ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/12/2004

פרק ד', סימן א', סעיפים 22-27, מתוך הצעת חוק יישום תכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004, פרק ח', סימן א', סעיפים 134 - 136, מתוך הצעת חוק יישום תכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004

פרוטוקול

 
א' - הצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004, סימן א' לפרק ד' - סעיפים 22-27; סימן א' לפרק ח' - סעיפים 134-136

2
ועדת החוקה חוק ומשפט
21.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 356
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, ט' בטבת התשס"ה (21 בדצמבר 2004), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004, סימן א' לפרק ד' - סעיפים 22-27; סימן א' לפרק ח' - סעיפים 134-136
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
יצחק לוי - מ"מ היו"ר
יולי אדלשטיין
נסים זאב
רשף חן
אליעזר כהן
יולי תמיר
מוזמנים
חה"כ בני אלון
חה"כ אורי אריאל
עו"ד מלכיאל בלס - משרד המשפטים, משנה ליועמ"ש
עו"ד יהושע שופמן - משרד המשפטים, משנה ליועמ"ש
עו"ד עליזה קן - משרד המשפטים, מח' ייעוץ וחקיקה,
מנהלת מח' קניין
עו"ד ענת אסיף - משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה
אורן מגנזי - משרד ראש הממשלה, קשר עם הכנסת
עו"ד אתי אהרונסון - מינהלת סל"ע
סרן אסנת בן צבי - משרד הביטחון, רמ"ד תשתית בדבל"א
עו"ד נעמה בר-אור - המשרד לביטחון פנים, ע' ליועמ"ש
רפ"ק איילת אלישר - המשרד לביטחון פנים, ע' ליועמ"ש
פקד אילן סלומון - המשרד לביטחון פנים, קמ"ד תביעות
איתמר יער - סגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי
עוד יהונתן גיליס - משרד גלעד שר ושות', מייצגים בעלי עסקים
בגוש קטיף
אורית סטרוק - יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע
עו"ד יוסי פוקס - הפורום המשפטי למען ארץ-ישראל
יועצות משפטית
סיגל קוגוט
קרן ויינשל
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון

הצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004 –
סימן א' לפרק ד' - סעיפים 22-27; סימן א' לפרק ח' - סעיפים 134-136
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. חבר הכנסת יצחק לוי, בבקשה.
יצחק לוי
באחת הישיבות המוקדמות יותר דיברנו על נושא הסעיף הפלילי שנמצא בחוק. בהקשר לכל מה שקורה ביום האחרון, החל ממכתב ולרשטיין, התגובות וכן הלאה, כדאי להקדים את הדיון בסעיף הזה, ולפחות, לפי הצעתי, למחוק אותו מהחוק. הסעיף הזה מעורר הרבה מאוד תרעומת, הרבה מאוד כעס, ודיברנו על זה בוועדה. אם הוועדה תתייחס לכך היום, ולפחות תודיע, אני מקווה שכך תהיה העמדה, שאין צורך בסעיף הזה, ושאנחנו מורידים מהחוק- - -
רשף חן
ולרשטיין אמר שהוא רוצה ללכת לכלא.
יצחק לוי
הוא ממש לא רוצה ללכת לכלא, הוא רוצה שאפשר יהיה להתנגד בצורה סבירה, שאפשר יהיה להפגין. זה מה שהוא אמר, זה מה שהוא רוצה, והוא לא מדבר, לא על אלימות, ולא על הרמת יד, על זה הוא דיבר, וזה הסעיף הזה. הסעיף הזה אומר שאסור לך לשבת בבית. מכיוון שכבר דיברנו על כך, וביקשנו ממשרד המשפטים להתייחס, אני רוצה להציע להקדים את הדיון בסעיף הזה. זה יכול להרגיע את הרוחות. אם אכן הוועדה תראה לנכון לשנות את הסעיף הזה, להסתפק בעבירות שקיימות היום בחוק הפלילי, לא להעמיס שנות מאסר בחוק על העבירות האלה, יהיה זה לטובת הציבור, לטובת העניין, להתייחס לנושא הזה היום. אני חוזר על הצעתי, למחוק את הסעיף הזה מהחוק.
היו"ר מיכאל איתן
הוועדה התייחסה, לא באופן מלא, בהערות מקדימות. אני אישית סברתי שלא צריך לעשות חקיקה מיוחדת – אני לא מתכוון לממלא-מקום ראש הממשלה...
יולי-יואל אדלשטיין
גם שם יש חקיקה מיוחדת.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר את זה בציניות.
רשף חן
למעט במקרים מיוחדים, ראויים במיוחד...
אליעזר כהן
לאחרונה לא קמה ממשלה בלי שינוי חוק-יסוד...
היו"ר מיכאל איתן
הטענה, שאם יש דברים שמתחייבים מהשוני בנסיבות, אפשר לקבל חקיקה מיוחדת, אבל כשיש הוראות בחוק, שמסדירות את הנושאים, לא מצאתי לנכון, שצריך לעשות לקבוצת אוכלוסייה זאת חקיקה מחמירה ומיוחדת. חוץ מהעובדה שיש כאן איזה פגם מבחינת השוויוניות, החוק והנורמות, יש כאן גם מסר שמבודד ומקשה על הפעולה החינוכית ההסברתית באשר לשלטון החוק.
אנחנו באים לציבור ואומרים לו
תמלא אחר החוק, אתה אזרח ישראלי, יש לך חובות, יש לך זכויות, אתה חייב למלא אחר החוק כמו כל ישראלי. כאשר עושים חוק מיוחד, יש איזה קושי. שואלים: למה חוקקתם עבורנו חוק מיוחד? למה עלינו מטילים נורמות אחרות מאשר הנורמות הקיימות על שאר אזרחי ישראל? לכן חשבתי שלא נכונה הגישה שמייצרת נורמות שלא צריך אותן, כי הן קיימות ממילא בחוק: הפרת הוראות חוק של חובה חוקית – זה קיים ממילא בחוק; הסתה – אסור ממילא; הפרת צווים של רשות מוסמכת – אסור ממילא.
יצחק לוי
גם להפגין באישור זה כבר קיים בחוק, אין צורך בכך.
היו"ר מיכאל איתן
כמובן, וגם העונשים קבועים. עדיין לא קיבלנו תשובה, אבל אני יודע שמשרד המשפטים בוחן את הנקודה.
סיגל קוגוט
יש לנו כבר נוסחים. אני יכולה להגיד מה ההסכמות, בגדול.
היו"ר מיכאל איתן
לפני שאני מסיים, אני רוצה להזהיר את עצמנו מדבר אחר. צריך להיות דיאלוג. בישיבה הקודמת אמרתי את זה בצורה מאוד קשה, זה לא קיבל ביטוי. אמרתי בישיבה הקודמת, שנראה לי שהרכבות דוהרות לכיוון של עימות קשה מאוד, אני לא אחזור על מה שאמרתי אז, גם מצד הממשלה וגם מצד המתנחלים. אמרתי שאני רואה כחובה לומר את זה, כי אנשים אומרים את זה, וזה עובר לסדר-היום כאילו שום דבר לא קורה. גם האמירה שלי נאמרה, ועוברים לסדר-היום. אני לא רואה שמשהו קורה בטיפול בבעיות האלה. כל אחד מתמקד כאילו העיקר זה נושא הפינוי, גם הממשלה וגם המתנחלים, כאילו אין לנו מדינה, כאילו לא יהיה יום לאחר מכן, כאילו בזה חזות הכול, הכול, הכול, וכל האמצעים כשרים – אלה לבצע, ואלה למנוע.

בגישה הזאת, אני בטוח שאנחנו עלולים להוביל לדברים שאיש לא ירצה. אולי בסוף כל אחד יאשים את השני – זה בגללו, וזה לא בגללו.

אני לא חושב שלנו, כאן, בוועדת החוקה, יש די כוח לטפל בבעיה, אבל יש לנו די כוח לומר את הדברים. אמרתי אותם בשבוע שעבר, אומרים את זה כאן חברים, ואני אומר את זה גם עכשיו, גם בהתייחס למה שאתה מעלה, חבר הכנסת יצחק לוי. אני לא רוצה בשום פנים ואופן שיתפרש, שתהיה דרך על-ידי הקצנה ואיומים, שבאמצעותם משיגים דברים. אנחנו צריכים להיות קשובים וצריכים לנהל דיאלוג, אבל אני לא רוצה שיתפרש, שבגלל העובדה שמישהו מאיים שהוא ינקוט בפעולות מחאה, אנחנו מודיעים שיש תגובה לזה, שאנחנו מבטלים חוקים בחקיקה.
יצחק לוי
זו לא הכוונה. הרי דיברנו על כך לפני המכתב. התפקיד שלנו להיות קשובים ולהרגיע, ולא להקצין את הדברים. בין כך נעשה את הדברים, אז למה לא לעשות עכשיו? למה לעשות בעוד חודש או בעוד שבועיים או בעוד שבוע?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא רוצה שיהיה קשר בין האמירות, אני גם לא דן בהן כרגע. יש לי דעות מה מותר ומה אסור, והן נאמרו כאן, ואני לא מתכוון לשנות מה מותר, על פי השקפתי, במאבק דמוקרטי. אני לא רוצה להיכנס לסוגיה הזאת. אבל אני לא רוצה שייראה כאילו עכשיו אנחנו משנים או עושים משהו בתגובה לצעד שנעשה – אני לא דן בו כרגע – אני רוצה שהוועדה תדון בסוגיה כפי שהיא דנה, בלי קשר לעניין הזה. היא דנה בו, היא הבינה שאי אפשר לעשות חקיקה מיוחדת. זה היה הכיוון. אם זה יתרום להרגעת הרוחות, זה נועד מלכתחילה בשביל זה, כדי לא ליצור מצב של הסלמה מיותרת. הגישה הקודמת של חקיקה ספציפית, מחמירה, היא גישה שלהערכתי לא תתרום להרגעת הרוחות, אלא להפך, להקצנה, ושכרה ייצא בהפסדה.
יולי-יואל אדלשטיין
אדוני היושב-ראש, בהמשך לדבריו של חבר הכנסת יצחק לוי, אני מאוד מסכים עם מה שאמרת, שאסור בשום פנים ואופן שיתפרש, שמישהו איים או ספק איים, ופתאום הוועדה נעמדה דום ושינתה דברים. אני מדבר כרגע בגוף ראשון, אני לא אכנס לכל הדיון, אבל דבריו של פנחס ולרשטיין נראו אתמול בעיני כדברים לגיטימיים, במסגרת מחאה לגיטימית, הבוקר פתחתי את העיתון וראיתי כבר גברת, שאני במקרה מכיר, עם טלאי כתום על הבגדים. בכוחותי הדלים עשיתי איזו פעולה, ואני מקווה שיותר לא נראה דברים כאלה. לפחות אמרתי שיחפשו אותי ככתובת, ואני לא אהיה קיים אם אלה יהיו סוגי המחאה.

יש איזו דינמיקה. אפשר לראות את מה שהציע הרב לוי ככניעה לימין, חס ושלום, ואפשר לראות את זה כמהלך של הוצאת הרוח מן המפרשים ולומר: ולרשטיין, מה אתה צועק, גורמים מוסמכים במדינת ישראל טיפלו בנושא. לך, תירגע, תהיה ראש מועצה, ואל תצעק, יש שופטים בירושלים, יש מי שמטפל. אני מציע למצוא כאן דרך חכמה ולראות איך להוציא את הרוח מהמפרשים. מה יגידו כל הפרובוקטורים של "כהנא חי"? הם יגידו: מה הוא עשה? כלום. אנחנו עכשיו תלינו בובה על העץ – ועדת החוקה החליטה. חס ושלום, שלא ניתן לתהליך הזה להתפתח. תודה רבה.
איוב קרא
אדוני היושב-ראש, ראשית, המילה "מתנחלים" לא נעימה לאוזני. אלה מתיישבים, הלכו לפי קריאת ממשלות ישראל, גם לפי אלה שמצדדים היום הכי הרבה בפינוי הזה. לכן נקרא להם מתיישבים. אני מציע בקטע הזה – מתיישבים.

לעצם העניין, אי אפשר שתהיה פה ביקורת סובייקטיבית. מצד אחד, יש בבית הזה, וגם מחוץ לבית הזה, אנשים שמעודדים טרור, אנשים שמגבים טרור נגד ישראל, אנשים שמגבים את שונאי ישראל, אנשים שנותנים פוש לארגונים כמו החזבאללה ואחרים, וכאילו כלום לא קורה פה. שום דבר לא קורה, עוברים לסדר היום, וזו לא הסתה, וכשביקרו פה אנשי צד"ל, שנלחמו כתף אל כתף עם חיילי צה"ל, כינו אותם בוגדים, ורצו לזרוק אותם מהבית הזה. מצד שני, כשקם ולרשטיין ואומר מילה מתוך כעס, מתוך התבטאות של רגשותיו, זה אסור, זו פגיעה בחופש הביטוי, זו פגיעה בסדר הציבורי, זו פגיעה בחוק. לכן אני קורא למצוא נוסחה פרופורציונלית בוויכוח הזה, שהביקורת לא תהיה חד סטרית, אלא דו סטרית.
אורי יהודה אריאל
בוקר טוב, תודה. אני מעריך שהיועץ המשפטי לממשלה הוא יותר חכם מחלק הפרשנים שמייחסים לו, שהוא מיד יעצור את פנחס ולרשטיין ויעשה לו. הוא לא יעצור אותו והוא לא יעמיד אותו למשפט, כי אין עילה. עם כל ההתלהמות של כולם, זה לא יביא עילה. זו הערכתי למה שיקרה. נחכה ונראה.

מי שחושב שהוא צריך לדאוג היום, אני יכול להרגיע אותו, לפי הכלל הידוע, שאין טעם לדאוג היום, כי מחר יהיה יותר קשה. אפשר היום לשמור על הכוחות, לדון בעניינים. לצערי, אם החקיקה תימשך כך, יהיו דברים קשים הרבה הרבה יותר.
היו"ר מיכאל איתן
אני חוזר ואומר שהמשפט שאמרת עכשיו הוא משפט חמור מאוד.
אורי יהודה אריאל
הכול חמור מאוד, חוץ מהחוק...
היו"ר מיכאל איתן
המשפט חמור מאוד, ואני לא מקבל בשום פנים ואופן שמישהו יאיים על הכנסת שאם היא תחוקק חוקים, יהיה מצב חמור.
אורי יהודה אריאל
סלח לי, אדוני היושב-ראש, לא הבנת אותי.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאמרת.
אורי יהודה אריאל
זה תיאור מצב, זה לא איום.
היו"ר מיכאל איתן
אני הבנתי שזה תיאור מצב.
אורי יהודה אריאל
אתה יכול להתעלם ממנו כמו אחרים. זאת טעות קשה.
היו"ר מיכאל איתן
הבנתי שזה תיאור מצב. מבחינתי זה חצייה של גבולות אדומים, זה שלילת הלגיטימציה של הכנסת, זה פגיעה בריבונות, וחבל ומצער מאוד שאנשים, שהם חברי כנסת, מתבטאים בצורה כזאת. חבל מאוד שהם לא מבינים מה שהם אומרים.
בנימין אלון
לא חשבתי להצטרף לדיון הזה, כי זה מין דיון מקדמי, אבל אני מציע הצעה מעשית, לא היום, לקיים פה דיון עם מיטב המומחים בנושא כללי המשחק ביחס ל-Civil disobedience המקובל, מהו התחום האפור שהוא מעבר לתחום החוקי – יש בפילוסופיה של המשפט דיונים על הנושא הזה – האם אני יכול להצהיר שלא אעבור על החוק וישימו אותי בבית הסוהר. לדעתי זה קיים. אני חושב שזה יעזור אם נקיים דיון מיוחד בנושא הזה, זה יכול לעזור בהבנת העניין.

אני שותף לדאגה שהבעת בתחילת הדברים, לקלחת שכולנו חלק בה. יש לנו קואליציה סביב ההתנתקות, הממשלה סביב ההתנתקות, המדינה כולה סביב הנושא הזה, לדעתי, בדיספרופורציה מוחלטת לכל נושא חברתי ולכל נושא דתי ולכל נושא אחר, ולכן רק תמים לחשוב שלא תהיה קלחת רותחת בנושאים האלה. אני מקווה שתעשה ככל יכולתך שייקבעו כללי משחק, לפחות מוכרים, ודאי מוסכמים.
היו"ר מיכאל איתן
אני מקבל את האתגר הזה, רק שלא הייתי רוצה להיכנס למהלך כזה בצורה לא זהירה, כי לפעמים זה עלול יותר להזיק מאשר להועיל. דיברתי גם עם יולי תמיר בזמנו ואמרתי, שמוכרחים לחפש דרך, אין לי הנוסחה. אני לא מרגיש שהממשלה עושה מספיק, אני לא מרגיש שיש הדיאלוג שאתה מציע, והוא חייב להיות. רק שבסיטואציות כאלה, הדיאלוג צריך להיות עם הרבה הכנה מראש, כי משבר יכול להיות קטליזטור לתופעות שאותן רוצים למנוע.
בנימין אלון
התמקדתי בתחום של ועדת החוקה, כי חוק הוא לא תכלית הכול. למשל, אלימות היא דבר אסור מבחינה מוסרית, גם בלי קשר אם זה חוקי או לא חוקי, זה דבר שצריך להיות מובן, או Civil disobedience, גם אם זה לא חוקי, זה מוכר, אם הוא לא אלים. האם כן, האם לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני מקבל שאפשר לקיים על זה דיון. אני מוכן לקיים על זה דיון. אני חושב שראוי שנקיים על זה דיון. אפילו מעבר לזה, בעקרונות של ההתנגשות בין חוק לבין דמוקרטיה, בין מחאה לגיטימית לשמירת חוק. יש על זה דיונים, יש על זה תורות, אפשר לקיים על זה דיון. אני חושב שצריך לעשות אפילו יותר מזה ולחפש דרכים מעבר למה שאמרת קודם, לקבוע גם כללי משחק ספציפיים ולחפש מנגנונים של הידברות ושליטה במה שקורה. הפחד שלי שיאבדו שליטה.
אליעזר כהן
זה לא רק מצד אחד. הצד השני מאבד שליטה לא פחות. הבוקר הייתי באולפן טלוויזיה, וחבר כנסת לשעבר דיבר בצורה בוטה ביותר, גסה ביותר, נגד המתנחלים. הוא קרא למתנחלים "פושעים".ואני ישבתי באולפן והתאפקתי. אלה אנשים שהממשלה שלחה אותם, אלה ציונים של שנת 2000, הם עשו את מה ששלחו אותם לעשות. הוא קורא להם "פושעים" קבל עם ועדה, מוצצים את לשד האומה כבר 39 שנה. אלה המשפטים ששמעתי הבוקר ב-07:00.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת אליעזר כהן, איש לא יכול להיות אחראי על אמירה של אדם מכאן ומכאן.
אליעזר כהן
חושבים שרק ולרשטיין הוא תוקפן. התוקפנות היא גם מהצד השני.
יצחק לוי
מנכ"ל משרד החוץ לשעבר אמר אתמול באחת התוכניות: תכניסו את כולם לכלא. למה לא? ההפך, זה טוב, סוף סוף לא נראה אותם. תכניסו אותם לכלא.
רשף חן
מה שיש לנו זו בעיה שאופיינית לכל ויכוח. כל צד לוקח את העמדה שלו, ולוקח אותה לקיצוניות המקסימלית. אנחנו מכירים את זה גם מבית המשפט. יש עורך-דין שמציג שחור לגמרי, והשני מציג לבן לגמרי, ואמור להיות מישהו באמצע, שהוא השופט, וזה התפקיד שלנו כאן היום, בוועדה הזאת. אנחנו צריכים לנסות קודם כול להשאיר את הוויכוח הזה בחוץ, ושנית, למצוא את הדרך, שהיא דרך האמצע, מתוך זה שאנחנו מקשיבים לכאב של הצד הזה, מקשיבים לצרכים ולכאב של הצד השני. כל הכאבים האלה הם כאבים אמיתיים. המתנחלים, כשהם מדברים על ההתנגדות העזה שלהם להתנתקות, הם מדברים באמת, זה לא חוסר תום לב. כך גם אותם שמאלנים, שחושבים שכל המפעל הזה הוא תקלה אחת גדולה ואסון לאומי, שנמשך 30 שנה. גם הם אומרים את זה בתום לב, ולא כדי לפגוע במתנחלים. זאת מחלוקת פוליטית קשה ואמיתית, מחלוקת ערכית קשה ואמיתית, אולי נעשה אותה מחלוקת תרבותית קשה ואמיתית.
אליעזר כהן
עם קצת הרבה ארס.
רשף חן
אנחנו כאן צריכים למצוא את דרך המלך ודרך הביניים. נעשה טוב אם לא נקיים דיונים בכל האמירות הקיצוניות האלה, אלא פשוט נפעיל את שיקול דעתנו ונעשה מה שאנחנו צריכים לעשות פה. נדמה לי, מה שגם ראיתי בדיונים הקודמים, שאנחנו די בהסכמה, גם אלה שבאים משמאל וגם אלה שבאים מימין, לגבי הדברים הענייניים שצריך לעשות פה – מה מידת העונש שצריך להטיל, כן ענישה מיוחדת, לא ענישה מיוחדת, שצריך ענישה מיוחדת רק איפה שצריך ענישה מיוחדת. זאת אומרת, לעשות את זה בצורה עניינית ושקולה ולהשאיר את כל הדמגוגיה במקום אחר.
נסים זאב
הרצון לקבוע כללי משחק, כאילו מדובר פה באיזה משחק שצריך לקבוע לו כללים, הוא לא נכון, זה מאבק ולא משחק. איש לא חושב שמדובר פה בדיר עזים, שנמצאים בתוך הדיר ושומרים עליהם, ויקבעו להם איך להתנהג. אנשים שהלכו להתנחל ולהתיישב, הלכו מתוך אידיאולוגיה ליישב את ארץ ישראל. אילו היו מחפשים בית, הם היו יכולים למצוא בנגב ובגליל ובכל מקום. הם הלכו במסירות נפש.

עצם זה שאנחנו מנסים לסתום פיות, ולהפוך את פנחס ולרשטיין, למשל, למין פושע, מורד או מתמרד, בגלל אמירה כזאת או אחרת, אנחנו יותר מדי מגזימים באמירות. זכותו של אדם להביע כאב, להביע עמדה, ואי אפשר להפוך כל דבר פעוט, כל אמירה פשוטה, למין מרד נגד הממשלה. לכן הכללים האלה, ככל שנקבע, לא יעמדו בשעת מעשה ובשעת פינוי.

צריך להיערך מתוך הידברות ומתוך רצון לקבוע את הכללים, לא של משחק המילים, אלא של איך לפנות מתוך הסכמה, איזה יישובים ובאיזה צורה.
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הנקודה כך: אני אבקש להקים צוות, שבמסגרתו ננסה לבדוק מה ניתן לעשות. אני מציע שבצוות הזה יהיו שני חברים מבין הנוכחים כאן: חבר הכנסת יצחק לוי וחבר הכנסת יולי אדלשטיין, שהם חברי הוועדה, ואני עצמי אהיה בצוות הזה. נצרף גם שני חברים, אחד משינוי ואחד ממפלגת העבודה שהם חברים בוועדה הזאת.
רשף חן
יש סיבה שלא מנית את שמי? אני כאן ואתה אומר: מישהו משינוי.
היו"ר מיכאל איתן
אני אסביר לך למה. יצחק לוי הוא החבר היחיד מהמפד"ל, אז אין להם אפשרות להחליף. יולי אדלשטיין הוא חבר ליכוד, לקחתי על עצמי את הסמכות להחליט בשם הליכוד. מי שיחליטו בשינוי, מקובל עלי.
רשף חן
אתה יכול לרשום אותי בצוות.
היו"ר מיכאל איתן
אתה תחליט – אתה תחליט. אני לא יכול להחליט בשבילכם.

זאת לא תהיה ועדה, ולא דבר שיקבל החלטות. נקיים התייעצות יותר שקטה, בלתי פורמלית, בשאלה איך אפשר לתרגם את מה שאמר חבר הכנסת בני אלון למשהו מעשי, גם לגבי דיון עקרוני בשאלות מהן גבולות המחאה הדמוקרטית, וגם מעבר לכך, האם יש מקום שוועדת החוקה תהיה מעורבת באיזה הליך של בקרה או הידברות או דיאלוג על ההתפתחויות של המאבק הדמוקרטי מול הרצון של הממשלה לבצע את התוכניות שלה.

חמשת האנשים האלה שיידברו, נשמע מה עמדת האנשים, יכול להיות שנצטרך לדבר עם אנשים נוספים, יכול להיות שנרצה לדבר עם גורמים נוספים לפני שנבוא ונביא את ההמלצות שלנו בפני ועדת החוקה. ואם הוועדה תאשר, נבצע את זה.
בנימין אלון
הייתי ממליץ, לישיבה אחת, לזמן גורמים חוץ פרלמנטריים ולשמוע אותם.
היו"ר מיכאל איתן
חשבתי על זה. אני רוצה לבוא עם המלצה לוועדת החוקה. הצוות הזה יקיים ישיבה אחת או שתיים, ויבוא עם המלצה לוועדת החוקה בשאלה מה אנחנו חושבים שוועדת החוקה צריכה לעשות.
אברהם רביץ
אפשר להציע לוועדה הזאת כלל אחד שינקטו בידם, שמה שלא אסור - מותר.
היו"ר מיכאל איתן
זה ברור. חשוב לי לומר לחברי הוועדה, שהצוות הזה לא יקבל שום החלטות ולא ימליץ שום המלצות, הוא יעזור לי לשמוע מה שאמר חבר הכנסת בני אלון, מה שאמר חבר הכנסת יולי אדלשטיין, מה שנאמר על-ידי חבר הכנסת יצחק לוי ומה שאמר חבר הכנסת רשף חן. ננסה להפוך את זה למשהו מעשי. אני לא רוצה לעשות את זה כרגע. מה שנביא, נביא בפני חברי הוועדה, וכל אחד יוכל להתייחס לכך אחר כך.

אני רוצה לשמוע את היועצת המשפטית, שתיתן דיווח מה נעשה עד עכשיו בהקשר לשאלה של הדיאלוג בינינו לבין משרד המשפטים באשר לשאלות שעלו.
סיגל קוגוט
שוחחנו בינינו, כאשר ההבנה היתה שלגבי העבירות נחפש את הדלתא, שמחד גיסא אין לה תשובה מספקת בחוק העונשין, ומאידך גיסא היא נמצאת בחקיקת המפקד עם עונשים יותר מחמירים, אלא שהעמדה לדין לפי צו המפקד היא גם בבית משפט צבאי וגם עם עונש של חמש שנות מאסר. הדלתא שמצאנו בינתיים היא, שהעבירות לא יכללו שום התנהגות שאסורה לפי החוק הישראלי. כל התנהגות שיכולה למצוא את פתרונה בחוק העונשין, בלי שיש בעיות של סמכות מקומית של בתי משפט והבדלים בין בית משפט צבאי לבית משפט ישראלי, תישאר לפי חוק העונשין, והתוספת היחידה שאנחנו מדברים עליה, שעבירות של הפרעה לשוטר, תקיפת שוטר, יחולו גם על אנשי כוחות הביטחון ועל אנשים שהוטל עליהם למלא תפקידים לפי החוק הזה. זה יהיה בעיקר באזור, כי סעיף 3 לחוק הזה אומר, שהתחולה הגיאוגרפית שלו היא בחמשת היישובים המסומנים במפה, בצפון השומרון ובחבל עזה. לגבי זה, העבירות של תקיפת שוטר יחולו גם על חיילים, על אנשי כוחות הביטחון ועל אנשים שיתבקשו למלא תפקיד, שיש להם סמכויות לפי החוק הזה למלא תפקיד, אך העונשים והיסודות של העבירות יהיו העבירות של חוק העונשין: 273 - תקיפת שטר, הפרעה לשוטר. אותם עונשים, אותם יסודות.
בנימין אלון
כולל עונש מינימום לחייל או למישהו שהוא לא שוטר? זה עניין עקרוני.
סיגל קוגוט
תדברו על זה, אנחנו נציג את זה. בחוק העונשין יש עונש מינימום על תקיפת שוטר.
בנימין אלון
זה דבר שמן הראוי להגדיר אותו.
סיגל קוגוט
עונש המינימום לא חייב להיות מאסר בפועל.

לגבי העבירה של שהייה וכניסה, מלכתחילה ההצעה כללה כל מיני הפרעות ספציפיות, התנהגויות ספציפיות של פתיחת אטימה או אי קיום הוראות. כל הדברים האלה ירדו מהצעת החוק. אני מניחה שמה שיעניין את חברי הוועדה זה, לדבר על הנושא של שהייה וכניסה. שהייה יכולה להיות גם של אנשים שבאים זה מקרוב, גם אנשים שכבר גרים שם, אך ביום מסוים השהייה שלהם הפכה לבלתי חוקית, וגם כניסה של אנשים מרגע שהוצאו, ניסיון חזרה למקום. אלה הן העבירות שאני מניחה שידונו בהן פה בוועדה.
יצחק לוי
הן לא קיימות היום בחוק?
סיגל קוגוט
הן קיימות בתחיקת הביטחון, ולפי חלק מהפסיקות של בית משפט שלום, כשניסו לדון בישראל מחמת שניסו להגיד שזה גם הפרת הוראה חוקית, כלומר, המפקד הוציא צו, לא רצו לדון את האנשים בבית משפט צבאי, באו לבית משפט שלום וניסו לומר: אומנם צו האלוף לא חל ישירות בישראל, אבל יש בישראל עבירה של הפרת הוראה חוקית, אז נדון בהפרת הוראה חוקית, שיש עליה שנתיים מאסר. בתי המשפט הנמוכים פירשו שאין די בצו על מנת שייחשב הפרת הוראה חוקית, אלא רק הוראה ספציפית לאדם בשטח יכולה להיחשב כהפרת הוראה חוקית, אבל לא צו של אלוף שהוא נורמה כללית, שהוא חקיקה או חקיקת משנה. לכן, למשל, כשהיה צו של אלוף על איסור הובלת קרוואנים למאחזים בלתי חוקיים ולא רצו לדון את האנשים בבית משפט צבאי, ניסו לדון אותם בבית משפט השלום בכפר-סבא, בית המשפט פסק שהוא לא יכול לדון על-פי הפרת הוראה חוקית מי שהפר צו, גם אם הראו לו את הצו בשטח, כי הצו הוא הוראה כללית.

כאן יש חוסר קורלציה בין חקיקה שהמפקד יכול להוציא, והחוק הזה מאפשר לו להמשיך ולהוציא צווים, ובין העבירות שיש בחוק. ברגע שיש עבירות פליליות ספציפיות בחוק, ברור שהן יגברו. אני לא רואה איך אנחנו קובעים עבירה עם שנתיים מאסר, והאלוף יוציא עבירה על חמש שנות מאסר. להפך, הכוונה פה שבנושא שפה יחליטו שהוא הקו האדום, מה שיחול, זה החוק הזה. וזה יכול להיות לטובת האנשים, כי העונשים אחרים וסמכות השיפוט היא בבית משפט בישראל. בין ההבנות שהגענו אליהן, שגם עבירות שמבוצעות באזור, יישפטו בבית משפט בישראל. כלומר, גם אם מישהו מפריע לשוטר באזורים ההם, זה יישפט בישראל.
רשף חן
בהתחשב בזה שייצאו משם, שם בטח אי אפשר יהיה לשפוט אותם.
יהושע שופמן
סיגל קוגוט תיארה את הדברים נכון. הקושי לא נובע רק מהבעיה שהיא ציינה, של סמכות השיפוט. מה שעלה עד כה זה, שכאשר המפקד הצבאי סגר שטח, וישראלים הפרו את הצו הזה, היתה שאלה של סכמות השיפוט בישראל. אבל כאן התפיסה אחרת. זה היה נכון אילו היינו מציעים שסגירת השטח תהיה בצו האלוף, צו המפקד הצבאי, אז העבירה קיימת, היא יותר חמורה ממה שהצענו, והשאלה היחידה שנותרת היא שאלת הסמכות לשיפוט.

מה שאנחנו מציעים כאן, שהנורמה עצמה היא הנורמה של החוק הישראלי, לא הנורמה של החקיקה באזור.
אורי יהודה אריאל
יש פה ממד של החלת החוק על יש"ע.
יהושע שופמן
אנחנו מדברים על החלת התנהגות פרסונלית על אנשים.
בנימין אלון
זה עשו במס הכנסה וכן הלאה.
יהושע שופמן
כיוון שמוצע כאן לקבוע נורמה של הכנסת, של החקיקה הישראלית, יש צורך לקבוע, ליד הנורמה, גם את הסנקציה על הנורמה. העבירה של הפרת הוראה חוקית היא עבירה שיורית. באותם מקרים שיש, לא סעיף עבירה, אלא נורמה בחקיקה הישראלית, והמחוקק לא הצטרך לקבוע נורמה, יש הוראה שמחילה נורמה אוטומטית. אבל כמו שיודעים חברי הוועדה, בכל מקום שהמחוקק נוהג לקבוע נורמת התנהגות הוא גם קובע את הסנקציה ליד נורמת ההתנהגות. ולכן הפועל היוצא, המתחייב, מסעיפים 22-23 להצעה, ששם קובעים את הנורמה עצמה של איסור כניסה ושהייה אחרי מועדים מסוימים, מחייב להשלים את ההוראה הזאת בהוראת עונשין, בגבולות שהצענו, שהגבולות הן כמו שסיגל קוגוט אמרה, פחות מהנורמה הקיימת באזור, גם פחות ממה שקיים בחקיקה הישראלית בתוך ישראל לפי תקנות הגנה, כאשר מפקד צבאי סוגר אזור בתוך מדינת ישראל, וגם זה קורה מדי פעם.
בנימין אלון
למה הקפדתם בסעיף 26 על שמירת סמכויות? תגיד שאתה מבטל את סמכות המפקד בשטח, אבל פה אתה עושה את שני הדברים. אתה משאיר סמכות גם לפי זה וגם לפי זה.
יהושע שופמן
בימים כתיקונם, גם היום, יש מצב נקודתי של צורך מבצעי בסגירת שטח. אנחנו לא מתכוונים בסעיף הזה להגיד שהפינוי ייעשה- - -
בנימין אלון
מתכוונים או לא מתכוונים, ייעשה סגר בשטח.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, אנחנו לא שם. נגיע לזה, נדון בניחותא. יש לנו סדר-יום, ונחזור לסדר-היום שלנו. אנחנו דנים עכשיו בסעיף הראשי. אני יכול רק לומר, אם לסכם את הנקודה הזאת, חבר הכנסת יצחק לוי, שאתה יכול להיות רגוע, לפחות חלקית, שהחוק יעבור שינויים מרחיקי לכת בכל מה שקשור לאותן תקנות דרקוניות, שעליהן דיבר פנחס ולרשטיין.
יצחק לוי
אני מציע להוציא הודעה בעניין.
היו"ר מיכאל איתן
בבקשה. כל אחד יכול להוציא הודעה.
יצחק לוי
הודעה מטעם הוועדה.
יהושע שופמן
אם אנחנו מגיעים להידברות והסכמות עם הוועדה, זה לא אומר שאנחנו שותפים לדעה שההוראות דרקוניות.
יצחק לוי
ההודעה היא לא של משרד המשפטים.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אנחנו מדברים עכשיו על סעיף 22, שמבחינתנו הוא הסעיף הראשון. ההצעה שמונחת לפני כולם, זה נוסח שהכינה סיגל קוגוט לסעיף 22, על-פי ההערות שנשמעו כאן.
סיגל קוגוט
למעשה היו שתי סוגיות עיקריות: האחת, זו ההערה של היושב-ראש, שלא צריך להזכיר בחוק את החלטת הממשלה, אלא לאפשר לממשלה גמישות, אחרי שיתקבל החוק, לקבוע בצו, או בצווים, באישור הממשלה, שראש הממשלה לא יעשה את זה לבדו, את השטחים שיפונו. מדוע "בצו או צווים"? כרגע החלטת הממשלה מחולקת לארבע קבוצות, נשמעו גם הערות שאולי צריך לפלג בתוך הקבוצות. כשמדובר בצו או צווים, זה אומר, שמבחינת השטח, סעיף 3 להצעת החוק, ממילא קובע. כל מה שהחוק עוסק בו זה חבל עזה והיישובים בצפון השומרון, שמסומנים במפה שמצורפת לחוק. איך בדיוק יקבעו בצווים איזה יישוב, האם זה יהיה בקבוצות של ארבע או אחד-אחד, זה דבר שלא צריך לקבוע, אלא צריך לומר את העיקרון, שזה צו או צווים שראש הממשלה מוציא באישור הממשלה, על מנת שהממשלה תיתן אישור לכל צו וצו.

הדבר השני שנשמעו הערות לגביו. דיברנו על זה, שבחוק לא מוזכרים כלל מועדים, אין פרקי זמן לשום דבר. הדבר שהיה נראה לי הכי אקוטי, ולכן רק אליו התייחסתי, למרות שאפשר למצוא עוד פרקי זמן שאפשר להתייחס אליהם, זו תקופת ההתארגנות שנותנים לאדם מרגע שמוציאים צו ועד הרגע שהוא יודע שאסור לו, בין אם המחאה לגיטימית או לא לגיטימית, להישאר יותר בשטח. אם הזמן הזה קצר מדי, זה לא מאפשר לאדם להתארגן, לאסוף כספים, לחפש מקום אחר, ולכאורה, למרות שהממשלה חייבת לפעול בסבירות, ואפשר לפנות לבית המשפט אם היא לא תעשה את זה, אם החוק בכלל לא יתייחס לזה, מרגע שיוחלט על פינוי, ברמה המבצעית, אפשר לחשוב שהתקופה הקצרה ביותר האפשרית היא הכי טובה מבחינת מבצעית.

דיברנו על זה עם משרד המשפטים, היושב-ראש דיבר עם ראש הממשלה, ומשרד המשפטים דיבר עם ראש הממשלה, ויש הבנה שהתקופה הזאת היא תקופת מינימום, ולא ינסו לעשות איזה מחטף ולקבוע שאנשים לא יישארו בשטח, תוך חודשיים כבר אסור להם להישאר בשטח. העירו לי בביקורתיות, שזה לא בסדר שכללתי את הדבר הזה בחוק.
רשף חן
האם חודשיים נראה לך זמן קצר מדי?
סיגל קוגוט
בוודאי. אם מוציאים צו, מחליטים על יישוב פלוני, ובתוך חודשיים אסור לאף אחד להיות.
אורי יהודה אריאל
כמה זמן לוקח להוציא את כלובי הדגים מים סוף?
סיגל קוגוט
כמה זמן לוקח לאדם לחפש דירה, לסדר את ילדיו? ודאי שזה קצר.
יצחק לוי
כמה זמן לוקח לך לקנות אוטו?
רשף חן
אם זה היה תלוי בי, את כלובי הדגים היו מוצאים תוך יום ואוטו לוקח לי שבוע לקנות.
סיגל קוגוט
חודשיים זה נראה פרק זמן בלתי סביר לחלוטין. ההערה שקיבלתי מהממשלה היא, שהצרכים המבצעיים לפעמים יכולים להכתיב גמישויות, שהקשיחות של החוק בעייתית, ולכן זה שכתבתי במפורש שלא יפחת מחצי שנה, למרות שזה נראה לי פרק זמן מאוד מינימלי להתארגנות של בן-אדם, זה יכול מאוד להקשות. למרות שהם מוכנים להתחייב שבגדול, זה פחות או יותר הזמן שהם חושבים עליו, ולא פחות מזה, התבקשנו למחוק את התוספת הזאת להצעת החוק.
רשף חן
שישה חודשים אולי זה הרבה מדי, אבל צריך לקבוע מועד.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא הרבה, תסלח לי.
רשף חן
נסכים קודם כול שצריך לקבוע מועד.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת רשף חן, תחשוב על מה שאני אומר. נגיד שברגע זה שאני בא לאשתך ומודיע לה, שהיא אתה והילדים צריכים לעבור ברדיוס של 20 ק"מ או 50 ק"מ מהמקום שאתם גרים. מה היא תגיד לי דבר ראשון? היא תגיד שהיא צריכה לארגן בית ספר לילדים, שהיא צריכה למצוא פרנסה, שהיא צריכה לסדר דירה חלופית. יומיים רק לוקח להתרגל לרעיון הזה.

חברים, אנחנו כל הזמן מדברים על הצורך להתחשב באנשים, אבל כשזה מגיע לצורך, אנחנו אומרים שחודשיים זה מספיק. אנשים, מרגע שנותנים להם צו, צריך לתת להם משהו.
רשף חן
אנשים חושבים כבר חצי שנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אדוני. הם לא חושבים.
יצחק לוי
הם לא חושבים אפילו יום אחד.
רשף חן
כשיהיה צו, הם יתחילו לחשוב?
היו"ר מיכאל איתן
זה בדיוק אחד הדברים, שאם לא נהיה מספיק רגישים וערים לו, נעשה מלאכתנו פסולה לחלוטין. אני מבין שצריך לתת אולי שיקול דעת לממשלה, כי יכול להיות איזה מקרה. אני לא רוצה לסגור הרמטית, כי יכול להיות מקרה. כתוב כאן "שישה חודשים", ובשיחות המוקדמות שאלה אותי היועצת המשפטית: מה יקרה אם בסוף הכול מוכן, ופתאום, שבועיים לפני, יש משהו שמחייב זירוז.
רשף חן
בשישה חודשים האלה צריך לקבוע יום מדויק?
סיגל קוגוט
בצו נקבע יום הפינוי.
רשף חן
יש לי הצעה. אני מסכים לשישה חודשים, תהיה התרעה כללית של שישה חודשים, זאת אומרת, מבעוד שישה חודשים ואילך נפנה, והקביעה של היום המדויק תהיה בהתראה הרבה יותר קצרה. הם יידעו שבעוד שישה חודשים הם יצטרכו לצאת, ועל היום המדויק, יודיעו חודש לפני הפינוי. אחרת, שמים את הצבא במצב בלתי אפשרי. הוא יצטרך לתכנן את היום המדויק. נודיע לחמאס בדיוק מתי הם צריכים לירות עלינו.
סיגל קוגוט
זה לא כך. יום הפינוי זה לא, שמביאים כלים ומפנים. יום הפינוי מבחינת החוק הזה, זה היום, שממנו הכניסה לשטח היא בלתי חוקית. הפינוי בפועל, החוק הזה לא מתעסק בו.
יצחק לוי
סעיף קטן (ב) זה צו אחר או שזה אותו צו?
סיגל קוגוט
זה צו אחר.
יצחק לוי
זה הגבלת כניסה, ולפני רגע אמרת שזה יום הפינוי.
סיגל קוגוט
יש צו ראשון, שקובע את היום שממנו אסור לשהות בשטח.
יצחק לוי
למי אסור לשהות בשטח?
סיגל קוגוט
לכל אדם. הצו בסעיף קטן (ב) הוא הגבלת כניסה לשטח, שלא חלה על מי שגר בשטח הזה.
יצחק לוי
זה לא יוגבל בזמן, זה יכול להיות חצי שנה קודם.
סיגל קוגוט
זה לא יהיה חצי שנה, זה בלתי סביר בצורה מופרעת שזה יהיה חצי שנה.
יצחק לוי
לפי החוק זה יכול להיות באותו יום. ביום שראש הממשלה יקבע שהוא מוציא צו, שבעוד חצי שנה הוא מפנה את נצרים, באותו יום הוא גם מוציא צו- - -
סיגל קוגוט
הוא לא יכול לעשות את זה.
יצחק לוי
לפי החוק הוא יכול.
סיגל קוגוט
הוא לא יכול. זו פעולה מאוד בלתי סבירה. זה צריך להיות משהו שמוגבל לשלושה-ארבעה שבועות, לא יותר מזה.
יצחק לוי
תכתבי את זה.
סיגל קוגוט
אני לא אכתוב מאותה סיבה שגם ביקשו ממני לא לכתוב את מה שכתבתי.
יצחק לוי
אם זה שלושה-ארבעה שבועות, תכתבי: שלושה-ארבעה שבועות. הרי לראש הממשלה יש אינטרס לקבוע את הצו השני שבסעיף קטן (ב).
סיגל קוגוט
זו התנהגות מאוד בלתי סבירה.
יצחק לוי
למה לרוץ לבג"צים?
היו"ר מיכאל איתן
נציגי משרד המשפטים, האם יש לכם הערות להצעה שמוצעת כאן לסעיף קטן (א)?
יהושע שופמן
אין לנו הערות משפטיות. הממשלה החליטה על המודל שמופיע בנוסח הכחול, וזה מעיקרי החוק, והיה דיון מיוחד על הסעיף הזה. היו דעות שונות בממשלה, וזה מה שסוכם. על מנת שנוכל להסכים בשם הממשלה, נצטרך להחזיר את זה לממשלה או לוועדת שרים אחרת, כדי שיודיעו אם הממשלה תשנה את עמדתה בנושא. זה מה שנעשה.
מלכיאל בלס
הכבילה של שיקול הדעת מראש לשישה חודשים לחקיקה יכולה להיות פרובלמטית במצבים שאנחנו לא יכולים כרגע לצפות בדיוק, אבל יתרחשו יותר לקראת מועד הפינוי.
היו"ר מיכאל איתן
תציע נוסח. אני מבין שאי אפשר לכפות על הממשלה, אני גם לא רוצה, והמטרה שלנו הרי היא לתת גמישות. יכול להיות שהממשלה תחליט פתאום לפנות רק יישוב אחד, אז היא לא צריכה להיות כבולה למה שהיה אז. אנחנו נותנים לממשלה חופש יותר גדול מאשר היא הציעה לעצמה. מצד שני, אנחנו רוצים גם להגן על זכויות המתנחלים. אתה אומר לי: תשאיר גמישות, אני אישית מוכן ללכת לקראת זה, אבל בתנאי שיהיה ברור שיש זכות בסיסית, וצריך להיות נימוק מאוד-מאוד קיצוני שהממשלה מחליטה, במקום שישה חודשים, לעשות את זה כמה שבועות קודם. תחשבו על איזה ניסוח. אני מוכן לשקול, אבל צריך להיות ברור שזה רק בנסיבות יוצאות דופן.
אברהם רביץ
בסעיף קטן (ב) זה צריך להיות מיידי?
יצחק לוי
אמרנו, שגם בסעיף קטן (ב) צריך להיות מועד.
יולי-יואל אדלשטיין
יש לי כמה הערות. הניסוח שמציעה היועצת המשפטית לוועדה, אני לא רואה שם דבר שבזמנו נראה מצחיק, אבל מאז קיבל תוקף של החלטת ממשלה, וזה מה שהיה מכונה "פשרת לבני", שהממשלה תחליט בנפרד על כל קבוצה של יישובים או יישוב, ואפילו היה על זה ויכוח- - -
סיגל קוגוט
לא על יישוב, על קבוצה.
יולי-יואל אדלשטיין
אפילו על זה היה ויכוח, אם צריך להיות כתוב על קבוצת יישובים או על כל יישוב. מה שכתוב בהצעת הממשלה: "לאחר שהממשלה תחליט על פינויה של כל אחת מהקבוצות". כאן כתוב בהצעה: "ראש הממשלה, באישור הממשלה, רשאי לקבוע..." אני בכלל לא בטוח שיש לנו סמכות להוציא את המשפט שנעלם, כי בכל זאת יש החלטת ממשלה שכך היא תעשה על כל שלב, והכנסת אישרה, בהצבעה סימבולית, את ההחלטה הזאת.
סיגל קוגוט
אתה יכול לומר שמבחינה פוליטית זה לא נראה לך, אבל סמכות יש להם.
אברהם רביץ
יש בני אדם, צריך להודיע לכל אחד. מה זה יישוב, האם זה קולחוז?
היו"ר מיכאל איתן
מה קרה?
אברהם רביץ
הולכים לפנות אותי, אני אברהם רביץ, למה אתה מודיע לירושלים? תודיע לי שרוצים לפנות אותי.
היו"ר מיכאל איתן
על מה אתה מדבר עכשיו?
אברהם רביץ
הרי צריך בצו להודיע לבן-אדם.
היו"ר מיכאל איתן
כרגע אנחנו מדברים על סעיף קטן (א).
אברהם רביץ
"רשאי לקבוע בצו או בצווים". למי הוא יודיע?
היו"ר מיכאל איתן
מה זה שייך עכשיו למי הוא יודיע? ראשית כול הוא קובע את הצו. באישור הממשלה הוא רשאי לקבוע צו. אנחנו מדברים כעת על אישור הממשלה ועל הצו.
יצחק לוי
בשיא יודיע לכולם, אל תדאג. זאת העבודה שלו.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת יולי אדלשטיין באמצע רשות הדיבור שלו.
יולי-יואל אדלשטיין
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני חוזר על מה שאמרה היועצת המשפטית לוועדה. אני מקבל את עמדתך המשפטית שיש לנו סמכות לעשות זאת, ופוליטית אפילו הייתי שמח לחשוף קבל עם ועדה מה היו שוות כל ההסכמות האלה על כך שתהיה הצבעה על כל פינוי, אבל מבחינת פעילות הוועדה, ועכשיו ללא עקיצות, זה יהיה קצת לא ראוי להוציא פה את העניין הזה ולהשאיר את הממשלה בפני חוק, שבעצם לא קובע מה שנקבע בהחלטת הממשלה, שעל כל קבוצות יישובים תהיה הצבעה נפרדת, בהתאם להתפתחויות בשטח וכן הלאה. אני מציע את הנוסח, במקרה זה, עד כמה שזה נשמע מעניין מבחינתי, להשאיר את הנוסח של הממשלה.

אמרת ובצדק, שחלק מן העבודה על הסעיף שהצעת היתה בעקבות ההערות שהיו כאן. אני זוכר טוב מאוד שהערתי על כך שאין פרק זמן בחוק, אבל התייחסתי לפרק זמן בין סגירת השטח לבין ביצוע הפינוי.
יצחק לוי
גם וגם.
יולי-יואל אדלשטיין
מה שאמרה סיגל קוגוט זה דבר נכון מאוד, שצריך לתת לאנשים מועד, אבל יש גם דבר שני, כפי שאמר, אני לא זוכר אם יהושע שופמן או מלכיאל בלס, יש התפתחויות שלא יכולים לצפות עכשיו. החליטו כבר לסגור את השטח, לבצע את הפינוי, חמאס, או מי שזה לא יהיה, או כל מיני התפתחויות, טרפדו את התוכנית הזאת, וזה נמשך, ועוברים חודש וחודשיים ושלושה, והצו עדיין קיים. מכונית של "טרה" או "תנובה" או מי שזה לא יהיה, לא יכולים להיכנס. גם כאן, וכנראה זה בסעיף קטן (ב), צריך להתייחס.

לפני שמגישים לסעיף קטן (ב) יש לי שתי הערות קצרות מאוד. דבר ראשון, אני מזכיר שהיתה לי גם הערה שהאכסניה לסעיף קטן (ב) היא לא ב-22 אלא ב-23, איפה שכל הפירוט של כל הסעיפים.

אז גם הצעתי שכל הנושא של העתקת יישוב ליישוב חלופי יבוא לידי ביטוי בסעיף הזה, כלומר, שיהיה קשור ישירות להחלטה על פינוי יישוב או קבוצת יישובים, ולא יישאר בחסדי הממשלה, או אולי כבר הממשלה החלופית, או מי שלא יהיה, אם ייתנו או לא.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי סעיף 22(א) ביקשתי שיכינו נוסח על-פי גישתי, חבר הכנסת יולי אדלשטיין מבקש שינסחו לו כהסתייגות.
סיגל קוגוט
האם ההסתייגות היא שהחלטת ממשלה- - -
בנימין אלון
למה הסתייגות?
היו"ר מיכאל איתן
תהיה הצבעה.
סיגל קוגוט
גרסה לסעיף. באיזה אופן התכוונת לקשור? הדברים האחרים, מה שאמרת על פרק זמן מינימלי, זה לסעיף קטן (ב), ועל שיקול הדעת נשב עם הממשלה, שזה לא יהיה סגור הרמטית. אבל נושא קשירת התוכנית החלופית, שזה דווקא יהיה בסעיף הזה, זה אומר, שבהחלטת ממשלה על פינוי אתה חושב שההחלטה צריכה לכלול גם מקום חלופי ליישוב.
היו"ר מיכאל איתן
כרגע אני מדבר על סעיף קטן (א).
סיגל קוגוט
גם הוא מדבר על סעיף קטן (א).
היו"ר מיכאל איתן
הוא מדבר על סעיף קטן (א) עם תוספת.
סיגל קוגוט
מה התוספת?
היו"ר מיכאל איתן
מה שהוא רוצה, שיכתוב. הוא יגיש את זה.
יולי-יואל אדלשטיין
אמרתי בפעם שעברה שראוי בעיני, שמשרד המשפטים יציע. אם לא, אני אציע. אם אתה רוצה את זה כהסתייגות, אין בעיה.
יצחק לוי
לא הסתייגות, הצעה נוספת.
היו"ר מיכאל איתן
עדיין לא הסתייגות. תהיה גרסה נוספת, נצביע, ואז אם יהיה לזה רוב, זה יהפוך לגרסה הרשמית. זה לגבי סעיף קטן (א).

אחרי סעיף קטן (א) הוא רוצה להוסיף סעיף נוסף, שמדבר על העתקה מיישוב ליישוב.
יולי-יואל אדלשטיין
בסעיף קטן (א).
סיגל קוגוט
הוא רוצה שיהיה לינקייג'.
היו"ר מיכאל איתן
זה יהיה סעיף קטן (א)(2). יהיה סעיף קטן (א)(1) וסעיף קטן (א)(2). אם יש הצעות נוספות, נשמע.
יולי-יואל אדלשטיין
מה עם החלטת ממשלה על פינוי?
סיגל קוגוט
תהיה גרסה.
יהושע שופמן
זה בינתיים בנוסח הכחול.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיש את הגרסה שלי, אתה תגיש את הגרסה של הנוסח הכחול פלוס הסעיף שאתה רוצה, ונעמיד את זה להצבעה.
בנימין אלון
אדוני היושב-ראש, אני מבין שאתה רוצה להתחיל לארוז, שדברים יהיו מסודרים ושיירשמו כהסתייגויות. יש לי בקשה אישית, זה תלוי בשיקול דעתך, יש לסיעה שלי נציג קבוע, ואתה צריך לאשר אם אני אצטרך להצטרף או להציע תיקוני חקיקה.
סיגל קוגוט
אף פעם עוד לא טענו את זה, למרות שזה קיים בתקנון.
בנימין אלון
לעצם הדיון. אין התנגדות לסעיף קטן (א) שאתה מציע, אבל זה צריך להגיע כסעיף קטן (ב), וסעיף קטן (ב) כסעיף קטן (ג), או בצורה אחרת שתיקבע פה, ואילו סעיף קטן (א) של סעיף 22 שקיים, חייב להישמר.

אני רוצה להציג בשתי דקות את ההיסטוריה החקיקתית שלו, ונגע בזה חבר הכנסת אדלשטיין. זה בפירוש היה נושא לדיון. כלומר, הטיוטה שהוצעה לממשלה לא היתה כזאת. הטיוטה שהוצעה לממשלה היתה סתמית, בדומה למה שיש כאן, ובעקבות התערבות של הרבה שרים בישיבת הממשלה האחרונה, לפני שהם הגישו לוועדת השרים לחקיקה את הנוסח שמופיע כאן, היתה דרישה בהחלטה של ה-6 ביוני, אותה ישיבה שבה הייתי חצי מן היום, עד שהבג"ץ אמר שאני בחוץ. אחר כך הושגה פשרה שלא חייבה, היו שבעה מול 14, כי הם הגיעו לפשרה שביבי ואחרים הובילו, שדיברה על דבר מאוד מהותי, שלדעתי חייב להישאר, אלא אם כן חברי הכנסת, פוליטית, לא מעוניינים בו. נוסח ההחלטה היה שאם הולכים עכשיו לעקור חלילה את נצרים, את כפר דרום ואת מורג, שזו הקבוצה הראשונה, לפי החלטת הממשלה שהכנסת אישרה, יתקיים אחר כך דיון בממשלה אם לפנות, ואם לא, ואיזה יישובים. כלומר, אין טייס אוטומטי. מה שהממשלה אישרה, אחרי הרבה צעקות ופשרות, זה, שיש פורום של ישיבת ממשלה, שבין קבוצה לקבוצה מקיים דיון בשטח, לאור האלימות, לאור המצב הביטחוני.
היו"ר מיכאל איתן
אף אחד לא מונע מהממשלה לעשות מה שהיא רוצה.
בנימין אלון
זה היה ב-6 ביוני. כשהגיעה הצעת החוק בנוסח של משרד המשפטים, שהתעלמה מהמוטיב הזה של ההחלטה, דרשו השרים, גם נתניהו – אז כבר לא הייתי, אבל דווח לי, הייתי אז גם קצת פעיל מאחורי הקלעים – גם סילבן שלום ורשימה של שרים אחרים, דבר ראשון, שההחלטה תצורף כנספח, דבר שני, שהנוסח יחזור בחוק עצמו, שיש קבוצות, ועל כל קבוצה וקבוצה יש דיון. ולכן הסעיף אומר, שעל כל אחת מקבוצות היישובים יהיה דיון, כאמור בסעיף 2(א)(2). אם הולכים להצעה שלך, אנחנו הולכים פה לשינוי מהותי. זאת אומרת, לפי ההצעה הזאת, אם אחרי, חלילה וחס, עקירת שלושת היישובים הראשונים, תהיה אווירה כללית בארץ-ישראל, בגלל הקטיושות, בגלל אני לא יודע מה, שלא רוצים, אין שום אפשרות בחוק הזה לעשות זאת.
היו"ר מיכאל איתן
מה פתאום.
יצחק לוי
החשש לפי הנוסח של מיקי איתן, שהממשלה יכולה להחליט על שלוש קבוצות יחד.
היו"ר מיכאל איתן
או על אחד.
יצחק לוי
לפי הנספח אין אפשרות כזאת.
סיגל קוגוט
לפי הנספח הם יכולים לעשות כל יום ישיבה ולהחליט.
בנימין אלון
אם הולכים לפי מה שמיקי איתן מציע, החליטו על שלושה יישובים, ורואים שזה מיקח טעות, כי בינתיים יש מלחמה, החוק עצמו עוצר פה.
היו"ר מיכאל איתן
החוק לא עוצר.
סיגל קוגוט
דווקא אין הבדל בגרסאות בעניין הזה.
בנימין אלון
החוק מחייב החלטת ממשלה, שתדון אם להמשיך לקבוצה הבאה או לא להמשיך.
סיגל קוגוט
הוא לא מחייב את זה, הוא מחייב כל קבוצה לחוד, אבל הם יכולים, כל חצי יום, לעשות ישיבה ולהחליט על קבוצה אחת.
בנימין אלון
את זה אפשר לתקן.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת בני אלון, אתה חוזר על הדברים של חבר הכנסת יולי אדלשטיין ועל הצעתו. אני מציע לכם לשקול את זה פעם נוספת.
בנימין אלון
לא הבנת אותי, אני מציע להשאיר את הנוסח שלך, לא הנוסח הכחול, אבל להקדים את סעיף קטן (א).
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת בני אלון, אתם יושבים כאן, ובצדק מבחינתכם, מנסים לקחת בכל מקום את הדברים שאתם חושבים שיהיו לטובת העניין שאתם רוצים לייצג.
יצחק לוי
בשביל זה נבחרנו.
היו"ר מיכאל איתן
אין לי טענה. אתם תביאו את זה, והדבר הזה יובא כאן להצבעה. אני מנסה לשנות קצת את הגישה, ולומר: חברים, יכול להיות שעכשיו הנוסח החדש שהכנסת תעבד, בדברים מסוימים אולי יהיה פחות טוב לכם, אבל בסך הכול הוא יהיה יותר טוב. יש שתי גישות: גישה אחת שאומרת, שאני אקח גם את זה וגם את זה, ובסוף אני אשאר בלי זה ובלי זה, ויש גישה אחרת שאומרת, שאנחנו מוכנים לשקול, ונשלם, במחיר מסוים, על חלק מהדברים. מצד שני, יכול להיות שהתוצאה תהיה יותר טובה.
בנימין אלון
למה אתה הולך ישר לדיל?
היו"ר מיכאל איתן
כי ההצעה של הממשלה היא תוצאה של הסכמה פוליטית, אבל היא חקיקה גרועה. היא יוצרת מנגנון שבו הממשלה מחויבת לדבר אוטומטי, גם לכיוון הזה וגם לכיוון השני. נגיד שהממשלה תרצה לפנות רק יישוב אחד, היא לא תוכל, כי היא צריכה להיות צמודה לצו ולהחלטה, שאנחנו הופכים אותה לחוק, ומעגנים אותה למשהו אוטומטי, שהממשלה כבולה בו. אני לא מבין למה.
בנימין אלון
לפי הנוסח פה היא רשאית לדון בקבוצה של שלושה יישובים, אם כן ואם לאו, ולהחליט על אחד מהם.
יולי-יואל אדלשטיין
אם עלה לדיון פינוי של ארבעה יישובים, והממשלה דנה והחליטו לפנות אחד, ושלושה לא לפנות, מותר או לא? זו שאלה משפטית, צריך לשאול את יהושע שופמן או את סיגל קוגוט.
רשף חן
על-פי הנוסח כאן, אין דבר כזה, כבלת הכול ביחד.
בנימין אלון
זה לא נכון. היא רשאית לדון אם כן או לאו, ולהחליט על חלק.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת יצחק לוי ינהל לחמש דקות את הישיבה.
היו"ר יצחק לוי
עד שהיושב-ראש יחזור, אני מבקש בינתיים, ממשרד המשפטים, להבהיר לנו את ההחלטה של הממשלה, כדי שנראה על מה אנחנו מדברים.
יהושע שופמן
קודם כול, ההחלטה של הממשלה מדברת על דיון נפרד בכל אחת מארבע הקבוצות, רק כדי למנוע ספק. לא נאמר, אפילו לא ברמז, שמחליטים לגבי קבוצה אחת, ואם מפנים. אחרי השלמת הפינוי של הקבוצה הזאת, ממשיכים הלאה. זה לא נאמר בכלל. זאת אומרת, הממשלה תחליט לגבי כל אחד בנפרד, אבל היא רשאית לקבוע אותו יום פינוי לכל השטח כולו. ההדרגתיות היא בקבלת ההחלטות ולא בפינוי.
רשף חן
היא גם יכולה להחליט לפנות קודם את קבוצה ד' ואחר כך את קבוצה ג'?
יהושע שופמן
נכון.
רשף חן
בתוך הקבוצה היא יכולה להחליט לכלול רק יישוב אחד ולא השני?
יהושע שופמן
מטבע הדברים, החלטת ממשלה מחייבת את הממשלה עצמה, בלי שהיא מעוגנת בחוק, והממשלה תמיד יכולה לתקן. הממשלה יכולה לשנות את החלטותיה.
היו"ר יצחק לוי
מה אומרת ההחלטה של היום בקבוצה של שלושה יישובים?
יהושע שופמן
בנוסח הכחול יש הפניה לקבוצות, לא הפניה לתהליך. מה שכתוב בנוסח הכחול, שלאחר שהממשלה תחליט על פינויה של כל אחת מקבוצות היישובים כאמור. זאת אומרת, הניסוח מופנה לפינוי של קבוצות. בכנות אני צריך להגיד, מכללי המשפט המינהלי, שממשלה שיכולה לקבל החלטה רחבה יותר, יכולה גם לקבל החלטה מצומצמת יותר. אבל הנוסח מכוון לדיון בקבוצות.
בנימין אלון
יהושע שופמן, הנוסח אומנם מפנה להחלטה, הוא אומר: "לאחר שהממשלה החליטה על פינויה של כל אחת מקבוצות היישובים כאמור בסעיף 2(א)(2)". אתה מפרש דווקני, שזה רק מראה מקום מהן הקבוצות, וחסכו את רישום הקבוצות, אבל אני אומר שכאשר אומרים על הקבוצות, אתה פונה לשם ואתה רואה, שההחלטה אומרת בסעיף 2(א)(2), שהממשלה תחליט אם לפנות או לא, ואיזה יישובים. יש כאן שלושה דברים: אם לפנות, או לא, ואיזה יישובים. ואז באה רשימת הקבוצות, ארבע קבוצות. לדעתי, זה לא רק בעניין של ממשלה שרשאית להרחיב, רשאית לצמצם, אלא זו גם רוח ההפניה. אחרת, למה מפנה חוק להחלטת ממשלה? כידוע החלטת ממשלה לא מחייבת.
יהושע שופמן
אנחנו לא מתווכחים על שום דבר.
היו"ר יצחק לוי
הממשלה תובעת, גם במסגרת החוק, להחליט על יישוב אחד או על שלושה או על ארבעה, כך נראה מגמישות החלטת הממשלה עצמה.
יוסי פוקס
בהמשך למה שיהושע שופמן אמר, ההצעה הזאת שעולה פה, אי אפשר לקבל מבחינה חוקתית. כמו שיהושע שופמן אמר, התשתית של החוק הזה שונה מרוב החוקים במדינת ישראל, זו החלטת הממשלה מ-6 ביוני. אם הממשלה תתכנס ותקבל החלטה שהיא מבטלת את ההחלטה מ-6 מיוני, מותר לה. הנוסח הכחול הולך לפח האשפה של ההיסטוריה. את עושה תיקון טכני כביכול, אבל התיקון בעצם מבטל את החלטת הממשלה, כי החלטת הממשלה דיברה על קבוצות, דיברה על שלבים.
סיגל קוגוט
הוא לא מבטל, הוא פשוט לא מעגן אותה בצורה דווקנית. זה הכול.
יהושע שופמן
הוא מדבר על החוק, ואין חוק, יש הצעת חוק. את הצעת החוק, הכנסת יכולה לעצב כפי שהיא מבקשת.
יוסי פוקס
ובלבד שזה לא סותר את החלטת הממשלה.
סיגל קוגוט
הכנסת יכולה גם להחליט שהיא סותרת את החלטת הממשלה. היא יכולה להחליט, שעל כל יישוב תהיה החלטה לחוד.
היו"ר יצחק לוי
הכנסת יכולה לשנות את החלטת הממשלה, הכנסת יכולה לשנות את כל החוק. אנחנו כרגע מכינים הצעת חוק למליאה, ולכן מותר לנו, בצורה ברורה, לחרוג מהחלטת הממשלה, ואוי לנו אם אי אפשר היה לחרוג מהחלטת הממשלה, מה היינו עושים כאן?
בנימין אלון
יוסי פוקס מתכוון לשלטון של ראש ממשלה.
יוסי פוקס
החלטת הממשלה מבוטלת.
בנימין אלון
אתה מתרגם את העריצות השלטונית הנוהגת הפוך, אבל זה עוד לא בחקיקה.
רשף חן
יהושע שופמן, יש שתי אפשרויות: יש החלטת ממשלה, כבודה במקומה מונח. יש אפשרות שיהיה פה בעצם חוק לביצוע החלטת הממשלה, ותו לא. ויש אפשרות שיהיה חוק שבתוכו החלטת הממשלה תוכל לחיות, אבל גם החלטות ממשלה אחרות יוכלו לחיות. זה יהיה חוק שמאפשר לבצע את החלטת ממשלה, אבל לא בא לחוקק אותה. אלה שתי אפשרויות שונות.

אישית, מאוד קשה לי עם הרעיון של חוק לביצוע החלטת ממשלה קונקרטית. זה דבר מוזר, זה מין נטע זר בספר החוקים הישראלי. לכן, הגישה של מיקי איתן, שבאה לידי ביטוי בהצעה שלו, יותר נכונה, אבל אתם הממשלה, אז אני שואל, מה אתם רוצים.
יהושע שופמן
אמרתי לפני חצי שנה. חבר הכנסת בני אלון תיאר את הדברים פחות או יותר כמו שהיו. ההצעה המקורית נוסחה כמסגרת לביצוע החלטת ממשלה, כשהממשלה רשאית גם לשנות החלטות, לשנות קבוצות יישובים, לחלק את היישובים לשש קבוצות או לשלוש קבוצות, ולא לארבע קבוצות. הממשלה קיימה על זה דיון, והיא החליטה מה שהחליטה לעגן כאן.
רשף חן
צריך להגיע לזה בחוק או בהחלטה שלה?
יהושע שופמן
בחוק. כמו שאמרתי שהממשלה יכולה לשנות את החלטתה מ-6 ביוני, הממשלה גם יכולה לשנות עמדתה לגבי מה הגישה בחוק. הדברים של יושב-ראש הוועדה יובאו בפני ראש הממשלה. אם הוא יחליט להחזיר את הנושא לדיון, נודיע לוועדה.
היו"ר יצחק לוי
העניין מאוד ברור.
רשף חן
אם אתם מתעקשים שזה יהיה חוק ליישום החלטת הממשלה מה-6 ביוני, אני מציע שבמבוא, בסעיף 1, זה יהיה כתוב. יהיה כתוב: חוק זה בא ליישם את החלטת הממשלה מיום כך וכך.
יהושע שופמן
זה מופיע פחות או יותר בשם החוק, כי כתוב "חוק יישום תוכנית".
רשף חן
נדמה לי שמטרת החוק היא לא פינוי יישובים מעזה, אלא פינוי יישובים, בהתאם להחלטת הממשלה מיום כך וכך. אם תעשו את זה, נדמה לי שגם דברים אחרים שייכתבו בחוק יפורשו לאור המטרה הזאת. זה יחסוך הפניה קונקרטית. אני, אישית, עדיין לא חושב שזה מה שצריך לעשות.

(יושב-ראש הוועדה חזר)
יצחק לוי
אדוני היושב-ראש, אני אסכם לך מה שדובר כאן. היה בירור לגבי החלטת הממשלה, אם אפשר להפריד בין שלושת היישובים. אמרת שיהיו פה שני נוסחים, ואני רוצה לבקש, שבכל מקרה, הנושא של השישה חודשים יהיה מנותק משני הנוסחים. כלומר, העניין של ששת החודשים מקובל על כולם. חילוקי הדעות הן לגבי הרישה, לא לגבי ששת החודשים.
מלכיאל בלס
צריך לשמור על גמישות.
יצחק לוי
אני רוצה לשאול שאלה נוספת לגבי סעיף קטן (א). יש הערה למטה "סעיף 3 להצעת החוק קובע ש'התחום הגיאוגרפי שחוק זה חל עליו'" וכן הלאה, וכאן יש התייחסות לשטחים האלה. האם אפשר להגיש הסתייגויות בסעיף הזה על שטחים שנוגעים לסעיף 3?
סיגל קוגוט
הסתייגויות לסעיף 3.
יצחק לוי
סעיף 3 לא נידון פה בוועדה. האם ההסתייגות, בוועדת הכספים או כאן?
היו"ר מיכאל איתן
נמצא את הדרך לעשות את זה. אם ההסתייגות תוגש שם או פה, זה עניין טכני. נדאג שכל אחד יוכל להגיש הסתייגויות.

רבותי, תגישו את ההצעות. העניין של השישה חודשים נכלל גם פה, בכפוף לכך שנמצא מנגנון למקרים חריגים, שתהיה גמישות מסוימת. הוא יהיה גם פה וגם בהצעה שלכם.
יצחק לוי
ההצעה שלי תהיה אחרת לגמרי. ההצעה שלי תהיה, שצריך צו על כל יישוב ויישוב. אי אפשר לדבר פה על קבוצות יישוב. כל יישוב הוא עניין בפני עצמו, וצריך להביא בחשבון מה קורה אתו, מה מצבו ומה המוכנות שלו וכן הלאה. אני אגיש הצעה שיהיה צו על כל יישוב ויישוב.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אני עובר לסעיף קטן (ב): "ראש הממשלה רשאי לקבוע, בצו או בצווים, בהתייעצות עם [או: בהסכמת] שר הביטחון והשר לביטחון הפנים, יום שממנו ואילך תוגבל הכניסה לשטח שניתן לגביו צו לפי סעיף קטן (א)."
בנימין אלון
מה שונה מהמוצע?
סיגל קוגוט
"התייעצות" או "הסכמה".
בנימין אלון
למה הוספתם "או צווים"?
סיגל קוגוט
שיהיה דומה לסעיף קטן (א). כאן זה "התייעצות" או "הסכמה". מלכתחילה חשבנו גם פה לקבוע מועדים, אבל פה, הצורך המבצעי הוא אולי יותר בעייתי.
היו"ר מיכאל איתן
הבעיה המרכזית היא מבחינת הזכויות, שאנחנו מייצרים מצב שראש הממשלה, כשהוא מוציא צו, יכול להביא למצב, שאנשים שם יהיו חסרי זכויות בסיסיות בכל מה שקשור לתנועת אנשים, לבתיהם ומבתיהם. נניח לרגע אחד, שזוג צעיר שגר שם רוצה שהאימא תבוא מנתיבות לעשות בייביסיטר, יגידו שאי אפשר. אנחנו מקבלים את זה, אבל צריך להגביל בזמן.
רשף חן
שישה חודשים.
היו"ר מיכאל איתן
אתה רוצה שמשך שישה חודשים אפשר יהיה להוציא צו, שאף אחד לא יגיע לשם חוץ מהאנשים שגרים שם?
רשף חן
זה תלוי בנסיבות, ולכן אנחנו לא יכולים להגביל את זה. יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת, שיוצא הצו, עולם כמנהגו נוהג, ולקראת ההתפנות מתחילה התגייסות של אנשים שרוצים להגיע לשם ורוצים לחסום את זה. אפשרות שנייה, שיוצא צו, ומיד כשיוצא צו מתחילה הגירה המונית לשם, של 20,000 איש, שהולכים שישה חודשים לגור שם. ראש הממשלה רואה את זה ורוצה לחסום את זה. אני במקומו הייתי מוציא צו, שמי שלא גר שם, לא יכול להיכנס. מי שלא מציג סיבה טובה לביקור שם, כמו למשל אימא שבאה לבקר, לא יכול להיכנס.
יצחק לוי
יהיה מחסום, וכל אחד יצטרך להביא סיבה?
רשף חן
אתה לא יכול לצפות את הנסיבות. אתה חייב, בשישה החודשים האלה, לתת לו את הגמישות, לתת לו את שיקול הדעת. יש להניח שהוא יפעיל את זה במידה של סבירות. ראש הממשלה הזה הוא לא בדיוק רק"ח.
אורי יהודה אריאל
הוא הוכיח את זה עד היום.
היו"ר מיכאל איתן
אני חושב שזה מאוד מרחיק לכת.
רשף חן
אם תקבע מועד, יום לפני המועד, כולם יהיו שם בפנים. תקבע חודשיים, ויום לפני חודשיים תהיה שם עיר אוהלים.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן שזה יהיה בשישה חודשים, בתנאי שזה יהיה באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
יהושע שופמן
זה מבצעי.
רשף חן
אני מוכן לכל תקופה שאתה רוצה, אבל שהמילים "תוגבל הכניסה" יהיו איסור שהייה על מי שאינו תושב או מי שלא היה תושב לפני הוצאת הצו.
היו"ר מיכאל איתן
אי אפשר "מי שלא היה תושב". זכות בסיסית של אזרח, שאנשים יבואו אליו. נגיד שיש זכות גם לאדם אחר להגיע, נגיד שעל זה אני מוותר. אני מדבר על הזכות הבסיסית של אדם להזמין אנשים אליו הביתה.
רשף חן
אני מקבל. לא ייאסר, אלא יוטלו הגבלות, ואז יבדקו אם יש יסוד סביר להניח שהוא באמת בא לשם או שהוא בא כדי להישאר.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא רוצה שעל מנת לייעל יוציאו צו ויגידו: לא נותנים לשום עובד שירות להיכנס לשם.
סיגל קוגוט
יש פה איסורים.
רשף חן
אנחנו מסתכנים בדיוק בעימות, החומר נפץ הזה שאותו אנחנו רוצים למנוע. אם לא נמנע מאנשים מבחוץ להיכנס לשם מסיבות פוליטיות – הם לא מגינים על הבית שלהם, הם מגינים על העיקרון הפוליטי – אם לא נמנע מהרבה אלפים להיכנס לשם, אז יהיה חומר הנפץ, שבדיוק אותו כולנו רוצים למנוע.
היו"ר מיכאל איתן
לאיזה תקופה? אם מחר אנחנו מאפשרים מתן הוצאת צו – אלה דברים, להערכתי, שאם נעביר את החוק, זה כבר עניין של חודש, חודש וחצי, חודשיים. פתאום הכול יתחיל לרוץ. כי אם לוקחים שישה חודשים מראש, זה יחייב גם את הממשלה להיערך – אני לא מוכן שנאבד בקרה על דבר מאוד-מאוד בסיסי, ולהיות בטוחים שהוא לא ינוצל בצורה מוגזמת. אני לא אומר לרעה, כי אני לא מאמין שהממשלה רוצה לעשות דברים רעים, אבל בצורה מוגזמת, ללא איזונים נכונים. יש כאן פגיעה מהותית מאוד בזכויות אנשים, שאתה מאפשר להם להמשיך לחיות, רק שאתה הופך את הבתים שלהם לבית סוהר.
רשף חן
נקבע הגבלות. תקבע הגבלות כנגד מי שהיה תושב קודם, תקבע הגבלות כנגד קרובי משפחתו שבאים לבקר אותו, תקבע הגבלות לגבי מי שסתם נכנס לשם, אבל יש יסוד סביר להאמין שהוא ייצא בחזרה. זה הדבר הכי מסוכן שאנחנו מתעסקים בו עכשיו.
היו"ר מיכאל איתן
ההבדל ביני לבינך, שאני לא רואה בחוק הזה חוק שצריך לקדש את המטרה.
רשף חן
למה אתה אומר: ההבדל ביני לבינך? תגיד את זה בלי להגיד "ההבדל ביני לבינך". אני רוצה למנוע מלחמת אחים.
יולי-יואל אדלשטיין
אתה עושה בדיוק ההפך.
היו"ר מיכאל איתן
אתה אומר לי שיכולים לבוא 20,000 איש- - -
יולי-יואל אדלשטיין
יבואו יותר.
רשף חן
מבחינתך זה בסדר? אתה לא רוצה למנוע את זה?
אורית סטרוק
אתה לא מבין שנגיע, גם אם זה יהיה אסור.
היו"ר מיכאל איתן
גברתי, אין לך רשות דיבור. חבר הכנסת רשף חן, אני לא מוכן שבמחיר המטרה הזאת, שימנעו מחאה של 100,000 איש, שנחזיק אנשים בבית סוהר שישה חודשים.
רשף חן
אני מסכים אתך. דבר ראשון, מחאה לא חייבת להיות בגוש קטיף. דבר שני, אם הייתי יודע ש-100,000 איש נכנסים למחאה ויוצאים, אין לי שום בעיה. שנינו יודעים שזה שקר, שנינו יודעים שזה לא אמת. מה שהולך להיות שם, שלקראת הפינוי ייכנסו לשם עשרות אלפי אנשים, ואז תהיה מלחמת אחים, שכולנו רוצים למנוע. אתה, בשם עיקרון של הדודה שרוצה לבוא לבקר, שהוא לא קיים, ואתה יודע שהוא לא קיים, אתה רוצה לאפשר את זה?
אביעד ויסולי
הפגנה זה מלחמת אחים? אתה רוצה לבטל את זכות ההפגנה?
רשף חן
אם הייתי חושב שזה הפגנה, הייתי שמח מאוד. אני לא מוכן לעצום עיניים.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מקבל את זה. אני לא מוכן בשום פנים ואופן ובשום מחיר, שאפשר יהיה באופן תיאורטי להגיע למצב שאנשים יהפכו את הבתים שלהם לדבר שאי אפשר להגיע אליהם, חוץ מהם עצמם, וזה יימשך לתקופה של שישה חודשים. זה נראה לי מוגזם.
רשף חן
לאיזה תקופה כן נראה לך?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע.
רשף חן
האם במשך שבוע אימא לא יכולה לבוא ולבקר?
היו"ר מיכאל איתן
זה גם עניין של מידתיות, זה לא עניין שאתה יכול להגיד: זה עיקרון, או בכלל או שישה חודשים. זה לא עיקרון, זה עניין של מידתיות. אתה צריך לאזן בין דברים. אתה גם צריך ליטול סיכונים מסוימים. התחושה שלך, שאתה צריך להבטיח בכל מחיר, ולא לקחת אפילו סיכון אחד למיליון- - -
רשף חן
למה אתה מייחס לי את התחושה הזאת? מה אמרתי? אמרתי שתאפשר, למי שצריך להיכנס, להיכנס.
היו"ר מיכאל איתן
אני מחפש פתרון.
רשף חן
אתה מסכים אתי שביום הפינוי אנחנו צריכים להגיע למצב שאין שם אנשים? לפחות על זה אנחנו מסכימים?
היו"ר מיכאל איתן
אין לך ויכוח אתי שראש הממשלה רשאי, בצו או צווים, בהתייעצות או בהסכמה, לקבוע יום שממנו ואילך תוגבל הכניסה לשטח, שניתן לגביו צו לפי סעיף קטן (א). על זה אין בינינו ויכוח. יכול להיות שבין שנינו לבינם יש ויכוח אחר. ביני לבינך יש ויכוח מה המגבלות שאנחנו שמים על מנת שנהיה שקטים שאנחנו לא רומסים, שאנחנו מכניסים אנשים למצב בלתי אפשרי מבחינתי.
רשף חן
לגבי המהות, מה שלא תהיה התקופה, באותה תקופה אין מצב של אין יוצא ואין בא, אלא זה מצב שמישהו, שהוסמך לעניין הזה, ייתן להם היתר, כי הם לא באים לשם כדי להתנחל ואחר כך למנוע את הפינוי, אלא באים לשם כדי לתקן את הפריג'ידר, כדי לבקר את האישה, כדי סתם לבקר חברים, ויש יסוד לחשוב שהם ייצאו החוצה.
סיגל קוגוט
זה כתוב בסעיף 23.
רשף חן
קודם כול, ברור שזה לא מצב של אין יוצא ואין בא. צריך להיות ברור לשנינו שהמטרה היחידה היא למנוע מצב של הצטרפות אוכלוסייה לקראת יום הפינוי.
אביעד ויסולי
למנוע הפגנות.
רשף חן
לא למנוע הפגנות.
אביעד ויסולי
אלה עם הטלאי הכתום יוכלו להיכנס.
רשף חן
מיקי איתן, מה לדעתך פרק הזמן שהוא ארוך מספיק, שימנע מאנשים לבוא ולהישאר שם, להיתקע שם. זאת השאלה. הרי ברור לנו, שאם זה שבוע, הוא יבוא ויקים אוהל.
היו"ר מיכאל איתן
חודש.
רשף חן
לדעתי, חודש זה לא מספיק. חודש הוא יחכה.
יהושע שופמן
תכתוב את זה, ואז, לפני היום ה-31, יבואו השיירות. אין לנו ויכוח ערכי אתך, לכן הדברים נאמרו בסעיף 23. יותר מזה, גם בסעיף של השירותים החיוניים כתבנו, שאפשר לחייב ספק שירות להגיע למקום, לא רק להרשות לו, מפני שברור לנו שצריך לאפשר חיים נורמליים במקום. אין ויכוח שזה עניין של מידתיות. אם יש גבול, ברור שביום שלפני. האלטרנטיבה היא הדין הקיים, שזה המפקד הצבאי, שיש לו שיקולים מבצעיים. ערכית, אין לנו שום ויכוח.
אביעד ויסולי
- - -
היו"ר מיכאל איתן
אביעד ויסולי, אתה לא תדבר כאן ללא רשות דיבור.
אביעד ויסולי
בסדר, אני רק אומר- - -
היו"ר מיכאל איתן
אני אוציא אותך מיד החוצה. לא קיבלת רשות דיבור, והדין שלך לא שונה מהדין של אורית סטרוק, שיושבת שם, יותר רחוק.
אביעד ויסולי
אני מבקש את הרשות.
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא מקבל שום רשות, ולא מדבר, אלא אם כן אני אתן לך רשות לדבר, נקודה.
יולי-יואל אדלשטיין
בנימה מעשית יותר – אני כרגע לא נכנס לזכות מחאה לגיטימית, אני לא חושב שיש ויכוח על זה בוועדה – כמה שהתקופה תהיה יותר ארוכה, אני חושש שנגיע לתוצאות הפוכות ממה שרשף חן רוצה להגיע אליהן. במה דברים אמורים? יש אנשים, ואני ביניהם, אבל יש עוד רבים כמוני, שזה בנפשם. אני מבין מה שאתה אומר, שאולי זה לא תכלית הכול, אבל כרגע, נראה בעיני שהתוכנית הזאת מדרדרת אותנו למחוזות מאוד לא רצויים, וצריך לעשות הכול למנוע אותה, ודאי לא באלימות ובאמצעים לגיטימיים. לכן, אם התקופה ארוכה, זה לא ממש ימנע מן האנשים לנסות ולהגיע. אם הם יידעו שזה חודשיים, הם יישבו שם חודשיים. יהיו שלושה, יישבו שלושה. זה גורם לשיבוש טוטלי בכל מיני דברים במדינה- - -
רשף חן
אם הם לא יידעו?
יולי-יואל אדלשטיין
לא אלמן ישראל, זה לא הקג"ב, ודאי שיידעו. התוצאה תהיה בדיוק הפוכה. תהיה תסיסה של עשרות אלפי אנשים ואלי מאות אלפים, ששוהים מחוץ לבית, ודאי שיהיו ניסיונות להקים ערי אוהלים או יישובים או קרוואנים, והתוצאה תהיה בדיוק הפוכה ממה שאנחנו, כוועדה, רוצים להגיע. אם זה פרק זמן קצר, יגיעו אנשים, ימחו וילכו. אם לא, זה יתפתח לדברים אחרים.
רשף חן
הם יכולים לשהות שם עד לפינוי.
יולי-יואל אדלשטיין
ודאי שעד הפינוי.
רשף חן
יצטרכו לפנות את כולם בכוח. אתם רוצים שלא יפנו 6,000, אלא 20,000?
יצחק לוי
ודאי שיהיה, אתה לא מכיר את האנשים.
יולי-יואל אדלשטיין
אתה תחסוך 5,000 מתוך עשרות אלפים, אבל אתה תגרום למצב רוח אחר לגמרי בקרב האוכלוסייה.

דבר שני. כל הניסיונות שלנו לקבוע בחוק מי רשאי להיכנס ומי לא רשאי להיכנס – אני לא מדבר על שירותים חיוניים, זה לית מאן דפליג – אם לברית - מותר, ואם לבר מצווה - אסור – כל הניסיונות לקבוע מי שנוסע למטרה ראויה, כלומר, לבקר את הקרובים, אם יש מישהו חולה או לא, כשקשה לי מדי אני תמיד מדבר בסגנון לא רציני. אנחנו מתקרבים לקריסמס, וכשהוקמה אלון שבות, המשפחות הראשונות היו צריכות אישורים לעבור דרך בית-לחם, ובקריסמס בית-לחם היתה סגורה, אז אחד ממקימי היישוב התקשר למשטרת בית-לחם, ואמר צריכים 13-15 יישובים לעבור בבית לחם. השוטר שאל: מי מדבר? הוא אמר: כולנו קרובים של בעל השמחה. אנחנו נגיע לאותו מצב שימציאו כל מיני שיטות שאנחנו לא חולמים עליהן, אם בחוק נקבע מי נכנס ומי לא נכנס. לא כדאי לנו, בחוק, להיכנס לכל השטויות האלה, מי רשאי להזמין ומי לא רשאי, מי נותן אישורים ובאיזה סמכות.
בנימין אלון
מה הרציונל שלכם, יהושע שופמן, שלא לסמוך רק על סמכויות המפקד בשטח? מדוע אתם חושבים שטוב בחקיקה להתייחס לדברים האלה?
יהושע שופמן
קודם כול, אני מתחיל להשתכנע שטעינו. הרציונל היה שלא מדובר בנושא של יום-יום, מדובר באירוע ייחודי, ויש חשיבות, שהדרג האזרחי ישלוט על העניין ולא הצבאי. להבדיל מסעיף 22(א), ששם מדובר על עצם הפינוי, פה מדובר באמת על שיקולים מבצעיים, ויכול להיות שטוב יותר להשאיר את זה לשיקול דעת למפקדים הצבאיים בשטח. זו דעתי האישית.
רשף חן
בתנאי שסעיף שיור הסמכויות נשאר. אז החוק לא האלפא והאומגה, אלא יש את החוק ויש הסמכויות הצבאיות.
יהושע שופמן
יש סמכויות בתוך מדינת ישראל שהכנסת לא הגבילה, לא בזמנים, לסגור שטחים מטעמים מבצעיים, למנוע כניסה, למנוע יציאה. המגבלה היחידה היא מגבלה של מידתיות. זה קיים בתוך המדינה.
יצחק לוי
מה ההצעה שלך?
יהושע שופמן
בשינויי הסעיפים האלה. אנחנו חוזרים הביתה ומתייעצים. אבל האלטרנטיבה להצעה שלנו, שבמקום סמכות ראש הממשלה לאסור כניסה ויציאה לפני יום הפינוי, הסמכות תהיה של המפקד הצבאי.
יולי-יואל אדלשטיין
שאלתי את השאלה מבחינת החוק הבינלאומי, וקיבלתי תשובה מספקת, שלא חייב להיות Military governor, זה יכול להיות גם ראש ממשלה. מייק בלס ענה לי על הנושא הזה. השאלה היא רק פרק זמן. אם משאירים את זה עמום, זה יכול, מסיבות מבצעיות, להימשך חודשים, אני לא אומר מרוע לב, ואפרופו מה שקורה בתוך מדינת ישראל, זה מהווה תקדים.
איתמר יער
הגישה העקרונית מבחינת איך ניתן לבצע את מה שבסוף הכנסת תחליט, יותר קרובה לגישה שהציע חבר הכנסת אדלשטיין. אנחנו חושבים שזה יהיה מזיק ליצור מועד סגירה שיהיה מאוד מוקדם, כי הוא כשלעצמו ייצר כל מיני דברים, לטוב ולרע, כל אחד לגישתו. ולכן, הגישה היא לקבוע מועד על-פי שיקול של המפקד הצבאי, בגישה סופר מקצועית, שתהיה קרובה ככל שניתן.
היו"ר מיכאל איתן
איזה מועד? מה אתם מעריכים?
איתמר יער
אנחנו לא חושבים שצריך להגיד מראש, היא מאוד קרובה לגישה של חבר הכנסת אדלשטיין.
היו"ר מיכאל איתן
האם זה חודשיים, שלושה חודשים?
רשף חן
הוא רוצה לא לקבוע מועד. המפקד הצבאי יכול מחר בבוקר לסגור.
יצחק לוי
הוא אומר חודש.
היו"ר מיכאל איתן
מי אומר?
איתמר יער
הגישה יותר קרובה, מבלי לנקוט במספר ימים, לגישה שהציג חבר הכנסת אדלשטיין.
רשף חן
האם אתה מוכן לקבוע במועד?
איתמר יער
אני לא מוכן, מאותם שיקולים שהסברתי. אנחנו חושבים שלא נכון לומר מראש בדיוק כמה.
היו"ר מיכאל איתן
תסביר לי למה, אני לא מבין.
רשף חן
כי יום לפני כן הם יהיו שם.
היו"ר מיכאל איתן
ממילא הוא צריך להכריז.
איתמר יער
הקביעה המקצועית הזאת מותנית באוסף של שיקולים, שחלקם קשורים- - -
היו"ר מיכאל איתן
האם לא מגיע לאנשים שיודיעו להם שממחר בבוקר או מעוד יומיים?
רשף חן
בדיוק כך, יודיעו להם ממחר בבוקר, אבל לא יודיעו להם שזה מעוד שבוע.
יולי-יואל אדלשטיין
זה לא יכול להיות, הם צריכים לארוז ולצאת.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו מדברים על האורחים.
איתמר יער
יש גישה עקרונית שמובילה את כל החשיבה שאומרת, שאין כוונה לעשות שום דבר כגנבים בלילה.
היו"ר מיכאל איתן
אומרים שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות. לא תפקידי להטיל בכם דופי. אני לא רוצה להטיל דופי, אבל אני אומר כאן, בכל הדיונים, בכל הנושאים, שהתפקיד שלי להיות חשדן מול הרשות המבצעת. אם אני לא אהיה חשדן, אני אומר בזהירות, אם אני לא אחשוב שהרשות המבצעת היא פוטנציאל לבעיות, אני לא ממלא את תפקידי. אני לא יכול להגיד שהרשות המבצעת תעשה הכול רק לפי כוונות טובות ורצון טוב, אני צריך להביא בחשבון אפשרות שהרשות המבצעת, ברגע שאני אתן לה סמכות בלתי מוגבלת, היא תשתמש בה לא כפי שהיא מצהירה כאן, אלא בצורה פוגעת יתר על המידה. ולכן אני רוצה לתחום. החיים הם לא כאלה שאני יכול להכתיב, צריך לתת גמישות, אבל היא צריכה להיות תחומה, ואני לא מקבל שתגידו לי: תסמוך, אנחנו כבר נעשה את זה רק למטרות טובות, אנחנו נתחשב, אנחנו נשמור על זכויות האדם, אל תדאג, תן לנו יד חופשית, תסמוך עלינו. אני לא סומך, אסור לי לסמוך, זה לא תפקידי. אני רוצה להיות יותר רגוע ולדעת מה גדר שיקול הדעת, עד איזה היקפים אני מאפשר לכם את שיקול הדעת. אתה ורשף חן אומרים: תעשו בלתי מוגבל, בגלל צורך מבצעי, שיקל על כל הנושא. אני לא שקט עם זה.
רשף חן
אם תעשה את זה מוגבל, ההגבלה תייצר את התהליכים. עצם ההגבלה היא הנזק. ההגבלה היא הודעה. אתה מודיע היום מתי תפנה.
בנימין אלון
אפשר לגנוב ממך שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות ולהציע את זה כפתיחה לחוק הזה?
היו"ר מיכאל איתן
לא אני המצאתי את זה.

אני רוצה להיות פרקטי. אני אנסה להבין מה הווריאציות שעומדות בפנינו. הממשלה יכולה להגיד שהיא מוותרת על סעיף קטן (ב). היא מאיימת עלינו פה.
יהושע שופמן
היא לא מאיימת.
היו"ר מיכאל איתן
סליחה, מזהירה אותנו.
יהושע שופמן
נשאלתי למה לא להסתפק בצווי המפקד הצבאי. אני אומר, שמה נצטרך זה תיקון לגבי סמכות שיפוט, אבל לא יותר מזה.
סיגל קוגוט
הוא לא דיבר על עבירות.
יהושע שופמן
נשאלתי, האם אפשר להסתפק, אבל לא אמרתי שזה מה שנעשה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מונה את סך הכול האפשרויות. יכולה להיות אפשרות שאנחנו משאירים את סעיף קטן (ב) כמו שהוא כרגע, ויכולה להיות אפשרות שאנחנו עושים את סעיף קטן (ב) עם קביעת מסגרת זמן כזאת או אחרת, בין שישה חודשים לחודש, כי אף אחד לא הציע פחות מחודש. אם כך, יש שלוש אפשרויות.

כשיבואו להצביע, יבואו לכאן הרבה חברים, נצטרך לפתוח את כל הדיון מחדש. הם ירצו לדעת על מה הם מצביעים, אני אצטרך להסביר להם. לכן אני מציע שלא נקיים את הדיון פעמיים. תכינו את שלוש החלופות.
יצחק לוי
תגיד עוד פעם מהן שלוש החלופות.
היו"ר מיכאל איתן
חלופה אחת היא, שמוותרים על סעיף קטן (ב) ומשתמשים בסמכויות המפקד הצבאי שקיימות היום, ללא שינוי, כאשר יש שינוי אחד, שנקבע אפשרות להעמיד לדין אנשים שיפרו את הצווים האלה בבתי משפט בישראל, שזה שינוי שמקובל עלי והגיוני ונכון, אם הולכים בחלופה הזאת, שבעיני היא דמוקרטית.
סיגל קוגוט
רציתי שיבינו אותה, כי כאן יש הגבלות על שיקול הדעת של המפקד.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא דן בזה עכשיו. נציג את הכול בצורה סדורה, שאנשים יבינו, עד לפרט האחרון.
סיגל קוגוט
יש גם חיסרון לדבר הזה.
יצחק לוי
אפשר לתקן את החיסרון הזה. אפשר, גם לעניין הזה, להגביל.
היו"ר מיכאל איתן
האלטרנטיבה השנייה היא, להשאיר את סעיף קטן (ב) כמו שהוא. האלטרנטיבה השלישית היא, שאנחנו עושים את סעיף קטן (ב), כאשר אנחנו קובעים פרק זמן--
סיגל קוגוט
--עם מנגנון סטייה.
היו"ר מיכאל איתן
עם מנגנון סטייה לנסיבות מיוחדות, כמו שעשינו בסעיף קטן (א). אלה שלוש האפשרויות. אם יש למישהו הצעה נוספת, אפשר יהיה להציע. כרגע ממילא לא נסכם, נצטרך לחזור על ההסבר. בשלב הנוכחי זה הסיכום. עשינו משהו, הגדרנו את האפשרויות. תכינו את זה, ואני מבקש שזה ייעשה במהירות האפשרית. תכינו גם את סעיף קטן (א), ונוכל לקבל הכרעה עם החברים.
בנימין אלון
שואלת אותך סיגל קוגוט, אם במסגרת החלטה היא צריכה גם להתייחס לסעיף 23 או לבטל אותו.
סיגל קוגוט
נכון, כי כאן יש הגבלות. אומרים: המפקד חייב להתיר לפלוני ואלמוני להיכנס. בחקיקה בשטחים אין דבר כזה.
יצחק לוי
מיקי איתן לא מתכוון לבטל את סעיף 23.
סיגל קוגוט
ודאי שמתכוונים לבטל את סעיף 23. אם מבטלים את סעיף 22, מבטלים גם את סעיף 23.
יצחק לוי
האם אתה מתכוון לבטל את 23?
היו"ר מיכאל איתן
אם הולכים בחלופה הזאת - אני לא בעד החלופה הזאת - אם הולכים בחלופה הזאת, הולכים אתה לטוב ולרע. אם לא הולכים בה, היא לא תהיה, אבל אני רוצה שהיא תבוא לדיון.
יצחק לוי
אפשר להגיש הצעות נוספות?
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו, כדי שהם יוכלו להכין.
יצחק לוי
בסוף היום.
סיגל קוגוט
בסדר.
יצחק לוי
יש דברים שהעלינו בפעמים הקודמות שלא עלו עכשיו.
היו"ר מיכאל איתן
עולה נושא נוסף, שאני אבקש גם אותו לנסח כחלופה. אני לא יודע אם נתנו לך, סיגל קוגט, מספיק הנחיות, אבל הנושא שעולה כאן הוא, האם תוך כדי המהלך תהיה תחנה נוספת של בקרה על-ידי הכנסת.
סיגל קוגוט
הבנתי.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע אם זו הנחיה מספיקה לניסוח, כי זה נורא רחב.
סיגל קוגוט
הבנתי שהצווים צריכים להיות באישור פרלמנטרי.
יצחק לוי
העליתי, שצווי ראש הממשלה צריכים להיות באישור ועדת החוץ והביטחון, ואז יש פיקוח על התהליך, ותוך כדי כך בא ראש הממשלה ומסביר למה הוא כרגע מוציא צו שני, על אף שהצו הראשון יצר בעיות כאלה וכאלה, והוא צריך להסביר את העניין, והכנסת מפקחת על כל התהליך. בנוסח היום, הכנסת מחוץ לעניין. ברגע שיתקבל החוק, ראש הממשלה פועל ללא כנסת בכלל.
מלכיאל בלס
עם הממשלה.
יצחק לוי
הממשלה ללא כנסת. אני חושב שבתהליך כל כך דרמטי, הכנסת צריכה להיות מעורבת. אני לא אומר ועדת החוקה, אלא ועדת החוץ והביטחון.
יהונתן גיליס
כבוד היושב-ראש, רציתי להפנות את תשומת לבך לדוח, שמסרתי לך עותק ממנו, על הנושא הספציפי של מפקד האזור מול החקיקה האזרחית. התייחסנו לנושא הזה בפרוטרוט בדוח הזה, ומאוד כדאי לקרוא.
אביעד ויסולי
איזה דוח?
היו"ר מיכאל איתן
דוח שהכין משרד עורכי-הדין.
יהונתן גיליס
אי אפשר לסכם את הדברים האלה, התייחסנו למורכבותם של כל הסוגיות האלה גם בתוך הדוח. דווקא מפאת המורכבות או הרגישות, לרוחב ולעומק, של הנושא הזה, יש טעם רב דווקא ללכת על המסלול האזרחי של החקיקה ולכלול, יחד עם הנושא של הפיצוי והליכי בתי המשפט בתוך אותו הסדר, והסיבות כמובן הן חוקתיות. אפשר לקרוא את הדבר הזה.
היו"ר מיכאל איתן
ההמלצה שלך, שלא נלך על הגרסה של שימוש בצווי מפקד.
יהונתן גיליס
כן, יש בעיות.
היו"ר מיכאל איתן
אמרתי, שזאת רק חלופה. אני אישית אמרתי שאני לא תומך בה, אבל היא תעלה כאחת החלופות.
אביעד ויסולי
כנציג המפגינים- - -
היו"ר מיכאל איתן
מי בחר אותך? איזה פורום זה? היו בחירות לנציגי המפגינים? האם אלה מפגינים לגבי כל נושא או לנושא מיוחד?
אביעד ויסולי
אני יושב ראש המטה למען ארץ-ישראל, שמאחד מתחתיו 20 מטות ב-20 ערים.
היו"ר מיכאל איתן
למה לך להיכנס לכל מיני הגדרות? אנחנו שוקלים את הדברים לפי תוכנם. גם אם אתה מייצג את עצמך ותגיד דברים ראויים, הם יהיו הרבה יותר טובים מאשר אם אתה מייצג ארגונים גדולים והדברים עצמם לא ראויים. אתה בדיון, נתייחס בכובד ראש למה שתאמר.
אביעד ויסולי
נקודת ההשקפה מבחינת המפגינים. לגבי המפגין, ככל שיהיו כללים, אפשר יהיה להתייחס אליהם. במידה ולא יהיו כללים, המפגין לא יודע שום דבר, הוא בא ולא מתחשב בכלום. אם תהיה סמכות למפקד הצבאי להוציא צווים על המקום ולבטל צווים, כל הדבר הזה לא יהיה שווה כלום, משום שהמפגינים לא יודעים על זה. אתה שם את החיילים במצב כמעט בלתי אפשרי בשטח, הם צריכים להבין מה גדרי הסמכויות של המפקד הצבאי בשטח, האם מותר לו בכלל להתייחס לאזרחים ישראלים, וזאת שאלה מאוד-מאוד גדולה, לחלוטין לא פתורה, האם מותר לו לשקול שיקולים שהם לא שיקולי ביטחון פרופר. וכאן אנחנו מתייחסים לדברים שהם ברמת הסדר הציבורי, האם בכלל מותר למפקד הצבאי לאכוף חוק על ישראלים. כיום אסור לו, לפי נוהל היועץ המשפטי לממשלה. ככל שתערפל את זה, כך המפגינים פחות יתחשבו, הן במפקד הצבאי והן בחוק. זה בעד רגולציה אזרחית.

אם יבואו ויגידו שסוגרים את האזור לשישה חודשים, יופי, יהיו 30,000 עבריינים, ייקחו 30,000 לבתי משפט וייכנסו 30,000 לכלא. הכנסת ככנסת תחוקק חוק שהציבור לא יכול לעמוד בו, והציבור יתעלם ממנו.
היו"ר מיכאל איתן
אתה אומר שיהיה כתוב "שישה חודשים", יהיו 30,000 עבריינים. אם יהיה כתוב "חודש", האם ה-30,000 האלה יישבו בבית?
אביעד ויסולי
אנשים שרוצים להפגין, הם לא מפחדים להפר חוק. אלה אנשים נורמטיביים שרוצים לשמור על החוק. מצד שני, הם רוצים להפגין. אם תשים אותם במצב שהם חייבים לעבור על החוק כדי להפגין, הם יעברו על החוק כדי להפגין. אם ועדת החוקה, שומרת הסף של החוקה והחוקיות של התנהגות השלטון והאזרחים במדינת ישראל, אם היא לא תרשה לאזרחים להביע את המחאה בצורה סבירה, מה שיקרה, שהיא תהפוך את האזרחים לעבריינים.
היו"ר מיכאל איתן
מה לדעתך גבולות המחאה והזכות של הרוב במדינת ישראל אחרי שהכנסת קיבלה החלטה לפעול לביצוע החלטותיה?
אביעד ויסולי
כמו כל חוק שהכנסת מקבלת, ורשאי האזרח להפגין נגדו, ורשאי עובד הנמל לשבות נגדו, ורשאי לבצע את כל רמות המחאה האזרחית, בדיוק אותו דבר צריך להיות גם בחוק הזה. החוק צריך לעבור כחוק, לא צריך להגביל את רמת חופש הביטוי וזכות ההפגנה. כמו שהדברים נעשים ממילא במדינה, כך הם גם ייעשו כאן.
היו"ר מיכאל איתן
למשל, אחת החלופות שהחוק מטפל בהן זה הרצון לא להשתמש, כמו שממליצים לנו כאן גם גורמים חיצוניים, ונדמה לי שיש כאן גם הסכמה, שזאת לא החלופה הנכונה, לא להשתמש בסמכויות שקנויות היום למפקד צבאי בשטח. יוצא מצב שאתה אומר: תשאירו את זה.
אביעד ויסולי
למפקד הצבאי בשטח יש אנומליה מסוימת. המפקד הצבאי בשטח כפוף לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, המפקד הצבאי בשטח לא מוסמך לחלוטין לעבור על חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.
היו"ר מיכאל איתן
אני יודע שיש היום הוראה לכל עורך דין שטוען להגיד "כבוד האדם וחירותו", אבל יש לנו הערכה פחות או יותר כיצד בתי המשפט יפסקו באשר למטרה ראויה ולערכיה של מדינת ישראל, והיו כבר דברים מעולם והיו כבר פינויים והיו בג"צים, ואנחנו פחות או יותר יודעים מה יהיה ומה לא יהיה.
אביעד ויסולי
לא דיברתי על פסיקת בג"ץ, דיברתי על השטח. בשטח עצמו, למפקד הצבאי אין רשות להגביל את זכויות האזרח על פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
היו"ר מיכאל איתן
מה אתה מציע, מכל החלופות שעליהן דיברנו כאן? מה אתה היית רוצה?
בנימין אלון
הוא רוצה לחשוב על זה.
אביעד ויסולי
אני רוצה לחשוב על זה.
רשף חן
אני מוכן לענות בשמו, הוא רוצה שהם יוכלו לבואו לשם ולהתפנות יחד אתם.
יצחק לוי
הוא רוצה לא להתפנות.
רשף חן
לא להתפנות יחד אתם.
היו"ר מיכאל איתן
(קורא סעיף 23(א) להצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004 – רשומות הממשלה מס' 130)
יצחק לוי
האם זה יהיה היתר כוללני או פרטני?
יהושע שופמן
זה יכול להיות גם היתר כללי.
רשף חן
תלוי מה המטרה. אם אתה בא לבר-מצווה – זה חד פעמי, ואם אתה מתקן מכונות כביסה בקביעות – זה יהיה רב פעמי.
יצחק לוי
הכוונה היא, שייפתח משרד באיזה מקום וכל אחד יבוא ויבקש היתרים?
יהושע שופמן
לתקופה קצרה – כן.
יצחק לוי
אם אני רוצה לבקר את בני בנווה דקלים, אני צריך לעבור דרך המפקד יום קודם, לבקש מהפקידה, לקבל אישור טלפוני שההיתר מוכן? מה הכוונה פה? זה לא הגיוני בכלל.
היו"ר מיכאל איתן
(קורא סעיף 23(ב) להצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004 – רשומות הממשלה מס' 130)

זה ממש לא מובן, אתה מעניש את מי שמקבל מקדמה. הוא הסכים להתפנות, ומסיבה כזאת או אחרת לא הספיק להתפנות, והוא כבר לקח מקדמה, אז אתה מטיל עליו סנקציה. אני לא לוקח מקדמות, אז אני יכול להמשיך להיכנס ולצאת, אתה שלקחת מקדמה, הסכמת להתפנות ב-1 במרץ ולא התפנית, אז אסור לך להיכנס יותר? החפצים שלו שם, הילדים שלו שם.
רשף חן
הוא צריך היתר. אם יש סיבה טובה - הוא יקבל היתר.
יצחק לוי
הוא גר שם. הוא הפר חוזה עם בשיא, לכן הוא לא יכול להיכנס הביתה? אתה לא משלם מס-הכנסה, אתה לא נכנס הביתה?
רשף חן
הראיה לא דומה לנדון.
בנימין אלון
אני מציע להבין את הכללים ולחזור למה שסיגל קוגוט שאלה אותך קודם. לפי האופציה שחוזרים למפקד, האם אנחנו צריכים בחקיקה לתחם את שיקול דעתו? האם לא עדיף שאנחנו בחקיקה נאמר שהמטרה של החוק הזה היא להביא לפינוי כזה או אחר, ומצד שני, עד ליום הפינוי יש לנהל אורח חיים רגילים, וזה יהיה שיקול דעת המפקד? יסטה משיקול דעת, יפנו לבג"ץ. למה אני צריך לתחם את שיקול דעת המפקד במידה ואני משאיר לו הכול?
רשף חן
אני מסכים עם בני אלון בעניין הזה. המצב יישאר המצב החוקי היום. המפקד, מתי שהוא רוצה, מוציא צו בלי הגבלות. זה כמו המצב במדינת ישראל.
יצחק לוי
נניח שהמפקד רוצה לאפשר כניסה. אתמול באו 20 אנשים לבקר, הם לא רואים לנכון להטריח כל אחד לבקש היתר. כשאני בא למחסום, אני לא אדע אם אני צריך היתר, אם אני לא צריך היתר, מה המצב. כל הסעיף הזה לא בנוי נכון, צריך לחשוב עליו אחרת.
מלכיאל בלס
כרגע יש היתר כללי לאזרחים להיכנס.
רשף חן
כרגע, מפקד יכול להחליט ששום אזרח ישראלי לא נכנס?
מלכיאל בלס
כן.
רשף חן
ואם האזרח הישראלי נכנס, זו עבירה?
מלכיאל בלס
כן, רק שההחלטה צריכה להיות מבוססת.
רשף חן
אתם מסכימים להשאיר את המצב הזה?
יצחק לוי
ודאי. הוא הרבה יותר טוב.
רשף חן
מעולה. בהזדמנות זו תמשכו לשקול את כל החוק.
היו"ר מיכאל איתן
מה היתה ההצעה?
מלכיאל בלס
ההצעה היתה להוריד גם את הסעיף של השיקולים שהמפקד הצבאי ישקול בעניין ההיתרים, ולהשאיר את המצב הקיים, סמכות בלתי מוגבלת של המפקד הצבאי, כמו היום, ולהחליט על סגירה.
סיגל קוגוט
עם פיקוח בג"ץ בעצם.
רשף חן
זה גם יהיה יפה בשם הדמוקרטיה לתת למפקד הצבאי שם שיקול דעת בלתי מוגבל, לא בזמן ולא במקום ולא בנושאים. אם יש הסכמה מהימין לעניין הזה, בסדר.
בנימין אלון
ההקדמה צריכה להיות ברורה, שעד לתאריך הפינוי יתנהלו החיים כשגרה, או איזה הקדמה שנאמר, ואז המפקד יצטרך להסביר מדוע הוא מפריע לשגרת חיים, למשל, כי הוא חושש לביטחון, הוא חושש שהחוק לא יוכל להתקיים. הוא יצטרך לנמק.
יצחק לוי
הוא צריך להודיע מראש, הוא צריך להודיע מדוע, שאנשים יידעו.
בנימין אלון
אם אנחנו מתחמים שיקול דעת בדוגמאות האלה בלבד, אנחנו מזיקים לעצמנו, לתפיסתי. אתה נותן פה שלוש דוגמאות לבדיות. אם יש ברית מילה או שמחה, ואני מזמין שיבואו אלי לשמוח, אני רוצה לראות שהמפקד לא יאפשר את זה, אני ארוץ ישר לבג"ץ. היום אני לא יכול.
סיגל קוגוט
אתה יכול, כי בסעיף קטן (ג) כתוב שהוא רשאי להתיר למי שלא יפריע לפינוי. אם הוא סתם, באופן שרירותי, לא נותן לך להיכנס לברית מילה, אתה יכול, גם לפי החוק הזה, ללכת לבג"ץ.
בנימין אלון
אז יגידו לי: היית צריך לקבוע את האירוע בירושלים, ידעת שזה בתקופה כזאת, זו חקיקה ראשית, זה רצון הכנסת, זה רצון העם.
מלכיאל בלס
אם זה יהיה 48 שעות לפני הפינוי – יכול להיות, אם זה יהיה שלושה חודשים – זה פחות סביר.
איתמר יער
צריך להבין, שהמשמעות של הסכמה כזאת היא פחות ודאות והבנה גם של הדרג הפועל בשטח, גם של מי שרוצה לבוא, מה יקרה בדקה שהוא יגיע לשער. צריך לשקלל את זה.
מלכיאל בלס
אני רוצה לומר למה הבאנו את הדברים בצורה הזאת, ואמרתי את זה כבר בהקשרים אחרים. לשים רק על המפקד הצבאי את העימות מול אזרחי מדינת ישראל האחרים, המבקרים, זה לא נראה לנו הדבר הנכון, למרות שהוא אפשרי מבחינה משפטית. מדובר על סוג של חיכוך שנוצר מרגע שאתה שם מגבלה על אזרחי מדינת ישראל לבקר את קרוביהם שגרים באזור. חשבנו שהדרג האזרחי והבכיר ביותר, נכון יותר יהיה שהוא יתמודד עם השאלה הזאת. וזה מה שאנחנו מנסים היום, להגדיר את גבולות המשחק. אם תחליטו שאתם רוצים שזה יהיה המפקד הצבאי, אני חושב שזה פחות טוב שפה יתנהל השיח.
יצחק לוי
אני לא יודע, אני עוד לא אומר שאני רוצה את זה. צריך לחשוב עוד קצת על הסעיף הזה.
יהושע שופמן
ובלבד שיש לו הגמישות להתייחס למצבים המשתנים בשטח.
רשף חן
ההערה לגבי ספקים שירותים חיוניים – כן, וסיטואציה שאנחנו לא רואים כרגע, זה נורא קזואיסטי. אפשר לקבוע שהוא יכול להתיר, ושלום על ישראל.
מלכיאל בלס
הרעיון היה לתת קווים מנחים.
רשף חן
זאת שיטת המג'אלה, של דוגמאות. אנחנו לא עובדים כך.
מלכיאל בלס
אלה לא דוגמאות. יש דוגמת על שאומרת, שמי שלא מפריע לפינוי, הכוונה היא שהוא ייכנס, וזה לא קזואיסטי, זה יכול לחול על המון מקרים.
רשף חן
כתבתם: "שירותים חיוניים ולמי שנוכחותם בשטח נחוצה".
סיגל קוגוט
או נוכחותם לא תפריע לפינוי, אלה החיים הרגילים.
רשף חן
אני רוצה להזמין לשם מישהו שינגן מוזיקה, סתם נותן שירותים, לא נחוץ, לא הכרחי, סתם כיף. לא ניתן לו להיכנס?
סיגל קוגוט
הוא לא מפריע לפינוי, אפשר לתת לו להיכנס.
מלכיאל בלס
אומר חבר הכנסת איתן שהוא חושד. אנחנו רוצים לפזר כמה שאפשר מתוך החשד הזה. הכוונה היא לאפשר חיים סבירים. אנחנו אומרים מראש למפקד הצבאי: לא תגביל כניסתם של ספקי שירותים חיוניים, זה בתור התחלה.
בנימין אלון
זאת השגרה הקיימת.
מלכיאל בלס
הוספנו חלופה נוספת. אם זה עשרות אוטובוסים קרוב לפינוי, זה סיפור אחר.
בנימין אלון
אם יבוא בפני שופט ערעור על מפקד, הוא יבחן, חלק בצורה חשאית, והוא יבקש לדעת מתי הפינוי. אם באמת כמו שחששת זה נתקע בחצי שנה, הוא יגיד: אתם משוגעים, זה לא סביר. אני מעדיף שיקול דעת, כי הדברים יכולים להשתנות.

יש לי הערה כאפשרות. בזמנו, בבתי משפט לעניינים מינהליים, הכנסנו תוספת מה עובר לשם. יכול להיות שגם פה, כדי להקל, נכניס, שזה יכול להיות נידון בבתי משפט לעניינים מינהליים, ואז יהיו שתי ערכאות, תהיה גם ערכאת ערעור.
מלכיאל בלס
אתה רוצה יעיל ומהיר או סחבת בבית משפט?
בנימין אלון
להפך, הוא יוכל לגשת לבאר-שבע או לנתניה, לכל מקום שהוא רוצה, ולא לחכות לבג"ץ.
מלכיאל בלס
24 שעות במקרים הדחופים.
יצחק לוי
צריך לנסות למצוא פה הגדרות סבירות.
היו"ר מיכאל איתן
מה ההנחיות לסיגל קוגוט? הם אומרים לך לקבוע מנגנון אלטרנטיבי, שזה חוזר למה שדיברנו קודם, להשאיר את הסמכויות בידי המפקד הצבאי, כאשר יש הנחיה- - -
סיגל קוגוט
ההנחיה שדיבר עליה חבר הכנסת אלון זו הנחיה אחרת, זו הנחיה שאומרת, שהמפקד יקפיד ככל האפשר עד יום הפינוי על שגרת החיים הרגילה, וזה אומר שעליו הנטל.
יהושע שופמן
להכניס דבר כזה ולהשאיר בדרג האזרחי, גם מקובל עלינו, בלי מגבלות בלתי גמישות.
סיגל קוגוט
הנחיה כמו מה שאמר חבר הכנסת אלון, אין לי בעיה לנסח. אם יש הנחיות אחרות, אני רוצה להבין מה רוצים.
היו"ר מיכאל איתן
מה שמציע יהושע שופמן, הוא מוכן להכניס את המגבלות האלה גם - - -
סיגל קוגוט
יהושע שופמן, האם הכוונה במקום לפרט דברים נוספים, שתהיה רק ההנחיה הכללית? אני מניחה שאלה שגרים באזור ושירותים חיוניים, בכל מקרה רוצים לחייב את המפקד.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא עוקב אחרי הפרטים. השאלה מתמצית בקו הכללי. יש לו שתי אפשרויות, או לומר בגדול ששגרת החיים נמשכת- - -
סיגל קוגוט
20,000 שבאים להפגנה, הוא יגיד ישר שזה לא שגרת החיים.
יצחק לוי
זה מובן.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אומר שזה מובן. המנגנון שמציע בני אלון אומר, ששגרת החיים נמשכת, המפקד יהיה רשאי להוציא צווים לצורך ביצוע- - -
סיגל קוגוט
למה רק המפקד? אתה יכול לתת את ההנחיה הזאת גם לראש הממשלה כשהוא מוציא צו, לא רק למפקד כשהוא מוציא צו.
יהושע שופמן
שגרת חיים, שבועיים לפני יום הפינוי, זה לא אותה שגרת חיים כמו היום. היום יש עסקים, היום מתכוננים לעתיד, ולפני הפינוי, מתכוננים לפינוי.
מלכיאל בלס
ציר הזמן משנה את השיקולים. ככל שאנחנו רחוקים יותר מיום הפינוי, שגרת החיים נמשכת. ככל שאנחנו מתקרבים יותר ליום הפינוי, שגרת החיים הולכת לכיוון פינוי, ולכן ההתרה החופשית, כמו שהיה לפני שלושה-ארבעה חודשים, כנראה לא תהיה.
בנימין אלון
איך תנסח שיקול דעת כזה בחוק? צריך להשאיר טווח של סבירות, של שיקול דעת.
יהושע שופמן
גורם סביר הוא ראש ממשלה יחד עם- - -
בנימין אלון
מאוד לא.
רשף חן
יש להניח שגם האלוף לא יוציא את הצווים לגמרי על דעת עצמו.
יצחק לוי
לא רוצים להטיל עליו את כל כובד האחריות.
היו"ר מיכאל איתן
יש כאן שאלה, שגרת חיים שקובע מפקד על-פי שיקול דעתו או שאנחנו מנסים להתמודד עם זה בחקיקה. צריך להחליט כאן.
סיגל קוגוט
אם זה עמום, הפיקוח בבג"ץ.
יצחק לוי
תמשיך לסעיף 24, כי אנחנו לא בשלים.
היו"ר מיכאל איתן
(קורא סעיף 23(ג) להצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004 – רשומות הממשלה מס' 130).

על זה אין ויכוח.

(קורא סעיף 23(ד) להצעת חוק יישום תוכנית ההתנתקות, התשס"ה-2004 – רשומות הממשלה מס' 130)
יולי-יואל אדלשטיין
ב-(ג) אין חילוקי דעות, בתנאי שיהיה הקדמה על אורח חיים תקין.
בנימין אלון
זה חלק מהדיון הכללי.
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ב) הוא חייב להתיר רק למי שגר. נניח שיש אנשים שהם בעלים ומשכירים למישהו אחר- - -
יולי-יואל אדלשטיין
או עובדים.
סיגל קוגוט
נניח, יש לי נכס, אני משכירה למישהו אחר, אבל יש לי שם מחסן עם כל מיני דברים, אז הוא רק ראשי לעכב, לא חייב לעכב. יכול להיות שמי שיש לו שם נכס לפינוי, בכל מקרה הוא צריך להיכנס. השאלה, למה הוא לא יתיר לאנשים כאלה להיכנס כדי לפנות את הדברים שלהם?
מלכיאל בלס
זה מסוג הרשאי שהוא חייב.
יולי תמיר
בהגדרה של נוהל חיים תקין, האם זה כולל גם זריעה למשל?
רשף חן
זו לא השקעה כל כך טובה.
יולי תמיר
לא משנה. האם אפשר לזרוע ולהביא פועלים, וזה נחשב נוהל חיים תקין עד רגע הפינוי?
רשף חן
צריך לכתוב: נוהל חיים תקין עד לפינוי, ואז זה מבהיר שזה נוהל חיים תקין במובן הזה.
יהושע שופמן
בהתחשב בעובדה שבעוד כמה שבועות יש איסור שהייה בשטח.
יולי תמיר
זה פחות מנוהל חיים תקין.
רשף חן
נוהל חיים תקין עד לפינוי.
בנימין אלון
זה הסיפור עם חוני שנטע עץ חרוב, שאחרי 70 שנה ייתן פרי. אנחנו מאמינים שנזכה לראות את פירות הזריעה.
יולי-יואל אדלשטיין
כל הנושא שאנשים שעובדים באזור – אני לא נכנס כרגע לישראלי לא ישראלי – הגיעו אלי, בעוונותי, שכירים במפעלים, כולל בתפקידים בכירים, וברגע שההגדרות יהיו עד לפינוי, יגידו, שממילא העסק נסגר בעוד שבועיים, אתם לא צריכים להיכנס. אם בעל העסק לא סוגר? צריך לתת פה התייחסות לאנשים שהם לא תושבים, אבל עובדים בעבודה מסודרת.
היו"ר מיכאל איתן
כתוב כאן "וכן לאחרים שנוכחותם בשטח לא תפריע לפינוי".
מלכיאל בלס
אז זה הופך רשימה קזואיסטית, שאם נשכח מישהו, מישהו אחר לא.
רשף חן
נניח שיש מישהו שעובד שם באופן קבוע, אביעד ויסולי, ואנחנו יודעים שהוא יעשה בעיות. הוא עובד שם, אז אני לא אמנע ממנו להיכנס לעבוד שם. אי אפשר.
מלכיאל בלס
אין כוונה לא לאפשר לו.
סיגל קוגוט
זה לא כל כך קזואיסטי, זה גם קריאת כיוון.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו עוד דיון חשוב בשעה 12:00. רבותי, אם אתם רוצים להגיש הצעות, תתייעצו עם מומחים ותביאו מהר ככל האפשר. תודה רבה, אני מאוד מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים