ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/03/2005

שנתון המועצה לשלום הילד והמשרד לקליטת העלייה בנושא: שימוש בסמים ע"י ילדי עולים

פרוטוקול

 
משותפת עליה-ילד - אישור מסקנות הישיבה המיוחדת

2

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והוועדה לזכויות הילד-
2.3.2005

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות -
והוועדה לזכויות הילד -
יום רביעי, כ"א באדר א' תשס"ה (2.3.2005), שעה 10:50
סדר היום
אישור מסקנות הישיבה המיוחדת
בעקבות הצעה לסדר והדיון המהיר של חבר-הכנסת דני יתום
חברי הוועדה
קולט אביטל - היו"ר
יגאל יאסינוב
יעקב מרגי
מנהלת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
דנה גורדון
מנהלת הוועדה לזכויות הילד
רחל סעדה
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ
























אישור מסקנות הישיבה המיוחדת בעקבות הצעה לסדר
והדיון המהיר של חבר-הכנסת דני יתום
היו"ר קולט אביטל
אני מתכבדת לפתוח את הישיבה. זאת ישיבה משותפת של הוועדה לקליטה העלייה ותפוצות והוועדה לזכויות הילד לאישור מסקנות הישיבה המיוחדת בעקבות הצעה לסדר והדיון המהיר של חבר-הכנסת דני יתום.

סוכם על דעת חברת הכנסת מרינה סולודקין, חבר-הכנסת יגאל יאסינוב, חבר הכנסת פרופסור בריילובסקי, חבר-הכנסת יעקב מרגי וחברת הכנסת קולט אביטל, לאשר את המסקנות. כאשר יש פה תוספת שאומרת: "חרף העובדה שבמקומות מסוימים אכן ניכרת ירידה קלה ברמת האלימות בעקבות התכניות היזומות. היקף הבעיה מצדיק היערכות רצינית וכוללת יותר".

"מסקנות ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והוועדה לזכויות הילד:

ביום ה' באדר א' התשס"ה - 14.2.05, החליטו יושב-ראש הכנסת והסגנים להעביר "לדיון מהיר" בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בוועדה לזכויות הילד את הצעתו של חבר הכנסת דני יתום בנושא: 'דוח משרד הקליטה והמועצה לשלום הילד בנושא שימוש בסמים של ילדים עולים'.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בראשות חברת-הכנסת קולט אביטל והוועדה לזכויות הילד, בראשות חבר-הכנסת רן כהן, דנו בנושא ביום יד' באדר א' התשס"ה-23.2.05. בישיבה השתתפו נציגי המשרד לקליטה העלייה, משרד החינוך והתרבות, המשרד לביטחון פנים, הסוכנות היהודית, משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד הרווחה, המועצה הלאומית לשלום הילד, מרכז השלטון המקומי, הרשות למלחמה בסמים, על"ם - עמותה לנוער במצבי סיכון ומצוקה, קואליציה למען נוער עולה בסיכון, ארגוני עולים מאתיופיה, פרום הורים עולים.

לוועדות הוצגו נתונים המעידים על כך שמאז שנת 2001 חלה עלייה חדה בשימוש בסמים בקרב בני נוער עולים. 43 אחוזים מתוך הנוער העולה המנותק שנשר ממערכת החינוך משתמש בסמים לעומת 28.4 אחוזים מקרב הנוער העולה הותיק. הוועדות התרשמו שצריך להיעשות מאמץ כדי למנוע נשירת תלמידים עולים ממסגרת החינוך, שכן הדרך מנשירה לפשיעה קצרה מאוד.

לוועדות הוצגו מספר תוכניות טיפול המתבצעות במספר קטן של יישובים בשיתוף משרד הקליטה, החינוך, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ועמותות שונות. כן דווח לוועדות כי בעקבות התוכנית מ"סיכון לסיכוי", ניכרת ירידה במספר התיקים שנפתחו לילדי עולים מחבר העמים במשטרה, כאשר עד כה נראתה רק מגמת עלייה במספרם. חרף העובדה שבמקומות מסוימים אכן ניכרת ירידה קלה ברמת האלימות בעקבות התכניות היזומות, היקף הבעיה מצידת היערכות רצינית וכוללת יותר.

הוועדות התרשמו, איפוא, שיש מקום להגדיל לאלתר בצורה משמעותית את היקף התוכניות בפריסה ארצית.
להלן מסקנות הוועדה
1. ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והוועדה לזכויות הילד מברכות על תרומתו של המשרד לקליטת העלייה, לפרסום השנתון: 'ילדים עולים בישראל 2004', שהוכן על-ידי המועצה הלאומית לשלום הילד. הוועדות רואות בחומרה את הנתונים המתפרסמים במסגרתו.

2. הוועדות סבורות כי המפתח לטיפול בנושא הוא קודם כל במערכת החינוך שומה עליה לעשות כל שלאל- ידה למניעת נשירת התלמידים העולים.

3. הוועדות רשמו לפניהן את הצלחת התכניות הקיימות ואת תחילת הפרוייקט המשותף של המשרד לקליטת העלייה והרשות הלאומית למלחמה בסמים וממליצות על איגום משאבים ופריסתן הארצית של התכניות.

4. הוועדות סבורות כי צריכה לקום תכנית לאומית לטיפול בתלמידי עולים נושרים ועבריינים כאחת. מגמת התכנית היא להתמודד עם מכלול הגורמים החברתיים, המשפחתיים והחינוכיים המביאים ילדים אלה אל סף פשיעה.

5. הוועדות קוראות לראש הממשלה, שרת הקליטה, שרת החינוך ומשרד והרווחה להקים צוות משותף קבוע שמשימתו להקים את התוכנית הלאומית.

6. הוועדות קוראות לראש ממשלה להקצות לאלתר תקציבים ייעודים למטרה זו.

המסקנות הונחו על שולחן הכנסת ביום כ"א באדר א' תשס"ה - 2 במרס 2005".

כולנו מצביעים בעד.
יעקב מרגי
מאה אחוז, תודה רבה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים