים כאן: זכות שביתה ככלל, צריך לסייג אותה, זה לא סתם זכות שביתה, אפשר לקבוע אותה, ורוב רגיל לא יוכל לשלול אותה. אם מחר יהיה במקרה רוב קפיטליסטי. אומרים לו, לרוב הקפיטליסטי, אתה רוצה לשנות את זה, תביא הסכמה יותר רחבה, של 70 חברי כנסת, תשנה. אין 70 חברי כנסת, אתה לא יכול לשנות. אתה לא לוקח את זכות השביתה ב-40 או בשניים נגד אחד או בשמונה נגד ארבעה ואפילו לא ב-61 נגד 59. אתה רוצה לקחת את זכות השביתה, תביא 70 חברי כנסת. אותו דבר כשאתה רוצה לבטל נישואים וגירושים על-פי ההלכה, תביא 70 חברי כנסת, תבטל, ב-61 אתה לא יכול לבטל. זאת המשמעות של החוקה, לקחת כמה דברים שחשובים לציבורים מסוימים, שיכול להיות שהם במיעוט, אבל אומרים שזה כל כך חשוב להם, שאנחנו נותנים להם הגנה, אבל לא מוחלטת. אם באמת יהיה רוב רציני, שיגיד שאנחנו לא רוצים יותר לשמור על זה, יביאו 70 חברי כנסת ויבטלו את זה.
איל זנדברג
למרות שהדיון ארוך ופורה, יש נקודה אחת מאוד חשובה שלא הוזכרה כאן בכלל, הנושא של תנאים הוגנים בעבודה. זאת נקודה מאוד משמעותית. דבר שני, הביטוי "הזכות לעבוד", כפי שאני מבין מהדיון פה לא ייכנס לחוקה ככזה, אלא יהיה הפירוט הארוך והמרובה שדובר עליו פה. לגבי זכויות מעבידים, זו נקודה נוספת שהוזכרה כאן, ננסה לתת לזה ביטוי בנוסח, אבל זו גם היתה נקודה שהיה ראוי לקיים עליה דיון. יש שתי נקודות שלא הוזכרו פה: האחת, תנאי עבודה הוגנים, והשנייה, זכויות מעבידים. זכויות מעבידים, האם בכלל צריך לכלול, באיזה צורה, יש חוקות שעושות, חוקות שלא עושות, ו"הזכות לעבוד" כביטוי לא יהיה כלול.
היו"ר מיכאל איתן
יש פה נציגי מעבידים?
שלומית יניסק
אני מדברת בשם לשכת עורכי-הדין. בהקשר לדברים שנאמרו, אם מסתכלים על סטטיסטיקות, ורואים עד כמה הארגון היציג מייצג, רואים שיש קבוצה ניכרת, עם כל החשיבות, ואין לי מילה רעה, אני מסכימה עם כל הדברים שנאמרו כאן על חובת ההתארגנות ועל העובדה שזה יהיה בחוקה, צריך להתייחס בדיון שיוקדש לכך, מהם העובדים הלא מיוצגים, אם מדברים על 70%, ואז להחזיר את הדיון מחובת ההתארגנות, זכות ההתארגנות--
רות בן-ישראל
זו לא חובה, זו זכות.
שלומית יניסק
אני מסכימה.

--שהיא מרכיב מאוד חשוב, ולייחד דיון לזכויות בעבודה, שהן אינן הזכות להתארגנות, האם מדובר על קיום בכבוד פלוס, על תנאים הוגנים, ולראות איך אנחנו מעגנים בחוקה את הצדק החלוקתי, שייעשה באמצעות דיני העבודה. אם אתם יוצאים מנקודת הנחה ש-85% מכוח העובדים הם עובדים- - -
היו"ר מיכאל איתן
לא ביטלנו את הכנסת, אני רוצה להזכיר לך. צדק חלוקתי זה נושא שראוי להיות נידון במסגרת מערכות בחירות, בסדרי עדיפויות, וקבענו מינימום מסוים בדיון אחר.
שלומית יניסק
אם מדברים על חוקה ונושאים כמו שוויון, דיני עבודה זה כלי מצוין ליצירת שוויון, כי רוב רובו של העם הם עובדים, וזה אינטרס מדיני.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בטוח שכולם רוצים שוויון. אני למשל לא בעד שוויון, אני בעד שוויון הזדמנויות.
איל זנדברג
תנאי עבודה מינימליים, הולמים, האם זה משהו שמכניסים או לא.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה שוויון?
שלומית יניסק
לצאת מקצבאות לצורה של פרנסה הוגנת. בשביל מה אתה גובה מסים? אתה גובה מסים, כי אתה יוצר איזה צדק חלוקתי, איזה פיזור. במקום לגבות מסים ולהפעיל את המנגנונים האלה, יש לך מנגנון מצוין של עובד ומעביד, ובחלוקה הזאת אתה יוצר מנגנון יותר הוגן של שותפים לפעולה. צריך לחשוב, חוץ מחובת התארגנות, ואני מדגישה את זה, להקדיש ישיבה לענייני עובדים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא נרחיק לכת עד כדי כך.
שלומית יניסק
אתה מפספס, כי יש לך 70% שאינם מאורגנים. מה אתה עושה אתם?
איל זנדברג
בהצעות החוק של חברות הכנסת יולי תמיד ואתי לבני מדובר על הזכות לתנאי עבודה ושכר הוגנים. השאלה, אם הביטוי הזה יוצר בעיות, והוא מבטא השקפת עולם כלכלית, או שהוא כמו הרעיון של רשת ביטחון בסיסית, ולכן ראוי שיהיה, כי הוא מגן על זכות היסוד.
שלומית יניסק
זה נושא שצריך להקדיש לו. לא פתרתם בעיה של עובדים אם לא דנת בחובת ההתארגנות.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך מה פתרתי. נתתי לעובדים זכות להתארגן וזכות לשבות וזכות להיאבק על התנאים שלהם, וזה נגמר.
שלומית יניסק
הזכות הזאת קיימת גם היום.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, נעשה מנגנון של בוררות חובה, נבטל את השביתה, ניתן עוד פרנסה לעורכי-דין, והם יופיעו בפני בתי-הדין לבוררות חובה, ייצגו את העובדים, ונגמר העניין. אני מוכן, אולי זה פתרון טוב. אני לא יודע אם הוא ריאלי, אבל אני לא שולל אותו. לא שללתי אף פעם בוררות חובה, ובשירותים חיוניים זו היתה משאת נפשי כל חיי. אני לא רואה שזה מצליח.

תפיסת היסוד במערכת יחסי העבודה, שנותנים כוח לעובדים להתארגן, והם צריכים להיאבק על התנאים שלהם.
שלומית יניסק
זו אשליה שלא מתאימה לימינו.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, אני לא רוצה להשתמש בביטויים מעורפלים שבהם הכנסת תהפוך למשיסה פעם נוספת בידי בית-המשפט, כי בית-המשפט יגיד: תנאים הוגנים, ובעינינו זה לא הוגן. החוק הזה בטל. למה? אני רוצה לדעת מה אני עושה?
שלומית יניסק
עשית וי למצפון, אבל לא טיפלת בבעיה לעומקה.
היו"ר מיכאל איתן
אני נותן גם לחיים לעשות את שלהם. אני לא מטפל בחוקה בשום בעיה.
שלומית יניסק
אתה יוצר זכויות.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מטפל, אני רק קובע מהם כללי המשחק ואיך הבעיות האלה ייפתרו בעתיד. חלקן ייפתרו ברוב רגיל, חלקן ייפתרו ברוב של 61 חברי כנסת, וחלקן ברוב של 70 ומעלה. זה מה שאני קובע, אני מחלק אותן לקטגוריות. אני לא פותר שום בעיה בעולם. יש כללי משחק, יש כל מיני בעיות, בעיה א' – תלך לרוב רגיל, בעיה ב' – 61, בעיה ג' - 70. זה הכול . זו העבודה שלי. אני סדרן: זה לפה, זה לפה. תנאי שכר הוגנים, זה ברוב רגיל.
שלומית יניסק
למה אתה נותן זכות התארגנות?
היו"ר מיכאל איתן
אני יכול למנות לך 888,949 זכויות שאני יכול להעלות אותן גם כן, להגיד שהן חשובות, ולמה לא לעגן אותן ולמה לא לשמור עליהן. אני לא מעלה, אני לוקח כלים בסיסיים ושם אותם ברמה החוקתית. אם יצרתי כלים בארבעת הנושאים האלה, אני מאמין שהשאר ייפתר.

יש לי בעיה בזכויות החברתיות עם קביעת המינימום, ואני עוד לא יודע איך נצא מזה. גם שם אני לא מוכן שיהיו כתובים ביטויים סתמיים.
שלומית יניסק
בואו נדון בזה.
היו"ר מיכאל איתן
דנו בזה. לא נקיים דיונים אין-סופיים, נצטרך לחתוך באיזה שלב. שוב, כדי שנוכל לכתוב חוקה, הדיונים שעשינו מספקים, אני חושב שאני יכול לקחת דוגמאות ממה שכותבים אחרים, ממה שהשמיעו פה אנשים, ופחות או יותר נמצא את דרכנו. לא צריך עכשיו לקיים דיונים ארוכים, כולנו יודעים לאן יובילו הדיונים הארוכים, או לכלול את המשפט שמציעים לכל אזרח זכות לתנאי עבודה ושכר הוגנים, או לא לכלול את זה. או כן, או לא. בזה זה ייגמר. אני אאסוף את החברים שלי, אני אגיד להם: חברים יקרים, מה ששמענו בדיונים המוקדמים זה כך וכך, תרימו ידיים. תרצו שזה ייכלל – ייכלל, לא תרצו – לא ייכלל.
שלומית יניסק
והזכות לשוויון?
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו את באה עם הזכות לשוויון? אין לי צרות מספיק בלי זה?
שלומית יניסק
אני מנסה מכל מיני כיוונים להגיע לאותה תוצאה.
היו"ר מיכאל איתן
פה הייתי פותר את הזכות לשוויון בחמש דקות. יש לי בעיות עם זכות השוויון במקומות אחרים.
איל זנדברג
את מוזמנת לדיון על שוויון שיהיה במהלך החודש הקרוב.
יצחק קליין
הערה לנציגת לשכת עורכי-הדין, שאמרה שכולנו עובדים, אני רק רוצה לציין את העובדה שבישראל 48% בלבד ,מהאוכלוסייה בגיל כוח העבודה, עובד, זה נמוך בהרבה מכל מדינות ה-OECD. אמר פרופ' לין דבר פשוט, קשיחויות בשוק העבודה מגבירות את האפליה ומפלות את מי שאינו עובד.

נוכח הרשימה שהצגת – מה הם הדברים שיכולים להיות בעייתיים מבחינת הקשחת יתר של שוק העבודה? שאלת מי בעד ומי נגד. זכות עובד להתאגד, צריך להגן עליה. מבחינתי גם זכות העובד לשבות, יש מקום להגן עליה. איפה הבעיה? הבעיה, כאשר אנחנו מגיעים לארגונים, ומעלים ארגון א' נגד העובד, כמו האנשים שישבו פה, ונציג ההסתדרות לא כל כך מעוניין לטפל בבעיות שלהם.
אפרים זילוני
מי אמר לך?
יצחק קליין
אתה מקים את הארגונים האלה, דבר ראשון מול העובד, ודבר שני, מול האינטרס של הכלל. ובכל זאת צדקת כשאמרת מההתחלה, שעצם העובדה של הזכות להתאגד ולפנות למעסיק כאיגוד, גם צריכה להיות מוזכרת בחוקה. לכן הייתי מציע, שאם ייקבע בחוקה, ייקבע בחוקה שזכות ההתאגדות לזכויות של ארגונים לעובדים ייקבע בחוק. זה נותן לכנסת את הזכות לחוקק, כשצריך למשל הצבעה חשאית לפני שביתה וכן הלאה.
רות בן-ישראל
זה ממילא מותר. מותר להטיל הגבלות שעומדות בפסקת ההתאמה.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו נמצא את דרכנו בין הדברים שנאמרו פה. אני מודה מאוד לכולם.




הישיבה ננעלה בשעה 13:05

קוד המקור של הנתונים