ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/01/2005

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 100) (ועדה למאבק בנגע הסמים), התשס"ה -2005, חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 99), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים)

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
03.01.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 358
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, כ"ב בטבת תשס"ה (3 בינואר, 2005), שעה: 10:00
סדר היום
1. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ד-2004 של חברת הכנסת גילה גמליאל (פ/2641) – הכנה לקריאה ראשונה.

2. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ד-2004 של חבר הכנסת אחמד טיבי (פ/2671) – הכנה לקריאה ראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יורי שטרן
גילה גמליאל
אחמד טיבי
מוזמנים
עודד ברוק – יועץ משפטי, המשרד לבטחון פנים
נצ"מ דן שלום – מנכ"ל מציל"ה, המשרד לבטחון פנים
פקד רענן כספי - קצין מדור חקירות, המשרד לבטחון פנים

עו"ד יבינה זכאי-בראונר – לשכה משפטית, משרד החינוך
גליה שחם – משרד החינוך

עו"ד אביטל שטרנברג – משרד המשפטים
עו"ד עדי ביתן – לשכה משפטית, משרד הפנים
גלית גבע – מפקחת מחוזית, משרד הרווחה
מרים פרוינד - סגנית מנהל השירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות
מיכאל רייטר – סגן ראש המחלקה להתמכרויות, משרד הבריאות

איתן גורני – סגן מנהל הרשות הלאומית למלחמה בסמים
יעל נרדימון – אחראית תחום הקהילה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים

פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי
יועצת משפטית
עו"ד מרים פרנקל-שור
עידו בן-יצחק (מתמחה)
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר


1. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ד-2004 של חברת הכנסת גילה גמליאל (פ/2641) – הכנה לקריאה ראשונה

2. הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ד-2004 של חבר הכנסת אחמד טיבי (פ/2671) – הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב לכל הנוכחים, אני פותח את ישיבת הוועדה. שתי הצעות חוק הגיעו לדיון אצלנו להכנה לקריאה ראשונה: הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ד-2004 של חברת הכנסת גילה גמליאל, והצעת חוק עם כותרת זהה של חבר הכנסת אחמד טיבי.

היכן חבר הכנסת טיבי?
גילה גמליאל
הוא היה כאן, ויצא.
היו"ר יורי שטרן
האם הוא הסמיך אותך?
גילה גמליאל
לא – זוהי ההצעה שלי, והוא יציג את ההצעה שלו.

ההצעות הן דומות, פחות או יותר. לחבר הכנסת טיבי יש קצת שינויים, והוא יציג אותם. הרעיון הוא שברשויות המוניצפליות יוקמו ועדות של הרשות כדי לטפל בכל הסוגיות של נגע הסמים. הרעיון מדבר על כך שהוועדה תכין תוכנית שנתית, ובה יקחו בחשבון את כל הבעיות ואת כל אפשרויות הטיפול, תוך כדי מתן הדגשים למצבה של כל רשות – מה שמתפספס קצת היום, לטעמי. אם ניקח לדוגמה את נושא ה"חגיגת" הזה – לדעתי ועדה כזאת צריכה לטפל ישירות מול הענין של האכיפה של הנושא, מה שלא כל כך בא לידי ביטוי.

זה פחות או יותר הרעיון. מבחינה תקציבית, יש צורך בסעיף מוגדר מתקציבה של הרשות במהלך השנה. אני מאמינה מאוד שלרשויות המוניציפליות יש את הנגיעה הישירה לאוכלוסיה, וחבל מאוד שדווקא נושא כזה כאוב לא מקבל את הטיפול מבחינת המדיניות מצד הרשויות המוניציפליות. זוהי למעשה מטרתה של הקמת הוועדה האמורה.
היו"ר יורי שטרן
תודה. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
אני מצטרף לדבריה של חברת הכנסת גמליאל.
היו"ר יורי שטרן
האם ההצעת שלכן זהות?
קריאה
דומות - לא זהות.
איתן גורני
שמי איתן גורני, סגן מנהל הרשות הלאומית למלחמה בסמים.

ההצעה של חברת הכנסת מדברת רק הוועדה. בהצעה של חבר הכנסת טיבי מדובר גם על היבט סוציאלי - העסקת עובדים סוציאלים - - - וגם על העסקת מכורים נקיים – אחוז מסוים בין עובדי רשות. כלומר, ההצעה של חברת הכנסת גמליאל נכללת בחלק הראשון של ההצעה שלך, הכוללת שני חלקים נוספים – עובד סוציאלי והעסקת מכורים נקיים. אלו הם שני חלקים חשובים מאוד.
אחמד טיבי
למען הגילוי הנאות, היות שהיה דין ודברים עם הממשלה ועם הקואליציה לפני שהוסכם על תמיכה בהצעת החוק הזאת, הם ביקשו להוריד את נושא העסקת הנגמלים, ואני הסכמתי. זה היה בגלל סעיף תקציבי.
איתן גורני
אני ארצה להתייחס לזה בבוא העת.
אחמד טיבי
אם יושב ראש הוועדה רוצה להריץ את זה קדימה, זה יהיה ביוזמת יושב ראש הוועדה, ואני אודה לו במקרה כזה. הוא יאלץ אותי כביכול לחזור לעמדתי. אבל אני מחוייב להסכם שהיה לי עם הממשלה.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש לשאול אתכם, מציעי החוק: הרעיון נשמע רעיון נכון, כי הבעיה היא בעיה חמורה במיוחד. אבל בפועל אנחנו מטילים חובות חדשים כל הזמן על הרשות. זה עתה העברנו הצעת חוק של חבר הכנסת רומן ברונפמן, המחייבת להקים ועדה לאיכות הסביבה. לפני כן היתה ועדת חינוך. אנחנו הולכים וכובלים את הרשויות בכל הנוגע למבנה השלטון שלהן. האם זוהי הדרך הנכונה? אני מפנה את השאלה הזאת אליכם.
גילה גמליאל
ראשית, אני לא חושבת שאנחנו כובלים. אני חושבת שבענין הזה יש העברת מסרים מכנסת ישראל לרשויות, לפיהם יש חובה למתן דגשים בנושאים כל כך חשובים, כמו חינוך ואיכות הסביבה – אני בעד שני הנושאים שהצגת – ובוודאי בנוגע לבעיה האקוטית, בקרב בני הנוער במיוחד, שמדברת על נגע הסמים. כך שאני לא חושבת שבענין הזה אנחנו מטילים איזשהו נטל או מתערבים התערבות בוטה בהתנהלות השוטפת של המערך המוניציפלי.

אנחנו כן באים בדרישה, לפיה אנחנו רואים לנכון שהרשויות המקומיות יכללו את הענין הזה בתוכנית העבודה השנתית שלהן, זאת משום שיש להן נגיעה ישירה לאוכלוסיה ויכולת לספק פתרונות יצירתיים יותר בהשוואה לכנסת ישראל, כיוון שהם נמצאים ממש במקום וערים לבעיות - גם בפן המספרי מבחינת גודל התופעה באותו אזור.

לצערי, אם זה לא בא מכאן, יש מקומות בודדים שזה אכן מגיע.
היו"ר יורי שטרן
בסך הכל, יש לנו מספר נושאים חשובים מאוד, שאנחנו ככנסת מטפלים בהם – איכות הסביבה, חינוך, והרשימה עוד ארוכה. נושא הסמים חשוב מאוד, אך הוא איננו חשוב יותר משורה של נושאים אחרים. אם נחייב את הרשות להקים ועדה בנוגע לכל נושא, האם זה לא יפזר את המאמצים בסך הכל, ויחליש את הסיעה במקום לחזק אותה.

את החובה להציג תוכנית למלחמה בסמים אפשר לבצע גם בלא ועדה – די בכך שיהיה איש אחראי. אולי אנחנו צריכים להסתכל על הנושא מבחינת התוצרים היותר סופיים של הוועדה. כי להקים ועדה זה לכשעצמו לא לעשות כלום. כך למשל, אם אנחנו אומרים שיש חובה למנות אדם אחראי למלחמה בסמים ברשות – תקום ועדה או לא תקום ועדה - - -
גילה גמליאל
אבל זאת איננה ועדה שמורכבת מחברי מועצת העיר או היישוב בלבד; מדובר בוועדה שתמנה גם נציגות של משרדי הממשלה השונים ונציגות של אנשי מקצוע שמעורים בנושאים. עובדה זו תחשוף את הרשויות ליותר אינפורמציה, עזרה וסיוע בענין הזה. כשזה מחוייב על פי חוק זה ייעשה, וכשזה ייעשה – אולי לאותו אדם עליו אתה מדבר, שיפעל מבחינה מקצועית בתחום, יהיו כלים כדי לבצע את זה, כי באמת תהיה הנחיה מובנית ומחוייבת גם על ידי השתתפות של גורמים נוספים, מעבר לגורמים מהרשות המוניציפלית.
היו"ר יורי שטרן
מר קבלו, מרכז השלטון המקומי.
פיני קבלו
אני רואה חשיבות בהצעת החוק. אני משתתף גם בישיבות ועדת הסמים – רק בשבוע שעבר התקיים דיון לגבי שכונת ז'בוטינסקי בתל אביב כאשר התושבים שם מתמודדים עם הבעיות. הבעיה היא תופעה שמתרחבת והולכת. כראש עיר עסקתי בכך, והקמתי יחידה. עשינו הרבה מאוד. אי אפשר להימנע מכך ואי אפשר לאטום את האוזנים מזעקתן של אותן משפחות, כי הם באים אליך; זאת איננה אוכלוסיה שצריך לחפש אותה בנרות - אתה נתקל בה.

השלטון המקומי מוכן להתמודד עם כל בעיה אם יתנו לו את הכלים. אנחנו מוכנים להיכנס לזה, אבל אם מקימים ועדה, והוועדה יושבת – הרי היא לא תשב רק כדי לדבר; היא תשב ותכין תוכנית פעולה. לשם כך יש צורך בכסף. רבותיי, אי אפשר לגלגל לפתחנו כל דבר. אם כל נושא הסמים נמצא תחת אחריותו של משרד הרווחה, משרד הרווחה צריך לתת את התקציב ולהעביר אותו. אנחנו נשמח לטפל בנושא, ולהתמודד איתו.
גילה גמליאל
זו כבר בעיה אחרת.
פיני קבלו
נאמר כאן שהחוק הזה לא יעלה כסף – אין כזה דבר כזה. ברגע שבו אתה מקים ועדה, יש דרישות. יבואו נציגי ציבור וידרשו. ראש העיר יספוג לחצים – אחר כך ייצאו נגדו ויגידו שראש העיר לא מעביר תקציבים לתחום הזה. הוא יצטרך לחפש מקורות תקציביים, ואולי לקחת ממקורות אחרים.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע בכל זאת לחלק את הנושא לשתיים: האם הקמת הוועדה נראית לכם צעד נכון, או לא? אם אתה מתחיל לתקוף בעיה מסוימת בצורה מקיפה, אתה פשוט מרכז את המאמצים, אפילו במסגרת התקציבים הקיימים. באופן הזה אתה יכול להשיג הרבה יותר מפעילות בלתי מרוכזת. אתה לוקח את מה שאתה עושה בתחום הנוער והספורט, אתה דורש מהמשטרה לעשות כמה דברים, אתה מגייס את פעילי השכונות. לכן אני לא מקבל את הטענה הזאת, לפיה עבור כל דבר שאנחנו רוצים לקדם, אתה חייב מייד את התקציב. השינוי המבני בפני עצמו יכול להביא לתוצאה טובה יותר. נכון הוא שנדרשים גם תקציבים.
לפיכך, אני מבקש לשאול
האם הצעד שאותו מבקשת החקיקה הזאת לקדם נראה לכם צעד נכון במרכז השלטון המקומי?
פיני קבלו
אנחנו מברכים על כל ועדה.
היו"ר יורי שטרן
פיני, אתה בורח מהשאלה. מה זה – אנחנו מברכים על כל ועדה? אתה יודע מה, נקרא לחברי כנסת, כל אחד יגיש הצעת חוק להקמת ועדה נוספת, ונשטוף אותך כאן בוועדות.
גילה גמליאל
אני רוצה להקריא את נציגי הוועדה, למי שלא הספיק לקרוא: שלושה חברי מועצה; שני נציגי ציבור, שימונו על ידי ראש הרשות המקומית לאחר שמסר הודעה על כך למועצת הרשות המקומית; מנהל אגף הרווחה ברשות המקומית; מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית; נציג הרשות למלחמה בסמים, שימנה המנהל הכללי של הרשות למלחמה בסמים.
היו"ר יורי שטרן
יש לו נציגים בכל מקום?
איתן גורני
בחלק גדול מהמקומות.
גילה גמליאל
נציגים נוספים: נציג משרד הבריאות שימנה שר הבריאות; נציג משרד העבודה והרווחה שימנה שר העבודה והרווחה; נציג משרד החינוך שימנה שר החינוך; נציג המשרד לבטחון פנים שימנה מפקד המרחב שהרשות המקומית מצויה בתחום אחריותו.
היו"ר יורי שטרן
עדיין לא קיבלתי תשובה לשאלתי.
פיני קבלו
אנחנו נברך על הוועדה. היא חשובה, בתנאי שלא יתלווה לכך כוח אדם שנצטרך לקנות לשם הפעלת הוועדה או הגורמים שנצטרך להעמיד, ובתנאי שלא נצטרך לחפש תקציבים ממקורות שאינם. אם משרד הרווחה יהיה שותף לענין הזה, ויילך אתנו לפיתרון תקציבי שייצבע לטובת הנושא הזה, אני מניח שאנחנו נברך על כך, נקדם את זה ונקבל כל דבר בברכה. יכול להיות שיש מספר ועדות שכבר קיימות – אם זו הוועדה למען הילד. ייתכן שאפשר לחפוף אותן או לצרף אותן כך שתהיה ועדה משותפת.
היו"ר יורי שטרן
הייתי מגמיש את ההגדרות האלה, כי לא בכל רשות הוועדה חייבת להיות נפרדת. אני מציע לנסח את זה בצורה כזאת: הרשות תחוייב להקים אצלה גוף שמטפל בזה - - -
גילה גמליאל
זה יותר בעייתי עבורם – אילוץ להקים גוף מקצועי – בהשוואה לוועדה - - -
גלית גבע
שמי גלית גבע, אני מפקחת מחוזית במשרד הרווחה.

ראשית, כמשרד אנחנו מברכים על החוק. עם זאת, בנושא הוועדות חשוב מאוד לציין שלא מדובר במשהו חדשני. ישנן רשויות מקומיות רבות, בהן הוועדות הללו מתקיימות, והן עובדות יפה. אנחנו גם לוקחים בהן חלק.
היו"ר יורי שטרן
בכמה רשויות קיימות הוועדות?
גלית גבע
כרגע אין לי מספר מדויק שאוכל לנקוב בשליפה. אבל ישנן רשויות גדולות, כמו אשדוד ואשקלון, בהן הוועדות הללו מתקיימות הלכה למעשה בפועל, והן עובדות. הן לא רק ברמה של העלאת רעיונות, אלא הן גם פועלות באופן פרקטי עם תוכניות עבודה מסודרות מאוד. זה עובד, וזה עובד טוב. הוועדות הללו מתייחסות לנושאים פרובלמטיים. כך למשל, הייתי לפני זמן מה באשדוד, והתקיים דיון לגבי כל הנושא של תחלואה כפולה, השימוש בסמים והחיבור עם משרד הבריאות. דווקא במציאות הכלכלית התקציבית הבעייתית הנוכחית, זה יכול להביא לאיגום משאבים ולשיתוף פעולה בין משרדים. לכן זהו דבר מבורך.

אני רציתי להתייחס לנושא שלנו – של המשרד – ולחיוב של נציג מטעם המשרד להיות נוכח בכל וועדה. אנחנו רואים את זה כדבר פרובלמטי. אנחנו לא יכולים לעמוד בזה. זה לא ריאלי, ואנחנו לא יכולים להתחייב לדבר שלא נוכל לעמוד בו. זה יוביל אותנו למצב שבו אנחנו כמשרד הרווחה, כמפקחים שיש לנו בכל מחוז, נהיה עסוקים כל הזמן בוועדות, וידינו עמוסות ומלאות.

מבחינת משאבי זמן, לא נוכל שהדבר הזה יהיה מחוייב בחוק. אנחנו לוקחים חלק בוועדות הקיימות היום. אנחנו מוכנים להשתתף על פי הצורך, בהתאם לזמן שיעמוד לרשותנו. אבל אנחנו לא יכולים לעמוד כאן ולומר שאנחנו מתחייבים להיות נוכחים בכל וועדה – כשהמגמה היא כרגע שזה יהיה בכל רשות מקומית. זה לא ריאלי מבחינתנו.

זוהי נקודה שהייתי שמחה שנתייחס אליה ונגיע גם להחלטה לגביה. צריך לזכור שיש גם רשויות מאוד קטנות ומצומצמות, שם צריך לעשות איזושהי חשיבה – אולי משהו אזורי, ולא נקודתי. זה בעייתי ופרובלמטי. צריך להסתכל על הפריסה של כל הרשויות המקומיות ועל פריסת השירותים, ולעשות חשיבה.
יעל נרדימון
שמי יעל נרדימון, אני אחראית על תחום הקהילה ברשות למלחמה בסמים. אנחנו מאוד מברכים על ההצעה, אבל אולי בשני משפטים אני רוצה לסקור את מה שקורה היום במדינת ישראל מהבחינה הזאת:

הרשות למלחמה בסמים עובדת באמצעות מתאמים - אנשים שממומנים דרך הרשות המקומית והרשות למלחמה בסמים – ותפקידם הוא להקים מערך קהילתי להתמודד עם נגע הסמים. חלק מהעבודה שלהם הוא גם להקים ועדה. הוועדה הזאת מחולקת בדרך כלל לשלושה נושאים – טיפול ושיקום; אכיפה; חינוך ומניעה. כלומר, אלו הם דברים שקיימים.

אדוני היושב ראש, הצגת קודם שאלה לגבי מספר היישובים: אנחנו עובדים היום בכ-69 יישובים, בהם נמצאים עובדים שלנו, שלמעשה מפעילים את התוכניות האלה. יש שם את כל הוועדות שאנחנו מדברים עליהן. בנוסף, אנחנו נמצאים גם ביישובים שפונים אלינו, ואין שם מתאמים. מנחים שלנו מסתובבים שם ומקימים צוותי חשיבה והיגוי – לא ועדות ענקיות. בתחילת דרכה של הרשות – בשנת 1990-1992 – היו ועדות ענקיות. מלבד התכנסויות שנערכו פעם או פעמיים בשנה, לא יצא מזה הרבה.

לכן היום מוקמים צוותי העבודה וצוותי היגוי לפי נושאים. יש תוכנית עבודה מסודרת, שמועברת מהרשות ללוחמה בסמים. אנחנו מתקצבים את התוכנית יחד עם היישוב. נכון אמר פיני קבלו מנסיונו האישי – עבדנו יחד בבית שאן – שזוהי נגזרת תקציבית. בשנה האחרונה, כשהיו בעיות תקציביות, בחלק מהיישובים היתה בעיה לקיים את הפעילות - אם זה היה במגזר הערבי ואם במקומות אחרים. לכן כן צריך לחשוב על הנושא התקציבי וגם על ריכוז הנושא ברמת היישוב. ועדה היא דבר יפה מאוד. אם פועל יוצא ממנה לא יהיה אדם – מתאם, מנהל פרוייקט – זה יישאר בגדר ועדה, שתשב ותאכל בורקס פעמיים בשנה.
היו"ר יורי שטרן
אני שואל את המציעים: האם קיימתם איזושהי התייעצות עם הרשות למלחמה בסמים לפני שהגשתם את הצעת החוק?
גילה גמליאל
לא – ההצעה הגיעה אליי דווקא מחברי מועצות ערים, שראו את הצורך לקבל ביטוי בעניין הזה גם ברשויות מוניציפליות בתחום. אני אישית לא התייעצתי עם הרשות למלחמה בסמים. היה נראה לי שמבחינתם זה יהיה דבר מבורך. מלבד זאת, הם יכולים להגיע לכאן ולומר את דעתם.
איתן גורני
ראשית, אנחנו מברכים על ההצעה בגדול. כפי שצויין כאן, להצעות הללו היו גלגולים קודמים, ובגלגולים הקודמים גם הערנו את ההערות שלנו, הערות שבמידה רבה היו ברוח הדברים של יעל נרדימון – שהוועדה תהיה מצומצמת יותר, הדגשת תפקידו של המתאם, הגדלת מספר המתאמים.

אני חושב שצריך לשבת קצת על ההצעה הזאת, להשקיע בה שעה-שעתיים, ולהכניס בה כמה שינויים יחד עם מציעי החוק. אבל בגדול, הרעיון הזה של הקמת ועדה – ובחלק גדול מהמקומות כבר יש ועדה; כלומר, החוק ימסד את הדברים. כך שזה יתייחס גם לוועדות אזוריות ולמקומות קטנים, שם אין טעם לעשות ועדה כל כך גדולה. אולי שם אפשר לעשות וריאציה אחרת.

בסך הכל ההצעה הזאת היא הצעה מצויינת, אבל צריך להכניס בה כמה וכמה שינויים. אנחנו נשמח לשבת עם כל חבר כנסת.
גילה גמליאל
בדרך כלל, בין קריאה טרומית לקריאה ראשונה – למיטב ידיעתי, במהלך ארבעת החוקים שכבר העברתי – עולה נושא הסרוב או ההסכמה העקרונית לחוק. האם יש איזושהי בעיה עקרונית בעצם הקמת הוועדה?
איתן גורני
לא, אני לא חושב.
גילה גמליאל
כל שאר השינויים והליטושים נעשים לפני הקריאה השניה והשלישית.
אחמד טיבי
כולם ברכו על הצעת החוק הזאת, אבל לכל אחד יש הסתייגות.
גילה גמליאל
אני מבקשת לחדד את הנקודה הזאת: לדעתי, בדיונים שבין הקריאה טרומית לקריאה הראשונה – הרי לא עומדים לשנות כרגע את החוק – אם יש משהו שהוא בעייתי מבחינה עקרונית מבחינת התהליך החקיקתי, שלטעמכם צריך למנוע את ההכנה שלו כרגע לקריאה ראשונה - - -
מרים פרנקל-שור
אני ארצה להתייחס לדבריה של חברת הכנסת גמליאל.
איתן גורני
אני מבקש להוסיף לגבי הצעת החוק של חבר הכנסת טיבי, לגבי העסקת מכורים נקיים: מובן לי בהחלט שהיא נפלה על רקע תקציבי. אבל אני רוצה לומר - ואני חושב שכמה מחבריי גם יצטרפו אליי - שיש מקומות במדינת ישראל בהם רשויות מקומיות לקחו מכורים לשעבר, והן מעסיקות אותם. יש קבוצה גדולה של חבר'ה כאלה בעיריית תל אביב, וחלקם הגיעו לראשי מחלקות. כך גם בקרית חיים. אני חושב שרשויות מקומיות – במכסה מסויימת שתקבע – יכולים לומר להם שהם ימיינו אותם ויקיימו את כל התהליכים לקבלת העבודה, ולהתנות את עבודתם במילוי כל תנאי העבודה – כשם שזה קיים לגבי כל עובד. אפשר לחייב במידה מסויימת רשויות מקומיות לקבל מכורים נקיים מתאימים לעבודה. זה יכול להיות בגינון - - -
אחמד טיבי
בלי לחייב.
היו"ר יורי שטרן
אבל למה דווקא רשויות מקומיות?
גלית גבע
יש עם זה בעייתיות לא פשוטה, אתה אנחנו מתמודדים כרגע מול הרבה רשויות. יש לנו קושי עם העובדה שזה יהיה מחוייב בחוק. דווקא מחוז תל אביב נמנע היום מלהעסיק מכורים נקיים.
היו"ר יורי שטרן
למה?
גלית גבע
בעקבות סוגיות שונות – ולא אפרט כאן.
היו"ר יורי שטרן
תני לנו דוגמה אחת.
גלית גבע
בעייתיות בנושא התפקוד, בנושא של דפוסים מהחיים ההתמכרותיים, שמתבטאים כחלקים מאוד פרובלמטים ביחסים מול המטופלים. מכורים נקיים הופכים להיות מטופלים בעצמם. יש כל מני סוגיות לא אתיות מאוד קשות, איתן אנחנו מתמודדים עכשיו, כמו לקיחת הלוואות ממטופלים. אני לא אפרט את זה כאן – אבל זה בעייתי.
היו"ר יורי שטרן
תודה, נציגת משרד הפנים, בבקשה.
עדי ביתן
בעיקרון, אין לנו התנגדות לעצם הקמת הוועדה. עם זאת, יש לנו כמה הערות: ראשית, אנחנו מציעים לשלב את זה בפקודת העיריות או בפקודת המועצות המקומיות, ושיחולו כל ההוראות החלות על ועדות אחרות.. זה מבחינת ההרמוניה של החקיקה - - -
היו"ר יורי שטרן
- - -
מרים פרוינד
כשם שהקמנו את הוועדה לאיכות הסביבה - - -
היו"ר יורי שטרן
בשם המציעים אני אומר שאין התנגדות מצדם.
עדי ביתן
שנית, לגבי הרכב הוועדה: (א) מספרו עצום ולא אפקטיבי; (ב) כפי שכבר אמרנו בדיון לגבי הוועדה לאיכות הסביבה, אנחנו מתנגדים לנוכחותם של נציגי משרדי הממשלה בוועדות עירוניות. אנחנו חושבים שזהו ערבוב לא נכון בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. השלטון המרכזי מפקח, ואם צריך את עזרתו ואם מזמינים אותו לוועדה – זה בסדר גמור. אבל הוא לא צריך להיות חבר בוועדה.

לגבי הרשות למלחמה בסמים – אני לא יודעת אם יש להם את המשאבים להיות נוכחים ב-250 ועדות של רשויות. נצטרך לשאול אותם.
היו"ר יורי שטרן
הם אמרו שלא.
גילה גמליאל
אפשר שהם יהיו מוזמנים.
איתן גורני
אפשר שניקח מישהו מהאנשים שלנו מהשטח ונסמיך אותו. זה לא חייב להיות תמיד איש של הרשות. איש שאמון עלינו, מהאנשים שלנו – לא בהכרח מקבל משכורת מהרשות.
עדי ביתן
- - -
היו"ר יורי שטרן
אני שב ושואל את השאלה שהעליתי בתחילתו של הדיון: האם אתם לא רואים את ההתפתחות הזאת – חובה בחוק להקמת ועדות ברשות - כהתפתחות פרובלמטית?
עדי ביתן
יש החלטה של ועדת שרים לתמוך בהצעה. אנחנו כפופים לה ותומכים בה. בנוסף, הנושא הזה הוא באמת נושא חשוב. עם זאת, יש כבר 10 ועדות כמדומני, ונוספו עליהן הוועדה לאיכות הסביבה וועדת החינוך שבדרך. כך שאנחנו יוצרים עומס גדול מאוד על הרשות המקומית - זאת במיוחד כשצריך לקחת בחשבון שיש מועצות המונות בסך הכל שבעה חברים, כאשר כולם למעט ראש הרשות הם מתנדבים ולא מקבלים שכר. הם צריכים להופיע בכל הוועדות האלה, שכל אחת מהן מחוייבת להתכנס אחת לשלושה חודשים.
אחמד טיבי
דווקא בנושא המאבק בסמים יש תחושת שליחות, ואני חושב שהאנשים דווקא ירצו.
היו"ר יורי שטרן
אבל אנחנו כבר מחייבים עשר ועדות, וזה מגיע ל-12.
איתן גורני
ייתכן שצריך גם לדבר על מועצה בגודל מסוים.
גלית גבע
או לעשות את זה משהו אזורי.
היו"ר יורי שטרן
אבקש לשמוע את היועצת המשפטית לוועדה, ולאחר מכן אביע את דעתי בהמשך הדיון.
מיכאל רייטר
שמי מיכאל רייטר, משרד הבריאות.

אנחנו מברכים על הרעיון, ולמרות הדעות שנאמרו כאן אנחנו סבורים שיש להחזיר חלק מהאחריות לרשויות העירוניות. זאת משום שהרבה מאוד נקבע בשטח, בהתאם לנכונות של הרשויות לעסוק בכך, או להיות בהליך שאיננו מכיר בענין. אזכיר רק נקודה אחת, שמבחינתנו היא בעלת חשיבות מרובה: בדרך כלל, הרשויות המקומיות אינן מוכנות להקצות מקומות להקמת מתקנים לטיפול. אם כבר מוקצים מקומות שכאלה, הם במקומות שמוקצים מחמת מיאוס, ואי אפשר לטפל באנשים. אתם צריכים לראות באלו מקומות מדובר.
גילה גמליאל
בתוך הוועדות ידונו בסוגיות האלה.
מיכאל
אני רק מציין את הנקודה כדי לחזק את הענין, לפיו על הרשות העירונית להיות הרבה יותר מעורבת - בין אם בוועדה או בדרכים אחרות.
עודד ברוק
שמי עודד ברוק, המשרד לבטחון פנים.

המשרד תמך ותומך בהצעות חוק שמבקשות להקים את הוועדה הזאת. אנחנו כן חושבים שיש מקום להרחיב את תחומי הפעילות של הוועדה, אם כבר מקימים ועדה סטטוטורית, לכל התחומים הנלווים - אלימות, פשיעה, סמים – כוועדה אחת כוללת, שתטפל בנושא הזה.

מצד שני, אנחנו מבקשים שבחוק יובהר כי תפקיד הוועדה הוא בתחומי הפעילות של הרשות המקומית, כך שהוועדה לא תתחיל לפקח על פעילות המשטרה, או דברים כיוצא בזה. במשרד לבטחון פנים יש אגף שמבחינתי הוא אגף דגל – אגף מציל"ה – שפועל בעשרות רשויות מקומיות, ומעודד בין היתר הקמה של גופים כאלה: מועצה ציבורית בראשות ראש העיר, ופעילות שוטפת המממומנת בחלקה על ידנו ובחלקה על ידי הרשות המקומית.

לכן אנחנו חושבים שזה יהיה למעשה הפיכה לוועדה סטטוטורית של ועדות, שכיום הן ועדות וולנטריות, אותן אנחנו מבקשים לקדם.
היו"ר יורי שטרן
תודה.
גליה שחם
שמי גליה שחם, משרד החינוך.

בעיקרון, ההצעה היא לטעמנו - - -
היו"ר יורי שטרן
אולי נקים ועדה אחת לחינוך ולמלחמה בסמים?
גליה שחם
השאלה היא באמת אם זו צריכה להיות התמודדות עם נגע הסמים בלבד, או באמת להרחיב. לכך אני לא מתייחסת כעת.

בעיקרון, ההתמודדות המערכתית היא הדרך הנכונה. לכן, כשמוקמת ועדה כזאת, שיש בה נציגים של כל המשרדים ושל כל בעלי המקצוע בתחום, יש סיכוי להתמודדות טובה יותר. לגבי הרכב הוועדה וחיוב הנוכחות – הנציגות של משרד החינוך מהכיוון של החינוך והמניעה חשובה מאוד לדעתי. מתוך מחשבה כזאת, מינינו השנה בכל בתי הספר בעל תפקיד שאחראי לנושא תוכניות מניעה סמים, אלכוהול ועישון בבתי הספר. למעשה, זה די מתיישב בכיוון הזה.
היו"ר יורי שטרן
תודה. גברתי היועצת המשפטית, בבקשה.
מרים פרנקל-שור
לפני שאתייחס להערות שיש לי להצעת החוק, אני מבקשת לומר לחברת הכנסת גמליאל מספר מלים בנוגע להליך החקיקה: כשקובעת הכנסת נורמה בספר החוקים, ניתן לעשות זאת בהצעת חוק פרטית או בהצעת חוק ממשלתית. בהצעת חוק פרטית, הכן או הלא נאמר במליאה. כלומר, לגבי הצעת החוק הזו אמרה המליאה כן – אומנם בתנאים מסויימים; אבל היא אמרה להחזיר את זה לוועדה להכנה לקריאה ראשונה.

מבחינתי, כייעוץ משפטי לוועדה - ואני חושבת שזוהי הדרך הנכונה; אני לא יודעת מה קורה בוועדות כנסת אחרות - השלב הקריטי של הצעת חוק הוא הכנת החוק לקריאה ראשונה, וזאת משני טעמים: (א) זהו השלב הראשון שבו הוועדה מתייחסת להצעת החוק ומתחילה לקרוא אותה לפרטים. היא מתפרסמת בכחול, שמגיע לתפוצה רחבה מאוד. אנחנו מקבלים הערות, והיא מגיעה לגורמים שלא יכולים להגיע לוועדה ובלתי אפשרי להזמין אותם לוועדה. לאחר מכן, בשלב ההכנה לקריאה שניה ושלישית, מבצעים את מקצה השיפורים שניתן לעשות על הצעת החוק לפני שהיא נקבעת כנורמה בספר החוקים.

לכן אני חושבת, אדוני היושב ראש - כפי שאנחנו עושים בכל הצעת חוק, ואני חושבת שכך נכון יהיה לעשות גם לגבי הצעת החוק הזאת – נשמעו כאן הערות מהערות שונות. אני מבינה שלא נשמעו כאן כל הערות – כפי שאמר מר גורני. יש מה לפרט בוועדה הזאת על מנת שהמועצה של כל רשות מקומית תדע מה בדיוק היא צריכה לעשות.

אני חושבת שהצעת החוק בנוסח הנוכחי אינה בשלה לעלות לקריאה ראשונה; אני חושבת שיש עוד מקום לעבוד עליה. נעבוד כמה שצריך על מנת שמה שיתפרסם בקריאה ראשונה יהיה הדבר הנכון. בקריאה השניה והשלישית אנחנו רק נשמע את ההערות שיש לשיפורים, וזה יהיה כבר השלב הקצר ביותר.
גילה גמליאל
זה ענין של סדרי התנהלות אצלכם.
מרים פרנקל-שור
אלו לא סדרי התנהלות שלנו; אלו ההנחיות של היועצת המשפטית של הכנסת.
גילה גמליאל
אני לא מתווכחת, אני רק אומרת דבר אחד: לטעמי, זהו קצב ההתנהלות שעברתי בוועדות השונות.
היו"ר יורי שטרן
אל תהפכו את זה לוויכוח ביניכן. מירי, רצית להתייחס לגופה של ההצעה.
מרים פרנקל-שור
אני מציעה שנתחיל לקרוא את ההצעה, ואציג את השאלות שיש לי. לפני כן, אולי כדאי לשמוע מהמציעים כאן מהם באמת - - -
היו"ר יורי שטרן
אני חושב ששני חברי הכנסת המציעים באמת פותחים כאן איזשהו דף חדש, כי הקמת פורומים כאלה, בצורה זו או אחרת, עשויה להיות שדרוג משמעותי של כל הענין הזה ברשויות המקומיות. לכן – גם שלא בהקשר הזה, של משקלה של הקריאה הראשונה בהשוואה לקריאה השניה והשלישית; אלא כדי לעשות את החקיקה הזאת בצורה הטובה ביותר, ולא להקים סתם משהו פורמלי שלא יתפקד - הייתי מבקש מהמציעים ומכל המשרדים הרלוונטיים לקחת פסק זמן קצר, אוליב בן שבוע, לפני שאנחנו נאשר זאת לקריאה ראשונה.

אני רואה כאן שני דברים שמחייבים ליבון לטובת הענין הזה: ראשית, האם זוהי הצורה הסופית של הצעתכם. כלומר, האם זו חייבת להיות ועדה נפרדת מוועדות שמטפלות בנוער, למשל, או לא. כלומר, לתת הגדרה גמישה יותר – יכול להיות שיש טעם להקים משהו מקיף, כפי שציינו נציגי משרד החינוך והמשרד לבטחון פנים, אבל כזה שבו נושא הסמים לא ייבלע בתוך המשימות האחרות. אני חושב שיש כאן אפשרות לעשות דבר משמעותי בתחום ההתמודדות עם מה שקורה בכלל בקרב הנוער בתחום הפשיעה והאלימות, כאשר הסמים הם אולי הדבר המרכזי בסטיות הללו. עם זאת, אולי כדאי להרחיב מעט את המנדט של הוועדות. זוהי השאלה הראשונה.

השאלה השניה מתייחסת גם היא להגדרה של המכשיר שאנחנו יוצרים: האם זוהי חובה של כל רשות, או שמא מדובר בחובה המוטלת על רשויות מעל גודל מסוים של מועצה. האם כדאי לשקול את האפשרות, לפיה במועצות קטנות יותר ימונה אחד מחברי המועצה לאחראי, ויקיים פורום. אני מדבר על הגדרה שהיא גם רחבה וגם גמישה יותר כדי להגיע למטרה.

הסוגיה השלישית היא ההרכב המחייב של הפורום. למשרד הפנים ולמרכז השלטון המקומי יש התנגדות עקרונית, לה אני שותף בגדול, לייצוג ישיר של משרדי הממשלה באורגנים מוניציפליים. כך למשל, מערכת החינוך יכולה להיות מיוצגת על ידי הדרג המקומי שבתחומי הרשות או על ידי מינוי מטעם משרד החינוך, וכך גם גורמים אחרים. אם נתייחס לדברים שאמרו נציגי הרשות למלחמה בסמים, למשל: הם לא יוכלו לעמוד במשימה, שגדולה פי 3.5 מהמעורבות שלהם היום. הבנתי שהיום יש כ-70 רשויות בהן מתקיימות הוועדות האלה, והם שולחים לשם נציגים. אבל ל-250 רשויות זה כבר יהיה קשה או בלתי אפשרי.
גלית גבע
גם של משרד הרווחה.
היו"ר יורי שטרן
מצד שני, המעורבות שלכם היא חיונית. בקצרה, ההצעה שלי היא להשקיע מאמץ נוסף – גם בהשוואה בין שתי ההצעות שלהם.
מרים פרנקל-שור
אדוני היושב ראש, בהצעת החוק של חברת הכנסת גמליאל קצרה יותר מהצעתו של חבר הכנסת טיבי. לגבי סעיפים 3 ו-4 להצעתו של חבר הכנסת טיבי, יש הסכמה של הממשלה שהם יורדו. כלומר, שתי ההצעות מאוד דומות. לגבי הרכב הוועדה, מתרכזת כאן איזושהי הבנה: לגבי פסקה 1 – שלושה מחברי מועצת ההרשות - נלך על גודל הרשות. יכולה להתקבל החלטה עקרונית, ולסכם. לגבי שני נציגי ציבור שימנה ראש הרשות המקומית: באופן אישי, אני חושבת שצריך להגיד שהם יהיו בתחום מסוים, לאו דווקא שני נציגי ציבור שירצה ראש הרשות למנות, אלא נשמע מהמומחים לדבר אלו שני נציגי ציבור מתאימים להיות בוועדה הזאת, במינויו של ראש הרשות; מנהל אגף ברשות המקומית – אם יש בכל רשות מקומית זה נכון; מנהל מחלקת חינוך; נציג הרשות למלחמה בסמים – הבנתי שזה אפשרי, מי שאתם תמנו.
איתן גורני
במקום שבו יש לנו מתאם.
מרים פרנקל-שור
במקום שהדבר אפשרי. לגבי השאר אפשר להוריד. לגבי סעיפים 6,7,8 ו-9 – עודד, אתם מתנגדים גם לסעיף 9?
עודד ברוק
לא העלינו את זה. עקרונית יש משטרה בכל מקום.
מרים פרנקל-שור
אם כן, המשרד לבטחון פנים יציג - - - לגבי סעיף 10 – נציג מנהלי בתי הספר - כלומר, התכנסנו כבר להרכב הוועדה.

לסעיפים 6,7 ו-8 יש התנגדות של משרדי הממשלה להיות חברים בכל ועדה. מה עוד שלגבי נציג משרד החינוך יש לך את מנהל מחלקת החינוך.
גילה גמליאל
הם יכולים להיות על תקן מוזמנים?
קריאה
כן - - -
גילה גמליאל
אני חייבת להעיר הערה. נראה לי שלא הבנת אותי נכון, ואני חייבת לחדד את זה כדי שזה יובהר - זה חשוב כי זה יפתור גם את הרצון לשהות של שבוע, דבר מיותר להיום, לטעמי: כשאמרתי שיש התנגדות, זה בדיוק זה; עוברים על הצעת החוק ורואים אם יש דברים שהם כל כך אקוטיים ועקרוניים, שמביאים לצורך לדחות את זה.
מרים פרנקל-שור
זה בדיוק מה שאני רוצה לעשות.
גילה גמליאל
אז אני טוענת שנכון לכרגע אין הצדקה לדחות את זה בשבוע. אחרת, לשם מה התכנסו לכאן כל הגורמים? כדי לשבת ולעבור על ההצעה.
היו"ר יורי שטרן
אם אתם יכולים לעשות את זה עכשיו, בבקשה.
גילה גמליאל
לדעתי זה אפשרי. יותר מכך: לדעתי, את ההערות שלנו אנחנו מעבירים לנוסח ליועצת המשפטית – וזה בדיוק התפקיד שלה; לנסח את זה כמו שצריך - - - לקריאה ראשונה.
מרים פרנקל-שור
אני מציעה שנתחיל לקרוא את ההצעה, אנשים יתייחסו ונקבל החלטות.
היו"ר יורי שטרן
נעבור על סעיפי ההצעה, אבל זה דורש מהנוכחים להביע את דעתם, לנסח את הצעותיהם כאן במקום.
פיני קבלו
אני קורא את דוחות מבקר המדינה בשנים האחרונות – ואני גם רואה את הדו"ח האחרון – בנוגע לנוכחות חברי מועצת העיר בישיבות מועצת העיר. אני חושב שאנחנו מעמיסים על חברי מועצה, שבדרך כלל עושים עבודה התנדבותית. לכן אנחנו פשוט מזמינים אחר כך את הדוחות על כך שלא עומדים בעומס הזה. בדרך כלל, הוועדות המקצועיות מתכנסות בשעות הבוקר כי אנשים עובדים במשרד הממשלתיים. לכן, כשאני מסתכל על ועדת החינוך – היא כמעט חופפת – ייתכן שוועדת החינוך, שכוללת גם את האלמנט החינוכי; בסך הכל הוועדות האלה באות למנוע, ולא לטפל בבעיה. צריך לראות איך אפשר - - -
היו"ר יורי שטרן
אם כן, נעבור על הסעיפים. להבנתי, המטרה היא ליצור מערכת מינהלית מקצועית בכל רשות, שתטפל בבעיית הסמים. לאחר מכן יש את הכלים. אני בעד הגדרת הכלים באופן גמיש ככל האפשר – כך שהמטרה לא תתפספס, וכדי שהרשות תחליט איך בדיוק היא רוצה לתקוף את זה.
בעיניי, מה שחשוב הוא
(א) בין חברי המועצה יהיה אחד שיהווה כתובת לטיפול בנושא; (ב) כל אותם הגורמים שחייבים להיות שותפים לגיבוש המדיניות, למעקב ולקביעת תוכניות אכן יתכנסו תחת המטריה של מועצת העיר בתדירות גבוהה די הצורך כדי לקדם את הדברים.

אלו נראים לי שני גרעינים מרכזיים בהצעה. את שאר הדברים – ועדה נפרדת וכן הלאה - אני מציעה לראות ולנסח בצורה גמישה.
גילה גמליאל
הרכב הוועדה יכול להיות שונה בין עיריה לבין מועצה מקומית או אזורית.
היו"ר יורי שטרן
זה רק יקל – גם אם זאת ועדה או מחזיק תיק. אם זוהי ועדת משנה - - -
מרים פרנקל-שור
- - -
גילה גמליאל
לא מחזיק תיק – לא ועדת משנה, ועדה מצומצמת יותר.
היו"ר יורי שטרן
אני אומר את דעתי: מבחינתי, הוועדה פחות חשובה בהשוואה לעובדה שיש יושב ראש – מישהו שהרשות למלחמה בסמים עומדת אתו בקשר; שמשרד הרווחה מקדם דרכו את העניינים; שהמשטרה יודעת שלגבי דברים ספציפיים הוא האיש השותף לה בתחום הסמים, וכן הלאה. כלומר, שיהיה אחראי, ושאותו אחראי יפעיל את הפורום הרחב בהתאם להרכב שאנחנו קובעים. הפורום הזה הוא מי שינחה אותו.

זה נראה לי הגרעין של ההצעה. את שאר הנושאים – ועדה, ועדת משנה - הייתי מגדיר בצורה גמישה כדי להתחשב בכל פעם בגודל המועצה ובתפקידים האישיים. אם יש ועדת חינוך שכבר מטפלת בכך היטב, די בכך שתהיה לה ועדת משנה במקום לפצל את המאמצים, וליצור במקום שבו הדבר עובד איזושהי יחידה פורמלית שלא תעבוד. זה הרעיון שלי.
מרים פרנקל-שור
לא הבנתי: זו תהיה ועדת חובה?
היו"ר יורי שטרן
אתן דוגמה: בין שאר הוועדות שהכנסת חפצה לחייב את הקמתן ברשויות המקומיות הופיעה גם ועדת הקליטה. במהלך דיון שהתקיים בוועדת הקליטה בנוגע להצעת החוק הזאת, הגענו בסופו של דבר למסקנה שאנחנו חייבים להטיל חובה על הרשות – ואפילו ירדנו לרמה של מנגנון, ולא של נבחרים - כדי שיהיה בה אדם שיהיה אחראי על קליטת עליה. לא חייבנו להקים ועדה, וגם לא חייבנו לתת את התיק למישהו - - - . אני לא אומר שזהו הפיתרון כאן; אני רק אומר שמתחילים בדיון בהצעה ספציפית, ומגיעים למסקנה שהיא שונה או רחבה יותר. העיקר הוא ליצור מנגנון שמטפל בבעיה ברשות, בשיתוף עם הגורמים המקצועיים.
גילה גמליאל
אני מציעה שנתחיל לעבור על הצעת החוק, ולהעיר את ההערות בהתאם.
איתן גורני
אני רוצה להעיר לכותרת: אני מציע להכניס לא רק את המילה "סמים", אלא את המילה: "סמים ואלכוהול". אין התנגדות לאחרים.
גילה גמליאל
יש לי התגדות לכך.
איתן גורני
הרשות נמצאת בהליכים של קבלת נושא האלכוהול, ועומד לצאת חוק ממשלתי - - -
עודד ברוק
מה עם אלימות, מה עם פשיעה?
היו"ר יורי שטרן
הכותרת נגזרת ממה שנחליט לגבי גופו של החוק, ולא להיפך.
איתן גורני
אנחנו נקבל את האחריות גם לאלכוהול. יש הצעת חוק, שתזכיר שלה עומד לצאת בימים אלה, והיא תהפוך את הרשות לרשות לסמים ואלכוהול.
גילה גמליאל
אני לא חושבת שאני רוצה ששני הנושאים האלה יהיו בכפיפה אחת. אם מישהו רוצה, שיגיש חוק חדש בענין.
היו"ר יורי שטרן
לא הייתי פוסל את זה. הרי לא תקום אחר כך ועדה לטיפול באלכוהול.
אחמד טיבי
ההצעה נראית לי, למרות שיש לי הצעה נפרדת. "סמים ואלכוהול" – "פשיעה" מיותרת, כי זוהי הרחבה דיפוזית. אבל סמים ואלכוהול הם נושאים - - -
גלית גבע
אצלנו היום השירות לטיפול בהתמכרויות - - -
היו"ר יורי שטרן
נתחיל לקרוא.
מרים פרנקל-שור
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מאבק בנגע הסמים), התשס"ה-2005.

אני כבר אומרת ש"הצעת חוק הרשויות המקומיות" – הכותרת תשתנה.

סעיף 1 – הגדרות

בחוק זה –
"רשות מקומית" – עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית.
אביטל שטרנברג
לא צריך – מועצה מקומית כוללת בתוכה גם מועצה אזורית.
מרים פרנקל-שור
עו"ד שטרנברג, אני מציעה להשאיר את הכותרת ואת הסעיף הזה, כי ברור שזה לא יישאר כך. אנחנו נעשה תיקון עם פקודת העיריות - - -

סעיף 2 – ועדה למאבק בנגע הסמים

"(א) מועצה של רשות מקומית תבחר ועדה למאבק בנגע הסמים, שתפקידה לטפל טיפול מקיף בבעיות הסמים בתחום הרשות המקומית; תיאום בין הרשויות המטפלות במניעה, באכיפה, בטיפול ובשיקום וכן טיפול בבעיות הנובעות מהתמכרותם של אנשים לסמים."
אביטל שטרנברג
יש לנו הערה עקרונית לגבי סעיף קטן (א), והיא למעשה לב לבה של ההסכמה עם הממשלה: היות שמדובר בגוף שחברים בו גם מי שאינם נבחרי ציבור, ההסכמה שלנו היא שמדובר בסמכויות של ייזום ותכנון. לכן "טיפול מקיף" וביטויים דומים אחרים צריכים להשתנות, מבחינתנו.

אני מציעה ללכת על הנוסח של הוועדה לקידום מעמד הילד – שם הלכנו על הניסוחים האלה – לקחת אותו as is ולאמץ אותו. הניסוח הוא "ייזום ותכנון".
עדי ביתן
אני אקריא: "המועצה תבחר ועדה שתפקידה ליזום ולתכנן פעילות לקידום מעמד הילד ובני הנוער, להגן עליהם ולהבטיח את זכויותיהם - - - "
גילה גמליאל
את יכולה להמיר את זה למאבק בסמים?
עדי ביתן
אפשר: המועצה תבחר ועדה שתפקידה ליזום ולתכנון פעילות לקידום המאבק בנגע הסמים, לתכנן תוכנית עבודה שנתית למאבק בנגע הסמים בתחום הרשות המקומית.
גילה גמליאל
את רוצה למעשה לאחד את סעיפים (א) ו-(ב)?
אביטל שטרנברג
במידה מסויימת, כן.
גילה גמליאל
אני מציעה שבזמן הזה שבו אנחנו נדבר על הרכב הוועדה, תנסחו משהו.
אביטל שטרנברג
אפשר לקבל הסכמות עקרוניות, ולהשאיר את הניסוח לאחר כך.
היו"ר אחמד טיבי
- - - זאת רוח הדברים.
גילה גמליאל
מבחינת המציעים זה מאושר - להסמיך את היועצת המשפטית של הוועדה לנסח את הדברים בהכנה לקריאה הראשונה, ברוח הדברים שנאמרו כאן.
אביטל שטרנברג
לגבי הערתו של יושב הראש באשר לאכסניה – הוועדה היא ועדה חובה, אבל יכול להיות שאפשר להשאיר לרשות המקומית שיקול דעת אם לשלב אותה כוועדה באחת הוועדות הקיימות. אני מציעה לכם לשקול את האפשרות, אם אחת הוועדות מתאימה לענין הזה.
גילה גמליאל
אחת הבעיות שנוצרת לגבי ועדה כזאת, אם מכניסים אותה לכל ועדה אחרת - - -
היו"ר אחמד טיבי
הרי מטרת הצעת החוק היא לשים דגש מיוחד.
קריאה
אבל כולם יעשו את זה, ואם לא בוועדה הזו - - -
עודד ברוק
- - -
גילה גמליאל
סליחה, אנחנו לא נכנסים לכל זה כרגע.
קריאה
אבל על כך התמיכה של השר, אחרת - - -
גילה גמליאל
נמשיך בקריאה.
מרים פרנקל-שור
הסיכום הוא שסעיף 2(א) ו-(ב) מתאחדים.
עדי ביתן
לגבי הסיפה של סעיף קטן (ב): במילא כל החלטה של ועדת חובה צריכה לקבל את אישורה של מועצת הרשות, כך שבמילא זה קיים.
אביטל שטרנברג
בוודאי ובוודאי שמדובר במי שאינם נבחרי ציבור. אני בעד שהוא יוזכר, כי נמצאים שם מי שאינם נבחרי ציבור, ולכן חשוב מאוד שזה יוזכר כאן.
גילה גמליאל
אין לנו בעיה. סעיפים (א) ו-(ב) מתאחדים מבחינתנו, ואת תנסחי את זה ברוח הדברים.
מרים פרנקל-שור
"(ג) הועדה תהיה מורכבת כלהלן:

(1) שלשה חברי מועצה;

(2) שני נציגי ציבור שמינה ראש הרשות המקומית לאחר שמסר הודעה על כך למועצת הרשות המקומית;

(3) מנהל אגף הרווחה ברשות המקומית;

(4) מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית;

(5) נציג הרשות למלחמה בסמים שימנה המנהל הכלל של הרשות למלחמה בסמים;

(6) נציג משרד הבריאות שימנה שר הבריאות;

(7) נציג משרד הרווחה שימנה שר הרווחה;

(8) נציג משרד החינוך, התרבות והספורט שימנה שר החינוך, התרבות והספורט;

(9) נציג המשרד לבטחון פנים שימנה מפקד המרחב של משטרת ישראל, שהרשות המקומית מצויה בתחום אחריותו;

(10) נציג מנהלי בתי הספר התיכוניים שבתחום הרשות המקומית;

(ד) מועצת הרשות המקומית תבחר מבין חבריה יושב ראש לוועדה.

אם כן, נתחיל בדיון לגבי פסקה (1). ברוח הדברים שעלו כאן, אולי אפשר להציע: "בין חבר מועצה אחד לשלושה". כך נשאיר את זה לשיקול דעת הרשות.
איתן גורני
לגודל הרשות.
עדי ביתן
צריך לשמור על הרוב של המועצה בתוך הוועדה.
גילה גמליאל
אבל את זה ראש הרשות בוחר, אז מבחינתו - - -
עדי ביתן
המועצה בוחרת, לא ראש הרשות.
גילה גמליאל
אם המועצה בוחרת, זה הענין שלה אם לבחור אחד או שלושה.
אביטל שטרנברג
- - -
פיני קבלו
שיהיה עד שלושה חברי מועצה.
גילה גמליאל
אפשר להוסיף: "עד שלושה חברי מועצה". זה פותח את זה - - -
מרים פרנקל-שור
לגבי פסקה (2) - שני נציגי ציבור. אני מציעה: שני נציגי ציבור שיש להם איזושהי מומחיות. איזו זיקה הייתם מציעים?
גילה גמליאל
אני לא בטוחה שהייתי רוצה שכל הרכב הוועדה יהיה עם אותו צביון של הבנה בתחום. אולי אנשים שפשוט יוכלו - - -
גליה שחם
נציג הורים.
גילה גמליאל
- - -
היו"ר אחמד טיבי
השארת הנושא פתוח מערבת יותר גורמים בחברה, בהשוואה לגורמים מקצועיים.
גילה גמליאל
בדיוק. אני לא חושבת שדווקא אנשים שמעורים בתחום.
מרים פרנקל-שור
מצד שני, אתה לא רוצה שראש העיר ימנה את המקורב שלו, שאין לו שום ענין בתחום.
גילה גמליאל
אז שתמנה הרשות, ולא ראש הרשות.
איתן גורני
כשאת אומרת "נציג ציבור", בדרך כלל הכוונה איננה לגורם המקצועי. לגורם המקצועי יש - - - אנשי ציבור - אם זה תעשיין שעובד בעיר או סתם מורה. חשוב דווקא שהציבור, במובן הרחב של המילה; לא חבר של ראש העיר - - -
מרים פרנקל-שור
כשכתוב לך "שני נציגי ציבור שימנה ראש הרשות המקומית" - - -
איתן גורני
איזו טובת הנאה יש כאן, שראש הרשות יכול לחלק לחברים שלו - - -
היו"ר אחמד טיבי
אתם מטילים דופי מראש.
מרים פרנקל-שור
זה לא ענין של הטלת דופי מראש. חס וחלילה.
איתן גורני
בדרך כלל אנחנו רואים שנציגי ציבור הם אנשים מהיישוב, שמתנדבים לעבוד.
גילה גמליאל
לדעתי, זה יכול לעודד ראשי רשויות שהוועדה הזאת תפעל.
היו"ר אחמד טיבי
אני מציע שזה יישאר כך.
מרים פרנקל-שור
"לאחר שמסר הודעה על כך למועצת הרשות המקומית", או "באישור"?
גילה גמליאל
לדעתי, אפשר הודעה – כי מדובר בנציגי ציבור. זה לא משנה כל כך - - -

מר פיני קבלו, התייעצות אתך בענין – באישור מועצת הרשות המקומית או הודעה לרשות המקומית?
פיני קבלו
באישור.
גילה גמליאל
או-קיי. אז לא "שמסר הודעה", אלא "לאחר שאישר".
מרים פרנקל-שור
"(3) מנהל אגף הרווחה ברשות המקומית; (4) מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית."
עדי ביתן
כאן אני חושבת שצריך לעשות הפניה לחוק.
מרים פרנקל-שור
"(5) נציג הרשות למלחמה בסמים שימנה המנהל הכללי של הרשות למלחמה בסמים".
גילה גמליאל
לגבי זה אין בעיה, נכון?
היו"ר אחמד טיבי
במקום שיש בו מתאם.
איתן גורני
- - - נמצא אדם - - - הוא לא חייב להיות עובד הרשות.
גילה גמליאל
נציגי משרדי הממשלה השונים יהיו על תקן מוזמנים. הם יראו לנכון להגיע – ובנוסף זה ייראה אולי כבקרה על כך שצריך להזמין אותם.
היו"ר אחמד טיבי
אבל שזה יהיה כתוב בנוסח.
עדי ביתן
מה זאת אומרת "מוזמים". למה הכוונה – משקיפים?
גילה גמליאל
הם לא יהיו חלק מההרכב.
היו"ר אחמד טיבי
הם לא יהיו חייבים להיות נוכחים בכל ישיבה.
גילה גמליאל
אתם צריכים לנסח את זה כך שהם לא יהיו - - - אבל תהיה חובת זימון.
היו"ר אחמד טיבי
מה לגבי סעיף 9?
גילה גמליאל
לגבי סעיף 9 אין לי בעיה; אמרו לי שלמשטרה יש נציגות בכל מקום.
קריאה
לא, זה כמו משרדי הממשלה.
גילה גמליאל
או-קיי- סעיפים 6, 7, 8, ו-9.
מרים פרנקל-שור
חובה לזמן, ולא חובה להגיע.
נצ"מ דן שלום
שמי דן שלום, מנכ"ל מציל"ה, המשרד לבטחון פנים.

היום אנחנו פועלים יחד עם הרשות למלחמה בסמים. אני לא רואה סמים שלא נוגעים באלימות ובפשיעה. לא קיים. נושא הרכוש נוגע מייד בסמים. כך שבוועדה הזאת - והיום אנחנו בעבודה משותפת יוצרים מצב שבו המתאם ברשות יהיה גם נציג מציל"ה. כך מדובר באותו אדם, ואז זה בטוח.

מדוע אני מברך על הוועדות האלה? כי במקום שבו קיימות המועצות הללו – זה מחלחל מראש הרשות. המתאם הוא החשוב ביותר בנושא הזה. ההרכב הזה הוא הרכב מנצח – זה עובד טוב יותר. חשוב מאוד כן לחבר – גם בניסוח – את הנושא הזה של אלימות ופשיעה. רבותי, אנחנו טועים.
גילה גמליאל
כרגע אנחנו עוסקים בהרכב הוועדה. על הנושא הזה דיברנו קודם. ראינו לנכון להשאיר את הוועדה על תקן "נגע הסמים".
רענן כספי
הזמנתם אותנו, את המשטרה, כבעלי מקצוע.
גילה גמליאל
אין בעיה – אבל נסיים את הרכב הוועדה, ולאחר מכן נפתח את זה לדיון.
פיני קבלו
אני מבקש להעיר בנוגע להרכב: אני חושב שהתייחסתם למשרדי ממשלה – מאחר שיש היום עבודה של שיטור קהילתי - - - משרדי הממשלה החיצוניים, להתייחס באותה מידה גם למשטרת ישראל.
גילה גמליאל
סליחה, אם הייתם מקשיבים ולא מדברים בינכם לבין עצמכם, היה הרבה יותר פשוט. סעיפים 6, 7, 8, ו-9 יהיו על תקן מוזמנים בלבד, אבל תהיה חובה להזמין אותם. זאת על מנת שבאמת תהיה האפשרות לפקח על דברים - - -
מרים פרנקל-שור
עודד, יש לכם הערות לפסקה (9)?
עודד ברוק
- - -
היו"ר אחמד טיבי
הערות לפסקה (10):
גליה שחם
נציג מנהלי בתי ספר העל יסודיים – לא רק התיכוניים.
יבינה זכאי-בראונר
יש מתאמים בשטח מטעם שפ"י – שירות פסיכולוגי יועצים של משרד החינוך. גליה שחם, האמונה עליהם, מיד תסביר. עם זאת, אנחנו חושבים שהגורם הנכון, דווקא בהקשר של משרד החינוך, אולי אפשר להחריג אותו מיתר משרדי הממשלה, ושהשר ימנה את האנשים. כי בפועל יש היום בכל רשות נציג של מערכת החינוך – ברובם עובדי מדינה בענין הזה - - -
גילה גמליאל
שזה לא ייראה מינוי חדש ונוסף.
מרים פרנקל-שור
הם רוצים נציג - - -
יבינה זכאי-בראונר
אבל אלו הם אנשים של משרד החינוך, שיושבים בשטח - - -
קריאות
אז תמנו אותו אתם.
מרים פרנקל-שור
- - - נציג משרד החינוך.
גילה גמליאל
אנחנו אומרים דבר פשוט: סעיפים 6, 7, 8, ו-9 יהיו על תקן רשות. אם משרד החינוך יראה לנכון שאותם אנשים יגיעו, זה יהיה מבורך. לאור הדברים שנאמרו כאן על ידי נציגת משרד הפנים, אנחנו לא רוצים לכפות על שום משרד ממשלתי.
היו"ר אחמד טיבי
פסקה (9) כלולה בדבר הזה?
גילה גמליאל
כן.
היו"ר אחמד טיבי
גם המשטרה?
גילה גמליאל
הם לא רצו שזה יהיה - - -

עם זאת, פסקה (10) עוסקת בנציגות בתי הספר. אני מוכנה לקבל את ההערה, לפיה המילה "התיכוניים" תוחלף ב"על יסודיים". עם זאת, כיוון שהבעיות קיימות בין היתר במוסדות הלימודיים, יש לנו רצות למעורבות נוספת סביב הענין הזה, שיש לה את הנגיעה הישירה למול התלמידים.
יבינה זכאי-בראונר
אם אכן זאת העמדה, שימנה יושב ראש איגוד המנהלים, או מישהו שימנה את נציג מנהלי בתי הספר.
קריאה
שמשרד החינוך ימנה – כתוב כאן "נציג".
היו"ר אחמד טיבי
אבקש להמשיך בדיון. האם הניסוח הסופי של פסקה (10 מקובל?
עדי ביתן
מהו הניסוח הסופי?
היו"ר אחמד טיבי
"נציג מנהלי בתי הספר העל יסודיים שבתחום הרשות המקומית".
גילה גמליאל
נשאלה כאן שאלה לגיטימית: טוב שכתוב שיש נציג מנהלי בתי הספר, אבל מי למעשה ממנה אותו? זוהי שאלה טובה. את מי אתם מציעים?
עדי ביתן
אנחנו חושבים שהרשות המקומית צריכה למנות – או המועצה או ראש הרשות. הם מכירים את בתי הספר שבתחום הרשות.
גילה גמליאל
אם כן, אפשר לכתוב: "נציג מנהלי בתי הספר העל יסודיים שבתחום הרשות המקומית, שימונה על ידי מנהל הרשות".
יבינה זכאי-בראונר
או מנהל מחלקת החינוך ברשות.
גילה גמליאל
- - - אז זה בסדר.
עלתה כאן שאלה טובה נוספת
האם זה יהיה על תקן מוזמנים – למעשה אי אפשר לחייב אותם.
יעל נרדימון
הם גם עובדי רשות מקומית. אני העליתי את כל הנושא של הקטע הבלתי פורמלי. עם כל הכבוד לבתי הספר, יש ביישוב תנועות נוער, כל הנושא של מתנ"סים בלתי פורמליים, שמתקיימת בהם הרבה מאוד פעילות.
גילה גמליאל
- - - נציגי הציבור.
יעל נרדימון
הם לא נציגי ציבור, הם עובדים.
עדי ביתן
אני רוצה להזכיר שאנחנו יוצרים כאן ועדה גדולה מאוד, ואז הן לא מתכנסות. אנחנו רוצים ועדה אפקטיבית.
גילה גמליאל
ההערה מתקבלת.
מרים פרנקל-שור
לגבי פסקה (9), אני רוצה לשאול את המשרד לבטחון פנים: בוועדה לקיום מעמד הילד נכתב שאחד החברים – מפקד תחנת המשטרה שבתחום סמכותו נמצאת העיר. האם לא יותר נכון לכתוב זאת כך מאשר הנוסח המוצע בפסקה (9)?
עודד ברוק
לא. במקומות אחרים הנוסח הוא כפי שרשום בפסקה (9).
עדי ביתן
- - - בטיחות בדרכים זה רשום כמו הנוסח המופיע בפסקה (9).
מרים פרנקל-שור
אתם מעדיפים את זה?
עודד ברוק
אני מעדיף את זה כך – שמפקד המרחב יקבע מי.

לגבי רשות או חובה – ניתן בין קריאה ראשונה לשניה.
היו"ר אחמד טיבי
נעבור לסעיף קטן (ד): "מועצת הרשות המקומית תבחר מבין חבריה יושב ראש לוועדה." זה נראה לי סביר מאוד.
עדי ביתן
סליחה, אבל זה גם נמצא כבר – סעיף 165 לפקודת העיריות. זוהי חזרה - - -
מרים פרנקל-שור
אנחנו כבר נראה בנוסח.
היו"ר אחמד טיבי
אנחנו עוברים להצעה שלי.
קריאה
חבר הכנסת טיבי, זה אותו הדבר; סעיף 3 כאן זהה לסעיף 5 שלך. זה מילה במילה.
היו"ר אחמד טיבי
אם כן, אנחנו מבטלים את כל הסעיפים - - - בהתאם לסיכום עם הממשלה.

נעבור לסעיף 3, בבקשה.
מרים פרנקל-שור
סעיף 3 – תקציב למאבק בנגע הסמים

"הצעת תקציב של רשות מקומית תכלול פרק תשלומים ופרק תקבולים שכותרתו "מאבק בנגע הסמים".
פיני קבלו
אנחנו מתנגדים לכך. בנוסף, יש לנו הסכם עם האוצר, האוצר גם צריך להתנגד לכל הצעת חוק הכרוכה בעלות כספית. יש לנו הסכם לתוכנית הבראה למשך שנתיים. לכן כל מעמסה תקציבית עם החשבים שקיימים מאוד תקשה. לכן, אם המשרד או יוזם החוק ימצא תקציב שייצבע לטובת הענין הזה, הרשויות המקומיות ישמחו מאוד, ואולי אף יוכלו לסייע בכספן, במידה ויהיה בסיס תקציבי - - -
אביטל שטרנברג
צר לי להיות מפרת שמחה, אבל חלק מההסכמה עם הממשלה היתה שלא תהיה להצעה עלות תקציבית.
גילה גמליאל
אין בעיה, אבל מה זה סעיף 3?
אביטל שטרנברג
לפי סעיף 3, הצעת תקציב של רשות מקומית תכלול פרק תשלומים ופרק תקבולים.
קריאה
אז מה יהיה בו – אפס?
אביטל שטרנברג
אם יהיה בו אפס – בסדר גמור. אבל ככל שיש בו עלות תקציבית, זה חלק מההסכמה של הממשלה.
גילה גמליאל
השאלה הנשאלת היא באמת אם אפשר שבמקומות מסויימים זה יהיה לצערנו אפס, אבל בשאר המקומות יקחו את זה בחשבון.
אביטל שטרנברג
אבל אז זה מנוגד להסכמה עם הממשלה.
מרים פרנקל-שור
בהצעת התקציב של העיריה הם רוצים לצבוע את הסעיף - - -
אביטל שטרנברג
זאת התחכמות.
מרים פרנקל-שור
- - - זה לא אומר שההצעה עולה כסף.
אביטל שטרנברג
- - - שיחתת מילותייך לריק?
גילה גמליאל
אני רוצה לשאול אותך שאלה פשוטה: בהתחשב בעובדה שאומרים במפורש שבהצעות התקציב יהיה מצויין הענין של מאבק בנגע הסמים. לצערנו, במקומות מסויימים ברשויות המוניציפליות יהיה רשום שם אפס. אנחנו לא מחייבים שיהיה סכום כסף.
אביטל שטרנברג
אני מאוד חוששת שיהיה מי שיפרש ניסוח כזה כניסוח שמרמז על כסף, ואנחנו נתבע בבתי משפט – הרשויות המקומיות תתבענה.
גילה גמליאל
אז איך את יכולה לנסח את זה כך - - -
אביטל שטרנברג
את חייבת להוריד את הסעיף, אם את לא רוצה שתשתמע איזושהי הצעה תקציבית - אם את רוצה לעמוד בהסכמה עם הממשלה - - -
גילה גמליאל
אז תנסי למצוא נוסח אחר. אנחנו פונים אלייך בניסיון לבדוק את האפשרות. הרעיון הוא שכן יהיה רשום, כדי שמקומות ברשויות כן יילכו לכיוון כזה. אבל לגבי מקומות שלא יכולים לצבוע, אנחנו לא כופים כרגע.
אביטל שטרנברג
סמכות בוודאי שיש לכל הרשויות כבר היום לקבוע בענין סעיף תקציבי, ואת לא צריכה לחדש בענין. ברגע שחידשת וקבעת את זה בנוסח הזה, אנחנו במצב בעייתי משום שמשתמעת מכך חובה.
איתן גורני
במקומות בהם אנחנו עובדים – משרד הרווחה ומשרד הבריאות - גם המשרדים והרשות למלחמה בסמים מקצים תקציבים, וגם הרשויות המקומיות במילא - - -
פיני קבלו
אז לא צריך את הסעיף הזה.
אביטל שטרנברג
אז לא צריך לכתוב את זה בחוק - זה וולנטרי.
גילה גמליאל
בואו לא נפסול על הסף; בואו נראה אם יש אופציה נוספת.
איתן גורני
במילא, אם נכתוב שלא צריך תקציב או אם נתעלם מהסעיף התקציבי, לפחות לכתוב שבמסגרת הכספים המוקצים על ידי הגורמים – העיריה, משרד החינוך, הרשות למלחמה בסמים, משרד הבריאות ומשרד הרווחה- זה ייבנה מההקצאות שנותנים כל הגופים במילא.
אביטל שטרנברג
אם כן, מה שהוא במילא לא צריך לציין בחוק. בוא נבחין בין המעשה לבין החוק.
היו"ר אחמד טיבי
אבל ההצעה שלו לא פורצת מסגרת תקציב.
עדי ביתן
אם אתה כותב את זה אתה מדמה חובה.
איתן גורני
קחי את בית שאן – היא מקצה איזשהו סכום, אנחנו מקצים איזשהו סכום, ומשרד החינוך מקצה איזשהו סכום.
אביטל שטרנברג
לא צריך חוק לשם כך.
איתן גורני
אבל צריך להיות מצויין כי במסגרת תקציבי המועצה יכללו הכספים - - -
אביטל שטרנברג
ככל שרשות מקצה כסף, יהיה לכך סעיף תקציבי נפרד. זה מה שאתה רוצה. אבל זה ככל שרשות מקצה, כדי שלא ישתמע שהיא חייבת.
פיני קבלו
מאחר שאני מכיר את הנפשות בשנה אחרונה כאן, לאחר תוכניות ההבראה כל נושא שיעלה תקציב יביא את ראשי הרשויות לעמוד על הרגליים ולהופיע. אם אתם באמת חפצים להעביר את החוק הזה – ואני מברך עליו – אל תציינו את הנושא התקציבי; אחרת, זה יגרום באופן מיידי לנפילת החוק, ואנחנו לא רוצים שזה יקרה.
גילה גמליאל
זה לא הענין. אתם לא משכנעים אותנו בכך שהחוק נופל. רעיון הוא למצוא - - -
אביטל שטרנברג
אם רשות מחליטה שהיא רוצה להקצות, היא תעשה לזה סעיף תקציבי נפרד. כפי שאמרתי: ככל שרשות מחליטה להקצות תקציב, היא תעשה את זה בסעיף תקציבי נפרד. אבל מה שחשוב הוא הרישה – "ככל שרשות תרצה".
גילה גמליאל
אין בעיה שתנסחו משהו שייראה - - -
היו"ר אחמד טיבי
"ככל שרשות" – זה מאוד מסייג. זה מחייב, אבל משאיר עדיין את ההדגש של סעיף נפרד.
פיני קבלו
אני אצטרך להתייעץ לגבי זה. אני לא יכול להשיב כרגע.
מרים פרנקל-שור
אדוני היושב ראש, אני מציעה שאנחנו ננסח, ובתוך מספר ימים תחזור לוועדה. אם אין התנגדות, יש כבר את האאישור של הוועדה. אם לא, אנחנו צריכים להחליט אם להוריד או - - - חבל שלא לאשר את הצעת החוק עכשיו לקריאה ראשונה.
היו"ר אחמד טיבי
אנחנו הולכים לקראת אישור ההצעה של נציגת משרד המשפטים – "ככל" – ואם תהיה התנגדות, נדון בכך בקריאה שניה ושלישית.

אם כן, סיימנו את הדיון בכל הסעיפים. יש כמה ניסוחים אותם תנסח היועצת המשפטית בהתאם לסיכומים ולרוח הדברים שעלתה כאן. לאור כל הדיונים שהיו, אני אבקש להעלות להצבעה את הצעת החוק של חברת הכנסת גילה גמליאל, שמספרה פ/2641, ושל חבר הכנסת אחמד טיבי, שמספרה פ/2671.
מרים פרנקל-שור
אתם הולכים במשותף - - - הצעת החוק?
גילה גמליאל
איך שאתה רוצה - אני לא מבינה את ההבדל - - -
מרים פרנקל-שור
כשיש הצעת חוק - - -
גילה גמליאל
אני מציעה שבקריאה ראשונה זה יהיה בנפרד. נדבר על כך, ואז - - - נתמזג בקריאה שניה ושלישית.
רענן כספי
האם אתם מתנגדים להצעתנו?
היו"ר אחמד טיבי
למה אתה מתכוון?
רענן כספי
כפי שאמר נציג מציל"ה, אנחנו סבורים שנגע הסמים הוא בלתי נפרד ובלתי נמנע מהטיפול בפשע ובאלימות. לפחות בכותרת – "נגע הסמים והאלימות", כי אז זה נותן פן נוסף.
היו"ר אחמד טיבי
הבנו את הנקודה הזאת, אבל חברתי לא הסכימה לה.
מרים פרנקל-שור
אם שניכם יכולים לדבר במליאה, יש לכם התנגדות - - -
היו"ר אחמד טיבי
עכשיו אנחנו מעבירים את זה כהצעת חוק נפרדת.

מי בעד ההצעה של חברת הכנסת גילה גמליאל, שמספרה פ/2641?
הצבעה
בעד ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה – פה אחד

ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה, נתקבלה.
היו"ר אחמד טיבי
מי בעד הצעת החוק של חבר הכנסת אחמד טיבי, שמספרה פ/2671?
הצבעה
בעד ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה – פה אחד

ההצעה לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה, נתקבלה.
היו"ר אחמד טיבי
תודה לכולכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:40

קוד המקור של הנתונים