ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/12/2004

פרוטוקול

 
ב' - שינוי גבולות כמכשיר לסיוע לרשויות המקומיות

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
6.12.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 331
מישיבת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום שני כ"ג בכסלו התשס"ה (6 בדצמבר 2004) בשעה 10:00
סדר היום
שינוי גבולות כמכשיר לסיוע לרשויות המקומיות.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
ניסן סלומינסקי
לאה נס
יעקב ליצמן
מוזמנים
יעקב אדרי – סגן השר לביטחון פנים
גדעון בר-לב – מנכ"ל משרד הפנים
דב קהת – מנכ"ל מרכז השלטון המקומי
יצחק בלק – משנה למנכ"ל משרד הפנים
יחזקאל לביא – תכנון ואסטרטגיה, משרד הפנים
יצחק בוכובזה – ראש עיריית אור-יהודה
יעקב צמח – חבר מועצת קריית-אונו
גרשון טוסק – גזבר קריית אונו
אלי ברונשטיין – מ"מ ראש עיריית דימונה
מוטי בריל – ראש העיר ערד
שמחה יוסיפוב – ראש העיר אור-עקיבא
אורה חכם – ראש מועצה אזורית אפעל
מיכאל גרוסמן – חבר מועצת עיריית אור-עקיבא
דב ליטבינוף – ראש מועצה אזורית תמר
יוסי נשרי – ראש העיר קריית-אונו
ישראל גל – מ"מ ראש עיריית קריית-אונו
מרק בסין – ראש מועצה מקומית בני עיש
דרור שיר – ראש מועצה אזורית באר-טוביה
יוסי גרינפלד – מועצה אזורית באר-טוביה
שי מורדוב – תושב קריית-אונו
אילנית אדואר – ע. ראש עיריית קריית-אונו
קובי שלום – ע. מנכ"ל משרד הפנים
פיני קבלו – מנהל הקשר, השלטון המקומי
עו"ד נועה בן-אריה – יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי
בנצי מורדוב – יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, קריית-אונו
בונדי – לוביסט
עו"ד שחר בן-עמי – יועץ משפטי, קריית-אונו
נועה אורליבך-אבן – מהנדסת עיריית קריית-אונו
עו"ד ליאור נוימן – משרד ש. הורביץ ושות'
עו"ד שוגרי בדארנה – האגודה לזכויות האזרח
עו"ד עזגד שטרן – משרד ש. הורביץ ושות'
עו"ד אלי טל – משרד ש. הורביץ ושות'
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


שינוי גבולות כמכשיר לסיוע לרשויות המקומיות
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. ברוכים הבאים. הישיבה הזאת היא בהמשך למאמצינו הקודמים גם בישיבות של הוועדה וגם בישיבות העבודה השונות לקדם שינויי גבולות שמאפשרים חלוקה יותר צודקת של המשאבים הלאומיים, ומאפשרים לערים וליישובים במצוקה להשתקם ולקבל תוספת אמצעים. זה לא מחייב הקצבה מתקציב המדינה, שהוא כידוע לא רק מוגבל, אלא מצטמצם. כמו-כן אנו מקווים לגרום למדיניות גבולות נכונה יותר מצדן של רשויות המדינה. אנחנו עשינו מאמצים להגיע ברוב המקומות להסכמה; בחלק מהדברים הניסיון שלנו כוועדה לא כל-כך הלך, אבל בהתערבות משרד הפנים הדברים התקדמו, והישיבה היום היא בשביל לשמוע דיווח באותם המקרים שבהם טיפלנו קודם, וכן יש כמה סוגיות חדשות שאנחנו רוצים להעלות על סדר היום. אתמול הייתה לי שיחה עם שמואל ליטמן, יושב ראש ארגון המועצות האזוריות, וכדי שלא יישאר פה שום ספק, אני אומר שהסיפור של שינויי הגבולות הוא לאו דווקא סיפור בין הערים לבין המועצות האזוריות, אלא זה יכול להיות בין ערים לערים, זה יכול להיות בין ערים למִנהל, יש מספר מקרים בין הערים לבין המועצות האזוריות. המדיניות לא חייבת להיות נגד גורם בשטח, אלא עיוותים שונים שהצטברו במשך שנים, שינויים שחלו במפת הארץ, ולכן אני מקווה שיהיה שיתוף פעולה מצדן של הרשויות העירוניות וגם של המועצות האזוריות, וכמובן, אנחנו זקוקים מאוד להמשך שיתוף פעולה עם משרד הפנים שעד כה הביא תוצאות טובות. הקמנו מספר צוותים שבחלק מהם היה מעורב סגן השר לביטחון פנים, חבר הכנסת יעקב אדרי שאיננו חבר בוועדת הפנים, אבל הוא התבקש במיוחד לנצל את הניסיון הרב שיש לו בתחום המוניציפלי כדי לסייע בכמה נקודות. אני מבקש לשמוע ממך, יעקב, מה התקדם והושג בסיפור של בני עיש ובקריית מלאכי.
יעקב אדרי
בוקר טוב לכולם. כפי שאמרתי בישיבות הקודמות, הטוב ביותר הוא להגיע להסכמות בין היישובים הסמוכים, בין המועצות הסמוכות. זה הדבר הנכון ביותר שנעשה במקרה הזה. הוועדה ביקשה ממני לטפל בנושא קריית מלאכי ובאר-טוביה, ואני שמח להגיד שיש הסכמות. אני מתאר לי שגם במשרד הפנים שהיה מעורב בעניין הזה יש הסכמות מלאות. הייתי אצל ראש העיר, הייתי אצל דרור, ראש מועצת באר-טוביה, ואני שמח שזה נעשה בהסכמה מלאה, על הצד הטוב ביותר. אני מודה לדרור שיושב כאן, כי חשוב שיש גישה נכונה. דבר אחר שלקח קצת יותר זמן, אבל בכניסה לכאן התקדמנו עוד שלב, ואנחנו כבר לקראת הכנת מפות זה עניין בני עיש ובאר-טוביה. הייתי אצל דרור, ישבתי שם עם הוועדים של היישובים והשתכנענו שזה לטובת השכנות הטובה, ואני שמח שראש מועצת בני עיש מרק בסין יחד עם דרור, ראש מועצת באר-טוביה הגיעו להסכמות. גם שם נתקדם עם מפות, ואני חושב שאין דבר יותר נכון כשיש הסכמות. פתרנו בעיות שנמשכו שנים רבות. לדעתי, זה המודל שצריך להיות גם אצלכם בערד ובדימונה וגם בקריית אונו, אני מאוד מקווה שזה גם המודל שיתקדם באור-עקיבא-קיסריה. ההתקדמות בהסכמות זה הדבר הכי נכון. אנחנו מכינים מפות, ובעזרת השם משרד הפנים יברך על המוגמר.
היו"ר יורי שטרן
תודה. אני רוצה לשמוע מיושב ראש מועצת בני עיש ומיושב ראש מועצה אזורית באר-טוביה מה הסיכום שהגעתם, עד כמה אנחנו קרובים לפתרון הסוגייה הזאת?
מרק בסין
אני רוצה לברך את הוועדה וגם את הסיוע האינטנסיבי של סגן השר שבזכותו הגענו להסכמות עם שכנינו למען שכנות טובה ולמען הפיתוח של האזור מתוך הבנת הצרכים של כל רשות. הגענו להסכמות של הגדלת שטחי שיפוט של בני עיש מתוך הבנה באילו גושים וחלקות מדובר, תוך התייחסות למגבלות תכנוניות שקיימות מטבע הדברים.
היו"ר יורי שטרן
תן תמונה: על איזה שטח מדובר, כמה זה באחוזים לשטח, מה הייעוד של זה, מה המועצות מקבלות בעקבות מההסדר הזה, ואיך פתרתם את הבעיה שציינו בזמנו במשרד הפנים שיש צורך בתפקוד החקלאים. זו הייתה נקודה שכביכול עמדה נגד.
מרק בסין
מבחינת המספרים מדובר בתוספת של 800 דונם בעיקר בחלק הדרומי, דרום-מערבי וצפון-מזרחי.
היו"ר יורי שטרן
למה השטח מיועד היום?
מרק בסין
כל השטחים הם שטחים חקלאיים נכון להיום. בני עיש מוקפת בשטחים של מועצה אזורית באר-טוביה.
היו"ר יורי שטרן
איזו תוספת שטח יש באחוזים?
מרק בסין
פי שניים מהשטח.
יעקב אדרי
הכפלה של השטח.
היו"ר יורי שטרן
יפה.
מרק בסין
צריך לזכור שבני עיש נמצאת בשטח של 800 דונם עם 8000 תושבים, צפיפות מגורים מאוד גדולה- -
היו"ר יורי שטרן
זו לא הכפלה, זו תוספת של 50%.
מרק בסין
--בשטח מצומצם מאוד, ולכן היה צורך להגדיל אותו. מבחינת הפיצוי ממשרד הפנים זה אחד הדברים שבמסגרת הכנת המפות והפיצוי המוסכם נצטרך לקדם אותו באמצעות סגן השר
יעקב אדרי
אנחנו, כמובן נצטרך להמשיך ללוות את התכנון ולעזור לו כי מחכים לו בדרך עוד הרבה מכשולים, ואני הבטחתי לו שהוועדה ואני נמשיך ללוות אותו עד הסוף.
היו"ר יורי שטרן
מה הייעוד של הקרקע החדשה?
מרק בסין
הייעוד של הקרקע החדשה יהיה למגורים, שטחי ציבור ומבני ציבור.
היו"ר יורי שטרן
אז רק כדי לתקן את המספר: אם היו 800 דונם והצטרפו 400 דונם, זו הגדלה של 50% בשטח.
מרק בסין
התוספת היא של כ- 800 דונם.
היו"ר יורי שטרן
באמת?
יעקב אדרי
הכפלת השטח.
היו"ר יורי שטרן
יפה.

דרור, אתם הרי לא פראיירים. זו התנדבות, אבל כנראה יש בצדה גם תמורה. איך אתם רואים את זה?
יעקב אדרי
אתה רואה, גם כשעושים משהו טוב זה נראה מוזר.
היו"ר יורי שטרן
לא. אני רוצה ללמוד את זה.
דרור שיר
אני גר במושב ביצרון, והשטחים של מושב ביצרון גובלים בשטחים של היישוב בני עיש, ואני מכיר שם את המצוקה ואת התכנון שהיה לפני שמרק היה ראש המועצה. אני מניח שלא תהיה בררה, אנחנו נתכתש ונריב עוד כמה שנים, ובסופו של דבר בני עיש תצטרך לגדול. הייתה גם ועדת חקירה שבראשה עמד פרופ' ברוור שהמליץ על כך. הוא המליץ גם להתחבר עם גדרה, אבל היות שזה לא על הפרק אנחנו כמועצה לא מתנגדים להעביר את השטח הזה, כמובן בתנאי של הסכמת היישובים. היישוב חצב שעיקר השטח בא ממנו, הביע נכונות שמותנית במה שהם יקבלו. הם מבקשים פיצוי למחוברים כי יש להם מטעים שהם רוצים עליהם פיצוי על הקרקע. יש גם חלק שהוא אדמות פרטיות, אבל זה שטח קטן מאוד.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לומר לסגן השר יעקב אדרי כל הכבוד, כי לא פשוט להיות סגן שר ולהתעסק בביטחון פנים וגם להקדיש זמן לא מבוטל להתרוצצות בין הגורמים למציאת הפתרון, אז באמת תודה בשם כולנו. הסיכום שהגעתם אליו בעזרתו של סגן השר יעקב אדרי עובר לפתחו של מנהל מקרקעי ישראל?
יעקב אדרי
אנחנו צריכים להכין מפות למשרד הפנים.
דרור שיר
אנחנו צריכים להתחיל בהכנת מפות כדי שאפשר יהיה להעביר את הגבולות. אני רוצה להצטרף לברכות ליעקב אדרי כי הבאתי אותו למצב שהוא עובד עם הוועדים אפילו. במקביל מתנהל משא ומתן בעיקר עם היישוב חצב, כי רוב השטח הוא שלו, כ- 700 דונם מתוך ה- 800, ואני מקווה שכל מי שמעורב: משרד הפנים התמ"ת בקביעת התחשיבים יגיע להבנות כי המִנהל נכנס למסגרות מרובעות שקשה לפרוץ אותן. אני מקווה שזה לא יהיה לרועץ כי ברגע שיש הבנות בין שני ראשי מועצות, ומושב שמוכן לתת את השטח החקלאי שהוא מעבד בפועל, כדאי להמשיך. חבל שהכול ייתקע במִנהל.
יעקב אדרי
אנחנו נלחץ גם את המִנהל.
דרור שיר
הלחץ צריך להיות על המנהל שבאמת יקבלו מה שמגיע להם על-פי שמאות.
היו"ר יורי שטרן
נשמע את משרד הפנים. אתם עוד לא קיבלתם?
גדעון בר-לב
לא קיבלנו. כשנקבל נדון בזה.
היו"ר יורי שטרן
עקרונית הגיעו שני הצדדים להסכמת חלוקה מחדש של האדמות; כשזה מגיע אליכם יכול להיווצר פה בעיה או שאתם מאשרים את זה?
גדעון בר-לב
לא, אנחנו לא מאשרים את זה אוטומטית, גם מִנהל התכנון צריך לתת את דברו. יש ועדת גבולות, זה צריך לעבור מבחן מסוים, אבל כשיש הסכמה זה מקל מאוד על התהליך. אם בשעתו הייתה ועדת גבולות שהמליצה על הדבר, וכרגע יש הסכמה זה מקל מאוד.
היו"ר יורי שטרן
אם הם יבואו אליכם עם הסיכום שהושג, כמה זמן זה יכול לקחת? תן לנו את הקשיים וגם את טווחי הזמן, כי בעיניי צריך לעשות הכול כדי לעודד צורה כזאת של השגת סיכומים.
גדעון בר-לב
זה ברור, אבל אנחנו צריכים לבדוק את תוכנית המתאר גם של המועצה המעבירה וגם של המועצה המקבלת, לראות את שימושי הקרקע. יש לזה פרוצדורות מסוימות שמנהל התכנון צריך לבדוק, למשל, שזה עומד בגדר התמ"א. כפי שאני מכיר את האזור הספציפי אני לא צופה שתהיינה בעיות מרחיקות לכת.
דב קהת
מהלך של שינוי גבולות של מחוזות.
גדעון בר-לב
בוודאי. צריך להביא בחשבון שבני עיש שייכת למחוז המרכז ובאר-טוביה שייכת למחוז דרום. זה מחייב שינוי גבולות בין מחוזות, כפי שאמר דב קהת. שינוי בין מחוזות זו בעיה לא פשוטה.
היו"ר יורי שטרן
בתקווה שסגן השר יעקב אדרי ועוד חברים ימשיכו לטפל נקודתית בכמה מקומות כדאי שיהיה לנו שותף מלווה מטעם משרד הפנים. פה מדובר באנשים מאוד מנוסים, גם מרק הולך עם המפות האלה ומנסה לקדם אותן שנים מספר, דרור וסגן השר יעקב אדרי ודאי מכירים את זה. אבל אולי כדאי שנציג של משרד הפנים יהיה שותף במגעים האלה כדי לכוון לכיוונים שיהיו מקובלים במשרד הפנים, ולא שיגיעו להסכמה ואחר-כך תתגלה בעיה כלשהי.
גדעון בר-לב
בכל מקרה כדאי לשבת אתנו ולדבר על התכנון שלנו לפני שהולכים לתהליך כדי לראות מה הבעיות ומה הקשיים בדרך.
היו"ר יורי שטרן
אחר-כך זה מגיע למנהל מקרקעי ישראל, כן?
גדעון בר-לב
אנחנו לא צריכים את הסכמת מנהל מקרקעי ישראל. שינוי גבולות הוא סמכות בלעדית של משרד הפנים.
היו"ר יורי שטרן
ומה עם הפיצויים?
גדעון בר-לב
הצדדים קובעים את הפיצוי. הם צריכים להגיע להסכם ביניהם, וההסכם הזה מאושר בידי שר הפנים, ואז אין בעיה. לגבי המנהל צריך לפתור בעיות אצלו, אבל העברת שטחים מרשות א' ל-ב' זה משרד הפנים נטו.
היו"ר יורי שטרן
כלומר הצעד הבא הוא ישיבות אצלכם עם המסמכים. אני מקווה שגם את בעיית הביורוקרטיה של שינוי גבולות המחוזות תיפתר.
יעקב אדרי
נמשיך עם זה עד הסוף.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. אני מקווה שמרכז השלטון המקומי ייקח את זה כדוגמה לחיקוי ויפרסם את ההסכם שהושג.
יעקב אדרי
גם בקריית מלאכי הושג הסכם.
גדעון בר-לב
בקריית מלאכי לדוגמה, זה יותר פשוט מבחינת גבולות המחוזות.
יעקב אדרי
נכון, ושם הושג הסכם מלא.
היו"ר יורי שטרן
מי מקריית מלאכי פה?
יעקב אדרי
הוא לא נמצא. ראש העיר ביקש ממני להודיע שהוא פתר את כל הבעיות.
היו"ר יורי שטרן
כמה הוא קיבל?
יעקב אדרי
אני לא זוכר נתונים.
דרור שיר
1200 דונם.
גדעון בר-לב
עוד מעט לא יישאר לך שטח.
יעקב אדרי
לא, יש לו 120, אין לו מה לעשות עם שטחים שלו.
היו"ר יורי שטרן
למה השטחים מיועדים?
דרור שיר
אזור תעסוקה.
גדעון בר-לב
הבעיה של קריית מלאכי היא לא מגורים – זה תעסוקה, תעסוקה ותעסוקה.
היו"ר יורי שטרן
איפה זה נמצא, בסמוך לאזור תעשייה שלכם?
דרור שיר
בצומת קסטינה.
גדעון בר-לב
ליד כנות.
היו"ר יורי שטרן
נעים לשמוע את הסיכומים האלה, ואני מקווה שאנחנו נוכל ללוות את התהליך הזה בהצלחה לא פחותה עד סיומו המוצלח.

בבקשה דיווח על מועצה אזורית תמר, דימונה וערד. אני מבקש ממנכ"ל משרד הפנים לתאר לנו את ההחלטה ואת הסיכום.
גדעון בר-לב
ההחלטה של השר היא להעביר את קמ"ג – הקרייה למחקר גרעיני – ואת אזור התעשייה תמד הצמוד אליו, לעיריית דימונה.
היו"ר יורי שטרן
זה שטח שיפוטה?
גדעון בר-לב
זה שטח שיפוט, זה שינוי גבולות. כל השטח הזה עובר לדימונה. זה נמצא בשלבי הכנת מפות.
היו"ר יורי שטרן
כמה זה מבחינת ארנונה?
גדעון בר-לב
The sky is the limit.
דב ליטבינוף
---
גדעון בר-לב
הארנונה השנתית שנגבית שם נכון להיום היא כמיליון וחצי. בשעתו היה ראש מועצה בתמר שרצה להרים מטוס לאוויר כדי לצלם.
היו"ר יורי שטרן
מה עם השאר?
גדעון בר-לב
סוכם על חלוקת הכנסות בסכום של 6 מיליון שקל שיועברו מהמועצה האזורית תמר ל- 3 רשויות מקומיות: 2.5 מיליון מתוך זה לדימונה, 3 מיליון לערד וחצי מיליון לערבה תיכונה. הסכום הזה יהיה צמוד למדד הארנונה מדי שנה בשנה.
היו"ר יורי שטרן
זו ארנונה משני אזורי תעשייה.
גדעון בר-לב
זה חלק מהארנונה שהמועצה האזורית תמר גובה, וזה מתייחס יותר למישור רותם.
יעקב אדרי
זו החלטה של השר או שזו גם הסכמה?
גדעון בר-לב
זו החלטה של השר בהסכמה עם ראש מועצת תמר.
יעקב אדרי
חצי הסכמה.
גדעון בר-לב
לא. זה היה גם בהסכמה עם ראש העיר דימונה וגם ערבה תיכונה.
היו"ר יורי שטרן
הקו שאנחנו הובלנו היה העברת אזורי תעשייה לניהול משותף, כי זה לא רק ארנונה. גם בה ציפינו לתוספת ל- 2 ערים יחד של כ- 13 מיליון שקל, זה היה היעד, וזה היה הסכום שבמשרד הפנים ראו בו סכום ריאלי. דבר שני, ולא פחות חשוב, הוא הניהול המשותף של אזורי תעשייה סמוכים לערים האלה, מקבלים מהם את כל השירותים, העובדים גרים בדימונה ובערד, כל השירותים המוניציפליים ניתנים על-ידי עיריות. אמנם זה צעד קדימה, אבל לפחות בראייה שהתגבשה בוועדה זה עוד לא הגיע לאותה מטרה.

ראש העיר ערד, בבקשה.
מוטי בריל
בוקר טוב לכולם.

בערך ביולי התהליך נעצר בוועדת הפנים כדי לתת לשר הפנים את האפשרות לעשות מהלך אחר. מיולי עד אוקטובר שבו קיבלתי מכתב בפקס, ערד לא הייתה שותפה בשום תהליך. ידענו שמתקיים משא ומתן, היינו ממודרים ממנו ולא ידענו לאן הוא מתקדם. אנחנו טוענים גם כיום שהפתרון של כסף במספרים שנתן שר הפנים לערד הוא פתרון לא ממש נכון, ולראייה, תוך כדי התהליך התפרסמה ידיעה שהאחים עופר עומדים לבנות תחנת כוח במישור רותם.
יעקב אדרי
זה לא כלול בשטחים המדוברים?
מוטי בריל
לא. זה נשאר שוב באוויר. מבדיקה אצל רוני מהצרי, ראש עיריית אשקלון תחנת הכוח מניבה כ- 37 מיליון שקל, וברור שזה משהו חשוב מאוד למרחב. ניסינו להגיע במשך כל התקופה להידברות מחוץ לכותלי הוועדה ומחוץ לכותלי משרד הפנים, אבל לא הצלחנו, לצערי. שמעתי בקנאה מרובה את מה שסגן השר יעקב אדרי הצליח לעשות עם שתי רשויות.
היו"ר יורי שטרן
אולי נטיל עליו את המשימה הזאת.
מוטי בריל
אני אשמח מאוד, כי אף על פי שאנחנו אנשים מבוגרים שלא צריכים מתווכים, נדמה לי שבסופו של דבר גם משרד הפנים וגם המועצה האזורית צריכים לשבת ולהידבר כדי לקבל החלטה הוגנת. נדמה לי שהנייר שהעברנו לוועדת המשנה היה בסיס טוב להתחלת הידברות. אני אשמח מאוד אם הוועדה תגרום להידברות להתחיל.
יעקב אדרי
ואז אמרו לנו לעצור כי יש הצעה ממשרד הפנים.
מוטי בריל
כן, אני יודע.
היו"ר יורי שטרן
רק תגידו לי בשביל לקבל מושג על התרומה של השינויים האלה: כמה מכסים שלושה מיליון שקל בגירעון שלך?
מוטי בריל
הגירעון שלי הוא 16.4 מיליון שקל באופן פורמלי; הוא הורד באמצעים מסוימים ל- 10 מיליון שקל, והם היו אמורים להיות מכוסים על-פי התחייבות של שר הפנים מהמועצה האזורית תמר. ההצעה של שר הפנים היא שלושה מיליון שקל, חסרים שבעה מיליון שקל. היה לנו משא ומתן עם מנכ"ל המשרד כדי למצוא איזה פתרון די עקום לשנים 2005-2006, הפתרון שהוצע לא סיפק אותנו, ועכשיו אנחנו תלויים באוויר עם גירעון של 10 מיליון שקל.
היו"ר יורי שטרן
אלי ברונשטיין, סגן ראש העיר דימונה, בבקשה.
אלי ברונשטיין
אצלנו זה יותר חמור, 80 מיליון שקל. מה שנתנו לנו – 4.5 מיליון שקל לא מכסה- -
גדעון בר-לב
סליחה, איזה סכום אמרת?
אלי ברונשטיין
80 מיליון שקל.
גדעון בר-לב
זה הגירעון השוטף שלכם?
אלי ברונשטיין
מצטבר.
גדעון בר-לב
למה אדוני מערבב מין שאינו במינו? אנא. אני מציע לדבר במספרים מדויקים.
קריאה
יש פה תחרות במספרים יותר גדולים.
היו"ר יורי שטרן
על שני גירעונות אי אפשר לומר שכבודו לא דייק.
אלי ברונשטיין
כמו שכבודו לא דייק כשאמר שהמפות חתומות כבר.
גדעון בר-לב
אני לא אמרתי שהמפות חתומות, אמרתי שהן בהכנה.
אלי ברונשטיין
הן כבר חתומות מזמן.
גדעון בר-לב
אם המצב יותר טוב מאשר אני מתאר, אני תמיד אשמח. אבל יחד עם זאת זה לא לעניין להגיד שיש גירעון שוטף של 80 מיליון שקל במצטבר, כי ניתן לכם פתרון לכיסוי גירעון מצטבר שסוכם עם העירייה.
אלי ברונשטיין
מה שהוצע לנו מהשר עצמו בזמנו הוא תוספת תקציב של 3 מיליון שקל על שנת 2004, ועל שנת 2005 13 מיליון שקל תוספת תקציב. אנחנו מקבלים בסך הכול 3.5-4.5 מיליון שקל. זה לא בא בשום פרופורציה למה שהובטח.
היו"ר יורי שטרן
כמה באמת הגירעון השוטף שלכם בהתאם לתוכנית ההבראה?
אלי ברונשטיין
14 מיליון שקל שנתי על-ידי הורדה של גדעון שעוזר לנו הרבה מאוד, וידע יפה לעמוד בתוכנית ההבראה. אנחנו גם עומדים בתוכנית ההבראה, נכון גדעון? משתדלים.
גדעון בר-לב
אתם מקבלים מאתנו עוד 7.5 מיליון ותגיעו לאפס בשנת 2005.
אלי ברונשטיין
נכון.
גדעון בר-לב
עם כל הכבוד לראש עיריית ערד הוא קצת טועה בהצגת הנתונים כשהוא אומר שהוא לא יודע מאיפה. זה ממקורות משרד הפנים, זה כסף ממשלתי. ערד מקבלת 10 מיליון שקל השנה, 7 מיליון שקל במסגרת כיסוי גירעון מצטבר, 7 מיליון שקל תוספת נטו ב- 2005, 7 מיליון שקל תוספת נטו בשנת 2006. כל זה כסף ממשלתי, מקורות משרד הפנים. אם אומרים שלא יודעים מה זה 7 מיליון שקל שהם כסף ממשלתי מכספי משלם המסים, אז אני לא מבין את הטענה. 7 מיליון שקל כסף נטו מכספי משרד הפנים.
מוטי בריל
אני לא יודע למה אני צריך לעשות עוד תוכנית הבראה.
אלי ברונשטיין
השאלה היא למה זה צריך להיות כסף ממשלתי.
גדעון בר-לב
סוכם עם עיריית דימונה סיכום סופי, והם מקבלים מאתנו עוד 7.5 מיליון שקל לשנת 2005. הם מקבלים על 7.5 מיליון שקל מעבר למענק האיזון שעומד על סכומים - -
אלי ברונשטיין
בשביל להגיע ל- 10 מיליון שקל שהבטיח השר.
גדעון בר-לב
מעבר לסכומים שמקבלים מתמר ומקמ"ג, הם מקבלים עוד. ומעבר לסכום שנכלל בגירעון המצטבר של 2004 מכוסה בתוכנית ההבראה עד האגורה האחרונה, הם מקבלים עוד 7.5 מיליון בשנת 2005. מקבלים לשוטף מעבר למענק האיזון ומעבר למה שמקבלים מתמר, וזה מביא אותם לאיזון מוחלט בשנת 2005. זה סוכם עם ראש עיריית דימונה, וזה כולל בנוסף גם כיסוי גירעון מצטבר שהובא בחשבון, הוא בתוכנית ההבראה, ואני לא יודע על כל טענה או טרוניה מצד עיריית דימונה.
אלי ברונשטיין
אנחנו מדברים על שטח. זה שאנחנו מאוזנים לשנתיים הקרובות זה יפה מאוד; מה הלאה?
גדעון בר-לב
אנחנו מדברים על זמן כיסוי גירעונות ועל תקציב שוטף מאוזן.
אלי ברונשטיין
זה מקובל. מה הלאה?
היו"ר יורי שטרן
אל תהפכו את זה להתקוטטות כזאת.

הנושא של שטח היה מלכתחילה מטרה בפני עצמה לעניין של חלוקת ההכנסות. אני רוצה לשמוע את ראש המועצה.
אלי ברונשטיין
מתקציב המועצה המקומית תמר מתוך 8 מיליון שנקבל 6 מיליון שהוא תורם לנו זה אפילו פחות מ- 10%. לא מזיז לו ולא מדגדג לו.
דב ליטבינוף
איך אתה יודע?
אלי ברונשטיין
· - -
דב ליטבינוף
אתה מדבר שטויות.
היו"ר יורי שטרן
אל תדבר על אחרים.

אתה יודע מה ההבדל בין הכסף שאתה לווה לבין הכסף שאתה מחזיר? כשאתה לווה זה של מישהו, וכשאתה מחזיר זה שלך לנצח.
אלי ברונשטיין
אתה יודע כמה הם מחזירים למפעלי ים המלח? רק לתשתיות הם מחזירים כמעט את כל הסכום שהם גובים. לא יודע למה, זה מפעל פרטי לכל דבר. הכסף הזה יכול לשרת את כל מדינת ישראל ולא לחזור למשפחת עופר.
היו"ר יורי שטרן
לכם יש שתי מועצות. לכל אחד מכם יש החלטה כלשהי בנוגע אליהן? אתם ממשיכים לדרוש או מסתפקים כעת?
מוטי בריל
אני רוצה לומר משהו בתגובה לדברי המנכ"ל: המטרה של הפורום הזה בוועדה הייתה להתמודד עם הבעיה ולפתור אותה, לא למצוא פתרון לשנתיים. החלטת השר ובעקבותיה כל מה שנעשה בוועדה הזאת ובוועדת המשנה הייתה למצוא פתרון לערד ולדימונה לכל החיים. כדי שכל פעם כשיהיה משהו באזור נרוויח ממנו. מה שקרה בעקבות כל הבלגן הזה הוא שכרגע המנכ"ל אומר שיש לו פתרון ממקורות של משרד הפנים, ולפנים משורת הדין ייתנו לערד ולדימונה כספים כדי לפתור לכם את השנתיים האלה. דרך אגב, בתמורה הוא רוצה התחייבות שאין לנו יותר דרישות מן המועצה האזורית תמר. אבל לא זאת הנקודה; הנקודה היא שאנחנו ביקשנו, ואנחנו מבקשים עכשיו שהפתרון יהיה פתרון אמיתי לכל החיים לשני היישובים האלה. הדבר השני הוא שערד עומדת על דעתה שצריך להיות פתרון רב שנתי ולא פתרון לשנתיים הקרובות, ואנחנו מתכוונים להיאבק על זה.
אלי ברונשטיין
כל הכבוד למשרד הפנים שעזרו לנו לעבור את השנתיים הקשות שהיו לנו, אני מודה למנכ"ל. אבל המטרה הייתה מתחילה. משנת 1999 הייתה חלוקת קרקעות ולא "שלוף", שאנחנו צריכים לעמוד כפושטי יד לבקשת עזרה. המטרה היא חלוקה צודקת.
היו"ר יורי שטרן
תודה. מר ליטבינוף, בבקשה.
דב ליטבינוף
אני מצטער שאנחנו שומעים פה דברים אחרים מאשר שמענו מראש עיריית דימונה, אבל עם כל הכבוד לסגן השר שלקח על עצמו לטפל ברשויות האחרות, פה לקח השר הממונה את הנושא לבדיקה מקיפה במשך כמה חודשים. הוא קיבל את כל הנתונים מהמועצה האזורית תמר, קיבל את הנתונים של דימונה ושל ערד- -
אלי ברונשטיין
בהסכמה הסופית לא קיבלת- -תודה רבה לך שאתה עוזר לנו בשנתיים האלה. הלאה.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, הוא לא הפריע לך, אל תפריע לו.
אלי ברונשטיין
· - -
היו"ר יורי שטרן
לא, לא. בבקשה.
יעקב אדרי
אלי, אתה עושה לא טוב.
אלי ברונשטיין
שלא ישתמש בשמי.
היו"ר יורי שטרן
אבל זה הוא אומר, לא אתה. בבקשה.
דב ליטבינוף
לאחר בדיקה מקיפה של הנושא השר הביא החלטה שכוללת גם העברת שטחים וגם העברת הכנסות ממועצה אזורית תמר. רק כדי לסבר את האוזן, השטחים שדימונה מדברת עליהם של קמ"ג ופרק תמד משלשים את השטח של עיריית דימונה. נכון שהיום הגבייה מפרק תמד וקמ"ג- -
היו"ר יורי שטרן
פרק תמד לא הוזכר.
דב ליטבינוף
זה פרק תעשיות שאנחנו פיתחנו. השקענו בפיתוח של המקום הזה, יש שם חממה טכנולוגית שאנחנו פיתחנו.
אלי ברונשטיין
שטויות.
דב ליטבינוף
אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה, אנחנו החזרנו את הכספים, וזה אומר שאנחנו השקענו בפיתוח. לא גבינו את הכסף הזה לתוך התקציב של המועצה האזורית. העברת השטח הזאת תתרום בוודאות בין 5 ל- 6 מיליון שקל בגבייה מן המקום הזה.
היו"ר יורי שטרן
למה 6 מיליון שקל?
דב ליטבינוף
אנחנו יודעים מה אפשר לגבות פחות או יותר במקום הזה.
היו"ר יורי שטרן
שלא גביתם.
דב ליטבינוף
לא גבינו. לכן מדובר גם בהעברת שטח וגם בהעברת הכנסות. זה הסכם היסטורי, זאת פשרה ראשונה שהייתה אי פעם בינינו לבין הרשויות השכנות שלנו, כולל גם את הערבה התיכונה. יש פה המלצות של ועדת גבולות שנכנסו להחלטת השר. זאת החלטה היסטורית וצריך לברך עליה. אם חברינו לא מקבלים את ההחלטה הזאת ולא חותמים עליה, אלא ממשיכים להיאבק, ברור לחלוטין שאנחנו לא נעביר באופן וולונטרי את הכסף. אנחנו נלך למשפטים ולמאבק אחר שיהיה, וזה יכול להימשך שנים בכל הקדנציות שלנו.
היו"ר יורי שטרן
אם זאת החלטה של שר הפנים אז א. זו כבר לא התנדבות שלכם, אלא החלטה מינימלית.
גדעון בר-לב
אני אסביר. כרגע ההחלטה של שר הפנים על העברת הכנסות היא בגדר המלצה עד אשר הרשויות לא מסכימות. אם הוא לא מסכים להעביר אי-אפשר לכפות. הדבר היחיד שאפשר לכפות הוא שכשיש הסכמה השר חותם עליה, וזה מקבל מעמד סטטוטורי. השר יכול להחליט על העברת גבולות, הוא לא יכול להחליט על העברת הכנסות. כשיש הסכמה על העברת הכנסות הוא חותם עליה, וזה הופך להסכם מחייב שאי-אפשר להפר אותו.
היו"ר יורי שטרן
בעניין הגבולות?
גדעון בר-לב
בעניין הגבולות הוא כבר חתם, על זה אין בעיה. מדובר על מה שבנוסף. כי חוץ מהגבולות שזה פרק תמד עם קמ"ג מדובר גם באקסטרה של 6 מיליון שקל בשנה.
היו"ר יורי שטרן
איך זה מתחלק?
גדעון בר-לב
3, 2.5, חצי.
דב ליטבינוף
ערבה תיכונה קיבלו את ההסכמה. אנחנו יודעים שגם ראש עיריית דימונה קיבל את ההחלטה. אני פגשתי אותו ביום חמישי אצלי במועצה, והוא אמר לי שהוא מקבל את ההסכם והוא יחתום עליו. כרגע השר יצא מהתפקיד, אז אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה. אבל הוא אמר לי בצורה ברורה שהוא מקבל את ההסכם. ראש עיריית ערד פה, אז אני לא אדבר בשמו.
היו"ר יורי שטרן
אם מאיר ירצה לבוא לפה אנחנו נשמח לשמוע את זה ממנו.
מוטי בריל
ההבדל בין מה שעשה שר הפנים לבין מה שחבר הכנסת אדרי עושה הוא ששר הפנים מעולם לא דיבר אתנו ולא שמע את הטיעונים.
היו"ר יורי שטרן
נעשה פה צעד מאוד חשוב והתקדמו דברים שישבו במגרה שנים רבות מאוד. שינוי גבולות היה ויכוח קלסי שהיו מעלים אותו כדוגמה בכל הישיבות לדורותיהן. זה שנעשה שינוי, לדעתי, זו התקדמות. היום המדיניות של משרד הפנים כשמקימים אזורי תעשייה להקים אותם כאזורי תעשייה בניהול משותף, וזו הדרך כי ערים כמו דימונה וערד לא יכולות להתחרות עם אזורי תעשייה שמקימים בסביבתן. זה גם יהיה אבסורד אם כל אחד יעשה שבת בשבילו ויקים אזור תעשייה בשטחו רק מכיוון שזו הדרך היחידה לגבות ארנונה. המדיניות הכלכלית הנכונה היא לעודד דברים משותפים וחלוקת הכנסה כך שאנשים ילכו בדרך הכי נכונה ורציונלית בהקמת האזורים האלה. לכן אני לא רואה בזה מעשה חסר שמחלקים את ההכנסות האלה, בהתחשב כמובן בהשקעות שהיו קודם כל. אי אפשר להשאיר ערים במצב כזה שכביכול הפתרון היחידי בשבילן הוא לנסות למשוך תעשייה, ואולי להרוויח על חשבון אזורי תעשייה קיימים. לכן הבקשה שלנו הייתה גם שינוי גבולות, גם חלוקת ארנונה, אבל גם ניהול משותף שבו חלוקת ארנונה היא חלק מהחבילה הזאת. אני לא יודע למה אתם הולכים בדרך הזאת. אמרתי גם לשר עצמו מספר פעמים וביקשתי שאכן תהיינה פגישות עם ראשי הערים ועם נציגי העיריות שמעורבות בסיפור הזה. כי לא יכול להיות שמשא ומתן הוא בין משרד הפנים לבין המועצה האזורית, בעוד הערים עצמן יושבות בצד ומחכות עד שתתקבל החלטה.
יעקב אדרי
זה מאוד מוזר, אני חייב לציין את זה.
היו"ר יורי שטרן
מספר פעמים פניתי לשר אישית - -
גדעון בר לב
אני רוצה להבהיר. היו ועדות חקירה, והן שמעו את הערים, הוגשו להן תלי תלים של מסמכים, והמסקנות של ועדת החקירה האחרונה הובאה בפני השר. ועדת החקירה ברשות עוזי וכסלר שמעה את כולם, וכל אחד הגיש את מה שהוא רצה להגיש. המסקנות הועברו לשר, והוא יחליט על סמך המלצות ועדת החקירה. זה לא מצב שלא שמעו איש, זו הצגה לא נכונה של הדברים.
היו"ר יורי שטרן
לא במובן האישי.
גדעון בר לב
שמעו את כולם, גם את ראש עיריית ערד באותה תקופה וגם את ראש עיריית דימונה. את כל מי שצריך שמעו. אי אפשר שגם ועדת חקירה תשמע, ואחר-כך שוב מתחילים את אותו תהליך. השר קיבל את המלצות ועדת החוקה, כל החומר עמד בפניו, ואז הוא החליט כפי שהחליט אחרי שהוא הביא הכול בחשבון.
יעקב אדרי
אגב, מה עם ההמלצות?
גדעון בר לב
אני לא זוכר בעל-פה, אני לא עסקתי בזה. בנושא הזה עסק השר, וכפי שאמרתי הוא עסק בזה על סמך המלצות שעמדו בפניו, והוא החליט כפי שהחליט. הוא לא חייב לקבל את כל ההמלצות, הוא לא חייב לקבל את חלקן או אף אחת מהן. הוא החליט לעשות פשרה, וזה מה שהוא עשה. אבל להגיד שלא שמעו את ראשי הערים זה לא מדויק; אולי השר לא שמע את ראשי הערים מאוגוסט עד אוקטובר, אבל ועדת החקירה שמעה, ולשר הריבונות להחליט כפי שהחליט, וכך הוא החליט.
היו"ר יורי שטרן
לדעתך, כאיש מקצוע- -
גדעון בר לב
אני לא עסקתי בנושא, אני לא יכול לחוות דעה על נושא שלא עסקתי בו.
דב ליטבינוף
אני רוצה לומר עוד משהו על אזור התעשייה. שימו לב שבמקומות שהקימו אזורי תעשייה הקימו מאפס אזורי תעשייה משותפים- -
היו"ר יורי שטרן
זה נכון.
דב ליטבינוף
לא לקחו אזורים מפותחים שמישהו אחר השקיע בהם, ואותם חילקו וניהלו אותם במשותף. גם אני אומר בצורה ברורה היום שאם יהיו דברים עתידיים אני מוכן לדבר על פרויקטים משותפים, ואמרתי גם לראשי הערים שאני מוכן לדבר על פרויקטים משותפים, אבל לא לחלק משהו שקיים היום. היום קיבלו שטחים שגם אצלם יכולים לפתח. נראה אם הם יתחלקו אתנו כשיחלקו אצלם. לא, הם לא יתחלקו.
גדעון בר לב
אני רוצה להעיר גם לגבי ההסכמות שסגן השר יעקב אדרי דיבר עליהן. הוא דיבר לא על העברת אזורי תעשייה קיימים, כי בבאר-טוביה יש אזורי תעשייה קיימים. הוא לא דיבר על כך, אלא על העברת פוטנציאל, אם אני מבין נכון, כי אני מכיר את אזור תימורים וגם את האזור ליד קריית מלאכי.
היו"ר יורי שטרן
זה נכון, גדעון, אבל מדובר שם על אזור אחר במרכז הארץ, בעל צרכים אחרים של העירייה. פה אתה נמצא בשטח מדברי שאין לך בו תחרות גדולה מדי של מפעלים שרוצים לקום שם.
גדעון בר לב
מהיכרותי את השטח יש שם מספיק שטחים להקים אזורים, כי אף פעם לא שמעתי מילה מערד שחסרים להם שטחים. יש להם שטחים, הבעיה היא לא מחסור בשטחים. זה מצב שונה לחלוטין מקריית מלאכי ומבאר-טוביה. אין ספק, קריית מלאכי ובני עיש חנוקים. לכן המשימה שלקח על עצמו סגן השר יעקב אדרי היא נכונה- -
היו"ר יורי שטרן
בשליחות הוועדה.
גדעון בר לב
חס ושלום שלא ניתן קרדיט לכל מי שמגיע לו. שם מדובר בשתי רשויות, ומי שמכיר את קריית מלאכי היא מסוגרת מכל הכיוונים.
אלי ברונשטיין
· - -
קריאה
עודף של דמגוגיה.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אני אפילו לא שומע. כל מה שנאמר לא לפי הסדר אני לא מקשיב לו, ואני מזמין גם אחרים לא להקשיב.

מדובר פה גם בניהול משותף. מאוד חשוב לעיירות האלה שנמצאות שתיהן במצב סוציו-חברתי קשה, להיות חלק מניהול של אזור תעשייה, זה פותח אופציות חדשות לתושבי העיר, ליוזמות של העיריות. לא טוב אם אתה דוחף אותן לקרב את המפעלים לשטח עירוני שיכול להיות שהוא כשיר למגורים, יכול להיות שהמפעלים האלה צריכים להיות רחוקים יותר במדבר. יש שם תשתית מוכנה לפיתוח תעשייתי; בשביל מה ליצור את התחרות הלא נכונה הזאת. לכן, אני מסרב לראות את זה ככלום, להפך, יש פה פריצת דרך אמיתית, ואני מברך את משרד הפנים ואת שר הפנים – שבינתיים עזב את תפקידו – שעשה פה צעד נכון ואמיץ, ולא נשכח ששרים אחרי שרים במשך תקופה ארוכה לא עשו את מה שהשר אברהם פורז עשה; וכידוע אנחנו לא מאותה מפלגה. צריך קודם כל להגיד תודה ולברך על כך שאדם לקח והחליט במקום שאחרים מצאו תמיד תירוצים למה לא להחליט. ההחלטה הזאת בעיניי היא לא מושלמת. אני מבקש לא לחייב את הערים לחתום. אני חושב שההתחייבות של העיר לא לדרוש יותר לא תופסת משפטית. משרד הפנים יכול לעמוד על כך שאתם לא תפנו לבתי-משפט ולא תעשו מזה סיפור משפטי, אבל להמשיך בלחצים שלהם לטובת חלוקה אחרת והשתתפות במִנהל, זה לדעתי נכון, ואני תומך בדרישות האלה. אני מבקש להמשיך עם הפתרון בחלוקת הכסף.
דב ליטבינוף
אנחנו לא נעביר כסף, אנחנו לא נסכים.
גדעון בר לב
שר הפנים הציע נוסח להסכמות. הרשויות יחתמו על ההסכמה לגבי החלוקה של העברת השטחים פלוס 6 מיליון, ובזה מוצו הטענות שהיו במסגרת ועדות החקירה שהיו, ומשאירים לרשויות אפשרות לטעון לגבי דברים חדשים שיפותחו, כמו תחנות כוח וכדומה. כלומר אם יהיו שם פרויקטים גדולים בעתיד משאירים לכל הצדדים חופש פעולה. יהיה כאן מיצוי תביעות לגבי מה שהיה. הועבר נוסח כזה שהיה אמור להיות מסוכם על דימונה ועל ערד. אם יוצאים מזה שייצאו מזה.
היו"ר יורי שטרן
ראש מועצת אור-עקיבא, בבקשה.
שמחה יוסיפוב
נעשה עוול לאור-עקיבא עשרות שנים. דב היה יושב ראש ועדת הגבולות של אור-עקיבא בשנת 2001, סגן השר יעקב אדרי היה ראש המועצה וראש העיר. נושא גבולות אור-עקיבא עדיין לא נפתר אף על פי שמנסים לפתור את זה בצורה אחרת, לא על-פי המלצת ועדת גבולות. בלי ההמלצה הזאת הייתה צריכה להיות עוד כניסה לשכונה הדרומית של אור-עקיבא ולקבל מיתוג ופרק תעשייה קיסריה. כשהתחילו להקים את אזור התעשייה דיברו על ניהול משותף, אבל לצערי זה לא היה, בשנת 1995 התחילו לפתח את אזור התעשייה ושמו שלט "פרק תעשייה קיסריה-אור-עקיבא", ואחרי כשלוש שנים הורידו את השלט ונשאר "פרק תעשייה קיסריה". ניסו להגיע אתנו להסכמה, אבל לא הגענו לכך כי נושא פרק התעשייה של קיסריה עדיין לא נפתר. הייתה המלצה, היו שלוש חלופות, ובכולן היה נושא פרק התעשייה. פרק התעשייה היה צריך להיות מסופח לאור-עקיבא. אני הצעתי שלפחות נעשה ניהול משותף, אבל גם ניהול משותף הם לא רוצים. יש נוסחה ששר הפנים הציע שאור קיסריה יעבור לאור-עקיבא, מיתוג יעבור לאור-עקיבא, וגם את המיתוג אם מנסים לתת את בלי שום דרך. יש פה מפה של העיר אור-עקיבא, יש בה מובלעות: מובלעת בשכונה 13, מובלעת של הדגל בתחום של קיסריה, וכל זה הוא תחום שיפוט של מועצה אזורית חוף הכרמל. המועצה האזורית נמצאת ליד חיפה, 30 קילומטרים מאור-עקיבא, והם גובים את הארנונה, הם מקבלים את הארנונה, לוקחים הכול. ילדי קיסרי לומדים אצלנו בבתי הספר, המסחר אצלנו- -
היו"ר יורי שטרן
כל הכבוד להנהלת העיר הקודמת והנוכחית שרמת החינוך היא כזאת שילדי קיסריה לומדים אצלכם.
שמחה יוסיפוב
נכון. הבריאות אצלנו, הכול אצלנו, אבל את המסים הם משלמים למועצה אזורית חוף הכרמל. מדובר בכ- 10 מיליון שקל מסים.

במפה אתם רואים שהשטח הזה נמצא ללא שיפוט. גם פרק התעשייה יושב על גלילי. אפשר לפתור את הבעיה אם רוצים, אבל לא רוצים. מצאו החלטה כלשהי בזמנו שיש הסכם בין הברון רוטשילד לבין המדינה שלא מאפשר להעביר שטחים מקיסריה לאור-עקיבא. חיים רמון שהיה שר הפנים חתם על המפות לספח את פרק התעשייה קיסריה לאור-עקיבא בשנת 2001. אז הוא אמר לי שההסכם בין הברון לבין הממשלה הוא הסכם לא חוקי כי הוא לא אושר בוועדת כספים, ולא בישיבת הממשלה.
דב קהת
צריך להוסיף שמי שעצר את זה זה היועץ המשפטי לממשלה.
שמחה יוסיפוב
זאת האמת. שר הפנים דאז חיים רמון אמר שההסכם לא חוקי כי הוא לא עבר בוועדת כספים ולא בישיבת הממשלה.
דב קהת
הסכם הקונססיה עם הברון.
שמחה יוסיפוב
שר הפנים לשעבר הציע להעביר את אור-קיסריה – זו השכונה עד הפל-ים – ואת המיתוג. מיתוג זה תחנת המיתוג שנמצא בגלילי, וכבר עשרות שנים הם לא משלמים לאף אחד. מה אכפת לחברת חשמל? הכסף נשאר אצלם. בגלל מאבקים אחרים נהנים.
היו"ר יורי שטרן
תשאל את דב ליטבינוף שאיפה שאפשר לגבות 3 מיליון שקל אפשר לגבות 6 מיליון שקל.
שמחה יוסיפוב
במקום שעיריית אור-עקיבא תהנה מזה היום אנחנו נמצאים במצב לא כל-כך טוב. אני חושב שעשו לנו עוול, היו צריכים לפתור את בעיית פרק התעשייה. דבר נוסף ששר הפנים הציע הוא לתת 1.2 מיליון דולר בהסכמה של אור-קיסריה, ולהעביר את זה ל- 4 רשויות: אור-עקיבא, פרדס חנה, בנימינה וזרקא. מי שנתן בזמנו את מעמד אזור פיתוח ב' כדי להקים את פרק התעשייה זה אור-עקיבא שעל שמה זה הוקם, והיום רוצים ליהנות מזה כולם. צריך לעשות פה צדק חברתי, צדק בנושא של גבולות ולפתור את הבעיה. מאחר שהייתה ועדת גבולות והייתה החלטה למה לעכב את זה?
היו"ר יורי שטרן
גדעון, כשהנושאים האלה עלו בוועדה, המקרה של אור-עקיבא היה מרגיז כמעט כמו המקרה של דימונה וערד מבחינת אי הצדק והפתרון הקל יחסית שזקוקה למקורות הכנסה נוספים, לא מכיוון שהיא אשמה. זו עיר שהתקדמה מאוד יפה, אבל יש לה מגבלות, ולידה יש אזור תעשייה. וכמו ששמחה הזכיר, האזור הזה קיבל את ההטבות של אזור פיתוח רק בזכות קיומה של אור-עקיבא כי לקיסריה זה לא מגיע, וגם לחוף הכרמל לא מגיע. יש פה ניצול של ייחודיות של אור-עקיבא כעיר פיתוח, ואחר-כך העיר הזאת נשארת בצד ולא מקבלת שום חלק בהכנסות ובניהול. ביקשנו מספר פעמים, ואין שום התקדמות בעניין, ואפילו הייתה נסיגה בקביעת הגבולות שם. מה בכוונות המשרד?
גדעון בר לב
אני לא הייתי מוכן לישיבה הזאת בעניין הזה, אני יודע באופן כללי על מה שקרה, אני מכיר את 1.2 מיליון דולר שסוכם. אני אבדוק את הפרטים, ואני אודיע לך.
היו"ר יורי שטרן
היום היה אמור להיות אתנו שר הפנים אברהם פורז; חלו השינויים הפוליטיים האלה, והמנכ"ל לא היה אמור לבוא, ולכן מידת המוכנות שלו לדברים ספציפיים היא לא אותה מידה. אור-עקיבא זה נושא חשוב מאוד, ואנחנו נקיים על זה ישיבה מיוחדת, לא כחלק משינוי גבולות עם עוד כמה מקומות, אלא רק על אור-עקיבא. לפני שתצא, אני מבקש ממך גדעון לשמוע את הטיעונים בנושא בקעת אונו.
גדעון בר לב
בקעת אונו זה נושא מאוד רחב, אני לא יכול להישאר. 20 איש מחכים לי, הודיעו לי שהישיבה תהיה עד 11:15. נשמע על בקעת אונו בפעם הבאה, ואני אתכונן על זה.
היו"ר יורי שטרן
דב, בבקשה.
דב קהת
התקיים פה דיון ב- 5 ביולי שהתקיים בנושא של תמר ובנושא של ערד ודימונה, אבל לאחר-מכן התפתח לדיון כללי.
היו"ר יורי שטרן
הוא לא התפתח- -
דב קהת
אני אגיד תכף מה אתה אמרת, ואקריא פסקה שאתה אמרת ומאוד מקובלת עליי. אני רק רוצה להזכיר בפניך, דב, דווקא כמי שייצג את תמר בזמנו, הייתה הצעה של תמר לשר הפנים בזמנו שההתפתחות העתידית של מישור רותם תיעשה במשותף. צריך לשים לב שזו הייתה עמדה פורמלית של תמר.
דב ליטבינוף
זו עמדה פורמלית גם עכשיו.
דב קהת
טוב.

יכול להיות שאפשר להסכים לעמדה הזאת במשך שנתיים, ובשנתיים שתהיה התפתחות להגיע להסכם.
דב ליטבינוף
עלא כיפאק. אבל אי-אפשר לדרוש מאתנו לוותר.
דב קהת
בזמנו אני ייצגתי את תמר בדיון הזה, ואמרתי להם שאני מוכן לייצג אותם בתנאי שמגיעים לפשרה, והייתה הסכמה. דובר על קמ"ג ותמד, דובר על 10 מיליון שקל ולא 6 מיליון שקל, ועל-כך שכל ההתפתחות העתידית של מישור רותם תיעשה במשותף. הבעיה הייתה שדווקא הצד השני דחה את ההצעה הזאת. כלומר אפשר היה לקבוע את הדבר הזה לפני שלוש שנים ובפשרה אפילו יותר טובה. לכן צריך להמשיך לדבר, ודרך הידברות אפשר להגיע לכל דבר.

עקרונית נתתי בישיבה אז דיסרטציה של 20 דקות על כל ההיסטוריה של השטחים, ואתה סיכמת: "אולי בכלל צריכים לקבוע איזשהו תהליך קבוע מראש שבו נניח פעם ב- 5 שנים מתיישבת ועדה בהרכב פחות או יותר" – שאתה מציע ואני הצעתי – "עם כל הגורמים: מנהל מקרקעי ישראל, משרד הפנים כמובן, השלטון המקומי כדי לבדוק את כל נושא הקרקעות". המדיניות שנוקט היום משרד הפנים לא לפתח אזור תעשייה חדש, אלא במשותף היא מדיניות שחייבים לתמוך בה. אגב, נושא אור-עקיבא הוא אתגר חקיקתי בשבילך.
היו"ר יורי שטרן
כן.
דב קהת
הכנסת צריכה לחוקק ולומר שלא יכול להיות שסמכויות תחיקתיות של מדינת ישראל פחותות מהסכם לא ברור בכלל. כלומר, להערכתי, אם זה דורש חקיקה, צריך להזמין לכאן את היועץ המשפטי לממשלה, ואם צריך לעשות חקיקה מיוחדת, אני אפילו הייתי מתמודד עם זה בחקיקה מיוחדת, אלא אם כן מגיעים להבנות ברורות יותר ויותר רציניות.
היו"ר יורי שטרן
אפרופו, מסקנתי זהה. מכיוון שעשינו סיבוב אחרי סיבוב בסיפור הזה, וכל פעם חזרנו לאותה נקודה של הסכם, לא יכול להיות שלכנסת ולממשלה אין יכולת לשנות במסגרת ההסכם בלי להפר את זכויות הבעלים למצוא פתרון נכון לכל הדעות. אני חשבתי עכשיו בעקבות הסבב האחרון שהדרך היא חקיקה. אנחנו ניצלנו את האיום הזה במקרה של ערד-דימונה-תמר; אני מקווה ששם לא נזדקק כי הדברים בכל זאת מתקדמים. פה אני לא רואה שום התקדמות, ממש.
שמחה יוסיפוב
באור-עקיבא, לא.
יעקב אדרי
אני מנוע בנושא הזה מלהיכנס מסיבות ברורות. בזמנו מונה אלי אפללו, שבינתיים חלה- -
היו"ר יורי שטרן
דב, אתה היית בורר.
יעקב אדרי
לא.
היו"ר יורי שטרן
באחת הסוגיות שלנו.
יעקב אדרי
אני מציע שבכל זאת צריך למנות מישהו שיקדם את העניינים כי שנינו יודעים שזה תהליך ארוך מאוד. החברה גם מוכנה ללכת לקראת העניין, דיברתי אתם. שמחה גם הוא יישב ויתקדם, ואפשר להגיע להסכמות, כי כל הוויכוח כרגע הוא על כסף.
היו"ר יורי שטרן
אני חוזר רגע לעניין של תמר מול דימונה וערד. בתקופה הסובייטית היה פתגם: "היוזמה, ובא עונש לה", זאת אומרת שמי שיוזם משהו גם נענש על עצם יוזמתו כי אם הוא מצליח אז אפשר לנצל אותו עוד; מי שנכשל לא דורשים ממנו יותר. לכן אני מבקש מסגן השר יעקב אדרי, מכיוון שאתה לא חבר הוועדה זו התנדבות מוחלטת- -
יעקב אדרי
אני אתך כל הזמן.
היו"ר יורי שטרן
כן, אני מעריך את זה. אני פונה אליך בבקשה להגיע להידברות עם שלוש הרשויות.
יעקב אדרי
השאלה היא האם הם מסכימים ולמי אני מגיש את החשבון אחרי זה.
דב ליטבינוף
אני מתנגד. יש החלטה של שר, ואני חושב שזו טעות לוותר על ההחלטה- -
ניסן סלומינסקי
המלצה. הוא אמר "החלטה".
דב ליטבינוף
לא נגד סגן השר, חלילה. יש פה החלטה של שר- -
היו"ר יורי שטרן
יש המלצה.
דב ליטבינוף
יש פה החלטה של שר.
היו"ר יורי שטרן
החלטה לשינוי גבולות, ויש המלצה לחלוקת הרווחים.
דב ליטבינוף
נכון שהוא חתום עליה, אתה קיבלת אותה, אני אתן לך אם אתה רוצה את ההחלטה חתומה בידי השר. נראה לי אבסורד להיכנס עכשיו למשא ומתן נוסף שיתגלגל אחרי שיש החלטה פורמלית של השר. אתם לא מכירים את כל ההיבטים; אם הייתם שומעים את כל המספרים הייתם מבינים שיש פה החלטה היסטורית. מעבר לכך, אני אמרתי שאני מוכן לדבר על פרויקטים עתידיים בתנאי שלא יגידו שתהיה גם חלוקת הכנסות וגם פרויקטים עתידיים. אני מוכן עד שיהיו פרויקטים עתידיים לעשות את חלוקת ההכנסות האלה. ואחרי שיהיו פרויקטים עתידיים ומהם נעשה פרויקטים משותפים ונתחלק בהם ירדו הכספים שאנחנו נותנים היום באופן וולונטרי. על הדברים האלה אני מוכן לדבר, אני לא צריך שום מתווכים, אני מוכן לדבר אתם גם ישירות. את ההחלטה הזאת צריך לקבל וצריך להסכים. אם לא תהיה הסכמה שלהם – וכפי שמנכ"ל משרד הפנים אמר, יש פה מיצוי של ועדות הגבולות שהיו – ולא תהיה חתימה לא נעביר את הכסף באופן וולונטרי.
היו"ר יורי שטרן
זה לא שלחברי הכנסת ולחבר כנסת שהוא גם סגן שר יש עודף זמן פנוי. אין. לכן הרצון שלנו להתערב הוא אך ורק מהסיבה שאנחנו מרגישים חוסר הידברות גם ביניכם וגם, לצערי, בין שתי הרשויות העירוניות לבין משרד הפנים. כי דבר אחד זה לתת עדות בוועדת הגבולות שהייתה לפני כמה שנים כשהיו גם ראשי ערים אחרים, כי גם הדברים לא עומדים במקום; ודבר שני זה שיחה פתוחה וניסיון להבין טוב יותר את כל הטענות ואת כל התביעות. יכול להיות, כמו שאמרת שיש נתונים רבים שאנחנו לא מכירים. לכן יש צורך שאחד מחברי הכנסת – ואני מציע שדב קהת כמנכ"ל השלטון המקומי שמבין בסוגייה יהיה אתך- -
יעקב אדרי
אבל זה תלוי בהסכמה שלו.
היו"ר יורי שטרן
כן, אני אשאל אותו.

איש בשליחותנו ייכנס אתכם לדיון נוסף שחלק ממנו היא ההצעה לכניסה הדרגתית לניהול וקבלת החלטות בפרויקטים עתידיים. אני לא שולל את זה, אני רק אומר שזה לא יכול להיות סדרה של מונולוגים: מונולוג דימונה, מונולוג ערד ומונולוג מועצה אזורית תמר. שר הפנים סיכם דברים באשר לשינוי גבולות. אני חושב שזו החלטה יוצאת מן הכלל, ואני מבקש מכם לא לזלזל בה ולא להנמיך מחשיבותה. זו החלטה שנותנת המון לדימונה, לא נותנת לערד. בנושא חלוקת ההכנסות זו ההמלצה. בנוגע לחלוקת הניהול- -
קריאה
עתידי.
היו"ר יורי שטרן
עתידי או אקטואלי, זה יתברר בהמשך. אני רואה בזה ערך, וזה עתה שמענו שגם באור-עקיבא הבעיה הזאת עולה. זאת אומרת, זה לא מצב ייחודי אצלכם. לכן יש חשיבות לחזור ולנסות להגיע לסיכום. אני רק רוצה להוסיף ולומר לך, שיש כאן שתי ערים רעבות לתעסוקה, והן מחזקות אותך בחיפוש אחר משקיעים ואחרי יזמים. אם אותו אזור תעשייה יהיה משותף, האמן לי שזה רווח נקי גם למועצה האזורית. כי אם כל הקשרים הטובים שיש לכם והמוניטין, התוספת הזאת, כולל ההקשרים הפוליטיים שלה יכולה להיות מאוד חיובית. לכן אני מבקש – אם סגן השר יעקב אדרי מסכים - -
יעקב אדרי
רק עם הוא יסכים.
היו"ר יורי שטרן
הוא לא חייב להסכים כעת. חוץ מזה אני מניח שכשמזמינים את ראש המועצה לשבת בכנסת בישיבת עבודה כזאת או אחרת הוא לא מסרב. אני מציע שאת שאר הדברים נשאיר לישיבות האלה.
אלי ברונשטיין
ועדת משנה שגם הקמת בזמנו.
היו"ר יורי שטרן
זה בהמשך. הוועדה שגם אני הייתי חבר בה נעצרה, ואני מוכן להשתתף.
אלי ברונשטיין
אתם לא ידעתם מה קורה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו פחות או יותר עקבנו אחרי זה כי דיברנו עם השר ועם המנכ"ל. הבטחנו להפעיל אותה כי ביקשו מהשר.
דב ליטבינוף
כשמגיעים לפשרה ולהבנות כלשהן זה תחילת המשא ומתן, וכשאתה נותן אצבע ורוצים את כל היד אתה נפגע באיזשהו מקום. יש פה החלטה שנבדקה במשך כמה חודשים, הסתמכה על ועדות חקירה שהיו- -
היו"ר יורי שטרן
אבל בסכומים אחרים.
דב ליטבינוף
לא. מדובר על 75% מהנטו שנשאר מכל מישור רותם, מכל פרק התעשיות שם שהיום אנחנו מעבירים. נשארו שם 8 מיליון שקל, ואת זה השר בדק, אנחנו לא ממציאים את זה. יכולים להתווכח אם אנחנו מחזירים ולמה אנחנו מחזירים ואיך מחזירים, אבל הנטו שנשאר הוא 8 מיליון.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שאתה צודק, ולו היה שר הפנים יושב עם מוטי בריל ועם מאיר כהן ועם אנשים נוספים ונותן להם את כל אותם הנתונים ומסביר, יכול להיות שכבר היה הסכם חתום- -
דב ליטבינוף
אבל אני לא אחראי למעשיו של השר.
היו"ר יורי שטרן
אתה לא אחראי, זו לא הערה אליך.

סגן השר יעקב אדרי יודע לבדוק את הנתונים ולשמוע את כל הצדדים, לכן אני לא קובע מה תהיה התוצאה מבחינתנו. אני רק אומר שיש פה עדיין מקום לדו-שיח או לרב-שיח שיכולים להביא לתוצאה טובה. יש המלצה של שר, יש לזה משקל רציני מאוד, אבל זה לא חייב להיות דבר סופי, ואל תראה את עצמך כנדבן שהסכים לפשרה, ועכשיו דורשים ממך יותר, הם מלכתחילה לא היו מסתפקים במה שהוצע, כי אנחנו מכירים את הדרישות של שתי הערים. לכן אפשר להתקדם, ואני סומך על סגן השר יעקב אדרי כי מה שאפשר לאתר כמכנה משותף הוא יידע לעשות.
אלי ברונשטיין
המפעלים האלה גובים כמו שגבו מקמ"ג. אולי אפשר לגבות יותר, אולי לא בדקו שם תוכניות, אולי בנו בזמן הזה.
היו"ר יורי שטרן
אלי, דבר אחד לא יעזור ולא יקדם שום עניין – הרטוריקה. אתה רוצה לעבוד? זה אומר לשבת בפורום יותר מצומצם.
אלי ברונשטיין
למה הוא לא הגיע לישיבה?
היו"ר יורי שטרן
בשביל מה זה עכשיו? אתה רוצה שניתן ציונים לכל אחד?
מוטי בריל
כל מה שאני מבקש, אם אפשר זה להכתיב לוח זמנים עם משהו שקורה בסוף הדרך. כי מה שיקרה זה שאנחנו נמסמס שוב, ואנחנו כבר אחרי 5 חודשים.
היו"ר יורי שטרן
אני הייתי רוצה שזה יקרה תוך חודש ימים, כי באמת חבל על הזמן, כי גם הפשרה הזאת כל עוד היא לא מתקיימת אתם לא מקבלים כסף. לכן גם לכם יש עניין לזרז את זה. אם תבואו מלאי רוח לחימה לא ייצא מזה דבר.
מוטי בריל
- - -הידברות.
דב ליטבינוף
הוא רוצה רק הידברות כששומעים אותו ואת הרעיונות שלו.
היו"ר יורי שטרן
אני התרשמתי שזו גם גישתך. אתם במצב טוב כי כל אחד מכם לוקח חלק באי ההסכמה, וזה חבל.
יחזקאל לביא
לפני הכנסת הייתה מונחת הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת מיכאל איתן ואחרים, סך הכול כ- 80 חברי כנסת. החקיקה לגבי הצעת החוק הזאת נעצרה לאחר ששר הפנים שוחח עם חבר הכנסת מיקי איתן והסביר לו מה עמד מאחורי החלטתו וחתימתו על הצו לגבי העברת השטחים לעיריית דימונה וגם נימק. בעקבות זה ההצעה ירדה מן הפרק, והיא לא ממשיכה את מסלולה החקיקתי. רציתי לציין את זה כדי שזה יהיה מול חברי הוועדה.
היו"ר יורי שטרן
1. תודה, ב. אנחנו יודעים. ג. זה לא אומר שאם לא נפתור את הבעיות לא ניאלץ שוב לחזור לעניין החקיקה.

אני מאוד מבקש מסגן השר יעקב אדרי לעזור בטיפול כי חבל מאוד על הזמן. שנית, לכל אחד פה יש סיכויים וסיכונים; תבואו ברוח טובה, לא כדי להסתכסך, אלא בשביל להבין את המגבלות של האחר ואת נקודות המוצא, ולהגיע לפתרון. הרי כולכם אנשי עשייה בעבר, לא באתם מעסקנות פוליטית, אלא מהעולם שיודע לעשות פשרות ולהגיע לסיכומים. חבל לא להשתמש במיומנות הזאת כשזה מגיע לוויכוח מוניציפלי. ותודה לסגן השר יעקב אדרי. אתה תהיה יקיר ועדת הפנים.
שמחה יוסיפוב
אתה גם מחליט שיהיה דיון נפרד על אור-עקיבא?
היו"ר יורי שטרן
נקיים דיון על אור-עקיבא ונזמין אליו את היועץ המשפטי לממשלה. תוך כדי דיון נעלה את האופציה של החקיקה. נשמע גם את חברי הכנסת- -
שמחה יוסיפוב
גם שדב קהת יהיה.
היו"ר יורי שטרן
כן.
יחזקאל לביא
אבל תביאו בחשבון שיש פה בעיה משפטית סבוכה מאוד בנושא הזה נוכח ההסכם שקיים בין מדינת ישראל לבין הברון רוטשילד.
שמחה יוסיפוב
אבל ההסכם לא חוקי, אמרו לי.
היו"ר יורי שטרן
אני לא הייתי בונה על כך שההסכם לא חוקי כי עובדה שאף ממשלה לא ביטלה אותו.
שמחה יוסיפוב
נגמרה, אבל הניחו את זה.
היו"ר יורי שטרן
נזמין גם את חיים רמון כי הוא יכול לתרום כאן תרומה רצינית. אני מניח שנקדם את זה בסופו של דבר.

אנחנו עוברים לבקעת אונו. לצערי, לא נשארו פה האנשים הרלוונטיים. אני רוצה להבין "מי נגד מי", מה שנקרא. אני שמעתי את ראש עיריית אור-יהודה, ונמצא אתנו ראש עיריית קריית אונו וראש המועצה האזורית אפעל.
קריאות
· - -
אורה חכם
אני קיבלתי את הפקס ב- 2 בחודש אחר-הצהרים. ביום שלישי, כידוע, לא עובדים. אתמול ראיתי את הפקס בשעה 12:00 אחרי שהייתי בישיבות בחוץ, ולא היה סיפק בידי להזמין כי אני רואה, למשל, שכפר-אז"ר הגיע.
היו"ר יורי שטרן
כפר-אז"ר קיבלו עוד אחרייך.
אורה חכם
אני רואה אותו צמוד למנכ"ל.
היו"ר יורי שטרן
גברת, סליחה, זה בכלל לא שייך לעניין. חבל על הזמן שלנו ושלך. אנחנו כעת בדיון מאוד ראשוני בנושא הזה כדי להבין את המטֶריה. זו לא התמודדות בבית-משפט שבה את צריכה לבוא עם כל החומר, אז אל תטריחי את עצמך ואותנו בדברים שלא שייכים כעת לדיון. אני מבקש לשמוע את ראשי הערים לתת לנו את תמונת המצב.
יצחק בוכובזה
עד עכשיו דנתם בסוגייה איך להזרים משאבים כלכליים בין רשויות דרך אזורי תעשייה משותפים. בתוך בקעת אונו הסיטואציה אחרת; בבקעת אונו יש יישובים חזקים מבחינה סוציו-אקונומית, ואור יהודה נמצאת בדרום. אחת הבעיות של אור יהודה היא בעיה מולדת, לא של התפתחות: מדינת ישראל הקימה את אור יהודה אחרי קום המדינה. קריית אונו, כפר אז"ר, גבעת שמואל הוקמו לפני קום המדינה, ולכן כדי ליצור מקום טוב במרכז לקלוט עלייה חלשה, הקימו באור-יהודה את המעברה. המעברה עברה מאוהלים לצריפים ומצריפים לשיכונים קטנים, ובכל העשורים הביאו לאור-יהודה את כל העולים בדירות עמידר. התפתחה מסורת שמדינת ישראל בונה את הדירות חינם, מחלקת חינם וכך הגיעו לאור-יהודה כ- 20 אלף תושבים עד 1980. לשמחתנו, קצת לפני שנת 80' היה מפעל שיקום שכונות, ואני נכנסתי לתפקיד באותו זמן – לפני 25 שנים – ואני אמרתי שאסור לבנות עוד שיכונים של המדינה, ואסור לתת דירות של עמידר. ולו זו בלבד, את כל דירות עמידר נמכור לתושבים. עצרנו את הבנייה של המדינה, קידמנו את אור-יהודה מרמה סוציו-אקונומית 1-2 ל- 5. בכל המרחב הזה היישובים הם ברמה סוציו-אקונומית 8-9. לך תנסה להרים את אור-יהודה עם המנוף הזה של 600-700 דונם. לשמחתנו, הצלחנו לקדם את אור-יהודה בשיכונים שלה ולהרחיב את הדירות בשיקום שכונות כך שכל דירה של 40 מטר הפכה ל- 80 מטר, ו- 70 מטר הפך ל- 100 מטר. בסופו של דבר גם קידמנו את העיר עצמה בדרגה וחציי סוציו-אקונומית וגם בנינו שכונה חדשה, יפה וגדולה שהרימה את אור-יהודה לדרגה 5. אבל עדיין יש בעיה. רואים לפי תוכנית בקעת-אונו, שבאור-יהודה יש אזורים לתעשייה.
היו"ר יורי שטרן
בוא נתחיל מהסוף.
יצחק בוכובזה
אני אגיע לסוף.
בנצי מורדוב
· - -
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אם אתה רוצה להיות אורח בוועדה תתנהג יפה.
יצחק בוכובזה
בדרום המחוז יש אזור תעשייה של 8 מיליון מטר מרובע שיכול לתת פתרון תעסוקתי לאזור, כולל ניהול משותף, כולל הכנסת ארנונה משותפת לכל האזור. לא צריכים לבנות בכל האזור הזה כי כאן ממילא אי אפשר לבנות דבר אחר. זה מיליון מטר תעסוקה שעדיין לא נבנו, ואין מה לעשות עם זה, זו אדמת מדינה שיכולה להועיל רק במקומות תעסוקה. אני שמח על שיתוף הפעולה שמתנהל כרגע בין האזורים רמת אפעל, קריית-אונו ויישובים אחרים, אבל קרטל אי-אפשר ליצור אפילו בעסקים פרטיים, כל שכן ברשות. יש אדמות מדינה פנויות, חלקן הגדול גליליות, חלקן עדיין פנויות לבנייה, וכדי שאור-יהודה תוכל להשתלב במרחב ולתקן את העיוות ההיסטורי שיצרו אותה כמעברה מתמדת - -
היו"ר יורי שטרן
איפה הדברים האלה עומדים היום?
יצחק בוכובזה
כרגע יש תוכנית בקעת-אונו שעומדת בפני אישור בוועדה המחוזית, וזו צורתה ומתכונתה, וכל מה שאני אומר הוא שכדי שאור יהודה תתחרה במרחב היא צריכה להרחיב את גבולה צפונה כדי לקבל הזדמנות חברתית להתרחב.
היו"ר יורי שטרן
למי זה מיועד?
יצחק בוכובזה
עד היום זה לא מיועד לשום דבר.
בנצי מורדוב
זה לא מדויק.
יצחק בוכובזה
לא מדויק, אבל- -

יש כאן שטחים גליליים. יש שטח פתוח שנמצא כאן; הגידול הצפוי הוא 24 אלף תושבים, זה פתוח לכל הכיוונים. היום יש באור-יהודה 28 אלף תושבים, והיא תגדל ל- 30 אלף בשטחים שלה. כל היישובים האחרים גידלו פי שניים. הם גם במצב סוציו-אקונומי יותר חזק, וגם גידלו את אוכלוסייתם פי שניים, ואור-יהודה לפי התחזית הזאת לא תגדל, אלא אם כן ייקחו מהשטחים האלה וייתנו לה נתח ניכר כדי שגם היא תגדל ותתפתח במרחב.
היו"ר יורי שטרן
אני הבנתי מהקולות שהבנתי מצדה של קריית-אונו, שאתם חושבים שאלה אדמות שיבואו אליכם.
יוסי נשרי
תודה שאתה מזמן אותנו וער לבעיות המוניציפליות של מדינת ישראל. אנחנו בטח לא יכולים לקבול שאתה לא מתייחס אלינו, ולכן זו הזדמנות טובה להגיד לך תודה רבה שהצלת לנו את מועצת העיר ובעזרתך יש לנו מועצה בעיר.
ישראל גל
בדיון שהיה ביולי אתה המלצת שדב קהת יטפל בעניין של המשבר, והעניין טופל.
יוסי נשרי
לפחות בקדנציה שלי אנחנו בהחלט שבעים מהגישה החיובית. לצערי הרב, אתה יושב פה וכבוד סגן השר יעקב אדרי יושב פה, ואף חבר כנסת לא בא וחושב שהעסק הזה באמת חשוב למדינת ישראל.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש. אני לא רוצה להתגאות על חשבון האחרים, יש במקביל הרבה מאוד ישיבות, וכל אחת מהן חשובה מאוד.
יוסי נשרי
אני יודע.

הנושא מאוד מעמיק. מצד אחד משרד הפנים עשה שימוע לפני תקופה לא רבה על אזור בקעת-אונו שבה היישובים: כפר-אז"ר, קריית אונו, רמת אפעל ורמת פנקס. זה נמצא על שולחנו של משרד הפנים. אנחנו הגענו להבנה בינינו על שיתופי פעולה ללכת לכיוון מסוים בין שתי הרשויות. מצד שני יש הנושא של אור-יהודה שמלינה על מחסור בשטחי תעסוקה. בקריית-אונו יש הרבה מאוד שטחי תעסוקה, רק ההבדל בין קריית אונו לבין אור-יהודה- -
יצחק בוכובזה
אתה אומר הפוך.
יוסי נשרי
מה אתה אומר, באמת?

רק בקריית-אונו יש בסך-הכול 18 אלף מטר, ואצלו יש 202 אלף מטר. אנחנו התחייבנו ללכת לתוכנית הבראה, ביצענו את תוכנית ההבראה, העמקנו את הגבייה, עשינו תוכנית הבראה כמו שצריך, לא מגיע לנו עונש. לקריית-אונו אין אזור תעסוקה של מטר אחד. מה הדבר היחידי שיש לנו? 3000 מטר שקופות החולים שכרו בקניון שלנו, ואנחנו מקבלים 30% ארנונה. זה ה"ביג דיל" של קריית-אונו.
היו"ר יורי שטרן
מה שראש עיריית אור-יהודה מציע זה להקים אזור תעשייה משותף.
יוסי נשרי
אני תכף מגיע לנקודה. בעניין מועצה אזורית תמר ודימונה לקחתם מישהו שיוביל מהלך לבדוק איך עושים מאגרי מידע ואיגום משאבים בכל המרחב, וזה דבר שצריך לברך אותו, אבל שלא יבוא מישהו ויגיד שאצלו זה טוב ואצלך לא טוב או הפוך. זה לא עובד ככה. להגיד שבאור-יהודה הכול צריך להתפתח בגלל מצב סוציו-אקונומי נמוך זה לא פתרון להוריד מאזורי תעסוקה.
היו"ר יורי שטרן
לא. מדובר באזור שכעת לא משמש כאזור תעסוקה.
יוסי נשרי
הוא יכול לשמש כאזור תעסוקה, הוא יכול לתכנן ברשות שלו את הרחבת השטחים איך שהוא רוצה.
היו"ר יורי שטרן
זה רעיון חדש, ואנחנו רוצים שהוא ינוצל על-ידי כל הערים בסביבה, ויסייע בקידום של אלה שעד כה מסיבות אובייקטיביות - -
יוסי נשרי
אין לי ספק שמר יעקב אדרי יהיה מוכן לעזור לנו.
יעקב אדרי
בין שני ליכודניקים אני לא נכנס.
היו"ר יורי שטרן
אני קצת פחדתי להגיד, אבל חשבתי מה עם כל השינויים האלה. אני נגד הממשלה הזאת, אני חושב שראש הממשלה לקח כיוון מסוכן, אבל מה אם ימנו את יעקב אדרי לשר? אז נאבד אותו.
יוסי נשרי
בשולחן כרגע פה, עם כל הכבוד לוועדה, אנחנו לא נוכל לפתור את הבעיה. אנחנו צריכים לבנות צוות מצומצם, לשבת יחד, להסתכל כל אחד איך הוא יכול לקבל את המשאבים לטובת האזור שלו, לפתח אותו בצורה גלובלית לכל האזור כדי שנוכל ללכת קדימה.
היו"ר יורי שטרן
בונדי, בבקשה.
אורה חכם
רגע, סליחה, אני מצטערת, בונדי הוא בסך-הכול לוביסט. תן קודם לראשי הרשויות לדבר.
היו"ר יורי שטרן
גברת, אני מבקש ממך לא להכניס לדיון שלנו את כל המטענים.
אורה חכם
או-קיי. תן לראשי הרשויות.
היו"ר יורי שטרן
זה לא שייך בכלל. את רוצה לדבר, תרימי יד, ואני אתן לך. מכיוון שהתערב בצורה כזאת אני אתן לבונדי.
אורה חכם
יופי, תודה רבה.
בונדי
אני מציע לך משהו אופרטיבי. יש בכל הסיפור הזה עוד גורמים וגופים כמו עיריית רמת-גן, מועצות אזוריות, כל אחד עם האינטרס הצר שלו. כפר-אז"ר מדברים על האדמות שלהם, יש רמת-גן שמשרד הפנים חשב להעביר אליהם, ועוד המלצות שונות. כיריית פתיחה בעניין זה אולי נכון, אבל לדיון צריך להזמין לכאן קשת הרבה יותר גדולה של אנשים.
היו"ר יורי שטרן
אני עשיתי שימוע ראשוני כדי להדגיש את המורכבות.
אורה חכם
אני מבקשת רשות כראש רשות. האם אתה רוצה למנוע ממני, אדוני את רשות הדיבור?
היו"ר יורי שטרן
אצלנו מרימים יד, ואז מקבלים זכות דיבור. את כל פעם רוצה לעשות את זה בצעקות, אבל זה לא ילך. בבקשה.
אורה חכם
אני לא דיברתי בצעקות, אלא חשבתי לתומי שאדוני ייתן קודם כל לראשי הרשויות לדבר, ופתאום אני רואה שאדוני נותן רשות דיבור לאדם שמייצג את כפר-אז"ר.
היו"ר יורי שטרן
זאת זכותי.
אורה חכם
תמהתי למה, זה הכול.
היו"ר יורי שטרן
אחרי הדיון את יכולה לשאול אותי את השאלה הזאת, היא לא לדיון עכשיו.
אורה חכם
נתחיל ברוח טובה. אני בעד איגום משאבי קרקע אף על פי שאנחנו מועצה אזורית.
היו"ר יורי שטרן
מה מעמדכם באזור?
אורה חכם
מועצה אזורית.
היו"ר יורי שטרן
כן, אבל איפה אתם בבקעה?
יצחק בוכובזה
בשטחים היקרים ביותר.
אורה חכם
אנחנו משתרעים לאורך כביש גהה מדרום לבר-אילן ועד נחל איילון. יש לנו שטח של כ- 5200 דונם, ששטחים רבים ממנו עדיין לא פותחו, הם בהליכים מוגברים של פיתוח. המשמעות היא שבתמ"מ 5 ובתוכניות מדינת ישראל גם הוועדה המרחבית הדו-יישובית שנתמנתה מטעם משרד הפנים לקבוע את עתידו של האזור, האזור מוגדר בעתיד כיישוב אורבני ששייך לרשת היישובים בקעת-אונו. אני מודעת לצרכים, ואני בעד איגום משאבי קרקע. ולכן במסגרת איגום משאבי הקרקע היו הידברויות במשך 3 קדנציות עם עיריית קריית-אונו ועם עיריית אור-יהודה בקדנציה שעברה לעשות הסכם שיתוף פעולה כלכלי שהמשמעות העיקרית שלו היא שמתחלקים בהכנסות מהיטלי השבחה. למעשה, בקדנציה שעברה וגם בקדנציה שקדמה לה שעדיין לא הייתי ראש רשות כמעט היו הסכמות, אבל כל פעם בגלל אחוזים או בגלל דברים אחרים, אתה יודע איך הדברים הולכים. נכון להיום יש לנו כוונה שהבענו אותה בוועדת השימוע, לעשות הסכמי שיתוף פעולה כלכליים עם עיריית קריית-אונו; פנינו גם לעיריית אור-יהודה שסירבה. הייתה גם הצעה לעיריית רמת-גן, אבל היא אמרה שהיא לא מעוניינת בשום שיתוף פעולה כלכלי, אלא בסיפוח או בלא כלום. מצדה שנישאר רשות עצמאית. למה בכל זאת עם עיריית קריית-אונו? משום שאם אדוני ייקח את אותו נייר שהפיץ ראש עיריית אור-יהודה, יעשה דבר פשוט- -
יצחק בוכובזה
אגב, זה לא שלי - -
אורה חכם
הנתונים האלה מקובלים עליי. אוכלוסייה בנפש של רמת-אפעל ושל קריית-אונו היא יחד 53 אלף איש. באזור העסקים המתוכנן במטרים בשתי הרשויות האלה זה 570 אלף מטר; לעומת זאת – ואני לא באה להלין שום דבר על עיריית אור-יהודה – מתוכננים לה 30 אלף תושבים, ויש בה 801 אלף מטר תעסוקה. אז עושים אריתמטיקה פשוטה ביותר, מחלקים סך-הכול מטרים לתעסוקה, שזה מקור ההכנסה- -
היו"ר יורי שטרן
אורה, מה אתם רוצים?
אורה חכם
אנחנו רוצים הסכם שיתוף פעולה כלכלי עם עיריית קריית-אונו.
היו"ר יורי שטרן
לא אזור תעשייה משותף?
אורה חכם
לא, אין צורך. אנחנו מאמינים שזאת השיטה שיכולה ללכת הרבה יותר מהר, ואולי תביא בעתיד גם לאיחוד רשויות. כדי למנוע את הפחד ואת הרצון לשמור את המאפיינים בכל יישוב- -
היו"ר יורי שטרן
ומה טיב ההסכם?
אורה חכם
חלוקה ארנונה מעסקים. לטענת אור-יהודה, אין שום איגום, מדוע? כי למשל מקימים באזור שלנו שוק סיטונאי בעקבות החלטת ממשלה, ובתקנון של השוק הסיטונאי נכתב במפורש שהארנונה וההכנסות מאותו שוק יחולקו בין הרשויות. ההצעה של ממשלת ישראל לאגם משאבי קרקע ולחלק אותם חלוקה צודקת הוא כבר הליך שאני מאמינה בו, הממשלה כבר מעגנת אותו בתוכניות, אז אין שום ערך לעניין של איחוד רשות.
היו"ר יורי שטרן
בנצי, תגיד לנו מה מתוכנן, מה השלב הבא, ואיך הבקשות של עיריית אור-יהודה נכנסות לזה.
יצחק בוכובזה
הוא לא מציג את אור-יהודה, הוא מציג את קריית-אונו, שלא יהיו אי-הבנות.
בנצי מורדוב
אני לא מייצג את אור-יהודה, אני לא אמרתי את זה.
היו"ר יורי שטרן
בנצי, מה הוועדה המרחבית כוללת?
בנצי מורדוב
האזור הזה הוא אזור מתפתח, אזור רב תוכניות שאישרנו ונמצאים בשלבים שונים של אישור תוכניות.
יוסי נשרי
5 מיליון שקל הושקעו בתוכניות הללו.
בנצי מורדוב
האזור הזה הוא מאוד מתפתח. אסור למשרד הפנים – אני אומר את זה כמי שנתמנה על-ידי משרד הפנים – לנהוג בשרירות לא מקצועית לחלוטין כפי שנהג עד היום, משיקולים אחרים – ואני לא רוצה לציין מאלו שיקולים, אבל לא מקצועיים בהכרח. כך למשל, לא יכול להיות שבמרחב תכנון אחד יהיו מובלעות כמו קריית-קריניצי או תל-השומר שהן מובלעות בתוך מרחב תכנון שכשמישהו צריך להגיע לשם הוא צריך להגיע במסוק ולנחות שם. למה? מחזקים את החזקים ומחלישים את החלשים? מה מתכוונים כאן לעשות? מתכוונים להפוך שכונה של 30 אלף תושבים לעיר? לנפח מנגנונים כדי שהמנגנונים האלה יבואו למשרד הפנים כדי לבקש נדבות ומענקי איזון?
יצחק בוכובזה
---
בנצי מורדוב
אל תעזרו לי. בוכובזה, אתה נוהג לעשות את זה בוועדה המחוזית.

אני סבור שלא יכול להיות שכל שכונה בסדר גודל של יד-אליהו בתל-אביב תהפוך להיות עיר, וייתנו לה מנגנון של עיר: ראש עירייה, סגני ראש עירייה וכדומה.
יצחק בוכובזה
על מה אתה מדבר?
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אדוני. אתה לא מבין? תלך ללמוד את החומר, תשאל אותו בחוץ.
בנצי מורדוב
הגיע הזמן שמדינת ישראל תפסיק עם כל הקבוצות האלה, וצריך לעשות משהו גדול.
היו"ר יורי שטרן
אתה מדבר על הפיכתן של המועצות- -
בנצי מורדוב
על הפיכתן לעיר אחת גדולה. יש לברך על מה שעושה קריית-אונו עם המועצה האזורית אפעל. הם הולכים בכיוון נכון, וצריך לתת לזה לרקום עור וגידים, לתת לזה לקרות בשטח, לתת לזה כמה שנות ניסיון, תקופת ניסיון, לראות איך זה קורה, ואיזה ביטוי זה מביא לתושבים מבחינת שיפור השירותים המוניציפליים, איך הם עומדים מבחינה כלכלית, איך הם מצליחים בכלל להחזיק את עצמם; כדי שלא יבואו לבקש מענקי איזון.
היו"ר יורי שטרן
מה כעת הקו במוסדות התכנון? לאן מובילים את השטח הזה? היום השטח הזה רובו ירוק, שטח חקלאי. מבחינתנו יש רוב לאלה שחושבים ששטח פתוח ושטח ירוק במדינת ישראל זה ערך חשוב, וכמה שפחות יעקרו עצים ויהרסו שדות ויקימו שם עוד מבני בטון, כך טוב יותר. לכן איפה השיקול הזה בראייה שלכם?
בנצי מורדוב
השיקול הזה הוא בהחלט בראייה התכנונית, יש תוכנית דו-מחוזית לבקעת-אונו.
היו"ר יורי שטרן
למה דו-מחוזית?
בנצי מורדוב
יש שם תוכנית אב דו-מחוזית שכוללת גם את גני תקווה, את אזור סביון, יהוד, אור-יהודה. עומדים להקים שם אלפי יחידות.
היו"ר יורי שטרן
למגורים או לתעסוקה?
בנצי מורדוב
גם מגורים, גם תעסוקה.
היו"ר יורי שטרן
ומה עם השטח הירוק?
בנצי מורדוב
יש שטחים ירוקים, הם יישמרו באזור הזה, אנחנו נותנים לכך את דעתנו. יש שם תוכניות שיש להתפאר בהן. לאחרונה נבנתה שכונה שקיבלה פרס השכונה היפה והמתוכננת ביותר במדינת ישראל, והיא נמצאת במקרה בקריית-אונו.
יצחק בוכובזה
---
בנצי מורדוב
אתה יכול לצחוק ולגחך, זה עדיין לא ישנה את העובדות.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה להבין דבר אחד: אתם מתייחסים לאזור הזה בגישה תכנונית אחידה.
בנצי מורדוב
התכנון ייתן פתרון לכל הרשויות באזור, מביא בחשבון את כל ההתפתחות האורבנית.
היו"ר יורי שטרן
לכם כרשויות באזור יש פורום משותף?
יוסי נשרי
יש ועדה משותפת. יש הידברות במשך כל התקופה שאנחנו נמצאים.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מדבר על הידברות. האם לא כדאי לכם להקים פורום?
יעקב צמח
בקדנציה הקודמת היה פורום ראשי רשויות, ורבו מי יהיה היושב ראש, ולכן הפורום לא נשאר.
אורה חכם
היה עד עכשיו פורום, צריך לחדש אותו כי הוא יכול לקדם הרבה.
ורדה פומרנץ
אני נציגת כפר-אז"ר, ואני חברה בפורום הוועדה לתכנון ובנייה. בנצי בחר דווקא לא לדבר על תוכניות הפיתוח. תוכניות הפיתוח ברובן מדברות על אדמות שכפר-אז"ר מחזיק אותן בחוזה של הרבה מאוד שנים. אנחנו מתנגדים להן, ויותר מזה, הן בטון ועוד בטון ועוד בטון. באשר למצבה, כולל בסוגיית האיחוד, יהיה נכון להמשיך לדבר על כך. רק לפני שבוע ישב הפורום המכובד הזה בוועדת שימוע שעוסקת בפירוק המועצה האזורית אפעל, וליצור מצב שפותרים את בעיות המצוקה של המועצה באמצעות תוכניות פיתוח גרנדיוזיות של ערבוב בין הון לשלטון זו סוגייה מאוד בעייתית.
יעקב צמח
היא מדברת לא לעניין.
ישראל גל
יש כאן מקרה מאוד מוזר. הרי הוועדה דוגלת בהידברות בין תושבים, בין יישובים ובין החוק.
היו"ר יורי שטרן
מה המסקנה שלך?
ישראל גל
כיום קיימת הידברות בין התושבים. בתקופה האחרונה ההידברות הזאת כנראה לא מוצאת חן בעיני רשויות מסביב: אור-יהודה רוצה לפלוש לשטח של קריית-אונו; רמת-גן רוצה לעשות לה רצף טריטוריאלי עם האנומליה הזאת שדיבר עליה בנצי מורדוב, שנקראת קריית קריניצי. זה יהרוג את כל איכות החיים של קריית-אונו. בקריית אונו לא מסוגלים היום לבנות אולם ספורט שמגיע לה ממשרד השיכון כי אין לה שטחים ציבוריים. אבל למה להעביר לאור-יהודה שטחים, בשביל העתודות העתידיות שלנו לתעשייה? תעשייה בקריית-אונו נותנת 300 שקל לתושב בשנה. באור-יהודה – 900 שקל בשנה. בוא נעשה תיקון עיוותים.
יצחק בוכובזה
אין בעיה.
ישראל גל
אנחנו עניים, לא הם. לגבי כפר-אז"ר- -
היו"ר יורי שטרן
זה לא הפורום כעת.
ישראל גל
זה נראה תמוה שזה הולך נגד הרצון של הציבור.
היו"ר יורי שטרן
אני כבר לא מבין מה הולך בעד ומה הולך נגד.
שחר בן-עמי
אני עורך הדין של קריית-אונו. יש החלטה של ועדת אפרת שסותרת את רוב ההחלטות הקודמות לפרק את מועצה אזורית אפעל. יש שלוש רשויות שמתמודדות על ה"שלל" הזה. אני אומר את זה במירכאות כי לא ראוי שזה יהיה שלל. יש רשות אחת שהיא חלשה חברתית, אור-יהודה, ומבחינת התעסוקה היא קצת יותר חזקה כי יש לה אזורי תעסוקה; יש רשות שנייה שהיא חלשה כלכלית כי אין לה אזורי תעסוקה, והיא הגיעה לגירעונות צבורים של מיליוני שקלים, והיא חזקה קצת יותר מבחינה חברתית מאשר אור-יהודה; יש רשות שלישית שהיא גם חזקה כלכלית וגם חזקה חברתית – רמת-גן. בואו נראה מה הצדק. למי הוחלט לתת את מועצה אזורית אפעל? לרמת-גן.
היו"ר יורי שטרן
דבר ראשון שכדאי לעשות זה להקים מחדש את הפורום. שחר, ברוב חכמתו סיכם היטב. יש מפגש אינטרסים רחב, לפחות בין כמה מהרשויות כי לא חפצים לקבל את אותו דבר. אלה דברים שמשלימים זה את זה. לי אין מילה בוועדה המחוזית או בוועדת תכנון אחרת - -
בנצי מורדוב
יש לך.
היו"ר יורי שטרן
אבל כוועדה אנחנו יכולים להתערב. אנחנו טוטלית נגד הפיכת שטחים ירוקים לגושי בטון. אנחנו לא יכולים לאסור בנייה באזורים כאלה, אבל המתינות שבכיבוש השטחים על-ידי תוכניות נדל"ן איננו לרוחנו, ועל זה יהיה לנו גם מה להגיד בעתיד. אני מצר על האווירה הלא טובה. אני מציע לך, יצחק ולאחרים לשבת שוב ותראו מה משותף. אני חושב שיש לכם עניין משותף גם בשטחים הירוקים, לפחות בחלק מהם; יש לכם עניין משותף בפיתוח תעשייתי; יש לכם אפשרות להגיע להסכמה כי לאחד חסרים המגורים ולאחר דווקא אזורי תעסוקה. תראו יחד מה התיזה. הליכה משותפת שלכם יהיה לה כוח גם מול אותם הכוחות שרוצים פתרון- -
קריאות
· - -
היו"ר יורי שטרן
חברים, שעתכם נגמרה, לכן אני בדברי סיכום.

חסרה פה קואליציה בסיסית שיכולה להביא לפתרונות הכי נכונים, ואפשר לבנות אותה. אם הייתם חברות פרטיות שצריכות להגיע לפרויקט משותף, אני בטוח שהייתם מגיעים. תתייחסו לזה כאל פרויקט משותף שלכם, ותביעו רצון. דווקא שחר הצטיין בתפקידו הקודם כבעל גישה כלכלית בתחום המוניציפלי, אז יכול להיות שאתה יכול לסייע לאחרים לגלות את המכנה המשותף. אני מניח שאתם יכולים להסתדר ביניכם, רק תגלו נכונות להאזין זה לזה ולסכם דברים. אני לא רוצה לנקוט עמדה, אבל אם כל אחד מכם ילך לבד, כולכם תפסידו. לכן צריך להתגבר על החשבונאות היותר קטנה למען רווח גדול. הניסיון הקודם שלנו היה באמצעות מרכז השלטון המקומי. אני אבקש מדב ללוות אתכם.
קריאה
מקובל מאוד.
אורה חכם
יש בעיה אתו, הוא מייצג את עיריית רמת-גן.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מדבר על דב אישית, אני מדבר על דב כמנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שבתפקידיו השונים שמילא, כולל מנכ"ל משרד הפנים, אף פעם לא היה משוחד בגלל המקומות הקודמים שלו. אני אבקש שמטעם השלטון המקומי יישלח אדם שיסייע לכם.
בנצי מורדוב
אני רוצה שיהיה ברור: כל המחלוקת קשורה לעוד רשויות מקומיות, והיא הרבה יותר רחבה מזו שהוצגה כאן. יש סביון, גני-יהודה, גני תקווה - -
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה.


הישיבה ננעלה ב- 12:35

קוד המקור של הנתונים