פרוטוקול

 
בחירת יושב-ראש לוועדה

2
ועדת הכלכלה
31.01.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 350
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"א בשבט התשס"ה (31 בינואר 2005), שעה 09:20
סדר היום
בחירת יושב-ראש לוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: מ"מ היו"ר - יו"ר ועדת הכנסת, רוני בר-און
היו"ר אמנון כהן
דוד טל
אלי ישי
איתן כבל
משה כחלון
אילן ליבוביץ
יאיר פרץ
אברהם רביץ
מוזמן
יושב-ראש הכנסת, מר ראובן ריבלין
יועצת משפטית
עו"ד אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורן
קצרנית
שלומית כהן


בחירת יושב-ראש לוועדה
מ"מ היו"ר רוני בר-און
בוקר טוב, אדוני יושב-ראש הכנסת, בוקר טוב חברי הוועדה, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. אני שמח להודיע לכם, כי בהתאם להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, החליטה ועדת הכנסת להמליץ בפניכם לבחור בחבר הכנסת אמנון כהן לכהן כיושב-ראש קבוע לוועדת הכלכלה, וזאת במקום חבר הכנסת איתן כבל, שכיהן כיושב-ראש זמני לוועדה ממועד שדרוגו של היושב-ראש הקודם, חבר הכנסת שלום שמחון, לתפקיד השר לאיכות הסביבה בממשלת ישראל.

בטרם נעבור לתהליך הבחירה, יושב-ראש הכנסת יאמר כמה מלים, בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
תודה רבה. אני מברך על חילופי הגברא שנעשים בהסכמה, מתוך הבנה בין אותם אנשים שעוזבים ועדה אחת ועוברים לוועדה אחרת, הכול על דעת כולם ובלי התנגדות.

אדוני יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אני מוכרח לומר לך שאתה הולך מחיל אל חיל. הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שסמכויותיה הן אולי היותר קבועות ומדויקות על-פי החוק במסגרת חוק מבקר המדינה, היא ועדה חשובה ביותר, והיא משמשת אמצעי בידי הכנסת לעשות מעקב, כמו גם לדון בכל אותם נושאים שהם חלק מדוח מבקר המדינה, שהוא הרשות הרביעית. ועדת הכלכלה במרוצת השנים הפכה להיות אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת ישראל, והשתתפותם של חברי כנסת כאן מוכיחה זאת. גם האינטרסים הכלכליים הרבים, שבוודאי מעניינים את חברי הכנסת להשתתף, וגם ההבנה שאי-אפשר להצביע בוועדת הכלכלה מבלי שמבינים על מה מדברים ובמה עוסקים, מביאות לכך שזאת ועדה שהופכת יותר ויותר להיות אחת המרכזיות בכנסת. ועדת הכלכלה היא ועדה שמיישמת גם נושאים מדעיים, והיא האמצעי בידי הכנסת לעקוב אחרי מהלכי הממשלה, שכן בשנים האחרונות כמעט שאין חוק שיצא מתחת ידינו, שהתקנות שהרשות המבצעת צריכה להתקין אינן מחייבות גם את הסכמתה ואישורה של ועדת הכלכלה. זה אחד הדברים שנותנים עוצמה בידי הכנסת ובידי הוועדה הזאת, ואנחנו ערים לכך. אני שמח לראות שיותר ויותר חברי כנסת מרכזיים מבקשים להתקבל לוועדה זאת. מה שחבר הכנסת טל הבין מהרגע הראשון שהוא נכנס לכנסת, מתחילים להבין יותר ויותר חברי כנסת אשר מצטרפים לוועדה הזאת ומבקשים להיות חלק ממנה.

חבר הכנסת אמנון כהן, אני בטוח שאתה מבין את אחריותך ואת חובתך, שכן רבים מבין הגורמים המחליטים במדינת ישראל והמכוונים והמשפיעים יותר מכל על החיים שלנו, הם אותם אנשים שבאים לכאן לוועדה, ולכן צריך ביד רמה ובהבנה ובפתיחות לשמוע כל פן שמובא אליך, על-מנת לשקול את כל הצדדים לתפארת הכנסת.

אני מודה לך מאוד, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, שאישרת לי לומר את הדברים האלה ברגע חשוב זה.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
אדוני היושב-ראש, בדרך-כלל אני לא נוהג לתקן אותך, אבל חבר הכנסת אמנון כהן לא הולך מחיל אל חיל, הוא הולך חיל עם חיל. הוא עומד להיות החל מעוד כמה דקות היושב-ראש הראשון של שתי ועדות בכנסת. עד ה-8 בפברואר הוא מכהן גם כיושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אין איסור כזה.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
אין איסור כזה, וזה תקדים.
איתן כבל
זה גם בזכותי, כי הסכמתי לכך.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
יחד עם זה, מכיוון ששתי הוועדות האלה הן ועדות מובהקות של האופוזיציה, הריני לאחל בזה לחבר הכנסת אמנון כהן, ששהותו בוועדות האלה תהיה קצרה ככל האפשר.
דוד טל
תשאירו משהו לעניים.
משה כחלון
נציג המורדים יקבל את הוועדה.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
הרב אלי ישי, יושב-ראש ש"ס, בבקשה.
אליהו ישי
אמנון עשה חיל בוועדה לענייני ביקורת המדינה. כשהוא הגיע לתפקיד היו הרבה חששות, איך הוא ימלא את התפקיד. אני חושב שאמנון הצליח מאוד והוא גם עשה קידוש השם. הוא קיבל מחמאות רבות גם ממבקר המדינה עצמו על העבודה הנפלאה שהוא עשה שם. אני חושב שאמנון הוא אדם ראוי ומוכשר. אני שמח מאוד שהוא הגיע לוועדה הזאת. התלבטנו בין כמה אנשים, כולם ראויים וכולם מוכשרים, אבל בסופו של דבר הוחלט שמכיוון שאמנון כבר היה יושב-ראש, מעלין בקודש ואין מורידים בקודש. לכן זאת היתה ההכרעה. אני מאמין שהוא יעשה עבודה טובה לטובת כלל ישראל. העבודה היא חשובה, ובעזרת השם נאחל לו כולנו הצלחה בתפקיד.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
תודה רבה. הרב רביץ, בבקשה.
אברהם רביץ
אני מצטרף לברכות. אני בטוח שאמנון יצליח בתפקידו.

אתם יודעים שכלכלה זה פעמיים "כל", מפני שאתה לא יכול לעסוק בנושא כלכלי מבלי שאתה כולל את הכול. בכל נושא שאנחנו עוסקים כאן – כמו בוועדות אחרות, אבל כאן זה בולט מאוד – אנחנו חייבים להביא בחשבון גם נושאים אחרים, כולל ההשלכות וההשפעות הכלליות על הכלכלה כולה. אתה לא יכול לטפל בנושא כלכלי אחד כאשר אתה מתנתק מהכלכלה כולה.

אני בטוח שלאמנון יש אופקים רחבים מאוד. זה הוכח בתפקיד הקודם שלו, ולא הייתי חבר שם אבל השמועה עשתה לה כנפיים. אנחנו גם נתכבד בו וגם ניעזר על ידו. עבודה קשה עומדת לפניך.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
תודה. חבר הכנסת איוב קרא, בבקשה.
איוב קרא
את חבר הכנסת אמנון כהן הכרתי בכנסת הקודמת, וההפתעה הכי גדולה שלי היתה כאשר שמעתי אותו מדבר ברוסית. תמיד חשבתי שאתה ממוצא תוניסאי, ופתאום אתה מגיע לרוסיה. זאת זכות גדולה. בתוקף תפקידך כיושב-ראש ועדת הביקורת ובתפקידים אחרים שמילאת, אתה משרה אווירה מאוד חברית, מאוד מיוחדת, מאוד חיובית. יישר כוח, ותמיד נשמח להיות לידך בכל תפקיד.
אילן ליבוביץ
אני רוצה לברך את אמנון, כמי שמכהן גם בוועדה לענייני ביקורת המדינה. אני מקווה שהאווירה הטובה והעניינית שהיתה בוועדה לענייני ביקורת המדינה ושיתוף הפעולה יימשך גם בוועדה הזאת. בהצלחה.
משה כחלון
אני משוחד, כי אמנון הוא גם חבר. אין לי ספק שהחלק החשוב בעבורי יקבל יותר ביטוי בוועדה, וזה החלק החברתי. אחד הדברים שאני שמח עליהם הוא שאמנון יכניס לפה יותר רגישות חברתית, כי כחבר ועדת הכלכלה אני נתקל פה פעמים רבות בקירות ובמחסומים. לא שמישהו היה חלילה איש רע, אלא שזה פחות עניין אותם. אני חושב שהכניסה של אמנון לוועדה תכניס רוח חברתית חשובה לוועדה, לכנסת ולעם ישראל. בהצלחה.
יאיר פרץ
אני מצטרף לברכות. אין לי ספק שאמנון יעשה את המלאכה על הצד הטוב ביותר. יהי רצון שלא תצא תקלה מידך. עלה והצלח.
דוד טל
אני חושב שהוועדה הזאת היא ועדה ענקית, שיש בה ניגודי אינטרסים ענקיים יותר. כוחות חיצוניים משפיעים על הוועדה הזאת בצורה בלתי רגילה, לדעתי לפעמים גם הרבה מעל הסביר. אבל צריך לזכור, שחובת הנאמנות שלנו כחברי כנסת כאן היא לציבור האזרחים ולציבור הצרכנים. מגיעים לכאן הרבה מאוד חוקים שיש להם השפעה גדולה וישירה על ציבור הצרכנים. הנוכחות שלי היא כמעט מאה אחוז בוועדה לא בגלל שאני חרוץ, אלא משום שאין לי ועדות אחרות. אני חושב שהוועדה הזאת יכולה לשמש פה לאזרח הקטן במדינת ישראל.

אני רוצה להצטרף לכל האיחולים והברכות. אני מצדי אשמש לך כאחיזער וכאחיסמך בכל דבר שאוכל.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
תודה רבה. חבר הכנסת כבל, אנחנו מודים לך על התקופה שכיהנת כאן.
איתן כבל
אני מקווה שאתם לא נרעשים מהטבעת החותם.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
בזמן קצר הותרת פה רושם בל יימחה, ואני מודה לך שלקחת את הפיקדון הזה כדי להמשיך להחזיק את הוועדה. אתה יכול לומר דברים לשבחו של היושב-ראש הנכנס, ונעבור להצבעה.
משה כחלון
כדאי לומר גם דברים לשבחו של היושב-ראש היוצא.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
אני מרשה לעצמי לומר על שלום שמחון, גם בתור שכן וגם בתור אדם שהתוודעתי אליו לראשונה כשהגעתי לכנסת, שפגשתי באדם יוצא דופן בנוף הפוליטי. הוא איש צנוע והגון, איש עבודה, ויחד עם זה מאוד נמרץ, מאוד נחוש בדעתו, מאוד דעתן ומאוד מקפיד על קלה כבחמורה בענייני העבודה שלו. למרות שלא הייתי חבר ועדה והנגישות בינינו היתה בעניינים של יושב-ראש ועדת הכנסת מול יושב-ראש ועדת הכלכלה, התפתחה בינינו חברות מצוינת. אני חושב שהוא איש מקסים, ואני שמח על הקידום שלו. באופן אישי, כמי שהשקיע הרבה מאוד במשרד לאיכות הסביבה, כמעט מחצית מחיי אני חי את איכות הסביבה אצלי בתוך הבית – אשתי היתה שם כל השנים – אני חושב שהמשרד זכה בזכייה ענקית שהוא קיבל את שלום כשר לענייני איכות הסביבה. אני בטוח שהוא יצליח שם הצלחה גדולה. אני בשמכם נפרד ממנו.
איתן כבל
תודה, אדוני היושב-ראש. אני קיבלתי את התפקיד כאן בפק"מ – פיקדון קצר מועד, אחרי ידידי וחברי הקרוב שלום שמחון. היתה לי זכות להיות חבר בוועדה שאותה הוא ניהל, ואני אומר את זה לא בלשון המליצה. הוא היה אחד מיושבי-הראש היותר טובים שניהלו את הוועדה הזאת. לטעמי הוא אחד האנשים היותר מוכשרים שיש בכנסת ישראל. בעבודה שהוא עשה כאן הוא הוכיח את עצמו ואת יכולותיו. אני מקווה מאוד ומאמין שהוא יעשה לא פחות טובה בפרויקט החדש שאליו הוא נכנס.

אני מברך את אמנון. אני מוכרח לומר לכם, שעל-פי הנוהל של שטח כבוש לא ישוחרר, לא הייתי צריך לעזוב את הוועדה לפני הזמן. כשנודע לי שאמנון הוא האיש שיעמוד בראש הוועדה, אמרתי שיש לי אמון מלא גם באמנון וגם במערכת כולה שהדברים ייעשו כמו שצריך. הסכמתי לעזוב את הפיקדון הזה עוד לפני שמתבצעים החילופים בפועל גם בוועדת הפנים. אני באמת כאן כחייל שלך, בוועדה שהיא אחת החשובות ביותר של הכנסת. אני מאחל לך הצלחה גדולה מאוד.
מ"מ היו"ר רוני בר-און
תודה רבה. נעבור להצבעה. הנוהג והמסורת הם שאנחנו מצביעים תמיד פה אחד על המלצת ועדת הכנסת. המלצת ועדת הכנסת היא לבחור בחבר הכנסת אמנון כהן כיושב-ראש ועדת הכלכלה. מי בעד ההמלצה הזאת? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין

אני קובע אפוא, שפה אחד אישרה ועדת הכלכלה את המלצת ועדת הכנסת ובחרה את חבר הכנסת אמנון כהן כיושב-ראש ועדת הכלכלה. אני מאחל לך מזל-טוב ומפנה לך את כיסא היושב-ראש, כדי שתנהל את הישיבה.
היו"ר אמנון כהן
אדוני יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, יושב-ראש ועדת הכלכלה היוצא, חברי הוועדה, אני מודה לכם על האמון שנתתם בי. אני מבין את גודל האחריות ואת גודל העשייה כאן. אני רואה את התפקיד הזה כשליחות שאני צריך לעשות. על-פי היכרותי, כמעט אין נושא במשק שלא עובר דרך הוועדה החשובה הזאת. אנחנו נמצאים היום בתהליך של צמיחה, ואני אדאג שבעזרת השם בוועדה הזאת ניתן את הדגש מצד אחד להצלחת המשק ומצד שני נשים דגש מאוד נרחב על הנושא החברתי, כי כאשר אנחנו מסתכלים בהיבט הצמיחה, בל נשכח שלפעמים אנחנו יכולים לקבל החלטות שדורסות באופן קשה את האוכלוסייה החלשה ואת החוליות החלשות בחברה הישראלית. כמובן, הנושא הזה יהיה על סדר יומה של הוועדה כל הזמן.

כיושב-ראש ועדה לפניות הציבור וכיושב-ראש ועדה לענייני ביקורת המדינה נוכחתי שיש לנו בעיה קשה מאוד של בירוקרטיה במדינת ישראל, גם כשמדובר באוכלוסיות החלשות ביותר. כשהם באים למשרדי ממשלה ולגופים, הם צריכים בשביל מסמך אחד לבוא וללכת לפעמים במשך חודשים, ואם חבר הכנסת מתקשר פעם אחת באותו נושא הבעיה נפתרת. אלה דברים שאי-אפשר להשלים אתם, ואני כמובן אטפל בבעיה הבירוקרטית. כל שר שיבוא לכאן לקבל אישור תקנות כאלה או אחרות, אני אשאל אותו מה הוא עושה למען זה שהבירוקרטיה הזאת תיפסק ומה הוא עושה כדי לייעל את המערכת שלו.

אני אלמד את הנושא בוועדת הכלכלה, וביחד עם חבריי כאן נצעיד את ועדת הכלכלה כמו שהצעיד אותה לפניי מכובדי שלום שמחון, שהוא גם חבר אישי. אני לא אתבייש להתייעץ אתו בכמה נושאים. אני חושב שהוא עשה כאן עבודה חשובה, ואני מבטיח שאנחנו נעשה לא פחות ואף יותר, בעזרת השם, יחד עם הצוות המקצועי כאן, מנהלת הוועדה, היועצת המשפטית של הוועדה והצוות של הוועדה.

אני רוצה שנשתה "לחיים" – לחיי עם ישראל, להצלחת עם ישראל ולהצלחת הוועדה.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:45

קוד המקור של הנתונים