ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 12/12/2004

חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף החשוד) (תיקון), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף החשוד)

2
ועדת החוקה חוק ומשפט –
12.12.2004

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 345
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון כ"ט כסלו התשס"ה (12 בדצמבר 2004), שעה 10:00
סדר היום
חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף החשוד) (תיקון)(נטילת אמצעי זיהוי ומאגר נתוני זיהוי), התשס"ד - 2004
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
יעקב אדרי
אתי לבני
מוזמנים
עו"ד גלי בן אור – ממונה (ייעוץ וחקיקה), משרד המשפטים
עו"ד גבריאלה פיסמן – מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
סנ"צ נסים עמרני – ס' ראש מח"ק, המשרד לביטחון פנים
עו"ד רחל גוטליב – סגן יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים
ד"ר עזי צדוק – ר מר"פ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים
דני גבר – יועמ"ש, משרד ראש הממשלה
ד"ר דייויד וינר – הסנגוריה הציבורית
עו"ד לילה מרגלית – האגודה לזכויות האזרח
רן ולינגשטיין - אזרח
שמואל דגני – אזרח
דפנה בן פורת – מ.מ.מ הכנסת
ייעוץ משפטי
עו"ד אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ










חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף החשוד) (תיקון)(נטילת אמצעי זיהוי ומאגר נתוני זיהוי), התשס"ד - 2004
היו"ר מיכאל איתן
בוקר טוב. אני יכול לקרוא את החוק?
אפרת רוזן
סיימנו פרק ההגדרות.
רן ולינגשטיין
בוקר טוב. שמי רני ולינגשטיין, אני אזרח מן השורה, לא עורך דין, לא שום דבר. אני מתעסק בתחום של תוכנה. אני קראתי בעיתון על הפעילות הזאת ועלה לי איזה רעיון בתחום הזה. אני רוצה להסביר אותו בשלוש ארבע דקות, לא אגזול יותר מדי זמן. הרעיון הזה עלה לי בעקבות אי.מייל שקיבלתי מחבר שלי, שלמעשה הפסיק לעבוד והתחיל לחפש תרומת מח עצם לבן שלו. ואז חשבתי לעצמי, למה לא לפתור את הבעיה הזאת בצורה ממלכתית, כשהמטרה היא ליצור מאגר ד.נ.א. כלל ארצי, של אזרחי המדינה, למעשה לתת בנפיט לכל אזרחי המדינה די בצורה התנדבותית, שהוא יבוא בחזרה לציבור אלף כהפחתה בעלות של מס הבריאות, להפחית אותו בצורה כלשהי. שכל בן אדם שיתנדב להיכנס למאגר יקבל הנחה, ויקבל למעשה שירותים מהמאגר הזה. בנוסף הוא ישמש גם לפתרון פשעים.

הרעיון הוא שיש שתי דרכים להיכנס למאגר, בצורה התנדבותית ובצורת חובה. התנדבותית – מי שיתנדב יקבל הפחתה ממס הבריאות, מי שלא יתנדב ישלם מחיר קצת יותר גבוה. כל בן אדם יוכל מלידה להיכנס פעם בחיים בחינם או לצאת פעם בחיים בחינם. בכל רגע בן אדם יכול לצאת ולהיכנס אלא אם כן הוא פושע, והוא הורשע, ואז בטח על זה יש דיון שלם שאני לא מבין בו מה הקריטריון להכניס בן אדם בעל כורחו לתוך המאגר הזה, ואם הוא מקבל או לא מקבל את הבנפיט הזה.

הרעיון הוא שכל בן אדם שנולד ייכנס, אלא אם כן ההורים מחליטים מיוזמתם להוציא אותו, ואז הבן אדם לא מקבל את הבנפיטס האלה. כמו שאמרתי, כל מבוגר יוכל לצאת ולהיכנס מהמאגר פעם אחת בחיים בחינם. אם הוא רוצה להיכנס שוב, אלף יש תקופת הכשרה, המתנה של שישה חודשים לפני שהוא מקבל בנפיטס, תכף אני אגיע מה הבנפיטס. ואז למעשה כדי למנוע מצב שבן אדם רגע לפני שהוא הולך לשדוד בנק מוציא את עצמו מהמאגר וכדומה.

הניהול של זה, אני חושב שזה צריך להיות מנוהל על ידי מן איזה מוסד ממשלתי, או מוסד שמיועד לזה, שמנוהל על ידי שופט במשרה מלאה, שהוא מאפשר למעשה הוצאת אינפורמציה מהמאגר. תכף אני אתייחס לעוד נקודה, מה זאת אומרת הוצאה. ו-ADVISORY COMMITTEE - ועדה מקצועית, שמורכבת ממומחים של בריאות, משפטים, משטרה וכדומה, שמייעצת כדי לקבל את ההחלטות.

לשים עונשים מאוד כבדים לאנשים שיתעסקו במאגר הזה לא בהתאם לחוק או לא בהתאם ליעדים. כמה יישומים לכזה מאגר – לדוגמה חיפוש של תרומות איברים, רופאים או בתי חולים שמעונינים יגישו בקשה רשמית וברגע שהיא תאושר על ידי הגוף שינהל את המאגר הגוף הזה גם יפנה לאנשים הרלבנטיים בצורה פורמלית ויגיד להם, נמצאתם ראויים, האם אתם מעונינים, כן לא וכן הלאה.

בנושא של COMMERCIAL RESEARCH – חברות שרוצות לעשות מחקרים וכדומה – חברות יוכלו להציג את הצורך שלהן לוועדה, בצירוף POSSIBLE BENEFIT לציבור כלומר, הם צריכים להציג, חברת טבע רוצה לעשות איזה מחקר או משהו כזה, היא צריכה להציג בפני הוועדה, זה המחקר שאנחנו רוצים לעשות, אלה הטובות שהציבור יקבל מזה, אתם מקבלים או לא מקבלים. לדוגמה, אם יופקו פטנטים התרופות האלה יהיו חינם לתושבי ישראל. כלומר, במחיר של עלות הייצור או דברים כאלה או תרומות של כך וכך מההכנסות לתקציב הבריאות של מדינת ישראל.

אותו סיפור – ועדה מקצועית כמו שיש למדען ועדה מקצועית – תאשר או לא תאשר גישה למאגר הזה לצרכים האלה. מאחר ואנשים נותנים את המדגמים האלה, יש להם תמריץ לתת את המידע הזה למאגר מתוך כוונה שיום אחד הם יצטרכו, חלק מהמחיר שהם משלמים זה גם החשיפה שבמידה והם מבצעים פשע הם חשופים, אלא אם כן הם מוותרים על שניהם. להערכתי, החסם העיקרי של אנשים להיכנס היום לכל המאגרים של תרומות - - -
היו"ר מיכאל איתן
למה לך להסתבך עם זה? תפריד את כל עניין הפשע. תוציא אותו רגע אחד מכל העניין הזה. למה לך להיכנס לזה? אם זה ישנו, בהנחה שזה לא חובה, אז זה ישנו כלא חובה, ואף אחד לא משתמש בזה, רק למטרות המוכרזות מראש. ואז אתה לא מפריע לפעולת הגיוס. למה אדם שנתן בהתנדבות אתה שם אותו במצב יותר גרוע מאשר אחד שלא נתן? אתה מראש מכשיל שלא לצורך. כי בקונצפט שלך יש מסלול שמדבר על התנדבות, ומן שוק חצי חופשי כזה, שאומר, יש יתרונות, אתה נותן, אתה מקבל. יתנו – יקבלו. לא יתנו – לא יקבלו. אז זה כיוון אחד. זה מהלך אחד.

העניין של המשטרה זה לא שייך. בלי קשר. אם מחליטים שלוקחים בקריטריונים מסוימים מאנשים לצורכי משטרה זה ישמש את המשטרה, ואם לא לוקחים אז זה לא ישמש. אבל למה לערבב בין שני הדברים האלה.
רן ולינגשטיין
יכול להיות שצריך לעשות את ההפרדה הזאת. אמרתי, אני לא בא מהתחום.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא עניין של תחום. זה עניין של היגיון. גם אני לא מהתחום. אני הולך פשוט אתך. אתה בא ואתה מסביר לנו בעצם דבר שצריך לבדוק אותו, שיש כאן מבחינה, נעזוב רקע את העניין מי ישלם, שיש כאן עניין כדאי מבחינה חברתית, שיש לו יתרונות, ושיכול להיות שבני אדם במשך הזמן יבינו את זה, וזה יהפוך לדבר, אפילו על בסיס וולונטרי, השתתפות של תשעים אחוז, שמונים אחוז מהציבור. זה מה שאתה אומר בעצם.
רן ולינגשטיין
אני חושב שגם המדינה תרוויח מזה מבחינת הורדה על עלויות אשפוז – חצי שנה בבית חולים מחכים לתרומת מח עצם.
היו"ר מיכאל איתן
לא משנה מי ירוויח כרגע. בסדר. תסתכל על הסך הכל. זה נבדוק. לא משנה כרגע מי ירוויח ומי יפסיד. מבחינת סך הכל ההוצאה, ייעל את מערכת הבריאות. בסדר? נקרא לזה כך. לא משנה כרגע מי משלם, או הממשלה או אנשים פרטיים או חברות הביטוח. לא משנה כרגע מי. מישהו משלם, ותאמר, על ידי שימוש במאגר הזה אפשר יהיה לחסוך בהוצאות. וכולם ירוויחו, מה שנקרא. כולם ירוויחו. כל המשתתפים ירוויחו.

אבל זה לא קשור לעניין המשטרה בכלל. עניין המשטרה, אמרת מקודם נכון, יהיו קריטריונים, ואנשים יצטרכו בקריטריונים האלה, המאגר המשטרתי לא יתערבב במאגר הזה בכלל. הוא יהיה נפרד. לפי חוק אחר, במקום אחר, פיזית במקום פיזי אחר, במעבדות נפרדות, בלי קשר בכלל. אלא אם כן, אנחנו מציעים לעשות מאגר חובה ארצי וקובעים שם את הכללים מתי יש נגישות למשטרה לקבל מידע מתוך אותו מאגר.
רן ולינגשטיין
זהו פחות או יותר.
היו"ר מיכאל איתן
אלף, אני מאוד מודה לך על הרעיון. אנחנו שקלנו משהו גם בעניין הזה. באחת הישיבות הראשונות אני ביקשתי ממשרדי הממשלה שהם יחוו את דעתם האם יש מקום לשקול הקמת מאגר חובה על פי חוק שבמסגרתו כל תינוק, מאחר וזה לא משתנה, אפשר מרגע לידה לקחת מכל אדם שנולד בישראל ולקיים מאגר כזה. הבטיחו לנו שיבדקו ויתנו תשובה . אני לא יודע מי הבטיח,
גלי בן אור
משרד המשפטים.
היו"ר מיכאל איתן
משרד המשפטים. נתנו להם פרק זמן כי זה לא בוער לנו כל כך. והנה יש לך הזדמנות אולי להשיב לו.

גלי בן אור;

אני עדיין לא אשיב לגופו של עניין. אנחנו בודקים את הנושא, ואני בפעם הקודמת שאדוני העלה את הרעיון סקרתי בפניכם כמה נושאים שבהם זה התעורר. גם ההצעה הזאת, לגבי מאגר של מח עצם, עלתה. היו למיטב זכרוני שתי הצעות חוק פרטיות שהעלו את הנושא. אני צריכה לבדוק במשרד מה הסטטוס שלהן. זה עדיין לא התקדם. זה ודאי לא חוק עדיין, אבל היו דיבורים בנושא. יש שתי עמותות שכיום יש להן מאגרי מח עצם והן מנסות לעודד הירשמות והצטרפות של עוד אנשים לתוך המאגרים הללו. ואחת היוזמות היתה באמת לעשות את זה באמצעות חקיקה.
היו"ר מיכאל איתן
למה מח עצם קשור לעניין שלנו?
גלי בן אור
מח עצם קשור בגלל שזה התאמה גנטית. בגלל שאתה בודק את ההתאמה - -
היו"ר מיכאל איתן
זה מקרה פרטי - -
גלי בן אור
של תרומת איברים. אותו דבר. נכון. רק התרומה פה היא פשוט הרבה יותר פשוטה. משום שבתרומת איברים אתה אמור להיפרד מאיזה שהוא איבר בגוף שלך ולא מכל האיברים אתה יכול. יש איברים שניתן ויש כאלה שלא. מח עצם זה התרומה הכי פשוטה והכי התהליך שלה לא פוגע, אין בה שום ... לתורם, והיא מצילה חיים. רק השבוע ראיתי שנפטר אדם שחיפש מאוד תרומת מח עצם, והיו אימיילים באינטרנט לנסות לעודד אנשים לתרום. אנשים פשוט הולכים ככה בתהליך הזה, כשאין להם את האפשרות. וזה בהחלט חשוב וראוי.

החיבור הזה בין מאגרים רפואיים לבין המאגרים הפליליים שאנחנו מדברים עליהם היום, אני חושבת שזה רק עלול להחסיר. משום שאני לא חושבת שזה יעודד לתת תרומות של אנשים, וזה רק עלול להרתיע, הידיעה הזאת שזה עלול להיות בשימוש למטרות פליליות. בגלל זה אנחנו דווקא הדגשנו כאן, שהמאגר המשטרתי שאנחנו מדברים עליו בהצעת החוק הנדונה הוא מאגר סגור, ואמור לשמש אך ורק את המשטרה, והיא לא יכולה להשתמש במאגרים אחרים לצרכים הללו, לצרכים המודיעיניים שאנחנו מדברים עליהם.

אז ההצעה היא יפה ונכונה, אבל אני חושבת שהיא מחייבת טיפול במסלול אחר ובחוק אחר, כמו שאדוני אמר.
עזי צדוק
בוקר טוב. בהקשר לדבריה של גלי, יש נושא נוסף שצריך לתת עליו את הדעת, שקשור לזיהוי קורבנות אסון. שוב, לטעמנו כאחראים גם על זיהוי קורבנות במדינת ישראל, משטרת ישראל אחראית גם על נושא זיהוי הקורבנות בלי שום קשר לעבודה פלילית ולעבודה אחרת, קיומו של מאגר טביעות אצבע אזרחי וטביעות אצבע בתעודת הזהות של כל אחד מהאזרחים, היתה עוזרת מאוד, או מקצרת בצורה ניכרת את כל ההליך של זיהוי קורבנות אסון.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו פה מדברים על טכנולוגיות חדשות. מה עכשיו נלך חזרה לטביעות אצבע.
גלי בן אור
גם וגם.
עזי צדוק
אותו דבר אמור לגבי מאגר ד.נ.א. אזרחי.
היו"ר מיכאל איתן
למה גם וגם?
גלי בן אור
משום שלפעמים אתה עלול להיות במצב שאתה לא יכול אולי להפיק את הד.נ.איי בנסיבות מסוימות או - - -
עזי צדוק
אם אין לך טביעות אצבע, למשל בגופה שרופה אין לך טביעות אצבע, אבל די.נ.איי אתה עדיין יכול להפיק. בגופה שרופה למשל.
גלי בן אור
הוא שואל למה טביעות אצבע. כי .. זה קל יותר.
היו"ר מיכאל איתן
אם יש לך מאגר ד.נ.איי למה יותר זול? אם אתה קובע מאגר ד.נ.אי שכל תינוק שנולד במדינת ישראל נכנס – למה?
עזי צדוק
אלף, כי העלות להשתמש במאגר הזה לצורכי זיהוי קורבנות היא הרבה הרבה יותר גבוהה, משך הזמן הרבה הרבה יותר ארוך, וטביעת האצבע יכולה לסיים הליך זיהוי בתוך דקות ספורות. דוגמה שאני תמיד משתמש בה לצורך העניין, זה זיהוי קורבנות בפיגוע האחרון במדריד ממרץ 2004.
היו"ר מיכאל איתן
אבל נדמה לי שאתה מדבר על תקופות שהיו. הרי הדברים האלה הולכים קדימה.
עזי צדוק
זה צריך להיות משולב. אתן לך דוגמה נוספת.
היו"ר מיכאל איתן
מה יהיה בעוד עשרים שנה לפי דעתך? לפי מה יזהו? ימשיכו עם הטביעות אצבע?
עזי צדוק
לצורכי זיהוי קורבנות באסון רב נפגעים, טביעת האצבע תהיה עדיין ה...
היו"ר מיכאל איתן
למה? למה לא ד.נ.איי?
עזי צדוק
שוב, מאחר והמהירות הרבה הרבה יותר גבוהה, מהירות הזיהוי.
היו"ר מיכאל איתן
המהירות מתייחס למעבדות של משטרת ישראל היום.
עזי צדוק
לא. לא. זה מתייחס לתהליך עצמו של הפקת הזהויות.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מבין למה.
עזי צדוק
התהליך של לקיחת דגימה ביולוגית מגופה לצורך זיהויה, גם אל מול מאגר, תיקח במקרה הטוב עשרים וארבע שעות, אם לא יותר.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
עזי צדוק
כי כל תהליך של הפקת הד.נ.אי בתוך הדגימה והוצאת פרופיל ה.ד.נ.איי והשוואתו לוקחת זמן.
היו"ר מיכאל איתן
תראה, הביטוי זמן בעידן שלנו הגיע הזמן שאנחנו נלמד, שהביטוי זמן הוא מאוד מאוד יחסי.

יש דברים שבאמת לא מתקדמים. אתה יודע, למשל לפני אני חושב ארבעים שנה, נסעו מניו יורק לתל אביב עשר שעות בערך. היום נוסעים תשע וחצי. או משהו כזה. לא הבדל גדול. אבל לפני ארבעים שנה מהירות העיבוד של מחשב היתה פי אלף אולי יותר, יותר איטית מאשר היום. אז לדעת מה זה לוקח זמן וכמה זמן ייקח בעוד עשרים שנה להפיק דגימה של ד.נ.איי.

אני לא בטוח שזה יישאר עשרים וארבע שעות.
עזי צדוק
אז זה ירד לפחות. אבל עדיין בנושא של טביעת אצבע, הציוד והיכולות קיימות כבר היום, וניתן לזהות אדם לפי טביעת אצבע שלו בהנחה בודדה של אצבע על גבי סורק, והזיהוי הוא מיידי. זאת אומרת, אין פה עניין של זמן בכלל. עכשיו, כל הרעיון הוא להשתמש במאגרים ביומטריים אזרחיים, במדינת ישראל בייחוד, לצורכי זיהוי קורבנות. אם זה טביעת אצבע או ד.נ.איי. אבל אלה במפורש צריכים להיות מנותקים מעבודת המשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
אני פחות מתלהב מטביעת האצבע, שהפוטנציאל של טביעת האצבע הוא הרבה יותר מוגבל מבחינת השימושים. במאגר של ד.נ.איי אתה יכול להגיע, אני לא יודע איפה הגבול יהיה, של היכולות לעשות שימושים במאגר כזה. זה דברים מדהימים לאן שאפשר יהיה להגיע. אולי אפילו יש סכנה לאן אפשר יהיה להגיע עם מאגרים של ד.נ.איי.
עזי צדוק
לא בנושא של זיהוי אדם. בנושא של זיהוי אדם - - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל זיהוי אדם זה לא הדבר היחידי בחיים שאנחנו חיים אתו, עם כל הכבוד. שמעת כאן מחקרים, יש כאן מחלות, יש כאן השתלות – יש אלף ואחד דברים. אז אם כבר חושבים על משהו במושגים כלליים, לא יודע אינטואיטיבית, אני ממש לא איש מקצוע, אבל אינטואיטיבית זה נראה לי שאם הולכים להקים מאגר כזה צריך לבחון היטב אם זה צריך להיות מאגר של טביעות אצבע, שזה מייחד את זה באמת רק לנושא זיהוי, או ללכת להקים מאגר שיכולים להיות בו שימושים שיתנו הרבה הרבה תועלות לחברה.
עזי צדוק
אין ספק. אל תשכח גם שמאגר מהסוג הזה יהיה מאוד יקר. כי כדי שהוא יהיה יעיל ושימושי בזמן אמיתי, תצטרך לבצע סיקוונסים לזיהוי של כל מיני אתרים מסוימים או אזורים לד.נ.איי. שרלבנטיים לכל הפעילות של אותו מאגר, וזה עצמו תהיה השקעה מאוד גדולה.

למשל, בנושא כמו שכאן עלה לגבי מח עצם, להכניס למאגר נתונים רלבנטיים שיאפשרו לשלוף בלחיצת כפתור מיהו תורם פוטנציאלי, תחייב השקעה די גדולה בעבודה על אותו ד.נ.איי. זה לא להחזיק כתם דם או דגימת ד.נ.איי. זה לפענח באותו יישום ספציפי. אם תוסיף לזה הרבה יישומים נוספים תראה שהעלויות פה תצמחנה לעלויות עתק, שלא בטוח שמישהו יוכל לעמוד בהן.

אני העליתי את נושא הזיהוי כיוון שהוא קרוב ללבי ואנחנו עוסקים בו. אנחנו יודעים עד כמה אנחנו צפויים לבעיות בנושא זיהוי קורבנות אסון באירוע רב נפגעים. והדבר הזה, אם המדינה עושה מעשה, היא צריכה לחשוב עליו בראש ובראשונה.
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה. אני מודה לך. בכל אופן תוכל לעקוב אחרי הדיונים כאן, וכשנקבל את ההערכות של אנשי המקצוע תוכל להתייחס.
רן ולינגשטיין
הנושא הזה של תהליך וולונטרי גם עלה?
גלי בן אור
הצעת החוק שלנו היא הצעת חוק בהקשרים פליליים. היא לא דנה בנושאים האלה שאתה הצעת. כמו שאמרתי ,
היו"ר מיכאל איתן
על איזו הצעת חוק את מדברת?
גלי בן אור
מה שבאנו לעבוד עליו היום.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מתייחסים לבקשה שלי.
גלי בן אור
חבר הכנסת איתן דיבר על מאגר לאומי כולל למטרות שונות וליישומים שונים, ואגב זה יידון כאן ודאי הנושא הבריאותי, מעבר לנושא של זיהוי קורבנות אסון ודברים מהסוג הזה. אם אתה רוצה, אני אשמח לקחת את הפרטים שלך, ונשמע אם יש לך עוד רעיונות, נשמח לשמוע.
היו"ר מיכאל איתן
בכל אופן, אתם תגישו איזה שהוא נייר עמדה בעניין הזה.
גלי בן אור
התחייבנו לאדוני.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. תשלחו לו העתק. הוא יקבל את ההעתק מהנייר.
גלי בן אור
בסדר גמור.
היו"ר מיכאל איתן
תודה רבה.
אפרת רוזן
אנחנו הגענו לסעיף 4 להצעת החוק בפעם הקודמת. עמוד 540 של הצעת החוק הלבנה.

רק להזכיר מה שהיה בישיבה הקודמת – אנחנו דיברנו על אם דגימת דם מזערית צריכה להיכלל בחיפוש חיצוני או בחיפוש פנימי, ואנחנו הסכמנו שזה צריך לעבור להגדרה של חיפוש פנימי. אבל אמרנו שנמשיך לקרוא את זה ונראה איך זה ישתלב בהצעת החוק. אז הגענו עכשיו להוספה של פרק לחוק סדר הדין הפלילי, כלומר, תיקון של פרק קיים של חיפוש בגוף החשוד, סעיף 4 להצעת החוק, אחרי סעיף 1 לחוק העיקרי, תבוא הכותרת פרק ב' – חיפוש בגוף החשוד.

סעיף 5 – בסעיף 2 לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (ג) בסופו יבוא "ולאחר שנמסר לו כי ניתן לעשות שימוש בנתוני
הזיהוי שיופקו ממה שנתפס בחיפוש גם לצורך הכללתם במאגר, בכפוף להוראות
חוק זה או לצורך השוואתם לנתוני הזיהוי שבמאגר כאמור בסעיף 11 יג";


יש בפניכם מסמך שהכנו לדיון בוועדה שמראה את סעיף 2 בנוסח הנוכחי שלו, עם התיקון המוצע, סעיף 2 לחוק העיקרי המקורי בעצם רוצה להתוות את העקרונות הכלליים לגבי חיפוש בגוף החשוד, שזה צריך להיעשות בדרך ובמקום שיבטיחו שמירה מרבית על כבוד האדם, פרטיות, בריאות, ורוצים פה להוסיף את התנאי שלא ייערך חיפוש בגוף החשוד אלא לאחר שנמסר לו שניתן לעשות שימוש בנתוני הזיהוי שייקחו ממנו לצורך הכללה במאגר או לצורך השוואה בין נתונים שבמאגר.
גלי בן אור
כיום הסעיף מדבר על זה שצריך את ההסכמה של החשוד לעריכת החיפוש. כדי שההסכמה שלו תהיה מבוססת על כל הנתונים ועל כל ההשלכות של עריכת החיפוש, אנחנו רוצים להוסיף את המשפט הזה שצריך להסביר לו שאת אותם נתונים שלוקחים ממנו בחיפוש רגיל ניתן להכליל גם במאגר או להשוות אותם למאגר.
אפרת רוזן
אחר כך מבקשים להוסיף את פסקה ו' שנתוני זיהוי שהופקו ממה שנתפס בחיפוש לפי פרק זה, רשאית משטרת ישראל להכלילם במאגר, ובלבד שמתקיים האמור בסעיף 11 יב(ב)(2), שאנחנו נגיע אליו אחר כך.
גלי בן אור
התנאים להכללה. באיזה סטטוס אנחנו יכולים להכליל אדם במאגר.
אפרת רוזן
שעל זה יש ויכוח מאוד גדול אבל. הלאה?

אנחנו בתיקון סעיף 3. בסעיף 3 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: סעיף קטן (א1)

התבקשה הסכמתו של חשוד לחיפוש חיצוני כהגדרתו בפסקה (13) שזה נטילת דגימת דם מזערית, " ולא נתן החשוד את הסכמתו לחיפוש כאמור, תתבקש הסכמתו לחיפוש חיצוני כהגדרתו בפסקה (6)" – כלומר, לקיחת שיער לרבות שורשיו – "או בפסקה (12) – כלומר, נטילת דגימת תאי לחי – ויראו אותו לעניין סעיפים 11 ו12(א), כמי שסירב לחיפוש רק אם סירב גם לכך"
גלי בן אור
פשוט משום שנטילת דגימת דם יש בה משהו, וגם דיברנו על זה בפעם הקודמת, שהוא לכאורה קצת יותר מאיים, לא רצינו שיהיה מצב שבו אם מבקשים מאדם לקחת ממנו דגימת דם והוא מסרב, הוא ייחשב כסירב על כל ההשלכות שנובעות מכך. ולכן, כיוון שאפשר להפיק דגימת די.נ.איי. בשלושה אופנים – נטילת דגימת דם, נטילת תאי לחי ונטילת שיער, הבהרנו שרק סירוב לכל שלושת האפשרויות הללו ייחשב כסירוב לצורך החוק, ולא אם הוא מפחד מדם או משהו כזה, אז כבר אוטומטית זה ייחשב שהוא סירב. אז אנחנו מאפשרים לו כאן - -
היו"ר מיכאל איתן
דיברנו על זה.
גלי בן אור
נכון. בדיוק.
היו"ר מיכאל איתן
זה סעיף 6. נכון. מה זה פסקה 13?
גלי בן אור
זה הדם. שאנחנו הוספנו את זה להגדרת חיפוש חיצוני. זה הערת שוליים למטה.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 7 נכון?

בסעיף 5(א) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (2) יבוא:
"(2א) חיפוש חיצוני כהגדרתו בפסקה (13) – רופא, אח או חובש"
גלי בן אור
סעיף 5 מגביל את עורכי החיפוש. לכל סוג של חיפוש מסוים יש בעל מקצוע שהוא המופקד על העריכה שלו. לגבי חיפוש חיצוני כהגדרתו בפסקה (13), שזו נטילת דגימת הדם, הגבלנו את זה אך ורק לרופא, אח או חובש.
אפרת רוזן
שבמידה ולבדיקת דם צריך רק חובש.
גלי בן אור
למה?
אפרת רוזן
לפי החוק. אני חושבת שבבדיקת גם מספיק רק חובש.
גלי בן אור
אני מאפשרים עוד אפשרות.
אפרת רוזן
ראוי לפי דעתי.

גלי בן אור;

לא, זה מספיק חובש.
היו"ר מיכאל איתן
איפה פסקה 13?
גלי בן אור
דיברנו כבר בפעם הקודמת על נטילת דגימת דם שזה דקירה של אצבע.
אפרת רוזן
דנו בה בפעם הקודמת. נטילת דגימת דם מזערית.
היו"ר מיכאל איתן
איפה הפסקה?
אפרת רוזן
אנחנו רוצים להפוך את זה לחיפוש פנימי.
רחל גוטליב
אדוני, אני חושבת שההערה של אפרת נכונה. כי באמת לגבי בדיקת דם נקבע בחוק חובש, כמו שראוי, ויש בסעיף 5ב הנוכחי הוראה שאומרת :אין באמור בסעיף קטן א כדי למנוע עשיית הפעולות המנויות בו בידי בעל מקצוע רפואי אחר המוסמך לעשותן כדין. כלומר, ברגע שקבענו בעל מקצוע רפואי מסוים, אבל ודאי למשל בדיקת דם רופא רשאי לקחת. ולכן נראה לי שההערה של אפרת היא נכונה. הנוסח שאנחנו הצענו יוצר יוצר איזון בין מה שכתוב לגבי סעיף קטן 1 לבין פסקה 13, לכן נראה לי שנכון בסעיף (2א) המוצע לכתוב אותו דבר, חובש, וחלה הוראת סעיף 5(ב).
קריאה
לשנות את זה כמובן לחיפוש פנימי.
רחל גוטליב
כן.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 8. במקום סעיף 10.

"בסעיף 10(ב) לחוק העיקרי, בפסקה (2) במקום "ותוצאותיה" יביא "לרבות שימוש
בכוח, אם נעשה, ותוצאות החיפוש"
אפרת רוזן
סעיף 10 דן שצריך לכתוב דו"ח על תוצאות החיפוש בגוף, וזה מבקש להוסיף שצריך גם לרשום בדו"ח את מה שמצוין בסעיף, שזה גם אם נעשה שימוש בכוח, ותוצאות החיפוש.

רציתי לשאול אם אפשר לגבי סעיף 6 לחוק המקורי, שמדבר על הסכמות מיוחדות, עכשיו שאנחנו מכניסים את זה לחיפוש פנימי.
רחל גוטליב
ההחלטה שהתקבלה להפוך את זה לחיפוש פנימי, אנחנו צריכים להציע את ההשלכות של זה. זאת אומרת, עוד לא עיבדנו את זה עד הסוף. אז אני מציעה אולי שלפעם הבאה נבוא עם משהו יותר מסודר. כל התיקונים שמתחייבים מזה.
היו"ר מיכאל איתן
סעיף 9 פרקים ג וד'. פרק ג – סימן א – אופן נטילת אמצעי זיהוי

11א. נטילת אמצעי זיהוי לפי הוראות פרק זה תבוצע בדרך ובמקום
שיבטיחו שמירה מרבית על כבוד האדם, על פרטיותו ועל בריאותו ובמידה
המועטה האפשרית של פגיעה, אי נוחות או כאב"
גלי בן אור
זה סעיף מקביל לסעיף 2, שקובע את העקרונות לחיפוש בגוף החשוד. קבענו אותו עיקרון על נטילה לשם הכללה במאגר, כדי שיהיה ברור שהעיקרון הזה חל.
היו"ר מיכאל איתן
הסעיף הזה נראה לי שהוא קצת מיותר, אבל הוא אמירה בכל אופן.
גלי בן אור
הוא חשוב, אני חושבת, מבחינת מסר למי שמפעיל את החוק. הדברים הראויים.
היו"ר מיכאל איתן
כי בעצם כבוד האדם כבר מוגן.
גלי בן אור
מה בחוק היסוד?
היו"ר מיכאל איתן
כן.
גלי בן אור
אבל עדיין אני חושבת שזה ראוי ונכון, בודאי בחוק כזה, להוסיף מסר כזה, כדי שזה יהיה ברור שזה לפי הכללים הללו.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
אגבריאלה פיסמן
הוראות בחוק החיפוש מתייחסות לכבוד האדם בהקשר של חיפוש, ורצינו לציין אותן בהקשר של נטילת הדגימה.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. סימן ב = נטילת אמצעי זיהוי מחשוד, מנאשם או ממורשע

11ב. (א) שוטר מוסמך ליטול מאדם אמצעי זיהוי, אחד או יותר, או
להורות על נטילה כאמור בידי מי שנקבע לכך בסעיף 11ז(ב), לשם שימוש
באמצעי הזיהוי ובנתוני הזיהוי שיופקו מהם כאמור בסעיף 11ג, ובלבד
שהתקיים באותו אדם אחד מאלה
(1) הוא חשוד בעבירה, ונחקר בקשר לחשד האמור לאחר שהוזהר לפי דין;
(2) הוא נאשם בביצוע עבירה;
(3) הוא הורשע בעבירה; לעניין זה "הורשע" – לרבות קביעה של בית המשפט
או של בית דין צבאי שהאדם ביצע עבירה בלא הרשעה.

נעבור את זה אחד אחד?

(2) על אף הוראות סעיף קטן (א), שוטר לא ייטול ולא יורה ליטול אמצעי זיהוי
שהוא דגימת תאי לחי, דגימת שיער או דגימת דם מזערית, אלא מחשוד, מנאשם
או ממורשע, כאמור בסעיף קטן (א), בעבירה מהעבירות המנויות בתוספת.
אפרת רוזן
אמצעי זיהוי מוגדר בחוק כאחד משלושה, שזה טביעת אצבע, תצלום או דגימה
ביולוגית,ודגימה ביולוגית יכול להיות מה שאמרנו קודם – דגימת דם מזערית, תאי לחי או שיער. הסעיף הזה בעצם אומר שאמצעי זיהוי כללי, אחד מהשלושה שאמרתי, אפשר ליטול לגבי חשוד בעבירה שנחקר עליה באזהרה, נאשם, או שהורשע בעבירה. אבל סעיף קטן (ב) מסייג את זה, ואומר שלגבי נטילת דגימה ביולוגית, שאמרנו שזה לחי, שיער או דם מזערית – בשביל לכלול במאגר, אפשר רק בעבירות שמנויות בתוספת, שזה עבירות מסוימות. יש לנו פה פירוט שלהן. שאני אתחיל?

הסעיף הזה מעורר הרבה שאלות לגבי מי יכול להיכלל במאגר, ואנחנו ביקשנו מהמ.מ.מ. לעשות בדיקה משווה, כדי לראות מה קורה במדינות אחרות בעולם. יש לנו פה את דפנה בן פורת, שכתבה דו"ח מאוד מעמיק ומאוד ממצה. אני לא יודעת אם אנחנו רוצים עכשיו להיכנס בזה, או לשמוע קודם את ההערות לגבי - - -
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו רוצים לשמוע ממנה. כן.
אפרת רוזן
על השולחן יש את המסמך שדפנה הכינה, ואני הכנתי משהו קטן על סמך המסמך הזה, זה טבלה שמסכמת את המצב שקיים במדינות. זה לקוח מתוך המסמך של המ.מ.מ. אנחנו רוצים בעצם לראות שני דברים. אני רק אגיד את ההוראות שנתנו, כי זה לא משהו כללי לגבי מצב מאגרי הד.נ.איי. בעולם, זה ספציפית לגבי
היו"ר מיכאל איתן
רק לגבי סוגיית - - -
אפרת רוזן
כניסה למאגר ויציאה מהמאגר. זה הכל.
דפנה בן פורת
חשוב להגיד שרבים מהנתונים נמצאים בהוראות אחרות שלא עוסקות בכניסה וביציאה, בהוראות שקיימות, למשל, רשימת העבירות, למשל מי רשאי להשתמש או לאיזה מטרות משתמשים. אז לקחת את זה בעירבון מוגבל.

בעיקרון מה שראינו, קשה להצביע על מגמה חד משמעית. בכל אחת מהמדינות ההסדרים הם מאוד שונים. חלק מהמאגרים כוללים באמת גם ד.נ.איי. של חשודים, זאת אומרת, אנחנו מדברים על פרופיל הד.נ.איי בדרך כלל, הוא לא נמחק לאחר תום הליך החקירה. עם זאת, התנאים להכללת חשודים בתוך המאגר הם הרבה פעמים שונים מהתנאים להכללת מורשעים. זה במידה שניתן לכלול דגימה או להוציא את הפרטים לאחר הרשעה, גם אם במהלך החקירה לא ניתן לו דגימה. בחלק מהמדינות הפרופיל של הד.נ.איי, כמו למשל בבלגיה, של מורשעים, ייכלל במאגר רק אם במהלך החקירה לקחנו אותו, לא אחרי ההרשעה, שזה שני דברים שונים, שזה אני לא בטוחה, אני לא הייתי בישיבות הקודמות, אם נתתם את דעתכם לשוני הזה.
לילה מרגלית
כלומר, זה נלקח מעצם היותו חשוד, ורק עם זה חלק מהחקירה עצמה.
דפנה בן פורת
כחלק מהחקירה. הבן אדם נחשד בביצוע עבירה. אם זה עבירה מוגדרת או כל עבירה זה תלוי במדינה. ואז ניתנת דגימה, מופק פרופיל די.נ.איי שיכול להיכנס למאגר. ולמעשה, אם לא ניטלה הדגימה במהלך החקירה, זה בחלק מהמדינות, בשתיים, אם אני לא טועה. אני רק מציינת משהו שהוא באמת, כמו שאמרתי, הוא יחסית קטן. ברוב המדינות ניתן ליטול דגימה ממורשע גם אם במהלך החקירה לא ניטלה הדגימה.

לגבי הדגימות והפרופילים בטבלה של אפרת רואים את זה מצוין. בחלק מהמדינות נשמרים במאגר גם פרופילי ד.נ.איי וגם הדגימות. כאשר כמובן המאגר חלקו ממוחשב, חלקו אנחנו מדברים על מעבדות. זה גם צריך להפריד.

במדינות אחרות הפרופילים הם המידע היחיד שנשמר במאגר. ואז השאלה מה עושים עם הדגימות. בחלק מהמדינות הדגימות פשוט מושמדות ברגע שמופק מהן הפרופיל, ובחלק אחר הגורל שלהן בעצם נקשר לגורל הפרופיל. ברגע שהפרופיל מושמד הדגימות נשמדות, או הפוך. ולפעמים הוראת החוק היא דווקא לגבי הדגימות, מכיוון שמהן ניתן להפיק הרבה יותר מידע, ויותר מסוכן לשמור עליהן מאשר לשמור על הפרופיל. יש לנו גם מדינה אחת שבה הדגימות מושמעות יחד עם מידע מזהה. זאת אומרת, שהתיעוד של הפרופיל נשמר, אבל אין לי דרך בעצם לזהות אותו לאדם ספציפי. יכולים מזה להפיק מידע למחקר או לדעת שזה מישהו שבעבר נחשד או הורשע בביצוע עבירה, והוא יכול לעזור לי לקדם קצת את החקירה, אבל לא מעבר לזה.

וגם בכל המדינות האלה, אני חייבת לציין, שיש ועדות שכל הזמן יושבות על המדוכה ודנות בתיקון. ואנחנו רואים בכל המדינות, ממש זה בכולן, יש איזו שהיא הרחבה של סוגי החשודים שיכולים להיכנס למאגר.
עזי צדוק
איזה עבירות?
דפנה בן פורת
נגיע לזה עוד מעט, וגם יהיה ויכוח על זה, הנושא הזה שבאמת יחסית חריג ואין כמעט דרך למחות בנושא ההכללה, ויש כמה דרכים. בנושא הזה פחות ראיתי מגמה בדיונים האלה בוועדות. יש מגמה אבל פחות. המגמה יותר היא להכליל.
גלי בן אור
בהרבה מדינות דווקא מדברים על המודל הבריטי מתוך מגמה ללמוד ולעשות כמוהו. למשל, בקנדה.
עזי צדוק
בגרמניה.
דפנה בן פורת
אני לא זוכרת. ממה שראיתי מבחינת ההתפתחות, אבל זה חשוב להדגיש, מכיוון שאנחנו מצלמים כאן מצב נתון, שזה המגמה הכללית בעולם.
לילה מרגלית
מה שאני הבנתי שבכל המדינות כמעט, מלבד אנגליה, גם כאשר נוטלים מחשודים, גם כאשר לא מגישים כתב אישום או אם הבן אדם יוצא זכאי בסופו של דבר, בדרך כלל, ככלל הנתונים נמחקים.
דפנה בן פורת
בדרך כלל כן. גם לגבי מורשעים הרבה מדינות אחרי איקס שנים, בתוך עשר שנים למשל, הרבה מדינות - - -
גלי בן אור
למשל בגרמניה קיים מודל לפיו אם יש עדויות למשטרה או לבית משפט שאדם מסוכן או עלול להמשיך לבצע את העבירות ועדיין לא הוכנס למאגר, יש מאגר שמאפשר להם להמשיך, גם לגבי חשודים, לשמור את הדגימות שלו, אבל בודקים את זה כל חמש שנים. כל חמש שנים עושים בדיקה ורואים אם הוא צריך עדיין להישאר במאגר או לא. לגבי בגיר – כל עשר שנים. וגם מגמת הרחבה מעבר לנושא הזה.
דפנה בן פורת
צריך להגיש את הבקשה. זה היה שינויים. היו מדינות שבהן בעבר היו צריכים להגיש בקשה והיום כבר לא צריך. על מי מוטל הנטל? האם זה מופחת אוטומטית או שהחשוד צריך להגיד, אני לא הורשעתי, אני זוכיתי מכל חשד, בקשה תמחקו אותי מהמאגר. החשוד הוא זה שצריך לעשות את הפעולה האקטיבית. זו גם אפשרות.
היו"ר מיכאל איתן
זו אפשרות קצת פחות - --
גלי בן אור
זה קיים דרך אגב גם במדינות ארצות הברית, בחלקן, בהן ההכללה היא רק של מורשעים. יש מדינות שבהן המחיקה היא אוטומטית עם הזיכוי, יש בהן שהבקשה צריכה להיות מוגשת על ידי האדם שזוכה. שאם הוא לא מבקש הוא נשאר במאגר. אבל גם שם דרך אגב, אנחנו רואים את המגמה להרחבה של עצורים.

אני חושבת שהסקירה היפה והרחבה שדפנה עשתה מלמדת שיש הרבה מאוד מודלים להתמודד עם הנושא הזה, מכל מיני סוגים. אבל אני חושבת שבהחלט אפשר לראות כן מגמה בולטת, שבכל מקום שבו דנים ובודקים את הנושא, הולכים לקראת מגמה של הרחבה. יש מקומות שהולכים לאט יותר, יש מקומות שהולכים מהר יותר. יש מקומות כמו בריטניה, שפחות או יותר מההתחלה הציבו רף מאוד גבוה, והעמדה והמטרה שהציב לעצמו ראש הממשלה להקים את המאגר הכי רחב שיש, זה מלכתחילה הם פעלו, ובמהלך השנים, כמו שהצגנו גם במצגת שלנו, הרחיבו את זה והורידו את ההוראות שהיו שם לגבי מחיקה.
קריאה
... לאחרונה בבית הלורדים. זה חדש. מאגר חדש.
אפרת רוזן
זה מאגר שקיים כבר הרבה שנים, זאת אומרת הם כן הלכו בצורה הדרגתית. לא הלכו מיד ועשו - -
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה? זה לא משנה. אבל מה זה רלבנטי לנו אם זה היה קיים הרבה שנים. זאת אומרת - -
אפרת רוזן
זה המודל הקיצוני ביותר.
היו"ר מיכאל איתן
זה בדיוק. זה רק מחזק את זה. לכן אני אומר, שאם זה היה הרבה שנים והם התקדמו, סימן שהם עברו את כל השלבים, סימן שזה טוב. אתה לא צריך אבל לעשות אותו דבר כמוהם.
גלי בן אור
העמדה שלנו היא כזאת. אנחנו רואים לכאורה מה נקודת הקצה – שזה בריטניה. אנחנו רואים את התהליך שעובר במדינות אחרות. לקח לנו הרבה זמן לגבש את המודל ולראות איך אנחנו ממוקמים - - -
היו"ר מיכאל איתן
הרעיון שלי, אני הייתי מוכן ללכת למודל הבריטי. אבל לשים איזה שהן תחנות של בקרה ולקוות שהזמן יוכיח אם זה נכון או לא נכון. כלומר, נניח שאנחנו אומרים לעצמנו, וממילא זה ייקח גם זמן עד שהדבר הזה יסתדר. נגיד שאני מקבל היום את ההנחה שבעולם יש כיוון של הליכה לעבר המודל הבריטי, ואנחנו נלך ונאמר לעצמנו שאנחנו נבדוק את הדברים. זאת אומרת, אם אנחנו היום מאפשרים בסיס רחב מאוד, בעוד חמש שנים אפשר יהיה לחתוך אותו, להגיד: עכשיו עברו חמש שנים, מה שנלקח במגבלות, בהרחבה, שועדת החוקה עשתה ב-2004, אנחנו ב-2009 מגיעים למסקנה שהם שגו וצריך לקצץ. אז יהיה להם קל מאוד לקצץ.

לעומת זאת, אם אנחנו היום ניקח מודל מקוצץ, הם יגידו: מה זה האידיוטים האלה, לא יכלו לקחת, היו יכולים להרחיב, ואז אנחנו לא נפסיד זמן מבחינה ביצועית, אם העניין החברתי ילך בד בבד עם העניין הטכנולוגי. נאמר אנשים יקבלו את זה, אז בעוד חמש שנים יגידו: טוב, נשאיר את זה ככה. בעוד חמש שנים יגידו: לא, הם לקחו יותר מדי – אז הם יורידו. כלומר, המגמה צריכה להיות הרחבה עכשיו ובקרה אחר כך. ככה נראה לי מבחינת תפיסה.

אני יודע שאתם מרוצים מזה, אבל מעניין אותי יותר מה אומרים הגורמים האחרים.
גלי בן אור
עוד משפט אחד, ברשותך. אני חושבת שיש לנו יתרון מאוד גדול שאנחנו מחוקקים את החוק עכשיו בשנת 2004, ואנחנו יכולים ללמוד מהטעויות של מדינות אחרות.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני אמרתי.
לילה מרגלית
אני לא חושבת שזה נכון להגיד שכל העולם כרגע הולך בעקבות אנגליה, גם אם נבחנים דברים במדינות שונות, עדיין במפה של החקיקות של המדינות השונות, אנגליה היא חריגה מאוד באופן שבה היא נוטלת אמצעי זיהוי גם מחשודים ולא מוחקת אותם לאחר מכן. ואני סבורה שדווקא כשאנחנו עוסקים בעניינים כאלה שטומנים בחובם פוטנציאל מסוים - -
היו"ר מיכאל איתן
לילה, אני מוכן לחשוב גם בכיוון אחר. ללכת לקראתך. בואי. אני רוצה פשוט ברמת העיקרון, ואחר כך נראה איך עושים את זה בפרטים.

יש שתי אפשרויות. נאמר את זה לפרוטוקול. באתר האינטרנט שלנו אנחנו עושים לפעמים משאלים כאלה. אז אמנם הצביעו רק מאה ושלוש עשרה הצבעות, זה לא אומר כלום, אבל גם מאה ושלוש עשרה. נגיד הייתי צריך פה מאה ושלושה עשר איש שיגידו מה דעתם.
קריאה
זה ממש הרבה.
היו"ר מיכאל איתן
לא מעט. בסדר. בכל אופן, זה נאמר, הצעת חוק מטעם הממשלה, להסדיר את סמכות המשטרה ליטול מחשודים וממורשעים בעבירות חמורות מסוימות נתונים לזיהוי גנטי וכולי, האם לדעתך יש לחייב את המשטרה למחוק את הנתונים הגנטיים מהמאגר לאחר תום ההליך הפלילי או אי העמדה כלל לדין של החשוד? אז כן – היו ארבעים אחוז, לא ארבעים אחוז, ולשמור לא יותר מעשר שנים בערך שמונה עשר אחוז.

בכל אופן, זה מספר קטן מדי בכדי שהוא ישקף. אבל אני מנסה להציג את הבעיה. יש שתי דרכים שאנחנו יכולים לעשות.

אלף, אנחנו מתחילים במודל הבריטי. תכף אני אגיד למה. אנחנו מתחילים במודל הבריטי. עכשיו, יש שתי אפשרויות. יש אפשרות שהחקיקה תבוא ותאמר: אנחנו נעשה תחנות מעקב, ובעוד כך וכך שנים, כפי שנסכם, הכנסת תבדוק עוד פעם, תקיים דיון, ותוכל לשנות את החוק.

יש אפשרות שנתחיל עם המודל הבריטי, אבל ההגבלות שלנו תהיינה לא לרוחב של פרמטרים שונים אלא רק לרוחב של דבר אחד: ציר הזמן. ואז אנחנו יכולים לבוא ולהגיד שהנתונים נאספים ויש פרק זמן, נגיד עשר שנים, חמש שנים, כמה שנחליט שצריך להשמיד את הנתונים. ואז בעוד חמש שנים, אם השלטונות, אני קורא להם, אם הממשלה תבוא ותגיד: תשמעו, עברו חמש שנים, אנחנו לא רוצים להשמיד, אנחנו רוצים לשנות את החוק. אבל יהיו להם את הנתונים. ואז תיכנס הכנסת ותדון.
גלי בן אור
אם יהיה עיכוב בהליך החקיקה או יהיה סוף מושב.
היו"ר מיכאל איתן
אם יהיה עיכוב אז אתם תצטרכו להשמיד, מה לעשות.
גלי בן אור
ונחזור לנקודת אפס?
היו"ר מיכאל איתן
רגע. אני לא אמרתי את כל המאגר. שנייה. רבותיי. סליחה, אולי אני לא הובנתי. אני אסביר עוד פעם. אולי אני לא הובנתי.

יש חלוקות שונות, ככה הבנתי מהסקירה, של נגיד ההיקפים של המאגרים. יש פרמטרים שנוגעים למי לוקחים, ויש פרמטר אחד שנוגע לכמה זמן מחזיקים ובאיזה תנאים מוחקים. נכון?
גלי בן אור
כן.
היו"ר מיכאל איתן
אז אני מדייק. אני אומר, אנחנו נלך בגישה שאומרת, אנחנו נלך עם המודל הבריטי, ככל שמדובר בו ממי לוקחים. אנחנו לא נלך עם המודל הבריטי במובן הזה, שאנחנו נאמר שהתקופה בכל מקום שיש מועדים, אנחנו נלך עם מועדים מוגבלים, וניתן אפשרות לבחינה בעוד איקס שנים. עכשיו, בעוד איקס שנים תהיה בחינה. הבחינה יכולה להיות בשתי דרכים. או שאנחנו באים ואומרים החוק רץ אלא אם כן הכנסת משנה, או שאנחנו אומרים, החוק קובע מועדים מוקטנים, וכשהמועדים המוקטנים האלה יגיעו לידי סיום תבוא הממשלה ותוכל לבקש הארכת המועדים.
קריאה
דווקא האפשרות הראשונה היא סבירה.
היו"ר מיכאל איתן
למה? שתיהן סבירות. זה אותו דבר. למה?
לילה מרגלית
אתה לא מתייחס לשאלה מתי באופן אינדיבידואלי אנשים יכולים לצאת מהמאגר. אתה מדבר על השאלה אם להשמיד בכלל את המאגר כעבור איקס שנים.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני קובע, שבאופן אינדיבידואלי המינימום יהיה נגיד חמש שנים כרגע.
גלי בן אור
אנחנו מדברים רק על חשודים?
היו"ר מיכאל איתן
תכף נראה.לא משנה. איפה שיש מועדים. אני עוד לא יודע. אני לא מכיר את הפרטים כמוכם. אני מנסה רק להסתכל למעלה ברמת העיקרון. רק נראה להתאים את זה.
לילה מרגלית
אבל אם יורשה לנו להתייחס לדוגמת העיקרון.
היו"ר מיכאל איתן
תני לי דוגמה למשל.
לילה מרגלית
אדם שהשכן שלו הלך למשטרה והתלונן שהוא דחף אותו.
היו"ר מיכאל איתן
במודל הבריטי מה קורה?
לילה מרגלית
במודל הבריטי איך שאני מבינה את זה, אם מדובר... אני לא יודעת באיזה סוג של עבירות.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לעבוד על המודל הבריטי.
לילה מרגלית
אבל השאלה אם אפשר להתייחס למודלים אחרים, זאת אומרת, העמדה שלנו היא שהמודל הבריטי פוגע בצורה קיצונית ובלתי מידתית בזכויות אדם באופן בלתי חוקתי. השאלה היא אם יורשה לי להתייחס לזה, או שאני צריכה לצאת מתוך נקודת הנחה שהמודל הבריטי הוא המודל, כי אז אני לא יודעת אם יש לי הרבה מה לתרום לדיון הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מציע לך כך. שאנחנו נלך לפי, זאת אומרת, אני לא מציע לך, אלא אני מציע לך איך לעבוד מולי. אני רוצה ללכת עם המודל הבריטי, בכפוף לכך שתהיינה תחנות בקרה, שנוכל לבחון את הדברים. באיזו צורה? לא אכפת לי שהמודל הבריטי לא ייקבע כרגע בפרמטרים מסוימים, אבל בנקודות הבקרה אפשר יהיה להחיל אותו.

אני לא יודע איך זה כתוב כאן, אבל נגיד סתם דוגמה: נגיד שנשים פטורות. והמודל הבריטי הוא היחיד שאומר נשים גם כן. ואז את אומרת לי: תשמע, אז מה אתה עושה? אז אני אומר: מאחר ובמודל הבריטי נשים גם כן, אז אני רוצה שנשים תהיינה גם כן, אני קובע את זה לתקופה של חמש שנים. לנשים – אחרי חמש שנים משמידים את הזהו. ואז, בעוד חמש שנים, הם יבואו ויגידו: תשמעו, כל העולם כבר זז, כל המגמות הן בכיוון הזה, זה מועיל, זה שווה. אתם עושים נזק, תרבו פשעים. ואז הכנסת תחליט מה לעשות: להאריך להם, או להגיד חמש שנים זה חמש שנים, החוק קבע, אנחנו לא מתערבים.
לילה מרגלית
הבעיה היא שעצם הנטילה מחשוד או מנאשם זה מעשה הרי בלתי הפיך. גם אם משמידים אחרי כן את הדגימה, עצם הנטילה כבר נעשתה. ומרגע שיוצרים מאגר כזה גם , אני חושבת שיהיה קשה מאוד בדיעבד לנסות לרסן אותו. הרבה יותר נכון, גם מבחינה עקרונית, אבל גם מבחינה פרקטית, ליצור מאגר שאנחנו יודעים שהוא מאגר רצוי וראוי, ולהרחיב אותו במידת הצורך כעבור איקס שנים.
היו"ר מיכאל איתן
כן. אבל אני אתך. אבל ---
לילה מרגלית
השאלה למה חשוד, אדם שנחשד בביצוע עבירה שבסך הכל נחקר באזהרה, ולא הוגש נגדו כתב אישום, ואנחנו יודעים שרוב החשודים לא מוגש נגדם בסוף כתב אישום. האם ייתכן שאותו אדם ייחשב כעבריין, והפרטים שלו יכללו במאגר מחמת איזו שהיא הנחה שהוא דומה לעבריין? הרי אנחנו לא מציעים כאן, אין כאן הצעה לקחת מכולם. יש כאן הצעה לקחת מאנשים שנחשבים כעבריינים. ולא ייתכן שחשוד ייתפס כעבריין.
גלי בן אור
אולי יש נקודה שכדאי להבהיר אותה. המאגר הזה שאנחנו מדברים עליו הוא מאגר סגור לצורכי המשטרה, אך ורק לצורכי מודיעין. זה מאגר שבעצם הוא שקוף לאזרח. אתה לא יכול לדעת אם מישהו בפנים או לא, אתה לא יודע אם הוא בחוץ, אתה לא יודע - - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא אטום לאזרח.
גלי בן אור
הוא אטום. מבחינת החיפוש שעושים על אזרח, זה הקטע השקוף, אזרח לא יודע. לכאורה היום, אם יש עבירת מין באזור מגוריו של עבריין מין, יכול להיות שהוא ימצא את עצמו מזומן לתשאול בגלל שמזמינים את עברייני המין הפעילים בסביבה והוא יצטרך להסביר איפה הוא היה ומה הוא עשה באותה נקודת זמן. אם יש את המאגר, הוא בכלל לא יודע שחיפשו אותו. מצאו דגימה של זרע במקום מסוים, בדקו, ראו שזה לא שלו, ובזה נגמר העניין הזה.
אפרת רוזן
הרעיון של המאגר הוא לא רעיון טוב, הוא לא יעזור לחקירת עבירות והוא אפילו לא יעזור לאנשים שהם חשודים. השאלה היא מה ההיקף של זה, והשאלה על איזה עקרונות חוקתיים שלנו, מבחינת החשודים, מבחינת הנאשמים, אנחנו מוכנים לוותר. המודל הבריטי. אנחנו צריכים להחליט פה החלטה עקרונית. למשל, האם בן אדם שהיה חשוד בעבירה, והתיק נסגר מבחינת לא חוסר רעיון, קבעו שאין אשמה. מדוע בן אדם כזה - - -בואו נעשה בין דגימה לפרופיל. מדוע דגימה של בן אדם כזה חייבת להישאר באותו מאגר. מדוע בן אדם שזוכה, דגימתו חייבת להישאר במאגר לצמיתות? והשאלה היא עקרונית וחייבים להכריע בה מבחינה עקרונית.
דני גבע
למה זה פוגע? סליחה, מה ההגדרה של עבריין אצלך? זה שהשם שלו במאגר זה הופך אותו לעבריין?

חבר הכנסת מיכאל איתן, אני רוצה להבין. הוא במאגר שהוא מאגר מודיעיני בלבד, אטום לכלל הציבור, רק לשימוש המשטרה, רק במקרה שרוצים להשוות איזה שהוא נתון שעשו בזירת העבירה לבין חשד מסוים שמופנה כלפי אדם. זה יכול רק לטובתו לפעול.

עכשיו, אני רוצה להבין למה זה פוגע בו אם השם שלו מצוי במאגר. אני רוצה להבין.
לילה מרגלית
כי אני חושבת שכל אדם - - -אנחנו באגודה לזכויות האזרח מקבלים לא מעט תלונות מאנשים שאפילו לא נעצרו, זומנו למשטרה לשם מתן עדות כחשודים, ולמרות ההנחיות של המשטרה שצריכים לקחת טביעות אצבע מאנשים כאלה היום רק בהסכמתם, נדרשים באופן שגרתי לתת טביעות אצבע. אנשים כאלה מרגישים מושפלים, מרגישים שהזכויות שלהם הופרו, מבינים שהיחס בינם לבין השלטון הוא שונה עכשיו מהיחס של כל אדם אחר לשלטון. כי עכשיו לשלטון למשל יש אפשרות לעקוב אחרי מעשיו, יש את ההנחה הסמויה הזאת שהוא שונה, שצריך את טביעות האצבע שלו. בשיטת משפט שמכבדת את עיקרון חזקת החפות, שהעיקרון הבסיסי הוא שלא מחפשים בגופו של אדם, לא פולשים לתוך התחום של האוטונומיה הגופנית, אלא כשאדם נתן בעצמו הצדקה עניינית וספציפית לכך, לא צריך לאפשר ליטול באופן גורף מאנשים, רק בגלל שהם נחשדים בביצוע עבירה.

אנחנו הולכים צעד אחד יותר, ואנחנו אומרים: בואו נאמץ את המודל הקנדי, שאומר לקחת מאנשים שהורשעו בעבירות חמורות, וגם שיהיה צו שיפוטי אינדיבידואלי שאומר, מאדם זה צריך לקחת. אבל גם אם לא הולכים לי המודל שאנחנו מציעים, אסור שבמדינה דמוקרטית תהיה אפשרות לקחת דגימות ביולוגיות, מידע גנטי רגיש מאנשים בשל כך בלבד שהם נחשדו בעבירה. כל אותם אנשים שהיום מדברים למשל על פרשה של עבירת מין ומזמנים המון אנשים למשטרה לחקור אותם - -
עזי צדוק
הם לא ייכללו במאגר.
לילה מרגלית
הם חשודים, ואותם אנשים ייכללו במאגר. זה דבר שלא ייעשה.
עזי צדוק
הם יהיו בחזקת מתנדבים.
היו"ר מיכאל איתן
אומרים שעל ידי זה שהם יהיו במאגר הם לא חלק מהם לא יזומנו בכלל.
לילה מרגלית
אבל אנחנו לא אומרים כאן בואו נבקש מכל אזרח לתת דגימה. אנחנו אומרים, בואו ניקח מאנשים שהם כביכול נתנו איזו שהיא סיבה לחשוב שהם שונים מאנשים אחרים. חשוד, הוא לא שונה מאדם אחר. וצריך לכבד את עיקרון חזקת החפות. זה לא רק מילים.
שמואל דגני
הנתון הזה זה הנתון הכי גרוע שיכול להיות.

אחוז ההרשעה שמתבצע במדינה, כמה קל להרשיע היום בן אדם לעומת לפני עשרים שנה לפי סעיף 10א – אני לא הצגתי את עצמי בפני כולם. שמי שמואל דגני, אני לא עורך דין, אבל אני משתדל פה לתת עמדתי שהיא, נתונים כאלה, סליחה, רק שנייה. אני מתכוון, לפי סעיף 11 יש הפרדה בין חשוד, מורשע, נאשם. אני חושב שזה הורדה של הרף לפתיחת תיק פלילי, והיא הרבה יותר חמורה לדעתי ממה שהיה פעם.

לפי חוק הפרוצדורה הפלילית סעיף 6, רק אדם שנעצר והוא חשוד, רק אדם שהוא חשוד, והוא עצור בגין אותו חשד ייפתח לו תיק. כיום אני בטוח שבמטרה הארצי, במחלקת טביעות אצבעות יש מאות אלפי טביעות אצבעות שמעלות אבק על אנשים שעשו עבירות כמו חטאים קלים, ואחרי זה הפרקליטות כותבת להם מכתב שנמחק מחוסר עניין ציבורי. אני חושב, יש לי פה איזה שהוא נוסח, אם זה יתקל, אני מקווה, שלקיחת אמצעי זיהוי, במידה ותידרש, תיבדק לגופו של עניין, בהתאם לחומרת העבירה ומידת העניין לציבור שבה. או לחילופין, תראה, בכל זאת פתיחת תיק זה אירוע לפעמים די טראומטי לבן אדם. זה משפיל. אני חושב ככה.
דוד וינר
אני רוצה לומר, ואני גם אתייחס לדברים: נשאלה פה שאלה. וזה קשה מאוד למקד את זה. אבל אני רוצה באמצעות דוגמה להבהיר את הנקודה, למה בעצם ההכללה במאגר אם אתה חשוד, ובסופו של דבר לא הוגש נגדך כתב אישום ולא הועמדת לדין וכולי, למה בכל זאת אפשר לראות בזה סוג של פגיעה.

אני מסכים עם מה שנאמר פה, שבוודאי לא קוטלגת כעבריין, ואולי השימוש הזה לא נכון ואני מצטרף לדעתך. אבל בואו נשים את הדברים על השולחן ונחשוב עליהם לפחות שתי דקות לפני שאנחנו מקבלים החלטה.

ברגע שהנתונים הביולוגיים שלי נמצאים בתוך המאגר הזה יש בזה אובדן מסוים של פרטיות, אובדן מסוים של פרטיות במובן הזה, שלעתיד כשאני אהיה במקום שלא קשור לעבירה בכלל, אבל במקרה בו מבוצעת שם בהמשך כעבור זמן עבירה, אז בעצם יש ידיעה שהייתי שם. ואפשר להשתמש פה במטפורה של איתורן ביולוגי. הרי כל הזמן, גם כשישבתי פה, אני הישלתי כאן ד.נ.איי. כולנו כל הזמן בעצם משילים דגימות ביולוגיות. וככל שהדבר הזה יתפתח בעתיד, ואנחנו יכולים להסתכל קדימה, למעשה מי שנמצא במאגר נמצא בדרגת פרטיות שונה ממי שלא נמצא במאגר.
היו"ר מיכאל איתן
נגיד היום, בן אדם שהיה חשוד בעבירת מין וזוכה, וקורה דבר כזה, אז קוראים לו למשטרה ושואלים אותו איפה היית. אז גם יודעים איפה הוא היה. מה ההבדל?
דוד וינר
ההבדל הוא שברגע שהנתונים הביולוגיים שלי, ופה דיברתי גם עם עזי, והוא אומר שדבר דומה נמצא גם בטביעות אצבע. זה נכון. אבל העניין הוא הרבה יותר חמור במידע ביולוגי.
עזי צדוק
זה אותו מידע בדיוק.
היו"ר מיכאל איתן
טוב, רבותיי, בוא ננסה. אני מנסה. אני לא רוצה לשמוע יותר. אני רוצה לבדוק את הפרמטרים בהם אנחנו מדברים. עכשיו, מה קורה במודל הבריטי ביחס לחשוד?
דפנה בן פורת
חשוד בעבירות מסוימות נכנס ב - - -
עזי צדוק
בכל OFFENCE, בכל עבירה בעלת רישום פלילי.
היו"ר מיכאל איתן
יפה. מה אתם מציעים? מה הנוסחה שלכם?
גלי בן אור
אנחנו לגבי די.נ.איי, לגבי היתר אנחנו משאירים את זה רחב. לגבי ד.נ.איי. אנחנו הצענו לצמצם.
היו"ר מיכאל איתן
מה זאת אומרת לגבי אחר?
אפרת רוזן
לגבי טביעות אצבע ותצלומים.
היו"ר מיכאל איתן
כמו שהיה. גם היום. זה המצב הקיים היום.
גלי בן אור
אנחנו מוסיפים עכשיו הוראות לגבי הד.נ.איי. לגבי הד.נ.איי הצעת החוק שלנו מציעה מודל מצומצם יותר, שמבוסס באמת גם על המודל הקנדי, גם על המודל האמריקאי, שלוקחים רק בעבירות חמורות. כמו שציינתי רק במצגת בפעם הקודמת, גם כאן אנחנו רואים מגמה של הרחבה כל הזמן.
היו"ר מיכאל איתן
מאיזה תקופה לוקחים?
גלי בן אור
מה שנכנס נשאר.
אפרת רוזן
לפי המודל שהם מציעים, אמנם רק בעבירות מסוימות, אבל ברגע שנכנס גם דגימה גם פרופיל, נשאר לצמיתות, אין אפשרות להוציא.
היו"ר מיכאל איתן
וזה חל גם על חשודים?

גלי בן אור;

כן. חשודים, נאשמים וגם עוד כמה פרמטרים שיש.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן לקבל את מה שמבקשים. אבל יהיה כתוב לגבי חשודים שזה יהיה לתקופה של חמש שנים. אחר כך אתם תרצו לשנות את החוק, בעוד חמש שנים –
גלי בן אור
בואי נדבר על השאלה העקרונית של כניסה למאגר.
קריאה
המאמצים שנעשים במשך חמש שנים, מאגר שהוא יכול להיות חשוב מאוד - - -אבל לא למחוק.
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, בעוד חמש שנים אתם תחשבו שזה חשוב, ולא תרצו להשמיד, תבואו לכנסת ותבקשו. יש לכם אלטרנטיבה שלא יהיה בכלל, ותבואו בעוד חמש שנים.
לילה מרגלית
ואם המשטרה סוגרת את התיק מחוסר אשמה לפני כן?
היו"ר מיכאל איתן
זה נשאר חמש שנים.
לילה מרגלית
למה?
היו"ר מיכאל איתן
ככה. כי הם רוצים. כי אני מבין שלפי המודל הבריטי זה נשאר בכל מקרה.
לילה מרגלית
אבל לא מוכרחים ללכת בעקבות מודל –
היו"ר מיכאל איתן
אז אני הולך קצת פחות. כי אני רואה, אני השתכנעתי שיש מגמה שהולכת יותר לכיוון המלחמה בפשע והרצון לסייע לגורמים לאכיפת החוק. זה הרושם שאני הגעתי אליו מהסקירה שנעשתה כאן ומהעדויות שהובאו. לכן אני לא רוצה להפסיד זמן. אני לא רוצה להפסיד זמן. אבל אני לא יודע אם המגמה הזאת תימשך – כן או לא – ולכן אני לוקח צעד שיש אתו גמישות לשני הכיוונים. אז אני פוגע בחמש השנים הקרובות בקבוצה של אנשים, שיכול להיות בעוד חמש שנים אני אגיד בסדר, עשיתי טעות – ישמידו את הכל. ישמידו.

ויכול להיות, מצד שני, שבעוד חמש שנים זה יהיה כל כך ברור שצריך להשאיר את זה, אז יהיה להם כלי להשאיר, יהיה משהו. החמש שנים האלה לא הלכו סתם. אלא יהיה חומר, והחמש שנים האלה ימשיכו אותן הלאה לפי היתרים שהכנסת תיתן.
לילה מרגלית
מדיניות ההרחבה - -
אפרת רוזן
פתח הכניסה נשאר כמו שהוא עכשיו מורשעים, חשודים, נאשמים, היציאה לגבי גם דגימות וגם פרופילים לגבי כל מי שלא הורשע, נעשית אחרי חמש שנים מיום כניסה למאגר?
היו"ר מיכאל איתן
כן. אולי צריך הצעות אחרות. אני סתם זרקתי חמש שנים. אולי גם מורשעים אחרי עשר. אני לא יודע.
קריאה
אדוני מדבר גם על דגימות?
היו"ר מיכאל איתן
אני מדבר על הכל.
שמואל דגני
חבר הכנסת מיכאל איתן, מה לגבי דו"ח מבקר המדינה של מעצרים בלתי חוקיים ובלתי מוצדקים שעושה המשטרה?
היו"ר מיכאל איתן
מה זה שייך?
שמואל דגני
אם המעצר הוא לא חוקי או לא מוצדק, מדוע שייקחו מבן אדם דגימה? אז גם למה במבחן בג"צ, להערכתי, למה שבית משפט יקבע שבית משפט זכאי לפיצוי כספי על מעצר שווא אבל לא יהיה זכאי לצאת ממאגר? זה לא הגיוני.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות שצריך לטפל בזה. אבל עוד פעם, זה מקרים נקודתיים כרגע.
לילה מרגלית
זה לא נקודתי. רוב האנשים שנחשדים בביצוע עבירות לא מוגש נגדם כתב אישום בסופו של דבר. רוב האנשים שנחקרים באזהרה לא מוגש נגדם כתב אישום. הם אנשים שהם בחזקת חפים מפשע. ואסור ליטול. עצם הנטילה. למה שאדם שהשכן התלונן עליו שהוא דחף אותו יידרש לתת - --
היו"ר מיכאל איתן
אבל היום הוא נותן טביעות אצבעות?
לילה מרגלית
לא נכון. לפי החוק - -
היו"ר מיכאל איתן
מה לא נכון? רגע.
לילה מרגלית
לפי החוק היום המשטרה מוסמכת ליטול טביעת אצבע אך ורק מאדם שנעצר ורק לצורך ניהול בית המעצר. היום זה לא מחשודים. לפי ההנחיה של המשטרה, הם מבקשים הסכמה לפעמים ועושים את זה. בפועל הם עושים את זה, אבל זה לא חוקי. הם לא אמורים לעשות את זה. וזה לא משהו שצריך להיות. ובודאי לא שמדובר בדגימות גנטיות.
שמואל דגני
למה אדם כזה שהתמוטט עליו עולמו, למה אדם כזה לא יהיה זכאי לדרוש שהוא ייצא מהמאגר? ישאירו לו זנב אחרי שהוא יצא זכאי?
עזי צדוק
הפדופיל החמקן מאשדוד שבשנת 95' זוכה מעבירת מין מחוסר ראיות. מאחר והטכנולוגיה לא היתה בשלה כדי לתרגם את כתם הזרע שלו על בגדיה של הילדה לפרופיל ד.נ.איי. אותו אחד, עשר שנים לאחר מכן, עכשיו נדון משפטו על ארבע עשר מקרים של פדופיליה, ובסופו של דבר אנחנו יודעים מבדיקות שעשינו עכשיו, שהוא היה אותו עבריין שזוכה מחוסר ראיות בשנת 95'. הנה המקרה הנגדי. אפשר להביא מקרים ימינה או שמאלה. השאלה היא איפה האיזון. שאלת האיזון.
שמואל דגני
סליחה, מושב שלם התבקש לתת טביעות אצבע. אני נתתי לך את זה על רב פקד פיל. כל המושב נתן טביעות אצבע כדי למצוא חשוד ברצח וזה עדיין נשאר במאגר.
עזי צדוק
זה לא ייכלל במאגר.
שמואל דגני
מה קרה עם המקרה הזה? דרך אגב לא קיבלתי תשובה.
גלי בן אור
נתון שאני חושבת מבהיר את הדברים בצורה מאוד ברורה. בארבע שנות פעילות של המאגר בקנדה היו להם אלפיים שלוש מאות התאמות בין זירות עבירה לעבריינים. בארבע שנות פעילות של המאגר הבריטי - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל בקנדה לא לוקחים מחשודים.
גלי בן אור
נכון. בארבע שנות פעילות של המאגר הבריטי, היו מאה שישים אלף התאמות. שבע מאות חמישים התאמות מדי שבוע. שבע מאות חמישים תיקים של אנשים שביתם נפרץ, שהם הותקפו, מינית, באלימות, שהיו להם עבירות חמורות וקשות.
היו"ר מיכאל איתן
את בודקת באוכלוסייה. זה תלוי אוכלוסייה.
גלי בן אור
בודאי שזה תלוי בגודל האוכלוסייה. קנדה לעומת בריטניה.
עזי צדוק
קנדה עשרים ומשהו מיליון, אנגליה שישים מיליון תושבים.
גלי בן אור
אבל הבדלים. אלפיים שלוש מאות לעומת מאה שישים אלף.
עזי צדוק
רגע, בואו נעשה קצת סדר בנתונים. המאגר הבריטי כולל היום שניים וחצי מיליון פרופילי ד.נ.איי. שניים וחצי מיליון. כן? הם היום מפענחים בד.נ.איי שבע מאות חמישים אירועים בשבוע אחד. או.קיי.?

התוצאה היא, למעשה באנגליה היום מפענחים עבירות באמצעות ד.נ.איי. יותר מאשר בטביעות אצבע, למרות שלכאורה מאגר טביעות האצבע הוא הרבה יותר זמין והרבה יותר גדול. הפוטנציאל לגילוי עבירות ולפענוחן באמצעות ד.נ.איי. הוא לאין ערוך גדול הרבה יותר מאשר באמצעות טביעות האצבע, בגלל הווריאביליות הגדולה ובגלל הכמויות הקטנטנות שנדרשות כדי לפענח עבירות היום. לא צריך להעביר לסדר היום סתם.
שמואל דגני
יש לזה גם סיבה כלכלית שהצעתי. גם סיבה כלכלית, ככל שזה יישמע מוזר.
היו"ר מיכאל איתן
רבותיי, בואו נתקדם. אני מאוד מבקש בואו נתקדם. אני מבקש, תכינו לי הצעות מבוססות על המודל שאני הצעתי. אני רוצה ללכת עם המודל הבריטי, אבל להגביל אותו כבר בחקיקה לא בכניסה אלא ביציאה. כלומר, לקבוע נקודות יציאה לפרקי זמן, מתוך הנחה שהממשלה תוכל לבוא ולהראות בעוד שלוש שנים, או בעוד ארבע או חמש, מה שאתם תציעו, שיש טעם להאריך- - -
קריאה
לא כהוראת שעה.
היו"ר מיכאל איתן
לא. יהיה חיקוק.
קריאה
גם על חשודים או רק מורשעים?
דיויד וינר
האם תוכל לשקול גם שאדם יוכל לפנות בבקשה פרטנית לצאת?


זה מקובל על אדוני רעיון כזה? שאדם שרוצה מבחינת הפרטיות שלו שהוא באופן אישי יהיה - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל יצטרכו להיות איזה שהם טעמים.
שמואל דגני
חבר הכנסת איתן, אני הצעתי מספר קריטריונים לצאת מהמאגר שלפי דעתי חוץ מאשר זיכוי בבית משפט החקירה התבססה על תלונת שווא, וזה קורה. החקירה לא נוהלה כהלכה – תוך פגיעה בזכויות נאשם.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא קורה אף פעם.
שמואל דגני
המעצר לא היה חוקי או לא היה מוצדק . זה גם. נתן אדם הסכמתו לדגימת ד.נ.איי. בלא שהיה חשוד בעבירה ואחר זמן התחרט, גם זו תהיה אפשרות. הוחלט בפרקליטות מכל סיבה שהיא לא להגיש כתב אישום נגד בן אדם. זה יהיו שישה קריטריונים שאדם יכול לצאת מהמאגר.
אפרת רוזן
מה אם הוא נפטר?
גלי בן אור
במדינות רבות יש הוראות לגבי פטירה. עשר שנים לאחר פטירה, או שלושים שנה לאחר פטירה, זה משתנה. במודל הבריטי אין לגבי פטירה. כן. מאידך,
אפרת רוזן
כי אם אדם נשאר במאגר אחרי שהוא נפטר - -
גלי בן אור
את מפענחת עבירות ישנות.
היו"ר מיכאל איתן
מה שאני מבקש ממך, לגבי המודל הבריטי, פשוט תלמדי אותו היטב, מילה מילה ותראי. יכול להיות שיש מקומות שיש שם איזונים - - -
אפרת רוזן
מה שאני ראיתי מהסקירה של המדינות בעולם, יש איזונים במקומות שיש כניסה מאוד רחבה למאגר, האיזונים נעשים על ידי זה שיש יציאה מהמאגר או השמדה של הדגימות והשארה של הפרופילים במאגר. כלומר, יש מקומות שהאיזון נעשה לא על ידי יציאה מהמאגר אלא על ידי השמדה של הדגימות, כך שלא ניתן יהיה לעשות הפקות חוזרות. ואז רק הפרופילים נשארו. האיזונים הם או זה או זה. אבל אני אבדוק.
גבריאלה פיסמן
רק צריך לציין שרשימת העבירות שאנחנו הצענו היא מאוד מאוד מוגבלת ומדברת רק על עבירות שהן ברובן עבירות פשע ומעלה, עבירות מין שיש בהן נטייה מאוד גבוהה לרצדיביזם, וזה מבחינתנו אחד האיזונים היותר מהותיים. ...
גלי בן אור
אז נעבור על הרשימה. אין בעיה. למשל בבריטניה רואים כל פעם דיווחים על פיענוח של עבירות שהתבצעו לפני שלושים שנה, לפני עשרים שנה. פתאום חופרים באיזה שהוא מקום, מוצאים גופה, בודקים את הגופה, רואים עליה סימנים ודברים, וכשיש לך את הנתונים במאגר אתה יכול לפענח. לפני כמה זמן ראיתי דיווח על פשע שהיה רצח של שלוש נשים שפיענחו וגילו שעשה את זה מישהו שנפטר בעצמו לפני עשר שנים. וגם לזה יש חשיבות. יש לזה חשיבות גם לקורבנות, גם לציבור, לדעת שהאיש הזה איננו כאן. אנחנו מכירים פה כמה מקרים שאנשים טוענים לחפותם במשך כל השנים, ואם היינו יודעים שהאדם שבכלא עשה את זה כולנו היינו מרגישים יותר טוב, גם בשבילו וגם בשביל משפחת הקורבן, והתחושה שאולי עבריין מסתובב חופשי, והאדם הלא נכון נמצא בכלא היא תחושה נוראית.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
גלי בן אור
אז יש לזה חשיבות.
היו"ר מיכאל איתן
גמרנו. נו. שכנעתם. מה את רוצה? אז איך אנחנו מתקדמים.
אפרת רוזן
אפשר להמשיך לקרוא, רק שהסעיפים מדברים על הכרעה עקרונית מי נכנס למאגר ומי יוצא מהמאגר.
אפרת רוזן
סעיף קטן (ג) 11ב(ג).

"המפקח הכללי רשאי לקבוע, בפקודות משטרת ישראל, סוגי
עבירות, שלבים בחקירה או בהליך הפלילי, או נסיבות אחרות, שבהם לא
יינטלו אמצעי זיהוי, כולם או חלקם, לפי הוראות סעיף זה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
אפרת רוזן
יש איזה הערות לגבי הסעיף הזה? הדבר היחידי שמטריד אותי בסעיף הזה, שהנסיבות אחרות שבהן לא יינטלו אמצעי זיהוי, יכול להיות פה איזו שהיא -- -
היו"ר מיכאל איתן
אפליה.
אפרת רוזן
יש פה החלה לא שוויונית.
רחל גוטליב
:

לכן אמרנו, זה לא יהיה בשיקול דעת השוטר בתחנת עפולה, אלא זה יהיה בשיקול דעת המפקח הכללי, על מנת למנוע אפליה. כדי שההוראה תהיה הוראה כללית. בדיוק זו המטרה. למנוע טענה. הוא מצמצם.
שמואל דגני
אני שואל מה שאמרתי מקודם לגבי האבחנה בין חשוד, נאשם מורשע – כשאני חושב שעבירות, בייחוד של חטאים ועוונות קלים,
היו"ר מיכאל איתן
זה לא יהיה.
שמואל דגני
לא בעניין של הד.נ.איי. סליחה. בנושא של לקיחת טביעת אצבעות לדוגמה.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא עוסקים עכשיו בטביעת אצבעות.



אנחנו לא משנים את המצב הקיים לגבי טביעות אצבעות, יכול להיות שאתה צודק ויכול להיות שלא. אבל אנחנו - -
לילה מרגלית
משנים. לא לגבי עבירות.... אבל ודאי שמשנים.
היו"ר מיכאל איתן
לא. לגבי האנשים שמהם לוקחים את טביעות האצבעות.
לילה מרגלית
משנים.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
לילה מרגלית
כי היום לוקחים רק מעצורים. אי אפשר לקחת מחשוד טביעת אצבע לפי החוק היום.
שמואל דגני
רק אדם שחשוד.
לילה מרגלית
רק לצורכי זיהוי.
שמואל דגני
לפי חוק הפרוצדורה הפלילית סעיף 6 זה היה התנאי אז בזמנו.
לילה מרגלית
לפי חוק סדר הדין הפלילי חיפוש בגוף החשוד, היום ניתן לקחת טביעת אצבע רק בשני מקרים: במקרה שטביעת אצבע נדרשת כחלק מהחקירה הספציפית, או במקרים של זיהוי במקרים מסוימים, כאשר יש ספק בדבר זהותו של אדם. אחרת אפשר לקחת באופן גורף רק מעצורים, וזה לא אמור להיות לצרכים חקירתיים בכלל, זה אמור להיות מקביל למה שבא אחר כך בחוק הזה, שזה ניהול מאגרים, מתקני כליאה. כאן כן משנים.

מה שאנחנו דיברנו עכשיו על חשודים מורשעים ונאשמים זה גם טביעות אצבע, וזה גם דגימות ביולוגיות בעבירות מסוימות.
היו"ר מיכאל איתן
זאת אומרת, את אומרת שאנחנו מרחיבים את המאגר של טביעות האצבעות באותה הזדמנות.
לילה מרגלית
נכון. היום העיקרון שקבוע - --
היו"ר מיכאל איתן
הם אומרים אבל שזה נוהג ממילא היום.
לילה מרגלית
עכשיו, לפי הפקודות של המשטרה – אם זה לצורך החקירה הספציפית, אדם נתפס על עבירה של פריצה ורוצים לקחת טביעת אצבע כדי לבדוק אם הוא פרץ לבניין. אז לפי החוק היום ברור שאפשר לעשות את זה. אבל חשוד שמוזמן לחקירה בעבירה שאין שום קשר לטביעות אצבע לצורך חקירה, ואין שום ספק בדבר זהותו, היום לפי החוק המשטרה לא יכולה לקחת טביעות אצבע אלא רק בהסכמתו. עכשיו, בפועל הם עושים את זה. אבל זה לא חוקי.
קריאה
השאלה אם הוא עצור.
שמואל דגני
השאלה אם כל עבירה פלילית, זה מה שהתכוונתי להגיד מקודם, ובעצם אמרתי את זה. אני לא חושב שכל עבירה שרשומה בחוק העונשין מחייבת לקיחת טביעת אצבע.
היו"ר מיכאל איתן
תחזרי על המשפט שאמרת. את אומרת, הסיטואציה היא שאדם,
לילה מרגלית
היום מתי אפשר לקחת ומתי אי אפשר לקחת. על מה לחזור, בכלל?
היו"ר מיכאל איתן
לא. באיזה סיטואציה, לגבי טביעת אצבעות - -
לילה מרגלית
אפשר לקחת היום.
היו"ר מיכאל איתן
כן. נגיד אני חשוד בפריצה לבנק. אומרים לי - - -
לילה מרגלית
ומצאו בזירת האירוע טביעות אצבע.
היו"ר מיכאל איתן
בבנק.
לילה מרגלית
ורוצים לבדוק לצורך החקירה הספציפית שטביעות האצבע שלך הן אותן טביעות אצבע. אז אפשר לקחת היום ואין שום בעיה עם זה, זה העיקרון שמחפשים בגופו של אדם שיש חשד סביר שביצע עבירה לצורך חקירה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
לילה מרגלית
בנוסף, אם יש ספק בדבר זהותך, יש איזה שהוא סעיף בחוק היום שמאפשר ליצור טביעות אצבע לצורך העניין הזה. ובנוסף יש הוראה גורפת שמאפשרת לקחת מעצורים שנמצאים במתקן כליאה, לצורך ניהול מתקני הכליאה. העניין הזה לא אמור לשמש לצרכים חקירתיים. זה אמור להיות משהו נפרד, וגם בהצעת החוק הזאת יש איזה שהוא הסדר נפרד לגבי מתקני כליאה.

מה שמבקשים לעשות היום זה להגיד, כל חשוד, גם אם הוא לא עצור, גם אם זה לא קשור לזירת האירוע, גם אם זה זיוף מסמכים או קבלת דבר במרמה, או הפרת חוק הבחירות – אפשר לקחת ממנו טביעות אצבע.
היו"ר מיכאל איתן
נגיד שאני חשוד, ואת אומרת שאין שום צורך לחקירה.
לילה מרגלית
אם הטביעות אצבע לצורך החקירה, היום אי אפשר לקחת. ועכשיו יהיה אפשר לקחת. אדם מוזמן על כל עוון או פשע.
קריאה
מה פתאום, מעוכב מותר לקחת טביעות אצבע?
לילה מרגלית
אבל אם הוא מעוכב - -
קריאה
אם הוא מעוכב, לשם זיהוי מעוכב.
לילה מרגלית
לפי הצעת החוק, אדם שנעצר על עבירת בחירות, לא נעצר – מוזמן לחקירה,
עזי צדוק
זה לצורכי זיהוי. זה לא לצורכי חקירה.
גלי בן אור
הם יורדים כבר מהקטע הזה. הצמצום שלנו הוא כבר במידה מסוימת ארכאי. בארצות הברית, בוא נדבר כרגע רק על מורשעים, זה לא משנה. זה אותו הדבר.
לילה מרגלית
לא . זה לא אותו הדבר.
גלי בן אור
בשלושים ושבע מדינות - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, זה לא אותו הדבר.
לילה מרגלית
זה לא אותו הדבר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא אותו הדבר. לכל מורשע אני מוכן לכל מורשע. אני מעדיף כל מורשע ולצמצם לגבי החשודים.
לילה מרגלית
לפי הצעת החוק היום, אדם שחשוד בעבירת בחירות אפשר לקחת ממנו טביעות אצבע גם אם אין שום קשר.

אפשר לקחת ממנו טביעות אצבע גם אם אין שום קשר.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת בארצות הברית כל מורשע, אז אני מוכן כל מורשע.
רחל גוטליב
לא, לא, אדוני. המצב היום, מה לילה תיארה הוא נכון. למעט דבר אחד. אומרת לילה, המטרה של נטילת טביעות האצבע היום מעצורים, יש היום את פקודת הפרוצדורה הפלילית: עדות, זיהויים של עצירים, נותנת סמכות ליטול טביעת אצבע מכל עצור. מכל מי שנתון במשמורת. אבל מה שאמרת – לצורך ניהול. אנחנו בהצעת החוק היום עשינו אבחנה בין נטילת טביעות אצבע במאגר נפרד לצורך ניהול בית סוהר, לבין המצב של נטילת טביעת אצבע במאגר. לא נאמר בפקודת הפרוצדורה הפלילית: עדות, שהתכלית היא דווקא ניהול של בתי מעצר.
לילה מרגלית
לא. זיהוי.
רחל גוטליב
כתוב זיהויים של עצורים. זאת אומרת, הסמכות במהות, לדעתי, לא שונה ממה שמוצע פה. יש הבדל אחד, שפה הוא צריך להיות עצור, ולפי מה שמוצע על ידינו הוא צריך להיות חשוד. זה ההבדל. זאת אומרת, לא צריך להיות אקט של- - -
קריאה
לא כל חשוד.
רחל גוטליב
אבל הוא לא צריך לעשות אקט של מעצר מיותר על מנת - - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל השאלה אם הוא חשוד בעבירה .
רחל גוטליב
בכל עבירה.
היו"ר מיכאל איתן
כן. אבל כשאין שום קשר לעניין של הד.נ.איי. למה הוא צריך לתת ד.נ.איי?
לילה מרגלית
אין קשר.
רחל גוטליב
ד.נ.איי זה סיפור אחר. טביעות אצבע היום, במצב הקיים, הוא עצור בעבירת צווארון לבן, שאין קשר לטביעות אצבע, יש סמכות ליטול טביעת אצבע גם אם אין קשר לעבירה. במובן הזה לדעתי אין הבדל משמעותי ממה שמוצע בהצעת החוק הנוכחית. כשההבדל היחיד הוא, שבמצב החוקי הקיים הוא צריך להיות עצור, במצב החוקי המוצע הוא צריך להיות חשוד באזהרה.

המצב החוקי היום מחייב את המשטרה לפעמים לעצור על מנת שתקום הסמכות. או כמו שאומרת לילה, לבקש בהסכמה וזה בעיה.
לילה מרגלית
זה לא נכון.

אי אפשר להגיד דבר כזה. היום אם צריך את הטביעת אצבע לצורך החקירה, אפשר לעשות את זה בלי מעצר. אם המשטרה עוצרת מישהו כדי לקחת טביעות אצבע, שזה לא נובע לצורך החקירה, זה פלילי.
קריאה
נכון.
קריאה
אז זה נעשה בהסכמה.
היו"ר מיכאל איתן
את מבינה מה שהם אומרים לך? הם באים אליך, ואומרים לך ככה: תשמעי, יש לך שתי אפשרויות: או להסכים לתת טביעת אצבע, או מאחר ואין לנו אפשרות רק אם תהיי עצירה, אנחנו נוציא צו מעצר, אז תלכי למעצר ואז ניקח טביעת אצבע.
לילה מרגלית
זה לא חוקי בעליל. קשר לחקירה הם יכולים לקחת בלי מעצר.
רחל גוטליב
אני לא אומרת שזה בסדר, אני רק אומרת שההבדל, בעניין הזה של טביעות אצבע, בין הצעת החוק לבין המצב הקיים הוא לא משמעותי.
לילה מרגלית
הוא משמעותי מאוד.
רחל גוטליב
ההבדל בין עצור לבין חשוד באזהרה, זאת אומרת, כל עצור הוא תמיד חשוד באזהרה.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך לילה מה האמת מאחורי כל העניין. שהעניין הזה של לקיחת טביעת אצבע לצורכי מעצר זה דבר פיקטיבי, ומתחבאים מאחורי זה.
לילה מרגלית
אלף, זה לא צריך להיות פיקטיבי. בית – כשאדם כבר נעצר, אז באמת הוא שונה מאדם שלא נעצר. אי אפשר להתעלם מזה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה גורם לכך שיעצרו אנשים סתם.
לילה מרגלית
אני לא מקבלת את זה.
היו"ר מיכאל איתן
מה את לא מקבלת? הם לבד אומרים לך שזאת הפרקטיקה.
לילה מרגלית
אני רוצה להאמין שמשטרת ישראל לא עוצרת אנשים על מנת להגדיל את מאגר טביעות האצבע שלה.
היו"ר מיכאל איתן
יש לזה ביטוי: אשרי המאמין.
לילה מרגלית
אני רוצה להאמין, ואני לא חושבת שאפשר לפסול אותי על הסף: משטרת ישראל עוצרת אנשים על מנת להגדיל את מאגר טביעות האצבע שלה. ואם אנחנו פועלים לפי - --
היו"ר מיכאל איתן
היא לא צריכה להגיע לזה. כי היא אומרת לבן אדם: אם לא תיתן אני אעצור אותך. אז הוא נותן.
לילה מרגלית
אז זה לא חוקי, ואם זה קיים צריך להשמיד את זה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא חוקי, אבל זה קיים. מה לעשות?
לילה מרגלית
אז המשטרה פועלת על פי דברים כאלה, אז למה שהיא לא תחקור אנשים בעבירה כדי לקחת
היו"ר מיכאל איתן
תסלחי לי, המשטרה פועלת כי המחוקק שותק. אם המחוקק יגיד לה, אתם לא יכולים לקחת טביעות אצבע גם לצורכי מעצר, שזה נשמע די – מה לצורך ניהול עציר צריך טביעת אצבע?
לילה מרגלית
זה קיים גם בחוק הזה. אני לא יודעת, אני חושבת שהעיקרון הוא עיקרון הגיוני, שמעצור צריך לקחת טביעת אצבע לשם ניהול מתקן הכליאה, וזה קיים גם בהצעת החוק הזו, ואנחנו לא מתנגדים לזה. אבל אני לא חושבת שעל פי הנחת היסוד, משטרת ישראל עוצרת אנשים שלא כדין כדי להגדיל את מאגר טביעות האצבע. אני לא מאמינה. שזה דבר שבשגרה.
קריאה
מה פתאום.
לילה מרגלית
אם טביעת האצבע נדרשת לצורך החקירה הספציפית, אז אפשר ליטול את זה בלי מעצר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא נקודה כעת מי יודע מה. שמענו אותך. אתה ער לזה? נגיע לזה, נדבר על זה.
לילה מרגלית
אם טביעת האצבע נדרשת היום לצורך החקירה הקונקרטית, אפשר לקחת את זה בלי מעצר.
רחל גוטליב
אין חולק פה, לפי המצב החוקי הקיים זה אסור. ההבדל איננו משמעותי. כי גם פה וגם פה התכלית היא לא לצורך החקירה עצמה, אלא בעצם העובדה שאדם הוא חשוד באזהרה. זה הסיבה שלוקחים ממנו, ולא שום סיבה אחרת. גם לפי ההצעה זה לא לקידום החקירה הקונקרטית. במובן הזה אין הבדל.
גלי בן אור
לכולם יהיה ברור עכשיו, כמו שאתה אומר, על פי חוק, מתי לוקחים, איך לוקחים, מה מתירים, גם בטביעות אצבע, גם בד.נ.איי.
קריאה
יש מאות אלפי טביעות אצבעות שמעלות אבק.
גלי בן אור
ככל שהמאגר גדול יותר הוא יעיל יותר. ככל שתהיינה נקודות יציאה, אנחנו נפגע ביעילות של המאגר. ראינו את זה גם לגבי מקומות אחרים. אנחנו החלטנו את ההחלטה הזאת. לנו זה נראה נכון מבחינת הצרכים החקירתיים.
היו"ר מיכאל איתן
לכן אני חושב שהדבר הכי טוב שיהיה לנו מאגר כלל ארצי. אז זה היה יוצר הרגשה שוויונית לגבי כולם.
גלי בן אור
אבל העניין הוא שאנחנו בודקים את זה לגבי מדינות אחרות בעולם, אנחנו לא מכירים מודלים כאלה של מאגרים כלליים כלל מדינתיים שמאפשרים שימושים גם לצרכים פליליים. אנחנו לא מכירים.
קריאה
לצרכים אחרים כן, לא לצרכים פליליים.
גלי בן אור
צרכים בריאותיים, צרכים מחקריים .
עזי צדיק
למשל, זכאות לביטוח לאומי.
גלי בן אור
אבל שילוב של השניים. יש מאגר כולל באיסלנד. יש מאגר של כלל אזרחי המדינה על מחקר. בגלל שזה מקום קטן, יש שם כשש מאות אלף תושבים, ואפשר לעשות שם מחקרים גנטיים.
קריאה
בספרד יש מאגר אזרחי של טביעות אצבע כלל אוכלוסייתי. אבל לא לצורכי המשטרה, אלא לצרכים אחרים, לצורכי זיהוי. שם משרד הפנים מחזיק את המאגר הזה. זה מאגר כלל אוכלוסייתי שמחזיק אותו משרד הפנים.
היו"ר מיכאל איתן
יש שם בטח גם כן גורמי ביטחון. הרי יש להם שם טרור והכל.
קריאה
יכול להיות. הוא משמש למעשה לנושאים כאלה, מן הסתם.
גלי בן אור
אנחנו לא מכירים אבל. השאיפה באמת של המשטרה ושל גוף חקירתי שיהיה לו את כולם ואז הרבה יותר פשוט. מה שאנחנו נסינו לעשות זה שני דברים. מצד אחד, נקודת כניסה מאוד רחבה, כדי שהמאגר יהיה כמה שיותר רחב, ונקודת הכניסה היא לפי הסטטוס של האדם. ובאמת כמו שאמרת, זה לא בהכרח אם לעבירה הספציפית שאנחנו מדברים הד.נ.איי או הטביעת אצבע משמשת לחקירה.
היו"ר מיכאל איתן
אני הצעתי נקודת כניסה הכי רחבה. כלל האוכלוסייה.
גלי בן אור
אנחנו נבדוק את זה ואנחנו נראה. אני לא יודעת מה הסיכויים להעביר הצעה כזאת בכנסת.
היו"ר מיכאל איתן
בגלל כסף.
גלי בן אור
גם כסף זה דבר חשוב. אנחנו רואים שגם בארצות הברית שזה מוגבל עדיין למורשעים ורק בחלקם לעצורים, יש להם מה שנקרא BACK LOG – הפיגור אחרי ההכנסה. נצברים המון נתונים, הם לא מצליחים להכניס את כולם.
רחל גוטליב
דגימות... במאגר הפדרלי בארצות הברית , מזירות עבירה של עבירות מין, עדיין לא הגיעו לפענח.
גלי בן אור
את הנתוני זירה עוד לא הכניסו. ומקצים שם כל שנה עשרות מיליונים של דולרים כדי להתגבר על הפיגור וכדי לשכור עוד ועוד מעבדות פרטיות. קשה לי להאמין שאנחנו נהיה במצב שאנחנו נוכל להקצות את הסכומים האלה. ולכן צמצום רשימת העבירות על ד.נ.איי שירת כאן שתי מטרות. מצד אחד, אנחנו מתמקדים בעבירות החמורות ביותר שמצדיקות נקיטת אמצעים כדי לפענח אותן, ומצד שני אנחנו גם קובעים איזו שהיא מטרה שאנחנו מקווים שהמשטרה תוכל לעמוד בה, ולא יהיה את המאגר הזה, ולא יוכנסו הנתונים ולא נוכל להשתמש בו. אז אנחנו מנסים לשלב את שני הדברים.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי העניין של חשוד, שהוא רק חשוד - - -
עזי צדוק
מאגר טביעות האצבע של משטרת ישראל, אני יכול לתת לך נתונים שתתרשם עד כמה הוא אפקטיבי. היום מדי שנה מאגר טביעות האצבע שלנו מפענח חמשת אלפים אירועים. חמשת אלפים אירועים בשנה. גודלו של המאגר – מספר מאות אלפי טפסים. לא כל כך גדול כמו שנדמה לכם. בערך שש מאות אלף טפסים היום במאגר של משטרת ישראל. זה כל המאגר.
היו"ר מיכאל איתן
זה כולל את טביעות האצבע?
עזי צדוק
טביעות האצבע שנלקחו מעצורים. זה כולל גם את כל אוכלוסיית השוטרים שנמצאת בתוך המאגר, כדי לוודא נוכחות שלהם במידה ונמצאה טביעה של שוטר בזירת עבירה וכולי. כמות הפענוחים היא חמשת אלפים בשנה. הגידול הוא בסדר גודל של כעשרים אחוז בשנה במספר הפענוחים עקב טביעות אצבע. זה כלי העבודה המרכזי היום. הד.נ.איי ייקח לו שנים לא מעטות עד שיגיע בכלל למצב שהוא יתקרב לזה.
היו"ר מיכאל איתן
דעתי לא נחה מהעניין הזה פשוט שאדם רק חשוד בעבירה שלא צריך בשבילה בכלל - -
עזי צדוק
חשוד נחקר באזהרה.
היו"ר מיכאל איתן
לא משנה. אני לא צריך בכלל את הד.נ.איי שלו. הבן אדם מואשם בכך שהוא גנב דבר מה. אבל אין שם שום בעיה שהוא היה במקום ושהוא נגע בחפץ . בשביל מה צריך לקחת ממנו טביעת אצבעות?
גלי בן אור
יש לנו נתונים - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא אומר, אני לקחתי ורציתי להחזיר. מה צריך לקחת ממנו טביעת אצבע? או יותר גרוע מזה, שהוא לא קשור בכלל. הוא בא לאיזה שהוא מקום וסחט,
קריאה
שידל מישהו לעשות.
היו"ר מיכאל איתן
אם הוגש נגדו כתב אישום - מילא. אפילו לא הוגש נגדו כתב אישום. בא בן אדם, לא הוגש נגדו כתב אישום, לא כלום. וזהו. אין ספק שיש כאן רצון לייצר הרחבה של מספר התיקים.
גלי בן אור
אנחנו רואים את זה בעולם. אם אנחנו עוברים על המדינות, ברשותך, אתה יכול לראות שבאוסטריה, בגרמניה, בהולנד, בדנמרק, בניו זילנד, בפינלנד, בשוויץ – עבירות חמורות, חשודים נכנסים בגינן למאגר. זאת אומרת, שזו איזו שהיא החלטה. בסדר. אבל החלטנו. אמרנו. עוד חמש שנים, או עוד איזו שהיא תקופת זמן אנחנו נבחן ונראה, נגיש הצעה.
לילה מרגלית
את מדברת באופן אינדיבידואלי כשהתיק נפתח נגד אדם. זה הבדל של יום ולילה. זה לא אותו דבר. אולי בגרמניה. במדינות האחרות, זה אינדיבידואלי. אם התיק לא נסגר - -
גלי בן אור
אינדיבידואלית בנקודת זמן מסוימת מתאריך הכניסה. זה בעצם הטענה שאפרת אמרה. חמש שנים ממועד הכניסה למאגר.
אפרת רוזן
דיברנו פה על חמש שנים.
היו"ר מיכאל איתן
מה שאני הצעתי, שיהיה כתוב בחוק, שאחרי חמש שנים זה עף החוצה. ובעוד חמש שנים, אם יבקשו - - גם לגבי הרשעה הייתי מוכן לקחת - -
רחל גוטליב
אם הוא עדיין בסטטוס של חשוד.
לילה מרגלית
אני חושבת שזה מה שחשוב להבין. שחשוד זה לא סטטוס. חשוד זה אדם שיש איזה שהוא חשד כלשהו שהוא ביצע עבירה והוא נחקר. זה לא סטטוס.
היו"ר מיכאל איתן
זה נכון ולא נכון.
גלי בן אור
אנחנו נגיש הצעה מפורטת לגבי מועד המחיקה. אנחנו נבחן את הנושא. נראה איך אפשר לעשות את זה. אבל אנחנו מדברים כאן לגבי הכנסה של חשודים. והכנסה של חשודים, בלפחות שלוש עשרה מדינות שאנחנו רואים כאן בדו"ח שדפנה הכינה, מדינות מכניסות חשודים. עכשיו, ההכנסה היא שרירותית במובן הזה שאני אומרת: עבירה מסוימת ביצעת – אתה נכנס למאגר. מה שאנחנו רואים במדינות אחרות שבהן זה פועל, וראינו נתונים מאוד יפים למשל מוירג'יניה או מקומות אחרים, עבריינים הם לא מקצועיים בהיבט הזה שכשהוא ביצע עבירת רכוש הוא מתמקד בנושא וזה מה שהוא עושה. ויש נתונים יפים על זה שהרחבה של המאגרים לעבירות של BURGLERY, שמלכתחילה לא היו במאגר כי היה רק תקיפה, רצח ואונס. ברגע שהכניסו BURGLERY הפיענוח של העבירות החמורות האחרות עלה בהרבה. כי מי שפורץ לרכב אז יש לו גם עיסוקים צדדיים אחרים, שדווקא אותם יותר מעניינים אותנו.
עזי צדוק
כל פיענוח של עבירה באמצעות טביעת אצבע, גורר אחריו בממוצע 2.7 עבירות אחרות שמפוענחות דרכו.
גלי בן אור
חמורות הרבה יותר.
עזי צדוק
זה אומר שיש מעתקים שיושבים אצלנו, ומגיע טופס של חשוד חדש, והוא מפענח לנו אחורה בממוצע 2.7 בממוצע עבירות קודמות. כן? זאת הסיבה שאנחנו באמת צריכים לעשות מאמץ באיזה שהוא איזון נתון להרחיב במידת האפשר את מאגר טביעות האצבע.
דני גבע
השאלה מאוד פשוטה. הטכנולוגיה של היום מאפשרת פיענוח עבירות בעידן שבו הפשע חוגג, וגם הוא הופך להיות יותר מתוחכם. השאלה מה רוצים לעשות. רוצים להשתמש בטכנולוגיה הזאת כדי לפענח עבירות? כאשר הפגיעה באותו אדם שהוא חשוד, לא כל חשוד, אלא נחקר תחת אזהרה, היא מינימליסטית. היא לא פוגעת בו. הוא לא הופך להיות עבריין. זה מאגר סגור, אטום, לא פתוח לאף אחד. זו השאלה. כי המתנגדים טוענים שיש פגיעה. אין פה שום פגיעה.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה אין פגיעה. ברור שיש פגיעה.
דני גבע
אני טוען שאין שום פגיעה.
היו"ר מיכאל איתן
אתה טוען. אבל עם כל הכבוד, זה דבר סובייקטיבי.
דני גבע
השאלה מה אנחנו רוצים.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת שאם היו עושים את זה -- - -
דני גבע
השאלה היא בין מה למה אנחנו רוצים להכריע. פגיעה מסוימת נניח שיש פגיעה, או בין אפשרות למצות את הטכנולוגיה של היום ולפענח עבירות. זה הכל.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי שאלה. תסלח לי, אתה לא מבין את הבעיה. עם כל הכבוד. למה לא ניקח סטטיסטית כל אדם עשירי וניקח ממנו? יהיה גורל במדינת ישראל, כל אדם עשירי יצטרך לבוא ולתת.
דני גבע
זה לא דומה בכלל. המאגר של אנשים שנחקרים תחת אזהרה זה לא כל אדם. זה לא כל אדם. זה אנשים שיש להם איזה שהוא חשד מבוסס - -
היו"ר מיכאל איתן
לא . אין. זה לא מבוסס.
דני גבע
בודאי.
היו"ר מיכאל איתן
תשעים אחוז מהם לא מוגש כתב אישום.
דני גבע
זה חשד מבוסס.
לילה מרגלית
יש מקומות בארץ שאנשים מוזמנים כדבר שבשגרה למשטרה. יש בדוקאים של המשטרה - -
קריאה
בדוקאים לא נחקרים באזהרה.
דני גבע
אבל עובדה שבמאגר מורחב גם שכולל חשודים אפשר למשטרות בעולם להגיע לפיענוח של פשעים אחרים. ואם אנחנו שמים כמטרה את המלחמה בפשע, אז זאת המטרה. אם רוצים לאפשר לעבריינים להימלט מן הדין - -
היו"ר מיכאל איתן
עזוב את זה, זה דמגוגיה כל מה שאתה אומר. פשוט דמגוגיה. יש לי שיטות יותר טובות. אפשר להגיד לאנשים להתיישב במשטרה, אפשר להגיד להם כל יום, עוד מעט כל מיני אנשים כאלה - - -
דני גבע
אנחנו לא ממציאים את הגלגל. אנחנו יכולים ליהנות מניסיון של שלוש עשרה מדינות לפחות שהן מאמצות את השיטה.
היו"ר מיכאל איתן
אל תבלבל את המוח. אל תבלבל. באמת, אתה סתם מבלבל את המוח. לא מתאים לך. אנחנו מראים לך כאן מודלים שונים שרק במיעוטם יש לגבי חשודים בצורה הגורפת שמוצע כאן. אז מה אתה - - -
דני גבע
כניסה לא. יציאה.
היו"ר מיכאל איתן
יציאה.
גלי בן אור
אנחנו מדברים על כניסה. בכניסה אנחנו רואים דוגמה שלפחות עוד שלוש עשרה מדינות שהכניסה היא לפי רשימה של עבירות חמורות, חשודים נכנסים למאגר. שאלה אחרת היא היציאה. וזה אמרנו שנבדוק.
היו"ר מיכאל איתן
חשודים?
גלי בן אור
חשודים.
היו"ר מיכאל איתן
באיזה הקשר?
גלי בן אור
בכל הקשר. דלת הכניסה נפתחת ברגע שאני חשודה בעבירה חמורה שמנויה ברשימות לחוק. זאת בדיוק ההצעה שלנו. לגבי הד.נ.איי עבירה חמורה שמנויה בתוספת לחוק הזה, ברגע שאני חשודה בה אני נכנסת. הנתונים שלנו אומרים שברגע שחשודים - -
היו"ר מיכאל איתן
לא ברגע שאת חשודה בה.
גלי בן אור
ברגע שאני חשודה בעבירה . עכשיו, מה הבנפיט? המשטרה הרי לא עושה את זה סתם כדי שהיא תוכל להתגאות כאן בשנה הבאה שיש לה מאגר נורא גדול ורחב. המשטרה עושה את זה כי אחוזי הפיענוח מלמדים שכאשר חשודים נמצאים במאגר, גם בגלל עבירות של BURGLERY, של פריצה לבית, אנחנו מאתרים באמצעותם עבירות אחרות.

אני לא רוצה להיות דמגוגית. אבל בן אדם שעושה מעשים מגונים בילדים קטנים, אחר כך עובר לעבירות יותר ויותרחמורות, ואחרי זה אפשר יהיה לפענח - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בטוח שמה שאת אומרת זה נכון.
גלי בן אור
זה נכון. בני סלע שביצע ארבעים מקרי אונס, ובכוונה לא אמרתי מלכתחילה, היה חשוד במעשים מגונים. וזה התברר לאחר מכן שהיה נגדו תיק פתוח. יש מחקרים קרימינולוגיים ברורים.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, עם כל הכבוד. אתם מדברים בביטחון כזה,
גלי בן אור
כי אנחנו יושבים ללמוד את הנושא כדי להיות מוכנים כדי לתת תשובות - -
היו"ר מיכאל איתן
אני שמעתי כאן במקרה, אני לא בטוח במאה אחוז, שמעתי דווקא, גם מי שאמר לי יכול להיות שסתם אמר, אבל מישהו באחת הישיבות אמר שדווקא בעבירות האלה של עבריינים שצמודים לסוג הזה של עבירות, הם לא פורצים והם לא גנבים. הם פדופילים. אז הם פדופילים. הם לא עוברים אחר כך לעבירות אחרות.
עזי צדוק
זה מגזר ספציפי.
היו"ר מיכאל איתן
מישהו אמר את זה.
גלי בן אור
פדופילים זה מגזר מסוים.
עזי צדוק
ה-BULK מתנהג אחרת. מתחילים בעבירות רכוש קלות ועוברים לעבירות כבדות יותר ויותר: שוד, שוד מזוין, דברים מהסוג הזה, שהם ה-BULK הגדול של העבירות. כמה פדופילים יש בסופו של דבר?
גלי בן אור
יש מחקר שהתבצע בניו יורק רק לאחרונה. בניו יורק עשו עכשיו ניסיון והם הרחיבו את הנטילה של הדגימות מזירות עבירה של פריצות. עד עכשיו הם לקחו רק בזירות עבירה של תקיפה, אלימות ואונס, מתוך הנחה ששם באמת יש בעיקר דגימות של ד.נ.איי שיקשרו. הם עשו ניסוי והם הרחיבו את זה גם לזירות עבירה. ומה שהם גילו זה כמה דברים: שפורץ פעיל מבצע יותר ממאתיים שלושים פריצות לשנה, למשל. זאת אומרת, יש לך מאתיים שלושים תיקים רק על הדבר הזה שאתה מאתר, ושבנוסף לעיסוק שלהם כפורצים הם עוסקים בעבירות נוספות: רצח, אונס וסמים.

עכשיו, התיאוריה שהם ניסו להוכיח אותה, והם הוכיחו אותה באמצעות המחקר הזה היתה שככל שאתה אוכף את החוק כלפי עבירות בדרגה נמוכה יותר, מבחינת החשיבות, זה עוזר להפחית ולאתר את העבריינים ברמות העבירות החמורות ביותר.
עזי צדוק|
בדיוק מה שג'וליאני עשה בניו יורק.
גלי בן אור
אותו דבר בוירג'יניה.
לילה מרגלית
אבל שם מדובר במורשעים.
גלי בן אור
לא. לא. זה לא מדבר. זה מדבר על פיענוח של עבירות. אני מדברת עכשיו על הפיענוח של עבירות רכוש. עכשיו, בוירג'יניה למשל בדקו גם כן לגבי עבירות רכוש. מתוך אלף התאמות שהם מצאו לגבי עבירות רכוש מאתיים ארבעים וארבע היו לגבי עבירות של תקיפה מינית. אז אתה רואה בדיוק את הקישור הזה. ואני ניסיתי להראות את זה גם בפעם הקודמת. אתה רואה מתאמים יפים מאוד. לקחת לגבי עבירות רכוש – אתה מפענח קשת הרבה יותר רחבה של עבירות, בתוכן עבירות מאוד מאוד חמורות. וזה הבנפיט הגדול.

ולכן, אם אתה מסתכל על מן מטרה כזאת, ובאמת בלב שלך ודאי שיש את העבירות החמורות ביותר של אונס ותקיפה מינית וכל הדברים האלה. אבל אם אתה תרחיב את המאגר לגבי עבירות נוספות, יותר ויותר, אתה גם תפענח יותר את הליבה שלך של העבירות החמורות. וזה על סמך מחקרים מבוססים.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. אבל כל מה שאת אומרת זה ברור שככל שהמאגר יהיה יותר גדול יהיה אפשרות לפענח יותר עבירות. על זה אין ויכוח. אבל יש לזה גם צד שני. שככל שהמאגר יותר גדול יש גם פגיעה יותר גדולה בזכויות אדם. גם על זה לא צריך להיות ויכוח.
גלי בן אור
אבל גם זכויות אדם הן דבר שניתן לאיזון. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו אומר שלכל אדם יש את הזכות לחירות. ולמרות זאת, יש לנו הוראות בחוק שמאפשרות לעצור בן אדם - - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל אתם לא עוצרים כל אדם.
גלי בן אור
ודאי שלא. אנחנו בודקים ומאזנים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל כאן אתם מגיעים לדבר שאין קשר בינו לבין הצורך לקחת את טביעת האצבע או את הד.נ.איי. אתם אומרים שאדם חשוד, מזמינים אותו לחקור עבירה, אין שום צורך בד.נ.איי ובטביעת אצבע. אתם לוקחים את הד.נ.איי ואת הטביעת אצבע בשביל להגדיל את המאגר.
גלי בן אור
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
במקרה ממנו. זה רק מקרה שאתם קוראים לו. לכן יש כאן בעיה.
דפנה בן פורת
יש כמה מדינות שהפרופיל שניתנו מחשודים כמו בלגיה ונורבגיה לא נכנסים למאגר. יש מדינה אחת שרק אם הוגש כתב אישום זה נכנס למאגר. אז זה לא מדויק. לפעמים יש פער בין הסמכות ליטול, מותר להכניס למאגר אבל מותר ליטול רק בהסכמה מחשודים. אז כפי שאמרתי כבר קודם --
גלי בן אור
יש וריאציות על הנושא. וריאציות על הנושא קיימות. אבל העיקרון הכללי שככל שהמאגר רחב יותר הוא מועיל יותר
היו"ר מיכאל איתן
זה ברור. אבל על זה אין ויכוח. כל פעם אתם חוזרים על זה. אם יהיה מאגר של כל מדינת ישראל זה יהיה הכי טוב. אין על זה ויכוח. עכשיו, כשאין מאגר של כל מדינת ישראל, וצריכים לקחת מאנשים, אז אנשים אומרים: אם היו לוקחים מכולם, בסדר. אז גם אני נותן. אבל אם לוקחים רק מחלק, אז למה אני? אז אומרים לו: בגלל שאתה היית חשוד בעבירה. אז הוא אומר: בסדר, אבל אם לא לצורך - - -

תגידי לי, איזו פגיעה יש בבן אדם שמישהו קרא לו יהודי מלוכלך? מה הפגיעה? אמרו לו יהודי מלוכלך. מה זה פגיעה? הוא יודע שהוא לא מלוכלך, והוא הולך הביתה. מה פגעו בו? איזה אידיוט קרא לו ככה וזהו. איזו פגיעה זאת שקוראים לבן אדם ואומרים לו: תשמע, עכשיו אתה צריך לתת טביעת אצבע. זה פגיעה. זה מעליב. זה פוגע. איזו פגיעה זאת שאומרים לו, עכשיו אנחנו ניקח ממך דם. לא מרגישה שזו פגיעה? אתם אומרים זו לא פגיעה. בעיני זה זלזול. זה פשוט מעיד על קהות חושים. כי יש המון אנשים - --
רחל גוטליב
זה נכון מה שאתה אומר שהבעיה היא בעובדה שמדובר במאגר שיש עליו איזו שהיא סטיגמה של חשודים וכולי. זאת אומרת, זה לא כל מדינת ישראל, זה אנשים שנלקח אגב הליך פלילי. ויש בזה סטיגמה. אבל אסור לנו לשכוח מה שנאמר כאן קודם, שמדובר במידע שאיננו , או אמור להיות לא כלפי חוץ. זאת אומרת - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא עניין של המידע.
רחל גוטליב
זו מידת הפגיעה.
היו"ר מיכאל איתן
אוי. באמת.
רחל גוטליב
אם היו אומרים יהודי מלוכלך או אותם כינויים שאתה אומר בחדרי חדרים, בתוך חדר סגור, מידת הפגיעה באותו אדם היתה מזערית. אמרו עליו בחדר סגור.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מאחלת שיגידו לך בחדר סגור כל מיני דברים.
רחל גוטליב
מידת הפגיעה, זה נכון שיש פגיעה. אבל מידת הפגיעה היא מזערית.
היו"ר מיכאל איתן
תגידי לי, אני לא מבין. באמת. למה אתם כל כך לא רגישים. קחי את הבן שלך. מחר מזמינים אותו למשטרה. ויש שתי דרכים שמזמינים אותו. פעם אחת מזמינים אותו ואומרים לו: תשמע, אתה חשוד שעשית כך וכך וכך. והוא נותן הסברים ושולחים אותו הביתה. והוא גמר. והוא יודע שנגמר העניין. הוא הסביר, נתן, היה בירור תקופה קצרה, הוא גם היה בלחץ, הוא בא הביתה בוכה, מה רוצים ממני. ויש מצב אחר שגם חוץ מכל הבכי הזה גם לקחו ממנו דגימה. וכשהוא הולך הביתה והוא אומר טוב, די, תעזבו אותי, תנו לי את הדגימה, אומרים לו: לא, מהיום והלאה אתה אצלנו רשום.

רחל גוטליב

או.קיי.
היו"ר מיכאל איתן
בטח שאת מסכימה כי עכשיו מדובר בבן שלך. זה כל ההבדל. זה כל ההבדל. אתם משרתים את המטרות שלכם. ואתם מבינים את זה. זה התפקיד שלכם. אני לא אומר שלא. אני גם צריך להביא את זה בחשבון, וצריך להביא גם את זה בחשבון. אז אני מחפש איפה, איך לחפש. קיבלתי את הכל, כל מה שביקשתי. אבל דבר אחד נראה לי באמת קצת, הביטוי הזה "שרירותי". מאוד שרירותי.
בא בן אדם, אומרים לו
תשמע, אתה חשוד עכשיו בזיוף מסמכים. הוא אומר: בסדר, אני אענה לכם לכל השאלות. אתה נחקר תחת אזהרה. עכשיו לוקחים ממך ד.נ.איי. אומר: למה אתם לוקחים ד.נ.איי? זה לא קשור לעבירה. אני אענה לכם על הכל. אתם לא ממליצים כתב אישום, לא כלום.

טביעת אצבעות לוקחים? לוקחים. טביעת אצבעות ייקחו ממנו?
רחל גוטליב
כן. יצלמו.
היו"ר מיכאל איתן
אז הוא אומר, מה אתם רוצים ממני. אני לא רוצה. למה אתם משפילים אותי עם הטביעת אצבעות הזאת? אז באמריקה, אני ככה מבין, אני לא יודע, אמרו לי, שבאמריקה זה בנורמה אחרת. כל אחד נותן טביעת אצבעות, זה לא בעיה. זה עובר ככה בקלות. אבל אצלנו, בכל אופן טביעת אצבעות זה איזה שהוא מימד שאדם עובר אותו זה השפלה. תשמע, לעומת מה שעושים בשב"כ זה לא כלום. אני יודע. אבל יש אנשים שהסף שלהם אחר. מה לעשות.
גלי בן אור
אני מסכימה אתך שיש מימד של פגיעה ב- - -
היו"ר מיכאל איתן
לא אכפת לי הפגיעה. רק אכפת לי שהיא נורא שרירותית. זה יצא מקרה כזה.
גלי בן אור
זה גם נורא שרירותי שאישה הולכת ברחוב ותוקפים אותה מינית, ואז לא מצליחים לאתר את העבירה כי אין את הדגימות שלו...
היו"ר מיכאל איתן
מה זה שייך בכלל?
גלי בן אור
זה שייך בדיוק. זה בדיוק על זה. אנחנו מאזנים את הפגיעה הפרטנית באדם מול הפגיעה באינטרס הציבורי. והאינטרס הציבורי זה לפענח עבירות, ללכוד עבריינים, ושהחברה שלנו תהיה חברה - - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אומר לך לא לקחת. אני רק אומר שהצורה שבה את בוחרת אנשים שמהם את לוקחת היא מאוד בעייתית, היא שרירותית, ואין לה הסבר הגיוני.
גלי בן אור
כל דבר זה שרירותי. כל קו שאנחנו - - -
היו"ר מיכאל איתן
לא כל דבר זה שרירותי.
גלי בן אור
כל קו גבול שאתה תוחם הוא שרירותי, בין אם זה בפיסת קרקע, בין אם זה ב- - - אתה קובע איזה שהוא קו. אתה יכול לצרף אותו בדברים מסוימים - -
היו"ר מיכאל איתן
לא. לא. לא. לא.
דני גבע
העובדה שאדם נעצר ונחקר ונפתח תיק נגדו זה גם מקרי. כי הוא נחקר ולא הוכיחו שום דבר – הוא הלך. אבל יש רישום שנפתח לו תיק. והוא נמצא ברשימה של אנשים שנפתח תיק כלפיהם. והמשטרה יודעת. רק המשטרה. וזה מאגר סגור. זה מידע מודיעיני סגור שהאדם הזה נעצר, נחקר בין אם זה תחת אזהרה או לא. זה מידע שקיים במשטרה. זה בדיוק אותו דבר. רק שמוסיפים עוד נתח אחד, שזה טביעת אצבע, שזה יהיה גם, בנוסף לעובדה שנפתח תיק נגדו באופן אקראי, משום שהוא נחקר ושוחרר. לא מצאו כלום נגדו. אבל יש רישום. זה בדיוק אותו דבר, שמרחיבים את זה לעוד נתון אחד שיכול בעתיד לסייע למשטרה לפענח פשעים. וזה לא פוגע. יותר מזה, זה עוד נתון שאף אחד לא רואה אותו, אף אחד לא יודע על קיומו.


אז אולי נעצור גם את העניין של רישום תיק? לא יודע.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. נכון.
דני גבע
זה מידע מודיעיני. המשטרה עובדת - - -
היו"ר מיכאל איתן
גם הטביעת אצבע היא בעייתית במובן הזה. אם טביעת אצבע היא לצורך חקירה – תראה מה ההבדל. אם טביעת אצבע היא לצורך חקירה, אז אומרים לבן אדם: האקט שעכשיו אני לוקח ממך ואני מעליב אותך ומשפיל אותך זה לצורך חקירה. אז אומרים לו: בסדר. עכשיו, אחרי שלקחו לו הוא אומר: תחזירו לי. אז אומרים לו: תשמע, כבר נתת, זה כבר פה, מילא. זאת אומרת, זה בשני שלבים. בשלב הראשון זה לצורך חקירה.

הבעיה שלנו שכאן כרגע דנים בה, זה מה קורה כשבא בן אדם ואין שום צורך לקחת ממנו את הטביעת אצבע. אין שום צורך לצורכי החקירה. יש רצון כללי של המשטרה שיהיה לה הרבה טביעות אצבע. אז אני שואל, למה לא לעשות הגרלה ולהגיד. ועם ישראל יידע שברגע שהיתה הגרלה כל אחד נותן. אנשים יגידו בסדר. אבל למה, בן אדם אומר, ברגע מסוים קראו לי. הביטוי "חשוד", זה מה שלילה אומרת, הביטוי "חשוד" הוא נורא שרירותי. הוא כלום.
דני גבע
זה כמות מינימלית של ראיות.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא נעצר. הוא אפילו עוד לא נעצר.
נסים עמרני
אני הייתי רוצה להסביר לו מה ההבדל בין חשוד לבין אדם שנחקר באזהרה.
גבריאלה פיסמן
חשד סביר שעבר עבירה . ולגבי כל המאגרים אנחנו אומרים התנאי לא רק שיהיה חשוד, אלא שנחקר באזהרה.
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, כמה אנשים נחקרים תחת אזהרה כל שנה?
נסים עמרני
אין לי נתון להגיד לך, אבל אני רוצה להגיד. אני היום סגן ראש מחלקת חקירות ותביעות, אבל עשרים ושש שנים עבדתי בשטח בדיוק בצח"מ מפקד תחנה, ראש ענף חקירות, ראש משרד חקירות, בדיוק בדברים שאנחנו נוגעים בהם.

תראה, המילה "חשוד" בתיק מסוים יכולים להיות עשרות חשודים, שקוראים להם, שואלים אותם איך קוראים לך, איפה היית, מה זה, לך הביתה, לך הביתה. מתי גובים עדות תחת אזהרה? כשיש איזו שהיא תשתית עובדתית שמצביעה, שקושרת את אותו חשוד לעבירה. שאם היינו חוקרים את כל החשודים לא היה לא זמן ולא צידוק ולא חכם .
עזי צדוק
ולא מעשי. זה לא מעשי.
נסים עמרני
לפעמים אומר מי שממונה על החקירה, אני הייתי ממונה על החקירה, היה לי איזה שהיא פרשיה, הייתי ראש צח"מ רצח בהרבה מאוד מקרים, והיו לי עשרות כיווני חקירה. אתה בא בלילה. יש גופה. עכשיו אתה צריך להתחיל לנהל פה. אז יש מידעים מודיעיניים, יש כיוונים ויש זה. מזמינים המון אנשים. מדברים אתם, שואלים אותם, מתרשמים מהם בצורה בלתי אמצעית ושולחים אותם הביתה. לא גובים מהם עדות תחת אזהרה כחשוד ברצח. מתי אני מגיע למסקנה... או אונס. או שוד מזוין.או פשעים באמת שאני עסקתי בהם שנים רבות. מתי? זה עשרות אנשים יכולים להגיע אליך, לפעמים אפילו מאות במקרי רצח שאני חקרתי. אפילו מאות אנשים, שאתה לא גובה ממנו שום עדות. אתה מתשאל אותו. עומד על קנקנו, מתרשם ממנו ושולח אותו הביתה.

מתי אתה גובה עדות תחת אזהרה? כשבאמת יש פה משהו ממשי שקושר אותו, ועל פי רוב אתה גם עוצר אותו, אז זה כבר לא רלבנטי עם זה. אז לכן הרשימה פה היא מאוד מאוד מצומצמת. כדאי לדעת את הדברים. לא כל חשוד גובים ממנו עדות תחת אזהרה. אפילו לא כל חשוד עשירי.
לילה מרגלית
אבל הנתון שאומר שרוב החשודים לא מוגש נגדם כתב אישום זה אותם חשודים שנחקרו באזהרה. עדיין רוב החשודים, אפילו העצורים לא מוגש נגדם כתב אישום.
עזי צדוק
אבל עדיין זה לא אנשים אקראיים שנתפסו ברחוב.
היו"ר מיכאל איתן
הסמכות ליטול אמצעי זיהוי לפי הוראות סעיף זה תהיה עד המועד כמפורט להלן:
שמואל דגני
יש איזו שהיא הכרעה? אני רציתי להוסיף עוד משהו. ברשותך, לפני שאתה ממשיך. גם כיום אם המשטרה משיגה ראיה בדרך לא חוקית זה עדיין קביל בבית משפט.
עזי צדוק
מה זה קשור לדיון הזה?
דני גבע
סליחה, אני לא עורך דין. יכול להיות שמה שאני אומר פתאום לא קשור. אבל אני אומר, יש מכלול של דברים - - -
עזי צדוק
אנחנו דנים בהצעת חוק לא באי קיומו של הצעת חוק.
שמואל דגני
אני לא עורך דין, תבינו את זה. יכול להיות שזה לא רלבנטי, אבל כאדם ש - - -
היו"ר מיכאל איתן
אם לי יש סבלנות, שיהיה לך סבלנות גם כן. תאמין לי.
עזי צדוק
הוא מטיח בנו דברים שאני לא יכול להישאר - -
היו"ר מיכאל איתן
מטיח בך דברים. ממש השוטרים פוחדים כעת. נכנסים למקלטים כי כאן מישהו אמר איזו מילה.
עזי צדוק
חס וחלילה.
שמואל דגני
מה הוחלט לגבי הטביעות אצבע?
היו"ר מיכאל איתן
השארתי את זה בינתיים ככה לגבי הנושא של הטביעות אצבע. נראה. ולגבי היציאה בעקבות, אני לא יודע בעקבות מה בעצם. אתה אמרת, כשאדם עצרו אותו מעצר בלתי חוקי, או שהוא היה חשוד – אני לא יודע אם אנחנו ניכנס לזה.
שמואל דגני
דו"ח מבקר המדינה דיבר על זה.
היו"ר מיכאל איתן
רגע, רגע, עזוב את דו"ח מבקר המדינה. אני אסביר לך מה הבעיה. הם בעצם מודים שזה הכל שרירותי. הם אומרים, כן זה שרירותי. אז מה זה משנה כרגע אם לקחו לו את זה בצדק או שלא בצדק, אם עשו לו עוול כזה או עוול אחר? מה ההבדל בינו לבין אדם שחשדו בו והוא הלך הביתה, ולא היה לו כלום. מה ההבדל?
שמואל דגני
שיוכל לדרוש לצאת מהמאגר הזה. אם המעצר לא היה חוקי או לא היה מוצדק אפילו.
היו"ר מיכאל איתן
לא מעצר אפילו. אדם חקרו אותו תחת אזהרה. הוא היה חשוד במשהו. וחקרו אותו. ולקחו ממנו את טביעת האצבע או את הד.נ.איי, גם את הד.נ.איי ברגע שהוא נחקר תחת אזהרה. אחר כך הסתבר, לא דובים ולא יער. סתם בכלל כל העניין. אבל הדגימה שלו שמה.
קריאה
אז שיוכל לדרוש את ההוצאה של זה.
היו"ר מיכאל איתן
על זה התווכחנו עכשיו. אנחנו לא נותנים לו, לא מוציאים לו את זה החוצה.

אחרי תקופה מסוימת יוציאו לו.
לילה מרגלית
אם אדוני יסכים שזה שרירותי ושמדובר על פגיעה שהיא בכל זאת פגיעה בגופו של אדם, בפרטיותו, ותיארת, אני חושבת ממש בצורה מדויקת מה קורה לאותו אדם שנחקר ונבהל, ולוקחים. אז למה משאירים את זה?
היו"ר מיכאל איתן
כי מה שהם אומרים לי מבחינתם: הם אומרים לי, תראה, יכול להיות שהקריטריונים שאנחנו קובעים הם קצת שרירותיים. אבל הם האינדיקטורים הכי קרובים שאנחנו יכולים לקחת בשביל לבנות מאגר יעיל. והתוצאה , אנחנו לא בדקנו, אבל לפי התוצאות בעולם זה כרגע הכי טוב. באנגליה. אז הם אומרים שזה טוב. אז אני הגעתי לאיזון בכך שלעומת אנגליה אנחנו לוקחים רק עבירות מצומצמות הרבה יותר, וב – לעומת אנגליה, אנחנו לא ניתן את זה לתקופה בלתי מוגבלת אלא לזמן, ואחרי זמן זה יצטרך להימחק או שישנו את החוק אחרי התקופה.

נראה, יציעו חמש שנים, אני לא יודע, משהו כזה. ובעוד חמש שנים הכנסת תבוא הנה ותחליט, או שהיא מאריכה או שלא מאריכה. כי המגמה, אני התרשמתי, עשו במ.מ.מ עבודה ואומרים שהמגמה היא שבהתחלה היו מאוד זהירים, וכעת המגמה היא כל הזמן להרחיב בגלל המלחמות בפשע בכל מקום.
לילה מרגלית
אם אפשר רק משפט אחרון, אני לא אתעקש יותר. צריך להבין שהצעת החוק הזאת היא הצעת תיקון לחוק סדר הדין הפלילי: סמכויות אכיפה, חיפוש בגוף החשוד, שהוא החוק שבא לקבוע ולהבהיר ולהדגיש את העיקרון אלף, שגופו של אדם מקדשו, שאי אפשר לבצע חיפוש שרירותי בגופו של אדם, שאי אפשר לפלוש לאוטונומיה הגופנית של האדם בצורה שרירותית, וקובע כללים ברורים ומאוד יפים מתי אפשר לעשות את זה ומתי אי אפשר לעשות את זה.

ההצעה הזאת, בעצם על ידי כך שהיא מאפשרת פלישה שרירותית לגוף האדם, מעקרת את העיקרון הזה, הופכת את העיקרון הזה לאות מתה.
היו"ר מיכאל איתן
נכון.
לילה מרגלית
וזה דבר מאוד קשה.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. אבל במספר מצומצם של מקרים. תראי, אני אתן לך דוגמה.
לילה מרגלית
זה לא מספר מצומצם של מקרים.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו מדברים על מצב שבו על כל אדם שכבר הגיע למצב שהוא בחקירה תחת אזהרה, ולא היה צריך את זה לצורך החקירה. זאת אומרת, זה לא מספר גדול של מקרים. כי ברוב המקרים אנשים שכבר נמצאים בחקירה תחת אזהרה ומבקשים מהם את הדגימה, זה בדרך כלל יהיה במקרים שזה חלק מהחקירה עצמה.
לילה מרגלית
למה?
היו"ר מיכאל איתן
כי זה חלק. זה יהיה קשור.
לילה מרגלית
זה יכול להיות אלפי ויותר מקרים. לגבי טביעות אצבע, לפחות זה יכול להיות אלפי מקרים של אנשים שנחקרים באזהרה על עבירות צווארון לבן, על עבירות זיוף, על עבירות בחירות, על כל מיני דברים. נחקרים בסך הכל באזהרה. ומאפשרים פלישה שרירותית לגופם.
היו"ר מיכאל איתן
לילה, אני מקבל. אני מבין את זה. אבל מרגע שאנחנו מדברים על מאגר ויעילות ואינדיקטורים כלליים, תמיד יש מצבים של אנשים שנכנסים לשם שלא היו צריכים להיכנס.
לילה מרגלית
אז למה ... בשכונה מסוימת יש יותר פשע, לקחת משם.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך למה.
לילה מרגלית
זה הפגיעה בכבוד של אדם שרק בגלל שהוא חשוד הוא חשוף לפגיעה הזאת, או רק בגלל שהוא חי בשכונה מסוימת הוא חשוף לפגיעה הזאת, זאת פגיעה בכבוד האדם, מלבד הפגיעה בפרטיות. זה אותו דבר. ולהגיד, אנחנו מאפשרים הנחות סטטיסטיות לגביך מנתון שרירותי. וזה יכול להיות היום חשודים, ויכול להיות מחר שכונות מסוימות, מחר יכול להיות מגזרים מסוימים, וזה דבר שלא ייעשה. כי מדובר בגופו של אדם.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות שזה לא יעמוד במבחן בג"צ, אבל עם כל הכבוד לבג"צ, נכון יש גם כנסת, והכנסת יש לה שיקול משלה, והוא לא פחות טוב מהשיקול של בג"צ. אני לא נבהל. זה יגיע לבג"צ, בג"צ יעשה מה שהוא מבין. אני מנסה כמיטב יכולתי למצוא את נקודות האיזון הנכונות. אם מישהו יחשוב שלא, יעשה נקודות איזון אחרות.
אני חוזר ואומר
אני מודע לזה שיש כאן פגיעה, תהיה פגיעה במספר מסוים של אנשים, פגיעה, אני לא מזלזל בה. אבל אני חוזר ואומר לך, שאם יש בתוך הקבוצה הזאת, אם אני לוקח את הקבוצה הזאת של אנשים שנחקרו תחת אזהרה, נראה לי סביר שבתוכה אחוז האנשים שעלולים להיות מעורבים בפשעים יותר גבוה מכלל האוכלוסייה למשל.

אז נכון שלגבי אותו פרט שלא עשה שום דבר וגם לא יעשה שום דבר יש כאן פגיעה. אבל זה בדיוק חלק מהבעיות שאנחנו עובדים מולן. אני אתן לך דוגמה. דוגמה מתחום אחר. היה בזמנו במדיניות משרד הבינוי והשיכון נתנו סיוע לאנשים ואחד המרכיבים היה מספר האחים שהיה לך, מספר הילדים במשפחה. אמרו: מה זה? אז אמרו: אין ספק שחלק מהאנשים יקבלו שבכלל לא מגיע להם. ואלה שיש להם הרבה אחים אבל הם במצב כלכלי גבוה מאוד ואין להם שום בעיה. זה לא היה היחיד אבל זה השפיע על הניקוד שלהם. אבל מצד שני, אמרו: זה האינדיקטור הכי יעיל, זול יעיל ומנבא בצורה הכי טובה לצרכים שלנו. אז שילמנו לכמה אלפים אנשים סתם סיוע לא מוצדק, אבל חסכנו על מאות אלפים של תיקים, ובדיקות, וחקירות שהיו עולות. וזהו. ככה קבעו.
לילה מרגלית
אבל יש הבדל בין לחלוק הטבה מסוימת לבין לפגוע בזכויות יסוד על סמך הנחות. אם פוגעים בזכויות יסוד על סמך מספר האחים זה לא היה לגיטימי.
היו"ר מיכאל איתן
לילה, אבל גם להגן על רכושם וגופם של בני אדם זה גם זכות יסוד של בני אדם.
לילה מרגלית
בודאי. בודאי. לכן אנחנו לא מתנגדים למאגר.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא עושים את זה למטרה של אני יודע, איזה עניין פרטי או למטרה של עניין ציבורי מדרגה שלישית או רביעית, סתם לבידור, נגיד. אנחנו לא עושים את זה לבידור ושעשועים של הציבור. אנחנו עושים את זה למטרה מאוד חשובה. למטרה שנועדה להגן על רכושם וגופם של בני אדם אחרים.
לילה מרגלית
ברור. לכן אנחנו לא מתנגדים למאגר.
היו"ר מיכאל איתן
אם היו אומרים לי תשמע, לוקחים את זה בכדי שאחר כך אפשר יהיה לעשות מזה תוכנית נהדרת בטלביזיה, לזה הייתי אומר אני לא מסכים.
לילה מרגלית
ברור.
היו"ר מיכאל איתן
אבל כאן לוקחים את זה למטרה שהיא מטרה בהחלט ראויה, תכלית ראויה. אז אנחנו צריכים להיות יותר גמישים באיזונים שאנחנו עושים. ואני אומר עוד פעם, אני לבד ער שזה שרירותי, וזה כואב לי לגבי אותו אדם ספציפי בעיני רוחי, שזה יכול להיות אני, וזה יכול להיות הבן שלי או הבת שלי, או השכן שלי או סתם אדם אחר שיכאב לי לראות אותו עומד שם, צריך להוציא את הידיים, לטבול אותן בתוך הנוזל הזה, אני לא יודע מה,
עזי צדוק
זה סריקה אופטית.
היו"ר מיכאל איתן
אה, זה סריקה אופטית. עצם הוצאת הידיים והנחתן שם והתחושה, וגם מצלמים אותו? וגם מצלמים אותו, אז ברור שזה הרגשה מאוד משפילה, ואני לא מקל בזה ראש. ואני מוכרח למצוא מוצא. אני מחפש את הפתרון שהוא הכי פחות גרוע.
קריאה
הפתרון שייקחו מכולם.
היו"ר מיכאל איתן
אז זה מה שחשבתי. אני גם אמרתי. זה היה הכי טוב. אפשר היה לקחת מילדים. כל ילד שנולד אפשר לקחת ממנו בזמן לידתו וזה נשאר.
עזי צדוק
טביעה של ילד שנולד לא תעזור.
היו"ר מיכאל איתן
לא . למאגר ד.נ.איי.
עזי צדוק
לד.נ.איי ודאי.
קריאה
אבל טביעות אצבעות מתי היא מסתיימת?
עזי צדוק
בגיל בגרות. מתקבעת בגיל בגרות.
רחל גוטליב
בזמנו היתה התנגדות של משרד המשפטים, אני מוכרחה להגיד. היו כאן הצעות חוק כאלה... של חבר כנסת זיסמן, אני זוכרת, והיתה התנגדות נחרצת של משרד המשפטים. זה המצב שהיה כאן מקודם.
עזי צדוק
יש בזה הרבה מן הצדק. אבל מוכרחים בתהליך הזה להתחיל, קודם כל עם האוכלוסייה הנוטה לעבריינות.
קריאה
זה אפליה.
עזי צדוק
אבל גם אם תחליטו היום שכל אוכלוסיית המדינה תידגם זה ייקח לנו הרבה שנים להיות מסוגלים טכנולוגית ומעשית לעשות את זה. קודם כל האוכלוסייה שחשודה בעבריינות. להרחיב תמיד אפשר יהיה.
רחל גוטליב
אולי להעיר על דברים שאמרה לילה אולי לשם הדיוק של הפרוטוקול. לילה טענה שאנחנו פוגעים פה באיזון שמצוי בחוק הקיים. אני חייבת לומר שלקיחת טביעות אצבע לשם זיהוי באופן מפורש הוצא מתחולת החוק הנוכחי כי לא נתפס כשנחקק החוק הזה כאיזו שהיא חדירה שמחייבת, והשאירו את ההסדר הקיים בפקודת הפרוצדורה הפלילית: עדות. זה אלף. וגם צילום פניו של אדם לא נחשב חיפוש לפי החוק הזה. זאת אומרת, גם לגבי צילום וגבם לגבי ט.א. אנחנו לא פוגעים באיזה שהוא איזון שנערך בעבר ואנחנו משנים אותו. איפה שכן, זה לגבי הד.נ.איי. אין חולק.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. איפה אנחנו?

(3) הסמכות ליטול אמצעי זיהוי לפי הוראות סעיף זה תהיה עד
המועד כמפורט להלן
(1) לענין חשוד כאמור בסעיף קטן (א)(1) – עד 30 ימים מיום
חקירתו באזהרה כאמור באותו סעיף קטן, ואם לא ניתן לאתרו
במאמץ סביר בתוך התקופה האמורה – עד 30 ימים מהיום
שאותר, והכל כל עוד לא הוחלט על סגירת תיק החקירה
בענינו;
לילה מרגלית
בלי לגרוע מהדברים שאמרתי קודם, אם וככל שהוועדה תחליט להשאיר חשודים, אין שום הצדקה לזמן אדם פעם נוספת לצורך העניין. אם לא עושים את זה במעמד החקירה עצמו אז גמרנו. צריך לזמן את החשוד פעם נוספת כדי לקחת את הדגימה, לטרטר אותו, ושתהיה סמכות לעצור אותו אם הוא לא מגיע, וכולי וכולי.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. אני מסכים בתנאי שזה יהיה רק במקרים שבהם זה לא קשור בחקירה.
גלי בן אור
המטרה של הסעיף הזה דווקא היתה כדי שאדם לא יהיה במצב שזה תלוי מעל ראשו כל התקופה שבה הוא חשוד, לגמור את זה בנקודת זמן מסוימת.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאנחנו מדברים. ביום החקירה, תיקחו ממנו גם את הדגימות, אתם לא תזמינו אותו במיוחד עוד פעם, אלא אם כן זה קשור לחקירה עצמה. באותם מקרים - -
גלי בן אור
מותר יהיה לקחת אם זה קשור לחקירה עצמה?
היו"ר מיכאל איתן
כן.
גלי בן אור
רק הסעיף של המאגר. של זימון לצורך המאגר. המשמעות היא שזה בעצם במנותק. זאת אומרת, אדם חשוד בעבירה. באמת במהלך החקירה עוד לא התעורר הצורך ולא לקחו. מהרגע שהוא חשוד באזהרה יש לי שלושים יום כדי לזמן אותו בשביל לקחת אותו לצורך המאגר. זה הרעיון.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו לא רוצים. אנחנו רוצים שבזמן שהוא.. אתם תעשו את זה. הוא לא יבוא במיוחד כדי לתת לכם.
רחל גוטליב
אני יכולה לתאר אבל מקרה: הוא נחקר באזהרה ורוצים לשחרר אותו לביתו. אבל אותו גורם שאמור לקחת, אמרנו רופא, חובש וכולי, הרי זה אנשים מיומנים, לא מצוי באותו רגע, מעכב אותו - -
היו"ר מיכאל איתן
לא מסכים.
רחל גוטליב
עבריין מין חמור, או עבריין ש...
היו"ר מיכאל איתן
לא מסכים. לא מסכים. נקודה. אני גמרתי. אני לא רוצה להתווכח על זה. בזמן החקירה באותו יום אתם רוצים תיקחו. הוא לא יבוא במיוחד לתת לכם דגימה. זה לא שייך לחקירה.
גלי בן אור
אני יכולה להסביר נקודה מסוימת?

שלושת האפשרויות לנטילת ד.נ.איי. הן לא אופציונליות. המשטרה תבחן הליך מסוים. אנחנו יודעים שבבריטניה לוקחים רק דגימה של תאי לחי, בקנדה לוקחים רק דגימה של תאי דם. אנחנו נחליט על אופציה מסוימת. זה לא שאם אין אח או חובש אז אפשר לתלוש לו שערות, שדווקא מבין כל הדברים זה הכי פוגע. אם הליך הנטילה הוא הליך של נטילת תאי לחי וזה נעשה - -
היו"ר מיכאל איתן
תשמעי, אני בקושי הסכמתי, בקושי, הייתי על הסף להסכים, לקחת בכלל מאדם שזה לא שייך לחקירתו. בקושי הסכמתי. עכשיו את גם רוצה שיבוא במיוחד בשביל זה – אני לא מסכים. לא מסכים.
גלי בן אור
המודל האמריקאי - -
היו"ר מיכאל איתן
לא מסכים.
גלי בן אור
זה מבוסס גם על המודל האנגלי.
היו"ר מיכאל איתן
לא מעניין אותי אנגלי וצרפתי וכלום. הבן אדם בא, הוא תורם לכם. בעיניי הוא תורם. בעיניי הוא תורם.
גלי בן אור
הוא תורם תרומה חשובה.
היו"ר מיכאל איתן
הוא תורם תרומה חשובה. אז אתם תתאמצו שהוא לא יבוא עוד פעם. אתם יודעים שאתם מזמנים אדם לחקירה, הוא יהיה תחת אזהרה, אתם רוצים לקחת את הזהו, נתן לכם את האפשרות, למרות שזה בכלל לא קשור לחקירה שלו, אתם אומרים: לא יהיה לו זמן הוא יבוא עוד פעם ועוד פעם, תזמנו אותו.
גלי בן אור
הוא לא יבוא עוד פעם ועוד פעם.
היו"ר מיכאל איתן
את רוצה תשכנעי אותה. אותי לא שכנעת.
קריאה
תגידי לי, מה מפריע לך לקחת באותה ...
היו"ר מיכאל איתן
לא מפריע לה. מה אכפת פעם אם היא יכולה לצלצל אליו עוד פעם למה היא צריכה באותו יום?
גלי בן אור
זה יהיה הכלל.
היו"ר מיכאל איתן
למה היא צריכה באותו יום? תגידי לי. אם אפשר לצלצל אליו להגיד לו היום החובש ממהר למשחק כדורגל. תבוא מחר. אז למה הוא צריך לקחת מיד? זה לא קשור לחקירה שלה בכללן. את מבינה? אנחנו בסיטואציה שלא צריך את הד.נ.איי לחקירה בכלל. הוא עושה להם טובה. אנחנו אישרנו להם את זה למרות שלא היינו צריכים לאשר. סתם יטרטרו אנשים. אם זה חשוב להם,
גלי בן אור
אני לא רוצה להוסיף עוד עבודה. לא לשוטרים ולא הטרדה. אבל במצב שהוא הגיע לשם ואין את בעל המקצוע המתאים לקחת ממנו, אני חושבת שעבריין – - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא יבוא עוד פעם. בעיה שלכם. מה,
גלי בן אור
אני חושבת שמבחינה ציבורית זה חשוב שלמשטרה תהיה את האפשרות הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
לא. שום דבר.
קריאה
לא את הד.נ.איי. את הטביעת אצבעות –
היו"ר מיכאל איתן
לא, כל שוטר יכול.
גלי בן אור
אתה יודע מה? התקלקלה המצלמה שמצלמת.
היו"ר מיכאל איתן
אז הלך. אז יהיה לכם פחות אחד. גבירתי, את תתווכחי אתי עוד פעם, אני אבטל לך גם את הקודם.

באמת, אני אבטל גם את הקודם. אם את פתאום נגד שרירות, אז אנחנו מבטלים גם את הקודם. אני לא מבין. באמת, יש גבול לכל דבר. בא בן אדם, דורשים ממנו משהו שלא דורשים מאנשים אחרים, זה לא קשור לעניין שהוא בא בכלל. אז עכשיו תגידו לו לבוא עוד פעם גם? למה? מה? למה? למה? אתם רוצים לחקור בן אדם – הוא נותן לכם כל מה שאתם צריכים לחקירה. כאן זה בכלל לא קשור בחקירה. הוא נאשם בזיוף, אתם רוצים ממנו פתאום טביעת אצבעות. למה? אתם רוצים טביעת אצבעות. אז תיקחו מתי שהוא מוזהר. ואם אחר כך לא קרה כלום – לא קרה כלום. הוא איננו. ואם הוא יהיה עצור, אז תהיה לכם הטביעה שלו.

זה אותו אדם, באמת, שעל לא עוול בכפו האשימו אותו והוא חשוד, ואחר כך מתנצלים ואומרים סליחה, טעינו, הכל. זה האדם הזה. אותו אדם.
גלי בן אור
לא בהכרח.
היו"ר מיכאל איתן
לא בהכרח אבל זה חלק גדול מהם. על כל ארבעה או חמישה מוזהרים רק אחד מורשע? אז ארבעה באו סתם, וזה לא קשור לחקירה שלהם. והם כבר נתנו לכם גם את הדגימה שהוצאת ממני בקסמייך. זה הכל. גם לא הייתי צריך להסכים לזה. אבל הסכמתי לזה. אז עכשיו את רוצה שגם תוכלו לטרטר אותו?
גלי בן אור
במועד החקירה אתה רוצה?
היו"ר מיכאל איתן
במועד האזהרה.
גלי בן אור
ביום מתן האזהרה.
היו"ר מיכאל איתן
כן. באותו יום. באותו זמן הוא נותן את האזהרה. ביום החקירה שלו. ביום שבו חוקרים אותו. יכולים לקרוא לו לעוד חקירה בעצם ואז. רק שלא יקראו לו סתם, בגלל הבדיקה. תחשבו על איזה פתרון פרקטי. אני לא יודע מה.
רחל גוטליב
האם זה יהיה מקובל עליך שייכתב בחוק שזו העדיפות, אלא אם כן בנסיבות שאישר קצין משטרה בכיר או משהו כזה.
היו"ר מיכאל איתן
לא.אני לא צריך שום סיבות. זה לא בעיה. אפילו אם יהיה במעצר יכול להיות שהוא אפילו ייתן.
רחל גוטליב
אולי נציע את זה כאופציה. אלא אם כן הוא במעצר.
היו"ר מיכאל איתן
אם הוא יהיה במעצר אתם לוקחים ממנו ממילא.
רחל גוטליב
לא, לוקחים ממנו אבל לא לוקחים ד.נ.איי.
היו"ר מיכאל איתן
טוב. נתקדם הלאה.
רחל גוטליב
נכתוב, במקרה שהוא במעצר, כי לגבי עצור, לפי מה שמוצע פה, אפשר לקחת רק צילום וטביעות אצבע, לא ד.נ.איי, לצורך ניהול. המעמד שלו ו - - - לכן ביום שבו נחקר באזהרה אלא אם כן הוא עצור. זה מה שאדוני מציע? אם הוא במעצר אז אפשר.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן שתעשו סדר פעם אחת ולתמיד. ואל תכתבו לצורך ניהול. תקנו שם את העניין הזה. כל אדם שנעצר אפשר יהיה לקחת ממנו. אני מוכן ללכת לקראתכם בעניין- - -
רחל גוטליב
גם ד.נ.איי?
קריאה
אם הוא חשוד בעבירה.
היו"ר מיכאל איתן
כן. כי אני אגיד לך למה אני הולך לקראתכם בעניין הזה. כי אדם כבר בטראומה כזאת בתוך המעצר, שלקחו ממנו את זה, זה כבר החלק הכי קל שלו, מה שהוא יעבור שמה.


אז מה את רוצה, שייקחו אנשים למעצר בשביל לקחת מהם את הדגימה הזאת? זה מה שיהיה.
לילה מרגלית
אז למה עולה לך חשש שיחקרו אנשים באזהרה כדי לקחת מהם דגימה? אנחנו לא רוצים שום דבר לא חוקי, אבל למה צריך להיות מעוות?
גלי בן אור
זה לא מעוות. זה עניין של קביעת מדרגות.
לילה מרגלית
זה לא ייתכן שבגלל שאדם במעצר, ... אי אפשר לעשות כאן סלט
היו"ר מיכאל איתן
זה לא סלט.
לילה מרגלית
אז אם רוצים להרחיב לעצורים אז צריך - -
רחל גוטליב
לא להרחיב. חשוד באותו יום או אם הוא - -
לילה מרגלית
לגבי עצורים לגבי מידע גנטי דובר.
רחל גוטליב
זה פשוט במקום זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רק הצעתי לכם את העניין שמה, שדיברנו קודם. של טביעת אצבע, שלא צריך להיות לניהול. להוריד את המילה ניהול כי זה נשמע מגוחך – ניהול.
רחל גוטליב
בסדר.
היו"ר מיכאל איתן
(2) לעניין נאשם כאמור בסעיף (א)(2) – עד יום מתן פסק הדין בענינו

היה לנו לעניין עציר, אסיר?

(3) לענין מורשע כאמור בסעיף קטן (א)(3) – עד 30 ימים מיום
הרשעתו בפסק דין סופי, ואם הוטל עליו עונש מאסר –עד תום
תקופת מאסרו.

בסדר.


(4) אמצעי זיהוי יינטלו מאדם לפי הוראות סעיף זה בתחנת משטרה,
במקום בתחנת משטרה במקום מעצר או בבית סוהר, לפי הענין.

שימוש מותר באמצעי זיהוי ובנתוני זיהוי
11ג. אמצעי זיהוי שניטל מאדם לפי הוראות סעיף 11ב ישמש רק לשם הפקת
נתוני זיהוי לצורך הכללתם במאגרו או לצורך השוואתם לנתוני הזיהוי שבמאגר
כאמור בסעיף 11יג.
גלי בן אור
חסרה מילה "או". הסעיף הזה המטרה שלו להבהיר את השימושים העיקריים באמצעי זיהוי ובנתוני הזיהוי. לקחת אמצעי זיהוי מאדם בשביל להכליל אותו במאגר, כל מה שמותר לי לעשות ממנו זה להפיק נתוני זיהוי, שזה בעצם להפיק את הפרופיל בד.נ.איי או את הפרופיל בט.א. או הצילום כשזה בצילום, זה זהה, כבר דיברנו על זה בפעם הקודמת. ומותר או להכליל את זה במאגר או להשוות את זה לנתונים הקיימים במאגר כדי לראות אם האדם הזה כבר שם.
אפרת רוזן
ההשוואה היא למטרות... המאגר.
גלי בן אור
ודאי. הכל מוגבל. ההגבלה הזאת נמצאת ב-11יג. זה משורשר משם.
היו"ר מיכאל איתן
11יג. משטרת ישראל רשאית לערוך השוואה בין נתוני זיהוי
שהופקו מאמצעי זיהוי או מדגימה ביולוגית שאינה אמצעי זיהוי, שניטלו
לפני הוראת חוק זה או לפי כל דין אחר, לבין נתוני הזיהוי שבמאגר, והכל
למטרות האמורות בסעיף 11 טו(א); ובלבד שהשוואה כאמור של נתוני זיהוי
שלא מתקיימים לגביהם התנאים להכללה במאגר לפי הוראות סעיף 11יב
תהיה השוואה חד פעמית.
גלי בן אור
כל המטרות האמורות בסעיף 11 טו רבתי אלה סעיפי המטרות.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
אפרת רוזן
סעיף מטרות 11 טו נדבר על זה כשנגיע לטו או כבר עכשיו. זה אומר שאפשר יהיה להשוות את זה למען המטרות שכתובות בסעיף טו. יש במטרות האלה מטרה של - - -
היו"ר מיכאל איתן
11ד. ניטל מאדם אמצעי זיהוי לפי הוראות סעיף 11ב, לא ייטול שוטר ולא יורה ליטול מאדם כאמור את אותו אמצעי זיהוי פעם נוספת לפי הוראות הסעיף האמור, אלא בהתקיים אחד מאלה:
(1) נתוני הזיהוי של האדם המופקים מאותו אמצעי זיהוי אינם כלולים, במאגר או שהם כלולים במאגר אך אינם מלאים, ולא ניתן להפיק מאמצעי הזיהוי שניטל בעבר נתוני זיהוי מלאים;
(2) אמצעי הזיהוי הוא טביעת אצבעות והוא נדרש לשם בירור או אימות זהותו של אותו אדם;
(3) אמצעי הזיהוי הוא תצלום, והתצלום שניטל בעבר אינו עדכני.
למה על טביעת אצבעות מותר לקחת עוד פעם?
קריאה
לשם בירור זהות.
רחל גוטליב
כי הוא אומר קוראים לי יוסי כהן, יוסי כהן נמצא במאגר, אבל הוא לא יודע אם זה שמולו הוא באמת יוסי כהן שנמצא במאגר. אז כדי לברר או לאמת.
גלי בן אור
או שלקחו ממנו או לא לקחו ממנו.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.

(3) אמצעי זיהוי הוא תצלום, והתצלום שניטל בעבר אינו עדכני.
גלי בן אור
נוספו צלקות, ירד שפם, שונה אף. מגוון אפשרויות. מה שקורה במצב שבו אדם אומר כבר לקחו ממני, כבר נכנסתי למאגר. והוא מציג את עצמו כיוסי כהן, ואני מסתכלת ואין לי יוסי כהן במאגר, או יש ואני לא בטוחה שזה הוא. חלק מהעניין, יש מקרים של זהות שאולה או זהות בדויה. אז כדי לתאר את הדברים האלה, המדד הכי ברור לזיהוי זה טביעת אצבע. ואז אני אשווה ואני אראה. או שבאמת היוסי כהן שלי במאגר זה טביעות אצבע אחרות וזה לא הוא, ואז אני כן יכולה להכניס אותו , או שדווקא הוא מציג את עצמו בשם אחד ובמאגר יש לי את הטביעות אצבע שלו תחת שם אחר. זאת אומרת, שיש לי בעיה שאני צריכה לרדת לעומקה ולהבין מי זה מי.
לילה מרגלית
את מדברת רק על בעיה בזיהוי. הרי בסעיף קטן - -- רק על טביעות אצבע, הנתונים אינם מלאים.
גלי בן אור
יכול להיות מצב שבו הנתונים נגיד שהד.נ.איי שנלקח ממנו לא היה באיכות מספיקה או נפגם, או היתה איזו שהיא בעיה. זה כל אמצעי זיהוי.
אפרת רוזן
האם זה כולל מצב שנמצאה דגימה, הדגימה עדיין קיימת, האתרים בפרופיל השתנו, ורוצים להפיק שוב פרופיל בשביל האתרים החדשים?
גלי בן אור
אין לי סיבה. מה זאת אומרת האתרים בפרופיל השתנו? אם יש לי את הדגימה, אני לא צריכה לקחת ממנו עוד פעם. אני לא אטריד אותו שוב בשביל זה. אבל אם יש לי איזו שהיא בעיה בדגימה. יכול להיות איזה שהוא מצב שבו תהליך הנטילה לא היה תקין, הקיט הזדהם, איזו שהיא בעיה כזאת - רק במצב הזה. הסעיף הזה באופן עקרוני מיועד בדיוק למטרה שאתה ציינת קודם. אנחנו לא רוצים להטריד פעם חוזרת. אנחנו רוצים שכשלוקחים פעם אחת, לוקחים פעם אחת.

אבל בגלל שאנחנו רוצים להבטיח שהמאגר שלנו, מרגע שקבעתי שאדם מסוים צריך להיות בפנים, אני לא רוצה שתקלה טכנית או איזו שהיא בעיה תמנע את זה שהוא יהיה בפנים כמו שרציתי בצורה טובה, והסברנו את זה בפעם הקודמת שהכללה במאגר צריכה להיות הכי זהירה והכי מדויקת, כי זה מודל ההשוואה שלי. אני חייבת ששם הוא יהיה נקי וטהור, כדי שכל השוואה של חלקיק ד.נ.איי. שאני אמצע אחר כך בזירה תהיה ברת השוואה.
אפרת רוזן
הבעיה של הסעיף הזה אבל היא מאוד גדולה בגלל מה שקורה מי נכנס למאגר ומי יוצא. למשל, לפי הסעיף הזה, אם בן אדם היה חשוד בעבירה וניטלו ממנו אמצעי זיהוי, ולא נפתח נגדו תיק במשטרה או שהוא זוהה או מה שזה לא יהיה, עדיין אפשר ליטול ממנו שוב אם נגיד ראו ש- - -
היו"ר מיכאל איתן
המדובר פה על מצבים שבהם העילות כבר אושרו, הכל בסדר. רק טכנית. נגיד הם לקחו אבל קרה משהו. אז הם אומרים, אנחנו נזמין אותו עוד פעם. השאלה אם צריך עוד פעם לעשות - - -
רחל גוטליב
לא נזמין אותו עוד פעם. אדוני. הוא בא עכשיו בחשד בעבירה אחרת, חדשה.
היו"ר מיכאל איתן
את יכולה גם להזמין אותו. למה את אומרת שלא?
רחל גוטליב
אנחנו לא נתנו סמכות לזמן...
היו"ר מיכאל איתן
את יכולה. כתוב כאן: "ניטל מאדם אמצעי זיהוי לפי הוראות סעיף 11ב" ב-11ב היינו גם במצב של אדם שהוא חשד.
גלי בן אור
נכון.
רחל גוטליב
נכון.
היו"ר מיכאל איתן
עכשיו, הסיפור שלנו, אדם חשוד בנושא זיוף בבנק דיסקונט, ומאחר והוא בבנק דיסקונט, המשטרה תופסת אותו ואומרת לו, עכשיו אנחנו רוצים ממך גם דגימה של ד.נ.איי, שיהיה לנו. למה? כי החוקרים נתנו לנו אפשרות לעשות את זה. הוא אומר להם, טוב, אין לי ברירה. כי עכשיו אני בדיוק באזהרה ואני נותן להם. אחר כך הוא מקבל טלפון הביתה, אומרים לו: תבוא בשבוע הבא עוד פעם. הוא אומר, מה אתם רוצים ממני? זה לא יצא טוב. אז אנחנו אומרים בסדר. אבל גם לזה צריך להיות סוף.
גלי בן אור
לקבוע לזה מועד.
היו"ר מיכאל איתן
לא, צריך להיות לזה עוד פעם אחת. לא יקראו לו עוד פעם ועוד פעם.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה אם זה פעם אחת או אתם יכולים עוד.
גלי בן אור
כן. זו היתה הכוונה. פעם נוספת. לא שוב ושוב ושוב כי יש לי שוטר שלא יודע לקחת. ושום אופן.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. אז תכתבי פעם אחת נוספת.
אפרת רוזן
השאלה אם גם זה מוצדק. אם אחרי שנה יסתבר שהבן אדם לא חשוד, לא שום דבר. בסדר. נתנו אפשרות שזה ייכלל במאגר. אבל היתה איזו שהיא בעיה באיך שנטלו את זה. למה לתת אפשרות ליטול עוד פעם? זה לא לצורך חקירת העבירה, זה לא יעזור בשום דבר.
קריאה
ישנה הגבלת זמן כאן. זה לא שנה. זה לא יכול להיות שנה.
היו"ר מיכאל איתן
למה? אין כאן הגבלה של זמן.
רחל גוטליב
כן. לא. זה מה שהתכוונו.
היו"ר מיכאל איתן
נטילה חוזרת אין לה הגבלה של זמן.
עזי צדוק
אז אולי צריך להגביל אותה.
רחל גוטליב
אני חייבת להגיד אדוני, ואני מציעה שנבדוק את זה לקראת הפעם הבאה. את הסעיף הזה לקחנו מהחוק הבריטי. וכמו שאני הבנתי, ואני מוכנה לבדוק לקראת הפעם הבאה, אני הבנתי שהכוונה היא לא זימון אותו אדם באותה עילה פעם נוספת כי לא לקחנו מספיק טוב, אלא קמה עילה חדשה, והוא חשוד פעם נוספת, אז אנחנו אומרים, לא לוקחים עוד פעם. זאת אומרת, לקחנו פעם ראשונה ויש, אל תיקח עוד פעם. לא כל פעם שהוא בא תיקח ממנו עוד פעם. זה הכוונה של הסעיף ולכן אין מגבלה של זמן. למיטב זכרוני זו הכוונה. אם הובן אחרת - -
היו"ר מיכאל איתן
לדעתי זה לא הגיוני.
אפרת רוזן
אם זה מוגדר כנתוני זיהוי לא מלאים, לא ברור מזה שזה בגלל עילה חדשה. ברור מזה שיש איזו שהיא בעיה בדגימה או בנתונים, ואנחנו רוצים לעשות את זה עוד פעם.
היו"ר מיכאל איתן
תבדקו ותחזרו אלינו.

11ה. (א) שוטר רשאי לזמן לתחנת משטרה אדם שמתקיימים לגביו
התנאים לנטילת אמצעי זיהוי לפי הוראות סעיף 11ב, לשם נטילת אמצעי
זיהוי ממנו לפי הוראות אותו סעיף.

זה ביטלנו.
רחל גוטליב
לא. זה יהיה נכון לגבי מי שהורשע, סליחה, נאשם ומורשע, ושם יש אפשרות עד למועד מסוים.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.

11ה. (ב) לא התייצב אדם בתחנת המשטרה במועד שאליו זומן לפי
הוראות סעיף קטן (א), רשאי שוטר לעכבו ולדרוש ממנו להילוות עמו
לתחנת משטרה לצורך נטילת אמצעי הזיהוי; וכולי וכולי.

זה גם נבחן בהתאם. בסדר?
גלי בן אור
זה משרת את אלף.
רחל גוטליב
זה נכון לגבי נאשמים ומורשעים בלבד, זה לא נכון לאור התיקון שהוועדה החליטה לגבי חשודים. לא צריך לתקן. כמו שזה זה נכון. אין צורך לתקן. זה יהיה נכון מכוח הסעיף ההוא. נראה לי.
גלי בן אור
נכתוב שזה ברור שזה לגבי נאשם ומורשע.
היו"ר מיכאל איתן
אז נעצור כאן.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים