ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/12/2004

חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון), התשס"ה-2004

פרוטוקול

 
הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון - מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות)

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
15.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום רביעי, ג' בטבת, התשס"ה (15 בדצמבר, 2004), שעה: 9:30
סדר היום
הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון - מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ד-2004.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - מ"מ היו"ר
משה גפני
מוזמנים
עו"ד אמנון דה-הרטוך - ראש תחום תמיכות, משרד המשפטים
מאיר שפיגלר - יועץ ראש הממשלה, משרד ראש הממשלה
עו"ד שמעון אולמן - יועץ משפטי, הרבנות הראשית
משה שיפמן - עוזר פרלמנטרי (חבר הכנסת גפני)
יועצת משפטית
עו"ד מרים פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר



הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון - מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ד-2004
היו"ר יעקב ליצמן
שלום לכולכם, אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר היום: הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון - מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ד-2004. חבר הכנסת גפני, זוהי הצעת החוק שלך. אני מבין שאנחנו מדברים כרגע על קריאה שנייה ושלישית.
משה גפני
אדוני היושב ראש, רבותיי. על פי החוק הקיים, אסור להונות בתפילין ובמזוזות. הנושא של תפילין ומזוזות – ומייד אדבר על החוק שבו אני מבקש להוסיף את ספרי התורה והמגילות – דורש חוק מיוחד. זאת משום שאדם מוכר את אחד מארבעת מוצרי הקודש האלה – תפילין, מזוזות, ספרי תורה ומגילות. ניקח לדוגמה מגילה: אדם מוכר מגילת אסתר ככתבה וכלשונה, מהחל ועד כלה. הוא ביקש תמורתה 800$, סכום שבו נמכרת מגילה, להערכתי. לאחר מכן, התברר שזו באמת מגילה; אין ויכוח על כך. אם ישאלו מישהו אם מדובר במגילה או לא - מדובר במגילת ישראל. הכל כתוב. רק שבמקרה זה לא כתוב על קלף, וזה גם לא נכתב על ידי סופר - זה צולם. מגילה כזאת אפשר למעשה לרכוש ב-50 ש"ח, אבל הוא מכר לו אותה ב-800$. אלו הם המקרים שבהם אפשר למכור את אותו מוצר, אך כיוון שהוא לא הוכן על פי דין תורה, ההבדל במחיר הוא הבדל של שמים וארץ.

בניגוד לשנים עברו – בתקופה שבה חוקקו את חוק מניעת ההונאה בתפילין ובמזוזות – מתרחבת בעת האחרונה התופעה שבה אנשים פרטיים רוכשים ספרי תורה ומגילות. אנשים קונים ספרי תורה כדי לתרום אותם לבית הכנסת או להנצחת קרובים - חייל שנהרג. התופעה הפכה מקובלת מאוד - אנשים רגילים, כמוני, שלא מבינים בדיוק בהבדלים.
היו"ר יעקב ליצמן
אנשים תמימים. אמרת "כמוני" - הכוונה היא לאנשים תמימים.
משה גפני
לפיכך, נדרש חוק שירחיב את התפילין והמזוזות. היום קיימנו דיון עו"ד דה-הרטוך ממשרד המשפטים אצל השר לשעבר אורלב, ואורלב הביא דוגמה מעצמו. הוא אמר: בעבר, מי היה קונה מגילה שתהיה אצלו בבית? יש לי שלוש מגילות שקניתי – מגילת אסתר, מגילת איכה.

לפיכך, מכיוון שבענין הזה ההונאה הולכת וגדלה, יש צורך בחקיקת החוק.

לאמיתו של דבר, הרבנות היתה חלק מהענין בתחילת החקיקה - היה צריך הכשר של הרבנות. הגענו אז להסכמה, לפיה צריך להוריד את זה - האם הרבנות תקים מנגנון שיתחיל לפקח על נושא ספרי התורה והמגילות? לפיכך כתבנו: "לא ימכור אדם ולא יפיץ ספרי תורה ומגילות תוך הצגתם ככשרים אלא אם כן הם כשרים לפי דין תורה." זאת היתה הצעתה של היועצת המשפטית של הוועדה.

אם כן, אין לגבי הענין הזה בעיה; אם אדם רכש ספר תורה או מגילה, והתברר שהם אינם כשרים, הוא יתבע אותו לדין. אפשר להוכיח בלא בעיה שמדובר בצילום, בהדפסה או באופן כזה שאיננו כשר על פי דין תורה, עובדה שיוצרת הבדלים גדולים מאוד במחיר.

אני מבקש לציין שבישיבה הקודמת - בהכנה לקריאה ראשונה - ביקש יושב ראש הוועדה יורי שטרן מעו"ד אמנון דה-הרטוך לסרוק במשרד המשפטים האם ניתן לעשות זאת. אני לא יודע אם הוא עשה זאת--
אמנון דה-הרטוך
עשיתי.
משה גפני
זה בהתנדבות - אתה לא מקבל על כך משכורת.
היו"ר יעקב ליצמן
ממתי אתה מתעניין במשכורת שלו?
משה גפני
הרבה זמן.

יש כאן מציאות שבאמת צרמה לנו את האוזן: אדם מכר ספר תורה תמורת 30 אלף דולר, ומתברר שהכל בלוף. הקונה השקיע 30 אלף דולר, ואין בחוק משהו שמחייב את המוכר להחזיר את הכסף. ביקשנו מעו"ד דה-הרטוך לבדוק האם יש בחוק הפלילי מציאות כזאת - מעבר לעבירה ולדיון בבית המשפט - חובה להחזיר את הכס. אם יש חובה כזאת, ביקשנו להכניס את זה בחוק הזה, כי זה נשמע לא טוב.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, לאחרונה יש חוק תיקון על החזרת מוצר כאשר קונים מוצר פגום בתעשיה. אם כן, יש חוק שמחייב להחזיר כסף.
משה גפני
כן, אבל כאן מדובר בהחזרת כסף.
היו"ר יעקב ליצמן
אם כן, מדוע זה לא יחול גם כאן?

אני מבקש לשאול שאלה נוספת: כמה אנשים הועמדו לדין וכמה תלונות הוגשו בנוגע להונאה בכשרות?
אמנון דה-הרטוך
אני לא יודע אם יש תשובה לשאלה הזאת.
היו"ר יעקב ליצמן
יש תשובה. הגשתי שאילתה לפני ארבע שנים לשר המשטרה, ולמיטב זכרוני הוא השיב כי במהלך חמש שנים הועמד לדין מקרה אחד. לדעתי, יש עשרים הונאות ביום, ולא אחת. לכן אני לא רואה שיש אכיפת חוק בכלל בנושא הזה.
שמעון אולמן
אתם מדברים עכשיו על החוק הקיים, חוק איסור הונאה בכשרות – אני יכול לתת לך תשובה על כך.
אמנון דה-הרטוך
לבקשת הוועדה, בדקתי האם יש התייחסות בחוק העונשין. התשובה היא שישנה התייחסות בחוק העונשין, בסעיף 77 לחוק העונשין. כותרת הסעיף היא "פיצוי", ונאמר כך:

(א) "הורשע אדם, רשאי בית המשפט לחייבו בשל כל אחת מן העבירות שהורשע בהן, לשלם לאדם שניזוק על ידי העבירה סכום שלא יעלה על 228 אלף ש"ח לפיצוי הנזק או הסבל שנגרם לו.

(ב) קביעת הפיצויים לפי סעיף זה תהא לפי ערך הנזק או הסבל שנגרמו ביום ביצוע העבירה או ביום מתן ההחלטה על הפיצויים, הכל לפי הגדול ביותר.

(ג) לענין גביה, דין פיצויים לפי סעיף זה כדין קנס"--
משה גפני
מה פירוש "כדין קנס"?
אמנון דה-הרטוך
יש ענין של פיצוי לנפגע, ויש סמכות שקיימת בסעיף 61 לחוק העונשין, שהמדינה תטיל קנס. אולם במקרה זה, הכסף מגיע למדינה. אמרתי שהענין הוא משמעותי, כי לענין גבייה, אותו אדם לא צריך לרוץ בעצמו לגביית כספים כפיצוי, אלא דין הפיצויים לפי סעיף זה כדין קנס. יותר מכך קבע המחוקק: "סכום ששולם או נגבה על חשבון קנס, שיש בצידו חובת פיצויים, ייזקף תחילה על חשבון הפיצויים".
היו"ר יעקב ליצמן
האם החוק הזה חל גם על - - -
אמנון דה-הרטוך
בוודאי, כיוון שכאן מדובר - הורשע אדם - - -
משה שיפמן
אולי כדאי בכל אופן לחדד כאן את הסעיף הזה, למרות שזה כתוב שם.
משה גפני
היועצת המשפטית אומרת שלא.
אמנון דה-הרטוך
אני בררתי אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאחראית לנושא--
אמנון דה-הרטוך
זה לא צריך להפריע לך, אדוני.
אמנון דה-הרטוך
אני רוצה לומר שאני בררתי אם יש צורך, והיא אמרה לי שאין כל צורך, כיוון שהסעיף הזה מכסה את הדבר הזה.
משה גפני
אם אין צורך, לא צריך.
אמנון דה-הרטוך
יכול מאוד להיות שההוראה שקיימת בחוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים נקבעה לפני הסעיף הכללי הזה. הסעיף הזה הוא חדש, יחסית. נערכו שני תיקונים בשנת תשס"ד. כמו כן, על פי הסכום רואים שזה משמעותי מאוד - 228 אלף שקלים חדשים. זהו סכום גבוה, ואני חושב שהוא מספק.
משה גפני
בסדר – אני לא מבקש להכניס - - -
שמעון אולמן
חשוב לי לומר שאני שמח על כך שיש רצון לחדש את הטיפול בחוק הישן, שמקבל עכשיו ריענון. אני חושב שזה טוב. אני מצר על כך שלא מתקיימת האפשרות לתת לרבנות את הכלים לאכיפה, זאת מהטעם הפשוט – לרבנות אין כיום מנגנון שמאפשר את אכיפת החוק הזה. דהיינו, אילו היה מצב לפיו היה מתאפשר לרבנות בכמה מקומות בארץ--
היו"ר יעקב ליצמן
מי מפריע?
שמעון אולמן
בעיה כספית.
יעקב ליצמן
אם אני לא טועה, הרבנות היא רשות נפרדת.
שמעון אולמן
היא יחידת סמך.
משה גפני
היא מתקוצבת על ידי המדינה. אולי ניתן להם מה-290 מיליון שלנו? אפשר גם לתת מבתי העלמין.
שמעון אולמן
אני רואה שחבר הכנסת גפני לא מצליח להיפרד מאיש מאוד מסוים. אתה צריך אותו עדיין – אני אביא אותו בפעם הבאה; אני אבקש ממנו להגיע.

ובכן, חשוב היה אילו החוק היה מאפשר לרבנות - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני מבקש תשובה ישירה לשאלה ששאלתי.
שמעון אולמן
אין לנו תקציב, ולא אופשר לדון כלל בהקמת סעיף תקציבי לכל הנושא של תפילין, ספרי תורה ומזוזות.
משה גפני
אף על פי שהחוק הקיים מחייב למעשה את הרבנות בתפילין ובמזוזות.
שמעון אולמן
במתכונת החדשה אנחנו משוחררים מאותו חיוב שלנו, משום שאתם כותבים "על פי דין תורה".
משה גפני
אבל אני לא כותב את זה על תפילין ומזוזות. אני כותב את זה על ספרי תורה ומגילות.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, הרבנות היא לא על פי דין תורה?
שמעון אולמן
אני באמת לא צוחק. אני חושב שזה עצוב – הוא צודק.
יעקב ליצמן
אמרתם שזה לא שייך לכם – שאתם פטורים.
שמעון אולמן
לא – על פי החוק הקיים אנחנו צריכים לנהל את כל הנושא של תפילין ומזוזות. אין תקציב לדבר הזה, לכן אין היום תפילין ומזוזות. הפעם האחרונה שבה ניהלו לשכת הגהה כלשהי ברבנות היתה לפני ארבעה דורות רבנים – דהיינו, בזמנו של הרב אונטרמן.
משה גפני
בחוק של תפילין ומזוזות יש התייחסות לסימון שהרבנות צריכה לשים.
שמעון אולמן
הסימון מותווה. לפני שנתיים ניסינו לשדרג אותו, ולהפעיל את המהלך הזה. התברר שלא היה סיוע בכהוא זה לכל הנושא הזה - לא ממשרד המשפטים ולא מאוצר המדינה. זה היה עוד בזמנם של הרבנים לאו ובקשי-דורון. ולכן ירדנו מהנושא. אנחנו חוזרים לכך עכשיו. זה טוב – אבל אנחנו לא בענין.

על כל פנים, חשוב לי לומר לצורך הפרוטוקול: אם תהיה אפשרות לתת את המימון הנאות והדרוש, יהיה חשוב וראוי לאפשר לרבנות לנהל את הנושא הזה - ואני אחזור עכשיו לנושא שעליו דיבר כבודו לפני רגע – נושא איסור ההונאה בכשרות. יש מקום ליצור אכיפה נכונה גם לנושא העומד על סדר יומנו היום על ידי גוף ממלכתי כמו הרבנות.
היו"ר יעקב ליצמן
מעבר לחוק של חבר הכנסת גפני, אני מבקש לדבר מילה אחת מענייני דיומא – שמן זית.
שמעון אולמן
אנחנו מצאנו כ-13 מעשי זיוף של שמן זית.
היו"ר יעקב ליצמן
יש תופעה של שמן זית מזויף – הכל עם הכשרים מפוברקים – גם ייבוא וגם ייצור מקומי. האם הגשתם 12 תלונות למשטרה?
שמעון אולמן
לא.
יעקב ליצמן
אז מה אתם רוצים?
משה גפני
במקרה הזה זה בסמכות שלכם?
שמעון אולמן
ראשית – כשרות שלנו. אנחנו פועלים היום במרבית המקרים במסגרת חוקים מינהלתיים. כלומר, אנחנו מטילים קנס על העבריין על סך 3,000 ש"ח.
היו"ר יעקב ליצמן
אם אני מרוויח 20 אלף ש"ח, אני אשלם 3,000 ש"ח. אתה יודע כמה מרוויחים בשמן זית?
שמעון אולמן
אני אחדד את הקושיה: בניגוד למקרה רגיל, שבו יש עבירת כשרות, במקרה של שמן זית יש לנו הרבה יותר מזה. הציבור קונה ומשתמש בשמן זית, שלמעשה איננו שמן זית. כאן יכולה להיווצר בעיה רפואית ובעיה חמורה יותר. זאת משום שבאחד המקרים מצאו בין היתר שמוכרים את השמן למאור, שאסור באכילה מבחינה בריאותית, כשמן כשר, ואנשים רוכשים זאת כשמן מאכל.

לפיכך, יש כאן עבירות על פי חוק הגנת הצרכן. זה הרבה יותר חשוב כאן. התשלובת של חוק הגנת הצרכן ושל החוקים שלנו - שני הדברים האלה נאכפים היום אך ורק במידה של חוקים מנהלתיים, ומעט מאוד תיקים מגיעים לבית המשפט. יש תיקים שמגיעים לבית המשפט כאשר אנחנו רואים שהדבר הוא חמור ובאמת מהווה פגיעה בציבור גדול. דוגמה: רב מסוים שהיה מפיץ ארצה זיוף ברור של כשרות – כל מיני דברים שהיו נמכרים בשוק החרדי. ידענו על כך ופנינו למשטרה. המשטרה פשוט הורידה את המוצרים מהמדפים.
יעקב ליצמן
נסיים תחילה את הדיון בנושא החוק, ולאחר מכן נחזור לנושא הנוכחי, כיוון שאני רוצה להוסיף עליו כמה דברים.
מאיר שפיגלר
כמובן, אנחנו בעד כל דרך שתגרום לכך שהדברים יהיו כשרים, במיוחד כשמדובר בתשמישי קדושה. בעבר נתקלנו בסוגיה כזאת של זיוף זוגות תפילין לא מעטים. היתה גם חקירה בנושא – זה היה לפני לא מעט שנים, ואני אפילו לא יודע מה עלה בגורלה של החקירה.
היו"ר יעקב ליצמן
בלי לדעת אני יכול לומר לך: לא שמעתי שהעמידו מישהו לדין על כך.
מאיר שפיגלר
אנחנו לא מתנגדים. אנחנו רוצים שתשמיש קדושה, שיש לו משמעות הרבה יותר גדולה מאשר המוצר כמוצר בהיבט הערכי, יהיה כשר למהדרין.
מירי פרנקל-שור
בהמשך לרעיון שהועלה, אותו בדק אמנון דה-הרטוך, כשהכנו את הצעת החוק לקריאה ראשונה, העלתה נגה ענתבי איזושהי הצעה, לפיה אולי כדאי למצוא דרך שבה התרמית עליה דיברת תהיה עוולה אזרחית, ולא רק עוולה פלילית. אנחנו בדקנו, אבל הרעיון עדיין לא סגור. הרעיון מבוסס על חוק הגנת הצרכן – ומיד עידו יסביר זאת – וניתן יהיה לא רק להגיש כתב אישום וללכת בהליך פלילי, אלא במקרה של זיוף להפוך את כל--
היו"ר יעקב ליצמן
למה אי אפשר להכניס את זה לחוק הזה?
מירי פרנקל-שור
אנחנו רוצים להכניס את זה לחוק, אבל הרעיון לא מעובד עדיין די הצורך.
עידו בן יצחק
למעשה, חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן – וכאן מדובר בכל נכס שהוא – להחזיר למוכר תוך שבועיים מיום ביצוע העיסקה את הנכס, אם הוא נמכר תוך הטעיה או ניצול מצוקה.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה זמן?
עידו בן יצחק
במקרה הזה מדובר בשבועיים, וזה לא בהכרח יתאים לנו. אנחנו מציעים - ואנחנו עדיין צריכים לבדוק זאת – שזה לא יהיה שבועיים מיום ביצוע העסקה, אלא מיום גילוי התרמית.
שמעון אולמן
יש מקרים שייכנסו לבעיה במסגרת הזאת, וצריך לחשוב נכון על החקיקה. אתן דוגמה: היו מקרים בהם תלמידות ב"בצלאל" כתבו מגילות על קלף טהור, שעובד כהלכה. הן כתבו אותן באות הנכונה, וכדומה. עם זאת, יהודי חרד יאמר שהוא לא רוצה להשתמש במוצר כזה. זה לא מה שרכשתי. אני רוצה שיכתוב את המגילה סופר סת"ם - עליו אני סומך ועליהן אני לא סומך.
משה גפני
אבל החוק לא מדבר על כך.
שמעון אולמן
אני יודע שלא. אני רק אומר--
היו"ר יעקב ליצמן
יש בעיה עם זה - - -
משה גפני
אבל החוק לא נוגע בזה – ואני גם לא מתיימר לעשות את זה בחקיקה. אני מדבר על המקרים הקלאסיים.
שמעון אולמן
אני יודע. לכן אני אומר--
יעקב ליצמן
אזכיר מקרה, שאולי איננו דומה לחלוטין: יש חברות שמייצרים אוכל במגזר הלא יהודי – גם עם הכשר. אבל יש אנשים שלא רוצים. האם אתה יכול לחייב אותו לציין שזה בא מ"בצלאל" או ממקום אחר? יש הכשר – יש הכשר. אם זה כשר – זה כשר.
משה גפני
הרב ליצמן, לכן הלכנו על התשתית הזאת – מה שכשר על פי דין תורה. אם האדם אומר שזה כשר על פי דין תורה, אני לא מעריך שאפשר להעביר חוק כזה.
מירי פרנקל-שור
מהי עמדתך לגבי אפשרות לעוולה אזרחית?
משה גפני
אם אפשר – בוודאי.
מרים פרנקל-שור
אז אנחנו מבקשים באופן עקרוני לאשר. אנחנו נצטרך להביא את זה - - -
משה גפני
אז לא - אם בשבוע הבא אני אהיה סגן שר, החוק הלך לאיבוד. אבל אני לא עומד להיות סגן שר.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, אני מציע לאשר את החוק, ואם תרצה--
אמנון דה-הרטוך
לשם מה זה נחוץ? אם אנחנו באים ואומרים שברגע שבהקשר הפלילי אדם הורשע, הוא כבר יהיה זכאי לקבל פיצוי לפי החוק הרגיל. לשם מה צריך לכנות זאת עוולה אזרחית? לשם מה להכביד על האדם שיצטרך ללכת לעוולה אזרחית? מה זה מוסיף? מהי התועלת? אני שואל.
היו"ר יעקב ליצמן
ראשית, אני אומר את זה לגבי כל מוצר: כשאדם רוכש מוצר לא-נכון – מעבר לעובדה שמדובר בהיבט פלילי – אפילו אם מישהו רכש - - - הוא זכאי להגיש תביעה אזרחית על הנזק.
אמנון דה-הרטוך
אני אומר שבחוק העונשין יש כבר הסדרה של האפשרות - - -
יעקב ליצמן
אני יכול להסכים אתך - - -
משה גפני
אני חושב - - - על כל פנים, בשלב הזה. יכול להיות שנגיש הצעת חוק חדשה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני אציע לחבר הכנסת גפני להגיש הסתייגות בנוסח הזה עכשיו. אם זה לא ימצא חן בעיניך, תוריד את זה. אתה לא עושה כלום בכך.
משה גפני
גברתי היועצת המשפטית, אני אתייעץ אתך לגבי הנושא הזה.
מירי פרנקל-שור
זה דבר מהותי מדיי – כך שזה לא ענין להסתייגות.
משה גפני
אם כך, נשאיר את זה בשלב זה.
אמנון דה-הרטוך
אני מבקש להעיר הערה לגבי סעיף 2: אני מציע לתקן תיקון, שאומנם איננו מהותי אך הוא נראה לי חיוני. ההצעה אומרת כרגע שסעיף 2 יתוקן באופן כזה: "ובמקום "שהתפילין או המזוזות" יבוא "שהתפילין, המזוזות, ספרי התורה או המגילות".

לגבי תפילין ומזוזות זה הרי כבר קיים. אבל אני לא חושב שמבחינה משפטית ניתן לומר בהקשר שלנו: אולם תהיה זו הגנה טובה לנאשם אם יוכיח שספרי התורה או המגילות היו כשרים. מדוע זה לא שייך לומר זאת? מפני שיש הבדל בהתייחסות של המחוקק, בגלל ענין ההיסטוריה, בין תפילין ומזוזות לבין ספרי תורה ומגילות. בספרי תורה ובמגילות, הוראת החוק המוצעת כרגע – שאין לנו שום הסתייגות כלפיה – היא "לא ימכור אדם ולא יפיץ ספרי תורה ומגילות תוך הצגתם ככשרים, אלא אם כן הם כשרים לפי דין תורה". אז אותו אדם הועמד לדין כיוון שהוא כן הציג את אותם ספרי תורה ומגילות ככשרים לפי דין תורה בעוד שאין זה כך.

מה שייך לומר ש"תהיה זו הגנה טובה לנאשם אם יוכיח שספרי התורה או המגילות היו כשרים"? זאת לא הגנה. הרי הוא עמד לדין, ואז הוא יוצא זכאי. ההוראה הזאת נכונה לגבי התפילין והמזוזות, כי לגביהם ישנה דרישה--
יעקב ליצמן
אם כן, מה אתה מציע?
אמנון דה-הרטוך
אני מציע שייכתב: "ואולם תהיה זו הגנה טובה לנאשם לפי סעיף 1(א) אם יוכיח שהתפילין או המזוזות היו כשרים". זה לא שייך בכלל. זה פשוט לא נכון לקרוא לכך הגנה. הרי במקרה כזה זאת איננה הגנה – הוא פשוט יוצא זכאי. אם הוכח שזה כשר, פירושו שכל כתב האישום צריך להתבטל. אם כן, זאת איננה הגנה.
משה גפני
הרב ליצמן, אין לנו ברירה, ואנחנו חייבים לומר הבוקר שעו"ד דה-הרטוך צודק.
היו"ר יעקב ליצמן
עו"ד דה-הרטוך, אני חייב לומר לך שברגע זה התפרקה סיעת ג"ל.
אמנון דה-הרטוך
זה לא שייך לקטע של ההגנה.
משה גפני
גברתי היועצת המשפטית, זה נכון?
מרים פרנקל-שור
אני לא יודעת.
משה גפני
אז מה אתה מציע לנסח? אבל את העונש אנחנו צריכים להחיל
אמנון דה-הרטוך
פשוט לומר כך: "ואולם תהיה זו הגנה לנאשם לפי סעיף 1(א) אם יוכיח שהתפילין או המזוזות היו כשרים". להוריד את כל הסיפור של ספרי התורה והמגילות. זה לא שייך בכלל בקטע של ההגנה.

לגבי התפילין והמזוזות צריך, כיוון שלגביהן האיסור איננו שהוא לא ימכור משהו שאיננו כשר, אלא כתוב: "לא ימכור אם לא אישרה הרבנות הראשית או הרבנות המקומית את כשרותה". אז לגבי זה יכולה להיות הגנה – אולי היא לא אישרה - - -
שמעון אולמן
אם זה באמת קלף וזה כתוב נכון, זה לא יגיע כלל לדיון. מה נפשך – לשם מה אני צריך את זה.
מירי פרנקל-שור
כבר דיברנו על כך. הם מסכימים עם כך לחלוטין – זה לא נכון לקרוא לכך הגנה. מהי עמדתה של לבנת?
אמנון דה-הרטוך
זה מה שאמרתי.
משה גפני
יש בעיה עם הענין הזה?
מרים פרנקל-שור
על פני הדברים, אני חושבת שאני מסכימה.
משה שיפמן
נגה הביאה את הענין הזה. נגה אמרה שעכשיו זה לא כשר, אבל כשהוא מכר את זה – זה היה כשר. לכן היא רוצה שתהיה לו זכות הגנה. אבל זה תמיד כך. לא צריך את הסעיף הזה.
מאיר שפיגלר
- - - ואם ספר נקרע - - -
משה גפני
נכון - נגה העלתה את זה בנוגע לספר תורה שנפסל לאחר מכן.
אמנון דה-הרטוך
אבל זאת לא עבירה פלילית. כי האיסור הוא לא למכור ולא להפיץ - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אפשר לקבל נוסח?
אמנון דה-הרטוך
אני מציע שסעיף 2 יאמר כך: "העובר על הוראות חוק זה דינו מאסר שנה, או קנס כאמור בסעיף 61(א) לחוק העונשין התשל"ז. ואולם, תהיה זו הגנה טובה לנאשם לפי סעיף 1(א) אם יוכיח שהתפילין או המזוזות היו כשרים".
קריאה
מה זה "היו כשרים"?
אמנון דה-הרטוך
כמו שהיה - - -
מאיר שפיגלר
- - -
מירי פרנקל-שור
אני מציעה שבאופן עקרוני תתקבל עמדתך. אנחנו נתייעץ שוב – אני רוצה להיות כאן זהירה. אם בכל זאת יהיה מקום – שלא נצטרך לחזור לוועדה, אלא נעשה זאת בהסכמה. אם יהיה חוסר הסכמה, נבוא שוב לוועדה.
משה גפני
אני מבקש להגיע להסכמה שזה לא יבוא לוועדה.
שמעון אולמן
לפחות תכתוב: היו כשרים בזמן המכר.
משה גפני
כן – זה כתוב.
שמעון אולמן
אבל עובר זמן - - -
משה גפני
היועצת המשפטית תבדוק אם אין בכך בעיה - - -
מאיר שפיגלר
הדבר הזה הוא מעין חוק על טבעי. אם קניתי מוצר, והוא היה תקין, ולאחר מכן הוא נפגם כתוצאה משימוש שלי – האם אני יכול ולומר למוכר - - - זה ברור כשמש; לא צריך לרשום את זה.
שמעון אולמן
מאידך, יש לך גם מקרה שבו אתה קונה קלף יפה, ופתאום האותיות מתפוררות לך כעבור חודשיים-שלושה.
מאיר שפיגלר
אז זה מוצר פגום.
היו"ר יעקב ליצמן
יש היום מכונים שבודקים את זה.
משה גפני
החוק מדבר על המקרים הקלאסיים, של אדם שלא כתב על קלף – וזה לא משתנה – אלא הדפיס את זה או צילם את זה.
לפני ההצבעה, אני מבקש שני דברים
(א) בסעיף 2, סעיף קטן (ב) להפוך את חוק ספרי תורה לסעיף קטן (א), ואת מזוזות ותפילין לסעיף קטן (ב). זאת משום ספר תורה חשוב יותר – זה שינוי מבחינת הסמנטיקה.
אמנון דה-הרטוך
אולי גם כדאי לשנות את הכותרת של החוק כולו.
משה שיפמן
כך כתוב בטרומי – "השם ייקרא: חוק למניעת הונאה בספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות".
משה גפני
מבחינת ההלכה, ספר התורה הוא החשוב ביותר מכל הארבעה.

בקשתי השניה נוגעת לביצוע התקנות. בחוק התפילין והמזוזות כתוב ששר הדתות ממונה על ביצוע חוק זה, וכולי. אני מציע להוסיף את הסעיף הזה, והחליף את תפילין ומזוזות--
מירי פרנקל-שור
לשם מה אתה זקוק לכך - אין לך תקנות.
היו"ר יעקב ליצמן
אין שר הדתות.
מאיר שפיגלר
הסמכויות של שר הדתות עברו בחקיקה – באישור הכנסת – למשרד ראש הממשלה.
אמנון דה-הרטוך
התקנות מדברות על סימון של - - -
משה גפני
כדי שיהיה, אם יצטרכו בעתיד.
היו"ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת גפני, אני מציע להוסיף משהו בנושא אגף שירותי הדת במקום שר הדתות.
משה שיפמן
זה לא משנה – יש הסמכה.
מירי פרנקל-שור
יש הסמכה - אנחנו לא נכנסים לדברים האלה.

ב-(א) היית צריך היום תקנות, אבל השאלה היא לשם מה. אם להוסיף סתם תקנות, אם יהיה צורך – כן. אבל מבחינת הענין, לשם מה אתה צריך היום את התקנות?
משה גפני
אני לא יודע מה יהיה בעתיד. בסעיף הזה, בחוק ההונאה של תפילין ומזוזות, יש סעיף - - -
מירי פרנקל-שור
אבל יש לך: שר הדתות ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות - - - אחר כך הוא אומר לך – לרבות תקנות בדבר הסימון של אישור הרבנות.
מאיר שפיגלר
תמיד הוא יכול להתקין את התקנות.
שמעון אולמן
יכול להיות שזה יוכנס לחוק הפלילי, - - - באיזה סוג עבירה מדובר. אם מתברר שאחד הוא זייפן קבוע בדברים האלה, ייתכן שנצטרך לעשות תקנות בהמשך.
מירי פרנקל-שור
אבל יש לך את הסמכות – "שר הדתות ממונה על ביצוע זה, והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו". בנוסף לכך – "לרבות תקנות בדבר הסימון של אישור הרבנות". יש לך סמכות.
משה גפני
אבל מה שכתוב בחוק מתייחס לתפילין ולמזוזות.
אמנון דה-הרטוך
- - - לגבי הסימון.
משה שיפמן
ואם הרבנות רוצה לסמן ספר תורה שהוא כשר?
אמנון דה-הרטוך
לפי ההצעה הנוכחית, הרבנות בכלל לא תטפל בכך. הרבנות לא יכולה לקבל במקום תקנות ששר הדתות מוציא סמכות לצורה של סימון. השר לא יוציא תקנות בהקשר הזה. אין לו סמכות להוציא תקנות בהקשר הזה.
שמעון אולמן
אם אישר בחוק סימון שאנחנו יכולים לתת, יש לנו את הכוח לעשות זאת.
משה שיפמן
אתה יכול למכור בלי הכשר הרבנות הראשית - - -
מרים פרנקל-שור
עזוב – אל תיכנס לזה; אתה חוזר אחורנית.
מאיר שפיגלר
הרב גפני, הוא יכול להתקין את התקנות ברגע שהוא יידרש לכך.
משה גפני
נניח שהחוק הזה מתקבל כמות שהוא, האם יש מישהו שמוסמך לעשות תקנות לחוק הזה?
מירי פרנקל-שור
השר שאצלו מצויה הסמכות. ראש הממשלה יכול להתקין תקנות.
משה שיפמן
כלומר, אם אני מוכר ספר תורה, הבד"ץ יכול לשים הכשר על ספר תורה. הרבנות לא יכולה להוסיף סימון על ספר תורה.
מרים פרנקל-שור
למה היא לא יכולה?
אמנון דה-הרטוך
אם החוק אומר – "לא יפיץ אדם תפילין או מזוזות אם לא אישרה הרבנות הראשית את כשרותם" - מה זה אומר לגבי ספרי תורה? שמותר לו להפיץ אם הרבנות לא אישרה. כי הדרישה היא רק לגבי התפילין והמזוזות.

אם הרבנות הראשית רוצה מיוזמתה – מה הבעיה?
מרים פרנקל-שור
אם היא רוצה מיוזמתה היא יכולה, אבל ההצגה לא קשורה- - -
אמנון דה-הרטוך
הרבנות הראשית פועלת לפי הוראות המחוקק. היא לא יכולה להחליט שהיא עושה דברים שהמחוקק לא הסמיך אותה לעשות. אם כן, לכאורה הרבנות הראשית לא מוסמכת להוציא מחר בבוקר תעודת כשרות לסוכות.
משה גפני
אם יבוא ראש הממשלה – השר במקרה זה – ויביא תקנות לאישור ועדת הפנים של הכנסת, לפיהן הוא רוצה שהרבנות תהיה מוסמכת לעשות חותמת שזה כשר.
אמנון דה-הרטוך
אני לא בטוח שראש הממשלה יכול להעניק לרבנות סמכות שהמחוקק לא העניק לה – מכוח תקנות. מחר בבוקר הוא יחליט שהרבנות תהיה מוסמכת לתת הכשר למקוואות? אם המחוקק בחוק הרבנות הראשית לא נתן לה את הסמכות, שר יכול לתת לה את הסמכות בתקנות?
שמעון אולמן
אבל יש הבדל. כרגע, יש בחוק תקנות לגבי תפילין ומזוזות, וזה נשאר.
אמנון דה-הרטוך
אבל השאלה כאן נוגעת לספרי תורה.
מאיר שפיגלר
הרב גפני, כשזה יעבור אתה במילא תמיד תוכל לתקן אם זה יידרש. ובסופו של דבר, במילא הגורמים שמאשרים היום מזוזות ותפילין מוסמכים בצורה זו או אחרת, למיטב זכרוני, לפיקוח מסויים של הרבנות.
אמנון דה-הרטוך
מר שפיגלר, היום אין לך מנגנון. הרבנות הראשית - - -
מאיר שפיגלר
לגבי התפילין והמזוזות.
אמנון דה-הרטוך
אין.
מאיר שפיגלר
מי מסמיך למשל את כל המכונים? הם מוסמכים - יש להם תעודת הסמכה.
מירי פרנקל-שור
אבל אתה יכול לפתור את הנושא שהעלה משה בדרך אחרת: נכון הוא שכל נושא ספרי תורה ומגילות והצגתם ככשרים לא תלוי בסימון של הרבנות הראשית, וזאת בניגוד להצגה של תפילין ומזוזות. אבל אתה יכול להוסיף כאן סעיף הסמכה, לפיו אם תרצה הרבנות הראשית להוסיף סימון, היא יכולה. זה לא הא בהא תליא. כלומר, ההצגה יכולה להיות לא תלויה בהם. אבל מה אכפת לך להוסיף בחוק שאם תרצה הרבנות הראשית, או אם מצב--
אמנון דה-הרטוך
לא אמרתי שאכפת לי. אמרתי שעל פי ההצעה כרגע אין לה סמכות.
מירי פרנקל-שור
אפשר אולי להוסיף לסעיף התקנות: שר הדתות ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות לרבות תקנות הסימון של אישור הרבנות על תפילין ומזוזות, וגם סימון על ספרי תורה. המשמעות של הדבר הוא שהצגה אינה תלויה בסימון. אבל אם הם רוצים לסמן, הם יכולים.
משה שיפמן
סליחה, הייתי עושה משהו אחר - הייתי מוחק את המילים "על תפילין ומזוזות והמצורף אליהם". כלומר, "לרבות תקנות בדבר הסימון של אישור הרבנות", ולמחוק את הסיפא של הסעיף.
מירי פרנקל-שור
לא, מכיוון שהסעיף הזה סוגר לך מעגל עם 1(א). לא היה צריך אותו כיוון שמלכתחילה הוא כבר - - - אבל רצו להדגיש את זה--
משה גפני
מה יהיה כתוב בחוק בהתאם להצעה שלך?
אמנון דה-הרטוך
אם את זוכרת את הדברים שאמר מר שופמן, המשנה ליועץ המשפטי, לגבי נושא הסדרת מקצוע – אני לא יודע אם זה קשור; אני פשוט מתלבט אתך.
מירי פרנקל-שור
לא, כיוון שאז היה כתוב נושא ההסמכה של גוף אחר לגבי סימון. למה הגענו להסמכה לגבי אנשים אחרים? כיוון שהרבנות אמרה שהיא לא יכולה לעמוד בכך, ולא רצינו שהצגת ספרי התורה תהיה תלויה בסימון.
אמנון דה-הרטוך
אבל אז השאלה שצריך לשאול היא למה אנחנו בכלל צריכים ללכת בצורה הזאת, לפיה אנחנו מבחינים תחילה בין תפילין ומזוזות לבין ספרי תורה ומגילות, ואילו בסוף – כשמדובר על התקנות על האישור – אנחנו פתאום מאחדים. אם כן, מדוע אנחנו בעצם לא קובעים מראש: "לא ימכור אדם ולא יפיץ תפילין ומזוזות אלא אם כן אישרה - - - וגם ספרי תורה ומגילות"? את זה לא רוצים. מדוע? משום שאנחנו יודעים שבפועל המנגנון לא מתפקד. אז למה רוצים להכניס את המנגנון הזה בסעיף - - -
משה גפני
היועצת המשפטית אומרת: תשאיר פתח למקרה שבו בעתיד הרבנות תוכל לקחת על עצמה לסמן, ובאמצעותה סימון אתה מקל על כלל האזרחים. היום אין מציאות כזאת. היום הרבנות לא תסמן – אין לה מנגנון, ולא נראה בטווח הנראה לעין, לפני שיהדות התורה תיכנס לקואליציה. הוצאנו את הרבנות מהענין בשל הסיבות שמנית, וזה נכון. זוהי הסיבה לכך שאני לא רוצה שהענין הזה יוזכר כאן. אבל למה בטווח הארוך לא? יכול להיות שתופעה הזאת באמת תלך ותגבר – כפי שנכתב בידיעות אחרונות לפני שבועיים על אדם שגונב, ולפני שבוע בבית החולים "מאיר" בכפר סבא, כאשר נגנבו שם שלושה ספרי תורה, אחד מהם מהודר מאוד - ואז תבוא ממשלת ישראל, ותגיד: אנחנו חייבים שמישהו יסמן. זה לא נראה בטוח הנראה לעין, אבל בהמשך זה יכול להיות. השאלה היא אם לתת הסמכה לשר, כדי שאז הוא יוכל לאפשר.
אמנון דה-הרטוך
כשהדבר הזה יקרה, האם תהיה חובת סימון?
משה גפני
לא. אז נתקן את החוק. אפשרות לסמן. ואז יבוא בית החולים שקונה ספרי תורה, ויגיד: אני לא קונה ספרי תורה אלא אם כן יש עליו חותמת של הרבנות. כלומר, לאפשר את השירות הזה.
שמעון אולמן
אתם בשעתו העליתם את נושא המזוזה בכל - - - אם זה היה מתקבל בשעתו--
היו"ר יעקב ליצמן
זה עומד להתקבל.
שמעון אולמן
יבואו משרדי ממשלה ויגידו: אין בעיה אבל אנחנו רוצים - - -
מירי פרנקל-שור
אם כן, בואו נקבל החלטה עקרונית וננסח את זה. אנחנו נהיה מתואמים.
משה גפני
כלומר, המילה "רבנות" לא נכנסת בחוק.
מרים פרנקל-שור
תחליט – אתה רוצה להשאיר את זה כך?
משה גפני
להוסיף – במקום שיהיה כתוב "על תפילין ומזוזות", יהיה כתוב--
מרים פרנקל-שור
אני לא יודעת מה יהיה כתוב. אנחנו נקבל החלטה - - -
אמנון דה-הרטוך
צריך לומר שאי אפשר להכניס את זה רק בסעיף 3 – ביצוע ותקנות. צריך לתת את ההסמכה שמאפשרת לנו לאשר, אפילו כאופציה. את זה אי אפשר. אתה צריך לקבוע בחוק - - - ואחר כך יש ביצוע בתקנות. אי אפשר ליצור את האופציה - - -

אני מציע לרדת מזה.
משה גפני
ירדתי.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, האם יש הערות נוספות?
עידו בן-יצחק
הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון) (מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ה-2004.

סעיף 1 – תיקון שם החוק

"בחוק למינעת הונאה בתפילין ובמזוזות, התשל"ה-1974 (להלן – החוק העיקרי), בשם החוק, אחרי "למניעת הונאה", יבוא "בכתבי קודש", ובמקום "בתפילין ובמזוזות" יבוא "(תפילין, מזוזות, ספרי תורה ומגילות)".
משה גפני
לא, הפוך.
אמנון דה-הרטוך
יבוא: "(ספרי תורה ומגילות, תפילין ומזוזות)".
מרים פרנקל-שור
אנחנו נתאם – שזה יהיה סת"ם.
משה גפני
ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות.
אמנון דה-הרטוך
מה זה "כתבי הקודש"?
משה גפני
זה לא נשמע יהודי.
עידו בן יצחק
סעיף 2 – תיקון סעיף 1

"האמור בסעיף 1 לחוק העיקרי יסומן "(א)", ואחריו יבוא:

"(ב) לא ימכור אדם ולא יפיץ ספרי תורה או מגילות--"
משה גפני
הפוך.
מירי פרנקל-שור
זה בסדר – אנחנו רק נקרא את הנוסח, ואנחנו הופכים; (א) יהיה (ב), ו(ב) יהיה (א).
עידו בן יצחק
--"תוך הצגתם ככשרים, אלא אם כן הם כשרים לפי דין תורה".

סעיף 3 – תיקון סעיף 2

"בסעיף 2 לחוק העיקרי, במקום "3,000 לירות" יבוא "כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977", ובמקום "שהתפילין או המזוזות" יבוא "שהתפילין, המזוזות, ספרי התורה או המגילות"
משה גפני
- - -
מירי פרנקל-שור
כאן כבר נגיע להסכמה אם להוריד או לא, לאור הערתו של עו"ד דה-הרטוך.
היו"ר יעקב ליצמן
יש הסכמה?
משה גפני
כן.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון) (מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ה-2004? מי בעד, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות (תיקון) (מניעת הונאה בספרי תורה ובמגילות), התשס"ה-2004 לקריאה שניה ושלישית, נתקבלה.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה לכולכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:23

קוד המקור של הנתונים