ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/01/2005

פרוטוקול

 
המשך ישיבה בעניין מטמנות בלתי חוקיות

5
ועדת משנה לנושא מטמנות אשפה
18.01.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 3
ועדת משנה לתכנון ובנייה לבדיקת נושא מטמנות אשפה
יום שלישי, ח' שבט התשס"ה (18.01.2005), בשעה 14:30
סדר היום
המשך ישיבה בעניין מטמנות בלתי חוקיות
נכחו
חברי הוועדה: חמי דורון -היו"ר
מוזמנים
עו"ד ג'וש פדרסן -יוע"מ, המשרד לאיכות הסביבה
אילן נסים -המשרד לאיכות הסביבה
טל שוחט -המשרד לאיכות הסביבה
שירה -משרד הפנים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


המשך ישיבה בעניין מטמנות בלתי חוקיות
היו"ר חמי דורון
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה.
אילן נסים
אני רוצה לחזק את מה שאמרתי בדיון הקודם ולומר שוב, כי אני לא רואה בעניין הזה מתקפה כנגד המשרד, אלא שיתוף פעולה.
היו"ר חמי דורון
אני שמח על הדברים האלה, כי אני חושב שבאמת יש לנו מטרה משותפת וחשובה.
טל שוחט
מהי המטרה שלך בסופו של דבר?
היו"ר חמי דורון
המטרה שלי, הוא ליצור מצב בו יהיה לחץ על המשרדים שיגלגלו את הלחץ על הרשויות המקומיות, שיסגרו את המטמנות הפירטיות.
טל שוחט
המטרה ש/לנו היא קצת שונה. הסגירה של המטמנות הפירטיות לא תיתן את הפתרון לבעיית הפסולת בניין.
היו"ר חמי דורון
מאז הפגישה האחרונה עשינו מספר סיורים והיינו במספר מקומות. היינו בתחנת המעבר בראשון לציון. אני מכיר את התוכנית של התחנה הזו, כי הייתי חבר בוועדת מכרזים בעיריית ראשון. אני מודה, שהם עמדו במה שהם התחייבו בהצגה. אני לא האמנתי שהם מתכוונים לעמוד בזה ולא האמנתי שהם יעשו את זה. היום אני מודה, שהם עשו מה שהם התחייבו.
אילן נסים
זה לא ממש כך. לנו הם הציגו עוד אלמנט.
היו"ר חמי דורון
אני מדבר על מה שהציגו בעיריית ראשון. הם עשו אחד לאחד. סיירנו באתר דיה בצאלים. אני חושב ששם המשרד לאיכות הסביבה מפשל בגדול. קודם כל, המקום לא מגודר כמו שצריך. יש שם שער ברזל ערטילאי. אנחנו נכנסנו לשטח עם שני מכוניות, וראינו שם אדם מעופף שלא שאל בכלל מי אנחנו. תוך רבע שעה הופיע מנהל האתר, אדון רג'ואן. אני התחלתי לשאול אותו את השאלות הרלוונטיות. אתר דיה אמור לקלוט 75 טון פסולות ליום. שאלתי אתו איך הוא פועל, והא אמר לי שהוא חופר בור, שופך זבל ומכסה. הוא אמר שהוא מקבל 75 טון מחבל אשכול וחבל עזה, ו-18 טון מהצבא באזור, שכלל לא נכללים בחישוב שלכם. הוא קולט 90 טון, כאילו באופן חוקי. אני יכול לומר לכם, שבזמן שאני הייתי שם, הוא שפך 4 משאיות, כשכל משאית מכילה 35 טון. אדון רג'ואן אמר לי, שאין לו כסף לעשות את מה שתותחני עשה. לדעתי, באתר דיה מכניסים 700 טון ליום.
אילן נסים
לאחר שקיבלנו התרעה מדורבה מאפעה, שלחנו את הסיירת שלנו. הם בדקו את האתר, ומצאו כי אמנם יש חריגה, אבל זו חריגה קטנה. לפני שבוע קיבלנו שוב התרעה, ואנחנו נערוך בדיקה, שיכול להיות שתהיה סמויה.
היו"ר חמי דורון
אם הפקח מודיע לבעל האתר שהוא בא לבדוק את האתר, אין בזה שום תועלת. בעלי מטמנות מספרים לי שמרימים אליהם טלפון ואומרים להם שמחר בשעה 12:00 בצוהריים יגיעו אליהם לביקורת.
טל שוחט
זה כאשר רע"ן פסולת מגיע בליווי אנשים. לא מדובר בביקורת של הסיירת.
היו"ר חמי דורון
באתר הזה אין להם משקל בכלל.
אילן נסים
תשאל את תותחני אם אני מגיע אליו בתיאום מראש.
טל שוחט
אם אתה מדבר על תותחני בהקשר של דיה, אז אפשר גם לבדוק את הכמויות מקבל. אין כמות בלתי מוגבלת של פסולת. אני יודעת כי ביום יש בערך 12,000 טון ביום, ואני יודעת כמה בערך מגיע לכל אתר. כאשר בדקתי את העניין הזה בימים האחרונים, אל מצאתי חריגה כזו. לא נעלמו לי 700 טון.
היו"ר חמי דורון
לא צריכים להיעלם לך, כי אני ראיתי שמגיעות משאיות מתל אביב לאתר דיה.
טל שוחט
גם אצל תותחני לא חסרה פסולת. אצל תותחני יש יותר.
היו"ר חמי דורון
תותחני לא בא להציג את הבעיה שחסרה לו פסולת.
טל שוחט
אבל דווקא אצל תותחני זה כן קשור, וזה בגלל האתר ששם הוא אמרו לקלוט 2,715 ביום. אני בטוחה שאם תספור את המשאיות שהוא קולט כל יום. תמצא יותר.
היו"ר חמי דורון
גם אם תותחני קולט 3,000 טון ליום, התשתיות שלו מאפשרות זאת. זה עולם אחר. זה ברמה של חו"ל. אני בשני לחודש נוסע לקנדה, וביקשתי שבמהלך הביקור שלי שם, שהוא ביקור פרטי ולא דרך הכנסת, יכינו לי סיור במטמנות שם. אני רוצה לראות את הזבל הקנדי, למרות ששם החלוקה אחרת ואני רואה איך הם מעבירים את זה למחזור.
טל שוחט
יכול להיות שבדיה יש חריגה יותר גדולה ממה שאנחנו יודעים ואנחנו נטפל בזה, אבל בכל הנוגע לפסולת מעורבת שתמצא בקנדה, אתה יכול להיות גאה.
היו"ר חמי דורון
הבעיה שלי הוא שהוא קולט כמויות אדירות של פסולת, וזה גורם נזק כי הקרקע לא מוגנת שם בכלל.
אילן נסים
אתר דיה ממוקם במקום מאוד מיוחד מבחינה גיאולוגית. באופן יחסי, הוא במקום בטוח. לנו יש כללים, בסדר שחישבנו לפי מודלים, שמעל 75 טון ליום כמות התשתיתים שנוצרת היא גדולה, ומתחת לזה היא נמוכה. כאשר אנחנו מוסיפים לזה גם את השיקול המטורולוגי, אנחנו יכולים לראות שבאתרים יחסית קטנים, שממוקמים בתשתית ביולוגית בטוחה, לא צריך איטום.
היו"ר חמי דורון
למה אתם לא הולכים על הכיוון המחמיר.
טל שוחט
אנחנו הולכים לכיוון המחמיר, ולכם באפעה יש לך תשתיות.
אילן נסים
נעשתה בדיקה נוספת ספציפית באתר ערד, ושם המגבלה הוגדלה ל-150 טון ביום.
היו"ר חמי דורון
דיברתי עם כל מיני אנשים על הנושא הזה, וכולם אמרו שכל הסיפור הזה שזה לא עובר לקרקע, אינו מוכיח את עצמו בפועל וכי צריך לדאוג לכך.
אילן נסים
בכל העולם ההיררכיה הזו מקובלת. מבחינה סביבתית אנחנו מחמירים יותר מארצות הברית. בארצות הברית, מתחת לקו 200 מילימטר גשם בשנה, לא צריך איטום בכלל. אתר דיה נמצא במסגרת של 250 מילימטר בשנה. יש אתרים אחרים, כמו אתר אפעה ונימרה, שאנחנו דרשנו בהם איטום, כאשר באתר אפעה יש 150 מילימטר גשם בשנה ובאתר נימרה יש 25 מילימטר גשם בשנה. במקומות אחרים בעולם, שהם יותר מתקדמים מאיתנו מבחינה סביבתית, לא דורשים את מה שאנחנו דורשים. המדרג הזה תמיד קיים, ואנחנו שקטים.
טל שוחט
לגבי אתר דיה, אנחנו נבדוק את הדברים.
היו"ר חמי דורון
אני אומר לכם שבזמן שאנחנו היינו שם היו 4 משאיות שכל אחת מהן הכילה 35 טון, בלי שנכנסה משאית צבאית אחת. הוא אמר לנו, שהוא קולט 15-18 טון של פסולת צבאית.
אילן נסים
זה לא צריך להיות.
היו"ר חמי דורון
הוא אמר לי באופן גלוי, שאחרי ההתנתקות יעבירו את הבסיסים של צה"ל אלינו, אני אצטרך לקלוט הרבה יותר ולא יהיה לי כסף לזה.
אילן נסים
אם לא יהיה לו כסף, אז זה לא ילך לשם.
היו"ר חמי דורון
ההפקרות היא הרבה יותר גדולה ממה שאתם מתארים לעצמכם.
אילן נסים
השליטה היא במה שייכנס לאתר.
היו"ר חמי דורון
אין לך שליטה על מה שנכנס לאתר.
אילן נסים
תהיה לי שליטה.
טל שוחט
אם אנחנו מדברים רק על אתר דיה בנוגע לפסולת מעורבת, אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מסכימים איתך שיש שם בעיה ושאנחנו עכשיו בודקים את זה.
היו"ר חמי דורון
אני לא מדבר רק על אתר דיה.
ג'וש פדרסן
אתה מדבר על אתרים פירטיים. האם אתה מגדיר את אתר דיה כאתר פירטי?
היו"ר חמי דורון
הוא חצי פירטי, מבחינתי.
ג'וש פדרסן
יש לו תוכנית, יש לו רשיון עסק ותנאים נוספים ברשיון עסק, וזה אחרי הליך אכיפה של המשרד לפני שנים, שהעביר שם את הבעלות מהמועצה ועשה שם מהפיכה. אם לזה אתה קורה אתר פירטי, אז אני חושב שיש לנו בעיה עם הגדרת הבעיה. אם מכל הבעיה של אלפי טון של פסולת בניין שבורחת לשטחים, ההפרש של כמה מאות טון באתר דיה זו הבעיה, אז אנחנו חלוקים בנינו.
היו"ר חמי דורון
זה סימפטום.
ג'וש פדרסן
אני מדבר על אתר מוסדר עם תוכנית. בואו נדבר על אתרים שאין להם תוכניות ואין להם רשיון עסק.
היו"ר חמי דורון
רשות מקומית צריכה לשלול רשיון עסק ברגע שאדם לא עומד בתנאי ההיתר. אם המועצה האזורית שם היתה נוהגת על פי חוק ורואה כי הוא קולט 700 טון ליום במקום 75 טון, היא היתה צריכה לשלול לו את רשיון העסק. מאותו הרגע הוא אתר פירטי לכל דבר ועניין.
ג'וש פדרסן
אתה מדבר על אתר ללא רשיון מוסדר.
היו"ר חמי דורון
זו סמנטיקה. הבעיה היא, שאף אחד לא מקיים את הוראות החוק. אתם אומרים שיש לו רשיון עסק ושזה לא מעניין אתכם שהוא מפר את התנאים לרשיון עסק.
ג'וש פדרסן
זה לא מה שאמרתי. אני אמרתי, שאנחנו צריכים לדבר על דברים ברמה המערכתית. אתה נותן דוגמא ספציפית של אתר דיה, ואני חושבת שבקונטקסט של הישיבה הזו, זה לא נחשב אתר פירטי. אני לא אומר שזה בסדר מה שקורה שם. יש דיווח, יש מפקח שיבדוק את הדיווח הזה ויתמודד עם זה. מחר אפשר להתמודד עם זה. יש לאתר הזה תנאים תקפים ברשיון עסק.
היו"ר חמי דורון
מה תעשה לו?
טל שוחט
תישלח לו הזמנה לשימוע.
ג'וש פדרסן
אנחנו עושים את זה כל הזמן.
אילן נסים
יש נוהל מוסדר שנמצא כבר בטייס האוטומטי. כאשר אמרתי שנכנסים לבדיקה, כולל חקירה סמויה, התכוונתי שזה יהיה לצורך קבלת הראיות כדי שמנהל המחוז יוכל לבנות את השימוע ולפעול לאכיפה.
טל שוחט
אתה לא יכול לבוא יום אחד ולראות כמה נכנס ולפי זה לקבוע כי הוא מקבל 700 טון. המפקחים צריכים לבדוק את זה לאורך תקופה, כדי שלא יבואו בבית המשפט ויגידו שזה לא נכון.
ג'וש פדרסן
אין שום בעיה לטפל בעניין הזה. בשביל זה לא צריך לקיים ישיבה בכנסת.
היו"ר חמי דורון
אגב, האם אתם מניידים מפקחים?
אילן נסים
כן.
היו"ר חמי דורון
כלומר, שלא ייתכן מצב בו יהיה מפקח אחד שאחראי על אותו אזור במשך 25 שנה.
אילן נסים
כן.
טל שוחט
זו לא החלטה שלנו. זו החלטה של מנהל הסיירת. בגדול לכל אחד יש את השטח שלו.
אילן נסים
הם עושים שינויים, כי אנשים נשחקים. זה מגיע מהאנשים עצמם.
היו"ר חמי דורון
עשינו סיור אחד באלומים בצפון.
טל שוחט
זה פסולת בניין. זה נושא אחר.
היו"ר חמי דורון
מבחינתי, אתר פירטי הוא אתר פירטי.
טל שוחט
שני האתרים שאתה מדבר עליהם הם אל פירטיים. כששוסטר מתלונן על כך שלא מגיעה אליו פסולת וכאשר דורבה מתלונן על כך, אלה שתי טענות שנשמעו על פניו אותו דבר, אבל הן שונות לחלוטין מבחינת המשמעות והטיפול בהן. אצלנו זה כלל לא מתערבב.
היו"ר חמי דורון
אני מבין, אבל אנחנו מסתכלים על העניין בראייה כוללת. אנחנו לא יכולים להקים ועדת משנה אחת למטמנות של פסולת רטובה וועדה אחרת למטמנות של פסולת מוצקה.
טל שוחט
אבל אפשר להקים ועדה להסדרת הטיפול בפסולת.
אילן נסים
הפתרונות ודרכי הטיפול הם שונים. אנחנו מציעים, שכאשר אנחנו דנים בפסולת בניין, לתת פתרונות לנושא הזה, וכאשר אנחנו מדברים על פסולת מעורבת, לתת פתרונות לעניין הזה.
היו"ר חמי דורון
כאשר אנחנו נגיע לשלב של הפתרונות או ההחלטות, אנחנו נגדיר בצורה מפורשת שני פרקים נפרדים. אנחנו ביקרנו באתר של אברהם עמרם ובניו.
ג'וש פדרסן
בשבוע שעבר הוא קיבל 50,000 קנס וצו לניקוי השטח.
היו"ר חמי דורון
באיזה מקום?
ג'וש פדרסן
אני חושב שבאזור חדרה. אנחנו יודעים שהוא השנה פה ושנה הבאה שם.
היו"ר חמי דורון
אני מדבר על קיבוץ משמרות. יש שם מטמנת ענק של פסולת בניין. זה על הגבול של הפרדס. תפקידן של הרשויות המקומיות, הוא לאכוף את חוקי התכנון והבנייה. חוקי התכנון והבנייה קובעים ייעוד לכל קרקע. אם ישנה קרקע חקלאית, ומישהו מטפל בקרקע בניגוד לחוקי התכנון והבנייה ומשתמש בה לייעוד אחר כמו מטמנת אשפה, הוועדה המחוזית צריכה לתת הנחיות לוועדה המקומית בעניין, או שהוועדה המקומית צריכה לפעול באמצעות ראש העיר.
שירה
הפיקוח על הבנייה צריך להגיע לשם ולראות מה קורה.
היו"ר חמי דורון
יש המון אזורים במדינת ישראל שלגביהם הפיקוח על הבנייה הוא עיוור. אני יכול להצביע לך על עשרות מקומות כאלה רק בראשון לציון ויש להם מחלקת פיקוח על הבנייה אדירה.
טל שוחט
בנושא של הפסולת המעורבת, נושא שהיה מעורב בו הרבה מאוד כסף, ראינו כי בכל הרשויות 100% מהפסולת הועברה לאתרים פירטיים בלתי חוקיים שגרמו למפגעים רבים יותר מזו שגורמת פסולת בניין, המשרד לאיכות הסביבה בשיתוף פעולה עם משרד הפנים עם תקציב של משרד האוצר ותוכנית מפורטת שהמשרד קבע, עשה מהפיכה בנשא תוך 10 שנים. אותו דבר אנחנו מנסים לעשות עכשיו בנושא של פסולת בניין, אבל אנחנו נמצאים בשלב הרבה יותר התחלתי, כי התחלנו לטפל בזה בשלב מאוחר יותר, כי המפגעים הם קטנים יותר. יש לנו תוכנית מסודרת שנקבעה בהחלטת ממשלה. יש נקודות כשלים שאנחנו נשמח לקבל את עזרתך ואת עזרת משרד הפנים ושל הרשויות.
היו"ר חמי דורון
אתם מודעים לכך שבתוך פסולת בניין יש גם מצברים וצמיגים?
טל שוחט
בנושא של הצמיגים, אנחנו מטפלים בנפרד. בנוגע למצברים, אני לא חושבת שזה מגיע לשם.
אילן נסים
מצברים כמעט ולא מגיעים. יש מחזור של המצברים. היום כאשר אתה מביא מצבר לחשמלאי, אתה יכול לקבל החזר של 10-15 שקלים על מצבר.
טל שוחט
אני חושבת שבנושא הרחב הזה, אתה נכנס לנקודות שהן לא עיקריות. כל עוד אין מערכת בכלל, אתה לא יכול ללכת מהפרט ולבנות אותה.
היו"ר חמי דורון
יכול להיות שזו הגישה, כי מהכלל אל הפרט לא הלכתם.
טל שוחט
למה לא? יש החלטת ממשלה. ישנה תוכנית מאוד מפורטת.
היו"ר חמי דורון
אני אסביר לך איפה הבעיה של בעלי המטמנות החוקיות, שהיום אני מבין אותם פי 10 ממה שהבנתי אותם לפני הישיבה הקודמת. בשביל להתחרות בפירטיים, הם ינסו להוריד מחיר על ידי זה שהם יורידו במיגונים שאתם דורשים.
טל שוחט
את זה תותחני מאוד אוהב להגיד.
היו"ר חמי דורון
אבל הוא לא היחיד שאומר את זה.
טל שוחט
אבל זה לא קורה. התוכניות עוברו אישור ויש בקרה על כל שלב של בניית האתר. ברגע שהם לא עושים את זה, הם צריכים לעבור מחדש את הבקרה. זה לא כל כך פשוט לעשות את זה. יש תוכנית להסדרת פסולת הבניין, כולל חוקים וסמכויות הניתנות למשרד לאיכות הסביבה ולמשרד הפנים. מה שנדרש פה, זה השיתוף של משרד הפנים, שיעשה את כל ההתניות שנדרשות בוועדות המקומיות על ידי מהנדס הוועדות ועל ידי הרשויות המקומיות.
היו"ר חמי דורון
למה אתם לא העברתם את זה למשרד הפנים?
טל שוחט
אנחנו פנינו למשרד הפנים.
שירה
מבחינתנו, אי אפשר להקשיח את הנושא הזה בתקנות, כי אין פתרונות.
היו"ר חמי דורון
מה זאת אומרת?
שירה
אין אתרים לפסולת בניין. אתה אומר שהם לא ייכנסו לדירות, אם לא תקבל מהדירות האלה אישורים.
היו"ר חמי דורון
אז שלא יתחילו לבנות. למה אין אתרים לפסולת בניין?
אילן נסים
כי אנחנו סגרנו חלק מהם.
שירה
אלה השאלות שבבסיס כל המערכת הזו. אני מסכימה איתך שיש פה בעיה. יש פה משהו שאי אפשר להסביר.
אילן נסים
אני אגיד לכם מה הבעיה, כולם מרוויחים, חוץ מהסביבה. הרשויות המקומיות מרוויחות. למעט ירושלים, חרובית ואתר דיה, הפסולת הביתית במדינת ישראל עוברת תהליכים מסודרים.
היו"ר חמי דורון
כמה שנים לקח לכם לסגור את א"א?
אילן נסים
מהרגע שקיבלנו את ההחלטה לסגור, זה לקח חודש או חודש וחצי עד לסגירתו.
ג'וש פדרסן
האתר הזה נועד להיות אתר לפסולת יבשה.
היו"ר חמי דורון
הוא נועד לפסולת בניין בלבד, ל-4 דונם בלבד, אבל הוא שרף שם למעלה מ-250 דונם.
אילן נסים
תן לנו לנסות להסביר איך אנחנו עובדים בצורה מסודרת, ותבין איפה אנחנו נמצאים מבחינת פסולת בניין. למרות שהתחלנו מאוחר יותר לטפל בנושא של פסולת בניין, אנחנו נמצאים בשלב שהו קצת יותר מתקדם ביחס להחלטת הממשלה לפסולת הביתית. למדנו כמה דברים, וגם השוק מיישר קו איתנו הרבה יותר מהר. אנחנו פעלנו בכמה מישורים במקביל. פעלנו גם במסגרת של שינויים בוועדות המחוזיות. כל ועדה מחוזית צריכה להכין תוכנית אב ולייעד שטחים ולהכין תוכניות מפורטות לפתרונות קצה לפסול יבשה. היום זה נכנס בתהליך כמעט מובנה. כל ועדה מחוזית מגישה את מה שעד לא מזמן היא טאטאה מתחת לשטיח, כחלק מהתהליכים שהיא לוקחת בחשבון.
היו"ר חמי דורון
כלומר, אתם מחייבים היום בתוך תוכנית מתאר מחוזית לכלול שטחים מפורטים.
אילן נסים
עוד לא. זה השלב הבא.
שירה
כל מחוז עשה תוכנית אב לעניין הזה, תוכנית שהוועדה המחוזי אמצה. זה לא במסגרת התמ"מים שמכינים במחוזות. ברוב המחוזות זה כבר לקראת הסוף
היו"ר חמי דורון
אני יודע שמאמצים תוכנית אב ואחר כך עושים משהו אחר.
אילן נסים
ברשימת הדברים שאני מכין לאישור הנהלת המשרד, הנושא הזה של ייעוד שטחים במסגרת תוכניות מתאר המחוזיות, נמצא כדבר שאנחנו צריכים להגיש לך ולקבל את עזרתך. אני אקריא לך מתוך הטיוטה. התניות בהיתר הבנייה, במסגרת יישום פעילות מקדימה, ייעוד שטחים לטיפול וסילוק פסולת בניין במסגרת הכנת תוכניות הסטטוטוריות או תוכניות מתאר מחוזיות, ניתן לבצע בהתאם לתוכניות אב שיוכנו במחוזות. תוכנית אב שתגיד שבאזור מסוים צריך להכין תוכנית מפורטת, התוכנית המפורטת הזו תהיה צבועה בתור כתם, כמו שיש ברמה של הוועדות המקומיות או ברמה של התמ"א, לטיפול וסילוק של פסולת בניין.
שירה
אבל אתה צריך להיות שינוי תמ"א.
ג'וש פדרסן
הרשות המקומית צריכה לקדם את התוכנית.
אילן נסים
אנחנו מאוד נשמח אם תוכל לסייע ולעזור לנו.
היו"ר חמי דורון
ג'וש, איך אתה רוצה לקדם את זה דרך הרשות המקומית?
ג'וש פדרסן
אילן לא מקדם תוכניות לאתרי פסולת. יש יזמים, דרך הרשות המקומית, חברה כלכלית, או יזם פרטי, שבאים לוועדות התכנון, ואז תוכנית האב שאשרה על ידי המשרד לאיכות הסביבה תחייב את זה. אז הרשות המקומית תוכל לתת פתרונות.
היו"ר חמי דורון
איך זה יפתור את הבעיה של המטמנות הפירטיות?
ג'וש פדרסן
זה יאפשר פתרונות קצה מוסדרים במסגרת תוכנית.
טל שוחט
ראש הרשות יכול להכריז על אתר מוסדר.
אילן נסים
אמרנו שיש את המסגרת של הוועדות המחוזיות, וזה מחלחל עד לרמה של ועדות מקומיות. יש לי דוגמא מתוך תרשומת שהיתה במחוז צפון, שיוצרת מצב שבו לא מאשרים תוכניות מפורטות, אם לא מובנה בהן פתרון לבעיית פסולת בניין שתיווצר. אם זה היה קורה במודיעין, היום לא היו מאשרים את התוכנית של העיר מודיעין, אם לא היו מצביעים כבר בתוכנית על פתרונות לבעיית פסולת הבניין. היום לא חוזרים על הטעות הזו.

ישנה גם פעילות שאנחנו מבצעים יחד עם הקרן לשיקום מחצבות, להכשרה ולתכנון שלן אתרים חדשים. היום רצות כמה תוכניות. כך אתה תופס שתי ציפורים במכה אחת. יש לנו גם הסכמה עם המינהל, שבתוכניות עתידות של מחצבות, תיכנס האפשרות של גריסה וטיפול בפסולת בניין כחלק מהפעילות שמותרת במחצבה, כולל תכנון והרשאה לשיקום של המחצבה באמצעות פסולת בניין. היום זה בלתי אפשרי, בגלל שהם כבולים ביד של חוק חובת מכרזים.
היו"ר חמי דורון
אולמרט טען משהו אחר במכתב ששלח אליי.
אילן נסים
כי היועצת המשפטית שלו במנהל לא מקבלת את הפרשנות המורחבת הזו.
היו"ר חמי דורון
הוא טען שלשכת התעסוקה לא צריכה לצאת למכרז נוסף על משהו אחר, בגלל שהפרוייקט החדש צריך להתחבר לפרוייקט הישן.
אילן נסים
אנחנו התחלנו להשקיע משאבים בניקוי של שטחים. אנחנו ניקינו כמה שטחים. אנחנו התחלנו בהוצאה מסיבית של התרעות וצווי ניקו. ירושלים זו עיר שכמעט ולא נגעו בה. עכשיו, לפני חודשיים בערך, הוציאו לה 10 התרעות.
שירה
ומאיפה מגיע המידע הזה?
אילן נסים
מהאנשים שלנו בשטח. בנוסף, אנחנו התחלנו לקדם פתרונות מול משרדי ממשלה אחרים. כאן יש לנו קושי מאוד גדול. מע"צ לא ממש מתפקדת, והיא הגורם המובנה ביותר לטיפול בעניין הזה.
היו"ר חמי דורון
למה?
אילן נסים
כי הם יכולים להכתיב במסגרת המכרזים שהם מבצעים, להשתמש בשיעור מסוים של חומר ממוחזר וגרוס לתשתיות ולחומרי המילוי. נכון להיום, הם לא מוכנים להיכנס לזה בלי שהם יעשו תהליך של בדיקה וניסוי. לפני שמע"צ התפרקה, אנו הגענו להסכם כי בקטע הכביש שמקשר בין כפר יונה לניצני עוז ייערך הניסוי הראשון. אם אנחנו נוכל להיעזר בך להניע את התהליך הזה, זה יהיה טוב.
ג'וש פדרסן
אתה היית צריך גם לבקש את זה מהם ולנסות לשכנע אותם.
אילן נסים
לקח לנו חצי שנה לתאם את העניין הזה. איך שסיכמנו על הניסוי הזה, כאשר אח של בן ציון סלמן שהיה מנהל המחוז, הכל התפרק. עד היום, פעם בחודש אני מדבר עם האנשים שם, והם כל פעם אומרים לי עוד חודש ועוד חודש.

יש את הפעילות שאנחנו מקיימים בשדרה, שהיא ההסדרה של האתרים. אנחנו סרקנו את כל האתרים שפועלים בצורה בלתי חוקית בארץ, לפי המידע שיש לנו. קודם כל ישבנו וניסחנו קריטריונים שעל פיהם נפעל, ואחרי כן התחלנו לפעול באופן פרטני לגבי כל אתר.
היו"ר חמי דורון
כאשר אתה אומר שאתם ניפיתם את האתרים, אתה מדבר על אתרים מאוד גדולים ומאוד גלויים לעין. אתה לא יכול לדבר על אתרים שהם בחצרות, במושבים, או מגרשים קטנים הנמצאים בערים מסוימות.
ג'וש פדרסן
אנחנו הגענו עד לרמה של יישוב, מושב.
היו"ר חמי דורון
אתה אמרת שאחת הסיבות לכך,היא שסעיף 2 לחוק מדבר על רשות הרבים.
ג'וש פדרסן
זה קצת יותר מורכב מזה.
אילן נסים
אני רוצה להזכיר עוד שתי נקודות, ואז אנו נוכל להיכנס לדיון מעשי. לגבי התקצוב, יש לנו איזשהו תקציב לעניין הזה. בשנה הראשונה משרדי הממשלה השונים היו צריכים להקצות תקציב, אבל אף משרד, חוץ ממנהל מקרקעי ישראל שהעביר תקציב רק השנה, לא העביר תקציב. אנחנו מדברים על החלטת ממשלה משנת 2002. כל משרד צריך היה להעביר 3,000,000 שקלים.
היו"ר חמי דורון
האם כל המשרדים היו צריכים להעביר סכום כזה?
אילן נסים
לא. 6 משרדים, משרד הפנים, משרד התשתיות, משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל.
היו"ר חמי דורון
משרד הפנים אומר שאין לו שום קשר למטמנות.
אילן נסים
אנחנו צריכים להשלים את התקציב הזה, כי אחרת שנה שלמה תלך לאיבוד, ונצטרך להאריך את התוקף של החלטת הממשלה, לפחות בשנה נוספת.
היו"ר חמי דורון
לכמה זמן טובה החלטת הממשלה?
אילן נסים
מבחינת התקציב, היא טובה ל-3 שנים. אנחנו עכשיו נכנסים לשנה השלישית.
היו"ר חמי דורון
האם דרשתם את זה?
אילן נסים
אנחנו בתהליך של העברת החלטת ממשלה להאריך את התוקף.
שירה
אתם צריכים לדרוש את זה מאיתנו. הייתם צריכים להעביר לנו מכתב בעניין.
אילן נסים
עשינו את זה.
שירה
אני לא ראיתי מכתב כזה.
אילן נסים
כי זה מגיע למנכ"ל.
היו"ר חמי דורון
האם אני יכול לקבל העתק של החלטת הממשלה זהו.
אילן נסים
כל סיוע שאתה יכול לתת לנו על מנת שהמשרדים האלה יעבירו את התקציב הזה, זה יהיה טוב.
ג'וש פדרסן
מה זה 3,000,000 שקלים בשביל משרד התשתיות?
אילן נסים
פנינו למשרדים שונים ואמרנו להם, בואו ותתנו לנו את התקציב שאתם צריכים לתת לנו ואנחנו ננקה את השטחים שהם באוריינטציה שלכם. למשרד החקלאות אמרנו שכאשר הם יעבירו את הכסף, אנחנו ננקה את השטחים במועצות האזוריות שהן בעלות אופי חקלאי. למשרד הבינוי והשיכון אמרנו שיעבירו את הכסף ואנחנו ננקה את אזור מודיעין. עשינו את זה, כדי שהם יראו את התוצר החיובי מבחינתם.
בעיה נוספת שיש לנו, זה גיוס כוח אדם לטובת האכיפה. יש שתי החלטת ממשלה שנוגדות אחת את השנייה, אחת קובעת שאנחנו צריכים לקבל תוספת של 10 תקנים לטובת האכיפה בתחום הזה של פסולת בניין, וההחלטה האחרת שהתקבלה חודש אחרי כן קבעה שמקפיאים את כל הגיוס של כוח האדם. עד היום אנחנו נמצאים במגעים עם הנציבות. המשרות אושרו, לכאורה, אבל עדיין לא תוקננו. פנייה לנציבות שירות המדינה, יכולה לעזור לנו. אנחנו עשינו כבר את הרכישה של הרכבים לאותם מפקחים.
היו"ר חמי דורון
שירה, מהי התפיסה שלכם לגבי כל הנושא של המטמנות. שמאי יוסף אומר שאי אפשר לעצור את הדברים כי חסרים כמה תקנים.
שירה
אני חושבת שאנחנו צריכים להיות כן דרקונים בעניין הזה, כי אחרת זה לא זז. אילן הציע בעבר, שתהיה התייחסות לנושא של אתרי פסולת כמו שהיה אז בנוגע לביוב. לא ניתן יהיה לבנות בתים ולתת היתרים ולאשר תוכניות, אם לא מוכיחים פתרון לפסולת שתיווצר כתוצאה מכל הבינוי. כשהיה הסיפור עם הביוב, פתאום הוקמה מנהלת ופתאום הגיעו תקציבים. הנושא הזה היה מסובך מאוד, ופתאום מצאו לו פתרון. אני לא אומרת שהכל מושלם, אבל ההתייחסות הנוקשה הזו עשתה דרך ארוכה.
ג'וש פדרסן
היפוך הנטל.
שירה
בדיוק. האחריות תיפול על מי שעושה את זה.
היו"ר חמי דורון
את יכולה להפיל את האחריות על מי שעושה את זה, כאשר את נותנת את האלטרנטיבה לעשות את זה. שמאי יסיף יושב ואומר שאין לו אתר אחד מוסדר במחוז המרכז.
אילן נסים
יש רק אתר אחד, אתר שריג.
ג'וש פדרסן
מה היה בשנת 2003?
שירה
צריך להדגיש אנחנו מדברים על פסולת בניין. הפתרון צריך להיות ברדיוס קרוב.
היו"ר חמי דורון
למה?
שירה
כי מדובר בנפח גדול. אם אנחנו נגיע למרחקי הובלה גדולים, אנחנו נגיע לעלות מטורפת שלא תשתלם ותגרום לזה שזה יגיע לוואדיות.
היו"ר חמי דורון
אבל זה ממילא מגיע לוואדיות היום.
שירה
התפיסה היא, שהפתרון צריך להיות קרוב לבית.
טל שוחט
גם מבחינה סביבתית יש פתרונות קרובים. כיוון שמדובר על פסולת שלא גורמת לאותם מפגעים, יש אפשרות להשתמש באזורים קרובים.
היו"ר חמי דורון
אם אנחנו מדברים על מחוז מרכז, שהוא מחדרה עד גדרה, בחדרה יש את אתר אלונים.
אילן נסים
זה קשור למחוז חיפה.
שירה
אין בעיה לעבור ממחוז למחוז.
היו"ר חמי דורון
באלונים נאמר לי שמחיפה מגיע לו אותו אחד בחודש.
שירה
גם בחיפה אלה לא פתרונות שאנחנו היינו רוצים לראות.
היו"ר חמי דורון
זה מה שנקרא סיבה ומסובב. אם אתם לא תחנקו את הרשויות ואת האתרים הפירטיים, האתרים האלה ימשיכו לשגשג.
טל שוחט
איך אנחנו יכולים לחנוק את הרשויות?
היו"ר חמי דורון
על פי חוק התכנון והבנייה, כל תוכנית בנייה צריכה לעבור חתימה של יועץ או מנהל הנושא של איכות הסביבה ברשות.
ג'וש פדרסן
אבל זה לא עובד של משרד הפנים.
טל שוחט
הוא עובד רשות או עובד ועדה מחוזית או מקומית.
היו"ר חמי דורון
זה לא משנה.
שירה
זה כן משנה. הוא לא יכול לעשות דברים שהם נוגדים את האינטרס של הרשות. הרשות לא יכולה לעמוד בפרץ. היא תוציא אדם כזה מתוכה.
היו"ר חמי דורון
אם התקנות והחוקים של איכות הסביבה יהיו מחייבים, אתם תוכלו לבוא לרשויות ותאמרו להם שאתם מוכנים לקבל את החתימה של איש איכות הסביבה שלהם כדי שלא תצטרכו לקבל את האישור שלנו.
טל שוחט
אין לנו סמכות לעשות את זה.
היו"ר חמי דורון
אתם נציגי הממשלה. מי שקובע את תהליך החקיקה, זה אתם ולא אנחנו.
ג'וש פדרסן
האם אתה מדבר על שינויי חקיקה ראשית לחוק התכנון והבנייה, או שאתה מנתח את המצב?
טל שוחט
אני מבינה שאתה רוצה לתת לנו סמכויות של חוק התכנון והבנייה.
היו"ר חמי דורון
יכול להיות שכדי לקבל אישור לתוכנית, יצטרכו לתת רשיון.
ג'וש פדרסן
האם אתה מתכוון שאילן יאשר את התוכנית של כל בית?
היו"ר חמי דורון
לא אילן. אני בהחלט יכול ליצור מצב שבו היועץ לאיכות הסביבה יהיה זה שיאשר את התוכניות. זה כמו שבצבא אתה שייך באופן מטכ"לי לחטיבת הצנחנים, ובאופן מקצועי אתה איש קשר.
טל שוחט
תהליך של שינויי חקיקה ראשית, הוא תהליך ארוך מאוד.
היו"ר חמי דורון
כנסת ישראל הוכיחה שהיא יכולה להעביר ב-3 שעות חוק בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית.
טל שוחט
אני לא חושבת שמישהו יתנגד לזה.
אילן נסים
אנחנו מנסים להגיע להסכם בנוגע להיטל הטמנה כבר משנת 1999.
טל שוחט
כאשר אתה אומר מעל השולחן, כי צריך לעשות שינוי חקיקה ראשית כדי להסדיר את הטיפול בפסולת בניין, המשמעות של זה היא שהרשויות המקומיות יגידו שאי אפשר לעשות את זה כרגע עד שלא ישנו את החקיקה, וכך גם כל השאר הנוגעים לנושא של פסולת בניין, יגידו שעכשיו הם לא יכולים לעשות שום דבר עד שתשונה החקיקה. בינתיים, המצב יישאר כפי שהוא עכשיו ואף גרוע מזה. אני חושבת שהדבר היותר נכון הוא לעבוד עם מה שיש.
היו"ר חמי דורון
צריך לעבוד בשני קווים מקבילים. בדיוק כפי שאמרתי לאנשי גוש קטיף. אתם תנהלו מאבק כאילו אתם לא תתפנו, אבל מצד שני תכינו אלטרנטיבה כאילו מחר אתם מתפנים.
ג'וש פדרסן
האם אתה רוצה להפיל את כל האחריות של חוק תכנון ובנייה על 40 עובדי המשרד לאיכות הסביבה?
היו"ר חמי דורון
אני לא מפיל עליהם את האחריות. כמו שלכל תוכנית בנייה נדרשת חתימה של המינהל, כך תידרש גם חתימה של יועץ לאיכות הסביבה.
טל שוחט
אנחנו מסכימים איתך.
אילן נסים
אנחנו מנסים להוביל קו כזה, שלפני שמאשרים תוכנית, יוצג הפתרון של פסולת הבניין.
טל שוחט
זה לא צריך להיות משנה אם היא נותנת את החתימה או שאנחנו נותנים את החתימה.
היו"ר חמי דורון
אני אגיד לך למה זה משנה. ברגע שזה נמצא בידי מוסדות התכנון המקומיים, זה מעכב את הפתרון.
טל שוחט
למה בעניין של הביוב נתנו פתרון והתנו את ההיתר בפתרון לבעיה הזו?
שירה
כי אנשים בצור הדסה לא נכנסו לבתים, והיו כותרות בעיתונים. זה הפעיל לחץ אדיר.
היו"ר חמי דורון
את הנושא של הביוב ראו כדבר שחייבים לעשות, כי אחרת ייגרם נזק נוראי למדינת ישראל.
ג'וש פדרסן
זה לא היה משנה לאף אחד לפני 10 שנים.
אילן נסים
האם הנזק שגורמת פסולת הבניין הוא פחות?
היו"ר חמי דורון
אבל עדיין המודעות היא לא מספיק גבוהה.
טל שוחט
אפשר לשנות את המודעות, ולא את החקיקה.
היו"ר חמי דורון
תשאל את אדון פריצקי אם הוא מסכים למה שאנחנו עושים. האם הוא הסכים לחוק החופים?
שירה
כל הדיבורים על זיהום האוויר, לא הזיז לאנשים. מה שעשה את השינוי, היא ההתניה הזו, שאנשים לא יוכלו להיכנס לבתים אם לא יהיה להם פתרון לביוב.
היו"ר חמי דורון
ההתניה הזו נוצרה כתוצאה מההפנמה של הבעייתיות. ברגע שפה יפנימו שחייבת להיות התניה, אז גם הרשויות המקומיות יבינו שהן צריכות לאכוף את זה. כרגע זה לא קורה. אני יכול לומר לך שהרשויות המקומיות עצמן מפנות את הפסולת שלהן למקומות פירטיים.
ג'וש פדרסן
אבל יש היום סמכויות קיימות להתנות את התוכניות וההיתרים גם בפסולת בניין. לא נדרש לשם כך שינוי חקיקה.
אילן נסים
עובדה שחלק מהמחוזות התחילו שלא לאשר תוכנית מפורטת של הרחבה של יישוב מסוים ללא פתרון ברור לפסולת, כמו במחוז דרום. זה מה שאלכס עשה בצפון וזה מה שעכשיו עושים בדרום. לא אישרו כבר שתי תוכניות, כי בתוכנית לא היתה התייחסות לפסולת הבניין.
היו"ר חמי דורון
אתם אומרים שיש רק 2 מטמנות במחוז המרכז.
טל שוחט
יש את אתר ברקת, שהוא עדיין ללא רשיון עסק.
היו"ר חמי דורון
מהי הסיבה שבגלל הוא לא קיבל רשיון עסק?
אילן נסים
המנהל לא חותם על התוכנית.
היו"ר חמי דורון
זו בעיה, כי המינהל חושב שהוא הקבלן הכי גדול בארץ והא מחפש למקסם רווחים. הוא כאן בשביל לשמור כפיקדון את הקרקע של עם ישראל, ולא בשביל לעשות מזה כסף. כאשר הייתי חבר מועצת עיר בראשון לציון, אנחנו העברנו החלטה, שאם המינהל לא מאשר או לא מגיב תוך פרק זמן מסוים, יש לראות בזה כאילו הוא אישר את התוכנית.
אילן נסים
הוא סרב לחתום.
היו"ר חמי דורון
אבל הוא לא אמר שהוא לא מאשר את התוכנית. הוא סרב לתחום בגלל ויכוח על תשלום, על הטל השבחה.
ג'וש פדרסן
אם כך, האם אתה מגדיר את אתר ברקת כאתר פירטי?
היו"ר חמי דורון
מבחינה פורמלית, הוא אתר פירטי. אני מוכן לבוא ולשאול, למה אין רשיון עסק. אם אין רשיון עסק בגלל שהוא לא עומד בתנאים מיוחדים של איכות הסביבה או של התב"א, זה סיפור אחד. אם הוא לא עומד ברשיון עסק בגלל יש לו ויכוח כספי עם מינהל מקרקעי ישראל על שווי העסק הזה, זה סיפור אחר. זה לא קשור לשום דבר. זה קשור לגזלנות של המינהל.
שירה
כך כל אתר יבכה על סיפור אחר.
היו"ר חמי דורון
אבל אנחנו יכולים לבחון את הדברים. בחוק העזר העירוני, כתוב כי כתנאי להיתר, צריך להביא אישור משרד הבריאות, אישור משרד הפנים, אישור משרד לאיכות הסביבה וחתימת ממ"י.
שירה
ואז אתה צריך לבדוק אם חסר משהו ולבדוק למה זה חסר.
היו"ר חמי דורון
בעל המטמנה יבוא אלי עם המסך חתום כדי לקבל את ההיתר. אם אני רואה שחסרה החתימה של ממ"י בגלל ויכוח כספי, זו לא צריכה להוות בעיה, בייחוד שחילוקי הדיעות הם כלכליים בלבד.
אילן נסים
אחרי שסוף סוף נפתח אתר במולדת, ברמת צבי, הוציאו לו צו סגירה על זה שאין לו הסכם מקרקעין. הלכו לבית משפט ובית משפט נתן להם ארכה של 60 יום.
ג'וש פדרסן
זה אתר היחיד בצפון, חוץ מאתר שריג, שנפתח אחרי לא מעט שנים.
טל שוחט
צריך לעבוד לפי הסדר, ולא להיות פירטי ורק אחרי זה ללכת לקראת הסדר.
ג'וש פדרסן
הוא חיכה עד שהוא קיבל את כל האישורים.
היו"ר חמי דורון
האם שוסטר קודם קיבל רשיון או קודם היה פירטי?
טל שוחט
קודם היתה שם גניבת קרקע.
אילן נסים
החלפת קרקע, שבה הטרקטוריסט הפעיל ראש גדול ובמקום להחליף מטר הוסיף 0 ועוד קצת. כל פעם שאתה נוסע בכביש מס' 4 באשקלון, אתה עובר על המקום שמתחילים למלא בו עכשיו פסולת בניין.
ג'וש פדרסן
אתר רמת צבי הוא דוגמא לכל המצב. אנחנו יכולים לומר, כי ככלל, המשרד לא נותן לאתרים חדשים להיפתח עד שהם לא עוברים את כל ההליכים מא' ועד ת', גם אם אנחנו צריכים לתת פתרונות קצה מבחינה סביבתית. האתר ברמת צבי חיכה עד אשר הוא סיים את כל ההליך. סוף סוף הוקם אתר ראשון צפון לפסולת בניין וכולם נשמו לרווחה. עכשיו אנחנו יכולים לומר לכל הרשויות באזור כי יש עכשיו חלופה, וכי הם צריכים לסגור את האתרים האחרים. תל תאומים נסגר. זה מאפשר להוציא רשימה של 10 אתרים שייסגרו מיידית, כי יש חלופה מוסדרת.
היו"ר חמי דורון
האם אתם יכולים להכין לנו רשימה מסודרת של כל האתרים שאתם יודעים עליהם שהם בהליכי סגירה?
ג'וש פדרסן
אנחנו מיפינו את האתרים, שמבחינת עמדת המשרד לאיכות הסביבה יכולים להיות מוסדרים.
היו"ר חמי דורון
השאלה אם זה תואם את התב"א.
ג'וש פדרסן
האתר בעתידי בנען מחכה עד אשר יקבל את כל האישורים. האתר החדש בקלנסוואה מוכן, אבל עד שהוא לא יסיים את כל התהליכים ויציג לנו רשיון עסק, לא ייכנס לשם גרם של פסולת. יש כמה אתרים כאלה שמחכים.
אילן נסים
גם אתר שריג חיכה כמה חודשים עם תשתית מוכנה.
ג'וש פדרסן
גם אתר חרובית.
טל שוחט
אתר חרובית הוקם בניגוד לעמדת המשרד לאיכות הסביבה. צו של בית משפט אפשר לו להמשיך לפעול עד שהוא יסדיר את התשתיות.
ג'וש פדרסן
אנחנו ביקשנו צו סגירה במסגרת הליך כתב האישום שלנו.
היו"ר חמי דורון
מדוע החליט כך השופט, בגלל שאין אלטרנטיבות?
טל שוחט
אני יכולה לנחש, שזה בגלל שהוא לא רצה לפגוע בפרנסתם של אנשים קשיי יום.
ג'וש פדרסן
הוא איזן את האינטרסים. מצד אחד עמדו השיקולים של איכות הסביבה ומצד שני מצבם של אנשים קשיי יום.
טל שוחט
זה אתר שפועל כבר שנים, ועכשיו הוא אריך להם את התקופה.
היו"ר חמי דורון
לכמה זמן?
טל שוחט
הוא לא קבע. הוא התיר להם לקלוט 500 טון פסולת ביום. אני לא יודעת על סמך מה אנחנו נפקח על 500 טון.
היו"ר חמי דורון
למה לא ערערתם?
ג'וש פדרסן
כי היתה החלפה של בעלים. מי שמתפעל את האתר היום, אלה הנאשמים בתיק.
היו"ר חמי דורון
אז תגישו כתב אישום חדש.
ג'וש פדרסן
יש הליך מינהלי של המחוז מול חרובית, ואנחנו יודעים שהם במסגרת של הליכי הסדרה מול ועדת התכנון.
היו"ר חמי דורון
האם זהו אתר בעל מיגונים מתאימים?
טל שוחט
לא. אבל בית המשפט אישר להם להמשיך לפעול.
היו"ר חמי דורון
אבל הוא אישר את זה לבעלים הקודמים ולא לבעלים החדשים.
אילן נסים
הוא אישר את כל העניין הזה, בתנאי שייכנסו מפעילים אחרים מקצועיים ובעלי ניסיון, עם כסות של איכות הסביבה. מיש נכנס לשם זה איגוד ערים לאיכות הסביבה באור יהודה.
ג'וש פדרסן
אם אנחנו מסתכלים על התפרוסת של אתרים הקיימת היום בארץ, אנחנו נראה אתרים שמחכים שיסתיימו כל התהליכים הסטטוטורים.
טל שוחט
אנחנו צריכים להתייחס לנושא של הפעלת אתרים על ידי איגודי ערים ורשויות, גורמים שצריכים לפקח ולא צריכים להפעיל את האתר.
היו"ר חמי דורון
לגבי כל האתרים שאתם מיפיתם ככאלה שיש לנם פוטנציאל להסדרה, אני מבקש שתראו איפה זה עומד מבחינת תמ"א 16, מבחינת משרד הפנים.
טל שוחט
תמ"א 16 לא רלוונטית.
שירה
שינוי שנעשה בתמ"א 16 העביר את האתרים של פסולת בניין לתוכניות מחוזיות.
היו"ר חמי דורון
תבדקו איפה זה עומד מבחינת משרד הפנים.
ג'וש פדרסן
לקחנו את זה בחשבון.
טל שוחט
זה נכלל בתוך ייעוד הקרקע.
היו"ר חמי דורון
אבל לקחתם ייעוד קרקע היסטורי.
אילן נסים
לא. גם עתידי.
היו"ר חמי דורון
האם אתם יודעים מהם תוכניות האב בכל המחוזות?
אילן נסים
לפי מיטב המידע שהיה במחוז כאשר עשינו את המיפוי של האתרים.
היו"ר חמי דורון
מתי זה היה?
אילן נסים
מתחילת שנת 2004.
שירה
ייעודי הקרקע זו הבעיה האחרונה של האתרים האלה.
אילן נסים
ברוב המקרים זו קרקע חקלאית.
שירה
מהבחינה הזו, אין להם איזושהי בעיה. בדרך כלל זה לא מתקדם, ואם זה מתקדם זה נעצר במינהל.
אילן נסים
אני אתן עוד דוגמא. אתר נען יושב במשבצת של הקיבוץ. התוכנית הוכנה וניתנה הרשאה לתכנון לקיבוץ, ופתאום המינהל אומר שהוא לא ייתן לקיבוץ את ההרשאה ויוציא את האתר הזה למכרז. זה מתכון בטוח לכך שלא יהיה אתר.
היו"ר חמי דורון
לא נכון. הקרקע הוא לא של הקיבוץ אלא של המינהל. לזה בדיוק אני מתכוון כאשר אני מדבר על מקסום הרווחים של המינהל. זה בדיוק הפוך ממה שהוא עשה בפארק איילון. שם הוא השאיר בחברת הזרע יד חופשית. על פי החוק, הקרקע מועברת לתכלית מסוימת, וברגע שהתכלית הסתיימה החוכר צריך להחזיר את הקרקע למינהל כדי לצאת למכרז על תכלית חדשה.
אילן נסים
אין לנו בעיה שיהיה תהליך כזה. בתורן אנו לוחצים עליהם שיוציאו את המחצבה למכרז.
היו"ר חמי דורון
במגדל צדק יש הרבה מחצבות נטושות.
אילן נסים
נכון, אבל שם הקרקע מיועדת לפארק לאומי, ושם יהיה ניקוי והזזה של החומר.
היו"ר חמי דורון
אתם יכולים לקבור את הפסולת ולבנות פארק למעלה.
אילן נסים
הכוונה היא לקחת את רוב החומר, לגרוס אותו ולהעביר אותו למקום אחר. התוכנית היא להשתמש בתנאי השטח הקיימים כפארק לאומי.
היו"ר חמי דורון
אבל בגלל החציבה, אתה צריך למלא את המקום.
אילן נסים
אני לא מכיר את התוכניות הפרטניות, אבל יש שם תוכנית לעשות שימוש בפני השטח כמו שהם.
היו"ר חמי דורון
האם יש להם כסף?
אילן נסים
לא.
היו"ר חמי דורון
אז לא יהיה שם כלום. רשות הטבע והגנים שייכת לכם, ואתם יכולים לנסות למצוא פתרון לבעיה.
טל שוחט
אבל הם חייבים לפעול באופן עצמאי.
היו"ר חמי דורון
אתם יכולים לכוון את הדברים.
אילן נסים
יש עוד הרבה מחצבות.
שירה
האם הגישה שלך אומרת שהמינהל צודק?
היו"ר חמי דורון
אני הבאתי דוגמא לכך שחבורה של מושחתים שיושבים שם.
שירה
אז מה עושים?
היו"ר חמי דורון
מפרקים את מינהל מקרקעי ישראל. כאשר אתם אומרים לי שמינהל מקרקעי ישראל הוא החסם העיקרי כמעט לכל תוכנית למטמנות של פסולת יבשה מורשות, אנחנו יודעים שאנחנו צריכים לפעול מול אולמרט כדי לקבל נתונים ולראות איך פותחים את החסם הזה.
אילן נסים
שיתחילו להוציא למכרז את כל התוכניות של האתרים שנמצאים עכשיו על הפרק. אנחנו לקחנו פרוייקטורים לטובת הליווי של התוכניות האלה. אישרנו שתי חברות כאלה שירוצו מול המינהל ויקדמו את התוכניות הלאה. באופן עקרוני, המינהל אמור לעשות את זה, ואני לא צריך להוציא 100,000 שקלים בשנה למען זה.
היו"ר חמי דורון
אתם מבינים את התחושות שלי, גם לפי מה שנאמר כאן במעגל סגור. התפקיד שלי הוא להדליק אצלכם את הנורה האדומה.
טל שוחט
התפקיד שלנו הוא להזיז קדימה את כל המערכת.
היו"ר חמי דורון
אל תהיו תמימים. פה יש משחק של אינטרסים. יש פה כמויות בלתי נתפסות של כסף. יש אתרים שהפעילות ביום היא פעילות מינורית. ובלילה מתחילה התפוקה האמיתית.
ג'וש פדרסן
האם אתר חרובית הוא אתר פירטי?
היו"ר חמי דורון
אם מישהו עובד בצורה הזו, כן.
ג'וש פדרסן
אבל הוא בתהליך הסדרה עם תמ"א 16. על כולם מפקחים, גם על תותחני, וכולם חורגים פה ושם. בוא נדבר על אתר משמרות.
היו"ר חמי דורון
לא רק במשמרות, אלא גם במטמנה של אברהם עמרם. הוא קרוה לעצמו תחנת מעבר, והא לא תחנת מעבר אלא מטמנה. אנחנו הולכים לבקש הארכה של מנדט הוועדה לעוד כמה חודשים, כדי שאני אוכל להקיף את כל האתרים בארץ, ואז אני אוכל גם להגיד לך מה זורקים בכל אתר. בחדרה זורקים כימיקלים. זו דוגמא למה שקורה באתרים הפירטיים. הכל נזרק שם וגובים שם כסף. נאמר לי כי אתם יודעים על האתר הזה.
ג'וש פדרסן
שבוע שעבר ניתן פסק דין לגבי אברהם עמרם ובניו, והם חטפו קנס וצו ניקוי.
היו"ר חמי דורון
על איזה אזור אתה מדבר?
ג'וש פדרסן
אנחנו הגשנו כתב אישום והוא קיבל הרשעה שלו ושל החברה, קנס וצו לניקוי כל השטח וסגירת העסק. העם זה הישג?
היו"ר חמי דורון
זה לא בסדר, אבל זה הישג.
ג'וש פדרסן
מה אני יכול לעשות יותר טוב? מה ההישג הסביבתי הנדרש שהוא יותר טוב מזה?
היו"ר חמי דורון
שהקנס שניתן יהיה להטיל עליו לא יהיה 50,000 שקלי אלא חצי מיליון דולר.
אילן נסים
זה גם חלק מהשינויים הנדרשים.
היו"ר חמי דורון
אבל זה ניתן לעשות בתקנות ולא בחקיקה ראשית.
ג'וש פדרסן
לא נכון. סעיף 61-62 לחוק העונשים קובע את רף הענישה.
אילן נסים
במסגרת השינויים המוצעים, נכללים החמרה בענישה ובקנסות.
ג'וש פדרסן
זה נושא ליום עיון, רף הענישה שבעבירות איכות סביבה. זה לא קשור רק לפסולת בניין.
היו"ר חמי דורון
זה קשור גם לתכנון ובנייה.
ג'וש פדרסן
זה לא במסגרת האכיפה שלנו. אני יכול להגיד לך שגובה הקנסות בכתבי האישום של המשרד לאיכות הסביבה שילש את עצמו ב-3 שנים.
אילן נסים
לא מזמן היה מאסר בפועל.
ג'וש פדרסן
יש לי תיקים ברמה של משאית בודדת שהשליכה זבל באיזשהו מקום, אבל כמה כאלה יש? מגיעים אלי 150 תיקים בשנה. גם אם יגעו אלי 500 תיקים בשנה, זה לא יפתור את הבעיה.
היו"ר חמי דורון
האכיפה צריכה להיות כפי שהיה בתיק של מועצת ירכא.
אילן נסים
גם שם יש בזיון של בית המשפט. הוא המשיך לשפוך את הפסולת למרות שאמרו להם לסגור את המקום.
היו"ר חמי דורון
יש פסק דין שקובע שהמועצה חייבת לשלם 80,000 שקלים, כאשר ראש המועצה באופן אישי צריך לשלם 6,000 שקלים. במצב כזה, ראש המועצה צריך לשלם 80,000 שקלים קנס מכסו הפרטי. שר הפנים יכול לעשות את זה. זה נקרא חיוב אישי. אתם לא אוכפים את החוק.
ג'וש פדרסן
מאז שנכנס לתפקידו היועץ המשפטי לממשלה, העניין של כתבי אישום נגד רשויות מקומיות וראשי רשויות, דורש את אישורו. הוא עדיין לא אישר לנו כתב אישום אחד.
היו"ר חמי דורון
אז אני אגיש שאילתא לשר המשפטים.
אילן נסים
הוא אל נותן אישור להגיש כתב אישום נגד ראש רשות.
ג'וש פדרסן
העניין מתעכב. הוא מבקש לקבוע מדיניות בעניין הזה. על פי המידע שאנחנו שומעים, בהשוואה ליועץ המשפטי הקודם, יש לו גישה מעט שונה לעניין של הליכי אכיפה פליליים נגד נבחרי ציבור.
היו"ר חמי דורון
הסמכות לשר הפנים מוקנית בחוק.
ג'וש פדרסן
אנחנו יכולים לנקוט רק בהליך הפלילי נגד הרשויות.
היו"ר חמי דורון
אנחנו רוצים לקיים ישיבה עם ראשי הרשויות ונציג של משרד הפנים. אני רוצה שאתם תבואו כדי לעזור לי.
ג'וש פדרסן
אם אתה רוצה לראות מפגע סביבתי חמור במיוחד, תבוא לאתר כרמון בצומת הודיה.
היו"ר חמי דורון
מה תעשו עם רתמים?
טל שוחט
אנחנו אמורים לשקם אותו על פי תנאים לרשיון עסק.
אילן נסים
בתקופה של רומנו, הדברים התנהלו בכיוון הנכון יותר. הם עבדו על חלופות לאתר. הם רצו לסגור את האתר. צבי גוב ארי נבחר על הרקע הזה שהפילו את מתקן השריפה.
טל שוחט
ברתמים הביאו חוות דעת, שאומרת שהתשתיפים שנכנסים למי התהום מיטיבים עם מי התהום.
היו"ר חמי דורון
כמות המצברים והצמיגים שם היא אדירה. לפחות יש שם כמה פתחים של צנרת.
אילן נסים
מעט מאוד.
היו"ר חמי דורון
אני אבקש שתכינו לי טבלה שבה יהיו מוצגים אותם מקומות פירטיים עליהם אתם יודעים, שנתמכים בצורה כזו או אחרת על ידי הרשות המקומית.
ג'וש פדרסן
לכל יישוב בצפון יש את המזבלה שלו. יש עשרות מקרים כמו של ירכא.
היו"ר חמי דורון
אצלם יש בעיה כי אין להם תוכניות מתאר ועוד כל מיני סיבות אחרות. אפילו ביוב אין שם. אני רוצה שמות של יישובים קטנים. אפילו בסלוואן שופכים זבל על ידי העירייה.
אילן נסים
גם חדרה. היא לא מעבירה לאלונים?
היו"ר חמי דורון
היא מעבירה לאברהם עמרם.
אילן נסים
אני כבר יכול לומר לך שלרשימה הזו ייכנסו חיפה, ירושלים ומודיעין.
היו"ר חמי דורון
מה עם ראשון לציון.
אילן נסים
הם די מסודרים.
היו"ר חמי דורון
יש תלונה על מתחם תש"ח. יש על זה עתירה לבג"צ של אדם, טבע ודין כנגד העירייה וכנגד המשרד לאיכות הסביבה.
אילן נסים
לוד וראש העין הן גם דוגמא.
היו"ר חמי דורון
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:50

קוד המקור של הנתונים