ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/01/2005

פרוטוקול

 
תקנות סדר הדין הפלילי (קביעת סוגי פשעים שלגביהם לא תחול חובת היידוע

2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
5.1.05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 378
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ד בטבת התשס"ה (5 בינואר 2005), שעה 9:00
סדר היום
תקנות סדר הדין הפלילי (קביעת סוגי פשעים שלגביהם לא תחול חובת היידוע
לפי סעיף 60(א)(א) לחוק), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: אליעזר כהן - מ"מ היו"ר
מוזמנים
דרורה נחמני-רוט - משרד המשפטים
אילן שלמה סלומון - קמ"ד תביעות, המשרד לביטחון פנים
אילנה חן - יועמ"ש אמ"ן, המשרד לביטחון פנים
עמיחי אסנפי - קצין תביעות, המשרד לביטחון פנים
דפנה בינוול - פרקליטות המדינה
יועצת משפטית
קרן ויינשל
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
רויטל יפרח


תקנות סדר הדין הפלילי (קביעת סוגי פשעים שלגביהם לא תחול חובת היידוע לפי סעיף 60(א)(א) לחוק), התשס"ד-2004
היו"ר אליעזר כהן
אני פותח את הישיבה.
דרורה נחמני רוט
ב-1 ביולי פנה שר המשפטים הקודם לוועדת החקיקה, לאשר את התקנות הנדונות. היתה ישיבה של ועדת החוקה ב-13 לדצמבר 2004 - -
היו"ר אליעזר כהן
אני אסביר את הכותרת: אנחנו דנים בסוגי פשעים שלגביהם לא תחול חובת היידוע לפי סעיף 60 (א) לחוק, התשס"ד-2004. בבקשה.
דרורה נחמני רוט
ב-13 בדצמבר 2004 התקיימה ישיבה ראשונה בוועדת החוקה. בעקבותיה, משרד המשפטים והמשטרה היו צריכים להשלים נתונים בנושא של אופיין של העבירות ששר המשפטים ביקש לא להכניסן לחובת היידוע. בעקבות אותה ישיבה פנה משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, לכל פרקליטויות המחוזות כדי לקבל פידבק לגבי אופי העבודות האלה. מסתבר, שהגיעו פידבקים מכל הפרקליטויות, כאלה שהצריכו ישיבה דחופה אצל פרקליט המדינה. התקיימה ישיבה כזאת ב-22.12 שבעקבותיה סבר פרקליט המדינה וגם אנחנו, שיש מקום לדחות את יישום רוב רובן של העבירות האלה כיוצאות מחובת היידוע לשנה, כדי לראות באופן פרקטי מה קורה בשטח. רוב העבירות האלה עוצרים לגביהן עד תום ההליכים, לכן ממילא חובת היידוע לא קיימת לגבי מי שבמעצר. ולכן, חשבנו שאנחנו רוצים לשקול שנית למשך שנה ולראות אם רבים המקרים שבהם משוחררים ממעצר ויש בעיות של פגיעה בנפגע ופגיעה באושיות המשפט. חשבנו שיותר נכון להביא גם חומר הוכחתי לוועדת החוקה ולהביא את זה בצורה פרקטית יותר. יחד עם זאת, לגבי המשטרה, לגבי אלימות במשפחה,מסתבר שבמשטרה הצטבר מספיק ניסיון שהראה שהעבירות האלה, דחוף ליישם את התקנות לגביהן, כי יש פגיעה משמעותית ורצינית בעבירות של אלימות במשפחה. אנחנו מדברים כרגע על סעיפים 1כב, כג יחד עם עבירות הלוואי הנלוות אליהם,שזה סעיף 2 לתקנות. לגביהן, אם יהיה צורך - המשטרה תרחיב את הדיבור. השתכנע פרקליט המדינה, והשתכנענו גם אנחנו בייעוץ וחקיקה, שלגביהן נבקש מוועדת החוקה אישור התקנות של אי יישום חובת היידוע.
קרן ויינשל
אני משערת שבעבירות מסוג אלה גם ככה יש בעיות, ללא שום קשר ליידוע. יש בעיות של שיבוש עדויות.
דרורה נחמני רוט
נכון, ולכן לא רצינו להגביר את זה ולגרום לטריגר לעוד עבירות נוספות בתוך המשפחה.
היו"ר אליעזר כהן
יכולים להמשיך בדיון.
קרן ויינשל
בישיבה הקודמת רצינו לשמוע תוצאות של פיילוט שנערך על השימוע, אבל עכשיו זה פחות רלוונטי.
דפנה בינוול
לא בדיוק. כל נושא הפיילוט היה כדי לראות אם אנחנו יכולים ליישם ואיך, מהבחינה הזאת. אני לא אביא את התוצאות של ממש כי קרתה תקלה - חילופי גברי בפרקליטות אחת, אז לא היה שם בכלל ונשארתי עם תוצאות הפיילוט השני. מה שאני יודעת, שקודם כל אמרנו שלא נבקש דחייה של היישום. היום זה כבר מאוחר, כי אנחנו ב-6 לחודש, אבל חשבנו אז, כשדיברנו אתך, שאולי בעקבות תוצאות הפיילוט נצטרך לבקש דחייה. שוחחנו עם כל פרקליטויות המחוז והם כולם אמרו שהם יישמו את זה
היו"ר אליעזר כהן
תוך שבוע שבועיים זה בסדר?
דפנה בינוול
זה מיושם כבר, אבל להפך - אנחנו מיישמים מעבר למה שרצינו, כי התקנות האלה היו אמורות לומר לפרקליטויות המחוז – חלק מהדברים אתם לא צריכים ליישם. החלטנו, שכרגע יישמו את הכל, להוציא עבירות אלימות במשפחה שנמצאות במשטרה. זה טוב לנאשמים, זה טוב לכולם וחשבנו גם שאם החוק קיים, אתם יודעים שהיו ויכוחים רבים מאוד על כל נושא החוק, כרגע, זאת עובדה מוגמרת. החוק קיים וצריך ליישם אותו. החלטנו בפרקליטות המדינה ובפרקליטויות המחוז, שניישם אותם לגבי כל העבירות, להוציא את עבירות אלימות במשפחה, ששם גם הצטבר ניסיון וגם יש כמויות אדירות וגם שם, זה באמת בתוך המשפחה ולכן הסכנה היא הרבה יותר גדולה.
דרורה נחמני רוט
שחרור ממעצר שם הרבה יותר אופייני.
היו"ר אליעזר כהן
כולם מרוצים עד עכשיו. המשטרה גם מרוצה?
דפנה ביינוול
כן. המשטרה קיבלה בישיבה אצל פרקליט המדינה. למען האמת, בהתחלה רצינו לגבי הכל, כולל עבירות אלימות במשפחה. המשטרה הבהירה שמבחינת, יש להם כבר תוצאות והם יכולים ליישם הכל, מלבד עבירות אלימות במשפחה. פרקליט המדינה השתכנע שכך צריך ולכן הבאנו את זה אליכם. לגבי כל ייתר העבירות, אני מאוד מקווה שלא נצטרך לבוא אליכם עם בקשה ליישם את התקנות, אבל ימים יגידו.
היו"ר אליעזר כהן
כרגע מיישמים לגבי כ"ב ו-כ"ג.
דרורה נחמני רוט
1כ"ב כ"ג וסעיף 2.
דפנה בינוול
כל השאר, אנחנו שמים "און הולד". בסוף הדברים - אני מבקשת להתנצל על כך שביקשנו את ביטול הישיבה הקודמת יום קודם אחר הצהרים. הפעם הזאת, זה בגלל שדנו בכל הנושאים האלה והתברר ברגע האחרון... אל תצחקי, אני מאוד נעלבתי מהצעקות. אף פעם אף אחד לא צועק עלי ובאתי הנה ובפעם הזאת, השתדלנו להיות בסדר. נכון שאנחנו ערים לכך שלוועדת חוקה יש לוח זמנים מאוד צפוף, אבל פה היינו מוכרחים והראיה, שקיימנו כל הישיבות ובאנו היום עם משהו מוגמר, כולל תוצאות הפיילוט שהיו דברים קטנים בשבילנו, כדי להבין שאנחנו לא רוצים לדחות.
דרורה נחמני רוט
דפנה רצתה לבוא.
דפנה ביינוול
אני חושבת, שהבאנו לפניכם משהו מוגמר וטוב, גם לנאשמים וגם למערכת. בשנה הקרובה, נביא ממצאים לוועדת חוקה בתום שנה, כדי לראות איפה אנחנו עומדים, האם כן ליישם את ייתר הסעיפים או שאנחנו נסתפק בסעיפי אלימות במשפחה. גם הם ודאי יביאו נתונים ואולי יגידו שצריך עוד דיון. תודה רבה.
קרן ויינשל
דפנה, יש לי שאלה: ביישום החלקי שכן עשיתם, הצלחתם לראות אם זה משפיע לרעה על נאשמים? כלומר, הם נותנים את גרסת ההגנה?
דפנה ביינוול
לא. בינתיים שלחו בשתי הפרקליטויות שבהן עשינו את הפיילוט והן החליטו על דעת עצמם וזה יפה מאוד כי לא ביקשנו, בכל עבירות הפשע הם שולחים את החומר. יש מקרים ובדקו את זה יש לזה עלות מבחינה - -
היו"ר אליעזר כהן
זה מן משפט זוטא.
דפנה ויינשל
לא בכל המקרים, אבל צריך לבדוק את התיק הרבה לפני שבודקים אותו קודם. צריך להשיב. זה לא פשוט, אבל הם יישמו את זה ואמרו: אנחנו יכולים ללכת עם זה בינתיים. כמובן, צריך לראות איך זה יהיה, כי. זה שתי פרקליטויות מאוד קטנות. מי שרצינו וזה לא הסתדר והיתה תקלה זה בירושלים - שם לא הלך. לעומת זאת פרקליטות מיסוי וכלכלה ממילא בעבירות שלהם לא רק שהם שולחים לשימוע בכתב, הם נותנים שימוע בעל פה. ופרקליטות מחוז צפון, שזאת הפרקליטות הכי קטנה שיש לנו, זה לא ייתן לנו הרבה. נראה מה יקרה בתל אביב, במרכז ובכל המקומות האלה.
אילן סלומון
אנחנו אחראים על יחידות התביעה המשטרתית. אנחנו מטפלים כמעט בכל תיקי אלימות במשפחה, למעט התיקים החמורים שעוברים לפרקליטויות. עד נובמבר 2004 נפתחו כמעט 8,100 תיקים על אלימות במשפחה. מדובר לרוב בתיקים של אנשים שמשוחררים בערבות. בהרבה מאוד מקרים, בשלב הזה הם כבר חזרו הביתה והם נמצאים עם בן או בת הזוג. הניסיון המצטבר שלנו מלמד שכל צומת שבה אחד מבני הזוג יודע על ההליך המשפטי או על ההליך החקירתי, עלול להביא לחזרה מתלונה. האישה באה מיוזמתה לתחנה ומספרת שהיא מצטערת וזה למעשה היה באשמתה והוא לא התכוון וכן התכוון, או פניות ישירות לתביעה בבקשה לסגור את התיק.
היו"ר אליעזר כהן
מעבר ממגננה להתקפה.
דפנה ביינוול
או שהכל בסדר היום ואל תחמירו אתו.
אילן סלומון
ואל תזמינו אותי לבית משפט, כי אם תזמינו אותי המצב בבית יהיה בלתי אפשרי וכולי. אנחנו שוחחנו בענין הזה עם כל ראשי יחידות התביעה, לפני הדיון הקודם וגם לפני הדיון היום. יישומה של חובת היידוע מוביל להרבה פניות לסגירת תיקים, הרבה פעמים מצד האישה. כלומר, מצד המתלונן. כמובן שאני לא יכול לדעת מה גרם לה לחזור בה מהתלונה, אני יכול רק לנחש. ר
היו"ר אליעזר כהן
זה מין ויתור או כניעה, או פחד.
אילן סלומון
אני יכול רק לנחש. בהרבה מקרים, אם בני הזוג חיים יחד ויודעים שיש תיק שאולי יוגש כתב אישום, האישה פתאום מגיעה למשטרה ומבטלת את התביעה. היא כותבת מכתב ואומרת שהכל בסדר. כמובן שבמהלך השנה הקרובה נבדוק אם יש עוד נושאים אחרים שצריך להעלות אותם לדיון. יישומה של כל חובת היידוע כרוך בהרבה עלויות. ראוי לציין, שגם הפרקליטות למיטב ידיעתי לא ממש קיבלנו כיסוי הולם ליישום החובה.
היו"ר אליעזר כהן
אנחנו נציין את זה בסיכום מהיום, שברור שיהיו כאן עלויות נוספות והנושא הזה לא כוסה. נצטרך לטפל בו.
אילן סלומון
דווקא התקנות האלה חוסכות עלויות לתביעה המשפטית.
היו"ר אליעזר כהן
אצלכם זה אותו דבר?
דפנה ביינוול
אצלנו, נוח יותר מבחינת המזכירויות לשלוח לכל האנשים מאשר להתחיל במספר מצומצם לא לשלוח. ואז, כיוון שנשלח - מבחינה זאת - עדיין עלויות לא מבוטלות.
קרן ויינשל
נצטרך לקבל נוסח חדש, עם עדכון של השרה.
היו"ר אליעזר כהן
העברנו, הצבענו בעד. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 9:20.

קוד המקור של הנתונים