ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/12/2004

פרוטוקול

 
משותפת חינוך-אישה - קידום נשים בספורט



5
ועדת החינוך והתרבות והוועדה לקידום מעמד האישה-
21.12.2004
הכנסת השש עשרה
מושב שלישי נוסח לא מתוקן


פרוטוקול מס' 147
מישיבה משותפת של ועדת החינוך, התרבות והספורט - 355
והוועדה לקידום מעמד האישה - 146
יום שלישי ט' בטבת התשס"ה (21.12.2004) שעה 09:30
סדר היום
קידום נשים בספורט
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק-בלוך – יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט
אתי לבני – יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה
זהבה גלאון
מוזמנים
ד"ר שוקי דקל – סמנכ"ל משרד החינוך וראש מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט
רותי דקל – מפקחת על החינוך הגופני, מחוז ירושלים, משרד החינוך, התרבות והספורט
אברהם זוכמן – מפקח ראשי על החינוך הגופני, משרד החינוך, התרבות והספורט
שולמית ניר-טור – מנהלת המחלקה לספורט עממי ונשים, משרד החינוך, התרבות והספורט
מיכל כפרי – יועצת שרת החינוך, התרבות והספורט
ד"ר נעימה קונסטנטיני – רופאת ספורט, יו"ר ועדה לקידום ספורט נשים מטעם שרת החינוך, יו"ר ועדה רפואית הועד האולימפי
נדיה חילו – יועצת מעמד האישה במרכז השלטון המקומי, סגנית יו"ר נעמ"ת
צבי דודלזק – דיקן הסטודנטים, בית הספר למאמנים ולמדריכים, מכון וינגיט
לאה מלמד – מנכ"לית העמותה לקידום נשים בספורט, הנהלת איגוד הכדור סל
יהודה שקמה – מזכ"ל איגוד הכדור סל
לאה מלמד – מנכ"לית העמותה לקידום נשים בספורט, הנהלת איגוד הכדור סל
אורה גלזר – הנהלת מכבי ישראל, והנהלת איגוד הכדור סל
אורי שילה – סמנכ"ל איגוד הכדורגל בישראל
נעם צבי – יו"ר איגוד השחיה, נציג הועד האולימפי
אדי קואז – יו"ר איגוד הג'ודו, דובר הועד האולימפי
חנה שזיפי – מנהלת אדמניסטרטיבית של התאגדות ישראלית לברידג'
דפנה הר אבן – אחראית על ספורט נשים, מרכז הפועל
ערן סודאי – הנהלה וביקורת עמותת ספורט נשים, הפועל פתח תקוה, כדור יד נשים
מרי חדייר – סגן מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, מינהל הספורט
עו"ד יאיר שילה – יועץ משפטי למועצה להסדר ההימורים בספורט
עו"ד אופיר כץ – יו"ר הועדה הציבורית לקביעת אמות המידה לחלוקת כספי המועצה להסדר ההימורים בספורט
עו"ד הלית כהן – יועצת משפטית, שדולת הנשים בישראל
מנהלת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יהודית גידלי
מנהלת הוועדה לקידום מעמד האישה
דלית אזולאי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ

קידום נשים בספורט
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בוקר טוב לכולם. אנחנו כאן בישיבה משותפת של ועדת החינוך התרבות והספורט עם ועדת מעמד האישה בכנסת, ובועדת הספורט של הכנסת שמנו לנו כמטרה לעסוק בנושאים של ספורט כמעט מידי שבוע, או לפחות כל שבועיים, וכך אנחנו עושים, וכמובן שאחד הנושאים הראשונים שאנחנו עוסקים בהם, כיצד לא, זה ספורט נשים כי זה הרי רוב רובה של מדינת ישראל, זה הנשים. אז אנחנו רוצים לבדוק מה מצבן של הרוב במדינה, של הנשים, בהיבט של ספורט, אנחנו עושים את זה במשותף כי אנחנו חושבים שהביחד יש לו יותר כח, ויותר עוצמה, ואני חושבת שזה בכלל הכיוון שצריך להיות של שיתופי פעולה מביא לתוצאות יותר טובות.

אני רוצה לפתוח במקרה דווקא פרטי, פנו אלי מפתח תקוה, אגודת כדור יד, ואני רואה את ההישגים של קבוצה שהוקמה בעשור האחרון, ויש כאן את הנציג ערן מפתח תקוה שפנה אלי, ואני רואה שהם השיגו השגים אדירים, ותוך שנים בודדות הם זכו באליפות המדינה ובגביע, ובאליפות, ובגביע כמעט כל שנה זכאים, משתדלים וגם מצליחים ואני אצטט משפט אחד שכתבו לי במכתב, ברוב הערים הם מלינים על כך שעיקר התקציב בא מהרשויות המקומיות וכמובן הרשויות המקומיות על הפנים מבחינה תקציבית, וזה דבר ראשון משפיע על תקציבי הספורט, ואנחנו כולנו יודעים, אבל ברוב הערים ניתנה השקעה יותר בקבוצות הגברים, בענף הכדורגל והכדור סל, משום שראש הרשות מעדיף להטיב עם האגודות הגדולות שלהם מחזור כספי רב והכנסות ממקורות שונים.

ואנחנו יודעים שקבוצה סובבת וסובבת כדי לצאת מהפלונטר הזה צריך לתת פוש רב יותר לנשים, לספורט נשים וההיבטים השונים, כדי שבאמת זה יקבל תאוצה. אני יודעת מהמקרה הפרטי של העיר שבה אני גרה שכן נתנו תשומת לב מיוחדת, ברעננה, לנושא של הנשים, ואצלי בבית חמישה גברים שהם אוהדי ספורט והם אוהדים בעיקר ספורט נשים, כדור סל נשים, אני אומרת את זה במקרה הפרטי ואני חושבת שזה הולך ותופס תאוצה. אבל כמובן תפקידנו לתת לזה עוד יותר תאוצה ובעיקר עוד יותר משאבים. זה היה לפתיח. נשמע כאן מהנוכחים מה המצב לאשורו.
היו”ר אתי לבני
החלק שלי של ספורט נשים. כמובן גם אנחנו ועדה למעמד האישה, אני בועדה הזאת שלושה חודשים, ניתן חלק משמעותי מהדיונים בעיקר לפיקוח ולאכיפה של נושא ספורט הנשים, יש לנו את ועדת אופיר כץ, שנמצא כאן, שחלק משמעותי ממסקנות הועדה זה עידוד ספורט נשים, לכל הכיוונים בכל הצורות, ואכן שרת החינוך והתרבות לקחה את האתגר ונדמה לי שהיא מקדמת את הנושא הזה. ואני רואה כאן את סיכומי הישיבות עם החלטות אופרטיביות איך להתחיל ולהתקדם ולישם את הדברים האלה. אני רואה את התפקיד שלי כיושבת ראש הועדה פשוט לפקח, לנדנד, ולראות שהדברים מתקדמים ואולי לשתף פעולה גם בחקיקת חוק מועצה ציבורית לספורט נשים. יכול להיות שנעשה את זה בשיתוף פעולה, אני בוודאי ארצה לשמוע מה מצב חלוקת הכספים של המועצה להסדר הימורים בספורט, עכשיו שמעתי שיש החלטה לגבי חלוקת כספים לספורט נשים לכמה שנים הבאות, לפחות יש כאן חזון. וכמובן לישם את חוק הספורט שבו נאמר שיהיה יצוג הולם לנשים, ומענין באמת לקבל דיווח מה קרה בועד האולימפי, היתה ישיבה ב-19.12, לפני יומיים, היתה פניה של שדולת הנשים למנות נשים בין חברות הנהלה של הועד, נשאל מה קרה בנושא הזה ובאם לא קרה אז נדאג לכך שיקרה.

אני רואה בישיבה הזאת ישיבה חשובה, בעיקר לקבלת אינפורמציה ולהעברת הכדור אלינו בענין של הפיקוח והישום של הדברים. תודה.
זהבה גלאון
גברותי יושבות הראש, אני שמחה על הישיבה. לפני כשנה, קצת יותר משנה, חברת הכנסת אורית נוקד ואני, העברנו חוק שנקרא יצוג הולם בספורט. הנחת העבודה של חקיקת החוק היתה שמכיוון שנשים מיוצגות בפחות מ-10% בכל ההנהלות, הגופים וארגוני הספורט, החוק הזה יחייב אותם, אמנם לא נקבע מספר לצערי במספר, אני עדיין חושבת שחקיקה שיש לה שיניים חייבת לבוא עם לפחות 40%, אבל היתה התנגדות ממשלה לכך, עד שלא יקבע מספר כנראה שהמצב לא יהיה תקין.

בחוק הזה נקבע, וזה ליושבת ראש הועדה למעמד האשה, אני מצטטת, "גופי הספורט ידווחו בכתב אחת לשנה לועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת על ביצוע הוראות סעיף זה. והדוח ימסר לועדה לא יאוחר מיום 31 בדצמבר”. זאת אומרת, בחודש זה בדצמבר השנה הזו, בעצם כל ארגוני הספורט, כל הגופים, הועד האולימפי כל מי שישנו צריך למסור דיווח לועדה לגבי ישום החוק. ממה שאני הבנתי, נכון לעכשיו, החוק מופר ברגל גסה ולא מיושם. אני מניחה שאתם תבקשו דיווח, אני חושבת שמעבר לדיווח שנשמע כאן אני רוצה לבקש מיושבת ראש הועדה למעמד האישה שתקבל גם דיווח בכתב, כתוב לועדה, לגבי ישום החוק בענין הזה כי זה מחובתה של הועדה לעקוב אחריו פעם בשנה. אז זאת הכוונה.

דבר שני, היה בג"ץ מאד חשוב לאחרונה, שהיה נצחון בבג"ץ של עמותת לכ"ן, כדור סל נשים ברמת השרון, ובג"ץ קבע שבמשך הרבה מאד שנים כל חלוקת התפקידים לכדורגל, לכדור סל נעשתה ללא קביעת קריטריונים, בג"ץ קבע העדפה מתקנת למה שקשור לספורט נשים, כדור סל נשים וכו'. אני הגשתי הצעת חוק ואני רוצה להגיד לועדה שאני מתכוונת לקדם אותה, הצעת חוק שמדברת על העדפה מתקנת בדיוק על פי החלטת בג"ץ, שתעשה בשיעור של פי אחד וחצי מההקצאה שמקבלים ספורט הגברים, אי אפשר לעולם יהיה להשוות, אי אפשר להגיע, ניתנה דוגמה של כדוריד בפתח תקוה, יש דוגמה של כדורגל בפתח תקוה, הדבר הזה קורה בכל קבוצות הספורט. לפני זמן מה קבלתי פניה מבחורה באגודת סיף באשדוד, באין תפקידים נשים לא יכולות לעשות, אני חושבת שהמאבק לתקציבים וליצוג הולם השילוב של זה נראה לי יכול לקדם מאד את מצבם של הנשים בספורט בכלל. תודה.
שוקי דקל
בוקר טוב, ראש מינהל הספורט. כפי שאמרת, עיקר הישיבה אולי לאינפורמציה, לדיווח, קודם כל תכניות מינהל הספורט במשרד החינוך, התרבות והספורט, על פי מדיניות השרה, הם בנויות לפיתוח וקידום התשתיות ולא סיסמה, לא נכנס לפירוטים, אנחנו יורדים בצורה אופרטיבית איך מתקצבים. כל נושא תקצוב הנשים בתקנות שלנו הם ב-150%, כלומר 50% יותר מקבוצות הילדים או הבנים או הבחורים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לפי הצעת החוק של השרה.
שוקי דקל
זה היה גם קודם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אם זה היה קודם איך זה לא רואים את התוצאות.
שוקי דקל
רואים, כי לצערי הגדול עיקר הכסף הוא לא אצלנו. עקר הכסף הגדול נמצא במקום אחר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בכוונה שאלתי את זה, כי כשמדינת ישראל משקיעה בכל הספורט כולו 70 מיליון שקל, אז גם כשעושים את זה אחד וחצי, זה ממש מעט.
שוקי דקל
תרשי לי ברשותך לתקן, זה 50 מליון, קיבלנו תוספות ל-64 מליון שדורגנו, זה בלחץ השרה. זה מבחינת המדיניות. התכנית שהיא עכשיו אצלנו לשמונה שנים במינהל הספורט היא בהעדפה לילדות ונערות עם חיבור להתאחדות ספורט בתי הספר. כי זה הולך נטו לפיתוח התשתיות, ואנחנו חושבים שהתכנית היא תעצים כי אנחנו רוצים קודם כל להגדיל את התשתית, למרות שבגישה העקרונית שלי אני מאמין באלופים ואחר כך אלפים, כי זה פילוסופיה מסוימת, אבל אנחנו רוצים תשתית רחבה. כי לא יעלה על הדעת היום יש לנו אחוז כל כך נמוך של בנות, נערות, בספורט במדינת ישראל, כי הפוטנציאל הוא הרבה יותר גבוה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתם בדקתם, מחקרית או בדרך אחרת, למה זה קורה? למה ילדות פחות, איפה פה המכשול במודעות של הבנות.
שוקי דקל
מחקרית, לא בדקנו. אבל אנחנו יושבים על המדוכה ויש לנו הרבה מאד סיבות וגורמים, שזה גם מה שנקרא אינטרנזים ואקסטרנזים, זה לא נקודה אחת. אנחנו באמת נדרשים מחקר כזה כי זה מתחיל מלמטה.
היו”ר אתי לבני
אבל יש המון נערות, בחדרי כושר. זאת אומרת יש פה איזה חוסר איזון, יש מודעות וחוסר איזון לאן הולכת הניתוב - - -
שוקי דקל
את צודקת. אמא אחת אמרה לי, הבת שלי שהיא חולה בערב אם יש בבית הספר שיעורים, היא חולה ולא רוצה ללכת. יום אחד אני ובעלי כמעט נפלנו מהכסא היא אמרה אני רוצה להרשם לחדר כושר. והיא הולכת 5 פעמים בשבוע, באה שמחה - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כי המוטיבציה זה הגוף, הצורה של הגוף זה לא הספורט - -
שוקי דקל
יש כמה סיבות. שלומית תרחיב בספורט העממי, אנחנו בדקנו, אנשים הולכים, כולם הולכים. מבחינתי לחיות בתנועה. יש כאלה שהולכים כי הרופא אמר, ויש כאלה הרוצים לרזות, להראות טוב. אנחנו צריכים לגרום להם לאהוב ללכת. לחיות בתנועה, לא לעמוד, במקום שאתה יכול ללכת אל תעמוד.

ברשותך אמשיך בתכניות המינהל, החיבור עם התאחדות בתי הספר לפיתוח התשתיות. אני גם חבר במועצה להימורים שכרגע שלומית היא סגן היושב ראש וממלאת מקום בפועל, - -
היו”ר אתי לבני
ראשית, ברכות. זה מאד חשוב.
שוקי דקל
והוגשה תכנית, תכנית אסטרטגית לקידום ספורט נשים, ממש ארוכת טווח רב שנתית, אבל כשהיא מתחילה משנת 2005. התכנית צריכה לעבור עדיין עיבוד אופרטיבי לפרטים, אבל לזכות המועצה להימורים יאמר, זה בלי הלחץ והתערבות השר, כי השרה אמרה כי היא המאשרת את תקציב המועצה להימורים היא לא תאשר אותו אם לא יהיה ביטוי נאות, בולט, כי כל הזמן מדברים, וכך היה. שהמועצה להימורים אמרה שבכמה תנאים מסוימים היא מעמידה 80 מיליון קדימה, כמובן היא תעקוב. בעיני, זו מהפכה גדולה.

כדיווח ראשוני, כפי שאמרה חברת הכנסת גלאון, לקראת סוף החודש צריך לקבל דיווחים. מהדיווחים שאנחנו יודעים בשטח, וגם מהשתתפות באסיפה של הועד האולימפי שהיתה לפני יומיים, אין ביטוי הולם לנשים, אז הנהלה של ועד אולימפי 31 חברים, ויש שם 2 נשים. כמובן אני מחיתי על כך, ואני הערתי את תשומת הלב, וצריך לראות שיהיה ביטוי בולט. הועד האולימפי הבינלאומי ה-IOC קבע באג'נדה שלו, בצ'רטר, בשלב הזה לפחות 20% נשים, אז בואו נאמץ את זה לפחות אצלנו.
שלומית ניר טור
אין ספק שמאז כניסתה של השרה לימור לבנת נעשה שינוי גדול בכל ההתיחסות לנושא. השרה פשוט הודיעה לכל ראשי הספורט שזה התחום העיקרי בו היא תפעל ובו היא תקדם. וצעד בצעד, זה לוקח זמן כי כל דבר דורש עבודה, ודורש התייחסות של ועדות מקצועיות, וועדה ציבורית כזאת ואחרת, ולכן משך הזמן היה ארוך, אבל אנחנו אכן ערוכים ומוכנים עם תכניות כמו שסיפר שוקי, תכניות מיוחדות לקידום הנושא.

לשאלה שלך שדווקא מענין אותי לענות עליה, למה זה בעצם קורה. קודם כל אנחנו יודעים את זה שבמדינות אירופה מספר הילדות והנערות מגיע כבר ל-35-40% זאת אומרת שיש אצלנו איזה שהיא בעיה שהיא לא מאפינת את ארצות אירופה ששם תרבות הספורט התפתחה, וכן יש אצלנו צורך לעשות שינוי עמדות מהבסיס. אני תולה את זה הרבה במבנה הספורט הישראלי, וגם את הנושא של יצוג הולם במבנה הספורט הישראלי. אותו הנושא של מכבי, הפועל, אליצור שבמשך שנים לא ראו את התחום הזה של קידום ספורט הילדות כמשהו שחשוב לעשות אותו, אנחנו היום מביאים רעיון חדש, אנחנו באים ואומרים ילדות אם יבואו לבית הספר עם הרעיון הזה הוא יתקבל בברכה. עד היום בבית הספר זה היה רק חינוך גופני, מעט מאד ספורט. וברגע שהוכנסה התאחדות ספורט בבתי הספר לעבודה, יש הרחבת תשתיות מאד משמעותית.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
חינוך גופני וספורט זה שני דברים שונים? חינוך גופני זה לא ספורט? זה לא אותו דבר?
שלומית ניר טור
חינוך גופני זה השעתיים בשבוע שלא מחזקים בדיוק את הספורט התחרותי אלא באים להפעלה כוללת להכיר את הגוף, כן, אבל זה לא פיתוח ספורט תחרותי אליו אנחנו כן מדברים בתכנית הזאת. התכנית הזו באה לקדם את הספורט התחרותי, מתוך ההבנה שספורט הוא פשוט כלי חינוכי ממדרגה ראשונה לפיתוח ההעצמה האישית. וכל ילדה שתעבור את המסלול של ספורט תחרותי, לא ברמה אולימפית, אלא ברמה של בית הספר, ברמה ארצית היא תקבל את הערכים המדהימים האלה שספורט אכן מקנה. כמו מצוינות וכל הדברים שאנחנו יודעים - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני חוששת שאם אתם תהפכו אותו לדגש תחרותי אלה שלא רוצים להתחרות בספורט, אלא רוצים לעסוק בספורט בשביל כל הדברים החיוביים שכולנו כאן מודעים להם, הם דווקא ירתעו. והם ישארו בצד, והם גם יגידו זה לא בשבילי, והם רוצים רק תחרות אז אני אהיה בחוץ. זה דווקא עלול לגרום לכך שיותר צעירים לא יהיו בספורט. צריך להזהר מהענין הזה.
שלומית ניר טור
שלא נטעה, זה בא לתת מענה, יש דוח ועדת דוברת שמדבר על יום לימודים ארוך, הרי אנחנו יודעים שהילדים לא מסוגלים לשבת בבית הספר את כל הזמן, זה הזמן שהספורט יכול לבוא ולהכנס ולהתבלט, ובוודאי זה לא מחליף, רק להפך, אם תשאלי את ההמלצה שלי, אני ממליצה על 5 פעמים בשבוע פעילות גופנית בבית הספר, לא על פחות. זה מה שיגביר את המודעות של ילדים וילדות להבין שזה כלי לחיים שלהם, שזה משהו שחשוב. פה אנחנו אולי את ועדת החינוך צריכים להביא לחשיבה נוספת ולהגביר את מספר השעורים האלה בבית הספר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתמול בישיבה על תקציב משרד החינוך עם שרת החינוך והמנכ"לית, ציינתי, קראתי את זה בעתון, שבאנגליה עברו לארבעה שעות חינוך גופני במסגרת בתי ספר. והגיע הזמן שאולי גם אצלנו, אמרו לי שלפחות שיתחילו בשעתיים ללמד באמת חינוך גופני.
שלומית ניר טור
אני חושבת שהדבר הזה כן נעשה, רק אם זה יוגבר עם מודעות וכך הלאה, זה יתפס.

לעצם ההתכנסות שלנו. אפשר להגיד דברים נהדרים, וכמו שאמרתי, חלה התפתחות שלא היתה בשנתיים האחרונות שקשה לתאר אותה, ואפילו הרגע ההסטורי של המינוי שלי לרמה של סגנית יושב ראש המועצה להסדר הסדר הימורים, ועצם העובדה שהמועצה רואה לנכון לפתח את הנושא הזה, וזה בעקבות המלצות ועדת עורך כץ, קראת את הנושא, וההמלצות האלה מורות של זה שצריך להיות כסף יחודי לשמונה השנים, לעשר השנים הקרובות שיפתח את התחום.

וזה שילוב לא רק של המועצה, זה המשרד עם המועצה להסדר הימורים חברו יחד, וביחד התכנית תצא לפועל ב-2005.
זהבה גלאון
מאחר וזה מאד משמעותי, מה הפרופורציות בין ההצעה האסטרטגית לנשים ומה לגברים, חשוב שנדע קודם.
שלומית ניר טור
קודם כל, ההקצבה הזאת היא הקצבה שמעבר להקצבות הרגילות. יש הקצבות שהן לקבוצות הקיימות. מה שבאנו ואמרנו, לא מספיק לתקצב את הקיים אנחנו רוצים לבנות יש מאין. ולשם כך נבנית התכנית הזאת. לעשות עוד הרבה יותר שתהיינה לא 15% ספורטאיות במדינת ישראל, שנגיע ל-30 ו-40%.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מהי התכנית?
שלומית ניר טור
התכנית מדברת לבחור כ-10 ענפים בתחילת הדרך ולהשקיע בהם. ענפי הכדור כמו כדורגל, וכדור סל, וכדורעף, ואולי גם כדוריד, וכמה אלפים לענפים אישיים שאנחנו יודעים שיש לנו היכולת להצליח בהם, כמו שחיה ושיט, וג'ודו, וטניס וכמה ענפים כאלה הם יהיו הראשונים שיכנסו לתכנית. שם אנחנו נעשה תכנית בפריסה ארצית, גאוגרפית אנחנו נבנה שבדרום תהיה התפתחות, ובצפון תהיה התפתחות, ובמרכז, נבנה את התשתיות בד בבד נפתח את המצוינות. כי זה לא יעבוד רק על תשתיות אלא גם על פיתוח מצוינות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש לכם שיתוף פעולה עם הועד האולימפי?
שולמית ניר טור
בוודאי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בישיבה הקודמת שקיימנו פה, אני הרגשתי מדבריהם שיש איזה שהוא נתק. הרי הועד האולימפי הוא זה מכין את הספורט הישראלי לשיא הבא שלו. ולא הרגשתי שיש חיבורים אמיתיים בין הגורמים השונים שעובדים ביחד.
שוקי דקל
הועד האולימפי לא מכין. הועד האולימפי משגר משלחת אולימפית. מי שמכין את הספורט זה איגוד האתלטיקה.
שולמית ניר טור
ואיתם עבדנו, רק הענף עצמו יודע מה הכי נכון לו. ואנחנו בשילוב איתם נבנה את התכניות, וברור שזה נעשה.
זהבה גלאון
מכיוון שזה חשוב, וזה חדש, אז קודם כל ברכות. רק מבקשת לשאול מבחינה תקציבית, אני רוצה לפרוט את זה לכסף. האסטרטגיה היא מאד חשובה באמת. עצם החשיבה האסטרטגית היא חשובה. מה התקציב הכולל של המועצה להסדר הימורים בספורט, ומה התקציב שיוחד לזה לעומת תקציב שיוחד לדברים אחרים. פשוט שנקבל פרופורציות לראות האם אנחנו מוכנים ואנחנו מאושרים כי בעקרון אנחנו מאושרים, אנחנו אוהבים לפרוט את זה לפרוטות.
שלומית ניר טור
המועצה להסדר הימורים מחלקת השנה כ-210 מיליון שקל, לאגודות, לכל אגודות הספורט בישראל, ולאיגודים. הכסף מיועד לאיגודים. יש את ההתאחדות לכדורגל שמקבלת נתח גדול מתוך התקציב, לא ההתאחדות, כל הכדורגל בכללותו זה כל קבוצות הכדורגל וההתאחדות לכדורגל עם הסכמים מיוחדים שיש להתאחדות עם המועצה להסדר הימורים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה להתעכב על הקטע הזה. ברור לי שהכסף של ההימורים מגיע מהכדורגל. כולנו יודעים את זה. ולכן אך טבעי הוא שהכדורגל מקבל את הנתח הגדול. יחד עם זאת, מכיוון שזה הכסף העיקרי במדינת ישראל שהולך לאיזה שהוא ספורט, אני חושבת שזאת בדיוק, את קודם אמרת אני רוצה לדעת כמוך למה באמת הסיבה שאין נשים, אז אני אומרת לך שזאת הסיבה, מכיוון שרוב הכסף במדינת ישראל של הספורט הולך לכדורגל, והכדורגל במהותו ובפועל ואיך שלא תסתכלי עליו הוא גברי מאד, ואין כמעט נשים בכדורגל, אז הספורט הישראלי הוא גברי. כאן נקודת המוצא. יש שתי אפשרויות לשנות את זה, או לומר, למרות שהכסף בא מהכדורגל, אנחנו וזה הכלי היחיד שמדינת ישראל נתנה להעביר כספים והימורים חוקיים רק דרך הדבר הזה כמעט, גם בפיס, אז מדינת ישראל אומרת אתם מקבלים את האישור לעשות טוטו בתנאי שאתם דואגים לספורט. וספורט הוא לא רק כדורגל. ואז את ה-52% תפחיתו מספרים שזה יהיה 25 למשל, - -
זהבה גלאון
מתוך ה-210 כמה מיועדים לפרויקט נשים הזה, שאמרת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אפשרות שניה, שיש לנו, וכאן יושבים כל הגורמים, שמדינת ישראל תקבע, שוקי זה לך, שלא הלוטו או המועצה להימורים הוא המקור היחידי לכסף במדינת ישראל, אלא הממשלה היא אחראית. ואז משרד החינוך יקצה במקום 70 מיליון, 700 מיליון, למשל. יש לי גם את המקור התקציבי, אני יכולה להגיד להם מאיפה להביא את הכסף.
שלומית ניר טור
אבל את זה הכנסת יכולה להחליט.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לכן אנחנו מעלים את זה פה בכנסת. זה גם המשרד. משום שאתמול כדיברנו על תקציב החינוך, שרת החינוך הסכימה איתי, שה-700 מיליון שהולך להכשרת מורים הוא מבוזבז, והולכים לחתוך את התקציב הזה לחצי, וכבר יש לך 300 מיליון שקל, קחי את זה לספורט.
שלומית ניר טור
אני יותר ממסכימה שהגיע זמן לעשות חשיבה חדשה, על כל ההקצבות של המועצה להסדר הימורים.
זהבה גלאון
הם הגוף שמקבל את הכסף להקצאה. כמו שאמרה מלי, ולכן אם לפרויקט המיוחד הזה מקבלים 9 מיליון מתוך 210 מיליון זה חשוב, אבל זה לעג לרש.

- - - -
שלומית ניר טור
מילה אחרונה לומר, שהשרה מינתה ועדה מיעצת לה, על מנת לומר לה, לבוא ולהציע לה איך ליישם את הפרויקט הזה. מכל ההיבטים. יושבת ראש הועדה היא ד"ר נעמה קונסטנטיני, הרופאה שנסעה לחו"ל כרופאת המשלחת של מלכת המדבר, ורופאה של הועד האולימפי, ועוד כהנה וכהנה.

מה שעוד גרוע מאד, עדין אין ליגת כדורגל נשים. ההתאחדות לכדורגל בחרה שלא להפעיל את ליגת הנשים בכדורגל, זה דבר שלא יעלה על הדעת.

דבר שני, הנושא של היצוג הולם שדובר בו. והיום בכובע החדש אני יכולה לומר שעדיין לא אומצו ההמלצות המצוינות שהגיש אופיר כל למועצה להסדר הימורים.
אופיר כץ
בוקר טוב. הכספים שהולכים לספורט שמחולק על ידי המועצה, מחולקים על פי אמות מידה שקובעת ועדה ציבורית שאיננה כוללת את חברי המועצה עצמם. כי במועצה יושבים בעלי ענין כנוכחים. אני מוניתי להיות יושב ראש הועדה הזאת. בדו"ח האחרון שאנחנו פרסמנו והחלטות בינואר השנה, קבענו קביעות משמעותיות ביותר לגבי עידוד הספורט הנשי, במספר נושאים. הנושא הראשון אנחנו המלצנו על מה שבעם קורה עכשיו, אני שמח שבשבוע האחרון זה אושר לבנות תשתית, כי באו אלינו לועדה נציגות של הספורט הנשי ואמרו, תראו הבעיה לא לתת עוד 10% לקבוצת כדורגל. הבעיה היא לבנות קבוצות כדורגל. ולכן, אנחנו רואים את זה כחלק מהתשתית בכלל, חלק מתשתית שאיננה צריכה להיות על חשבון החלוקה השוטפת הרגילה לקבוצות הספורט, לפעילות השוטפת. זאת אומרת זה הפרק הראשון.

הדבר השני, אנחנו המלצנו על עידוד קבוצות נערות בדרך של מתן מקדם של 25% לעומת קבוצות אחרות, כדי שיהיה להם יותר כיף להתפתח, והדבר השלישי הוא שאנחנו נתנו אינסטיב בכסף על יצוג הולם של נשים בגופים מנהליים של גופי הספורט, אני אמרתי שאם יש 10% מההנהלה נשים, יקבלו לפי אמות מידה, אם יש 20% יקבלו עוד 2.5% מהתקציב. זה לא עזר, כי זה לא התקבל בינתיים.

והדבר האחרון שבו דנו שהיה ספציפי מאד היה כדורגל לנשים שזאת בעיה בפני עצמה, קבענו בכדורגל לנשים תקצוב, לטעמנו מאד בסדר, לצערי זה לא התקבל וגם יש כרגע בג"ץ תלוי ועומד בענין הספציפי הזה.

צריך להבין, חוץ מהכספים שהולכים לפרסים, אני לא נציג הטוטו, אבל אני נותן את ידיעותי, חוץ מהכספים שהולכים לפרסים ולשיווק ולתפעול וכיוצא בזה, יש כ-200 ומשהו מיליון שקל שמחולקים בעצם לספורט. אבל הם מחולקים בשני ראשים. אחד מחולק, כ-100 או 120 מיליון שקל מחולקים לפי אמות מידה להתאחדויות, איגודים, וקבוצות. מעבר לקו הזה יש כסף שמחולק לא על פי אמות המידה שאנחנו קבענו, אלא על פי החלטות של המועצה. למשל, יש הסכם הם התאחדות לכדורגל שהוא כבר רב שנתי או שלוש שנים, שהם מקבלים איזה שהוא סכום קבוע, 40 וכמה מיליון שקל לפי דעתי היה בשנה האחרונה, שלא קשור לכספים שאני מחלק לפי אמות מידה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איך הוא מחולק?
אופיר כץ
הוא משולם להתאחדות. בהחלטה של המועצה. יש שם החלטה מעל לקו, להשקיע בתשתיות פיזיות. לפי החלטת המועצה. במסגרת הזאת, אם לוקחים את ה-110 מיליון שקל שאנחנו נתנו לפי אמות מידה, ומוסיפים מעל לקו 9 או 10 מיליון שקל לספורט הנשי לתשתיות, וודאי שבתור התחלה זה התקדמות יפה מאד, מה גם שאני מסכים עם מה שאמרו, שהרי צריכים כאן לבנות את התשתית, זה לא שאתה נותן כסף ומחר בבוקר מה יעשו איתו. כי יקח גם איזה הדרגתיות להקים את הענין הזה. אבל התשובה שלי למה שחברת הכנסת גלאון שאלה, היא, שהכסף הזה הוא סכום מכובד מאד לתשתיות, מבחינתנו תשתיות, והוא לא הולך על חשבון החלוקה השוטפת של הכסף, כי בנוסף מקבלים גם קבוצות הכדורגל נשים, צריכות לקבל, והנערות, והשחיניות, כולן מקבלות כמו כולם עם מקדמי העדפה, כיום.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
טיפה שבטיפה. הגברים שבאגודות האלה שמתמוטטים שהם מתרסקים כי אין להם פרוטה על הנשמה, כי הכסף הולך רק לכדורגל ולא לכל הספורט למינהו. ואם מזה אתה לוקח אפילו חלק לנשים, כולם מקבלים כלום.
אופיר כץ
ברשותך, ההמלצות שלנו לא התקבלו עד היום על ידי המועצה, למה? כי אחת ההמלצות העיקריות שלנו היתה שכספים ציבוריים מחלקים רק לפי אמות מידה שוויוניות. למה זה לא התקבל? הכסף שאנחנו קבענו אמות מידה מחולק לשני סוגי אמות מידה, הישנים, אנחנו רצינו לבטל את זה, 50 איגודים יש להם אמות מידה, הישגיות, שני איגודים הכדור סל והכדורגל מקבלים לפי אחוז קבוע, ריגרדלס כלום. ושמה הכדורגל מקבל סכום נכבד מאד, כשסמנו בסימולצית הכדורגל, הכדור סל לא משפיע עליו, יש כאלה שאומרים שיקבל יותר, כשמו את הכדורגל בתוך אמות מידה הוא מ-15 מיליון שקל יורד ל-3 מיליון שקל, זאת התשובה לספורט. זה הכל. ולא פלא שלא נתקבלו ההחלטות שלנו.
זהבה גלאון
מינואר זה לא נתקבל?
אופיר כץ
זה עוד יותר מזה. היה דו"ח קודם עוד מלפני שנתיים, וגם אז לא קיבלו את זה, מהטעם הפשוט מאד, שכשעושים את הפעולה הזאת וכופים את כולם לאמות מידה מתפנה הרבה מאד כסף לועד האולימפי, גברתי תתן לי את הקרדיט שנתנו גם אם ההדרגתיות כמובן, אנחנו לא חשבנו שאפשר להוריד במכה, אבל זאת בעיה מרכזית.
היו”ר אתי לבני
מבחינה משפטית מה ההליך הנכון כדי לאמץ אותה, איפה השרה, איפה המנהלת?
אופיר כץ
יש פה אבסורד, כמשפטן, ויש אבסורד גדול מאד בחוק הזה, למה אבסורד גדול? בחוק הסדר ההימורים בספורט.
זהבה גלאון
ההמלצות לא מחייבות?
אופיר כץ
לא. זאת הבעיה. הן חוזרות לאישור השר או השרה במקרה הזה, ולמועצה. תראו מה קרה, אני ישבתי בועדה הציבורית, הופיעו אצלי יושב ראש הועד האולימפי, ואחרים, אבל ישב אצלי יושב ראש התאחדות לכדורגל, אחרי שנתנו המלצות ושמענו את הטענות של כולם ושקלנו את הכל ונתנו ההמלצות, זה חזר אליהם, כי הם יושבים במועצה. אני שמעתי אותם, אני החלטתי, הועדה, וזה חזר אליהם והם לא קבלו את זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל לא קבלת את ההמלצות שלהם, אני בטוחה שעשית את זה כמקצועי.
אופיר כץ
כועדה ציבורית אני צריך לשקול שיקולים ציבוריים.
היו”ר אתי לבני
השרה אימצה את המסקנות שלך? איפה זה עומד משפטית? איפה אנחנו יכולים להתערב בזה.
אופיר כץ
אני מבין שהשרה החזירה את התקציב, היא לא חתמה עכשיו - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כלומר, היא אימצה את המסקנות שלכם, של הועדה, - -
אופיר כץ
היא לא אמרה את זה ככה, היא אימצה, לגבי הספורט הנשי בוודאי שכן, לגבי הכדורגל אני גם לא בטוח.
שלומית ניר טור
החלטה שלה ושל שר האוצר, שניהם לא חתמו על התקציב למיטב ידיעתי.
אופיר כץ
שר האוצר לא צריך לחתום על זה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רוצה להבין, אתם הבאתם את המסקנות, השרה אימצה את ההמלצות זה היה אמור לבוא למועצה.
אופיר כץ
בוודאי. כן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה דיונים היו במועצה על הענין הזה?
אופיר כץ
שלושה, ארבעה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ודחו את ההמלצות או עוד לא סיימו לגביהם.
שלומית ניר טור
לא דאגו לכך באמת בכוונה תחילה שאופיר יופיע בפני הועדה וזה הרי לא יעלה על הדעת שהוא מגיש המלצות והוא לא יהיה שם להציג אותם, ואחר כך היו דיונים כאלה ואחרים וזה נפל.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מי יושב ראש?
שלומית ניר טור
יום טוב סמיה היה היושב ראש הקודם, נכון להרגע הוא סיים את תפקידו, ואני היום ממונה על כך. אני מוניתי רק לפני שבוע. אני ממלאת מקום, ואני אקבל את ההמלצות שהוגשו לשרה.

מתוך 18, ועדת רביבי צריכה לאשר נציג ערבי, והוא מועמד מהאוצר, אנחנו מחכים לאישור שלהם ואז אפשר יהיה. כל החלטה היא קבילה. ההחלטות הם קבילות.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מציעה לחברתי היושבת ראש ולשותפתנו חברת הכנסת שאנחנו נקבל החלטה ברוח זאת שאנחנו קוראים לממלאת המקום יושב ראש המועצה להימורים לכנס בדחיפות את המועצה לא להמתין עד שיקבע יושב ראש קבוע, להשתמש בסמכותה שניתנה לה על פי דין, ולקבל החלטות ברוח המלצות ועדת אופיר כץ.
קריאה
מי אמר שבלי קוורום אפשר לקבל החלטות.
שלומית ניר טור
יש קוורום.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ראו נא זאת כהחלטת הועדות. אנחנו בועדת הספורט של הכנסת נקיים דיון ספציפי על המועצה להימורים בספורט. בנפרד, אני מבקשת מזכירות הועדה לרשום על סדר היום שלנו את כל הנושא של התנהלות מועצת ההימורים בספורט.
דפנה הר אבן
נציגת מרכז הפועל, אני אחת משתי הנשים חברות הועד האולימפי, שתי הנשים לתשומת לבכם הן נציגות של מרכז הפועל, השניה לידיה חתואל מועד הספורטאים, ספורטאית בפני עצמה סייפת מזה שנים.
קריאה
יצא מכתב למכבי, ולכל האגודות, אנחנו מתפרצים לדלת פתוחה.
דפנה הר אבן
הועד האולימפי למעלה מ-60% והנשים הם אך ורק 40%.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זאת הסיבה שהדגשתי את הענין כי אני יודעת שמכבי היום מוביל בענין הזה ולא יתכן שהוא לא ישלח נציגות, לכן הם ספציפית יקבלו מכתב.
דפנה הר אבן
הועדה נקראה לישיבה שהשם הוא קידום ספורט נשים, אבל צריך לראות לזה חצי נוסף, זה קידום נשים בספורט. כי אם יהיה קידום ספורט נשים ולא יהיה קידום נשים בספורט, לדעתי עשינו חצי עבודה. ולמה אני מתכוונת, קידום נשים בספורט זה גם בגופים המכריעים, ואתן דוגמה את הפועל. הפועל כבר לפני שתי קדנציות, לפני 8 שנים, החליט שמשוריין לועד האולימפי 25% יצוג לנשים, בדריקטוריון הפועל יש 3 נשים מתוך 21 חברים, בכל ועדה שהיא יש יצוג נשים זה יותר בכל הגופים ומרכזי הספורט האחרים. כשאני אומרת קידום נשים בספורט זה בגופים המכריעים, זה כמאמנות, זה כשופטות, זה כמנהלות קבוצות, אם אנחנו נצליח את הדור הזה מלמטה, ואני אומרת על קבוצות גברים, כאן אני מברכת את אורה גלטה שהיא מנהלת נפלא קבוצת נשים של מכבי רמת חן, כדור סל, אבל לדעתי היתה יכולה להוביל גם קבוצת גברים, אבל איך אומרים אנחנו נתקעים באיזה שהוא שלב. אני רוצה לתת עוד גוף לדוגמה שאני חברת הנהלה שלו, זה התאחדות הקליעה בישראל, מתוך 11 חברי הנהלה, יש 2 נשים, זאת אומרת גופים ששם דוחפים ונשים דוחפות יש יצוג, והיצוג הוא בהחלט הולם. אני רק רוצה עוד לסבר את האוזן, ספורט זה לא רק ספורט הישגי. אנחנו מטבע נוהגים לחלק את זה לספורט עממי, ספורט תחרותי בלבל היותר נמוך, בספורט הישגי שזה באמת מה שאנחנו מדברים על קבוצות הספורט, וכו'. ופה אני רוצה להושיט יד ולקרוא, באתי לפני חודש ימים, הייתי בקונגרס ברומא שמדבר על ספורט לכל, וארגון האומות המאוחדות הכריז על שנת 2005 כשנת החינוך הגופני והספורט כמקדם בריאות. אני חושבת שזאת הזדמנות יוצאת מן הכלל לבוא עם המסר הזה ולפתח בכל הרבדים, אני לא נגד פיתוח הרובד התחרותי, אתן לכם דוגמה מה אנחנו במרכז הפועל עושים, אנחנו מאד מיינדט לקידום ספורט נשים, אז אם מדובר פה על הכדורגל, מתוך 8 הקבוצות הקיימות היום בליגת הכדורגל נשים הקיימת, שלא כל כך נפתחת, שהיתה אמורה להפתח 4 קבוצות הם קבוצות נשים שאנחנו, יש לנו עכשיו 4 קבוצות קיימות נוספות, ל-4 שלנו, זה כבר 12 קבוצות בכל הארץ.

יש בתל אביב, בצפון יש, בבאר שבע יש לנו קבוצות, שמרכז הפועל הקציב לכל קבוצה התחלתית כזאת לבניה, 20 אלף שקל, פלוס את כל הנושא של הביטוחים שזה 75 שקלים לכל הקבוצות, וכאשר אנחנו באנו והצענו להתאחדות לכדורגל ראו, יש כבר 12 קבוצות, אנא פתחו את הליגה, נענינו בשלילה. בינתיים הליגה לא נפתחת. חוץ מ-8 קבוצות הכדורגל יש לנו 250 נשים משחקות כדורגל כקדר ל-8 הקבוצות הקיימות. זאת אומרת, יש היום, הצרה היא שבהתאחדות הכדורגל לא רואים כנראה חשיבות נכונה לנושא הזה. ואם לא מתחילים ממשהו, אז אין. ואנחנו היום במטרה לתת. רק מישהו שם, שאחראי על הברז, או אחראי על האדמיניסטרציה שלפתחו, לא עושה את זה. ואני מאד הייתי רוצה שתבוא קריאה מפה מהועדה - -
קריאה
מה הנימוקים, אין להם כסף.
דפנה הר אבן
או, הנה אין להם כסף.
אורי שילה
סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל. נדהמתי לשמוע את הדברים שהם, אני אגיד, לא מדויקים בלשון המעטה, ואני אסתפק בזה כי גם גב' שלומית ניר טור, וגם דפנה פשוט ציינו בבטחון מלא שההתאחדות לכדורגל סרבה לפתוח את הליגה. אז כדי להעמיד את העובדות על דיוקם, יש החלטה של ההתאחדות לכדורגל שהליגה נפתחת בתוך פחות מחודש. ב-22.1, יש תאריך של פתיחת הליגה, ואסביר למה רק עכשיו נפתחה הליגה, מאותה סיבה שהליגה הופסקה בשנה שעברה. והסיבה היחידה היא מועצת ההימורים והכסף שהם לא הקציבו לקבוצות הנשים.

הליגה כבר שנתיים מופעלת על ידי ההתאחדות לכדורגל, ההתאחדות לכדורגל אין לה שום התנגדות להפעיל ספורט נשים וליגת נשים, ההיפך הוא הנכון, אנחנו רוצים שתהיה לנו ליגת נשים, יש לנו נבחרת נשים, זה התחיל עוד בפרמידה הפוכה שהתחלנו קודם עם נבחרת ואחר כך בנינו ליגה, כבר הרבה שנים, והתקציב תמיד היתה הבעיה. אתם צריכים להבין, ההתאחדות לכדורגל לא נותנת לאף קבוצה כסף, ההתאחדות לכדורגל לא נותנת לקבוצה מליגה ג' כסף, ליגה ב' כסף, וליגה א' כסף. זה לא שהיא מחלקת כסף לקבוצות, ההתאחדות לכדורגל לא מקציבה כסף מהתקציב שלה לאף קבוצה של גברים בשום ליגה, כנ"ל ליגת נשים. התקציבים הם ניתנים ממועצת ההימורים, הטוטו, ומטלויזיה תלוי בליגות השונות. ליגת הנשים שנפתחה שנה שעברה, קבוצות הנשים שפתחו את הליגה הסתמכו על הבטחות של וועדת כץ ועל הבטחות של השרה, ועל הבטחות של מועצת ההימורים, והתחילו את הליגה. באיזו שלב קרסו כלכלית לא יכלו להפעיל, לא יכלו אפילו להפעיל אוטובוסים, פתחו בשביתה מתוקשרת גדולה והפסיקו את הליגה מעצמם, והליגה לא הופסקה מאותה סיבה שלא היו להם תקציבים שנה שעברה, זה לא תקציבים שבאים מההתאחדות לכדורגל, תקציבים של מועצת ההימורים שלא מאשר אותם, הליגה גם לא נפתחה השנה. זה בדיוק הסיבה. ההתאחדות לכדורגל החליטה שכן יש ליגה, וזה לא שפנו ממרכז הפועל, ואם יוכלו להמציא לועדה הזאת פניה של מרכז הפועל אנא פתחו הליגה אני הראשון אודה שזה נכון, זה לא נכון, היתה החלטה של ההתאחדות לכדורגל לפתוח את הליגה בחודש הבא, כיום יש בג"ץ תלוי ועומד כמו שציין עורך דין כץ, כנגד מועצת ההימורים כשההתאחדות לכדורגל היא אחת מהגופים המשיבים, ככה גם שרת החינוך והספורט, וכל הגופים צריכים להשיב והמהות של הבג"ץ הוא התקציבים, ואת התקציבים לא מחפשים בהתאחדות לכדורגל, הם במועצת ההימורים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
שמענו כאן שהמועצה להימורים מעבירה הרבה מאד כספים להתאחדות הכדורגל. 52%, זה הרבה מאד כסף. איך זה מחולק, לא הבנתי. זה עובר את הקופה שלכם.
אורי שילה
מועצת ההימורים מעבירה סכום גדול מהכסף לקבוצות. ההתאחדות לעיתים משמשת כצינור להעברת כספים, כלומר, הכסף עובר דרכה ומועבר ישירות לחשבון הקבוצה. אין איזה שהוא סכום שעובר מהטוטו לקבוצות ונשאר בהתאחדות לכדורגל.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מספיק שזה נקבע שזה לא בקבוצה X ולא לקבוצה Y .
אורי שילה
יש קריטריונים, לכל קבוצה. הסכום הזה מחולק, אני חייב להודות שאני באתי לכאן מוכן עם הסכומים המדויקים בכל ליגה, וזה כי זה דיון שעמוסה הועדה, אבל הסכום מחולק על פי אמות מידה כמו כל גוף ספורט שמקבל, ועל פי הסכם מיוחד כמו שצוין פה, מועצת ההימורים או חלק ניכר מתקציבה, החלק הארי מתקציבה, נסמך על ההימורים של הכדורגל. ועל הטפסים של הכדורגל ועל מילוי הטוטו השבועי. ולכן יש הסכם שהוא כבר הרבה שנים, של 46 או 47 מיליון ש"ח שזה סכום שניתן בהתאם להסכם בגלל הזכיון הקנין הרוחני שכביכול המועצה משתמשת בטפסים ברשימות הכדורגל. ומעבר לזה מקבלים סכום ככל אגודי הספורט.
היו”ר אתי לבני
לכם כהתאחדות יש כסף שלכם?
אורי שילה
בוודאי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
שלא מיועד לקבוצה כזו או אחרת.
אורי שילה
להפעלת נבחרות להפעלת משלחות - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
- - 13 מיליון שקל, אם זה הסכום המדויק - - בסביבות 13 מיליון, אתם יכולים להחליט על פי קריטריונים שלכם מה אתם עושים עם הכסף הזה? כן?
אורי שילה
יכולים להחליט אנחנו, היום זה חלק מתקציב תפעול שהוא הולך למטרות גדולות כמו נבחרת נשים, כמו נבחרת גברים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זאת השאלה המדויקת שלי, אני שומעת מהליגה וממך ומאחרים פה, הליגה לא הופעלה בגלל חוסר כסף. יש לכם קופה של 10 מיליון שקלים, זאת אומרת אתם יכולים להחליט, אמרת לי למפעלים גדולים, אתם יכולים להחליט, אם תרצו, שהמפעל הגדול אחד המפעלים הגדולים שלכם, הוא למשל עידוד ליגת הנשים ולתת את הזריקה שנחוצה כדי שהקבוצות האלה שלא שורדות כן ישרדו. זה נכון עובדתית?
אורי שילה
זה תיאורטית נכון. אבל לא פרקטית. כי קודם כל שזה לא נכון ששוכבים היום 10 מיליון ש"ח בקופת ההתאחדות לכדורגל ורק מחכים להחליט מה לעשות, ואף אחד לא רוצה להחליט על הנשים. מצבה של ההתאחדות לכדורגל בניגוד למה שכולם חושבים עקב ששלוש שנים לא שיחקנו בארץ, ועקב זה שכל המשחקים התנהלו בחו"ל המשחקים הבינלאומיים, מצבה הכספי של ההתאחדות לכדורגל גרוע ממה שכולם חושבים, ואין לנו שום יתרה בקופה של ההתאחדות כדי להתחיל להעניק לגופים כאלה ואחרים.

דבר שני, יבואו קבוצות ולדעתי בצדק, מליגה ג', מליגה ב' של גברים ויגידו, סליחה, יפנו לבית הדין העליון של ההתאחדות, יפנו לגופים אחרים ובאיזה זכות אתם נותנים כסף היום לליגת הנשים כשאתם לא נותנים לקבוצות שלנו. כלומר, אנחנו בהתאחדות - - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כלומר הכסף הזה צבוע כבר. הוא כבר הולך תמיד למטרות, אי אפשר להחליט אותו למטרות חדשות. אבל למטרות מסוימות קבועות.
אורי שילה
הוא אף פעם לא הולך לקבוצות קבוצות, אף פעם לא מקבלות כסף, זה לא משנה אם זה נשים - -
זהבה גלאון
מה יקרה בעוד פחות מחודש, איך פתאום יהיה לכם כסף לפתוח מחדש את ליגת הנשים.
אורי שילה
בכדי שתבינו, ההתאחדות לא פותחת קבוצות. ההתאחדות נותנת את הבמה למקצוע. הקבוצות החליטו, קודם כל הורדנו את התקציב הטפולי של הקבוצות כדי שיהיה טיפול מינימלי של קבוצות, כלומר, שינינו את התקנון שלנו של ליגת הנשים, כדי להפחית את התקציב שכל קבוצה מוכרחה להרים קבוצה, וסומכים גם על הבג"ץ ועל הבטחות חוזרות ונשנות במהלך שנים גם - -
אופיר כץ
אני ברשותכם אסביר את בנית התקציב. כדי שיהיה ברור נהיה מרושתים. הכסף הראשון ה-40 וכמה מיליון שקל ההתאחדות נותנת אותם לקבוצות בדרך כזאת או אחרת, לצורך קיום מפעלים שונים. מעבר לזה הכדורגל מקבל עוד שני מקורות, האחד אותו כסף להתאחדות שזה עומד על 13 מיליון או 14 מיליון שלדעתנו יש בעיה של הקריטריונים, שזה בעצם אמור להפעיל נבחרות ואת המנגנון של ההתאחדות, כמו איגודים אחרים. וחוץ מזה יש כסף שמחולק לכל הקבוצות על פי קריטריונים שלנו כולל קבוצות נשים. ומשם בעצם צריך לבוא הכסף לתשובה של הכדורגל נשים. דא עקא, שעד היום קבוצות הנשים קיבלו 20 אלף שקל לשנה, או משהו כזה ומזה אי אפשר לעשות כלום. בהחלטות שלנו, אנחנו קבענו להשוות אותם לליגה לאומית, שזה מעלה לסדר גודל של 180 אלף שקל לקבוצה, וזה היה מאפשר להם לפתוח את הליגה ובצורה די סבירה לקיים מערכת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ההעלאה הזאת היא מהכספים של המועצה או מהכספים של ההתאחדות?
אופיר כץ
מסך כל הכספים שמיועדים לכדורגל. אנחנו חשבנו לעשות חלוקה שונה, ואנחנו חשבנו שבגברים יש ליגת על שהיא צריכה לקבל יותר יש ליגה לאומית שצריכה ככה, וליגה ארצית שמקבלת אחרת. זה מה שאנחנו חשבנו. והיום זה לא המצב ככה. היום ליגה ארצית וליגה לאומית מקבלים אותו דבר. וכשעושים את הסוויץ' הזה הכנסנו לשם את קבוצת הכדורגל ואמרנו אנחנו חושבים שהכדורגל נשים צריך לקבל כך וכך.
היו”ר אתי לבני
אי אפשר את התקציב שלהם לחלק - -
אופיר כץ
לצערי לא קבלו את ההמלצות שלנו. אם היו מקבלים את ההמלצות שלנו היה לנו כסף. זה כל הסיפור. זה לפי קריטריונים.
זהבה גלאון
הועדה למעמד האישה היתה לפני כשנתיים בהתאחדות. יושב הראש הקודם התחייב , אני הייתי בישיבה, התחייב שליגות הנשים בכדורגל תבחרנה כל פעם מחדש כשזה מגיע לנשים, יקבלו תקציבים וכספים והיו שם הצהרות נשגבות וכל פעם ברמת הרטוריקה זה נפלא, וכשמגיעים לרגע, לא ראיתי שסוגרים קבוצות כדורגל גברים ובסוף סוגרים נשים.
היו”ר אתי לבני
זאת אומרת שהיתה לו סמכות להסתייג. עכשיו הוא אומר שאין לו סמכות להתערב, אין פה מישהו שאפשר להפנות אליו את האצבע.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יש כמה כתובות, וכל אחד נוח לו לגלגל את זה לשני, גם הוא הכתובת.
אופיר כץ
הכתובת היא המועצה ולא ההתאחדות, המועצה להסדר ההימורים בספורט. רק המועצה ולא ההתאחדות.
שוקי דקל
תפקיד איגוד או התאחדות זה לנהל את הליגות, לנהל את המשחקים, לארגן את הנבחרות בשביל זה הם צריכים כסף. הבעיה המרכזית היא חלוקה שונה בתוך המועצה - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני לא מקבלת את הטענה הזאת. בוודאי שהיא נכונה, אבל היא לא רק היא נכונה. אני לא מורידה מכם את האחריות התאחדות הכדורגל. - -
זהבה גלאון
חלק מהקבוצות של הגברים הם בעלי קבוצות ומשלמים משכורות עתק למאמנים ולשחקנים ואחר כך קבוצות הנשים נופלות ללא תקציב.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה שאני מנסה לומר הוא, זה שהמועצה להימורים צריכה לחלק אחרת את הכסף, על זה אין כאן מחלוקת, אני חושבת שכולם מסכימים וגם אתה תסכים על זה. אבל, אי אפשר לקחת מכם את האחריות משום שאתם כאחראים על כדורגל בארץ, אתם את הכסף שיש לכם בנוסף לאצבע שיש לכם במועצה, בנוסף לאמירה המאד חזקה, הנה שמענו אתכם הזמינו לועדת אופיר כץ, אבל לכם יש השפעה מאד גדולה על מה שקורה בכדורגל הישראלי, ואם אתם תחליטו שלכדורגל הנשים או לנשים בכדורגל צריכים לתת יותר, יהיה יותר. הענין שאתם לא רוצים להחליט. משיקולים מקצועיים, משיקולים כספיים בעיקר ומשיקולים גבריים. אז קחו את שלושת אלה אתם לא רוצים נשים בכדורגל, למה לחלק, זה כמו בפוליטיקה, כי אם אנחנו ניקח כאן כמה מקומות בכנסת אז כמה גברים יצטרכו לפנות. כדורגל זה אותו דבר. יש הבדל?
נעמה קונסטנטיני
אותי אמא שלי לימדה שכשיש רצון יש דרך. ונשים את הכסף בצד אנחנו כועדה, שאספר מה המטרות שלה ומה היא עשתה, פנינו לאותם איגודים והתאחדויות שחשבנו שהם הנכונים לקדם כי אי אפשר בבת אחת לקדם 150 ענפים אז בחרנו ענפים מדגמיים שחשבנו שהם מתאימים מבחינת תנאים פיזיים, מבחינת פריסה ארצית, מבחינת יכולת של קידום בכל הרמות, בין היתר פנינו כמובן, דבר ראשון, - - -

שרת החינוך התרבות והספורט מינתה בסוף אוגוסט ועדה לקידום נשים בספורט, ועדה שכוללת את עורכת דין דפנה לנג וד"ר קוטי מרידן, ואותי, שהמטרה היא לראות איך אפשר לקדם את ספורט הנשים בכמה מנגנונים. מנגנון של קליטת הכספים מהמועצה, אם יהיו כספים מהמועצה מה לעשות איתם, מה תפקידי משרד החינוך בכל העסק והשילוב שביניהם. אנחנו הבנו שבשביל לפנות למועצה ולבקש ממנה כסף אנחנו צריכים שתהיה איזה שהיא תכנית מקצועית, מדגמית, או פחות או יותר קיימת כי סתם ככה הם לא יתנו כסף, ולכן מונתה ועדה מקצועית שכללה גם אנשים שעובדים במשותף עם עובדי הועד האולימפי כמו היחידה לספורט הישגי, היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים, מינהל הספורט, אנשים שבפריסה בכל התחומים כדי לראות, לבחון, בשלב הראשון איזה איגודים עומדים בקריטריונים, ופנינו לאותם איגודים כאשר אחד מהם זה ההתאחדות לכדורגל, מכיוון שאנחנו חושבים שמבחינת מבנה פיזי ויכולות דווקא הכדורגל בארץ יכול אפילו יותר להצליח מהכדור סל, כי מה לעשות הנתונים של הגובה הממוצע שלנו יותר מתאימים לכדורגל העולמי מאשר לכדור סל העולמי. וראו איזה פלא, מכל האיגודים שהגשנו קיבלנו תכנית איך הם רואים את קידום ספורט נשים, ומהתאחדות לכדורגל לא קיבלנו תכנית. זה לא יעלה להם אגורה, כי הרעיון שלנו להשיג טפסים מסומנים לטובת קידום ספורט נשים, וכמה פניות שפנתה שלומית להתאחדות לכדורגל, רק לקבל תכנית, לא לתת אגורה, כי אנחנו נדאג לאגורות, לא קיבלנו תכנית, למרות זאת בתכנית שהגשנו למועצה כללנו לפחות מיליון שקל לכדורגל, פלוס דרך התאחדות בתי הספר, כי אנחנו עדיין חושבים שלכדורגל צריך לתת כסף למרות שלא קיבלנו, ואני פונה אליך לבדוק את הנושא ולהגיש תכנית כי אנחנו רוצים שיתוף פעולה בנושא.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אתה יכול להסביר לנו למה לא הגיעה תכנית?
אורי שילה
אני פעם ראשונה שומע על זה.
שלומית ניר טור
קבל מכתב ממני, שמבקש ממנו להעביר תכניות.
נעמה קונסטנטיני
הועדה התכנסה הרבה מאד פעמים, דיברה עם הרבה אנשים, הרעיון באופן כללי זה שאי אפשר להטיל רק על המועצה את הנושא של לתמוך בספורט, זה נכון שיש להם הרבה כספים, אבל זה חייב להיות במשותף ביחד עם משרד החינוך התרבות והספורט כג'וינט ונג'ר, משרד החינוך יש לו תפקיד מאד מרכזי גם בארגון וגם בפיקוח אבל גם במתן מלגות לספורטאיות שהם לא יפרשו בגיל 16 או 17 אלא כמו בארצות הברית כולן ממשיכות לשחות בקולג' כי הם זוכות למלגות יפות, פיתוח ברמה של בתי הספר, ברמת הרשויות, וזה צריך להיות משהו כוללני, כאשר שבלי שתהיה מועצה שהיא דדיקייטד לענין וכל מי שכינה את הרעיון לחוק.


הקמת מועצה, למועצה תהיה מינהלת שתבדוק, הרעיון הוא שהכספים יהיו מסומנים, שכל כסף שינתן לטובת ספורט נשים אכן ילך לספורט נשים. שלא יהיה מצב שאיגודים יגידו, הנשים קיבלו כסף, בואו נוריד ממה שהתכוונו לתת להם. אנחנו נעמוד על זה שמה שאנחנו קוראים תנאי סף לאיגודים והתאחדויות. אנחנו רוצים שיתוף פעולה מלא, האיגוד לא יקבל כסף לקידום ספורט נשים אם לא יהיו לו בהנהלה נשים, אם לא יקדם נושא של מאמנות, של שופטות, של מנהלות, האיגודים צריכים להראות רצון טוב ויותר מרצון טוב, לעשות מעשה בכל הספקטרום של נשים לא רק כספורטאיות אלא כמאמנות, כשופטות, כמנהלות. איגודים שיעמידו את זה ויעשו את זה בהחלט יקבלו, כאשר הכל ייעשה בשיתוף פעולה עם האיגודים, עם הועד האולימפי, עם כל הגורמים, למשל בכדור סל הם דיברו על זה שהכספים לא ילכו לקידום זרות, או לתת לזרות, אלא לטפח את הכדור סל הישראלי, יכול להיות שמה שהפריע לי יכול להיות שאצלם יהיה סעיף שידבר על הגבלת מספר זרות, אנחנו נשאיר את כל זה לאותם איגודים והתאחדויות לטפל בזה, כי הם אנשי המקצוע. אבל חייב יהיה להיות פיקוח, פדרלי, ממשלתי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בהמשך לדבריך, בשעה הבאה היתה אמורה להיות לנו ישיבה בנושא של איגודי הספורט לצרף נציגי ציבור לאגודות השונות. כמובן שהאיגודים מתנגדים לזה, בישיבה הקודמת שדנו בכך, אני חשבתי שיש להם בהחלט מה לומר, זאת אומרת שיקולים נכונים. מדבריה כאן, היא משתכנעת ובכלל מהשיחה פה שהדרך היחידה שלנו, מעבר לתקציב לחייב אותם להכניס נשים, זה לשנות את התקנונים שלהם שיחייבו אותם באנשי ציבור ואז לפחות השניים האלה שיהיו נציגי ציבור, תהיינה בעצם נשים. כנראה שזו הדרך היחידה. כי אותו חוק שלך, שאתם מדברים שלא יקבלו תקציב אם לא יהיה יצוג הולם, הסנקציה הזו לדעתי תהיה קצת חלשה, אותו רעיון יש לנו בפוליטיקה סנקציה דומה שמיכל ידין מנסה להוביל, של תמיכה, כמו שאתה הצעת, תהיה תמיכה למי שימנה. אני חושבת שעוצמת השיקולים שלא תהיה שם נשים גבוהה אפילו מהנושא התקציבי, ככה אני חוששת. לכן הדרך היחידה להכניס נשים לפחות להנהלות זה על ידי אותם נציגי ציבור.
זהבה גלאון
בהמשך לדבריך, אני לא בטוחה שאני מסכימה איתך בדרך נציגי הציבור, זה אף פעם לא מזיק, זה בנוסף ותמיד טוב, אבל אני רוצה להגיד משהו מכיוון שאנחנו בית המחוקקים. הכנסת העבירה חוק שמדבר על יצוג הולם, על ביטוי הולם, פחות מ-2%, קודם כל יש חוק. אני רוצה לקחת מקרה מבחן, ואני מציעה את זה לכם, בכל הכבוד לועד האולימפי הבחירה של הועד האולימפי שערוריתית. אני חושבת שהועד האולימפי לא יכול להמשיך ולתפקד, צריך לעצור את הפעילות שלו עד שהיצוג בו, שתי נשים עם כל ההערכה, זה כלום, בתקן של משקיפות, - - -
דפנה הר אבן
שתי חברות, מכיוון שאריק גלעדי וגם אני משמשים כדגל שבקשו להשעות את הרשימה עד שלא יהיה יצוג כמו שצריך, הוחלט שבנוסף לשתיים שהם חברות, לחזור ארבע שנים אחורה ולהציב עוד שתיים נציגות, אחת ממכבי ואחת מהפועל. אנחנו לא רוצים משקיפות, אנחנו חשובות ששלוש ארבע שצריכות להיות חברות מן המנין ולא משקיפות.
זהבה גלאון
בהמשך לדברים שלך, אני רוצה להגיד ככה, אני חושבת שאתם בתור יושבות הראש עכשיו, יכולות להוציא פניה, תוך יעוץ משפטי שמורה להם ומחייב אותם, הם מפרים חוק של הכנסת, - -
היו”ר אתי לבני
כמה מקומות פנויים יש עכשו, ומתי יש בחירות.
דפנה הר אבן
יש מקום פנוי אחד של הפועל, מכיון שלהפועל יש כבר שתי נציגות, המקום הזה - - -
זהבה גלאון
היו בחירות עכשיו, לפני יומיים, הבחירות האלה הן לא חוקיות. כי התוצאות שלהם הם בניגוד לחוק הקיים, ולכן הבחירות האלה אינן תקיפות, - - לכן אני מבקשת להשעות, הועד האולימפי לא יפעל ככה.
לאה מלמד
מנכ"לית העמותה לקידום נשים בספורט. חברת הנהלת איגוד הכדור סל, ולוקחת חלק מאד פעיל בבניה של כל התכנית וכל הבניה האסטרטגית, הייתי בועדה המקצועית של הקריטריונים וכן הלאה. אני מאד שמחה על זה שאנחנו מתמקדים בנושא של היצוג ההולם. אני חושבת שיש שיגשוג, ואני אקח את איגוד הכדור סל שענף כדור סל נשים הוא אולי הספורט הכי מצליח, היו גם עכשו בחירות, העלו את מספר חברי ההנהלה ומספר הנשים הוא היום 4, - -
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כמה נשים היו מועמדות?
לאה מלמד
אין באמת בחירות קשוחות באיגוד הכדור סל, יתרה מכך, יש ועדת נשים שבראשה עומד גבר וכל ישיבה שאנחנו מגיעות הנה אנחנו מציינות את זה ואנחנו מנסות לפעול בתוך איגוד הכדור סל, להזיז, לקבל ועדה אחרת כלום לא זז. מ-2002 זה המצב, והמצב עכשיו בבחירות שהיו לפני שבוע הורע מכיוון שהגדילו את מספר חברי ההנהלה, אגב זה פטנט שעושים אותו הוא מאד גמיש, מעלים את מספר חברי ההנהלה, כי רוצים להכניס עוד אנשים, ומספר הנשים לא גדל. במקרה הטוב, אני חושבת שצריך עכשיו לחשוב איך אנחנו מישמים את החוק. עכשיו האיגודים צריכים להגיש את הדו"ח שלהם, יש בחוק סנקציות, צריך עכשיו לחשוב איך אנחנו נותנים לזה תוקף אחרת לא עשינו כלום.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
עכשיו אשאל אותך וגם את האנשים האחרים. הרבה פעמים מאשימים את הגברים שאין יצוג הולם לנשים, אבל כדאי שנשים לב שהרבה פעמים הנשים לא מועמדות ולא רוצות להיות שמה. לכן אני רוצה לדעת לפני שאנחנו מאשימים את כל העולם, האם נשים ניסו לדחוף את עצמם, האם הם בכלל היו מועמדות, האם יש מה להאשים.
לאה מלמד
אני אישית הצעתי כמה פעמים הצעתי את עצמי כי חשבתי שאני ראויה, ולא רק אני, אני חושבת שאורנה הוספלד, כל אחת מאיתנו פי כמה מתאימות יותר לשמש בתפקיד מאשר - -
אדי קואז
איגוד הג'ודו. אני רוצה לברך על כל המעמד הזה ועל הפעילות הברוכה לקידום הנשים בספורט. אני רק רוצה לציין כמה מילים לגבי האיגוד שלנו. אנחנו לפני שהועדה הזאת קמה, איגוד הג'ודו החליט תקנונית שהרשימה הגדולה ביותר חייבת להכניס אישה להנהלה. וזה יש, ואפשר לעשות את זה, וזה לא בעיה. אנחנו עכשיו הגענו לתשעה, אבל יש אישה, גם בשבעה יש אישה, גם בתשעה יש אישה, אבל זה בשביל לתת יצוג לכולם. וכאן אני חוזר למה שהיושבת ראש אמרה, שלא תמיד יש את הנשים בשביל להכניס אותן. וזה לא חכמה להגיד להכניס נשים. כי מה שיהיה, יכניסו נשים, יכניסו אישתו של.., ויכניסו אישתו של.., ואז יהיה לכם נשים בספורט. - - -
היו”ר אתי לבני
זה לא נכון, זה דמגוגיה. האמת היא שזה לא נכון, ברגע שיש מקומות יש גם נשים. אמצא לך עשר ג'ודאיסטיות שרוצות להיות - - -
שלומית ניר טור
כשמנהלים אירגון לא בהכרח צריכה מישהי בדיוק מהג'ודו, או מנהלת קבוצה, צריכה להיות אישה אינטליגנטית שמבינה ניהול, ולה - - -
אדי קואז
אני חושב שבכל ענפי הספורט צריכות להיות נשים שמעניין אותן הספורט, שמבינים בספורט, ולא להנחית כמו שהיה פעם שלקחו כל מיני אנשים שלא קיבלו משכורת ושמו אותם. שהם אינטליגנטים. ואיך הספורט נראה, עם כל הכבוד. לכן אני בהחלט חושב שמי שצריך לבוא זה אנשים מהספורט, אנשים מהספורט, ואותו דבר לגבי אנשי ציבור. היו אנשי ציבור שהיו רשומים, אבל לא היו באים בכלל. אז יש שני אנשים רשומים, זה בסדר וזה יפה. אבל הם לא נמצאים באף ישיבה. כי זה לא מענין אותם וזה לא בוער להם בעצמות. אז לא מהר להחליט כל מיני החלטות שבפועל לא יתנו שום תוצאות, צריך לבוא מהשטח. אם יש אנשים כמו בכדור סל, כמו שהיא אומרת, אני לא בקי שם, אז חובה לעזור להם להקלט. ואם יש עוד אנשים בג'ודו חובה עליהם לעשות להכנס. אז יש אפשרויות לעשות, אז בנושא הזה לא להתלהם על הגברים רק שהם לא מנסים לבחור, יש כאן איגוד שתקנונית אישר וזה נמצא וזה קיים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה כתוב בתקנון?
אדי קואז
כתוב שם, שהרשימה הגדולה ביותר, הרי מגישים רשימות לבחירות, הרשימה הגדולה ביותר חייבת להכניס אישה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אישה אחת?
אדי קאז
אפשר להכניס יותר, אבל לפחות אחת. אבל לא רק הנושא הזה, מה שצריך גם לשים דגש, כאן מדברים על תשתיות, ועל עתיד יש מאין, וכל הדברים אבל בפועל יש קבוצות שקיימות ופעילות ואם לא יטפלו בהם במסגרת ששלומית מדברת, ואני יושב גם בהנהלת הטוטו, ואני גם דיברתי על זה שם, ואני אעמוד על כך שזה יהיה, חייבים לתת מאותם משאבים גם לאותם קבוצות, למשל אנחנו מדברים על הקבוצה של הכדור יד, שהיא קבוצה טובה היא הולכת להסגר בסוף השנה. אז יקימו קבוצות חדשות של ילדות שעוד לא יודעות להקפיץ כדור, אבל לעומת זאת יש קבוצות, 14 קבוצות בליגת הכדור יד, שהם יסגרו, אז מה עשינו פה. לכן גם יש לתת את הדעת וגם למה שקיים בפועל.
אברהם זוכמן
מפקח על החינוך הגופני במשרד החינוך, והייתי רוצה להציג כאן, אני שומע את כל הדברים, איך זה קורה בבתי ספר וקצת להוסיף על דברים שאמרה שלומית וידידי שוקי.

קודם כל בבתי הספר ישנם 52% קבוצות של בנות ו-48% של קבוצות בנים, אני חושב שאנחנו מקיימים את מספר התחרויות הכי הגדול במדינה הזאת, ללא צל של ספק בעשרות מונים מעל כולם. יש לנו מספר כללים שחשוב שנדע. לא יכולה להשתתף קבוצת בנים אם אין קבוצת בנות. יכולה כן להשתתף קבוצת בנות אם אין קבוצת בנים. זה דבר שעשינו אותו כבר לפני שש-שבע שנים, ובצורה כזאת בעצם אנחנו עלינו מ-40% ל-52% של השתתפות של קבוצות בנות. במועדונים, חשוב לזכור, וכאן אני רוצה להשלים את הדברים שקודם נאמרו, יש ספורט תחרותי ויש ספורט שהוא לכל. במסגרת המועדונים בבתי הספר כאשר יש קבוצה תחרותית היא חייבת להציג קבוצה של מועדון, עממי. וזה נותן כאן תשובה למה שקודם נאמר אלה שלא רוצות, אלה שרוצות חדר כושר, אלה שרוצות מחול אירובי, בבקשה, פותחים להם חוגים, וחבל על הזמן זה מפוצץ במערכת החינוך. אני רוצה לציין עוד דבר חשוב, שבתוך מערכת החינוך יש לנו ליגת בנות לכדורגל, אני חושב שהליגה בכדורגל לבנות, אני לא רוצה לקרוא הומצאה זה לא נכון, אבל היא החלה את הפעילות במסגרת של בתי הספר כאשר התיקצוב לבנות, בנים, התקצוב הוא זהה קריטריונים שווים לכל הקבוצות וזה עובד. לא בהרבה כסף. בסך הכל אין לנו הרבה כסף, עם המעט שיש כולם מקבלים שווה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין התפתחות מעבר לבית הספר, זאת אומרת זה לא משפיע על מה שקורה אחר כך? אמור היה להשפיע.
אברהם זוכמן
נכון מאד. הליגה לכדורגל שהיתה לבנות, וכאן אני כן מגיע לליגת הכדורגל, אני לא יודע לשים באחוזים, אין לי ספק שרוב השחקניות בליגת הכדורגל שהיתה, בהתאחדות, באו מבתי הספר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה ברור, אבל למה ה-56 קבוצות האלה - -
אברהם זוכמן
זאת אומרת התשתיות קיימות, צריך מישהו שיקלוט אותם כשהם מסיימים את בתי הספר.
ערן סודאי
בוקר טוב, אני חבר בהנהלה ובאגודת נשים הפועל פתח תקוה. אני ער לדיון אבל אני חושב שחשוב למצוא פה פתרונות ולשמור על הספורט הקיים, מאשר למצוא אשמים.שזה היה כל הדיון, חפשו מי אשם. שמעתי כדורגל, כדורגל, אין שום דבר של הספורט. יש כדור יד, יש כדור עף, יש כדור סל, יש המון ספורט שהאחוז המצטיין בו הוא מאד גבוה, כשמביאים לנו הישגים לא צריך לשכוח אותם. אבל מה שקורה באופן טבעי, כדורגל זה גם בעיה שאנחנו נתקלים, אסביר למה, אני קצת רוצה לפתוח את זה מול חברי הועדה ולהסביר לכם שיש עוד דברים שיש חיים של קבוצה. מה זה חיים של קבוצה שקצת תבינו, ותרדו לרמת השטח. זה לא להסתכל הכל מלמעלה, והעברות של סכומים. אנחנו, תקציב שלנו עונתי זה 390 אלף שקל. 390 אלף שקל שזה אני מדבר על שחקניות שלא מקבלות שכר, זה עמותה שאף אחד לא מקבל שכר, אלא זה לפעולה שוטפת. הכסף עצמו לפעולה השוטפת זה הסעות, פשוט להפעלת הקבוצה עצמה ולהביא הישגים. אנחנו אמנם מ-93 עד 2004 זכינו באליפות המדינה והתאמצנו גם להביא את גביע המדינה, והאמינו שזה מאמץ מאד גדול, אבל אנחנו עובדים בתנאים בלתי אפשריים, ואסביר למה.

אנחנו מקבלים את התקציב שלנו 90% תמיכה עירונית. פה מתחילה הבעיה, מה קורה, שנת הכספים של מועצה מקומית או עירונית היא מינואר עד דצמבר, אנחנו עובדים לפי עונות. בספורט זה לפי עונות. די דומה לבתי הספר, שזה מספטמבר עד יוני יולי. מה שקורה, הבעיה הגדולה שנוצרת לנו פה, שאנחנו לא יכולים לבנות, כי אנחנו נותנים התחייבויות על סמך התחיבות העיריה. ועירית פתח תקוה, שאני מפרגן להם כי יחסית לעיריות אחרות יש לה מודעות גדולה לספורט, איכפת לה מספורט, היא מעניקה, ויש בעיה אחרת, שפשוט אולי החיתוך של העוגה לא מתבצע בצורה טובה.

אני חושב שצריך לתת שיוויון. כמו שנותנים כסף למשל לכדור יד נשים, צריך אותו דבר לכדורגל גברים, לא צריך לחפש כל מיני העדפות מתקנות. מה שונה גברים מנשים, אין השוואה, הרי בכדור יד או בכדור עף או כדור סל הסך הכל זה אותו ציבור שאוהב גם נשים וגם גברים. כדורגל יכול להסביר הגברים באופן טבעי יותר נמשכים לספורט הגברי. מה שאני מבקש, יש כספים של הספורטוטו, אתם צריכים ליצור מוטיבציה בין מהקבוצות, ליזום תחרותיות. איך זה, שתזמינו, יש תמריצי אליפות, גביע המדינה, תעניקו את זה, אל תחרישו עד שהקבוצות עצמן מקבלות את הכסף, זאת דרך העיריה, אם זה עובר לעיריה. או שהעיריה מטוב ליבה מחליטה לתת מענקים, אתם צריכים להבין שצריכים לתת מוטיבציה, שחקנים צריכים מוטיבציה ואנחנו, אם בסוף החודש לא יהיה לנו תזרים כספי כי העיריה לא מעבירה לנו כספים, עקב בעיה תקציבית שלהם, אנחנו נועלים את המקום וסוגרים ומחזירים את המפתחות. אין לנו לאן להמשיך.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אין ספק שעדות מהשטח היא חשובה, אני רק רוצה לתקן דבר אחד, אף אחד כאן לא מחפש אשמים אלא מחפשים את בעלי האחריות. ולפי שיש את האחריות ואת הסמכות הוא בעצם צריך לפעול, זאת הכוונה שלנו היתה ולא בשביל להטיל אשמה על מישהו.
חנה שזיפי
אתלטית לשעבר, היום מנהלת אדמיניסטרטיבית של ההתאגדות לברידג'. לגבי נשים בהנהלות, אנחנו צריכים למצוא את הנוסחה של פירגון. גברים לא מפרגנים לנשים בנושא הזה. כי כל גבר שחושב שאישה תכנס להנהלה, היא תופסת מקום שלו. ובגלל זה הם לא מפרגנים. אני ישבתי בישיבה של הועד האולימפי, בקהל, ושמעתי הדים מהקהל , מראשי איגודים, אז מה הן חושבות לעצמן אז מה אם יש שרה אישה ומנכ"לית אישה, אז צריך לשריין להם מקומות. אלה ההדים שבאים מראשי האיגודים. ואם אין אישה באיגוד שיודעת להלחם ולהוכיח את עצמה חזק, לא כל אחת מוכנה לעשות את זה. הם הולכות אחורה, ואנחנו בחוץ.

בנושא אחר. למה אין לנו בנות ספורטאיות בשפע. וזה אני מספרת לכם מהאתלטיקה, נקודת הזינוק של ספורטאים היא אותה נקודת זינוק. ילדים, בגיל הרך, יש להם את אותו כשרון, את אותו כח פיזי. כשהבנות מגיעות לגיל ההתבגרות ומתחילות להתפתח, הם מתחילות לסגת אחורה, והבנים באופן אוטומטי מתקדמים הלאה. אנחנו צריכים למצוא פתרון לגיל הזה, או להתחיל בגיל הרך ולהביא אותם להישגיות שלא יצטרכו ללכת אחורה, פשוט למצוא את הנושא. למשל, בברידג', עשיתי נסיון ולפני ארבע שנים נכנסתי לכתות ג', וברידג' זה משחק קשה לא רק פיזי, ואחרי ארבע שנים במסגרת בתי הספר לקחנו את אליפות אירופה עד גיל 20, ילדים בני 12 וחצי. זה שיגע את כל הקבוצות באירופה. רבותי, איך עשיתם את זה שילדים בגיל 12 וחצי לוקחים את אליפות אירופה עד גיל 21. לכן צריכה לשבת ועדה למצוא, הועדה מהשטח, ולראות איפה ואיך אפשר לשנות להביא שנשים יהיו למעלה.
הלית כהן
יועצת משפטית של שדולת הנשים. בנושא שכבר נאמר פה. בנושא של יצוג הולם, אני מסכימה עם חברת הכנסת לבני, הנשים קיימות. צריך רק לדעת איך לאתר את הנשים, כמו שלנו יש רשימת נשים שיכולות לקיים סדרת הרצאות ופונים אלינו כדי למנות אישה מהרשימה, שיתנו לנו רשימה לקידום נשים בספורט, אנחנו רוצים לישיבת הנהלה ופה צריך לדעת איך למצוא אותם כי לא מספיק שתהיה תובנה טובה, המבחן הוא מבחן התוצאה. ניתנה פה דוגמה כעירית פתח תקוה, אז אני יכולה להגיד שפניתי לראש העיריה כי תקציב ספורט נשים עומד על 700 אלף שקל, לעומת תקציב ספורט גברים שעומד על מיליון 700 אלף, אז יש פה עוד גורם שיש לו אחריות וזה הרשויות המקומיות שלא נכנסנו לזה בכלל חוץ מהמועצה להסדרים, יש עוד רשויות מקומיות שהתקציבים שם הם בסדרי גודל ענקיים ואף אחד לא נותן את הדעת.
יהודה שקמה
מזכ"ל איגוד הכדור סל. אני בתוך הויכוח הזה חייב להחדיר כמה עובדות. איגוד הכדור סל בישראל הוא האיגוד שמפעיל נשים יותר מכל איגוד אחר. לעומת מה שאני שומע כאן, היצוג של הנשים למרות שהוא לא מספיק והוא לא הולם, על פי רוח החוק, הוא מעל 10%. אני רוצה לומר שני דברים. הפעלת הנבחרות שלנו מהבוגרת ועד הקדטיות, נעשית לפעמים בהקצאת תקציבים יותר גדולה מאשר לצד הגברי באיגוד הכדור סל. על פי נתונים. וכדי לומר מילה נוספת לכל הדיון הזה, לפני הבחירות פניתי לכל הגופים שבאחריותם הנושא של קביעת הנציגים, והערתי את תשומת ליבם שיש להקפיד על הנושא של יצוג הולם לנשים. מכתבי נמצאים בכל מקום שצריך, לצערי הרב, ואני אומר את זה כאן על השולחן, שדולת הנשים באיגוד הכדור סל ומחוצה לה, לא נקטה ולו בצעד הקטן ביותר להגדיל את כוחם, לקדנציה הזאת עד 2008.
נדיה חילו
יועצת מעמד האישה במרכז השלטון המקומי וסגנית יושבת ראש נעמת. מה שאני יכולה קצת ממה ששמעתי, והתחום הוא לא תחום שלי מבחינה מקצועית, אבל ברור שיש איזה הפליה מבנית, ויש לנו שלושה גופים מבניים גופי על, מנגנוני על, שבעצם גם ההתאחדות האולימפית וגם הסדר ההימורים וגם ההתאחדות, אני מדברת על מנגנוני על ועל מנגנוני שדה, יש הבדל, כך אני מחלקת את לפי תפישתי. ובמנגנוני לדעתי הפעולה והמלצה שהמליצה חברת הכנסת זהבה גלאון, פשוט בפעולה ישירה של חקיקה והשפעה של קבלת החלטות והחוק הוא מאד ברור בענין הזה. ולגבי מנגנוני שדה, והיו כמה הצעות, לדעתי שם צריך פעולה ישירה מאד בהשפעה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
סליחה לא מה נאמר פה, אני מבקשת לדעת מה את הולכת לעשות, זאת השאלה. לא מה אחרים צריכים לעשות.
נדיה חילו
אני פועלת דרך היועצות. יש לנו יועצות למעמד האישה, בכל רשות מקומית, אני יודעת שבתכנית העבודה שלהם יש להם הרבה מאד נטיה להכניס את התחום הזה, אני יודעת שהשדה, גם הנשי היום, דורש את זה יותר. יש הרבה יותר מודעות, הרבה יותר צורך, ואין תקציבים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
את יודעת כדי לשכנע את הרשויות המקומיות להשקיע יותר כסף - -
נדיה חילו
בתכנית שלנו עם היועצות אני יכולה לכוון שבתוך התכניות שלהם כן יכניסו את האלמנט כבילד אין בתקציב שהוא מאד זעום ולפעמים גם הם לא מקבלים אותו, זה הדבר הראשי.
מרי חיידר
סמנכ"ל לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה. בקצרה, בהמשך לדברים שנאמרו כאן שאין מספיק נשים שמועמדות. אנחנו בזמנו בשיתוף עם העמותה לקידום נשים בספורט, קיימנו איזו הכשרה מיוחדת, אותן הנשים שיש להם בפוטנציאל את האפשרות להשתלב במקומות בעלי השפעה בכל הנושא של הספורט, ויחד איתכם, אני מוכנה לבחון אם יש רשימת נשים שיש להם את הפוטנציאל הזה, אולי להכין להם אולי עוד איזה הכשרה נוספת.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מבקשת שתעבירי לנו רשימה של נשים שאפשר לשלב אותם בענפים השונים, אנחנו נכין את הרשימה תעשו להם את העבודה, נכין להם רשימה של כל הנשים שמוכנות להשתלב ביצוג של ספורטאים, תעבירי אלינו ואנחנו נעביר לכל האיגודים שלא יגידו אין נשים. כמו בדירקטוריון, שיש להם קשר לספורט. אנחנו לא מחפשים נשים שמחפשים טייטלים נוספים. רוצים נשים שיש להם קשר לספורט.
נועם צבי
עורך דין חבר הנהלת הועד האולימפי. בניגוד שאולי נשמה מההתאחדות לכדורגל, אני חושב שהעבודה של האיגודים היא עבודה משמעותית ביותר של הספורט שנעשה בארץ. אם איגוד מחליט שהוא מקדם נושא מסוים, אז הוא מתקדם, אם איגוד השחיה החליטה שב-2005 הוא מקצה 600 אלף ש"ח לנושא של קידום נשים, אז הוא הולך ועושה את זה, שזה הרבה מעל 10% מהתקציב שלו, ועד החלטות של איגודים איך הם רואים את הדברים, הם מקצים את הכספים והם עושים את הפעילויות. אני בהקשר הזה רוצה להעיר, גם דובר פה על עבודה דרך התאחדות בתי הספר, צריך לזכור שהתאחדות בתי הספר מקיפה היום חלק קטן מאד מהאלפים, רוב הפעילות היא בעצם באיגודים, ואם אין קשר הדוק בין ההתאחדות לבין האיגודים, לא עשינו שום דבר. תספר על כל העבודה של ההתאחדות אם היא לא מתחברת לתוך האיגוד לא יצא מזה שום דבר בשורה האחרונה, ולכן אני חושב שצריכים לראות שהאיגודים משתלבים כמו שצריך בכל הענין הזה. דיבר פה גם שוקי, שנכון, יש עידוד נשים בולט בסיוע לאגודות בקריטריונים של מינהל הספורט ולא מופיע בפתרון של מינהל הספורט לאיגודים, תיקצוב האיגודים לא מושפע לחלוטין מהנושא של נשים, להפך, אם יש ענף שהוא רק נשים הוא נפגע. לפי הקריטריונים הקיימים, למשל, התעמלות אמנותית, אז אותו ענף יש בו רק נשים בניקוד לגברים הוא מקבל אפס, אז הוא יורד למטה, מסכן, לא יכול ענף אולימפי שמיועד רק לנשים דווקא שם הייתי מצפה שיתנו איזה שהוא מקדם שיכסה על שזה ענף מיסודו שלא יכול להיות בו גברים. זה לנושא של האיגודים.

לנושא של הועד האולימפי, אני רוצה לתקן. אין בחירות לועד האולימפי. ועד אולימפי זה גוף, שמרכז את כל גופי הספורט במדינת ישראל, 31 נציגים, הוא לוקח את ראש מינהל הספורט. אם ראש מינהל הספורט היה אישה, אז היתה לנו אישה בועד אולימפי.
היו”ר אתי לבני
את יכול להוציא מכתב מטעמו, לומר בבחירות, צריכים האיגודים לדאוג לזה שתהיינה נשים, עבר חוק.
קריאה
הוא הוציא לאיגודי הספורט. הועד האולימפי.
נועם צבי
עשה את זה, אני בעד הדברים האלה, אם ועד אולימפי בינלאומי עושה בפנים וחייב לשבת בפנים, יש מספר גופים שממנים מספר נציגים לתוך הועד האולימפי, שם היה נכון לבקש שכל גוף שיש לו יותר מנציג אחד, ידאג שלפחות תהיה אישה. פה הוציא הועד האולימפי מכתבים לכל הגופים הממנים, והפנה את תשומת ליבם וביקש שתהייה נציגה אישה. להפועל, יש ארבעה נציגים דאגו שתהיה נציגה אישה. למכבי יש ארבעה נציגה לא דאגו לאף אישה בפנים. להתאחדות לכדורגל יש ארבעה נציגים לא דאגו לאף אישה בפנים. לאיגוד הכדור סל אותו דבר, לא דאג לאף אחת בפנים. אני אומר, לא יכול לפי התקנון שלו, לא יכול, אם פונים צריכים לפנות לגופים השולחים לא לועד האולימפי, הועד האולימפי לא בוחר אותם. ועד אולימפי מקבל אותה וגם לא יכול, הפניה היא אל הגופים השולחים שידעו לשלוח נשים ובמקרה שיש יותר מאחד לחייב אותם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מבקשת ממך שתשלח לנו במכתב את רשימת כל הנציגים בועד האולימפי, את מי בדיוק הם מיצגים, וכמה כל אחד יכול לשלוח. אנחנו נקח את זה, ונפנה ספציפית לאותם אלה ששלחו נציגים שלא על פי חוק כמו שאנחנו מפרשים אותו, ונפנה אליהם נקודתית. אבל אני מבקשת ממך, להעביר אלינו את המכתב עם פירוט של כל הגורמים האלה.
היו”ר אתי לבני
אני מסכמת את הדברים שעלו כאן, וככה זה לא לפי הסדר. מה שאנחנו התרשמנו שלמרות המלצות ועדה ברשות עורך דין אופיר כץ, לחלוקת כספי המועצה להסדר הימורים, בנושא נשים, המסקנות לא אושרו ולא אומצו. במועצה להסדר הימורים בהתאחדות לכדורגל גם הם לא הקצו לנושא הכדורגל כספים לכדורגל נשים, שהומלצו לספורט נשים. ולכן אנחנו קוראים לסגן יושב ראש מועצת ההימורים המכהנת עכשיו כיושבת ראש, לאמץ את המלצות ועדת כץ, בישיבות הקרובות שתתנהלה.

הועדה למעמד האישה מוסמכת על פי החוק לקבל דיווח עד סוף השנה מכל הגורמים על פי החוק, באשר להקצאת כספים ויצוג הולם, תדרוש לקבל את האינפורמציה הזאת, ותפעל לפי האינפורמציה שתתקבל מהדיווחים הללו. התרשמנו שהחוק בדבר יצוג הולם בגופי הנהלת הספורט לא מתבצע הן בועד האולימפי, קצת הובהר עכשיו, והן באיגודים. הועדה תפעל הן לשינוי תוצאות כבר נקבעו בבחירות האחרונות והן לגבי כל מינוי בבחירות שתתקיימנה מכאן ואילך. שיהיה בהתאם לחוק הקיים.

כדי להתמודד עם הטענה שהועלתה שאין מספיק מועמדות, טענה שלא מתקבלת על ידי יושבות ראש הועדה אנחנו נעזור בריכוז רשימות של נשים ספורטאיות או שקרובות לתחום ושתהיינה מעוניינות להיות פעילות בכל האיגודים והגופים.

הדבר החשוב בעיני הוא פניה למשרד החינוך, ועבודה משותפת כדי ליישם את ההמלצות בדבר חקיקה להקמת מועצה ציבורית לספורט נשים עם עבודה משותפת מינהלת במשרד החינוך והתרבות שתרכז את כל הנושאים האלה, תפקח ותאכוף אותם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
ואני במשפט סיום לומר, אנחנו כאן נגענו ממש על קצה המזלג בבעיות שונות שיש לנו בתחום של נשים בספורט, אין ספק שצריך לקדם את הנשים בספורט, אני יותר מקבלת את המונח וככה גם הגדרנו את הישיבה, קידום נשים בספורט, ולא ספורט נשי, אני חושבת שספורט הוא ספורט, וצריכים להיות בו שותפים מלאים הגברים והנשים. וצריכים לתת משאבים ויכולות שוות.

אני מברכת את כל הנוכחים שהשתתפו בישיבה, זה לא ישיבה אחרונה בנושא הזה, אנחנו מכאן נצא לתחומים השונים שעלינו פה עליהם, ואנחנו ננסה לקדם אותם ספציפית כל אחד בתחום שלו. אני מודה לכולם על ההשתתפות ושיתוף הפעולה.
היו”ר אתי לבני
עוד משפט אחד, ב-22 לחודש רשמתי לפני, צריכה להתפתח ליגת הכדורגל, אז בבקשה תזמינו אותנו. אנחנו רושמים 22.1.05, אנחנו נהיה שם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה לכם.
הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים