ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/02/2005

הצעת חוק איסור סחר בבני אדם (תיקוני חקיקה), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק איסור סחר בבני אדם, התשס"ג-2003, של חברת הכנסת זהבה גלאון












2
ועדת החוקה חוק ומשפט
15.2.2205
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 414
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, ו' באדר א' התשס"ה (15 בפברואר 2005), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק איסור סחר בבני אדם, התתשס"ג-2003, של חברת הכנסת זהבה גלאון (פ/1291)
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
זהבה גלאון
אליעזר כהן
יצחק לוי
מוזמנים
עו"ד רחל גרשוני - משרד המשפטים, ממונה על חקיקה במשפט ציבורי
עו"ד אורלי שמואל - משרד המשפטים, היחידה להסכמים בין-לאומיים
עו"ד דניאל סלומון - משרד הפנים, לשכה משפטית
עו"ד עודד ברוק - המשרד לביטחון פנים, לשכה משפטית
עו"ד אילת אליישר - המשרד לביטחון פנים, סגנית היועמ"ש
פקד יואב תלם - המשרד לביטחון פנים, קצין מדור חקירות
מפקח יעל אהרונוביץ - המשרד לביטחון פנים, קצינת מדור חקירות
פקד ג'ורג' במביליה - המשרד לביטחון פנים, קצין חילוט
עו"ד עדה פליאל טרוסמן - משרד הרווחה, סגנית מנהלת השירות לנשים ונערות
עו"ד שושנה שטראוס - משרד התמ"ת
מאיר בינג - משרד האוצר, רפרנט ממשל ומינהל
עו"ד אורן האן - הנהלת בתי המשפט
עו"ד סמדר בן-נתן - לשכת עורכי-הדין
עו"ד קארין מרידור - הסניגוריה הציבורית
רוני אלוני - המטה למאבק בסחר בנשים, עמותת עצו"ם
עו"ד ידידה וולף - המטה למאבק בסחר בנשים, עמותת עצו"ם
תמר אדלשטיין - ארגון שתי"ל, רכזת
עו"ד אורי שדה - מוקד סיוע לעובדים זרים
עו"ד נעמי לבנקרון - מוקד סיוע לעובדים זרים, נעמי לבנקרון
עו"ד הלית כהן - שדולת הנשים, מחלקה משפטית
יועצת משפטית
קרן וינשל
מזכירות הוועדה
תמי ברנע
מיכל דיבנר
קצרנית
אסתר מימון


הצעת חוק איסור סחר בבני אדם, התשס"ג-2003
היו"ר זהבה גלאון
בוקר טוב לכולם, אני מחליפה את מיקי איתן. הוועדה בראשותי הגישה בזמנו הצעת חוק כוללת חדשה, שמדברת על איסור סחר בבני אדם. החוק היה מאוד מקיף, החוק הזה גובש על-ידי עורכת-הדין מיכל לוצקי, אחרי התייעצות עם שורה של גופים וארגוני זכויות אדם, שעוסקים בנושא. בסופו של דבר הנחנו משהו מאוד-מאוד מקיף, שמבחינתנו היה אופטימלי. כמו שאנחנו יודעים, פעמים רבות יש פער בין מה שאנחנו רוצים לבין מה שהממשלה מסכימה, כתוצאה מכל מיני אילוצים, שחלקם הגדול היו תקציביים, אני לא זוכרת אילוצים של מהות.
רחל גרשוני
היו קצת אילוצים של מהות.
היו"ר זהבה גלאון
הגענו להסמכות על הצעת החוק שהונחה. בסופו של דבר, אחרי דין ודברים והתדיינויות, הגענו להסכמות עם הממשלה להסיר כמה דברים בחוק המקורי – החוק המקורי מונח כאן לפניכם – למשוך כמה דברים מהחוק המקורי, והתפשרנו על נוסח הצעת חוק, שגם מונחת כאן בפניכם.

על דבר אחד לא התפשרתי, ואני מודה שקצת הופתעתי עכשיו. החוק הקודם, שחוקק בזמנו על-ידי יעל דיין, ב-2000, היה איסור סחר בבני אדם, והוא היה במסגרת חוק העונשין סעיף 203(א). כשהנחתי את הצעת החוק שמונחת בפניכם, החלטתי להפקיע אותה מחוק העונשין ולחוקק הצעת חוק כוללת שנקראת "הצעת חוק איסור סחר בבני אדם", וזה לא רק עניין סמנטי – אני לא מתעסקת בטכניקות של החקיקה – חשבתי שנכון לחוקק חוק כולל, יש בזה גם שדר, שמדבר על איסור סחר בבני אדם. כשאנחנו מדברים על הצעת חוק חדשה, לא תיקון לחוק העונשין, אנחנו מעבירים שדר מסוים, שאנחנו מרחיבים את תחולת העבירה, והיא תחול הפעם לא רק על נשים שעוסקות בזנות, אלא גם על עובדים זרים; על כל מי שקונה ומוכר אדם וכולא אותו, ומעביד אותו; הוא מתייחס לכל עניין העבדות בחוק הזה; הוא מתייחס לנושא חטיפה, חטיפת תינוקות; נתייחס לענייני סחר באיברים – כל הדברים שכלולים במסגרת סחר; כל הדברים שמתייחסים לעבדות המודרנית שקיימת היום במדינת ישראל. אני לא אגע עכשיו בפרטי החוק, אבל כל הנושאים שעסקנו בהם, חשבנו שהם יכולים לתת מענה לשם המשפחה הכולל "הצעת חוק לאיסור סחר בבני אדם". אני מעלה את זה בפתח דברי, כי פתאום אני רואה שהגישה שהנחתה גם את היועצת המשפטית לוועדה- - -
קרן ויינשל
גם אני מסכימה לעמדת משרד המשפטים. חשבתי שתתנגדי, אז הכנתי נוסח כרצונך.
היו"ר זהבה גלאון
אני מודה לך. אנחנו בכלל עוד לא מדברים על פרטי החוק, אנחנו לא נכנסים לסוגיות השונות, על-פי החלוקה שיש כאן, פרק א' ופרק ב', אנחנו מדברים עכשיו רק על הגדרת החוק. מבחינתי, כשהגענו להסכמות, והסכמתי למשוך סעיפים בחוק, ההסכמות יצאו מנקודת ההנחה שהממשלה, לצורך העניין רחל גרשוני, מקבלת את הקונספט שלי, שמדובר כאן בהצעת חוק כוללת לאיסור סחר בבני אדם, ולא תיקונים אלה ואחרים בחוק העונשין. אני רוצה שנגיע להבנה בעניין הזה, כי אני בכלל לא מוכנה להתקדם אם אין הבנה בעניין הזה.
אליעזר כהן
זו גישה נכונה, בדיוק מה שרצינו לעשות עם נפגעי עבירה.
רחל גרשוני
אני לא אומרת שאין היגיון בגישה הזאת, אבל כשאני מסתכלת על זה, מה שייוותר לך, אלה רק סעיפי העונשין והחילוט, כי השאר מתקן חוקים. זה מתקן את חוק בתי המשפט, את חוק הכניסה לישראל, את פקודת הסמים המסוכנים. בסופו של דבר, מה שייוותר לך בחוק המסגרת אלה עבירות, שאפשר היה להכניס לחוק העונשין, והחילוט, שאפשר היה להכניס לחוק העונשין. הדברים האלה ממילא יתוקנו בחוקים הספציפיים.
היו"ר זהבה גלאון
למה אנחנו לא יכולים להחיל אותם אחר כך בחוק הגדול?
רחל גרשוני
הם חלק מחוקים אחרים מניה וביה. למשל, דלתיים סגורות לפי חוק בתי המשפט. אולי את כן רוצה סעיף מיוחד פה ולא בחוק בתי המשפט.
היו"ר זהבה גלאון
זה בדיוק מה שאני רוצה.
קרן ויינשל
זה בעייתי.
רחל גרשוני
זה קצת בעייתי, כי הקורא התמים, שיודע שבסגירת חצרים הוא פונה לחוק בתי המשפט, הוא קצת מתבלבל. את היית רוצה שבמקום בחוק בתי המשפט זה יהיה כתוב במסגרת החוק שלך.
קרן ויינשל
האם את מסכימה לנוסח כאשר העבירות, העונש המזערי וחילוט הרכוש הם פה, וכל ההגדרות כמובן, ובדברים ספציפיים שבאמת מוסדרים בחוקים אחרים- - -
היו"ר זהבה גלאון
אני לא מסכימה. אני כבר אומרת שאני לא מסכימה לנוסח.
רחל גרשוני
עכשיו, כשהיא רואה, היא לא מסכימה, ובצדק מבחינת ההיגיון הצרוף.
היו"ר זהבה גלאון
ראיתי את זה רק אתמול בערב, ואני לא מקבלת את זה.
רחל גרשוני
לקראת הקריאה הראשונה אנחנו לא צריכים עד כדי כך להתעקש, שזה לא יפה ולא אסתטי מבחינה חקיקתית. בואו נבין את הדברים. מה שאת רוצה, שהכול יהיה טבולה רסה פה, בעוד שיש חסרונות, שמי שפונה לחוק בתי המשפט לא יראה את זה, והוא יצטרך לפנות לפה. אפילו אם היינו דבקים בעמדה שרק סעיפי העונשין יהיו פה, זה גם היה מגוחך. סעיפי העונשין באמת מתאימים לחוק העונשין, לחלק של חירויות הפרט. יש קצת בעיה מבחינת חוק הכניסה לישראל.
היו"ר זהבה גלאון
אני רוצה, שאם מחר יבוא אורח זר, לצורך העניין, וירצה לדעת איפה מתרכזת כל החקיקה, למשל בסחר בבני אדם, הוא רוצה לדעת איפה הכול מרוכז, הכול מרוכז תחת קורת גג אחת. הוא מוצא הכול ביחד. הוא מוצא את כל הנושאים, של דיון בדלתיים סגורות, ועדות שלא בפני הנאשם, וסיוע משפטי, ועונשי מינימום.
קרן ויינשל
זה עדיין יהיה כך גם בנוסח הזה. בחוק איסור סחר בבני אדם, עדיין יהיה מוסדר הכול, אלה שהוא מפנה לתיקונים אחרים. מהבחינה הזאת, מי שירצה לראות מה ההסדרים שקיימים לגבי איסור סחר בבני אדם, ייקח את החוק שלך, חוק איסור סחר בבני אדם, ויראה הכול, אלא שזה יפנה אותו גם לחוקים אחרים, כדי שמי שרוצה לדעת מתי בית המשפט דן בדלתיים סגורות, יוכל לראות את זה גם כשהוא פותח את החוק הרלוונטי. כלומר, מי שירצה יוכל, גם לפתוח את החוק הזה ולראות את זה, וגם בחוק בתי המשפט.
היו"ר זהבה גלאון
זה לא יופיע פה.
קרן ויינשל
זה יופיע פה בתור תיקון בחוק בתי המשפט.
היו"ר זהבה גלאון
אני מציעה להשאיר את הסוגיה הזאת כרגע, כי היא מהותית.
רחל גרשוני
הסוגיה הזאת מהותית מבחינת קונספציה, אבל זה לא ייהרג ובל יעבור.
היו"ר זהבה גלאון
נמשיך להתדיין בנושא הזה. אנחנו עוברים לחוק עצמו.
קרן ויינשל
אני מתייחסת לנוסח שנמצא בפניכם, נוסח לוועדה לקריאה ראשונה, מאת הייעוץ המשפטי לוועדה. בנוסח הזה יש הסכמות המציעה והממשלה, למעט שתי סוגיות שנדון בהן, שסטיתי מההסכמות האלה.
היו"ר מיכאל איתן
ראשית כול, אני חייב התנצלות, אבל זהבה גלאון, כך אני מבין, מילאה את מקומי, ומאחר שזהבה גלאון הרבה יותר יעילה ממני, אני חושב שרק הרווחתי מזה שאיחרתי. אם הייתי מאחר עוד קצת, יכול להיות שהייתם גם מסיימים את החקיקה.
קרן ויינשל
אני אעדכן את יושב-ראש הוועדה בדיון שהיה עד עכשיו. הצעת החוק היא הצעת חוק איסור סחר בבני אדם. היה דיון קונספטואלי לגבי חקיקה בכלל, זה יעניין את יושב-ראש הוועדה. בעיני חברת הכנסת גלאון היה מהותי מאוד וחשוב, שהתיקונים שהיא מציעה יאוגדו יחד בתור הצעת חוק איסור סחר בבני אדם, ולא יהיו תיקוני חקיקה בחוק העונשין ובחוקים אחרים. גם אני וגם נציגת הממשלה סבורות, שמבחינת הטכניקה החקיקתית, הכי טוב היה לתקן בחוק העונשין, לעשות חוק איסור סחר בבני אדם (תיקוני חקיקה), ותיקונים רלוונטיים, כי אלה דברים שנוגעים בחוקים אחרים: חוק בתי המשפט, חוק הכניסה לישראל. חברת הכנסת אומרת שזה לא אופציה מבחינתה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זאת אומרת "לא אופציה"? זה מה שהיא מציעה.
זהבה גלאון
ברשותך, כשגיבשנו את הצעת החוק אמרנו, שאנחנו לא מסתפקים בתיקון שהיה במסגרת חוק העונשין, סעיף 203(א) ושאנחנו מבקשים להרחיב את תחולת העבירה, כך שהיא תחול גם על עובדים זרים, על חקיקה, איסור סחר באיברים וכן הלאה. גיבשנו חוק מסגרת, וגיבשנו שורה של נושאים, שאנחנו רוצים להכניס לחוק הזה, כמו ייעול סדרי הדין, כמו כל המאבק הכלכלי וכן הלאה. באנו בדברים עם הממשלה, ולממשלה היו השגות על פרקים בחוק, השגות שרובן בתחום התקציבי, והתפשרנו. משכנו פרקים מתוך החוק כדי לקדם את החוק. על דבר אחד לא באנו בדברים, שהיה ברור לי שאת זה מקבלים בתור קונספט, שאנחנו מגבשים את זה במסגרת חוק כולל. פתאום עכשיו אנחנו חוזרים לכאן.
היו"ר מיכאל איתן
אתם מציעים שיהיה חוק אחד כולל.
קרן ויינשל
ההצעה שעומדת בפני הוועדה היא חוק אחד כולו. מעבר למטרה, ההגדרות והחלק העונשי, הם ברובם תיקונים בחוקים אחרים. זה עדיין יהיה בחוק אחד כולל, והסברתי את זה לחברת הכנסת. על זה היא תחשוב.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מבין על מה הוויכוח פה. את לא מציעה שנמציא חוק מיוחד.
זהבה גלאון
קודם כול, אני מציעה שנמציא חוק מיוחד.
היו"ר מיכאל איתן
כל חוק בכל תחום יהיו לו דיני ראיות שלו, דיני פרוצדורה שלו, יהיו לו עורכי-דין שיתמחו רק בחוק הזה, כי יהיו דינים שונים, ואחד לא יידע מה קורה בשני.
זהבה גלאון
לא זאת ההצעה.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שהולך לקרות, לא בגללך. אני פה שנתיים. היו לי כבר יותר חוקים יוצאים מן הכלל בכל מיני נושאים. את לבד הבאת לנו חוק שעשינו בו שינויים, היה לנו בארגוני פשיעה ובאיסור מימון טרור, ובחוק של גילה גמליאל, עשינו משהו בין הפלילי לאזרחי – אנחנו כל הזמן מציעים חוקים.
קרן ויינשל
מניעת רווחי פשע, זה גם יצור מוזר.
זהבה גלאון
אתה מכוון לדעתי. ארגוני פשיעה ואיסור מימון ארגוני טרור, זה בדיוק אותו קונספט.
היו"ר מיכאל איתן
צריך לחשוב על זה.
זהבה גלאון
אמרתי שאני לא אעכב כרגע את הדיון.
היו"ר מיכאל איתן
לפעמים את באה עם דברים, ואומרת שיש כאן עניין ייחודי, וצריך ללכת אתו בצורה ייחודית. אבל אם הולכים על כל דבר בצורה ייחודית, בסוף מאבדים את הייחודיות.
זהבה גלאון
אני לא מציעה על כל דבר, יש דברים שהם תיקון נקודתי. זה גם עניין של תפיסה בשאלה איך החברה מתייחסת אל המאבק בכל רבדיו.
היו"ר מיכאל איתן
ניכנס לגופם של דברים, ונראה בסוף מה נעשה. ביקשתי מחבר הכנסת אליעזר כהן שיעמוד בראש ועדת משנה שתאסוף את כל הצעות החוק של נפגעי העבירה ותכין פרק שייקרא נפגעי עבירה. אנחנו רוצים להזמין את שר המשפטים ושר האוצר על מנת שתהיה תוכנית חקיקה על-פי התקצוב, על מנת שנוכל להתקדם. קיבצנו את זה, אבל לא יצרנו מסגרת משפטית נפרדת.
זהבה גלאון
זה לא דומה. הבאנו את הדברים לתשומת לבך, ונמשיך בדיון.
אליעזר כהן
אדוני היושב-ראש, דבר לא סותר דבר. הגישה לרכז את הנושא היא נכונה, כי חוקים מפוזרים, וקשה לעבוד כך.
היו"ר מיכאל איתן
בהליך המשפטי יש דברים שהם אחידים לכל החוקים.
אליעזר כהן
היא לא מתנגדת לזה, את התיקונים צריך לעשות.
זהבה גלאון
נעצור בזה עכשיו, עכשיו נתקדם.
אליעזר כהן
אני מסכים איתך.
קרן ויינשל
התחלנו לדבר על החוק עצמו. הבהרתי לפני כן, שהנוסח שיש כאן הוא בהתאם להסכמות המציעה והממשלה, הוא שונה בצורה מאוד מהותית מהנוסח בכחול, שהונח, מעבר לשני דברים שכתבתי לא בהתאם להסכמות.
היו"ר מיכאל איתן
נקרא את הצעת חוק סחר בבני אדם, התשס"ה-2005, פרק א': פרשנות.

מטרה

"1. חוק זה מטרתו מלחמה בתופעת הסחר בבני אדם המהווה שעבוד חירותו ופגיעה בכבודו של אדם מתוך הכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין."

הגדרות

"2. בחוק זה –
'הסרת איברים' – נטילת איבר מאברי גופו של אדם;
''חוק העונשין' – חוק העונשין, התשל"ז-1977;
'חטיפה' – כאמור בסעיף 369 לחוק העונשין;
'חסר ישע' – כהגדרתו בסעיף 368א לחוק העונשין"
קרן ויינשל
זה מה שקורה כשזה חוק מיוחד, מפנים כל הזמן.
היו"ר מיכאל איתן
'כליאה' – כמשמעותה בסעיף 377 לחוק העונשין;
'מעשה זנות' – כמשמעותו בסעיף 201 לחוק העונשין;
'סוחר באדם' – מוכר או קונה אדם, או עושה עסקה אחרת באדם, בין שהיא בתמורה ובין שאינה בתמורה, והכול בין אם לתקופה מסוימת ובין אם לאו, בין אם בהסכמת האדם ובין אם לאו."
קרן ויינשל
את זה צריך לתקן.
זהבה גלאון
יש פה שינוי מאוד משמעותי ממה שהיה, הוא מתבקש.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה "מוכר או קונה אדם" ומה זה "עושה עסקה אחרת באדם" ומה קו ההבחנה בין עסקה שאני עושה עם חברת כוח אדם, שמספקת לי עובד לתקופה של שלוש שנים לעבודות משק בית בביתי, ואני משלם לחברה בכל חודש, לבין עסקה שאני עושה עם פלוני שמביא לי את ידידתו או את ידידו, שיעבוד אצלי במשק הבית, ואני משלם לו אותו סכום בתשלום חד-פעמי?
רחל גרשוני
כמו שהוגדר בפסיקה, סחר בתנאים לא טובים הוא עשיית עסקה קניינית בגופו של אדם, וזה מלווה בקונסטלציה של נסיבות.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה "עסקה קניינית"?
רחל גרשוני
אני אסביר לך את הקונסטלציה. כמו שאפלטון אמר: להגדיר צדק קשה, אבל כשאני רואה אי צדק, אני יודע מה זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני עושה הסכם עם בן אדם שאני משלם לו סכום כסף, תמורת זאת הוא מביא אדם אחר שיגור אצלי בצריף הדל שנמצא בפאתי החצר שלי, ויתחייב להיות שם שישה מתוך שבעה ימים בשבוע, ויהיה חייב לעבוד בכל רגע שאני אומר לו לעבוד, ולעשות כל מה שאני אגיד לו, ותמורת זה הוא יקבל כך וכך כסף. האם זה סחר או לא סחר?
רחל גרשוני
אלה תנאים לא הוגנים, אני לא חושבת שזה מגיע כדי סחר. אני אביא דוגמאות. בקטע של עיסוק בזנות, הנשים נקנות. כלומר, יש מכירות פומביות, ונשים נקנות בכסף.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה "נקנות"? בהסכם שהם כותבים, האם כתוב: אני מוכר לך?
זהבה גלאון
הם לא כותבים.
רחל גרשוני
אין הסכם.
היו"ר מיכאל איתן
הם לא כותבים, אז הם עושים הסכם בעל-פה. מה זה "אין הסכם"? יש הסכם.
רחל גרשוני
הסכם בעל-פה.
זהבה גלאון
איך תוכיח אותו?
היו"ר מיכאל איתן
יש הסכם בעל-פה בלתי חוקי, אבל הם כרתו הסכם. הם לא אמרו בהסכם שלהם, שהם קונים או מוכרים בן אדם.
סמדר בן-נתן
הם אמרו.
היו"ר מיכאל איתן
הם ניסחו את עצמם לא טוב. הם לא יגידו שהם קונים ומוכרים, הם רק יגידו שהם מעבירים שירותים. הם יעשו בדיוק הכול אותו דבר, רק שלא יהיה כתוב: אני קונה ומוכר. ביג-דיל.
רחל גרשוני
אם אדוני ייתן לי, אני אסביר את הקונסטלציה של הנסיבות. זו קונסטלציה אחת שהם קונים. אחר כך עובדים שבעה ימים בשבוע ללא הפוגה, ללא ימי מחלה, ללא שום דבר.
היו"ר מיכאל איתן
את מדברת על התנאים.
רחל גרשוני
שעבוד חובות למשל, זה מראה על קנייה ומכירה. מה זה שעבוד חובות? שעבוד חובות זה, כאשר אתה אומר לבן-אדם שאתה לא משלם לו אגורה, כי אתה משלם לו עבור הוצאות הבאתו או עבור קנייתו, והוא לא יקבל שום דבר ממך, כי אתה הבאת אותו.
היו"ר מיכאל איתן
אם אתה אומר לו: הבאתי אותך, וכעת תעבוד אצלי שנה בגלל ששילמתי עבור ההבאה שלך אלפי דולרים. האם זה בסדר? זה לא קנייה ומכירה של אדם?
רחל גרשוני
נסיבה אחת לא תספיק. יש מלא ראיות נסיבתיות שאתה צריך כדי להוכיח את הסחר: אלה התנאים, דרך ההבאה. יש קונסטלציה שלמה של נסיבות, זה מה שהפסיקה אומרת. ניסית בוועדה לנושא בעיית העובדים הזרים להבחין בין מקרה שאדם עובד בתנאים מאוד לא הוגנים – שישה ימים בשבוע, 18 שעות ומקבל שכר זעום – לבין סחר. הסחר מלווה בכך, שגם התנאים זועקים לשמים – כמו שבעה ימים שבשבוע, כמו שלילת חופשות, כמו ניתוק ממוקדי תמיכה חיצוניים, כמו שלילת פלאפונים, כמו איום באלימות. הסחר תמיד מלווה, או באלימות או באיום באלימות, או בתרמית.
קרן ויינשל
נלך למרקסיזם. ההבדל הוא בין השכירה של כוח העבודה של האדם לסחר באדם עצמו. ההגדרה הנקייה, כאשר אני לא מדברת על מה שבפסיקה, היא ההבדל בין זה שאני מוכר את כוח עבודתי, אבל לא את עצמי, לבין זה שהאדם כאדם הוא הקניין.
רחל גרשוני
כאשר אדם הופך לאובייקט בגלל התנאים בגלל ההבאה. למשל, הרבה מהאנשים האלה זרים, בארץ זרה, שזה גם מגביר את הפגיעות שלהם.
היו"ר מיכאל איתן
את אומרת כל מיני דברים, שכולם מאוד-מאוד נרגשים, אבל אני רוצה גם היגיון, לא רק רגש. אני רוצה להבין את ההגדרה, לא שכתוב לי כל מיני דברים: זה מזה, וזה מזה, וזה מזה, וזה החוק שאני כותב. נכתוב: כל מיני דברים, זה מזה, וזה מזה, וזה מזה, וזה מזה.
רחל גרשוני
זו החפצה של האדם בעסקה.
היו"ר מיכאל איתן
תכתבי, אני רוצה לראות הגדרה.
רחל גרשוני
לכן כתוב: "סוחר באדם".
היו"ר מיכאל איתן
תגידי לי מה זה נקרא "סוחר באדם". זה מה שאני שואל.
רחל גרשוני
זה מי שקונה את האדם.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מכיר אנשים שקונים אדם, ומחר בבוקר כל אחד יעשה הסכם אחר. הוא לא יכתוב: אני קונה אדם. הוא יכתוב: אני קונה את שירותיו. ביג-דיל.
רחל גרשוני
אמת המידה היא קונה את האדם, ויש ראיות נסיבתיות שמורות על כך שהוא קנה את האדם.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה שיהיה כתוב כאן, שהוא יידע מה מותר ומה אסור. תכתבי. אני רוצה להיות שומר חוק, ואני רוצה לפתוח חברה להספקת שירותי כוח אדם, אני רוצה להבין איפה קו הגבול בין מכירת בן-אדם, לבין תיווך ביחסי עבודה.
אליעזר כהן
כל חברות כוח האדם עושות את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מעסיק אותו, כי אני הסוחר. אני הצד השלישי. אני לוקח בן-אדם, מביא אותו למקום עבודה, אני רוצה לדעת מה מותר לי ומה אסור לי. אני רוצה שזה יהיה מוגדר, שכל אחד יבין ויידע.
יצחק לוי
הדבר יותר פשוט ממה שאנחנו מדברים. אדם שקונה אדם לצורך שירותי זנות.
זהבה גלאון
ממש לא.
קרן ויינשל
זה בסעיף 3.
היו"ר מיכאל איתן
היא לא מסתפקת בזה.
קרן ויינשל
ההגדרה היא לצורך סעיף 3, ששם מגדירים את העבירה, מגדירים לאיזה צורך. יש כאן בלבול מושגי בין ההגדרה לבין הדרכים שבהן מזהים אדם שונה.
יצחק לוי
אין פה קניין הגוף. קשה מאוד להגדיר את העניין של אדם אחראי לגופו. פה הכול שירותים. השאלה, איזה סוג שירותים, האם שירותי עבירה או שירותים מותרים או שירותים אסורים. אם אלה שירותים אסורים, זה אסור. זה סחר באדם.
היו"ר מיכאל איתן
יש אמנות נגד עבדות. איך הגדירו שם את העבדות?
רחל גרשוני
הם לא הגדירו עבדות, הם הגדירו סחר. יש עבדות ויש סחר.
היו"ר מיכאל איתן
אני קודם כול שואל על עבדות.
רחל גרשוני
עבדות היא התנאים, והסחר זו העסקה. זו ההבחנה. אם אתה רוצה, אדוני, אני אקרא.
זהבה גלאון
אדוני היושב-ראש, אני אגיד משפט מקדים, התיקונים האלה לחוק, בעיקר בסעיף הזה, באים לתת מענה. היה התיקון לחוק של יעל דיין בשנת 2000, והתיקון היה בעייתי מבחינת הפסיקה. היה מצב אנומלי – עד שהמשטרה עצרה. אחר כך היא כבר עצרה, ועשו את כל התהליך. באו לבית המשפט, ולקח זמן לבית המשפט לפרש את החוק, משום שהנוסח שלו היה עמום במידת מה. בסוף בית המשפט העליון בדרך כלל החליט שאומנם כך כתוב בחוק, יש לקונה או כתוב לא טוב, וקבע בשורה של פסיקות שכאשר אתה מדבר על העברת זכויות בגופו של אדם, אתה בעצם נותן מענה למה שנכתב כאן. הדברים האלה, שנכתבו כאן, שגובשו אחרי הרבה זמן, באו כדי להתאים את עצמם לאמנות הבין-לאומיות. מדינת ישראל לא אשררה את האמנות הבין-לאומיות, כי כמו שהחוק היה אצלנו, זה לא אפשר לעשות התאמה ולאשרר את האמנות הבין-לאומיות ולהיות חלק מהמדינות שנלחמות בסחר בבני אדם.


בסעיף 3, כמו שנאמר כאן, יש הפירוט, אבל כמו שזה מנוסח כאן זה בהגדרה הכוללת. עושים הבחנה: יש עבדות, אלה התנאים שבהם אדם נמצא, אבל יש את כל העשייה, את כל המעשה בין אנשים, לעתים יש סחר גם אם אתה לא מוכיח את יסוד התמורה.
היו"ר מיכאל איתן
עוד לא הגענו לזה.
זהבה גלאון
זה חלק מההגדרה. ההגדרה מאפשרת את הגישה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
יש שורה של עבירות בדיני העונשין. מה שאומר חבר הכנסת לוי, אם אני מבין נכון, שיש שורה של עבירות. מה שאנחנו עושים, שאנחנו רוצים לתת עונשים למי שמתווך לצורך ביצוע העבירות האלה ועושה עסקאות, על מנת לקדם את העבירות האלה.
רחל גרשוני
יש משהו בדברים האלה. אני משחזרת את האמנות הבין-לאומיות, ויש להן שלושה נדבכים בהגדרה: נדבך אחד זה המעשה, שזה מגייס, מקבל, מעביר וכן הלאה לאיזו מטרה. ואז יש שורה של מטרות אסורות, שזה כולל עבדות, עיסוק בזנות, ניצול מיני וכן הלאה, ואז כתוב: תוך שימוש באלימות או בתרמית ודברים כאלה. אלה שלושה נדבכים.
פה יש לנו שני נדבכים
יש סוחר, שזה המעשה. עשיתי עסקה אחרת, מכרתי, קניתי וכן הלאה, ולמטרות האלה שכולן אסורות.
אליעזר כהן
אתה צודק, חברת הכנסת גלאון צודקת וחבר הכנסת לוי צודק, כל אחד מכם השלים קטע. אנחנו מדברים על שני קצוות: קצה אחד, שהיום הופך להיות מקצוע אדיר, יש חברות בארצות-הברית שמממנות בעלי תפקידים ברבע מיליון דולר בחודש. זו העסקת כוח אדם סופר מקצועית. זה הקצה האחד. הקצה השני זה, אלה שמבריחים את הפרוצות מאוקראינה בבאגאז'ים של המרצדסים דרך מדבר סיני. אנחנו מדברים על שירותי העסקה, וחבר כנסת לוי כמעט הגדיר את זה, ואתה בצדק טוען שההגדרות צריכות להשתפר. אנחנו מדברים על העסקת האנשים, אם בתחום החוק ואם מחוץ לחוק. לדעתי, זה הפער.
היו"ר מיכאל איתן
אם יש עבירות, ואדם מסייע לקיים ולקדם מעשה עבירה, זאת כבר עבירה לכשעצמה.
אליעזר כהן
זה עובר לסחר בבני אדם, זאת אומרת, עבדות.
היו"ר מיכאל איתן
זה חלק מהעבירה. אם היום יש עבירה של גניבה, ואני עוזר לך לגנוב, אני כבר מבצע עבירה בהקשר להגדרה של עבירת גניבה. אם מחר אני אספק לך כוח-אדם לביצוע גניבות, אני כבר מסייע לעבירה. זה לא משנה אם קיבלתי כסף, לא קיבלתי כסף, אני כבר מבצע. מה שאני מנסה להבין, האם אנחנו מייצרים עבירות חדשות, או שאנחנו לוקחים מה שהיה יכול להיחשב כעבירות סיוע, והופכים את זה למשהו יותר חזק ומודגש, מתוך רצון להילחם בתופעה?
אליעזר כהן
היא מדברת על העסקת אנשים מראש, ובמתכוון, מחוץ למסגרת החוק.
היו"ר מיכאל איתן
אם אני מארגן היום משלוחי זונות מבלרוס ומעביר אותן אליך, אני כבר שותף לדבר עבירה, בלי שיהיה חוק.
רחל גרשוני
מה העבירה פה?
היו"ר מיכאל איתן
אני מסייע לו.
קארין מרידור
זה רשום ב-3(ב).
יצחק לוי
עניין המסחר חייב להיות קשור לכל הנסיבות. זאת אומרת, המסחר באדם יכול להיות כשר דרך כוח-אדם. מה זה נקרא "מסחר באדם"? אתה מעביר אדם לרשותו של מישהו לזמן מסוים וכן הלאה . אלא שאני לא רוצה שזה יהיה סתם מסייע לדבר עבירה, אלא אני רוצה לקבוע פה עבירה מיוחדת וחמורה. זה העניין. הרי הייתי יכול להגיד שהכול סיוע לדבר עבירה – מי שלוקח אישה ומוכר אותה לצורך ניצול מיני זה סיוע לעבירה, מי שלוקח אדם ומוכר אותו בשביל לגנוב זה סיוע לעבירה. לכן, העניין של המסחר חייב להיות מוגדר כעבירה בפני עצמה, אבל חייב להיות קשור לעבירות.

אם אני לוקח וקונה רופא שיניים במיליון דולר, ואני אומר לו שהוא עובד שנה בחינם ומרפא אנשים, האם זו עבירה של סחר באדם?
זהבה גלאון
לא.
אליעזר כהן
אם הוא בן ערובה שלך, אתה לא יכול.
יצחק לוי
הוא בן ערובה שלי, הוא יושב אצלי במחסן, אני סוגר אותו, יש פה כליאה, כל יום מ-08:00 עד 20:00 הוא הולך לעבוד בנתיבות, לרפא שיניים. יגידו לי: איזה פילנטרופ, משהו לא רגיל, השקיע מיליון שקלים לתקן שיניים של כל העיר, זה משהו לא רגיל, אבל קניתי בן אדם. עשיתי חוזה ולקחתי אותו, והוא מכר את עצמו לי. עבירת הסחר באדם צריכה להיות עבירה בפני עצמה, אבל היא לא יכולה להיות מנותקת מהמטרה ומהדרך.
קרן ויינשל
שים לב לסעיף 3.
יצחק לוי
רוצים ליצור פה עבירה בפני עצמה, לא רק סיוע. העבירה חייבת להיות קשורה במטרה. זה צריך להיות מושלך להגדרה.
היו"ר מיכאל איתן
מעשה זנות – זה נכון. עבודת כפייה – האם יש איסור בעבודת כפייה בחוק הפלילי?
רחל גרשוני
כן, בסעיף 376.
היו"ר מיכאל איתן
הסרת איברים.
רחל גרשוני
יש חוק רגולטורי של משרד הבריאות. זו עבירה כאשר אין היתר מטעם משרד הבריאות.
היו"ר מיכאל איתן
חטיפה – עבירה. כליאה – עבירה. הולדת ילד.
קרן ויינשל
זה נטילתו.
רחל גרשוני
זה נגד חוק אימוץ ילדים, ודברים כאלה.
היו"ר מיכאל איתן
זה חלש.
זהבה גלאון
זו עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
זו עבירה פלילית?
רחל גרשוני
אם אישה יולדת ילד כדי לתת אותו למישהו אחר בלי אישור של שירותי הרווחה, ומוכרת את הילד, זו עבירה.
יצחק לוי
מה זה יולדת ילד? זה מוכרת ילד.
קרן ויינשל
זה לא שהאימא מוכרת, מוכרים את האימא.
רחל גרשוני
היה קייס אחד פה בארץ.
היו"ר מיכאל איתן
מה העבירה?
יצחק לוי
זו עבירה חמורה מאוד, זה כמו סחר בילדים. המדינה לא מרשה להעביר ילדים מאדם לאדם ללא שהחוקים- - -
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת לוי, זה לא מה שכתוב פה.
רחל גרשוני
נדמה לי שיש גם בחוק העונשין.
קרן ויינשל
להעביר ילד תמורת כסף זו עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
על (7) אפשר לוותר בינתיים.
זהבה גלאון
לא. יש חוק של חנן פורת, שהוא עשה בזמנו, על איסור פרסום תועבה, עכשיו בבית המשפט השלום, השופט בארי, הרשיע על פי הסעיף הזה בחוק, אז אתה רוצה להוציא את זה? זה חלק מהמאבק שלנו.
רחל גרשוני
זה פרסום שירותי זנות, זה דבר אחר.
היו"ר מיכאל איתן
לא הגישו על פרסום תועבה שום כתב אישום, אני לא יודע אם הגישו אי פעם.
רחל גרשוני
שוקלים לעשות זאת.
היו"ר מיכאל איתן
יש הצעת חוק שלי כאן בוועדה, שמחכה.
זהבה גלאון
תצרף אותה בהזדמנות חגיגית זו. זה חלק מהקונספט.
אליעזר כהן
אני מבקש לקרוא נוסח שלי להגדרה לסחר בבני אדם: כל העושה עסקה באדם, בהעסקתו, ומפעילו מחוץ למסגרת החוק.
יצחק לוי
אם שכרת אדם לכתוב מזוזות מזויפות, זה גם כן נקרא "סחר באדם"?
היו"ר מיכאל איתן
זה רחב מדי. תכתבו: מסירת קטין לאחזקה בתמורה.
רחל גרשוני
לא, זה עסקה בגוף האישה. זה לא הערך המוגן בדיוק, אבל זה אסור מבחינות אחרות. כאן אתה אוסר את הסחר באישה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבין. תכתבי: איסור סחר באישה.
יצחק לוי
זה לא אישה, זה אדם. מה אם איש?
זהבה גלאון
אין איש בהיריון.
יצחק לוי
איש יכול להיות מנוצל מינית.
היו"ר מיכאל איתן
מקובל עלי במאה אחוז, שניקח קבוצות של עבירות, שקשורות במצבים שאנחנו ערים להם, שמתפתחים בחברה, שבהם משתמשים בבני אדם למטרות שונות, ואנחנו רוצים להתייחס למי שמסייע לביצוע המטרות האלה בדרך של מסחר, העברה, תרומה. אני לא בטוח שכאן עניין הסחר הוא מרכזי. אם אדם עשה את זה ללא תמורה, הוא ייצא פטור.
רחל גרשוני
כתוב: בין בתמורה ובין אם לא.
היו"ר מיכאל איתן
אם זה לא בתמורה, זה גם לא סחר.
זהבה גלאון
יש על זה מחלוקת. בית המשפט התייחס לזה 80 פעם.
היו"ר מיכאל איתן
קודם כול אנחנו רוצים להחליט מה אנחנו רוצים לעשות. יש עבירות ודברים שאסור לעשות. אני לא מייצר היום דברים חדשים שאסור לעשות. מי שיתווך בעסקאות, שבהן מעבירים אדם לצורך הביצוע, הוא מבצע את העבירה שאנחנו מציגים עכשיו. צריך להתחיל מהעבירות הקיימות בחוק העונשין.
יצחק לוי
אנחנו צריכים להתרכז בקבוצות עבירות, לא בכל העבירות.
היו"ר מיכאל איתן
הגישה של חבר הכנסת כהן מרחיבה מדי.
אליעזר כהן
אני מקבל את ההערה שזה רחב, אבל זה הכיוון.
זהבה גלאון
יש אנשים שעוסקים בזה ביום-יום, צריך לשמוע אותם.
סמדר בן-נתן
יש פה בעיה קונספטואלית עם הגבלה של איסור הסחר רק על סחר לצורכי מה שממילא עבירה, כמו שהצעת כרגע. למשל זנות, שמכאן צמח העניין של סחר, הזנות עצמה אינה עבירה, רק הסרסרות לזנות והשידול לזנות. זאת אומרת, זנות עצמה אינה עבירה. למרות זאת, הסחר לצורכי זנות הוא כן עבירה, כי עושים קרימינליזציה.
היו"ר מיכאל איתן
הסרסרות היא בדיוק העבירה שאנחנו דנים בה, שאתם מייצרים עכשיו. מה שאנחנו עכשיו עושים זה סרסרות להסרת איברים, סרסרות לחטיפה וסרסרות לכליאה.
סמדר בן-נתן
השאלה היא, האם אין הצדקה לאסור על עצם הסחר בבני אדם, גם כאשר השימוש לאחר מכן הוא לא בהכרח עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יכול ללכת אתך לשם, כי אני לא יודע להגדיר.
סמדר בן-נתן
זה מה שעושה חוק העונשין היום.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת כהן, למשל, הציע הצעה הגדרה מצוינת, היא מאוד ברורה. רק שאני לא יכול ללכת אתה, אני מפחד, כי היא רחבה מדי, אבל היא עושה שכל. היא אומרת שכל מעשה של תיווך בבני אדם לצורך ביצוע עבירה הוא יהיה העבירה שלי. זה רחב מדי.
סמדר בן-נתן
ההבדל בין שכירת שירותים של אדם לבין סחר באדם הוא, שהאדם שסוחרים בו הופך לרכוש של מי שקונה אותו.
יצחק לוי
זה גורם של נטילת חירות.
סמדר בן-נתן
אם אותו אדם רוצה לצאת מחזקת מי שקנה אותו, הוא צריך לקנות את חירותו. מה ההבדל? למעביד יש שליטה מוגבלת על העובד שלו, על כל תחומי החיים של העובד שלו. הוא קנה שליטה בזמן העבודה של העובד. מי שקונה בן אדם, קונה שליטה מוחלטת על אותו אדם בכל תחומי החיים שלו – על חופש התנועה שלו, על מה שהוא עושה, על מה שהוא אוכל. זה הופך אדם לרכוש, וזה הלב של עבירת הסחר, ואת זה צריך למצוא איך להגדיר.
יצחק לוי
העניין הזה מאוד לא ברור, כי אני יכול להביא אדם לצורך עבירה, אבל נוטל חירותו באופן חלקי, זמני, שמונה שעות ביום, ושאר הזמן הוא פנוי. אתם מדברים על מקרה של לקיחת אדם ונטילת חירותו, אז נגדיר את זה כך.
סמדר בן-נתן
זה ההבדל בין עובד לעבד.
יצחק לוי
כל מה שלא נטילת חירות, לא ייכנס פה.
היו"ר מיכאל איתן
המשפט שאמרת: נטילת חירות. אני מבטיח לך שאם עכשיו תשכור אותנו, וכל אחד יכתוב על פתק מה זה נטילת חירות, תקבל 70 גרסאות שונות, לא כמו בתרגום השבעים.
יצחק לוי
יש לך שופטים.
היו"ר מיכאל איתן
שופט לא יודע מה זה נטילת חירות.
יצחק לוי
הוא לא יודע מה זה נטילת חירות.
היו"ר מיכאל איתן
אם אני נוטל חירות מאדם לשעתיים, וכל היום הוא חופשי, שעתיים הוא חייב לשבת בתוך המקרר, למיין סחורה ואסור לו לצאת, האם נטלתי את חירותו?
יצחק לוי
לנטילת חירות יש שני אלמנטים: האחד, אם אפשר להתיר את החוזה בנקל, אם אתה יכול לחזור בך. כלומר, אני עובד במקרר כמה שעות שאתה רוצה, אבל אם נמאס לי או שאני לא יכול יותר, אני יכול ללכת. השני, במה אני קונה את חירותי? גם אם זה שעה ביום, ו-23 שעות ביום, אבל לשעה ביום אני משועבד אליך לשנה, לשנתיים או לשלוש, ולא יכול לצאת, ובשעה הזאת אני משועבד לכל רצונותיך, זאת נטילת חירות.
היו"ר מיכאל איתן
אם התחייבתי לכך שאני אהיה שם שעה ביום?
יצחק לוי
בחוזה ההתחייבות צריכה להיות גם דרך של התרת חוזה.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שהם עושים עם המסכנות האלה. הם אומרים להן: את יכולה להשתחרר, אבל תביאי לי 10,000 דולר.
יצחק לוי
זה צריך להיות דבר סביר.
היו"ר מיכאל איתן
הוא יגיד: עלה לי להביא אותך 30,000 דולר, תביאי לי חזרה 30,000 דולר.
יואב תלם
שיתבעו על החוב שלה בבית משפט, שלא ינעלו אותה.
היו"ר מיכאל איתן
הנעילה עצמה היא עבירה בכל מקרה.
זהבה גלאון
העניין של שלילת החירות, הטוטליות והשעבוד, זה הדגש המרכזי. אנחנו מכירים מה קורה כאן – הוא קונה אותה ב-10,000 דולר, הוא לא אומר לה: הבאתי אותך ב-10,000 דולר, את רוצה, תפדי את עצמך. אין מצב, כמו שאומרים בעברית.
היו"ר מיכאל איתן
כך אומרים להם.
זהבה גלאון
אין, יש לי חדשות בשבילך.
היו"ר מיכאל איתן
מציבים להם רף שהם לא יכולים לעמוד בו.
יצחק לוי
זה לא שווה כלום, כי היא לא קיבלה את ה-10,000 דולר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא משנה. הוא אומר לה: גברת, שילמתי עלייך 20,000 דולר, תביאי לי 30,000 דולר.
יצחק לוי
למי שילמת? לגנב, לסוחר עבדים?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מצדיק אותו, רק שכך זה בפרקטיקה.
זהבה גלאון
זה לא קיים בפרקטיקה, אתה לא בעניינים. לך זה נשמע הגיוני שזה מה שהוא אומר, ועכשיו היא רק תחזיר את הכסף, היא תמצא אותו, תביא ותלך. זה לא כך. הוא מביא אותה ואומר: שילמתי עבורך 10,000 דולר, תתחילי לעבוד עד שתצליחי לפדות את עצמך. בינתיים הוא לוקח לה את הדרכון, הוא כולא אותה, אין לה חופש תנועה, אין לה חופש מעבר, ואז היא מתחילה להרוויח. נניח שהוא מקבל על כל קליינט 200 שקלים, הוא נותן לה 20 שקלים. אין סיכוי שהיא תפדה את עצמה, זה לא שהוא אומר לה: הבאתי אותך לפה, לארץ הקודש, את רואה שמש, עצים, פרחים פורחים, תביאי כסף מאיזה קרוב משפחה. זו בכלל לא הסיטואציה. הוא לא מאפשר לה את חופש התנועה, את חופש המעבר, הוא לא מאפשר לה לצאת, הוא לא מאפשר לה ללכת לרופא פרטי.
היו"ר מיכאל איתן
אלה, הכול, עבירות.
רחל גרשוני
הוא רוצה את הרווחים שלה, הוא לא ייתן לה לפדות את עצמה.
זהבה גלאון
השעבוד הוא טוטלי, וזה מה שהופך אותה לעבד, וזה מה שהופך אותה לקניין, וזה מה שהופך אותה לרכוש. ולכן אנחנו מתמקדים כאן בסחר, אנחנו קוראים לזה "סחר", ולא רק "כליאה", "חטיפה" וכן הלאה.
רחל גרשוני
אני אקרא את ההגדרה של האמנה לעבדות: עבד – אדם שאחר מפעיל עליו סמכויות הנלוות ככלל לזכות הקניין.
אליעזר כהן
האם זה לא רחב מדי?
רחל גרשוני
הכול רחב מדי. זה כמו הסדר כובל. הסדר כובל הוא אחד המושגים שמוגדרים הכי רחב שאפשר, כי הגדירו תוצאתית, וזה כל הסכם שפוגע בתחרות. אם זה לא מעורפל, אני לא יודעת מה זה מעורפל. כאן הנקודה היפה היא, שמפנים לזכות הקניין. כל דבר שאדם מפעיל עליו סמכויות הנלוות ככלל להפעלת זכות הקניין. זה מגדיר את ההחפצה, את שלילת החירות – אני מתייחסת לאדם כמו עיפרון, אני מתייחסת לאדם כמו מחשב, כזכויות הנלוות לזכות הקניין. בכל מקרה סחר, צדקת בהחלט, יצחק לוי, לא נותנים לבן אדם לסגת. גם במקרה היחיד שראיתי פה בארץ של הסרת איברים, לא נתנו לאדם לסגת. במקרה של עורכת-הדין עליזה כהן, שסחרה בנשים כדי שילדו ילדים לבעלים ישראלים, שרצו לחזור בהן, לא נתנו להן לחזור בהן. זה אחד מהסממנים הכי מובהקים.
זהבה גלאון
אין אפשרות לנסיגה, אין אפשרות לשיפור התנאים, יש רק הרעת תנאים והרעת תנאים, וזו המציאות.
יואב תלם
בית המשפט בעצמו הרחיב את ההגדרה למנהג בעלות. הוא לא צריך לראות כמה כסף ושהכסף עובר.
סמדר בן-נתן
אדם שנוהגים בו מנהג בעלות, הוא אדם שקנו אותו.
היו"ר מיכאל איתן
האם יש חוקים דומים במקומות אחרים?
קרן ויינשל
יש, בעיקר באמנות.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל על חוקים של מדינות.
קרן ויינשל
ראיתי על עבדות.
רחל גרשוני
לפי מה שראיתי, הם מאמצים את האמנה, משום שאין דבר טוב מזה.
היו"ר מיכאל איתן
האם יש חוק מקביל?
שושנה שטראוס
חשוב מאוד, שמתווך כוח-אדם, או חברת מנפאואר, שעושים עסקה רגילה, לא ייחשבו לעוברי עבירה. חשוב שההגדרה תהיה מדויקת. פה יש שני האלמנטים. אפילו אם מישהו ירצה לפרש שכל תיווך בכוח-אדם זו עסקה באדם, שלא זאת הכוונה, בכל אופן הוא יצטרך להגיע לסעיף 3 ולראות אם יש פה עבודה בכפייה. אם אני חברת מנפאואר, שלחתי מזכירה, זה לא היה עבודה בכפייה, לא נכנסתי לעבירה.
זהבה גלאון
אני רוצה ליידע את יושב-ראש הוועדה, שמדינות אימצו את החקיקה הישראלית, שלא היתה מושלמת.
היו"ר מיכאל איתן
לישיבה הבאה אני מבקש לנסות ולאתר חוקים דומים, לא הגדרות- - -
קרן ויינשל
חוקים ואמנות?
היו"ר מיכאל איתן
לא אמנות, חוקים במדינות, שמקבילים לנושא שבו אנחנו עוסקים. אני רוצה לדעת איך הדבר הזה מטופל במדינות אחרות. אני מציע שנתקדם בלי לסכם שום דבר.
יצחק לוי
אנחנו צריכים להפריד, בהגדרה של הסכמה ואי הסכמה. אלה שני דברים שונים.
זהבה גלאון
זה דיון נפרד. אין דבר כזה שנקרא הסכמה.
יצחק לוי
בהגדרה המוצגת בפנינו כתוב: "בין אם בהסכמת האדם ובין אם לאו". קונספטואלית צריך להפריד. ללא הסכמה, אין אפשרות. ללא הסכמה זה גם לא קשור לסעיף 3. אתה לא יכול לקחת אדם ללא הסכמה גם כדי לעשות דברים אחרים. אין אפשרות לקחת אדם ולשעבד אותו ללא הסכמתו. בהסכמה, אנחנו מדברים כרגע מה זה הסכמה, בהסכמה זה יכול להיות רק אם הוא יכול להתיר את החוזה, רק אם אין נטילת חירות וכן הלאה.
אליעזר כהן
להביא פועל בניין רומני לעבוד בישראל זה באחריות מנפאואר, אבל כאשר לקחנו את הדרכון של אדם כדי להחזיק אותו כבן ערובה, ונשלם לו רק בסוף החודש, זו עבדות, השפלה ונטילת החופש.
היו"ר מיכאל איתן
1,000 פעמים, כשהלכתי לקחת כל מיני דברים אמרו לי להפקיד את התעודה, וכשאני אחזור אני אקבל אותה.
אליעזר כהן
אתה לא מדבר על אנשי ביטחון במשרד ראש הממשלה כשאתה נכנס.
היו"ר מיכאל איתן
אתה יכול להגיד שזאת עבירה, אבל להפוך אותה לסחר בבני אדם?
יצחק לוי
ברוסיה מפקידים את הדרכון במלון.
קרן ויינשל
גם בגוואטמלה מפקידים.
זהבה גלאון
שוללים את החירות שלך בגלל זה?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בעד שלילת החירות?
זהבה גלאון
אנחנו נגד שלילת חירות.
אליעזר כהן
אל תגיד שכאשר אתה לוקח לו את הדרכון אתה לא הופך אותו לבן ערובה. זו בדיוק נטילת החופש.
היו"ר מיכאל איתן
יש גם מצבים שאולי אתה לא עושה ממנו בן ערובה, ואתה לוקח דרכון. כאשר אתה רואה לנגד עיניך את המקרה הרע, זה בסדר, אבל אתה לא יכול לחוקק חוק, שאחר כך גם יכול לכלול מקרים טובים בפנים ולהגביל בני אדם.
יצחק לוי
למשל, כשתייר שהולך לבית מלון, ובית המלון לוקח ממנו את הדרכון.
אליעזר כהן
מלונות באמריקה לוקחים ממך את הקרדיט קארד.
היו"ר מיכאל איתן
הלכתי לשוק בצלאל, לקחתי עובד לשבוע ימים, אמרתי לו לנסוע לאילת שיעשה לי עבודה. לקחתי ממנו את הדרכון, ואמרתי, בסוף השבוע, שהוא יבוא וייקח. אני מפחד שהוא יברח לחוץ-לארץ. נתתי לו ציוד, נתתי לו אוטו, נתתי לו הכול.
זהבה גלאון
אסור היה לך לקחת ממנו את הדרכון. האם אתה יודע את זה, יושב-ראש ועדת החוקה? אסור לך, כי החוק אוסר את זה. מי שם אותך לקחת ממנו את הדרכון?
היו"ר מיכאל איתן
למה זה לא כדין? אם הוא מפקיד את זה אצלי, אני לא מעכב אותו.
זהבה גלאון
ברגע שאתה מפקיע ממנו את הדרכון, ואתה מתנה את זה בזה שיחזור, זה אסור.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מעכב אותו. אני מבקש ממנו להשאיר אצלי את הדרכון. הוא נוסע, הוא יחזור, הוא יבקש את הדרכון, הוא יקבל אותו.
יצחק לוי
יש הבדל בין בהסכמה לבין ללא הסכמה. יכול להיות שהוא רוצה את הרכב לשבוע, והוא רוצה לעבוד, והתנאי שלי שישאיר אצלי את הדרכון. אם לא, אני לא נותן לו את הרכב. אם הוא רוצה, מחר הוא יחזור, יקבל את הדרכון. גם בחברות להשכרת רכב עושים את זה.
זהבה גלאון
לא נכון, מבקשים תעודה מזהה.
יצחק לוי
תעודה מזהה, תעודת זהות, כרטיס אשראי, כל דבר.
סמדר בן-נתן
תקחו ממנו צ'ק ביטחון, צ'ק בנקאי.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו כאן בכנסת, קורה משהו, ישר אנחנו רצים ומסתערים על העניין כדי למנוע אותו, אבל אנחנו שוכחים שלפעמים אנחנו עושים דברים לא הגיוניים בנסיבות אחרות. למה אסור לי לשלול, כמכשיר חברתי, שבני אדם משתמשים בו, החזקת דרכון של אדם, כשאדם מסכים, ואני מפקיד בידו עבודה, ואני רוצה לראות אותו, ואני לא רוצה שהוא יברח לחוץ לארץ. מה פסול בזה? למה אסור לי?
סמדר בן-נתן
נניח וקורה לך משהו, ושלא ברצונך אתה לא מצליח להחזיר לו את הדרכון, כסף או משהו כזה, זה בסדר, אבל אם הוא נשאר בארץ בלי דרכון, הוא חסר סטטוס, הוא לא יכול לצאת מפה, הוא לא יכול לקבל זכויות- - -
היו"ר מיכאל איתן
זה בדיוק מה שאני רוצה, שהוא לא ייצא מפה. הוא מסכים, והוא אומר לי שהוא מסכים.
אליעזר כהן
בזכויות כבוד האדם אנחנו מדברים על הרשות לצאת מהארץ, להיכנס לארץ.
נעמי לבנקרון
אלפי סוחרי אדם לא טועים. אם בכל העולם, סוחרי אדם, גם בתחום של סחר לנשים בזנות וגם למטרות אחרות, משתמשים בשיטה של נטילת דרכון, יש פה משהו.
היו"ר מיכאל איתן
יש גם מקרים אחרים. אם במקרים האלה משתמשים במפתח, נגיד שלאף אחד אסור יותר להשתמש במפתח? אתם מסתכלים על זה, ובשם העניין הזה אתם שוכחים את כל העולם. צריך לחשוב יותר רחב.
רוני אלוני
נתת לו משהו בתמורה, שרצית שהוא יחזיר, מה הוא נתן לך בתמורה לזה שהוא לקח את הדרכון?
היו"ר מיכאל איתן
זה לא שאני לא רוצה לטפל בבעיה, אני רק לא רוצה לטפל בבעיה הזאת בחקיקה לא הגיונית ומרחיבה. עזוב אותה לרגע אחד. אני אומר, וחבר הכנסת לוי אמר את זה שלוש פעמים, העניין של הדרכון כדוגמה. כשאני מפקיד אצל מישהו דרכון ואומר לו: אני אחזור ואקח ממך את הדרכון, האדם לוקח. הוא לא עושה עבירה, ואני לא עושה עבירה, ואני לא רוצה בחיים, שזאת תהיה עבירה. מה אני כן רוצה? כשאני חוזר ואני אומר: תן לי את הדרכון, ועכשיו הוא לא נותן, אז זו הופכת להיות עבירה. לפני כן, למה לא? אלה פעולות שבני אדם משתמשים בהן. אתם מגבילים מיליון אנשים חופשיים כדי לטפל בעבריין אחד. אתם שוללים זכויות של בני-אדם לעשות סידור חברתי. סידור חברתי שאומר: אני מפקיד, אני אחזור, הוא ייתן חזרה.
רחל גרשוני
זו לא אחת מהמטרות.
זהבה גלאון
אני רוצה לנסות ולהתייחס לעניין שהעלית מזווית אחרת, ואז לתת תשובה לחבר הכנסת לוי בעניין הרצון החופשי. אין ספק שיש אנשים, למשל כמוך, או עוד עשרות אנשים תמימים ובעלי כוונות טובות, שעושים את זה מכוונות טובות, שרוצים לוודא, לצורך עניין הדוגמה שהבאת, שהאדם נוסע וחוזר, והוא עושה את העבודה שהטלת עליו והוא לא בורח. אתה שואל: איך אני מגן על עצמי? זאת אחת הדרכים. הטעות כאן היא לא להתייחס למה שקורה סביבנו.
היו"ר מיכאל איתן
יש גם אנשים תמימים, מה לעשות.
זהבה גלאון
אני רוצה לדבר על מה שיש סביבנו, לא רק אנשים תמימים. יכול להיות, עד לפני עשר שנים, שאם היית אומר דבר כזה, לא היה לי פקפוק. הייתי אומר שזה נשמע סביר, זה נשמע הגיוני. הוא רוצה לוודא שהוא נותן לו כסף, נותן לו אוטו וכן הלאה. בינתיים התוודענו לזה שיש הרבה אנשים לא תמימים, ושיש כאן מאות אלפי אנשים, כ-200,000-300,000 בני אדם, ששוללים את החירות שלהם באופן הזה. התפתחה כאן תעשייה ש"מייבאת" לכאן אנשים על מנת לסחור בהם. איך אתה מחזיק אותם? איך אתה הופך אותם לבני ערובה שלך? על-ידי זה שאתה לוקח להם את הדרכון. אני לא צריכה להסביר מה המשמעות של דרכון. ברגע שאתה רואה שיש כאן תופעה חברתית, ואתה רוצה להתריע כלפיה, ואתה רוצה למנוע שהדברים האלה יקרו, לא על-ידי אותם אנשים תמימים, אתה בא למקד את זה בדבר הכי מהותי, והדבר הכי מהותי זה הדרכון. אם אתה אדם תמים, או תמים למחצה, שרוצה לוודא שאדם שאתה רוצה להעסיק לא יברח, יש עוד דרכים לעשות את זה. העניין של הדרכון הוא מהותי, זה חלק מאותה תפיסה שאנחנו מדברים עליה כאן, של שלילת חירות והפיכתו של אדם לבן ערובה. זאת דרך להפיכתו לבן ערובה. אתה מתמודד עם תופעות חברתיות.
היו"ר מיכאל איתן
מה לעשות, יש לנו חילוקי דעות. טענתי היא שאדם שמפקיד בידי חברו דרכון מרצונו, במסגרת הסכם ביניהם, זו לא יכולה להיות עבירה. זו לא יכולה להיות עבירה בשום פנים ואופן. זה לא הגיוני שיעשו מזה עבירה. זאת התערבות לא הוגנת של המדינה ביחסים בין בני-אדם. זו בעיה כשאני אומר: תן לי חזרה את הדרכון, והוא אומר לי שהוא לא רוצה. אז אני אומר לו: אדוני, אין לך זכות להגיד לא רוצה, אתה חייב להחזיר. הוא אפילו חייב לך מיליון שקלים, לא משנה, אתה תיתן לו. זה לא תנאי. את יכולה להגיד לי: אתה לא יכול לעכב לו את הדרכון, אפילו שיש לך תביעה צודקת של מיליון דולר נגדו. הוא בא וביקש את הדרכון, אתה חייב לתת לו מיד. אתה חייב לו מיליון דולר, תגיש נגדו תביעה, אבל כל זמן שהוא הסכים, הבן אדם השני אומר: אני מחזיק את הדרכון, נתתי לו מיליון דולר. למה אני מחזיק את הדרכון? הוא מסכים. ברגע שהוא לא ירצה, אני אלך לבית המשפט ואני אטיל עליו צו עיכוב.
סמדר בן-נתן
אתה צודק, וכך החוק קובע. יש עבירה שנקראת "עיכוב דרכון" ולא נטילת דרכון. העבירה אומרת: "המעכב תחת ידו שלא כדין דרכון תעודת מסע וכן הלאה."
היו"ר מיכאל איתן
לזה אני מסכים.
סמדר בן-נתן
אם כך, פתרנו את העניין.
היו"ר מיכאל איתן
זהבה גלאון רוצה שהוא לא יוכל להפקיד, גם ברצון.
רחל גרשוני
היא לא אמרה את זה.
זהבה גלאון
אני רוצה לדבר על כל סוגיית ההסכמה. אחד הדברים שהבנו, והדבר הזה קיבל גושפנקא במהלך השנים גם בבית המשפט, ויש לי כאן ציטוט, שאני תכף אקרא בפניכם, שאין בכלל דבר כזה, בתפיסה או בגישה כלפי הקורבנות, שנקרא רצון חופשי. הרבה פעמים אנשים אמרו לנו: הם ידעו למה הם באו, הם באו מרצונם. 99% מהנשים שהגיעו לארץ ידעו שהן יבואו לעסוק בזנות. אמרנו שהן לא שיוו בנפשן לאלה תנאים הן ייקלעו. זה שהן ידעו שהן באות לעסוק בזנות, זה נכון. מה זה רצון חופשי? הן באות מתוך מצוקה כלכלית איומה. זו תופעה כלל עולמית.
היו"ר מיכאל איתן
באה אישה ואומרת: אני רוצה לעסוק בזנות, תביאו אותי לישראל. תופסים את הבן-אדם, הוא סרסור לכל דבר ועניין. יש עבירה בחוק. זו פעולה אסורה מיום שיש חוק פלילי, מיום שיש דיני עונשין.
יואב תלם
הוא רק מכר אותה לזנות.
היו"ר מיכאל איתן
זה סרסרות.
יצחק לוי
לגבי עבירת הסחר, שאנחנו צריכים לתבוע כאן, יש הבדל בין הסכמה ללא הסכמה. לא הסכמה זה גם בדברים מותרים, לא רק בדברים אסורים. אי אפשר למכור אדם ללא הסכמתו, גם בשביל לעשות פילנתרופיה.
יואב תלם
אדם לא יכול למכור את עצמו לעבדות. יש כמה דברים שלא נותנים לאדם לעשות גם מרצונו.
יצחק לוי
לכן צריך להסיר את העניין של ללא הסכמה.
זהבה גלאון
בפסק-דין ראובנוב יש משפט שאומר בית-המשפט: "העיסוק בזנות, גם אם נעשהו כתוצאה לכאורה של בחירה, משקף הוא למעשה תופעה שבה נשים ,בוחרות' בעיסוק זה כנראה כתוצאה ממצוקה כלכלית ואחרת. אין מדובר למעשה בבחירה חופשית של מקצוע כשם שנבחרים סוגים אחרים של עיסוק". מדובר כנראה בבחירה שהיא פועל יוצא של מצוקה והיעדר אפשרות אחרת להתפרנס. למעשה, ניתן לראות את הבחירה כבחירה מאונס. כפועל יוצא מכך ראה המחוקק חובה להגדיר כעבירות את כל אותם מעשים שעניינם ניצול המצוקה של האישה העוסקת בזנות, ראה בית-המשפט העליון וכן הלאה.
יצחק לוי
זה נכתב בבית-המשפט העליון או המחוזי?
רחל גרשוני
העליון. לצורך 203א, בית-המשפט העליון קבע כמה פעמים שהסכמת האישה לא רלוונטית.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה 203א?
רחל גרשוני
סחר בבני אדם לעיסוק בזנות. זו העבירה הקיימת כבר היום. "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך למכירה או לקניה- - -".
היו"ר מיכאל איתן
כאן כתוב: "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך למכירה או לקניה כאמור, דינו - מאסר שש עשרה שנים." לא כתוב כאן בכלל אם זה מרצון או לא מרצון.
רחל גרשוני
הפסיקה פירשה את זה.
יצחק לוי
גם אם זה לא לזנות, לא מרצון, זו עבירה. אי אפשר לכתוב פה בהגדרה "בין אם בהסכמת האדם ובין אם לאו".
קרן ויינשל
אתה חושב שאדם יכול למכור את עצמו מרצון למשהו? כמו שמוכרים במשפט העברי, אתה מתכוון?
יצחק לוי
אדם יכול למכור את עצמו, במצוקה כלכלית, מרצון, הוא מוכר את עצמו מרצון לכמה שנים, בשביל להרוויח. לא מרצון זה משהו אחר לגמרי, זה בכלל עניין אחר. זה לא קשור, לא לעבירת זנות ולא לעבירת סחר באיברים.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לנסות לעשות הבחנות. זהבה גלאון אמרה שהמושג רצון צריך להתפרש בצורה אובייקטיבית ולא סובייקטיבית. כלומר, אדם יכול להגיד שהוא רוצה, ואז בית-המשפט לא מפרש את זה לפי מה שהאדם רוצה, בביטוי הסובייקטיבי שלו, אלא לוקח אמות מידה אובייקטיביות, ואומר, שלפי אמות המידה שלו הוא לא קיבל את זה מרצון.
יצחק לוי
אי אפשר להגיד הפוך. הוא לא יכול להגיד שהוא לא רוצה, ואפשר לפרש שהוא רוצה.
עדה פליאל טרוסמן
לא מרצון, לא צריך להכניס.
קרן ויינשל
זה עניין של גישה אם אדם יכול למכור את עצמו. הגישה שבית-המשפט העליון נקט, גם פה, אומרת, שאדם לא יכול למכור את עצמו.
יצחק לוי
במקרה זה אני מסכים לעמדת בית-המשפט העליון.
היו"ר מיכאל איתן
בבית-המשפט העליון, המבחן הזה היה מיותר. למה עשה בית-המשפט העליון את ההבחנה שזהבה גלאון אמרה, כאשר אותו אדם שמוכר וקונה בן-אדם להעסקתו בזנות? יכול להיות שהבחורה בכלל לא יודעת, היא באה רק להיות תיירת, רימו אותה, אבל הוא יודע שהולכים להביא אותה לזנות. הוא מבצע את העבירה גם בלי שהיא יודעת. מה זה רלוונטי מה היא רצתה או לא רצתה?
נעמי לבנקרון
כל הפסיקה עד היום, וכל פרוטוקול האו"ם, אמרו, שלא משנה מה היא ידעה ומה היא לא ידעה. הנקודה היא, שסניגורים של סוחרים מעלים את הטענה שהיא רצתה, היא נענתה.
היו"ר מיכאל איתן
למה ל-203א, כל השאלה שהובאה כאן, האם היא ידעה או לא ידעה? מדוע זה בכלל רלוונטי? הרי 203א אומר: "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך למכירה או לקניה כאמור, דינו – מאסר שש עשרה שנים". אדם יכול להגיד שהוא רוצה לעסוק בזה, אבל אם תיווכתי, דיני – 16 שנה.
רחל גרשוני
זה בדיוק מה שבית-המשפט העליון אמר.
היו"ר מיכאל איתן
למה עשו את הניתוח של השאלה אם היא ידעה, ולמה בית-המשפט נזקק בכלל לשאלה מה מבטא את רצונה?
יואב תלם
הסניגורים גררו אותו לזה.
היו"ר מיכאל איתן
בקיצור, זה לא רלוונטי לפסק-הדין.
קרן ויינשל
הוא יכול למכור את עצמו בדברים מסוימים, בדברים שהם חוקיים.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא אומר לכל דבר. ראשית כול, הוא רוצה לעשות הפרדה.
יצחק לוי
שלא בהסכמה אי אפשר למכור אדם לכלום. זה דבר ראשון. אתה לא מוכר ילד, אתה לא מוכר אדם מבוגר, אתה לא מוכר, לא איש, לא אישה ולא זקן. אסור לסחור באנשים שלא בהסכמה בצורה מוחלטת. כשאנחנו מדברים על הסכמה, אנחנו כבר נכנסים לעניין של בחינת ההסכמה. ההסכמה יכולה להיות אם אין נטילת רשות, תלוי לצורך מה.
היו"ר מיכאל איתן
יש דברים שכן, יש דברים, שגם בהסכמה, לא.
יצחק לוי
דבר ראשון, לצורך מה, דבר שני, אני אבחן את התנאים, דבר שלישי, אני אבחן אם יש נטילת חירות. אני אבחן כל מיני דברים. אם זה לא בהסכמה, זה לא משנה בכלל. שום דבר לא משנה, לא משנה אם זה לצורך עבירה או לא לצורך עבירה. אסור למכור, עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
זה בכלל לא למכור כאן.
יצחק לוי
זה למכור, כי אתה לוקח לה את הדרכון, אתה נותן אותה למישהו בכוח. אתה מוכר אותה שלא בהסכמה, והיא אומרת: לא הסכמתי.
היו"ר מיכאל איתן
אני עולה אתך עוד קומה. אמרת שיש מצב של חוסר הסכמה. אם יש מצב של חוסר הסכמה, הדבר הבסיסי ביותר שאסור לעשות, זה לכפות את עשיית הפעולה, לאו דווקא המסחר והתיווך. עצם הפעולה אסור לעשות: אסור לכלוא אדם נגד רצונו, זה לא שאסור לי לתווך בין שלושה אנשים.
יצחק לוי
פה אנחנו רוצים להוסיף עבירה של מסחר. הרי התחלנו בזה, שכל עבירה של המסחר כבר קשורה בעוד עבירות: בכליאה, בסרסרות, בעבירה. ההבנה שאנחנו רוצים לחוקק, שמעבר לזה שהעניין קשור לעבירות נוספות, אפשר היה לתקוף את זה בכל מיני סוגים של עבירות, אנחנו רוצים לקבוע עבירה של סחר. כשראיתי את ההגדה המוצעת לא הבנתי את זה.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת לוי, כל הכבוד שאתה בעד זה, אני כבר פוטר אותך מתחום אחד. מאחר שיש לנו עבירה 203א – סחר בבני אדם לעיסוק בזנות, בתחום הזה אתה לא צריך לעשות כלום. באיזה תחום אתה רוצה?
יצחק לוי
אני מבין שיש פה הצעה של שמונה עבירות, נבחן אותן. יש כאן עבודת כפייה, הסרת איברים, אישה שתלד ושיעבירו את הילד.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו גולשים לאבסורדים. הסרת איברים נגד רצונו של אדם, זה בכלל לא הסרת איברים. הולכים ומורידים למישהו יד בכוח נגד רצונו?
יצחק לוי
כליה לתרומה. זה יכול להיות בכוח.
היו"ר מיכאל איתן
יש לך עבירות.
יצחק לוי
הסוחר הרוויח על זה עוד 30,000 דולר. מדובר פה בסחר. יש סוחר, יש סחורה, ויש קונה.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, לקחת נגד רצון של אדם איבר מגופו, אנחנו ממציאים משהו חדש?
יצחק לוי
תמחק את זה. הייעוץ המשפטי שלך כתב את זה.
היו"ר מיכאל איתן
זו עבירה משכבר הימים.
רחל גרשוני
אי אפשר למחוק את זה.
קרן ויינשל
צריך לעשות כאן עבירה ספציפית. יש דברים שונים.
היו"ר מיכאל איתן
לא התכוונתם לקחת אדם נגד רצונו, התכוונתם ברצונו, לא שאדם נלחם, חוטפים אותו, מוציאים לו עין ומשתמשים בעין. אתם רוצים לטפל כאשר אדם רוצה, לא כאשר הוא לא רוצה.
קרן ויינשל
גם מרצונו, וגם לא.
היו"ר מיכאל איתן
לא גם וגם.
זהבה גלאון
בעניין של הדוגמה שהבאת, שהיא לכאורה אבסורדית. אנחנו כל הזמן מזגזגים כאן בין שני רצונות סותרים. אדם שמוכר איבר מגופו, לא לצורך אלטרואיסטי, להציל את אחיו או משהו דומה.
יצחק לוי
להציל מישהו אחר, מה זה משנה.
זהבה גלאון
בתמורה.
יצחק לוי
בשביל מה הוא מוכר? מי יקנה? יש אספן איברים?
היו"ר מיכאל איתן
הוא צודק, בסוף זה משמש למישהו.
זהבה גלאון
היו לאחרונה כמה סיפורים על אימהות חד-הוריות, שנקלעו למצוקה כלכלית איומה, והחליטו לפתור את המצוקה שלהם על-ידי דבר נורא ואיום. אנחנו יודעים שיש המון אנשים שמחכים לתרומת כליה, בארץ התור נורא איטי, והם נוסעים לחוץ-לארץ. יש תור מאוד גדול של מחכים, בעיקר להשתלת כליה. אנשים, מתוך מצוקה איומה, מכרו את הכליה. לכאורה מדובר באדם שפוי, בריא, מהיישוב, שמחליט באופן מודע ורצוני למכור כליה, אבל הוא עושה את זה מתוך מצוקה איומה. הוא לא מוכר את זה ישירות, הרי יש שוק של סוחרים ומתווכים, שמאתרים את הנשים המסכנות האלה. נכון שבית המשפט, כבר בסעיף 203א, זה לא היה הנושא של מרצון או לא מרצון, ואני רוצה לשאול שאלה מתחום החקיקה, שאני לא יודעת לתת עליה תשובה: ברגע שבית-המשפט כבר קיבע את זה כהלכה, שלא רלוונטי הרצון החופשי, מה זה משנה אם המחוקק, כדי לתת מענה כנגד אותם עורכי דין של הסוחרים – הם כל פעם באים מחדש לבית המשפט ואומרים: היא ידעה למה היא באה, היא ידעה שאנחנו מביאים אותה – אם כבר בית-המשפט קיבע את זה כהלכה, למה שהמחוקק לא ירים את הכפפה?
היו"ר מיכאל איתן
הוא הרים, המחוקק לא דורש את רצונה. מרשיעים בלי רצונה, עם רצונה, זה לא רלוונטי.
יצחק לוי
זה כבר קיים בחוק.
זהבה גלאון
איפה זה קיים?
קרן ויינשל
203א.
היו"ר מיכאל איתן
כתוב: "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך למכירה או לקניה כאמור, דינו - מאסר שש עשרה שנים". בכלל לא חשוב מה האדם ההוא אומר, מה הוא רוצה, מה הוא עושה.
זהבה גלאון
למה שלא נוסיף את סעיף ההסכמה?
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו זה בהסכמה ובלי הסכמה. האם את רוצה שנקלקל?
רחל גרשוני
אין צורך בזה. זה נכון שבאמנה זה מופיע בצורה מפורשת, אבל אין צורך.
היו"ר מיכאל איתן
יותר מפורש מזה אני לא מכיר.
אורי שדה
לקח לבית-המשפט הרבה זמן להגיע להחלטה שזה לא רלוונטי, והלכות יכולות להשתנות. למה זה מזיק?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בית-חרושת לחקיקה מיותרת, כי קמת בבוקר והחלטת לחוקק חוק.
זהבה גלאון
נראה לך שקמנו בבוקר והחלטנו לחוקק חוק?
היו"ר מיכאל איתן
כן, כך נראה לי. לא הוכחתם לי שום צורך לשנות את החוק. החוק לא מטפל בכלל בעניין ההסכמה או אי ההסכמה של האדם. הוא מדבר פה על מי שמתווך, זה נשמע דווקא על אלה שמסכימים יותר מאשר על אלה שלא מסכימים. אלה המקרים היותר שכיחים, שאנשים מסכימים לעסוק בזנות, ומי שמתווך יקבל 16 שנה. זה מה שהוא אומר.
זהבה גלאון
עורכי הדין מחפשים לקולא.
היו"ר מיכאל איתן
מה אני יכול לעשות עם עורכי-דין?
יואב תלם
אתה יכול לסתום להם את הפרצה.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אין כאן שום פרצה.
יצחק לוי
בית-המשפט כבר סגר את הפרצה. גמרנו.
היו"ר מיכאל איתן
זה סעיף שכל מפגר יכול להבין מה כתוב פה. הלוואי והחוק הפלילי יהיה ברור כולו כמו הסעיף הזה. זה אחד הסעיפים הכי ברורים שקראתי בשנתיים האלה.
זהבה גלאון
זה אחד הסעיפים היותר בעייתיים, כי עובדה שבית-המשפט, במהלך השנים, התקשה להרשיע לפי הסעיף הזה. יש לנו דוגמאות.
היו"ר מיכאל איתן
תראי לי מקרה שבו בית-המשפט לא הרשיע.
יצחק לוי
בגלל הסכמה הוא לא הרשיע?
נעמי לבנקרון
תיקון 56 לחוק העונשין, שהכניס את הסעיף הזה, הגיע ללא דברי הסבר, ולכן יש כמה מקומות שבית-המשפט אומר שקשה לו להבין מה המחוקק רצה. יש שם מונחים שלא מובנים לו.
יצחק לוי
השופטים קוראים את דברי ההסבר של הכנסת, זה בהחלט דבר חדש.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא רוצים שאנשים ימכרו, יסחרו, לא בזנות, לא בכליאה ולא בעבודת כפייה, וכל מה שכתבתם. אנחנו רק רוצים לבדוק אם אפשר להעמיד אותם לדין לפי החוק הקיים.
רחל גרשוני
למשל, לא נסכים לכך שמישהו יגיד: תרצחו אותי ותבתרו את הגופה.
היו"ר מיכאל איתן
יש כאן אלמנטים שלא מעניין אותנו אם יש הסכמה או אין הסכמה. מעשה זנות זה הדבר הכי בולט. אותנו לא מעניין אם היא הסכימה או לא הסכימה, למרות שהעיסוק בזנות כשלעצמו, אפילו אם הוא לא עבירה, וזו דווקא דוגמה טובה שהעיסוק עצמו הוא לא עבירה.
יצחק לוי
בוא נעשה את העיסוק בזנות כעבירה.
זהבה גלאון
לא, כי אנחנו לא רוצים להעניש את הקורבן, מבחינתנו האישה שעוסקת בזנות, בסופו של דבר, היא קורבן. אין דבר כזה שהיא עושה את זה מרצון, היא קורבן נסיבות, קורבן תולדות החיים.
יצחק לוי
אנחנו מאפשרים לה להיות קורבן בעניין הזה.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אני רוצה שיהיה ברור כאן לכולם, שאני לא רוצה לפגוע במאבק של זהבה גלאון, שהיא אחת המובילות כאן מבחינה חקיקתית, בתופעה של סחר בני אדם, שלא ישתמע דבר כזה. אבל אני לא מוכן, שברגע שמנפנפים באמירה הזאת, שוכחים את הראש, מאבדים את הכול, מסתכלים רק על התופעות האלה ואומרים: קדימה, נתחיל לחוקק ללא הבחנה. גם את זה לא צריך לעשות. לכן אני רוצה לעבור סעיף-סעיף ולראות מה אני צריך לחוקק, נגד מי ונגד מה.
יצחק לוי
מה קיים ומה לא קיים. יכול להיות שיש דברים שכבר קיימים.
היו"ר מיכאל איתן
מעשה זנות אני מוריד, כי אני לא רואה בזה שום תוספת. אתם כותבים: "הסוחר באדם כדי שיהיה נתון לאחד מאלה, דינו – מאסר שש עשרה שנים: (1) מעשה זנות". אני קורא את סעיף 203א, ובמקום שיהיה כתוב "הסוחר" כתוב "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות".
רחל גרשוני
זה במקום 203א.
היו"ר מיכאל איתן
למה אני צריך את זה? אני רוצה למחוק את פסקה (1) – מעשה זנות.
זהבה גלאון
אתה מעקר את כל החוק מתוכן.
קרן ויינשל
אם אתה עושה חוק מסגרת, תשים גם את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא עושה שום חוק מסגרת. אני עושה הפרדה של הסעיפים.
זהבה גלאון
עכשיו אתה שופך את התינוק עם המים.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לפרק את החוק הזה לפרטיו, למחוק מה שלא צריך, אחר כך אני אקבץ הכול מחדש. תני לי לעשות את העבודה שלי, ואז אני אבדוק אם יש צורך או אין צורך לקבץ הכול מחדש. המשפט הזה: "הסוחר באדם כדי שיהיה נתון לאחד מאלה, דינו – מאסר שש עשרה שנים: (1) מעשה זנות" הוא משפט מיותר בחוק הפלילי, משום שיש משפט הרבה יותר יפה, הרבה יותר מדויק. במקום לכתוב "הסוחר באדם" יש משפט שאומר: "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות". זה במקום שיהיה כתוב "הסוחר באדם כדי שיהיה נתון- - -למעשה זנות". ההגדרה הנוכחית יותר טובה מההגדרה המוצעת.
יואב תלם
בית-המשפט אמר שהניסוח גרוע.
היו"ר מיכאל איתן
הניסוח הזה גרוע פי אלף. שיקום אדם אחד בעולם ויגיד שמה שכתוב היום, "המוכר או הקונה אדם להעסקתו בזנות או המתווך לעבירה או לקנייה כאמור", זה ניסוח גרוע, ולעומת זאת, "הסוחר באדם כדי שיהיה נתון למעשה זנות", זה ניסוח מפואר.
זהבה גלאון
לא מפואר, אבל יותר טוב.
היו"ר מיכאל איתן
במה הוא יותר טוב? הוא יותר מדויק?
יצחק לוי
הוא פחות מדויק.
זהבה גלאון
הם אמרו שזה לא נותן מענה.
היו"ר מיכאל איתן
פסקה (2) – עבודת כפייה. דבר ראשון אני רוצה לראות את הסעיף. אין עבודת כפייה שלא מרצון או שיש?
רחל גרשוני
"הכופה שלא כדין אדם לעבוד שלא מרצונו, דינו- - -".
היו"ר מיכאל איתן
תמחקו את המילה "מרצונו". אין הסכמה, לא צריך הסכמה לצורך העניין הזה.
קרן ויינשל
אלה שני דברים שונים. כאן אתה גם מדבר על המתווך, אתה עושה עבירה עצמאית של סחר במקום שתאשים אותו בסיוע לעבודת כפייה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא דבר שונה.

אני מפרק את החוק הזה לגורמיו, ואני מנסה לבחון כל סעיף וכל פריט, כאילו הוא דבר חוק חדש, תוך התאמה לאחת הסוגיות שהעלה חבר הכנסת לוי, העניין של ההסכמה של האדם, כן או לא. ואז אני אומר שאם אני צריך לכתוב "בין אם בהסכמת האדם ובין אם לאו", לצורך סעיף 1 אני לא צריך, כי מעשה זנות לא שייך לכאן. אני לרגע מוחק אותו. לצורך העניין הזה העניין של הסכמת האדם, כן או לא, היא לא רלוונטית.

לצורך עניין עבודת כפייה אני לא צריך את זה, משום שאין מצבים של עבודת כפייה שהאדם עושה את זה מרצונו. אני מעביר את זה דרך הפרספקטיבה של הסכמת האדם, כן או לא. לכן עבודת כפייה זה לא רלוונטי, כי עבודת כפייה היא רק במצבים שהם לא מרצונו.
זהבה גלאון
אפשר לשמוע את קרן ויינשל בעניין הזה?
היו"ר מיכאל איתן
זה ברור, אני קורא לך את הסעיף.
זהבה גלאון
למה שאני לא אשמע את היועצת המשפטית שלך בעניין הזה?
היו"ר מיכאל איתן
בבקשה.
קרן ויינשל
אני רוצה להבין. כל מה שאתה עושה זה לא במטרה של מחיקה מהחוק, אלא פשוט לדעת אם זה בהסכמה או לא, ואני חשבתי שאתה מתכוון למחוק.
היו"ר מיכאל איתן
נתחיל עם צריך את ההסכמה או לא.
קרן ויינשל
להסכמה זה לא ישנה, אבל הורדה, מאוד תשנה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לבדוק את אלמנט ההסכמה בכל אחד מהדברים. הסעיף הבא – הסרת איברים. על זה צריך לדון קצת יותר.
זהבה גלאון
החוק מתייחס לזה?
היו"ר מיכאל איתן
כאן זה מצב הפוך. קודם היינו במצב שברור שזה צריך להיעשות בכפייה. כאן זה לא ברור. כאן המצב הפוך. כשזה נעשה בכפייה, אנחנו לא צריכים את זה.
יצחק לוי
האם יש עבירה בחוק הפלילי בנושא הסרת איברים?
זהבה גלאון
יש חוק שעבר בכנסת על איסור סחר באיברים.
יצחק לוי
אפשר לראות את החוק?
זהבה גלאון
הוא עכשיו בדיונים בוועדת הרווחה.
יצחק לוי
אולי לא צריך, אולי ועדה אחרת מחוקקת את הסעיף הזה.
זהבה גלאון
ועדת רווחה מתייחסת לאיסור סחר באיברים. זה חוק שלי, לכן אני יודעת.
יצחק לוי
אני מציע להביא לישיבה הבאה את הצעת החוק הזאת, שנראה מה כתוב בה.
היו"ר מיכאל איתן
נשאיר הסרת איברים בצד. חטיפה – ברור שזה עניין של רצון, אחרת אין חטיפה. כליאה – אותו דבר. הולדת ילד ונטילתו.
יצחק לוי
זה יכול להיות מרצון האימא.
קרן ויינשל
מה עם רצון הילד?
יצחק לוי
פה מדברים על האימא, לא על הילד.
היו"ר מיכאל איתן
אלה שתי עבירות שונות. הולדת ילד, זה אחד, והשני, זה נטילתו.
רוני אלוני
זה לא נטילתו, זה למכור אותו.
קרן ויינשל
הסחר הוא באימא, בשביל שהיא תיכנס להיריון.
רוני אלוני
האימא גם סוחרת בעצמה, היא מקבלת כסף.
רחל גרשוני
הכוונה היא למישהו אחר, שמביא אישה כדי שהיא תלד ותמסור את הילד, ולא נותן לה לסגת מההסכמה.
היו"ר מיכאל איתן
האיסור מצטבר על שתי הפעולות. זאת אומרת, הולדת הילד ונטילתו. כלומר, אם היא עשתה הסכם והיא מולידה את הילד, זו לא עבירה. עושים אתה הסכם ואומרים לה: ההסכם הוא שתלדי ילד ותקבלי כסף. זו לא עבירה וזה לא יחול. אפשר לתווך ולעשות את כל העניין. אבל אם עושים אתה הסכם שהיא תלד ילד, וכשהילד ייוולד תמסרי אותו אחר כך, האלמנט הזה הופך את זה לעבירה.
רוני אלוני
הלידה מיותרת, כי נטילת ילד באשר נטילתו ומכירתו.
זהבה גלאון
מביאים נשים במיוחד כדי שהן ילדו.
רוני אלוני
את מפספסת עוד משהו.
רחל גרשוני
אז לא סוחרים בה, סוחרים בילד. ברגע שהשתמשו בגוף שלה כדי שהיא תלד את הילד ותמסור אותו, זה סחר בה, לא בילד. השתמשו בגוף שלה רק כפונדק, לשם אחסון ילד שייקחו ממנה, וזה הסחר בה.
רוני אלוני
מה עם הילד?
היו"ר מיכאל איתן
מה יהיה ההסכם אתה?
רחל גרשוני
תבואי, נעשה לך בדיקות, תיכנסי להיריון, ותמסרי לנו את הילד.
היו"ר מיכאל איתן
ברגע שכתוב "תמסרי את הילד", היא עברה עבירה.
רחל גרשוני
הסחר הוא לא רק נטילת הילד.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על הסחר, אני רוצה לתת מענה. למה אתם כל הזמן נעולים?
זהבה גלאון
כי יש כאן סחר באישה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא עושה סתם חוקים, אני עושה איפה שצריך.
רחל גרשוני
זה הנגע, זה מקרה שקרה.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, בנגע אני מטפל, כי הם עשו אתה הסכם שהיא תיתן את הילד.
רחל גרשוני
אנחנו רוצים את הערך החברתי, שהשתמשו בה וסחרו בה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה המילים "ערך חברתי" כשאני משיג מטרה? אני מבקש שיהיה כתוב שעבירה לעשות הסכם שהיא רק תיכנס להיריון. הוא לא רוצה את הילד, הוא רק רוצה עבירה.
יצחק לוי
יש מטרה להיריון הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מביא את זה לאבסורד.
רחל גרשוני
בסחר צריך להיות רווח לסוחר, והרווח הוא הילד, אבל הסחר הוא באישה, ולכן צריך את שני התנאים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו צריכים להיות עקביים.
יואב תלם
תפסו אותה, ורוצים להחזיר אותה הביתה, אי אפשר להאשים אותו בזה שהוא סחר? אין עדיין נטילה ואין כלום.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מנסים להיות בעידן מודרני של חקיקה און-ליין, לשתף גם את האזרחים. דרך אגב, אלה שלא מקבלים כאן רשות דיבור, יש לי הצעה בשבילם, שייצאו החוצה, יש שם מחשב, ויציגו את השאלה באינטרנט, הם יקבלו ישר את התשובה. עמית מלשכת עורכי-הדין כותב: המשמעות של החוק היא הרבה יותר מסך הפריטים בו. יש כאן אמירה של המדינה בקשר לחברה שבה אנו חיים.
היו"ר מיכאל איתן
כעת אנחנו גולשים מסביב.
זהבה גלאון
האם הוא אמר זה לחיוב או לשלילה?
היו"ר מיכאל איתן
בחיוב. אתם נתפסים עכשיו יותר מדי לעניין האמירה, ופחות מדי לעבודה המקצועית של החקיקה. הדוגמה שאנחנו דנים בה עכשיו היא דוגמה קלסית של מה שקורה בסעיף הזה.
יצחק לוי
אני חייב לומר שאני לא מבין אותך. אתה רוצה כאן להעניש את הסוחר.
היו"ר מיכאל איתן
מה גדר המחלוקת שאני מעלה? האם אתה ער למה שאני מעלה?
יצחק לוי
אם אתה רוצה להגיד, תגיד לי מה המחלוקת.
היו"ר מיכאל איתן
המחלוקת של ההגדרה הנכונה של מה שאנחנו רוצים לעשות כאן. אם אנחנו רוצים למנוע את עצם הכניסה להיריון בעסקה- - -
יצחק לוי
אני רוצה למנוע את הסחר.
היו"ר מיכאל איתן
את הסחר במה?
זהבה גלאון
ברחם של האישה, שהוא לא רחם להשכרה.
יצחק לוי
אני אביא דוגמה כדי שתבין. אני אביא את נושא הזנות ותבין את המקבילה. בזנות יש עבירה של סרסור ויש עבירה של סיוע, אנחנו אומרים שאנחנו רוצים להוסיף עבירה נוספת של סחר. הסוחר הזה מכר את האישה הזאת לאחד שהוא סרסור, ולאחר, שהוא בין כך עובר עבירה, ואף על פי כן אני לא מסתפק בזה שהוא עבר עבירה, אני רוצה להוסיף נדבך, נדבך נוסף לעבירה שקיימת, הלוא הכל זה עבירות קיימות. מלבד הסרסור והמשדל, אני עכשיו מעניש גם את הסוחר. את הסוחר אני אגדיר. אותו דבר לגבי האישה הזאת, אני רוצה ילד, אני מחפש אישה שתלד לי ילד, או באינטרנט, ומוצא באיזה אתר אדם שאומר: אני אמצא לך אישה, תשלח לי 2,000 דולר בישראכרט שלך, ואחר כך תשלם לי עוד 18,000 דולר, כאשר אני אביא את האישה. את הסחר הזה אני רוצה למנוע. הסחר הזה לא מנוע היום בעבירה. בזנות כן, כאן לא. אני רוצה להגדיר בדיוק את החוליה שאנחנו רוצים לתפוס.
זהבה גלאון
זה אחרת כאשר יש לי שני ילדים משלי, ואני מוכרת את הילד לטובת מישהו, והוא מתווך במכירה, שזו גם עבירה. זה שונה כאשר אתה בא לאדם שמחפש מישהי שתעשה לו ילד. אתה בא אלי ואומר לי: את גברת גלאון, אני משתמש בך כרחם להשכיר. את נכנסת להיריון, והוא נותן לי כסף, ואני יולדת ילד. מישהו נתן דוגמה שהילד פגום, הם לא רוצים את הילד, הם אומרים: מה הבאת לי? הילד הזה דפוק, הוא לא רוצה את הילד. עדיין זו עבירה. זה שהוא השתמש בגוף שלי, נתן לי כסף, כדי שאני אכנס להיריון, כאן הנקודה.
יצחק לוי
מה זה קשור אם הוא רוצה את הילד או לא רוצה?
זהבה גלאון
אני עונה למיקי איתן, אני ממשיכה מה שאמרת. עצם השימוש בי כרחם להשכיר ולתת לי כסף על זה, זו העבירה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מה שנאמר כאן. האלמנטים שנדרשים כאן כרגע הם הולדה ונטילה.
יצחק לוי
זה לא ההולדה והנטילה עצמן, זה סחר.
היו"ר מיכאל איתן
לכן שאלתי מראש. אנחנו קובעים שהאדם יהיה נתון למצב שהוא מרצונו מוכן להיכנס להיריון ולמסור את הילד אחר כך. מי שמתווך בעסקאות כאלה, מבצע עבירה.
יצחק לוי
נכון, בדיוק. זאת המטרה. גם היא תעבור עבירה אם היא תיתן את הילד, כי אסור לתת ילד, ואנחנו אולי צריכים לטפל בה בנפרד, אבל אני רוצה לעסוק גם בסוחר.
רוני אלוני
למה בנפרד?
יצחק לוי
כי זו עבירה. אם מכריחים אותך היום ללדת ילד, גם את עוברת עבירה.
רוני אלוני
במקרה הזה היא חלק משרשרת הסחר.
זהבה גלאון
היא קורבן, היא עושה זאת ממצוקה.
רוני אלוני
הילד הוא קורבן. היא מקבלת כסף.
יצחק לוי
היא לא קורבן, היא חלק מהעבירה. בניגוד לזנות, ששם היא לא עוברת עבירה, פה היא כן עוברת עבירה.

נפריד בין המצבים. תיווכתי לך אישה כדי שתלד לך ילד, אתה שילמת לי, והאישה נכנסה להיריון, זאת עבירה. חוץ מזה, יש מצב שהיא ילדה, ויש ילד, והיא מוסרת אותו. יש פה שני נדבכים בסיפור אחד, כאשר הסיפור יכול לפעמים להיפסק באמצע. גם במקרה שהיא מסכימה, זה שונה מזנות, כי במקרה שהיא מסכימה זו עבירה, ואני מסופק אם במקרה שחוזה יכול להיות מותר, זה יהיה עבירה או לא. אני חושב שגם זה יהיה עבירה. נניח שאפילו בחוזה היא יכולה לחזור בה כל רגע, זו גם כן עבירה. זה הרבה יותר מכל המקרים האחרים. נניח שבמקרה עשיתי הסכם עם אישה ואני אומר לך: היא תלד לך ילד, ובהסכם עם האישה הזאת היא יכולה לחזור בה כל רגע, אני חושב שזאת גם עבירה.
סמדר בן-נתן
נכון, כי יש חוק שמתעסק בפונדקאות, חוק הסכמים לנשיאת עוברים, שזה צריך לעבור אישור של כל מיני ועדות, והוא דורש כל מיני דרישות.
קרן ויינשל
החוק מסדיר את כל עניין הפונדקאות, שהאישה צריכה להיות בתנאים מסוימים כדי להיות פונדקאית וכן הלאה.
היו"ר מיכאל איתן
אין שם עבירה על מי שסוחר בזה?
זהבה גלאון
החוק ההוא, של הפונדקאות, מסדיר באיזה אופן אישה יכולה להיות פונדקאית, ואיך אתה יכול לקבל את הילד, ואתה צריך לעבור דרך הוועדות של המדינה וכן הלאה. מי שלא עושה דרך הוועדות של המדינה, עובר על החוק.
יצחק לוי
לכן אני אומר שפה זה שונה מכל העבירות. אין פה אלמנט של נטילת חירות, אין פה אלמנט של כליאה, יש פה סחר, כאשר היא מסכימה. אפילו החוזה מאפשר לה להתיר אותו בכל רגע, זו עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
יש סעיף שמדבר על חוק להסכמים לנשיאת עוברים, ושם כתוב ש"צד להסכם לנשיאת עוברים או מי מטעמו, המציע, נותן, מבקש או מקבל תמורה בכסף או בשווה כסף בקשר לביצוע הסכם נשיאת עוברים, שלא באישור ועדת האישורים, דינו – מאסר שנה אחת". זה די קרוב למה שאנחנו רוצים. גם כאן לא כתוב רצון, לא רצון.
סמדר בן-נתן
גם כאן מתייחסים לעצם העסקה ולא לחוליה הנוספת.
היו"ר מיכאל איתן
על זה אני חושב שאפשר להגיע להסכמה. קרן ויינשל, תעבדי סעיף-סעיף, בסעיף הזה אנחנו מסכימים שאנחנו מייצרים כרגע עבירה חדשה בספר החוקים. אתם יודעים מה אנחנו רוצים, שכל הסכם לנשיאת עוברים, ומי שמתווך להסכם כזה, זו תהיה עבירה.
יצחק לוי
אם זה לא על-פי החוק.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מדברים כרגע על העניין של ההסכמה ואי ההסכמה. לעניין הזה לא משנה לנו אם יש הסכמה או אין הסכמה. כשאין הסכמה, זה כמעט בלתי אפשרי, אלא בנסיבות מחמירות, ואז זה צריך להיות עונש יותר כבד.
סמדר בן-נתן
צריך לבדוק איך בחוק הזה מוגדר הסכם לנשיאת עוברים, כי לא בטוח שבנסיבות שאנחנו מדברים עליהן יהיה רלוונטי לדבר על הסכם לנשיאת עוברים, אם הסכם חייב להיות בכתב וכן הלאה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מאמין שסעיף העונשין ידבר רק על הסכם בכתב. זה לא הגיוני שכך זה ינוסח.
זהבה גלאון
לא צריך שיהיה הסכם, כי גם אם אין הסכם.
היו"ר מיכאל איתן
הם ינסחו ויחזרו אלינו. השאלה אחרת, השאלה, האם זה ריאלי, ואם זה ריאלי, האם אנחנו צריכים לעשות הבחנה בין מצבים שהם בהסכמה לבין מצבים שאינם בהסכמה.
קרן ויינשל
בינתיים עולה, שלא צריך לעשות הסכמה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר על המקרה שלנו. לכאורה, אם זה לא בהסכמה, באופן פרקטי יהיו כאן המון עבירות נוספות: כליאה ותקיפה.
יצחק לוי
הכול בהסכמה. אם זה לא בהסכמה, זה משהו אחר לגמרי.
סמדר בן-נתן
הסכמה פה היא גם רלוונטית, רוצים לאסור את זה ללא קשר להסכמה.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל, אם לא בהסכמה, אם זה בכלל רלוונטי לעניין שלנו.
סמדר בן-נתן
לא רלוונטי. זה אסור גם בהסכמה.
זהבה גלאון
נלך על הניסוח: אסור, לרבות בהסכמה.
יצחק לוי
כל הסעיף הזה הוא בהסכמה. אם כך, אני מבקש סעיף אחר על לא בהסכמה, על כל העבירות שבתורה.
קרן ויינשל
חבר הכנסת לוי, אתה אומר שהדברים שהם כיום עבירות, אתה אומר רק אם זה בהסכמה. אתה רוצה שיהיה סעיף שיגיד שאסור לסחור באנשים שלא הסכמה. למעשה אתה רוצה שני סעיפים שונים 1) לא בהסכמה, אסור לסחור בבני אדם לכל מטרה 2) הסוחר באדם, גם בהסכמה, כדי שיהיה נתון לאחד מאלה. מיקי איתן אתך, וזה קונספט שונה.
זהבה גלאון
אני מוכנה לקבל את זה.
רחל גרשוני
האם די ברור מה זה?
קרן ויינשל
המצב שדיברתם עליו בהתחלה, מה זה סחר, יכול להיות הרבה יותר בעייתי.
יצחק לוי
את לא יכולה להכניס את ההסכמה והלא הסכמה באותו סל. אלה שני עניינים שונים לגמרי.
זהבה גלאון
קרן ויינשל, לשיטתך- - -
קרן ויינשל
זו לא שיטתי, זו שיטת הרב לוי.
זהבה גלאון
אני לא אוהבת את זה, כי בית-המשפט התייחס לזה, אבל יכול להיות שבסיטואציה הזאת עדיף להסיר בכלל את עניין ההסכמה. נסיר את המשפט "בין בהסכמת האדם ובין אם לאו".
קרן ויינשל
תהיו מודעים לכך, שבפועל בית המשפט ימשיך לפרט, גם בהסכמה וגם לא בהסכמה.
יצחק לוי
אין לי בעיה עם זה.
קרן ויינשל
שאלתי את הרב לוי אם מה שהוא רוצה זה למעשה להפריד לשני סעיפים: 1) סחר בבני אדם שלא בהסכמתם – אסור. לא משנה לאיזה מטרה. 2) סחר בבני אדם למטרות האלה – אסור, בין אם בהסכמה ובין אם לא. הרב לוי אמר שהוא לא רוצה את זה.
יצחק לוי
אני רוצה, אבל הצעת עוד הצעה שאני מוכן לה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש לעשות את הדיון הזה אחרי שנעבור על כל הפריטים, אחר כך תהיה לי ראייה יותר טובה. למה אני צריך להחליט עכשיו? הסרת איברים צריך עיון, ונראה את החוק. לגבי כליאה, כפייה ומעשה זנות – דיברנו. הולדת ילד ונטילתו – דיברנו. הגענו ל"השתתפות בפרסום תועבה או בהצגת תועבה כמשמעותם בסעיף 214 לחוק העונשין". אני מציע לך, זהבה גלאון, לא להיכנס לעניין הזה. דווקא אני הלכתי לעשות תיקון לטובת הגישה היותר מצמצמת את חופש הביטוי. זה סעיף מאוד בעייתי מבחינת חופש הביטוי, כי הביטוי "מעשה תועבה" לא מוגדר. כשאת שואלת את הרב הראשי מה זה מעשה תועבה.
יצחק לוי
לרמות במאזניים ובמשקלות זו תועבה. כך כתוב בתורה.
רוני אלוני
תרשמו: שירותי מין.
היו"ר מיכאל איתן
הפרקליטות נמנעה מלהגיש כתבי אישום בגין פרסומי תועבה, למרות שהם הוצפו בהמון מקרים שבהם חוגים, שנפגעו מפרסומים שונים, אמרו שאלה פרסומי תועבה.
זהבה גלאון
הסעיף הזה לא היה בחוק המקורי שלי.
היו"ר מיכאל איתן
יש כאן התנגשות בין שני דברים. אני לא זוכר את הצעת החוק שלי, אבל ניסיתי לתקוף, כי יש דברים שכולנו יודעים שהם דברי תועבה, ולנסות באיזו צורה לתחם. זה לא פשוט. הצעת החוק הזאת שוכבת כאן, גם משרד המשפטים מתלבט מאוד מה לעשות. אני לא מציע שעכשיו ניכנס לכל העניין הזה ונטפל בו. צריך לחשוב מה ברור לנו שאנחנו רוצים להעניש בני אדם, אבל נדמה לי שיש די כלים. אנחנו רוצים להעניש אותם אנשים שמביאים אותן בחורות למשל, ומאלצים אותן, באותם תנאים, להשתתף בכל מיני סרטים פורנוגרפיים, שהם ברמה הקשה ביותר, כאשר ספק אם הן רוצות בזה. הגבול נורא-נורא דק, כי יש נשים שאומרות שהן רוצות להופיע בסרטים ארוטיים, והן לא רואות בזה שום תועבה, והן עושות את זה מרצון.
זהבה גלאון
דיברנו על הרצון.
היו"ר מיכאל איתן
דיברנו על זה, היינו באותה דעה גם אז. יש כאן בעיה קשה. אם זה לא מרצון, כמו שאומר חבר הכנסת, יש כאן שורה של עבירות: מכריחים אותן להופיע, כולאים אותן, מרביצים להן, עושים להן כל מיני דברים, ואם זה מרצון, איפה אנחנו נעצרים? היא רוצה להופיע, האם את תחליטי בשבילה שהיא לא תופיע? מה זה תועבה? החוגים הדתיים אומרים ש"פלייבוי" זה תועבה.
יצחק לוי
אתה לא אומר?
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא אומר ש"פלייבוי" זה תועבה, בפירוש לא. תועבה זה דבר פלילי. זאת אומרת, המידה הנדרשת על מנת שאני אגיד על משהו שהוא תועבה היא מידה כזאת, שאני אגיד שמי שעושה את זה, מבחינתי, צריך ללכת לבית הסוהר, ומי שממשתף בסרטים נוסח "פלייבוי", מבחינתי לא צריך ללכת לבית הסוהר.
סמדר בן-נתן
אני מסכימה שסעיף התועבה הוא בעייתי, לא משתמשים בו, לא מיישמים אותו, ולכתוב את זה בחוק, לפי סעיף התועבה, אין לזה שום משמעות, ולא צריך להתייחס לזה. אבל אני מסכימה, וגם אתה אמרת את זה, שאנחנו מתעסקים פה בסחר, ואנחנו רוצים לאסור על סחר בנשים לצורך סרטים פורנוגרפיים, גם אם הן מסכימות, כמו בכל הדברים האחרים.
היו"ר מיכאל איתן
את לא אוסרת את הסרטים הפורנוגרפיים, אז מה את עושה? את אומרת ש"פלייבוי" עכשיו יקבל עונש של שלוש שנות מאסר.
סמדר בן-נתן
לא.
היו"ר מיכאל איתן
הוא הולך להביא נשים שיופיעו בעירום בסרטים.
סמדר בן-נתן
רק אם זה סחר.
היו"ר מיכאל איתן
גברת, זה הסחר. אם אני הולך להשיג כעת נשים שיסכימו להתפשט, להופיע ב"פלייבוי" זה סחר.
סמדר בן-נתן
לא, זה לא סחר. אם זו עבודה- - -
היו"ר מיכאל איתן
את פוסלת את כל החוק שלך. קודם אמרנו שאם אני הולך להשיג אנשים שייתנו איברים זה סחר, אם אני הולך להשיג אנשים שיעבדו בזנות זה סחר, אם אני הולך להשיג אנשים שישכנעו נשים למסור ילדים זה סחר. פתאום עכשיו זה לא סחר?
סמדר בן-נתן
אם קנית אותה- - -
היו"ר מיכאל איתן
לא קניתי, תיווכתי. גם את האישה שיולדת לא קניתי, עשיתי אתה חוזה.
סמדר בן-נתן
אתה בעצמך אמרת שההגדרה של קונה או מוכר, בחוק העונשין, היא ההגדרה הטובה ביותר. קניתי אישה כדי שתשתתף בסרטים פורנוגרפיים, עשיתי עבירה של סחר. אם לא קניתי אותה, אלא היא באה, היא הסכימה, היא השתתפה, וב-17:00 היא הלכה הביתה, אין פה סחר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא מרצון. את עוד פעם קושרת את הרצון.
סמדר בן-נתן
אני לא קושרת את הרצון. ההסכמה לא רלוונטית, כמו בכל שאר הסעיפים האחרים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו חוזרים עוד פעם לאי בהירות. היה לנו מבחן אחד של רצון או חוסר רצון, ששימש אותנו לכמה מטרות, והשתמשנו בו. עכשיו את מציעה להתעלם מהמבחן הזה.
סמדר בן-נתן
ביחס לכל הסעיפים אמרנו, שההסכמה לא רלוונטית.
יצחק לוי
אם יש בעיה בהגדרת מה זה תועבה, ושבתי-המשפט מתמודדים עם העניין הזה.
היו"ר מיכאל איתן
הם לא מתמודדים, הם לא מגישים כתב אישום.
יצחק לוי
אם הם לא מגישים כתב אישום, מה אנחנו עושים פה? זו סתם אות מתה.
זהבה גלאון
אנחנו לא מדברים על זה.
עדה פליאל טרוסמן
זו השתתפות בסרטים פורנוגרפיים שמלווים באלימות.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, איפה אתם חיים? אני אופיע בבית-המשפט כעורך-דינו של אדם שיואשם בסחר לצורך השתתפות בפרסום בדבר תועבה. הטענה הראשונה שאני אעלה- - -
עדה פליאל טרוסמן
ההגדרה פה לא נכונה.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתם רוצים?
סמדר בן-נתן
המילה פורנוגרפיה הכי טובה.
יצחק לוי
המילה פורנוגרפיה מופיעה בחוק?
היו"ר מיכאל איתן
לא, נגיד. אני רוצה לקחת את הדוגמה שלהם. לפעמים אנשים מציעים הצעות, שאני לא יודע לאן הם מגיעים עם ההצעות שלהם. יהיה כתוב שסחר בפורנוגרפיה זו עבירה.
סמדר בן-נתן
סחר בבני אדם לצורך פורנוגרפיה.
יצחק לוי
"פלייבוי" זה פורנוגרפיה?
סמדר בן-נתן
לצורך סחר בבני אדם, "פלייבוי" צריך להיות פורנוגרפיה.
יצחק לוי
גם ערוץ האופנה צריך להיות פורנוגרפיה. צריך לסגור אותו.
היו"ר מיכאל איתן
לצורך סחר בבני אדם, "פלייבוי" הוא פורנוגרפיה, וכשהרשות השנייה נותנת לו היתר להופיע בטלוויזיה ציבורית במדינת ישראל, הוא לא פורנוגרפיה. אני מציע להרשיע את הרשות השנייה בסחר.
סמדר בן-נתן
לא, היא לא סחרה באף אחד.
היו"ר מיכאל איתן
מי שמביא נשים ל"פלייבוי" שיעבדו שם, זה לא יהיה סחר?
קרן ויינשל
סחר, זה לא רק להביא נשים.
היו"ר מיכאל איתן
לא רק, אבל האם להביא, זה כן?
יצחק לוי
זה העיקר. אנחנו מדברים פה בהסכמה.
קרן ויינשל
זה להביא בתנאים מסוימים, להביא ולהתייחס אליה כקניין.
היו"ר מיכאל איתן
להביא אותה שהיא תהיה כוכבת ב"פלייבוי", האם זה יהיה סחר או לא?
קרן ויינשל
תלוי באיזה מקרים.
היו"ר מיכאל איתן
מה תלוי כאן?
יצחק לוי
להביא אותה בכוח ל"פופוליטיקה" מותר? שום דבר בכוח אסור.
קרן ויינשל
הרב לוי, זו השאלה ששאלתי אותך קודם, אם אתה רוצה לחלק לשתיים. מיקי איתן מגדיר סחר כרצון או לא רצון לבוא, וזו לא ההגדרה של סחר שאנחנו מדברים עליה.
יצחק לוי
מיקי איתן גם קושר את זה לדבר עבירה. אם אין פה עבירה, מה את רוצה?
קרן ויינשל
ההגדרה של מיקי איתן אומרת: 1) רצון או לא רצון, 2) עבירה או לא עבירה. אבל זו לעבירה של סחר, שאנחנו מדברים עליה.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, את מצחיקה אותי. כשאת אומרת להביא אישה לשידור פורנוגרפי, את רוצה להגיד, שכאשר היא עושה את זה מרצון זאת זכותה, ואת מקדשת את זכותה ומכבדת אותה.
סמדר בן-נתן
כמו בזנות, בדיוק אותו דבר.
היו"ר מיכאל איתן
בזנות יש לנו עבירה של סרסרות לזנות, ובפורנוגרפיה אין לנו עבירה כזאת, וזה הבדל של יום ולילה. את רוצה להגיד לי שהמבחן יהיה אם היא רוצה או לא רוצה.
קרן ויינשל
אני לא אמרתי את זה.
רחל גרשוני
המציג וכן הלאה הצגת תועבה.
היו"ר מיכאל איתן
הצגת תועבה זה לא פורנוגרפיה. מציגים בערוץ-2 את "פלייבוי". את ממשרד המשפטים, תגישו תביעה נגדם.
עדה פליאל טרוסמן
אני ממשרד הרווחה. הקטע של הסרטים הפורנוגרפיים הקשים, שבהם יש התעללות בנשים, שבהם יש אונס- - -
היו"ר מיכאל איתן
זה אמור להיות דבר תועבה.
עדה פליאל טרוסמן
אמרנו שההגדרה של דבר תועבה לא ברור, אולי כדאי שנדגיש בחוק הזה: סחר לצורך השימוש בפורנוגרפיה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יכול לקבל את הגישה שלך. לא שאני מתנגד למה שאת מציעה, אלא שמה שאת מציעה עכשיו, שאני אגדיר מה זו תועבה.
עדה פליאל טרוסמן
להוריד את כל הסעיף הזה.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, יש לי קצת ניסיון, האמיני לי, כבר עברתי דיונים כאלה שעות וימים, ואני יודע בדיוק לאן זה הולך. אמרת לי, מיקי איתן, בסופו של דבר, אתה הרי יודע למה אני מתכוונת, שלוקחים נשים, אפילו אם הן עושות את זה מרצון, אני מוכנה להרשיע אותן. ניקח משכב בעלי חיים למשל, הן שוכבות עם בעלי חיים, את אומרת שאת זה צריך מיד להוציא, אפילו אם היא עושה את זה מרצון, זה גם כן, דרך אגב, שנוי במחלוקת, אבל נגיד. אם היא עושה בצנעת הפרט, זה בסדר, אם זה בפרסום, זה הופך לעבירה. את לא כותבת את זה, את אומרת שנגיד משהו שזה אסור. הבעיה שלי, שכאשר נגיע לתחום האפור, מה אסור ומה מותר, אני אהיה בבעיה שאולי מחייבת פתרון, אבל זה דיון בפני עצמו, שצריך להגדיר מה זה תועבה, להכניס בזה ממש, לאכוף את החוק, ושלא יהיה כתוב תועבה, והפרקליטות ומדינת ישראל לא יודעים מה זה, ולכן לעולם לא מגישים על זה כתב אישום. כשאני לא יודע מה זה תועבה, זה לא כמו בזנות, שקבעתי שם, שכל מעשה של סרסרות ושידול הוא עבירה, כל מה שמסביב זו עבירה, ואז אני אומר בפירוש, שכל מי שמשדל וכל מי שמתווך לזנות, אני יודע מה זה, וזה ברור ומוגדר וכולם מבינים. כאן אני צריך לעשות את עבודת הבסיס. בלי שאני אגדיר מה זה תועבה, אני לא אוכל לממש את זה לעולם.
רוני אלוני
אני ממטה המאבק לסחר בנשים בעמותת עצו"ם, שזה עבודות צדקה ומשפט. לגבי הסעיף הזה, רציתי לבקש, או להבין יותר, אם אפשר להבהיר כאן את הנושא של התפקיד בשרשרת של הסחר, של הפרסום בעיתונים היומיים של עמודים שלמים. חשבתי לתומי שזאת הכוונה בסעיף הזה. אתה פותח את העיתון היומי, גם הילד הקטן יכול לפתוח אותו, ופשוט, להתקשר לטלפונים. זאת שאלה אחת, אם אפשר לנסות ולהתייחס לזה. דבר שני, זה פרסום באינטרנט.
היו"ר מיכאל איתן
אלה שאלות כבדות שלא נוכל לפתור היום. לכן אני רוצה שיורידו את זה כעת, נכניס את זה ביום שנוכל להגדיר או שנפתח דיונים. אני אביא את הצעת החוק שלי.
זהבה גלאון
קיימנו בוועדה המון ישיבות, ביקשנו מהממ"מ מחקרים משווים לגבי מה עושים במדינות אחרות בעולם בכל הסוגיות שהועלו כאן לגבי פרסומי תועבה, פרסומים באינטרנט, מתוך תפיסה שהפרסומים האלה בסופו של דבר מעודדים סחר בנשים.
היו"ר מיכאל איתן
גם בגברים.
זהבה גלאון
בבני אדם. קיימנו שורה של דיונים והיה לנו ברור שצריך לתת לזה מענה, עם כל הדילמות של ההתנגשות שציינת קודם – אני לא נכנסת לדיון, אני רק אומרת כותרת – עם חופש הביטוי וכן הלאה. זה לא הדיון הזה. צריך לעשות הבחנה מאוד ברורה, בין מה שאתה מדבר על מה מפרסמים בטלוויזיה, מה הטלוויזיה משדרת, האם המדינה צריכה להתערב בחקיקה ולאסור את זה, שזה דיון נפרד. אנחנו מדברים עכשיו על סחר, והחוק הזה עוסק בנקודה של הבאת אדם להיות נסחר, לצורך העניין.
רוני אלוני
אני יכולה לפרסם בעיתון שאני רוצה למכור הרואין?
זהבה גלאון
זה לא החוק הזה. את מתפרצת לדלת פתוחה. אין לי ויכוח עם מה שאת אומרת, זה רק לא במסגרת החוק הזה. החוק הזה עניינו סחר. אנחנו מדברים על הנסיבות שבהן מתקיים סחר. אני מדברת רק על ההיבט של הסחר ולא על כל הדילמות של ההתנגשות בין מה שנקרא בגדול חופש ביטוי לבין פרסום. האם "סקס והעיר הגדולה" זה תועבה?
יצחק לוי
כן.
זהבה גלאון
יש פה דילמות. אני בכלל לא עוסקת בזה. אני מדברת על החוק הזה, על הסחר. אם אתה הולך למקום מסוים, אתה סוחר, אתה רואה נשים יפות. הוא סוחר בהן, זה לא שהוא לוקח אותן לעבודה להצטלם ב"ווג", הן עובדות מ-08:00 עד 17:00 והולכות. הוא לוקח אותן והופך אותן- - -
היו"ר מיכאל איתן
הן מסכימות, ראשית כול. הוא לא לוקח אותן נגד רצונן.
זהבה גלאון
היתה פה השאלה איפה ההסכמה כאן. זה הוויכוח היחיד. הוא לוקח אותן ואומר להן: תהיו דוגמניות, תצטלמו. אומנם אתן צריכות להתערטל, אתן צריכות להתפשט, אבל אתן גם צריכות לעשות את זה עם סוסים, עם בהמות וכן הלאה. בזמן הזה הוא לוקח מהן כל אפשרות להתרחק מהמקום.
היו"ר מיכאל איתן
הוא עובר עבירות אחרות: הוא כולא אותן, הוא חוטף אותן.
זהבה גלאון
הוא סוחר בהן לטובת אותם אנשים שמצלמים אותן.
יצחק לוי
והן מסכימות.
זהבה גלאון
דיברנו על כל העניין של ההסכמה.
היו"ר מיכאל איתן
זה אותו דבר על אלף דברים. נניח שהוא עשה את זה כדי שהן יהיו שמרטפיות, ואחר כך הוא כולא אותן שלא יברחו.
סמדר בן-נתן
זאת עבודת כפייה, ויש לנו סעיף על זה.
זהבה גלאון
כשאתה שמרטף ומשתמשים בך בכפייה, אתה מעניש על-פי חוק זה. אבל אם אתה עושה שימוש בגוף שלה, אתה עושה העברת בעלות על הזכויות בגוף שלה, ממנה לאותו אדם שמצלם אותה.
היו"ר מיכאל איתן
את הרשית לה להצטלם ב"ווג".
יצחק לוי
אני מסכים להגדרה הזאת: כל מי שנותנת רשות לעשות שימוש בגוף שלה, זה עבירה, וגם מי שסוחר זו עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
זהבה גלאון תהרוג אותך.

אני רוצה להראות לכם את הקושי. כתבתי מה שזהבה גלאון התנגדה לו:

תיקון סעיף 214
"בחוק העונשין בסעיף 214 יבוא
"(ה) בסעיף זה –

(1) 'פרסום תועבה' – פרסום שעיקרו אחד מאלה:

1. הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות או התעללות או שהם מלווים באלימות או בהתעללות או שיש בהם ביזוי או השפלה גסים או שיש בהם ניצול קטינים;
2. הצגת מעשי אלימות קשים.

והוא אינו בעל ערך המצדיק את פרסומו בנסיבות העניין. לעניין זה 'ערך', לרבות ערך מדעי, אומנותי, חדשותי, חינוכי או חברתי."
זהבה גלאון
כל הערכים שאתה מעלה, אני מסכימה אתם, אני לא חושבת שהדרך היא להביא את זה באופן הזה. על זה הוויכוח.
היו"ר מיכאל איתן
את התנגדת לזה, משום שאמרת שזה פוגע בחופש הביטוי.
זהבה גלאון
לא, בזה שמדינה לא מכתיבה בחקיקה.
יצחק לוי
זה היינו הך.
זהבה גלאון
זה לא היינו הך, למה אתה לא עושה הבחנה בין מי שסוחר בבן-אדם- - -?
יצחק לוי
אני עשיתי, אמרתי שאסור לסחור באדם, אפילו אם אני קונה אישה שרק תגיש לי קפה. אסור לסחור באישה. נקודה. זה כולל את העניין. את נכנסת פה לקשר עם העבירה, ואת צריכה להגדיר את העבירה. לא שמעתי מה העבירה כאן.
היו"ר מיכאל איתן
להגיש קפה היא מסכימה.
יצחק לוי
אם את לא מסכימה ש"פלייבוי" זה עבירה, ו"סקס והעיר הגדולה" זה עבירה, הכול בסדר. אם את לא מסכימה, על מה אנחנו מדברים? זה כמו להגיש קפה, זה כמו מלצרית, זה כמו שמרטפית.
היו"ר מיכאל איתן
זה כמו דוגמנית.
רוני אלוני
כתבת גם: "פרסום – למעט מילים כתובות", אפשר לכתוב שיתקשרו לקבל זונה בטלפון זה וזה.
היו"ר מיכאל איתן
זאת עבירה אחרת.
סמדר בן-נתן
אני מסכימה לחלוטין עם מה שאמרה זהבה גלאון. הסכמנו מראש שהדברים האלה שאוסרים על סחר, לצורך העניין, לא חייבים להיות עבירה בפני עצמה, כמו שהזנות היא לא עבירה, והפורנוגרפיה היא זנות שמצלמים אותה, כי זה מין תמורת כסף. ההבדל היחיד, שנמצאת שם מצלמה ומצלמת.
היו"ר מיכאל איתן
זו לא עבירה.
סמדר בן-נתן
נכון, זו לא עבירה. כל הדיון שאתה מתייחס אליו, ובצדק, ואני מכירה את זה ואני יודעת לאיזה דיונים אתה מתייחס, בקשר להגדרה של תועבה או פורנוגרפיה, ביחס לפרסום שלה, זאת אומרת, שהיא עומדת אל מול חופש הביטוי, זה דיון מסובך וקשה, הוא לא רלוונטי כאן, צריך לשים אותו בצד, כי הצעת החוק הזאת לא אוסרת, לא על פורנוגרפיה, לא על תועבה ולא על שום דבר, אלא רק על הסחר.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מקבל את הגישה הזאת.
סמדר בן-נתן
כשאתה מדבר על הסחר, אתה רוצה לאסור על סחר לא רק לצורך מה שאתה חושב שזה תועבה, שזה אלימות והתעללות וכן הלאה, אלא על סחר גם לגבי מה שאתה מוכן שיתפרסם, אבל אתה לא רוצה שאנשים ייסחרו לצורך זה.
היו"ר מיכאל איתן
ברור שאת טועה. את מבינה שאת טועה.
יצחק לוי
אני מסכים אתה לגמרי.
היו"ר מיכאל איתן
אסור לעשות סחר, גם לא לשמרטפיות וגם לא לכלום, גם כשהן מסכימות.
יצחק לוי
אני אומר את זה מתחילת הישיבה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא יכול להיות. מה זה סחר, אם כך?
עדה פליאל טרוסמן
זה לקנות ולמכור בן אדם.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו הגדרה ברורה, כתוב כאן אסור לתווך וכן הלאה, וזאת המילה סחר. סחר זה לא רק למכור בן אדם. כשאומרים סחר, בהגדרה הרחבה שלו, אנחנו לא יכולים להחיל את זה על המקרים שבהם אין עבירה, כי חלק מהפעולות הן פעולות לגיטימיות.
זהבה גלאון
גם זנות היא לא עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
הסברתי לכם אלף פעם. נחזור עוד פעם לזנות. זנות, בכמה מדינות בעולם, היא עבירה. זנות מוקפת בעבירות שידול, סרסרות, החזקת מקום.
זהבה גלאון
זה אותו דבר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא אותו דבר. אם את רוצה שאני אכתוב שגם דוגמנות: מי שמשדל לדוגמנות ומי שמחזיק מקום- - -
זהבה גלאון
לא הצעתי את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אם יהיה כתוב שמי שמחזיק מקום להסרטת סרטי "פלייבוי", ומי שמפרסם ומי שמשדל לראות, זה עבירה, אני מסכים גם על "פלייבוי".
זהבה גלאון
לא הצעתי את זה.
היו"ר מיכאל איתן
סמדר בן-נתן מציעה את זה. מה זה סחר ב"פלייבוי"?
סמדר בן-נתן
סחר זה לא ב"פלייבוי", סחר זה בבני אדם. אם אתה קונה אישה- - -
היו"ר מיכאל איתן
אסור לי לקנות אישה בכלל, אבל לא מדברים כעת על קניית אישה.
סמדר בן-נתן
על זה אנחנו מדברים, כי אנחנו מדברים על סחר.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה רלוונטי, עניין התועבה? כעת לא מדברים על קניית אישה, אלה על דבר ספציפי. קניית אישה אסורה בכל מקרה.
סמדר בן-נתן
קניית אישה זה לא אסור בכל מקרה. אנחנו מדברים על חוק שיאסור על זה.
היו"ר מיכאל איתן
את מטעה.
זהבה גלאון
אתה טועה, בכל הכבוד.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מדברים כעת על מצב שאת רוצה להפוך לעבירה פלילית מצב שבו אני, מיכאל איתן, באה אלי בחורה ואומרת לי שהיא רוצה עבודה, אני אומר לה שיש בערוץ השני "פלייבוי"- - -
זהבה גלאון
אתה לא הופך בזה לסוחר. אם יש בערוץ השני "פלייבוי", אתה לא הופך לסוחר.
היו"ר מיכאל איתן
ועוד איך אני הופך לסוחר. אם זה מותר לי, למה אסור לי להגיד לאישה בהיריון שהיא תלד ילד, ואני רק אעשה אתה הסכם, אני אשלח אותה לבן-אדם שתלך אליו, הוא ייתן לה את הכסף, אני לוקח תיווך. מאחר שאני טוען, שברגע שאתם מדברים על ה"פלייבוי", אתם פותחים פתח למקומות שאנחנו רוצה לסגור. סחר זה כולל תיווך.
סמדר בן-נתן
התיווך הוא לצורך הסחר.
היו"ר מיכאל איתן
התיווך הוא הסחר.
זהבה גלאון
תיווך עצמו הוא לא עבירה, רק תיווך לצורך סחר זה עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
גברת, מה ההבדל בין תיווך לסחר? תיווך זה סחר. מה זה סחר? בן אדם קונה בזול, מוכר ביוקר. בן אדם לוקח רווח ממשהו.
זהבה גלאון
תיווך לבד זה לא סחר. אתה עובד בתור מתווך דירות, האם זה סחר?
היו"ר מיכאל איתן
בטח.
זהבה גלאון
מה אתה מבלבל את המוח?
היו"ר מיכאל איתן
מה את מדברת שטויות? את לא נורמלית, את רוצה לשחרר מאשמה פלילית את כל אלה שמתווכים?
זהבה גלאון
לא, רק אם הוא מתווך לצורך סחר.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, תבדקו את עצמכם. אני מודיע לך שאני נדהם.
זהבה גלאון
אתה מתווך דירות, אתה עבריין?
היו"ר מיכאל איתן
אם אני מתווך במכירת נשים, אני עבריין.
זהבה גלאון
אם זה לסחר.
היו"ר מיכאל איתן
אישה זה סחר, ודירה זה לא סחר? התיווך כאן הוא הבעיה. התיווך הוא הפעולה.
זהבה גלאון
התיווך בבני אדם זאת הבעיה.
היו"ר מיכאל איתן
תיווך זה תיווך, זה תיווך, לא משנה במה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים