ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 01/12/2004

בעיותיהן הקשות של תושבי שכונת הרכבת בלוד

פרוטוקול

 
ב' - בעיותיהם הקשות של תושבי שכונת הרכבת בלוד

2
ועדת הכלכלה
1.12.2004

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 312
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ח בכסלו התשס"ה (1 בדצמבר 2004), שעה 10:30
סדר היום
בעיותיהם הקשות של תושבי שכונת הרכבת בלוד
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון– היו"ר
ואסל טאהא
מוזמנים
בני רגב –ראש העיר, עיריית לוד
אריה גלברג – מהנדס העיר, עיריית לוד
בן ציון סלמן – מנכ"ל, משרד התחבורה
ישעיהו רונן – מנהל אגף בכיר לתכנון תחבורתי, משרד התחבורה
ערפאת עיסמאיל – פורום דיירי לוד
מנהלת הוועדה
לאה ורון
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ















בעיותיהם הקשות של תושבי שכונת הרכבת בלוד
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לפתוח את הישיבה. אנחנו מתחילים את הדיון בהמשך להצעה לסדר שהיתה אתמול בנושא בעיותיהם הקשות של תושבי שכונת הרכבת בלוד, של חבר הכנסת ואסל טאהא. אנחנו בישיבה ביוני התבקשתם להעביר לוועדה העתק דו"ח בראשית משרד התחבורה שעל הכנתו נמסר בדיון בוועדה ואנחנו קיבלנו אותו רק אתמול, כך שלא הספקנו לעיין בו. את אותו הדבר הפנינו גם לרכבת ישראל, לקבל את חוות הדעת המקצועית שלהם. אנחנו מקיימים פה המשך של הדיון. הוא לא יכול להיות ארוך מדי. אני כבר אומר. ניתן לחברי חבר הכנסת לומר שניים שלושה משפטים.
ואסל טאהא
אני אעשה את זה קצר מאוד. אני עיינתי בתוכנית. חסר שם. דיברו שם על כמה מפגשים, על חמישה מפגשים שהציעו להם פתרונות, חסר מפגש מהשלושים, וחסר מפגש מהשלושים ואחד שהם קשים ביותר, במיוחד. שם שמעתי שיש הצעות. נציג התושבים, אסמעיל ערפאת ביקש לפתוח מחדש את המפגש, הובהר כי הוועדה למפגשי רכבת החליטה על סגירת המפגש. במסגרת התוכנית להכפלת המסילה בקו לוד, נענו בהתאם להחלטת הות"ל על הרכבת לקדם תוכנית להסדרת מעבר להולכי רגל בהתאם.

עכשיו, מציעים שם מעבר עילי, כביש. זה לא יעזור לילדים, זה לא יעזור לזקנים, זה לא יעזור לנכים. וזה קשה. עדיף שהמעבר יהיה תת קרקעי, עדיף שגם במפגש מאה שלושים ואחד, שהסדרי התנועה לא פתרו בעיות. צריך לעשות גם מנהרה לרכב ולהולכי רגל.
בני רגב
אנחנו ישבנו בשבוע שעבר. אנחנו מקדמים תוכנית לעניין הזה. אני חושב שיש התייחסות מבחינת משרד התחבורה, באמת אני אומר את זה. נכון שזה לקח זמן, אבל היינו בפגישה, הם אפילו נתנו תמיכה כספית לגבי התכנון, וגם אמרו לנו בצורה חד משמעית: אם זה לא יספיק הם יוסיפו. עד כאן אני מדייק? אולי זה לא לעניין, אבל הלוואי והבעיה של המגזר הערבי והשכונות האלה היה רק העניין הזה. אז אנחנו באמת היינו במצב טוב. אבל זה אולי - - -
היו"ר שלום שמחון
זה לדיון אחר. בבקשה אדוני, מנכ"ל משרד התחבורה.
בן ציון סלמן
מה שאמר ראש העיר למעשה, אנחנו מקדמים את התכנון. הרשות מתכננת את הדברים. וברגע שהתכנון מוכן ביצוע יהיה. ברגע שיהיה תכנון מוכן זה לא יימשך שנים. אני התחייבתי. ברגע שהתכנון יהיה מוכן – יבוצע. אין יותר ברור מכך.
היו"ר שלום שמחון
בעוד כמה זמן אתה מעריך שיהיה תכנון?
בן ציון סלמן
זה העברתי לעיריית לוד. היא אחראית על התכנון.
בני רגב
לגבי התכנון סיכמנו ואנחנו מטפלים בזה. פשוט, המהנדס לא פה, אני לא יודע אם הוא כבר קבע את תאריך המכרז לתכנון, של המתכננים, אין שום סיבה לעכב את זה.
ואסל טאהא
בני, בני, זה חשוב מאוד הלוח זמנים. אבל מרוב עצים לא רואים יער. מרוב הבעיות של לוד אתה תשכח. וגם הוא שמטפל בכל הבעיות של מע"צ הוא יישכח. שוכחים. שוכחים.
בן ציון סלמן
אני אמרתי, אנחנו נזרז את התכנון. יש לנו מעקב על התכנון. הוא גם מלווה את התכנון. לגבי סוג מעבר עלי או תחתי, אני אראה לך הרבה מעברים תחתיים שלא משתמשים בהם כי אנשים פוחדים, פוחדים מהרבה דברים. אני אראה לך מעבר בנורדיה, בבית יצחק ועוד מקומות אחרים, אנשים נמנעים מלהשתמש במעבר תחתי. אז כאן יעשו מעבר עלי. כמובן, אם יש בעיות של הילדים - -
בני רגב
אני אומר לך, לזכותם של המגזר הערבי לאסונות שקרו שם הם היו מספיק מאופקים, ואני אומר לך באחריות, כי לא נתנו בהתחלה את הדעת - - -
בן ציון סלמן
אני אומר לך בני, באו אלי ואמרו לי שהמעבר במסילות יהיה גם מעבר רכב וגם מעבר להולכי רגל. אמרתי, אני מסכים. תתכננו ואנחנו נבצע. מה יותר ברור מזה? אני רוצה ב-2004 לבצע. מה יותר מזה?
היו"ר שלום שמחון
יש התחייבות? עוד מישהו רוצה לומר?
בני רגב
הגיע פה מהנדס העיר.
היו"ר שלום שמחון
כמה זמן ייקח התכנון?
אריה גלברג
אנחנו עכשיו עושים סקר התכנות, כולל - -
בני רגב
תתחילו את המדידות.
ואסל ואהא
מתי תתחילו את הביצוע?
אריה גלברג
בעוד חצי שנה תכנון מפורט, גשרים, מעברים.
בן ציון סלמן
חצי שנה, זאת אומרת אנחנו ביוני נוכל להתחיל ביצוע? שמעתם. אנחנו נתקצב את הביצוע.
ואסל טאהא
מה שאני יודע, מהניסיון שלי, מדברים על יוני, זה נסחב יולי אוגוסט, וזה נסחב לתקציב הבא, וזה סחבת.
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לתת לך הצעה. שנייה. אני הבנתי את לוחות הזמנים . אני פונה לראש עיריית לוד ולמהנדס שיעשו את כל המאמץ להקדים את התכנון ככל האפשר , ואנחנו נקיים כאן דיון בחודש אפריל כדי לשמוע אם התכנון נמצא - - -
ואסל טאהא
ותקציב לביצוע.
איסמעיל ערפאת
אני מייצג חלק מהתושבים. יש לנו פה בעיה של המסילות, כמו שאתם יודעים, ותודה לכל המשרדים שרוצים לפתור את הבעיה. יש פה שבעה מפגשים בעייתיים בעיר לוד. חמישה מפגשים שנתנו לכם בחוברת, ושני מפגשים נוספים שהם מאה שלושים ומאה שלושים ואחד. אנחנו מודים למשרד התחבורה ולכל האנשים שמקדמים את הנושא, ומקווים שעניין המנהרות והכל יתקדם.

במפגש מאה שלושים , שזה מפגש הכלבייה, אני הייתי בהתנגדות בתת"ל ואושר לנו להקים גשר להולכי רגל עלי. עכשיו, אני ביקשתי בישיבה האחרונה שהיתה בלוד עם משרד התחבורה מבני במקום לעשות את זה עלי, לעשות את זה תת קרקעי, כי בסך הכל יהיו שם שתי מסילות בלבד. כי המפגש העלי זה שמונה מטר גובה בגלל שהרכבות זה שתי קומות, חייב להיות שמונה מטר גובה. וזה לא נותן פתרון לאנשים זקנים או אנשים נכים. בסך הכל תת קרקעי, המרחק הוא קצר, וזה נותן פתרון, ואפשר לעשות אותו כי השטח ריק, לא צריך להרוס בתים, לא צריך לפנות שום דבר- -
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה.
ישעיהו רונן
מה שאומר מר ערפאת נשמע הגיוני. אבל ההחלטה בעניין היא סטטוטורית. היא התקבלה בות"ל בוועדה לתשתיות לאומיות. ולכן הסכמנו עם ראש העיר שהם יגישו בקשה לות"ל לאפשר לגם את הגמישות לאפשר להם לבחור בשלב התכנון המפורט מה עדיף: עלי או תחתי. כי הבעיה היא לא בעיה של רצון. ובלבד שמה ישים ומה לו. לנו זה אותו הדבר.
עיסמאיל ערפאת
עכשיו, המפגש הנוסף האחרון שהוא מאה שלושים ואחד, זה מפגש שיושב על מסילת לוד רחובות, המפגש הזה יושב על שלוש מסילות, וזה מפגש מסוכן. הוא כאילו מבחינה בטיחותית יש מחסום שהרכבת התקינה, ולא נותנים פה פתרון. יש רק הסדרי תנועה כפתרון. אני ביקשתי במקום הסדרי תנועה לבדוק אפשרות תת קרקעי.
ישעיהו רונן
בגלל שזה יושב על מפגש גבולות של שלוש רשויות מקומיות אין לו שום תכנון סטטוטורי, וגם אם אני ארצה ועשה שמיניות הדבר לא ניתן. אין לו שום תכנון. לכן אמרנו בשלב זה בוא נגיש את תוכנית הסדרי תנועה במפלס הקרקע כמו שהוא, במקביל יהיה צריך לשכנע את שלושת הרשויות להגיש איזה שהוא תכנון סטטוטורי. אין לי שום יכולת להיכנס לקרקעות של מישהו .
ואסל טאהא
אני חושב שאפשר לתאם את זה.
היו"ר שלום שמחון
אדוני ראש העיר,
בני רגב
מה שתלוי בנו אך ורק בנו -- -
עיסמאיל ערפאת
כן, אבל אתם לא עשיתם שום יוזמה כאילו לקדם. שלחתם מכתב לרשויות, לועדות המחוזיות בואו נבדוק אפשרות לעשות תת קרקעי. ליזום את זה.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה, הישיבה הבאה בחודש אפריל.
בוסענה דביט
אם נשמע שהבעיה בלוד זה עניין המעברים ובזה נגמר הסיפור זה לא נכון. חמש דקות מהטרמינל בלוד לא רק משרד התחבורה יכול לפתור את הבעיה לבד, ולא העירייה יכולה לפתור את זה לבד. צריך להיות פתרון מערכתי. התושבים מוקפים בביוב, בחומות שבנתה אותן רכבת ישראל, יש הצפות, אני בטוחה שאתה יודע. ששת אלפים תושבים לא יכולים להגיע לבתי ספר בהצפות של הביוב.
היו"ר שלום שמחון
תאמיני לי אין הרבה שכונות ואין הרבה אזרחים שמצליחים להוביל ועדה בכנסת לקבל מספר דיונים בעניין שלהם. חבר הכנסת ואסל טאהא הוביל פה דיון, התעקש עליו, לא ויתר, ועכשיו אנחנו כבר קובעים את הדיון הבא שיהיה אחרי התכנון המפורט, בחודש אפריל. שיהיה לכולנו בהצלחה.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים