פרוטוקול

סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה.


5
ועדת המדע
28.07.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 100
מישיבת ועדת המדע
יום רביעי, י' באב התשס"ד (28.07.2004), בשעה 08:45
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק-בלוך -יו"ר הוועדה
לאה נס
רוני בר-און
מיכאל נודלמן יגאל יאסינוב
מוזמנים
ראובן ריבלין -יו"ר הכנסת
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
ענת לוי
קצרנית
מיטל בר-שלום







בחירת יושב ראש הוועדה.
היו"ר רוני בר-און
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. ועדת הכנסת החליטה ביום 26.07.2004 מכוח סמכותה על פי התקנון, להמליץ בפני ועדת המדע והטכנולוגיה לבחור בחברת הכנסת לאה נס לכהן כיו"ר הוועדה במקום חה"כ מלי פולישוק-בלוך, שנבחרה שבוע קודם לתפקיד יו"ר ועדת החינוך והתרבות. כל זאת בהתאם לסעיף 10א לתקנון הכנסת. לשם כך כינסנו היום את הישיבה הזו.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
רק לפני זמן קצר התכנסנו בוועדת החינוך והתרבות לקיים ישיבה שה עשינו חילופי גברא, עקב התמנותו של יו"ר ועדת החינוך לשמש כשר בישראל. חה"כ פולישוק התמנתה להיות יו"ר ועדה חשובה.

המדע בישראל הוא אחד הדברים החשובים ביותר שקיימים בחיינו, ואל לא ניתן דעתנו לנושאים אלה, הרי אנחנו מחמיצים דבר שהוא בבחינת היסודות שעליהם נבנתה המדינה. השאלה היא, האם על ידי הקמת ועדות שאין להם את ההתייחסות הרצינית בתוך המערכת כולה לנושא הנכבד, היא ראויה. השאלה הזו אינה קיימת כאן, משום שכאן מדובר בוועדה שהכנסת קבעה שהיא ועדה סטוטורית.

אין לי כל ספק שהיו"ר היוצאת שעשתה את מלאכתה נאמנה, גם במגבלות של ועדה שנמצאת בין הפטיש לסדן של ועדות הכנסת.
מלי פולישוק-בלוך
לא בין הפטיש והסדן של ועדות הכנסת, אלא בין הפטיש והסדן של יו"ר הכנסת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יו"ר ועדת החינוך תבין מיד שהות"ת שהוא מקור התקצוב לכל הנושא של החינוך העל תיכוני, והוא המקום בו דנים כל האנשים באים לידי ביטויי בוועדות כולן. היא תבחין כי הנושא העיוני יימצא בסמכותה.
מלי פולישוק-בלוך
אני כבר מבקשת מיו"ר הכנסת להעביר את נושא התקצוב מוועדת הכספים לוועדת החינוך. השאלה השנייה, היא מעמדה של ועדת הכלכלה היום, שהולכת ומגבשת את התוכן שלה בדרך שבה היא הפכה להיות גם ועדת התקשורת וגם ועדת היי-טק. בוועדה הזו נמצאים כמעט 10 חברי כנסת בכל ישיבה, ורואים כיצד היא דנה וגם מכריעה ומחליטה בכל אותם נושאים חשובים. ועדת המדע היא ועדה שהיא פרוז'קטור על דברים שנשכחו מעיני הציבור, ושטוב היה להבליט ולמקד בהם את תשומת הלב הציבורית, כפי שנעשה בעניין מעמד האישה.

היו"ר היוצאת מתחלפת היום בחה"כ לאה נס שידה רבה בכל הנושאים הקשורים בסמכויות של הוועדה שאליה היא נבחרה כיו"ר, ואני בטוח שהיא תעשה עבודה נפלאה ומצוינת, גם באותם מגבלות עליהן דיברתי.

כל עוד הוועדה הזו היא ועדה סטטוטורית, צריכם לדאוג לפעילותה ולתפקודה בצורה ראויה, כמו לכל ועדות הכנסת האחרות. תודה רבה.
היו"ר רוני בר-און
אני מביא בפני חברי הוועדה את המלצת ועדת הכנסת, ואני מעמיד להצבעה את בחירתה של חברת הכנסת לאה נס כיו"ר הוועדה לענייני המדע והטכנולוגיה במקום חה"כ מלי פולישוק-בלוך.

ה צ ב ע ה
בעד – 4
נגד – 0
נמנעים – אין

אני קובע כי פה אחד נבחרה חה"כ לאה נס לתפקיד יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. אני מברך אות, תעשי ותצליחי.
לאה נס
אני מקווה שבסוף הקדנציה יו"ר הכנסת לא ידבר על מגבלות הוועדה, ויראה שוועדת הכלכלה מזדנבת אחרי הוועדה הזו.

אני מודה על המעמד המכובד הזה ועל הבחירה. זו גאווה עבורי להתמנות ליו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. אני רוצה לברך את יו"ר היוצאת, חה"כ מלי פולישוק-בלוך. אני חושבת שהיא עשתה עבודה מעולה ומסורה, ואני מאחלת לה הצלחה והמשך עבודה פורייה בוועדת החינוך, התרבות והספורט.

שמענו מדברי יו"ר הכנסת, ולא ברמיזה, לגבי מעמדה של ועדת המדע והטכנולוגיה. אני חושבת, שתחום המדע והטכנולוגיה הוא חשוב ומשמעותי מאוד באקלים הכלכלי של מדינת ישראל. בתחום הזה מועסקים מאות אלפים מאזרחי מדינת ישראל, שמביאים לנו גאווה גדולה מכל העולם כולו. מנתונים שמפרסם משרד האוצר, עולה שישראל היא מעצמת היי-טק טכנולוגית מכובדת והיא אחת מהמובילות בייצוא. לאור זה שהוועדה הזו בפרלמנטים בעולם היא אחת מהמוערכות והנחשבות ביותר, ולאור הכרסום החל בחינוך, הוועדה הזו צריכה לשגשג. זה יהיה איתות של הכנסת שהיא מראה שהיא מעריכה ומחזקת את פיתוח החשיבה המדעית והפיתוח הטכנולוגי, כי אוצר הטבע הגדול ביותר שיש לנו זהו ההון האנושי. זה הבסיס לפיתוח הכלכלי.

זה נכון שאם לא תהיה ועדת מדע, יהיה ניתן לטפל בנושאים השונים בוועדות השונות. כל דבר ניתן לפצל, אבל אם מחליטים לתת לזה את המשקל הראוי, אז כל הדברים מהחינוך ומכלכלה צריכים לעבור לוועדת המדע. צריך להרחיב את כל הדברים שבהיסטוריה, כאשר לא היתה ועדת מדע, היו נמצאים בוועדות אחרות.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
עכשיו כשיו"ר ועדת החינוך יודעת כמה חשובה ועדת המדע, היא ודאי תעביר לך את כל הנושאים האלה.
לאה נס
נכון.
מלי פולישוק-בלוך
אני הצעתי לה בבוקר, להעביר לה את כל הנושא של ניסויים בבעלי חיים, משום שאין שום סיבה שהם יהיו בוועדת החינוך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני חושב שהנושא הזה צריך להיות בוועדת העבודה והרווחה, בוועדת חוקה, חוק ומשפט. איפה הנושא של חינוך בני הנוער למדע צריך להיות, בוועדת החינוך או בוועדת המדע?
מלי פולישוק-בלוך
בוועדה משותפת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
כך אנו ניצור מצב בו כל הדברים יהיו משותפים ואנחנו נחפש איך לעבוד בכנסת, וזו בעיה. אני זימנתי דיון אצלי בלשכה בהשתתפות כל אנשי המדע בישראל.
מלי פולישוק-בלוך
האם זימנת גם את היו"ר?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ודאי.
מלי פולישוק-בלוך
אני לא קיבלתי הזמנה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
זה בעצה עם השר הקודם.
מלי פולישוק-בלוך
אני אשמח לבוא.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני חושב שאנו צריכים להחליט שאם יש ועדת מדע, צריך שתהיינה לה כל השיניים וכל העוצמה. יכול להיות שאנו לא יכולים לתת לוועדת המדע את העוצמה. צריך להבין, כי ישיבה במעמד אחד, זה כמו ישיבה של ועדת סמים. הולכים ורואים נרגילות. כל מיני פירוטכניקה. אלה דברים שלא מועילים לכנסת או לעניין שהכנסת דנה בו. בוועדת הכלכלה, בדרך כלל יש השתתפות של 7-9 חברים מינימום.
מלי פולישוק-בלוך
זה בכלל לא נכון.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
בכנסת הזו יש לנו אנשים, שהעבודה בכנסת היא אופציה עבורם.
מלי פולישוק-בלוך
גם חברי ליכוד לא באים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני דיברתי רק עליהם. יש אנשים שהעבודה בכנסת היא אופציה עבורם. יש חברי ליכוד שבכלל לא חושבים שהם צריכים לבוא לכנסת, מספיק להיות במרכז הליכוד.
מלי פולישוק-בלוך
בדרך כלל אין חברי ליכוד בישיבות ועדת כלכלה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ידוע לי. חוץ ממקום שבו הם יכולים להשפיע בצורה משמעותית.
לאה נס
מה רוצה לומר היו"ר, שחברי שינוי מופיעים בדיונים האלה?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני מוכרח לציין שאנשי שינוי מופיעים הרבה יותר לישיבות הוועדה מאשר אנשים אחרים. אנשי מפלגת העבודה הם כמו אנשי הליכוד.

יש לנו בעיה רצינית בתוך כל המערכת. לא השמות הם הקובעים, אלא התוכן שאנחנו יוצקים לעבודת הוועדה. אני תקווה רבה כי הוועדה הזו לא תהיה על סדר היום בנושא צמצום ועדות הכנסת. אנחנו רוצים לעבור לרמה שבה ועדות הכנסת תהיינה הוועדות הסטטוטוריות. ועדה זו היא ועדה סטטוטורית, אבל כדי שהיא תהיה בעלת משמעות, היא לא צריכה להתכנס בכל מיני חדרים אחרים, היא צריכה להיות כמו כל הוועדות.
מלי פולישוק-בלוך
למה אתה לא נותן לה חדר?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אין לי.
מלי פולישוק-בלוך
מה עם החדר הזה, החדר של ועדת סמים?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יכול להיות.
מלי פולישוק-בלוך
אני מדברת על זה כבר שנה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
כרגע האולם המרכזי תפוס על יד ועדת החקירה הפרלמנטרית.
מלי פולישוק-בלוך
אתה מתחמק מתשובה. ועדת הסמים היא לא ועדה סטטוטורית וועדת המדע היא ועדה סטטוטורית, ולכן החדר הזה היה צריך להיות של ועדת המדע.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני אסביר לך את ההיסטוריה של הכנסת. הוועדה למלחמה בנגע הסמים הוקמה בשנת 1988 עם הקמת הרשות. אז דובר על תקציב של 100,000,000, כאשר בשלב הראשון יכלו לתת רק 52,000,000. היום התקציב הוא 10,000,000.

כאשר הוקמה ועדת הסמים, יוחד לה מקום זה כדי לתת לה את התוקף המשני של הכרזת המלחה על ידי ראש הממשלה דאז, ולאחריו שמיר ורבין. ביבי נתניהו כבר התייחס פחות ברצינות לפירוטכניקה ודיבר בצורה יותר רצינית על כך שהנושא הזה צריך לעבור לוועדת החוקה, ועדת הרווחה וועדת החינוך, כל אותן ועדות שיכולות לטפל בנגע הסמים מההיבט הסקטורלי של אותו דבר אליו אנו מתייחסים. לכן ועדת הסמים קיבלה את החדר הזה. לימים, הוחלט להקים את ועדת המדע. ועדת המדע, שלא כמו הוועדה לקידום מעמד האישה, שהיא היתה ועדה שקמה בהסכמה כללית בכנסת, הוקמה כתוצאה מתהליך שנוצר בכנסת ולא כולם חשבו שצריך להפיל את הזרקור. לאחר שהיו"ר שלה נתן לה משנה תוקף, היא הפכה לוועדה סטטוטורית.
מיכאל נודלמן
זה הייתי אני.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
בלי כל ספק, היום אנו מדברים על ועדה סטטוטורית, ולכן מיד לאחר שנעשה את הדה-אורגניזציה בכל מערכת ועדות הכנסת, חדר זה יהיה חדר שאנו נוכל להעמיד לרשות הוועדה. לא יכול להיות שתהיה ועדה שהיא אוכלת שולחן. כלומר, ועדה שמתכנסת מפעם לפעם. יש לנו כרגע ועדה שיושבת באולם המרכזי, ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת הסחר בנשים. זו ועדה שאם לא היינו אומרים שהגיע זמן סוף החקירה, היא הייתה מתקיימת עוד 1,000 שנה, כי אף פעם לא תיגמר הבעיה הזו. אני מקווה שנוכל לצמצם את מספר הוועדות ולהגביר את הפעולות בוועדות שצריכות לשמש את הכנסת. כל הוועדות חשובות, אבל כדי לאפשר לכנסת לתפקד, צריך לתת התייחסות ראויה לוועדות הסטטוטוריות.

ועדת המדע היא ועדה סטטוטורית. אני לא מכחיד ולא מכחיש שיש לי השקפה האומרת שצריך לבוא ולבחון מחדש את השאלה, האם ועדת המדע לא צריכה עוד פעם להתפצל בין חינוך לבין כלכלה. אם התשובה היא שהיא צריכה להמשיך להתקיים, אנו צריכים לתת לה את כל התוקף והסמכויות, ולהגדירם בצורה שלא תהיה שאלה האם נושא מסוים הולך לוועדת החינוך או לוועדת המדע, או האם זה הולך לוועדת הכלכלה או לוועדת המדע.

גברתי שמעמדה רב בנושאים המדעיים, צריכה לזכור שניתנה לי הזדמנות לשמש שר התקשורת בישראל, ואני יודע מהם היתרונות של המדע בישראל, בכל מה שקשור לטכנולוגיה. אני הייתי השר שזכה לחתום על מעצה כמו סין על מכירת הלוויינים.
לאה נס
יצא לי גם להכיר אותך בתקופה. אני מקווה שהדיון הזה שאתה מדבר עליו יהיה בקרוב, כדי שאני בתפקידי פה אוכל למצות את העניין ולעשות את זה כמו שצריך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
חה"כ הנכבדה מלי פולישוק-בלוך, חשבה שאני נגד ועדת המדע בגלל נושאים אישיים, אז אני מראה שהויכוח שלי אם לאה נס יהיה בדיוק כמו עם גברת פולישוק.
מלי פולישוק-בלוך
גם היא תגיד שזה אישי. אני רוצה לסכם בכמה משפטים. אני רוצה להודות לצוות של הוועדה, ענת, איילת, ענת ומירב היועצת המשפטית. לאה, אני מאחלת לך שיתוף פעולה נהדר עם הצוות הזה, כפי שהיה לי. זהו צוות יוצא מן הכלל, מקצועי מאוד, שעושה את עבודתו נהדר.

חבל שלא הזמנתי את יו"ר הכנסת לישיבות הוועדה, כדי שיראה איזה ישבות מקצועיות מגוונות ובנושאים רבים וחשובים, היו על סדר יומה של הוועדה הזו. אני חושבת שעשינו כבוד לכנסת מול הציבור האקדמי והכלכלי-עסקי במדינת ישראל. אנחנו קיבלנו תגובת מאוד חיוביות וענייניות על הפעילות שלנו. מגוון הנושאים היה רחב, לא רק היי-טק, אם כי נושא ההיי-טק קיבל אצלנו עדיפות בהיותו מנוע הצמיחה העיקרי של מדינת ישראל, ובכלל בעולם. כל ענפי המדע הם מנוע צמיחה, אם זה מכון וולקני, מכון הגיאולוגי ומכונים אחרים שהם חת חסותה של הוועדה הזו.

כל המדענים הראשיים הם תחת חסותה של הוועדה הזו, ועל כן המדען הראשי בתמ"ת, כל עיסוקו בהקשר לכנסת צריך לעבור לוועדה הזו. אני ניסיתי לעשות את זה, אבל שר התמ"ת לא התלהב מהעניין ועצר את חלק מהיוזמות שלי. אני חושבת שאפשר להמשיך במאבק החשוב הזה. זה המקום המקצועי שבו אפשר לדון בנושא המדען הראשי של משרד התמ"ת.

בנוסף, כפי שאמרתי לך לפני הישיבה. אין שום סיבה שהנושא של ניסויים בבעלי חיים יהיה בוועדת חינוך. זה היה נכון פעם כאשר לא היתה קיימת ועדת מדע, אבל היום זה צריך להיות בוועדה שעוסקת במדע. מגוון הנושאים הוא אדיר ומרתק. לדעתי, זו אחת הוועדות היותר מעניינות שיש בכנסת בגלל הרבגוניות שבה.

גם בין ועדת הכספים וועדת הכלכלה יש מחלוקת לגבי מקומם של נושאים שונים, אבל הם מוצאות את הדרך לשתף פעולה ביניהן. אם רוצים לשתף פעולה, זה אפשרי. בשיחה אחרת בינינו, אדוני היו"ר, אני אשמח להראות לך איך אפשר לשתף פעולה בין ועדות ולבנות את המערכת אחרת.

לאה, אני אשמח מאוד לשתף איתך פעולה בכל מה שרק תרצי. אני נאלצת בכאב רב לעזוב את הוועדה הזו גם כחברה, כיוון שפעילותי כיו"ר ועדת חינוך וחברה בוועדת הכלכלה, לא תאפשר לי להיות פה בצורה רצינית, ואני לא אוהבת לעשות דברים שהם לא רציניים. אני מפנה את חברותי לחבר אחר, יו"ר הסיעה שלנו, רשף חן, אבל אם תצטרכי עזרה אני אשמח לבוא.

אני מקווה שתצטרכי פחות להיאבק בניסיונות של יו"ר הכנסת לפגוע. זה היה מאוד קשה לפעול בצורה חיובית ונמרצת, כפי שאני השתדלתי לעשות, כאשר כל הזמן אומרים כמה את לא חשובה. זה מאוד פוגע גם ברמה העניינית של פעילות הוועדה, וזה פוגע גם ברמה האישית, למרות שההשקפה היא בהחלט עניינית. תודה לכולם.
מיכאל נודלמן
אני יזמתי את הקמת הוועדה, כאשר דן תיכון היה יו"ר הכנסת. זו היתה ועדה זמנית, ואחר כך זו היתה ועדה קבועה. בנוסף למה שאמרה היו"ר היוצאת, שאני רוצה להגיד שזו הוועדה היחידה שדנה על העתיד. אין עוד אף ועדה שמדברת על העתיד. כולם מדברים על היום ולא על העתיד. זה כבוד לכנסת שיש ועדה כזו בכנסת, אבל צריכים לתת לה יותר שיניים.
לאה נס
העתיד המדעי הוא כבר כאן ועכשיו.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני רוצה להשיב לדבריה של היו"ר היוצאת, כדי להאיר את עינייך לבעייתיות. חה"כ פולישוק דיברה על רצינות הדיונים שהיו בוועדה, אבל לא המה שקובע. כאשר ישבה חה"כ פולישוק במעמד יחיד או עם עוד חבר אחד או שניים ודנו עם כל אנשי המדע בארץ, הם דנו דיון רציני. היכולת של הוועדה לקבל החלטות שהן משליכות על הפעולות, היא כמעט אפסית, כתוצאה מאופי הוועדה. לא באו ונטלו חלקים מוועדות אחרות שהן מוגדרות בחוק עצמו, אלא באו ונתנו לה משמעות יותר כוללת.

כדי שוועדת המדע תהיה בעלת יכולת להשפיע בצורה בלתי מתפשרת, צריכה להיות זו שגם מחוקקת בנושאים המדעיים והטכנולוגיים. ועדת הכלכלה היתה לוועדת התקשורת בכנסת ה-15, משום שהנושא המרכזי היה חוק הבזק.
לאה נס
אבל גם ועדה זו מחוקקת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני נמצא במערכת הזו 24 שעות ביום מסביב לשעות, ואני יודע מהם החוקים שמחוקקים בוועדת החינוך, הכלכלה, החוקה וועדות אחרות שקשורות לנושאים האלה. נושא הות"ת הוא הנושא שנמצא במרכז החיים האקדמיים שמשפיעים על עתיד המדע בצורה בלתי מתפשרת, והם לא נמצאים בוועדה הזו.

הכנסת צריכה להחליט האם היא רוצה שועדת המדע תהיה ועדה מרכזית. האבות המייסדים לא הסתכלו על המדע אז כדבר שהוא כותרת לעשייה. הם דיברו על מדע ופיזרו את זה בין ועדות הכנסת השונות. הכנסת ה-14 החליטה לקיים ועדת מדע באופי של הוועדה לקידום מעמד האישה. הוועדה לקידום מעמד האישה גם כן יצרה מספר התפצלויות וכפילויות בכנסת שהדעת לא תמיד סובלת. לדוגמא, חוקים הקשורים בעונש מינימום, הם נושאים חוקתיים ממדרגה ראשונה, אבל הוועדה לקידום מעמד האישה חשבה שזה צריך להיות בסמכותה, ובגלל עוצמת הנשים שהיו יו"ר הוועדה, הכנסת שעתה לבקשה הזו. האם נושא של רפואה המיוחדת לנשים יהיה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, או בוועדה לקידום מעמד האישה? זה דבר שיוצר כפילויות. הוא הדין בוועדת המדע.

כאשר נושא הות"ת נמצא בוועדת החינוך וכאשר כל הנושאים שהם אפליקציה של נושאים מדעיים נמצאים בוועדת כלכלה, נוצר מצב שבו ועדת המדע היא ועדת פרוז'קטור ולא ועדה שיכולה לתת מענה לאותן בקשות של הציבור שעוסק בנושאים האלה שאת מדברת עליהם. לכן, הישיבות היו מאוד מעניינות, אבל השאלה היא האם הן היו גם מועילות. היו"ר הקודמת באה אליי ואמרה, בזמן שהטכניון פושט את הרגל, אתה רוצה לבטל את ועדת המדע. אני אמרתי לה, שאולי הטכניון פושט את הרגל משום שוועדת המדע קיימת במקום שוועדת החינוך תעסוק בצורה חד משמעית בנושא תקצוב למערכת החינוך האוניברסיטאית לא צריך להתעלם מהבעיה שאני מציג.

אם רוצים לבוא ולהתמודד עם הבעייתיות שאני מציג בכך שאומרים, הוא נגד המדע, זה ניסיון לברוח מהשאלה המרכזית. ההפך הוא הנכון. אני אומר שלנושא המדע צריך להתייחס ברצינות רבה, רק שהם צריכים להיות מפוזרים בין הוועדות השונות.

יושב איתנו כאן יו"ר הוועדה לזכויות הילד. זכויות הילד זה דבר שהציבור בישראל מתעלם ממנו מפעם לפעם. כל הנושאים צריכים להיות נדונים ונדונים על ידי כל ועדות הבית, ועדת החוקה, ועדת העבודה והרווחה, ועדת החינוך, ועדת המדע וכל ועדה אחרת הצופה פני העתיד. אנחנו צריכים לראות מה אנחנו רוצים שיהיה מבחינת סדר העדיפויות של הכנסת. יכול מאוד להיות שהוועדה לזכויות מעמד הילד היא ועדה שהציבור היום לא יכול להתעלם ממנה, והיא צריכה להיות ועדה קבועה, אבל לא יכול להיות שלא תהיינה ועדות סטטוטוריות בעלות הגדרה ברורה, חדה וחד משמעית של סמכויות הוועדה. אם ועדת המדע היא ועדה רצינית, הות"ת צריך להיות בוועדת המדע.
לאה נס
קיבלתי את דעתך, ואנחנו נפעל בכיוון הזה. אני בטוחה שיו"ר הכנסת מעריך את המדע והטכנולוגיה. זה אחד הדברים שמובילים את כלכלת ישראל. אני מעריכה את החשיבה שצריך לעשות דיון וסדר בדברים, ושאם מחליטים שהוועדה הזו מתקיימת, היא צריכה לקבל את הסמכויות שלה. אני מקווה, שהוועדה הזו תשגשג ותהיה איתות שזה התחום שמוביל. למרות שיש לתחום הזה התנגשויות וכפילויות עם תחומים אחרים, אני מקווה שיחליטו שועדת המדע זה המקום לטפל בנושאים האלה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אז תצטרכי בדיון בנושא הות"ת, למצוא 10 חברי כנסת ישתתפו בכל ועדה שלך.
לאה נס
אני עומדת היום בראש ועדת משנה, והם מגיעים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
את לא ערה לבעייתיות שרואה יו"ר הכנסת, כי את משתתפת בכל הדיונים של הוועדות שאת נבחרת אליהן.
מיכאל נודלמן
גם בוועדה לזכויות הילד, חה"כ נס פעילה מאוד.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יש חברי כנסת היום, שחושבים שלהשתתף בישיבות הוועדה זו אופציה. זה דבר חמור. יש לנו היום 12 ועדות. יש לנו 20 ועדות שהכנסת החליטה להתפזר ביניהן. יש יותר ועדות מאשר חברי כנסת פעילים.
לאה נס
אם תהיינה סמכויות ונושאים חשובים, יגיעו הרבה חברי כנסת, כי יהיה חשוב להם להשפיע.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אם נושא הות"ת יהיה אצלך, יהיו גם חברי כנסת, אבל אז הם לא יהיו בוועדת החינוך. חה"כ פולישוק מספרת שהיא צריכה ללכת לוועדת הכלכלה. בעוד חודש את תראי שלא יהיה לה זמן להיות בוועדת הכלכלה.
לאה נס
אז היא תיקח חבר אחר מהסיעה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אנחנו צריכים לעשות רביזיה. יכול להיות בהחלט שתם מועד העלייה והקליטה, ועדת משנה בוועדת הכספים, וכי ועדת זכויות הילד צריכה להיות ועדה קבועה. בעיני, זו ועדה הרבה יותר חשובה מהרבה וועדות אחרות שאין להן משמעות היום. אני רוצה להודות לכולם, ולאחל לך ולאנשי הוועדה בהצלחה.
לאה נס
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:30

קוד המקור של הנתונים