ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/02/2005

חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 6) (הארכת מועדים בבחירות מיוחדות - הוראת שעה), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)(תיקון - מועמד בבחירות מיוחדות)

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
14.2.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 381

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, ה' באדר א' תשס"ה, 14.2.2005, שעה 09:15
סדר היום
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)(תיקון - מועמד בבחירות מיוחדות), התשס"ה-2005 - של חברי הכנסת: גדעון סער, משה כחלון, איתן כבל (פ/3208) - הכנה לקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: ר'אלב מג'אדלה - היו"ר
דוד אזולאי
אברהם פורז
מוזמנים
שר הפנים אופיר פינס-פז
חה"כ איתן כבל
חה"כ גדעון סער
חה"כ איוב קרא
אהוד שילת - מפקח ארצי על הבחירות, משרד הפנים
אביטל שטרנברג - משרד המשפטים
שרית שפיגלשטיין - משרד המשפטים
נועה בן אריה - יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי
יחזקאל לביא - יועץ אסטרטגי
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
עידו בן יצחק – מתמחה
לבנת וקנין - מתמחה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
טלי רם




הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)(תיקון - מועמד בבחירות מיוחדות),
התשס"ה-2005 - של חברי הכנסת: גדעון סער, משה כחלון, איתן כבל (פ/3208),
הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
בוקר טוב. אנחנו מתחילים את הדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בהצעת חוק של חברי הכנסת סער וכבל - הכנה לקריאה ראשונה - הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)(תיקון - מועמד בבחירות מיוחדות).

אנחנו רוצים לעשות הכל כדי שנמצה את הדיון ונביא את ההצעה להצבעה ולאישור - אתם יודעים ומודעים למה ומדוע - אבל אם לא נספיק, אנחנו נמשיך את זה מחר.
גדעון סער
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להעיר שתי הערות. הערה ראשונה - כפי שידוע לך, אלא אם כן תאמר לי היועצת המשפטית שניתן יהיה גם לסיים את זה מחר וגם להעלות את זה במליאה מחר - אבל אם היא לא תאמר לי את זה, אנחנו נמצאים במצב שבו חקיקת החוק - אשר קיבל פה אחד פטור מחובת הנחה מוקדמת ואושר פה אחד במליאה - לא תהיה לה משמעות אופרטיבית לפחות במערכת בחירות אחת.

ועל כן, אחת משתיים. אם נאמר שניתן מחר לדון ולהשלים ולהביא לקריאה ראשונה, ואז אנחנו יכולים גם לעשות את הכל שיימשכו הליכי החקיקה - זה דבר אחד. אם לא - אני מבקש שדברים שהם פחות דחופים יידחו מפאת הדחיפות של ההצעה הזאת ושהכנסת כולה הכירה בדחיפות כאשר היא באה ונתנה פטור מחובת הנחה.

הערה שנייה - אני ראיתי הצעה של משרד המשפטים ומשרד הפנים, ואני מודה שלא הספקתי להתעמק בה. היא נראית לי מאוד מאוד יסודית - אני לא זוכר מקרה אחר שבו הוצעה הצעה של שורה אחת ומייד היא זכתה למענה של שבעה עמודים, ובמהירות כזאת. זה פשוט כי הממשלה - ואל תיקחו זאת באופן אישי כי אם אני אומר ממשלה הכוונה לגוף גדול ואמורפי- אבל הממשלה התרשלה בנושא הזה, והעובדה שיש הצעת חוק מוכנה כזאת ארוכה, ובמקביל קיים ואקום חקיקתי כל כך הרבה זמן, המשמעות היא שהממשלה לא עשתה את מה שהיא צריכה לעשות.

זה דבר נדיר כשמדובר בממשלה הזאת.
אהוד שילת
הממשלה הזאת - הוא מתכוון אלי.
גדעון סער
גם וגם. אהוד, אתה עובד ציבור, יש לך שר. מה שאני רוצה לומר, שניתן בהחלט להתעמק בהצעת החוק הזאת, בתנאי שהדבר לא יסכל את הנקודה הראשונה שעליה דיברנו. תודה.
איתן כבל
אני רוצה רק להזכיר שהניתוח לא יצליח והחולה ימות. הרי כאן בפירוש אנחנו מתחילים מהלך שחבר הכנסת סער הזכיר אותו - יש בחירות בקרית טבעון - ואנשים שם עומדים בפני שוקת שבורה.

אין לנו עניין לייצר מצב שבו בסיטואציה שנוצרה, המועמדים - והם רבים היום ביישוב הקטן הזה, נדמה לי כשמונה מועמדים נכון לרגע זה - - -
גדעון סער
כמה תושבים יש על שמונה מועמדים?
איתן כבל
יש כ- 7,000 - אם אינני טועה - בעלי זכות בחירה. אני אומר זאת כדי שלא תיווצר סיטואציה שבה אנחנו אומרים בפני עיוור לא תשים מכשול, ואנחנו רוצים למנוע את זה בפירוש.

לכן, אלא אם כן הכל פה מוסכם ומוסדר - כי הרי זה לא נכתב אתמול בלילה, אני מניח - פשוט מישהו התעצל להוציא את זה מהמדף. אהוד, מבחינתנו אין בעיה שזה יעבור כמה שיותר מהר.
אהוד שילת
אני רוצה לקרוא את החוק, אבל לפני כן שתי הערות. אל"ף, החוק הזה הוא לא פעם ראשונה פה; הוא כבר היה פה פעמיים, ופעמיים פוצל. זה נכון שהממשלה לא פעלה בסדר פה, אבל דווקא פה אני הממשלה שפעלה בסדר, היה חלק אחר בממשלה שעיכב את החוק הזה כבר שנה וחצי, כמעט שנתיים.

אני מקווה שעכשיו הוא יעבור כפי שהוא, אז לפחות החלק הזה מכל מה שהצענו - שהרי הצענו עוד תיקונים מאוד חשובים בחוק המימון - לפחות החלק הזה שוב יעבור, זה יהיה כבר הפיצול השלישי של אותה הצעה, אבל יעבור החלק הזה.

מה שמוצע פה - השורה הזאת שדיברתם עליה - היא בסדר כשלעצמה, רק היא לא מאפשרת לי לבצע את החוק. בחוק יש המון הוראות שצריך לבצע, ואם לא נחיל את התיקונים- אי אפשר ליישם.

אתן שניים-שלושה דברים חשובים כדוגמה. להגיש בקשה למימון - אם אני לא מחיל את זה באותו סעיף, הם לא צריכים להגיש בקשה למימון. מאיפה אני יודע שהם רוצים מימון; הם צריכים להגיש דוח למבקר המדינה. אם אני לא אחיל את הסעיף ההוא על הבחירות האלה - הם לא יצטרכו להגיש דוח כספי למבקר המדינה, וכן הלאה.

מדובר בהרבה סעיפים, אבל תראו שזה חוזר על עצמו כמו תוכי. כמעט בכל סעיף יהיה כתוב: לאחר המילים "לראש מועצה אזורית" יבוא "ובבחירות מיוחדות לראש רשות". זה התיקון, זאת אומרת אנחנו לוקחים כל סעיף, או התאמה לסעיף ההגדרות, ואומרים: אחרי בחירות מיוחדות למועצה אזורית, אחרי בחירות למועצה אזורית. אלה התיקונים שיש פה.
גדעון סער
מה שאתה אומר הוא שיש התאמות להוראה החדשה של כל הסעיפים הרלוונטיים. האם נקבעת גם שיטת מימון?
אהוד שילת
כן. זה חלק מהדברים שאני לא יכול לבצע כרגיל. הרי שיטת המימון הרגילה הולכת לפי מספר חברי מועצה; פה לא נבחרים חברי מועצה. יש לנו בחוק built-in מימון לראש מועצה אזורית, שגם הוא עומד לבד לבחירות - אין לו עגלה שהוא רתום אליה, אין לו סיעה. שם מחלקים את המימון לפי ראש מועצה אזורית ולא לפי מנדטים.

התאמנו את זה פה לראש מועצה אזורית. מה אומר החוק לגבי ראש מועצה אזורית? שמי שנבחר - מקבל 60% מהמימון של היישוב. מימון של היישוב זה 49 שקלים כפול מספר הבוחרים שרשומים בפנקס הבוחרים.

אתן דוגמה. ישוב שיש בו 10,000 בוחרים, המימון של היישוב הוא 490,000 שקל. מי שנבחר לראש רשות מקבל 60% מזה כמימון.
איתן כבל
כמה מקדמה הוא מקבל? 60% מסך הכל של ה- 60.
אהוד שילת
כן. כל מועמד לראש רשות שלא נבחר, אבל קיבל מעל 20% מהקולות הכשרים - גם הוא מקבל מימון, גם אם לא נבחר, לפי יחס הקולות שהוא קיבל. אם הוא קיבל 25% מהקולות הכשרים - הוא יקבל 25% מהמימון של היישוב.
גדעון סער
זה יוצא מעל ל- 100%.
אהוד שילת
נכון.
קריאה
ואם קיבל 60% מה- 20%?
אהוד שילת
אז הוא לא מקבל מימון.
גדעון סער
למה?
אהוד שילת
זה מה שנקבע בזמנו בחוק המימון לגבי ראש מועצה אזורית, ואנחנו עשינו את אותו הסדר. יש פה עוד פריט אחד - שמי שנבחר - - -
איתן כבל
מעירים לי כאן שהזוכה זה בעצם 60% מה- 60%.
אהוד שילת
אני מדבר על המימון הסופי. זה 60% מסכום המימון של היישוב.
איתן כבל
מהמאה אחוז. זה הסוף.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
נא לקרוא את הסעיפים.
אהוד שילת
תיקון סעיף 1
1.
בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג – 1993[footnoteRef:1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1 – [1: ]





(1)
בהגדרה "הבחירות" אחרי "ולראש הרשות, לרבות בחירות חוזרות" יבוא "ובחירות מיוחדות לראש הרשות " ואחרי "לראש מועצה אזורית לרבות בחירות חוזרות" יבוא "ובחירות מיוחדות לראש מועצה אזורית ";




(2)
בהגדרה "מועמד לראש מועצה אזורית", בסופה יבוא "לרבות מועמד בבחירות מיוחדות לראש מועצה אזורית ";




(3)
בהגדרה "תקופת בחירות", אחרי "או לגבי מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות";




(4)
אחרי ההגדרה "בחירות חוזרות" יבוא
"בחירות מיוחדות לראש רשות" – בחירות לראש רשות מקומית לפי סעיף 24א לחוק הבחירה הישירה;

"בחירות מיוחדות לראש מועצה אזורית" – בחירות לראש מועצה אזורית לפי סעיף 6 ב' לחוק המועצות האזוריות;




(5)
בהגדרה "הוצאות הבחירות", במקום "ושל מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "של מועמד לראש מועצה אזורית ושל מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות".




(6)
בהגדרה "היום הקובע" –





(א)
בפסקה (1), בסופה יבוא "ואולם בבחירות מיוחדות לראש רשות יהיה היום הקובע - היום שבו נוצרה העילה לעריכת הבחירות האמורות",





(ב)
בפסקה (2), בסופה יבוא "ואולם בבחירות מיוחדות לראש מועצה אזורית יהיה היום הקובע - היום שבו נוצרה העילה לעריכת בחירות האמורות";




תיקון סעיף 2
2.
בסעיף 2 לחוק העיקרי, במקום "וכל מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "כל מועמד לראש מועצה אזורית וכל מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות".
מרים פרנקל-שור
כדאי לציין שסעיף 1 זה התאמות להגדרות; סעיף 2 - זו בעצם קביעת הנורמה שכל מועמד בבחירות מיוחדות יהיה זכאי למימון בבחירות מיוחדות.
אהוד שילת
זה הסעיף בהצעה המקורית.
מרים פרנקל-שור
זו גולת הכותרת של הצעת החוק.
אהוד שילת
תיקון סעיף 7. סעיף 7 עוסק בסכום המימון שמועמד או סיעה זכאית לקבל.

תיקון סעיף 7
4.
בסעיף 7 לחוק העיקרי –




(1)
בכותרת השוליים, אחרי "לרשימה" יבוא "למועמד בבחירות מיוחדות";




(2)
אחרי סעיף קטן (א1) יבוא:





"(א2)
סכום המימון אשר כל מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות זכאי לקבל יהיה כאמור בסעיף קטן (א1), בשינויים המחוייבים." ;
מרים פרנקל-שור
לא הבנו למה צריך להיות כתוב בשינויים המחויבים כיוון שאם קוראים את סעיף (א1) שמתייחס למועצות האזוריות, זה בדיוק אותו סעיף ואין צורך בשינויים המחויבים.
אהוד שילת
כי מדובר על מועמד לראש מועצה אזורית, ופה מדובר בבחירות מיוחדות. כדי שלא תהיה איזושהי בעיה, אני חושב שזה בסדר כך.
גדעון סער
פה מדובר על שיעור המימון?
אהוד שילת
כן.
גדעון סער
מה קורה עם התקרה הזאת של ה- 20% כאשר יש שמונה או עשרה מועמדים, כפי שנאמר, ולמעשה יכול להיווצר מצב אשר בו אף אחד או כמעט אף אחד אינו יכול לקבל החזר? זה מצד אחד. איך אנחנו מצדיקים את זה?
אהוד שילת
אני לא יודע...
גדעון סער
לך לא יהיו בעיות עם הבנק, אז אתה צוחק.
אהוד שילת
אני לא צוחק. אתה שואל אותי איך אני מסדיר את זה. הרי ישבו פה בוועדה הזאת וקבעו מסלול מימון מיוחד לראש מועצה אזורית בגלל הבעיה שאין שם מימון לחברי מועצה. זאת אומרת, השיטה הבסיסית בחוק – כמו בחוק המימון לכנסת, לחברי כנסת או חברי מועצה – לא יכולה לחול. אז פה בכנסת קבעו מה שקבעו לגבי ראש מועצה אזורית.
גדעון סער
זה רק הכנסת, זה לא מעמד הר סיני. אפשר לשנות את זה.
אהוד שילת
אפשר לשנות, אז בואו נשנה את זה שלא יהיו שני הסדרים. הרי מה שאתה שואל נכון גם במועצה אזורית. יכולים להיות שם שמונה מועמדים – אתה לוקח את המקרה של טבעון כדוגמה, אבל יכולים להיות גם במועצה אזורית מסוימת שמונה מועמדים ואף אחד לא יקבל מימון.

אם יש בזה עיוות, בואו נתקן, נכתוב בסעיף הבסיסי 10% או 5%, או מה שרוצים, אני לא יודע. אני אדיש – אני לא מזלזל בכך אבל אני לא קובע את הסכומים האלה.
גדעון סער
בשיטה שנאמרה פה, למעשה אנחנו עוברים את המאה אחוזים. ברגע שהראשון מקבל 60% וכן הלאה, הורדת האחוז יכולה להיות בזבזנית מבחינת אוצר המדינה.
אהוד שילת
אני רוצה להזכיר לכם שגם בבחירות רגילות - שזה הולך לפי מנדטים – עוברים הרבה מאוד את הסך הכל הסופי בשלב של המקדמות, אבל גם בשלב הסופי, סיעה שלא קיבלה מנדט במועצה אבל קיבלה יותר מחצי מודד, מקבלת 60% מיחידת מודד אחת, וכאשר סופרים את זה, אתה רואה שאתה עובר ביישוב מסוים את המאה אחוז. יש הרבה רשימות שלא קיבלו מנדט, אבל עברו את חצי המודד.

אני לא מייצג פה את האוצר.
מרים פרנקל-שור
אבל זה כבר קבוע מזמן.
איתן כבל
זה לא רק לייצג את האוצר, זה גם לייצג חלק מהמפלגות.
גדעון סער
הם באים אליך, אתה לא מממן אותם. המדינה מממנת אותם.
איתן כבל
אלא אם כן המפלגות מחליטות שהן לא מריצות.
מרים פרנקל-שור
אבל בבחירות מיוחדות אין לך את הנושא הזה.
איתן כבל
אם אני עכשיו נותן את השם שלי למועמד – הוא רץ מטעם רשימה מסוימת. כל אחד מציג את השמות, והוא לא בפני עצמו.

אני כמפלגה – במקרה הזה מפלגת העבודה, או הליכוד, או כל מפלגה אחרת – רוצה לתת סיוע לאחד המועמדים שלה. היא רוצה לתת לו סיוע בכסף.

נניח שאנחנו שינוי, יש לנו עודפים ואנחנו רוצים לתת למתמודד שלנו כסף. האם אני יכול?
אהוד שילת
הבעיה היא לא בחוק המימון. הבעיה היא בחוק הבחירה הישירה . סעיף 24א שקבע את הנושא של בחירות מיוחדות – שם, בניגוד לכל השיטה שהיתה קיימת שמועמד לראש רשות זה לא סוס חופשי, זה סוס שרתום לעגלה, הוא חייב להיות ראשון ברשימת מועמדים.
איתן כבל
בקרית טבעון יש לנו עכשיו רשימה שהיא אמת – במועצה. יש מישהו שגידלנו אותו במבחנה, ואנחנו מביאים אותו עכשיו ומייצרים איזשהו חיבור. האם הוא לא ראש הסיעה?
אהוד שילת
מועמד עצמאי.
איתן כבל
יש גם את ההליך הפוליטי, והוא צריך גם להיות ראשון. הוא מתמודד לראש הרשות, אבל הוא גם ראש הסיעה.
אהוד שילת
לא בהכרח. סעיף 24א קבע שהוא לא חייב להיות הראשון ברשימה. הוא פשוט סוס עצמאי.

חבר הכנסת כבל, לכן היה עיוות גדול שגם סיעות הכנסת לא יכלו לתמוך במועמד או סיעה מקומית – וגם לא היה לו מימון עצמאי משלו, אבל אם החוק הזה עובר, לפחות הוא יכול לבקש מימון לעצמו. אז אתה לא תתמוך בו, אבל יהיה לו מימון.
קריאה
אתה גם לא כפוף לביקורת של מבקר המדינה.
שרית שפיגלשטיין
המועמד.
אהוד שילת
(3)
בסעיף קטן (ב) –





(א)
ברישה, במקום "או למועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "למועמד לראש מועצה אזורית או למועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות", ובמקום "לפי סעיף קטן (א) או (א1)" יבוא "לפי סעיף קטן (א), (א1) או (א2)";





(ב)
בפסקה (1), במקום "לפי סעיף קטן (א) או (א1)" יבוא "לפי סעיף קטן (א), (א1) או (א2)", ובמקום "ישולם מיד אחרי פרסום תוצאות הבחירות" יבוא "ישולם בתוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות כאמור בסעיף 71 לחוק הבחירות או בסעיף 218 לצו המועצות האזוריות, לפי הענין; ואולם אם הוגש ערעור על תוצאות הבחירות, לפי סעיף 72 לחוק הבחירות או לפי סעיף 222 לצו המועצות האזוריות, ישולם הסכום האמור בתוך 20 ימים מיום מתן פסק הדין הסופי בערעור הבחירות";





(ג)
בסעיף קטן (ג), במקום "או של מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "של מועמד לראש מועצה אזורית או של מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות ".
גדעון סער
לצערי, אני צריך לגשת ליושב-ראש הכנסת, אני אשתדל לקצר.
אהוד שילת
מי יצעק עלי?
גדעון סער
גם אני לא צועק עליך – אני אומר את זה לפרוטוקול – למען הדורות הבאים.
אהוד שילת
הסיפה של פסקה (ב) דוחה במעט את התשלום של ה- 85% עד שיודעים שאין ערעור על תוצאות הבחירות.


תיקון סעיף 9
5.
בסעיף 9 לחוק העיקרי –




(1)
אחרי סעיף קטן (ב1) יבוא:





"(ב2)
סכום המימון אשר מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות זכאי לו בבחירות חוזרות הוא כאמור בסעיף קטן (ב1), בשינויים המחוייבים.";
מרים פרנקל-שור
אולי כדאי רק להסביר מה אנחנו קוראים – למען הפרוטוקול, למען הדורות הבאים.
אהוד שילת
סעיף 9 עוסק במימון של בחירות חוזרות. כדי להיבחר, ראש רשות צריך לקבל 40%. אם אף אחד מהמועמדים לא קיבל, השניים שנותרו הולכים לבחירות חוזרות.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
למה אתה קורא לזה בחירות חוזרות? זה סיבוב שני.
אהוד שילת
החוק קורא לסיבוב שני "בחירות חוזרות". סיבוב שני זה בפי העם. גם בבחירות מיוחדות יכולות להיות בחירות חוזרות. זה התיקון של סעיף 9, ואנחנו עדיין בסעיף 9.




(2)
בסעיף קטן (ג), במקום "או למועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "למועמד לראש מועצה אזורית או למועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות " ובמקום "(א), (ב) או (ב1) "יבוא "(א) עד (ב2).



סעיף 10 מדבר על מקדמה שסיעה או מועמד זכאים לקבל.

תיקון סעיף 10
6.
בסעיף 10 (ה) לחוק העיקרי , אחרי "מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא " ומועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות", במקום "רשאי" יבוא "רשאים" ובמקום "שמסר" יבוא "שמסרו" .













תיקון סעיף 12א עוסק בתנאים לתשלום למועמד לראש מועצה אזורית, ואמרנו שאנחנו משווים פה את התשלום, לכן אנחנו מתקנים אותו. התנאים לתשלום זה הבקשה איך מועמד לראש מועצה אזורית מגיש הודעה לשר הפנים. ההודעה לשר הפנים בלשון הדיבור זו הבקשה למימון.

תיקון סעיף 12א
7.
בסעיף 12א לחוק העיקרי –




(1)
בכותרת השוליים בסופה יבוא "ולמועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות";




(2)
בסעיף קטן (א) –





(א)
ברישה אחרי "למועמד לראש מועצה אזורית" יבוא " ולמועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות".





(ב)
בפסקה (3), במקום "שהמועמד לראש המועצה האזורית" יבוא "שהמועמד", ובסופה יבוא "וכן כי חשבונות הבנק האמורים בפסקה (4) להלן, נועדו במיוחד עבור מימון הבחירות המיוחדות למועמד ,לפי חוק זה".




(3)
בסעיף קטן (ב), אחרי "מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות".






תיקון סעיף 13. סעיף 13 עוסק בערבות בנקאית למי שמבקש מקדמה.
קריאה
לגבי הבקשה למימון – כתוב פה 21 יום. כמה זמן לפני צריך להגיש את זה? שלא תהיה בעיה עם קרית טבעון.
אהוד שילת
נצטרך לתקן את זה ולהוסיף סעיף של החלת הוראות, או משהו כזה – לגבי קרית טבעון- לתת להם מועד קצת יותר מאוחר להגיש את הבקשות, סעיף בסוף של הוראת שעה או תחולה.
מרים פרנקל-שור
זאת אומרת, אם יתקיימו בחירות במועד כזה, בתאריך כזה וכזה, יהיה הסדר מסוים.
אהוד שילת
הבחירות הן בעוד חודש. אפשר לכתוב – בחירות מיוחדות בחודש מרץ. זה כבר מכסה.

הבחירות הן ב-15 במרץ; החוק הזה יעבור בעוד יומיים-שלושה, קריאה שנייה ושלישית. עד שהוא יתפרסם זה עוד יומיים-שלושה. אנחנו כבר ביום ה-21. צריך להפיץ להם טפסים למימון, הם צריכים למלא, להחזיר. צריך לתת להם מועד אחר.

סעיף 13 עוסק בערבות הבנקאית למקדמה.

תיקון סעיף 13
8.
בסעיף 13 לחוק העיקרי –




(1)
בסעיף קטן (א), במקום "או למועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "למועמד לראש מועצה אזורית או למועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות".




(2)
בסעיף קטן (ב), במקום הרישה עד המילים "לקבל על פי סעיף 10" יבוא "סכום הערבות יהיה כסכום המקדמה שהסיעה, הרשימה, המועמד לראש מועצה אזורית או המועמד בבחירות המיוחדות לראש רשות, זכאים לקבל לפי סעיף 10".




















סעיף 14 עוסק בפרעון המקדמה.

תיקון סעיף 14
9.
בסעיף 14 לחוק העיקרי –




(1)
בסעיף קטן (א), במקום "או מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות", ובמקום "מן הבנק הערב" יבוא "מן הבנק שנתן את כתב הערבות הבנקאית לפי סעיף 13(א) (בחוק זה - הבנק הערב)";




(2)
בסעיף קטן (ד), אחרי "מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות";




(3)
בסעיף קטן (ה), במקום הרישה עד המילים "יגבה השר מן הבנק" יבוא "לא קיבל מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות, לפחות 20% מהקולות הכשרים של הבוחרים".













סעיף 15 מדבר על הגבלת ההוצאות.

תיקון סעיף 15
10.
בסעיף 15 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:



"(ד)
לא יוציא מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות, להוצאות הבחירות, סכום העולה על 200% מסכום המימון המגיע לו לפי סעיף 7(א2); בבחירות חוזרות לא יוציא מועמד כאמור סכום העולה על שליש מסכום המימון האמור בסעיף 6 לגבי הרשות המקומית שבה הוא מועמד.




(ה)
לעניין סעיף זה, אחת היא אם ההוצאה הוצאה בידי סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות או בידי כל אדם אחר הפועל למענם ובזיקה אליהם."



סעיף 16 עוסק בהגבלת הכנסות, שאסור לקבל הכנסות גם מתאגיד, הכנסות מאדם פרטי ובני ביתו בסכומים מסוימים.

תיקון סעיף 16
11.
בסעיף 16 לחוק העיקרי –




(1)
בסעיף קטן (א) במקום "או מועמד לראש מועצה אזורית" יבוא "מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות";
שר הפנים אופיר פינס-פז
האם לקחתם בחשבון את הבחירות בקרית טבעון?
אהוד שילת
אנחנו לוקחים. זה המניע של החוק הזה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
עורך דין שילת, אנחנו נצטרך להפסיק בעוד דקה.
אהוד שילת
נמשיך כפי שנספיק. באיזו שעה תתקיים הישיבה מחר?
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
עוד ידברו איתך. כדי שנהיה צמודים ללוח הזמנים, ברבע לעשר קבענו את הישיבה הזאת. נאמר לי שזה חוק קצר. בינתיים, החוק הקצר הזה נעשה כמה עמודים.
אהוד שילת
(2)
במקום סעיף קטן (ב) יבוא:





"(ב)
לא יקבלו סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות, בין בחירות לבחירות, במישרין או בעקיפין –








(1)
כל תרומה שלא מתאגיד כאמור בסעיף קטן (א), בסכום או בסכומים העולים על 5,000 שקלים חדשים, מאת אדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו;






(2)
כל תרומה מאת אדם שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין התשכ"ה – 1965[footnoteRef:2]; [2: ]







(3)
כל תרומה שניתנה בעילום שם; לענין זה, תרומה שניתנה ממי שזהותו ומענו לא נבדקו ולא אומתו בידי מקבל התרומה או מטעמו – כמוה כתרומה שניתנה בעילום שם.";




(3)
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:





"(ב1)
סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית או מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות יפרסמו את שמות התורמים להם וסכומי התרומות, כפי שיורה מבקר המדינה.";




(4)
אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:





"(ג1)
לענין סעיף זה אחת היא אם התרומה ניתנה לסיעה, לרשימה, למועמד לראש מועצה אזורית או למועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות, או לכל אדם אחר הפועל למענם ובזיקה אליהם."




(5)
בסעיף קטן (ד), במקום "סעיפים קטנים (א), (א1) או (ב)" יבוא "סעיפים קטנים (א) עד (ב1)".



תיקון סעיף 17.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אנחנו נעצור כאן. אנחנו נבדוק, יש לנו סדר יום עמוס גם מחר וגם ביום רביעי, בגלל נסיבות ודברים בלתי צפויים – אבל אנחנו נעשה כל מאמץ שהחוק הזה בשבוע הבא יתקדם.

חבר הכנסת כבל, אנחנו נאלצים לעצור משום שיש לנו כעת דיון על שעון הקיץ.
שר הפנים אופיר פינס-פז
היושב-ראש, אולי כדאי שתקיים השבוע עוד ישיבה בגלל שקבעת את הנושא של מראר. החוק הזה הוא מאוד דחוף, אולי ניתן ביום חמישי לקיים ישיבה.
היו"ר ר'אלב מג'אדלה
אין לי שום בעיה עקרונית לקיים ישיבה נוספת בתל אביב ביום חמישי. נבדוק לוגיסטית מה אפשר לעשות. חבר הכנסת כבל, אנחנו ניתן לזה דחיפות, אנחנו מבינים את המשמעות, מבינים את הסיטואציה. ייתכן שמחר אפשר להזיז משהו - יש גם את הנושא של מראר ביום רביעי. אנחנו נעשה הכל, ואם יש צורך לקיים ישיבה ביום חמישי – למען העניין ולטובת העניין – נעשה את הכל.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים