ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 30/01/2005

חוק חופשה שנתית (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק חופשה שנתית - תיקון מספר 9 התשס"ה-2004

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
30.1.2005

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 338
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום א', כ' בשבט התשס"ה (30.1.2005), שעה 14:30
סדר היום
הכנה לקריאה שניה ושלישית של הצעת חוק מטעם הממשלה הצעת חוק חופשה שנתית - תיקון מספר 9 התשס"ה-2004
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום - היו"ר
מוזמנים
עו"ד נעה וגנר - לשכת משפטית - משרד התמ"ת
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ
















הכנה לקריאה שניה ושלישית של הצעת חוק מטעם הממשלה
הצעת חוק חופשה שנתית - תיקון מספר 9 תשס"ה-2004
היו"ר שאול יהלום
אנחנו פותחים את ישיבת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום הכנה לקריאה שניה ושלישית של הצעת חוק מטעם הממשלה - הצעת חוק חופשה שנתית - תיקון מספר 9 תשס"ה-2004. תציג את החוק נציגת משרד התמ"ת, עורכת-הדין נעה וגנר. תתחילי בבקשה מאפס, להסביר במה זה מדובר.
נעה וגנר
היום חוק חופשה שנתית קובע ששנת עבודה היא שנה שמתחילה באפריל ומסתיימת במרץ בכל שנה. לפי שנת העבודה הזאת מחושבים ימי החופשה שמגיעים לעובד. זאת אומרת, ימי החופשה משולמים לעובד לפי שנת עבודה. וגם הוותק שלו לפי שנות העבודה שהוא צבר אצל המעביד, משפיעים על מספר ימי החופשה שהוא זכאי לו.

אנחנו בעצם רוצים לעשות שינוי בשביל להתאים את שנת העבודה לפי חוק חופשה שנתית לשנת עבודה שמשמשת לענייני כספים, לעניין מיסוי, לשנת עבודה שמתחילה בינואר ומסתיימת בדצמבר. הנושא הזה שינוי טכני בעיקר, הוא נועד להקל על המעבידים בעניין חישוב יתרות החופשה, בשביל לבדוק כמה חופשה נשארה לעובד ואיך לחשב את הדברים. זה בעצם נועד להקל על המעבידים מבחינה זאת.

והמטרה שלנו בהצעת החוק הזאת היא לא לפגוע בזכויות העובדים. בעצם לנסות לצמצם כמה שיותר את השינויים. ההצעה מציעה ששנת העבודה, הגדרה של שנת העבודה, ההגדרה החדשה, היא תתחיל מינואר 2006 והיא תחול גם על החוק כמובן, אבל גם להסכמי עבודה, הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה וגם על תקנות שינקו את הגדרת שנת עבודה מתוך ההגדרה שמצויה בחוק.

זאת אומרת, אם התקנות קבעו שבמקומות מסוכנים, ימי החופשה הם 22 לשנת עבודה לפי החוק, אז אותם 22 ימים יגיע לשנת עבודה שתתחיל בינואר ותסתיים בדצמבר. זאת אומרת, השינוי יחול לכל אורך הקו. זאת אומרת, כל מי שנעזר בהגדרה של שנת עבודה שקיימת בחוק חופשה שנתית, ההגדרה תשתנה בהתאם אצלו.
היו"ר שאול יהלום
קודם כל שמתם לב ובדקתם שאף מגזר לא נפגע מזה?
נעה וגנר
לפי מה שאנחנו יודעים לא אמורים להיפגע מזה. כיוון שאנחנו לא מתערבים בהסכמים. הסכמים שקבעו שנת עבודה אחרת שמראש קבעו ששנת עבודה תתחיל בינואר ותסתיים בדצמבר. או שקבעו איזשהו הסדר אחר לשנת עבודה - אנחנו לא מתערבים.
היו"ר שאול יהלום
נניח מורים, שנת עבודה שלנו זה ב-1 לספטמבר, נכון?
נעה וגנר
אני לא יודעת מה ההגדרה של שנת עבודה אצל מורים. אבל אני מניחה שאם קבועה להם שנת עבודה, ימי החופשה שלהם מחושבים אחרת. זאת אומרת, אני מניחה שההגדרה שלהם. אם שנת העבודה שלהם מתחילה בספטמבר, לא צמודה לשנת העבודה שקבועה בחוק, אז אנחנו ממילא לא משנים את שנת העבודה אצלם.
היו"ר שאול יהלום
מה עם הוראות מעבר?
נעה וגנר
עכשיו הוראות המעבר הן באמת החלק העיקרי פה בחוק. זאת אומרת, מבחינה ההגדרה, ההגדרה היא תחול. אגב, ההגדרה תחול רק מינואר 2006, לכן חישוב שנות העבודה עד סוף מרץ 2005 יחושב רגיל. זאת אומרת, שנות העבודה שהיו כבר בעבר הם לא יחושבו לפי ינואר עד דצמבר, אלא הם יחושבו לפי אפריל עד מרץ.

עכשיו הוראת המעבר היא באמת ההוראה היותר ארוכה פה בחוק. מה שנוצרת לנו תקופת מעבר מאפריל 2005 ועד דצמבר 2006. ותקופת המעבר הזאת היא תקופת מעבר בת תשעה חודשים. כשאנחנו בעצם רוצים להבטיח שני דברים: אנחנו רוצים להבטיח שהעובד.
היו"ר שאול יהלום
אפריל 2006 עד דצמבר 2006.
ג'ודי וסרמן
1 לאפריל 2005 עד ינואר 2006, אז יחולו ההוראות החדשות.
נעה וגנר
עד 31 לדצמבר 2005.
ג'ודי וסרמן
עד ינואר 2006.
נעה וגנר
יש לנו תשעה חודשי מעבר. אנחנו רוצים להבטיח שמבחינת העובד לא ייפגעו זכויותיו לחופשה, אבל גם מבחינת המעביד העובד לא יקבל בשנת עבודה כזאת מקוצרת בתקופה הזאת, לא יקבל יותר מהתקופה המגיעה לו באופן יחסי לשנת העבודה. אנחנו גם רוצים להבטיח שהתקופה הזאת תחושב כשנת עבודה לצורך צבירת הוותק.

מבחינת זאת העובד זוכה למעין קיצור פז"מ מבחינה זאת. אם עובד שהתחיל לעבוד באפריל 2004, אנחנו מדברים שבסוף דצמבר 2005 הוא כבר ימנה כביכול שתי שנות עבודה, למרות שהוא למעשה עבד רק שנה ותשעה חודשים בפועל. כיוון שזאת תיחשב לשנת עבודה מקוצרת.

מבחינת ימי החופשה אנחנו ניסינו לערוך קיצור של ימי החופשה המגיעים, אותה רשימת ימי החופשה המגיעה לפי החוק, ערכנו בה קיצור של בעצם שלושה רבעים מימי החופשה הקבועים היום בחוק. לעניין עובדים שעובדים לא בכל ימות השנה, יש הוראות מיוחדות בחוק חופשה שנתית וגם בהן עשינו התאמה של שלושה רבעים. בחוק עבודת נוער עשינו התאמה, גם שם יש הוראות לגבי חופשה שנתית.

וביקשנו לקבוע, אנחנו מציעים לקבוע שאותה התאמה תחול גם לגבי הוראות שקבועות בהסכם קיבוצי בצו ההרחבה, בחוזה עבודה גם בתקנות לעניין אורך החופשה. עוד פעם, ההגדרה "שנת עבודה" שקבועה פעם תואמת את ההגדרה שקבועה בחוק.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל אם הוזמנו ההסתדרות לכאן?
וילמה מאור
כן.
היו"ר שאול יהלום
ומה, הם לא באו כי הם תומכים בחוק?
וילמה מאור
כן.
היו"ר שאול יהלום
מי הוזמן? ההסתדרות לא באה. ג'ודי, לך יש הערות?
ג'ודי וסרמן
לא. אם תתקבל הצעת החוק הזו, בעצם כל החוקים האחרים, ימי מחלה וכו', הכל כבר יהיה מינואר עד דצמבר, לא יישארו עוד ספיחים מאפריל עד סוף מרץ?
נעה וגנר
אני חושבת שאין ספיחים מהתחלה, זה תלוי בחודשי העבודה.
ג'ודי וסרמן
זה החוק האחרון שהוא לא מוסדר.
נעה וגנר
כן, אני חושבת.
וילמה מאור
אם אנשים שצוברים זכות שלהם לצבור מעל 65 ימים, לא ייפגעו?
נעה וגנר
הזכות לצבור היא לא, לכאורה בכך שמושלמת שנת עבודה היתה מוקדם, אז לכאורה הם צריכים לנצל את אותם הימים הנצברים, הם צריכים לנצל אותם כביכול יותר מהר. אבל מצד שני, בתקופה החדשה הם צוברים רק שלושת רבעי מהתקופה הרגילה של שנת עבודה. אז יש פה איזה שהיא מין התקזזות.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו מאשרים את החוק לקריאה שניה ושלישית.

תודה רבה. הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 14:37.

קוד המקור של הנתונים