ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/02/2005

פרוטוקול

 
הסכסוך בכפר מע'אר

5
ועדת הפנים ואיכות סביבה
22/2/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 389
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי י"ג באדר ב' התשס"ה (22 בפברואר 2005), שעה 09:00
סדר היום
הסכסוך בכפר מע'אר
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה
עבד אלמאלכ דהאמשה
איוב קרא
משה כחלון
עמרם מצנע
טלב אלסאנע
ג'מאל זחלאקה
עסאם מח'ול
ואסל טאהא
מגלי ואהבה
מוזמנים
המשרד לביטחון פנים: נצ"מ דודו בן עטייה - קצין אג"מ מחוז צפון
נצ"מ יעקב זיגדון - מפקד מרחה העמקים
ניצב דן רונן - מפקד מחוז צפון
רפ"ק מני בניימין - קצין מבצעים עמקים
סנ"צ משה תמיר - יועץ לענייני ערבים
ביטוח לאומי
אהובה שחור - מנהלת סניף טבריה
מרכז השלטון המקומי
כמאל ריאן
זכי עמאר
מוזמנים שונים
שייח מואפק טריף
האב אליאס שקור
עו"ד עימאד דקואר
סולימאן אליאס
שכיב אליאס
עבדאללה היית'ם
זיאד דרש
מגיד עסקאלה
עמאד דגש
סעוד גאנם
מחמוד גאנם
עלי קיזל

האיל סאלח
נאגי שחאדה
כאמל סרחאן
כאמל דגש
האיל אבו גוש
פוזאת גאנם
גריס מזלבט
מאנה הזימה
מופיד גאנם
עאדל קנג'
עו"ד מוסא אליאס
עטאף טנוס
ג'רייס ערטול
סוהיל ח'ורי
ריאד קרוני
יוסף קייסר
ג'סאן סכראן
מטאניס אליאנס
עמאר שחאדה
עזמי בוטרוס
אמל זיאדה
געפר פרח
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
איה לינצ'בסקי


הסכסוך בכפר מע'אר
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים בדיון על המאורעות בכפר מע'אר. למען הסדר הטוב, קבלנו רשימת דוברים, אנחנו ניצמד לרשימה ואני מבקש שנגביל את עצמנו בזמן כדי לאפשר לכל מי שנמצא כאן שייקח חלק בדיון.

מה שקרה בכפר מע'אר זה דבר מצער מאד ונוגע לכל החברה הישראלית הדמוקרטית. אנחנו מצפים מכל הגורמים לפעול יחד ובמשותף כדי להחזיר את התושבים, האזרחים הנוצרים, הביתה למע'אר. אנחנו מצפים מראשי העדה הדרוזית שיובילו את המהלך כדי שנוכל יחד ובכוחות משותפים לעזור להחזיר את חיים לשגרה.
מגלי ואהבה
מכיוון שמעורבים שני צדדים, תגיד שאתה מצפה מראשי העדה הדרוזית ומהנוצרים שיעשו כל מה שביכולתם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה תאמר את דעתך ברשות, אני אומר את דעתי. אני יודע מה אני אומר, אני לא מתכוון למרוח שום דבר האנשים שגרמו נזק צריכים להוביל בתיקון המצב.
מגלי ואהבה
היו שני צדדים למצב אתה טועה ומטעה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא טועה אני רוצה שאנשים יתרשמו שהנזק שנגרם על ידי האזרחים הדרוזים - - -
מגלי ואהבה
אבל נגרם נזק גם לאזרחים הדרוזים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לכן אני אומר, אם אתה מבין את הדברים שלי אתה צריך לחזק אותם כי אנחנו רוצים לתת לאנשים תחושה שרוצים לתקן את הדברים. אני מציע שניתן תחושה לאנשים שאנחנו רוצים להוביל. גם אם נעשו דברים משני הצדדים יש בדרך כלל צד שנפגע ומצפים מהצד השני שיוביל לתיקון הפגיעה.

אני יודע שראשי העדה הדרוזית רוצים להוביל מהלכים כדי להחזיר את האזרחים הנוצרים למע'אר, רוצים להוביל מהלכים כדי לשקם את הנזקים שקרו, ואני בטוח שראשי העדה הנוצרית, והנוצרים במע'אר, כאשר יראו את הדברים האלה יבינו שיש אך ורק רצון טוב להחזיר את החיים השגרה כפי שהיו לפני האירועים.

לא הייתי אומר זאת אם לא הייתי חש, משיחות שעשיתי, שאלה הם הדברים. המשטרה מוכנה ללוות כל יוזמה כדי שנחזיר את החיים לשגרה, שנחזור להיות כמו יום קודם ואפילו לשפר את האווירה. על כן לכן אני שמח שוועדת הפנים ואיכות הסביבה תהיה המסגרת שתוביל תכוון ותאפשר להוביל את חיי השגרה במע'אר לחיים נורמאליים. אני מבקש את השר לביטחון פנים מר גדעון עזרא לומר דברים.
השר גדעון עזרא
בוקר טוב, באנו הנה לפי הזמנת יו"ר ועדת הפנים שקבע בצדק ישיבה בנושא האירועים במע'אר, גם כדי ללמוד מהעבר וגם כדי לדאוג שדברים מהסוג הזה לא יהיו בעתיד. אני מודה לך יו"ר הוועדה שנתת לנו לסיים את התחקירים שלנו בנושא והאנשים שלנו ידברו פה כאשר תבקש על מנת שנלבן לעצמנו את מה שהיה ועל מנת שדברים לא יחזרו בעתיד.

אני מברך את כל מי שהגיע הנה וכל מי שאכפת לו ממע'אר, ולכולנו אכפת, ואני מאד מקווה שהדיון יהיה פורה והמסקנות יהיו ברורות וחד משמעיות לכולם. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה לשר לביטחון הפנים, שר הפנים אופיר פינס בבקשה.
אופיר פינס-פז
בוקר טוב. כולנו יודעים פחות או יותר מה אירע במע'אר, התפרצות אלימה חמורה וקשה ביותר שהביאה למראות מצמררים ומחרידים של בתים שרופים של חנויות שרופות ובזוזות ורכבים שרופים. לקח הרבה מאד זמן להרגיע את הרוחות אני בהחלט חושב שראוי להדגיש את התרומה הגדולה של ראשי העדות, גם הדרוזית גם הנוצרית וגם של חברי כנסת מהמגזר הערבי שהיו שותפים לזה, ושל ראשי רשויות שבאו מהגליל ומהמשולש שבאו כדי לעזור ולהרגיע את הרוחות.

אחרי שמדברים על הרגעת הרוחות ואחרי שהשגנו את היעד הזה בהחלט צריך לבחון את האירועים עצמם ובהחלט נכון, כפי שאמר השר לביטחון פנים, לדון בעניין הזה במסגרת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, קודם כל כדי לוודא שאירוע כל כך חמור מהסוג הזה לא ישנה וגם כדי לראות איך אנחנו מצליחים להחזיר את דו הקיום למע'אר ולתקן את הנזקים העצומים שהאירוע הזה יצר גם ברקמת החיים המשותפים גם בתחושות הקשות וגם בנזקים הפיזיים הציבוריים והפרטיים של האנשים שנפגעו. הרבה מאד אנשים נפגעו וגם הרבה מאד אנשים פגעו.

לפי דעתי המערכת צריכה לפעול על פי עקרונות שלטון החוק, מי שלקח את החוק לידים, מי שהתפרע, מי שלא נענה להוראות משטרת ישראל והרשויות המוסמכות, צריך לפעול כלפיו בדיוק כפי שפועלים כלפי מי שעושה מעשה מהסוג הזה בכל מקום במדינה. צריך לשקם את הישוב, להחזיר את האימון לתושבים שנפגעו ולראות איך אנחנו בכוחות משותפים עושים כדי שאירוע מהסוג הזה לא ישנה וכדי שאנשים שנפגעו מהאירוע הזה, יוחזר כבודם ומעמדם ופעם שנייה אם אפשר לפצות אותם גם על עוגמת הנפש הקשה וגם על הפגיעה ברכוש.

היה דיון בממשלה, בדיון גם השר לביטחון פנים וגם אני מסרנו נתונים עובדתיים על מה שהתרחש, זה היה יום לאחר האירועים בשישי ושבת. כמי שמופקד על משרד הפנים לקחתי על עצמי קודם כל לסייע לראש הרשות להתמודד עם היום יום במע'אר כולל ניסיון לסייע לו בכל מה קשור ליכולת לשקם את השירותים המוניציפאליים ומבני הציבור. לנו יש סמכות על פי חוק לסייע בשני התחומים האלה.
אבשלום וילן
יש הערכות לגבי הנזקים?
אופיר פינס-פז
יש הערכות ברורות לגבי זה. אני אגיד מהזיכרון, מדובר על בערך 40 בתים שהועלו באש ונשרפו, מספר דומה של חנויות וכמה עשרות של רכבים שניזוקו, אני מניח שיש לאנשים נתונים מדויקים. זה לגבי פגיעה ברכוש, היו גם פצועים.

לגבי הממשלה, משרד הפנים לקח על עצמו את שקום הכנסייה, את שיקום המקומות הקדושים, יש לנו אגף מיוחד עם סמכות בעניין הזה. אמרתי שנהיה שותפים ונסייע גם בשיקום השירותים המוניציפאליים. לגבי הרכוש הפרטי יש סוגיות שצריך לברר בצורה נכונה, אני חושב שצריך לנסות ולעזור. יש מערכת אזרחית שיכולה לעזור, ובתי משפט שייכנסו לעניין ברמה של תביעות אזרחיות ויש גם את הממשלה.

הצגתי את העניין בפני הממשלה והפניתי מכתב גם לשר האוצר גם לשרת המשפטים וגם לשר השיכון משום שאם יש פתרון הוא מצוי בין שלושת המשרדים האלה. משרד השיכון מול הקטע של הדיור, שאולי דרך סמכויות המשרד אפשר לתגבר תקציבית בגיבוי משרד האוצר וגיבוי משפטי של משרד המשפטים לתת מענה. בנוסף למענה אחר שצריך להיות בכל הדרגים, ביטוח בתי משפט וכדומה. ברור לגמרי שצריך לתת עזרה לאנשים האלה וסיוע.

בשולי הדברים אני רוצה לומר משהו לגבי נשק, זה לא נכון רק למע'אר למרות שזה בא לידי ביטוי שם. יש הרבה מאד, יותר מידי כלי נשק בארץ ישראל שנמצאים ברישיון אצל תושבים. נמצאים בהיתר באמצעות חברות האבטחה ובהיתר אצל המשטרה וצה"ל. אבל העובדה שנמצא נשק בידי כל כך הרבה אנשים באופן לגאלי, אני לא מדבר על נשק לא חוקי, זה דבר שצריך להטריד משום שיש סכנה ולפי דעתי הדבר עמד גם לנגד עיניה של המשטרה.
איוב קרא
לא היה שימוש בנשק.
אופיר פינס-פז
היה שימוש בנשק, אבל אני לא מדבר על צדדים, אני אומר את זה כעובדה בלי כל קשר למע'אר והרבה לפני מה שקרה שם הקמתי ועדה במשרד הפנים, ועדה בראשותו של ניצב בדימוס דני ברינגר שהיה סגן המפכ"ל, ועדה בין משרד שהמשרד לביטחון פנים שותף בה ועוד משרדי ממשלה. אני אומר את זה כהערה כללית שבאה לידי שיקול דעת באירועים במע'אר והשפיעה על תהליך קבלת ההחלטות במשטרת ישראל.

אני אומר את זה כדעתי האישית, לא כמי שיודע מה היה שיקול הדעת של המשטרה. אני מעריך שהדבר הזה היה חלק משיקול הדעת של המשטרה ואני חושב שצריך להפחית את כמות כלי הנשק שנמצאת בחברה הישראלית ולפעול כדי שהכול יתנהל בצורה הרבה יותר מבוקרת ויותר נשלטת. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה לשר הפנים אופיר פינס, חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה בבקשה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
בוקר טוב לכל הנוכחים. מה שקרה במע'אר הוא דבר חסר תקדים. עוד לא היה בישוב כלשהו כל התושבים מצד אחד היו מעורבים בסכסוך עם צד אחר. קרו דברים מצערים גם קודם, קורה שמשפחות רבות ביניהם, אבל המקרה הזה היה ללא תקדים.

גם כאשר קורים דברים כאלה אני חושב שניתן להתגבר על הפצעים ועל הנזקים אם היו ברכוש בלבד. הפצע הנוראי והקשה ביותר הוא הפצע החברתי הפצע הנפשי בין התושבים. שמעתי שהתושבים שיצאו מהכפר חזרו, ואני מקווה שאכן כך הוא. כולנו רוצים שכל התושבים יחזרו והחיים של שכנות טובה אהבה ואהדה בין התושבים, יחזרו.

אנחנו יודעים שהכפר הזה ידע ימים יותר זוהרים ויותר מכובדים לכל תושביו. קרה דבר מצער ואני פונה לכל בעלי האחריות ולכל פרנסי כפר, אם זה ראש המועצה, השייחים, אנשי דת, לכל בר השפעה במע'אר יש רק תפקיד אחד והוא לנסות לאחות את הקרעים מבלי להסתכל ימינה ושמאלה. בלי לראות את עצמו חלק מצד מסוים, אין שם חלקים ואין צדדים, יש את מע'אר. אנחנו רוצים מע'אר מאוחדת אוהבת טובה ושוכנת בשלום עם כל תושביה.

מה שיכול לעזור בזה הוא שאנשים בעלי יכולת ואנשים שיודעים שלקחו חלק בעניין הזה, חייבים להתאמץ יותר, לתרום יותר ולעשות יותר, זה לא פותר את האחרים מחובתם, זה לא פותר לא אותי ולא אף אחד שאכפת לו ממע'אר, כולנו צריכים לפעול כיד אחת, כל אחד בחלקו בדרכו בסמכויותיו ובמה שהוא יכול בכדי שהפרק הרע הזה ישכח וכמה שיותר מהר. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת עבד אלמאלכ דאהמשה.
אבשלום וילן
אפשר לשמוע את התחקיר המסכם של המשטרה כדי שנדע מה היה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מצד אחד אתם רוצים זכות דיבור ובצדק, ומצד שני אתם רוצים שאחרים ידברו.
אבשלום וילן
אני מוכן לתת את רשות הדיבור שלי, שר הפנים לא בדיוק זכר את הנתונים, ולמשטרה יש תחקיר מסודר אז אולי נשמע אותו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
רציתי שמפקד המחוז הצפוני ידבר אחרי השרים, ואז ביקשתם את זכות הדיבור ונעניתי לבקשתכם. אם חברי הכנסת מוותרים על זכות הדיבור שלהם - - -
אבשלום וילן
למה לוותר? לדחות.
טלב אלסאנע
אני חושב שההצעה של חבר הכנסת וילן נכונה, צריך לשמוע את הנתונים ולהתייחס להם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה מדבר בשם עצמך ויש עוד חברי כנסת. אם חברי הכנסת מוכנים לוותר על זכות הדיבור בשלב זה ולאפשר למפקד המחוז הצפוני לדבר, אני מוכן.
דן רונן
כבוד היו"ר שרים אנשי דת חברי כנסת וכל האורחים הנכבדים. אתמול, כפי שציין השר לביטחון פנים אכן הצגנו לשר את התחקיר שבוצע בתיאום ושיתוף אגף המטה הארצי יחד עם המחוז. אני אעשה את זה בתמצית משום שזו הנחיה של היו"ר, שהכול יהיה קצר ותכליתי.

התחלנו להתעסק עם כפר מע'אר כבר ברביעי לחודש כאשר התחילה אווירה סביב הפרסום המפורסם שאחד אמר שעשה פוטומונטז' של בחורות ערומות מחוברות לבחורות דרוזיות, אני אומר לכאורה משום שבמשטרה לעולם לא הוצגה שום ראיה ממשית בעניין הזה מלבד שמועה.

אני מדבר כרגע רק על ציר אחד שהתעסקנו אתו, באיגוד כוחות חקירה גם ברמת התחנה ברמת המרחב והמחוז יחד עם חוקרי מחשב מיחידת הונאה מחוזית, הצלחנו בפרק זמן קצר לסתור את העובדה שלא הייתה קיימת. אפילו הגענו למצב לצערי שנער בן 16.5 מהעדה הדרוזית טען שפשוט נעלב מהתכתבות באינטרנט ולכן החליט לעשות מעשה. עובדתית נחקרו כל המחשבים ונסתרה העובדה הזו ועל כך צריך להצטער שמהומה על לא מאומה גרמה למהלך בעייתי לכפר שגרים בו שנים בכפיפה אחת דרוזים ונוצרים שתיהן עדות מכובדות.

לא נתנו למשטרה למצות את מהלך החקירה וכבר בעשירי לחודש, קרי יום חמישי, התחילה מתיחות, 200, 300 נערים דרוזים מתגודדים שאפילו זרקו אבנים על הכוח המשטרתי. אני מודה כאן, בניגוד לכל הפרסומים, שהחלטנו לשים כוח משטרתי למרות שמי שמכיר את מע'אר יש שם שעות ללא ניידת אחת. אם צריך או לא צריך זה ויכוח במישור אחר שאולי ראש המועצה יענה על זה, אבל עובדתית אין. במקרה הספציפי היו שם שבע ניידות כולל יחידה איכותית של היס"מ, היחידה המיוחדת לסדר.

כלומר אם מישהו אמר שצריך להתקשר למשטרה, המשטרה הייתה שם. היו התגודדויות וזרקו אבנים, זו הייתה העובדה של העשירי בחודש. כבר בשלב הזה ראש המועצה, בתיאום כמו כל הימים הללו ובוודאי כשהמתיחות עלתה לרמה שהזכרתי כרגע, פלוס מעורבות של המועצה פלוס מעורבות של אנשים נוספים, החליט להגיע ולהשקיט את הרוחות בכפר.

אני רוצה להדגיש שיהיה ברור לגמרי, כי עושים השוואות, אנחנו כמשטרה לא צד בסכסוך הזה. באנו לבית של הדרוזים והנוצרים כדי להיות חיץ בין שתי העדות כדי שלא יגרם נזק ממשי. התחיל הנושא של 11 לחודש, בגלל מה שהיה בעשירי לחודש הכפלנו כוח נוסף בגלל המתיחות שסימנו לעצמנו יום קודם.

בסביבות השעה 8 בערב התחילה ההתגודדות הרצינית של אלפים שיצאו החוצה, אני לא רוצה להגיד אם זה היה בהתארגנות או לא, זו הייתה עובדה, אבל הם החליטו לעשות מעשה. מי שבודק את כל האירועים בשלושת הימים, השיא והעיקר היה ביום שישי בערב. זה טעות לחשוב שזה קרה בשבת, בשבת כמעט לא קרה כלום.
היו"ר גאלב מג'אדלה
רכבו של יושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה ניזוק ביום שבת.
דן רונן
אבל הבעיה העיקרית הייתה ביום שישי כי בשבת יצאה מחאה ספונטאנית של הנוצרים ולפי כל הסימנים שבדקנו ייתכן שזה משך שוב את האלימות מהעדה הדרוזית. מבחינת המשך פעילות המשטרה זיהינו שהסיבה לכאורה של אותן תמונות שפורסמו באינטרנט, הייתה רק לכאורה משום שקיימת מתיחות בין העדות פועל יוצא של מצב כלכלי או בגלל הנוער שלא בדיוק נשמע למסגרת. ראינו כמה התאמצו ראשי הרשויות ואנשי הדת להביא את הסדר והשקט לכפר ולא כל כך הצליחו כי הרחוב לא כל כך נשמע לנכבדים.

עובדתית זה המצב, יש בעיה של נוער שצריך לטפל בו, בעיות כלכלה, בעיות אבטלה, בעיות של מתח בין עדות יש מי שהחזיר אותנו לשנת 82 סביב המלחמה בדרום לבנון, כלומר יש משהו יותר עמוק מעבר לסיבה שנראית לכאורה בעניין הזה.

לאורך כל הזמן עשינו, מפקד המרחב ומפקד המחוז, הערכות של המצב, איך לטפל בסכסוך האלים הזה בתוך הבית כדי לא להגיע חלילה וחס להרוגים ופצועים. קל מאד למשטרת ישראל להפעיל אמצעים ולהגיע להסלמה, הזכיר שר הפנים בצדק שיש הרבה כלי נשק בצד השני וראינו את כלי הנשק, היו גם יריות באוויר, ויכול היה להיווצר מצב של אלימות שמתפתחת שהתוצאה שלה הייתה שלא היינו יושבים כאן שלווים ושקטים ומדברים על נזקים אלא היינו מדברים על הרוגים שלא בטוח שהיה פתרון בכסף כדי לפצות את הצדדים.

אחד הדברים שצריך לשים לב לאורך הדרך שאנחנו, משטרת ישראל וצריך להגיד את זה ביושר, תחת הרושם של ועדת אור, עם כל מה שיצא שם, שמי ששילם זו רק המשטרה ולא אף אחד אחר, אלה העובדות בוועדת אור וועדת לפיד אחריה, שהייתי שותף לשתיהן. משטרת ישראל לא קבלה לא שקל ולא תקן תוספת, כתוצאה מהלקח של שתי הוועדות, לכן אנחנו במשטרה לא צריכים להיות רק צודקים אלא גם חכמים והשתדלנו לא להגיע להרוגים בסכסוך הזה.

קצינים ומפקדים שלי, זרקו עליהם אבנים בלוקים וחזיזים והם נפצעו, מפקד המרחב נפצע, מפקדי הכוחות נפצעו אבל השתדלנו לגמור את הסכסוך בבית בלי להגיע להסלמה כי זה לא שגלשו לכביש ראשי וחסמו אותו ופה צריך לעשות הכל בכוח כדי לפתוח את הכביש הראשי.

אני אומר את זה באחריות ואני שמח שהשר לביטחון פנים היה שותף וביקר וראה את הדברים, השתדלנו באיפוק מרבי לייצג את מדיניות המשטרה והמשרד כדי לא להגיע למצב שנהיה צד בסכסוך. יש מתיחות בין העדות וצריך ליישב אותה, בשביל זה נמצאים כאן כל הנכבדים, מדיניות הפעלת הכוח והאמצעים נמדדה כל הזמן בהתאם להתפתחות האירועים.
ג'מאל זחלאקה
מה עם הגנה על התושבים?
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש שתשאל בתורך את כל השאלות ותעיר את כל ההערות.
ג'מאל זחלאקה
זו שאלה שכולם מחכים לה, למה ללכת סחור סחור?
גאלב מג'אדלה
אז תשאל בתורך. לא יהיה כאן דו שיח.
דן רונן
אם מישהו חושב שהפתרון לסכסוך הזה הוא המשטרה הוא טועה, אז אין פתרון, הפתרון הוא לא המשטרה. בעניין הזה כדאי שיהיה ברור שיש שם בעיות יותר עמוקות ויותר ארוכות בשנים וצריך למצוא את הפתרון לזה במישורים אחרים ולא במשטרה.

בנושא הפוטנציאל לאלימות אני רוצה לומר דבר שצריך לשים לב אליו, בחברה הערבית פוטנציאל האלימות הוא פוטנציאל גבוה. ראינו בכפר קרע באבו סנאן, ברמלה, צודק שר הפנים שמדבר על הנשק שנמצא לפעמים יותר מידי בתוך החברה הזו וצריך לצמצם את הפערים האלה. רק הבוקר ביצענו מעצרים בכפר קרע, הייתה כמעט זריקת רימון על הצד השני. זה קורה כל הזמן גם במקומות אחרים. פוטנציאל האלימות הוא פוטנציאל גבוה.

אם אתם חושבים שתזרקו הכול למשטרה והמשטרה תפתור את כל הבעיות, אז כולנו נכשלנו בפתרון הבעיה. המסר העיקרי שמוביל היו"ר וזה המסר העיקרי של כהני הדת ונכבדי העדה והיו אתנו כולם וצריך לשבח את כולם. גם שר הפנים, גם השר שלי השר לביטחון פנים גם חכ"ים גם אנשי דת, גם אתה אדוני היו"ר ועוד עשרות ראשי רשויות הגיעו למע'אר נרתמו כדי לפשר על הסכסוך.

המסר העיקרי והאמיתי שצריך לצאת מהוועדה הזו הוא שצריך להחזיר את המצב לקדמותו כמה שיותר מהר, במילים עדינות, לשקם את המצב. אני שמח שזה קורה בנזק ואפשר לפצות בנזק ולפתור את הבעיה.

מבחינת נתונים שכולם מדברים עליהם, לא ביצעתי מעצרים בימים הקשים כדי לא ליצור מתיחות נוספת. נכון להיום עצרנו עשרות וישנם כ-60 תיקים פליליים שנפתחו לאלה שפרעו חוק. אנחנו עדיין בתהליך כי יש לנו סרטים וצילומים בפיתוח. זה עדין לא נגמר מי שעשה, ימוצה הדין אתו. זו לא שאלה שחייבים דווקא עכשיו בשבת כשכולם עסוקים בבעיה האמיתית.

התחייבתי שכל מי שיהיו נגדו ראיות, יהיה כתב אישום הוא יובא לדין ויצטרך לשלם. זה החוק וזו האחריות שלנו כמשטרת ישראל. אני לא מכיר את המספרים שהשר פינס נתן, אנחנו מכירים מספרים אחרים אבל זה לא משנה העובדות הן עובדות ואפשר לעבור בית בית חצר חצר חנות חנות ולראות. במספרים שלנו זה פחות, אבל לא נתווכח על העובדות, זה לא הסיפור. אנחנו מדברים על חמישה כלי רכב שהוצתו ועוד 11 שחובלו. שבעה מבנים שהוצתו ועוד 17 שניזוקו.
מגלי ואהבה
אתם צריכים בדיקת עניים.
דן רונן
חבל להתווכח על עובדות אפשר לעבור בית בית ולבדוק. אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה על שזימן את הוועדה המיוחדת בנושא מע'אר ואני מקווה שזה יצא במסר של הדו קיום ושלום.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לניצב דן רונן, אני חוזר לחברי הכנסת. חבר הכנסת איוב קרא.
איוב קרא
אדוני היו"ר, חבריי חברי הכנסת, מכובדים משתי העדות, ראשית כל אני רוצה להודות לאדוני היו"ר על קיום הישיבה. אני רוצה לומר לכם שמבחינתי האישית זו טראומה ופצע עמוק שלא יגליד בקלות כיוון שלא האמנתי שהדרוזים והנוצרים יגיעו למצב כזה. במשך שנים אני יודע מקרוב איזה קשר טוב ויחסים מצוינים היו ביניהם ולא הייתה בעיה או קושי ביחסים בין העדות.

כשקראו לי ביום שבת לבוא כי חבר שלי אלוף משנה זיאד נורה, אמרו לי שחייבים להתערב ולא ידעתי עד כמה המצב חמור, כשהגעתי היה צריך להתחיל במהלכי פיוס ויחד עם השייחים ביקרנו בכנסיה והיו שם הבישופים ואנשי הדת הנוצרית, היו שם גם השרים ואני מעריך מאד את ההגעה שלהם בשבת כדי לפתור את הסכסוך.

בעיננו זו עננה שחורה ומהלך שצריך להוקיע אותו כי אסור שיהיה בתוכנו. זו עמדתנו וככה אנחנו צריכים לראות את הדברים. הצלחנו להקים ועדות סולחה מיד עם היוודע הדברים הוועדות האלה ישבו אצל ראש המועצה והחלו הידברויות ואני מקווה שבסופו של דבר נגיע למצב שהסכסוך הזה ייעלם מהעולם.

אני רוצה לציין שראש העדה הדרוזית והבישוף ביחסים מצוינים ואני יודע שמתנהלים מגעים כדי לפתור את הבעיה ונפתחו חשבונות לאנשים כדי שיתרמו כסף כדי לאפשר לסיים את הדבר הזה.

יש שלושה דברים שעליהם העדה הדרוזית יכולה להתקומם, אנחנו יכולים לחיות במדינה דמוקרטית ולשמור על החוק, אבל יש דברים שיכולים לקומם גם בלחשושים ואני מצטער על כך, אלה אדמה כבוד הדת וכבוד האישה. לצערי הרב היו לחשושים, קרה מה שקרה ורק מי שבצד הזה יכול להבין את הסכסוך. כל מי שאינו בעדה הדרוזית מצטער על המהלך הזה וראיתי בעיניהם של חבריי הנוצרים שאני מאד מעריך ומוקיר את העדה, ראיתי כמה שהם מצטערים שהגיעו למצב כזה עם הדרוזים.

לכן במקום לבוא בטענות, ראיתי חלק מחבריי שהיו סובייקטיביים, צריך ללכת לפיוס ולהביא למצב שיזרמו המים בצורה הכי טובה, זה הקו שצריך ללכת עליו ולא צריך מעבר לכך. אסור לדבר על העבר צריך לשכוח את מה שהיה להסתכל על העתיד ולהביא למצב שנוכל לחיות בדו קיום כמו שיה במשך דורות. במיוחד הדרוזים והנוצרים תמיד חיו בדו קיום ואין סיבה שזה לא ימשיך.

לכן אני מציע אדוני יו"ר לגבות את ועדות הסולחה ולהמשיך לקיים את המשא ומתן לדו קיום ולקרוא לכל מי שקשור ורוצה לסייע לתרום ולעשותה כל כדי להביא לפיצוי נכון של הנפגעים בסוגיה הזו. אנחנו פונים למשרדי הממשלה הרלוונטיים לעזור לוועדות הסולחה. זו רוח הדברים, אין שעיר לעזאזל ואנחנו לא רוצים להוציא את השד העדתי ולהתנפל על גורמים אחרים שלא עשו את עבודתם, אנחנו צריכים לפתור את הבעיה להשאיר אותה לעבר ולהסתכל לעתיד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חבר הכנסת מגלי ואהבה בבקשה.
מגלי ואהבה
אדוני היו"ר רבותיי השרים והאורחים המכובדים. אין ספק שהמעשה שנעשה במע'אר הוא טרגדיה ולטרגדיה הזו כולנו שותפים לה. אני רוצה להגיד שהאחריות היא של כולם כי ברגע ששמענו על מה שקורה רצנו לשם והתחלנו לפעול להפסקת הדברים. אני מתפלא על כמה דברים במיוחד מפי המשטרה שהיו מספיק כוחות ולא הצליחו לעצור את מה שקרה כי אם המשטרה תמשיך לנקוט בקו הזה שייתנו לדברים לקרות ואחר כך להתערב אני לא יודע מה יקרה במדינה הזו.
קריאה
ליד בית המרקחת היו שלוש ניידות ובית המרקחת נשרף.
מגלי ואהבה
אני רוצה לשים את העובדות ולבקר את מי שצריך לבקר אותו. המשטרה, בקו המדיני שלה, איך שהיא מתנהלת לא רק במע'אר, בכל מקום, אם היא לא תהיה כוח מרתיע שיפסיק את מי שמנסה לעשות פוגרומים, היא לא יכול להתקיים. משטרה צריכה לפעול כדי שיהיה שקט ושלום לכל התושבים במדינה הזו.

שמתי לב בכמה אירועים שהמשטרה מנסה להתערב בכפפות של משי ואי אפשר לשלוט בתוצאה הסופית. אם המשטרה הייתה מהתחלה עוצרת, כמו שהביאה כוחות, יכולה הייתה להיות תמונה אחרת, זה משהו שצריך להיחקר למה המשטרה לא מצליחה לפעול בזמן. כשיש אירוע אחר של מחבלים אנחנו כוחות הביטחון הטובים ביותר בעולם, משתלטים בזמן ועוצרים את האירוע בזמן, ככה צריך להיות גם ביטחון הפנים שלנו.

נקודה שנייה שאני רוצה להגיד זה על אלה שמנסים לעשות על המקרה הזה עסקים פוליטיים זולים אם זו התקשורת ואם אלה אנשים פוליטיים אם אני קורה חוברת שיש בה צילומים על פוגרום במע'אר, אלה אנשים שלא רוצים לעשות סולחה בין האנשים אלא ללבות את היצרים. המקרה הטרגי הזה מאחורינו וצריך לראות איך פותרים את זה. ראיתי כתבות באינטרנט ואלה אותם כותבים נבזים שמנסים להכפיש עדות ומנהגים, אני אומר להם לא לשחק באש כי המטרה היא לעשות פיוס ולא ללבות את היצרים.

בנקודה השלישית שלי אני רוצה לחזור לתושבי מע'אר ולמנהיגות הדרוזית והנוצרית. חיינו ביחד לאורך השנים, נמשיך לחיות ביחד לאורך השנים, היו אירועים טרגיים בעבר אנחנו מבקשים שכולנו נפעל להרגעת הרוחות. אני אומר כולם אשמים ואני לא אומר את זה בכדי, מפני שאם יש נוער דרוזי משולהב שעושה את מה שהוא עושה, היו גם למחרת אותם אנשים שהוציאו נשק ירו ופגעו בדרוזים. אם אנחנו רוצים להיות אובייקטיביים כל מי שפעל באלימות שאין לה מקום צריך להיענש ואנחנו צריכים לשתף פעולה. לא נישן ולא נשקוט גם ראשי העדה הדרוזית והנוצרית בשיתוף פעולה עם המשטרה עם משרדי הממשלה עד שנביא לפתרון שהשקט יחזור לכפר מע'אר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חבר הכנסת עסאם מח'ול בבקשה.
עסאם מח'ול
אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם, בכפר מע'אר לא היה סכסוך בין עדות אלא היה שם פוגרום. מי שביצע את הפוגרום פגע בנוצרים בצורה קשה וזה פצע עמוק, ובאותה מידה פגע בדרוזים פגע במוסלמים פגע בכפר כולו, פגע באוכלוסיה הערבית כולה ובאדם באשר הוא אדם.

התפקיד להעניש את אלה שפגעו בכולם הוא תפקיד של כולם. הוא התפקיד של הרשויות שצריכות למצות את הדין עד תום, זה גם בהחלט תפקידה של העדה הדרוזית ואני יודע שהיא מרימה את הכפפה בכבוד. זה תפקידם לנדות ולהעניש את אותם אלה שביצעו את הפוגרום כי אני קובע שאנחנו לא מתכוונים להתרגל למה שקרה שם, אנחנו גם לא מתכוונים להשלים ואני אומר את זה כבן למיעוט הערבי הלאומי, ובשם הנוצרים המוסלמים והדרוזים. אנחנו כאוכלוסיה לא נתרגל ולא נשלים עם זה.

אני חושב שכך צריך לנהוג וזו הגישה שאנחנו צריכים לצאת ממנה. המשטרה סירבה בידיעה ובכוונה תחילה להגן על אזרחים חסרי ישע. המשטרה סירבה ביודעין, למרות הפניות, ואני פניתי אישית לניידות שעמדו בצד כששרפו מכוניות ושאלתי למה הם לא מתערבים ומונעים את הפשע והם אמרו שאין הוראות. אני חושב שאין דבר יותר מתסכל מזה שהמשטרה מסתכלת ורואה איך פוגעים באנשים ואיך שורפים מקומות מסחריים ומכוניות, והיה חסר רק למחוא כפיים. אני חושב שאין לעבור על זה לסדר יום. אתה מסביר לנו שאתה לא רוצה להתערב, תפנו למכובדים אחרי שתמלאו את תפקידכם.

המשטרה התנהגה בצורה מחשידה והדבר הזה הוא בלתי נסבל ואי אפשר לעבור עליו לסדר היום. אני קורא כאן גם לשר הפנים ולשר לביטחון הפנים ודרכם לראש הממשלה, להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי שתחקור את מה שקרה שם. אי אפשר לטייח את זה.

מה זאת אומרת שבריונים מתנפלים על שכונה שלימה ושורפים אותה, האם צריך לבקש כוח בינלאומי? אין כאן מה לטייח יש אנשים שפגעו בכולנו, פגעו בשייח כמו שפגעו בבישוף, ושניהם יעשו הכל עם כל הנהגה הפוליטית הנורמאלית כדי לעצור את זה ולעקור את זה כי אם לא נחסל את תופעה הזו היא תחסל אותנו, לכן אין פשרות.

אני אומר שאי אפשר לטייח את הדברים באמירות כלליות ויפות שכולם אחראים. כשאני קורא על חבר כנסת חכם במיוחד שכותב במעריב שכל הסיפור היה רק מאבק על מעמד האישה זה ביזיון לאישה ולשכל הטוב.

אדוני היו"ר, הדבר הזה מחייב את כולנו לנצל את הטרגדיה שקרתה, זה פצע עמוק שאף אחד לא רוצה, יש לו הרבה זרמי עומק שקשורים אולי למצב הסוציו-אקונומי במע'אר של אלה שהולכים לצבא וחוזרים ואין להם עבודה, של אלה שמתוסכלים ומנסים להוציא את התסכול בצורה כפי שראינו. אני חושב שאין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית ברשות שופט שתחקור את כל האירוע הזה ותגיע למסקנות הנכונות בהקדם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת עסאם מח'ול, חבר הכנסת ואסל טאהא בבקשה.
ואסל טאהא
אדוני היו"ר, מכובדי השרים והנוכחים, אזרחי מע'אר. חברי חבר הכנסת עסאם מח'ול דיבר על ועדת חקירה שתחקור את האירועים, הבקשה הזו נאמרה בצדק יש צורך לחקור לא רק את האירועים עצמם אלא את מה שקרה לפני חודשים במע'אר. כאן אני שואל את המשטרה איפה הייתם כשהפיצו כרוז שמתאר בדיוק את מה שקרה לפני חודשים. צילמתי את הכרוז ונתתי לכבוד השר.
השר גדעון עזרא
רק עכשיו נתת.
ואסל טאהא
יש שם משטרה קהילתית ויש הרבה אנשים שיידעו את המשטרה וכלום לא קרה. בכרוז הזה מתארים בדיוק את הפוגרום הזה, יש תיאור שלם שלו. הכרוז היה תגובה על כרוז אחר של ראש המועצה אחרי אירועים דומים בהיקף קטן. ראש המועצה רצה להרגיע את הרוחות הפיץ כרוז וביקש מהאנשים לשמור על השקט. היה ניסיון שכנראה שלא הצליח, ובא כרוז אחר שחתומים עליו צעירי בני מערוף, כלומר בני העדה, איפה הייתה המשטרה.

לפי האינפורמציה שנתן מפקד המחוז על חמישה רכבים שנשרפו זה מראה כמה המשטרה מתפקדת, זה מראה איך היא מתפקדת. אחרי המאורעות שכולנו היינו שם וראינו את הפוגרום, חבר הכנסת מצנע ואני ראינו בבית אחד רק חמישה רכבים שרופים, והוא מדבר על חמישה כלי רכב כשאני אישית מניתי יותר מ- 60 כלי רכב שנפגעו. האינפורמציה הזו היא אינדיקציה לתפקודה של המשטרה, לכן יש צורך כבוד השר לחקור, לא רק את האירועים אלא גם את מה שקרה לפני ואיפה הם היו.

זה פוגע לא רק במע'אר ולא רק בעדה הדרוזית והנוצרית אלא בכל האוכלוסייה, זה פוגע בנו כולנו ולא נשלים עם המצב הזה. הייתי שם, ענייני האינטרנט הם סיפורי סבתא, בושה לדבר על זה, אנחנו צריכים לשים את האצבע על הפצע. זה אולי היה הניצוץ אבל לא זו הסיבה. צריך לחקור אחר הסיבות האמיתיות ומה קרה לפני. אין עניין של סובייקטיביות אנחנו רוצים לשמור על החברה הערבית ועל רקמת החיים שם. כולם אומרים שאלה פרחחים, אז מה? נהיינו כולנו פרחחים?

אני חוזר ומדגיש שהמשטרה חייבת לחקור את עצמה, השר חייב לחקור את מה שהיה שם ואנחנו מבקשים כנציגי ציבור ועדת חקירה שתחקור את האירועים האלה, כי אי אפשר להחזיר את רקמת חיים שהייתה למרות שאני מקווה ורוצה שתחזור, בלי לעשות מאמצים אדירים לפצות את האנשים האלה שהפסידו את רכושם ללא עוול בכפם רק משום שהם שיכים לעדה מסוימת.

ראיתי איך זה קרה, הם חיפשו בית בית, זה נוצרי לשרוף, זה לא נוצרי לדלג. זה חמור מאד. הביטחון האישי של כל אחד במע'אר כבר מעורער. יש צורך לעקור את זה מהשורש. יחד, המכובדים משתי העדות, נעשה מאמץ אדיר כדי להחזיר את רקמת חיים כפי שהייתה בזמן שהמשטרה צריכה באמת לחקור את עצמה ומי שצריך יצטרך לשלם את המחיר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. חבר הכנסת טלב אלסאנע בבקשה.
טלב אלסאנע
אדוני היו"ר חבריי חברי הכנסת והשרים המכובדים, אני רוצה לציין שכולנו צריכים להוקיע ולגנות את האירועים המבישים הללו ואסור בשום פנים ואופן לתת להם הסבר צידוק או הבנה או לקבל אותם בצורה זו או אחרת.

אני חושב על מי שיכול להרוויח מהאירועים האלה? אני לא יודע מי מרוויח מהאירועים האלה אבל אני יודע מי מפסיד, כולנו מפסידים ובמיוחד תושבי מע'אר. לפני שמדברים על נוצרים או דרוזים, תושבי הישוב, זה העתיד שלהם שם הם ימשיכו לחיות וילדיהם וילדי ילדיהם, לכן מהדבר הזה אף אחד לא יכול להרוויח.

אני מאד מודאג כשאני שומע את מפקד מחוז צפון מנטרל את עצמו מכל אחריות על מה שהתרחש ועשוי להתרחש, אתם לא צריכים להיות צד כדי להתערב, מה הייתם עושים אם היו פולשים לישוב יהודי ושורפים אותו? האם הייתם צופים מהצד מצלמים ולאחר האירוע מתחילים במעצרים? שהצלמים יצלמו, הם מצלמים יותר יפה מהמשטרה, זו לא התנהגות ולא מצביע על אחריות ואל תתרץ את זה בלקחים מאירועי אוקטובר שם הציבור הערבי היה הקורבן. באירועים האלה צריך לעשות הכול על מנת להחזיר את השקט ושלום הציבור על כנו.

תפקיד המשטרה הוא בראש ובראשונה לשמור על כבודם חייהם בריאותם ורכושם של הציבור, בשביל זה קיימת המשטרה ובשביל זה היא מקבלת כסף. לדעתי בזה לא מילאתם את תפקידכם, אבל זה לא פותר את כולנו מאחריות. לדעתי ההנהגה בישוב מע'אר הייתה צריכה להיות יותר מעורבת לא צריך לתת לקבוצה כזו או אחרת להוביל את הישוב היא תחליט מה העתיד של הישוב. במקום לאחות שברים אפשר היה להתמודד לפני האירוע ועכשיו אי אפשר להחזיר מה שהיה, אפשר לדרוש מהמדינה שתפצה והיא חייבת לפצות כי במחדלים נגרמו הנזקים האלה.
המטרה כאן היא למנוע מה שעשוי להיות בעתיד, לכן יש צורך, אדוני היו"ר להקים צוות מראשי העדה, לא צריך אנשים מחוץ לישוב, הם האחראים על הישוב ולהם הישוב יקר. כל אירוע קטן או גדול שהם יטפלו בו לפני שיצא משליטתם.

דבר נוסף, צריך שכולנו נסיק מסקנות ממה שקרה כי זה עשוי לחזור על עצמו בכל מקום אחר וגם המשטרה צריכה להסיק מסקנות איך היא מתמודדת עם הדבר הזה, לא לנתח את הסיבות אלא איך לתת מענה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה, חבר הכנסת אבשלום וילן בבקשה.
אבשלום וילן
בוקר טוב אדוני היו"ר רבותי המכובדים שרים חברי כנסת קציני משטרה. לא הייתי במהומות אבל שמעתי אותם ברדיו והייתי בהלם. אני משבח את זה שהיו חברי כנסת ושרים שהלכו לעזור, זה חשוב מאד אבל לפי התיאורים מדובר פה בפוגרום. אנשים שלוקחים את החוק לידיים שורפים מכוניות ופוגעים ברכוש ואני חושב שבאמת בנס זה נגמר רק בפצועים ולא בהרוגים.

האלימות איננה ניתנת לחלוקה. חבר כנסת איוב קרא, אני מבין מעריך ומוקיר את מה שאמרת לגבי הרגישויות שבחברה אותה אתה מייצג ואני רוצה לגלות לך שהרגישויות האלה קיימות בכל חברת בני אדם. הכול עניין של איזה דרגות בקודש, אבל זה קיים וזה אנושי.

השאלה היא האם כאשר ישנם בעיות פותרים אותם בהידברות ובהסכמה או שפותרים אותם באלימות. כשם שאיש מאתנו לא מוכן לקבל גילויים של אלימות וגזענות בכל צורה שהיא, לא במגרשי כדורגל לא בשירות הציבורי ולא בשום מקום, קרה פה דבר נורא ויש כמה שאלות ואני לא חושב שאפשר להאשים את המשטרה.

אני מבין את הרגישות כפי שתיאר אותה מפקד המחוז, שבאותו כפר אנשים שחיים יחד דורות פתאום מתחילה מהומה בסדר גודל כזה, יש אתי מכתב מאחד מאנשי הכפר בשם סבירי ראדי הוא טוען שהיו אלף מתפרעים. בתוך השתוללות כזו קשה מאד לתפקד ואתה אומר שהיו 50 כתבי אישום פלילי, אבל אם היו כוחות איך לא הצליחו ליצור חיץ?

אני רוצה לשאול את השר לביטחון פנים כמה זמן ייקח? למה לא הביאו לדוגמא מיכליות עם מים וזרנוקים? למה לא הגיעו אמצעים לפיזור הפגנות?
קריאה
היו אבל לא השתמשו בהם.
אבשלום וילן
למה לא השתמשו בהם? צודק חבר הכנסת טלב אלסאנע, אם חס וחלילה הייתה פשיטה מישוב אחד לתוך ישוב אחר והיו מנסים לשרוף בית או מכונית ועוד היה הולך ערבי מול יהודי או יהודי מול ערבי תאמינו ליש הייתה מהומת אלוהים. נכון שמה שקרה היה באותו כפר ואותם אזרחים קבוצה אחת מול קבוצה שנייה ואני שואל שוב, למה משטרת ישראל לא התערבה?

ראיתי שלהתנתקות קבלו תוספת תקציב של 300 מיליון ₪, ראינו מהומות בקוראה ובכל העולם, יש אמצעים לפיזור הפגנות בלי הרוגים, מדוע אינכם משתמשים בזה? שר פנים אופיר פינס הקים בכנסת שדולה לעזור למשטרת ישראל בין השאר גם להקצבת אמצעים, תפסיקו להירדם בשמירה. לא יכול להיות מצב כזה, זה נגמר בנס.

אמר השר שהיו בערך 40 כלי רכב שנפגעו ו- 40 בתים, לי דווח על 20 ו- 20, המשטרה אומרת שפחות, ברור שהיה נזק לרכוש בעשרות מיליוני שקלים צריך למצוא דרך איך ממשלת ישראל תוכל לעזור ובחלקו האנשים שהתפרעו יצטרכו לשאת גם בנזק, זה לא יעבור לסדר היום. אלה שאלות קשות והמשטרה חייבת לתת עליהן תשובות. יש מהומות שלושה ימים איך לא מגנים איך לא משתמשים בכל האמצעים?

אני משבח מאד את המשטרה שזה נגמר בלי הרוגים, אני מסכים שכל נזק ברכוש לא שווה להרוג אחד ומבחינה זו, מהומות אוקטובר, לצערי במחיר מאד גבוה, חידדו דבר אחד, שערך של חיי אדם ערבי דרוזי נוצרי מוסלמי יהודי הוא ערך של חיי אדם ועושים את הכול כדי שאנשים לא יפגעו.

בקשתי היא, אני לא חושב שצריכה להיות ועדת חקירה ממלכתית, אבל צריכה להיות חקירה מסודרת על מנת לקבל תשובות ושיהיו מסקנות ואני מקווה שראשי העדות ימצאו את הדרך ליישב את המחלוקת במע'אר ואמר מפקד המחוז, שיש מתיחות בעוד מספר מקומות. לטפל במתחים לפני ולא רק אחרי, אבל מוכרחים ועדת חקירה.
אופיר פינס-פז
אני מאד מתנצל שעלי ללכת
היו"ר גאלב מג'אדלה
השר עשה מאמץ מיוחד להגיע לישיבה אפילו באופן חלקי. חבר הכנסת זחלקה בבקשה ואחריו נציגי האזרחים שהם התקווה הגדולה שלנו.
ג'מאל זחלקה
יש דברים ברורים שאי אפשר להתווכח עליהם. במע'אר היה פוגרום. היה מתקיף ומותקף היה אספסוף פרוע, צעירים מבני העדה הדרוזית שאיבדו את העשתונות. אני לא יודע מי הסית אותם ומה קרה שם - - -
איוב קרא
תפסיקו להסית, באתם לפתור בעיות או באתם להסית?
מגלי ואהבה
אי אפשר לשמוע רק את הצד הנפגע, אני מתאפק כאן כשאני שומע דברי הבל, וסליחה על הביטוי, של חלק מהאנשים שיושבים כאן.
גאלב מג'אדלה
תזכרו שאנחנו בוועדת פנים ואיכות הסביבה, כל אחד יתרום את חלקו לאיפוק, אני לא רוצה להעיר לכם שוב.
ג'מאל זחאלקה
חבר הכנסת ואהבה אמר את אותם דברים, לא הייתה שם התקפה? מישהו מכחיש את זה? על מה המהומה, כולם יודעים שזה קרה. דבר שני היו הרבה מבני העדה הדרוזית אנשים אמיצים מראשי העדה שניסו למנוע את זה, גם זה ברור וכל תושב במע'אר יודע את זה. דבר שני, המשטרה נכשלה ואני משתמש בלשון הכי ניטראלית שיכולה להיות.
השר גדעון עזרא
באום אל פאחם הצלחנו? שנהרגו שם אנשים?
ג'מאל זחאלקה
אם אתה חושב שהמשטרה הצליחה אז בקשה תסביר לי איך היא הצליחה? המשטרה נכשלה גם במהלך העניינים וגם במבחן התוצאות. המשטרה נכשלה בהגנה על אזרחים חפים מפשע.
איוב קרא
למה לא באת להגן עליהם שם ליד הכנסייה?
ג'מאל זחאלקה
מה זה שייך לעניין?
השר גדעון עזרא
לפני שלוש שנים, אותם אנשים שמדברים גבוהה באו למשטרה בטענות על התגובה שלה באירועי אוקטובר והקימו את ועדת אור. אני אומר לך שבכוחה של משטרת ישראל לעצור את כל המתפרעים אם היו פותחים באש, אבל אני אומר לך שבתחקיר שעשיתי ישנם קצינים - - -
ג'מאל זחאלקה
המשטרה נכשלה או הצליחה במע'אר? אנשים שעזבו את הבתים שלהם זו הצלחה? זה כישלון חרוץ, תגיד שנכשלתם?
השר גדעון עזרא
מי שנכשל במע'אר אלה תושבי מע'אר, הם אלה שנכשלו.
ג'מאל זחאלקה
כחברה יש לנו בעיה קשה מאד ואנחנו צריכים להתמודד אתה ואני לא מכחיש זאת, להפך. אבל אנחנו מדברים על קטע של המשטרה בוועדת הפנים, אנחנו לא יושבים בסולחה במע'אר. אני חוזר על דבריי, המשטרה נכשלה בהגנה על אזרחים ובהגנה על רכושם ואסור לעבור על זה בשקט. דאגתי מאד מתיאור התמונה שהמשטרה עשתה הכול והכול היה בסדר, אם הכול היה בסדר סימן שאני אומר למר ג'יריס ממע'אר אל תחזור למע'אר כי המשטרה תגן עליך באותה דרך שעשתה קודם. אני מדבר לא על נבירה בעבר אני מחפש את העתיד.
איוב קרא
כל הנוצרים יחזרו רק תפסיק להסית, אנחנו נשמור עליהם. אני שמרתי עליהם, איפה אתם הייתם?
ג'מאל זחאלקה
אני לא משטרה, זה תפקיד המשטרה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חבר כנסת איוב, אני אוציא אותך, יש לו זכות דיבור אל תגיד לו מה להגיד.
איוב קרא
שלא יסית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוא אחראי על דבריו והציבור ישפוט אותו כשליח ציבור ואתה שליח ציבור כמוהו אל תגיד לו מה להגיד. אני אוציא אותך אם תפריע שוב.
ג'מאל זחאלקה
אם מישהו רומז שיש לי משהו נגד הדרוזים - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
אף אחד לא רומז, תאמר את דעתך.
ג'מאל זחאלקה
אני אגיד את דעתי כפי שאני מבין אותה. בשביל להגיע למטרה של חיים בדו קיום אחרי האירועים תושבי מע'אר שנפגעו יחששו להיפגע שוב. אלמנט ההרתעה חייב לכלול שהמשטרה תודה שנכשלה במע'אר ובאיזה אמצעים היא תנקוט כדי למנוע דבר כזה שלא ישנה.

דבר שני, צריך לחקור לעצור ולהעניש במלוא החומרה את אלה שעשו את הדברים וגם להטיל עליהם עונשים כספיים, כדי שלא יחזרו על המעשה, כי בלי הרתעה יש בליבנו חשש כבד שהכול יחזור.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. חבר הכנסת יורי שטרן
יורי שטרן
כבוד היו"ר וכבוד השר, קודם כל האירועים האלה צריכים להדליק נורה אדומה ואני אומר את זה לידידי הדרוזים שעמדתי לצדם בהרבה ויכוחים. צריך להיות דין וחשבון פנימי בעדה ובכפר, זה שאדם משרת את המדינה נותן לו המון זכויות אבל שום זכות להתפרע נגד אחרים.

הדברים, יהיו קדושים כפי שיהיו גם אדמה וגם האישה וגם הדת זה לא נותן זכות לקחת את החוק לידיים ולהתפרע לשרוף להרביץ ולידות אבנים. צריך להיות לזה אפס סבלנות. זה קודם כל עניין פנימי וזה גם עניין מדיני ואני רוצה לפנות לכבוד השר לביטחון פנים, המשטרה צריכה לעמוד לצדו של האזרח ולהגן עליו, זה התפקיד שלה. אם זה חסימת כבישים או שריפת בית זה לא משנה. למה בחסימת כבישים אתה רואה צורך בהפעלת כוח על מנת לתת לאזרחים לנוע חופשי ובשריפת הבית אתה לא עומד לצידו?

בהרבה מאד מקרים בוועדה ראינו איך המשטרה מקבלת רגלים קרות כשמדובר במצבים סבוכים כמו בשוק הסיטונאי בתל אביב במוקדי הפשע שהמשטרה מעדיפה קצת להיות בצד, קצת להגן על השוטרים שזו כמובן מטרה חשובה אבל הגנה על השוטרים לא צריכה להיות על חשבון האזרחים כי המטרה היא להגן על האזרח.

אם בורחים מהכפר והמשטרה נמצאת שם והפוגרום נמשך אז נכשלתם. עשיתם משהו לא בסדר. אני לא מומחה לביטחון פנים למרות שישבתי בהרבה מאד דיונים והובלתי אותם, אתם בעלי המקצוע ואתם צריכים לדעת מה השיטה הנכונה במקרים האלה והיו לכם שלושה ימים להחליט.כאזרח אני מתבייש לקרוא שתושבים נוצרים עזבו את הכפר כי הם לא יכולים להישאר שם. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תוכל להגן על אזרחיה ועל המיעוטים שבה.

בוועדה של המשרד לביטחון פנים צריך לקום צוות חקירה שיבדוק את הדברים וידווח לוועדה, כולל סימני האזהרה שהיו לפני האירוע. דבר שני, בנימת סובלנות, כמעט כעובדה מוגמרת שמעתי על הנשק, כמות הנשק בגליל ובנגב עברה כל גבול, וזה שמשטרת ישראל יודעת על כך ולא נוקטת באמצעים כדי לפתור את הבעיה זה מאד לא בסדר כי זה חומר נפץ שיתפוצץ בעתיד אם לא נטפל בו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה לחבר הכנסת יורי שטרן, חבר הכנסת עמרם מצנע בבקשה.
עמרם מצנע
השר לביטחון פנים נאם מעל במת הכנסת וחזר ואמר שבכפר מע'אר היה פוגרום. מי שמצטט את דבריו של השר, שאני מניח שלא סתם אמר את זה ונכשל בלשונו, צריך להבין שהיה שם פוגרום. מה זה פוגרום בהיסטוריה של העם היהודי? פוגרום זה שאספסוף של הרוב עולה על המיעוט בבריונות ובאלימות. פוגרום זה כשמסמנים בתים של נוצרים ושורפים אותם, זה בית של מוסלמי להשאיר זו חנות של דרוזי להשאיר, ואין לך ויכוח על התוצאה, חנויות בתים ובתי עסק של נוצרים נשחתו. זה פוגרום.

פוגרום זה כשהממסד עומד מהצד ואני לא חושב שאני צריך לתאר יותר מזה, בכפר היה פוגרום. אני לא מאשים את העדה הדרוזית, אבל כדי שלא יהיה כתם על העדה הדרוזית, המנהיגות הדרוזית הדתית הפוליטית המקומית צריכה לצאת נגד אותם אספסוף וצעירים שהתפרעו. דווקא המנהיגות עמדה חדלת אונים, גם השייחים הדרוזים גם חברי הכנסת הדרוזים עמדו חסרי אונים מול ההתקוממות הזו של אספסוף צעיר דרוזי שתקף את שכניו נוצרים.

אני אומר לכם מבלי שהאמת תיאמר לא תהיה חזרה לחיים שגרתיים. זו האמת, וצריך להגיד אותה ולא בסיסמאות ריקות. יש פה כמה מעגלים, יש את המעגל המקומי גם אני לא מאשים את המשטרה בזה שבישוב קהילתי אספסוף מתוך קהילה אחת קם על קהילה שנייה. צריך לעשות בדק בית במערכת החינוך במערכת ההנהגה המקומית באנשים המבוגרים יותר בקצינים במילואים במשוחררי המשטרה, אנשים שיש להם מעמד ביישוב, ולהוקיע מכל וכל בלי שום הצדקה ולו הקטנה ביותר בלי סיפורים של גורמים וסיבות שהביאו לזה, וזו דרך ארוכה.

יש את המעגל השני של המשטרה, אני חושב שהפקתם לקחים הפוכים ללקחי אוקטובר 2000 ופה הבעיה שלכם. באוקטובר 2000 ובאירועים דומים ההתקוממות הייתה נגד הממסד נגד המדינה נגד סמלי מדינה והשלטון ואני לא רוצה להגיד בצדק או לא בצדק. במקרה הזה זו שכונה אחת שקמה על השכונה השנייה אין דבר אחר מאשר זה שהמשטרה צריכה להיכנס בפנים.

כאשר שוטר הולך ברחוב ורואה אדם שמתנפל על אדם הוא לא אמור לשאול את עצמו שאלות, הוא נכנס פנימה. לכן הלקח הוא מוטעה, שוטר, אפילו אחד, ובטח כוח משטרתי ואני לא מדבר על היערכות אחרת, היה צריך פשוט להיכנס פנימה. לכן זה לקח מוטעה ואסור להביא דוגמאות לא מאוקטובר ולא מאירועים אחרים בהם ההתקוממות היא נגד השלטון. אז באמת נכון להישאר בצד לתת להוציא אנרגיה ואז לנסות לטפל בעניין.

בשורה התחתונה אני חושב שקודם כל צריך לחקור. אני גם חושב שלא צריך ועדת חקירה אבל אי אפשר להסתפק בתחקיר של הכוחות שפעלו הם יודעים איך לעשות את זה, צריך למנות צוות שיחקור את האירועים. יש לזה חשיבות עצומה כי הבעיה של האירוע הזה היא שהוא לא נקודתי יש לו השלכות רוחב גדולות מאד.

דבר שני, חיילים ושוטרים שהשתתפו באלימות הזו, תושבי המקום או ממקומות אחרים בין אם היו במדים או לא, צריכים לעמוד מיד לדין או להיות מפוטרים אם אלה שוטרים. צריך לקבל הצהרות מהשוטרים והחיילים שלא השתתפו, כי מי שהשתתף בזה צריך ללכת, זו הסכנה הכי גדולה, שאנשים שמשרתים בכוחות הביטחון היו מעורבים בזה. אני מדבר על הרתעה עתידית על מקרים שעלולים להיות.

המעגל השלישי הוא המעגל של הממשלה ואותו צריך לרכז שר הפנים, חייבת להימצא דרך לפצות פיצוי מלא את התושבים. אני רואה מחדל שלא באה ועדה ממשלתית למחרת כדי לאסוף עובדות לפיצוי האנשים.

דבר אחרון, עד היום חלק גדול מהמשפחות לא חזרו לכפר, יש פה בעיה אמיתית שלא ניתנת לטאטוא מתחת לפני השטח. נפגשתי עם כמה מהצעירים הדרוזים והם עדין עם המון אנרגיות ואם לא נעשה מעשה זה לא יגמר.

אני חוזר על שלושת המעגלים, לא על העבר על העתיד, ואני אומר לחברי, ואתם יודעים שאני חבר אמת של הקהילה הדרוזית, הכתם לא ימחה אם לא תצאו נגד האספסוף שעשה את זה ופגע קודם כל ובראש ובראשונה בעדה הדרוזית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת מצנע, חבר הכנסת השייח מואפק טריף.
מואפק טריף
אדוני היו"ר השר וחברי הכנסת, עצם הישיבה ובואנו לכאן היא על מנת להרגיע ולהחזיר את הדברים למקומם הטבעי בכפר מע'אר. אנחנו דוחים את כל מה שקרה ומגנים את הדברים. אבל אנשי הציבור, כולם צריכים לדבר ולהרגיע ולא להסית, כי הסתה עלולה להחזיר לנו את אי השקט והוודאות לכפר מע'אר. אנחנו נטפל בבנים שלנו, אני מבקש מהאחרים, כל דבר שיאמר על הצד השני בצורה לא טובה, יעשה נזק ויחזיר את הבלגן לכפר מע'אר. אנחנו נטפל בעניין הזה בדרכים שלנו.

הדבר החשוב, ואני לא אחזור על הדברים שנאמרו, הכי חשוב כרגע הוא להחזיר את התושבים לכפר, את הילדים לבתי הספר, וראש המועצה אמר שיש ועדה פנימית בתוך הכפר ופתחו חשבון כדי שכל מי שנפגע, יחד עם עזרת הממשלה, יפוצה.

דבר נוסף, מי שהוציא כרוז או מכתב אנונימי שאינו אחראי, וכמוהו עשרות אני מקבל, הם כותבים שאלה נוצרים ואני לא מפיץ את זה ולא מדבר על זה אפילו הסתרתי את זה כי כל דבר שיסית אסור לנו להוציא אותו. זו תקוותי, תנו לנו, אנשי הדת לטפל בעניין יחד עם ראש המועצה, ותנו לוועדה המקומית את הגיבוי הראוי לנסות ולהחזיר את החיים למסלולם הטבעי בכפר מע'אר.
אליאס שקור
אדוני היו"ר, חברי הכנסת נוכחים מכובדים מאד. זה מעמד מאד לא נעים לשבת בפניכם ולדבר על כעסים בין שתי עדות שכל כך טובות אחת לשנייה, העדה הדרוזית והעדה הנוצרית. אני לא רוצה לחזור על כל מה שנאמר, הכול צריך להיבדק ולא להצהיר על כוונות טובות אלא להתחיל הלכה למעשה במעשים כדי לא לטייח אלא לשפר את המצב ולעשות פיוס שמבוסס על צדק ויחסי אנוש שמכבדים את כל תושבי מדינה.

אני חושב שמדינת ישראל עומדת במבחן חשוב וגורלי מאד, האם יש לנו במדינה שלטונות שמסוגלים להגן על עדות קטנות, קטנות במספרן אבל לא בכובדן או בערכים שלהם. אנחנו פונים למדינת ישראל, לממשלת ישראל כדי לעשות בחינת נפש. האירוע של מע'אר הוא לא יחיד הוא חוזר מידי פעם והאצבעות הסודיות שמסיתות לפעמים כדי שיהיה קרע בין עדות קטנות עדין פועלות.

אני פונה לשר המשטרה כדי שיעשה את חובתו הקדושה כדי ששר בישראל לא יצטרך לומר לפני מאות תושבים שמה שראה היום מזכיר לו את ליל הבדולח בו אבא ואמא שלו נספו. אני שואל עד מתי נשמע חבר כנסת שמתוך ההתרגשות העמוקה שלו יצהיר שמה שראה זה לא רק אלימות אלא פוגרום והסביר לנו חבר הכנסת מצנע מה פירוש פוגרום. מדינת ישראל מוכרחה לטפל בענייני אלימות בתוך המדינה באופן יותר חזק ממה שמטפלים באלימות מחוץ למדינה. אם אין שלום בבית לא יהיה שלום בסביבה.

יש לי כבוד לייצג את הכנסייה הקתולית וכל הכנסיות הנוצריות בארץ, אף פעם לא נקטנו ולא ננקוט בפעולות ותגובות אלימות אתמול בכנסיה התפללנו שהקדוש ברוך הוא ייתן לו את אומץ הלב להשכין שלום למצוא את הדרך ללבבות אחינו הדרוזים, אנחנו נמשיך ביחד, היו טעויות אבל הטעות הזו הייתה מעל ומעבר למה שאדם מצפה.

חברי הכנסת, אני פונה אליכם בשם כל ילדי מע'אר נוצרים דרוזים ומוסלמים, אל נא תעשו מהפוגרום של מע'אר תעמולה לבחירות. אנחנו מחפשים דרך איך להמשיך לחיות ביחד עם אחינו המוסלמים ואחינו הדרוזים ואני מודה לתנועה האסלאמית שפרסמה פרסומים על מנת לאסוף כסף, זו פעולה אצילה מאד.

אני פונה לכל גורמי הממשלה לא לטייח. יש בעיה אמיתית, וכדי להשכין שלום צריך צדק והצדק במע'אר יתחיל קודם כל בדרך שנמצא להחזיר את התושבים לבתיהם. שנית, את אלו שאין להם בתים, זקן אחד עמד ואמר לפני מאות אנשים, אדוני השר, האם אני יכול להיות גיבור הלילה ולהעז לישון בבית שלי, זו מדינת ישראל? זה מה שמתרחש אצלנו? אז קודם כל להחזיר את התושבים.

כאלף ומאה ילדים לא הולכים לבית הספר. אתמול היו אצלי 72 הורים שאין להם רצון ולא ביטחון להחזיר את הילדים שלהם, הם שאלו מי יבטיחו לנו שהם לא יתקוטטו ויחזרו המהומות. צריך למצוא פתרונות לילדים בבתי הספר במיוחד לתיכוניים שעומדים לפני בחינות הבגרות.

דבר שלישי, כדי שישראל תעמוד בערכי הדמוקרטיה ובהגנת המיעוטים כמו שהיא תמיד הייתה מיעוט, כדי להוכיח שיש לנו זכות כזו עלינו להגן על המיעוט שלנו בארץ. אני בטוח שכל מה שכבוד השייח אמר מבטא גם את רצון הנוצרים, צריך לפצות את האנשים באופן מלא ולא רק מהמדינה לא רק מהשייח מואפק ואליאס אלא גם מתושבי מע'אר.

אדוני ראש המועצה, שאותך אנחנו אוהבים ומכבדים מאד, גם אתה קורבן להתפרעות שהייתה בכפר שלך, אנחנו עומדים לצדך לא נתנתק אף פעם מאחינו המוסלמים ולא מהדרוזים, תודה על כל המאמצים להשכין שלום ולהמשיך בדרך הקיום ביחד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאב אליאס שקור, ראש המועצה המקומית זיאד דרש בבקשה.
זיאד דרש
אדוני היושב ראש אני רוצה להודות לך על היוזמה הזו, אני רוצה להודות לשני השרים שהגיעו אלי ולכל חברי הכנסת הערבים והיהודים, שהגיעו כדי להשכין שלום ולהרגיע את הרוחות. אני רוצה להודות גם לאנשי הדת המכובדים, כולנו ניסינו להרגיע את הרוחות.

אני רוצה לפנות קודם כל לחברי הכנסת כולם, אנחנו במצב קשה מאד היום, אבל אי אפשר להתעלם מהמצב הסוציו-אקונומי של כפר מע'אר. מדברים על זה כל הזמן ועכשיו קרה מקרה. גיניתי כל הזמן את המקרה ואני ממשיך לגנות ואסור שיהיה דבר כזה, אבל אתם צריכים להתחשב במצב שנקלע אליו גם הנוער הדרוזי וגם הנוצרי. אני לא מדבר על עדה, אני מדבר על כל הישוב. איפה אתם בעניין של המצב הכלכלי והסוציו-אקונומי של הישובים הערבים?


עומדים עכשיו לאשר את תקציב המדינה, אנחנו מתחננים כבר שנה, מאז כניסתי לתפקיד ולמרות זאת קיצצו לנו בשוויון עם כל הישובים היהודיים. קורה מקרה בעדה הדרוזית ומאשימים את כל העדה. גם בנקודה הזו אני חולק על הדעות האלה, אני מעריך שהיו 200 צעירים והיה ארגון מסוים, והמשטרה צריכה לחקור את זה, שעשה והסית. כל היתר היו בין הרגעת הרוחות, גם אני הייתי בניהם וכמעט נהרגתי. אז אני מבקש לא להפיל את זה על כל העדה כי הגיעו גם מישובים אחרים להרגיע.

היום קרה מקרה ויש כל הזמן חיכוכים כי הנוער משוטט ברחובות. אני מתמודד כל הזמן איך לאסוף את האשפה, שגם את זה אני לא מצליח לפעמים, איפה אתם נמצאים? ברקמת היחסים בנינו לנוצרים היה כל הזמן שיתוף פעולה מלא. אני מוכר לכל אנשי הישוב, אני מייצג את כולם וגם לפני שהייתי ראש מועצה ייצגתי את כולם.

היו גם מהומות בין הנוצרים לבין עצמם ואנחנו יישבנו את הסכסוכים האלה וגם חברי המועצה שנמצאים פה עדים שאני נמצא במצב קשה שמיישר סכסוכים מצד אחד ומתמודד עם שירות התושב בצד השני.

אצל הנוצרים היו גם כמה מקרים וירו יריות והיו עדים לזה אנשי המשטרה הפרדנו אותם ואח שלי כמעט ונהרג. צריך להגיד את האמת, אני לא יכול לגעת בדבר ולעזוב את השני. כולם מגנים את המקרה הזה ואני כל הזמן גיניתי, אסור שיהיה פוגרום כזה. בשבילי זה היה אסון לכל תושבי מע'אר.

אני חוזר על דברי הבישוף, אני מבקש כמה שאפשר להרגיע את הרוחות, הקמנו ועדת סולחה מכל העדות, ועדת הסולחה ממשיכה לעבוד כדי להחזיר אתה משפחות מהר ככל שניתן, אבל אני מבקש שיתוף פעולה גם מאחינו הנוצרים. עד עכשיו לא קבלנו שום תשובה לכל שאלה של החזרת המשפחות והילדים לבתי הספר.

בקשר לנזקים, לפחות אנחנו מתנחמים שלא היו נזקי גוף. הייתה מהומה בשבת ונפצעו בה שני חברים דרוזים אבל נמשיך לנסות לעשות סולחה בין כולם.
גאלב מג'אדלה
תודה רבה. נציגת הביטוח הלאומי בבקשה.
השר גדעון סער
אני מוכרח ללכת ואני חייב להגיב לפני כן. במשך שבוע וחצי אני עושה תחקירים בנושא מע'אר ואני לא רגוע ממנו. קודם כל אני רוצה שהמצב יחזור למה שהיה בעבר, אני משוכנע שזה יהיה. מצנע ביקש ממני חפ"ק בשכונה הנוצרית, כי זה חשוב להליך החזרת המשפחות ומיד עשינו את זה, כדי לטעת ביטחון בציבור הנוצרי.

ביום שישי בערב, כאשר פרצו המהומות ישב ראש המועצה במשרד שלו ודיבר עם החברים שלו איך ניתן למנוע את מה שהיה יום קודם ביום חמישי במע'אר, והוא לא יודע שמתחת לרגליו מתפתחת מהומה. משטרת ישראל גם היא לא ידעה ובאה עם כוחות פי עשר וחצי ממה שיש לה במע'אר, 35 איש.

הייתה דילמה רצינית מאד למשטרה ופגשנו את אותה דילמה חבר כנסת מצנע ואני בבלטה. מצד אחד יש למעלה מאלף אנשים שמשתערים על השכונה הנוצרית, בתווך נמצאת המשטרה שאינה מטרת התוקפים, מטרתם היו הנוצרים, מפקד הכוח, ואני אומר על פי תחקיר, מבקש מהמפקד שלו שנמצא מאחור לירות גז, אומר לו המפקד שאין אישור. הוא מבקש פעם נוספת ואין לו אישור.

אני שואל בתחקיר למה לא נתת אישור לירות גז? הוא אומר לי מולו שראה את אלפי הדרוזים שמשתרעים על השכונה הנוצרית מזוינים בכלי נשק אישי, יש 250 לוחמים, שוטרים במע'אר, בני מע'אר, והוא אומר שאם הוא היה יורה גז הם היו יורים אש וחיים היו נגמרים. אני שואל, כאשר חיי אדם בסכנה וזה לא משנה נוצרי יהודי או מוסלמי, האם המשטרה צריכה להתערב? היא צריכה להתערב בכל הכוח עם כל הכלים כולל פתיחה באש, אבל כאן לא נשקפה סכנת חיים לאנשים, האנשים שנפצעו הכי קשה נפצעו מאש נוצרית, אלה הדרוזים בשבת. אני אומר בדיעבד, אתה מכיר את מע'אר יש בית נוצרי ודרוזי משולים זה בזה - - -
אליאס שקור
אלו דברי הסתה זה לא עוזר לנו להתקרב.
השר גדעון עזרא
דברו נגד המשטרה ודברו על צורך להקמת ועדת חקירה. בשנת 2000 האשימו את המשטרה על כך שללא סיבה, פתיחת ואדי ערה היא כנראה לא סיבה מספקת,
עסאם מחול
אז היה ואדי ערה עכשיו זה גוש דן, על מה אתה מדבר?
השר גדעון עזרא
משטרת ישראל ללא ספק אחרי אירועי מע'אר ולאור ועדת אור תשקול את כל הדברים הללו. לגבי הנוצרים, אני משוכנע שלנוצרים אין את הכוח לחזור לחיים תקינים ללא סיוע. שר הפנים אופיר פינס פנה למשרדי הממשלה השונים, אני לא מאמין שלמשטרת ישראל יש סעיף בהוצאות שהיא יכולה לפצות איתו. לפי דעתי, לטובת האוכלוסייה הכללית של מדינת ישראל, כדאי להתחיל לחשוב על מבצע עם גלי צה"ל או עם קול ישראל להרים תרומה, אזרחי ישראל יבינו ויתרמו.
עמרם מצנע
אי התערבות המשטרה מעבירה את האחריות ממנה לנזקים. הסברתי למה לדעתי לקחי אוקטובר 2000 שונים לחלוטין מהמקרה הזה. אבל העובדה היא שאתם לא התערבתם להגנת חיי אדם.
השר גדעון עזרא
לא רק שהתערבנו, שוטרים הגנו בגופם ולא ירו, הם היו בסכנת חיים. לכן אי אפשר להפוך ריב בתוך הכפר ולהפנות אותו למשטרה.
עמרם מצנע
אני רוצה לדעת אם אתם מתכוונים לפטר את השוטרים שהשתתפו במהומות.
השר גדעון עזרא
זה יעבור אוטומטית לטיפול למח"ש
עמרם מצנע
תיזמו את זה.
השר גדעון עזרא
אני קודם כל צריך שתהיינה לי הודעות. הם היו רעולי פנים. אני לעצמי תמה למה אף אחד מה- 250 לוחמים שיש לנו במע'אר שוטרים נוצרים ודרוזים לא עצרו, הם נשארו בבתים, זו אחת הטענות שיש לי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הטענה של מצנע שהם יצאו.
השר גדעון עזרא
בחוברת כתוב בחוצפה בלתי רגילה שהמשטרה השתמשה בגז רק כדי לתת לשר לביטחון פנים להיכנס לכפר. אם ככה אתם כותבים זו בושה וחרפה.
עמאד דקואר
האמת כל כך קשה אדוני השר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מציע שתוותר על זה.
עמאד דקואר
אני אתחיל לומר את זה והוא ישמע את זה כאשר הוא יוצא. מה ששמענו מהמשטרה שמאחר והם לא צד בסכסוך, המשטרה איננה הפתרון והיא לא התערבה ולכן הם נותנים תודה למכובדים שמתערבים כדי להרגיע את הרוחות. המשטרה פשוט מועלת בתפקידה בצורה אנושה.

אם הייתי שר המשטרה, הייתי אומר לשוטר שאומר את הדברים האלו, אתה לא מבין את התפקיד שלך, החוק מחייב את המשטרה בצורה הברורה ביותר להשליט סדר ולשמור על חייהם רכושם וכבודם של האזרחים. מדובר על התנהלות מבישה ביותר של המשטרה. הם מודים שהתאפקו ולא התערבו הם מודים שלא נכנסו על מנת לעצור אנשים מתפרעים הם מודים שהמון התפרעו והם עמדו בצד ואפילו התערבות מינימאלית להציל את האנשים שבתוך הבתים שנשרפו לא הייתה. הם מנעו ממכבי אש להיכנס לכפר תוך כדי האירועים הקשים.

התנהלות המשטרה מתפרשת על שלושה וארבעה ימים, אם זה היה לשעה שעתיים בהם הם היו במצב שלא ידעו איך לנהוג, אז הם צריכים לתת את הדין על זה. אבל למשוך את הנושא הזה ארבעה ימים, אני חושב שגם השייח מואפק טאריף וגם הארכיבישוף שלנו מבקשים שהמשטרה לא תנהג כך במקרים האלו מפני שזה מרשם לעוד התפרעויות ולעוד התנהלות מבישה כזו שיכולה להביא לכך שאנשים יוצאים מבתיהם והולכים להיות פליטים בתוך מדינת ישראל.

אני חושב שמה שאמר מפקד המחוז שהם לא צד בסכסוך זה קונספציה לא נכונה של הבנת התפקיד שלו. מפקד מחוז שלא מבין שהתפקיד הראשוני שלו זה לשמור על סדר ציבורי ועל חיי בני אדם ורכושם ורק אם הוא צד בסכסוך הוא צריך להתערב, במקומו הייתי מתבייש לומר את הדברים האלו.

הדברים האלה חמורים, צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית ברשות שופט. מה ששמענו מכבוד השר אפילו חמור יותר. השר הגיע לכפר ביום שבת וגם אז, על מנת שייכנס לכפר היה צריך התערבות משטרתית. חברי כנסת הותקפו על ידי אספסוף. אני יודע ממקורות שלי שאפילו מכובדים דרוזים שרצו לעצור את האנשים שהתפרעו לא יכלו לעמוד בפניהם. על מנת להסיר את הכתם הזה מכולנו ומכל האנשים המעורבים, הקמת ועדה משטרתית ברשות שופט זה דבר שמתחייב מתוקף הנסיבות.
אהובה שחור
הסניף שלנו במע'אר נותן שירותים לכפר מע'אר לכפר עילבון ולעין אל עבא, סך הכול כ- 23,000 תושבים. נאלצנו לסגור את הסניף במהלך השבוע בהמלצת המשטרה כדי למנוע חיכוכים בין האזרחים הבאים למקום. פתחנו מחדש ביום ראשון. במהלך הזמן הזה, באמצעי התקשורת המקומיים העברנו הודעות שהתושבים יכולים לקבל שירות בכל הסניפים שמקיפים את מע'אר, כרמיאל צפת טבריה וכל שאר האזורים האחרים.

יש את האמצעים שלנו והם לא ספציפיים לכל אירוע, אבל יש לנו את האמצעים לפצות, אולי אני צריכה להיזהר באמירה הזו, אבל אם מוגשת תביעה בגין מצב מצוקה זמני, אנחנו עושים שיקול דעת ומאשרים את התביעה הזו למשך חודשיים. כך שאם יש תושבים שנקלעו למצב של מצוקה זמנית ניתן להגיש תביעה במוסד לביטוח לאומי במע'אר או בכל סניף אחר שנמצא באזור, אנחנו נעשה שיקול דעת וסביר להניח שאנשים גם ייענו.

אני רוצה לציין שני דברים נוספים חשובים, יש במע'אר גוף של מתנדבים של המוסד לביטוח לאומי, קבוצה של כ-60 איש שפועלת בצורה מאד יפה וכוללת את כל נציגי התושבים, גברים נשים דרוזים נוצרים מוסלמים. היא עושה עבודה יפה בקרב הזקנים וגם עבודת גישור עם הקהילה. אני יודע שהם ניסו למנוע את מה שקרה ולא הצליחו.

דבר נוסף יש במע'אר, ואני קוראת לכולם כאן להצטרף, בשנת 2001, מטעם המוסד לביטוח לאומי, יזמנו במע'אר בהשקעה כספית ניכרת מאד, מרכז לסובלנות ומניעת אלימות. המרכז הזה פועל בין המבוגרים בבתי הספר בכל שכבות האוכלוסייה בהתנדבות. בצער וכאב אני אומרת שכנראה זה לא מספיק. נכון להיום אנחנו פתוחים, פועלים וקוראים לכל מי שרק רוצה לסייע ולעזור להצטרף למרכז לסבלנות ולתת יד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה, מר מאלכ בדר.
מאלכ בדר
כבוד היו"ר חברים נכבדים, אני רוצה לומר מספר דברים גם מתוקף תפקידי כראש מועצת חורפיש וכיו"ר ראשי הרשויות הדרוזיות בישראל, ואני אומר את הדברים על דעת עמיתיי וחבריי ראשי הרשויות הדרוזיות. ראשי הרשויות מאד מצטערים על מה שקרה בכפר מע'אר ולדעתנו זה אירוע חמור מאד ואנחנו עומדים באופן רצוף בכל הימים האחרונים לצידו של ראש המועצה המקומית על מנת לעזור ולסייע בהרגעת הרוחות במע'אר שזו בעצם המשימה העיקרית והחשובה ביותר שצריכה להיות המשימה החשובה של כולנו.

הוקמה ועדת פיוס בכפר מע'אר, ועדת הפיוס מורכבת מאנשים בני כל העדות במע'אר. כולנו צריכים לגבות את ועדת הפיוס שהוקמה במע'אר, עליה מוטל כל הנטל בימים אלה. ועדת הפיוס צריכה לעשות מספר דברים מלבד להרגיע את הרוחות, היא צריכה לעשות בדיקה מעמיקה של כל מה שקרה במע'אר, זה תפקידם של אנשי מע'אר, אנשי הדת וכל ההנהגה במע'אר, היא צריכה לחקור את העניין הזה ולדעת מה הסיבות שהובילו לכך שקומץ אנשים מצליח לגרור את היישוב הנפלא הזה למציאות הבלתי מתקבלת על הדעת שהייתה בימים האחרונים. זו תפקידה של ועדת הפיוס מכל העדות ותפקידנו לגבות את ועדת הפיוס. ועדת הפיוס צריכה לטפל גם בנושא הפיצויים ועל כל אין עוררין.

אני מציע לכולנו להיזהר מהכללות. בל נשכח שמי שגרם לאירועים במע'אר הוא קומץ אנשים ויש ויכוח אם אלה עשרות או מאות, אבל בכל זאת אלה עשרות או מאות ולא כל העדה הדרוזית ולא כל העדה הנוצרית. לכן אני מציע לכולנו להיזהר מההכללה הזו שלא תוביל אותנו לשום מקום.

הרוב המכריע של העדה הדרוזית והרוב המכריע של העדה הנוצרית רוצים לחיות ביחד בשלום ובשלווה כך היה בעבר וכך יהיה גם בעתיד וצריך להתייחס לאירוע הזה כאירוע חריג מצער שצריך לעקור אותו מהשורש.

דבר נוסף שאני רוצה להזהיר מפניו, אני מציע שאף אחד לא ינסה לקטוף פירות לא פוליטיים ולא מכל סוג מהאירוע המצער הזה. זה לא הזמן לקטוף פירות מהאירוע הזה אלא צריך לעשות הכול כדי שהחיים במע'אר ישובו למסלולם.

אני אומר שוב בשמי ובשם עמיתיי ראשי הרשויות, ואני בטוח שכל ההנהגה של העדה הדרוזית גם הדתית וגם הפוליטית תעשה הכול שהאירוע הזה לא ישנה לא במע'אר ולא בשום ישוב אחר. אני בטוח שבני העדה הנוצרית עושים כדי לשפר את יחסי הדו קיום ואת היחסים בין שתי העדות האלה כדי שהחיים שם ישובו למסלולם בהקדם האפשרי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. נעבור לאחרון הדוברים - - -
נציג השלטון המקומי
אני חייב גם לדבר, אני נציג מרכז השלטון המקומי, באתי לכאן לפי הזמנתכם, אם לךא אוכל לדבר אני לא אכבד הזמנה נוספת שתזמינו אותי אני חייב לומר את עמדת מרכז השלטון המקומי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
עמדת השלטון המקומי מאד חשובה, דיבר ראש המועצה ודיווח על המצב. אליאס מוסרי בבקשה.
אליאס מוסרי
יש לנו הרבה מה להגיד, לכל אחד מאתנו יש כאב מאד עמוק לכל אחד מאתנו, נוצרים ודרוזים כאחד. המילה המתאימה למה שקרה בכפר מע'אר זה פוגרום, אי אפשר להגדיר את זה אחרת. מדובר בפרעות שלוחות רסן ונדליזם המוני ונוראי, המון מתפרע המוערך במאות ולפי אישור כבוד השר גם הגיע לאלף, המון הצר על בתי תושבים שלווים ההמון מצויד בכל הבא ליד גרזנים, אלות, אבנים, נפצים, חזיזים, בקבוקי תבערה, רימוני רסס והלם וחומרים דליקים למיניהם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ראינו את כל זה בעיניים.
אליאס מוסרי
מעלים באש חנויות עסקים משרדים ורכבים בזה אחר זה ושלא ידברו על חמישה רכבים אדוני מפקד המחוז, עם כל הכבוד, רק לאח שלי ולשכנים שלו שרפו חמישה רכבים באותו רחוב. נשרפו יותר מ-50 רכבים נשרפו עשרות בתים, למעלה מ- 15 בתים שיש צורך להרוס מהיסוד כי נוצר נזק לקונסטרוקציה. לא מדובר בפוגרום בין שבטים במרכז אפריקה - - -
מואפק טריף
אני מציע לך לדבר על איך להחזיר את החיים למסלולם, אל תוסיף אש.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כולנו מזועזעים ממה שהיה, אתה אומר דברים קשים שכולם יודעים עליהם חבל לחזור עליהם.
מגלי והבה
אתה רוצה פשוט להסית. קראתי את החוברת וזו פשוט בושה וחרפה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אל תכריחו אותי לעשות דברים.
אליאס מוסרי
אנחנו לא מאשימים את כל העדה הדרוזית, אנחנו מדברים על אספסוף, תרשו לנו להתבטא יש לנו כאב עמוק תנו לנו לשחרר את הכאב שיש בתוכנו. האנשים של מע'אר מכירים אותי את משפחתי ואת כל אחד מהנוכחים כאן, אנחנו אנשים שלווים ולא מבקשים נקמה, אנחנו מבקשים לעשות צדק והצדק שאנחנו מבקשים הוא שהמשטרה תיקח על עצמה את האחריות. אנחנו שומעים שמפקד המחוז אומר שהם לא רצו להתערב כי מדובר בסכסוך פנים ערבי, זה לא סכסוך משפחות וזה לא סכסוך על רקע פוליטי זה סכסוך שעלול להתפוצץ ולשרוף את כל העם.

במדינה מתוקנת נרמסו זכויות אדם ואני מאשים את הממסד. כבוד השר אומר שהיו שם רעולי פנים והם לא רצו להתערב, אני לא מאמין שהיו מאות רעולי פנים אלא אחדים ואני מאמין שהיה אפשר לעצור את זה, האם כפר מע'אר הוא מחוץ לטריטוריה הריבונית של מדינת ישראל?

אנחנו יודעים שגם כבוד שייח ונכבדים רבים ניסו למנוע ולעצור את האספסוף והם לא הצליחו. אנחנו מבקשים בתוקף הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר תבדוק את האירועים ותסיק את המסקנות נגד כל הדרגים הבכירים של המשטרה, ואנחנו פונים לאחינו נכבדי העדה הדרוזית באנו עם כוונות לדו קיום ושלום, אנחנו מבקשים לחיות בכבוד בשלום ובבטחה למען עתיד טוב יותר של בנינו מוסלמים נוצרים ודרוזים.

למרבה הצער בכפר מע'אר זו לא פעם ראשונה שאירוע כזה קורה, זה קרה בשנות ה- 80 וכולנו יודעים את זה, אי אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח, אם לא נטפל בבעיה מהשורש ונעקור את השד העדתי, לא עשינו כלום. מקובל לומר שצריך לקרוא לילד בשמו ואני אומר צריך לקרוא לשד בשמו, זה שד עדתי ואם לא נעצור אותו הוא עלול להתפתח.

האנשים במע'אר אבדו בתים וחייהם נהרסו, אנחנו מבקשים להחזיר את השלום השלווה והביטחון לכל האנשים. אנחנו מאד מוקירים את ראש המועצה ואת האנשים הנכבדים בכפר מחוצה לו שעשו חיץ. ראיתי את האנשים ואת חברי הכנסת שעמדו חיץ ולמרבה הצער היינו יחידים לא היינו מאות שניסו להדוף אותם. העניין הזה זועק לשמיים.

רציתי לסכם ולומר שהאמת קשה ומכוערת שלא ניתן ליפות אותה בלחיצות ידיים והצהרות חגיגיות אלא במעשים בוני אימון. אנחנו מבקשים הקמת ועדת חקירה ולבדוק לעומק את הקרע הקשה שנוצר בין שתי העדות. התושבים הנוצרים של כפר מע'אר נאלצו לברוח בהמוניהם זו הפעם השניה מהכפר ואנחנו רוצים למנוע את הפעם השלישית, ובשביל זה אנחנו כאן. אנחנו רוצים לפעול ביחד כדי לבטל את זה.
זיאד דרש
העלית שתי נקודות שאני חייב לענות עליהם. נקודה אחת היא של שיתוף פעולה והרגעת רוחות. אני כראש המועצה מצהיר שבכל פעם שיש מהומות, אני לא רואה אף אחד מהעדה הנוצרית עומד לצידי, צריך להגיד את זה בכנות. כשקורה מקרה, וקרו מקרים בשכונה, אנשים היו לידי ופתאום נעלמו אז צריך להיות שיתוף פעולה מכל הצדדים להחזרת המשפחות. אם לא תהיו לצידי חבל על הזמן, צריך שיתוף פעולה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מצטער שהשרים יצאו אבל סיכום הדברים יגיע אליהם. ועדת פנים ואיכות הסביבה מחזקת את ידיהם של כל אלה שעובדים ועמלים יום ולילה ועדות הסולחה וגופים אחרים כדי להחזיר את חיי השגרה למע'אר מוקדם ככל האפשר.

אנחנו מבקשים ותובעים מכל הרשויות לפעול יחד עם כל הגורמים המקומיים להחזיר את התושבים הנוצרים שעזבו את ביתם ולמשטרה יש תפקיד חשוב מאד לתת את תחושת הביטחון לאנשים האלה.

נפעל יחד עם כל הגורמים כדי לפצות את כל האנשים שניזוקו פיצוי מלא. אני רוצה לומר לעדה הדרוזית, חברים יקרים, בעניין הזה אתם צריכים לגלות חלוציות לפעול ביתר שאת כדי לתת תחושה לאנשים שניזוקו שאתם מפצים אותם. לא סומכים על המדינה, לא מחכים לממשלה, אנחנו רוצים לפצות כי אתם השכנים שלו אתם בני הכפר שלנו, ואנחנו נעזור לכם.

אנחנו תובעים משר המשטרה לחקור, לא כדי להעמיד מישהו לדין אלא כדי לדעת את האמת - - -
ואסל טאהא
אם יש צורך אז גם להעמיד לדין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו תובעים משר המשטרה לחקור עד תום את האירועים והתנהלות המשטרה לא כדי להעמיד מישהו לדין אלא כדי להפיק לקחים ולדעת מה קרה. אחר כך ימוצו כל שאר הדברים אנחנו לא אומרים מראש את התוצאה. אני לא משפטן ולא יכול להגיד מראש את התוצאה, למצות את החקירה כדי לדעת מה קרה ולמצות את הדין לכל מי שעבר על החוק והתרשל במילוי תפקידו.

הנושא של הפיצויים מורכב, לא בכדי ביקשתי מנציגת הביטוח הלאומי לדבר, אבל יש התייעצות, אפילו בישיבת הממשלה יומיים אחרי האירועים ראש ממשלה הורה לשר ביטחון הפנים ולשר הפנים לבדוק את האפשרויות לפיצוי האנשים שניזוקו. אנחנו מאמינים שהחזרה לבתים והפיצויים יצרו את האווירה להחזרת חיי השגרה.

אני מודיע על דעת חבריי, חברי ועדת הפנים ואיכות הסביבה, שוועדת משנה שלנו, של ועדת הפנים תלווה את כל הגורמים שרוצים להשכין, תסייע בידיהם, תעמוד לצידם ותפעל ביתר שאת להשגת המטרה.
היו"ר יורי שטרן
הייתי מוסיף קביעה של הוועדה, כי כל חברי הכנסת היו באותה דעה, שהתפקיד הראשי של משטרת ישראל להגן על האזרחים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה בנפשנו. אני מודה לכל מי שבא. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:24

קוד המקור של הנתונים