ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/03/2005

פרוטוקול

 
זריקת רימוני יד בכפר אבו סנאן על רקע פוליטי

ועדת הפנים ואיכות הסביבה
02/03/05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
 
 
פרוטוקול מס' 398
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום רביעי, כ"א באדר א' התשס"ה (2 במרץ 2005), שעה 9:30
סדר היום
זריקת רימוני יד בכפר אבו סנאן על רקע פוליטי
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
טלב אלסאנע
מוחמד ברכה
מגלי והבה
אחמד טיבי
איוב קרא
מוזמנים
סנ"צ משה כהן מפקד תחנת עכו, המשרד לבטחון פנים
כמאל אחמד אלשיך אבו-סנאן
כמאל אחמד
נוהאד משלב
מרזוק וחיד
מוענה אלשיך
סמיר מישלב
ריכאד עזאם
סעד ואסף
בלימטן משלב
חמד סעב
חביב גבגאה
האני משלב
חיר גמאל
אחמד זינאתי
סלמאן זבן
עלי עזאם
חוסאם ספדי
מרזוק גדעאן
אנואר ח'יר
נעים חסן עלי
מגדוב עאסם
יאסר נעים
רפיק חוסיין נסרה
נעים מוסא
עלי נסרה
נדים מיכאל
עלי סלימאן הזימה
אחמד כמאל מוחמד
אילי סעב
איברהים נעים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפה קרינצה


זריקת רימוני יד בכפר אבו סנאן על רקע פוליטי
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אדוני מפקד תחנת עכו, בהתייעצות עם חברי הכנסת, אני רוצה לנעול את הישיבה אחרי שאודיע לאנשים. לא אקיים פה דיון בלי מפקד המרחב. קבעתי פגישה נוספת בגלל שני דברים: אחד, בטעות צד אחד לא הוזמן, זאת הייתה טעות טכנית שלנו. הסיבה השנייה, שרמת מפקד מרחב או מפקד מחוז צריכה להיות כאן. הנושא טעון השתתפות ומעורבות מפקד המרחב או מפקד המחוז. התפשרנו על מפקד המרחב, תיאמנו אתו. אני לא מקבל הודעה בבוקר שהוא לא יכול.
סנ"צ משה כהן
רק היום בבוקר קיבלתם את ההודעה?
היו"ר גאלב מג'אדלה
רק מחמת כבוד האנשים האלה והנושא אני לא אומר דברים מעבר לזה.
מגלי והבה
הוא הסביר לאדוני היושב ראש למה הוא לא יכול להגיע?
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוא אפילו לא דיבר אתי, המזכירה שלו דיברה עם המזכירה. אני לא רוצה להרחיב למה צריך את מפקד המרחב, אני לא רוצה לפגוע באנשים. אבל היה ברור מעל לכל ספק בדיון הראשון שחייב להיות כאן מפקד המחוז או לפחות מפקד המרחב. התפשרנו, ואמרנו מפקד המרחב. הוא הודיע הבוקר שהוא לא יכול. אנחנו לא מקבלים את ההודעה שלו, לא נקיים את הדיון היום.
 
אנחנו נבוא לאבו-סנאן, אבל הפעם אם המשטרה לא תמצא את הדרך להיות שותפה לנו באבו-סנאן, להתמודד עם הבעיה, נמצא את הדרך. המשטרה צריכה לזכור שהוועדה הזאת לא רק טובה בשביל לטפל במצוקות של המשטרה ובצרות של המשטרה, אנחנו גם טובים לטפל בבעיות של האזרחים.
סנ"צ משה כהן
אעביר את המסר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבריי חברי הכנסת רוצים לומר משהו לעניין הביטול והדחייה, ובזה נודה לכם.
דובר
אולי רק תשמע את האנשים שכבר הגיעו.
מוחמד ברכה
לפני יומיים, ביום שני, הובאה בפני מליאת הכנסת הצעה שתסדיר את הופעת נציגי הרשויות השונות בפני ועדות הכנסת, כולל קביעת סנקציות כלפי אותם אנשים שלא ממלאים אחרי הוראות בית המחוקקים. לכן אני שותף לדעת היושב ראש, אני רואה בחומרה רבה את העובדה שמפקד המרחב לא מצא לנכון להגיע, על אף שהפגישה נקבעה בתיאום אתו.
 
אני רוצה להגיד באופן כללי, שהדיון הזה שיזמתי הוא דיון שבא כדי לעשות שני דברים: לתרום ליחסים טובים בתוך אבו-סנאן, שכולה יקרה לנו, ואני מתכוון לכל מילה. הדבר השני, שהחוק ייקח את מקומו נגד אותם אנשים פרטיים בודדים, שעושים מעשים לא ראויים, בניגוד לאינטרס של כלל התושבים באבו-סנאן. לכן, אני רוצה לברך את כל הנוכחים, אני לא רואה כאן שני צדדים. שני צדדים יכולים להתמודד בבחירות אחד מול השני, אבל בשבילנו זה אבו-סנאן כולה.
 
אני רוצה לברך את כולם, ואני שותף לדעתו של היושב ראש, מפאת כבודם של הנוכחים, שמייצגים את כל התושבים באבו-סנאן, אני חושב שראוי שהישיבה תהיה רצינית, שההשתתפות בה תהיה רצינית. לכן, אני תומך במה שאמר היושב ראש בהתחלה בנוגע לכך שלא נקיים את הפגישה עד שיבוא או מפקד המחוז או לפחות מפקד המרחב. תודה רבה אדוני.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, אני מצטרף למחאות נגד מפקד המרחב. אני חושב שלא יאה לפקיד, ממונה, בתפקיד כל כך רגיש, בסוגיה כל כך רגישה, שלא יהיה נוכח בישיבה כזאת חשובה. אני מצר על זה שהוא לא נמצא פה, אבל אני גם מצטער לגבי כל האנשים שהגיעו לפה ממרחקים כדי להשתתף בישיבה, כדי להביא לפיוס ולאווירה טובה באבו-סנאן, והם צריכים לחזור כלעומת שבאו.
 
לכן, הייתי רוצה ממך, אדוני היושב ראש, להבטיח קיום ישיבה באזור של אבו-סנאן או באבו-סנאן – אתה תחליט על המיקום – כדי שהם לא יצטרכו לחזור עוד פעם את כל המרחק הזה. כמו כן, ללבן את הסוגיה הזאת עם מפקד המחוז, להזמין את מפקד המחוז, לא את מפקד המרחב, כי אנחנו לא רוצים שיקרה מה שקרה במראר. אנחנו מעדיפים לתקוף את הבעיה לפני שיקרה חס וחלילה אסון ביישוב, כי כולם יקרים לנו, כל העדות וכל האנשים שם, וחשוב לנו לעשות את זה שעה אחת קודם.
מגלי והבה
למפקד המרחב יש מפקדים, השר לביטחון פנים וגם המפכ"ל. בדרך כלל, כשמזמינים כל בעל דרגה, יש ליידע אותם, על מנת שלא יקרו תקלות כאלה. שיהיה תיאום גם מול השר ומול המפכ"ל, שייתנו את ההנחיות. לפעמים יש אילוצים - - -
יפה שפירא
זה נעשה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הנוהל הוא לעבור דרך לשכת השר.
מגלי והבה
אני מצטער על עגמת הנפש. כולנו פה צפוניים, ואני יודע מה זה לקום מוקדם ולנסוע את כל המרחק. אני רואה את כל האנשים שטרחו והגיעו, ומקבל את הפתרון שלך, אדוני היושב ראש, שתעשה ישיבה שם באזור. חשוב להגיד לאותם מוזמנים מה נושא הדיון בוועדה, כי חלק מהדברים לא ברורים מההזמנה, ומתחילים להתפתח מסביב לזה נושאים כאלה ואחרים.
 
אני רוצה להודות לכל אלה שהגיעו, ואם אפשר, אם הם כבר פה, שיערכו להם סיור בכנסת או לנצל את זה לדברים אחרים. תודה.
טלב אלסאנע
אני חושב שאי אפשר רק בגלל שמפקד המחוז או מפקד המרחב לא הגיע לדחות את הישיבה. לדעתי, בדחייה נותנים לא לאלה שהגיעו שיקבעו את סדר היום, אלא דווקא אלה שנעדרו יקבעו את סדר היום של הדיונים בוועדות. זה תקדים רע מאוד. לכן, אני חושב שהוועדה צריכה להוציא מכתב תלונה חריף על ההתנהגות הזאת, שהיא בגדר זלזול בוועדות הכנסת, הפרעה לוועדת הכנסת למלא את תפקידה, ומניעת קיום דיון ענייני. כנראה שלמשטרה יש מה להסתיר, ולכן היא נעדרה מהדיון של היום. אי אפשר לעבור על זה, לדעתי, בשתיקה.
 
הדבר השני, אנשים שהגיעו לכאן, הגיעו מתוך ציפייה. לכל אחד יש את העיסוקים שלו, יש לו סדר יום שלו, הוא עזב את כל העיסוקים ובא כדי שיתקיים דיון. אומרים להם: מפקד המרחב לא הגיע, אז תלכו הביתה. לדעתי, יש איזשהו פגם בגישה הזאת. אני חושב שצריך למצוא את האיזון, בכל זאת לתת לאנשים תחושה שהטרחה הזאת לא הייתה לחינם, לאפשר – אם תמצא לנכון, אני סומך על שיקול הדעת שלך – קיום הדיון. לקיים דיון או ביקור אצלם לדעתי חשוב יותר מקודם.
אחמד טיבי
אני מקבל את העובדה שבשל העובדה שמפקד המרחב לא הגיע, ואנשים טרחו, אז את הישיבה אתה רוצה לקיים במקום אחר. אבל אני מקווה שזה לא יהיה תקדים. בכל פעם שאיזה שר, פקיד לא מגיע אז מעתיקים את הישיבה הבאה למקום מגוריו או קרוב למקום מגוריו - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא בשבילו, בשביל התושבים שהגיעו לכאן.
אחמד טיבי
לא חשוב, התוצאה היא שבשל העובדה שהוא נעדר, מעתיקים את מקום הישיבה למקום קרוב, לא חשוב בשביל מי. זה נראה לי תקדים רע, ולכן צריך לאלץ את הפקידים. בשביל זה בוועדת הכנסת תיקנו תקנה חדשה בנושא הזה, שמאלץ אנשים כאלה, ומסדיר את הדרך שבה פקידי ממשלה בכירים, כולל קציני משטרה, להגיע לוועדות הכנסת. אני בהחלט מסכים עם העובדה שכדאי ליידע את יושב הכנסת, חבר הכנסת ריבלין, ולערב אותו בנושא. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מודה לכם על שיקול הדעת האחיד והמשותף לכולנו, לגבי ההחלטה שלנו לפזר את הישיבה ולא לקיים את הדיון.
איוב קרא
אני רוצה לומר עוד דבר, אני מקבל מה שאמר חבר הכנסת טיבי, אם כבר אנחנו דוחים את הישיבה, אז שיהיה מפקד המחוז הפעם, לא מפקד המרחב. זה התנאי, שיהיה דרג יותר קובע.
אחמד טיבי
סוג של תיקון טעות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני אומר יותר מזה. ועדת הפנים ואיכות הסביבה לא תדון בשום נושא שקשור למשטרה עד שהדיון יתקיים בהשתתפות מפקד המחוז. חד-משמעית, לא יהיה שום דיון, שום חקיקה, שום נושא של המשטרה לא יעלה כאן לפני שיתקיים דיון בנושא אבו-סנאן בהשתתפות מפקד המחוז. את זה נעביר היום לשר, כי קודם כל הנושא של אבו-סנאן חשוב לנו, וחשובים לנו התושבים, אבל גם חשוב לנו שהמשטרה תיראה ותתנהג כדוגמה אישית לאזרחים. אם אזרח יכול לעזוב את עבודתו, ביתו ומשפחתו ולבוא לכאן מתוך זה שהעניין חשוב לו, גם מפקד המרחב יכול להתפנות, להופיע ולהתמודד עם הנושא - גם אם הוא קשה – יחד אתם. תודה רבה, אני מודה לכולם.
 
הישיבה ננעלה בשעה 9:50.
 



2

קוד המקור של הנתונים