ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/02/2005

פרוטוקול

 
זריקת רימוני יד בכפר אבו-סנאן על רקע פוליטי












2
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
16/02/2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 385
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, ז' באדר א' התשס"ה (16.2.2005), שעה 10.00
סדר היום
זריקת רימוני יד בכפר אבו-סנאן על רקע פוליטי.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
מוזמנים
ח"כ מגלי והבה
ח"כ מוחמד ברכה
סנ"ץ משה כהן מפקד תחנת עכו, המשרד לבטחון פנים
יעקב היכל יועץ לועדת הפנים ואיכות הסביבה, הכנסת
הזימה עלי ראש מועצת אבו-סנאן
נעים מוסא סגן ראש מועצת אבו-סנאן
אחמד רמאל סגן ראש מועצת אבו-סנאן
שחאדר מוסא חבר מועצת אבו-סנאן
רמזי מטאניס אבו-סנאן
פארס מטאנס אבו-סנאן
אמירה מטאנס אבו-סנאן
עלי נסרה אבו-סנאן
רפיק נסרה אבו-סנאן
ראדי כרייני אבו-סנאן
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
אתי אפלבוים
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, רשות הדיבור לחבר-הכנסת מוחמד ברכה.
מוחמד ברכה
אני מודה לכבוד יושב-ראש הוועדה על הזימון המהיר יחסית, וזאת על-אף שסדר היום של הכנסת עמוס בשל הדיון במליאה בחוק פינוי פיצוי. בדרך כלל, כשהמליאה מתכנסת לא מתקיימות ועדות, אבל ראש הוועדה וצוותה חשבו שראוי וחשוב לקיים את הדיון הזה, כמובן באישור יושב-ראש הכנסת. לכן גם, למרות שקצינים בכירים מהמשטרה הודיעו שהם לא יכולים להגיע היום, החלטנו לקיימו ואני חושב שמי שכן הגיע יכול למלא בהחלט את התפקיד. נפגשתי עם כבודו בעכו, ואני חש באווירה טובה יותר ביחסים במרחב ובמחוז.

הדברים מתייחסים לאירוע שהיה לפני כעשרה ימים-שבועיים, כשהוטל בלילה רימון על החניון של יו"ר המועצה הנבחר, מר עלי הזימה. בבוקר כשהדבר התגלה, התברר שרק בנס הרימון הזה לא התפוצץ. מדובר במקום סגור, ופיצוץ היה יכול להמית אסון כבד על אבו-סנאן כחברה ועל ראש המועצה הנבחר בעצמו. אנחנו כמובן מאחלים למר עלי הזימה בריאות ושלמות, אבל האמת היא שרק במקרה הדבר הסתיים איך שהסתיים.

אדוני היושב-ראש, זה לא מקרה בודד. יש בידיכם רשימה של 35 מקרים שאירעו במהלך השנים האחרונות באבו-סנאן. הדברים עולים ויורדים על פי המצב הפוליטי - אם זה קרוב לבחירות למועצה, אחרי הבחירות למועצה, לקראת בחירת סגנים, לקראת הקמת קואליציה, וכל מיני דברים כאלה, ואז אנחנו עדים למצבים של זריקת רימונים, זריקת רימוני הלם, פיצוץ מטענים וניפוץ גלגלים. אגב, רק אתמול נופצו הגלגלים במכוניתו של ממלא מקום ראש המועצה, ד"ר נעים מוסה, בזמן שצפה במשחק באולם הספורט. זה אומר שהדברים אינם מתקדמים לכיוון של השכנת שלום בתוך אבו-סנאן.

מה שמקומם, אדוני היושב-ראש רבותי הנוכחים, שעל-פי מה שידוע לי עד כה, במשך השנים האחרונות, לא הוגש אף כתב-אישום נגד אדם כלשהו שהואשם בדברים האלה - שמערערים את הסדר הציבורי באבו-סנאן, מהווים איום על הרבה אזרחים תמימים, שכל פשעם שהם חושבים אחרת מאנשים אחרים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אני מבין נכון, כל האירועים שנמצאים כאן, 35 אירועים, ולא הוגש כתב אישום?
מוחמד ברכה
לא הוגש כתב אישום נגד אף אחד שהיה מעורב בהאירועים האלה בשנים האחרונות. אני לא רוצה להאשים את המשטרה, אבל אתמול התפרסם בשמו של השר לבטחון פנים, גדעון עזרא, על שוטרים שהיו בחופשה במעא'ר ושהשתתפו במהומות. הדבר הזה נמצא בחקירה.

אבל לגבי אבו-סנאן, אני חושב שאין מקום ששוטרים, ששייכים לצד אחד בסכסוך הפוליטי המקומי-משפחתי, יכהנו או ימלאו תפקידים שנוגעים לחקירות שנוגעות להם. אם הם שוטרים ישרים, זה עול כבד מנשוא להעמיד אותם במצב כזה שהם צריכים לחקור בדברים שקשורים לקרוביהם. ואם הם לא ישרים אז המצב הוא עוד יותר גרוע. זאת אומרת, הם יכולים לתרום לחיפוי ולדברים כאלה. אני לא מאשים מראש, אבל אני חושב שיש טעם לפגם בעצם העובדה הזאת. הדברים האלה ידועים גם למשטרה וגם לציבור באבו-סנאן. עצם העובדה ששוטרים שנמנים עם צד אחד באותו סכסוך, ממלאים תפקידים בחקירת האירועים או סמוך אליהם או קרוב אליהם, זה דבר שאין לו מקום במינהל התקין.

אני מקווה שלפחות מהוועדה הזאת ומהישיבה הזאת, יצא משהו שיאיץ את עשיית הצדק ויפסיק את הישנות המקרים האלה של פגיעה ברכוש ובאזרחים. אגב, לפני הבחירות היתה תקיפה של שני אנשים שמקורבים לראש המועצה שהיו פעילים של חד"ש והם נפגעו קשה. אחד מהם היה במצב מסוכן ורק בנס לא היו תוצאות יותר גרועות. גם שם אין שום התקדמות.

אני מציע, כבוד היושב-ראש, שהחברים האורחים מאבו-סנאן יחליטו מי ידבר בשמם, ואז אתה תנהל את הדיון כפי שאתה רוצה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אין לי בעיה שכל מי שירצה ליטול חלק בדיון יתרום את חלקו, בתנאי שאחרים יצטמצמו ושנוכל לעמוד בלוח הזמנים ולסיים בעשר עשרים וחמש, מפני שיש לנו מליאה. בגלל דחיפות העניין, ובגלל מה שאמר חבר-הכנסת ברכה, אנחנו מקיימים את הדיון היום. חבר הכנסת מגלי והבה בבקשה.
מגלי והבה
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך אותך. אני לא חבר בוועדת הפנים אבל זאת הישיבה הראשונה שלי איתך כיושב-ראש.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הרגשנו בחסרונך וכדאי שתצטרף.
מגלי והבה
אשמח להשתתף בזמני החופשי שיאפשר להיות פה. אני רוצה להגיד שזה מינוי ראוי לאדם ראוי ואני מאחל לך הצלחה בכל מה שתעשה. אני רוצה גם להודות לחברי ח"כ ברכה על העלאת הנושא והעברתו לועדת הפנים מסיבה אחת פשוטה, כי כשאתה קורא על מקרה אחד או שניים, אתה אומר שזה יכול להיות. אבל אם אנחנו רואים רשימה של כמעט 35 אירועים, זה אומר דרשני. הייתי שמח אם אלו שערכו את הרשימה היו מוסיפים תאריכים, זה היה נותן לנו - - -
פארס מטאנס
הרשימה לא מעודכנת. יש לפחות עוד עשרים מקרים.
ראדי כרייני
זה עשרים אחוז מכל המקרים. וזה התחיל מסוף 90'.
מגלי והבה
המטרה היא שתהיה לנו פרספקטיבה לגבי המקרים שקרו. אני אומר לכם, וטוב שיש נציג משטרה פה, אם קרו כל המקרים כפי שתוארו כאן, ואף אחד לא הובא לדין ואף אחד לא נעצר, זה אומר דרשני. אני האחרון שנחשד בכך שהוא לא מכבד את המשטרה ולא מעריך מה שהיא עושה, אבל זה מזכיר לי את המשטרה ההודית, שתמיד מגיעה בסוף אחרי שכל האירוע נגמר אחרי שכל הדברים קרו. ראינו את זה במעא'ר, ששם היו שוטרים, אבל לא עשו כלום. חבל שהשר או מי מטעמו לא פה כדי שישמעו את הדברים האלה. אבו-סנאן צריך להיות ישוב לדוגמא, לדו-קיום של כל העדות. במקרה אני מכיר ומוקיר את ראש המועצה, כמה שהוא אישית משתדל ואפילו לא נותן לך הרגשה לאיזה עדה הוא שייך, כי אכפת לו ממרקם החיים בין כל האוכלוסיות השונות שם. אם יש אנשים פושעים או אנשים שהם ברמה שלא ראויים להיות שם, אז יש להם מקום בבתי הכלא.

אני לא רוצה להחשיד אף אחד, אבל אם המשטרה משתמשת בסגנונות כאלה, שאותם אנשים עושים את הפעילות תמורת שיתוף פעולה עם המשטרה, ואז יש להם איזו חסינות, אוי ואבוי לנו שקורים דברים כאלה. אני רוצה להזדהות עם תושבי אבו-סנאן ולהגיד להם שאנחנו איתם וכאנשי ציבור לא נסכים שדברים כאלו יקרו. שמישהו, לא משנה מאיזה עדה או איזה פלג, ינצל ויקח את החוק לידיים, ויעשה פעילות שיכולה להיות פעם פעמיים שלוש בלי נפגעים, אבל מספיק שפעם אחת יפגע מישהו, ואז אי-אפשר יהיה לעצור את הגל.

אדוני היושב-ראש, אם יהיה דיון בנוכחות שר המשטרה, מה טוב. אני מבטיח שכחבר קואליציה וכמקורב לשר לבטחון פנים, אעלה את הדברים במלוא חומרתם, אפילו אם צריך להביא את זה לדיון בממשלה. לא חסרות לנו צרות כלכליות וחברתיות שאנשים צריכים לדאוג להם. חסר לנו רק לעסוק כל היום באנשים שמפריעים לחיים השקטים והשלווים של האנשים.

אם המשטרה תרצה, אין דבר שהיא לא יכולה לעשות. אסור לנו להגיע למצבים כאלה, בעיקר באזור הצפון שבו יש ריבוי מקרים, של שוד, גניבות. ח"כ בארכה ואני היינו במעא'ר וראינו שאם מלכתחילה היה שם כוח סביר שנוקט עמדה, אז שני הצדדים היו נעצרים.

לכן אני רוצה לברך על הדיון ורק שנוביל אותו לכיוון שיינקטו אמצעים נגד אותם אנשים מפירי חוק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת מגלי והבה.
משה כהן
אני אגיב בסוף לאחר שאשמע את כל הדברים.
עלי הזימה
בוקר טוב, אני רוצה להודות ליושב-ראש הוועדה ולחברי-הכנסת ולחברי-הוועדה, לנציג המשטרה ולנוכחים פה. היינו רוצים רוצים לראות שוועדת הפנים זה חלק מכנסת ישראל, על העבודה הטובה שהיא עושה למען אזרחי המדינה. את חברי הכסת אני מכיר היטב. נפגשנו במעא'ר והם עובדים יום ולילה על מנת להביא לשקט בין האוכלוסיות השונות, על כל עדותיהן. את מגלי פגשתי גם בשבת. בכנסת עובדים וגם בכפר יש מספיק עבודה.

מה שכתוב פה ברשימה, זה עשרים 20 אחוז מהרימונים שנזרקו ורכבים שנשרפו באבו-סנאן. מאז שנות ה-90', כשהתחלתי לכהן כראש מועצה, נזרקו מעל 170 רימונים. העניין כולו הוא על רקע פוליטי מובהק, אין משהו אחר. או אני או אתה. כשנפלנו מהשלטון בשנת 2000 לא שמענו על אף רימון. היה מנהל בית ספר ששייך לאותה חוליה שייכת אלי, מהגוש השני אפילו, כל יום זורקים חזיזים. חצי בית ספר ברחו לכפר עיבלין ולישובים אחרים. הילדים הטובים ביותר. התחלף מנהל בית ספר מהצד השני הפוליטי, פתאום שקט תעשייתי ובכל הכפר אין זריקת רימון אחת. לכן, המצב באבו-סנאן, אחרי הבחירות האחרונות - - -
מוחמד ברכה
התרגום של זה הוא - המגן הוא הגנב.
אלי הזימה
האח שלי וחבר שלו, שהיו פעילים במטה הבחירות שלי, הותקפו בשבוע של הבחירותעל-ידי רעולי- פנים שחשבו שאם יחסלו אותם הם יחסלו גם אותי בבחירות. אנחנו במדינת ישראל, במדינת חוק. אנחנו לא בשטחים ה כבושים. בתוך בית קפה תקפו אותם רעולי פנים ושרפו את האוטו ליד המזבלה. עד היום אין שום דבר. אמנם אנחנו חייבים להגיד לזכותם של המפקדים החדשים, את הטוב והרע: בעכו מאז חודשיים ועד היום אנחנו מרגישים תזוזה. אני לא מדבר על מה שהיה לפניו. אנחנו מרגישים תזוזה חיובית ומתחילים להרגיש שיש תנועות בשטח על מנת להביא ולעצור את הדברים.

החברים אמרו שלא נעצר אף אחד - היו עצורים ונפתחו שתי תיקים לשני בחורים שזרקו רימונים. הלכו העידו עליהם. אלה שהעידו נזרקו עליהם רימונים והם הלכו ומשכו את העדות. זאת אומרת, מי שמעיד - - - היום משטרת אומרת: "תביא לי עד". מאיפה אני אביא לך עד? אני יושב בבית ונזרק עלי רימון. אחרי שהעידו עליהם, נזרקו עליהם רימונים, לקחו את העדות שלהם ואמרו: "אנחנו לא מדברים אמת". הרחיקו אותם מהישוב לשלושה חודשים. לכן מי שמעיד אפילו שראה, הוא יודע שהוא עלול לחטוף רימון ואולי ישרפו את הבית שלו. לכן יש פחד בתוך האוכלוסיה. אנחנו מגנים בכל תוקף כל אלימות מאיזה צד שיהיה. אם זה על בסיס של עדתיות של האוכלוסיה הערבית וכל העדות ואם זה על הצד השני, החבר'ה היהודים. כל אלימות אנחנו מגנים אותה. אנחנו יודעים שאנחנו במדינת חוק, יש ממשלה ויש משטרה - אנחנו חייבים לישון בשקט. אנחנו לא ישנים בלילות, רימונים מתפוצצים - רימוני הלם, רימוני רסס. נזרק עלי רימון כשישנתי בבית. לא נורא, אז שורפים רכב. נשרפו לי רכבים. אבל הרימון היה יכול להרוג אותי, רימון רסס 26. במזל הרימון לא התפוצץ, כשהכנסתי את המכונית ב- 11 בלילה. אם היה מתפוצץ, הייתי בבית הקברות, חס וחלילה. למזלי אני לא בבית הקברות. אז למה מחכים? עד שאני אהיה בבית הקברות? כמו ראש-הממשלה שנרצח בלבנון ואומרים "היה בחור טוב". אנחנו לא נמצאים בביירות, אנחנו נמצאים במדינת ישראל שהיא מדינת חוק ושלטון. לכן צריך להתחשבן עם אלה שעושים את המעשים הלא טובים. אדוני יושב-ראש הוועדה, וגם נציג הממשלה, אתמול היינו במעא'ר יחד עם ראשי רשויות וגם ביקרנו בכנסיה. מה אמר הכומר? "כל פעם שנזרק רימון או נשרף אוטו, הלכנו למשטרה וביטלנו את התלונה. אבל הפעם לא נוותר. הפעם, מי שעושה את המעשה, לא משנה אם הוא נוצרי או דרוזי, מוסלמי או יהודי, הוא צריך לקבל את שלו ולשלם מכיסו ולהיכנס לבית סוהר שילמד על חשבונו". לא יתכן שנבליג על דברים כאלה. זה לא טוב ואנחנו לא מרוצים ממה שהיה במעא'ר, אבל אנשים ציפו שזה יקרה באבו-סנאן. אתמול נשרפו בתים במעא'ר, יש נזקים ביותר משלושים מיליון שקלים. אנשים לא ישנים בבית, לא הולכים לבית ספר. מחר זה יהיה באבו-סנאן. זה קרה בדליה ובעוספיה בראמי. איפה אנחנו נמצאים? אנשים לוקחים את החוק לידיים. אני בטוח שאם תופסים אותם אז מתחשבנים איתם.

אתמול מישהו ניפץ גלגלים, תפסו אותו והתחשבנו איתו. אנחנו מבקשים שיהיה מעקב ואלה שמנסים לחבל ואלה ששולחים אותם, צריך לעצור אותם למצה את הדברים. אנחנו מקווים שמה שקרה במעא'ר לא יקרה באבו- סנאן. בשבוע שעבר נזרק רמון על ראש המועצה לשעבר וגם נזרק רימון על עוד חבר אגד, ונשרף עוד אוטו. העניין הוא שהצעירים לוקחים את החוק לידיים. אנחנו תקווה שבעזרתכם ובעזרת משטרת עכו, נוכל להרים את הטורים ולהיכנס לתהליך חזק, לעצור את כל האלימות, שלא תהיה פגיעה בחיי אדם. אני לא ישן בלילה, יש לי שומרים. זה עולה לי כסף, אבל אני מעדיף לשלם כסף ממה שאני אמות. כשזורקים רימון כדי לחסל אותך, זה למות. תקוותי שמשטרת ישראל, כפי שאני רואה את יחסה בחודשיים האחרונים, תגלה גם מי היו רעולי הפנים שתקפו את אח שלי וניסו לרצוח אותו. שיגלו את כל הרימונים שנזרקו באבו-סנאן, שיחקרו כמו שצריך ומה שצריך לעשות צריך לעשות. בישוב יהודי עוצרים תוך שעות. חייבים לעשות את זה בישובים המעורבים ובישובים הדרוזים. לא יתכן שזה ימשיך ככה, אחרת נמכור את האדמות שלנו ואת הבתים שלנו. חלק יכנס לבית קברות, חלק יכנס לבית סוהר. בטלוויזיה ובעיתונות הערבית יצא שם רע שהעדה הדרוזית היא עדה פושעת. משטרת ישראל והחוק צריכים לשים את האצבע על המקום שצריך לתקן, ושלא נראה כמו הפושעים שתקפו את נתניהו - הימין שתקף את נתניהו, שידע שאין לו גבולות. יש ממשלה בישראל. וככה זה נהוג בכפרים - לוקחים את החוק לידיים, מיעוט קטן, לא גדול, מקלקל אוכלוסיה גדולה. אני מודה לכם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה למר עלי הזימה. אני חושב שמר עלי הזימה ייצג אתכם נאמנה.
פארס מטאנס
אני רוצה להוסיף, כפי שאמר מר הזימה, בכל האירועים שהיו באבו-סנאן, הוגשו תלונות. המשטרה היתה נוכחת במקום. לצערנו הרב על כל המקרים נפתחו תיקים וכעבור חודש-חודשיים התיקים נסגרים מחוסר ראיות. התקיימו מספר ישיבות עם הממונים בתחנת עכו. לצערנו הרב, השורה התחתונה היא שסוגרים את התיקים. זה קרה לא פעם ולא שתיים ולא שלוש. ביקשנו את חומר החקירה וגם שם המסקנה היתה שאין ראיות.

כשבאים ושורפים רכב שעלול גם לשרוף בתים, שום דבר לא נעשה. כשמדבר איתו המתלונן, שהרכב שלו נשרף, אומר לו: "אתה לא שיתפת פעולה עם החוקרים". למה? משום שלא נקב בשמו של מי שעשה. אין באפשרותו לחשוד במישהו. אדוני, הממונה מטעם משטרת ישראל, תחנת עכו, אני מוכן לתת לך את השם בשיחת טלפון, על אירוע שהיה לפני מספר ימים שבו הוצת הרכב שלו מתחת לבית. אמרתם: "אתם לא משתפים פעולה". זה לא נכון, עם כל הכבוד. אין באפשרותו של אדם לנקוט בשמו של מישהו שלא ראה ולא תפס אותו. לצערנו הרב זאת שרשרת של כאבים ודמים שאין לה סוף, ואנחנו לא רואים שיש סוף. אני מבקש עוד פעם לקחת את החוק לידיים. יש חוק ויש דיין. שילכו ויעשו משהו, שיתנו לנו לפחות להרגיש שיש מישהו שעושה את העבודה.
אמירה מטאנס
אני אדבר מהפן של תושבת אבו-סנאן שעוסקת בגיל הרך. אני רואה את הפחד בעיני הילדים והאימהות יום לאחר כל אירוע וכמה זה כואב. אנחנו, כמה נשים מאבו-סנאן, ביקרנו כמעט בכל בית יום לאחר הפיצוץ והאירוע שאירע באותו בית. אני חושבת שאם תקבלו את הדוחות של הפסיכולוגים באבו-סנאן על הילדים שנמצאים בבתי הספר וכמה הם ניזוקו נפשית, על זה אף אחד לא מדבר. דיברנו איתנו פעם אחת ולא קיבלנו שום טיפול נוסף. העניין הזה מאוד חמור. אנחנו חושבים שמישהו צריך להיות אחראי על העניין הזה. אני חושבת, כאזרחית שלא מבינה בכל מסגרות העל, כמו הוועדה שלכם או המפכ"לות של המשטרה, אני לא יודעת כלום. אני שואלת מאיפה כל התחמושת הזאת? מי אחראי עליה? ומי היה צריך לבקר אם משהו חסר מהמחסנים שלה? הבית שלי ניזוק. שילמתי 200 אלף שקל עבור השיפוץ של הבית. כמה חודשים הייתי במינוס גדול גדול בעקבות כך. מי יפצה אותי? אם אני רוצה להתלונן, למי אני פונה? חוץ מהעניינים הנפשיים האלה, האם אני גם יכולה לדרוש נזק נפשי? הבת שלי היתה לבד בבית כשהרימון התפוצץ ועמוד מרכזי בבית ניזוק. כל הבית ניזוק.
פארס מטאנס
בעל הבית לא נחקר.
אמירה מטאנס
אנחנו לא נחקרנו, לא שלחנו אלינו איש. עשינו אפילו ועדה של נשים והלכנו לעצרת גדולה מול משטרת עכו. לא ראינו פרוטוקול אחד. אחרי העצרת הזאת נכנסנו לדבר עם מישהו במשטרה, לא יודעת לפי הדרגות, ולא קיבלנו שום פידבק או פרוטוקול מהישיבה שלנו.
ראדי כרייני
רציתי לעדכן, הרשימה שהגשנו זה 20 אחוז, אבל אצל המשטרה הכל רשום ויש תאריכים.
משה כהן
כל דבר זה תיק בנפרד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה שיש למשטרה, זה לא עוזר לי ב כלום. אני מציע שתמציאו לנו את זה ותשלחו לנו.
רפיק נסרה
כולנו תקווה שהמשטרה תתפוס את האנשים מהמקרה הראשון. לצערנו העניין התגלגל, והגענו למצב שהילדים אצלנו בכפר, כשקורה המקרה, מודיעים למשטרה, הילדים אומרים: "בשביל מה. בשביל סרט? הם באים, שמים סרט, לוקחים דברים מהריצפה? אז אנחנו יכולים לשים את הסרט". הילדים כבר התחילו להביא את הסרט איתם אחרי המקרה. היום באמת התחושה אצלנו בכפר היא שאיבדו את האמונה והתקווה שלהם במשטרה. אנחנו קיימנו כמה ישיבות עם המשטרה. אני רק מזכיר ישיבה אחת שיזם ח"כ עסאם מחו'ל עם מפקד משטרת עכו מר עטייה. אני באמת לא רציתי לדבר. נתתי לראש המועצה לדבר ולח"כ עיסאם מחו'ל לדבר. כשראיתי שמר עטיה, מפקד משטרת עכו בזמנו, כאילו שהוא לא יודע כלום, אף אחד לא מתלונן ומגיש תלונות. ריבונו של עולם, הבן אדם קיבל מכתב סגירת תיק על מי שהוא התלונן וקיבל ממנו מכות. אני שמח לשמוע שיש תזוזה בזמן האחרון ואני מקווה להעביר את זה הלאה לתושבי אבו-סנאן שיש תזוזה ויש תקווה, ואנחנו סומכים על המשטרה לנקוט נגד בעלי המעשים האלה.
נעים מוסה
אני מודה לכם על ההזמנה בנושא מאוד חשוב לנו בזמנים הקשים האלה כשאנחנו מסתכלים על האירועים הקשים שהיו במעא'ר. התחושה האישית שלי, מאז שקיבלתי את התפקיד במועצה, אני מרגיש שאני חי היום במצב שמאיימים עלי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מתי קיבלת את התפקיד?
נעים מוסה
ב- 20.10.2004.

בחיים שלי לא ביקרה המשטרה אצלי בבית. אני לא מפחד מהמשטרה, אבל מאז שקיבלתי את התפקיד, המשטרה התחילה להיכנס אלי הביתה. אני לא מפחד ואני מכבד את המשטרה. מספיק שהמשטרה נכנסת אלי הביתה וחוקרת ושואלת, ומתעניינת בבית שלי, איך הוא מוגן או לא מוגן. התחושה שלי ושל המשפחה, האשה, הילדים והמשפחה הרחוקה, שמשהו קורה פה. זה לא משהו תקין. איש אבטחה בא אלי הביתה ומלמד אותי לבדוק את הרכב לפני שאני עולה עליו. הממונה על המחוז במשרד הפנים יושב עם הממונה על המחוז של המשטרה וחושבים איך לעשות מיגון לבית שלי, שזה עולה כמעט 100 אלף שקל. אני השתגעתי שאני צריך להתניע את האוטו בשלט רחוק. איפה אנחנו חיים? אנחנו חיים כאילו בג'ונגל. זה התחושה האישית שלי שהיא מאוד קשה. קיבלתי אותה, ואני מעריך את כל מי שדן בדבר הזה, אבל קשה לי לקבל את זה. זה שאחד מהמודיעין התקשר אלי לפני יומיים שהלילה עומדים לשרוף לך את הרכב ושאני אזהר. אמנם הודיתי לו שהוא מזהיר אותי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אלה אזהרות מנע.
נעים מוסה
זה בסדר גמור, אני אומר לך, זה מאוד חשוב. השיתוף פעולה עם המשטרה לאחרונה הוא ממש מצויין. מה שאמר עלי הזימה על מפקד התחנה וכל החבר'ה שלו והצוות עובדים בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ממתי שיתוף הפעולה המצויין הזה?
נעים מוסה
אני הרגשתי אותו מאז שהתחלתי בתפקיד.
משה כהן
אני שלושה חודשים בתפקיד.
נעים מוסה
אני מרגיש את זה מאז שהתחלתי בתפקיד. אני לא יודע מה היה קודם, שמעתם מה שהחבר'ה אמרו. אתמול היה משחק כדורגל בליגה א' בין הפועל אבו-סנאן להפועל אבו מעא'ר. תארו לעצמכם. הם באו לאבו-סנאן, וכאן בא העניין העדתי ואני רוצה להגיד את זה: קבוצת מעא'ר, שכמעט כולם דרוזים, הקבוצה באבו-סנאן כולם נוצרים. כדי שחס וחלילה לא תקרה איזה אי הבנה הלכתי למשחק ורציתי להיות נוכח כדי שחס וחלילה אף אחד לא יזרוק איזה מילה. ובאמת מנעתי את זה. אבל היתה לי תחושה שמשהו יקרה לאוטו שלי שהיה בחוץ. יצאתי במחצית לבדוק וארבעה גלגלים היו למטה. אני אומר לכם, מה היתה התחושה. אמרתי לאשתי כשחזרתי הביתה, שהרגשתי את זה. זה כל העניין. אני מבקש התייחסות יותר עניינית.
עלי הזימה
יש לך מזל, זה יותר קל מרימון רסס. הלוואי שיעשו את זה כל יום.
נעים מוסה
אני מאחל שלא יזרקו על אף אחד.
מטאנס רמזי
אני בין אלה שזכו לקבל רימון. הייתי בחו"ל, ולא הייתי בבית. אני רופא ואני מטפל באנשים. קרוב לוודאי שזה שזרק עלי בטח פעם אחת בדקתי אותו וטיפלתי בו. אני באמת לא יודע מי, אבל קרוב לוודאי - - - אני חושב שנפגעתי יותר מכולם כי כמעט נהרס הבית שלי. חזרתי מחו"ל וראיתי את ההרס. זה היה נורא ואיום. איש המשטרה שהכרתי אמר לי: "אנחנו יודעים מי הרס לך אבל תביא ראיות". הייתי בחו"ל ואני אביא לך ראיות ואצביע על פלוני אלמוני? אתה אומר לי שאתה יודע, קח אותו, סגור אותו, יש לך שיטות חקירה. תשתמש בשיטות. אנחנו הרי מכירים את השיטות, אנחנו לא במדינה אחרת. יש לכם שיטות. תן לו את מה שמגיע לו ואתה תדע מי זה ויהיו לך ראיות.

אבל כשאתה שותף, ותסלחו לי על הביטוי - יום אחד שזרקו ליד השכן שלי, יצאתי וראיתי רק מכונית משטרה. אמרתי לו: "אתה זרקת, אני ראיתי אותך שזרקת, כי אין פה מישהו אחר אלא משטרה". מה אני אגיד? אין לי מה להגיד. אין לי ברירות. הרי סגרו אותנו בהכל. מישהו זורק 100 פצצות באבו-סנאן ולא מגלים אותו? לא יכול להיות. משטרת ישראל אחת הטובות בעולם שלא יגלו אנשים שזורקים 100 פצצות, 100 רימונים? והם נוכחים בכפר? לא יכול להיות. והם אומרים לי: "אנחנו יודעים מי עשה אבל אין לנו ראיות". זה עוד יותר חמור. אני לא מתמצא, אני גם לא כל כך בפוליטיקה, אבל אני מקווה שמה שאומרים על האווירה החדשה, אני מקווה שזאת אווירת אמת ושאנשם יקחו את החוק לידיים ונגלה את הפושעים האלה ונכניס אותם לאיפה שהם צריכים להיות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לד"ר רמזי. בבקשה סנ"צ משה כהן.
משה כהן
קודם כל תודה על זה שאתם מודיעים פה על אווירה חדשה ושיתוף פעולה. אני שמח. אני עושה את זה באמת בגלל שאני מאמין שככה צריך להיות. יחד עם זאת, אני לא רוצה להשלות אף אחד. יכול להיות שגם ההצלחות שלי בנושאים האלה יהיו לוקות בחסר מבחינתכם, כי אין 100 אחוזי הצלחה וחבל שכך. אנחנו מדברים על אבו-סנאן. כולנו יודעים שזה כפר מעורב. האוכלוסיה מתפלגת לשלושה פלגים וזה לא סוד: יש את הפלג של מר עלי הזימה, יש את הפלג של ד"ר סעאב ויש את משפחת מישלב עם שני האחים. 12 שנה אנחנו מכירים את כל התופעה של נושא השימוש באמצעי לחימה כאלה או אחרים, הצתות כלי רכב, דקירות צמיגים. בד"כ אנחנו רואים את זה במהלך ולקראת בחירות. לצערי אנחנו היום באותו מצב, היות ומר עלי הזימה מתדיין כרגע בבית משפט, וההליך שם מתארך. מצד אחד יש איפוק, ומצד אחד יש חוסר איפוק בגלל שרואים שזה מתארך. זה מה שעולה מהכפר ומהתושבים בכפר ויש עם זה בעיה.

מעבר לזה יש את נושא ההתייעלות ופיטורי עובדים במועצה ואנשים כואב להם, ולפעמים אנשים לא יודעים להביע את כאבם בצורה תרבותית וזה חבל.

אני בתפקיד שלושה חודשים. בחודש שעבר נתקלנו בפעם ראשונה בזריקת רימון לעבר ביתו של עלי הזימה. זה רימון נפל שלא התפוצץ. הרימון נזרק בלילה והתגלה רק למחרת בשעות הצהריים. אני רוצה להגיד שמבחינת המשטרה עשינו את המקסימום. זה שפה בציניות נאמר שסוגרים זירה, זה חלק משיטת עבודה. אז באמת סוגרים זירה ומנסים להוציא את מירב הממצאים על מנת להביא חשודים לדין. מעבר לזה היו עוד 3 הצתות בכפר. אני רוצה להגיד לכם שבכל המקרים האלה יש לנו חשודים. אבל צריך לדעת שזה לא חכמה: על כל עבירה שמתבצעת סביר להניח שאני יכול לבצע מעצר. אבל אני לא חושב שזה חכם, כי בדרך כלל מעצר זריז ופזיז יכול להביא לתוצאות הפוכות ממה שאנחנו רוצים להגיע אליהם. במקרה של זריקת הרימון היו שני עצורים, ובהצתת רכב היה עצור אחד. יש עוד מקרה של הצתת רכב ויש עוד שלושה חשודים שצריכים להעצר, זה פשוט עניין של השלמת חומר, על מנת שלא נגיע למצב שבעוד כמה חודשים, יגידו שנעצרו חשודים ובאף מקרה לא הוגש כתב אישום. השאיפה שלנו זה באמת מבחן התוצאה שזה הגשת כתב אישום. בגלל זה אנחנו מגלים איפוק. צריך לקחת את זה בחשבון ולגלות סובלנות למרות שהאווירה קשה. אני לא מקנא ואני יכול להזדהות עם כל אחד שעבר חוויה טראומטית כזאת.

לגבי מה שנאמר פה על שיתוף פעולה מצד התושבים. אולי לא בכל המקרים הבן אדם שהציתו לו את הרכב או מי שזרקו עליו רימון, יודע מי עשה זאת, אבל אני חושב שכן יש הערכה. צריך להבדיל בין פשע כזה לבין פשעים אחרים. הפשעים שאנחנו מכירים - עבירות הרחוב, כמו התפרצות לדירה, גניבת רכב אנחנו יודעים שהמניע הוא כסף, אם זה גניבת רכב על מנת שישמש אותם לעבירה פלילית אחרת, כמו שוד וכיוצא באלה. אבל עבירה כזאת, מסוג הצתה או זריקת רימון, זה עבירה שהמבצע משקיע בזה כסף, כי זה עולה לו כסף להגיע לאמצעי לחימה, לקחת בן אדם שיבצע לו את הפעולה עצמה, לקחת מאבטחים מסביב. זה אומר שבן אדם מהישוב שלא עושה כלום, סביר להניח שלא ייזרק עליו רימון ולא יציתו לו את הרכב. בן צריך לפעול ולעשות מה שהוא מאמין אבל אני אומר שאם יש מידע, תשתפו. בכל פורום אני אומר: "תנסו לשתף את התושבים ולגרום להם להפנים את כל העניין הזה. המשטרה היא לא אוייב. המשטרה באה לסייע. הצלחה של המשטרה היא הצלחה שלכם באיכות החיים, אחד גורר את השני. בגלל זה צריך להעביר מסר חד משמעי לתושבים: אם אתה יודע משהו אל תפחד, אל תתבייש תעביר. תן למשטרה את כל הנתונים כדי שהיא תצליח לבצע את העבודה שלה בצורה טובה יותר.

מה שאמר מר עלי הזימה, שהיו מקרים שבעדות נמסר שם של אדם מסויים ולאחר מכן השם הזה נמשך אחרי המעצר, אנחנו רואים את זה, גם אני ראיתי את זה ואני מצר על זה. אבל זה קורה. לדעתי זה חינוך קלוקל. כי אם אנחנו נתמיד במשימה הזאת ובחינוך הזה, אז יכול להיות שעוד רכב יוצת בעקבות בעקבות זה שהבן אדם לא שמר על הפה שלו, אבל לאורך זמן, אין ספק שנוכל לשנות ביחד את המגמה. וזה הכי חשוב.

בגלל שיש לי 5 רשויות ערביות החלטתי להציב בפני הקצינים שלי יעד בנושא הרב תרבותיות. זה אומר להכיר את המנהגים וכל מה שקשור כדי שבן אדם ילמד להכיר את האחר. מעבר לזה יש לי מפגשים תכופים עם ראשי המועצות, ואחת לחודש, כמו המפגש שהיה אתמול, אנחנו מכנסים את כל ראשי המועצות ושם מעלים בעיות ודנים בבעיות האלה, כאשר לוקחים בעיה אחת שמשותפת לכל הכפרים ותוקפים אותה. מכינים תוכנית תקיפה ומבצעים אותה בשיתוף פעולה. זה היעד שלנו ובזה אנחנו מאמינים. אנחנו נראה שיתוף פעולה לכל אורך הדרך. אבל יחד עם זאת, צריך להבין ולשדר לתושבים: אין פה מעשה קסמים, שאם מתבצעת עבירה בטוח שייעצר אדם ויוגש נגדו כתב אישום. לראיה, אתמול בעשר בלילה, מר נעים מוסה התקשר אלי ואמר לי: "ירדתי מאולם ה כדורסל וארבעה צמיגים נדקרו". שלחתי אליו שני קצינים. נתנו את כל השרות והכל. הוצאתי רכז מודיעין לשטח ועצרתי בן אדם. אני כבר יכול להגיד לכם: הבן אדם הוא מוסלמי והוא נגד הנוצרים. יש לו גם מניע אישי: הוא התפוטר לפני שבועיים מהמועצה.
נעים מוסה
הוא האיש שעשה את זה?
משה כהן
כן. הוא האיש שעשה את זה, מבחינתי.

זה איש שאחיו פוטר וגם אשתו פוטרה שלשום. אז תבינו עם מה אנחנו מתמודדים. אז כמו שאמרתי, יש את האווירה שלקראת בחירות, בגלל ההליך המשפטי שבו נמצא מר עלי הזימה, ויש מצד שני את הפיטורים וחוסר שיתוף פעולה עם התושבים. תכניסו את כל זה, תראו שזה מקשה את החיים על המשטרה. את זה אנחנו ביחד צריכים לשנות.

לגבי מה שמר נעים מוסה אמר לגבי העניין שלא נעים להתניע את האוטו בשלט, אז הוא במצב טוב. אנחנו כמשטרה, ואני כמפקד תחנה חשבתי שכדי לשמור על בטחונו אני חייב להעלות אותו - - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
לגבי החשוד, לא הייתי אומר באזו עדה הוא כי במקרה זה יכול מוסלמי, במקרה אחר יכול להיות דרוזי לכן אין להצביע - - -
משה כהן
רק ציינתי עובדה לגבי אותו אדם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מה שהביא אותו לעשותאת המעשה זה הפיטורים ולא השייכות העדתית.
משה כהן
בוודאי. אני הצגתי את זה כעובדה. אני חוזר בי. זאת רק כעובדה.
כמאל אחמד
הבן אדם הזה, היה צריך לעצור אותו בזמן הבחירות כשהוא איים לשים חגורת נפץ ולפוצץ את עצמו. אני יודע במי מדובר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני לא מכיר את האיש.
כמאל אחמד
זה לא רק עניין של פיטורים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם הוא היה מקורב לממלא מקום ראש המועצה והיה לו תפקיד נכבד, הוא לא היה עושה מה שעושה. אנחנו לא תמימים. אנחנו רק אולי מנסים להיות תמימים. לא השייכות העדתית היא מה שהביאה אותו לעשות את המעשה.
משה כהן
ברור שלא. אני מצטער, אם זה הובן כך מדברי, זאת לא היתה כוונה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הייתי אומר את אותה הערה אם הוא היה דרוזי או היה נוצרי, זה לא שייך.
משה כהן
כמפקד תחנה הגדרתי גם את נעים מוסה וגם את עלי הזימה כמאויימים, מבחינתי.
מוחמד ברכה
התחלת להגיד משהו על השלט.
משה כהן
הוא אומר שלא נעים לו. מבחינתי הוא ומר עלי הזימה מאויימים ולכן עדיף לי שלא יהיה לו נעים, אבל שיבדוק את האוטו הנסיעה. זה מחייב אותי לרמת בטיחות מסויימת. אני לא רוצה כרגע להיכנס לזה, אבל ברגע שהוא מאויים, הוא חייב לקבל סל אבטחה. סל אבטחה אולי מטריד אותו מעט אבל מבחינתי בטחון האדם קודם לכל.

מעבר לזה, כפי שאני מבין את הלך הרוחות בכפר, יש לצפות להפרות סדר כאלה או אחרות, ברמה כזאת או אחרת בכפר, עד שהסיפור של מר עלי הזימה ייגמר. זה עולה מהשטח. זה צף מהשטח וזועק מהשטח. יש הליך משפטי שנדחה למועד אחר. היה איפוק והיה שקט יחסי. כל בן אדם, בצדק, רוצה להוכיח את חפותו, אבל יש לזה השלכה חמורה. הדיונים האלה וההתארכות של כל הנושא הזה, לא עושה טוב לאיש.
מוחמד ברכה
היתה טענה שיש שוטרים בצוות שמטפל בעניינים בכפר שהוא שייך לאחת המשפחות. אני חושב שיש טעם לפגם. אם הם ישרים זה עול קשה מנשוא, ואם הם לא ישרים אז חוסר היושר שלהם יתועל לכיוונים מאוד בלתי רצויים.
משה כהן
קודם כל רשמתי וציינתי זאת בפני. זה לא מעכשי,זהו בטוח. כרגע יש לי 4 תיקים, של הרימון ושל שלוש הצתות אני יודע מי מטפל בזה. אלה החוקרים הכי ממולחים שלי – זה נקרא תשאול. זה לא חוקר רגיל, זה רמה אחת מעל. הם מתעסקים בנושא הזה. שם צריך הרבה אורך רוח, הרבה עבודה, עם הרבה הצלבות, על מנת באמת להגיע לשורה התחתונה שהיא כתב אישום. אצלי אין כזה דבר.

יחד עם זאת אני לא פוסל מה שהם אמרו. יכול להיות, לאור ריבוי המקרים, כמו שנאמר פה, 170 בעבר, שנמשכו במשך 12 שנה, יכול להיות שהם היו עדים לתופעה כזאת או אחרת. אני אישית חושב שזה פסול. כל עוד אני מפקד תחנת עכו והדברים תלויים בי,לא יהיה כזה דבר. ההיפך. במידה ויהיה כזה דבר, מקומו של אותו שוטר הוא לא במשטרת ישראל.
יעקב היכל
מה שפה תארו זה נורא ואיום. אי אפשר לפתור את זה רק בדרך טיפול של המשטרה ובצורה של דיווח. חייבים לפעול בשתי מערכות: מצד אחד המערכת החוקית שזה המשטרה והשיפוט ולבדוק שזה יעשה. היו דברים כאלה בבאר-שבע ובכפרים אחדים. אחרי שהגבירו והכניסו את נושא השיטור הקהילתי וכולם היו בפנים, זה התחיל לעבוד. מצד שני, אם אתם חברי הכנסת צריכים לקחת את כל ההנהגה של הכפר, מכל שלושת העדות, ואת המערכת של החינוך ואנשיה, ואת המערכת של אנשי עסקים באזור הזה, ולשבת איתם שלא יצאו מהחדר עד שלא יצא עשן, שיסכימו ביניהם מה עושים. מילה שלהם יכולה להרגיע את כל הרוחות. אם הם לא עושים את זה זה עוד יותר גרוע.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הסכסוך הוא בהנהגה.
יעקב היכל
הסכסוך הוא למעלה, לכן צריך להושיב את ההנהגה בחדר, לא אמרתי להושיב את העם בחדר. ואני לא רוצה לדבר על הנשים כי אני יודע שלנשים יש דרכים להכריח את הגברים האלה להתנהל. אני לא צוחק, היו כבר דברים כאלה בעולם. כי פה זה עניין של ילדים ונפשות, עניין של תחושה והרגשה.
מטאנס פארס
המשטרה יודעת מאיפה הם אלה שעושים את הבעיות. האם נחקר אחד מהם? המשטרה יודעת מי המסיתים. למה לא עושה שום דבר? היא יודעת. למה היא לא עושה שום דבר? אני מכבד את ההזמנה לכאן, אני רואה שזה פורום שצריך לדבר ולשטוח בפניו את כל הבעיה הזאת. אבל אני לא אחראי על ילד שיוצא ותמורת חמישים שקל זורק רימון על עלי הזימה או אחר. המשטרה יודעת מאיפה הרוח נושבת ולא עושה שום דבר, לא נוקפת אצבע.
מוחמד ברכה
המשטרה יודעת איפה מקור החמישים שקל.
מטאנס פארס
כן, היא יודעת. זה כבר 14 שנים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אדוני סגן ניצב כהן. אני מאוד מעריך את האווירה ומכבד אותה שנותנים לך קרדיט ומעלים על נס את התקופה החדשה שלך, אבל מה שהיה בעבר נשכח? אנחנו בשלושה החודשים האחרונים עלינו על פסים נכונים ועל כיוון נכון, אבל מה שהיה בעבר נשכח? אנחנו לא שוכחים את ה-170 מקרים או 120 מקרים. לא שמענו התייחסות למה שהיה. יש לכם תוכנית? נתתם תחושה לציבור הנפגע שיש לכם הגנה לעדים? שאם הם יבואו וידברו ויעשו צעד כזה נועז ואמיץ תהיה להם הגנה? אמרתם לראשי הציבור הנפגע או לנפגעים ישירות, כמו עלי הזימה ואחרים: "אנחנו ערבים ונותנים הגנה לעדים שיקומו, יאזרו אומץ ויבואו וידברו"? עד רוצה הגנה.

אתם מדברים על 170 מקרים. מאיפה באה התחמושת הזאת? מה המקור שלה? האם זאת תחמושת שבאה מעבר לגבול, או מתוך מחסני צה"ל? אנחנו לא יודעים מי הם האנשים שמעורבים במערכת הביטחון על שלוחותיה בישוב אבו-סנאן? אנחנו לא יודעים מי יש לו תפקיד כזה או אחר בצה"ל ויש לו נגיעה ויכול להגיע לחומרים האלה? מה זה? אתם כל כך תמימים? אני לא הייתי בצבא, אני לא מכיר את המטאריה באבו-סנאן, אני מכיר את הבעיה. שאלתי המציע, ח"כ ברכה, למה הצד הנוסף לא הוזמן? אנחנו נקיים דיון בנוכחות הצד השני. אנחנו נזמין אותם. אי אפשר לקיים דיון ולמצה אותו בצד אחד. עכשיו הבנתי מהדיון שיש שלוש קבוצות. מה אתם רוצים להגיע למעא'ר נוסף? מהדורה שניה של מעא'ר? מה? לא נדלקו אצלכם המנורות האדומות מלפני שבוע?

אם אני בישיבה אחת בשיחה או שתיים הגעתי לכמה מסקנות וראיתי כמה דברים וכמה מנורות אדומות שנדלקו, אתה רוצה להגיד לי - - - אני לא מאמין שלא נדלקו מזמן אצלכם כל המנורות. אם משטרת ישראל רוצה לפעול, היא יכולה לפעול.

המקרה של מעא'ר נתן לי שיעור גדול בחיים. הייתי ליד מעא'ר כשהתחילו השריפות. ושר המשטרה דווח לא נכון. הייתי בכניסה של מעא'ר וראיתי את הלהבות כשהמשטרה בחוץ ומכבי האש בפנים. הוא היה מדווח אחרת. אמרתי לו: "אתה מדווח לא נכון. אני בכניסה של מעא'ר ואני רואה את הלהבות, והמשטרה בחוץ ומכבי-האש לא בפנים".

אני אומר לך, שאם אתה רוצה מהדורה נוספת של מע'אר אצלך באבו-סנאן - - - אני אגיד לך גם למה, כי אזלת ידה של המשטרה במעא'ר נותנת תאבון להמשך באבו-סנאן. זה כדאי שתדע. וביום שלישי הבא ישמע את זה גם שר המשטרה וכל הצוות הבכיר שלו. צריך להשתמש בכל הכלים כדי להבטיח את שלטון החוק. אין איפה ואיפה. אם זה היה קורה בגבעת אולגה, איפה שהעולם התחתון חוגג, הייתם מסדרים את זה תוך 4 שעות. שמים יד על ארבעה חמישה אנשים ונגמר הסיפור. אנחנו בוועדה לא ניתן לכם הנחות. אנ אגיד לך למה. לא בגלל אבו-סנאן - זה אבו-סנאן וזה מעא'ר ועוד ישוב ועוד ישוב. יש עכשיו תשתית חברתית מתאימה לכל התופעות האלה. אני לא רוצה להרחיב ולא לפתוח פה לשטן, אבל אתה יודע למה אני מתכוון. יש אנשים שהופכים מאבק פוליטי למאבק כלכלי ולביזנס ולתעסוקה, במיוחד שאין תעסוקה. אתם לא מודעים לכל ההשלכות האלה? אתם לא מודעים למצבים האלה? אני באמת לא רוצה לפתח את הדיון. אני מוכן בשיחה נוספת לומר לך ולחברים שלך כמה דברים. אני לא רוצה לפתוח פה לשטן ולפתח דברים שיכולים להתפתח. אנחנו מכירים כמה דברים. זאת אדמה פוריה להתפתחות במקומות שונים ומשונים, ויותר מזה. אני מאוד מבקש, קחו את העניינים לידיים, אחרי שתתחרטו על מה שעשיתם ואחרי שיהיה מאוחר - - -

לשמוע דבר כזה שהוא אומר לך שהילדים כבר לא מתייחסים למשטרה, לא שמים על המשטרה. פעם האימהות היו אומרות לילדים: "אם לא תלך לישון יבוא שוטר".
משה כהן
זאת טעות. את זה בדיוק אנחנו מנסים לשנות. בגלל זה יש שוטר בבית ספר ובגן ילדים. אני הולך להרצות בבתי ספר כדי לשנות את התדמית הזאת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו רוצים להפוך את המשטרה למשטרה ידידותית. שהאזרח יראה בה מקור הסמכות להגנה עליו. כשילד רואה דבר לא טוב הוא הולך למשטרה להגיד: "יש פה דבר לא טוב", הוא לא מפחד מהמשטרה, הוא מסתייע מהמשטרה. אז אם הגענו למסקנה שהאמא לא מפחידה את הילד בשוטר, אתם לא הגעתם למסקנה שהחברה צריכה לראת בשוטר אדם שהוא יכול להגן עליה? אם אתה לא יכול להגן על אנשים שנפגעים, אז מה התפקיד שלך? אז מה התפקיד שלך כמשטרה? אם אתה לא יכול לתת לי ישועה לחיים שלי? אז מה אני מצפה מהמשטרה, שיעשו לי דוח תנועה?

לכן אני מאוד מעריך את זה שבאת אבל אני אומר לך, ואני נותן לך את כל התמיכה והעידוד, אבל מה שקרה צריך להיבדק עד הסוף כדי שאנשים יתחילו להרתע. אני לא צריך להגיד לך כמה חשובים הרתעה וטיפול מונע. אנחנו במדינה שאין בה טיפול מונע, הכל אחרי הכל. אם היינו עושים טיפול מונע היינו חוסכים הרבה דברים.

יהיה לנו דיון נוסף. אני אגיד לך את האמת, אני רוצה להיות משוכנע במה שאחרים אומרים שהתחילו לראות אור בקצה המנהרה, שיש כיוון נכון, שיש טיפול נכון. יש יד על הדופק, ויש משטרה אחרת. מה שקרה כאן זה עולם פרוע. סלח לי, אני לא יכול להגיד שזה משטרה. כל המקרים האלה, ככה עוברים? איפה דבר כזה יכול לקרות? תאמין לי, ארבעה מקרים כאלה בישוב אחר , אתה יודע מה היה קורה.

לכן אני לא רוצה לקלקל את האופטימיות, אני רוצה להצטרף אליה, אבל היא זהירה מאוד. אני אומר לך עכשיו, לטובת המשטרה קודם כל, אחר-כך לטובת האזרחים: פה צריך להיות מעגל של מאה שמונים - שלכם, קודם כל - של האושיות של המשטרה כגורם או מערכת שבאה לתת חוק וסדר ולהגן על האזרח. אחר כך יבואו יתר הדברים. אני מאוד מודה לחבר הכנסת ברכה.
מוחמד ברכה
לישיבה הבאה יוזמנו השר או סגן השר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
התכבדנו היום בהשתתפות של סגן ניצב משה כהן. אנחנו בהחלט נזמין דרג בכיר נוסף. חשוב מאוד שגם הדרג הבכיר הנוסף יתן לך את הגיבוי לתוכניות שלך. אני רוצה להודות לחברים מאבו-סנאן. אני לא אעזוב את הנושא. אני רוצה להתנחם, אנחנו באזור, שלא נפתח פה לשטן. כשאני רואה את מעא'ר לעומת אבו-סנאן, אני אומר לכם שאתם צריכים להערך למשהו אחר. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11.05

קוד המקור של הנתונים