ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/12/2004

פרוטוקול

 
א' - הכוונה לפנות את שכונת רמת אשכול בלוד מיהודים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
6 בדצמבר 2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 330
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני כ"ג בכסלו התשס"ה (6 בדצמבר 2004) בשעה 9:30
סדר היום
הכוונה לפנות את שכונת רמת אשכול בלוד מיהודים.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
ואסל טאהא
מוחמד ברכה
עסאם מח'ול
איוב קרא
מוזמנים
גדעון בר-לב – מנכ"ל משרד הפנים
בני רגב – ראש העיר לוד
גיא בר-נתן – מרכז אגף תיאום ובקרה, משרד ראש הממשלה
אריאל בן חמו – מנכ"ל עיריית לוד
אבי בטיטו – עמידר מרחב שפלה
רפי קרכלי – סגן ראש העיר
שבתאי קטש – חבר מועצת עיריית לוד
צבי גרינה – חבר מועצת עיריית לוד
יעקב זוברב – עיריית לוד
שמואל טרבלסי – רב שכונת רמת אשכול
רוז'ה סטבון – חבר מועצה
סרגיי רז'נקו – האגודה לזכויות האזרח
עו"ד עודד פלר – האגודה לזכויות האזרח
שריף אבו-פנה – מרכז מוסאווא
אהרון דזנאשוילי – תושב לוד
מנדי ספדי – תושב לוד
מהא אלנקיב – שתי"ל
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הכוונה לפנות את שכונת רמת אשכול בלוד מיהודים
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. אני פותח בישיבה שזימנתי בדחיפות אחרי שהתושבים מלוד וחברי מועצת העיר התקשרו וסיפרו על הקריאה המפתיעה של סגן ראש העיר לפנות אחת משכונות העיר, שכונת רמת אשכול, מיהודים, ולמחרת ניסה ראש העיר לכנס את מועצת העיר, אבל הישיבה הזאת לא התקיימה אז, ואחר כך הייתה גם הפגנה של התושבים. כל אלה הם ביטויים קיצוניים מקריים כמעט לאותו משבר עמוק ומתמשך שהעיר נמצאת בו זה כמה שנים. הביטויים למשבר הזה הם גם קריסת המערכת המוניציפלית: ויתור על חלק גדול מהשירותים בעיר כמו המתנ"סים; סיפור מתמשך עם משכורות העובדים; והכי חשוב, לדעתי, הם השינויים הדמוגרפיים שיש להם משמעות לאומית והמשך של בנייה בלתי חוקית ותפיסת שטחים, אף על פי שהעירייה נקטה מספר צעדים שהם לדעתי חשובים ונכונים. התופעה הזאת כנראה לא נגמרה. אנחנו יודעים שהעיר הפכה למרכז ממכר סמים. הייתה פעולה משטרתית שהוציאה חלק מהסוחרים מחוץ לגבולות לוד אחרי שהיו תלונות מתל-אביב וממקומות אחרים שלא רצו לקבל את "העולים" האלה מלוד, אבל כנראה שגם המבצע הזה שהוא נכון וחשוב לא שבר את המגמות השליליות. העיר נמצאת בטיפול של ראש הממשלה, בטיפול של משרד ראש הממשלה. למען האמת, בישיבות הכנסת כאן אף פעם לא התרשמנו שלטיפול הזה יש ביטוי בשטח, ולא שמענו שום דוח, ואף פעם לא הצלחנו להביא לאף דיון על כך את מנכ"ל משרד ראש הממשלה. לכן גם ההכרזה הדרמטית הזאת שזאת אחת משלוש ערים בלבד שנמצאת בטיפול אישי של ראש הממשלה ושל לשכתו, גם לזה אנחנו לא רואים ביטוי ממשי בשטח. אני מניח שיש דברים שנעשים, אבל זה לא שובר את המגמה, לא יוצר כיוון ולא מראה שהעיר עומדת להשתקם. להפך, לפי ההתרשמות שלי ההידרדרות נמשכת. אני מעריך את מאמציו של ראש העיר שעובד בתנאים מאוד קשים ושל חברי העירייה גם בקואליציה וגם באופוזיציה שמנסים לתרום גם הם לשיפור המצב, אבל אני לא רואה את המצב בעיר הזאת שנמצאת במרכז הארץ, במקום אסטרטגי מאוד כבעיה מקומית. נדרש מאמץ מדיני, ממשלתי בהיקפים שלא היו דוגמתם בטיפול בעיריות האחרות כדי להוציא את העיר מהבור העמוק שבו היא נמצאת, ולהחזיר אותה למסלול של שיקום ופיתוח.

אני הבנתי שהבאתם סרט על השכונה. מי מייצג את שכונת רמת אשכול?
קריאות
כן.
היו"ר יורי שטרן
יש פה כמה חברי מועצה, וכמובן ראש העיר. אני רוצה לשמוע קודם כל את תושבי השכונה ואחר-כך את חברי מועצת העיר, וראש העיר ייתן את הפרספקטיבה שלו. מי הביא את הסרט?
בני רגב
יש ערוץ מקומי, הוא עושה יחסי ציבור טובים ללוד מיום שבני רגב נבחר.
היו"ר יורי שטרן
גם על זה יש לך מקומות אחרים להתווכח על זה.
אהרון דזנאשוילי
אני תושב השכונה כבר 33 שנים. השכונה נמצאת בחלקה הצפוני של העיר לוד. השכונה נבנתה בשנות ה- 70 לעולים חדשים מחבר העמים.
היו"ר יורי שטרן
אהרון, את כל ההיסטוריה אנחנו יודעים.
אהרון דזנאשוילי
באנו והקמנו שכונה לתפארת מדינת ישראל.
היו"ר יורי שטרן
מה קורה בה היום?
אהרון דזנאשוילי
אנחנו לא יכולים לחיות במקום הזה במצב של היום בשנות ה- 2000.
היו"ר יורי שטרן
למה?
אהרון דזנאשוילי
אני גידלתי וחינכתי את ילדיי- -
היו"ר יורי שטרן
למה?
אהרון דזנאשוילי
אנחנו מיעוט של 10% לעומת 90% ערבים. עם כל הכבוד שיש מי שאומר זה 70% לעומת 30%, 20% היהודים השכירו את הבתים שלהם לערבים כי יהודים לא מוכנים לגור שם. נשארנו שם 10% יהודים שבשנות ה- 30, 40 לחייהם הגיעו לשכונה, חינכו את הילדים שלהם, וכיום הם אנשים מבוגרים. אנשים מבוגרים לא יכולים להסתובב בשכונה. אני חי עם האוכלוסייה הערבית 30 שנה בעיר, אבל נוצר מצב שאני רואה מבוגר שהולך לבית-כנסת ובאים ילדים פרחחים – אמנם מיעוט – וזורקים אבנים, זה מזכיר לי סיטואציה מלפני הרבה שנים. כלומר אי-אפשר ללכת. שתי הבנות שלי חונכו וגדלו בלוד, הלכו לבתי ספר תיכון והצליחו יפה, אבל את הבן שלי בן 12 לא יכולתי לשלוח אותו 100 מטר מהבית לבית-הספר כי כל בוקר וצהרים היו זורקים עליו אבנים וגם כשחזר הביתה.
היו"ר יורי שטרן
ואיפה המשטרה?
אהרון דזנאשוילי
אין משטרה, לצערי הרב. כתושב העיר שמתמצא קצת וקורא עיתונים מעולם לא הלכתי לשום פוליטיקאי וגם לא לעירייה, אף אחד לא מכיר אותי בעיר הזאת ולא רציתי להתפרסם. המשטרה אומרת שהיא חיסלה סמים; תבואו אליי ותראו ממרפסת ביתי סחר בסמים יומיום, חופשי, בלי פחד ובאופן גלוי. יש פיל לבן בחלק הצפוני לידינו שהוא הוסטל כביכול, ונרקומנים עושים שם חגיגה של 5 כוכבים. זה מקום ריק שכל הנרקומנים בארץ באים אליו.
היו"ר יורי שטרן
תודה. יש עוד מישהו מהשכונה?
שמואל טרבלסי
אני רב השכונה. אני גם מורה בבית-ספר מימון, בית-הספר המקביל לשכונה הזאת. אני שואל את הילדים למה הם לא הולכים לספריה העירונית להכין שיעורים, הם אומרים לי שהערבים מכים אותם. אני שואל אותם למה הם לא הולכים עם כיפות, אז הם אומרים שהערבים מכים אותם. יש שם מצב בלתי נסבל. פניתי גם למפקד המשטרה כי היו לנו הרבה פריצות של נרקומנים, אבל המשטרה לא עשתה סיור אפילו פעם אחת בשכונת רמת אשכול. הילדים לא יכולים לצאת החוצה, אין לנו מניין בבית-הכנסת – ולא כי אין אוכלוסייה, יש אוכלוסייה – כי אנשים נכנסים לבתיהם כשיורד החושך. המצב מחפיר. אתמול חיכיתי למטה בבית-הספר וראיתי קבוצה של ערבים מגיעה והכתה ילד אתיופי שלקח את אחיו הקטן מהגן. אם לא הייתי יורד הם היו מכים אותו הכאה ממש. זה קורה במדינת ישראל בעיר לוד. דיברנו, והתקשורת באה, ושום דבר.

חברי מועצת העיר, יש פסוק בתהילים קכ"ט: "על גבי חרשו חורשים"; הם עכשיו מתהדרים בנוצות לא להם. פעם אחת הם לא היו ברמת אשכול. הזמנו אותם לכנסים, ואף פעם הם לא היו שם, אז עכשיו שלא יתהדרו בנוצות לא להם, זה מה שאני מבקש מכל חברי המועצה.
היו"ר יורי שטרן
מה היית מצפה מהמועצה?
שמואל טרבלסי
אני הייתי מצפה מהמועצה שתנהג כמו בניו-יורק. שם בכל צומת יש שני שוטרים. כדי שהילדים שלנו יוכלו ללכת מבית-הספר הביתה בבטחה. אני לא צריך לפחד לשים את האוטו שלי. באמצע תפילה אני שולח ילד לראות מה עם האוטו. אם לא הייתי עושה חנייה מאחורה היו קורעים את האוטו לגזרים, הם שורפים את האוטו. הם לא עושים את זה מכיוון שעשינו להם משהו מסוים, אלא הם רוצים לגרום לנו לעזוב את המקום בהדרגה. אני גדלתי ברמת אשכול, חונכנו על דו-קיום, אבל כשעושים בנו פוגרומים זו בעיה. בבית הכנס הוציאו לי את ההיכל ממקומו, וגילו את ספר התורה. ביום כיפור ביקשנו שהמשטרה תשמור עלינו. לא דובים ולא יער, אף על פי שהייתי שבוע לפני כן בישיבה עם האנשים האלה. הוצעה הצעה להפוך את השכונה הזאת לשכונה ערבית. אני שואל איפה הסוף? אם הופכים את השכונה הזאת לערבית אתה חייב להפוך את החשמונאים לשכונה ערבית כי היא מקבילה אליה, וכן הלאה. כך תהפוך את חצי האזור הצפוני לשכונה ערבית. יש פוטנציאל ענק לשכונה הזאת, תכניסו גרעין תורני. יש תוכנית יפה מאוד של ידידי לעיתון, מנדי, ויש פוטנציאל מאוד גדול לעיר. יש בית-כנסת, יש מתנ"ס ויש בית-ספר. מה בן אדם צריך? יש שוק מולך, זה מרכז העיר פשוט.
היו"ר יורי שטרן
מהא, בבקשה.
מהא אלנקיב
אני תושבת לוד, ועד לפני שנתיים הייתי תושבת שכונת רמת אשכול. יש פשע מאוד קשה בשכונה, ובמיוחד אחרי מבצע "אי ירוק בים", יש סחר בסמים שעבר לשם.
היו"ר יורי שטרן
כלומר המשטרה הצליחה נקודתית.
מהא אלנקיב
כן. לפני 3 חודשים היו שני מקרי רצח של ערבים שרצחו ערבים, אחד על רקע פלילי והאחר סתם על רקע עימות. המצב של הערבים קשה באותה מידה שמצבם של היהודים קשה, גם הילדים של הערבים סובלים.
שמואל טרבלסי
אבל היהודים לא פוגעים בערבים.
מהא אלנקיב
· - -
ואסל טאהא
אצל היהודים אין פשע.
קריאות
· - -
קריאה
רצחו שם שוטר.
ואסל טאהא
אין סוחרים.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, בלי בלגן בבקשה.
קריאות
· - -
היו"ר יורי שטרן
אתה רוצה להשתתף בדיון או אתה רוצה לצאת?
מהא אלנקיב
אני לא טוענת שהבעיות של הילדים הערביים הם רק מילדים יהודיים או על רקע לאומני. אני טוענת שזו הסתה והכפשה נגד הציבור הערבי לומר שהוא גזען. יש שם פשע כמו בכל מקום.
היו"ר יורי שטרן
היו פגיעות כאלה במסגדים כמו שהיה בבית-הכנסת? יש ילדים יהודיים שזורקים אבנים על ילד ערבי כי הוא ערבי?
מהא אלנקיב
יש תלונה שהוגשה למשטרה על המקרים האלו?
קריאות
אין משטרה.
מהא אלנקיב
אני אצטט שני משפטים של חבר המועצה יורם מרציאנו שהוא דווקא מייצג את השמאל. גם לשמאל וגם לימין יש אידיאולוגיה אחת בלוד, רק האסטרטגיות שונות. אני באה נגד ההצעה של אמיל חדד וגם נגד ההצעה של הימין שהוא חושב שזה טרנספר. אני נגד שתי ההצעות כי אני רוצה דו-קיום בעיר להבדיל מהשאר.
היו"ר יורי שטרן
אז איך לטפל בבעיות השכונה?
מהא אלנקיב
אני מצטטת: "אני לא רוצה לשמוע, ואני מתקשה להאמין ששכונה שהייתה יהודית והושקעו בה מיליונים של שקלים על-ידי תורמים יהודים בעולם במסגרת פרויקט שיקום שכונות תהפוך להיות שכונה ערבית לגמרי עקב הבריחה של היהודים". זאת אומרת שהאידיאולוגיה היא שאסור להשקיע על ערבים. כאילו נוטשים את השכונה לטובת עכברים או ארבה. זו שכונה שבני-אדם צריכים להשקיע בה, וכערבים אנחנו רוצים להיות בשכונות מעורבות כי רק שם משקיעים. אם השכונה הופכת להיות ערבית – זהו, אפשר לשכוח ממנה עשרות שנים. אנחנו רוצים למגר את הפשע ואת הסמים ושיטפלו בשכונה.
היו"ר יורי שטרן
אם כן, יש במדינה מתח בין ערבים ליהודים, לצערי, אבל זאת עובדה ואי-אפשר להתעלם ממנה. אם אתם רוצים שזאת תהיה שכונה מעורבת היא יכולה להיות מעורבת רק אם התושבים היהודיים מרגישים בה באותה מידה בטוחים כמו כשהשכונה הייתה יהודים בלבד בזמנו.
ואסל טאהא
וההפך הוא גם נכון: גם הערבים צריכים להיות בטוחים בה.
היו"ר יורי שטרן
אני לא כחבר כנסת, אלא כאזרח המדינה אני לא יכול לסבול סיפור של התקפה אנטישמית במדינת ישראל, חילול בית-הכנסת- -
ואסל טאהא
לא להגזים, יורי, זה לא אנטישמיות.
היו"ר יורי שטרן
לא חיללו מסגדים.
ואסל טאהא
חיללו מסגדים, הפכו אותם- -
קריאות
· - -
שמואל טרבלסי
אני הלכתי לשוטרים. אתה יודע מה הייתה תשובת החוקר? שמעון בן לולו גר ממש בלב הערבים, זרקו עליו אבנים בדיוק כשהוא נכנס לבית-הכנסת ביום שישי, ושברו לו את עצם הבריח. הלכנו למשטרה בשבת, והם אמרו: "תביאו את הילדים האלה". איזו תשובה טיפשית? השגתי ילד אחד, אז ההורים שלהם אומרים שהם רק ילדים ואין מה לעשות.
היו"ר יורי שטרן
טוב.

מהא, את מייצגת את הציבור המשכיל ואת הצעירים שרוצים חיים נורמליים ולא לחיות במתח הזה או במלחמות בלתי פוסקות. התנאי ההכרחי והראשון לכל זה הוא הפסקת הפורענות.
ואסל טאהא
אבל כיצד, יורי? כיצד מפסיקים את האלימות? זה חלק בלתי נפרד מהאלימות במדינה. אלימות גואה, אלימות מתפשטת - -
היו"ר יורי שטרן
לזרוק אבנים?
ואסל טאהא
שכחתם את הרצח של עדי אזר? איפה אתם חיים?
קריאות
· - -
היו"ר יורי שטרן
סליחה. חבר הכנסת טאהא, בבקשה.
ואסל טאהא
אף אחד לא מסכים שבעיר בישראל יהיו תופעות כאלה כפי שאנחנו שומעים כלפי הצד הערבי או היהודי. האלימות בשכונה הזאת ובלוד בכלל נובעת מתנאים חברתיים-סוציו-אקונומיים שאנשים חיים בהם.
היו"ר יורי שטרן
לילד שחי בעוני מותר לזרוק אבן?
ואסל טאהא
לא.
היו"ר יורי שטרן
אתה מצדיק את זה. למה אתה מצדיק את זה?
ואסל טאהא
זה לא אומר שזה ערבי או יהודי- -
היו"ר יורי שטרן
אבל זה ערבי.
ואסל טאהא
הילד הערבי והילד היהודי חשופים בתנאים כאלה גם לאלימות. בואו נתאר מה קורה בלוד. כל פעם אנחנו מעלים את הנושאים של לוד, ולוחצים שיפתחו ויתקצבו. כמה פעמים הייתי בסיור אצל ראש העיר ואמרתי לו שאם הם לא ימהרו לטפח את השכונות הערביות העיר כולה תידרדר מפני שהם 30% מהעיר. אם אתה מזניח 30% מהעיר, אתה מזניח חלק גדול מהעיר, ויש לזה השפעות שליליות והשלכות שליליות על שאר האוכלוסייה. לכן צריך להשקיע בחינוך ובתשתיות, להילחם בסמים. זה נגע שלא קשור רק לערבים, אלא לכל האוכלוסייה. העיר לוד צריכה טיפוח מיוחד וטיפול נקודתי. ראש הממשלה לקח את זה על עצמו ולא עשה עם זה כלום. אני לא יודע אם עשה, אם השקיע ואם הוקצה משהו.
היו"ר יורי שטרן
יש פה נציג משרד ראש הממשלה, נשמע גם אותו.
ואסל טאהא
חיפה היא עיר מעורבת, למה שם זה לא קורה?
שמואל טרבלסי
אין לנו בעיה עם ערבים.
ואסל טאהא
תן לי להמשיך.
אהרון דזנאשוילי
למה אתה לא מלמד את הילד שלך לא לזרוק אבן?
ואסל טאהא
למה זה לא קורה בחיפה?
אהרון דזנאשוילי
כי שם ההורים מחנכים את הילדים שלהם.
ואסל טאהא
לא רק בגלל זה. שם יש עירייה שמטפחת את השכונות, יש מתנ"סים, יש בתי-ספר.
קריאות
· - -
ואסל טאהא
אני מציע שאנחנו נתאחד ונתמוך בעירייה, נלחץ על הממשלה לתקצב משאבים, שתיתן לעירייה לטפח את השכונות האלה. רק בשבוע שעבר היינו בדיון בוועדת הכלכלה על תחנת הרכבת. הייתה תוכנית שאנחנו מקווים שיבצעו גם בשכונות אחרות. כבוד ראש העיר, בלי לטפח את הצעירים האלה, בלי לחנך אותם זה לא ילך. אלימות היא לא נחלת הערבים; אנחנו שוכחים שרצחו את השופט עדי אזר? זאת אלימות מתפשטת וגואה במדינה כולה בכל השכונות. במקום שיש עוני והזנחות ודאי שזה מתפשט יותר. לכן זה לא נחלתם של ערבים, גם יהודים אלימים.
קריאות
לא נכון.
ואסל טאהא
מי רצח את השופט? ערבי?
שמואל טרבלסי
· - -
ואסל טאהא
המדיניות המכוערת של הממשלה.
קריאות
· - -
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת טאהא.
קריאות
מי רצח שוטר?
קריאה
אני באופוזיציה, אני רוצה לדבר.
ואסל טאהא
אני רוצה לסכם. בשיתוף פעולה אמיתי, תקימו ועד שכונה שמורכב מיהודים וערבים, תילחמו באלימות ובסמים משני הצדדים. תעשו דו-קיום אמיתי, תלמדו מחיפה.
היו"ר יורי שטרן
אתם לא חייבים להגיב.
קריאות
· - -
ואסל טאהא
מה זה?
היו"ר יורי שטרן
אדוני, אתה דיברת, זהו. קטש, בבקשה.
שבתאי קטש
אני מברך אותך על היזמה, ואני רוצה לספר לך- -
היו"ר יורי שטרן
אל תספר, אני קבעתי את הישיבה הזאת כישיבה דחופה לחצי שעה בלבד.
שבתאי קטש
קם חבר המועצה, ניפח איזה בלון שלא היה צריך להתנפח, ופתאום כולם מדברים על זה, והמטרה שלו היא כנראה להסית את זה מסדר היום האישי שלו. יש דו-קיום בין יהודים לבין ערבים, וגם בלוד.
היו"ר יורי שטרן
דו-קיום הוא לא הבעיה, הבעיה היא היעדר דו-קיום.
שבתאי קטש
כן.

במקום שנדון על הדרכים למציאת הפתרונות גם בשכונה, אמיל חדד אומר "בואו נטרנספר את היהודים". זו אמירה מטופשת כשלעצמה.
קריאה
שהעירייה תפטר אותו.
שבתאי קטש
אני חושב שצריך לגרום לכך שתבוא אוכלוסייה טובה, על זה חתמו רוב חברי המועצה. הזמנו לשם גרעין תורני ואוכלוסייה חזקה שתחזק את שני הצדדים. כשתהיה שם אוכלוסייה חזקה יימצא לזה פתרון.
היו"ר יורי שטרן
בבקשה, רפי.
רפי קרכלי
הבעיה של השכונה התחילה אחרי אמירה מטופשת, לדעתי, וחסרת אחריות של ממלא מקום ראש העיר.
היו"ר יורי שטרן
אבל יש בעיה אמיתית. תושבים סיפרו באלו תנאים הם חיים. עזבו את חדד, תתייחסו לעצם הבעיה שם.
רפי קרכלי
צריך לגנות בכל תוקף את האמירה והתוכנית האלה לעשות טרנספר של היהודים מהשכונה הזאת. לא יכול להיות שמשכונה יהודית במדינת ישראל יעשו טרנספר של יהודים.
קריאה
שיעשו הפוך, טרנספר של ערבים.
קריאות
מה זה?
מוחמד ברכה
מה זה? הוא לא יכול לשבת כאן.
רפי קרכלי
אני מציע לבקש ממשרד השיכון שיקנו את הדירות ולאכלס שם עולים חדשים וזוגות צעירים.
קריאה
· - -
מוחמד ברכה
אדוני הסדרן, אני מבקש שהוא יוצא מהכנסת בכלל. הוא לא יכול לקלל חבר כנסת באמצע ישיבה של ועדה רשמית.
היו"ר יורי שטרן
בבקשה.
רפי קרכלי
לחזק את האוכלוסייה בזוגות צעירים ובעולים חדשים כדי שיהיה איזון של יהודים וערבים, ולא תהיה שכונה רק של אחד המגזרים.
היו"ר יורי שטרן
יושב ראש השכונה, בבקשה.
יעקב צמח
השכונה "על הפנים". לא יכול להיות שבהמנון שלנו אומרים "להיות עם חופשי בארצנו", ואנשים מסתגרים בלילה בבתים ומקבלים אבנים וכל מיני תקיפות. אצלנו מול נקודת המשטרה נרצח שוטר.
ואסל טאהא
גם במרכז המדינה נרצח שופט.
היו"ר יורי שטרן
סטבון, חבר המועצה, בבקשה משפט אחד.
רוז'ה סטבון
אני צריך לבוא עד הכנסת בשביל משפט אחד? זו כל החשיבות של העיר למשפט אחד?
היו"ר יורי שטרן
אתה לא רוצה, בבקשה. אני אמרתי לך משפט אחד, אין לי אפשרות אחרת, הגיעו כבר אנשים מהישיבה הבאה. לפי בקשתם של התושבים קיימתי את הישיבה הזאת כדחופה.
רוז'ה סטבון
במשפט אחד קשה לי לדבר, אבל אני אנסה.

מדובר בשכונה הותיקה ביותר בעיר לוד שהוקמה בשנות ה- 50, 60. לא תיתכן אמירה מטופשת של ממלא מקום ראש עיר לטרנספר את היהודים מהשכונה. חיינו עם הערבים בדו-קיום.
היו"ר יורי שטרן
מה אתה מציע?
רוז'ה סטבון
הניהול בעיר הוא ניהול כושל לחלוטין.
היו"ר יורי שטרן
לזה יש לך ישיבות מועצה.
רוז'ה סטבון
על כן אני מבקש שראש הממשלה יקיים את מה שהבטיח, להביא את הביטחון משני הכיוונים: גם לערבים וגם ליהודים.
מנדי ספדי
במקום לברוח מהמציאות, כמו שנהוג גם במקרים אחרים, לא רק במקרה הזה, לא רק בעירייה שלנו, עדיף למקד את הבעיה ולמצוא פתרונות. יש פתרונות, וגם אני מציע פתרונות לבעיה הזאת. אם העירייה תשכיל לבוא ולהתעלם מכל המשקעים האחרים - -
היו"ר יורי שטרן
נתת לראש העיר את התוכנית?
מנדי ספדי
למנכ"ל שלו.
היו"ר יורי שטרן
תודה. חברת עמידר.
אבי בטיטו
לחברת עמידר יש 340 יחידות דיור בדיור הציבורי. ההצעה שלי היא להוביל יחד עם משרד השיכון את שיקום השכונה גם הפיסי, וכך נקבל גם פיתוח חברתי וחינוכי לדו-קיום.
היו"ר יורי שטרן
תודה. משרד ראש הממשלה. מה משרד ראש הממשלה החליט מאז שהעיר נמצאת בטיפולו, ומה אתם רוצים לעשות בעקבות ההידרדרות הביטחונית בשכונה?
גיא בר-נתן
אני לא שמעתי את האמירה של מר חדד, אבל אנחנו מסתייגים מהעברה של תושבים כאלה ואחרים לפי קבוצות לאום.
היו"ר יורי שטרן
הם גם צריכים לחיות חיים שקטים. בזה שמגנים את האמירה להוציא משם יהודים עוד לא פותרים את בעיית האנשים שחיים שם.
גיא בר-נתן
לא אמרתי שזה פתרון, אמרתי שזאת ההסתייגות שלנו מהאמירה עצמה.

בהתאם להחלטת הממשלה לשיקום העיר לוד מיולי 2002, כפי שאתם יודעים בשנה האחרונה מצב העירייה היה בעייתי מבחינה פיננסית, העיר הייתה לקראת קריסה, ובסיוע של משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים אנחנו עבדנו עם עיריית לוד על הכנת תוכנית הבראה. מדובר על תוכנית הבראה מאוד בעייתית שכוללת פיטורים של מאות עובדים, וזה צעד לא קל לאף גורם. אנחנו נמצאים בשלבי גיבוש אחרונים של יישום הצעדים הראשונים של התוכנית. באופן כזה הצליחה העירייה לקבל כמה עשרות מיליוני שקלים לתשלום משכורות.
היו"ר יורי שטרן
מה זה עיר בטיפול אישי של ראש הממשלה ושל משרד ראש הממשלה?
גיא בר-נתן
זה אומר שמתוך 260 רשויות מקומיות- -
היו"ר יורי שטרן
רק 3 - -
גיא בר-נתן
רק 3 רשויות מקבלות סיוע ממוקד. זה אומר לשבת עם המשרדים - -
היו"ר יורי שטרן
זה לא רק זה. אם הייתי תושב העיר והייתי יודע שראש הממשלה ומשרדו הם אלה שמטפלים בי אישית הייתי מצפים מהם להיות אפוטרופוסים של העיר, ואם יש דברים דחופים ובלתי נסבלים, לא רק ממשיכים במשא ומתן ובתוכנית ההבראה – שהן תשתיות לשיקום העיר בעתיד – אלא גם מתערבים בדברים שמעיקים על התושבים ומוציאים את האוכלוסייה מהעיר. עד שאתם תגמרו את המשאים ומתנים האלה לא יישארו תושבים בעיר. לכן אני שואל אותך, אתה שמעת על המצב הביטחוני? אתה יודע שמרביצים לאנשים ושורפים בית-כנסת?
גיא בר-נתן
הפנייה באשר לתחושת הביטחון של האנשים הובאה עוד לפני שגובשה החלטת הממשלה לשיקום העיר לוד. בין ההחלטות שהתקבלו אז היה הגברת תקן המשטרה בעיר.
היו"ר יורי שטרן
וזה לא הספיק.
גיא בר-נתן
עשרות תקנים נוספו, וזה לא הספיק. במבצע "אי ירוק בים" סופח גדוד של מג"ב - -
היו"ר יורי שטרן
אתה שמעת שבגלל המבצע "נהנית" היום שכונת רמת אשכול מעודף סוחרי סמים?
קריאה
המשטרה נהנית גם מחוסר בכוח אדם.
גיא בר-נתן
יש טענות שאני שומע אותן לראשונה, אני מניח שזה קיים כבר זמן רב. אני נפגש עם תושבים ועם נציגים של ועדים של שכונות כאלה ואחרות כמעט כל חודש כמה פעמים. עם נציגי השכונה הזאת אף פעם לא נפגשתי. לא הייתה שום נציגות של איזושהי שכונה בלוד שביקשה להיפגש אתנו, ואנחנו לא נפגשנו אתם- -
היו"ר יורי שטרן
אתה איש הקשר לעניין הזה?
גיא בר-נתן
אני איש הקשר מטעם משרד ראש הממשלה לנושא העיר לוד.
היו"ר יורי שטרן
טוב, אז אנחנו נעשה אתך סיור. נלך לשכונת האקדמאים שמתרוקנת והייתה לתפארת העיר, לרמת אשכול שמשם התושבים בורחים, ואפילו משאירים את הדירות ריקות כי אין להם לא זמן ולא כוח להשכיר אותן.
גיא בר-נתן
נשמח להצטרף לכל סיור שתארגנו. נשמח אם גם חברי הכנסת יוכלו להצטרף לסיור הזה, וכך נוכל כולנו לגבש גוף שיוכל לדחוף את זה הלאה. כלומר יהיה צורך בלובי מסוים כדי לנסות לעשות צעדים פרקטיים. הצעד שהציע, למשל, נציג מחוז עמידר נשמע לי.
עסאם מח'ול
מרוב לובים לא רואים את הבעיה.
גיא בר-נתן
כדי שנדע מה הבעיות אנחנו צריכים שיציפו אותן אלינו. אנחנו מנסים לפתור- -
היו"ר יורי שטרן
אתה אמרת עכשיו אמירה שאתה לא יודע מה התוצאה שלה. אתה יודע כמה בעיות יש?
גיא בר-נתן
תציפו אותנו בכמה תוכניות שאתם מעוניינים, אנחנו נשתדל לעזור. למשל, בתחום חיזוק השכונות אנחנו עובדים כבר למעלה משנתיים על הקמת שכונת אנשי קבע. זה אומר גרעין חזק שיוכל לדחוף אחריו את כל העיר;גרעינים תורניים גם אפשריים; גרעינים אקדמיים גם אפשריים. כל מי שרוצה להציע גרעין שיכול לחזק אנחנו נוכל לשמוע המלצות.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לשמוע את ראש העיר ולסכם.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, מתי נפסיק לעשות ישיבות על לוד שתהפוך להיות כמו סביון? כזאת קטנה, עושים עליה דיונים כאילו - -
היו"ר יורי שטרן
אתה חושב שזה תענוג שלי כיושב ראש הוועדה לחזור כל פעם מכיוון שהדברים לא זזים?
מוחמד ברכה
לא מזמן היינו בסיור של ועדת החינוך והתרבות בעיר לוד ועמדנו על מצב החינוך בה שטעון שיפור רב. היו גם ראש העיר וחברי מועצת העיר, ואנחנו חשבנו שיש מקום לתת דחיפה לעיר הזאת על כל תושביה. היא סובלת ממספיק מצוקות, ולא צריך להוסיף מצוקות נוספות שקשורות ברצון של אנשים לעשות הון פוליטי. יש מספיק צרות בעיר ומספיק צורך שחברי הכנסת מכל המפלגות יירתמו לעזרה לעיר הזאת. לייצר מצב שכאילו ערבים רוצים להוציא את היהודים זה פשוט אבסורד.
רוז'ה סטבון
יהודי הציע את זה.
מוחמד ברכה
אני יודע. זה ניסיון לצבור הון פוליטי של אנשים מסוימים על חשבון מצוקות התושבים. במקום שכולם יירתמו ויביאו לשיתוף פעולה בין כל חלקי האוכלוסייה, האוכלוסייה הערבית היא הסובלת העיקרית ממצוקה, ממצב החינוך ומפשיעה.
קריאה
לא נכון.
מוחמד ברכה
כדי לטפל בעיר צריך לטפל בכל התושבים.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. ראש העיר, בבקשה.
בני רגב
אני רואה את העיר הזאת אחרת, מה לעשות? מישהו פה קפץ על העגלה. עם כל הכאב והצער, ויש הרבה כאב לכל התושבים שגרים ברמת אשכול בתנאים שהם חיים שם, אבל להביא את זה למצב הזה, אל תספרו לי. אני נולדתי בעיר הזאת. רק לפני שבוע בית-ספר תיכון מקיף, תיכון ערבי לוד-רמלה קיבל פרס דו-קיום. דברו על הדברים היפים והטובים, ואל תראו כאילו הערבים מכים את היהודים.
היו"ר יורי שטרן
איך זה עוזר?
מוחמד ברכה
עבריינים הם עבריינים, דווקא שיתוף הפעולה בין העבריינים הוא הכי גדול בין יהודים לערבים.
קריאות
· - -
בני רגב
תקשיבו לי.
עסאם מח'ול
אם ככה מתנהגים בשכונה אנחנו מבינים מה קורה שם.
בני רגב
ישבתי פה ומילה לא אמרתי.

אני לא יודע אם יש עוד יושב ראש ועדת פנים של הכנסת שזימן לכאן כל מצוקה שהייתה בעיר. העיר עברה ועוברת תקופה לא קלה עם הרבה בעיות. מזה אי-אפשר להתעלם, אבל כל הזמן הכותרת היא מה עשתה הממשלה ומה עושה הממשלה. אני אומר לכם באחריות, ולא מכיוון שאני רוצה להיות נחמד בפני ראש הממשלה: העיר לוד בטיפול נקודתי, ואנחנו מקבלים תקציבים, אבל הדברים לא באים לידי ביטוי מהיום להיום, מה לעשות? לא נשכח שרק לפני חודשיים לא קיבלו משכורות קרוב לחצי שנה. היום אנחנו לא חייבים אגורה.
גדעון בר-לב
אני מבקש קרדיט למשרד הפנים.
בני רגב
אז אני אומר.

העיר עוברת תקופת שיקום. המגזר הערבי קופח, ואי-אפשר להתעלם מזה, אבל היום עומד להיות שינוי ניכר. אנחנו מתכוונים ליישם פרויקט של 3000 יחידות דיור, משנים ייעוד בהסכמת ראש הממשלה. יש בנוה ירק קרוב ל- 150 יחידות דיור. נתנו להם לבנות "בנה ביתך", והם התחילו כבר. בואו נדבר על הדברים הטובים, ולא כל הזמן להשחיר.
שמואל טרבלסי
מה אתה עושה ברמת אשכול?
בני רגב
לצערי, במו ידינו מנסים בכל דרך – מסיבות פוליטיות, אני אומר בגלוי – לפגוע בתדמית העיר שיהיה לנו קשה לתקן אותה אחר-כך. נגזר עלינו לחיות יחד, וצריך למצוא את הדרך לחיות. הכותרת שלי הייתה כל הזמן שכדי לחיות יחד צריך לתת פתרון גם למגזר הערבי. אם יהיה להם טוב, יהיה לנו פי כמה יותר טוב. על זה אני נלחם. ברור לכולם שזה לא על בסיס של רשות מקומית. לא הרשות המקומית יכולה לפתור את הבעיות האלה. אין לי ספק שממשלת ישראל מודעת אלינו, והיא בקשר אתנו. יושב פה גיא בר-נתן, עושים הכול שחור, אבל תראו בעתיד שזה לא כך. היום אני מזמין אותך, ותראה שתוך חודש יהיה שינוי ניכר בעיר: העיר נקייה, הגינון עובד, צובעים את הכבישים.
שמואל טרבלסי
ברמת אשכול הוא לא רואה. למה לא ראיתם את הוידאו?
בני רגב
אל תפריע לי.
רוז'ה סטבון
ועדת החקירה של משרד הפנים תגיד את הדברים האלה. את הכישלונות שלך תגיד.
בני רגב
מאה אחוז.
רוזה סטבון
אתה לא עושה כלום.
היו"ר יורי שטרן
אדוני.
בני רגב
אני לא פוגע אישית. יש מספיק מה לעשות בעיר הזאת. תודה לאל, יש לי מועצה של רוב מוחלט. אין עוד עיר במדינת ישראל שכמעבירים תקציב מתוך 19 חברי מועצה 19 בוחרים בבני רגב. אם הוא לא טוב לא יצביעו באצבע.
היו"ר יורי שטרן
בני, זה לא הנושא.
בני רגב
לא יכול להיות שבכל ישיבה כזאת יוציאו את הכאב של התושבים האלה. מלבד זאת תמיד אותן הדמויות באות להכפיש ולפגוע בראש ובראשונה בעיר וגם בראש העיר. זה לא יעזור. דעו לכם שיהיו שינויים בעיר. רמת אשכול-חשמונאים הייתה כבר בפרויקט שיקום שכונות. נמצא פה נציג עמידר. אנחנו עושים את הכול יחד במדיניות שלנו. השטר השני בתוכנית שלנו יהיה שיקום שכונות ברמת אשכול-חשמונאים לשנה. היה כבר פעם שנה, ואין ספק, התנאים שהשכונה נמצאת בהם, גורמים גם למצב הקשה.

אני מצטער מאוד שהמשטרה לא הגיעה לפה.
יעקב אדרי
המשטרה עושה עבודה חשובה.
בני רגב
סליחה, אתה לא היית פה. להגיד שזה מושלם –לא, אבל לפגוע במשטרה, אני לא מרגיש טוב עם זה כי המשטרה בחצי השנה האחרונה השקיעה פה מה שאף שר ואף מפכ"ל לא עשה בעיר הזאת. יש מהפך מקצה לקצה. זה לא מורגש עכשיו. אתם יודעים מה היה בתחנת הרכבת? כמה כספוטמטים היו? נראה אם תמצאו אחד עכשיו. נכון, הם יוצאים לשכונות, אבל תנו לזמן לעשות את שלו, גם בשכונות אנחנו נחסל את זה.
שמואל טרבלסי
מה קורה ברמת אשכול?
היו"ר יורי שטרן
אדוני, אם לא היית רב, הייתי כבר מוציא אותך, פשוט לא נעים לי.
בני רגב
אני רוצה לבקש להיות מתונים, לא נגרום לתסיסה חלילה שאחר-כך נצטער עליה. סך הכול, להוציא את העבריינים שיש בכל מקום – ובמגזר הערבי יותר בגלל המצוקה שהייתה להם – יש שיתוף פעולה בין הערבים לבין היהודים, חיים בשלום יחד, יש המון ערבים שהם שכנים של יהודים, ואף אחד לא אשם שהמדיניות לפני 15 שנה הייתה להעביר את הערבים לגור בשכונות יהודיות. אולי אני לא הייתי עושה את זה. הייתי נותן פתרונות למגזר הערבי.
רוז'ה סטבון
היית ממלא מקום אז.
בני רגב
אנחנו במו ידינו גרמנו לזה נזק.
היו"ר יורי שטרן
אתה רוצה לצאת?
בני רגב
אני רוצה לסיים בצורה אופטימית. טוב שיש ישיבות כאלה. אני מבקש לחשוב עם אופטימיות והרבה תקווה שנשנה דברים.
היו"ר יורי שטרן
תודה. הישיבה הזאת קצרה, היא אפילו הייתה ארוכה ממה שתכננו, ואני מתנצל לפני כל אלה שהגיעו לישיבה הבאה.

אני רוצה לסכם סיכום ביניים. כולם פה יוצאים נגד דבריו של סגן ראש העיר שהציע להוציא את היהודים מהשכונה. יחד עם זאת, אני לפחות, התרשמתי שמאחורי הקריאות האלה עומדת מצוקה אמיתית של התושבים, והבעיות שלהם בינתיים לא מצאו את פתרונן. אנחנו מברכים את כל השינויים לטובה שחלים בעיר, אני חושב שזה עדיין לא מספיק בגלל הירושה הקשה וההצטברות של שנים רבות של הזנחה ואי טיפול בבעיות גם של האוכלוסייה הערבית וגם של היהודית. אני כיהודי, כתושב המדינה, כאזרח וכחבר כנסת לא אוכל לעבור על סדר היום כשאני שומע על קריעת ספר תורה, על חילול בית-הכנסת - -
מוחמד ברכה
אני כערבי וכאזרח המדינה לא מוכן לשמוע ולא מוכן לקבל את זה. לא לעשות הון פוליטי ממעשה ונדליזם של פושעים ועבריינים.
היו"ר יורי שטרן
· - -
שמואל טרבלסי
מצאת מושג חדש, הון פוליטי.
ואסל טאהא
אתם עושים את ההון הפוליטי, אתם מחפשים את זה.
שמואל טרבלסי
הלוואי שהייתי משקר.
ואסל טאהא
הוא אמר בצורה ברורה שאנחנו לא תומכים בונדליזם הזה, אז תצאו בהצהרות, אל תעשו מזה בעיה.
עסאם מח'ול
גם לטענות כאלה אנחנו לא מסכימים.
היו"ר יורי שטרן
כל מי שרוצה לתרום מוזמן להשפיע על אותה אוכלוסייה פרועה, על אותם הורים שילדיהם זורקים אבנים. תעשו את זה, אנא.

אני מזמין את גיא בר-נתן לעשות אתנו ביקור פתע בשכונה. לא נודיע לעירייה ולא לאף אחד. נגיע לשם כדי להתרשם בצורה בלתי אמצעית. יש פה גם הצעה של מנדי ספדי ושמענו עוד רעיונות. צריך, כמובן, להגיש את זה לראש העיר, ובמקביל אני מציע שהמסמכים האלה וההצעות הקונקרטיות האלה יגיעו גם לשולחני וגם למשרד ראש הממשלה, שהוא בסופו של דבר זה שיצטרך לרכז ולנסות לקדם את זה. תודה רבה. אני מתנצל בפני כל אלה שלא קיבלו זכות דיבור כי אלה המגבלות שלנו.

הישיבה ננעלה ב- 10:30

קוד המקור של הנתונים