ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/01/2005

פרוטוקול

 
תחולת תקנות רואי חשבון (ניגוד עניינים ופגיעה באי תלות כתוצאה מעיסוק אחר)

2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
5.1.05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 379
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ד בטבת השתס"ה (5 בינואר 2005), שעה 10:00
סדר היום
תחולת תקנות רואי חשבון (ניגוד עניינים ופגיעה באי תלות כתוצאה מעיסוק אחר)
(הוראת שעה), התשס"ג-2003
נכחו
חברי הוועדה: אליעזר כהן – מ"מ היו"ר
יצחק לוי
מוזמנים
עופר מנירב - נשיא לשכת רואי החשבון בישראל
נוגה רובינשטיין - משרד המשפטים
גלי גרוס - משרד המשפטים
יועצת משפטית
קרן ויינשל
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
רויטל יפרח


תחולת תקנות רואי חשבון (ניגוד עניינים ופגיעה באי תלות כתוצאה מעיסוק אחר)
(הוראת שעה), התשס"ג-2003
היו"ר אליעזר כהן
אני פותח את הישיבה.
קרן וינשל
השאלה, אם יש לכם נתונים כי מלכתחילה, עשו את התקנות לשנתיים כדי שאפשר יהיה לאסוף נתונים ולראות מה קורה עם זה ואז, להחליט מה קורה. יש לכם משהו?
נגה רובינשטיין
האמת היא, שאין לנו שום דבר שאנחנו יכולים לבוא אתו לשנות את התקנות או להמשיך תקנות. מועצת רואי החשבון בדרך פעולתה פועלת באופן שהיא מקבל תלונות ולפי הן היא פועלת. זאת אומרת, אין לה אמצעי אכיפה. הדבר נובע מעמדת לשכת רואי החשבון. אין לה אמצעי אכיפה - -
היו"ר אליעזר כהן
אבל כשהיא מקבלת תלונה ופועלת, יש תיק, יש מעקב.
נגה רובינשטיין
נכון, אבל מדובר בתלונות שמגיעות תקופה אחרי מועד ביצוע הנושא שבגינו מוגשת התלונה. זה דבר שצריך לבדוק אותו. מבחינת לוח הזמנים, מכיוון שמדובר בביקורת מלאה, מבחינת העובדות שיש בפנינו, אין לנו אפשרות להגיד שצריך לשנות את התקנות בדרך מסוימת או בדרך אחרת. בזמנו, במהלך הדיונים בנושא, הוזכר החוק של חוק Sarbans Oxsly בחוק האמריקאי, כשהמטרה היתה לראות איך החוק הזה מיושם בארצות הברית, שבין היתר הוא עוסק גם בנושאים של ניגוד עניים ובהתאם למה שאנחנו לומדים מהניסיון האמריקאי, לנסות וליישם את הדברים בארץ, כאשר הרעיון של יושב ראש הוועדה היה להחמיר בתקנות בניגוד עניינים. זה היה כיוון שלו.

מכיוון שחלקים שונים בחקיקה האמריקאית אמורים להיות מבוצעים ומיושמים רק עכשיו, אנחנו לא יכולים ללמוד מהניסיון האמריקאי. לכן, הבקשה שלנו היא להאריך בשנתיים נוספות, כדי שיהיה אפשר ללמוד את הנושא יותר טוב ואולי להוסיף שם אמצעי אכיפה מתאימים או במושג החדש שיהיה, לפי תזכיר ממשלתי שאנחנו מקווים שיהפוך להצעת חוק.
היו"ר אליעזר כהן
אנחנו דנים בתקנות רואי החשבון, דיון שנעשה וועדת חוקה חיכתה לנתונים בכל הנושא של התקנות האלה. שמענו עכשיו את נציגת משרד המשפטים שאומרת שאין להם נתונים נוספים כרגע.
קרן ויינשל
הם מבקשים להאריך את זה בעוד שנתיים ללא שום נתונים.
היו"ר אליעזר כהן
נציגת משרד המשפטים אני אומר לך, שועדת חוקה לא מוכנה להאריך לשנתיים. מיקי רוצה אפילו ללכת לכיוון השני, להאריך לרבעון, לראות בעוד רבעון איזה נתונים יהיו לכם. הוא התחיל בחודש והתפשר על רבעון.
קרן ויינשל
הנתונים על שנת ביקורת הולכים אחורה. זה התחיל ב-2003 ואנחנו כבר שנה וקצת.
נגה רובינשטיין
מכיוון שמועצת רואי חשבון, זו ההסמכה החוקית שקיימת להיום ואנחנו מקווים שבמהלך השנתיים האלה, המבנה וההסמכה תהיה שונה. זאת אומרת, שיהיה לה אמצעי אכיפה, אפשרות לפעולה עצמאית ולא תצטרך לפעול רק בדרך של תלונות. זאת הבעיה שהצבענו עליה בעבר בדרך הפעולה של מועצת רואי חשבון. זאת אומרת, היא לא יכולה לפעול רק מכוח תלונות ורק מכוח מה שמובא אליה אלא צריכים להיות בידיה אמצעים אפקטיביים ואמצעים עצמיים. יש קושי לאסוף נתונים בפרק זמן כזה, מכיוון שאנחנו מדברים על בחינה רטרואקטיבית. מכיוון שמדובר כל פעם בתקופה של שנה - -
היו"ר אליעזר כהן
רק שניה, אני אכניס עוד נתון ותעני לי את וגם רואה החשבון: מה שקורה כאן זה שהתקנות מאפשרות לרואה החשבון לפעול לשנת הכספים הקודמת. אין לך שום בעיה. רואי החשבון לא דנים בראיית החשבון של 2005, הן מדברות על 2004.
נגה רובינשטיין
התקנות חלות לגבי 2004.
היו"ר אליעזר כהן
אם ככה, מה בוער לנו?
גלי גרוס
כשחברה לוקחת רואה חשבון ומבקר. הרואה חשבון הזה, למיטב הבנתנו, ההתקשרות אתו היא כבר מתחילת השנה והוא מלווה, במיוחד אם זו חברה ציבורית, יש דוחות רבעונים, אז זה לא שהיא יכולה להתקשר עם מישהו לגבי תקופת הביקורת של 2005 רק בסוף שנת 2005 אלא כבר מתחילת שנת 2005 וצריך לדעת מה הכללים שיחולו - -
קרן ויינשל
אז צריכים לעבוד על רבעונים בחברות ציבוריות. מתי הם מתמנים?
גלי גרוס
המינוי הוא על ידי האסיפה הכללית, אחת לשנה.
נגה רובינשטיין
הוא מתבצע בדרך כלל, לפי מה שאנחנו יודעים, בתחילת השנה ולא בדיעבד.
היו"ראליעזר כהן
אני רוצה להבין מה המשמעות של מה שאתן אומרות, שרבעון לא יכול לעבור?
נגה רובינשטיין
רבעון זה חסר רלוונטיות ואני אסביר גם למה. אנחנו גם מקווים שבמהלך השנה הזאת, אנחנו לא יכולים להתחייב כמובן, אנחנו לא שולטים בהליכי החקיקה - -
יצחק לוי
מה יביא אתכם לוועדה לפני 2006 ינואר? אנחנו רוצים לדעת מה קרה במשך השנה. עד אמצע 2005 ודאי תדעו. נכון, שההארכה לפחות משנה שאנחנו רוצים להאריך לשנה, אבל אנחנו רוצים לראות אתכם קודם. לכן אנחנו משתמשים באמצעי הזה, להאריך פחות. לא שלא נאריך עד סוף השנה, אלא אנחנו רוצים להגיד לכם: תבואו עוד פעם. רוצים לראות אתכם יותר.
גלי גרוס
ביקשו מאתנו לבוא ובאנו והיה איזה שהוא מעקב ואיסוף נתונים. אנחנו לא רוצים שהתקנות האלה לא צריכות להיות הערובה שלנו שנחזור אליכם. אנחנו מוכנים להתחייב לחזור במהלך התקופה, לאסוף נתונים ולעדכן ואפילו להאריך אותם, אם אתם לא מוכנים לשנתיים נאריך אותם לשנה, כדי שתהיה ודאות לשנה הקרובה. אנחנו נאסוף נתונים ונחזור אליכם ונראה מה עושים לגבי השנה שאחר כך.
עופר מנירב
אנחנו לא נלך להיסטוריה. התקנות נדונו פה, בוועדה, בשורה ארוכה של פגישות. אחת מהן התחילה ב-10:00 עד 12:00 בלילה. היו שינויים ותיקונים בלי סוף, עד שהגיעו למשהו. זה לא היה אמור להיות לשנתיים ואז,, ביום האחרון של הדיונים אמרו: בואו נעשה את זה לתקופה של שנתיים ונראה מה יהיה. אנחנו עוד לא יודעים איך זה יתפתח, יהיו קטסטרופות - -
היו"ר אליעזר כהן
עכשיו אנחנו אומרים: בואו נעשה לרבע שנה ונראה מה יהיה.
דורית ואג
אני רוצה להעיר הערה אחת, שהשנתיים מסתיימות ב-31 בדצמבר. את הבקשה הזאת קיבלתי לפני יומיים, ב-30 בדצמבר. ביום חמישי שעבר.
היו"ר אליעזר כהן
אני רוצה לשמוע ממך, עד כמה אתה יכול לעבוד בתנאים האלה. מה מפריע לך ומה לא מפריע?
עופר מנירב
במהלך השנתיים האלה - אני חבר במועצת רואי חשבון ואני חולק על מה שנגה אמרה. גם התיקון של מוסד רואי החשבון החדש, עם ההצעה כמו שקיימת, לא תשנה את הקטע של החקירות העצמאיות. כאשר מתעוררת בעיה כזו או אחרת, היא מקבלת אינפורמציה מהרשות לניירות ערך. היא מקבלת אינפורמציה מכל הגופים שיכולים להיות, כולל אינדיבידואלים, דירקטורים או דברים כאלה שפונים. למיטב זכרוני היה פעם במשך כל השנתיים האלה שהיתה תלונה לגבי רואי החשבון, בנושא של אי-תלות.
היו"ר אליעזר כהן
לפי מה שאתה אומר, גם אם נחכה לא יהיו נתונים.איזה נתונים יהיו למשל? אם נחכה שנתיים, איזה נתונים יהיו?
עופר מנירב
אני לא יודע על נתונים. לא נראה לי שיהיו נתונים אחרים. הנתונים זה מה שקורה בפועל. בפועל, בשטח, אין בעיות בארץ בנושא של אי-תלות. אין בעיות שנוגעות לתקנות בכלל.
קרן ויינשל
היית אומר את זה גם לפני התקנות?
עופר מנירב
כן. התקנות באו להבהיר. היום, אחרי שהתקנות מבהירות, יותר קל לנו לדעת מה מותר ומה אסור, דברים שקודם היו בערפל.
קרן ויינשל
אז למה שנאשר את זה בפועל?
עופר מנירב
קודם היו תקנות, גם התקנות האלה הם ראיה ולא ראיה חלוטה. הם באות להוסיף על מה שיש קודם, הן לא באות לגרוע מהכלליות של החוק. הן באות להבהיר, כדי שלא יצא שאנשים ייטעו מחוסר ידיעה. כך יודעים: 1, 2, 3, 4, 8, מותר ו-28 אסור. כל הדברים האלה רשומים ועכשיו הכל ברור. גם המצב שקרה בעולם עם כל השערוריות שהיו לא היה בגלל בעיה של אי תלות, אלא בגלל כאלה שהפרו התקנות. לא בגלל שהתקנות היו לא בסדר.
היו"ר אליעזר כהן
ומה קורה במקרה כזה? אתם מטפלים במקרים כאלה.
עופר מנירב
לא אנחנו. גם ב-Sarbanes Oxsly וגם בכל המקרים של אנרון וכולם, רואי החשבון במקרים ההם עברו על התקנות. לא שהתקנות לא היו בסדר, התקנות היו בסדר גמור. רואי חשבון עברו על התקנות ונענשו בהתאם.
היו"ר אליעזר כהן
מה שאמרת עד עכשיו, התקנות הקיימות מאפשרות לפעול בסדר, התקנות האלה הן נוספות. מי שעבר עבירות, זה מי שעבר על התקנות.
נגה רובינשטיין
זה רק מבהיר את המצב הקיים.
היו"ר אליעזר כהן
מה אתה ממליץ בפניי עכשיו?
עופר מנירב
לדעתי, צריך להפוך לתקנות קבע, באישור לשנתיים לבחון, אמרתי שאין בעיה. לעשות לשלושה חודשים - יוצרים אנדרלמוסיה בכל השוק.
יצחק לוי
קרן, למה לא להאריך את התקנות האלה? מה הבעיה.
עופר מנירב
מיקי כועס על משרד המשפטים שהודיעו לו ברגע האחרון, ושוב פעם רואי חשבון בני ערובה. מה אעשה מחר אם לא יהיו תקנות? אני מתקשר עם לקוח לשנה. ההתקשרות היא לשנה. אני עובד בשוטף, נותן שירות שוטף כל הזמן. הוא מתייעץ אתי כל השנה.
קרן ויינשל
אתה עובד גם עכשיו על ביקורת של שנת 2005?
עופר מנירב
אני עובד אתו שוטף ונותן לו שירותים כל השנה. המבקר.
קרן ויינשל
בתור מבקר אתה עובד עכשיו על 2005.
עופר מנירב
אני עובד בשוטף כי מתעוררת סוגיה כזו או אחרת.
קרן ויינשל
אתה יודע, שזה כבר לא בתוקף.
גלי גרוס
אני רוצה להוסיף ולהזכיר את השתלשלות הדברים כאשר התקנות האלה הגיעו לראשונה לוועדת חוקה לפני שנתיים. כאשר הבאנו את התקנות האלה לאישור ועדת חוקה, לא היתה מגבלה של זמן. במהלך הדיונים, שהיו דיונים מאוד ארוכים, כי הוא רצה לשמוע מה קורה בעולם, איך נאכפות סוגיות אי תלות בעולם ובמקביל להתקנת התקנות, נחקק חוק Sarbanes Oxsly בארצות הברית. החוק הזה קובע בין היתר בהוראות של אי תלות, הוראות יותר מחמירות מההוראות של התקנות. לכן, יושב ראש הוועדה אמר: אני מבין שהתקנות האלה מטפלות במצב שעד היום אין כללים בכלל. הוא התחיל ממצב של בעיית העיקרון הכללי של אי התלות אבל אל היתה שום קונקרטיזציה במסגרת כללים ותקנות לכן הוא אמר: אני רוצה לא שהתקנות האלה יהיו קבועות ומקסימום תשנו אותן אלא הוא רצה לתת תקופה שמתחילים מרף מסוים ונראה אם רוצים להחמיר את הרף הזה. אני מדברת על ינואר 2003. בזמנו, כשהתקנות הותקנו לתקופת שנתיים, חשבנו שבמהלך השנתיים נוכל ללמוד את הפקת הלקחים שנעשתה בחוק האמריקאי, אם ההוראות בחוק האמריקאי מחמירות מדי.

לצערנו, מה שמתברר זה שהשנתיים האלה היינו אופטימיים מדי, כי זה לא מספיק בשנתיים לאסוף נתונים לגבי דבר כה משמעותי. גם בארצות הברית עדיין לא כל הוראות החוק יושמו ולכן, בוודאי אי אפשר להפיק לקחים לגבי הוראות שלא יושמו. הם גם לא שינו את ההוראות שכן ישמו, ויכול להיות שהם בסדר ויכול להיות שלא.
יצחק לוי
מה עם התקנות שלנו?
גלי גרוס
לגבי התקנות שלנו, לא נתקלנו בבעיה מיוחדות בתקנות כמו שהן.
יצחק לוי
מועצת רואי החשבון רואה בהן תקנות שהועילו לאי-תלות ולא נמצאו בעיות רבות.
גלי גרוס
אנחנו רוצים גם לאור בקשת יושב ראש הוועדה דאז, שלא רצה להפוך את התקנות האלה לתקנות קבע מיד. אנחנו אומרים ששנתיים לא הספיקו לנו, כדי לבדוק את היישום של התקנות.
קרן ויינשל
אתם חושבים שעוד שנתיים יספיקו לכם לבדוק? התחושה שלי היא שלא נעשה שום ניסיון לבדוק או לראות בשטח מה קורה, כי אתם מחכים לדברים מלשכת רואי חשבון. אם ניתן לכם שבועיים לנסות לאסוף איזה שהם - -
היו"ר אליעזר כהן
איזה נתונים אתם יכולים להביא לנו?
גלי גרוס
הנתונים שאנחנו מתבססים עליהם זה תלונות שמגיעות למועצת רואי החשבון. התלונות, מטבע הדברים מגיעות זמן רב אחרי שנעברת העבירה.
יצחק לוי
הרי עניינן של תקנות זה למנוע מראש דברים. איזה דברים אתה מצפה?
קרן ויינשל
מצפים להשוות.
יצחק לוי
אם מועצת רואי החשבון ומשרד המשפטים אומרים שהתקנות לא יוצרות כשלים, והתקנות הן טובות ובעקבות החוק האמריקאי אולי ילמדו שצריך להחמיר את התקנות.
קרן ויינשל
איזה נתונים חשבתם לקבל בעוד שנתיים?
יצחק לוי
התכוונו ללמוד מהאמריקאים, לא מישראל.
היו"ר אליעזר כהן
חבר הכנסת איתן מתנגד לחלוטין לשנתיים. הוא רוצה רבעון.
יצחק לוי
אני אומר שנתיים, אפילו קבע.
היו"ר אליעזר כהן
אז אני אומר שנה, משהו באמצע. נאשר להם את זה לשנה, ונראה מה יהיה אחר כך.
קרן ויינשל
ועוד חצי שנה נקבע ישיבה של דיווח.
יצחק לוי
אני עושה את זה כדי לא לדחות העניין, אבל אני חושב שגם אם אתה קובע שנתיים ומבקש ישיבה עוד חצי שנה, אין בעיה עם זה. אתה לא צריך כל שנה שהם יהיו ב- -
היו"ר אליעזר כהן
ולו רק בשביל לכבד את דעתו של יושב ראש הוועדה, שמתנגד לשנתיים, נחליט על שנה. הצבענו בעד שנה. מאושר. תודה רבה.

קוד המקור של הנתונים