ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/01/2005

חוק גלי צה"ל - שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל (שידורי חסות ותשדירי שירות) (הוראת שעה), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק גלי צה"ל- שידורי רדיו של צבא ההגנה לישראל – שידורי חסות ותשדירי שירות)

2
ועדת הכלכלה
18.01.05
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 348

מישיבת ועדת הכלכלה
מיום שלישי, ח' בשבט, התשס"ה (18 בינואר, 2005) בשעה 09:30
סדר היום
הצעת חוק גלי צה"ל- שידורי רדיו של צבא ההגנה לישראל – שידורי חסות ותשדירי שירות),
התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
גלעד ארדן
דניאל בנלולו
גילה גמליאל
אבשלום וילן
דוד טל
אברהם פורז
מוזמנים
משרד הביטחון: רס"ן עדי בן שך – יועמ,ש, גלי צה"ל
סא"ל רוני פנחס – עוזר בכיר לחקיקה, פרקליטות צבאית ראשית
משרד התקשורת
עדית צ'רנוביץ- יועצת בכירה לשר התקשורת
עו"ד דינה עברי עומר – לשכה משפטית
משרד האוצר
מיה אלון גורן – אגף תקציבים
עמירה חכמון – אגף תקציבים

נגה רובינשטיין - משרד המשפטים
הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו
דורון אבני – יועמ"ש
מנשה סמירה – יו"ר המועצה
רשות השידור
תומר קרני – הלשכה המשפטית
התאחדות תחנות הרדיו האזוריות
עו"ד ליאור חריש
מנשה זיגדון
עובד לוי

יצחק כפיר – פדרציה לתקליטים וקלטות
מיכאל מירון
יועץ משפטי
אתי בנדלר
שמרית שקד
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון



הצעת חוק גלי צה"ל- שידורי רדיו של צבא ההגנה לישראל – שידורי חסות ותשדירי שירות),
התשס"ד-2004
היו”ר איתן כבל
שלום לכולם. אני מתנצל על האיחור, כיוון שהייתי בוועדת הכנסת.

ב- 13.7 הצעת החוק שמונחת על השולחן עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. התקיימו עד עתה 4 דיונים. היום הוא הדיון החמישי. הדיון האחרון היה באמצע דצמבר, 14 לדצמבר. הוועדה החליטה, בהצבעה, ברוב מוחלט, על מספר עקרונות. העיקרון המרכזי שבגלי צה"ל לא תהיינה פרסומות. זה העיקרון שאולי הוא המרכזי בתוך כל החקיקה הזו. נקודה נוספת היא שיתאפשר במשך ½ 4 דקות בשעה לשדר חסויות ולשדר תשדירי שירות. כמו כן – שתחולת החוק היא לשנה. הביצוע יחל 3 חודשים מיום פרסום החוק. התקנות – באישור ועדת הכלכלה, והשר, שר הביטחון, ידווח כל שלושה חודשים לוועדת הכלכלה על ביצוע החוק, לרבות על ההכנסות שהיו בפועל בשלושת החודשים שעברו, וההכנסות הצפויות במהלך שלושת החודשים הבאים. היועץ המשפטית התבקשה להכין נוסח, והוא מונח עתה על שולחן הוועדה לשם הצבעה.

אני רוצה להיכנס, ברשותכם, לעניין עצמו. אני מבקש מהיועצת להסביר בדיוק את הנקודות שעדיין נותרו לנו.
אתי בנדלר
בהתאם להנחיות הוועדה הכנתי נוסח, ומה שנשאר להתלבטות, לדיון ולהחלטה של הוועדה הוא בעצם עד כמה לצמצם את ההגדרה של "תשדירי שירות". כפי שנאמר, ההנחיה היתה לגרום לכך שבכלל תשדירי שירות לא ייכנסו תשדירים שעשויים לשמש, בעצם, פרסומת לכלל הציבור. אני מפנה אתכם להגדרת "תשדירי שירות" שמופיעה בדף השני, וכאן יש שלושה סוגים של תשדירים שייחשבו, לפי הצעת החוק, לתשדירי שירות. החלק הבעייתי הוא בפסקה (1) של ההגדרה, שאני מבקשת לקרוא:
"תשדיר שירות" – תשדיר שהוא אחד מאלה
(1) תשדיר מטעם גוף ציבורי שמטרתו מתן שירות לציבור, בין בדרך של מתן מידע והדרכה לגבי שירותים ציבוריים או לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון סוגי מוצרים, ובין בדרך של הכוונה או מתן ייעוץ בנושאים שבטובת הציבור, והכל בלא ציון שמו של יצרן מסוים;"

וכאן הכנסתי הערה. כתבתי שדורון אבני, שלמי שאינו מכיר – הוא היועץ המשפטי של הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, המפקחת על פעולתן של תחנות הרדיו האזוריות שניזונות, בעצם, מפרסומות, והן אלה העלולות להיפגע מקבלת הצעת החוק, ככל שהיא תהיה רחבה יותר. הוא מציע למחוק מתוך הפסקה הזו את המילים :".. או לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון סוגי מוצרים". את הטעמים לכך אני אסביר בקצרה, ואולי הוא ירחיב, ברשותך, לאחר מכן, שתשדיר שמטרתו קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון סוגי מוצרים יכול להוות מנוף לשידור של תשדירי פרסומת. באותה הגדרה מופיעות גם המילים "תשדיר מטעם גוף ציבורי" כאשר המונח "גוף ציבורי" מוגדר בדף הקודם, ובקשר לאחד מהסוגים של גוף ציבורי, בפסקה (5), נאמר: "גוף הפועל שלא למטרות רווח;". כאן מציע דורון אבני שוב – תיקון - -
דורון אבני
:

אני מושך את ההערה.
דוד טל
מה היתה ההערה שלו?
אתי בנדלר
הוא ביקש מצד אחד להרחיב את הסוגים של "גוף הפועל שלא למטרות רווח" ומצד שני לצמצם, אבל אתה רוצה שאני אסביר את ההערה שהוא מושך?
דוד טל
אני אגיד לך למה – אני רוצה לאמץ אותה.
אתי בנדלר
המטרה העיקרית של ההערה שלו, בעצם, היא שלא כל גוף הפועל שלא למטרות רווח יוכל לפרסם או למסור תשדירי שירות לגלי צה"ל, אלא רק אם הוא פועל למטרות של חינוך, תרבות, מדע, אמנות, בריאות או רווחה. מצד שני, לעורכת הדין נגה רובינשטיין, נציגת היועץ המשפטי ממשרד המשפטים, יש הערה ביחס למונחים האלה, והיא תסביר את ההערה שלה, בעצמה.

אלה, בעצם, ההערות שנשארו פתוחות מבחינתי, אלא אם כן הוועדה תרצה לדון.
היו”ר איתן כבל
יש לנגה רובינשטיין הערה נוספת, לגבי התחולה.
נגה רובינשטיין
הצעת החוק הממשלתית, במקורה, לא דיברה על הוראת שעה, אלא דיברה על הסדר שאנחנו חשבנו לנכון שיהיה. במהלך הדיונים ועדת הכלכלה ביקשה לקבוע את הוראת החוק כהוראת שעה לחצי שנה, ואחר כך לשנה. לאחר שעשינו חישובים, ובהסתכלות על החוק כולו, שכולל הוראות כמו קביעת תקנות ופיקוח, אני חושבת שהוראה של שנה היא עדיין הוראה קצרה מדי כדי שההסדר הזה ייכנס לתוקף. אני סבורה שהוראת החוק צריכה להיות לשנתיים-שלוש. אני חושבת שמדובר בתקופה קצרה מדי, מצד אחד, בשביל לבחון בעוד שלוש שנים, נניח, הסדר אחר, ומצד שני – היא לא קצרה מדי בשביל שכן ייקבעו התקנות, הוועדה המפקחת תפעל וכן – השר יוכל לקבוע את הנהלים שנדרשים לשם ביצוע מטרות החוק.
היו”ר איתן כבל
תודה. אני רק רוצה להזכיר שהצבענו על הסעיף הזה. לכשנגיע לסעיף הזה אני אעלה אותו להצבעה, על מנת - -
דוד טל
יש לי הסתייגויות לגבי זה.
ליאור חריש
אני היועץ המשפטי של התאחדות תחנות הרדיו האזוריות. אנחנו סברנו לתומנו שבהגדרת "גוף ציבורי", שהתוספת של דורון אבני תבוא במקום התיקון של סעיף (5). אנחנו סבורים שכן ראוי לצמצם את ההגדרה של סעיף (5), שהיא מאד מאד רחבה, רק באמת לגופים שמקבלים תמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, כמו שמנוסח על ידי עורך הדין דורון אבני, למעט המילה "או", שדי הופתענו לראות אותה בנוסח הצעת החוק. אנחנו חשבנו שהמטרה היתה לצמצם את גדר הגופים שיכולים להיכנס למסגרת "גוף ציבורי" ושהתיקון יבוא במקום התיקון שבסעיף (5).
אתי בנדלר
דהיינו, אתה מציע – במקום "גוף הפועל שלא למטרת רווח" שיהיה: "גוף המקבל תמיכה"?
ליאור חריש
אמת.

להיכנס לנושא ההגדרה של סעיף (1) ל "תשדיר שירות" – אל"ף, אנחנו הבנו כבר לאן נושבת הרוח בכל מה שקשור לנושא של תשדירי שירות ושידורי חסות. מה שכן – אנחנו רוצים בכל זאת שתהיה איזושהי אבחנה. ב "שידורי חסות" ברור לנו שייכנסו גופים מסחריים ויתנו חסויות, אבל אנחנו מבקשים להקפיד שבתשדירי שירות באמת תהיה הקפדה שלא תהיה פרסומת. אנחנו חושבים שלצורך השגת המטרה הזו חייבים לבצע תיקון גם בסעיף קטן (1) וגם בסעיף קטן (3). בסעיף קטן (1) אנחנו חושבים שהתוספת של עורך הדין דורון אבני היא חיונית. בהגדרה, כמו שהיא היום יכול להיות פתח מאד רחב לכל מיני גופים כמו מועצות ציבוריות, למיניהן, שנועדו לקדם אינטרסים של גופים מסחריים במשק, כמו מועצות פרי הדר, מועצת החלב, ומגוון שלם של גופים כאלה, שיש, לדעתנו, למנוע מהם את האפשרות לעשות פרסומת עקיפה דרך תשדירי שירות.

לגבי סעיף קטן (3) אנחנו סברנו, ועדיין סבורים, שראוי להגביל גם שם, כמו שמוגבל בסעיפים (1) ו- (2) את תשדירי השירות לגוף ציבורי. משום מה לא נכללת פה ההגדרה של מתן תשדירי שירות לגוף ציבורי בלבד. העובדה שמדובר במבצעים והטבות ייחודיים שמיועדים ללקוחות סדירים או לגמלאי כוחות הביטחון – עדיין משמעותה שכל גוף מסחרי במדינת ישראל, שרוצה לפנות לארגוני הצרכנים האלה, שהם ארגונים גדולים, חזקים ומשמעותיים, באיזשהו מבצע ייחודי – יכול להיכנס דרך הקטגוריה הזו, ולתת תשדיר, ואנחנו מתנגדים.
נגה רובינשטיין
אני מתייחסת לחלק שמתייחס לאפשרות שחברה שלא למטרות רווח או לעמותה, לפרסם. עמותה או חברה שלא למטרות רווחה מתאגדות באופן עצמאי, וזה צורת ההתאגדות הפנימית שלהם. הטבות המדינה מוגבלות לעניינים מסוימים או עניינים אחרים. אני חושבת שאין מקום, בהכרח, לאבחן בין עמותה או בין חברה שלא למטרות רווח שעושה תשדירי שירות למען הציבור, לבין אדם פרטי, למשל, שמעוניין, מכספו, להוציא על כך כסף ולשדר תשדיר למען הציבור. זאת אומרת – אתה לא חייב להיות מאורגן בצורת התאגדות, בחברה שלא למטרות רווח, או בצורה של עמותה, על מנת לשדר תשדיר שירות. כי בעצם, מה אנחנו רוצים כאן? אנחנו רוצים להבטיח שגלי צה"ל לא תשדר פרסומת, אלא תשדר תשדיר לטובת הציבור, בכללותו. היו גם חברות מסחריות שעשו תשדירים וכל עוד הן לא מקדמות מוצר ספציפי שלהן, וכל עוד הן לא מקדמות את שם החברה שלהן, אני חושבת שיש קושי בהטלת המגבלה.
דוד טל
אבל יש, בכל אופן, אפשרות שזה לא לכלל הציבור, אלא רק לגזרה מסוימת בתוך הציבור. אני, אגב, בעד. הטענה היא טענה, אבל אף על פי ולמרות מה שהוא אמר, אני בעד זה שנניח ל "חבר", לצורך העניין הזה, גמלאי צה"ל – שבמסגרת הזו של גלי צה"ל אפשר יהיה להעביר להם מסר כזה או אחר.
נגה רובינשטיין
אבל המגבלה שכאן דובר עליה היא מגבלה מבחינת תוכן, אני מדברת על כך שיהיה גוף שיכול להביא את אותו תוכן שאפשר לשדר, שיהיה גוף שיכול להביא את התוכן לשידור. אני חושבת שזה לא משנה אם זו עמותה, חברה שלא למטרות רווח, גורם פרטי או חברה מסחרית, כל עוד אנחנו שומרים על זה שהתוכן יהיה התוכן כפי שמוסכם גם כאן.
היו”ר איתן כבל
כיוון שאני לא ניהלתי את הדיון הקודם, הצוות כאן העיר לי לגבי אופן ההתנהלות, בעיקר לאור הדיונים הקודמים – אני מבקש ממך להתחיל להיכנס לעניין. אני לא רוצה לפתוח כאן את כל הדיון מחדש. אין זו הכוונה. נשארו מספר נקודות פתוחות פעם אחת, ופעם שניה יש גם נקודות של שינויי נוסח כאלה ואחרים.
אתי בנדלר
אני ביקשתי, אפילו לא זכרתי, לאשר את הנוסח באותם סעיפים שלא היה שום נוסח בפני הוועדה, אלא נקבעו רק עקרונות.
דוד טל
אתה צודק, אבל אם יורשה לי – הערה קטנה אחת, כי כנראה אאלץ לעזוב. אני לא אתייחס לכל שאר הדברים. בכל מקרה, אני חושב שבסעיף 3, במידה ודעתי תישמע ותתקבל, אני מדבר על זמן שידור מירבי לשידורי חסות – אני מבקש שיהיה שם 6 דקות ולא ½ 4 דקות, והחוק הזה, בסעיף 9, יעמוד בתוקפו עד תום שנתיים מיום התחילה. אני חושב שזה פרק זמן סביר.
היו”ר איתן כבל
אמרתי- כשנגיע אליו.
דוד טל
יכול להיות שלא אהיה כאן, אז לפחות דבריי נאמרו, ואם לא תתקבל דעתי – שהיועצת המשפטית תרשום את זה כהסתייגות.
אתי בנדלר
אז בעצם אנחנו חוזרים לנושא שהוועדה התחילה לדון בו – הגדרה של "גוף ציבורי". אני מבקשת שהוועדה תחליט לגבי פסקה (5). אני מבינה שרק לגביה - - אני אקרא את ההגדרה ושהוועדה תחליט:

"גוף ציבורי" – כל אחד מאלה:
(1) משרד ממשלתי ומוסדות המדינה;
(2) רשות מקומית;
(3) גוף הממלא תפקיד ציבורי על פי דין;
(4) תאגיד או גוף שהוקם בחוק;
(5) גוף הפועל שלא למטרות רווח;"

הערות נשמעו רק לגבי פסקה (5) - - -
לאה ורון
עורך הדין חריש, אתה לא רוצה להישאר בעניין של פסקה (5)? הערת את ההערות שלך.
ליאור חריש
כן.
אתי בנדלר
עורכת הדין נגה רובינשטיין – מה את מציעה?
נגה רובינשטיין
אני מציעה את ההצעה שמעלה חברתי ממשרד התקשורת: "גורם שתשדיר השירות מטעמו אינו למטרות רווח". ההתייחסות כאן היא לתוכן, בעצם, ולא לגורם המפרסם.
אתי בנדלר
זאת אומרת – גלי צה"ל יצטרכו לבדוק מה המטרה של תשדיר השירות ?
נגה רובינשטיין
גם.
קריאה
צריך לבחון כליות ולב.
נגה רובינשטיין
זה לא רק עניין של כליות ולב. כל הכוונה בחוק הזה זה להגדיר את התוכן שמשודר, ובעצם, בגלל שאנחנו חוששים שגלי צה"ל לא יוכלו לבחון את התוכן המשודר, אנחנו הולכים לגורם שמשדר. להגיד שגלי צה"ל יכולה לבדוק האם מדור בעמותה, גוף שלא למטרות רווח – זה גם סוגיה שאני לא בטוחה שגלי צה"ל יכולה לעשות בעצמה.
היו”ר איתן כבל
אנחנו שוכחים שיש גם את הסעיף שמגדיר "תשדיר שירות". למה אנחנו צריכים לעשות מזה יום לימודים ארוך, כשכבר יש לנו את ההגדרה של "תשדיר שירות"? זאת אומרת, כשאתה מגדיר גוף הפועל שלא למטרות רווח – קודם כל, הגדרת: כל גוף שפועל שלא למטרות רווח. הוא, בכל מקרה, אם הוא רוצה לתת תשדיר שירות או תשדיר חסות, הוא חייב לפעול בתוך המגבלות, או של שידור חסות או של תשדיר שירות. אחר כך נלך למשפטנים ונשלם להם כדי להסביר את זה.
אתי בנדלר
ירשה לי, אדוני, בכל זאת אני מבקשת להסדיר את ההערה: אחד מסוגי תשדירי השירות זה תשדיר מטעם גוף ציבורי. לצורך זה מוצעת ההגדרה של "גוף ציבורי", שבה אנחנו דנים כרגע. מה שאומרת נגה רובינשטיין הוא שבהגדרה של "גוף ציבורי" לא נאפיין את הגוף אלא את סוג התשדיר. דהיינו – שגם אם גוף עסקי שמטרותיו הן הפקת רווחים - - -
נגה רובינשטיין
או אדם פרטי.
אתי בנדלר
או אדם פרטי, מישהו שיש לו הרבה מאד כסף ורוצה לעשות כסף, אבל הוא רוצה איזשהו תשדיר שהמטרה שלו היא לא לצורך הפקת רווחים, אלא למטרה ציבורי כלשהי – היא רוצה לאפשר לו את זה. לכן, יש צורך להכריע, בכל זאת, בעניין פסקה (5), האם גוף פועל שלא למטרות רווח או שהתשדיר יהיה שלא למטרות רווח.
מיכאל מירון
זאת אומרת – חברת "זוגלובק" תורמת לחיילים או - -
אתי בנדלר
בדיוק.
היו”ר איתן כבל
ברשותך – אנחנו כאן נכנסים לפינה מאד "פינתית" בכל ההתייחסות של מה הן ההגדרות של "תשדיר שירות", כי מה העניין? הרי כל המהות היא לא כמה הוא מרוויח או לא מרוויח – המהות המרכזית היא שגופים שהם לא למטרות רווח תינתן להם פלטפורמה במקום כמו גלי צה"ל, שיוכלו להביא את המסר שלהם, לא את דבר המפרסם. אני חושב שאנחנו מייצרים פה מהומת שווא.
אתי בנדלר
אני רוצה להוסיף ולומר שאם מאשרים לכל אדם ולכל גוף עסקי לפרסם, לא צריכים בכלל את ההגדרה של "גוף ציבורי". נלך רק על מטרות התשדיר, וזהו.
היו”ר איתן כבל
הרי לא הולכים לפתוח את גלי צה"ל בשבוע הבא בפעם הראשונה. אני לא מניח שאלפים יידפקו ביהודה הימית, ויעמדו הגורמים הפרטיים וכל אותם גופים שאנחנו מנסים. יש גם מה שנקרא – סבירות, ואנחנו פועלים ברוח הסבירות. הסבירות היא שעד היום הזה, פחות או יותר, הרי התהליך היה שגלי צה"ל הרימו לחברה' להנחתה, מה שנקרא. הם אמרו: נביא פרסומות, בגלל הבג"ץ והכל יסתדר כדי להכניס את כל מה שהם עשו עד היום במחלוקת, לעגן אותו בצורה מסודרת. זה בסדר. כל אחד והשיטות שלו, אני רק אומר: בואו לא נפריז בעניין הזה, בואו לא נגיע למקומות שלא התכוונו. גוף שלא למטרות רווח – ברוב המקרים אנחנו מדברים על גוף ציבורי או שיכול להיות שזו עמותה. "האגודה למלחמה בסרטן". אנחנו מניחים שהיא פועלת למטרות רווח, לא רק למטרות המנהלים והמפעילים שלה. זאת אומרת – הנקודה היא, אני חושב, נגה, שאנחנו הקדשנו לזה קצת יותר ממה שצריך.

אני מציע להשאיר את סעיף (5) כמו שהוא. אני מבקש להצביע עליו – מי בעד?
דוד טל
יש לי הסתייגות. אני הייתי רוצה להכניס: "גוף הפועל שלא למטרות רווח" ואני הייתי לוקח את מה שצוין פה, מה שהביא עורך הדין דורון אבני: "הפועל למטרה של חינוך, תרבות, מדע, אמנות, עבודה, רווחה ובריאות". להוסיף את המילה "עבודה".
היו”ר איתן כבל
עם ה – "או" או בלי?
דוד טל
בלי.
היו”ר איתן כבל
אני רק אגיד לך שכל העניין הזה זה קידום של דברים שהם במסגרות האלה. מצד שני, אם לא זכרנו את כל המטרות ואת כל הפעולות?
דוד טל
אז לא זכרנו. לכן אנחנו, ועדת הכלכלה, שתשוב ותדון בנושא הזה אם מישהו העיר את תשומת ליבנו, ונחשוב אם זה נכון.
נגה רובינשטיין
את הנושא הזה אני חייבת לבדוק אצלי, בבית. יכול להיות שזה ראוי וזה רעיון מצוין, אבל אני צריכה לבדוק את זה אצלי, בבית, כי בעצם מדובר במתן הטבה נוספת.
היו”ר איתן כבל
את יכולה לעשות שיחת ועידה עכשיו? כי אנחנו צריכים לסיים את זה היום.
נגה רובינשטיין
"גוף שלא פועל למטרות רווח הפועל למטרה של חינוך..."?
דוד טל
וכן הלאה – עבודה, רווחה ובריאות.
אתי בנדלר
אולי אני יכולה להציע לך, להשלים את הצעתך : "הפעול לאחת המטרות המנויות להלן או למטרה אחרת שקבע השר באישור ועדת הכלכלה".
דוד טל
אני תמיד מסכים לדעתה של גברתי. אז נשאיר את זה במסגרת של השר, כפי שהציעה היועצת המשפטית. השר הממונה, מעבר למה שכרגע פרטנו, יוכל להוסיף מטרות אחרות באישור ועדת הכלכלה. אז אנחנו מוסיפים את "...עבודה, רווחה ובריאות". "חינוך, תרבות, מדע, אמנות, עבודה, רווחה ובריאות".
קריאה
נוסיף ספורט וחקלאות?
דוד טל
יגיע מישהו ויגיד גם – דת - -
קריאה
זה מיותר, לא?
היו”ר איתן כבל
זו בדיוק הנקודה שאליה חתרתי. זאת אומרת, שאתה לא תתחיל להטריד את השר ולהגיד לו על גוף שרוצה להעלות עניין מסוים. אני לא מציע.
דוד טל
השר מקבל 30 אלף שקל. שיתכבד וידון, ואם הוא יחשוב שזה נכון, כמדיניות של המשרד - -
גילה גמליאל
אני חושבת שזה מיותר - - -
היו”ר איתן כבל
אני מעלה כנוסח הרשום במקור, מול ההסתייגות של חבר הכנסת דוד טל.

מי בעד הנוסח כפי שקיים בהגדרות סעיף (5): "גוף הפועל שלא למטרות רווח"?

הצבעה
בעד הנוסח – 2
נגד – 1
היו”ר איתן כבל
הנוסח התקבל. תוכל להגיש את זה כהסתייגות.
דוד טל
הגשתי.
אתי בנדלר
הסעיף הבא – הוספתי הגדרה של "קדימון" ושל "רבעון" שהם נדרשים לצורך סעיף 3, ואני מבקשת לדלג על זה. אני אחזור לזה כשנגיע לסעיף 3.
היו”ר איתן כבל
אז אנחנו יודעים שאנחנו צריכים לחזור לזה. הלאה.
אתי בנדלר
עכשיו ההגדרה של "תשדיר שירות". אני קוראת: "תשדיר שירות" – תשדיר שהוא אחד מאלה:
(1) תשדיר מטעם גוף ציבורי..." כפי שהגדרנו - "...שמטרתו מתן שירות לציבור, בין בדרך של מתן מידע והדרכה לגבי שירותים ציבוריים או לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון סוגי מוצרים, ובין בדרך של הכוונה או מתן ייעוץ בנושאים שבטובת הציבור, והכל בלא ציון שמו של יצרן מסוים;"

אני מזכירה שכאן, המשפט השנוי במחלוקת הוא ""או לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון סוגי מוצרים".
היו”ר איתן כבל
שדורון אבני מבקש למחוק.
אתי בנדלר
וגם היועץ המשפטי של הרדיו האזורי.
דורון אבני
העמדה שלנו היא שהצעת החוק בעצם נועדה ליצור איזה איזון. אם זכור לאדוני, העמדה שאותה הציגה הרשות השניה, מועצת הרשות השניה – שמלכתחילה, חסויות ותשדירי שירות לא צריכים להיות של גופים מסחריים. העמדה הזו נדחתה, ועל כן אנחנו חושבים שצריך לשמור על האיזון שהוועדה מצאה לנכון לאמץ, והוא – שתשדירי השירות יעסקו במה שהם מכוונים לעסוק, והוא – שירות לציבור. זה לב הכוונה של תשדירי שירות לציבור. אין הכוונה לאפשר לגלי צה"ל דברים שאנחנו גם לא רואים ברשות השידור, זה הרי לא יעלה על הדעת. וכך אנחנו יכולים למצוא, בדרך של הניסוח שמוצע כאן, למשל – שהתאחדות החברות הסלולריות יעשו תשדירים בגלי צה"ל כי זה קידום ענפים במשק, או את מועצת החלב או ענף הלול, וכל מיני דברים כאלה. אם יש בדברים האלה שירות לציבור, אזי ממילא, מתוקף ההגדרה של "תשדיר מטעם גוף ציבורי שמטרתו מתן שירות לציבור" – התשדירים האלה ייכנסו. אין כוונה לאפשר קידום של ענפים במשק, וזה לא סתם קידום – זה לרבות תוך ציון סוגי מוצרים. אז ממש אפשר לבוא ולעשות תשדירים שבאפיונם - - -
היו”ר איתן כבל
מה זה לוטראקי יוון?
קריאות
זה תשדיר חסות, זה משהו אחר לגמרי.
דורון אבני
צריך להבין שמה שיכול להתפתח פה זה שאנשים במשק יתאגדו, וכמו שיש היום את התאחדות החברות הסלולריות אני מניח שמחר יהיה את התאחדות ענף המוניות, התאחדות כזו או אחרת - - -
היו”ר איתן כבל
ואם אנחנו נגדיר שתשדיר לוטראקי יוון יהיה גם חסות.
נגה רובינשטיין
לוטראקי לא נכנס לגלי צה"ל. זה היה ברשות השידור.
היו”ר איתן כבל
סליחה – בחסות מועצת הביצים.
דורון אבני
זה בסדר. את זה קיבלתי. זה האיזון בהצעה.
היו”ר איתן כבל
כשישבתי על העניין הזה – אני קראתי "תשדיר חסות" ואחר כך אני קורא "תשדיר שירות" אני מרגיש שתוך כדי תנועה אני מבלף את עצמי במעבר מהחסות לתשדיר שירות. זאת אומרת: כל העניין הוא סמנטיקה.
דורון אבני
ברשותך, אני אסביר מה ההבדל, וההבדל נקבע במפורש בפסיקה. לתשדיר חסות יש מבנה מסוים. אנחנו מכירים את זה גם מהטלוויזיה בערוץ 2 ובערוץ 1, וגם מגלי צה"ל: "התכנית משודרת בחסות..." כך וכך, אולי עם עוד איזו אמירה – מספר טלפון או כל מיני תוספות. המבנה הוא מאד נוקשה. כמו שציינת – לוטראקי יוון. תשדיר שירות הוא הרבה יותר - - , כי כשמו כן הוא: הוא תשדיר. הוא לא בחסות. אפשר לשמוע חצי דקה של תשדיר שירות. זה לא שמונה שניות. ברשות השניה, למשל, חסות זה שמונה שניות. תשדיר שירות יכול להיות גם חצי דקה.
היו”ר איתן כבל
ברשותך. אני אומר לך את זה מהצד, כמאזין: הוא, בגלי צה"ל, אותו מעניין רק דבר אחד: מי משרשר. זה הסיפור שלו. יש את הגופים כמו האגודה למלחמה בסרטן – וזה לא משנה, הוא יכניס להם תשדיר שירות כמה שהם רוצים. איפה הנקודה. הנקודה היא באותם גופים שאנחנו קוראים להם "על קו התפר". הם כבר חושבים, אני רואה את הגלגלים כבר זזים להם בראש. הוא אומר את הדבר הבא: כל אלה, והם גם לא כסף גדול, אני אעביר אותם לשידור, זה בסדר גמור: האגודה למלחמה בסרטן וכל הגופים הציבוריים. כולם יהפכו להיות חסות, כי גם המפרסם, זה שמבקש לקבל את תשדיר החסות – אותו מעניין שבתוכנית של רזי ברקאי, שאולי זו תוכנית עם אחוז ההאזנה הגבוה ביותר ברדיו, כל מה שרוצה אותו מקבל תשדיר חסות- שרק יגידו את השם שלו.
דורון אבני
כדי שההנחה שלך תהיה נכונה, אז מה שצריך לראות זה האם למשל אם בערוץ 2 המחיר לחסות הוא כמו המחיר לתשדיר פרסומת, כי אתה אומר שכל מה שרוצה המפרסם זה לראות את השם שלו מופיע. ולא היא. יש הבדל דרמטי בין תשדיר חסות, כמה שמקבלים עליו בערוץ 2 מנתונים שאני מכיר, לבין כמה שמקבלים על תשדיר פרסומת. לכן אנחנו רוצים, בעוד שהוועדה החליטה ודחתה את עמדת הרשות השניה בעניין הזה, לפתוח חסויות לגופים מסחריים. אנחנו עדיין מבקשים לשמור על היסוד ולאפשר תשדירי שירות בקידום ענפים במשק, איפה שהתשדירים האלה צריכים להיות – בתחנות הרדיו האזוריות.
עדי בן שך
קידום ענפים במשק מעולם לא היה - - יצרני הסלולריים זו באמת דוגמה יפה. מה שיש אצלנו, בעיקרון, זה : קידום פרי הדר, מועצת החלב, בהחלט – ואני חושב שזה תשדיר ראוי. זה לא מקדם יצרן ספציפי. זה בא לקדם ענף שלמדינה יש אינטרס בו.
אתי בנדלר
ומכוח מה תוכל לדחות את בקשת איגוד החברות הסלולריות שניתן כאן כדוגמה לצורך העניין, לכלול תשדיר שירות, אם הם יענו להגדרה?
עדי בן שך
אני לא יודע איך הם יתאגדו, אני לא יודע איזו הגדרה תהיה - -
אתי בנדלר
הם יתאגדו.
עדי בן שך
אני לא יודע מה המטרה. המטרה פה היא מטרה ציבורית ממעלה ראשונה. משרד החקלאות - - -
אתי בנדלר
מה שאני שואלת הוא: ברגע שהם ייכנסו להגדרה, מכוח מה תפעיל שיקול דעת ותגיד שאתה לא רוצה לפרסם כי אתה חשב שהמטרה לא ראויה?
דינה עברי
יכולים להגביל את זה בחקיקת משנה. יש שלב של אישור ראש אכ"א לתשדירים, על פי תקנות שיכולות להגביל. אם הם יחשבו שזה לא ראוי - - -
רוני פנחס
לא נותנים לחתול לשמור על השמנת.
דורון אבני
אם התשדיר לענף הלול הוא תשדיר למתן שירות לציבור, אזי ממילא – והיועצת המשפטית של הוועדה תתקן אותי – הוא נכנס לרישה. הסעיף אומר: "תשדיר מטעם גוף ציבורי, שמטרתו מתן שירות לציבור". אם מדובר בגוף ציבורי שרוצה לתת שירות לציבור, אזי, גם אם זה - - עליו במשק, זה בסדר.
נגה רובינשטיין
אני לא יודעת אם מועצת החלב זה גוף ציבורי.
אתי בנדלר
המועצות הצמחיות כולן פועלות על פי חוק.
נגה רובינשטיין
הן פועלות לפי החוק, אבל - - . מועצת פרי ההדר, לדעתי, כבר לא. בחוק ההסדרים הקודם שונה מעמדה.
אתי בנדלר
חלק מהמועצות הצמחיות אוחדו למועצה אחת. הן פועלות עם ענפים מתוך המועצה.
לאה ורון
השאלה אם הן גוף ציבורי.
אתי בנדלר
מה זאת אומרת? הן גוף הממלא תפקיד ציבורי על פי דין. אם לא – הם תאגיד או גוף שהוקם בחוק. הם עונים על ההגדרה של גוף ציבורי.
נגה רובינשטיין
קודם כל – הם לא תאגיד, לדעתי.
אתי בנדלר
הם גוף שהוקם בחוק?
נגה רובינשטיין
אבל אני לא חושבת שהם תאגיד.
אתי בנדלר
"תאגיד או גוף שהוקם בחוק". הם עונים גם על פסקה (3) בהגדרת גוף ציבורי.
היו”ר איתן כבל
אני חושב, עדי, שהעניין "לשם קידומם של ענפים במשק לרבות ציון סוגי המוצרים" אתה לא צריך את זה - -
עדי בן שך
"סוגי מוצרים" אני לא צריך.
היו”ר איתן כבל
עכשיו תראה: כשיש לך את הרישה, וצודק דורון אבני," תשדיר מטעם גוף ציבורי שמטרתו מתן שירות לציבור" - ברגע שהסעיף הזה - - -
עדי בן שך
"סוגי מוצרים" אפשר, אבל "קידומם של ענפים במשק" - - -
היו”ר איתן כבל
שניה, תקשיב. מה שאני מנסה לומר לך הוא שאני חושב שלא כדאי לך להיכנס לפינה, כיון שהעניין של "...שמטרתו מתן שירות לציבור" בעצם, כשמדברים על מתן שירות לציבור, זה למה? נקודת ההנחה היא שאם אתה כותב "מתן שירות לציבור", הנחת העבודה היא שרוצים לקדם איזה עניין מסוים. אני אומר לך לך על זה.
אתי בנדלר
דהיינו – למחוק את המילים?
לאה ורון
למחוק את המילים "לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות תוך ציון ציון סוגי מוצרים".
היו”ר איתן כבל
נכון.

יש איזושהי הערה? אני חושב שעורך הדין דורון אבני בהצעתו למחוק את המילים – אין שום בעיה עם זה, כי הרישה נותנת את הפתרון לכל העניינים האלה.

אני מבקש להעלות את העניין להצבעה. פסקה (1).
אתי בנדלר
כי בפסקה (2) ו-(3) הכנסתי מספר שינויים אבל הם כולם מוסכמים.
נגה רובינשטיין
נחנו בהצעת החוק הממשלתית, אז אם יותר לנו לשניה לדבר אחד עם השני.
היו”ר איתן כבל
זה היה רעיון שהייתם צריכים לחשוב עליו לפני כן. זו היתה כוונתי. שלא תופיעו לנו ככה בדיון.
לאה ורון
שהרי גם הנוסח שנלח קודם.
נגה רובינשטיין
אבל הנוסח כולל את ה "לרבות".
היו”ר איתן כבל
בבקשה, את רוצה להתייחס? אני לא מונע?
נגה רובינשטיין
השאלה מה משמעות הורדת הסעיף, כאן. כיוון שאתם אמרתם לנו: מועצת פרי ההדר תוכל להמשיך לשדר תשדירי שירות כמו שהיא עושה עד היום. מועצת פרי ההדר מכוונת קידום של ענף במשק. אז אם אנחנו מוחקים את הסיפה, "או לשם קידומם של ענפים במשק.." זה אומר שמועצת פרי ההדר, על אף שהיא גוף ציבורי, לא תוכל להמשיך לעשות את זה.
ליאור חריש
היא נותנת שירות לציבור?
היו”ר איתן כבל
שניה. אם זה לא מתן שירות לציבור, אז ממילא – "קידום ענפים במשק" מתייתר. זאת אומרת – כל העניינים האחרים שואבים את כוחם, בעצם, כל הנושא הזה של אפשרות למתן תשדירי שירות בגלי צה"ל נובע מתוך העניין: מתן שירות לציבור. היא הנותנת. אם מועצת פרי ההדר משדרת תשדיר לעידוד אכילת פומלות - -
נגה רובינשטיין
זה אומר, מבחינת הפרשנות של הסעיף : מתן מידע והדרכה לגבי שירותים ציבוריים? איזה שירות ציבורי זה?
קריאות
לא, לא.
נגה רובינשטיין
מה זה? זה מתן שירות לציבור?
מנשה סמירה
אם הם ישדרו שאכילת פומלות משפרת את הבריאות, אז זה מתן שירות לציבור, אבל אם זה יהיה בשביל למכור פומלות, זה לא יהיה תקין, כי אין פה כוונה למכור פה מוצר. אני מתפלא על משרד המשפטים. גם חברי הכנסת שכבר נתנו דעתם בעניין הזה, כולם פה אומרים לכם שאם הדברים כלולים ברישה של הפסקה – הרי מה קורה כאן? המשפט הוא "לשם קידומם של ענפים במשק, לרבות ציון סוגי מוצרים" בעצם, הכוונה היא כאן לשם קידומם של המוצרים. זה הרי בסתירה לשירות לציבור, ולכן זה לא יכול להיכלל. אני לא מבין את ההתעקשות, נגה.
נגה רובינשטיין
קודם כל, אנחנו אוהבים תמיד ל- - , אם אתה מתפלא על העמדה של משרד המשפטים, וחוץ מזה, אנחנו לא מתנגדים להורדת "סוגי מוצרים" אבל למשל, כמו שעורכת הדין דינה עברי ממשרד התקשורת אומרת, מוצרי כחול-לבן, שידור קידום הנושא - -
דורון אבני
בשביל לקדם מוצרי כחול-לבן יש רדיו אזורי.
נגה רובינשטיין
זה, למשל משהו שירד. אתם יכולים לקבל את החלטתנו, רק שנבין מה המשמעות של הורדת הסעיף.
היו”ר איתן כבל
כשאנחנו מדברים על "מתן שירות לציבור, כשהמשמעות כאן היא שאני מדבר כאן על קידום ענפים במשק, המועצות הצמחיות, כמשל – למדינת ישראל יש עניין למכור אבוקדו. היא לא אומרת לך היכן לקנות אותו, או אצל מי, או אם תפוחי רמת הגולן טובים יותר מתפוחי המועצה האזורית גלבוע. היא לא אומרת את זה. עכשיו – יש שני פנים. יש פן אחד שבו המדינה אומרת: אם אתה אוכל הרבה גזר זה משפר את הראיה, ואנחנו פונים לציבור לאכול הרבה גזר. עם זה אין בעיה, הרישה נותנת את הפתרון. הבעיה היא שאם למדינת ישראל יש עניין לגרום לכך שאנשים יקנו ירקות ב- 5 צבעים, ולמדינת ישראל יש עניין לעודד את החקלאות - - -
דוד טל
אדוני היושב ראש, אם יורשה לי – יש למדינה עניין לקדם את הבריאות במדינת ישראל. היות והזכירו את הפומלות, למשל – מדינת ישראל, משרד הבריאות, יכולים לומר: רוצים להדביר את השפעת, ומי שיאכל הרבה פומלות יש בהן הרבה ויטמין C - - -
דורון אבני
אז זה נכנס. זה נמצא בהגדרה.
קריאה
מה שהתכוונו – שלא יהיה מצב שאומרים: פומלות בשקל ועשרים בשווקים.
היו”ר איתן כבל
מה שאני מנסה לומר: עזוב, אתה נסחפת. אני אגיד לך למה. כשאתה אומר לי להגיד אצלו בתשדיר שירות לקנות בשקל ועשרים? – עזוב. אם בכלל יש לו את האפשרות להגיע למצב הזה.
דורון אבני
אני מנסה להראות שלא צריך את זה.
היו”ר איתן כבל
תמשוך את זה.
גילה גמליאל
אני חושבת שאפשר להתקדם. יש כאן הסכמה להוריד את המשפט "לרבות תוך ציון סוגי מוצרים". אני לא רואה שום בעייתיות עם "לשם קידומם של ענפים במשק". לטעמי, אפשר - - -
דוד טל
אני תומך בעמדתה של חברת הכנסת גמליאל.
היו”ר איתן כבל
או.קיי.היועצת מציעה לי כאן הצעה: או לשם קידומם של ענפים במשק, ללא ציון סוגי המוצרים.
דוד טל
אבל השאלה היא – לא יגידו "תפוז"? תפוז נופל בקטגוריה של "מוצר"?
קריאה
לפני שניה אמרת שזה בסדר, מבחינתכם.
אתי בנדלר
כלומר, במקום "לרבות" יהיה "ללא ציון".
גילה גמליאל
לא, זה פשוט יימחק – "לרבות תוך סוגי מוצרים" פשוט יימחק.
אתי בנדלר
למחוק לגמרי?
היו”ר איתן כבל
כן.

אז אני מציע שנעלה להצבעה את סעיף (1) שממנו יישמט רק הקטע שאומר "לרבות תוך ציון סוגי המוצרים". מי בעד?



הצבעה
בעד פסקה (1) עם ההשמטה – 5
נגד – אין
נמנעים – אין
היו”ר איתן כבל
פה אחד, ללא נמנעים – אישרנו. אנו עוברים לפסקה (2).
אתי בנדלר
אני קוראת: (2) תשדיר הנותן מידע למשרתים בכוחות הביטחון ולגמלאי כוחות הביטחון, בנוגע למוסדות להשכלה גבוהה כמשמעותם בחוק המועצה להשכלה גבוהה, שמשמעותם בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-2958 או למפעלי תרבות ואמנות המנוהלים על ידי גוף ציבורי, ושאין בו תיאור איכותי או השוואתי של המוסדות והמפעלים האמורים;
(3) תשדיר הנותן מידע בנושא למבצעים והטבות ייחודיים המיועדים למי שנמנים על כוחות הסדירים של צבא ההגנה לישראל בשירות חובה או בשירות קבע ולגמלאי כוחות הביטחון כאמור בפסקה (2) להגדרה "גמלאי כוחות הביטחון" ושאין בו תיאור איכותי או השוואתי של מוצר או שירות מסוים;"
היו”ר איתן כבל
ליאור חריש, היתה לך הערה. ביקשת לצמצם.
ליאור חריש
לגבי סעיף (3) אנחנו חוזרים ומבקשים שתהיה מגבלה כך שהתשדיר יהיה מטעם גוף ציבורי. לא יעלה על הדעת שתשדיר כזה יינתן על ידי כל גוף עסקי או מסחרי במשק. זה פשוט לפתוח את כל התשדירים - - -
היו”ר איתן כבל
אבל אנחנו הגדרנו כבר מי בכלל יכול.
ליאור חריש
פה זה לא נכלל.
עדי בן שך
גוף ציבורי לא נותן מבצעים ואין לו הטבות.
דוד טל
אם היית מקבל את דעתי, והיתה נשמעת דעתי בנושא, בסעיף 1 (5) – גוף הפועל שלא למטרת רווח, זה היה מייתר את הסעיף הזה.
ליאור חריש
כל מה שאנחנו מבקשים זה להוסיף "תשדיר מטעם גוף ציבורי". זה כל השינוי שאנחנו מבקשים. אחרי "תשדיר" שיבוא "מטעם גוף ציבורי".
עדי בן שך
המהות של התשדיר הזה זה תשדיר מיוחד שהוא מסחרי. גוף ציבורי לא נותן הטבות ומבצעים לחיילים. אז ברגע שאני נותן - - גוף ציבורי - - איזה גוף ציבורי ייתן מבצעים והטבות לחיילים?
קריאות
· - -
ליאור חריש
הטבות ומבצעים לחיילים על ידי גופים מסחריים יפורסמו ברדיו האזורי.
עדי בן שך
השינוי נוסח הזה מעקר את הסעיף הזה, והסעיף הזה הוא מיוחד. דנו על זה פה הרבה פעמים.
ליאור חריש
הסעיף הזה הוא סעיף של פתיחת כל נושא תשדירי שירות - - -
היו”ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לכם, ואני הייתי כאן כמעט כל הדיונים – סעיף (2) ו- (3) היו כבר בקונצנזוס שהתקבל כאן. אני לא הולך מכאן לפתוח עכשיו את כל הדיונים, אני רוצה לסיים את זה היום. אני התייחסתי רק לאותן נקודות שהחומר הופץ בין כולם וכל אחד יכול היה לתת התייחסויות. לכן אני עובר להצבעה בעניין הזה.

מי בעד סעיף (2) ו-(3), כנוסח הרשום בפניכם?

הצבעה
בעד סעיף (2) ו- (3) – 4
נגד- אין
נמנעים – אין
היו”ר איתן כבל
סעיפים (2) ו-(3) התקבלו פה אחד.
דוד טל
על אף שהצבעתי לגבי הסעיף הזה – אפשר הסתייגות? רציתי להוסיף רק בנוגע למוסדות להשכלה גבוהה – ועבודה, רווחה ובריאות. תמצאי את הניסוח.
אתי בנדלר
בנושאי עבודה, רווחה ובריאות.
דוד טל
תמצאי את זה, בהתחלה, כדי שזה לא יחתוך את המועצה להשכלה גבוהה. היא תמצא, אני סומך עליה.
אתי בנדלר
אני עוברת לסעיף 3 שהוא סעיף חדש שהוצע. אני רק רוצה להזכיר את הרקע: עלה כאן לדיון הנושא שבעצם מנסים לקבע את ההכנסות שהיו לגלי צה"ל עד כה מתשדירי שירות והודעות חסות ולא לפתוח מקור הכנסה חדש שירחיב את ההכנסות. בהקשר לכך הוצעו מספר הצעות במהלך דיוני הוועדה. הנוסחה שעליה החליטה, בסופו של דבר, הוועדה, היתה להגביל את משך הזמן לתשדירי שירות ולהודעות חסות, ולעניין זה לקחת בחשבון גם קדימונים, ולהגביל אותם ל- ½ 4 דקות לשעת שידור, בהנחה שהנוסחה הזו תביא, בעצם, לשימור ההכנסות שהיו לגלי צה"ל ערב פרסומו של החוק מהנושא הזה. לצורך זה ניסחתי את סעיף (3) ובו שתי הגדרות שאותן אני אקרא:

"היקף התשדירים
3. זמן השידור המרבי לשידורי חסות, לתשדירי שירות ולקדימונים, בגלי צה"ל, לא יעלה על ארבע וחצי דקות לשעת שידור".
יש הגדרה של "קדימון". ברשותכם
"קדימון"- כל אחד מאלה: (1) תשדיר המודיע על משדר אחד או יותר שישודרו בעתיד בשידורי גלי צה"ל;
(2) תשדיר שנועד לקדם את שידורי גלי צה"ל או את תדמית שידוריו;"
(3)
בעצם, מדובר בשידורים שאינם תוכניים. סך כל המשדרים האלה לא יעלו על - - -
דוד טל
יש לי הערה. לא נסתר מעיניי מה שאמר כאן אבי בניהו – ש "מכיוון שאנחנו הולכים לחקיקה לטווח ארוך, בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה השרים אמרו לנו ללכת על תשע דקות. אמרתי להם שאני לא רוצה". זו הצהרה של עורך ראשי של גלי צה"ל. "הפרסומות ותשדירי השירות מלכלכים לי את השירות ומפחיתים לי את ההאזנה." עם כל הכבוד לידידי, אבי בניהו – הוא לא לעולם יישאר העורך הראשי של גלי צה"ל. אני רוצה לומר כך: קודם כל, זה שאני מתקן כאן לשש דקות זה לא גורם לשום לכלוך של המערכת, משום שאם הוא ירצה 4 דקות – זה יהיה 4 דקות, הרי נאמר כאן :"לא יעלה על שש דקות". אבי בניהו רוצה רק שלוש דקות? ארבע דקות? הוא יעשה את זה. אבל מה יקרה אם אחרי אבי בניהו יבוא מישהו אחר וירצה חמש דקות, חמש דקות וחצי? אני רוצה לאפשר לו את טווח הגמישות הזה. אני לא הלכתי לתשע דקות, כפי שהשרים דיברו, אבל אני סבור ששש דקות זה ממש מידתי, ואני מציע שנאמץ את זה. אם זה לא יאומץ על ידי הוועדה אז גם את זה אני אבקש בתור הסתייגות.
רוני פנחס
אני מהפרקליטות הצבאית. אנחנו מתנגדים להוספת הקדימונים תחת הזמן של הארבע וחצי דקות - - -
אתי בנדלר
זו היתה ההצעה של המפקד שלך שהוועדה הצביעה עליה.
רוני פנחס
הוא לא מפקדי, אבל הוא גם קשור אלינו, זה נכון. אבל אני צריך לברר האם הוא עלה על הנושא של הקדימונים, בהיבט הפרסומי כמו: מחר יש תוכנית בחסות "קוקה קולה". קשה להאמין שמדובר על קדימונים. אין שום קשר בין להודיע מה סדר היום של גלי צה"ל לבין תשדירי שירות ושידורי חסות. זה לא קשור לארבע וחצי דקות. זה לא קשור לשוק הפרסומת, בכלל.
נגה רובינשטיין
בוא נראה למה זה מקביל- אם רזי ברקאי מתאר במשך 25 שניות המשך ראיון שיהיה בתוכנית הבאה – זה יירד כבר מהמכסה?
היו”ר איתן כבל
אני רק רוצה להגיד לכם את הדבר הבא: הרי קיימנו גם דיון בפעם הקודמת על העניין הזה של הארבע וחצי דקות, וה- 15 מיליון שקל הרי לא סתם כיווננו את העניין הזה.

אני מברך את חבר הכנסת אברהם פורז, על הצטרפותו אלינו. אני רוצה לומר לכם: כיוון שאנחנו דיברנו על ארבע וחצי דקות, או כ- 15 מיליון שקל, אני לא מציע לתת תשע דקות. אם אתה נותן תשע דקות אתה נותן הרחבת יתר. אני אומר את הדבר הבא: אם מפקד גלי צה"ל, ובצדק, לא רוצה ללכלך את השידור שלו, אין לו עניין ללכלך את השידור שלו - -
דוד טל
אז נרשום אפס דקות, במקום ארבע וחצי? זה יהיה נקי, זך, לבן וטהור.
היו”ר איתן כבל
אני מנסה לומר לך את הדבר הבא: הארבע וחצי דקות זה הקטע המסחרי. זה ארבע וחצי דקות ששם הוא עושה או חסות או תשדירי שירות. או, מול זה – 15 מיליון שקל שזה הצפי על פי 2004. אם הוא ירצה לומר : "אילנה דיין תופיע אצלי בשבוע הבא, בתוכנית כזו או בתוכנית אחרת.." הוא כבר יצטרך להצטמצם.
דוד טל
היא הנותנת, אז ההצעה שלי עדיפה. ואז יהיה לו שש דקות, ואז – ארבע וחצי דקות נותנים לו 15 מיליון , ועוד דקה וחצי הוא יכול להזכיר את אילנה דיין, לאורך כל השנה.
רוני פנחס
מה הקשר של הקדימונים לזמן הזה?
היו”ר איתן כבל
לא, לא. קדימונים לא צריכים להיכלל בכלל. קדימונים לא קשורים לחוק.
דורון אבני
רק כדי לסבר את האוזן: ברשות השניה - - אנחנו בכלל מדברים על זמן לא תוכניתי, בדיוק כמו שכתוב פה, כלומר: קדימונים ופרסומות. שני הדברים האלה הם בזמן אחד. כלומר, אם הוא מחליט לעשות יותר קדימונים – הוא עושה פחות פרסומות. יש לו 12 דקות בשעה.
גילה גמליאל
האם אפשר לבחון הצעת ייעול שאולי גם תגשר על עניין הזמנים – אפשר להישאר עם הארבע דקות וחצי, ומה שאפשר לעשות זה פשוט, את הקדימונים לא לכלול בתוך הארבע וחצי דקות. לטעמי זה יפתור את כל הבעיות. מצד אחד – כל נושא הפרסום לא יהיה לו טווח של שש דקות, וגם – הקדימונים - - -
היו”ר איתן כבל
אני אעלה את הנושא להצבעה.
אתי בנדלר
רגע, אדוני היושב ראש. קודם כל צריכה להיות הצבעה על קיום רביזיה.
היו”ר איתן כבל
כן, נכון. אני מבקש: כיון שהנושא הזה של סעיף 3 כבר הוצבע, אני מבקש רביזיה על העניין הזה: מי בעד הרביזיה, ירים את ידו.

הצבעה
בעד הריביזיה – 4
נגד - אין
נמנע- אחד
היו”ר איתן כבל
4 בעד, נמנע אחד, אין מתנגדים.

עכשיו נעבור לגופו של עניין – אני מציע שסעיף 3 יהיה ארבע וחצי דקות לשעת שידור, לא כולל קדימונים. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד ההצעה – רוב
נגד- 1
נמנע – 1
היו”ר איתן כבל
נגד 1, נמנע 1.
דוד טל
אני מבקש הסתייגות של שש דקות.
אתי בנדלר
שש דקות ללא קדימונים?
קריאות
זה מה שהם רצו.
דוד טל
זה מה שאמר בניהו.
לאה ורון
חבר הכנסת טל – האם זה שש דקות בלי קדימונים?
דוד טל
שש דקות בלי קדימונים.
אתי בנדלר
אני פשוט מוחקת את המילה "ולקדימונים" ואת ההגדרה.
קריאות
· - -
דוד טל
אבל אני רוצה להזכיר, שאני אומר: לא יעלה על שש דקות. זאת אומרת- ירצה מפקד גלי צה"ל רק שלוש דקות או ארבע דקות? יכול לשדר רק שלוש דקות.
אתי בנדלר
הנושא הבא שדורש את התייחסותנו הוא סעיף - - -
אברהם פורז
סעיף 4 אושר ואתם רוצים שראש אכ"א יטפל בתשדירי שירות?
אתי בנדלר
כן, אבל זה יהיה בהתאם לתקנות לפי סעיף 5.
אברהם פורז
קצין בצבא יעסוק בעסקים? בתשדירים? זה יכול להיות על ידי הוועד המנהל של רשות השידור - - להתעסק בפרסומות. זה נראה לי סעיף לא ראוי שקצין בצבא עוסק בקביעת תכניהם של תשדירי שירות. כשתהיה הפיכה צבאית במדינה זה מתאים.
גילה גמליאל
יש לי שאלה – ראית את תחילת סעיף 5? יש שם את השר והשר הממונה. מה ההבדל?
אתי בנדלר
אני אסביר, אם אני מבינה נכון את הצעת החוק הממשלתית – סעיף 4 מתייחס לתשדיר שירות כאמור בפסקה (3) שזה הסוג היחידי של תשדירי שירות, שבעצם זה די פרסומת. זאת אומרת – חברה עסקית - - -
אברהם פורז
זה לא בעצם פרסומת. זו פרסומת סמויה.
אתי בנדלר
לא, זו פרסומת ישירה על מבצעים. חיילים בשירות סדיר מוזמנים לאכול במסעדה בציון השם המסוים של המסעדה.
אברהם פורז
המסעדה משלמת על זה?
אתי בנדלר
ודאי, וכיוון שמדובר כאן בפרסומת ברורה, אמרו – במקרה הזה יתנו אישור - - -
דוד טל
יכול להיות שראש אכ"א לא מסכים.
אברהם פורז
אני לא מתווכח אם צריך או לא. בעיניי, כל החוק הזה לא ראוי. היה צריך לתת לגלי צה"ל חלק מאגרת רשות השידור - - אבל אני לא מתווכח. את זה נעזוב. אני לא חושב שקצין בצבא צריך לעסוק בתשדירים מסחריים.
קריאה
האוצר התנגד.
היו”ר איתן כבל
האוצר התנגד, עזבו. העלינו את זה. אני יכול לשלוח פרוטוקולים של הדיון.
לאה ורון
השאלה היא מי כן יכול. אם אומרים- לא, אז מי כן יכול?
דוד טל
חבר כנסת מטעם ועדת הכלכלה, למשל?
אברהם פורז
קודם כל – לא קצין בצבא. מצדי זה יכול להיות מי ששר הביטחון הסמיך, אבל לא קצין בצבא.
היו”ר איתן כבל
אני חושב שחבר הכנסת פורז צודק, כאן, ואני מציע שזה יהיה כמו שאמרת: מי שהסמיך אותו שרש הביטחון.
אברהם פורז
שר הביטחון. שימנה איזשהו אזרח.
היו”ר איתן כבל
שיוגדר שזה לא איש עם מדים, ולא חסרים אנשים - - -
קריאות
- - -
רוני פנחס
המטרה היתה פיקוח נוסף מעבר לתקנות ולחקיקה, לוודא שאותם תשדירים לפי פסקה 3 הם אכן מיועדים למגזר מסוים, אחרת הם כאלה שמיועדים באמת לאותו מגזר, וזה לא איזה משהו סמוי. וראש אכ"א, שהוא האחראי על רווחת הפרט, והמבצעים האלה מיועדים לרווחת הפרט – הוא זה שיפקח על זה - - -, הסעיף הזה הוא מכשלה נוספת, בשרשרת - - -
גילה גמליאל
אולי באמת יש מקום למחוק את הסעיף, והסיבה היא שיש כאן עניין פנימי של גלי צה"ל, למה בכלל אני, כמחוקקת, צריכה עכשיו לקבוע להם מי ומה ינהל את זה.
היו”ר איתן כבל
אני מקבל את ההערה של חבר הכנסת פורז. אני מציע – מי שהסמיך אותו שר הביטחון.
אתי בנדלר
צריך להיות שיהיה ברור - - -
קריאה
· - -
היו”ר איתן כבל
מעובדי משרד הביטחון.
גילה גמליאל
אני שואלת דבר אחר: אני לא קיבלתי תשובה מבחינת הרעיון- למה בכלל להיכנס לסעיף הזה?
היו”ר איתן כבל
הם הביאו את זה.
גילה גמליאל
משרד המשפטים. יש בעיה למחוק את הסעיף?
קריאה
לא.
גילה גמליאל
אז בואו נמחק את הסעיף.
קריאות
· - -
גילה גמליאל
יש לי שאלה אליך. אתה ממשרד הביטחון. הרי החוק לא מחייב אתכם לקבל את כל התשדירים שמגיעים. תקבעו לכם נהלים פנימיים ולא צריך לעגן את זה בחוק.
רוני פנחס
מנסים לכבול אותנו בסעיף הזה.
אתי בנדלר
אז הסעיף נמחק?
היו”ר איתן כבל
סעיף 4 נמחק. אני אעשה על כך הצבעה: מי בעד מחיקת סעיף 4? הסעיף עבר.
גילה גמליאל
אני רק רוצה לדעת לגבי סעיף 6 (א) – שתגדיר את השרים.
אתי בנדלר
מיד נגיע. סעיף 5- הגבלת תשדירים: "5. השר..." השר הוא שר הביטחון – "...בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור..." – השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, הוא שר שהממשלה ממנה מעת לעת. כיום זה שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, סגן ראש הממשלה.
היו”ר איתן כבל
מי בעד סעיף 5? תודה, רוב. אושר.
אתי בנדלר
ועדת הפיקוח, סעיף 6. אני קוראת:

"6.
(1) השר והשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, ימנו ועדה שתפקידה לפקח על השדיור של שידורי חסות ותשדירי שירות..." צריך להיות כאן: "שידור של הודעות חסות ותשדירי שירות" – "...בגלי צה"ל, לפי הוראות חוק זה.
(2) ועדת הפיקוח תהיה בת שלושה עד חמישה חברים בעלי ידע בתחום השידורים, האתיקה או התרבות, שימונו מקרב החברים במליאת רשות השידור, ובלבד שלא ימונה לוועדת הפיקוח מי שחבר בוועדה שהקימה מליאת רשות השידור לפי סעיף 12(ג) לחוק רשות השידור, אשר תפקידה לעסוק בתחום הרדיו ברשות השידור."
אברהם פורז
בסעיף הזה יש הנחה שחלק מחברי מליאת רשות השידור אינם בעלי ידע בתחום השידור, האתיקה או התרבות.
גלעד ארדן
יש לי הערה – מה זה "בעלי ידע בתחום השידורים, האתיקה או התרבות"? מי שעבר את ועדת רביבי להיות במליאת רשות השידור הוא כשר להיות בכל דבר שהמליאה ממלאה. לא תתחילו לעשות שם עכשיו כאלה שהם טובים יותר לעניין זה.
נגה רובינשטיין
אנחנו לא עושים טובים וטובים יותר. אנחנו עמדנו על הסעיף הזה מכיוון שלרשות השידור מתמנים אנשים – למשל, עם ידע בכלכלה.
אברהם פורז
אדם שיודע כלכלה לא יודע מה זו אתיקה ותרבות?
נגה רובינשטיין
· - במינוי למועצות ציבוריות, כמו במועצה לשידורי כבלים ולווין. יש התמחויות שונות. מכיוון שכאן הדגש הוא דגש תוכני - - -
גילה גמליאל
אפשר להוריד את זה.
אברהם פורז
תארי לך שאני הייתי מועמד. בכלכלה יש לי הבנה?
נגה רובינשטיין
לגמרי.
אברהם פורז
באתיקה כנראה לא. ותרבות? אני יודע מה זה תרבות? איך אפשר לפסול - - -
גילה גמליאל
לדעתי אפשר להוריד את המשפט הזה.
היו”ר איתן כבל
הנחת העבודה צריכה להיות כזו: או שמי שמונה לרשות השידור אינו ראוי, ואם מישהו מונה לרשות השידור, הנחת העבודה היא שהוא ראוי. אני אומר שמאופן הניסוח של הסעיף הזה יש כבר, מלכתחילה, הטלת דופי במי שנמצא - - -
גלעד ארדן
אני פשוט דוגמה חיה לסעיף הזה.
נגה רובינשטיין
המילה "ראוי" או לא ראוי היא מילה שנכנסה לכאן וכמובן לא היתה מטרת הסעיף. הנוסח של הסעיף הזה נמצא עוד לפחות ב- 5-6 דברי חקיקה שמדברים על ידע בתחומים שונים.
אברהם פורז
· - -
נגה רובינשטיין
אני אסביר מה הרעיון. האנשים מתמנים למועצות ציבוריות מטעמים שונים. הם יכולים להיות מומחים לענייני כלכלה, למשל. אגב, ברשויות ציבוריות אנחנו הרבה פעמים מבקשים אנשים שיש להם מומחיות בענייני כלכלה. מי שהוא בעל מומחיות בענייני כלכלה לא חייב להיות מומחה בענייני - - -

המטרה של החוק היא מטרה תכנית.
היו”ר איתן כבל
אני רואה אותך עכשיו בדחיפה מנסה לעלות את ההר, כי הנחת העבודה היא – עיזבי אותך מזה. את מתאמצת להרכיב משפטים שלמים, וזה בסדר. העניין הוא כזה: הנחת העבודה היא שמי שהולך להרכיב את הוועדה, חזקה עליו, כמו שאומר ידידי, העורך דין המלומד, שהוא גם חבר כנסת, שאני אומר: הוא יידע להגיד – צריך כלכלן, וכן הלאה. לכן אני אומר: נכון הוא שאין כאן תוספת של "או חבר מרכז", אבל עזבי אותנו עכשיו מזה.
גלעד ארדן
אני מצטרף לדבריך. באמת חזקה גם על השר, כשהוא מרכיב את המליאה, וגם על יושב ראש הרשות שהוא מסדר את הוועדות שלו, שישים בכל ועדה את מי שיש לו מומחיות, ואם כבר מדברים על זה – את יודעת כמה ועדות יש למליאת רשות השידור. אני הייתי יושב ראש ועדת הביקורת, והייתי חבר ועדת טלוויזיה. חוץ מאשר להיות צופה בטלוויזיה לא הייתי לי שום מושג בכל הדברים שאת אומרת. הדבר היחיד שאני כן מסכים אתה, כי הרגשתי את זה על בשרי – זה ניגוד העניינים המובנה שיש שם בין חבר שהוא חבר בוועדת הרדיו לבין חבר שהוא חבר בוועדת גלי צה"ל. אני הייתי חבר מליאה, והייתי, באמת, גם בוועדת גלי צה"ל וגם בוועדת הרדיו, וזה דבר מוזר, כי יש תחרות ביניהם, אין מה לעשות. גם שניהם מוכרים פרסומות בצורה כזו או אחרת, שניהם נאבקים על רייטינג, ולא יכול להיות שאדם שנמצא בוועדת פיקוח על גלי צה"ל במליאה גם יישב בכובע אחר כחבר בוועדת התוכניות ברדיו.
גילה גמליאל
הסיפה מקובלת, רק המשפט "בעלי ידע בתחום השידורים, האתיקה והתרבו" – אפשר למחוק.
תומר קרני
אני מרשות השידור ורציתי להעיר לגבי כמה דברים שנאמרו פה. קודם כל, היום, מי שחבר בוועדת רדיו באמת לא יכול להיות חבר בוועדת גלי צה"ל.
גלעד ארדן
אבל זה מתוך רצון טוב. איפה זה כתוב?
היו”ר איתן כבל
לא כי הוא לא יכול, לא כי זה רצון טוב.
תומר קרני
הוא לא יכול. זה כתוב בנהלים, אני לא זוכר כרגע איפה, אבל זו הערה שעלתה כאן, אז אני אומר. אבל בסדר, אין לי התנגדות. זה גם מה שכתוב פה, בהצעה, וזה בסדר, בעניין הזה. אני אגיד משהו יותר כללי: קודם כל, נכון להיום, כמו שאתם יודעים, ברשות השידור אין ועד מנהל, ומליאה ישנה, אבל היא לא יכולה לקבל החלטות כי לא קיים יושב ראש ואין לו משנה. אז צריך לראות את הדברים מול העיניים.
אברהם פורז
מי הסמיך אותך לבוא לפה?
תומר קרני
אני בא מטעם רשות השידור. יש מנכ"ל לרשות השידור. אז העמדה של המוסדות לגבי הסעיף הזה, לכן – אין לנו. אני גם אביא לידיעתכם שכיום, מי שממנה את הוועדות מתוך מליאת רשות השידור זו מליאת רשות השידור, חברי הוועדה, ומי שקובע את סדרי העבודה – זה קבוע בנוהל.
היו”ר איתן כבל
אדוני היועץ. מה איכפת לך? הרי אצלכם אין מי שיפקח. אז עכשיו לא יהיה מי שיפקח על עבודת גלי צה"ל. הכל בסדר. אתה מנסה עכשיו שאנחנו ניתן פתרון לכל החוליים של כל העניין הזה? עזוב. הנחת העבודה היא שזה במדינה מתוקנת, או במערכת שפועלת בצורה מתוקנת.
דוד טל
אני רוצה להוסיף ולומר משפט קצר – לא צריך, ברגע שעבר את הסף הראשון, לא צריך להיות מומחה בשום דבר. לא צריך להיות מומחה בתרבות, ולא מומחה באתיקה. אני חושב, כפי שאמר השופט ברק – מספיק שאנחנו מדברים על האדם הנאור והסביר, אז יש לו שכל ישר שהוא יכול להגיד מה הוא תרבותי ומה לא. תרבות זה דבר מאד סובייקטיבי.
גלעד ארדן
גם אתיקה.
היו”ר איתן כבל
"ועדת הפיקוח תהיה בת שלושה עד חמישה חברים שימונו מקרב בעלי ידע בתחום השידורים, האתיקה או התרבות" – למחוק, והשאר – להשאיר.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע? ברוב קולות, פה אחד – אישרנו.
אתי בנדלר
אני ממשיכה בקריאה: "(ג) השר יקבע את סדרי עבודתה של ועדת הפיקוח".
שאלה לי אל נגה רובינשטיין
האם הכוונה היא שהוא יקבע את זה בתקנות?
נגה רובינשטיין
כן.
דוד טל
אז באישור ועדת הכלכלה, בבקשה.
אתי בנדלר
כל התקנות. חובת דיווח.
תומר קרני
אולי זה צריך להיות השר – השר הממונה, כי יש פה התערבות בסדרי עבודת המליאה.
אתי בנדלר
"השר בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור" - - -? בסדר גמור.
היו”ר איתן כבל
צודק.

מי בעד, ירים את ידו? מי נגד? אין נגד ואין נמנעים. אישרנו.
אתי בנדלר
חובת דיווח. אני רוצה להזכיר את הרקע. סעיף 7 זה סעיף שניסחתי בהתאם להחלטות הוועדה, לאחר שהיא דנה בנושא של הגבלת ההכנסות שהוצגו כאן, ואנחנו חשבנו שאין מקום לקבוע את תקרת ההכנסות בחוק, כדי לפקח, אבל לראות שבאמת לא גולשים מעבר לסכום שדובר עליו – 15 מיליון שקל, הוצע הנושא הזה של חובת הדיווח.
היו”ר איתן כבל
בהמשך לדברים – אני רוצה לומר שהרים אלי טלפון אתמול נציג האוצר ואמר לי - - -
דוד טל
מי זה היה, למען הגילוי הנאות? מה שמו?
היו”ר איתן כבל
נציג האוצר, אני לא זוכר את שמו. עמיר, אני חושב. והוא התחיל להגיד לי – אם זה יהיה 16, ואם זה יהיה 17. אני לא מוכן שייקבע. הנחת העבודה היא שאם גלי צה"ל יהיו כל כך טובים, ורמת ההכנסה פתאום תהיה מי יודע מה – אני רוצה לומר את הדברים כאן, שהנחת העבודה היא שזה 15, 16 – אף אחד לא הולך לרדוף אחריהם בעניין הזה.
מיה אלון
אני מהאוצר, מאגף התקציבים. תראו, תכלית החוק היא לקבע את המצב הקיים. לא להרע את מצב גלי צה"ל אבל גם לא לשפר אותו, כי יש פה עוד כמה שחקנים שחיים אך ורק משוק הפרסום ברדיו. ארבע וחצי דקות – אנחנו לא יודעים כמה הכנסות זה מניב, כי זה לא היה עד היום. זו איזושהי החלטה של איזושהי פשרה. ההנחה היא שארבע וחצי דקות אקוויולנטי, או יניב – 15 מיליון שקל. במידה ותוך שלושה חודשים אנחנו נראה מצב תיאורטי שלגלי צה"ל יש הכנסה בכיוון של 30 מיליון שקל – המשמעות היא אקוטית לתחנות הרדיו האזוריות. היא אקוטית לרפורמה שאנחנו רוצים לקדם בתחום הרדיו הדיגיטלי - -
נגה רובינשטיין
למה? למה זה אקוטי לרדיו הדיגיטלי?
גלעד ארדן
ארבע וחצי דקות – לא נעשתה בדיקה מקצועית כמה זה שווה היום בכסף?
היו”ר איתן כבל
לא צריך לעזור לי. גם הייתי פה וגם קראתי את הפרוטוקול, ואפילו הבנתי אותו – העניין היה ארבע וחצי דקות, כיוון שלא ידעו לכמת את ההכנסות. לקחו את מה שהיה בשנה שעברה. ההכנסות היו כ- 15 מיליון ואמרו: או ארבע וחצי דקות, שווה ערך לכ- 15 מיליון - - -
גלעד ארדן
מי אמר שזה שווה ערך? אני לא הבנתי.
היו”ר איתן כבל
אני לא אומר שזה היה הרציונל.
קריאות
· - -
נגה רובינשטיין
- - -זה לא הרציונל של ההצעה הממשלתית. הרציונל היה עיגון של מצב נורמטיבי של מה שקיים היום בפקודות מטכ"ל, ואמרנו שנעגן את זה בחקיקה. לכן, טעות ביד משרד האוצר אם הוא היה פועל כמו ועדת השרים - - -
מיה אלון
הרעיון הוא שהחוק הזה יעבור וגלי צה"ל יוכלו לעבוד, והכל יהיה מעוגן בחקיקה, והכל יהיה בסדר. אנחנו חייבים לשמור איזשהו מנגנון ביטחון למקרה שרמת ההכנסות יגדלו ל- 25 מיליון שקל או 30 מיליון שקל. אנחנו צריכים ללכת עוד צעד אחד קדימה. חובת הדיווח זה משהו ריק, כי במידה ושר הביטחון, או, לטעמנו – שרת התקשורת, וכפי שהבנו, דליה איציק מוכנה לקבל על עצמה את התפקיד הזה, ברגע שהיא תדווח שרמת ההכנסות היא 25 מיליון שקל או 30 מיליון שקל, חייבים לתת לה את הכלי. צריכים לתת לה איזושהי הסמכה בחוק לתקן את כמות הדקות כך שתתאים למצב הקיים היום.
אבשלום וילן
אדוני היושב ראש. יש גבול לציניות של אגף התקציבים. נניח שאומרים שחס וחלילה יהיה שם עודף כסף – אז באותו רגע יקטין תקציב הביטחון הדל את חלקו, לדוגמה, או שיחליטו – עושים שם פרוייקטים, אנחנו נפקח. יש גם תקציב משרד הביטחון. אני לא מבין את כל ההיתממות הזו. אני אגיד למה: אני פה שנתיים צועק שאתם לא מטפלים ברדיו האזורי ואתם עושים מחטפים בממשלה עם תקציב רשות השידור, והורדתם להם את האגרות בלי שנתתם אפילו זכות דיבור, ואתם עושים תרגילים מתרגילים שונים כפי שנוח להם. פתאום – שמא, ופן יהיו עוד 2 מיליון שקל לשנה, אתם אומרים – רגע. עד כאן. אם אתם נמצאים בתקשורת, יתכבד סגן הממונה על ענף התקציבים, עמיר לוי, להכין תכנית כוללת, להביא אותה לממשלה, להביא אותה לפה. אתם שלוש שנים לא רק שלא עושים את זה, אלא שעובדים בשיטה החאפרית הגדולה ביותר. פתאום איכפת לכם מגלי צה"ל?
מיה אלון
אני חייבת להתייחס.
דוד טל
אני חושב שיש טעם בדרים. לשם שינוי, אני בפעם הראשונה בצד אגף התקציבים. אני אגיד מדוע – לפני שהגברת מאגף התקציבים דיברה, שאלתי את עצמי לגבי עצם הסעיף הזה. יש לנו איזה כלי, לנו או לשר, להיות גמישים ולומר – פה עברת מעבר למה שצפינו, אז יש איזה כלי שיכולים להוריד, אז נאמר שנוריד משש דקות כפי שהצעתי, לדקותיים.
עדי בן שך
זו הוראת שעה.
דוד טל
אם אין לי את הכלי הזה – מה הועילו חכמים?
מנשה סמירה
ארבע וחצי דקות זו היתה איזושהי הערכה - - -
היו”ר איתן כבל
לא, אני לא נותן לך לדבר על ה- 15 מיליון כי זה נושא שכבר נדון.
מנשה סמירה
למה? אני לא פותח אותו.
היו”ר איתן כבל
תרשה לי. אני רוצה לעסוק בעניין המהותי.
מנשה סמירה
של הוויכוח.
היו”ר איתן כבל
לא, של הדיווח.
מנשה סמירה
אז אני מדבר על הדיווח. הדיווח צריך להיות מהטעם הפשוט – כי באותה מידה שיכול להיות עודף יכול להיות חוסר. לכן חייב להיות דיווח.
דוד טל
ואיך מתקנים את זה?
מנשה סמירה
לכן חייב להיות דיווח רבעוני, בגלל שזה לשנת ניסיון. הדיווח יהיה מספר דקות אל מול הכנסה. אם יהיו עודפים או יהיה חוסר, זה יצטרך לבוא לשולחן כאן - -
עמירה חכמון
אני מאגף התקציבים ואני רק רוצה להתייחס להערה של חבר הכנסת אבשלום וילן. כיוון שתקציב הביטחון, תקציב מסגרת, ההסמכה שלנו לקחת את העודף ולקצץ בתקציב הביטחון אם יהיה עודף הכנסות בגלי צה"ל – זה לא יקרה, מכיוון שזה תקציב מסגרת. 2 מיליון שקל לכאן או לכאן - - -ולכן אני רק מחזקת את הדברים שאמרה מיה אלון.
קריאות
· - -
גילה גמליאל
כעיקרון מדובר פה בחובת דיווח. אם וכאשר כל התרחישים שאתם מדברים עליהם יקרו, וזה לא יהיה חד פעמי שכעבור רבעון אחד תראו איזושהי חריגה ותראו שזה מגמתי לאורך שנה – אתם יכולים תמיד לבוא לוועדת הכלכלה ואז לבקש את הסייגים שאתם מדברים עליהם. נכון לכרגע, לטעמי, זה באמת לא משנה.
מיה אלון
לגבי הנושא של קיצוץ מתקציב משרד הביטחון – לא כל כך מעניין אותי שאם הם עברו את ה- 30 מיליון אז אני אקצץ בתקציב משרד הביטחון - - -
קריאות
- - -
מיה אלון
מעניין אותי ששוק הפרסום לא ייפגע, כי זה ש- 15 מיליון ייכנסו לתקציב משרד הביטחון זה לא יעזור לתחנות הרדיו האזוריות. לגבי איזושהי החלטה כוללת לגבי תחום הרדיו, כמו שאתם יודעים, מונתה הוועדה של צוקרמן, שהולכת לבחון את כל התחום הזה כמכלול.
היו”ר איתן כבל
יש גם את הוועדה של משרד המסחר והתעשייה.
מיה אלון
אני מדברת על ועדת צוקרמן. זה גם מה שעמד מאחורי ההחלטה לעשות הוראת שעה כי אנחנו מניחים שתוך שנה, ועדת צוקרמן, שתבחן את כל תחום הרדיו ומקורות ההכנסה - - -
רוני פנחס
הצעת חוק הזו מקורה בהצעת חוק ממשלתית. הממשלה אמורה לדבר בקול אחד. הוועדה לא אחראית על הממשלה, כמובן, אבל אני רוצה להביא את זה לתשומת הלב שהממשלה אישרה את ההצעה. היא הגיעה לקריאה ראשונה.
היו”ר איתן כבל
אני רוצה לומר לכם כך: הסעיף הזה יישאר כמו שהוא. הנחת העבודה היא – אנחנו עוסקים כרגע בפרויקט של סחורות עתידיות. המשמעות היא שאם גלי צה"ל יצליחו להגיע לחסויות של 30 מיליון אז הם צריכים לעשות בדק בית, לסגור את עצמם מזמן.
מיה אלון
אין תחנה רביעית ואין תחנה אזורית - - -
היו”ר איתן כבל
לא לחינם אנחנו הגדרנו 15 מלכתחילה. מה שאני אומר, חובת הדיווח, ואומר מנשה נכון – העניין יובא לפה. אם נראה שפתאום יש קפיצה כלפי מעלה, הוועדה תתייחס לזה.
מיה אלון
אבל איזו הסמכה יש לוועדה לשנות את כמות הדקות, כך שרמת ההכנסות תישאר - -
היו”ר איתן כבל
אם את שואלת אותי זה לא בעניין של כמות הדקות.
קריאות
· - -
היו”ר איתן כבל
לכן הגדרנו – ארבע וחצי דקות שווה ערך לכ- 15 מיליון. זו הנחת העבודה. אם יקרה ופתאום תהיה השנה הבאה שנה מדהימה, וכולם יעשו תשדירי חסות ושירות רק בגלי צה"ל – זה מובא לוועדה. מה שאני אומר, בעניין הזה: אם תיווצר הסיטואציה הזו, נדון בה כשזה יקרה. אבל גם להפך. ואני אומר לך שהסיכויים של הלהפך הם יותר גדולים.
מיה אלון
אבל למה לא לתת כלים כבר היום בחקיקה?
גלעד ארדן
אני לא חשוד כמי שלא אוהב את גלי צה"ל, אני אוהב את התחנה ורוצה בהצלחתה, באמת. אבל אני באמת נוטה לקבל את מה שאומרת נציגת האוצר: למה לא להשאיר עדיין כלים לשני הכיוונים, וגם מבחינת גלי צה"ל?
אבשלום וילן
· - -
גלעד ארדן
כולם פה מסכימים שארבע וחצי דקות זה לא משהו מדעי. אף אחד לא יודע באמת - - יש פה מטרה שבאמת תהיה תוצאה, שיישמר המצב הקיים. למה לא להשאיר פה איזה כלי? מצדי, שוועדת הכלכלה, איזשהו כלי צריך להשאיר פה כדי שתהיה לנו, למדינה, אפשרות להגיב למה שקורה.
נגה רובינשטיין
קודם כל – לגופם של דברים, מדובר כאן בעניינים תוכניים. אני חושבת שיש איזשהו צורך בוודאות, ביציבות, ושאחרי כל רבעון, אם זה יהיה 12.5 או 12.3 יעלו ויורידו - - מדובר כאן בעניין כלכלי שמשתנה בהתאם לדינמיות. בדיוק כמו שאמרתי – אם זה יהיה 30 מיליון, כל אחד יעשה את הבדיקה אצל עצמו, וצריך איזשהו מבנה. משרד האוצר בחר לסטות מהעמדה הממשלתית, אבל אני רוצה להזהיר מה היה הרציונל של הארבע וחצי דקות. זה היה היגוי של מצב נורמטיבי. מה קיים היום, איזה סדר גודל קיים היום, מבחינת זמן שידור, ואליו הגענו.
גלעד ארדן
בדקתם שהוא אכן מתקיים? כלומר- שאין אף פעם חריגה מארבע וחצי דקות?
נגה רובינשטיין
קודם כל – זה התחיל מיותר דקות, אבל את המצב הנורמטיבי אנחנו צמצמנו. זה שתוצר הלוואי הוא כלכלי, זה ברור. אבל הצמצום לא נבע מחישובים כלכליים, וחבל שסתם נזרקים פה משפטים, כי לא מזה זה נבע. האמת היא שזה נבע מהמצב הנורמטיבי של מה מאפשרות פקודות מטכ"ל, פלוס צמצום של המצב הנורמטיבי. לא היה לנו חישוב כלכלי, זה לא שהממשלה עשתה - - -. ההצלחה הכלכלית היא הצלחה נלווית, וזה מה שמעניין את חברנו, וזה ברור. אבל אני אומרת לך מאיפה יצאה עמדת הממשלה.
גלעד ארדן
רוב החכמה היא בידי הממשלה, אבל לא כולה. מה איכפת לכם שיהיה פה איזשהו פתח, עדיין - - -
נגה רובינשטיין
מה הפתח יגיד? שמה?
דוד טל
שוועדת הכלכלה רשאית לשנות את - -
גלעד ארדן
שאם תהיה חריגה של 30%, נניח, מהיעד שדיברנו עליו, כלפי מעלה או כלפי מטה - -
היו”ר איתן כבל
יש לי הצעה של היועצת המשפטית: "נוכח השר כי ההכנסות שהתקבלו או הצפויות בשני רבעונים עולות על ההכנסות בתקופה המקבילה..."
אתי בנדלר
"...עולות או נמוכות".
היו”ר איתן כבל
"...על ההכנסות בתקופה המקבילה בשנה שקדמה לתחילתו של חוק זה, רשאי הוא, באישור ועדת הכלכלה, לקבוע כי זמן השידורים המרבי לשידורי חסות ולתשדירי שירות יהיה גבוה או נמוך...."
נגה רובינשטיין
אין בחוק - - בכלל ועדת הכלכלה. אתם מכניסים כלים שלא קיימים, זה בלתי אפשרי.
אבשלום וילן
הבעיה עם ההצעה הזו היא שאנחנו בהצעה הזו עלולים להתחיל היכנס לתחומים של הרדיו האזורי, של רשת בי"ת. זה לא בריא. אני בכלל, בתור איש אופוזיציה, אוהב שהממשלה מדברת בקול אחד. יש הצעת ממשלה – הבה נכבד אותה.
גילה גמליאל
לדעתי תמיד, את ההחלטה שהחלטתם נוכל לקבל.
אתי בנדלר
ממש לא. החוק קובע ארבע וחצי דקות - - -
גילה גמליאל
למה אני מתכוונת? כשבאה הוועדה ומקבלת עדכונים, ורואים, כעבור שני רבעונים – קודם כל צריך לצפות, בכלל, בשני רבעונים כאלה. כשרואים שכעבור שני רבעונים המצב הוא גרוע לגלי צה"ל או שהוא יותר מדי עבור העניין הזה, אז יהיה ניתן לשנות את החקיקה סביב - - -
קריאות
· - -
גילה גמליאל
אפשר להחליט כאן שני דברים: או ללכת סביב הסעיף האחרון, כפי שהיה בהתחלה: לבחון לאורך זמן, תקופה של שנה, כפי שכתוב פה, בחוק, ואז יהיה ניתן, באמת, לחשוב כעבור שנה, מה רוצים לעשות או מה רוצים לתקן. זו אפשרות אחת.

אפשרות שניה, לטעמי – לבוא ולהיכנס לכל העניינים הכלכליים בוועדה הזו, זה קצת יורת מורכב - - -
היו”ר איתן כבל
יש לי שאלה. האם משרד האוצר חושב שבזמן התחולה של החוק הזה, קרי- בשנה הבאה, או אם נאריך את זה – בשנתיים, תהיה עליה דרמטית כזו בשוק התקשורת?
מיה אלון
אני לא יודעת.
קריאות
· - -
אבשלום וילן
אנחנו נכונו מהערכות האוצר לגבי ערוץ 10, צריך להיזהר מזה.
רוני פנחס
הוזכר כאן הנושא של תכנון שאמור להיות כמה שיותר - - לפחות בטווח של חצי שנה או שלושה חודשים, דיווח רבעוני או צפי רבעוני – משהו מאד לא ודאי. בינתיים הפיקוח כאן הוא כל רבעון. אם הוא היה כל חצי שנה זה היה יותר סביר.
אתי בנדלר
הפיקוח הוא כל רבעון על שלושה חודשים אחורה ושלושה חודשים קדימה.
קריאות
· - -
אבשלום וילן
אני מוחה. אני לא מוכן לשמוע את זה בדיונים כל פעם. שאנחנו נמציא המצאות זה בסדר. לא יכול להיות שהממשלה תבוא לפה ותדבר בשני קולות, זה לא סביר. אי אפשר לעבוד כך.
עדי בן שך
צריך להבין שההצעה לגבי התיקונים – לפחות מה שמעניין אותי זה שאם אני בא עם פחות מ- 15 זה שתאפשר לי גם שעה שלמה לעשות פרסומת, אף אחד לא קונה.
דוד טל
אני קניתי גם קניתי, וזה מה שנתון ביסוד ההצעה שלי, הקודמת, לתת שש דקות. למה חשבתי גם שש דקות? שש דקות מאפשר מרחב גמישות. אני מניח שמפקד גלי צה"ל יוכל להתחיל ב- 3 דקות, בשתי דקות, אבל תמיד - - -

אני חושב, אדוני היושב ראש, לכן, שמרחב הגמישות שנתתי למפקד גלי צה"ל, עד שש דקות – הוא סביר, מפני שכאן נשמעת טענה, ואולי היא נכונה – אולי זה לא יהיה 15 אלא רק 10 מיליון, ויחסרו לו דקות? ברגע שיחסרו לו, והגענו עד שש דקות, הוא יוכל להעלות לשש דקות ובמשחק הזה – להעלות ולרדת, הוא יוכל להגיע פחות או יותר לסכום, ואני לא מדבר כרגע על הגרוש.
מנשה סמירה
שתי הערות – אני מציע לקשור את זה לסעיף 9 ואז זה פותר את הבעיה. כרגע, בשנה הזו – רק דיווח, ללא אפשרות לשנות, כי שנה זה פרק זמן סביר לבחון את כל העניין. לכן, אם קושרים את שני הדברים - - כלומר, לא במהלך השנה, וכל 3 חודשים לשלם, זה לא ריאלי גם מבחינת תכנון שידורי.

הדבר השני – עוגת הפרסום השנה, 2004, גדלה בסדר גודל של 25 מיליון דולר. הרדיו גם צמח בתוך העניין הזה. צפוי גם להיות גידול ב-2005, לפי איגוד המפרסמים, כפי שנמסר בכנס שהיה שלשום. כך שכולם יכולים להיות רגועים, בסך הכל, מבחינת הנתונים וההכנסות שצפויות מעוגת הפרסום. אם לא משנים – כי שמעתי קודם שמישהו רוצה להאריך את זה לשנתיים ושלוש, לא. לשמור על שנה, להשאיר את המתכונת הקיימת, ואזי ההצעה הממשלתית מתקבלת as is.
אבשלום וילן
ההצעה של מנשה סמירה היא הגיונית, ואני מבקש לומר למנשה סמירה – ההערכות לשוק הפרסומת טובות אם העסקים הם כרגיל, אם אין שינויים - -
מיקי מירון
אני רוצה שאתם מתברברים עם עניין הדקות. אני אגיד לכם, מהניסיון שלנו, שההערכות תהיינה כאלה ואחרות, הן לא תהיינה מדויקות, ואתם תתקשקשו עם זה. עדיף לכם ללכת לעניין שאתם חושבים כמה מותר להם לגייס מחסויות ותשדירי שירות. נניח אחוז. אתם מחליטים שזה אחוז, שניים, שלושה או ארבעה – שזה מתקציב - - -
היו”ר איתן כבל
אני לא פותח את הסיפור הארוך הזה עכשיו.
אני רוצה לומר לכם כך
האמת היא שנטיית הלב שלי היא ללכת עם מה שהממשלה הביאה לנו. יש ממשלה שהביאה את הדברים ואני נוטה להעלות את ההצעה כפי שהממשלה הניחה אותה בסעיף 7.
אתי בנדלר
סעיף 7 הוא הצעה של הוועדה - - -
היו”ר איתן כבל
אבל אני הבנתי שזה הוסכם על ידי הגורמים הממשלתיים כשהעניין קפץ ביניהם. לא?
עדי בן שך
ועדת שרים לענייני חקיקה.
קריאות
· - -
היו”ר איתן כבל
אבל אתם הסכמתם לזה. אתם לא מסכימים עם מה שאומר האוצר, נכון?
נגה רובינשטיין
זה שאנחנו לא מסכימים עם מה שאומר האוצר – זה ברור, אבל לחובת הדיווח לי יש תוספת.
היו”ר איתן כבל
יש כאן שתי הצעות. אני רוצה להעמיד אחת מול השניה. אני מציע אחת מהשתיים: או שסעיף 7 מתקבל כפי שהוא רשום בפניכם, או בתוספת שהיועצת המשפטית מציעה, שבעצם נותנת את הגמישות העניינית, כשמעלים בקודש – מתייחסים לזה בהתאם, או מורידים.
אתי בנדלר
זאת אומרת, מה שמוצע כאן, לא בנוסח סופי זה שהנוסח הכלול בפניכם בסעיף 7 יסומן (א), ואחריו יבוא סעיף קטן (ב). השר זה השר הממונה על החוק הזה, שר הביטחון.
גלעד ארדן
אבל איזה אינטרס יש לשר הביטחון להביא בקשה כזו? נניח שזה עולה בהרבה על ההכנסות, והרדיו האזורי פושט רגל, בעוד לגלי צה"ל יש את כל ההכנסות אצלם. איזה אינטרס יש לשר הביטחון לבוא לפה ולבקש הפחתה?
אתי בנדלר
אז – השר הממונה על רשות השידור.
קריאות
לא, זו בעיה.
קריאה
שרת התקשורת - - -
נגה רובינשטיין
שרת התקשורת לא רלבנטית לעניין הזה.
היו”ר איתן כבל
מה את מציעה?
נגה רובינשטיין
קודם כל, להצעה הזו של סמכות השר לשנות מהדקות , אנחנו מתנגדים לה.
לאה ורון
אבל שאלו אותך כרגע איזה שר.
נגה רובינשטיין
שר הביטחון. הוא השר הממונה. אי אפשר לפגוע בסמכות שלו בעניין הזה.
אתי בנדלר
או קיי.

"(ב) נוכח השר כי ההכנסות שהתקבלו או הצפויות בשני רבעונים עולות על או נמוכות על ההכנסות בתקופה המקבילה בשנה שקדמה לתחילתו של חוק זה..." זאת אומרת – משווים מחצית שנה למחצית שנה קודמת - - -
גלעד ארדן
אם זה עולה – אז שר התקשורת יבוא. אם זה יורד – שר הביטחון יבוא. הוא אחראי על הרדיו האזורי והוא – על גלי צה"ל. אם ההכנסות עולות,אז יוכל שר התקשורת להגיש בקשה. אם זה יורד – אז יבוא שר הביטחון ויגיש בקשה.
קריאות
· - -
גילה גמליאל
אני חושבת שמה שצריך לעלות זה קודם כל – מי חושב שאפשר להשאיר את הסעיף הזה כמו שהוא.
היו”ר איתן כבל
אני מעלה להצבעה: מי בעד השארת סעיף 7 כמו שהוא?

הצבעה
בעד סעיף 7 כניסוחו –3
בעד התוספת לסעיף 7 – 2
היו”ר איתן כבל
אם כן – רוב בעד הסעיף כניסוחו.
דוד טל
אני מבקש להגיש את זה כהסתייגות, לפי הנוסח של היועצת המשפטית.
היו”ר איתן כבל
אנו עוברים לסעיף 8.
אתי בנדלר
ביצוע ותקנות.

"8. (א) השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו.

(ב) תקנות לפי חוק זה יהיו באישור ועדת הכלכלה של הכנסת".
היו”ר איתן כבל
מי בעד אישור סעיף 8? מי נגד? תודה, הסעיף אושר. עוברים לסעיף 9.
גלעד ארדן
אפשר להוריד את הסמכות שלו להתקין תקנות?
אתי בנדלר
יש את זה מכוח חוק יסוד: הממשלה. בלאו הכי הסמכות מעוגנת בחוק יסוד: הממשלה.

"תחילה, תוקף והוראת מעבר" – סעיף 9.

"(א) תחילתו של חוק זה, שלושה חודשים מיום פרסומו.
(ב)חוק זה יעמוד בתוקפו עד תום שנה מיום התחילה.
(3) כל עוד לא מונתה ועדת הפיקוח לפי הוראות סעיף 6, יקבע השר את התקנות לפי סעיף 5 בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור ועם הוועדה שהוקמה על ידי מליאת רשות השידור, לפי סעי ף12 (ג) לחוק רשות השידור, לשם פיקוח על התכניות הלא צבאיות של גלי צה"ל כמשמעותן בסעיף 48 לחוק האמור".
דוד טל
אני מבקש לתקן ב- 9 (ב) לשנתיים.
רוני פנחס
קודם כל – לגבי פרק הזמן שבו החוק יהיה תלוי ועומד. הממשלה הביאה את זה כהצעה קבועה והוועדה מבקשת להכניס סעיפי תוקף. אני מבקש: אל"ף, גם אם הוועדה תחליט להגביל את תוקף החוק בזמן, שזה יהיה לתקופה ארוכה ככל הניתן, המטרה הראשיתית של ההגבלה הזו היתה על מנת לבחון - - -
היו”ר איתן כבל
הנקודה היא פשוטה: הסעיף הזה הוצבע.
רוני פנחס
אי אפשר להעביר חוק כזה בשנה.

דבר נוסף – מנגנון הארכת תוקף החוק – לא בהוראת שעה רגילה. יש תקדימים בחקיקה. אתם רוצים מנגנון פיקוח פרלמנטרי, לבדוק אם יש חקיקה תקשורתית שמשפיעה על החוק הזה. הכנסת, בהחלטתה - - -
אבשלום וילן
אין לי בעיה עם השנה, נמשיך את זה אם נרצה, ודווקא בגלל הבעייתיות שזה מתנגש עם הרדיו האזורי, זה חייב להיות - -, אבל יש פה בעיה בסעיף 9(ג) עם הוועדה שהוקמה במליאת רשות השידור. כרגע אין להם מוסדות, הם אמרו. תאר לך שהוועדה הזו לא קמה, והיא צריכה ל - --?
נגה רובינשטיין
לא. יש סעיף שאומר שעד שהוועדה קמה השר רשאי להתקין תקנות.
אתי בנדלר
יש כאן הצעה. השאלה היא האם אתה רוצה לדון בה – לאפשר לשר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת להאריך את תוקפו של החוק. אם כן, צריך לקבוע – לתקופות שלא יעלו על שישה חודשים כל פעם, ובלבד שסך כל ההארכות לא יעלו על שנתיים, נניח, לצורך העניין.
קריאות
· - -
רוני פנחס
הוראת שעה לא מוגבלת כל כך בזמן דטרמיניסטי. חמש שנים עם הארכה - - -
אתי בנדלר
בדרך כלל מגבילים. ממש לא.
קריאות
· - -
היו”ר איתן כבל
תראה איזה עיניים גדולות. כבר אישרנו בפעם הקודמת את העיקרון של השנה. אני בכלל מאפשר לך אולי להאריך את זה, ואתה מתחיל להתווכח אתי האם זה יעלה על שנתיים או לא. אני רוצה לומר כך: נגה רובינשטיין פנתה אלי והעלתה כאן את העניין שבמקום שנה – שאין זה זמן סביר מבחינת התהליכים הנדרשים, לדעתה – שנתיים זה זמן סביר. זה גם מתחבר למה שחבר הכנסת דוד טל מעלה. אני תומך בזה. האם יש למישהו התייחסות נוספת?
גילה גמליאל
לטעמי, אם מבחינת המשרדים השונים אפשר להרחיב את זה לשנתיים – זה מבורך. מה שכן – גם להוסיף לזה את ההערה שאמרה קודם היועצת המשפטית בדבר זה שתינתן אפשרות לשר באישור ועדת הכלכלה להאריך את ההסכם, מעבר לזה, מדי תקופה. צריך למצוא איזו תקופה.
גלעד ארדן
יש פה, קודם כל, נציג של הרדיו האזורי? מה עמדתו?
ליאור חריש
עמדתנו בעניין להאריך עד שנתיים - אין לנו התנגדות.
אבשלום וילן
אני חושב שההצעה שלך היא טובה. אני רק רוצה לשאול פה – מה קורה עם החוק, גם עוד שנה או שנתיים, כשיש בחירות ואין כנסת, ועדיין לא הוקמו ועדות וכן הלאה.
רוני פנחס
שלושה חודשים הוא מוארך אוטומטית.
אתי בנדלר
יש הוראות סטטוטוריות, אני לא זוכרת כרגע באופן מדויק. על כל פנים, כל דבר חקיקה שאמור לפקוע בתקופת בחירות מוארך אוטומטית, אם אני זוכרת נכון – לתקופה של שלושה חודשים עד אחרי הבחירות.
אבשלום וילן
אני תומך בשנתיים - - -
רוני פנחס
אני מבקש להציע משהו שהוא גם ממלא את כוונת הוועדה וגם את כוונת הרשות המבצעת – הוועדה רוצה שהחוק יהיה לפרק זמן על מנת לבחון אותו. יש מנגנון שקיים בחוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, שמאפשר הארכה של תוקף החוק לפי החלטת הכנסת. זה כמובן עובר דרך הוועדה הרלבנטית בכנסת שמעבירה למליאה. זה מנגנון קבוע שגם קובע שפרק זמן מסוים לפני סיום תוקפו של החוק הכנסת צריכה להידרש לו. זה גם יאפשר את זה שהחוק יגיע בזמן הרלבנטי לדיון בכנסת, גם פיקוח פרלמנטרי וגם זה לא יוזנח ויישאר בצד. הכנסת היא זו שתחליט.
נגה רובינשטיין
על אף שהאינטרס שלנו הוא שהחוק יהיה כמה שיותר ארוך, מטעמי, לפחות, אני מתנגדת לאפשרות שהשר בעצמו יחליט אם החוק יוארך או לא. זה חוק עם משמעות גם לגבי תוכניות הרדיו האזוריות וגם לגבי צדדים שלישיים. ככל שרוצים שהחוק יהיה ארוך יותר- או שמלכתחילה - - או שיש שלוש קריאות על מנת שהצעת החוק תפורסם ברשומות, שיהיה דיון של שלוש קריאות. אני לא חושבת שצריך לתת סמכות לשר להאריך את החוק בעצמו.
ליאור חריש
אני מבקש להבהיר לעניין עמדת תחנות הרדיו האזוריות שאנחנו מדברים שלגבי נושא השנתיים זה בכפוף לכך שאנחנו מדברים על הצעת חוק שעוברת, שבה היקף השידורים הוא ארבע וחצי דקות או 15 מיליון שקל.
גלעד ארדן
אתה מבין שאנחנו נוכל לדעת אחרי שנה שבשנה הזו לא היו 15 מיליון אלא 30 מיליון, אבל החוק הוא לשנתיים.
ליאור חריש
לכן העמדה שלנו היתה, מלכתחילה, שצריך, בין היתר, גם לאפשר את הסמכות - -
גלעד ארדן
אז שאלתי אותך קודם ואמרת לי שאתם לא מתנגדים.
מיה אלון
אם אנחנו מדברים פה על שנתיים אני, כמובן, לא בעד, אבל על אחת כמה וכמה – רמת הפיקוח, הכלים והשיניים שצריכים להיות פה לוועדת הכלכלה צריכים להיות גדולים. אחרת מה? זה מאריך שנתיים, אנחנו פתאום נגלה אחרי שנה שיש להם את ה- 25 מיליון שקל ואתם תקבלו את הדיווח ולא תדעו מה לעשות עם זה. תחנות הרדיו האזוריות יתמוטטו ולכם לא יהיו את הכלים.
גלעד ארדן
אני באמת לא הבנתי – קודם הצבעת בעד ההצעה של היועצת המשפטית שיהיה אפשר לעשות איזושהי בקרה ושיפור לאחר חצי שנה. זה נדחה. עכשיו יש הצעה לעשות את הבקרה הזו לא אחרי חצי שנה, זה יהווה מטרד מאד קשה.
דוד טל
לא. כל רבעון נקבל דיווח. גם אם זה יהיה שנתיים.
גלעד ארדן
בסדר, אבל עכשיו אנחנו מדברים על לעשות את הבקרה הזו אחרי שנה. בחוק אמרו שנה. עכשיו רוצים שנתיים.
דוד טל
לא. אני מדבר על החוק למשך שנתיים. כל רבעון זה יגיע לכאן, ואני מוסיף את מה שאמרה היועצת המשפטית – שיהיה בידי השר או ועדת הכלכלה או באישור ועדת הכלכלה כדי להעלות או להוריד - - -
גלעד ארדן
אז עכשיו יש הצעה לא לבוא אחרי חצי שנה אלא להאריך את התוקף בשנתיים, כי לא סביר, וכן הלאה. אז לפחות, אם אנחנו רוצים להאריך לשנתיים חייבת להיות אחרי שנה איזושהי אפשרות של הוועדה או של אחד משני השרים שזה נוגע ב - -
דוד טל
אז תצביע על הסתייגות שלי.
היו”ר איתן כבל
אז מה אתה מציע?
גלעד ארדן
אני אצביע גם על ההסתייגות שלך, אבל על אחת כמה וכמה שאתה צריך לתמוך בהכנסת איזשהו מנגנון בקרה.
דוד טל
המנגנון הזה הוא די כדי לבסס - - -
מנשה סמירה
אני חוזר ואומר: עד שיוגשו דו"חות רבעוניים ועד שיהיה תהליך של שינוי תחלוף שנה . לכן צריך להשאיר את המנגנון של השנה בלבד, גם אם תעבור ההצעה של חבר הכנסת טל, זה עדיין לא יבטיח את ה - - . להשאיר את זה לפרק זמן של שנה ובעוד שנה לבחון את העניין. לא להפוך את זה לשנתיים אוטומטית.
אתי בנדלר
שני דברים: בישיבה הקודמת הוועדה הצביעה על העיקרון של שנה. לכן, אם רוצים לקבוע היום מועד ארוך יותר, לא ברמה של הסתייגויות, כי הסתייגויות אפשר להגיש לזה. צריכים שהוועדה תצביע קודם על רביזיה.

דבר שני – אם רוצים להוסיף, כמובן שלזה לא צריך רביזיה, ולכן אני מציעה לכם בכל זאת לשקול אם הוועדה לא תחליט על רביזיה, ותחליט להשאיר את זה על שנה – להוסיף בכל זאת מנגנון שיאפשר הארכה. אני מציעה לכם את המנגנון, אם אתם רוצים לשקול את זה. המנגנון יאמר שהשר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי להאריך את תוקפו של החוק לתקופות נוספות שלא יעלו על שישה חודשים כל פעם, ובלבד שסך כל תקופות ההארכה לא יעלו על שנתיים, כך שבאופן מעשי - - -
גלעד ארדן
כולל התקופה הראשונית?
אתי בנדלר
לא. סך כל תקופות ההארכה. כך שסך כל התקופות אפשר יהיה להגיע לשנה וחצי, שנתיים, שנתיים וחצי, עד שלוש.
היו”ר איתן כבל
אל"ף אני צריך לעשות רביזיה: מי בעד רביזיה על נושא סעיף 9?
גילה גמליאל
לפני שאתה מצביע על רביזיה – אני רוצה לשאול: ההצבעה הקודמת היתה על שנה?
אתי בנדלר
כן.
היו”ר איתן כבל
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו.

הצבעה
בעד רביזיה – 3
נגד - 1
נמנעים – אין
היו”ר איתן כבל
בעד – 3, נגד- 1 ואין נמנעים – הרביזיה אושרה.
אתי בנדלר
אם אושרה הרביזיה צריכים סעיף קטן (ב): "חוק זה יעמוד בתוקפו..." מה מוצע במקום שנה?
היו”ר איתן כבל
אני מציע את ההצעה שהציע - -
אתי בנדלר
להשאיר שנה בתוספת.
גילה גמליאל
אז לא היינו צריכים רביזיה.
קריאות
· - -
היו”ר איתן כבל
זה לא שנה, זה שנה ו - -
דוד טל
שלוש שנים. ארבע פעמים - - -
קריאות
· - -
גלעד ארדן
אז הצעה שלישית – כמו שלה, אבל שלא יעלה ביחד על שנתיים.
היו”ר איתן כבל
מי בעד רק שנה, ירים את ידו? – אין. מי בעד שנתיים? 2 בעד. מי נגד? אין. ההחלטה היא שחוק זה יעמוד בתוקפו עד תום שנתיים מיום התחילה. הצעת החוק כולה אושרה לקריאה השניה והשלישית, עם התיקונים הנדרשים.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10

קוד המקור של הנתונים