ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/12/2004

פרוטוקול

 
השלמת כביש חוצה ישראל - הקצאת תקציב, תכנון וביצוע



2
ועדת משנה לעניין הפעלת כביש חוצה ישראל
27.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לעניין הפעלת כביש חוצה ישראל והמשך סלילתו
יום שני, ט"ו בטבת התשס"ה (27 בדצמבר 2004), שעה 12:30
סדר היום
השלמת כביש חוצה ישראל - הקצאת תקציב, תכנון וביצוע.
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
אבשלום וילן
מוזמנים
חברת כביש חוצה ישראל:
יהודה כהן - מנכ"ל
אריה שבתאי - דובר
משרד הפנים
עפרה לבנה - מנהלת האגף לתוכניות מתאר ארציות
אילנה טלר - האגף לתוכנית מתאר ארציות

קרן טרנר - רפרנטית תחבורה, משרד האוצר
אהוד סביון - מנכ"ל חברת "דרך ארץ"
אילן בארי - מנהל מרחב מרכז, קק"ל
ארגונים לאיכות סביבה
יאיר כהן - "מגמה ירוקה"
דפנה בן-יהושע - "מגמה ירוקה"
שגית פורת - "חיים וסביבה"

חנן ארז - ראש המועצה האזורית מגידו
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
חנה כהן



השלמת כביש חוצה ישראל - הקצאת תקציב, תכנון וביצוע
היו"ר דוד טל
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לעניין הפעלת כביש חוצה ישראל. היינו אמורים לקבוע פגישה, אך זה לא הסתייע, ולכן העברתי לכול החברים שאפשר לסייר במקום ולקבל את כל הפרטים. אני רוצה לסכם היום את הדיון הזה. אם עוד טרם נשמעו טענות ומענות או השגות או דברים חדשים שאנחנו לא יודעים עליהם, זה הזמן להציג אותם, כדי שנוכל להתקדם הלאה. האם יש מישהו שרוצה לומר משהו?
חנן ארז
אני שמח להופיע כאן היום, כי לצערי בישיבות הקודמות לא יכולתי להופיע והופיעו נציגי המועצה. אני מאוד מצר על זה שלא הצלחתם לקיים את הביקור המתוכנן באופן שחשבנו שיהיה, כדי שתהיה לנו גם הזכות והאפשרות להציג את עמדתנו בפניכם. למען הסדר הטוב והגילוי הנאות אני צריך לומר שקיימנו רק לפני כמספר ימים פגישה עם מנכ"ל כביש חוצה ישראל וליבנו את הנושאים שעומדים על סדר היום. אני לא יכול לומר שבאנו על סיפוקנו, אבל לפחות היה סיג ושיח אמיתי. אני חושב שהיתה לפחות היענות ראשונית לצרכים שאנחנו מביעים.

בצד הציבורי של העניין - אני רוצה להדגיש את זה שוב, בין אם נאמר או לא - אנחנו מבינים שקרוב לוודאי שהנושא של חלופת המנהור ספק אם יעמוד על הפרק. לפחות היינו רוצים לעשות מאמץ עילאי כדי למזער את הנזקים ולהגדיר מעברי רצף, על מנת לתת מענה לנושאים הביולוגיים והאקולוגיים באזור שאותו אנחנו מנסים בעצם להציל. היום זאת נקודת הראות שלנו במסגרת מזעור הנזקים.
היו"ר דוד טל
קיבלתי מכתב מעמיתתי, חברת הכנסת מלי פולישוק-בלוך, שהעבירה לי מכתב מבעלה עם השגות לנושא. בחנתי את הנושא הזה וביקשתי חוות דעת. למען הגילוי הנאות אני אומר שביקשתי חוות דעת מאינג'ינר רוזן, שיש לו נגיעה בסלילה שם, וגם קיבלתי חוות דעת נוספת ממהנדס בשם יוסי סבל. עלו כל מיני השגות במכתבו של המהנדס פולישוק ורציתי לוודא ולבדוק מה הם הנתונים הנכונים, אם מה שהוא הציג בפניי או הצגה אחרת של אנשי חוצה ישראל. קיבלתי את ההשגות של רוזן בנושא הזה ולא הסתפקתי בכך וביקשתי חוות דעת נוספת, היות שרוזן הוא מאנשי חוצה ישראל, שאכן תומכת יותר בעמדה של רוזן לגבי העלויות השונות. היו שם הבדלים בעלויות ולכן זה משנה את כל העלויות לגבי מנהור. לכן הגעתי למסקנה שאני מאמץ את מה שהגיש לי אינג'ינר רוזן ונתמך על-ידי המהנדס יוסי סבל.

אני מבין שיש בקשה לבחון את הקמת המנהרה בקטע וזה צריך להידון בבג"ץ. מר ארז אמר לאן כנראה נושבת הרוח. בקשר לבקשה הזאת, מבלי לפגוע בהחלטתו של בג"ץ, שכמובן סוברני להחליט כפי שהוא ימצא לנכון, אני חושב שאין מקום לבחון את הקמת המנהרה הזאת, משום שעלות המנהרה גבוהה יותר מעלות כביש פתוח. זה נתון שהאדריכל פולישוק לא הציג בפנינו, אולי שכח להדגיש את זה, אבל יש עלות גבוהה מאוד של תחזוקה - כ-20 מיליון שקל בשנה, לכול הנושא של תאורה, תחזוקה שוטפת וכו'. יתרה מזאת, המנהרה שמבקשים לכרות תאריך את הנסיעה בכ-5 ק"מ וזה מתנגש עם המודל הכלכלי תחרותי. לצערי הנושא הזה נדון ונלעס היטב במועצה הארצית לתכנון ובנייה והוחלט על חלופת הכביש.

לדעתי אסור לעכב את סלילת כביש 18 וכל עיכוב מפלה לרעה את תושבי הפריפריה. אמרתי את זה בפעם הקודמת ואני מדגיש את זה שוב, משום שאני רואה בזה את עיקר הנושא. ברגע שזה מפלה את תושבי הפריפריה, זה גם שולל מהם את ההזדמנות להידמות בתנאיהם לאנשי המרכז. אני לא אזכיר מה אמר מר בני שריג, מהרשות לפיתוח הגליל, לגבי עד כמה הכביש הזה חשוב, וכן מה אמרה גברת הדס בשן. למען הגילוי הנאות אני אומר שהיא ביקשה לבדוק את מה שניתן כדי למזער את הנזק. התרשמתי מאנשי חוצה ישראל שהם משתדלים ככל יכולתם לצאת בין דברים שהשכל הישר יכול לקבל וגם לפעמים לא להסכים לו, כדי להסיר כל מיני אבני נגף. הם מוכנים להתקדם עם זה וההתרשמות שלי היא שהם מוכנים לצאת לקראת. אני שמח על הדברים שאמר מר ארז ואני מאוד מקווה שגם לאחר שיאושר הקטע הזה יימשך שיתוף הפעולה של אנשי חוצה ישראל עם כל הגופים.

לכן אנחנו נסכם את הנושא הזה וניתן את ברכתנו להמשך.
אבשלום וילן
נאמנים עליי דבריו של יושב-ראש הישיבה וגם אני מברך על כך.
היו"ר דוד טל
לכן הוועדה רוצה לתת את ברכתה לאנשי הביצוע, כדי שיבצעו הכול על-פי כל דין, על-פי כל החלטה של בג"ץ או בית משפט אחר. הוועדה רואה בחיוב את סלילת הכביש הזה כמה שיותר מהר, כדי לקרב את אזורי הפריפריה למרכז.
עפרה לבנה
אני רוצה להתייחס לחששותיו של מר ארז - אני רוצה להדגיש שהכביש נסלל בליווי של צוות מלווה שיושב על כל פרט ופרט בנושאים שמדאיגים אותו. אני מניחה שהוא דיבר עם נציגי כביש חוצה ישראל על מעברי רצף וכד'. אלה בדיוק הנושאים שיושבים לגביהם על המדוכה בעקבות תסקיר השפעה מפורט - התסקיר הכללי היה כבר - של הקטע המרכזי אשר לגבי ההתוויה המדויקת והשיפורים השונים בנושא לא התקבלו החלטות סופיות.
היו"ר דוד טל
אני חושב שמן הראוי היה שבטרם הדיונים תקבלו תסקיר ולא בתום הדיונים. אני חושב שזה יכול להיות גורם בעל משקל ועוצמה רב יותר כשזה מונח בטרם מתכננים את התוואי ולא לאחר שזה תוכנן. אנחנו לומדים כל הזמן וכנראה שמקטע 18 ילמדו גם לגבי העתיד ואני מקווה שעד שהכביש יגיע לנהריה יהיו אפס טעויות.
עפרה לבנה
התסקיר הזה הוא בנוסף לתסקיר הכללי. מדובר בתסקיר שהוא לקראת ביצוע, לאחר שנעשו תסקירים כמקובל בכל תוכנית אחרת. זה תסקיר שבשום תוכנית אחרת לא נעשה ולא היו יורדים לדרגת פירוט כזאת.
היו"ר דוד טל
אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.




- - - - - - -



הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים