ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 28/02/2005

פרק ט' - תקשורת - סעיפים 39,40, מתוך הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2004

פרוטוקול

 
פרק ט' – תקשורת – סעיפים 39,40, מתוך הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005

2
ועדת הכלכלה
28.2.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 368
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ט באדר א' התשס"ה (28 בפברואר 2005), שעה 11:00
סדר היום
פרק ט' – תקשורת – סעיפים 39,40, מתוך הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן-היו"ר
אבשלום וילן
דוד טל
מוזמנים
אבי בלשניקוב מנכ"ל משרד התקשורת
משה גלילי המשנה למנכ"ל, משרד התקשורת
עמי גילה עוזר בכיר למנכ"ל משרד התקשורת
עידית צ'רנוביץ יועצת שרת התקשורת
הילה שמיר,עו"ד לשכה משפטית, משרד התקשורת
דנה אדמוני דוברת, משרד התקשורת
נגה רובינשטיין,עו"ד משרד המשפטים
אמיר לוי סגן הממונה על תקציבים, משרד האוצר
חיים פרננדס אגף תקציבים, משרד האוצר
דורון אבני,עו"ד יועץ משפטי, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו
ענת קליין,עו"ד משרד הממונה על הגבלים עסקיים
ניר גרסון,עו"ד המועצה לשידורי כבלים ולווין
יוני בן-מנחם מנהל הרדיו
יניב פלג,עו"ד לשכה משפטית, רשות השידור
רס"ן עדי בן ש"ך יועץ משפטי, גל"צ
דוד בן בסט יו"ר ההתאחדות ומנכ"ל רדיו 100FM
עידו מור מנכ"ל רדיו ללא הפסקה
ליאור חריש,עו"ד יועץ משפט, התאחדות תחנות הרדיו האזוריות
אהרון אורגד רדיו אמצע הדרך
משה זיגדון מנכ"ל רדיו ירושלים
עובד לוי בעלים של רדיו ירושלים
אלי אורגד יו"ר דירקטוריון של רדיו אמצע הדרך
אבי כאכון עוזר מנכ"ל רדיו אמצע הדרך
שלום יצחק רדיו אמצע הדרך
ירון אנוש יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים
ליאון צימן מנכ"ל ובעלי אולפני מימד
עדי שי,עו"ד יועצת משפטית – מסיקה 24
מיכל אבן-חן מעוניינת להתמודד במכרז על רדיו אזורי
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפעת שפרכר



פרק ט' –תקשורת – סעיפים 39,40, מתוך הצעת חוק המדיניות הכלכלית
לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2004
היו"ר אמנון כהן
אנחנו דנים בפרק ט' – תקשורת – סעיפים 39,40, מתוך הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2004. בישיבה הקודמת הציעו רוב חברי הכנסת לפצל.
חיים פרננדס
המטרה של סעיף 39 היא ליצור סדר מבחינת הטרמינולוגיה של בעלי הזיכיונות ובעלי הרשיונות. אנחנו מדברים פה על בעל זיכיון שקיים בשידורי רדיו אזוריים, ועל בעל רשיון שיקבל את הרשיון לשידורי רדיו דיגיטליים קרקעיים או לוויינים. בעל זיכיון זה אותו גוף שמשדר בתחום האזורי, בעל הרשיון זה אחד שמשדר בתחום הדיגיטלי. ההסדרה תהיה באמצעות רשיונות. הזיכיון לשידורי רדיו זה זיכיון של תחנות הרדיו האזוריות, שמאפשר גם את ההפצה וגם את ההפעלה של תחנת השידור.
היו"ר אמנון כהן
אני מבין שיש פה מהפכה בנושא התקשורת. מדוע לעשות את זה בחוק ההסדרים? זה חוק לא פשוט.
אמיר לוי
המטרה של חוק התוכנית הכלכלית זה להסדיר רפורמות בענפים מסויימים כחלק מהמדיניות הכלכלית של הממשלה. רגל אחת שלה זה הרגל התקציבית.
אבשלום וילן
זה לא מה שאמר בג"ץ בעניין החקלאים נגד מועצות הייצור. אני מציע לך, אדוני סגן הממונה, לקרוא היטב את הבג"ץ. הוא אומר דברים הפוכים.
אמיר לוי
קראתי את הבג"ץ. רגל אחת זה הרגל התקציבית, הרגל השנייה זה שינויים מבניים במשק. יש מספר נושאים שיש להם השפעה מכרעת על הצמיחה ועל המצב הכלכלי, כאשר הרדיו הוא אחד מהם. יש פה תוכנית שבאה לעשות מעבר מטכנולוגיה מיושנת לטכנולוגיה חדישה. זה יגדיל את ההשקעות בצורה ניכרת. תיכף נסביר מה זה בעל זיכיון להפעלת תחנת שידור, אבל להקים תחנה כזאת זה כמה מאות מיליונים. יש תחנות רדיו שיעלו על אותה פלטפורמה. גם זה דורש השקעה מסויימת. יש כאן הגדלת פעילות מקפת. בלווין לא נשאר הרבה מקום פנוי לתחנות רדיו. ככל שהחקיקה תתמהמה כך הקיבולת הפנויה שיש בלווין תיתפס.

אומנם ההצעה הזאת היא בתוך התוכנית הכלכלית, אבל זה מונח על שולחן הוועדה כבר מחודש אוקטובר. הוועדה הזאת העבירה בדיונים על פרקי התקשורת לא מעט נושאים בקונסנזוס. אלו רפורמות שהוכיחו את עצמן יפה בתחום התקשורת. התחום האחרון שנשאר ממשלתי ונשאר אנלוגי זה תחום הרדיו, כל שאר התחומים שעברו כאן בוועדה הן לא בבעלות ממשלתית. זה נדון בוועדה הזאת, לא בוועדת כספים.
אבשלום וילן
אני בעד מה שהצגת בפעם הקודמת, רק אני לא רואה איך מסתדרים בתוכה הרדיו הציבורי, הרדיו האזורי. למה אני צריך את החרב של חוק ההסדרים? זה אנטי דמוקרטי, זה אנטי פרלמנטרי , זה בניגוד לבג"ץ. אני מבין שנוח לכם להביא את זה בחוק ההסדרים. אני מציע לך, כמי שרוצה לעזור לך להעביר את הרפורמה הזאת, לא לעשות את זה במסגרת חוק ההסדרים.
אמיר לוי
זה לא מהלך שנעשה באישון לילה, יש מאחוריו הרבה מאוד שעות עבודה בממשלה. יונח כאן נייר, כדי שתוכלו לראות את העבודה שנעשתה. הכוונה שהתשתית הזאת תצא לדרך כמה שיותר מהר. צריך לנצל במידת האפשר את מה שנותר פנוי בתשתית הלווינית. זה מהלך לטובת הציבור. בפעם הקודמת דיברנו על כך שכשנוסעים מבאר-שבע לרמת הגולן צריך להעביר את גלי צה"ל 6 פעמים. אני לא רוצה לדבר על הסיכון שיש כשאתה בזמן נהיגה מחפש תחנות, ואני גם לא רוצה לדבר על איכות הקליטה שהיא נוראית כשאתה נוסע. למה שלבן אדם שמשלם אגרת רשות שידור לא תהיה הזכות לקלוט את כל תחנות רשות השידור בכל הארץ? יש לו זכות מלאה. רשות השידור מאוד רוצה שייקלטו, היא גם עושה את מירב המאמצים שזה יקרה, אבל מה לעשות שהתשתית לא מתאימה. זאת תשתית מיושנת, לא מתאימה לשנות האלפיים. אין שום סיבה לא לעשות את זה.
אבשלום וילן
אנחנו איתך ברפורמה, אבל למה לעשות את זה בחוק ההסדרים?
אבי בלשניקוב
שרת התקשורת נפגשה הבוקר עם שר האוצר. היה דיון טוב בנושא הזה. כיוון ששרת התקשורת נכנסה לתפקידה אחרי שחוק ההסדרים התקבל, אחרי שההצעות אושרו על ידי הממשלה, היא תצטרך זמן כדי ללמוד את הסוגיה. אין כרגע עמדה מוסכמת עליה. היא גם העבירה את זה לשר האוצר. שני השרים קבעו להיפגש שוב, על-מנת לנסות ולברר את אותן סוגיות. השרה לא רואה לנכון להכניס את הרפורמה הזאת בחוק ההסדרים. גם הצמרת המקצועית של המשרד חושבת כך. המקום של החוק הזה הוא בפרוצדורה אחרת. הנושא חשוב, הנושא ראוי, לכן ראוי שיהיה בו דיון ציבורי. ראוי שמשרד התקשורת לפני שקובע עמדה ישמע את תחנות הרדיו האזוריות, ישמע את השידור הציבורי. הדברים נמצאים בין שר האוצר לשרת התקשורת.
אתי בנדלר
העובדה שנושא מסויים נכלל בהצעת חוק נפרדת ולא בחוק ההסדרים איננה מעידה על נחיתותה של אותה הצעת חוק או של הנושא המוסדר באותה הצעת חוק. רפורמות חשובות. חלקן עברו במסגרת חוקי ההסדרים, חלקן עברו במסגרת חוקים נפרדים. הוועדה הזאת מעולם לא התקשרה ברצינות ובאיכות דיוניה לגבי הרפורמות בשל העובדה שדובר בחלק מחוק ההסדרים. אני חושבת שאין מקומן של רפורמות בחוקי ההסדרים. זאת היתה גם עמדת הבג"ץ. בית המשפט העליון קבע שהמבחן הוא לא סתם בהיות החוקים האלה חוקים תומכי תקציב, אלא שצריך להיות קשר ישיר והכרחי לתקציב השנה שעליה מדברים. אם הייתי נשאלת מלכתחילה בעניין הזה, הייתי אומרת שראוי שהנושא של הרדיו הדיגיטלי לא ייכלל בחוק התקציב אלא בהצעת חוק נפרדת. ועדת הכלכלה הייתה דנה בזה ביסודיות ובמהירות. מכיוון שזה כבר נכלל אני מציעה שהוועדה תדון ברצינות בפרק. אם היא תגמור את דיוניה – טוב, אם לא, יחליטו חברי הכנסת אם לפצל את הפרק הזה.
היו"ר אמנון כהן
אני לא אקיים דיון בנושא הזה עד ששני השרים לא יביאו לוועדה את המסקנות שהם יגיעו אליהן.

הישיבה ננעלה בשעה 11:35

קוד המקור של הנתונים