ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 04/01/2005

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 106), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (הגבלת חבר מועצה לשעבר בהתקשרות בחוזים)

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
04.01.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 361
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ג בטבת התשס"ה (04.01.2004), בשעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (הגבלת חבר מועצה לשעבר בהתקשרות בחוזים),התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן -היו"ר
חמי דורון
ואסל טאהא
מוזמנים
עו"ד נתן מאיר -יועץ משפטי, מרכז השלטון המקומי
עו"ד דבי סולו -לשכה משפטית, מרכז השלטון המקומי
פיני קבלו -מרכז השלטון המקומי
עו"ד אביטל שטרנברג -משרד המשפטים
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מיטל בר-שלום







הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (הגבלת חבר מועצה לשעבר בהתקשרות בחוזים),התשס"ד-2004
היו"ר יורי שטרן
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. חה"כ חמי דורון, תציג בבקשה את הנושא.
חמי דורון
אני חושב שהצעת החוק הזו מגדירה בצורה מדויקת את מה שאנחנו רוצים. הצעת החוק הזו עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה, ועברה בקריאה הטרומית בתמיכת הממשלה, ולא נתבקשנו לשום תיקון. השר שטרית שהביע את עמדת הממשלה, אמר שהצעת החוק הזו היא טובה וראויה, והיא באה לסגור מצב של טוהר המידות ברשויות המקומיות. הצעת החוק הזו באה למנוע מכשול בפני חברי מועצה, שלפעמים עושים דברים שהם לא מתכוונים אליהם, אבל המציאות הופכת אותם לדברים רעים ולא נכונים.

הצעת החוק הזו באה למנוע מצב שבו לאחר תקופה קצרה שבה חבר מועצה מכהן הפסיק את כהונתו באופן פורמלי, הוא יהפוך להיות עובד עירייה או בעל חוזה אחר עם העירייה, חוזה ייעוץ או של עורך דין. בנוסף, הצעת החוק באה למנוע מצב שבו ראשי רשויות יציעו לאותו אדם לוותר על מקומו ולקבל פיצוי, כדי שייכנס הבא בתור שהוא הרבה יותר נוח לראש המועצה. זה גם בא למנוע מצב שבו אדם הוא חבר במועצה מכהנת ואינו מתכוון לרוץ לקדנציה הבאה, ובתקופה בה ראשי הרשויות מכריזים באיזו רשימה הם מתעתדים לרוץ בבחירות הקרובות, יגיד אותו חבר מועצה שאינו מתכוון לרוץ כי הוא ירוץ מטעם רשימתו של ראש הרשות במקום ה-120, ומיד לאחר שראש הרשות ייכנס לתפקידו, האיש יהפוך להיות עובד הרשות או בעל חוזה שמן עם הרשות. המצב הזה הוא בעייתי. היות והמשטרה במדינת ישראל לא כל כך אוהבת לבדוק ומערכת המשפט לא כל כך אוהבת לשפוט, יש איזשהו מרחב תמרון מאוד גדול בנושא הזה. הצעת החוק באה למנוע מצבים כאלה. צריך לומר לאותו אדם שרוצה להיות חבר עירייה, כי לאחר שהוא יעזוב את העירייה הוא לא יכול במשך שנתיים לעשות עסקים עם העירייה. יש לו את האפשרות לבחור. זה עונה על הבעיה של מדתיות, תקופת הזמן וכל האפשרויות שאולי מישהו רוצה למנוע.

התקופה נקבעה לאחר ערכתי בדיקה בכל מיני רשויות ושמעתי על מקרים מהסוג הזה. מתברר כי תהליך של הכניסה הזו לעבודה לוקחת יותר משנה.
אביטל שטרנברג
למי יש אורך נשימה של שנה וחצי?
חמי דורון
יש לי הפתעה בשבילך, יש הרבה מאוד אנשים שיש להם אורך נשימה מצוין. לכן החלטנו שנתיים היא תקופת זמן סבירה. גם הממשלה לא התנגדה לתקופה הזמן הזו.
היו"ר יורי שטרן
לא פעם, מישהו שכיהן כחבר כנסת מונה מיד לאחר כהונתו כשגריר.
חמי דורון
אתה משווה בין שני דברים שאין ביניהם שום קשר.
היו"ר יורי שטרן
למה?
חמי דורון
הניסיון להקביל בין הרשויות המקומיות לכנסת, הוא לא נכון. למשל, בתקנון הכנסת בסעיף 100 ובסיף 24 נאמר, כי אדם אחד רשאי לקבל החלטות בוועדה או במליאה. כאשר ניסו להכין את תקנון הכנסת על רשות מסוימת בנושא של ועדות, היתה עתירה לבג"צ ובית המשפט העליון קבע שלא יהיה כך בשום פנים ואופן, ויהי קוורום לפתיחת ישיבה, לניהול ישיבה ולקבלת החלטות.
נתן מאיר
התופעות שחה"כ דורון תיאר קיימות. השאלה היא, האם התרופה שהוא מציע היא התרופה הנכונה, או גורפת מדי, תרופה שלא מאזנת כראוי בין אינטרסים לגיטימיים.
היו"ר יורי שטרן
כמו שאמר חה"כ דורון שאין להשליך מתקנון הכנסת לתקנות העירייה, אין להשליך מהנאומים בבתי הדין על הדיון בוועדת הכנסת. תפסח על המבוא ותיגש ישר לעניין.
נתן מאיר
אני רואה שני אינטרסים שאולי לא אוזנו כראוי. חה"כ דורון אומר כי עכשיו כל חבר מועצה יידע שכאשר הוא רוצה לרוץ למועצה, הוא לא מוגבל רק בתקופה שהוא חבר מועצה, כי כאשר הוא חבר מועצה אסור לו להיות קשור בשום חוזה עם המועצה, אל אם זה חוזה שהיה קיים לפני כן תחת הגבלות מסוימות, אלא רק שנתיים אחרי זה. הליקוי הראשון הוא שאנשים ראויים לא יציעו את עצמם להיות חברי מועצה. אנחנו רוצים שמועצות של רשויות מקומיות יאוישו באנשים ראויים. עכשיו אדם כזה יצטרך לקחת בחשבון כי הוא עושה את התפקיד בהתנדבות. הדבר השני הוא פגיעה בחופש העיסוק.
היו"ר יורי שטרן
האם במערכות ממשלתיות בהן יש תקופות צינון זהות אין את הפגיעה הזו.
נתן מאיר
יש שני הבדלים עקרוניים. שם מדובר באנשים שמכהנים בשכר, ופה מדובר על חבר מועצה שמכהן בהתנדבות.
היו"ר יורי שטרן
האם יש דברים דומים?
נתן מאיר
אני לא חושב שיש מקבילה שמתעסקת במתנדבים, כי מטריה ספציפית של חבר מועצה שלא מקבל שכר, היא ייחודית לשלטון המקומי. איו את התופעה הזו בשירות המדינה.
חמי דורון
יכולת ההשפעה של חבר בוועדת תכנון ובנייה הוא פי מיליון מהמשקל ומהיכולת של פקיד עם שכר.
נתן מאיר
אני לא חולק עליך ואני גם לא אומר שהתופעה שאתה תיארת היא לא קיימת.
היו"ר יורי שטרן
החוק יכול לעצור את האנשים הטובים מלהתנדב. אני מקבל את זה כדבר רציני מאוד. אנחנו גם ככה רואים את ההתדרדרות ברמת הנבחרים למועצות.
חמי דורון
היום אין בעיה, אז למה יש התדרדרות?
היו"ר יורי שטרן
כי חברי המועצה מרגישים את עצמם מיותרים.
פיני קבלו
אתה תקבל רק חברי מועצה שכירים או קבלן.
חמי דורון
לחבר מועצה קבלן, על פי בג"צ קסוטו, יש בעיה להיות חבר מועצת עיר באותה רשות שבה הוא עובד.
היו"ר יורי שטרן
נתן, ציינת את הסיבה של מניעת השתתפות ופגיעה בחופש העיסוק.
נתן מאיר
שנתיים זו תקופה מאוד ארוכה.
ואסל טאהא
האם אתה מציע תקופת זמן קצרה יותר?
נתן מאיר
כן.
ואסל טאהא
אתה בעצם מסכים על העיקרון.
נתן מאיר
התופעה שהוצגה כאן קיימת. השאלה היא, האם הדבר הזה מחייב גזירה כללית או טיפול נקודתי. במקורות שלנו כתוב, האיש האחד חטא ועל כל העדה תקצוף. גם כאשר המכוניות נוסעות בדרכים יש תאונות דרכים וזיהום אוויר, אבל אנחנו לא אוסרים על נסיעה של מכוניות.
חמי דורון
אבל אנחנו מחוקקים חוקי תנועה שהם גורפים. ישנם דברים שאין מנוס אלא לשים את האזהרה לפני. זה נראה לך גורף, כמו שפעם היה נראה מוזר שאישה תוכל להיות ביחידה קרבית. אנחנו זורמים. יש כל הזמן שינויים במערכת הסביבתית שבה אנו חיים.
היו"ר יורי שטרן
יש מזרח תיכון חדש.
חמי דורון
אין מזרח תיכון חדש. זה אחד הדברים היחידים שלא משתנים. אני הייתי 25 סוכן ביטוח בעל משרד ביטוח גדול ורצתי להיות חבר מועצה. מעולם לא ביטחתי קבלן שעובד בעיר שבה הייתי חבר. איך שנהייתי חבר מועצה פתאום התחילו להגיע אלי כל מיני קבלנים והציעו לי לעשות איתם עסקים. הייתי חבר ועדת בניין עיר 10 שנים ולא ביטחתי אף קבלן. לעומת זאת, ישב בוועדת בניין עיר סוכן ביטוח ממפלגה אחרת שביטח את 90% מהקבלנים בעיר. אם אדם רוצה להיות חבר מועצת עיר ולתרום לציבור, צריך לקחת בחשבון שעבודת מועצת עיר היא תרומה שעולה לו בזמן, בכסף ובחוזים עתידיים. אני ידעתי את זה מראש והתפטרתי בגלל זה.
היו"ר יורי שטרן
מהי המלצתכם?
נתן מאיר
הצעת החוק הונחה מבלי שקדם לה דיון במוסדות השלטון המקומי, עקב אילוצי זמן. אני הייתי שלא נחפז ונדחה את הדיון עד שנגבש עמדה.
היו"ר יורי שטרן
כמה זמן דרוש לכם?
נתן מאיר
שבוע עד עשרה ימים.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים לזה. חמי, אני חושב שהתופעה שאתה מצביע עליה היא תופעה נוראית וכי השחיתות בשלטון המקומי היא גדולה יותר מכל השחיתות בשאר מערכות השלטון. לכן, הכיוון שאתה מנסה להוביל הוא נכון, אבל לא בטוח שזה נכון להטיל גזירה כזו גורפת.
ואסל טאהא
חמי נתן את הדוגמא של סוכן הביטוח. לי יש דוגמא נוספת מהקדנציה האחרונה. אחרי הבחירות כאשר התפרסמו התוצאות, מספר אחד בכמה רשימות של מועצות מקומיות התפטרו והפכו ליועצים בשכר.
היו"ר יורי שטרן
למה זה לא לגיטימי?
חמי דורון
כי זו שחיתות.
ואסל טאהא
יש צורך בתקופת צינון, והשלטון המקומי צריך לתת יד לזה, כיוון שזה מונע הרבה דברים. אי אפשר להגביל קבלנים בשנתיים או בין שנה וחצי, אבל אפשר להבחין בין יועץ או פקיד בכיר בתוך העירייה לבין קבלן, שיוכל להצטרף לאחר 6 חודשים.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב על משהו אחר. לי יש ניסיון עם המערכת המוניציפלית, כמו שיש לכם, אבל אני משווה את זה למערכת שלטונית אחרת, הכנסת. נניח שמפלגה נבחרת ומציעים לאחד מחברי הכנסת להיבחר ליו"ר מפעל הפיס. למה זה לא לגיטימי?
חמי דורון
זה לא אותו דבר.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שבמקרים רבים זה לא אותו דבר, אבל אני לא בטוח שאין מקרים שבהם אין שום מצב של שחיתות.
חמי דורון
כאשר נכנסה רשימה שעדיין לא פורסמה ברשומות ועדיין לא נכנס האדם לתפקידו כחבר מועצה והוא מתפטר, אין בעיה. לא על זה מדובר, אלא על מי שמכהן בפועל כחבר מועצה. אני מדבר על אדם שכיהן במועצה ולראש הרשות יש עניין בכך. אני יכול לתת לך דוגמאות ספציפיות. זה שוחד פוליטי. יכול להיות שלפי אמות המידה שלך, זה כשר. לפי אמות המידות שלי, זה לא כשר.
היו"ר יורי שטרן
אמות המידה שלי לא נחותות משלך. אני סוגר את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים