פרוטוקול

 
עתיד תלל"ים

2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
22.02.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 404
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, י"ג אדר א התשס"ה (22.02.2005), בשעה 10:45
סדר היום
עתיד תלל"ים
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק-בלוך -היו"ר
יולי תמיר
משולם נהרי
יוסי שריד
עזמי בשארה
מרינה סולודקין
משה גפני
גילה פינקלשטיין
מוזמנים
יואב אזולאי -מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך, התרבות
והספורט
מוטי מרוז -חשב המשרד, משרד החינוך, התרבות והספורט
לאה שקד -ממונה על שירותי חינוך מיוחד, משרד החינוך,
התרבות והספורט
עו"ד איילת מלקמן -לשכה משפטית, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר ליאורה פלד -מנכ"לית תללים
יוני רגב -משרד האוצר
פרופ' אור נוי -משרד הבריאות
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום



עתיד תלל"ים
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
שלום, אני פותחת את ישיבת הוועדה. הנושא של הישיבה, הוא "עתיד תלל"ים", כאשר הכוונה היא לא לעתיד העמותה, אלא לתמיכה לימודית לתלמידים המרותקים למיטותיהם. הכותרת האחרת לישיבה הזו היא, למה ממשלת ישראל לא מקיימת את החוק שכנסת ישראל חוקקה. אני מבקשת מד"ר ליאורה פלד, מנכ"לית תלל"ים, שתספר לנו מה קורה ומה צריך לקרות.
ליאורה פלד
אני רוצה לפתוח בהקרנת סרט שהמדינה הפיקה על תלל"ים, כאשר היה צורך להציג בעולם פרוייקטים מתוקשבים מיוחדים. אנחנו לא היינו מעורבים בהכנת הסרט. הסרט מספר על בית ספר וירטואלי שהקימה עמותת תלל"ים, וזכה בפרס בינלאומי מאוד חשוב, מותך ראיית הצרכים של הילדים החולים, והצורך להביא מורה מקצועי לכל בית, ללא קשר באיזה מקום נידח במדינה הוא נמצא. היום על ידי שימוש בטכנולוגיות של למידה מרחוק, ניתן לעשות את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת שהגיעו לכאן, כי אנחנו עוסקים בנושא של חוסר כיבוד חוק על ידי ממשל ישראל. יש חוק שאומר שצריך לתמוך לימודית בתלמידים המרותקים למיטותיהם. צריך היה כבר להפעיל את החוק הזה, חוק חינוך חינם לילדים חולים, השנה.
מירב ישראלי
בשנה הבאה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
החוק הוא משנת 2001, וכל פעם דוחים את היישום של החוק. בתפקידי הקודם כיו"ר מדע וטכנולוגיה, אנחנו קיימנו ישיבה בנושא, טכנולוגית לשירות ילדים עם מוגבלויות. היום, הכלים קיימים ובאמצעים מועטים אפשר להתגבר על כל המוגבלויות האלה. זה רק עניין של רצון טוב ושל סדרי עדיפויות, כי הכסף ישנו.
יוסי שריד
אני מכיר את עמותת תלל"ים די הרבה שנים, והיתה לי גם הזכות לעבוד יחד עם עמותת תלל"ים. אני לא זוכר שהיו הרבה ארגונים שאפשר היה להביע מידה כזו של שביעות רצון מן העבודה שלהם. כל יום אנחנו עוסקים כאן בוועדה, לצערי הרב ללא הועיל, בגזרות שנוחתות. יש פראזה כזו שאומרת, חיתוך בבשר החי. במקרה הזה זה קשור לילדים חולים. לאן המדינה הזו מגיעה? כאשר פוגעים במבוגרים ובזקנים, זה חמור מאוד, אבל בילדים חולים זה עוד יותר חמור. מי יושב שם בממשלה המטומטמת הזו ובמשרד החינוך? אם כבר יש דבר טוב, למה יש אמביציה לקלקל את הדבר הטוב? האם אין צרות ובעיות אחרות במשרד החינוך? יש עמותה שמטפלת באחת הבעיות הכי כאובות, ובה צריך לפגוע? גם בזמן כהונתי הגיעו אלי אנשי אוצר וביקשו לפגוע בגופים כאלה, אבל אני אמרתי שבנושא של ילדים חולים אני רק מנסה לשפר.

אני לא יודע אם רווח והצלה יצמחו מהישיבה הזו ומהוועדה הזו. אני חושש שלא, אבל צריך לחשוב להעביר את זה דרך הסתייגות לתקציב משרד החינוך בדיון בוועדת החינוך. אני מרשה לעצי להניח שאפילו בבית הזה, שיש בו מידה לא קטנה של אטימות, תהיה תמימות דעים שבכלי הזה שנקרא תלל"ים לא יעזו לגעת.
ליאורה פלד
מאז 1990 המדינה הפקידה בידנו את הכבוד לשרת את הילדים החולים בבתיהם. לאחרונה, השירות הזה הפרט והכבוד גדל עוד יותר, כי זכינו במכרז פומבי להמשיך ולהפעיל את הפרוייקט. בתיאום עם משרד החינוך, נקבע בתחילת השנה סל סיוע, כך שילד בכיתה א'-ו' יקבל שני מפגשים של שעה וחצי בשבוע, וילד בכיתה ז'-יב' יקבל 3 מפגשים של שעה וחצי בביתו. לילדים שזקוקים לשירות לתקופה ממושכת, נכתבת להם תוכנית לימודים אישית, בשיתוף עם בית הספר.

אמרנו בתחילת השנה, כפי שאנחנו אומרים ב-4 שנים האחרונות, כי התקציב לא מאפשר לתת את הסל המינימלי לילדים חולים עד סוף השנה. אני מסירה את בקשתי מהוועדה לדון בשאלה, האם הסל הזה ראוי או לא. באמצעות הסל הזה, בתוספת בית הספר הוירטואלי, סטודנטים, מתנדבים ובנות שירות, שמשרד החינוך מעמיד לטובת הפרוייקט ואנחנו מוקירים את זה, אנחנו מצליחים לעמוד במשימה בצורה משביעת רצון. כמובן, תמיד צריך יותר.

עם זאת, אני רוצה להראות מה קורה לנו בכל שנה לקראת חודש מרץ. בסוף חודש אנחנו גומרים את כל סל השעות שקנה משרד החינוך במכרז. אנחנו התחייבנו לתת 37,000 שעות, כאשר בסוף מרץ אנחנו כבר נעבור את זה ונהייה בביצוע של 39,000 שעות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איך זה קורה בפועל? האם יש יותר ילדים חולים?
ליאורה פלד
כן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איך בנו את התקציב מלכתחילה.
ליאורה פלד
התקציב נבנה לפי סכום של 3,000,000 שקלים ולא לפי מספר הילדים החולים. כאשר התקציב נגמר, אנחנו יכולים ללכת הביתה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני המומה.
ליאורה פלד
התקציב הזה לא דיבר על גידול טבעי. כאשר אני קיבלתי את הפרוייקט כמנכ"לית, בשנת 1998 היו 600 ילדים בשנה, כאשר היום יש מעל 2,000 ילדים. מאז ועד היום לא שונה התקציב. בשנת הפיגועים הגדולה, היו 2,400 ילדים כאלה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה כתוב שבספטמבר יש 300 ילדים?
ליאורה פלד
כאשר מתחילים את הפרוייקט, יש רק 300 חולים. כל פעם נכנסים עוד חולים. מינואר באופן קבוע ב-4 שנים האחרונות, יש יותר מ-900 תלמידים בשבוע נתון. בשביל לגמור את השנה בכבוד, הילדים האלה זקוקים ל-60,000 שעות. אנחנו נמשיך לעזור לילדים האלה עד אפריל, כי גייסנו 7,000 שעות מורים מתקציבי תרומות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אי אפשר לקצר את השנה? זה יפתור המון בעיות תקציביות במדינה.
ליאורה פלד
נמצאים פה חברי כנסת שהם חברים טובים שלנו, כולל חבר הכנסת דובר הערבית, שנלחמו לצדנו כל שהנים. אנחנו מגיעים לכל בית בישראל, ללא הבדל דת, גזע או מין. אנחנו מלמדים ולא עוסקים בשום דבר אחר. אנחנו שומרים על קשר עם הילדים ועוקבים אחרי ההצלחה שלהם בבחינות ובעלייה מכיתה לכיתה.
משולם נהרי
בכמה שבועות מדובר בממוצע?
ליאורה פלד
כל ילד לפי מספר השבועות שהוא נעדר. אין לנו ממוצע של זה.
משולם נהרי
האם אין לכם חישוב תקציבי של שעות?
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
היא אומרת שבכל שבוע יש לה 900 ילדים.
ליאורה פלד
אני יודעת כמה שעות אני נותנת בחודש לכלל הילדים שבהם אני מטפלת. בשנת הפיגועים הקשה, טיפלנו בעשרות ילדי פיגועים, שחלקם הולכים היום לצבא כמתנדבים או בשירות סדיר. יש לנו שתי תעודות הצטיינות.

אנחנו לא נעזוב את הילדים ב-30 באפריל. בית הספר הוירטואלי ימשיך לפעול ומתנדבים ובנות שירות לאומי ימשיכו להגיע. ילדים שמחוברים בטלוויזיה במעגל סגור לכיתה, ימשיכו להיות מחוברים עד סוף השנה. הדבר היחידי שיהיה חסר להם, זה מורים מטעם משרד החינוך. התורמים שאני פונה אליהם, יודעים שישנו חוק של המדינה וכי זו חובת משרד החינוך. הם מעונינים לתרום למעטפת שהעמותה צריכה לתת.

ההפרטה הזו גרמה לכך שהשירות הפך זול יותר. היום בסכום של 4,500,000 שקלים, משרד החינוך יכול לתת את ה-60,000 שעות הנדרשות. כיום הוא נותן רק 3,000,000 שקלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל אתם עשיתם את זה גם קודם. מה שונה?
ליאורה פלד
קודם, משרד החינוך שילם ישירות למורים. העלות היתה יותר גבוהה ונתנו פחות שעות, 29,900 שעות.
יולי תמיר
האם אתם משלמים פחות למורים?
ליאורה פלד
אנחנו לא משלמים למורה שכר דיפרנציאלי.
עזמי בשארה
האם הפעילות של העמותה היא חלק מההפרטה?
ליאורה פלד
היום אנחנו מופרטים לחלוטין.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם היו עוד מועמדים במכרז הזה?
ליאורה פלד
כן.
עזמי בשארה
האם היו קבלנים שבאו למטרת רווח?
ליאורה פלד
כן, כמו חברות כוח אדם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה מהלך מאוד מסוכן. האם המכרז שלכם הוא לשנה או יותר?
ליאורה פלד
שנה עם אפשרות להארכה לשלוש שנים.
מוטי מרוז
מערכת החינוך שקטה עם תלל"ים בשלוש שנים הקרובות.
ליאורה פלד
תלמיד חולה בבית, זה עולם צעיר ופגוע שזקוק להזדמנות להתקדם, כמו החברים הבריאים בכיתה. הלימודים לילדים האלה, ומסכימים איתנו הרופאים ואנשי בתי החולים, זה החיבור לצד הבריא של החיים, זה מקור תקווה לילדים ולמשפחות. ההוראה לילד חולה בבית בשביל מדינת ישראל, זו האפשרות להתקדם, לרכוש השכלה ולהצטרף לחברים הבריאים בכיתה. זה מסר של אופטימיות, זה מסר טוב.

ההחלטה היא של הוועדה הנכבדה הזו, האם מדינת ישראל תיתן לילדים חולים בבית את התקווה לעתיד נורמלי. אם לא ילמדו ולא תהיה להם תעודת בגרות, הם יהיו מעמסה למדינה אחר כך. הם לא יהיו אזרחים יצרנים, הם לא יממשו את הפוטנציאל שלהם. אתם יכולים לתת להם את המינימום שצריך לתת.
אהוד מנור כתב לנו שיר, שמאז הוא השיר שלנו
"גם תלמידים מרותקים יכולים להיות תלמידים מרתקים
נכון שהם תמיד נאבקים וזקוקים לתמיכה ולחיזוקים,
אך יש להם גם רגעים של כייף ומשחקים, וחלומות שמרקיעים שחקים
והם הולכים ומתחזקים מנשיקות וחיבוקים, ומהישגים קרובים ורחוקים
כי גם תלמידים מרותקים יכולים להיות תלמידים מרתקים".
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
את אומרת שהתקציב שאושר היום הוא 3,000,000 שקלים, כאשר אתם זקוקים ל-4,500,000 שקלים. כלומר, חסרים לכם מילון שקלים וחצי כדי לגמור את השנה בצורה ראויה. אני מבינה ממך שהתקציב של 3,000,000 שקלים נקבע באופן שרירותי, ולא לפי הצורך.
עזמי בשארה
אני חושב שהבעיה היא המכרז.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה לא העניין. העניין הוא שהתקציב שמוקדש למספר השעות, הוא לא מספיק. זה לא עונה למספר הילדים שזקוקים לשירות הזה. זה לא שהם ייקרו את התעריף שלהם.
לאה שקד
התקציב של 3,000,000 שקלים שאיתם יצאנו למכרז, היה התקציב הנתון בידי משרד החינוך טרם יישום חוק טיפול בתלמידים חולים. הוא אל עונה על הגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות. הוא גם לא עונה על התקינה שסוכמה כאשר תכננו את יישום חוק טיפול בתלמידים חולים. החוק כולל שני חלקים. הוא כולל את התקצוב של התלמידים בבתי החולים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה שייך למשרד הבריאות ולא למשרד החינוך.
לאה שקד
זאת הטעות. חוק חינוך חינם לתלמידים חולים מדבר על שני מרכיבים, ושניהם מיושמים על ידי משרד החינוך. המרכיב הראשון אלה התלמידים שמאושפזים מעל ל-21 יום בבתי החולים במחלקות הילדים, וזה החלק הארי של התקציב. החלק השני, זה מה שעמותת תלל"ים עושה בשם משרד החינוך, טיפול בתלמידים חולים בביתם. ההערכה התקציבית הדרושה ליישום החוק, היתה בערך 100,000,000 שקלים, כאשר 80,000,000 יועד לבתי החולים ו-20,000,000 יועד לטיפול בתלמידים חולים בביתם.

כאשר ליאורה אומרת שחסר להם כסף, היא מתייחסת לתקינה הקיימת היום במשרד החינוך כדי לסיים את שנת הלימודים, לפי ממוצע של 3 שעות לתלמיד במקום 5 שעות לתלמיד. היא לא כוללת את הנושא של ההצטיידות וכל יתר הדברים שעמותת תלל"ים הביאה למכרז מגיוס תרומות.

כיוון שמספר התלמידים עלה באופן משמעותי, חסרים לנו היום שעות הפעלה לחודש וחצי נוספים. בשנים קודמות, הורדנו את התקינה בתקופת חג הפסח ונתנו עדיפות לתלמידי שהיו צריכים לגשת לבחינות בגרות, כי הרגשנו מחויבות מוסרית לעשות זאת, כאשר הסתמכנו גם על מה שעמותת תלל"ים הצליחה לגייס במסגרת הלמידה הוירטואלית והתנדבותן של בנות שירות לאומי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה הבעיה למשרד החינוך להביא עוד מיליון שקלים וחצי?
יואב אזולאי
המכרז הוא על 3,000,000 שקלים לפי תקינה מסויימת שנקבעה.
לאה שקד
צריך להתחיל ליישם את החוק.
משולם נהרי
מה היה שנה שעברה?
לאה שקד
לא היה יישום.
משולם נהרי
אורי שוסטרמן אמר, כי בשנה שעברה היו 4,500,000 שקלים לטובת העמותה.
לאה שקד
החוק נדחה לשנת 2005. בשנת 2003 קיבלנו בחסותו של חה"כ ליצמן, 4,500,000 שקלים לטיפול בתלמידים חולים. רוב הכסף הועבר לבתי החולים, כי שם המחסור היה יותר גדול. פתחנו 11 כיתות חדשות, רובן במגזר הערבי. נכנסנו לראשונה לבית חולים אל-מוקסאם במזרח ירושלים ולבית חולים פול פליסייה בנצרת. באשקלון, לא היה אפילו תקן אחד. היום פתחנו שם כיתה אחת. זה מה שיש כרגע טרם יישום החוק.

אנחנו גייסנו במשרד כסף לעמותת תלל"ים, עוד לפני יישום החוק, כאשר היתה תוספת מתוך ה-4,500,000 שקלים גם לנושא הזה. זה לא עבר את ה-3,000,000 שקלים, ועם זה יצאנו למכרז.
יולי תמיר
האם אפשר להבין, למה עלה מספר התלמידים בצורה כל כך ניכרת?
לאה שקד
היום יש מודעות הרבה יותר גדולה לזכויות של ילדים, ועל כך אני מברכת. עם העלייה במספר הפיגועים, אורך השהייה של הילדים בשיקום הוא הרבה יותר גדול. אם קודם טיפלנו רק במחלות וניסינו להחזיר את הילד כמה שיותר מהר לבית הספר, היום זה אחרת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה ילדים פגועים מפיגועים ישנם במסגרת הזו?
ליאורה פלד
נכון להיום, ישנם 5 ילדים. צריך לזכור שיש לנו ילדים פגועי תאונות דרכים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה?
ליאורה פלד
עשרות ילדים. גם התחלואה בסרטן גדלה. המספרים של ילדים מושתלים גדלו. מספר הילדים שנפצעו עקב תאונות בבית ותאונות בבית הספר, גדל. כך גם לגבי האלימות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני אבקש שתעבירי לי את הפירוט הזה.
לאה שקד
קורה דבר נוסף. יש רצון של בתי החולים לקצר ימי אשפוז, כי זה זול יותר. מה שקורה הוא, שיותר ילדים בבית נזקקים לשירות הזה. אז מגיעים ילדים לטיפול בבית חולים כחולי יום. כל חולי הדיאליזה לא מתאשפזים היום.
עזמי בשארה
אני ביקשתי להעלות את הנושא, עקב פניות של הורים. אני מאוכזב לשמוע שהעבודה של העמותה מתבצעת לאחר הפרטה. אני חשבתי שמדובר בעבודה קהילתית מבורכת. ראש ועד ההורים הארצי הערבי חבר במועצה הזו. לא התרשמתי שמודבר בעבודת קבלנים. זו עבודה קהילתית מהסוג הכי טוב שיש. זו עבודת ביזור ולא הפרטה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מסתבר שהפרטה לא חייבת להיות גרועה.
יולי תמיר
הבעיה היא אם מישהו אחר יזכה יום אחד במכרז הזה, כי הוא יהיה בשני אחוז זול יותר ויעסיק מורים לא מקצועיים.
עזמי בשארה
אני חושב שזה מהותי. צריכה להיות ועדה במשרד החינוך שתעקוב ותראה האם נוצר צורך בשטח. זה יכול לקרות מסיבה לא צפויה בכלל, כמו פיגועים, או מסיבה של מודעות גוברת. לדעתי, באיזשהו שלב המודעות והצורך ייפגשו. אם באמצע השנה נוצר פתאום צורך, ניתן יהיה לפנות לוועדה המקצועית הזו במשרד החינוך, על מנת שתאשר את התוספת.

אני מציע שנגיש כולנו יחד הסתייגויות מפורטות לתקציב לוועדת הכספים. אם כולנו יחד נעשה את זה, אנחנו נצליח להציל את התקציב הזה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם כל הנוכחים פה מוכנים להגיש הסתייגות?
משולם נהרי
אני לא מוכן. אני שמח שעמותת תלל"ים זכתה במכרז. אני חושב שהם האנשים הנכונים, שתרמו רבות לנושא הזה. זה מאוד מצער, שמשדר החינוך לא מבצע דברים שהוא היה צריך לבצע ולהניף אותם כדגל, ואף מקשה. עמותת תלל"ים ראויים לכל שבח על כך שהם לקחו את המשימה הקשה והכואבת הזו ועוזרים לילדים הללו.

אנחנו שמענו כי ישנם כ-900 ילדים כאלה מדי שבוע. 900 ילדים מכילים בית ספר גדול. לפי דו"ח שושני, התקצוב הוא פר תלמיד.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מניחה, שלפי זה נתנו להם את התקצוב.
משולם נהרי
אני מציע שיתנו להם לפי התחשיב של תלמיד. כך הם יגיעו לתקציב שהם צריכים.
עזמי בשארה
אבל כאשר הילדים נעדרים, בית הספר שלהם ממשיך לקבל תקצוב.
משולם נהרי
אתה נותן הרבה שעות לפרוייקטים שונים מלבד להוראה הפרונטלית. אנחנו מדברים על חוסר של 464 שעות. בשביל זה לא צריך לפרוץ את מסגרת התקציב. מה הבעיה לקחת מהמאגר של השעות במשרד החינוך 464 שעות? אני רוצה שמישהו מאנשי משרד החינוך יגיד לי שאי אפשר לעשות את זה.
יולי תמיר
בוועדת כספים היום עולה הנושא של תקצוב האוניברסיטאות, דבר שהאוצר רוצה בו מאוד. אנחנו צריכים להתנות את זה בזה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה לא עובד כך, כי יש כאלה שהם נגד גם הצעת החוק שמועלית.
יולי תמיר
משולם, לא יעבירו את הכסף הזה, כי הילדים האלה נעדרים באופן זמני מבית הספר. לא מדובר בהיעדרות קבועה.
משולם נהרי
זה לא משנה. יש עוד ילדים אחרים. זו אותה קופה.
יולי תמיר
אני חושבת שהדברים לא צריכים להגיע לידי הסתייגות מאורגנת. אני חושבת שאפשר לסגור את הדברים עוד קודם. צריך לסגור את זה עם משרד האוצר ועם משרד החינוך. אני מקווה שיועבר למשרד החינוך מסר מאוד ברור מכאן, שהוא צריך לפתור את העניין הזה, גם אם זה כרוך בכך שהוא צריך להשתמש ברזרבה שלו. מדובר בסכום כל כך פעוט, שזה מגוחך להגיש עליו הסתייגות בדיוני תקציב.
משולם נהרי
את יודעת כמה שעות מיותרות מעבירים לדברים אחרים? מיליונים.
יולי תמיר
דבר אחד צריך להיות ברור, לא ייתכן שקיצוץ יהיה על חשבון החלשים ביותר. לא ייתן להתעלם מהגידול במספר הילדים. הקיצוץ הוא בשירות. אם מספר הילדים גדל, אין ברירה אלא להגדיל את התקציב. משרד החינוך צריך להתייחס למספר התלמידים שזקוקים לכל שירות. עדיף למשרד החינוך לא להגיע הסתייגויות ולויכוחים על אישור תקציב המשרד, אלא לפתור זאת שלב אחד קודם, וניתן לעשות זאת במסגרת התקציב של משרד החינוך. כדי לא להיגרר לדיון על התקציב, הוועדה צריכה לבקש לקבל ממשרד החינוך תשובה לעניין הזה במהלך הימים הקרובים.
משה גפני
אני מסכים עם מה שאמרו קודמי. אם תחליטו להגיש הסתייגות, אני אחתום עליה, אבל ההסתייגות היא לא העניין המרכזי פה. לא מדובר על סכומים גדולים, אלא על מחויבות של משרד החינוך. אני שומע כאן נכונות של משרד החינוך. אם אנחנו נפעיל לחץ מסיבי, זה ייפתר. אני מסכים עם עזמי שהנושא של ההפרטה הוא נושא מהותי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין לי ויכוח אתכם. אני גם מופתעת כמוכם שדבר כזה מופרט.
מוטי מרוז
אני לא ידעתי שהדיון פה יהיה על הסיפור המצומצם הזה. אני חושב, שאם אכן בחודש מרץ נגמרות השעות, משרד החינוך צריך למצוא מקור למיליון שקל נוסף. לא לשם כך באים לדיון בוועדת החינוך של הכנסת. אני חשבתי שהדיון הוא על אופן יישום החוק של תלמידים מאושפזים, אבל הנושא הזה לא דיברנו בכלל.

בנוגע למכרז, עמותת תלל"ים יכולה לספר לכם איזו אינתיפאדה היא עברה כל שנה. המכרז הזה פתר להם את הבעיה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני פתחתי ואמרתי שהנושא הוא, אי החלת החוק בצורה נכונה. אני מאמינה שהדברים קשורים זה לזה. אם היינו גורמים לכך שהמדינה תכבד את חוקי הכנסת, אז לא היה צריך את הדיון הזה. מצד אחד אנחנו צריכים לפתור את הבעיה האקוטית של מיליון וחצי שקלים, ואני רואה שמר מרוז פתר לנו את הבעיה.
מוטי מרוז
אני רק אמרתי את דעתי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני בטוחה שתמצא את הדרך גם להשלים את זה. בואו נחבר את זה עם החוק עצמו. אנחנו לא רוצים שתהיינה עוד בעיות. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה אחת ולתמיד.
גילה פינקלשטיין
מתוך ניסיוני כמנהלת בית ספר, אני יכולה לומר שעמותת תלל"ים היא גלגל הצלה לילד חולה. היא שומרת על הקשר עם בית הספר, והיא משלימה עבורו את הפערים. בשנה שעברה עמדתי בראש ועדת חינוך וכספים, וטיפלתי בחוק הזה. הממשלה רצתה ליישם את החוק הזה רק בעוד 4 שנים, ואילו אנחנו, קואליציה ואופוזיציה, שיתפנו פעולה והרמנו נגד זה ובעד יישום בשנת 2005. מה שאתם מקבלים עכשיו, זה תוצאה של מאבק שלנו.
איילת מלקמן
מכיוון התחלנו את הדיון בכך שהממשלה לא מקיימת את החוק, אני אומר שהחוק צריך להיות מיושם בשנת תשס"ו. עכשיו אנחנו בשנת תשס"ה, ולכן אנחנו לא מפרים חוק.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מבחינה משפטית את צודקת, אבל עצם זה שמשרד האוצר כל פעם דוחה את היישום של החוק, מראה כי לא פועלים ליישום החוק כפי שהכנסת התכוונה. אנחנו יודעים שמשרד החינוך ומשרד המשפטים פועלים יפה מאוד כדי לעמוד על פי החוק, וכאשר צריך הם גם דוחים ביום אחד את יישום יום לימודים ארוך. זה עדיין לא ואמר שמקיימים את החוק מבחינה מהותית וציבורית.
איילת מלקמן
אני רק רוצה להבהיר שמשרד החינוך אינו מפר חוק.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה להזכיר לך, שב-30 לאפריל תצטרכו להגיש תוכנית חינוך ראשונה על פי סעיף 2 לחוק זה, והוראות ראשונות.
יואב אזולאי
אני מצטרף למה שמוטי אמר. יצא מכרז של 3,000,000 שקלים שמיושם ובוצע במלואו בשנה שעברה. זה על פי התקנים שנקבעו.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם אתה יכול להבטיח לוועדת החינוך של הכנסת, שאתה תשב על המדוכה ותמצא איך אפשר להוסיף עוד מילון וחצי שקלים, כי מספר הילדים גדל.
יואב אזולאי
אני צריך לבדוק את התקן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין לנו בעיה עם התקן.
מוטי מרוז
יואב אמר שהוא יעשה מאמץ, ואני אעזור לו לעשות את המאמץ.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אם כך, אנחנו רואים את הבעיה האקוטית של מיליון וחצי שקלים, כפתורה. אתם תדווחו לנו איך המאמץ הזה נשא פרי.
יואב אזולאי
אני לא בטוח שמדובר במיליון וחצי שקלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה שצריך. צריך שלכל ילד יהיה מענה לפי התקן שאתם קבעתם לילד. אם יש יותר ילדים שצריכים לקבל את אותו תקן, הם יקבלו אותו. כאן יש תמימות דעים בעניין הזה, ואני בטוחה שאתם תמצאו את הדרך לפתרון. ליאורה, אני אודה לך אם תעדכני אותי בשבוע הבא, האם הדברים זזו, כי אנחנו רוצים שזה יהיה פתרון מידי.

לגופם של דברים, מה אתם חושבים שאנחנו צריכים לעשות כדי שלא נצטרך להידרש לנושא הזה כל חצי שנה?
יואב אזולאי
ישנה מחויבות ליישום החוק. אנחנו דיברנו על הסכומים כבר בשנת 2001. הסכום לא השתנה. הסכום היה 104,000,000 שקלים. אנחנו קיבלנו עד עכשיו 4,500,000 שקלים שמתוכם מיישמים את כל הנשוא של תלל"ים. את הדיון לגבי הסכום הכולל, אנחנו צריכים לעשות מול האוצר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה אומר האוצר?
יוני רגב
החוק אמור להיות מיושם בשנת תשס"ו. לא היה קיצוץ או ניסיון להוריד את הסכום או לדחות אותו בחוק ההסדרים של השנה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו מדברים על שנים קודמות.
יוני רגב
בשנים קודמות הוא נדחה על ידי הוועדה, שהסכימה לכך, ולא על ידי האוצר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
חברי הכנסת אף פעם לא מתנדבים לדחות יישום של חוק, אלא אם כן לוחצים עלינו לעשות את זה.
יוני רגב
כרגע יש 4,500,000 שקלים לתחילת יישום החוק.
יולי תמיר
הוא דיבר על צורך של 100,000,000 שקלים, ואתה מדבר רק על 4,500,000 מיליון שקלים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
הוא דיבר רק על תלל"ים.
יוני רגב
לחוק כולו.
יולי תמיר
זו בדיחה.
מירב ישראלי
מדובר בהחלה בהדרגה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יואב דיבר על סכום של 104,000,000 שקלים שמיועד לילדים חולים, על כל המורכבות של הנושא. האם זה קיים בתקציב של 2005?
יוני רגב
לא.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
האם זאת אומרת שהחוק שהכנסת חוקקה יפגע במה שכרגע קיים?
יוני רגב
החוק אמור להיות מיושם בהדרגה משנת תשס"ו. עלותו הוא כ-100,000,000 שקלים, שאמור להיות ממומש משנת תשס"ו.
יולי תמיר
לפי חישוב שלי, אם כל שנה הנושא יתוקצב ב-4,500,000 שקלים, רוב הילדים שחולים עכשיו יזדקנו לפי שהסכום יגיע. זו לא הדרגה, אלא בדיחה.
עזמי בשארה
4,500,000 שקלים זה המצב הקיים היום, אבל במקום לקרוא לו ככה, קוראים לו אחרת. החוק לא מיושם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אם אתם אומרים שצריך סכום של 100,000,000 שקלים, איך אתם מסתדרים עם סכום של 4,500,000 שקלים?
יולי תמיר
הם עוד לא התחילו ליישם את החוק.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מבינה שאתם מתכוונים להקמת בית ספר ומתן שעות בצורה יסודית.
לאה שקד
נכון. בבית חולים ברזילי יש היום תקן אחד, כאשר הוא זקוק לפחות ל-6 תקנים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה לסכם את הישיבה. את הבעיה הראשונה של מיליון שקלים וחצי, אנחנו פתרנו. משרד החינוך מתחייב למצוא את הדרך כדי להעביר מאמצעיו לעמותת תלל"ים, כדי לכסות את החודש וחצי החסרים. אנחנו נשמע מכם בתוך שבועיים, איך הצלחתם.

אנחנו מבקשים ממשרד החינוך להעביר לנו תוכנית עבודה, איך אתם רואים את היישום של חוק חינוך חינם לילדים חולים, לפי עינכם ולא לפי עינו של האוצר, מבחינת הצרכים, מספר התקנים והעלייה בהדרגה לפי הצורך. אני רוצה לדעת, מהי התוכנית שלכם לעומת מה שהמדינה נותנת. אל תיקחו את הסל שלהם ולפי זה תכינו את התוכנית, אלא תכינו אותה לפי הצרכים הפדגוגיים והאיכותיים שאתם קובעים.

אנחנו נקיים פה ישיבה נוספת ונראה את הצרכים והתוכנית של משרד החינוך, מול מה שהמדינה נותנת, משרד האוצר ומשרד החינוך. נראה מה חסר ואיך ניתן להשפיע בהמשך. תעבירו לידנו את תוכנית העבודה.
יולי תמיר
נוצר פה רושם שהאוצר עושה פה מעשה שלא ייעשה. לפי מה שיוני אמר פה, הם ידעו שבחוק ההסדרים זה לא יעבור ולכן הם הורגים את זה באופן אחר. לכן, אני חושבת שהדיון הזה צריך להתקיים לפני אישור התקציב.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ככל שתעבירו אלינו את התוכנית מהר יותר, אנחנו נקיים את הישיבה מהר ככל האפשר, לפני סוף מרץ. אז נוכל לדעת איזו הסתייגות אנחנו נעביר לתקציב המדינה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים