ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 31/01/2005

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 98), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 98) (ועדת חינוך), התשס"ה-2005

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
31.1.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 372
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, כ"א שבט התשס"ה (31 בינואר, 2005), שעה: 09:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 98) (ועדת חינוך), התשס"ה-2005.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר ראלב מג'אדלה
חמי דורון
מוזמנים
עו"ד אביטל שטרנברג – ממונה בכירה (יעוץ וחקיקה), משרד המשפטים
עו"ד עדי ביתן – לשכה משפטית, משרד הפנים
עו"ד יבינה זכאי-בראונר – ע' ליועמ"ש, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר חגית מאיר – מפקחת מתאמת, מינהל פדגוגי, משרד החינוך, התרבות והספורט
עו"ד נועה בן אריה – יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי
פיני קבלו – סמנכ"ל שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי
שאול כמיסה – ראש מועצת חצור
דנה חוגרי – מועצת תלמידים ונוער ארצית
שמרי צמרת– ע"פ עסאם מח'ול
ייעוץ משפטי
עו"ד מרים פרנקל-שור
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר



הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 98) (ועדת חינוך), התשס"ה-2005
היו"ר ראלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. בסדר היום יש לנו נושא קצר; ידידי חבר הכנסת חמי דורון ביקש להאריך את כהונתה של וועדת המשנה לתכנון ובניה בנושא בדיקת מטמנות אשפה. כהונתה מסתיימת ב-31 במרץ. חבר הכנסת דורון, אולי תסביר במספר מילים מדוע ההארכה נחוצה?
חמי דורון
החומר שמצטבר, אותו אנחנו מקבלים, הנו עצום. כבר היינו במספר מטמנות, ובכל פעם אנחנו מגלים דברים חדשים – מטמנות פירטיות חדשות, שצצות חדשות לבקרים בכל רחבי הארץ; מטמנות שנמצאות בעיקר בנושא של פסולת בנין. בוועדה הזאת אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המשרד לאיכות הסביבה, וכנראה אנחנו רוצים גם לקדם מספר הצעות חוק בנושא הזה. לכן אנחנו זקוקים ליותר זמן, ומבקשים להאריך זאת עד ל-31 באוגוסט – עד תום מושב הקיץ.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אנחנו מעריכים מאוד את פעילותה של ועדת המשנה בראשותה של חבר הכנסת חמי דורון. חבר הכנסת דורון עושה עבודה יפה ונחוצה לכלל החברה הישראלית. אנחנו ניענה בחיוב לבקשתו להאריך את כהונתה מ-31 במרץ. לגבי התאריך – לכמה חודשים ולכמה זמן – אנחנו נתייעץ ונודיע לך בכבוד הראוי. אנחנו בטוחים שתמשיך לעשות עבודה פוריה וטובה. סע לחו"ל – דרך צלחה. תחזור בשלום – זה הכי חשוב; אני רוצה אותך לידי הרבה זמן. אנחנו נסייע לך בכל דרך אפשרית. תרגיש כאן תמיד בבית - אנחנו רוצים אותך איתנו. שלא תחשוב לרגע משהו אחר.
חמי דורון
הוא מסתלבט עליי – ככה זה במפלגת העבודה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
הוא חבר שלי.

ברשותכם, נציג את המוזמנים שהגיעו. נהפוך זאת למנהג של קבע כדי שנדע מי נמצא ועם מי יש לנו הכבוד להיות.

נתחיל לדון בהצעת החוק של חבריי – בראשם חמי דורון, רוני בריזון, רשף חן ואהוד רצאבי – בנושא פקודת העיריות. הם מבקשים שבכל עיריה תהיה ועדת חינוך חובה. אנחנו נפתח את הדיון. חבר הכנסת דורון, בבקשה.
חמי דורון
ההצעה עברה בקריאה ראשונה, כפי שניסחנו אותה כאן וכפי שהגענו כולנו כאן להסכמות. לא היתה לה שום התנגדות גם בקרב אלו שעלו והשתתפו בדיון בנושא החוק הזה בקריאה הראשונה במליאה. אני לא רואה כל סיבה שלא לאשר את החוק כמות שהוא לקריאה שניה ושלישית, בדיוק כפי שסוכם וכפי שהוא עבר כאן בהכנה לקריאה ראשונה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אני מניח שחבר הכנסת דורון יודע כי יש סיבה לכך שאנחנו רוצים לשמוע את הגורמים שהזמנו לדיון כאן – יש להם מה להגיד; אחרת היינו עושים תקדים, ומדלגים ישירות לקריאה השניה והשלישית.
חמי דורון
הם כולם היו שותפים לקריאה הראשונה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
גברתי היועצת המשפטית, בבקשה.
עידו בן יצחק
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 98) (ועדת חינוך), התשס"ה-2005

סעיף 1 – הוספת סעיף 149ט

"בפקודת העיריות, אחרי סעיף 149ח יבוא:

סעיף 149ט – ועדת חינוך

(א) המועצה תבחר ועדת חינוך שתפקידה ליזום ולתכנן פעילות בתחומים הנוגעים לחינוך; הוועדה תגיש לאישור המועצה את תכניותיה ותפקד על ביצוע התוכניות המאושרות; כן תייעץ הוועדה למועצה בתחומים כאמור.

(ב) חברי הוועדה יהיו –

(1) ראש העיריה או ממלא מקומו לפי הוראות סעיף 14(ג) בחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה-1975, והוא יהיה היושב ראש;

(2) שלושה עד ששה חברי מועצה;

(3) שני נציגים של בתי ספר שבתחום שיפוטה של העיריה, שהם מנהלי בית ספר או סגניהם, האחד מבית ספר שניתן בו חינוך יסודי שייבחר על ידי הסתדרות המורים, והאחר מבית ספר שניתן בו חינוך על-יסודי שייבחר על ידי ארגון המורים העל-יסודיים;

(4) נציג ועד ההורים העירוני;

(5) יושב ראש מועצת התלמידים העירונית, ואולם אם אין הוא זכאי להצביע בבחירות לעיריה לפי חוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, תבחר מועצת התלמידים העירונית נציג אחר במקומו הזכאי להצביע בבחירות כאמור."
חמי דורון
כנראה נשמט כאן משהו: בסעיף קטן (ב)(2) כתוב "שלושה עד ששה חברי מועצה". זהו המספר עליו סיכמנו, אבל צריך להיות כתוב שאחד מהם לפחות יהיה נציג האופוזיציה.
נועה בן אריה
לא צריך לכתוב את זה – דיברנו על כך בישיבה הקודמת; ברגע שבו יש לנו את סעיף 150א, שקובע כי ההרכב הסיעתי של המועצה, במקום שבו בוועדה מסוימת לא נקבע הרכב אחר, אנחנו הולכים ל-deafult של סעיף 150א, שקובע כי ההרכב הסיעתי יתאם ככל הניתן את הרכב המועצה, ולפחות אחד יהיה חבר אופוזיציה. סעיף 150א אומר את זה במפורש.
חמי דורון
אם כך, אין בעיה.
נועה בן אריה
בהרכב, כפי שאנחנו מגיעים אליו - בין 3 ל-6 חברי מועצה - בשתיים לפחות מתוך האופציות הללו אנחנו מגיעים למצב שבו יש לנו מספר זוגי של חברי וועדה. לפיכך, אנחנו צריכים תמיד לוודא שלא יהיה לנו מספר זוגי של חברי הוועדה.
חמי דורון
או שליושב ראש הוועדה – ראש הרשות במקרה הזה – יש קול כפול בהצבעה שיש בה תיקו, כמו ועדת תכנון ובניה.
נועה בן אריה
אז כאן אנחנו צריכים ליצור תיקון מיוחד. זאת משום שהנושא של קול נוסף ליושב ראש הוועדה קיים רק בוועדה הזאת. בוועדות אחרות אין לו קול נוסף. בנוסף, התוספת השניה לפקודת העיריות, שדנה בנושא של הצבעות - ולפחות הנוהל של ישיבות ועדות חל לכאורה גם על הישיבות האלה – לא נותנת קול כפול. אם כן, נצטרך ליצור כאן את המנגנון הזה, אם אנחנו רוצים - - -
חמי דורון
אם כן, צריך לרשום: "ובלבד שהמספר הכולל יהיה מספר אי זוגי".
עדי ביתן
אני רוצה להוסיף להשלמת התמונה שפקודת העיריות קובעת: היו הקולות שקולים בוועדה, יבואו ההצעות השקולות להכרעת המועצה עצמה. כלומר, אין ליושב ראש קול כפול. אם נוצר וטו זה צריך לחזור למועצה - - -
היו"ר ראלב מג'אדלה
למה לסבך את החיים? אפשר לקבוע מספר אי זוגי, וזהו. לשם מה אנחנו צריכים לדון בכל האפשרויות האלה?
נועה בן אריה
לא צריך לקבוע את המספר, אדוני היושב ראש. די בכך שנכתוב הוראה, לפיה על המספר הכולל של חברי הוועדה להיות אי זוגי.
מרים פרנקל-שור
זה חשוב – כי יכול להיות שיש יישובים שבהם לא יהיה נציג עירוני, כפי שעידו העיר בצדק. במקרה הזה אנחנו גם צריכים את ההוראה הזאת. אנחנו נכתוב הוראה כוללת.
חמי דורון
אם כן, זה צריך להיות לדעתי תוספת של סעיף קטן (6)?
מרים פרנקל-שור
אנחנו כבר נוסיף אותו.
נועה בן אריה
הערה נוספת – ואני מניחה שזה נאמר כאן יותר מפעם-פעמיים – לגבי סעיף קטן (5): יושב ראש מועצת תלמידים עירונית. הסכמנו כאן שיכול להיות מצב שבו אין לנו מועצת תלמידים עירונית, ואז אין נציג. כלומר, לא מצאנו את האלטרנטיבה של נציג אחר.
חמי דורון
אמרנו בצורה מפורשת שבמקרה כזה קרוב לוודאי שהרשות המקומית תרצה ליצור מצב שבו כן תהיה מועצה עירונית. זה תלוי בתלמידים בסך הכל – הם לא זקוקים לאישורו של ראש העיר כדי להקים מועצת תלמידים עירונית.
נועה בן אריה
הערה נוספת, לסעיף קטן (א). אני חושבת שדיברנו על כך, וגם משרד הפנים העיר על כך בישיבה הקודמת: את המילה "תפקח" אנחנו רוצים לשנות למילה "תעקוב".
חמי דורון
זה הפיקוח.
אביטל שטרנברג
- - -
נועה בן אריה
בדיוק כפי שאמרו עו"ד שטרנברג ועדי ביתן, המילה "תפקח" יוצרת איזשהו מעמד לוועדה, מעמד שלא קיים היום בוועדות החובה העירונית. ועדות החובה העירוניות הן בדרך כלל ועדות מייעצות; ועדות שמנסות להתוות וליזום איזשהן פעילויות, אבל הן אינן ועדות שיש להן סמכויות פיקוח. המילה "לפקח" יוצרת איזושהי קונוטציה של מתן סמכות לוועדות החובה, שלא קיימת להן היום בדין.
מרים פרנקל-שור
על מה היא תפקח? היא לא תפקח על תוכניות הלימודים, אלא על ביצוע תוכניות שהיא יזמה ושהמועצה אישרה.
חמי דורון
נכון – זו בדיוק המשמעות.
נועה בן אריה
אלו הן סמכויות שאנחנו בדרך כלל לא נותנים לוועדות החובה. וכשמדובר בתוכניות שהיא עצמה יזמה, די בכך שהיא תעקוב אחר ביצוען.
חמי דורון
אלו אינן סמכויות. מהי סמכות? עם הסמכות באה גם הזכות להטיל איזושהי סנקציה, שאינה נמצאת כאן; היא לא קיימת – אנחנו לא מתכוונים לעשות את זה. סמכותה של הוועדה היא באמת לפקח ולראות שהדברים הנעשים. למעשה, הפיקוח הוא המעקב שלי אחרי הדברים.
אביטל שטרנברג
אני חייבת להעיר בענין הזה: לאורך כל הדרך, הקפדנו על הסמכויות לגבי ועדות - ובמיוחד ועדות מן הסוג הזה, שמערבות גם מי שאינם נבחרי ציבור; דהיינו, יש להם סמכויות ולמעשה אין להם אחריות. למילה "פיקוח" יש משמעות משפטית מאוד מסויימת. אולי אתה לא רואה אותה; אנחנו רואים אותה: המילה "פקח" ו"פיקוח" נושאות בחובן סמכויות. אני לא רוצה שבעוד כמה שנים ניתקל בשאלה פרשנית. אם מבחינתנו המילה "תעקוב" משרתת את אותה תכלית, אני מציעה להמיר את המילה "פיקוח" במילה "מעקב". אחרת אנחנו נהיה בקושי מבחינת הסמכויות השלטוניות שאנחנו נותנים לוועדה הזאת.
עדי ביתן
משרד הפנים העיר זאת גם בפעם הקודמת וגם כשהעבירו לנו את הנוסח – בזמנו שלחתי לעידו את ההערות שלנו. אנחנו גם הצענו את המילה "לעקוב" - - -
היו"ר ראלב מג'אדלה
כלומר, אם אני מבין נכון, היועצות המשפטית של משרד המשפטים, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי - כולן בדעה אחת, לפיה יש להחליף את המילה "לפקח" במילה "לעקוב".
חמי דורון
אין לי בעיה.
דנה חוגרי
אני מבקשת להעיר לגבי סעיף קטן (5): נאמר בו "יושב ראש מועצת התלמידים העירונית". לפני כעשר שנים, מועצות התלמידים ומועצות הנוער העירוניות התאחדו. יש רשויות שיש בהן "מועצת תלמידים ונוער", ו"מועצת תלמידים" בנפרד, שדואגת רק לבתי הספר. צריך להוסיף כאן למועצת התלמידים את המילה "והנוער", כיוון שהקונוטציה של "תלמידים ונוער" שונה מזו של "מועצת תלמידים".
נועה בן אריה
השאלה היא אם מדובר בגוף שונה.
דנה חוגרי
זה תחת אותו מינהל. אתן לך את הדוגמה של העיר תל אביב: שם יש מועצת תלמידים ונוער, ובנוסף לכך יש מועצת תלמידים עירונית, שאחראית יותר על הכיוון של בתי הספר – לדאוג רק לזה.
נועה בן אריה
אלו הם שני דברים שונים.
מרים פרנקל-שור
לא הבנתי כל כך מדברייך מהו תפקידה של מועצת תלמידים ונוער עירונית?
דנה חוגרי
זהו השם הרשמי של מועצת תלמידים ונוער ארצית.
היו"ר ראלב מג'אדלה
שתיהן נבחרות?
דנה חוגרי
שתיהן נבחרות. אם ניקח לדוגמה את העיר תל אביב, נציגי מועצת התלמידים העירונית בתל אביב הם אותם נציגים שנמצאים במועצת תלמידים ונוער. ההבדל הוא הם נפגשים פעם נוספת כדי לדון בבעיות בתוך כותלי בית הספר. לכן, יש קונוטציות שונות.
מרים פרנקל-שור
מהו תפקידה של מועצת תלמידים ונוער עירונית?
דנה חוגרי
ההבדל בין מועצת תלמידים ונוער עירונית לבין מועצת תלמידים הוא הנציגויות. במועצת התלמידים והנוער העירונית יש נציגות של תנועות הנוער ושל מועצות שכונתיות. לא מדובר רק בנציגות של בתי ספר שונים.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אנחנו התכוונו למועצת התלמידים הנבחרת, נכון?
נועה בן אריה
שתיהן נבחרות.
היו"ר ראלב מג'אדלה
מלבד העיר תל אביב, יש מצב נוסף כזה?
דנה חוגרי
לי נתנו את הדוגמה של תל אביב. השם הרשמי של הגוף שאותו אני מייצגת כאן – מועצת התלמידים והנוער הארצית, לא מועצת תלמידים ארצית.
חגית מאיר
השם "מועצת תלמידים ונוער" מתייחס כנראה גם לחינוך לא פורמלי, בעוד "מועצת התלמידים" מתייחס אך ורק לבתי הספר. היות שאני מניחה שסמכותה של הוועדה העירונית מתייחסת גם לחינוך הלא פורמלי, יכול להיות שמן הראוי להכניס - - -
נועה בן אריה
גם זאת שאלה: זה מעורר כאן עכשיו איזשהו דיון שאיננו פשוט. השאלה היא אם ועדת החינוך הרשותית כוללת נציגים של מועצות תלמידים עבור החינוך הלא פורמלי, זאת בשעה שלמעשה הקידום של אותו חינוך נעשה בצורה שאם היא לא ממומנת על ידי משרד החינוך, הוא נעשה בדרך וולנטרית על ידי הרשות.
היו"ר ראלב מג'אדלה
עו"ד בן אריה, מהי הסכנה בשינוי?
נועה בן אריה
זה ממש היפוטטי כרגע, כי אני עדיין לא יודעת להצביע בדיוק על השוני בין שני הגופים הללו; אבל נניח שמדובר במקום שבו זהו גוף שמייצג גם את החינוך הלא פורמלי, ונניח שהנציגים שיקחו חלק בוועדת החינוך הם דווקא אלו שבאים מתחום החינוך הלא פורמלי. אני מניחה שהאג'נדה שלהם תהיה לקדם דווקא הקמה או יוזמות של בתי ספר דמוקרטיים ושל בתי ספר פתוחים. זה יכול להיות דבר ברוך כשלעצמו, ואפשר בהחלט לפעול ולקדם את הנושאים הללו, אבל יכול להיות שהדברים הללו אינם עומדים בסדר היום שלה.
אביטל שטרנברג
אין עמדת ממשלה בענין הזה. בכל אופן, מדובר בחבר אחד, כך שאני חושבת שהמשקל שלו בכל מקרה לא יהיה מכריע. כך שזאת לא שאלה קרדינלית.
נועה בן אריה
לא – לא שאלה קרדינלית.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אם זאת איננה שאלה קרדינלית, אני מציע להתקדם.
חמי דורון
הבעיה היא אחרת: אני לא מכיר הרבה ערים שיש בהם מועצת תלמידים ונוער מאוחדת. אולי זה קיים בתל אביב.
מרים פרנקל-שור
יש מקומות נוספים, מלבד תל אביב?
דנה חוגרי
גם אני לא מכירה. אני כן יודעת שבירושלים, למשל, אני נציגת מועצת תלמידים ונוער עירונית, לא מועצת תלמידים עירונית.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אז זה גם בירושלים?
דנה חוגרי
בכל המועצות העירוניות מדובר במועצת תלמידים ונוער עירונית. אין דבר כזה – מועצת תלמידים עירונית. לפני כעשר שנים מועצת התלמידים העירונית ומועצת הנוער העירונית התאחדו בכל הרשויות בארץ. המועצות הרשותיות של התלמידים מאוחדות עם המועצות הרשותיות של הנוער. אם כן, זה ביחד; זה שם שהולך ביחד. אין מועצת תלמידים.
היו"ר ראלב מג'אדלה
איפה זה קיים?
דנה חוגרי
בירושלים, בתל אביב ובחיפה.
חמי דורון
בחיפה יש מועצת תלמידים עירונית?
דנה חוגרי
יש מועצת תלמידים ונוער עירונית. אנחנו פועלים ביחד.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אני מבין שלמשרד הפנים, למשרד המשפטים ולמרכז השלטון המקומי אין התנגדות לתיקון.
מרים פרנקל-שור
אני מבקשת להתייחס לכך, אדוני: אנחנו קובעים כאן בפקודת העיריות דבר שהוא נכון לכל העיריות. אנחנו זקוקים ליותר מידע על מנת להחליט – זוהי הפעם הראשונה שבה הנושא הזה עולה. אם יש מועצות תלמידים ונוער בירושלים, תל אביב וחיפה, זה עדיין לא אומר שכך הוא המצב בכל העיריות.

לפיכך, לפני שאנחנו מקבלים איזושהי החלטה לגבי קביעת החברים, שתהיה נכונה לכולם, השאלה היא האם מרוב שאנחנו רוצים לכלול את כולם לא יהיה בסופו של דבר נציג למועצת תלמידים ונוער עירונית.
קריאות
- - -
חמי דורון
מועצת תלמידים ונוער היא לא מועצת תלמידים עירונית. זאת בדיוק הבעיה.
מרים פרנקל-שור
עו"ד יבינה זכאי, האם יש לך איזשהו מושג?
חמי דורון
הדבר המעניין ביותר הוא שישבו לכל אורך הדרך כאן נציגים של מועצות תלמידים, והם מעולם לא העלו את זה.
מרים פרנקל-שור
יכול להיות שכל אחד מושך לכיוון אחר, כי אני לא זוכרת מה התלמידים שהיו כאן ייצגו.
נועה בן אריה
דווקא אתם היה הכי קשה – כל אחד מהם משך לכיוון אחר.
חמי דורון
זאת הסיבה לכך שבאמת החלטנו שזאת תהיה מועצת תלמידים עירונית.
מרים פרנקל-שור
נכון - כיוון שזה נכון גם לגבי ועדות אחרות.
חמי דורון
ברוב הערים, ועדת החינוך עוסקת בעיקר בנושאים של החינוך הפורמלי, כי היא עוקבת אחרי מה שקורה בתוך המערכת. זה מה שעושה הוועדה. בתוך העיריות יש כל מני ועדות שמכירים. כך למשל, בנושא של תנועות הנוער - יש ועדה לתנועות נוער כמעט בכל הרשויות המקומיות. יש ועדות "דור צעיר" כמעט בכל הרשויות המקומיות. אלו הן ועדות רשות, אבל כמעט כל הרשויות מקימות אותן. לכן אמרנו שלגבי הוועדה הזאת נציב מישהו שבאמת עובד מול תלמידים בבתי הספר. זה מה שסוכם בסופו של דבר.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אפשר להציע פשרה: "מועצת תלמידים עירונית", ובמקום שבו יש מועצת תלמידים ונוער? כך, במקום שבו יש מועצת תלמידים ונוער – בחיפה, ירושלים--
דנה חוגרי
זה בכל הרשויות בארץ.
חמי דורון
אין בכל הרשויות – למה את אומרת שזה קיים בכל הרשויות בארץ? ברחובות אין, בנס ציונה אין, בראשון לציון אין - פרמלנט הנוער לא מאוחד עם המועצה העירונית. במקום שבו יש פרלמנט נוער, הוא לא מאוחד. זאת איננה ועדה משותפת כפי שאת מציגה את זה.
דנה חוגרי
- - -
אביטל שטרנברג
חבר הכנסת דורון, מדוע לא נלך בהתאם להצעתו של היושב ראש? היא פותרת את הקושי.
חמי דורון
אני יודע מי זו מועצת תלמידים עירונית; אני לא יודע מי זו מועצת תלמידים ונוער. אני לא יודע מי הגוף הזה בכלל, עם כל הכבוד. אנחנו יודעים מי הגוף הזה, שנקרא מועצת תלמידים עירונית. זה שבאיזשהו מקום החליטו לאחד בתוך מועצת התלמידים, והחליטו בעיריה כזאת או אחרת לעשות את זה כדי לחסוך במשאבים שלהם ולהפוך את זה לגוף אחד - - -
דנה חוגרי
זה הוחלט במועצת התלמידים הארצית.
חמי דורון
מה זה "הארצית? יש לוועדה הזאת מעמד סטטוטורי?
אביטל שטרנברג
לשום גוף כזה אין מעמד סטטוטורי. לחלק גדול מהגופים שאליהם אנחנו מתייחסים כאן אין מעמד סטטוטורי, וזוהי הפעם הראשונה שבה אנחנו מזכירים אותם בחוק.
חמי דורון
עו"ד שטנרברג, אני יודע מיהו הגוף שנקרא מועצת תלמידים. זה גוף שקיים לאורך שנים.
אביטל שטרנברג
חבר הכנסת דורון, הצעתו של יושב הראש פותרת את הקושי. אני לא מבינה למה אנחנו מתווכחים.
יבינה זכאי-בראונר
אומרת האחראית אצלנו במשרד – בררתי אתה כרגע טלפונית - שזה לא משנה אם יהיה רשום "מועצת תלמידים עירונית ונוער". בסופו של דבר זה היינו הך – זה אותו גוף. זהו גוף יציג, אבל זה איננו תאגיד שרשום ברשם החברות, ששמו משנה לענין הזה.
מרים פרנקל-שור
אם השם איננו משנה, כיוון שבפקודת העיריות, בוועדה לקידום מעמד הילד, כתוב: "יושב ראש מועצת התלמידים העירונית", אני מציעה להישאר ב"יושב ראש מועצת התלמידים העירונית".
היו"ר ראלב מג'אדלה
אתם, נציגי מועצת התלמידים, תבינו את זה ותראו את זה מבחינתכם כמועצת התלמידים העירונית והנוער. כי אנחנו מתכוונים לכך, ונגיד את זה גם בהסבר.
מרים פרנקל-שור
אין דברי הסבר להצעת החוק, אבל יש נאום של יושב ראש הוועדה במליאה, ואנחנו נכין את זה - - -
היו"ר ראלב מג'אדלה
אנחנו נאמר את זה כדי שיהיה לכם כיסוי לדברים. אנחנו רוצים להיות צמודים גם לדברים - - -
דנה חוגרי
יש לי הערה נוספת: נאמר לי על ידי נציגה שהיתה כאן בפעם הקודמת בענין הזה, שהיא דיברה עם חבר הכנסת חמי דורון לאחר הישיבה, והוא אמר לה שאם היושב ראש לא מעל גיל 17, לא יהיה נציג של המועצה.
חמי דורון
לא מדויק.
מרים פרנקל-שור
זה לא מדוייק. ההסדר אומר כך: הנציג יהיה יושב ראש מועצת התלמידים העירונית, אך ך בלבד שהוא זכאי להצביע בבחירות. אם הוא לא זכאי להצביע בבחירות, ייבחר נציג אחר במקומו שיהיה זכאי להצביע. כלומר, תמיד תשארו עם נציג, ובלבד שיש לו זכות בחירה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
והוא ייקבע על ידכם. המחליף ייקבע על ידכם.

חברות, יש לכן מה להוסיף על הדברים?
אביטל שטרנברג
יש לי שאלה ליועצת המשפטית: שמות ארגוני המורים – האם מדובר בעמותות או בגופים מוכרים - - -
מרים פרנקל-שור
בהכנה לקריאה ראשונה דנו בכך דיון ארוך. הארגונים הללו מופיעים כבר בחקיקה הראשית. אנחנו לא נותנים מעמד למישהו שעדיין לא - - -
חמי דורון
גברתי לא היתה בישיבה הקודמת?
עדי ביתן
היא היתה באיטליה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אתה לא מרגיש שקיבלנו היום תוספת של תגבורת?
חמי דורון
אבל היה נציג של משפט המשפטים.
אביטל שטרנברג
סביר להניח – הם תמיד מגיעים לדיונים.
חמי דורון
אני מציע שתקראי את הפרוטוקול – זה מאוד חשוב.
אביטל שטרנברג
קראתי את הפרוטוקול.
חמי דורון
זה מופיע שם בצורה מאוד יסודית.
היו"ר ראלב מג'אדלה
ברשותכם, היועצת המשפטית תסכם את הענין.
מרים פרנקל-שור
שני שינויים התקבלו: (א) בתפקיד הוועדה, במקום "תפקח" – "תעקוב אחר"; (ב) נוסיף הוראה כללית, לפיה סך כל מספר חברי הוועדה יהיה אי זוגי. אלו הם שני השינויים שהתקבלו להצעת החוק.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אם כן, נצביע. מי בעד?

הצבעה

בעד ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית – פה אחד

ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית, נתקבלה
היו"ר ראלב מג'אדלה
ברכות לכל מי שתרמו את חלקם. תודה רבה על ההשתפות הנעימה והתורמת.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים