ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/12/2004

ישיבה משותפת עם ועדת חינוך

פרוטוקול

 
משותפת חינוך-מדע - תכנית חינוך חדשה בשיתוף חברת "אינטל" ועמותת "תפוח"

5
ועדת החינוך התרבות והספורט וועדת המדע והטכנולוגיה-
15.12.2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול
מישיבת הוועדה המשותפת של ועדת החינוך התרבות והספורט - 352
וועדת המדע והטכנולוגיה - 111
יום רביעי ג' בטבת התשס"ה, (15.12.2004) שעה 10:00
סדר היום
תכנית חינוך חדשה בשיתוף חברת "אינטל" ועמותת "תפוח".
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק בלוך - היו"ר
יעקב מרגי – מ"מ יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה
מיכאל איתן
מוחמד ברכה
משולם נהרי
מרינה סולודקין
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
אריה האן - מזכיר הכנסת
מר שמואל קפלן - מנהל גף מחשבים - משרד החינוך, התרבות והספורט
רוט מרטינה - מנהלת תחום חינוך איזור EM - - אינטל
שוקי ארליך - מנהל מרכזי הפיתוח של אינטל בישראל - אינטל
עופרי רם היימן - קשרי קהילה - אינטל
יוסף שובל - מנהל קשרי חוץ – אינטל
בני מורן - מנכ"ל עמותת "תפוח"
ליאון רקנטי - יו"ר עמותת "תפוח"
ניצה אבידן - מנהלת תפעול - עמותת "תפוח"
דורון דרמון - עמותת "תפוח"
לירון קרסין מנכ"ל חברת אומגה - הדרכות מחשבים במערכת החינוך
אסתר פפר – יו"ר האיגוד הישראלי למחשבים וחינוך
אבי רונן – מנכ"ל "בשער"
גלעד גולדמן – מנהל אגף חינוך ונוער ברמלה
אלעד גרוס – מנכ"ל משותף – אקסיומה
נופר סימנפור – בוגרת ביה"ס בר-אילן רמלה
נוי דמארי – בוגרת ביה"ס בר-אילן רמלה
אסתר פפר – יו"ש איגוד ישראלי מחשבים
ד"ר גדעון בן-דרור – יועץ ועדת החינוך והתרבות , הכנסת
יעקב ורשבסקי - מנהל מרכז מחחקר ומידע – הכנסת
ליאור אבי – עוזר פרלמנטרי לחבר-הכנסת מיכאל איתן
אביבה שטפלר - עורכת Tape Out -
עיתון תעשיית השבבים הישראלית
שלמה צדנה – עורך 02net האתר המרכזי של ירושלים
פלי הנפר פלד – נשיא ויזם אנשים ומחשבים
יהודה קונפורסט – עורך אנשים ומחשבים
ניר משגב – מנכ"ל עמותת קהילה לקהילה
מנהלת ועדת חינוך התרבות והספורט
יהודית גידלי
מנהלת ועדת המדע והטכנולוגיה
ענת לוי
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בוקר טוב. אנחנו בישיבה משותפת של ועדת החינוך, התרבות והספורט וועדת המדע והטכנולוגיה, ואנחנו שמחים לארח אצלנו גם את יושב-ראש הכנסת ועוד אורחים חשובים מכובדים שיושבים אתנו סביב השולחן. לצערי הרב, חוץ מחבר-הכנסת יעקב מרגי שהחליף את ד"ר לאה נס, יושבת-ראש ועדת המדע, לא הגיעו עוד חברי-הכנסת. אני מקווה שהם יגיעו בהימשך הבוקר, ואם לא, אנחנו נגיד להם שהם הפסידו.

כשביקשו ממני לכנס ישיבה בנושא של תכנית חינוך חדשה בשיתוף חברת אינטל ועמותת תפוח והיה ברור שאני אגיד כן ובשמחה רבה. כי את החשיפה למה שעושה אינטל ולמה שעושה עמותת תפוח, יחד עם חברות ועמותות נוספות, חברות הייטק, אני נחשפתי שהייתי יושבת-ראש ועדת המדע והטכנולוגיה, עושים דברים נפלאים. אני לא יודעת אם כב' היושב-ראש יודע כמה דברים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
הייתי שר תקשורת פעם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אבל אתה יודע מה עושים בנושא החינוך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
בודאי.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יפה, אז אני שמחה לשמוע. דברים נפלאים עושים ואחת החברות שעושה אולי קצת יותר מאחרים, שתהיינה חברות אחרות, אני אגיד אותו דבר עליהם. אינטל באמת עושה, החוברת שלה שאומרת "אינטל מחויבות לחינוך" אכן כך. אנחנו ביקרנו באינטל בקרית גת. אירחנו את ד"ר בארט מנכ"ל אינטל העולמית בכנסת, באירוע מאוד מכובד וחשוב, בנושא החינוך.

ואני רוצה לסיים את הפתיח בציטוט של קרק בארט שמופיע בחוברת שלכם: "כחברת הייטק מובילה אינטל מאמינה שאותה רוח חדשנות המניעה את הכלכלית העולמית יכולה גם להעניק תוצאות מרשימות בכיתות הלימוד. אינטל ממשיכה לפתח ולממן תוכניות חינוך חדשניות ולשתף פעולה עם אנשי ממשל, מחנכים ותלמידים, כדי לנצל את עוצמתה של הטכנולוגיה".

ה"אני מאמין" הזה, זה בעצם ה"אני מאמין" שאנחנו צריכים לאמץ משום שיש קשר הדוק מאוד היום במאה ה-21 בין הכלכלה העולמית לבין החינוך לטכנולוגיה, לחדשנות, לחשיבה חדשנית ולחינוך ליכולת למידה. מה שבעצם התכנית החדשה, ככה הבנתי מדבריכם, מה שהתכנית החדשה בעצם מובילה.

מלמדים את הילדים לחשוב, לנתח ומכאן השמים הם הגבול. וכמובן ליצירתיות ולחדשנות. וזה הפתח לעולם המחר, שהוא כבר אצלנו בפתח.

אדוני היושב-ראש בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
גבירתי היושבת-ראש, חברי הכנסת, חברת-הכנסת סולודקין וחבר-הכנסת מרגי, אני מצר מאוד על כך שחברי-כנסת לא חשבו לנכון להשתתף בישיבה זאת.
יעקב מרגי
במיוחד לשרת החינוך, העדרותה בולטת לרעה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
נכון הדבר שכנסת ישראל עסוקה בימי רביעי בעיקר במספר לא מועט של ועדות, מתפזרת ביניהם ולכן האירועים התכופים בתוך הכנסת לציון כל מיני פעילויות והקדשות של חברות כאלה או חברות, הוא כבר הפך להיות דבר שהופך להיות במקום קריאת הלל לאיזשהו ריטואל שפעמים רבות הוא מחמיץ ופחות רבות משיג את המטרה ההפוכה.

אני בדרך-כלל לא משתתף וגם מבקש למנוע כנסים שהם באים להבליט פעילותם, בעיקר של חברות מסחריות והפעם החלטתי להשתתף בכל זאת. החלטתי להשתתף בכל זאת במקום שהפעילות של "תפוח", הפעילות של "אינטל" היא פעילות כל-כך חשובה ונעשית לשמה ולא מתוך רצון להשיג איזשהו יתרון מסחרי וכלכלי.

זאת פעילות אמיתית שהיא אולי השיא של האמירה "פעילות למען החברה ופעילות למען הקהילה". ומצאתי לנכון לבוא ולהשתתף בטקס זה ובאירוע זה שמתקיים אצלך גבירתי בוועדת החינוך.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בשיתוף ועדת המדע.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
בוועדת החינוך, כדי לתת את אותה הוקרה מטעם הכנסת לפעילותם של אנשים חשובים ויקרים אלה, העושים זאת מתוך פעילות לצורכי ציבור באמונה שלא על-מנת לקבל פרס אלא את הפרס של ההישג של אותם אנשים אשר למענם הם פועלים.

המהפיכה הדיגיטלית היא מהפכה שיכולה להביא לידי לימוד מרחוק, כמעט של כל ילד בכל מקום בעולם. והבשורה של המהפכה הדיגיטלית היא לכאורה בשורה האומרת, כל מקום שבו יכולים להתחבר והיום בעידן הלוויני כמעט אין מקום בעולם שאי אפשר להתחבר אליו, מאפשר לילד היום להימצא בכל מקום או בכל מרכז לימודי בעולם על-ידי לחיצה על כפתור.

אבל יש גם סכנה. והמהפיכה הדיגיטלית יכולה להביא לפער דיגיטלי שיצור עוד יותר פערים בחברה מבחינת היכולת ללימוד. שכן אלה שהיתה בידיהם היכולת ללמוד, הם כמובן יהיו קרובים וסמוכים לכל מכשיר ומחשב אשר יאפשר להם את המיומנות המתאימה לבוא ולהתחבר לכל מקור מידע שלא היה מצוי באפשרותם קודם לכן, אלא רק באותו בית-ספר שהם למדו.

ואותם ילדים שהם בשולי החברה אשר עניין המחשב אפילו לא יגיע להישג ידם ולידיעתם, יהיו במצב כזה שמה שהם לא הצליחו להשיג בפערים קודם לכן - אלא מתוך האמירה "היזהרו מפני עניים כי מהם תצא תורה" והרצון האישי שלהם הוא זה שהביא אותם להשגת ידע ורכישת ידע, יכול הפעם להיות דבר עוד יותר חמור, אם וכאשר האפשרות הדיגיטלית תינתן רק לאותם בעלי יכולת ותימנע מאותם חסרי יכולת ותיצור פער דיגיטלי אשר בעתיד לבוא יהיה בלתי ניתן לגישור.

האנשים הטובים האלה שנמצאים כאן ושאני מכיר עוד מתקופות קודמות, והמפעל שהם החלו בו כולו מכוון לאפשר לילדי ישראל אשר ידם אינה משגת. פירושו של דבר שבביתם רק בחלום הטוב ביותר היו יכולים להיתקל באפשרות של שימוש במחשב. הם פורסים בפניהם את האפשרות, כמעט אפשרות הפז לבוא ולהתגבר על אותו פער שעלול היה להיווצר כתוצאה מכך שהשימוש הדיגיטלי יהיה ויעמוד רק לאנשים בעלי יכולת.

היו ברוכים אנשים טובים. היו ברוכים כי אני יודע ואני עוקב אחריכם במשך שנים שאתם עושים זאת באמת תוך רצון אמיתי לדאוג לחברה ולקהילה. ולכן אני חושב שכנסת ישראל ראויה ואתם ראויים שאנחנו נציין את האירוע הזה יחד כאן בוועדת החינוך של הכנסת, שהיא אחת הוועדות החשובות ביותר מבחינת העתיד, מבחינת ההשקעה, מבחינת המשאבים של העם בישראל. הלוא הוא החינוך, שכן לצערנו הרב באמת נפט לא קיבלנו כאן, גז גם הוא במשורה. אין לנו כמעט מחצבי טבע. משה רבנו רצה להביא אותנו לקנדה או קליפורניה, אבל בגלל שהוא היה מגמגם אז הוא אמר: "כ.כ.כ.כ." והוא הביא אותנו לכנען ובכנען יש לנו רק אוצר טבע אחד שהוא בלתי ניתן לתחליף וזה אוצר הטבע האנושי. והאנשים הטובים האלה מאפשרים לנו באמת לעשות זאת.

אני חושב שמשרד החינוך צריך לקום ולהצדיע לאנשים טובים אלה. על-כל פנים בשם כנסת ישראל מבקש לברך אותם. אני גם מבקש להתנצל שלא אוכל להישאר פה כי יום רביעי הוא יום קצר ואני צריך לפתוח את הישיבה, וצריך גם להתכונן אליה. הימים הם ימים לא פשוטים, ברדיו הילדים מכל הארץ יכולים לשמוע את מעללי הכנסת, אבל את הדברים החשובים והטובים אתם עושים. ואנחנו מאוד מודים לכם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
יעקב מרגי
כמובן המלים נאמרו, אני באמת רוצה להצדיע לאינטל, כתושב הפריפריה, כאיש באר-שבע. אל"ף, זאת ההזדמנות שלי באופן ישיר להודות ולומר לכם מקרוב מה זה עשה לאזור שאינטל הוקמה דווקא בקרית גת ולא במרכז הארץ או במקומות עתירי תעסוקה.

המעשה האחרון שאנחנו כמובן לא האחרון לעתיד, האחרון שאנחנו עוסקים בו היום בוועדה, הוא מעשה גדול המעשה האחרון מן הראשון. החשיבות הוצגה על-ידי יושב-הכנסת ועל-ידי יושבת ראש הוועדה. אני באמת רוצה להשתמש במילה "הצדעה" ולסיים בפתגם שאמר אותו, אני לא רוצה לצטט כי אני לא זוכר בדיוק מי אמר אותו. "מול חום המעשים מתקררות המלים".

לכן צאו ביישר כוח ואתן לך את הבמה להציג את התוכניות שלכם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה. מנהלת תחום חינוך אירופה, המזרח התיכון ואפריקה של אינטל, ד"ר מרטינה רוט, היא נמצאת אתנו. היא תדבר באנגלית, אבל אנחנו ניתן לה את הבמה כדי לשמוע מה עושה אינטל בתחום הזה.
מרטינה רוט
shalom and thank you , unfortunatly I can't speak hebrew but I will do it in english so appoligies. It's really a pleasure and proud for me, to be here today, with you together to announce officially a wonderful program that we just recently in three other country's of this world, officialy announced which is intel learn to the future. And israel is the first country in a ….that will implament this program intel learn for the future a program that hopefully will be as succesful as intel teach to the future all flagship in teacher training. You know that intel teach to the future has now reached two million teachers worldwide, and here in israel twenty thousand. Which is an extra ordinary number if you think what we really bring or establish together in a public, private partnership here in your wonderful country. Now we thougt now after four years something else is necesery to do although there are a lot of good programs ongoing that we are doing together in israel.and this intel learn to the future is now directly addressing communties, edjucators in communitys to work with speacially underserved youth in the afternoon with project oriented based trainings we devoloped skills that they can use anytime at home in their communities with teachers or amongst students. And I'm especially happy that we are here together as …….the program with because intel is a strong believer that calliboration or what we say public\private partnership is the formula of success and this world wide because it will contribute also that our students and teachers are caliborating. That they are contributing to a better world, to a better future, and therefor intel teach or intel learn to the future is the model. And that we have a chance really to catch up or technoligy actually put infront of us. Im very happy that you are supporting the program I heard it is short before signiture on the government to be so much indorced that we even can drive it in schools, means in the informer education …. And I can only tell you that after one year our colleges here in israel manage to have thirteen thousand educators trained here in israel and that the advicious plan with tapua is to train fourty thousand next year. That’s tremendous and if I tell you that china, india and mexico are the three other countries, in this world that are starting the program, israel has already challenged them to they be best than I think we have a lot of work to do infront of us and we are happy that we are starting the program here, thank you very much to be with you in this wonderfull…
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
thank you, you have to realize that in israel fortunatly there are slight differences between the parliament and the government. I would like to express once again our appreciation to what you are doing and to your … and thank you very much in the name of the people because we are representing the people but we have some influence on the government as well ………
ליאון רקאנטי
נשיאות נכבדה, הגב' מרטינה רוט, חברים יקרים, בשם "תפוח" אני רוצה לספר לכם מעט על מה שאנחנו עושים. תפוח לקידום עידן המידע הינה עמותה שקמה ביוזמת אנשי עסקים ושמטרתה הקטנת הפער הדיגיטלי בקרב אוכלוסיות חלשות ומתן הזדמנות במעגל הידע והעשייה.

הטכנולוגיה המתקדמת וכלכלת האינטרנט יוצרות בישראל, לא רק מציאות כלכלית חדשה, אלא גם חברה חדשה, מתפקדת בגידול בפערים החברתיים. לצד ההזדמנויות הרבות והסיכויים שמוציא עידן המידע טמונים גם סיכונים, כפי שהיטיב לבטא, יושב-ראש הכנסת, מר רובי ריבלין.

עלינו כחברה להקדים ולהתמודד עם הסיכונים הללו. עמותת תפוח מסייעת לכל שכבות האוכלוסייה בארץ ליהנות מפירותיו החברתיים, הכלכליים והטכנולוגיים של עידן המידע, על-ידי הכשרת ציבור גדול להשתמש באינטרנט תוך התמקדות בשכונות מצוקה, ערי-פיתוח ויישובי מיעוטים. ובכך להגביר סיכויו לציבור זה לרכוש השכלה וליהנות משירותים שונים ומאפשרות תעסוקה משופרות.

עמותת תפוח מעמידה שירותי מחשוב ותקשורת אינטרנט לכל ילד ומבוגר שנזקק להם, במסגרת כ-50 מרכזי מידע קהילתיים. בבתי-ספר, במתנ"סים, בספריות ציבוריות ועוד. אלה מאפשרים נגישות חופשית למחשב, תמיכה טכנית והדרכה. כ-320 אלף בפריפריה קיבלו הכשרה בסיסית ובכך תרמנו תרומה חשובה לכך שהתבשרנו לאחרונה שיותר ממיליון משקי בית כבר משתמשים באינטרנט ומחוברים למחשב. ולמעלה מ-3.2 מיליון גולשים.

מספרים שאנחנו מרגישים שתרמנו במשהו לעוצמתם. תפוח מאמינה שבתכנית הלימודים המשותפת והייחודית, של אינטל ותפוח, פותחת דרך לעולם האפשרויות. תפוח שמחה וגאה על בחירת אינטל ישראל בתפוח כשותפה לדרך ולהפעלת התוכנית. לתפוח בעבר תוכנית לומדים אינטל המשך ישיר לעשייתנו בשנים האחרונות, בהם הנחנו את יסודות הידע והשליטה במחשב ובאינטרנט.

בתכנית החדשה לומדים התלמידים כיצד לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים על-מנת לאסוף ולנתח מידע תוך צבירת ניסיון הבונה כישורי עבודה הנחוצים לאותם צעירים בדרכם העתידים. אנו מאמינים בשיתופי פעולה המאפשרים לכל אחד מהמשותפים למנף את היכולות, את הידע והניסיון הנצבר.

ברצוני להודות למספר גופים הפועלים בתחום החינוך בישראל הפורמלי וא-פורמלי אשר חברו לאינטל ולתפוח ואפשרו לנו ללמד למעלה מ-13 אלף את התכנית בשנת 2004. משרד החינוך ומינהל המדע והטכנולוגיה, על מעורבותו וסיועו בפעילות תפוח בכלל ועל עזרתו בחיבור התכנית למערך הלימודים הפורמלי של בתי-הספר.

קרן קרב אשר בחנה ואישרה את הפעלת התכנית במסגרת הקרן. ובכך התאפשר לנו להעביר את התכנית בבתי-ספר נוספים ולהעשיר את עולם הידע של המורים והתלמידים הנמנים על קהילת קרן קרב. קרן רש"י ועמותת תפנית בחינוך, המפעילה עשרות אלפי תלמידים ברחבי הארץ בפנימיות יום, אשר במסגרתן קרובה התכנית לילדים רבים שהמחשב או האינטרנט הוא המשב המצוי רק בבית-הספר או מרכז תפוח.

בשנת 2005 אנו מתכננים להעביר את התכנית ל-40 אלף בכל רחבי הארץ, ואנו נעשה זאת בשיתוף עם אינטל ישראל, עם אותם גופים שנתנו אמונם בתפוח. אני גם מנצל את ההזדמנות להודות לשותפינו לדרך במגזר העסקי ובהם חברת בזק, חברת ברק וחברת CA. הן מספקות לנו את הטכנולוגיה והתקשורת במרכזים, והחברות בקבוצת IDB והחברות הרבות הנוספות התומכות בפעילות החינוכית של תפוח. ברצוני להודות לחברי ההנהלה של תפוח ולצוות המסור, המנכ"ל בני מורן, ניצה אבידן ודפנה ליפשיץ אשר על הארגון והביצוע. בחג החנוכה אנחנו חוגגים ניצחון האור על החושך, אין סמלי מזה עבורנו כאן במעמד זה בו אנו חוגגים ומברכים על מיגור הבערות מפני הידע בהארת עולמם של ילדים רבים בישראל ובעולם. תודה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ברשותך גבירתי, מר רקאנטי אני מוכרח לומר לך שאני פעם נוספת רוצה להביע את תודת החברה בישראל לך באופן מיוחד. ראיתי ילדים עם עיניים מאירות באור-עקיבא, ראיתי ילדים עם עיניים מאירות בשלומי, ראיתי ילדים עם עיניים מאירות בירוחם ובמקומות רבים אחרים שבהם תפוח עובדת ועוסקת. אני לא יכול להתרגש אתך בקוקטלים, אני לא בא לקוקטלים. וגם אני מוכרח לומר שאני מתפעל מאנשים בעלי הון שבאים לכנסת מפעם לפעם על-מנת כמובן לתת לכנסת את הכבוד המגיע לה על-ידי זה שהם מופיעים בה.

אתה אחד האנשים שעוסקים בצרכי ציבור באמונה מתוך אמונה אמיתית שאתה חייב זאת לקהילה. זה רק שכנוע עצמי ואני מברך אותך והדבר בא לידי ביטוי גם במגזר היהודי וגם במגזר הערבי. ואני בטוח שחבר-הכנסת ברכה יוסיף כסגן יושב-ראש, יוסיף על מפעלכם ועל תרומתכם לקהילה גם באותם אזורים שהם כה זקוקים לכם, היה ברוך ותודה רבה לך.

אני מתנצל בפניכם, הנה אחד מחברנו היותר טובים ששיתף פעולה עם תפוח, חבר-הכנסת מיכאל איתן, אז מה שלמדתי ממך על הפער הדיגיטלי ועל הסכנה הגדולה בסכנה זה, עם היתרונות והאפשרויות להשיג הישגים כל-כך גדולים, כאשר לא ניתנת האפשרות למיעוטי היכולת להגיע לחומרה, אז לחומרה שהיא יכולה לאפשר להם, אני דיברתי בשמך.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני רק רוצה לומר לך אדוני היושב-ראש, שעדיין יש לנו כ-40 אחוז ילדים שלא רואים מחשב, בבתי-הספר. ואני שהגשתי הצעת חוק לחבר את כל בתי-הספר לאינטרנט, אז לצערי הרב הממשלה הפילה את הצעת החוק הזאת. יש עוד המון מה לעשות, זה מה שאני אומרת. אנחנו צריכים להגיע למצב שלכל ילד תהיה נגישות למחשב או בבית-ספר או בבית.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
גברתי, הממשלה צריכה לעשות הכל והיא מחויבת בכל כלפי כל החברה בישראל. אבל טוב שיש אנשים כמו רקנאטי ואינטל.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
זה נכון.
יו"ר הכנסת - ראובן (רובי) ריבלין
תודה רבה לך גבירתי היושבת-ראש.
שוקי ארליך
אחד העקרונות של אינטל זה לתרום לקהילה שבה אנחנו פועלים. אנחנו מאמינים שחברה טובה יותר לטווח הארוך, גם משרתת את המטרות של אינטל. אנחנו חיים היום בעולם שהוא עולם שהולך להיות גלובלי יותר ויותר ומערכת החינוך והחינוך הוא ערך עליון במדינת ישראל וחשוב.

אני חושב שהמותג שלנו או היכולת שיש לנו יחסית למדינות אחרות, זה כוח אדם מיומן וכוח אדם מצוין. היום אנחנו נהנים מכח-אדם שהוכשר במערכת החינוך לפני 20-30 שנה. אני חושב שזה הזמן לחשוב לעתיד של המדינה, להכשיר את המורים, לקחת את המורים הטובים ביותר שישנם ולקחת את האמצעים הטובים ביותר שישנם, צר לי לשמוע שהממשלה לא אישרה את הנושא של האינטרנט.

ואני חושב שכדאי להסתכל על מדינות אחרות שהן מתחרות שלנו, בעיקר בשוק המתפתח באסיה. שמה הם עושים ואיך הם דואגים שיהיה מחשב בכל בבית ושיהיה אינטרנט בכל בית. כי שוב המותג שלנו הוא כח-האדם כמו יושב-ראש הכנסת אמר, אני חושב שזה הדבר היחידי שאנחנו יכולים להציע, כוח-אדם מצוין ומיומן.

אני מקווה מאוד שהתרומה הקטנה שלנו, ללמוד עם אינטל, תתרום למטרה הזאת. תודה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
תודה רבה. אנחנו נראה סרט קצר ואחר-כך מנכ"ל עמותת תפוח יציג את ההמשך.

הקרנת סרט

תודה רבה.
בני מורן
עמותת תפוח חשה דאגה מאוד גדולה לפניה של אינטל אלינו בתחילת הדרך כדי גם להיות חלק מכתיבת התכנית וגם להיות חלק מהפרוייקט עצמו. שיתוף הפעולה שלנו עם אינטל הוא יוצא מן הכלל. לא קל לנו לעמותה צנועה כתפוח, לעבוד עם חברה רב-לאומית. כאשר כל הדוחות וכל הבקרה נעשית מארצות-הברית. בשבילנו זה שיעור מאוד חשוב.

השיתוף פעולה גם עם אינטל ועם כל הגופים האחרים שאנחנו עובדים אתם בעיני הוא ההישג הגדול של תפוח מתחילת דרכה. שמתחילת דרכה גדלה בשיתוף פעולה עם סך הכוחות שפועלים בשטח ועושים למען החינוך בישראל. ואני חושב שעם הקו הזה יושבת-ראש הוועדה, שבו יהיו גם שיותר גופים, שיש גופים שעושים עבודה יוצאת מן הכלל למען החינוך בישראל.

בקו הזה של שיתוף פעולה בין סך הגופים האלה אנחנו יכולים להצליח ולחולל שינוי. והפתיחות של אינטל לקחת את כל הגופים שעובדים עם תפוח, קרן קרב ואגף שח"ר ומשרד החינוך וכל הגופים שעובדים עם תפוח והחברות העסקיות שתורמות לתפוח, אני חושב שסך הכל הזה הוא זה שנותן את ההצלחה.

אני רוצה לבקש מאלעד גרוס היועץ הפדגוגי, בהתנדבות של תפוח, שהוא גם אחראי על מערך ההדרכה, שיציג לנו את התכנית. ובאמת מה הילדים לומדים בכל מקום ומקום.
אלעד גרוס
תודה. אני אנסה במספר דקות לתת איזשהו רקע על איך התכנית הספציפית שאנחנו מדברים עליה כרגע פועלת. ולמעשה התכנית שמה לעצמה שלוש מטרות. מטרה ראשונה, היא כמובן חשיפה לטכנולוגיה. לטכנולוגיה שאנחנו מדברים בעיקר על חבילת האופיס. על ה-Word, על ה- PowerPoint, על ה-Excel ועל הצייר.

המטרה הראשונה קצת מבלבלת כי על פניו זה יכול להישמע מאוד בנלי כמו עשרות תכניות אחרות ללימוד מחשבים. אבל יש כאן עוד שתי מטרות שבעצם אלה שעושות את ההבדל. המטרה השניה, היא לייצר אצל התלמידים יכולת למידה נכונה וחשיבה ביקורתית על התהליך הלימודי שהם חווים. והמטרה השלישית, היא לייצר עבודת צוות.

התוצאה של החיבור של הדברים האלה ביחד בעצם הופכת את כל התהליך לתהליך נכון, כי המחשב הופך באמת להיות כלי עבודה. כמו שהוא מיועד להיות בעצם בחיי היומיום בעתיד. וזה מה שהתכנית הזו בעצם עושה. במהלך התכנית של 30 שעות לימוד, אני חושב שכמות ההוראה הפרונטלית של מורה שעומד בצורה הקלאסית אל מול כיתה ומדבר, יכולה להסתכם בפחות משעתיים. רוב הזמן או כמעט כל הזמן הילדים עצמם עובדים בפועל אל מול המחשב.

אבל לא עובדים סתם, אלא עובדים בצורה מאוד מובנית ונכונה. השלב הראשון המחשבים קבועים, אתם נכנסים אל הכיתה וכל המחשבים קבועים והילדים מתכננים את המשימה שאותה הם צריכים לייצר. נניח כרגע לצורך העניין אחת המשימות שהם מקבלים לבצע, לשרטט מפה של היישוב שבו הם גרים.

השלב הראשון הם משרטטים, רושמים לעצמם איזה שהיא רשימת מכולת קטנה או עושים איזה שהיא סקיצה של מפה ומציגים אותה אל המדריך. לאחר שמקבלים אישור הם מתחילים לעבוד. השלב הזה לוקח משהו בסביבות 10-15 דקות, ואז מתחילה העבודה עצמה.

העבודה מהרגע הראשון היא עבודה משימתית בזוגות. כבר מהשלב הראשון הם עובדים בזוגות ותומכים אחד בשני. והחלוקה של הזוגות היא לא חלוקה סתמית, היא חלוקה שמתבצעת מראש בשיתוף המחנכת או מנהלת בית-הספר, מי שלרוונטי לאותה קבוצת תלמידים.

בעצם העבודה עצמה הם עובדים כאשר המדריך שנמצא בכיתה תומך. הוא לא ייקח להם את העכבר מהיד וינסה להסביר להם, "תעשו ככה", הוא ייתן להם לעבוד ויתמוך, יביע ספק אם יש איזה משהו שנראה לו ככה לא בכיוון הנכון, אז הוא ישאל שאלה. "אתם בטוחים שזה הדרך, אתם בטוחים שזאת המחשבה הנכונה". הוא יעזור, הוא יפנה זוג תלמידים אחד להיתמך בזוג תלמידים אחרים. יהפוך אותם לצוות גדול יותר.

בשורה התחתונה, התלמידים פשוט מכוונים למשימה ולומדים מתוך העניין שלהם להבין איך להתקדם הלאה. וזה בעצם אחד התהליכים החשובים שהתכנית הזו עושה. תהליך נוסף חשוב הוא החשיבה הביקורתית. אחרי שהם מייצרים בפעם הראשונה את אותה מפה, הם נעצרים לחשוב, "מה שעשיתי זה באמת מה שתכננתי שייצא, זה מה שאני באמת רוצה או אולי אני רוצה לשפר משהו נוסף או לעשות איזשהו צעד קדימה".

התהליך הזה לא קורה פעם הוא קורה פעמיים במהלך שיעור. זאת אומרת, נוצרת פה עוד עשייה תוך כדי מחשבה, כאשר הם משתמשים במחשב כל הזמן, אבל באמת ככלי ולא כאיזה שהיא דיסיפלינה נפרדת שצריך ללמוד אותה בנפרד. אני חושב שזה באמת באמת הדבר שעושה את ההבדל. בסוף הדרך נבנה פרוייקט שבעצם מחבר את כל התהליכים השונים שהם למדו במהלך הקורס מפני תוצר אחד.

אני חושב שקשה במספר דקות להעביר את המסר. אבל כמו שאמרו פה כבר לפני, אין טוב ממראה עיניים, זה יהיה נהדר אם האנשים שיושבים כאן יוכלו להגיע לכיתות ולראות את העבודה עם הילדים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
נשמח לעשות ביקור.
אלעד גרוס
זה מרשים בצורה לא רגילה, פשוט מרגישים את העשייה ומרגישים איך הדברים קורים.
מיכאל איתן
התכנית הזאת זה תכנית של אינטל או תכנית שאתם פיתחתם?
אלעד גרוס
תכנית של אינטל. מה שאנחנו עשינו היה להתאים אותה פשוט לשפה העברית ולתרבות הישראלית. אבל זה שינויים מאוד מינוריים בשוליים. ומתבצעת התאמה עם הצוות של בית-הספר, התאמה נוספת לוקאלית. נניח, בבית-ספר מסוים יש נושא קהילתי שנקרא "רמלה עירי". אנחנו נפעל ונכניס בתכנים האלו אל תוך התכנים, או נניח שהתכנים.
מיכאל איתן
עם כמה בתי-ספר אתם בקשר היום?
אלעד גרוס
כמה מאות בתי-ספר.

עד היום ראינו 13 אלף תלמידים.
מיכאל איתן
בתכנית הזאת של אינטל?
אלעד גרוס
רק בשנת 2004.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
היעד הוא 40 אלף בשנה.
מיכאל איתן
איפה זה נעשה בבתי-הספר?
אלעד גרוס
בבתי-הספר, כן.
מיכאל איתן
בזמן הלימודים ?
אלעד גרוס
בצמוד, מיד בסיום. תלוי בבית-הספר מתי שנוח לו לשבץ את השיעור.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לאיזה מקומות אתם מגיעים?
אלעד גרוס
אנחנו עובדים בפחות או יותר בכל רחבי הארץ. כמו שהזכרתי קודם, את רמלה, אנחנו עובדים ברהט, אנחנו עובדים בהרצליה, אנחנו עובדים בנתניה, אנחנו עובדים בבאר-שבע.
מיכאל איתן
משהו לא נשמע לי הגיוני. כמה מדריכים יש לכם?
אלעד גרוס
יש נכון להיום 80 מדריכים פעילים, שאתמול בדיוק הסתיימה הכשרה של 25 מדריכים נוספים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה לא ברור?
מיכאל איתן
מה, במאות בתי-ספר פעילים, אני לא יודע הייתי יודע מזה, לא מרגיש את זה ולא רואה את זה, זה נראה לי משהו - - -
יעקב מרגי
בזמן שאנחנו מתווכחים, הם עושים דברים טובים.
מיכאל איתן
במאות בתי-ספר אתם פעילים?
אלעד גרוס
כן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אנחנו נשמח לבוא לבקר במספר מקומות מגוונים כמובן. אנחנו נשמח אם תצטרף אלינו.
מיכאל איתן
אני נדהם.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
יופי, נדהם לחיוב אני מקווה.
מיכאל איתן
בהחלט.
ליאון רקנאטי
הצטערתי שחבר-הכנסת איתן לא היה בזמן שאמרתי את דבריי, אני רוצה להגיד לחברי הוועדה, שאם תפוח קיימת, לא מעט זה הודות לחבר-הכנסת מיכאל איתן.
מיכאל איתן
תודה רבה. אני הדלקתי אותו ברעיון.
ליאון רקנאטי
אז אני אומר את חובותיך ואת זכויותך בעניין הזה. ואני מאוד שמח שאינטל, כי בלי אינטל לא היינו יכולים לעשות את זה. זה גוף כל-כך גדול, וכל כך מאמין בנושא החינוך ושיתוף הפעולה אתם זה מה שנתן לנו את הדחיפה כדי להאמין. כי תפוח הלכה לרוחב ואינטל נותנת את האפשרות להאמין.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בני, אתה רצית להציג את התלמידים.
נופר סימנפור
אני גרה ברמלה, אני לומדת בבית-ספר נווה יונתן בכיתה ז' והייתי לומדת בבית-ספר בר-אילן ברמלה. יש לי שני אחים ואחות אחת, אנחנו שש נפשות במשפחה ואני הילדה הכי קטנה. אני אוהבת לאכול צ'יפס עם שניצל, אוהבת לטייל, להסתובב עם חברות ובעיקר לדבר.

כשאהיה גדולה ארצה להיות מדענית או רופאת-ילדים. ההורים שלי, אימא חנה. אימא שלי היא עקרת-בית בת 42, ילידת הארץ. אבא אבי, אבא שלי בן 43 ונהג מונית. נולד בפרס ועלה בארץ בגיל 9. האחים שלי: מיטל, בת 21 והאחות הבכורה במשפחה; סיימה שירות לאומי בשב"ס, אוהבת לאכול פתיתים עם שניצל; אלירן בן 20, לומד בכיתה יד' בבית-ספר עמל, הוא לומד הנדסת חשמל. אוהב לאכול מקרוני ונקנקיות. נתנאל בן 14, לומד בכיתה ח' בבית-ספר נווה יונתן, אוהב לאכול שניצל עם צ'יפס.

אני גרה ברמלה ולומדת בבית-ספר אליאן בכיתה ז' ולמדתי בבר-אילן ברמלה. יש לי שתי אחיות ואח אחד. אנחנו שש נפשות במשפחה. אני הילדה הבינונית. אני אוהבת לאכול צ'יפס וקוסקוס, לטייל ולשחק במחשב. ושאני אהיה גדולה אני ארצה להיות צלמת או מנהלת חשבונות. ההורים שלי. אימא פנינה, אימא שלי בת 42, עקרת בית נולדה במרוקו ועלתה לארץ בגיל 3. אבא שלי, אבא גבריאל בן 32, חשמלאי ונולד בארץ. האחים שלי, רעות ואורנית. רעות בת 16 ורונית בת 13 לומדות באותו בית-ספר בו אני לומדת בבית אליאן. ורועי בן שמונה לומד בבית-ספר בר-אילן ברמלה.
נופר סימנפור
בתכנית למדתי כיצד אני יכול לעשות חישובים ולהפוך את התוצאות לגרפים. אני למדתי שאני יכולה לעבוד בצוות, למרות שרציתי להחליט לבד איזה צבעים ותמונות יהיו בפרוייקט הסיום שלנו. תכירו בבקשה את החברים שלנו, אנו רוצות לשתף אתכם במה שהחברים שלנו למדו.

הקרנת סרט
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מה אני אגיד לכם, אנחנו למדנו את זה כשנכנסו לאוניברסיטה, את כל הדברים האלה. תודה רבה.
בני מורן
נופר ונוי, תודה רבה, יש לכם מה להגיד לסיום?
נוי דמארי
אני רציתי להגיד שיהיה המשכיות ומאוד מאוד נהניתי בפרוייקט של אינטל וגם בעזרה של תפוח ומאוד נהנינו בפרוייקט הזה. אם הפרוייקט הזה ימשיך - זה מאוד יעזור לכולם.
נופר סימנפור
אני רוצה להגיד שמאוד נהניתי בפרוייקט של אינטל. ואני מקווה שבעוד בתי-ספר ילמדו אותם, כי זה עזר לי מאוד. עכשיו אני יודעת הרבה דברים שלא ידעתי וגם זה שילוב מצוין היה בלימודים וזה עזר לי מאוד.
בני מורן
תודה רבה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
כל ילד כמה זמן הוא נחשף או אורך הקורס הזה?
בני מורן
30 שעות, 15 מפגשים של שעתיים.
מיכאל איתן
אני יוצא בשעה 13:00, אני יוצא להצבעה, אני יושב-ראש ועדת החוקה ויש שם הצבעה ברגע הזה, היא לא יכולה להתקיים כל זמן שאני כאן, יש כאלה ששלחו אותי הנה. אני נורא מתנצל אבל אני רוצה באמת לברך את כולם ולהיפגש בשטח ועוד עשייה, כמה שנעשה זה חשוב, אבל פעם לא מספיק. בהצלחה.
בני מורן
התכנית בפיילוט היתה 30 שעות. התכנית עכשיו אחרי שהיא אושרה בארצות-הברית, היא עוברת ל-60 שעות וזה כמות מאוד משמעותית של זמן ולימודים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
איך אתם עושים את זה, אחת לשבוע במשך שנה אחת?
בני מורן
כן.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
למה החלטתם ללכת לכיתות ז'?
בני מורן
לאו דווקא כיתות ז'.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מאיזה גיל אתם מתחילים?
בני מורן
התכנית בנויה לשלוש שכבות גיל שונות. 8 עד 12, 12 עד 14 ו-14 עד 16. אנחנו כרגע דווקא מתמקדים בשכבת הגיל הצעירה יותר.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
אני מאוד מאמינה שככל שנקדים בגיל יותר צעיר לבנות את התשתית הנכונה הזאת, גם של המיומנות של הכלים וגם אופן החשיבה, אנחנו רק מרוויחים עודו ועוד ילדים. אז לכן לדעתי צריך להתחיל כמה שיותר צעירים. ואני מהניסיון הפרטי שלי של בן 6,5, יש עם מי לדבר גם בגילאים האלה, מאוד כדאי.

מישהו מחברי-הכנסת רוצה להתייחס?
מוחמד ברכה
אני רק רוצה לברך, לצטט את הילדות, זאת אומרת, להמשיך ולהרחיב. תודה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
והסרט גם מייצג מראה בצורה הכי מוחשית שזה ילדים מכל שכבות האוכלוסייה ואנחנו מגיעים לכולם. ואין ילד שאי אפשר להגיע אליו וזה הנקודה המרכזית פה. אנחנו צריכים, מחויבים להגיע לכל אחד, גם צפונה, גם דרומה וגם ברמלה צריך וגם בלוד. כל הארץ צריך.
אסתר פפר
אני חושבת שמה שאנחנו צריכים לצאת מעבר לפרטים שכאן ואני מלווה ומכירה את התכנית טוב, זה לראות את השיתוף פעולה בין חברות עסקיות, בין חברות רב-לאומיות שבאות ורואות שהחינוך חשוב להם. ואני אומרת את זה בכוונה כאן במקום הזה וכרגע, כי אני לא בטוחה שבכל מדינה, אני נזהרת בדבריי, החינוך הוא בראש מעניינו.

והחינוך זה התשתית שלנו, זה ההון האנושי, זה התשתית שלנו. אז אני רוצה להעלות על נס את השיתוף של חברת אינטל, ואת מר ליאון רקנאטי שתמיד אני אומרת לו שזכות שהכרתי אותו ואת זה אני רוצה להעלות על נס. כי נעשים הרבה דברים בארץ, זאת צריכה להיות דוגמה שלא תהיה חברה אחת בארץ שלא תעשה דברים.

ואני אומרת את זה, כולם יודעים פה, כבוגרת IBM והחברות האחרות. צריך להיות ככלל, כמו שיש חוקים אחרים שצריך להפריש לציבור X כסף מחברות ציבוריות, אותו דבר כאן. פרוייקטים וחינוך, לא רק הקהילה מה שאנחנו היום מלווים. חברות עסקיות ואנשי עסקים לקחת את הדוגמה הזאת כחוט מוביל.
מוחמד ברכה
אגב, היושבת-ראש, אני בא עכשיו מדיון בוועדת הכספים, שמה היה דיון על התקציב של המדען הראשי. ונאמר שם שצריך משהו כמו 12 אלף תלמידי תיכון, בוגרי תיכון בעל 5 יחידות של מתמטיקה כדי לעמוד בתחרות. אני חושב שמה עושים כאן זה הדרך להגיע לשם, אין ספק.
בני מורן
וכמה יש עכשיו?
מוחמד ברכה
שמונת אלפים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
בבקשה, מר ורשבסקי, מי שלא מכיר, מנהל מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בלעדיהם אנחנו לא יכולים לדעת כלום.
יעקב ורשבסקי
לא כל-כך בהקשר לתפקיד שלי הספציפי כרגע אלא כמי שבערך 30 שנה עסק בנושא של מערכות מידע ומחשבים, לא לשכוח שזה תחום חשוב ולכן אי אפשר להסתפק בפרויקט חד-פעמי אלא צריך לעשות כל הזמן .
בני מורן
אנחנו שמחים ששליש מהמרכזים שלנו נמצאים ביישובי מיעוטים וביישובים ערביים. התכנית הזאת נמצאת גם ביישובים הערבים. יש לנו הצלחה גדולה מאוד ברהט, יש לנו הצלחה מאוד גדולה .. בצפון ואנחנו הולכים ומרחיבים אותה ביישובים ערביים וביישובי מיעוטים נוספים.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
מכיוון שיש לנו נציג אחד של משרד החינוך, שמואל קפלן. איך אתה כמנהל גף המחשבים, איך אתם רואים מהצד הממשלתי את שיתוף הפעולה עם שני הגופים האלה?
שמואל קפלן
תמיד קידמנו בברכה, חיבקנו, ניסינו לעשות את המירב וזו הכוונה גם בהמשך הדרך. גם עם אינטל וגם עם עמותת תפוח, היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה. וכמו שגם נאמר קודם, נקבל בברכה את כל מי שיצטרף.

רציתי להוסיף ולהגיד ישר כח, אין עוד הרבה.
היו"ר מלי פולישוק-בלוך
לא, אני כן חושבת שיש עוד הרבה, משום שאני חושבת שמשרד החינוך צריך לעשות הרבה יותר. ואני אתן לך דוגמה. בתפקיד הקודם כיושבת-ראש ועדת מדע וטכנולוגיה, כינסתי את כל, גם את חברות ההייטק למיניהן שרוצות לפעול בתחום הזה, עמותות שונות ועשינו כמה ישיבות בנושא של מה שאסתר פפר דיברה עליו, הקשר שבין הגופים העסקיים, ציבוריים ומשרד החינוך, כדי באמת לקדם את הנושאים להביא לכך שיהיה לנו 12 אלף בוגרי מהנדסים ופוטנציאל למהנדסי תוכנה ומהנדסים אחרים. כי זה מה שאנחנו חייבים כדי להתחרות בעולם.

יש לי הרגשה, מי שאז הרים את הכפפה, משרד המדע ואכן הוציא קול קורא וחיפש וניסה לעשות סדר בכל המערכת הזאת. אני חושבת שכאן צריכה להיות תמונה משותפת שמשרד החינוך צריך להוביל אותה עם משרד המדע, עם משרד התמ"ת ששמה יש גם כסף יותר ויש את המחקר ואת המו"פ. ביחד ועם הכנסת צריכים להוביל מהלך של שימוש יותר יעיל בכל הרצונות הטובים שאנחנו רואים בכל מקום.

כי לא צריך כל-כך הרבה קבוצות שכל אחד יש מנכ"ל ואני לא רוצה חלילה לגזול מאף אחד את הפרנסה, אבל לא צריכים שכל גוף יהיה עם מנגנון שלם, אנחנו מבזבזים יותר מדי משאבים. צריכים כאן לרכז, מה שאנחנו אוהבים להגיד את המילה, "לאגום משאבים" ולרכז את המאמצים לבחור שלושה, חמישה, אתם רוצים, שבעה, פרוייטקים גדולים. יש לכם, יש למיקרסופט, יש לסיסקו, יש את העתידים של הצבא, יש כמה פרוייקטים שהוכיחו את עצמם שהם יוצאים מן הכלל, מגיעים לכל ילד ומצליחים להוציא מכל ילד את המיטב. את המצוינות שאנחנו כל-כך רוצים לראות, וצריכים לעבוד ביחד.

ומי שצריך להוביל את זה, זה לא חברת-הנסת פולישוק אלא משרד החינוך. ואני מבקשת ואני קוראת לכם להוביל את המהלך הזה, לתת יד וכל הנפשות הטובות שיש להם גם את הרצון וגם את היכולת וביחד אתם ולא נגדם חלילה, אבל ביחד אתם, לעשות את המהפכה שאנחנו צריכים אותה.

כי המהפכה החינוכית-טכנולוגית-המדעית שאנחנו צריכים לראות במערכת החינוך עדיין לא התבצעה. ואתם רחוקים מלהיות, אז עלינו ואני מברכת וזה הזדמנות באמת לברך את משרד החינוך שעלה ממקום 28 למקום 19. אכן כיוון מבורך, מתמטיקה מי שלא יודע. כיוון מבורך ודרך נכונה וכשנגיע ל-9 אני אביא את השמפניה.

אבל אנחנו צריכים גם במדעים להוביל את זה. והכי חשוב, אנחנו צריכים לדאוג ש-22 אחוז מהילדים שלנו שלא נכנסו למבחנים האלה, שזה חרדים וערבים, יהיו גם וגם הם ביחד אתנו נגיע להישגים הגדולים, כי זה לא חכמה לעשות מבחנים שאת החלשים באוכלוסייה אתם מוציאים.

אז יחד ומילת המפתח היא שיתוף פעולה של כל הגורמים במדינה. אתם אנשי העסיקם, אתם העמותות הציבוריות, אתם משרד החינוך ואנחנו פה מהכנסת. וזה צריך להיות פרוייקט לאומי ועבודה לאומית כדי שיהיה לנו כאן עתיד במדינה.

וברוח זאת אני הייתי רוצה לסיים את הישיבה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים