ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 28/02/2005

פרוטוקול

 
הפרת תקנון הממשלה על-ידי הממשלה וזלזול בכבוד הכנסת כפי שבאה לידי ביטוי באשרור הסכם QIZ

16
ועדה לענייני ביקורת המדינה
28.2.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 162

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, י"ט באדר א' תשס"ה, 28.2.2005, שעה 11:30
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: הפרת תקנון הממשלה על-ידי הממשלה וזלזול בכבוד הכנסת כפי שבאה לידי ביטוי באשרור הסכם QIZ עם מצרים – בקשת חבר הכנסת אריה אלדד.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
עבד אלמאלכ דהאמשה
מוזמנים
חה"כ אריה אלדד
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
מנחם גוטרייך - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה
יהושע רוט - משרד מבקר המדינה
ישראל מימון - מזכיר הממשלה, משרד ראש הממשלה
אריה זוהר - משנה למזכיר הממשלה, משרד ראש הממשלה
בהירה משולם - סגן מזכיר הממשלה, משרד ראש הממשלה
עו"ד אליעד וינשל- עוזר היועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים
עו"ד תומר מוסקוביץ'- היועץ המשפטי, משרד התמ"ת
יאיר שירן - סגן ראש מינהל סחר חוץ, משרד התמ"ת
דבי מילשטיין - לשכה משפטית, משרד התמ"ת
שגית פורת - חיים וסביבה
סגן מזכיר הכנסת
דוד לב
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
קצרנית
טלי רם

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: הפרת תקנון הממשלה על-ידי הממשלה וזלזול בכבוד הכנסת כפי שבאה לידי ביטוי באשרור הסכם QIZ עם מצרים – בקשת חבר הכנסת אריה אלדד
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. לפי פנייתו של חבר הכנסת פרופ' אריה אלדד, התכנסנו כדי לדון בסוגיה של אשרור הסכם ה- QIZ עם מצרים.

בבקשה, חבר הכנסת אלדד.
אריה אלדד
מעשה במכתב שהונח על שולחן הכנסת – אחד מהמכתבים שאנחנו רגילים לראות מפעם לפעם – שמודיע שאמנה בין-לאומית פלונית הונחה במזכירות הכנסת לעיון, על-פי התקנון יש לנו שבועיים לעיין בה ואם אנחנו רוצים - להעביר הערות. נהוג שלאחר מכן, אם אין הערות בתוך שבועיים – מזכיר הכנסת מעביר הודעה למזכיר הממשלה – או אם יש הערות – על הטיפול באמנה.

כעבור שבוע הלכתי לעיין באמנה שעסקה בחוזה סחר חופשי בין מצרים, ישראל וארצות הברית, כשבאמנה עצמה לוקחים איזשהו טרמפ על פטור ממכס שיש לישראל בארצות הברית ונותנים למצרים כך שתוצרת של אזורים מסוימים במצרים תהיה פטורה ממכס בארצות הברית אם יש בה לפחות 11% תשומות ישראליות.

חשבתי שאם יש אמנה בין ישראל, מצרים וארצות הברית, אני רוצה לעיין בה, להעיר עליה. הגעתי למזכירות הכנסת כעבור שבוע, הסתבר שמחמת איזושהי טעות כבר נשלח מכתב למזכירות הממשלה שאומר שלחברי הכנסת לא היו הערות, ואתם יכולים להמשיך לטפל.

ביקשתי לפחות לעיין באמנה שנשלחה לארכיון הכנסת. הביאו לי מארכיון הכנסת אמנה אחרת לגמרי – GNSS – שעוסקת בלוויינים ובשירות תקשורת מסוים באירופה.
יאיר שירן
פרויקט "גלילאו".
אריה אלדד
פרויקט "גלילאו" – פרויקט חשוב בפני עצמו ושמחתי לעיין בו, אבל לא מצאתי שם שום מילה על יחסי ישראל, מצרים וארצות הברית.

מסתבר שהאמנה כלל לא נשלחה לכנסת, מחמת טעות.
תומר מוסקוביץ'
סליחה. נשלחה האמנה כמו שהיא – באנגלית - עם דברי הסבר בעברית. זה נכון שלמשלוח באנגלית צורף בטעות התרגום של ה"גלילאו", שזה מה שנתנו לך בארכיון. כלומר, הכנסת קיבלה את האמנה כפי שהיא נחתמה פלוס דברי ההסבר בעברית, ובטעות תרגום של אמנה אחרת.
דוד לב
האמנה באנגלית.
תומר מוסקוביץ'
כן, אמנה באנגלית עם דברי הסבר בעברית, עם תרגום של אמנה אחרת.
אריה אלדד
יכול להיות. כשאני ביקשתי – לא יכולתי לקבל את ה- QIZ – לא בעברית, לא בערבית ולא באנגלית. הייתי קורא באנגלית, אולי לא הייתי שבע רצון אבל הייתי קורא באנגלית.

לא יכולתי לקבל לעיוני. כתבתי שהאמנה לא הונחה כדין ולכן אני מבקש לעיין בה, ובאמת בתוך מספר ימים קיבלתי לעיוני את האמנה. חשבתי שיש לי הערות, כתבתי את ההערות, ביקשתי לזמן דיון בנושא בוועדת החוץ והביטחון. אמר לי חבר הכנסת יובל שטייניץ שהוא ישלב את הדיון בנושא הזה בדיון שממילא הוא התכוון לקיים על מצרים. אגב, זה לא מפתיע – כל יום יש דיון בוועדת החוץ והביטחון על מצרים.
היו"ר יורי שטרן
זה לא דרמטי.
אריה אלדד
זה לא דרמטי, נושא שחבר הכנסת שטייניץ מטפל בו באופן קבוע.

על כל פנים, הופתעתי מאוד כעבור יומיים או שלושה לשמוע שהנושא מועלה לאשרור בממשלה, ולא חלפו שבועיים מיום שהאמנה הוגשה באופן פורמלי שוב על שולחן הכנסת, וקיבלנו מכתב נוסף שעכשיו האמנה מונחת על שולחן הכנסת.

הבאתי לתשומת לבו של מזכיר הממשלה שלא חלף פרק הזמן הדרוש, ותקנון הממשלה מחייב שבועיים עיון – ואני מבין שלוח הזמנים היה דוחק כי קיבלתי טלפונים מכל מיני גורמים שארד מן העניין הזה.
היו"ר יורי שטרן
מי זה כל מיני גורמים?
אריה אלדד
משרד התעשייה והמסחר, שהסביר לי מדוע האמנה מאוד חשובה - הוא דואג ליצרנים הישראליים שהם מעונינים באמנה הזאת, ואני סתם מעכב אותה וזה דחוף.

אמרתי – יכול להיות שאני לא אגיש שום הערה, ועדיין לא הסמכות שלי לבטל את תקנון הממשלה שאומר שהאמנה הזאת צריכה להיות מונחת שבועיים על שולחן הכנסת. גם אם פונים אלי ומבקשים ממני שאני אוותר על ההערות שלי – אני יכול לוותר על ההערות אם אני חושב שהן לא מהותיות. אני חשבתי שהן מהותיות, הן הובאו לדיון בממשלה; הממשלה לא חשבה שהן מהותיות ודחתה אותן, אבל אשררה את האמנה הזאת בלי שחלפו שבועיים.

הערתי את תשומת לב הממשלה שהיא אינה נוהגת לפי התקנון שלה, ולכן הביאו את האמנה לאשרור מחודש בממשלה לאחר שחלפו שבועיים.
ישראל מימון
לא הבנתי את הסיפה, חבר הכנסת אלדד.
אריה אלדד
אני מבין שהיה דיון נוסף בממשלה, והאמנה אושררה מחדש פעם שנייה.
ישראל מימון
נכון.
אריה אלדד
כלומר, על-פי לוח הזמנים האמיתי. מה שמטריד אותי בעניין זה שהממשלה ידעה שלא חלף פרק הזמן הדרוש לצורך אשרור האמנה, וקיימה דיון בניגוד לתקנון הממשלה, ואשררה. והא ראיה – בסופו של דבר קיימו דיון שני ואשררו מחדש.

יש פה נושא שנראה פעוט, נראה קטן. הוא נובע מטעות טכנית – בוודאי לא נובע מאיזשהו זדון. אינני מעלה על הדעת באמת שמישהו ניסה להעלים את זה, לא היתה שום כוונה כזאת, אבל יש פה דפוס התנהגות של הממשלה שמתעלמת מהתקנון שהיא תקננה לצורך עבודתה היא, וביודעין. עד כאן.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. ראשית, אני אישית לא חושב שזה נושא פעוט, אני חושב שזה נושא מהותי מאוד. זה לא רק תקנון פנימי של הממשלה, זהו מרכיב במסגרת היחסים בין הממשלה לבין הכנסת – כשהמסגרת הזאת היא בעיני בעייתית יותר ויותר משנה לשנה.

אני תמה מול ההסכם הזה בכלל – למה מדינת ישראל במו-ידיה מעבירה שוב מקומות עבודה אל המצרים – כפי שכבר עשינו פעם עם הירדנים – אבל פה אולי בממדים גדולים יותר ותמורת אחוז כה נמוך של תוצרת הארץ בתוצר הסופי. פשוט מחלקים את נכסי המדינה – כשההטבות שלנו באירופה ובארצות הברית הן חלק מהנכסים – מעבירים את נכסי המדינה בקלות בלתי נסבלת לשכנים מפוקפקים שלנו, ועוד באזורים שהם רגישים מאוד מבחינת ההתפתחויות העתידיות, ביטחוניות ואחרות.

זה כעת לא נושא הדיון. נושא הדיון הוא הנהלים ועצם העובדה שהממשלה – כפי שטוען לפחות חבר הכנסת אריה אלדד – ביודעין הפרה פה את התקנון.

זאת הטענה של מציע ההצעה, ואני מבקש ממזכיר הממשלה - לפי מיטב הבנתי, אתה הוא זה שאחראי על שמירת המסגרות האלה בתפקוד הממשלה - לתת לנו את ההסברים.
ישראל מימון
תודה רבה על ההזדמנות באמת פעם אחת לעשות סדר בדברים.
היו"ר יורי שטרן
תהיינה עוד הזדמנויות.
ישראל מימון
בהקשר הזה. ראשית, אני לא אתייחס לגוף הדברים לגבי טיב האמנה של ה- QIZ – אם טובה היא למדינת ישראל או רעה היא. למרות הדברים שנאמרו פה, אני אתייחס אך ורק לעבודה של הממשלה ולעבודה של הממשלה-כנסת.

אני שמח שחבר הכנסת אלדד אמר שקודם כל לא מדובר בזדון – היה חשוב לי מאוד לשמוע את זה – ואם היתה טעות, מדובר בטעות בתום לב. קודם כל, לגבי הדברים האלה אני מסכים.

יחד עם זאת, לבוא ולומר שיש פה כשל בדפוס ההתנהגות של הממשלה – לכך אני לא מסכים בשום פנים ואופן, ואני בכוונה עומד על הדברים. אני אבהיר את השתלשלות העניינים – למרות שזה יישמע קטנוני מכיוון שהנושא הוא בסופו של דבר טכני לחלוטין והפגם הטכני הזה נרפא לחלוטין.

קודם כל, יש את עבודת הממשלה פנימה. בעבודת הממשלה פנימה, חד-משמעית לא היתה שום תקלה, למעט אותו פגם טכני שהאמנה נשלחה על-ידי משרד התמ"ת, כאשר התרגום שלה לעברית – פקידה, טעות, קורה. אם לא היה קורה – הייתי מרים גבה לגבי איך זה שיש מערכת שלא טועה. האמנה הופצה בשפה האנגלית לכנסת; התרגום לעברית – הועבר תרגום אחר.
תומר מוסקוביץ'
פלוס דברי הסבר בעברית. חוץ מהאמנה באנגלית, גם דברי הסבר.
אריה אלדד
כל התיק היה אצלי, לא היתה שם מילה על האמנה הזאת. רק GNSS.
ישראל מימון
חבר הכנסת אלדד, עשינו בירור – ובירור נוקב – בעקבות הדברים, ואלה הדברים. אני שמח שגם נציגות של מזכירות הכנסת נמצאת פה על מנת לאשר, או לא לאשר. בסופו של דבר, זאת לא רק עבודה של הממשלה פנימה, אלא אינטראקציה בין הממשלה לבין הכנסת.

אז קודם כל לגבי האמנה – האמנה נשלחה, התרגום בעברית לא נשלח בשל פגם טכני, שיכול וקורה.

מה אנחנו עושים כשקורה פגם טכני?
היו"ר יורי שטרן
יש כאן סתירה בין מה שאומר חבר הכנסת אלדד – על סמך הניסיון שלו לקבל את החומר לידיו, כחבר כנסת, לבין מה שתוצאות הבדיקה שלכם מראות כי מה שאומר חבר הכנסת אלדד – והוא כבר אמר זאת פעמיים – לא נשלחה אמנה בכלל, כי עם האנגלית הוא היה מסתדר.
ישראל מימון
מכובדי היושב-ראש, אני אומר את הדברים כפי שהם מנקודת המבט של ההשתלשלות העובדתית של הממשלה, משרד התמ"ת, ולאחר מכן אני משוכנע שגם דוד לב ממזכירות הכנסת יוכל להתייחס.

האמנה נשלחה באנגלית, התרגום בעברית לא נשלח. נשלח תרגום של אמנה אחרת מתוך טעות שבתום לב.

מה קרה הלאה? מזכירות הממשלה קיבלה מכתב ב-24 בינואר, כהי לשנא: "ההסכם הובא לידיעת חברי הכנסת; לא הועברה מטעם חברי הכנסת כל הערה שהיא".

זה המנגנון. מזכיר הכנסת מודיע למזכירות הממשלה – חלפו שבועיים.
היו"ר יורי שטרן
וזה היה בתום שבועיים?
ישראל מימון
אני לא סופר את השבועיים. אני מקבל מכתב ממזכירות הכנסת – זה נוהג שקיים. במשך כמה שנים קיים הנוהג, אריה?
אריה זוהר
שנים רבות.
ישראל מימון
נאמר עשרות בשנים – נמצאים פה אריה זוהר ובהירה ממזכירות הממשלה – הנוהג הזה קיים עשרות בשנים.

יש הרי עשרות אמנות – אם לא מאות – שמאושרות; אני מקבל מכתב.
בהירה משולם
אתה מקבל את זה משר התמ"ת – לא ישירות ממזכירות הכנסת. הם מעבירים לנו את כל האישורים.
ישראל מימון
אני מדבר עלי כממשלה. מזכיר הכנסת מודיע לשר התמ"ת שלא התקבלו הערות.

מזכיר הממשלה, על יסוד המכתב הזה – אני לא עורך חקירה האם חלפו שבועיים, לא חלפו שבועיים, האם היו הערות או לא היו הערות - אני כממשלה מקבל את המכתב ממזכיר הכנסת, הוא מבחינתי מראה מה שנעשה מבחינת עבודת הכנסת.

כאשר קיבלתי את המכתב, הנוהל של אשרור האמנות הוא כזה שלא מתקיים דיון בממשלה, אלא מופץ להערות השרים על-פי תקנון פנימי שלנו. משלא מתקבלת הערה – מתקבלת החלטת הממשלה.
אריה אלדד
לכן עדכנתי אותך ב-27 בחודש בכתב, אליך, שהמכתב נשלח בטעות ולא הונח על שולחן הכנסת. אם לא הייתי עושה את זה – הייתי חושב שזה תום לב, אבל הקטע הזה איננו תום לב.
ישראל מימון
חבר הכנסת אלדד, ביום 31 בינואר, לאחר שהפצתי את המכתב לחברי הממשלה, קיבלתי מכתב ממך בפקס. זו הפעם הראשונה שקיבלתי מכתב בנושא הזה, אבל נעזוב את זה בצד.

קיבלתי מכתב, ומרגע שקיבלתי את המכתב הוריתי לא להכניס לתוקף החלטת ממשלה. חבל שאנחנו נאריך במילים. מרגע שהתקבל המכתב שלך עם הטענות, הוריתי לא להכניס את החלטת הממשלה לתוקף. עצרנו את התהליך.
היו"ר יורי שטרן
לא היה אשרור בממשלה.
ישראל מימון
לא התקבלה החלטת ממשלה פורמלית, בוודאי שלא. הנוהל היה ששולחים את זה לתקופת זמן לשרים, מתקבלות הערות. אם לא מתקבלות הערות – נכנסת החלטת ממשלה לתוקף. אני הוריתי לא להכניס החלטת ממשלה לתוקף.

הלכנו ליועץ המשפטי לממשלה, ביקשתי באופן מפורש – מכיוון שהיו הערות של חבר הכנסת אלדד לגופה של האמנה – את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה: אנא אדוני היועץ המשפטי לממשלה, הורני מה לעשות. יש טענות – לא חלפו שבועיים, כן חלפו שבועיים. נמצא כאן עורך-דין אליעד ויינשל ממשרדו של היועץ המשפטי לממשלה, ביקשתי במפורש חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה על מנת שלא ניכשל. זה גם כרוך ביחסים בין-לאומיים בין ישראל לבין מצרים, יש פה טענות של חבר הכנסת אלדד.
הורני היועץ המשפטי לממשלה
"בשל הפגם שנפל בהליך האשרור" – ואני קורא את מכתבו מ-10 בפברואר – "אשר כאמור הוא טכני בעיקרו, ולמען הסר ספק, יש להביא את האמנה לאשרור מחדש של הממשלה".

נהגתי על-פי ההנחיה.
אריה אלדד
למה היה צורך באשרור מחודש אם לא אושרר פעם ראשונה? ציינת שלא אושרר.
ישראל מימון
זו הלשון שנקט בה היועץ המשפטי לממשלה.
אריה זוהר
היא הובאה לדיון הממשלה עם ההערות של חבר הכנסת אלדד.
אריה אלדד
לא. זה גם בתקשורת היה. אני ידעתי שהאמנה אושררה, על סמך מה ששודר ברדיו. לא הייתי מעלה על דעתי, הלוא אינני נוכח בישיבות ממשלה.

אני שמעתי ברדיו שהאמנה אושררה, ולכן קפצתי.
ישראל מימון
סליחה, חסר נתון אחד. שלב ביניים שהיה באמצע – בעקבות מכתבו של חבר הכנסת אלדד, עוד לפני הפנייה אל היועץ המשפטי לממשלה, אני ביקשתי להפיץ את הצעת ההחלטה בתוספת הערותיו של חבר הכנסת אלדד לכל שרי הממשלה, וביקשתי להביא זאת לדיון בממשלה ולא בנוהל הרגיל של הפצה.

התקיים דיון ב-6 בפברואר, כאשר הנושא הוצג על-ידי שר התמ"ת. הוא ציין בפני הממשלה את דבר הערותיו של חבר הכנסת אלדד, הוא הפנה את תשומת לב חברי הממשלה לכך שיש הערות. עדיין, הממשלה קיבלה פה אחד את ההחלטה.
אריה אלדד
לפני שחלפו שבועיים. על זה אנחנו מדברים. בדיוק בנקודה הזאת – עוד לא חלפו שבועיים.
ישראל מימון
ב-6 בפברואר חלפו הרבה יותר משבועיים.
אריה אלדד
לא.
ישראל מימון
תרשה לי.
אריה אלדד
אנחנו חלוקים על זה.
היו"ר יורי שטרן
מתי תוקנה הטעות והגיע החומר אל הכנסת?
תומר מוסקוביץ'
הם הניחו את זה פעם שנייה ב-1 בפברואר, ואז זה אושר שוב בממשלה ב-16 בפברואר.
ישראל מימון
ב-1 בפברואר –פעם ראשונה שאמרנו: נעשה למען הסר ספק בכלל, ונביא ב-1 בפברואר גם את התרגום בעברית, ואני עומד על כך שזה נשלח.
תומר מוסקוביץ'
בפעם השנייה. ביום שחבר הכנסת אלדד פנה ואמר שנמסר לו תרגום של אמנה לא נכונה- זה היה ב- 26 בינואר – באותו יום העברנו למזכירות הכנסת את התרגום הנכון בעברית, ולכן כל חבר כנסת – היו לו שבועיים, ולמעלה משבועיים, לעיין במה שהוא רוצה.
אריה אלדד
מזכירות הכנסת תגיד מתי היא קיבלה את האמנה.
תומר מוסקוביץ'
בעקבות זה שמזכירות הכנסת בהחלטה שלה – שכמובן היא ריבונית לעשות אותה- הניחה את זה מחדש ב-1 בינואר, אשררנו את זה שוב מחדש ב-16 בפברואר.
אריה אלדד
באיזה תאריך הונחה על שולחן הכנסת הודעה שהאמנה הונחה?
תומר מוסקוביץ'
בפעם הראשונה או בפעם השנייה?
אריה אלדד
בפעם הראשונה היא לא הונחה.
תומר מוסקוביץ'
היא הונחה באנגלית עם דברי הסבר בעברית.
אריה אלדד
אדוני, אני אומר לך – עם כל הכבוד – הלכתי לארכיון הכנסת, היא לא היתה שם.
ישראל מימון
תומר, סליחה, אני לא רוצה ויכוח. חבר הכנסת אלדד, תעשו בדיקה במזכירות הכנסת.
אריה אלדד
עשינו.
ישראל מימון
בסדר, אז שמזכירות הכנסת תיתן את התשובה.
אריה אלדד
ב-1 בפברואר האמנה הונחה על שולחן הכנסת.
ישראל מימון
אז נעשה ועדת חקירה אם כן הונח או לא הונח.
אריה אלדד
יש מכתב רשמי.
אריה זוהר
יש מכתב של מזכיר הכנסת מ-24 בינואר, שהאמנה הונחה.
אריה אלדד
הונחה, אבל המכתב הזה – בטעות יסודו. אבל אז פניתי לממשלה ואמרתי – בגלל טעות לא הגיעה האמנה לכנסת, אנא הניחו. זה הכל.
ישראל מימון
חבר הכנסת אלדד, כאשר מזכיר הכנסת הודיע ב-24 בינואר 2005 לשר התמ"ת, ההסכם הובא לידיעת חברי הכנסת.
אריה אלדד
זאת היתה הודעה שגויה.
ישראל מימון
כנראה שמשהו הובא לידיעת חברי הכנסת.
אליעד וינשל
האם נעשתה בדיקה במזכירות הכנסת?
אריה אלדד
כן. אני הלכתי, ואז הסתבר לי שהגיע חוזה לא נכון.
אליעד וינשל
נעשתה בדיקה האם הונח הנוסח באנגלית ב-24 בינואר?
אריה אלדד
את כל התיק קיבלתי. אני אומר לך – פתחתי את כל התיק, לא היתה שם אף מילה על ה- QIZ, חוץ מה- cover letter. מאחורי ה- cover letter היה כל החומר של ה- GNSS. אף מילה על חוזה QIZ.

טעות, קורה. אנושי, שגגה – קורה. כל מה שביקשתי היה שיונח. לא העליתי על דעתי שעכשיו הולך להתגלגל דבר כזה.

אני רוצה לעיין. ב-1 בפברואר קיבלתי הודעה – הונח.
דוד לב
הנחה מחודשת.
אריה אלדד
הלכתי לראות, קראתי, אבל מה-1 בפברואר עד ה-6 בפברואר חלפו רק שישה ימים.
היו"ר יורי שטרן
אבל מתי היה האשרור? ב-6 בפברואר או ב-16 בפברואר?
אריה אלדד
ב-6 בפברואר.
ישראל מימון
אמרתי ותיארתי. ב-6 בפברואר התקיימה ישיבת ממשלה. ב-6 בפברואר מבחינתנו אנחנו, זה הונח הרבה יותר משבועיים ולכן אשררנו.


אני רוצה לומר שוב לגבי עבודת הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה מעביר את הערותיו לקראת הדיון ביום ראשון בממשלה בדבר תקינות ההחלטות, האם הן עומדות בדין – גם מבחינת תקנון הממשלה, גם לגופן. היועץ המשפטי לממשלה לא העיר כל הערה לגבי הבאת הנושא לדיון ב-6 בפברואר.
היו"ר יורי שטרן
מאיפה צץ התאריך של ה- 16 בפברואר? אתם מדברים על שני תאריכים.
אריה אלדד
עוד פעם דנו, כי הבינו שזה לא היה בסדר.
ישראל מימון
לא הבינו שזה לא היה בסדר, הקראתי את מכתבו - אחרי ה-6 בפברואר - עדיין חבר הכנסת אלדד המשיך והעיר את הערותיו לגבי התהליך. אמר היועץ המשפטי לממשלה: הגם שהממשלה אשררה ב-6 בפברואר, למען הסר ספק ולמרות שהפגם הוא טכני, תקיימו עוד פעם תהליך של אשרור.

לכן, ב-16 בפברואר התקיים משאל טלפוני שאני ביקשתי ליזום אותו, וב-16 בפברואר אושררה האמנה פעם נוספת.
היו"ר יורי שטרן
יש פה מספר שאלות. דוד לב, מה התקבל בכנסת ולמה נשלחה באופן אוטומטי הודעה, אני מבין לפני שתמו 14 היום?
דוד לב
היות ואני לא עסקתי בכך באופן אישי, אני יכול לומר כך. ההודעה הראשונה של מזכיר הכנסת לחברי הכנסת היתה ב-17 בינואר 2005; הנחה מחודשת היתה ב- 1 בפברואר 2005; הבקשה של שר התמ"ת למזכיר הכנסת היתה ב- 12 בינואר; ב-24 בינואר הודיע מזכיר הכנסת לשר התעשייה והמסחר - - -
היו"ר יורי שטרן
יש פה באמת שאלה. איך יכול היה מזכיר הכנסת להודיע לממשלה שאין לחברי הכנסת הערות כאשר לא חלפו שבועיים שנקבעים בתקנון לשם עיון וכתיבת ההערות?
דוד לב
אני יודע מאינפורמציה שנמסרה לי, שכנראה היתה בקשה מיוחדת בנושא הזה.
היו"ר יורי שטרן
שום בקשה מיוחדת לא יכולה להצדיק את זה.
אריה אלדד
היתה בקשה מיוחדת ולחץ של משרד התמ"ת לזרז את הטיפול. זה הבנתי מהפניות המבוהלות אלי.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שזה בלתי תקין. קודם כל, מזכיר הכנסת לא יכול להקדים את המאוחר, לשלוח הודעה כזאת ולהטעות בין היתר גם את מזכיר הממשלה ואת הממשלה כולה לגבי מה שמתרחש בכנסת, כי עוד לא נתנו הזדמנות לחברי הכנסת כפי שנקבע, לעיין בכך.

שנית, אם היו לחצים – אלה לחצים בלתי חוקיים.
תומר מוסקוביץ'
לא היו.
היו"ר יורי שטרן
מה זאת אומרת לא היו? איך אתה יודע? אתה נציג משרד התמ"ת?
תומר מוסקוביץ'
כן. אם מישהו לחץ – זה אני או יאיר שירן, ואנחנו לא לחצנו.
אריה אלדד
התקשרו אלי ואמרו: האמריקנים חתמו, המצרים חתמו, אתם אל תעכבו.
ישראל מימון
מה שאמר כרגע דוד לב ממזכירות הכנסת, שככל שנמסר לו – היתה בקשה חריגה. זה מסוג הדברים שלכאורה זה צורם את האוזן כשאומרים את זה, מבלי שיש מישהו שעומד מאחורי הדברים.
דוד לב
ראשית, לא עסקתי בזה. שנית, התבקשתי להביא את האינפורמציה כפי שנמסרה לי. שלישית, אני לא מסתתר מאחורי שום דבר.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אתה לוחץ עליו שיחזור בו מדבריו? אני לא מבין.
ישראל מימון
אני?
היו"ר יורי שטרן
הוא אמר את מה שאמר, ואני מניח – אני מכיר את דוד לב מאז היותי בכנסת מספיק שנים כדי להגיד שהוא יודע מה מידת האחריות על הנאמר.

אז נאמר שהיתה פניה מיוחדת, כשהפניה הזאת נראית לי כבלתי חוקית.
אליעד וינשל
הוא אמר שנמסר לו שהיתה פניה. לא היתה פניה אליו.
דוד לב
עדות שמיעה.
ישראל מימון
גם משרד התמ"ת וגם משרד ראש הממשלה וגם אני – לא יכולים להתייחס לשאלה אם מישהו, גורם כזה או אחר עלום - אם היה כזה - פנה כדי להוציא את המכתב קודם לחלוף שבועיים.
היו"ר יורי שטרן
קודם כל, בוודאי לא מעובדי המשרד אני מבקש להתייחס ללחצים פוליטיים אלה או אחרים. גם ממך בסך הכל אני לא מצפה להתייחסות, אבל אנחנו ועדת ביקורת המדינה בכנסת.
דוד לב
לא אמרתי לחצים פוליטיים. לא התבטאתי במילים לא לחץ ולא פוליטי. אמרתי שנמסר לי שהיתה פניה, זה הכל.
תומר מוסקוביץ'
מדובר בסך הכל ביומיים. נניח שהיו מבקשים – תעשה זאת מבלי שיעברו השבועיים. המכתב יצא ב-24, המכתב נשלח אליהם ב- 12. מה ההיגיון שמישהו מאצלנו יפנה בצורה חריגה כדי להרוויח יומיים?
היו"ר יורי שטרן
זה לא יומיים.
אריה אלדד
התאריך הקובע הוא לא ה-12; התאריך הקובע הוא ה-17 – מתי הונח.
תומר מוסקוביץ'
אני לא ידעתי מתי זה הונח. מבחינתי זה נשלח ב-12 והונח ב-12. זה פשוט לא היה ולא נברא.
דבי מילשטיין
דבי מילשטיין, לשכה משפטית, משרד התמ"ת. רק עוד עובדה כדי שהתמונה תהיה שלמה לגמרי. ב-26 בינואר אחר הצהרים אני קיבלתי פניה ממזכירות הכנסת שגילו פתאום שהתרגום לעברית לא צורף להסכם ה- QIZ. באותו יום אחר הצהרים באנו לכנסת כדי למסור ביד את התרגום בעברית.
אליעד וינשל
עם דגש על התרגום.
דבי מילשטיין
את דברי ההסבר בעברית וההסכם באנגלית לא ביקשו מאיתנו כי זה כנראה כבר היה.
היו"ר יורי שטרן
אין לנו כלים לבדוק.
תומר מוסקוביץ'
זאת לא עדות שמיעה. זאת כבר עדות, שדיברו איתה אישית.
אריה אלדד
אל מול זה יש התיק שאני עיינתי בו ולא היה בו כלום.
אליעד וינשל
יכול להיות שנפלה שגגה במזכירות הכנסת, זה לא נבדק.
היו"ר יורי שטרן
מה, הם החליפו תיקים ? נתנו את הכותרת הנכונה ושמו חומר לא נכון?
דוד לב
ודאי נפלה במשרד ששלח. אצלנו אולי לא שמו לב.
היו"ר יורי שטרן
יש פה טעויות טכניות שגם עליהן צריכים לתת דין וחשבון. האם זה עניין של מה בכך שהפקידה שולחת חומר לא נכון, או לא בודקת אותו? אני חושב שבמסגרת האדמיניסטרטיבית של משרד התמ"ת צריכים להתייחס לכך, זה לא סתם. נשלחת לכנסת אמנה בין-לאומית; זאת לא רשימת קניות לשוק שמעבירים לבן משפחה.
תומר מוסקוביץ'
בעניין הזה אני מבקש להעיר שהפקנו את הלקחים אצלנו ואני הוצאתי הנחיה שזה עובר לכנסת רק לאחר שהלשכה המשפטית מאשרת את זה כדי לבדוק באמת שהכל כשורה, כלומר היתה טעות שלמדנו ממנה.
היו"ר יורי שטרן
זה דבר אחד. דבר שני – אנחנו נבקש התייחסות של מבקר המדינה לכך שבכל זאת לא הלכתם לספור את התקופה של שבועיים – לאחר שכבר נודע על הטעות – מעת ההנחה השנייה של ההודעה הזאת על שולחנה של הכנסת, אלא הזדרזתם וקיימתם דיון בממשלה. בעיני, זה לא היה תקין.

אבל, אני חושב שהדבר הכי מרכזי כאן הוא הניסיון לקבל איזושהי הנחה בקיצור לוח הזמנים שניתן לחברי הכנסת כדי להתייחס להסכמים בין-לאומיים. אני חושב שלפחות לנו, כפרלמנט, חשוב לחזק את הפיקוח הפרלמנטרי על מה שהרשות המבצעת עושה, ואנחנו בהרבה מאוד מקרים לא ממלאים את שליחותנו ואת תפקידנו בקטע הזה.

העניין הזה של האמנות הבין-לאומיות הוא דוגמה בולטת, כי זה מונח כך – וכל הכבוד לחבר הכנסת פרופ' אלדד שהתייחס לחובותיו כחבר הכנסת בקטע הזה ברצינות ובאמת הלך לקרוא ולהעיר הערות. כך באמת צריכים חברי הכנסת להתייחס לאותן החלטות ממשלתיות, לאותם הצעדים שבהם יש להם תפקיד מאוד מוגדר בתהליך האישור. בנוסף לכך שאנחנו ביוזמתנו לא כל כך עושים את זה, אבל אני אומר שפה זו באמת דוגמה ראויה לשבח של חבר הכנסת אלדד.

לפחות הדרג המקצועי בכנסת לא חייב לזלזל עוד יותר בתפקיד המוגדר של חבר הכנסת בתהליכים האלה. אם ניתנים שבועיים – אזי זה שבועיים. איך יכולה להיות הודעה יותר מוקדמת?

אני אבקש מיושב-ראש הכנסת לעשות בירור עם המזכיר – שהוא אדם מאוד מנוסה ואני מניח מעולם לא עשה דבר כזה – ולבדוק באמת האם היו פניות. הפניות האלה נראות לי כבלתי חוקיות.

אם אני מחלק את הפנצ'רים האלה לכמה סוגי אחריות – הפקידה היא פקידה ואני מניח שבמשרד יש גם נושא של אחריות אישית, אני לא מציע לפטר אותה אבל לא לעבור לסדר היום.
תומר מוסקוביץ'
היא כבר במעצר. חיכינו לדיון כדי לדעת אם לשחרר אותה ...
היו"ר יורי שטרן
זה שאתה שינית את הנוהל זה מצוין, אבל איזושהי הערה או משהו אחר. אינני יודע מה עשיתם, אבל זה לא דבר שצריכים לראות בו כעוד טעות אנוש. במקרה מסוים זה יכול היה להביא לתקרית בין-לאומית.

עניין נוסף זה הכנסת, שנתנה לממשלה להבין שהכל בוצע, ולכך כבר התייחסתי.

עניין שלישי זה תגובת מזכיר הממשלה והמנגנון הממשלתי כשהתגלה כבר הדבר- גם הייתם צריכים מלכתחילה להדגיש שהתאריך הקובע הוא תאריך הנחת ההודעה הזאת שנית על שולחנה של הכנסת.

אני מבקש לשמוע הערות שלכם, ואז נבקש ממבקר המדינה להתייחס. שוב אני אומר – זה נראה פורמלי וקטנוני; זה לא פורמלי וקטנוני אם היינו באמת ממלאים את התפקיד שלנו כגוף שמפקח על הרשות המבצעת גם בתחום ההסכמים הבין-לאומיים, ואנחנו כמעט ולא עושים את זה.

ההסכם הזה בעיני מאוד בעייתי, וחבל שהוא עבר בצורה חלקה כל כך, וחוץ מחבר הכנסת אריה אלדד איש פה לא הרים קול.
אליעד וינשל
קודם כל, אנחנו קיבלנו את המידע המלא עם פנייתו של חבר הכנסת אלדד ב-6 בפברואר, ועם קבלת המידע ממזכירות הממשלה. המידע שאנחנו נסמכים עליו – וזה המידע העובדתי שנבדק במזכירות הממשלה, וחזקה על מזכירות הכנסת שאם היא היתה בודקת הוראה אחרת, היתה גם מוסרת לנו – הוא שביום 24 בינואר הניח מזכיר הכנסת על שולחן הכנסת את נוסח האמנה. נוסח האמנה הוא תמיד הנוסח המקורי באנגלית.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
ממי קיבלתם את ההודעה?
אליעד וינשל
מזכירות הממשלה מסרה לנו את המידע הזה. על בסיס המידע הזה אנחנו מסתמכים. גם כרגע לא קיבלנו מידע אחר מהכנסת.
היו"ר יורי שטרן
באיזה יום זה היה?
אליעד וינשל
אנחנו קיבלנו מידע שביום 24 בינואר הונח הנוסח באנגלית, והטעות היתה לא בנוסח באנגלית - - -
ישראל מימון
אתה טועה, לא ב-24.
דוד לב
התשובה של מזכיר הכנסת לשר התמ"ת היתה ב-24 בינואר – כשחלפו שבועיים ולא היו הערות; המכתב של השר אל המזכיר היה ב-12 בפברואר.
אליעד וינשל
המידע העובדתי שעליו אנחנו מתבססים גם עכשיו הוא שהטעות לא היתה בהנחת הנוסח באנגלית אלא בהנחת הנוסח בעברית, התרגום.
אריה אלדד
רק כדי לרַשֵת את כולם על הטכניקה. האמנה עצמה, או הנוסח – לא באנגלית, לא בעברית – לא מונח ממש על שולחן חברי הכנסת. על שולחננו מונחת הודעה שהאמנה נמצאת במזכירות הכנסת וכל אחד יכול לעיין, והיא תהיה מונחת שם שבועיים.
היו"ר יורי שטרן
ב-24 בינואר אפילו לא חלפו שבועיים מאז שאתם שלחתם את ההודעה הזאת לכנסת, זאת אומרת בשום פנים ואופן לא היו יכולים לעבור שבועיים מאז ההנחה.
אליעד וינשל
אבל ב- 5 בפברואר יכלו לעבור שבועיים – אם לא היתה טעות - באישור הממשלה הראשון. אנחנו קיבלנו את המידע לאחר אישור הממשלה הראשון ומצאנו שנפל בענייננו פגם – אבל טכני לחלוטין ולא מהותי.

למה טכני לחלוטין? בוודאי שהעיקרון שחברי הכנסת יכולים לעיין בהסכמים הוא עיקרון חשוב ומהותי, ודאי גם שיש לקיים את תקנון הממשלה שקובע נוהל לגבי יישום העיקרון הזה. דרך אגב, סעיף א לאותו תקנון ממשלה שקובע את תקופת הזמן של שבועיים, מאפשר גם חריג- לכן לא צריך להפעיל לחץ כזה או אחר – מאפשר לשר המגיש, בהסכמת שר החוץ ושר המשפטים- להגיש את זה גם מוקדם יותר. זה לא בוצע בענייננו, אבל זה מאפשר.
היו"ר יורי שטרן
להגיש לממשלה. לא לבקש מהכנסת.
אליעד וינשל
כן, בלי שום התניה. זה לא בוצע בענייננו, אבל זה כדי להסב את תשומת לב הוועדה.

אנחנו, כשבחנו את העובדות שנמסרו לנו, יצאנו מתוך הנחה שבפני הכנסת הונח נוסח האמנה המקורי. עברו שבועיים מהגשת נוסח האמנה המקורית באנגלית; היתה לחברי הכנסת תקופת זמן של כשבוע לעיין גם בנוסח האמנה בעברית, ולכן אנחנו ראינו בפגם הזה פגם טכני.

למרות האמור, אנחנו סברנו שגם פגם טכני מסוג זה, כאשר באותה עת שאנחנו ערכנו את הבדיקה לא התקיימה דחיפות מיוחדת – להבדיל משבוע קודם – מחייב תיקון וריפוי. לכן סברנו שראוי להביא את הנושא.
היו"ר יורי שטרן
למה להבדיל משבוע קודם לכן?
אליעד וינשל
שבוע קודם נתפסה דחיפות מיוחדת, משרד התמ"ת יכול להסביר. כשאנחנו בחנו את הנושא, אנחנו עשינו את הבחינה, למועד שאנחנו בחנו לא היתה סיבה לא לרפא את הפגם הטכני הזה על-ידי אישור מחדש בממשלה, ולכן כך ביקשנו ממזכיר הממשלה וכך התבצע.

מבחינתנו, אכן נפל פגם מסוים בהליכים, אבל הפגם הזה הוא לא מהותי כי הוא לא פגע ביכולתם האמיתית של חברי הכנסת לעיין באמנה – גם בעברית וגם באנגלית – ולמרות זאת אנחנו ביקשנו ממזכירות הממשלה לתקן את הפגם הזה.
היו"ר יורי שטרן
עם הקביעה הזאת לא הייתי מסכים, אבל אני רוצה להבין למה אז הרגשתם דחיפות.
אריה אלדד
אני אוכל להסביר הסבר שלא תשמע מהממשלה.
תומר מוסקוביץ'
לא, נשמע הסבר שכן תשמע מהממשלה ואחרי כן נראה אם הוא לא מספיק.

אני מבקש להשלים את דבריו של עורך-דין וינשל. אותו תקנון הממשלה נותן גם בסעיף 8 לראש הממשלה סמכות בכלל לסטות מכל העניין הזה, כלומר בסופו של דבר השבועיים זו קביעה פנימית של הממשלה שהיא לא מחויבת לה כלפי הכנסת בכלל. היא מחויבת בה כלפי עצמה והיא רשאית לסטות ממנה, כך שאם הממשלה היתה רוצה – היא היתה מפעילה פה את סעיף 8.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
לא זאת השאלה. זאת השאלה? מישהו ניצל את הסמכות הזאת לקצר את התקופה?
תומר מוסקוביץ'
לא. כעת לעניין הדחיפות. כאשר אנחנו הבאנו זאת לדיון ב-6 בפברואר בממשלה, בסופו של אותו שבוע נקבעה כבר פגישה עם המצרים והאמריקנים כדי להפעיל את ההסכם, להוציאו לפועל.

כדי שהפגישה הזאת תוכל להתקיים, היו צריכים להיות מכתבי מינוי ליושבי-ראש הוועדות לפי ההסכם, ומכתב מינוי לנציג המשרד – נציג המדינה למעשה שיושב לשמאלי – היה צריך להיחתם רק אחרי שהממשלה מאשררת את זה.
היו"ר יורי שטרן
למה שר התמ"ת מראש הסכים עם לוח הזמנים, שלא נכנס בעצם למסגרת?
תומר מוסקוביץ'
לא היתה שום בעיה, הוא שלח את זה ב-12. אם ב-12 היו מתקשרים ממזכירות הכנסת ואומרים לו: אדוני שר התמ"ת, שלחת לנו בטעות מסמך לא נכון, הרי הם לפני שמניחים את זה גם היו צריכים לעשות איזושהי בדיקה. אנחנו לא ידענו שיש בעיה עד כמה ימים לפני ישיבת הממשלה, עד שחבר הכנסת אלדד פנה.
היו"ר יורי שטרן
ומתי היתה אמורה להיות הישיבה?
תומר מוסקוביץ'
בסופו של אותו שבוע, זאת אומרת השבועיים הנוספים שהתחילו בראשון, לא היו יכולים לעבור. חשבנו שבנסיבות האלה לא צריך לגרום לתקלה עם המצרים ולהגיד להם שאנחנו לא יכולים לקיים את הפגישה, ולכן ביקשנו מהממשלה לדון בכך. אחרי כמה זמן הפגישה הזאת בוטלה – לא בגללנו, בגלל סיבה אחרת – ומשהפגישה בוטלה, שוב לא היתה אותה דחיפות.

לכן, משרד היועץ המשפטי לממשלה אמר לנו – תביאו זאת לאשרור מחדש, זה אושרר מחדש. הפגישה בינתיים התקיימה, ההסכם יצא לפועל – מר שירן הוא נציג המדינה להסכם. ההסכם הזה הוא הסכם טוב, אבל זה באמת לא הדיון, כך שאני לא אעיר לעניין הזה. לכן, אז היתה דחיפות ואחר כך כבר לא היתה דחיפות.
היו"ר יורי שטרן
שוב – מתי היה התאריך המקורי של הפגישה?
תומר מוסקוביץ'
הפגישה המקורית היתה אמורה להיות בסוף השבוע של ה-6 בפברואר, ולכן אם היינו סופרים שבועיים פעם שנייה, לא היינו מצליחים. השבועיים השניים נגמרו ב-15 בפברואר.
יאיר שרון
למרות שזה לא בדיוק נושא הדיון כאן – נושא הדיון הוא הפרוצדורה - בכל זאת.
היו"ר יורי שטרן
קודם כל, קבל את הברכות שלנו על המינוי.
יאיר שירן
תודה. יש לי שותף במשרד – הוא לא נמצא פה כרגע. אני רוצה להגיד לגבי טיב ההסכם. אני מבין שזה לא נושא הדיון ואין לי שום אינטרס לפתוח את זה לדיון, אבל רק מכיוון שנאמרו דברים, אז לבוא ולומר שההסכם הזה על-פי הבנתנו המקצועית הוא הסכם טוב לכלכלת ישראל, הוא זוכה לתמיכה מהתעשייה הישראלית. יש לא מעט במגזר התעשייתי שטוענים שההסכם הזה מציל אותם מפני סגירה, זאת אומרת זה לא הסכם שאמור להביא להעברת עבודה למצרים. גם מצרים תרוויח מן ההסכם, ועיננו אינה צרה בכך, ובכל מקרה אנחנו מקבלים משכורת כדי לדאוג שגם כלכלת ישראל תרוויח.

ההסכם הזה בעצם פותח שוק חדש לחברות ישראליות במצרים מכיוון שההסכם הזה מחייב את המצרים לקנות בישראל – דבר שהם לא עשו עד היום – כדי ליהנות מההטבות של ההסכם. זאת אומרת, גם כלכלת ישראל – התוצר, התעסוקה – מרוויחים מההסכם הזה. מן הסתם, כשאנחנו עושים משאים-ומתנים, אנחנו נמצאים בקשר גם עם המגזר העסקי כדי לראות שההסכם הזה אכן תורם, אבל אני יכול להגיד לכם – הוא בהחלט זוכה לתמיכה גדולה.
היו"ר יורי שטרן
למה זה 11%?
אריה אלדד
ולא 50% כמו בהסכם עם ירדן?
יאיר שירן
זה גם לא 50% עם ירדן. עם ירדן זה 8%, זה אפילו נמוך יותר.
אריה אלדד
אני מדבר על הסכם ה- QIZ האחרון.
יאיר שירן
עם ירדן זה 8%. אני לא רוצה לפתוח זאת לדיון כי אני מבין שזה לא הנושא. אם אתם מעונינים – אני יכול לנסות לענות, אבל בהחלט ההסכם הזה מבחינה כלכלית, בכמה פרמטרים שהם לדעתי יחסית אובייקטיביים, הוא טוב יותר לכלכלת ישראל מאשר ההסכם עם ירדן.

בהסכם עם ירדן זה רק 8% ערך מוסף ישראלי, כאן מדובר על 11.7%. האופן שבו מודדים את התרומה הישראלית הוא גם כן טוב יותר לכלכלת ישראל מאשר בו הוא נמדד בהיבט עם ירדן.

בשבוע שעבר הייתי במצרים כדי להכניס את ההסכם לפועל, המטוס היה מלא באנשי עסקים ישראליים שנוסעים לעשות עסקים. אמרו לי שלפני שנה אל על תכננו לסגור את הקו מכיוון שלא היו נוסעים, היום המטוסים מלאים. שוב, למרות שזה לא הנושא, מכיוון שהדברים נאמרו ואני בכל זאת מייצג את הצד המקצועי שניהל את המשא-ומתן, היה לי חשוב להגיד את הדברים.
היו"ר יורי שטרן
אתה ממינהל סחר חוץ?
יאיר שירן
כן, סגן ראש המינהל.
היו"ר יורי שטרן
מי היום ראש המינהל?
יאיר שירן
רונית קן.
שגית פורת
שגית פורת, חיים וסביבה, ארגון הגג של ארגוני איכות החיים והסביבה. אני רוצה להעיר הערת אגב שלא מתייחסת ספציפית להתנהלות לגבי ההסכם הזה. בהקשר לדברים שאמרת, יש לנו איזושהי מחשבה שאולי הגיע הזמן לשנות את כל ההתייחסות לנושאים של הסכמי סחר ולפתוח אותם בכלל לשקיפות יותר גדולה לציבור כי יש להם השלכות לא רק על עולם העסקים, אלא בכלל על החברה ועל הסביבה בישראל.

הגיע הזמן שיתקיים דיון ציבורי יותר רחב, שלמעשה לא מתקיים עכשיו בכלל. ואם ההסכמים רק מונחים על שולחן הכנסת – זה אפילו לא מאפשר באמת דיון בכנסת, לא כל שכן דיון ציבורי יותר פתוח.
היו"ר יורי שטרן
תודה. כבוד מבקר המדינה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני לא חושב שהנחת האמנות או ההסכמים הבין-לאומיים על שולחן הכנסת היא הנחה טכנית, פורמלית. יש לה חשיבות, יש לה משמעות. זה שחברי הכנסת – לרוב, לפי מיטב ידיעתי- לא נותנים את הדעת אולי בצורה מספקת, זה עדיין לא אומר שזה חסר תכלית וחסר תועלת.

לדעתי, מזכירות הכנסת צריכה לבדוק את עצמה ולהפיק לקחים. אני למשל לא יודע אם יש רישום באיזשהו מקום במזכירות הכנסת מתי היתה הנחה. יש מכתבים שמופצים ליד מקומו של כל חבר כנסת, שהונח הסכם - -
דוד לב
בקריאת ביניים אומר שמכתבו של המזכיר הוא באותו היום, אותו תאריך.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
- - אבל השאלה אם יש רישום שאומר – ביום זה וזה נפתח תיק והונח.
אריה אלדד
וגם הודעה לפרוטוקול. יש גם הודעה של המזכיר לפרוטוקול של הכנסת, שהונחה האמנה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
כן, אבל בפועל.
היו"ר יורי שטרן
מחשב הכנסת קובע שהודעה לממשלה צריכה להישלח נניח פֶר הסכם.
אריה אלדד
לצורך העניין זה לא רלוונטי מבחינת חברי הכנסת אם האמנה הגיעה למזכירות ביום חמישי. מה שרלוונטי מבחינתנו זה היום שבו המזכיר מודיע לפרוטוקול. זה התאריך הקובע.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
לזה אני מתכוון, ואני שואל את השאלה האם יש רישום כזה.
דוד לב
זה ייבדק, תקבלו תשובה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
מפני שאני שומע ממך שנתנו לך תיק שהוא היה ריק למעשה.
אריה אלדד
לא ריק. כמו שנאמר על הבור של יוסף. בור ריק אין בו מים. משהו היה שם.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
מכל מקום, האמנה לא היתה שם לעיון חברי הכנסת, כפי שאתה אומר.

אני חושב שמזכירות הכנסת צריכה לבדוק את עצמה ולהפיק לקחים, והרושם המתקבל הוא – בעיני לפחות – שלא היה כאן מעשה של זדון וכוונה רעה כדי להעלים, להסתיר או לפגוע במינהל התקין.

היו תקלות, צריך ללמוד מהן, להפיק את הלקחים. זו דעתי.
היו"ר יורי שטרן
תודה.
דוד לב
אני רוצה לציין משפט אחד, שדומה מאוד למה שנאמר מטעם הממשלה. אני ביקשתי כבר ממי שמטפל בנושאים האלה ברמה הטכנית, שלא יוחתם – לא המזכיר, לא סגנו – על ניירות כאלה, אלא אם כן השוו את הנייר עם המכתב שמופץ.
היו"ר יורי שטרן
לא הבנתי.
דוד לב
ביקשתי ממי שעוסק בכך – לצורך זה, ה- "ש"ג", מה שנקרא – שתהיה השוואה מדוקדקת של המסמך עם המכתב שמונח, שלא תהיה תקלה.
היו"ר יורי שטרן
אפרופו, האמנות וההסכמים האלה באים לא רק ממשרד התמ"ת. לכן, בקשה למזכיר הממשלה – החלטה של תמ"ת בדבר העברת החומר דרך המחלקה המשפטית לפני שהוא מגיע לכנסת - אני מבקש שתפנה גם לכל המשרדים הרלוונטיים: משרד החוץ, משרד החקלאות, וכו'.
דוד לב
משרדים שונים שולחים, אלה אמנות מסוגים שונים.
היו"ר יורי שטרן
כל משרד צריך לדעת שעליו לבדוק.
בהירה משולם
זה נעשה.
היו"ר יורי שטרן
שמעתי ממשרד התמ"ת שזה לא נעשה.
דוד לב
הערה נוספת לפרוטוקול לגבי הערתו של המבקר. קלטתי אותה, אני אבדוק אם קיים רישום, אם לא קיים רישום, וכיוצא באלה. אם לא – יהיה.
היו"ר יורי שטרן
ואנחנו מבקשים לבדוק עם המזכיר איך בכלל נשלח המכתב.
דוד לב
יבוצע.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים עם מבקר המדינה – זה גם הרושם שלי - גם מציע ההצעה לא ראה זדון במה שקרה, ואנחנו חושבים עדיין שמן הראוי היה מלכתחילה להתחיל לספור את השבועיים מאז ההגשה השנייה.

יחד עם זאת, אני חושב שכדאי לנו – אולי במסגרת ועדת הכנסת – להתחיל להתייחס בכלל לכל הסוגיה של אשרור אמנות ולחזק את מעמדה של הכנסת בקטע הזה, אולי עם אלמנט נוסף של שקיפות לציבור הרחב.

זה יכול להאריך את תקופת האשרור, אבל במדינות רבות מאוד, אשרור הסכמים בין-לאומיים הוא אשרור בפרלמנט, זאת אומרת הממשלה חותמת והפרלמנט מאשר את ההסכם.
אריה אלדד
זה נכון לחלק מהם. יש כאלה שיש להם מעמד של חוק.
היו"ר יורי שטרן
אבל אצלנו בסך הכל כמעט כל ההסכמים לא עוברים את הכנסת, ותפקידה של הכנסת הפך לסמלי לחלוטין.

לכן אני אומר שוב – כל הכבוד לחבר הכנסת פרופ' אלדד, ואולי תודה גם על התקלה הזאת שהיא פשוט מאירה את הנקודה החשוכה והמוזנחת אצלנו של אשרור אמנות והסכמים בין-לאומיים.

צריכים לחשוב על כל התהליך, ואתם – כגוף הארגוניים הירוקים, שהוא חלק חשוב בדיון הציבורי על ההסכמים האלה – אם אתם רוצים להציע הצעה אחרת שהיא תקנונית או חוקתית, בבקשה, אפשר מזה לצאת לרפורמה הרבה יותר מעמיקה.
אריה אלדד
רק הערה אחת. נדמה לי שמרוב תקלות שאיתרנו בדרך, כמעט לא התייחסנו למשהו שהוא מבחינתי היה העיקר – שהממשלה ביודעין פעלה בניגוד לתקנון שלה, ואשררה את ההסכם כשהיא יודעת שלא חלף פרק הזמן הנכון, כי היתה תחושת דחיפות, שחלפה לאחר מכן.

זה הקטע שמציק לי יותר מכל – שהממשלה קובעת כללי עבודה בתקנון, שהתקנון מאפשר לה מסלול מואץ אם היא רוצה להפעיל סעיף אחר בתקנון, אבל היא לא מפעילה אותו וסתם מתעלמת מהתקנון ומביאה לאשרור שישה ימים אחרי שזה מונח על שולחן הכנסת.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני לא סניגורה של הממשלה, אבל כפי שאני הבינותי, קיבלה מזכירות הממשלה הודעה ממזכירות הכנסת.
אריה אלדד
ולאחר מכן קיבלה הודעה ממני שהעניין בטעות יסודו. כלומר ביודעין, ידעו שלא הונח. כתבתי להם.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
ממך ידעו שלא הונח, ממזכיר הכנסת ידעו שכן הונח.
אריה אלדד
יכלו לבדוק.
דוד לב
חבר הכנסת אלדד, יש מכתב של מזכיר הכנסת אל שר התעשייה והמסחר מה- 24 בינואר, שאכן הונח. לא היו הערות.
אריה אלדד
אני יודע. והמכתב הזה - בטעות יסודו.
היו"ר יורי שטרן
התרשמותי היא כזאת. היה רצון בממשלה למהר ולזרז את התהליכים. פירשו בצורה יותר נוחה את מה שקרה ואמרו: מילא, ההסכם באנגלית – חולק על כך חבר הכנסת אלדד – אבל זאת טענתם של אנשי הממשלה, וכך כביכול גם הבדיקות שלהם גילו. הם יצאו מתוך הנחה שהטקסט באנגלית כבר ישנו בכנסת מזה שבועיים ויותר, התרגום העברי גם נשלח, אז למה לא לפרש את לוח הזמנים בצורה יותר קלה. הם קצת עשו לעצמם הנחה בפירושים.

נגיד כך - אנחנו מעירים על כך, כי כפי שאמרתי הייתם צריכים לספור מהתאריך השני. בסך הכל, אני חושב שהבירור היותר נוקב צריך להיות אצלנו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים