ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/12/2004

פרסום "מעריב" כי שליש מהקב"טים בשטחים הינם בעלי רישום פלילי

פרוטוקול

 
פרסום "מעריב" כי שליש מהקב"טים בשטחים הינם בעלי רישום פלילי

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
21.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 346
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, ט' בטבת התשס"ה (21.12.2004), בשעה 11:30
סדר היום
פרסום "מעריב" כי שליש מהקב"טים בשטחים הינם בעלי רישום פלילי
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן -היו"ר
לאה נס
מוזמנים
חה"כ אבשלום וילן
חה"כ אורי אריאל
רס"ן וויסאם חיר -עוזר יועץ משפטי, איו"ש, משרד הביטחון
סרן רוני לב -קצינת ייעוץ
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מיטל בר-שלום











פרסום "מעריב" כי שליש מהקב"טים בשטחים הינם בעלי רישום פלילי
היו"ר יורי שטרן
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו התכנסנו כאן בשל דיון מהיר שביקש חה"כ אבשלום וילן בעקבות הפרסום במעריב, כי שליש מהקב"טים בשטחים הינם בעלי רישום פלילי.
אבשלום וילן
אם ל-50 מתוך 150 אנשים שאחראים על הביטחון ביישובים יש רישום פלילי, ואני לא מדבר על רישום פלילי בשל כך שהוא השתתף בהפגנה וחסם כביש. אני יודע שהתנאי לקבלת נשק, הוא שאין לך תיק במשטרה. אם אתה צריך להיות אחראי על כיתת כוננות ונשק ביישוב, אתה מוכרח להיות נקי לחלוטין. לכן, התעוררו אצלי מספר שאלות. ביקשתי דיון מהיר בוועדת הפנים ולא בוועדת חוץ וביטחון כי חשבתי שיש פה יותר בעיה משטרתית אזרחית מאשר בעיה ביטחונית. נניח שמישהו היה חשוב בעברו באלמנטים פליליים כלשהם, והוא קיבל להיות אחראי על חדר נשק, יש פה בעיה. זה מעורר כמה בעיות. בעבר היו מקרים של מכירת נשק. היה פיגוע שבו הסתבר שחיילים תושבי יישוב קרוב עשו מסחרה עם תחמושת ועם כלי נשק.
אורי אריאל
מה זה קשור לרבש"צ, זה יכול להיות כל אזרח.
אבשלום וילן
אם לרבש"צ יש רישום פלילי והוא טועה בשיקול דעתו, זו בעיה. בעבר פרצו למשגב עם, לקחו מפתחות מהרבש"צ ופושעים קנו 60 כלי נשק כולל מגים שהגיעו לשטחים, ואחר כך נעשו פיגועים עם אותם כלי נשק. מי שאחראי על חדרי הנשק חייב להיות אדם עם ידיים נקיות.

אני לא רוצה להיכנס להיבטים הפוליטיים. אני לא מעלה על דעתי שמישהו יעשה שימוש בנשק הזה בעת ויכוחים פוליטיים. עם זאת, אני לא מעלה על דעתי שמי שיהיה אחראי על חדר הנשק לא יעמוד בקריטריונים ויהיה בעל רישום פלילי, אדם שאם מישהו יציע לו מחר כסף הוא יתחיל לעשות מסחרה. אני רוצה לשמוע מנציגי הצבא, מהם הקריטריונים ואיך קורה מצב כזה. אני בדקתי עם הכתב שפרסם את הידיעה, והוא עומד מאחורי הדברים.
וויסאם חיר
בכתבה ישנה טעות. לא מדובר על קב"טים אלא על רבש"צים. הצבא לא מכיר את המספרים האלה. חבל שנציג המשטרה לא הגיע לכאן היום. אם יש רבש"צים שיש להם רישום פלילי, צריך להביא את זה לידיעת הצבא.
אבשלום וילן
אם אתה נותן אישור למישהו להיות רבש"צ, אתה לא בודק את זה?
וויסאם חיר
לכל רבש"צ יש אישור ונעשים לגביו בדיקות, והא רשאי לשאת נשק בעצמו בהרשאה אישית.
אבשלום וילן
איזה בדיקות נעשות?
וויסאם חיר
מגוון בדיקות מול המשטרה, מול מערכת בריאות ומול פסיכיאטר. לגבי כל אחד מוזנת בקשה להרשאה אישית, והוא מקבל הרשאה אישית לשאת נשק. אם יש רישום פלילי חדש אחר כך, משטרת ישראל צריכה לעדכן את הצבא, ואז הדברים ייבחנו על ידי אלוף הפיקוד, ויוחלט האם הרישום הפלילי הוא רלוונטי או לא רלוונטי.
אבשלום וילן
אתה טוען, שכל אזרח שרוצה לשאת נשק צריך להגיש בקשה מסודרת, כאשר הוא מקבל אישור בהתאם לקריטריונים מסוימים. ברגע שהוא מקבל את האישור הזה, אין לו שום מניעה להיות רבש"צ. כלומר, לתפקיד של רבש"צ אין שום קריטריונים.
וויסאם חיר
זה אל מה שאני אמרתי. לתפקיד רבש"צ יש קריטריונים, וישנה פרוצדורה שלמה עד שמתקבל כתב המינוי. בדיקת הרישום הפלילי נעשית תוך כדי הבדיקה לשם הרשאה אישית לשאת נשק. אלה שני תהליכים מקבילים.
אבשלום וילן
כלומר, אתה בודק אותו ברמה האישית, האם הוא רשאי לשאת נשק, ואז הוא יכול לקבל את תואר הרבש"צ.
וויסאם חיר
זה לא מה שאמרתי. הוא לא מקבל באופן אוטומטי אישור להיות רבש"צ.
אורי אריאל
זה עובר נוהל מיוחד בצבא, עד כדי אלוף פיקוד.
וויסאם חיר
אני חוזר ואומר, שאנחנו לא מכירים את הנתונים שהופיעו בכתבה. לא הועברה אלינו הודעה ממשטרת ישראל כי יש לגבי אחד מהרבש"צים האלה מניעה לשמש בתפקיד.
אבשלום וילן
נניח שהם עברו את הנוהל ואלוף הפיקוד אישר את הדברים. נניח שמישהו הסתבך בפלילים ויש לו רישום פלילי, האם זה מגיע לידיעתך?
וויסאם חיר
המשטרה צריכה להעביר הודעה.
אבשלום וילן
איך אומר כתב העיתון שיש בידו רשימה של 50 רבש"צים שי להם רישום פלילי.
אורי אריאל
הוא לא צריך להסביר את דבריו של כתב מעריב.
אבשלום וילן
הוא אומר שהוא לא יודע אפילו על מקרה אחד של רבש"צ שיש לו רישום פלילי.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מבין באיזו קלות אנשים מפרסמים דברים כאלה. גם אתה היית יכול לברר את הדברים לפני שיזמת דיון מהיר בנושא.
אבשלום וילן
האם אתה מאשים את השליח?
היו"ר יורי שטרן
אנחנו פה דנים על משדהו שאנחנו לא יודעים עד כמה הוא מבוסס. אם הייתה מאמת את הנתונים מול המערכת, אז היה אפשר להתייחס לזה בצורה יותר ספציפית. אני מרגיש שאנחנו דנים פה על דברים שתלויים באוויר.
אורי אריאל
אני ראיתי את הכתבה הזו, והכותרת שלה אכן מעוררת לשאלות. יחד עם זאת, תמיד ראוי לבדוק למה בדיוק מתכוונים הכתבים. יש בעיה עם האמינות, ואני לא אומר את זה דווקא לגבי הכתב הזה. יש לנו בכלל בעיה עם כתבים. כאשר קראתי את המספרים, אמרתי שזה כנראה עניין לא רציני, כי אם היה נאמר כי יש 5 או 15 כאלה, הייתי אומר שזה אולי אפשר. המספרים המפורסמים בעיתון יכולים להעיד על כך שיכולה להיות פה בעיה של אמינות. אני לא יודע למה נציג המשטרה לא הגיע לכאן. המשטרה היא אחראית לנושא הזה. הרישום הפלילי הוא באחריות המשטרה. אני הייתי שמח שהם היו באיים לכאן היום, כי אז הם היו מאירים את עיננו. נאמר לי כי נעשית עבודה בפיקוד מרכז, לבדוק את כל העניין הזה.

יש בעיה כללית שאני אציג אותה דרך גיוס חיילים. פונים אליי לא מעט נערים ואומרים שלא מגייסים אותם בגלל יש להם רישום פלילי על מעשה נערות קטן. אותו נער יכול להיות לוחם המובחר ביותר במדינה הזו, אבל לא מגייסים אותו. בוועדת חוץ וביטחון ניסינו לעשות סדר בדברים, ולהבחין בין רישום פלילי על עבירות חמורות לבין רישום פלילי על עבירות פחות חמורות.

גם לגבי העניין בו אנוד ניפם, הדברים דומים. יכול להיות שיהיה רבש"צ שיש לו רישום פלילי מסוים, אבל הוא יכול להיות הרבש"צ הכי טוב שיש. גם פה צריכה להיות מערכת שיודעת לאבחן בין רישום פלילי על כך שהוא נכנס לשטח סגור ביש"ע.

צריך לזכור שלא כולם רוצים להיות רבש"צ, כי זו עבודה מאוד קשה. יכולים להעיר אותך כל שעתיים בשל התראה, והמשכורת היא נמוכה מאוד. אני מסכים שכל מי שיש לו רישום פלילי בגין עבירות חמורות, לא יכול להיות אחראי על יישוב מבחינה ביטחונית. אני לא מדבר על שמירה אישית, כי זכות הערעור מגיעה עד לאלוף הפיקוד בגלל סכנת חיים בדרכים. אם יהיו תשובות לא מהכתב אלא מהמשטרה ומפיקוד מרכז, יכול להיות ששווה להעלות שוב את הדיון הזה.
היו"ר יורי שטרן
המסגרת של דיון מהיר היא קצת נוקשה בשביל הנושא הזה, כי אנחנו צריכים לצאת עם מסקנות, וקשה לנו להגיע אליהן.
אבשלום וילן
כיוון שהמשטרה לא הגיעה, בוא נעצור את הדיון פה, ונזמן דיון נוסף בהשתתפות המשטרה. הם יבואו עם הרישומים ואני אנסה להביא חומר נוסף.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לסכם את הישיבה. אנחנו רוצים להביע את התדהמה שלנו מזה שהם הרשו לעצמם שהם לא שייכים דיון היום.
אורי אריאל
אחרי כל הניסיון שלך איתם, אתה לא יכול להגיד שנדהמת.
היו"ר יורי שטרן
אני מוכן להיות נדהם כל פעם מחדש.
אבשלום וילן
אני מציע שתפנה למפכ"ל, ותביע את זעמנו.
היו"ר יורי שטרן
המשטרה היא היחידה מבין כל הגופים הממשלתיים שמרשה לעצמה להחליט אם היא באה לדיון בוועדה או לא. אם אנחנו מזמינים אותם לדיון בוועדה, הם יכולים לבקש פטור אבל הם לא יכולים להחליט שהם לא באים.

באותו מכתב שאנו נשלח אליהם, אנחנו נבקש התייחסות דחופה לחומר שמופיע בכתבה. יכול להיות שההתייחסות הזו תספק אותנו ולא נזדקק לעריכה של דיון נוסף.
אבשלום וילן
אני לא מאמין. אני חושב שצריך לעמת אותם עם נציגי הצבא. אני אומר כי פורסם שיש 50 רבש"צים כאלה, ונציג הצבא אומר כי הוא לא שמע על אחד אפילו.
אורי אריאל
בואו נראה את התשובה, ואז נחליט.
אבשלום וילן
נציגי המשטרה לא הופיעו ואף לא קיבלנו מהם שום תשובה בכתב. שיבוא לפה המפכ"ל או מי מטעמו ויקדיש לנושא הזה 10 דקות.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים. יפה, מי היה אמור להגיע. אנחנו צריכים להתלונן בפני המפכ"ל עם העתק לשר לביטחון הפנים.
אבשלום וילן
מכיוון שזה דיון מהיר, בואו נחכה שבוע.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים איתך, לא בגלל הנושא אלא בגלל ההתנהגות שלהם. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים