ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 10/01/2005

פרוטוקול

 
משנה תקנות הגז - תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ); (רישוי ספקי גז)












2
ועדת משנה לעניין סעיפים בתקנות הגז
10.1.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת המשנה (של ועדת הכלכלה) לעניין סעיפים בתקנות הגז
יום שני, כ"ט בטבת התשס"ה (10 בינואר 2005), שעה 8:30
סדר היום
1. תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ), התשס"ד-2004
2. תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי ספקי גז), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון-היו"ר
נסים דהן
אבשלום וילן
דוד טל
אליעזר (צ'יטה) כהן
מוזמנים
אלי רונן מנכ"ל המשרד לתשתיות לאומיות
אולגה גבאי,עו"ד לשכה משפטית, המשרד לתשתיות לאומיות
עזרא לבנברג יועץ, המשרד לתשתיות לאומיות
יואל הדר,עו"ד יועץ משפטי, המשרד לתשתיות לאומיות
שמעון בן-שלמה משרד התשתיות הלאומיות
רפ"ק ידידה אריה קצין רישוי ארצי, המשרד לביטחון פנים
ענת קליין,עו"ד משרד הממונה על הגבלים עסקיים
קובי גולדברג,עו"ד משרד הממונה על הגבלים עסקיים
אסף מאיר אגף תקציבים, משרד האוצר
מוטי שחר,עו"ד לשכה משפטית, משרד האוצר
אסי קליין,עו"ד לשכה משפטית, משרד האוצר
סרן לאה טל סגן יועמ"ש אט"ל
סרן אבנר בן-זקן רמ"ד מתקנים (תחום דלק) באט"ל
משה פדידה ראש ענף השברה, מרכז הדלק
שרה ליפשיץ,עו"ד משרד הפנים
יוסי אריה מנהל איגוד הכימיה, התאחדות התעשיינים
אורי קיסין מנהל חברת הגז קיסין
שמואל מלכיס מנהל המחלקה הכלכלית, איגוד חברות הביטוח
שמואל קלמפנר מנכ"ל מכון הנפט
ג'לאל אבו חוסין מנכ"ל ובעלי סטאר גז בע"מ
פנחס בידרמן מנכ"ל פזגז
אלי פיימן סמנכ"ל תפעול פזגז
יורם טמיר מנכ"ל ש.א.מ מרכז הגז
משה שפיצר סמנכ"ל אמישרגז
עידן בן-ארי, עו"ד יועץ משפטי, אמישרגז
תמים חרזאללה מנכ"ל אובק גז
חני מונין סמנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות
סבסטיאן ויסוצקי הפיקוח על הביטוח
קובי אלעד יועמ"ש, סופרגז
מוטי אדרי סופרגז
אמיל מלול מנהל תחום פדגוגיה, משרד התמ"ת
עוז חיים איגוד לשכות המסחר
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מתמחה
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפעת שפרכר



1. תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ), התשס"ד-2004
2. תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי ספקי גז), התשס"ד-2004
היו"ר שלום שמחון
אנחנו רוצים לפתוח את הישיבה של ועדת המשנה לעניין סעיפים בתקנות הגז. תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ), התשס"ד-2004, ותקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי ספקי גז), התשס"ד-2004.
דוד טל
אני רוצה לברך את יושב-ראש הוועדה על העבודה הרבה שהוא עשה בוועדת המשנה ובוועדת הכלכלה של הכנסת. הרבה מאוד פעמים יושב-ראש הוועדה דחף נושאים רבים כדי להגיע לכלל החלטה וכדי לסיים את התהליך, הגם שלא תמיד ראיתי עין בעין כפי שיושב-ראש הוועדה ראה. יכול להיות שמכיוון שהוא צפה שיום יבוא והוא יהיה שר, הוא עבד יותר עם הממשלה ופחות עם הכנסת.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו מתכננים היום לסיים את העבודה על תקנות הגז בוועדה המשנה, כשלאחר מכן נאשר אותן במליאת הוועדה. אנחנו עושים את זה במסגרת ניקוי השולחן לקראת המינוי שלי לשר. זה נעשה גם בעקבות פנייה של השר המיועד שפנה למשרד ראש הממשלה. התקבלה גם פנייה דומה ממנכ"ל המשרד, מר רונן, לעשות כל מאמץ לסיים היום את התקנות.
דוד טל
אני רוצה להזכיר לאדוני שאנחנו, כולל היושב-ראש, לא עובדים אצל אף אחד מהגופים שהזכרת.
היו"ר שלום שמחון
בעת כהונתו של השר מודי זנדברג הושגו הסכמות שהובהרו במכתב. הועבר מכתב שמפרט את ההסכמות שיכולות לסייע בידינו לסיים היום את העבודה. המכתב הזה הועבר ב-22 לנובמבר לוועדה. הוא מפרט פחות או יותר את כל ההסכמות שעשויות לסייע בידינו לסיים את העבודה.

אנחנו הקמנו ועדת משנה שאישרה ב-18 ליוני את תקנה 3(ג). אנחנו נדון היום בתקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי ספקי גז), בסעיפים 9(ב), 12, 13,17, ואחרי זה בסעיף 5 בנושא הביטוח שלגביו היתה חוות דעת של מומחים.
אולגה גבאי
9. תפקידי המפקח על הבטיחות (ב) ביקורות כאמור בתקנת משנה (א), שיהיו מדגמיות ושתובטח בהן נטילת דוגמאות משנים שונות, ייערכו בהיקף כמפורט בטבלה שבתקנת משנה (ג), בנושאים אלה: (1) בדיקה תקופתית בהתאמה לדרישות ת"י 158 חלק 4 נספח ד' (דוחות, בדיקה תקופתית של מיתקני גפ"מ); (2) בדיקת תקינות לפי ת"י 158 בעת החלפת ספק גז; (3) בדיקה תקופתית למכלים מיטלטלים שבבעלות ספק הגז, כנדרש בת"י 70; (4) בדיקה תקופתית למכלים נייחים שבבעלות ספק הגז או לקוחותיו, לפי ת"י 158 חלק 4, נספח ג (הנחיות להגנה מפני שיתוך ובדיקות תקופתיות של מכלי לחץ נייחים לגפ"מ); (5) בדיקה תקופתית בתחנות תדלוק רכב בגפ"מ.
עזרא לבנברג
התקנה שהיתה במחלוקת היתה תקנה 13 שעסקה בבדיקה שגרתית. היא השליכה על התקנה הזאת שעוסקת בתפקידי המפקח. ברגע שתקנה 13 תיפתר, רק אז אפשר יהיה להתייחס לדרישה הזאת של המינהל.
אולגה גבאי
בדיקות תקניות 13 (א) ספק גז יבצע בדיקות תקופתיות על פי תקן ישראלי ת"י 158 (להלן – "בדיקות תקופתיות"), לכל צרכן שלו, או יוודא כי בדיקות כאמור בוצעו או שלא יספק גז לאחר חלוף מועד ביצוע הבדיקות התקופתיות.
דוד טל
כמה זמן על פי התקן הישראלי צריך לבדוק?
אולגה גבאי
בתאם לתקן 158 יש לבצע בדיקה תקופתית למערכת אספקת הגז הביתית פעם ב-5 שנים. אם יש מכשיר מחמם מים, אז למכשיר הזה יש לבצע בדיקה תקופתית פעם בשנה. זה מה שקבוע בתקן.
דוד טל
מתי היתה הפעם האחרונה שעדכנו את התקן הזה?
אולגה גבאי
בינואר 2004. היתה רוויזיה כללית על תקן 158.
עזרא לבנברג
במהדורת 99 של 158 הופיעה לראשונה הדרישה של הבדיקה השנתית למחממי הסקה.
נסים דהן
היה מקרה בתל-אביב.
עזרא לבנברג
היו מספר מקרים.
דוד טל
מה אמר התקן הקודם?
עזרא לבנברג
שצריך לבדוק כל 5 שנים.
אולגה גבאי
לפני כמה שנים זה היה פעם ב-3 שנים. אחר כך זה השתנה.

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), ספק גז שביצע בדיקות תקופתיות שצריכות להיעשות מדי חמש שנים או שווידא ביצוע של בדיקות כאמור, בכמות השווה למספר צרכניו להם צריך היה לבצע את הבדיקות התקופתיות ושרכשו ממנו גז ב-18 החודשים האחרונים, וכן שביצע בדיקות תקופתיות שצריכות להיעשות אחת לשנה או שווידא ביצוען של בדיקות כאמור, בכמות השווה למספר צרכניו להם צריך היה לבצע את הבדיקות התקופתיות ושרכשו ממנו גז ב-12 החודשים האחרונים – רואים אותו כמי שעמד בדרישת תקנת משנה (א).

(ג) ספק גז ידווח למנהל אחת לשנה על היקף הבדיקות התקופתיות שביצע כאמור בתקנת משנה (א).

(ד) צרכן יודיע לספק הגז שלו על כל שינוי במיתקן הגז שבשימושו, או על שינוי בבעלות או ההחזקה על הנכס שבו נמצא מיתקן הגז.

(ה) צרכן גז יאפשר לספק הגז שלו לבצע בדיקה תקופתית לאחר הודעה מראש, וכן לנתק או להפסיק את הספקת הגז, אם נדרש הדבר עקב ליקויים בטיחותיים; לא ישתמש צרכן במיתקן גז, שנותקה או הופסקה אליו הספקת הגז על ידי ספק הגז עקב ביצוע בדיקה תקופתית או עקב ליקויים בטיחותיים; חידוש הספקת הגז על פי תקנה זו יבוצע על ידי ספק גז מורשה.
עזרא לבנברג
אחת הבעיות היא בעיה של לקוחות לא פעילים. זאת בעיה קשה. היא יותר קשה בתחום הלקוחות הפרטיים מאשר בתחום הלקוחות שמקבלים ממרכזיות משותפות, ששם לחברה יש שליטה מוחלטת. מסתבר שיש הרבה מאוד לקוחות שבחברה רשומים כצרכנים, אבל או שהם הפסיקו בכלל לצרוך גז, או שהם עברו לספק גז אחר ואז כמובן שהספק האחר צריך לדאוג לקיים
את התקנה.
נסים דהן
יכול להיות שאצל אחד הם רכשו את הבלונים ואצל האחר הם מקבלים את המילוי.
עזרא לבנברג
אולי הבלונים המקוריים לא נמצאים שם. לקוח כזה רשום בחברה א', כאשר בפועל הוא מקבל גז מחברה ב'. תקנת משנה (א) אומרת שיש לבצע את הבדיקה. על זה אין שום הסתייגויות.
דוד טל
מי יבצע את הבדיקה?
עזרא לבנברג
מי שתבצע את הבדיקה או תוודא את ביצוע הבדיקה זאת חברה א'. תקנת משנה (ב) באה לתת את התוקף של הפליליות. אנחנו רוצים שיהיה לנו איזה שהוא מנגנון מצד הפיקוח. משרד התשתיות לא ילך ל500 אלף הלקוחות של אותו ספק כדי לבדוק מה קורה. מה שהוא יכול בפועל לעשות זה לעקוב אחרי תקינות הבדיקות. קיבלנו הערה לפני הישיבה על כך שיכולה להיות מניפולציה בסעיף הזה. אנחנו מדברים פה על כמות אבסולוטית. אנחנו רוצים שיהיה ברור שמדובר ב-100% לקוחות שונים או מתקנים שונים, על- מנת שאפשר יהיה לאמת שאכן בוצעו כל הבדיקות.
נסים דהן
מה לגבי אלה שהם לא פעילים?
עידן בן-ארי
זה בניגוד למה שהשר לשעבר חתם עליו.
היו"ר שלום שמחון
אומר פה עזרא ממשרד התשתיות שישנה אפשרות שתנצלו את הסעיף הזה לרעה על ידי כך שתעשו את אותן בדיקות אצל אדם אחד במקום אצל 100 בני אדם.
אתי בנדלר
עו"ד בן-ארי, האם אתה יכול לומר שלפי הנוסח הנוכחי יכולה להיווצר סיטואציה שלצרכן פעיל לא תבוצע במשך 5 שנים בדיקה? האם יכולה להיות תוצאה כזאת על סמך הנוסח המוצע כאן?
עידן בן-ארי
אנחנו מדברים על מצב שבו לראשונה מופיעה חובה על ספק הגז לבצע בדיקה תקופתית כשסנקציה פלילית בצידה. זאת נקודת המוצא. ספקי הגז לא יכולים לעמוד בדרישה של 100% בדיקות תקופתיות על 100% מהצרכנים. הסברנו בצורה הכי מנומקת, כולל חוות דעת מנומקות, כולל עשרות שעות עם משרד התשתיות, למה זה בלתי אפשרי.
היו"ר שלום שמחון
יש אפשרות שתנצלו את הסעיף הזה?
עידן בן-ארי
לא.
עידן בן-ארי
מרגע שייכנסו התקנות האלו לתוקף, אמישרגז הולכת לבצע מעל 100 אלף בדיקות תקופתיות בשנה. אם היא לא תעשה את זה, יוטלו עליה סנקציות פליליות כבדות. אני הולך להוציא את הכסף הזה בכל מקרה. אתם חושבים שאני אבדוק אצל אדם אחד את כל הבדיקות? זה דבר שהוא בלתי סביר ובלתי הגיוני. האינטרס של חברה רצינית כמו חברת אמישרגז זה להעלות את רמת הבטיחות. היא עושה את זה גם היום.
משה שפיצר
אנחנו אומרים שנבצע בדיקה תקנית למי שאנחנו מספקים לו גז. לפי הנוסח בסעיף (א) לא נוכל לספק גז אם לא נעשה כך.
אתי בנדלר
תקנה משנה (ב) מתחילה במילים "על אף האמור בתקנת משנה (א)", לכן זה לא חל.
משה שפיצר
בסעיף (א) חלה עלינו החובה לבצע את הבדיקות התקניות. צריך שיהיה איזה שהוא מרווח כדי שנוכל לתמרן. לא לכל בניין אנחנו באים באותו יום. יש לנו תוכניות עבודה מסודרות. לחלק מהצרכנים אנחנו באים אחרי 4 וחצי שנה, לחלק אנחנו באים אחרי 5 שנים וחודש. אנחנו צריכים לעבוד על מאסה של מיליון 800 בתי אב. אין עוד חוק כזה במדינת ישראל. אנחנו לא נספק גז למי שאין לו.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, היועץ משפטי של אמישרגז צודק במידה מסויימת, אבל אין לי אלא להצטרף לכבוד השופט טירקר שאמר שבמקרים כאלה אין מה לעשות וצריך להעמיס את זה על חברות הגז, לא על מישהו אחר. אומר העורך דין המכובד והמלומד שהוא לא יכול להבטיח שהבדיקות ייעשו אצל כל הצרכנים. במחיר שמשלמים עבור בלון הגז כלול מחיר הבדיקה. הם מקבלים כסף עבור בדיקה אצל כל בלוני הגז, אבל בפועל הם לא בודקים אצל כל הצרכנים. אני חושב שצריך למצוא פתרון לדבר הזה. נאמר פה שהנושא הזה הוא תחת חוק פלילי. אני ממש מצטער שהגענו לזה. לא היינו מגיעים לזה אם הייתם נוהגים אחרת. אתם משכתם אותנו לקטע הזה.
אלי פיימן
לפי תקנת משנה (ב), לא יכול להיווצר מצב שלא תבוצע בדיקה אצל צרכן שרכש גז ב-18 החודשים האחרונים.
אתי בנדלר
אני מרשה לעצמי לחלוק על התשובה שלך על סמך מה שכתוב בתקנת משנה (ב). אם יש לך 100 צרכנים, אתה צריך לעשות 100 בדיקות. זה עוד לא אומר שאצלי תבוצע בדיקה. אם תוכיחו שעשיתם 100, גם אם לא ביצעתם אצלי בדיקה..
היו"ר שלום שמחון
הוא לא יכול בזמן נתון להיות ב100%..
אתי בנדלר
במהלך 5 שנים. בסעיף קטן (ג) יש דיווח על ההיקף. הם לא צריכים להגיד איפה הם ביצעו.
יואל הדר
משרד המשפטים ביקש שאני אביע את העמדה שלהם שתומכת במה שנאמר על ידי היועצת המשפטית לוועדה בעניין של הצרכנים. יש בזה מן הצדק.
נסים דהן
אי אפשר לפתור את העניין הזה בדיון אחד. צריך לפתוח את התקנות ולשבת ולדון עם אנשי המקצוע. אי אפשר לבקש מחברת גז בפעם הראשונה שחלים עליה תקנות לעמוד בדרישות של 100% תקן. זה לא ניתן.
היו"ר שלום שמחון
20% לשנה.
נסים דהן
יש כאן בעיות שנחשפות בפנינו בפעם הראשונה.
חני מונין
אנחנו חושבים שבסעיף שאומר "על אף האמור בתקנת משנה (א) ובכמות השווה למספר הצרכנים" יש פתח מילוט. אנחנו רוצים לסגור את פתח המילוט הזה. אנחנו חושבים שחברות הגז שיכולות לספק גז, גם יכולות לבצע בדיקה לכל מקום שהן מספקות לו גז. אנחנו רוצים שאת כל מי שקנה אצלכם גז תבדקו במשך 5 שנים. אנחנו לא מוכנים לוותר על הסעיף הזה.
היו"ר שלום שמחון
מה אתם מציעים?
חני מונין
שיהיו כתובות המילים "בכמות השווה למספר צרכניו השונים".
פנחס בידרמן
היה חשש בתחילת הדרך שחברות הגז רוצות להתחמק מביצוע הבדיקות.
היו"ר שלום שמחון
חלק מהדברים שהחליטו פה בוועדה היו לקראתכם.
פנחס בידרמן
מה ששונה פה זה לטובת הצרכנים, לא לטובתנו או נגדנו. אנחנו חשודים בכך שאנחנו מסתכלים דרך החור של הגרוש ולכן לא נעשה בדיקות. מכיוון שאנחנו הולכים לבצע 100% מהבדיקות, מה ההגיון שנעשה שתי בדיקות לצרכן? אנחנו נשלם את העלות הזאת. ממה חששו בתחילת הדרך? שבאנו לכאן כדי לחסוך כסף. את הכסף הזה אנחנו לא חוסכים.
היו"ר שלום שמחון
הבעיה היא לא כסף. יכול להיות שכאשר יקרה אירוע אתם תתגוננו בבית משפט. אתם תגידו שבסעיף יש שפיל שמאפשר לכם לא להגיע. אנחנו רוצים למצוא אתכם את הטכניקה שתאפשר לצמצם את השפיל הזה. בואו נצמצם אותו באחוזים מסויימים.
פנחס בידרמן
אנחנו לא יכולים להתחייב ל100% מהצרכנים. אין מדינה בעולם שזה קיים, אין חוק בישראל שזה קיים.
היו"ר שלום שמחון
מצד אחד אי אפשר לתפוס אתכם בכל זמן נתון ב-100% של הבדיקות, ומצד שני גם אי אפשר לגרום למצב ש0 בדיקות יאושרו בבית משפט. בין 0 ל100 המרחק הוא גדול. בואו נראה איפה אנחנו יכולים למצוא את נקודת האיזון שמאפשרת בכל זמן נתון אחוז מסויים.
אליעזר (צ'יטה) כהן
אפשר לכתוב את המילים "כל זאת כפוף לכך שלא יקרה שלקוח לא ייבדק".
היו"ר שלום שמחון
יש לכם כאן שנתיים בשביל להתארגן. אולי ניתן לכם עוד שנה להתארגן.
אליעזר (צ'יטה) כהן
הצד המשפטי חושש שתקרה תקלה ויגלו שאותו לקוח לא נבדק. כל מה שאנחנו רוצים זה שהלקוח ייבדק. בואו נוסיף סעיף שאומר "בתנאי שאחת ל-5 שנים הוא ייבדק".
עזרא לבנברג
ישנו היום צו שנקרא אבטחת אספקת גז. הצו הזה, שיש שאומרים שהוא דרקוני מבחינת חברות הגז, אומר שאין לספק גז למתקן שהוא לא בטיחותי.
אליעזר (צ'יטה) כהן
זה בהתקנה עצמה.
עזר לבנברג
אם אתה מפרש את הצו, אז בכל רגע שאתה מספק לו גז אתה חייב לוודא שהוא בטיחותי. צרך לוודא שתקנת המשנה לא תסתור את הצו ההוא.
עידן בן-ארי
תוריד את הסעיף הזה.
משה שפיצר
זאת היתה ההצעה הראשונה שלנו.
נסים דהן
אני מציע למשוך את כל סעיף 13.
אתי בנדלר
כל 13 לא נותן תשובה לבדיקות. ת"י 158 קובע את עצם החובה לערוך בדיקה, הוא לא קובע איך עושים בדיקה ומתי.
עזרא לבנברג
סעיף 13 - חוץ מהנושא של ספירת הכמות - נותן לנו את אפשרות הפיקוח ואת המשמעות של אי עמידה בבטיחות. זה המקום היחידי שכתוב שיש לנתק את הגז או להפסיק את אספקת הגז. אין שום מקום אחר שזה כתוב. אם המתקן לא בטיחותי, צריך לנתק לו את הגז או לא לספק לו.
דוד טל
אני מאוד חושש שבתום 5 שנים, על פי מה שנאמר על ידי עורך הדין ומנכ"ל פזגז, הם לא יבדקו את כל מאת האחוזים ואז אם ייגרם איזה שהוא פיצוץ אצל איזה שהוא דייר הם יגיעו לבית משפט ובית משפט ישאל איך ועדת כנסת לא ראתה דבר כל כך ברור. הנושא הזה טעון בדיקה. צריך לתת לו מענה. אני שומע את מה שאומרות חברות הגז. צריך למצוא פה איזון מתאים. אי אפשר לוותר על הנושא הזה.
אתי בנדלר
תקנת משנה (א) קובעת את עצם חובת הבדיקות. היא אומרת שאם לא בוצעו הבדיקות אסור לו לספק גז לאחר חלוף מועד ביצוע הבדיקות התקופתיות. תקנת משנה (ב) אומרת "על אף האמור בתקנת משנה (א)". אני חושבת שאפשר למחוק את המילים "או שלא יספק גז לאחר חלוף מועד ביצוע הבדיקות התקופתיות", להשאיר את (ב) כפי שהוא, ולהוסיף תקנת משנה נוספת שתאמר שספק גז לא יספק ולא ימכור גז למי שלא בוצעה אצלו בדיקה תקופתית פעם אחת לפחות במהלך התקופה האמורה בתקנת משנה (ב).
דוד טל
זה אומר שבמשך 5 השנים הראשונות הוא יוכל לספק גז לכל אחד אפילו אם לא בוצעה בדיקה אחת.
היו"ר שלום שמחון
אני חושב שהרעיון מצוין.
נסים דהן
אדוני היושב-ראש, אנחנו לא נקיים את כל הדיונים שקיימו עשרות שעות. זה לא ילך.
היו"ר שלום שמחון
יש פה פתרון סביר. הפתרון אומר שאם לא התבצעה אצל מישהו בדיקה במהלך ה-5 שנים אסור לספק לו גז. מה הבעיה בזה?
עידן בן-ארי
אנחנו מוכנים, אבל אני לא מוכן להתחייב לכך שלא יהיה מצב שבו אצל צרכן מסויים זה לא יהיה. יכול להיות צרכן שזה לא יקרה אצלו. זה קל מאוד לבוא לספק גז ולהגיד לו לבצע את זה. אין לזה אח ורע בשום חקיקה במדינה. מדובר במערכות גז שהן בבעלות הצרכן, בתוך בית הצרכן. אתם רוצים שניכנס לבית שלו..
היו"ר שלום שמחון
אנחנו אומרים לכם שלמישהו שלא התבצעה אצלו בדיקה במהלך ה-5 שנים אתם לא תספקו גז. רק כאשר תגיעו אליו לעשות את הבדיקה תוכלו לספק לו גז.
אלי פיימן
מה שאמרת עכשיו נכלל בתוך התקנה.
היו"ר שלום שמחון
למה אתה לא מסכים אם הוא נכלל? העורך דין שלך אומר שהוא לא רוצה שיבואו אליו בטענה על כך שאם יש מקרה אחד שהוא לא עשה, מיד יאשימו אותו שהוא לא עשה בכלל. הוא רוצה להשאיר לעצמו מרווח כך שבית משפט לא יוכל להגיד לו שהוא לא עמד בדרישות. היועצת המשפטית הציעה שאם לא ביקרתם אצל רוזה פעם ב-5 שנים, אתם לא תוכלו לספק לה גז.
אלי פיימן
האם לפי מה שכתוב פה ברור שללקוח שצורך גז אנחנו נגיע?
אתי ב נדלר
לא.
דוד טל
אתה לא יכול לספק לו גז אם לא בדקת אותו.
אתי בנדלר
תקנת משנה (ב) בנוסחה הנוכחי פוטרת מחובת בדיקה אינדיבידואלית אצל אדם. אם ביצעתם 100 בדיקות, רואים את זה כאילו ביצעתם לכל בן אדם גם אם לא ביצעתם אצל כל בן אדם. זה מה שאומרת היום תקנת משנה (ב).
דוד טל
מה שאתה אומר לי זה שחשוב לך הנושא הכספי, לא חשוב לך הנושא הפלילי. אם לא ביצעת את הבדיקה, אז אחרי 5 שנים אתה מנוע מלספק לו גז. מצד אחד אתה יכול להפסיד מזה לקוח, אבל מצד שני לא ייוצר מצב שיאשימו אותך בפלילים. זה כדאי לכם. אם בכל זאת תרצו את הלקוח הספציפי הזה, יהיה לכם אינסנטיב לשלוח מישהו לבדוק אצלו.
פנחס בידרמן
קיימנו על הסעיף הזה עשרות שעות של דיונים. נראה לי שזה לא יהיה מספיק מעמיק מבחינתנו לקיים דיון מחדש בפורום הזה. אפשרות אחת היא לדון בכל התקנה, למעט הסעיף הזה. אנחנו לא יכולים להתחייב שבכל רגע נתון של ה-5 שנים נבדוק 100%.
דוד טל
אתה תפסיד בצורה כזאת לקוחות. אולי יהיה לך כדי להריץ בודק כשתדע שהפסדת 100 לקוחות.
פנחס בידרמן
זה בכלל לא עניין של כדאי, כי אני רוצה לבצע את הבדיקות. לפעמים קורה מצב שאני לא יודע על צרכן מסויים.
היו"ר שלום שמחון
אז אל תספק לו גז.
נסים דהן
מה קורה אם באמצע השנה הזאת עובר הזמן של ה-5 שנים וקורה אצלו פיצוץ? אתה תאשים אותו שהוא לא נבדק?
היו"ר שלום שמחון
אני לא רוצה להאשים אותו. בשנה הראשונה הוא צריך לעשות 20%. נניח בשנה השנייה הוא מגיע ל40%, בשנה השלישית ל-60%, בשנה הרביעית ל80% ובשנה החמישית ל90%. ל-10% שהוא לא הגיע אליהם הוא לא יספק גז.
נסים דהן
הבעיה היא שמחר הוא יגיע לבית משפט ויגיד שהוא לא סיפק גז. הוא סיפק לו גז יום אחד לפני תום התקופה למשך שנה. מה תעשה לו?
אתי בנדלר
שום דבר.
היו"ר שלום שמחון
הוא עמד בדרישת התקנות.
נסים דהן
אנחנו רצינו שהוא ינתק את הגז, לא רק שהוא לא יספק גז.
היו"ר שלום שמחון
יש לכם 5 שנים. אם בסוף ה-5 שנים לא עמדת ב-100% של הבדיקות אלא רק ב90%, אז למרווח בין ה-90 ל100 אל תספק גז. זה נכון שבאופן תיאורטי אתה יכול דקה לפני לספק לו.
דוד טל
אני חושב שזה פתרון מצוין לחברות הגז.
היו"ר שלום שמחון
אם חברת מוישלה היא כזאת גרועה שהיא עשתה רק 50% מהבדיקות, אז היא נפטרת מ-50% מהלקוחות שלה.
פנחס בידרמן
הבעיה היא בשרשרת השיווק. יכול להיות מצב שבגלל השרשרת הארוכה הזאת יש בעיה. זה קורה כל יום.
היו"ר שלום שמחון
אתה צריך לדווח לולדימיר מה עשית. לקראת תום ה-5 שנים הוא יודע שביצעת אצל 80% מהלקוחות שלך בדיקות. הוא מודיע לך במכתב שיש לך עוד 7 חודשים לסיום ה-5 שנים, שבהם אתה צריך לסיים את ה-100%. אם לא סיימת, אז בסוף השנה מודיעים לך לאיזה לקוחות אתה לא מספק גז. זה יכול להיות 100, 1000, או 20 אלף אם אתה כזה כישלון.
נסים דהן
אתה מוסמך לשלול לו את הרשיון אם הוא לא יעשה בדיקה אצל אדם אחד. מזה הם מפחדים.
היו"ר שלום שמחון
אני אומר לו שאם הוא לא יבדוק ב-5 השנים הקרובות, אז הוא לא יוכל לספק גז לאותם צרכנים.
נסים דהן
מה זה נקרא לספק? כשיש לו גז במכלים זה נקרא שהוא סיפק? הרי אתה יודע איך ממלאים היום גז. מדובר באנשים בעיתים שהם מנותקים. אם האדם לא מנותק הוא בודק אותו.
תמים חרזאללה
יש הבדל בין מכלים לגז מרכזי. אתם מתעלמים מהמגזר הערבי, שכמעט בלתי אפשרי לבצע אצלו את הבדיקות. לא חוק וגם לא תקנות יחייבו את הבדואית לפתוח את הבית שלה לטכנאי גז שהיא לא מכירה. צריך לשנות את התפיסה החברתית. זה יכול לקחת 20 שנה. המשמעות של התקנות האלו היא לא לספק להם גז.
נסים דהן
מה יקרה כאשר לא יספקו להם גז? הם ימלאו בצורה פיראטית מהשכן.
פנחס בידרמן
זה מה שהם עושים היום.
נסים דהן
אי אפשר להחליט על זה ברגל אחת.
היו"ר שלום שמחון
נסים, לא כדאי למשוך. זה הדבר האחרון שכדאי להם.
תמים חרזאללה
צריך להתייחס למנטליות. לא יכול להיות שיחולו אותם כללים על מכלים ועל גז מרכזי. גז מרכזי זה בשליטת החברה. מכלים יכולים להספיק לשנה, לשנתיים. אתה לא יכול להיכנס לחצר הבית ולנתק לו אם הוא שילם עבור הגז.
היו"ר שלום שמחון
אז מקסימום זה ייקח עוד חצי שנה אחרי 5 שנים. בסוף הוא יהיה בלי גז.
תמים חרזאללה
אם תקרה אצלו איזו שהיא תאונה, אז זאת תהיה האחריות של חברת הגז.
דוד טל
האחריות של חברת הגז תהיה מאותו תאריך שהחליפו לו את הבלונים של הגז.
היו"ר שלום שמחון
ב18 ליוני 2004 הקמנו, בהתאם לסעיף 15(א), ועדת משנה לעניין סעיפים בתקנות הגז (בטיחות ורישוי) (רישוי העוסקים בעבודות גפ"מ) (רישוי ספקי גז). אני רוצה להביא להחלטה להחזיר לוועדת הכלכלה את הנושאים שהועברו לוועדת המשנה, כדי שנוכל לדון בהם. מי בעד?

ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – 0

אושר


הישיבה ננעלה בשעה 9:30

קוד המקור של הנתונים