ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/12/2004

הנחה בשכר לימוד במעונות יום למורות אימהות

פרוטוקול

 
הנחה בשכר לימוד במעונות יום למורות אימהות

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
21.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 312
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ט' בטבת התשס"ה (21 בדצמבר 2004), שעה 13:30
סדר היום
הנחה בשכר לימוד במעונות יום למורות אימהות
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
מוזמנים
תמר אלמוג מנהלת האגף למעונות יום, משרד התמ"ת
בני פפרמן מנהל הרשות לתכנון כוח אדם, משרד התמ"ת
אסנת פירטנברג משרד התמ"ת
מאירה קפלן ממונה על הרווחה של עובדי הוראה, משרד החינוך
יהודית אייזנר הסתדרות המורים
גד דיעי מ"מ מזכ"ל הסתדרות המורים
גילה רם הסתדרות המורים
אסתר מימרן הסתדרות המורים
רחל ברומברג הסתדרות המורים
דקלה צדוק הסתדרות המורים
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
יפה קרינצה




הנחה בשכר לימוד במעונות יום למורות אימהות
היו"ר שאול יהלום
צהרים טובים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הנחה בשכר לימוד במעונות יום למורות אימהות. נמצאים כאן אנשי הסתדרות המורים, שקיבלנו מהם תלונה, והם יציגו אותה מיד.

התלונה אומרת שיש אפליה בין העזרה שמשרד התמ"ת היום – קודם זה היה משרד העבודה – בין העזרה שאמהות עובדות מקבלות, ומורות אם. מורות אם, שבהסכמי עבודה רשמיים של מדינת ישראל עובדות משרד שלמה, נדחות על הסף ואפילו לא דנים בשאר הקריטריונים שלהם. זאת הטענה, ואני חושב שבעצם העניין שיש כאן טענה לאפליה כלפי מגזר שלא עושה שום רע, אלא עובד לפי הסכמי עבודה במשרה שלמה. צריך לברר את הטענה, וזאת מטרת הישיבה. מר דיעי, ממלא מקום מזכ"ל הסתדרות המורים, בבקשה.
גד דיעי
הסוגיה שאותה אנחנו מבקשים להעלות בפני הוועדה מתייחסת לאפליה בין אימהות עובדות הוראה לבין כלל הציבור. הן בזכאות להתקבל בתנאי הסף, והן בהנחה בשכר לימוד. הקריטריון העיקרי הוא שמישהי שעובדת 42 שעות היא זכאית. עובדות הוראה, בסיס המשרה שלהן הוא 30 שעות, ולפחות עוד 50% מזה, 15 שעות, בין כותלי בית הספר – אני לא מדבר עכשיו על הבית – כל ההשתלמויות, כל הישיבות, כל הסדנאות, המועצות הפדגוגיות, הורים, ילדים.

גם בהנחיות של המשרד בתשס"ד, הנחיות שכר לימוד מעונות יום ומשפחתונים של תמ"ת, במפורש כתוב: "המסמכים הנדרשים לצורך קביעת זכאות הורים שכירים. לצורך קביעת הזכאות חייב כל אחד מההורים להמציא תלושי שכר לחודש מרץ 2003", וכולי. "משכורת המודפסת במחשב אישי לא תיחשב כתלוש . . . במידה ואין בו שעות עבודה או אחוזי משרה". זה או לפי שעות עבודה או לפי אחוזי משרה. תלוש משכורת עובדת הוראה, מופיע מקדם המשרה, אחוז המשרה. היא עובדת את ה-100% שלה. ה-100%, באלה נכללות כל שעות העבודה אחר הצהרים בין כותלי בית הספר.

מה האפליה הזאת? מה חטאנו? מה פשענו? למה אותה עובדת הוראה אינה זכאית להתקבל בעדיפות? היו התכתבויות, מנסים בכל הדרכים. ביקשתי להביא את זה גם לדיון פה, תשמעו אותנו. כאן יושבת החברה גילה רם, היא עסקה שנים רבות בנושא, בתפקידים בכירים. אודה לך אם תשמע את הטיפול הממושך והפניות שהיו באמצעותה.
היו"ר שאול יהלום
תודה. גברת רם, בבקשה.
גילה רם
אני מציעה שנבחין בין שעות עבודה לשעות הוראה. זאת הטעות, ובגלל הטעות הזאת נובע כל העניין. המשכורת מחושבת לעובדי הוראה על פי שעות ההוראה שלהם, כאשר כל אחד יודע שכל שעת הוראה טומנת בחובה את המתחייב לא רק ממה שצריכה לעשות עובדת ההוראה במוסד החינוכי, אלא גם מה שהיא צריכה להכין לאותה שעה פרונטלית. כאשר כתוב לה בתלוש המשכורת מה מספר שעות ההוראה שלה, ומאידך כתוב מהם אחוזי המשרה שלה, צריכים להילקח בחשבון אחוזי המשרה ולא שעות ההוראה.

מורה, לפני שיעור בכיתה, ולא משנה מהו השיעור חייב להתכונן. כל אחד מאתנו, כאשר הוא מכין הרצאה, חייב להתכונן להרצאה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ב-40 ילדים בכיתה, שיש ביניהם מצטיינים, יש ביניהם חלשים, יש ביניהם ילדים משולבים, יש ביניהם עולים חדשים שלא מכירים את השפה. מורה, כאשר הוא צריך להכין שיעור, צריך להכין אותו לכיתה הטרוגנית. הוא צריך לדעת להכין את הסיכום של השיעור האחרון, הוא צריך להכין את השאלות לדיון לשיעור הקרוב, הוא צריך להכין את החומר הביבליוגרפי שיתאים על פי הכיתה ההטרוגנית שלו, הוא צריך להכין נושאים לעבודה ולהסביר אותם בכיתה, הוא צריך להכין שאלות לשיעורי בית, הוא צריך להתייחס לתוכן הלימודים עצמם. מה עוד, שמשרד החינוך משנה אחת לשנה או שנתיים את תוכנית העבודה, את דפי העבודה, את ספרי הלימוד. כהורים, אנחנו יודעים שאנחנו לא יכולים להשתמש בספרי הלימוד של האחים הגדולים בשביל האחים שבאים אחריהם. מורה ותיק יותר, זה לוקח לו פחות זמן, מורה חדש – לוקח לו יותר זמן. אבל המינימום ההכרחי למורה הוא 20 דקות להכין שיעור.

זה מלבד כל מה שציין מר דיעי. זה מלבד ישיבות הצוות, שאצל כל האימהות האחרות זה built-in בתוך העבודה, זה מלבד קבלת הורים וקבלת תלמידים. קבלת קהל אצל כל עובד אחר זה built-in בתוך שעות העבודה. כל זה מלבד מה שיש ספציפית למורים כמו אסיפות מורים והשתלמויות – אצל אחרים השתלמויות זה בתוך העבודה, אצל המורים זה מחוץ לעבודה. ואני עוד יכולה למנות עוד כהנה וכהנה.

אתה ודאי זוכר, שבשעתו מינה משרד האוצר ביחד עם ההסתדרות הכללית ועדה מיוחדת לניתוח העיסוקים בשירות הציבורי, ועדת זוסמן. הייתי אז בוועדת השיפוט, ואני זוכרת את ניתוח העיסוקים שהכין משרד החינוך, מה מתחייב מעבודה של מחנך כיתה, מה מתחייב מעבודה של מורה מקצועי, מה מתחייב מעבודה בבית ספר יסודי, בחטיבת ביניים ובתיכון. בחבר השופטים שהשתתפתי בו היו בו כ-20 שופטים, והיינו צריכים לנתח מספר מקצועות. הקבוצה שישבתי בתוכה כללה שלושה אנשים שמבינים בחינוך: אני, נציג הארגון ומר ידין, שהיה סגן מנכ"ל משרד החינוך. בוועדה ישבו 17 איש מהמשק הציבורי כולו, מהתעשייה, הבנקאות, האקדמיה ועוד, הגיעה למסקנה שאם מורה בחינוך יסודי – מחנך כיתה – יצטרך לענות על כל הקריטריונים שהכין משרד החינוך, הוא צריך לעבוד 50 שעות בשבוע.

לכן, הבקשה הראשונה שלנו היא שמורה אם, במבחן הזכאות לא תידחה בתנאי הסף, לא תהיה במספר שש, שבו נדמה לי שהיא נמצאת היום, אלא שתעלה בקדימויות כלפי מעלה. אז עולה הנושא של מבחן ההכנסה לגבי שכר הלימוד, שגם הוא תלוי הנושא של חוסר ההבחנה בין שעות ההוראה לבין אחוזי המשרה.
היו"ר שאול יהלום
תודה. גברת אלמוג, נציגת משרד התמ"ת, בבקשה. קודם כל תגידי אם את מסכימה אתם או שיש לכם ויכוח.
תמר אלמוג
אין לי ויכוח עם זה שבפועל השעות שמופיעות בתלוש השכר של אם מורה אינן משקפות את השעות בפועל שהיא עובדת.
גילה רם
אבל היקף המשרה מקל עלייך.
תמר אלמוג
בסדר. צריך להבין דבר בסיסי, שהיסטורית, באמצע שנות ה-70', המדינה החליטה החלטה מסוימת בנושא קידום תעסוקת נשים ועידוד נשים ליציאה לעבודה במקצועות מועדפים, שהיו במיוחד תעשייה, בתי חולים, אחיות בריאות הציבור, ולכן המדינה הקצתה משאבים וסבסוד שהיית הילדים במעונות. מסגרת המעון הותאמה לפעילות במשך שמונה שעות, בהתאם לשעות שהאם תיעדר בעבודה, כי במקצועות האלה דרשו מאם עובדת לשהות בעבודה לפחות שמונה שעות ביום.

מכאן נגזרו שני קריטריונים בסיסיים. אחד, הזכאות להנחה ותנאי מוקדם שהאם תהיה אם עובדת. השני, גובה ההשתתפות הממשלתית בסבסוד יהיה כפוף להיקף משרתה. ככל שהיא במשרה מלאה – 40, 42 שעות – מגיע לה הסף המכסימלי, וככל שהמשרה שלה הולכת ויורדת, היא "נקנסת" ומקבלת רמת סבסוד אחת או שתיים יותר נמוכות ממה שהיה מגיע לה לו הייתה עובדת 40 שעות.

לגבי סף קדימות, מי קודם למי, סדרי העדיפויות - - -
היו"ר שאול יהלום
בואי נשאל קודם, פונה אליכם מורה אם, שלא מנצלת את שעות האם והיא מלמדת 30 שעות הוראה, בתלוש המשכורת שלה כתוב 100% משרה. היא נכנסת לפול או לא?
תמר אלמוג
היא נכנסת.
היו"ר שאול יהלום
לא דוחים אותה על הסף.
תמר אלמוג
גם מורה שעובדת 24 שעות נכנסת.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, כל ענף ההוראה לא נדחה על הסף. לגבי משכורות גם אין שאלה, הויכוח היחיד הוא איפה את משבצת אותן מבחינת שעות העבודה. את אומרת שאת משבצת אותן לפי 27 או 30 שעות עבודה, והן אומרות שזה לא משקף את המציאות, הן עובדות הרבה יותר. מה התשובה על זה?
תמר אלמוג
הקריטריונים לא נקבעים בלעדית על ידי המשרד הממונה על התחום, אם זה היה בעבר משרד העבודה והרווחה או היום משרד התמ"ת. כל שינוי בקריטריונים דורש את ההסכמה של האוצר.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אבל קודם כל נשמע מה את אומרת, הממונה על המעונות במשרד התמ"ת. מה עמדת התמ"ת?
תמר אלמוג
יש לנו בעיה טכנית. העובדות שלי במחוזות השונים מקבלות את האינפורמציה על סמך טופס הרשמה של המשרד, אליו מצורפים כל המסמכים הרלוונטיים, כולל תלושי שכר. מערכת המיכון בנויה כך שצריך להכניס את הנתונים, וברגע שנכנסים כל הנתונים של: שכר, מספר הילדים במשפחה, היקף שעות עבודת האם – אוטומטית נקבעת הדרגה. עובדת שלי לוקחת תלוש כזה, רואה 24 שעות, היא רושמת 24 שעות.
היו"ר שאול יהלום
אחר כך נטפל בהקלדה, קודם תגידי לנו מהי עמדתך מבחינה מהותית. על הטכניקה נדבר אחר כך. האם אתם מקבלים את זה שלגבי מורה צריך להתחשב ביותר מאשר השעות הפרונטליות שהיא בכיתה.
תמר אלמוג
אם אנחנו נשארים נאמנים להחלטה ההיסטורית של אז, של עידוד נשים לעבוד בתחומים האלה של התעשייה - - -
היו"ר שאול יהלום
אבל זה כבר לא קיים, את רק מראה לי איך זה התחיל. היום באה אלייך עובדת בנק לאומי, האם את מקבלת אותה?
תמר אלמוג
עובדת בנק לאומי שוהה בעבודה - - -
היו"ר שאול יהלום
אבל ההחלטה הקודמת לא הייתה על בנקאות, הייתה רק על תעשייה. לכן, עבר הזמן. הסברת יפה איך זה התחיל, עכשיו אנחנו מדברים על מהות. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. אני מציע שתבנו צוות של שניים, אחד מהסתדרות המורים ואחד ממשרד התמ"ת. הצוות יישב ויחקור מורים, על אמת. יגיע למסקנה כמה שעות מגיעות לשעה, באיזה מקדם צריך להכפיל את העניין הזה. זאת תהיה עמדת הצוות, ואחר כך ניאבק עם האוצר. אבל קודם כל שאתם, המשרד המקצועי, תיתנו לנו חוות דעת לפי האמת, אני לא מבקש מעבר לאמת.

אני יודע מהמורות שלי, מורות דתיות, הן באות ב-7:30 לתפילה. הן לא מקבלות שכר, לא מקבלות שעות על זה, אבל הן צריכות לצאת מהבית כדי להגיע ב-7:30, זוהי דוגמה. אין לי ספק, שמורה נותנת עוד שעה לילד, יש לה שעת קבלת הורים, שעת לימוד שבא מרצה. אני מדבר על אמת.

מה שאני מבקש מכם, שייבנה צוות, אתם תבחרו מי האיש של התמ"ת. נקבע לצוות זמן, נניח של שבועיים או שלושה שבועות. הוא יישב ויסיק מסקנות כמה שעות, ואחר כך כדי לשנות את המקדם ניאבק עם האוצר, אבל קודם שתהיה לנו האמת.
אסנת פירטנברג
יש כאן הרבה מורים. האם שעות העבודה הנוספות, מה שמעבר לשעות ההוראה, הן באמת בשעות הנוספות של המעונות, שעות הצהרים? עד כמה שאני מכירה את בתי הספר, רוב הפעילות היא דווקא אחרי הצהרים.
היו"ר שאול יהלום
אני לא מציע לעשות את זה עכשיו. אני מבקש כאן לסכם על העיקרון. נניח שעכשיו את מקבלת תשובה עובדת 40 שעות, אז את מסכימה שצריך להכניס אותה לקדימויות לפי 40 שעות? אני מבקש שאתם תהיו שותפים לצוות שיבדוק את העניין.
בני פפרמן
אני לא דוחה על הסף, בוודאי שצריך את הנתונים כדי שאפשר יהיה להתמודד עם הנושא הזה. אני להעיר שאם אנחנו פורצים את הקריטריון של הקשר בין שעות העבודה הפורמליות והזכאות הבסיסית, אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאנחנו מכניסים כמות גדולה מאוד של לא רק מורים, שיתדפקו על דלתנו.
היו"ר שאול יהלום
תן לי דוגמה.
בני פפרמן
יש הרבה נשים שעובדות מהבית, עובדות חלקית.
היו"ר שאול יהלום
באה אליך אמא שעובדת ב-144 בבזק, היא אומרת שהיא עובדת כל יום עשר שעות במשמרת. אתה נותן לה את הזכאות, אתה שואל אותה מה מקום עבודתה? אתה לא שואל אותה. אני מודיע לך, ש-144 עובדים מהבית. דבר שני, הן מדברות אתך על בית הספר. הן אומרות שמורה שעובדת 30 שעות פרונטליות באה שעה קודם בגלל תפילה או ישיבת צוות או אסיפת הורים, היא לא יכולה ללכת כשהשעון מצלצל ללכת. יש ילדים מתקשים שיושבים אתה עוד שעה, היא רוצה ללכת שעה יותר מאוחר הביתה. מנהלת בית ספר למשל, מנהלים ודאי נשארים עד 4:00 אחר הצהרים. איזה מנהל בית ספר עוזב באמצע את בית הספר? למנהל בית ספר כתוב 30 שעות משרה שלמה. אף מנהל בית ספר לא עובד 30 שעות. אתה כן נותן לו?

אני מציע שקודם כל נדבר על העובדות. יש טענה, תבדקו יחד אתם. אחרי שנראה את השעות, נכניס מקדם, צריך לתת הנחייה לכל העובדות האזוריות שכשבא תלוש משכורת של עובד חינוך, עושים כפול מקדם מסוים. אני מבין שאת זה צריך לגמור גם עם האוצר, בסדר. אבל קודם אני שואל לעמדה הבסיסית שלכם, שתסכימו לבדוק את זה.
תמר אלמוג
בנושא של הבדיקה אין לנו עניין להתנגד.
היו"ר שאול יהלום
אז מי בצוות שלכם?
בני פפרמן
שניים מכל צד.
תמר אלמוג
התקציבנית שלי וגברת אסנת פירטנברג.
היו"ר שאול יהלום
הסתדרות המורים גם ימנו שני נציגים, והגברת אלמוג תרכז את הנושא. תוך חודש ימים נוכל לקבל מסמך בכתב?
תמר אלמוג
קצת יותר, אני יוצאת לחופשה.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, תוך שישה שבועות אנחנו מבקשים שיהיה לנו פה מסמך.
בני פפרמן
מסמך שגם מתייחס לנקודות וגם מנתח את ההיבטים הכלליים שאולי יעלו תוך כדי בדיקה.
היו"ר שאול יהלום
100%, יכול להיות שגם תכירו בזה שחלק מהעבודה עושים בבית. תעלו את הכל, תחליטו הכל, יהיה מסמך של מסקנות, ואתו ניאבק באוצר.
בני פפרמן
צריך גם הערכות מוקדמות של מספר האנשים, כי האוצר ישאל מה היקף הילדים שיתווספו. זה יכול להוסיף 2,000 ילדים למערכת.
היו"ר שאול יהלום
כמה ילדים יש בסך הכל היום?
בני פפרמן
80,000 ילדים.
תמר אלמוג
זאת תוספת של לפחות 20, 25 מיליון שקלים. יש לי שאלה, הרפורמה בעקבות ועדת דברת לא אמורה להסדיר את הנושא?
היו"ר שאול יהלום
אין לי מושג, מאחר והרפורמה עוד לא הוחלטה על ידי שום מוסד. אני יודע שהסתדרות המורים מתנגדת לה. אבל אני מניח שזה ישתלב בזה. דברת אומר שהכל יהיה אותו דבר, הוא רק ישנה למעלה את המספר, ובמקום 30 שעות יהיה רשום 40 שעות. הם גם אומרים שהעבודה הנוספת תהיה על ידי זה שהמורים יישארו. הם אומרים שהמורה יישב בבית הספר מ-8:00 עד 4:00 חמישה ימים בשבוע, ויקבל גם ילדים והורים. המורים אומרים שהם עושים את זה גם היום,אבל לא עד 4:00 כי עובדים שישה ימים. את זה הצוות שלכם יבדוק.
גד דיעי
כל עובד הוראה, מעבר ל-30 השעות הוא מחויב לשתי שעות שהייה במסגרת עבודתו, זה כבר 32 שעות. לעולם מנהל שמכין מערכת שיעורים, לכל אחד יש לפחות ארבעה חלונות, נגיד שבין 11:00 ל-12:00 שעה פנויה, ואם חסר מורה הוא ממלא מקום. בלי קשר לעבודות הנוספות, הוא נמצא 36 שעות בבית הספר, מלבד כל ההשתלמויות, מועצות פדגוגיות וכל אלה.
היו"ר שאול יהלום
בפרט אם לזה שמכין את המערכת אין ניסיון, אז הכל מלא חלונות.
בני פפרמן
אני חושב שצריך לדאוג שבצוות יהיה מישהו ממשרד החינוך.
היו"ר שאול יהלום
גברת קפלן, מה עמדתך בעניין?
מאירה קפלן
אני בעד לחשב את השעות שהמורים עובדים מעבר לשיעורים הפרונטליים. זה כל כך ברור.
היו"ר שאול יהלום
תצרפו את הגברת קפלן. תוך שישה שבועות תגישו מסקנות, ועכשיו זה תלוי בכם. מר דיעי, לגבי כל מה שאמרת במשפט האחרון אתה צריך להראות הסכמים כתובים. צריך לעשות מדגם של כמה בתי ספר ולהראות את החלונות. הם צריכים להשתכנע שזה קיים בשטח.
גד דיעי
בסדר גמור.
היו"ר שאול יהלום
אני מאוד מודה לכם, ונקווה שאנחנו יוצאים לדרך חיובית. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים