ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/12/2004

חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 66), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
ב' - הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות תנועה חמורות)

2
ועדת הכלכלה
06.12.04
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 314
מישיבת ועדת הכלכלה
מיום שני, כ"ג בכסלו, התשס"ה (6 בדצמבר, 2004) בשעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות תנועה חמורות),
התשס"ד- 2004
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר
גלעד ארדן
אליעזר כהן
מוזמנים
עמיר נאור – משרד התחבורה
עו"ד יפעת רווה – משרד המשפטים
חווה ראובני
המשרד לביטחון פנים
רפ"ק ניבה רפאלי – מדור תביעות, אגף התנועה
רחל גוטליב
משה בנזיקרי
שולמית שמעון

אהוד ענבר –מרכז השלטון המקומי
דוד כוכבא
רפי אברג'יל
ציפי ניומן – "אנשים באדום"
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון











הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות תנועה חמורות),
התשס"ד- 2004
היו"ר שלום שמחון
שלום לכולם, אני פותח את ישיבת הוועדה. הנושא שעל סדר היום הוא : הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות תנועה חמורות. למה לא החתמת אותי על החוק הזה?
גלעד ארדן
אני מתנצל. זו כנראה באמת טעות.
היו"ר שלום שמחון
משרד התחבורה הניח הצעת חוק דומה.
גלעד ארדן
כן, אני יודע. קודם כל – זה שיש הצעת חוק ממשלתית שמתגלגלת במערכת אנחנו יודעים כבר למעלה משנה. מספר שרים כבר חגגו עליה, כולל שר המשפטים לשעבר, לפיד, שהודיע בתקשורת שהוא מקדם את הצעת החוק הזו, ומסתבר שיש, כנראה, תפקיד חשוב לכנסת להוות קטליזטור. כיוון שמשרד המשפטים הסתובב סביב הצעת החוק, ולפני זה – התקנות, הרבה זמן, אני החלטתי להגיש הצעת חוק שתהווה גם קטליזטור לממשלה בנושא הזה, כיוון שאני חושב שעם מהות העניין, כל הגורמים המקצועיים מסכימים. נפגשתי גם עם משטרת ישראל ועם כל הגורמים שקשורים להצעת החוק הזו, כדי לבדוק את ההיתכנות שלה, ובעצם, העיקרון של ההצעה אומר שאנחנו משנים פאזה בסוג האכיפה שאנחנו מבצעים לגבי נהגים שמבצעים עבירות תנועה שמוגדרות, לפחות על ידי הגורמים המקצועיים, כעבירות חמורות.

מה שאני הכנסתי זה נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סמים, תאונת פגע וברח, נהיגה במצב ששולל שליטה ברכב, ונהג חדש שנהג ללא מלווה. כמובן שהעבירות האלה מתווספות ל- 8 העבירות שכבר קיימות היום בחוק, ומאפשרות, בעצם, החרמה או השבתה, או כל אחד יקרא לזה איך שהוא רוצה- של רכב שהנהג ביצע את העבירה. העבירות שאני הוספתי, ניסינו למצוא בהם איזשהו קשר, לפחות, בין הבעלים של הרכב לבין זה שביצע את העבירה, למרות שקשר כזה הוא לא מחויב המציאות. היתה, כמובן, הטענה של משרד המשפטים, בעבר, שטוען שיש פה איזושהי פגיעה בזכות הקניין כי זה לא דבר ראוי להחרים רכב שמי שנהג בו זה לא הבעלים של הרכב, ובעצם אנחנו מענישים את הבעלים. זה לא מחויב. אף פעם לא הוכרע בבג"ץ שזכות הקניין של בעל הרכב גוברת על הזכות של אנשים שהולכים בדרך לשמור על חייהם מפני הנהיגה באותו רכב, ודרך אגב – במדינות, כולל בארצות הברית, שמשתמשת בכלי הזה, טענות כאלה נדחו בבתי המשפט.
אתי בנדלר
אני ארצה להגיב על הדברים שיש בהם אי דיוקים מסוימים.
גלעד ארדן
אז אם זה לא ארצות הברית, אני אביא לך מדינות אחרות. אני גם קראתי את המסמך שהכינו במשרד המשפטים. לא חשוב. באופן עקרוני אני מתאר את זה כרגע בכללי.

כמו שאמרתי – 4 העבירות האלה מתווספות ל- 8 עבירות שכבר היו קיימות בחוק ושמאפשרות להחרים בגינם את הרכב שעבר את העבירה, דא עקא שהיתה בעיה מרכזית בחוק הקיים, שהשוטר שהיה מורה על החרמת הרכב היה צריך להתחשב בעמדת הנהג איפה לאחסן את הרכב שהוא מחרים. לכן נוצר מצב שאנשים, הרכב המוחרם חנה ליד הבית שלהם, ומשטרת ישראל, עם כל הכבוד וההערה לא יכולה להציב שוטר ליד כל רכב כזה, ולאכוף האם מישהו מבני המשפחה כן משתמש ברכב. אכן, האכיפה של הכלי הזה לא היתה כל כך יעילה. בעצם, הצעת החוק הזו ממסדת הקמה של מגרשים ששר התחבורה ייקבע את מקומם ולבעל הרכב לא תהיה עמדה פה, אלא השוטר, או קצין המשטרה, יחליט לאן ייגרר הרכב שהוא הורה על השבתתו, ושינוע הרכב למגרש, כולל הוצאות האחסנה יושתו על בעל הרכב, וכמובן – כל העסק הזה גם לא יעלה למדינה כסף כי הרעיון הוא להוציא את המגרשים האלו למכרזים, שבעל המגרש הוא גם זה שייגבה. אני לא הכנסתי את זה בחוק, אבל אני חושב שראוי לתת לו גם זכות עיכבון על הרכב, עד שישולמו ההוצאות שנגרמו בגין העבירה והטיפול בה.

מעבר לזה, ההצעה גם מעריכה את הזמן שבגינו שוטר, קצין משטרה, יכול להשבית מ- 30 ל- 60 יום ואת הזמן שבית המשפט יכול להורות על השבתה, מ- 60 יום ל- 120 יום. אלו, בערך, העקרונות של הצעת החוק.
אתי בנדלר
אני מבקשת להגיב, משום שבעצם, הישיבה הזו היא ישיבת המשך לדיון שנעשה בעבר בנושא הזה, שקראו לו אז "חילוט רכב".
גלעד ארדן
על תקנות זה היה.
אתי בנדלר
נכון.

אז קודם כל אני מבקשת להעיר שקיים הבדל משמעותי בין חילוט לבין איסור שימוש או השבתה. חילוט בעצם מפקיע את הבעלות מהבעלים של הרכב, מעביר אותו, בדרך כלל, לאוצר המדינה, שרשאי למכור את אותו רכב, ולעשות שימוש בתמורה. על כל פנים, בעצם – הוא שואב את הנכס מהבעלים שלו, ויותר, לאותם בעלים, אין את אותו נכס. כמובן שלא זה הרעיון. כאן מדובר על כך שבעצם אסור יהיה לעשות שימוש בכלי שבו נעברה העבירה לאיזשהו פרק זמן שאתם, המחוקקים, תקבעו. אבל באותה ישיבה נאמרו דברים, ובעקבותיה גם פורסמו בתקשורת כתבות – היתה כתבת טלוויזיה אחת שממש חיכיתי לשעת כושר כדי להעיר בעקבות הדברים. דובר שם כאילו משרד המשפטים נוקט בעמדה של חוק זכויות הרכב, או משהו כזה. אני חושבת שנעשה כאן עוול לעובדי ציבור שאנחנו כולנו חייבים להגן עליהם. אני חושבת שכאשר מביאים עמדה משפטית, מקצועית, שאומרת שצריכים להתחשב בחוקי יסוד שכנסת ישראל חוקקה, אנחנו רק צריכים לשמוח שזו העמדה.

עכשיו, על מה אנחנו מדברים כאן? מדובר בהצעת חוק שללא כל צל של ספק היא הולמת את ערכיה של מדינת ישראל, והיא לתכלית ראויה. אין בנושא הזה מחלוקת, ואני לא חושבת שיהיה מישהו שיסתור את העמדה הזו. השאלה היא אחת: האם ההצעה היא מידתית, לפי כל מבחני המשנה שנקבעו לקביעת מידתיות בבית המשפט העליון. אני לא אפרט, ולא אכנס לזה, אבל באופן כללי – ההצעה צריכה לעמוד באמות מידה, באופן כזה שיהיה יחס בין האמצעי המוצע לבין התכלית שאותה רוצים להשיג. ובין היתר, אמרו שכשיש לבעל הרכב יתרון כלכלי או רווח כלכלי מזה שהוא גורם, בעצם, למישהו אחר להשתמש ברכב, להפיק ממנו רווח – השבתה, לפגוע לו בכיס, היא במקרה הזה מאד ראויה ומאד נכונה. זה היה אחד הקריטריונים, למשל, שהובאו בחשבון לצורך קביעת העבירות שעליהן תחול הסנקציה הזו של השבתת הרכב. אבל מכל מקום, בוודאי שאנחנו חייבים לבדוק את ההצעות, לפי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, לבדוק שהפגיעה בקניין נעשית כאן לפי אותם פרמטרים שקובע חוק היסוד. אני רק יכולה להביע את הערכתי לעמדה המקצועית של משרד המשפטים. אתם תקבעו, בסופו של דבר, מה נכון לפי אותם פרמטרים, אבל אני, כפי שהבנתי את העמדה שהוצגה – זו היתה עמדה לחלוטין מקצועית.
גלעד ארדן
כל מה שאמרת מכוון לחיים הכט, לא אלי. אני לא אמרתי משהו אחר. דרך אגב, במקור, משרד התחבורה דיבר על מספר עבירות נוספות שלא נכללות כאן, מהסיבות שאת ציינת כרגע.
אתי בנדלר
אני כיוונתי את דבריי – יושבת פה, בפינה, יפעת רווה, מרגישה קצת נבוכה, ואני מקווה שלא הבכתי אותך בדבריי, אבל הם בהחלט היו מיועדים, קודם כל - -
יפעת רווה
אני מודה לך, אחרי כל מכתבי הנאצות שקיבלתי.
משה בן זיקרי
אני רוצה להתנצל בשם המשטרה על הסיפור הזה. אני חושב שמי שדיבר בטלוויזיה – לא שלא הוא הובן, אלא הוא לא הבין, כנראה, את מה שנאמר, ואני רוצה להתנצל.
רחל גוטליב
ציטטו דברים של קצין המשטרה, שלא תאמו את העמדה המקצועית, לא של משטרת ישראל ולא של המשרד לביטחון פנים, לגבי אותה הצעת חוק שדובר עליה אז. העמדה שלנו היתה לחלוטין מתואמת עם העמדה של משרד המשפטים, והעמדה של משרד המשפטים היתה מקובלת עלינו לחלוטין. לכן, הדברים הוצאו מהקשרם, וככל שצוטט אותו קצין משטרה, צוטט, לצערנו, הוא לא ציטט נכון את העמדה המקצועית של המשטרה.
ציפי נאמן
אני מ "אנשים באדום". המוקד שלנו זה עבריינים סדרתיים. אנחנו יודעים שאלה הפצצות המתקתקות, ואת אלה צריכים להוריד. אנחנו לא יודעים אם הם נכללים בתוך החוק. לא ראינו שיש איזה סנקציות שאמורות להיות מופעלות נגדם.
גלעד ארדן
אני לא מכיר הגדרה בחוק לנהג שהוא פצצה מתקתקת. אם תוכלי להגדיר לנו. אבל מה שרציתי להגיד הוא – שנהגים שהם בשלילה, לדוגמה, היום החוק לגבי ההשבתה כבר קיים לגביהם. אז החוק הזה יאפשר, לגביהם, לבצע החרמה למגרש, דרך בית משפט, של עד 120 יום. אז בהחלט יש לגבי אוכלוסייה מאד גדולה - - -
ציפי נאמן
יש לנו שני פעילים – האחת היא אם שהבן שלה, איש קבע, נהרג על ידי עבריין עם 70 פלוס הרשעות, שזה ממש מזעזע, וברוך פולאק, שנכדתו נהרגה על ידי עבריין עם 40 הרשעות. אז לא צריך להרחיק לכת על מינימום. אפשר לראות דוגמאות.
גלעד ארדן
מ – 15 הרשעות? מ- 11 הרשעות? מי קובע את ה - - -
ציפי נאמן
אני לא יודעת איפה -- -אבל חייבים להחיל עליהם --
גלעד ארדן
זה כדי להמחיש את הבעייתיות של מה שאת אומרת.
חווה ראובני
נאמרו פה דברים לגבי הצעת החוק הממשלתית המקבילה, ורציתי להדגיש: היום התפרסמה בכחול הצעת חוק ממשלתית. היא היתה, למעשה, מוכנה לפני שנה כמעט, רק שהממשלה, בניגוד למציע – כשאנחנו רוצים להקים מגרשים אנחנו לא מפרסמים הצעת חוק לפני שאנחנו יודעים איך אנחנו הולכים להקים את המגרשים האלה, במעשה, ולכן הצעת החוק הממשלתית התעכבה לצורכי התכנון של המכרז, ואפילו מי יעשה אותו, ובאיזה אחריות, באיזה כספים, והאם תהיה רשת ביטחון למגרשים מבחינה כספית, וכו'. זה דברים שהממשלה, כשהיא מוציאה הצעת חוק, היא אינה פטורה מלהתמודד אתם מראש.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו, אגב, נבדוק ביום רביעי הקרוב, בשידור מצולם, מול פני החברה הישראלית, עד כמה משרד התחבורה ערוך להפעלת מגרשי הדרכה.
קריאות
· - -
חווה ראובני
אנחנו מדברים על המגרשים שבהם יועמדו כלי הרכב.
גלעד ארדן
מגרשי ההדרכה- עוד יותר טוב. אתם הבאתם את התקנות, אחרי שבטח כבר הייתם ערוכים, ועוד חודש-לחודשיים - - -
לאה ורון
ולכן ביקשו 18 חודשים לכניסה לתוקף.
חווה ראובני
שם לא היה מדובר במכרזים. שם, להפך, אולי אם היו מכרזים זה היה מתקדם. שם השארנו את זה לחלוטין ליוזמה פרטית, בלי שהממשלה תתערב, לחלוטין, כפי שדוגלת הממשלה.
גלעד ארדן
ואם זה לא ייצא בזמן, אז מי האשם, חברי הכנסת?
חווה ראובני
לא. - - -בשוק הפרטי - - מגרשים בזמן.
היו"ר שלום שמחון
בכדורגל אומרים – גמרת לנו להנחתה.
גלעד ארדן
עכשיו היא מאשימה את השוק הפרטי, שהוא לא בנה בזמן את המגרשים.
חווה ראובני
נכון. איפשרנו את זה ליוזמה חופשית, נתנו 18 חודש. עובדה.
לאה ורון
ובכל מקרה אנו רואים שמשרד התחבורה מציע גם חקיקה, אף כי זה לא לגמרי - - -
גלעד ארדן
לא, הוא לא לקח את זה על אחריותו. השוק הפרטי רצה. קם בבוקר השוק הפרטי ורצה לעשות מגרשי הדרכה, ומשרד התחבורה אפשר לו. והנה, השוק הפרטי לא עמד ב - - .
חווה ראובני
הוא לא עמד בלוחות זמנים.
קריאות
· - -
חווה ראובני
לא ידעתי שחבר הכנסת אוהב שהממשלה תיקח על עצמה מטלות ביצועיות שכאלה.
גלעד ארדן
אני לא אוהב, אבל הממשלה צריכה שיהיה לה או סנקציה או איזשהו תמריץ לשוק הפרטי אם היא רוצה שזה יקרה בזמן.
חווה ראובני
100 אלף נהגים חדשים שיכניסו לכיסה של ה- - הרבה מאד כסף.

העמדה הממשלתית היא, כמו שפה נאמר, ואחרים כבר חידדו את זה, שכל הממשלה, לרבות משרד המשפטים מסכימים שבעבירות שהן לתועלתו של בעל הרכב, או שהן כפופות להשפעתו – הביצוע שלהם, לגיטימי לחלוטין להשבית רכב על עבירות שביצע מישהו אחר שאיננו בעל הרכב. לכן הסלקציה צריכה להיות בטיב העבירות, שהן כאלה – או לתועלתו של בעל הרכב, או שהן כאלה שהוא יכול להשפיע על ביצוען. לכן רשימת העבירות נבחרת בפינצטה.

אגב – לגבי זכות העיכבון, היא קיימת גם בדין הנוכחי, לגבי ההוצאות - - -
גלעד ארדן
היא קיימת בדין הנוכחי, אבל בדין הנוכחי אי אפשר בכלל לקחת לו את זה.
חווה ראובני
נכון. שם יהיה איזה משהו כללי על הוצאות בשל העמדת רכב, רק לא ברור מה ההוצאות.
אליעזר כהן
נהיגה בשכרות – אני מסכים, הפקרת נפגע לאחר תאונה – אני מסכים, נהג חדש ללא מלווה – אני מסכים. נהיגה במצב השולל שליטה ברכב – זה נתון לפרשנות.
חווה ראובני
זו לא הפינצטה שלי, זו הפינצטה של חבר הכנסת ארדן.

אנחנו, באופן עקרוני, מסכימים להצעה הזו, רוצים לקדם אותה בצמוד להצעה הממשלתית.
היו"ר שלום שמחון
מאחר וזו הצעת חוק טרומית אז אפשר כבר עכשיו להלביש אותה על ההצעה שלך, אם המציע מסכים.
קריאות
· - -
היו"ר שלום שמחון
נכון לרגע זה הם הניחו על השולחן את ההצעה של הממשלה. כדי שאפשר יהיה לאחד את ההצעה שלך עם הצעת החוק הממשלתית, אני מציע, בהסכמה, שאנחנו נקריא עכשיו את הטיוטה הזו, פה, מה שאומרים שפרסמו בכחול, ונכניס אותה לתוך ההצעה שלך. נעלה אותה לקריאה ראשונה, ואחרי זה נוריד לשניה. זה מקסימום הקרדיט שאני יכול לתת לך, אחרת אני יכול לחכות - - -
אתי בנדלר
בסדר. אתה רוצה שאנחנו נקרא את הנוסח הממשלתי ונפרסם אותו כהצעת חוק פרטית.
היו"ר שלום שמחון
כן. בסדר? אתם תתנגדו לזה?
חווה ראובני
זו העתקה, אפשר לומר, כי יש את ההצעה שלנו. אנחנו בעד האיחוד ושכולם יעברו כמכה אחת.
לאה ורון
אבל את לא מעדיפה שהנוסח של ההצעה יהיה הנוסח ה- - -יותר?
חווה ראובני
בוודאי.
גלעד ארדן
אני קורא מתוך הצעת החוק:
אתי בנדלר
מתחילים ממה שכתוב בהצעת החוק הממשלתית, סעיף 2: תיקון סעיף 57א.
גלעד ארדן
"2. בסעיף 57א לפקודה –
(1) בסעיף קטן (א), בפסקאות (1) ו- (2), בכל מקום במקום "לתקופה של 30 ימים" יבוא "לתקופה של 60 ימים";
(2) בסעיף קטן (ב), במקום פסקה (2) יבוא:

"(2) המגרש שבו יועמד הרכב במהלך תקופת איסור השימוש, אשר ייבחר בהתחשב בהצעתו של הנהג; השר לביטחון הפנים בהסכמת שר התחבורה, יקבע הוראות לעניין זה, לרבות לעניין אופן קביעתם של מגרשים שישמשו להעמדת רכב במהלך תקופת איסור שימוש והרשות המוסמכת לקבעם, מספרם, מיקומם וגודלם של מגרשים כאמור ואופן השמירה והפיקוח על כלי רכב שיועמדו בהם, וכן לעניין שיעור ההוצאות בשל שינוע כלי רכב למגרשים שנקבעו לפי פסקה זו ובשל העמדתם בהם.";

(3) בסעיף קטן (ד)(1), במקום הרישה עד המילים "לרשות הרישוי" יבוא "המשטרה תודיע
לרשות הרישוי על מתן הודעת איסור שימש לפי סעיף זה" והמילה "גם" – תימחק.
היו"ר שלום שמחון
האם יש למישהו הערות על תיקון סעיף 57א?
אתי בנדלר
בנושא המגרשים – פשוט כדי להבין את ההצעה, לגבי פסקה (2) המוצעת, על מקום העמדת הרכב: המצב המשפטי הוא שהיום כנראה זה לא מבוצע, כי למעשה מחנים את הרכב ליד הבית, ולכן אין יכולת לפקח באופן מעשי על כך שלא נעשה שימוש ברכב. אני מבינה שההצעה באה להוציא בעצם את האפשרות הזו של החניה ליד הבית, - - -, לומר- יש לשנע את הרכב, למגרש זה וזה, מגרש מסוים, ושם הוא יהיה בכל תקופת איסור השימוש, כדי שבאמת תהיה שליטה על כך שלא נעשה שימוש ברכב בתקופת איסור השימוש.
אליעזר כהן
מה הבדל בין זה לבין החרמה? זו החרמה.
אתי בנדלר
החרמה, הסברתי בתחילת הדברים: זה מצב שלוקחים את הרכב, ואתה אומר "שלום ולא להתראות". ההצעה, כפי שהיא מנוסחת כאן על ידי הממשלה נראית לי קצת לא ברורה, במילים פשוטות.
גלעד ארדן
כן, יש פה סיכון – להמשיך ולכתוב "אשר ייבחר בהתחשב בהצעתו של הנהג". זה עלול להחזיר אותנו למצב ה - - -
היו"ר שלום שמחון
מה את עושה עם הממשלה, אחרי שהיא חשבה 18 חודש?
רחל גוטליב
זה דווקא ניסוח שנכנס בשלב הנסחות, זה לא הניסוח שהופץ. אני מרגישה את אותה אי הנוחות שמרגישה היועצת המשפטית של הוועדה. אני מציע שאת ה- fine tuning של זה – כי הכוונה ברורה: באחד מבין המגרשים שייבחרו, כאשר תינתן לנהג האפשרות, אם זה אפשרי, לבחור איזה - - אפשר להחזיר.
גלעד ארדן
אבל אז זה יהיה בתי משפט – מה זה אומר "בהתחשב...", מה הכוח שיש להצעתו של הנהג. אם המגרש הזה מפוצץ, ואין מקום, ודווקא רוצים להעביר את זה לאחד רחוק יותר?
חווה ראובני
הרעיון הוא כזה: הרכב יעמוד במגרש. אך ורק במגרש. יהיו 10 מגרשים? 12 מגרשים? אנחנו אומרים: בואו - --
קריאות
- - -
היו"ר שלום שמחון
את יכולה לתת לנו קצת פרטים על כמה מגרשים מדובר, באיזה מקומות?
חווה ראובני
אנחנו מדברים על פריסה ארצית. מדובר על סדר גודל - - -
היו"ר שלום שמחון
מגרשים ששר התחבורה והמשטרה יחכירו, או מה?
חווה ראובני
עומד להתפרסם מכרז, הוא נמצא בהכנה, למפעילים שיקימו, בפריסה ארצית. ההערכה היא שצריך מינימום משהו כמו 10 מגרשים.
היו"ר שלום שמחון
לכמה מכוניות?
חווה ראובני
אין לי את הפרטים.
קריאה
אתם צופים שתמיד, בעת ובעונה אחת, יהיו 100 עבריינים - -
רחל גוטליב
זו אופציה.
עמיר נאור
אנחנו לא צופים תפוסה מלאה של המגרש.
היו"ר שלום שמחון
אבל מה ההערכה?
עמיר נאור
סדר גודל של בין 60 ל- 80 כלי רכב - -
לאה ורון
מה הם אותם אזורים בארץ?
עמיר נאור
האזורים מנותחים גם כן על ידי המשטרה ויחד אתנו. אנחנו יושבים ביחד כבר על העניין. יש לנו גם את האזורים בהתאם לכמות כלי הרכב.
לאה ורון
למשל – באילת, למשל – ברמת הגולן.
עמיר נאור
לא ברמת הגולן אבל באזור חיפה, לדוגמה. זה מפוצל ומחולק, מרמת המינימום - --
היו"ר שלום שמחון
מי קבע את מיקום המגרשים?
עמיר נאור
עוד לא נקבעו. פשוט נתנו את האזורים.
משה בנזיקרי
כרגע יש צוות שדן בנושא הזה של המגרשים, מאפיין את המפרט של המגרשים האלה, כאשר המגרשים יהיו על פי ההסתברות של האכיפה של הנושא הזה, על פי דו"חות שנרשמו. כרגע הצוות הזה יושב. עוד לא הוחלט בדיוק איפה הם יהיו, אבל הכוונה היא בערך ל- 10 מגרשים בכל רחבי הארץ, לנושא הזה.
עמיר נאור
אם ניקח רק דוגמה אחת: אנחנו מחליטים שבאזור הצפון, חיפה וצפונה, צריך להיות מגרש, וניגש למכרז בחור שיש לו מגרש בין חיפה לעכו, בשטח שמה. הוא ייחשב באותו מקום. אני לא יכול להגיד היום: יהיה מגרש בעכו, או מגרש בכרמיאל- - -
היו"ר שלום שמחון
לא משנה. יהיו זכיינים שיזכו במקומות - - -
עמיר נאור
מי שיזכה במכרז, פחות או יותר – אנחנו יושבים על האזורים שבהם אנחנו רואים פוטנציאל - - -
היו"ר שלום שמחון
מי משלם את השהות של הרכבים האלה - - ?
עמיר נאור
הנהג. בדקנו גם את ההיתכנות במגרשים קיימים שמופעלים על ידי המכס, על ידי מע"מ וכו' וכו' – בעלי המגרשים מדברים על סדר גודל של - - -
לאה ורון
בעלי מגרשים פרטיים או אנשים שיחכרו את המגרשים ממנהל מקרקעי ישראל?
עמיר נאור
אנחנו נצא למכרז. יכול לזכות זכיין אחד שיש לו 20 מגרשים, ויכול להיות 10 זכיינים שלכל אחד יש מגרש אחד. אנחנו לא נקבע את זה. כמו שאמרנו – יש צוות - - -
היו"ר שלום שמחון
אתה אומר שזה בערך 600 שקל לחודש לרכב.
עמיר נאור
כן, זה סדר הגודל.
קריאות
· - -
עמיר נאור
הזכיין שיציע את המגרש, יציע מחיר נמוך יותר, אולי.
גלעד ארדן
הנהג ישלם אותו הדבר. השאלה כמה מזה הולך למדינה, וכמה - - -
היו"ר שלום שמחון
כמה יכול ללכת? תקשיב מה הוא אומר לך – הוא אומר שיש לו 60 מכוניות, בערך, זו התפוסה, וכל מכונית שווה 600 שקל לחודש. 600 כפול 60, כמה זה? – 36,000 שקל. - - במגרש.
עמיר נאור
ואם הוא ישים 100 כלי רכב? משאיות זה מחיר אחר. זה רכב פרטי.
היו"ר שלום שמחון
בואו נחזור לצד המשפטי. עסק לא יהיה פה.
גלעד ארדן
בעוד 18 חודש יתברר שהשוק הפרטי גם פה לא הרים את הכפפה.
היו"ר שלום שמחון
אם אבו היה פה הוא היה אומר לך עוד משהו. אבל הוא לא פה.
גלעד ארדן
אז תגיד, וזה לו יהי כאילו הוא אמר.
היו"ר שלום שמחון
הוא יגיד – יש פה עוד כמה תעסוקות לחברי מרכז, שלא צריכים את ועדת רביבי.
גלעד ארדן
נו, באמת, בשביל 36,000 שקל, ועוד לגרור את זה?
עמיר נאור
אתם סגרתם כבר 36,000 שקל, ויכול להיות שזה שמציע ויזכה יבקש 800 שקל על רכב פרטי, ו- 1,200 על משאית. אני לא יודע. אנחנו היינו בהערכה. כל בעלי המגרשים השונים הביעו התלהבות מהרעיון. אני מניח שגם כאלה שאין להם מגרשים היום יביעו התלהבות.
אתי בנדלר
אם אנחנו חושבים שההצעה של הממשלה לא בדיוק טובה, אז לשנות את ההצעה שלו דווקא לנוסח ה - - ?
רחל גוטליב
אני הייתי מורידה את זה - -
היו"ר שלום שמחון
אני במילא אקבל את הצעת הממשלה בחזרה. - - הכחול. זה ממילא יגיע לפה.
רחל גוטליב
אני חושבת שההערה של חבר הכנסת ארדן היא נכונה. אני הייתי מבקשת להוריד את "לפי בחירת הנהג". זה יכול לעשות לנו בעיה, כי אם זה לא יהיה ברור- מה זאת אומרת "לפי בחירה"? הוא יגיד: אני רוצה את המגרש פה, ואם הוא מלא, וכו'.
היו"ר שלום שמחון
לאתי יש עוד תיקון?
אתי בנדלר
אני, אני - - "המגרש שבו יועמד הרכב במהלך תקופת איסור השימוש מבין המגרשים שיועדו לכך..." זה מה שהייתי כותבת "...והשר לביטחון הפנים בהסכמת שר התחבורה ייקבע הוראות לעניין זה". אחר כך הייתי מדלגת על כל זה – "...לרבות לעניין שיעור ההוצאות בשל שינוע". אנחנו לא חייבים לעשות העתקה מדויקת של לשון ההצעה הממשלתית.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו מאשרים את סעיף (2) עם התיקונים הנדרשים.
אתי בנדלר
עכשיו עוד משהו- פסקה (3) שמופיעה כאן, בכלל לא קשורה להצעתו של חבר הכנסת גלעד ארדן. זה בא לעשות סדר ביחס בין המשטרה לבין משרד התחבורה, אבל השאלה אם אתה רוצה להתעסק בנושא הזה בהצעה שלך. פסקה (3), אני לא חושבת שהיא - - -
קריאה
· - -
אתי בנדלר
זה מי יודיע למי על העמדת הרכב. אני לא חושבת שההצעה שלך, כדאי שהיא תכלול - - זה לא קשור להצעתך.
גלעד ארדן
אפשר להוריד?
אתי בנדלר
כן.
גלעד ארדן
אז תורידי.
היו"ר שלום שמחון
הורדנו את 2 (3), ואנחנו נאשר את סעיף 2 עם התיקונים הנדרשים.

3 – תיקון סעיף 57ג.
גלעד ארדן
"3. בסעיף 57ג(א) לפקודה, במקום "לתקופה של עד 60 ימים" יבוא "לתקופה של עד 120 ימים" ובמקום הסיפה החל במילים "את המקום שבו יועמד הרכב" יבוא "את המגרש שבו יועמד הרכב במהלך תקופת איסור השימוש, מבין המגרשים שנקבעו לפי סעיף 57א(ב)(2)".
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 3? אין הערות, אנחנו מאשרים את סעיף 3.
גלעד ארדן
"4. בסעיף 57ד לפקודה –
(1) בכותרת השוליים, במקום "העמדת רכב" יבוא "שינוע רכב למגרש והעמדתו בו":
(2) במקום "הוצאות בשל העמדת רכב בתקופת איסור שימוש לפי סעיפים 57א עד 57ג" יבוא "הוצאות, בשיעור שנקבע לפי סעיף 57א(ב)(2), בשל שינוע רכב למגרש שבו יועמד בתקופת איסור שימוש לפי סעיפים 57א עד 57ג, ובשל העמדתו במגרש כאמור".
לאה ורון
אולי תסבירי למה הכוונה בסעיפים האלה?
חווה ראובני
סעיף 4? סעיף 4 מדבר על ההוצאות, גביית ההוצאות, אז אנחנו מוסיפים כאן את מרכיב שינוע, שלא קיים. אם יהיה שינוע, אנחנו פשוט מוסיפים.
גלעד ארדן
מה זה "אם יהיה", יכול להיות שלא יהיה?
קריאות
· - -
עמיר נאור
אתה מקבל רישיון זמני. סע למגרש, תעמיד אותו, וזהו.
חווה ראובני
מי שביצע את העבירה, וקיבל גם שלילה מנהלית של רישיון הנהיגה, איננו בעל הרכב. בעל הרב, אם יש לו רישיון מתאים, יכול - - -
ניבה רפאלי
יכול להיות שהרכב לא תקין.
קריאות
· - -
חווה ראובני
יש מצבים שלא יהיה צורך בשינוע, אבל היה ויהיה צורך בשינוע, אז הוצאות הדבר הזה, גם הם יחולו על בעל הרכב. סעיף קטן (2) מדבר על הוצאות, בעצם בדיוק אותן הוצאות: של העמדה ושל שינוע.
לאה ורון
57ד מדבר על הוצאות בשל העמדת רכב בתקופת איסור שימוש - - -
חווה ראובני
אנחנו מוסיפים כאן רק את מוטיב השינוע. למעשה, זה ניסוח מורכב לרעיון פשוט מאד.
היו"ר שלום שמחון
מי קובע את המחירים?
חווה ראובני
זה יהיה פועל יוצא של המכרז.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 4? – אין. מי בעד סעיף 4? רוב. מי נגד? – אין. מי נמנע – אין. תודה, אישרנו.
גלעד ארדן
תחילה 5.

"תחילתם של סעיפים 57א, 57ג ו- 57ד לפקודה, כנוסחם בסעיפים 2 עד 4 לחוק זה, בתום שנה מיום פרסומו של חוק זה; ואולם רשאי השר לביטחון הפנים בהסכמת שר התחבורה לקבוע, בצו, מועד תחילה אחר מהמועד האמור."

שנה זה נראה לי המון זמן. אני, בחוק שהגשתי – 6 חודשים. אני מעדיף להשאיר את זה.
אתי בנדלר
6 חודשים מיום פרסומו – ואחר כך, אחרי איחוד הצעות החוק, אחרי - - הוועדה תדון ותראה מה הוא המועד הראוי.
גלעד ארדן
חווה, אפשר לשאול שאלה? מה אתם צופים, שהאנשים שייגשו למכרזים זה אנשים שכבר יש להם מגרשים או חניונים, נכון? לא יוקמו, לא כמו מגרשי ההדרכה, שצריך להגיש בקשות לוועדה מחוזית לשינוי תב"ע - - -
קריאה
סביר להניח שהם יהיו - -
חווה ראובני
הזמן זה הכנת המכרז, פרסום של המכרז, ובמכרזים הרבה פעמים נתקלים בצווי בית משפט - - -
גלעד ארדן
בחצי שנה רוצים לפנות את כל גוש קטיף, עם בתים חדשים למפונים, עם פיצויים, את מדברת כאן על כמה מכוניות ואת רוצה יותר זמן.
חווה ראובני
לכן גם שמרנו לעצמנו, המצב היה תחילה אחר, בנוסח,קצר יותר. אנחנו רוצים שזה יזוז מהר. היה והמכרז נגמר, ויש מגרשים בפחות משנה, אנחנו נקבע בצו תחילה נוספת של זה.
היו"ר שלום שמחון
"תחילתו של חוק זה – 3 חודשים מיום פרסומו"? מי בעד? רוב. תודה, מי נגד? – אין. אנחנו הכנו, בזה הרגע, את הצעת החוק של חבר הכנסת ארדן, הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות תנועה חמורות) לקריאה ראשונה.

אנחנו מבקשים משר האוצר להביא תוך שבוע הצעת חוק תקציבית - - -
אתי בנדלר
לא, לא. סליחה: מה העלויות של הצעת החוק.
היו"ר שלום שמחון
מה העלויות של הצעת חוק זו.

· - מתקדמים פה עקב בצד אגודל, שעד הישיבה הבאה גם אתם תעשו שיעורי בית. תעשו איזושהי מצגת על התוכנית המסודרת של מגרשי החניה לרכב
חווה ראובני
אבקש לעשות את הבקשה מהמשרד לביטחון פנים, כיוון שלפי ההצעה שלנו, הם מטפלים בזה.
רחל גוטליב
אנחנו נביא בפני הוועדה עידכון לגבי התקדמות בקשר למכרז. אז אני לא יודעת אם תהיה לנו כבר הצגה מושלמת - - -
גלעד ארדן
דרך אגב, שר התחבורה גם אמר לי שיש לו כוונה לראות הוספה של עוד עבירות.
היו"ר שלום שמחון
היוצא או הנכנס?
גלעד ארדן
הנכנס.
היו"ר שלום שמחון
ביקרת אותו בבית החולים?
קריאה
הוא פה, במזנון.
עמיר נאור
על זה רציתי להעיר שעבירות שנמצאות כרגע, כיום, בפועל, ומאושרות, או ההצעות של חבר הכנסת ארדן – פותרות חלק גדול מהבעיות.
גלעד ארדן
אגב, בממשלתית אין עבירות בכלל?
חווה ראובני
אנחנו עידכנו לפני שנה את רשימת העבירות.
עמיר נאור
· - עבירות שגורמות לתאונות דרכים קטלניות – תדע לך, - - -
קריאות
· - -
קריאה
התוספת השביעית, שתוקנה לפני שנה בדיוק.
גלעד ארדן
העבירות שאני הוספתי פה, עכשיו, אחרי המיזוג, הן מופיעות?
אתי בנדלר
האמת היא שלא בדקתי כל אחד בפני עצמו.
קריאות
· - -
אתי בנדלר
הפקרה אחרי פגיעה, למשל. מה שאתה הצעת. זה לא כלול היום בתוספת, אבל נניח שאני נותנת את הרכב שלי - - -
גלעד ארדן
אני לא מבין כלום. אני שואל שאלה אחרת: בהצעת החוק הממשלתית, שכאילו מיזגנו אותה, אין תוספת עבירות.
אתי בנדלר
אין תוספת עבירות.
גלעד ארדן
אז מה גורל 4 העבירות שאני הוספתי?
אתי בנדלר
אז אני אגיד לך: כשאתה הנחת את הצעת החוק היו בסך הכל 3 עבירות. היום יש כבר 8 עבירות.
גלעד ארדן
לא, לא. את טועה. כשאני הנחתי את הצעת החוק המצב הוא בדיוק מה שהיה עכשיו.
אתי בנדלר
לא ייתכן, כי אתה הצעת- אחרי פרט 3 יבוא: 4,5 6, 7, והיום יש שם 7 ויש חלק ב' לתוספת הזו.
גלעד ארדן
העבירות האלה לא נכללו. אני הלכתי ובדקתי את החוק, וזה לא הוגש לפני הרבה זמן, החוק הזה. זה בסך הכל - - -
אתי בנדלר
האמת היא שלא בדקתי - -
גלעד ארדן
זו טעות סופר, המספר.
היו"ר שלום שמחון
אז מה אתה רוצה, שאנחנו נוסיף אותם עכשיו?
אתי בנדלר
אז צריך לדון בהם, בכלל, עד כמה הם רלבנטיים.
היו"ר שלום שמחון
אתה תקריא עכשיו את סעיף 4 מהצעת החוק שלך.
גלעד ארדן
אז יש לכם פה את התוספת השביעית?
היו"ר שלום שמחון
תקריא קודם כל. אתה תקריא את זה ואנחנו נצרף את זה למה שעשינו עד עכשיו אם יהיה צורך.
גלעד ארדן
יש צורך, אני בטוח שיש צורך.
היו"ר שלום שמחון
אני אעזור לך: "4. בתוספת השביעית לפקודה, בחלק א', אחרי פרט 03) יבוא:
"(4) עבירה לפי סעיפים 12א1 או 12א2 לפקודה.
(5) עבירה לפי סעיף 62(3) לפקודה.
(6) עבירה לפי סעיף 64א לפקודה.
(7) עבירה לפי סעיף 26(2) ו- (4) לתקנות".
גלעד ארדן
הטעות שלי היתה – שלפי דעתי כתבתי "אחרי פרט 8", ובהדפסה – ה-8 הפך ל- 3. זה הכל. זה: "אחרי פרט 8 יבוא...".
לאה ורון
מה עם אותן עבירות שקיימות כבר, שלגביהן ניתן להשבית רכב?
היו"ר שלום שמחון
אלה קיימות?
קריאות
· - -
קריאות
אף אחת מהן לא קיימת.
אתי בנדלר
אם כך, אז צריך לדון עכשיו בכל אחת מהעבירות שאתה מציע, ולבדוק אותה, ולפי מבחני חוק היסוד, עד כמה הן רלבנטיות לנושא של השבתת רכב, בהנחה שאנחנו מדברים על כך שלא פעם הרכב איננו של הנהג.
לאה ורון
קודם כל – שגברת ראובני תאמר מה הן אותן עבירות שכבר היום חלה לגביהן השבתת רכב.
חווה ראובני
תקנה 84ב לתקנות התעבורה, שזה הסעת נוסעים במספר העולה על המותר, כאשר מדובר בהסעה בשכר, ומספר הנוסעים קבוע ברשיון הרכב. עבירה לפי תקנה 84א לתקנות התעבורה, שזה להסיע בשכר ברכב שאיננו מורשה לכך. עבירה לפי תקנה 502 לתקנות, שזה תקנה ייחודית לגבי מספר נוסעים במונית. זו תקנה שתונח על שולחן הוועדה בקשה לבטל אותה. עבירה לפי תקנה 168 לתקנות התעבורה, שזה חריגה משעות נהיגה ומנוחה, עבירה לפי תקנה 308ד לתקנות התעבורה, שזה נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש. עבירה לפי סעיף 10 לפקודה, למעט נהיגת רכב בידי מי שהיה בעל רשיון ולא חידשו, שזה נהיגה על ידי חסר רשיון.
גלעד ארדן
חסר רשיון, קרי, בשלילה.
חווה ראובני
לא. שלילה זה בסעיף אחר.

עבירה לפי סעיף 37ב (ג) לפקודה, שזה התרת נהיגה על ידי בלתי מורשה. זה כשבעל הרכב נותן ביודעין למישהו שאין לו רשיון לנהוג ברכב.
גלעד ארדן
מה זה ביודעין?
חווה ראובני
הוא יודע שאין לו רשיון.

עבירה לפי סעיף 67 לפקודה, שזה נהגיה בזמן פסילה.

חלק ב', ששייך רק לפסילה שיפוטית, אבל קיים בדרך אחרת גם לגבי פסילה מנהלית זה מטען יתר, כאשר לגבי הפסילה המנהלית זה רק ב- 25% מעל למותר, וכאן, ב- - שיפוטי זה לא מוגבל באחוז החריגה.

אלה העבירות הקיימות ברשימה שתוקנה לפני כשנה, בדצמבר אשתקד. אף אחת מהן זה לא עבירות שהוצעו על ידי חבר הכנסת ארדן בהצעה שלו.
לאה ורון
לתוספת השביעית, מוצע להוסיף.
גלעד ארדן
פשוט, הטעות סופר אצלי זה שזה היה אמור להיות: "אחרי פרט 8 יבוא: "9. עבירה לפי סעיפים 12א(1) ו- 12א(2) לפקודה, שלדעתי זה נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעה - -
קריאות
· - -
גלעד ארדן
סליחה, זה נהג חדש שנהג ללא מלווה, נכון.
חווה ראובני
12א(2) זה לא מלווה.
ניבה רפאלי
זה גם מלווה. זה חובת ליווי – זה נהג מתחת לגיל 21 כשיש יותר משני נוסעים - - -
גלעד ארדן
זה מה שאישרנו לא מזמן.
אתי בנדלר
אז השאלה, באמת, מה הזיקה בין העבירה הזו לבין השבתת רכב.
גלעד ארדן
שוב – אני רוצה להתוודות שאני לא בהכרח מקבל את זה שחייבת להיות זיקה מאד מאד הדוקה. אני חושב שבסוג העבירות הזה יש איזושהי זיקה מוגבלת שכשאתה מוסר למישהו את הרכב שלך, אני חושב שיש ציפייה שתבדוק יותר טוב למי אתה נותן את זה. אם מדובר בנהג חדש, שנהג ללא מלווה, אז אם הוא בעל הרכב, אז ברורה הזיקה, ואם נתת את הרכב שלך לנהג חדש, אני חושב שההגיון אומר שאם מסרת את רכבך למישהו כזה שהוא נהג חדש, תראה שיש ביניכם רמת קרבה שאתה אמור לדעת שהוא נהג חדש, ואז תבדוק שהוא אכן עושה את זה במגבלות של החוק, כלומר – נוסע עם מלווה, או לא עובר על כמות האנשים שמותר לו להסיע.
אתי בנדלר
טול לדוגמה מקרה שבו נתתי את הרכב, ביודעין, לנהג חדש, והנהג החדש הזה לא חייב להיות צעיר, הוא יכול להיות אדם שבהחלט הוא בגיל יותר מתקדם. אנחנו סומכים עליו, והוא נסע עם מלווה, והמלווה ביקש שיעצור לו בדרך, והוא ירד. האם, באמת, אנחנו נאמר שזה מדתי להשבית, במקרה שהוא נתפס על העניין הזה? הוא עבר עבירה, וכל העונשים מגיעים לו כדין. אין מחלוקת על העונשים שמגיעים לו. האם ראוי להשבית את הרכב, במקרה הזה? האם העונש הוא עונש מידתית, ובמבחנים של חוק ה - - -
משה בנזיקרי
אני חושב שהעניין של המידתיות טופל בנושא של שימוע קצין משטרה לפני ההשבתה. הנוהל שלנו, שהוא כרגע בקליטה - - מחמיר בשיקול הדעת של קצין משטרה לנושא של אם בעל הרכב ידע או לא ידע, אבל לגבי העבירה הזו, כשלעצמה, אני חושב שזו עבירה מאד חמורה. יש לה קשר עם ריבוי של תאונות דרכים, וקשות וקטלניות, ואם בעל הרכב - - במקרים שנהגים נותנים לילדים שלהם שרק עכשיו הוציאו רשיון נהיגה, והוא לא וידא שהוא נוסע עם מלווה - - -
אתי בנדלר
הוא וידא, אבל המלווה ירד בדרך.
משה בנזיקרי
אז אם הוא יבוא לשימוע, ויגיד: כשהוא עזב אותי הוא היה עם מלווה, ווידאתי את זה – הוא לא - - -.
גלעד ארדן
האם יש בחוק שאם הוכיח בעל הרכב שהרכב נלקח ללא ידיעתו - - האם אפשר לחשוב, אני לא אומר שכרגע, אבל לחשוב --
יפעת רווה
יש עוד הגנה – גם שמי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב.
גלעד ארדן
אז השאלה היא האם באמת אפשר לעגן איזשהו ניסוח לקראת הקריאות הבאות, שבו אומרים שאם בעל הרכב מוכיח שהוא עשה כל שהוא יכול היה לעשות – באמת לעגן את ההליך הזה.
שולמית שמעון
זה כבר קיים. זה בסמכות בית המשפט.
גלעד ארדן
אבל לפעמים זה לא הוגן שאדם יצטרך לחכות עד שהוא יגיע לבית המשפט. יכול להיות שאפשר למנוע את העוול הזה כבר בשלב המנהלי. יש את זה בנהלים.
יפעת רווה
הדבר הזה הוא באמת לבושתנו, בגלל שהמשטרה אמרה לנו שמעשית לא תהיה בעיה, כיוון שהם בנהלים יעגנו את הדבר הזה. אבל כמובן, אפשר במפורש.
גלעד ארדן
אז אולי תחשבו, לקראת הקריאה השניה והשלישית, על איזשהו תיקון.
אתי בנדלר
אני אמרתי בפירוש שיש בעיה עם נהלים, כששוחחנו על העניין הזה, כי נהלים אינם נתונים לביקורת פרלמנטרית, עם כל הכבוד, וכאן זה נורמה שהמחוקק הראשי קובע בעניין הזה. אני לא חושבת שאפשר להכפיף את זה לנהלים. אם תובא הצעה לעגן את הנוהל הזה בחקיקה, אני ארגיש שהוועדה עשתה עבודה ראויה.
יפעת רווה
· - בית המשפט, להוסיף אותה גם לגבי - - -.
אתי בנדלר
אז מה ההצעה, אם כך?
יפעת רווה
ההצעה – להוסיף את העילה שנמצאת ב- 55ב(2) – מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו למנוע את העבירה. להוסיף את זה גם לגבי העילות של ביטול על ידי קצין.
אתי בנדלר
דהיינו – אם יוסף כאן, בפסקה, ההצעה של חבר הכנסת ארדן - - -
גלעד ארדן
מצד שני, אני לא רוצה להצביע על זה עכשיו, כי גם יש בזה סיכון מאד גדול. מחר בבוקר, הבן שלי, נניח, ייקח את הרכב, ייתפס ללא מלווה, אפילו שאני הייתי בבית ונתתי לו את המפתחות, כולם יתאמו מראש שהאבא יגיד: אמרתי לו לנסוע עם מלווה. יש פה, צריך לראות איך אנחנו שמים את הגבולות. אני חושב שעברנו קצת להעביר את האחריות גם ל - - -
היו"ר שלום שמחון
אפשר את ההתדיינות על החוקים האלה לעשות אחרי הקריאה הראשונה?
גלעד ארדן
מבחינתי – בסדר, היועצת המשפטית של הוועדה.
אתי בנדלר
אפשר, אני - -
היו"ר שלום שמחון
אז גם משרד המשפטים או המשרד לביטחון פנים והתחבורה יגבשו את עמדתם, בישיבה הבאה, ואנחנו מסכימים מראש שמה שאתם תגידו להוריד – ירד בהסכמה אתכם.
אתי בנדלר
אתה מציע לכלול את זה בלי לקרוא?
יפעת רווה
תוספת אנחנו מסכימים - - -
אתי בנדלר
לכלול את זה בלי לקיים את הדיון הזה, בלי שאני אוכל להסביר בדברי ההסבר את היחס בין הדברים – ודאי שאי אפשר.
היו"ר שלום שמחון
למה אתם מסכימים?
יפעת רווה
את ההגנה הנוספת, אנחנו - - -בפועל, בנהלים. אין לנו בעיה לעגן את זה - - -
אתי בנדלר
את מדברת רק לגבי סעיפים 12א(1) או 12א(2) לפקודה, או לגבי - - ?
קריאות
· - -
רחל גוטליב
אם מותר לי להבהיר – כשראינו את הצעת החוק התלבטנו בשאלה שהיא בדיוק ההתלבטות שאת מתלבטת בה, כי מה שמאפיין את העבירות שמצויות היום בתוספת השביעית זה עבירות שללא ספק הם בשליטה של בעל הרכב, והעבירות האלה – לא כך הן. אבל יחד עם זאת, מה שמאפיין אותם זה שני דברים: 1. כמו שאמר מר בנזיקרי, מדובר בעבירות חמורות. 2. ייתכנו מקרים, לא מעטים, שבהם יש לבעל הרכב שליטה על הדבר, ודאי כאשר עובר את אותה עבירה אדם, בעל הרכב, הוא עצמו עובר את העבירה, אין חולק שזה מצדיק צו איסור שימוש. במקרים אחרים, זה מחייב הפעלת שיקול דעת זהיר, זה מה שכתבנו גם בעמדה של השר ו- -. זה מחייב הפעלת שיקול דעת זהיר של קצין המשטרה, לפני שהוא עושה בזה שימוש. יהיו מקרים שהוא יעשה שימוש, ויהיו מקרים, כמו הסיפור שאתה סיפרת כרגע, שהוא לא יעשה שימוש. הוא לא יגיד לבעל הרכב: אני פוגע בקניינך לתקופה של 60 ימים. זה שזה 60 ימים זה הרבה זמן. לכן, מקרה הספק - -

לכן נראה לי שהפתרון שהוצע פה, לקחת את אותו סעיף שהוא משום מה לא נמצא במסגרת שיקול הדעת של הקצין, וכן נמצא במסגרת שיקול הדעת של בית המשפט – להוסיף - -. אפילו לקראת קריאה ראשונה, לדון בזה לעומק, אבל אם מטרידה אותך שאלת המידתיות - - -
אתי בנדלר
בוודאי שהיא מטרידה. זו השאלה שמטרידה אותי. במטרה – כולנו מאוחדים.
רחל גוטליב
נראה לי שהפתרון הזה, וזה גם מה שאנחנו חשבנו – חשבנו שחייבים להפעיל את זה בנהלים, זה פותר את זה במידה רבה. זאת אומרת: זה נותן אפשרות להגיב. גם העבירות האלה – אפשר להוסיף אותן, ובלבד שקצין המשטרה מפעיל גם את השיקול הזה. הוא יבחן את זה.
אתי בנדלר
דהיינו, מה שאת מציעה, במילים אחרות, אם הבנתי נכון – אולי אני אבהיר: יש שני סעיפים לפקודה שדנים בהשבתת רכב. אחד זה השבתת רכב מנהלית, בסמכותו של קצין משטרה, והשני הוא בסמכות בית משפט, השבתת רכב שיפוטית. בסעיף שדן בהשבתת רכב שיפוטית נאמר כדלקמן: "בית המשפט לא ייתן צו איסור שימוש ברכב, אם הוכיח בעליו אחד מאלה: 1. הרכב נקלח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו. 2. מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו והוא עשה כל שביכולתו כדי למנוע ביצוע עבירה כאמור בסעיף קטן (א)".
חווה ראובני
יש עוד רמה. זה בא עוד קודם. זה 55ב'. כבר בשלב שאפשר לבקש ביטול של צו הפסקת השימוש המנהלי. יש שלוש רמות. כבר שם קיימת העילה הזו. קצין משטרה, נתן צו הפסקת שימוש – מחר בבוקר רצים לבית המשפט - - -
היו"ר שלום שמחון
מה אתם התכוונתם לעשות? אצלכם זה לא מופיע.
חווה ראובני
אנחנו גם לא הצענו להוסיף את העבירות האלה.
היו"ר שלום שמחון
מה התכוונתם בכל זאת לעשות?
אתי בנדלר
לעגן את זה רק בנהלים. לגבי בית משפט – זה מעוגן בפקודה, ולגבי שיקול דעת מנהלי – זה מעוגן רק בנהלים, ואני חושבת שזה לא ראוי וזה לא נכון. אם מגבילים את שיקול דעת בית משפט בחוק הראשי, בפקודה, קל וחומר שיש מקום לעגן אמות מידה לשיקול הדעת בפקודה עצמה. מה שמציעים כאן, בעצם, זה להכניס את אמות המידה האלה, להפעלת שיקול הדעת, גם לסעיף הדן באיסור שימוש במינהלי, אם הבנתי נכון?
ניבה רפאלי
המצב היום, לגבי פסילה מנהלית של רשיון נהיגה, הוא מבחינה זו זהה וסימטרי, ששיקול הדעת קבוע בחוק רק לגבי סמכות של בית משפט לבטל פסילה מנהלית. לא כתוב בחוק שום דבר לגבי סמכות של שוטר, אבל אנחנו הכנסנו את כל הסמכות של בית המשפט, בנהלים של כל העילות, שבהן בית משפט מבטל פסילה מנהלית – הכנסנו את זה בנהלים שלנו לשיקול הדעת של הקצין שמבצע את הפסילה המנהלית.
אתי בנדלר
את אומרת שבפועל יש סימטריה, רק שבחקיקה – אין.
ניבה רפאלי
בחקיקה יש. גם בפסילה מנהלית של רשיון נהיגה, אין הגבלה על שיקול הדעת של שוטר. ההגבלה היא רק על שיקול הדעת של בית המשפט, והכנסנו את זה בנהלים.
רחל גוטליב
· - -אז חסרה השלישית. זה לא שאין. יש שתי עילות. חסרה עילה שלישית. נוסיף אותה.
יש שתי עילות, וצריך להוסיף שלישית.
אתי בנדלר
אז לעניין הזה – אם אתם מסכימים, אני מציעה, בסעיף שדן באיסור שימוש מנהלי, להכניס את הסעיפים האלה, הדנים בשיקול הדעת, ובאיזה מקרים – לפקודה עצמה, ולא להשאיר את זה לנהלים. אם הדברים האלה יעוגנו בפקודה עצמה, אפשר להיות אולי קצת יותר גמישים ברשימת העבירות. נרחיב את רשימת העבירות.
גלעד ארדן
כעקרון – כן, אבל איך הניסוח? הניסוח יהיה בדיוק כמו שכתוב לגבי - - -
אתי בנדלר
אז זה יחייב אותי לשנות את הניסוח. אני לא יכולה לבדוק כרגע. זאת אומרת, שקודם כל, שבסעיף 57א - - -
גלעד ארדן
עקרונית אני מסכים. השאלה אם את לא חושבת שזה ייצור מצב שכל החרמת כזו נגיע - -
רחל גוטליב
המחיר, שלא תהיינה החרמות בכל מקרה. נכון.
גלעד ארדן
אבל מה שכן – ההחרמה צריכה להיות בתוקף, בינתיים. אתם מחרימים, ואז יש שימוע?
ניבה רפאלי
לפני.
קריאות
· - -
גלעד ארדן
זאת אומרת – ראיתי את הילד נוהג שיכור ברכב, אז הוא ימשיך לנהוג - - -
אתי בנדלר
לא, לא. הפרוצדורה היא שהשוטר אומר לו: תן לי את הרשיון שלך, אתה מוזמן לבוא למשטרה בתוך 48 שעות- אינני זוכרת תוך כמה זמן, ואז, קצין המשטרה מחליט אם לתת צו איסור קבוע ל- 30 ימים, ועכשיו מוצע ל- 60 ימים. לא נותנים לו להמשיך לנהוג, ודאי שלא.
גלעד ארדן
וכמה זמן ייקח להם עד שיהיה השימוע ?
קריאה
יכול להיות מיידי.
קריאה
בדרך כלל זה למחרת.
אתי בנדלר
השימוע יכול להיות מיידי, ולא יאוחר מ - - תכף נמצא את זה, זה כתוב.
גלעד ארדן
אבל יש חובת שימוע, בכל מקרה כזה?
אתי בנדלר
כן, בוודאי.
גלעד ארדן
גם היום יש חובת שימוע?
קריאה
כן, בוודאי.
גלעד ארדן
מה, אין פסילות רשיון שבמקום אתם לוקחים ל- 30 ימים?
שולמית שמעון
כן, יש שימוע על אתר.
קריאה
יש טופס שימוע, שממלאים.
שולמית שמעון
בכל מקרה יש שימוע. גם אם תהיה פסילה על אתר, יהיה שימוע.
גלעד ארדן
בסדר, אז השאלה אם פה יש אפשרות, במצב מסוים - - האם אפשר לקבוע שהשימוע יעוגן רק כשמדובר בכך שהנהג הוא לא בעל הרכב?
קריאה
לא.
גלעד ארדן
אם תפסתם את בעל הרכב, והוא עצמו נוהג שיכור או נוהג בפסילה.
אתי בנדלר
אומר השוטר – אתה שיכור, ואני אומר: סליחה, אני לא שיכור, אדוני השוטר. זה גם שימוע.
יפעת רווה
אז בית המשפט ייקבע בפועל - -. מה שנעשה היום לגבי בעלי רכבים – לא כתוב שיש איזה משהו, במפורש, ואז בית המשפט אמר: בכל זאת, אם פוגעים בבן אדם, תנו לו שימוע. אז גם אם זה לא יהיה כתוב במפורש - -
אתי בנדלר
לא, אבל זה דבר בסיסי בתחום המשפט המנהלי. אתה רוצה לנקוט כלפי באיזשהו צעד, תן לי אפשרות לומר משהו. רגע. אתה אומר שלא עצרתי? אני אומרת שכן עצרתי. תקשיב.
גלעד ארדן
בסדר, אני לא מדבר על זה שלא יהיה שימוע בכלל. אני אומר שבינתיים, כן אפשר יהיה להשבית את הרכב הזה. הרי מה יקרה? אני אגיד לך מה יקרה בעתיד. יהיה מקרה של נהג שתפסו אותו שיכור, או משהו. לא החרימו לו את הרכב. קבעו לו שימוע לעוד יומיים, ולמחרת הוא נהג והרג מישהו. ואז, לכי תסבירי שבן אדם שהיה מוכן לעבור עבירה כזאת, למה השארנו לו את הרכב שימשיך להשתמש בו, עד השימוע. זה מה שאני מתכוון. כמו שעוצרים עד תום ההליכים מישהו. מה לעשות? מבחינתי, רכב , שאדם כזה מוכן לנהוג, או לנהוג בפסילה, לדוגמה. תפסו אותו נוהג בפסילה. הוא אדם מסוכן שאני לא רוצה להשאיר לו את הכלי נשק הזה לשימוש, באזור שלו.
ניבה רפאלי
אבל הוא יכול לנהוג ברכב אחר, גם.
גלעד ארדן
בסדר, אז אני את שלי אעשה, את המקסימום. נכון שהוא יכול לנהוג ברכב אחר, אבל ההוא, שהרג את ההיא, משפחת בכרך, האופנוען שנסע 8 פעמים 200 קמ"ש, וזה אופנוע שעולה מעל 100 אלף שקל, אני לא בטוח שכל חבר היה נותן לו את האופנוע, כי כולם ידעו שהוא בפסילה. אבל היה לו את האופנוע שלו. נכון? המקרה? אני חושב שהמדינה צריכה לצמצם את ההסתברות שאדם כזה יעשה את העבירה, איך שהוא. אני לא אומר כרגע, בואו לא נקבע את המנגנון כרגע. אבל תחשבי גם על הנקודה הזו.
אתי בנדלר
אני פשוט חושבת שהמנגנון הזה קיים בפקודה, כך וכך. אנחנו פשוט לא קראנו. "היה לשוטר יסוד להניח שנהג עבר לנגד עיניו עבירה מן העבירות המפורטות בחלק א לתוספת.." זו התוספת שאנו מדברים עליה – "..רשאי הוא לדרוש מהנהג להילוות אליו אל קצין משטרה, או ליטול ממנו את רשיון הרכב.." "..הוראות סעיף 47 (ג), (ד) ו- (ו) יחולו בשינויים המחויבים. היה לקצין משטרה יסוד להניח כי יוגש כתב אישום נגד הנהג רשאי הוא למסור לו הודעת איסור שימוש ברכב שבו נעברה העבירה לתקופה של..." היום זה 30 ימים, אתה מציע – 60 ימים, "...וליטול את רשיון הרכב". זאת אומרת, קודם כל, יכול השוטר להסיק את נהיגתו של רכב וליטול את הרשיון של הרכב על אתר. השאלה רק איך הוא עושה את זה. אחר כך אומרים: אנחנו בכל זאת רוצים שמישהו בדרגה יותר גבוהה – קצין, תשמיע לפניו את הדברים, זה הכל. הסמכות להפסיק את הנהיגה כאן ועכשיו – קיימת.
גלעד ארדן
לא, רק לקצין.
אתי בנדלר
לא.
קריאות
השוטר - -
גלעד ארדן
השוטר יכול לבקש ממנו להילוות אליו.
אתי בנדלר
או ליטול ממנו את הרשיון של הרכב, מייד.
חווה ראובני
על 60 יום – שההחלטה תבוא אחרי השימוע. אבל אפשר לעשות מיידי, עד לשימוע – ליטול את הרשיון רכב.
גלעד ארדן
זהו זה – ליטול את הרשיון רכב, לא את הרכב.
חווה ראובני
בסדר, זו החלטה, אבל בינתיים הוא לא יכול להשתמש בו.
משה בנזיקרי
חבר הכנסת ארדן צודק. זה רק קצין, לא השוטר.
קריאות
· - -
קריאה
מה שהוא עושה – הוא נותן לו אישור זמני עד ההגעה בפני קצין. העבירה היחידה שהשוטר יכול לעשות את זה, זה בעבירת מטען 25% יותר.
היו"ר שלום שמחון
אני מציע שנסכם בינינו שהצעת החוק תעלה בלי הסעיף הזה, ונקיים על זה דיון יותר יסודי כאשר תגיע הצעת החוק הממשלתית.
קריאה
בלי איזה סעיף, בלי התוספת?
לאה ורון
בלי סעיף 4 בהצעת החוק של חבר הכנסת ארדן.
גלעד ארדן
סליחה, גברתי היועצת המשפטית – מה הבעיה להכניס עכשיו את ארבעת העבירות שאני הוספתי? אני מודיע שאני מוכן לסייג את זה באיזשהו נוהל שייתן יותר מידתיות לחוק הזה, ויאפשר איזשהו הליך של איזון בין הזכויות של ה - -
אתי בנדלר
אז מה אני אכתוב בדברי ההסבר? שהוועדה לא בחנה אם ההצעה היא מידתית, והיא תקיים את הדיון אחרי הקריאה הראשונה?
היו"ר שלום שמחון
כן. קבל את ההצעה שלה.
לאה ורון
השאלה של היועצת המשפטית היתה רטורית.
גלעד ארדן
לא שהוועדה לא בחנה, אלא – שהוועדה תבחן את הליך השימוע שיתאפשר לבעל הרכב, בין הקריאה השניה לשלישית.
אתי בנדלר
זה לא רק את הליך השימוע. אנחנו התחלנו, אולי, לדון רק בשימוע, אבל זה עוד לא הכל.
גלעד ארדן
מה זאת אומרת?
אתי בנדלר
את המידתיות של כל אחת מהעבירות האלה – זה מה שאנחנו צריכים לבדוק. הרעיון הוא שאם נכניס את ההגנות - - -
גלעד ארדן
אני לא חושב שהכלים שלי או שלך להחליט מה העבירה החמורה הם הכלים הטובים ביותר. אני ישבתי עם משטרת ישראל, ושאלתי אותם מה העבירות שמבחינתם הן החמורות והמזיקות ביותר. - -
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נקיים על זה דיון מסודר אחרי הקריאה הראשונה.
גלעד ארדן
· - אלה העבירות שאני הכנסתי לפה.
אתי בנדלר
אני אתן לך דוגמה – הפקרה אחרי תאונה, שהיא, בעיניי, אחת העבירות האיומות ביותר שקיימות, מבחינה מוסרית.
היו"ר שלום שמחון
עמדתך בעניין הזה היא ברורה לחלוטין. אנחנו צריכים להכריע עכשיו האם להתעלם לגמרי מהסעיף הזה, או לקיים עליו דיון מעמיק אחרי הקריאה הראשונה. זה מה שעומד נגד עיניי. לא עומד לי הזמן כרגע לקיים את הדיון כמו שאת רוצה. אני מפסיק את הצעת החוק פה, וייקבע דיון ביום אחר, או – שתהיה האפשרות שלך להשלים את הסעיף הזה, עם התחייבות של המציע - - -
אתי בנדלר
בלי שהוועדה קראה בכלל מה העבירות?
היו"ר שלום שמחון
· - הוועדה קראה.
אתי בנדלר
מי יודע מה זו עבירה לפי סעיף 64א לפקודה, או עבירה לפי סעיף 26 (2) ו- (4 לתקנות?
גלעד ארדן
אני יודע. זה כתוב גם בדברי ההסבר.
היו"ר שלום שמחון
אני אומר מה הן האופציות שעומדות בפנינו – לסגור כרגע את הדיון, לקבוע דיון נפרד ביום אחר, על הסעיף הזה, לקיים עליו דיון יסודי, כפי שמציעה היועצת המשפטית לוועדה. האפשרות השניה – לקבל ממך התחייבות שהסעיף הזה יהיה בקריאה הראשונה, אבל אם אתה תתבקש להוריד אותו, את חלקו, או כל דבר אחר, הוא ייצא אחרי הקריאה הראשונה.

האפשרות השלישית – לקבל התחייבות משולבת שלך, גם על מה שאמרתי, וגם על האפשרות שיתקיים על זה דיון יסודי אחר בוועדה. זה הכל.
לאה ורון
והממשלה לא תטען "נושא חדש", כשיתווספו עבירות.
גלעד ארדן
אני רוצה שזה יופיע, ואני מוכן אחר כך לדון בכל אחת מהן. יש לי פה גם את פקודת התעבורה, ואני יכול להגיד מה זה 62 (3) ומה זה 64 א, זו לא בעיה. 62 (3) זו נהיגה בשכרות, ו- 64 א זה הפקרה אחרי פגיעה, ו – 26 (2) ו- (4) לתקנות זה נהיגה במצב השולל שליטה ברכב. אלה ארבעת העבירות, ואני מקבל את מה שהצעת, שכרגע נאשר את החוק עם העבירות האלה, ולאחר הקריאה הראשונה נקיים על זה דיון עם התחייבות שלי – איזו התחייבות שאתה רוצה. לא הבנתי את ההתחייבות.
היו"ר שלום שמחון
התחייבות שאם תהיה פה עמידה על הרגליים, של אתי או שלי - - -
אתי בנדלר
אני לא עומדת על הרגליים, ולא שום דבר, אני רק רוצה שהוועדה תכריע אחרי שהיא תשמע את כל השיקולים, זה הכל.
גלעד ארדן
אז איזו התחייבות גברתי רוצה, אני באמת לא מבין .
היו"ר שלום שמחון
אני חוזר ואומר: אנחנו מאשרים את הסעיף הזה לקריאה ראשונה. אנחנו נקיים עליו דיון יסודי אחרי שהוא ירד מהקריאה הראשונה. הסעיף הזה יהיה בסופו של דבר, כולו או מקצתו – חלקו, רק בהסכמה עם הממשלה.
גלעד ארדן
למה? קודם כל, הממשלה אישרה. הממשלה תומכת בהצעת החוק שלי. ועדת השרים לחקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק שלי, ולא התנתה את זה כרגע בעבירות האלו.
היו"ר שלום שמחון
· - בעיה, היא צריכה לקיים על זה עכשיו דיון יסודי מאד.
גלעד ארדן
אני השתתפתי פה הרבה פעמים בהכנה לקריאה ראשונה, ואני זוכר הרבה הצבעות שהצבענו על העיקרון הכללי של החוק, ולא ירדנו לכאלה רזולוציות.
אתי בנדלר
ודאי שלא.
גלעד ארדן
אז מה הבעיה? אני באמת לא מצליח להבין את הדיון הזה.
אתי בנדלר
אני לא הספקתי לעבור על זה, אבל אני מוכרחה לומר לך: יושב ראש הוועדה קיבל היום פקס מלשכת עורכי הדין - - -
גלעד ארדן
היום? למה לא בזמן הישיבה?
לאה ורון
ב- 09:25 זה הגיע, ואפשר יהיה להתייחס - - -
אתי בנדלר
וגם הם טוענים שקשה לקבל את ה - -
גלעד ארדן
בסדר, יבואו בין הקריאה הראשונה לשניה ולשלישית, ויטענו את טיעוניהם. שר התחבורה אמר לי שהוא רוצה להוסיף פה עוד עבירות.
היו"ר שלום שמחון
חברים, תודה. אני רוצה להוסיף עוד דבר אחד בסעיף 2, שהשר לביטחון פנים בהסכמת שר התחבורה ובאישור ועדת הכלכלה ייקבע הוראות לעניין זה - - -
לאה ורון
רק את אישור ועדת הכלכלה.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד התיקון הזה, פלוס התיקון של ה- - שביעי? תודה, אישרנו.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים