ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/11/2004

חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 43), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
ב' - הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 37) (צילום רכב)

2
ועדת הכלכלה – 22.11.2004

הכנסת השש- עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מספר 302
מישיבת ועדת כלכלה
יום שני, ט' בכסלו התשס"ה, (22.11.2004), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 37) (צילום רכב), התשס"ב - 2002
נוכחים
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר
אבשלום וילן
דוד טל
מוזמנים
משרד התחבורה: עו"ד חוה ראובני
משרד האוצר
עמית שפיזמן - רפרנט אגף התקציבים
המשרד לבטחון פנים
סנ"צ שולמית שמעון - ראש חוליית תעבורה
עו"ד רחל גוטליב - עוזרת יועצת משפטית
סנ"צ יחיאל בן יאיר - רמ"ד מחשוב וטכנולוגיה
הנהלת בתי המשפט
עו"ד שי צרפתי הלשכה המשפטית
איגוד הצרכנים
תקווה נוימן חברת הנהלה
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ






הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 37) (צילום רכב), התשס"ב - 2002
היו"ר שלום שמחון
אנחנו פותחים את סדר היום, הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מספר 37) (צילום רכב), התשס"ב 2002. זאת הצעת חוק שנידונה בכנסת הקודמת.
אבשלום וילן
אדוני היושב ראש, הצעת החוק הזאת הוצעה בזמנו על ידי חבר הכנסת אילן גילאון, בינתיים הוא לא חבר בכנסת הנוכחית ואני המשכתי את הצעד. חתומים עליה גם שני שרים, אחד מכהן אחד שהפסיק לכהן, אבל באופן עקרוני יש בעיה.

אנחנו מכירים כאזרחים את העובדה, שאתה מקבל עבור הרכב שלך, ואתה מקבל את זה כעבור חצי שנה או כעבור שנה, ולך תדע מי נסע ברכב אז מי נהג באותה שעה וצריך לפתוח יומנים, לא מוצאים בקיצור מצב לא סביר בעליל. באופן עקרוני, בהצעת החוק נאמר שבאמת תוך ארבעה חודשים צריך להעביר את העבירות שנתפסו על ידי מצלמה בצורה מסודרת לבעל העבירה עצמו, כדי שיוכל או לשלם את הקנס או להגיב אם הוא יכול וכו'. שיהיה לזה זמן סביר, שבאמת אפשר לבדוק מי נהג ברכב, ולא כמו שכולנו שומעים ומכירים אחרי שמונה חודשים או אחרי שנה, כן נהגתי לא נהגתי, הילד, הילדה האישה השכנים, מתחיל בלגן שלהם וזה פשוט לא יעיל ולא אפקטיבי, והכוונה פה היא לייעל את המערכת.

גם העלות כפי שאגף התקציבים הציג אותה היא פחות דובר על שני מיליון מאה עשרים ושמונה, אני לא יודע איך הם הגיעו למספר המדוייק אבל פעם ראשונה שאני יכול לסמוך על מספר של אגף התקציבים, הוא פשוט פחות מאותה 5 מיליון מיתולוגיים שמעליהם היתה תמיכת ממשלה או חמישים חברי כנסת אז כך שאני סומך ידי על המספר. אולי זה יהיה 139.
יפעת רווה
ההצעה ככלל מקובלת עלינו.
רחל גוטליב
דבר ראשון לגבי השני מיליון האלה, שאולי זה כנגד החמישה מיליון המיתולוגיים, זה נראה זניח אבל מבחינתנו אולי הצעת המשאבים האלה, היא תנאי ליישום של החוק זה לא שהחוק לא ראוי הוא וודאי ראוי אבל כפי שוודאי מובן מאליו קיצור תקופות כזאת כפי שנמצא פה כרוך במשאבים.
היו"ר שלום שמחון
זאת אומרת מה שאת אומרת, זה שאתם לא מתנגדים לחוק אתם רק רוצים לדעת מאיפה בא הכסף.
רחל גוטליב
כרגע החוק הזה מבחינת המשרד לבטחון פנים, המשרד לא מתוקצב ולכן יש לנו בעיה עם זה.
אבשלום וילן
בגלל זה אנחנו מעבירים אותו לפני שהתקציב עובר כדי ב-2005 יהיה לו תקציב. בוועדת הכספים ואז הסתבר שבעשרה החודשים האחרונים הממשלה הוציאה 12 מיליארד שקל פחות ממה שהיה מותר לה בתקציב.
רחל גוטליב
אין לנו בעיה חוץ מהערות נקודתיות.
שולמית שמעון
לא רק שאין הערות, אני מבינה מגברת גוטליב שההצעה ראויה.
רחל גוטליב
הרעיון וודאי ראוי, זאת אומרת גם בתור אזרחית וגם בתור איש משטרה, ולכן גם בזמנו אנשי המשטרה שנכחו בעת הניגון הראשוני של הצעת החוק תמכו בה. הרי שעשו את הבדיקה מה המשמעות של ההצעה הגיעו למסקנה שזה כרוך בעלויות שאין לנו אותם, זה הבעיה היחידה שלנו, העקרונית עם החוק.
שולמית שמעון
טוב לנוסח עצמו אנחנו עבדנו ביחד באגף התנועה על הניסוח עצמו ועלינו מספר בעיות עקרוניות שאני רוצה לעבור יחד איתכם עם הניסוח עצמו. אנחנו גיבשנו איזה שהיא הצעה לנוסח אבל המשרד לביטחון פנים עדיין לא עבר על זה אז אני לא יכולה, אבל אם ברשותכם, טוב, ההערות הכלליות מדברות ככה. קודם כל המונח רכב חדש אינו ברור, אז או שיש צורך להגדיר אותו או לקבוע בנוסח עצמו למה אנחנו מתייחסים. הכוונה לפחות מבחנתנו מדובר ברכב שיובא וטרם נרשם על ידי הרוכש ועל כן אין עליו נתונים במחשב משטרת ישראל.

הבעיה שיש לנו גם בעיה דומה לגבי רכב שמשרד התחבורה ממניעים ששמורים איתו שבדרך כלל הם סודיים לא מכניסים את זה למחשב משטרת ישראל, זה לרוב לרבות נושאים מטעמים סודיים, ולגבי שני הסוגים האלה אנחנו מדברים על זמן ארוך יותר וזו הכוונה ברכב חדש, אנחנו גם הצענו ניסוח לגבי איך להכניס את זה לתוך התקנה עצמה.

בתיקון עצמו לא היתה התייחסות לנושא הזה של מניעת התיישנות עם נשלחה הודעה לבעל הרכב על ביצוע עבירה. 239 א' קובע שעניין ההתיישנות לא ייספר אם שלחנו לאיש הודעה כדבר ביצוע עבירה או שהוא נחקר בגין אותה עבירה. ואומנם בדוחות מצלמה אנחנו נוהגים בהזמנות לבית משפט לשלוח הודעה בדבר ביצוע עבירה אם אנחנו מגיעים למצב כזה שלא יכולים להוציא לו כתב אישום וזימון למשפט ואז אנחנו בעצם מונעים את ההתיישנות. אז העניין של האידיאל קיומה של העבירה, קיים אצלו.

לסעיף 27 ב' הוספה בעבר האפשרות להעביר את הנטל לביצוע העבירה 27 ב' מבעל הרכב למחזיק ברכב וזה לא מצא את ביטויו לא ב-239 לחוק סדר הדין הפלילי ולא ב-239 א' ב' המוצא.

נקודה נוספת בתיקון עצמו שאנחנו מדברים עליו אנחנו מטילים אחריות על סוחר רכב לרשום את זה בתוך 30 יום אנחנו מבקשים יותר לדקדק ולקבוע מוקדם ככל האפשר ולא יאוחר משלושים יום והבעיה הכי קריטית מבחינתנו שבעצם סוחר רכב שרשות רישוי התירה לו לרשום את הרכב הוא לא נחשב כבעל רכב ואז הוא לא מחוייב להודיע לנו מי החזיק ברכב. ואם נוצר לי מצב כזה שרכב נע על הכביש ואין עליו בעלות עדיין מבחינה חוקית סוחר הרכב הזה הוא לא מחוייב להודיע לי שום דבר ואני בבעיה. לכן אנחנו חושבים, שיש מקום לעשות גם תיקון בנושא הזה.
אבשלום וילן
אני בעל רכב, ומכרתי אותו לסוחר?
שולמית שמעון
לא, סוחר רכב זה סוחר שקיבל היתר מרשות הרישוי לפחות לעניין הסיפור הזה כאן, זה היבואן, הוא קיבל היתר מרשות הרישוי לרשום את הרכב לראשונה. עכשיו יש הרבה מיקרים שרק בהתערבות משטרת ישראל הם לוחצים אינטר והנתונים עוברים למשרד התחבורה. היבואנים קיבלו היתר לרשום את הרכב במערכת רכבית עכשיו ברגע שהם סוגרים את הרישום מאחר ואני די מעודכנת בנושא הזה אני גם בקשרים מול היבואנים בלחץ עליהם לסגור ראשונים כשיש דוחות אצלנו ולא תופסים בעלות רכב בגלל שהם לא סגרו רישום, לפעמים בהתערבות שלי נלחץ כפתור והנתונים הרי זורמים למחשב משרד התחבורה. יש להם את מערכת ריכבית שהיא תואמת בקשר למשרד התחבורה ושהם סוגרים את הרישום אצלם נסגרת עסקה גומרים רישום לחלוטין לוחצים על הכפתור והנתונים זורמים למשרד התחבורה. כך זה מתנהל.
עמית שפיזמן
אומנם אנחנו עברנו לדון בנוסח אבל הייתי רוצה להתעניין בנוגע להיבט התקציבי מאחר וזה עלה. נמסרה לנו הערכת עלות על ידי משרד לבטחון פנים שיישום החוק מוערך בכשני מיליון שקלים. זה מתחלק בין כוח אדם, שוטרים נוספים, וכלי רכב.

הייתי רוצה רק להבהיר את העמדה שלנו של אגף התקציבים שהמשרד לבטחון פנים וזרועותיו מתוקצבים באופן שוטף מידי שנה בכמה פעולות שצריך לבצע. בין היתר הפעולות שנובעות מחקיקה. העמדה שלנו שמשרד לבטחון פנים וזרועותיו לא יקבלו תוספת תקציבית והם צריכים במסגרת התקציב הלא קטן שמוקצה להם לקיים את אומרות החוק ולקיים את מה שהמשרד לבטחון פנים רוצה לפי סדר העדיפויות של המשרד.

עכשיו אני הייתי רוצה להבין יותר טוב את עמדת המשרד לבטחון פנים כי אם אין להם עמדה ואין להם התנגדות אז בבקשה שיישמו. קל מאוד להגיד אין לנו בעיה אבל אין תקציב, תקציב נוסף לא יינתן, אפשר לעשות הסטות פנימיות אם הנושא הזה חשוב, אפשר להתייעל לחפש דרכים ולקיים את זה בכל זאת. ואפשר למצוא דרכים נוספות.
היו"ר שלום שמחון
מה שהיא אמרה זה משהו אחר. היא אומרת שהחוק הזה נראה להם, הוא מקובל עליהם ועבד נכון, אבל בסדרי עדיפויות שלהם כרגע אין להם כסף לטובתו.
עמית שפיזמן
אז כנראה שהוא לא מספיק חשוב להם. גם לאוצר המדינה אין כסף להוסיף למשרד לבטחון פנים עבור הנושא הזה. גם לי הוא נשמע נושא חשוב, הוא בהחלט ראוי, אם זה עומד בסדר העדיפויות של המשרד לבטחון פנים בבקשה.
אבשלום וילן
זה ניסוח לשמו. הרי בסך הכל מה אומרים לקצר שתוך חודשיים גם תקבל את זה תוך ארבעה חודשים. אז ברגע שתעשה את הדילוג פעם אחת, חסכת. הרי לפי התיאוריות של שני הצדדים שמחוייבים על ידי הממשלה מעולם לא נכנס מחשב אחד, אני אביא אותך עכשיו לפרדוקס זה, מעולם לא נכנס מחשב אחד, אתה יודע למה? כל מה שהיה במשרד הממשלה זה הוצאה כספית, צריך גם מישהו שיפעיל אותו. מסקנה בפועל, מחשב אחד לא היה נכנס למשרדי הממשלה מעולם. איך בכל זאת הם נכנסו?
שי צרפתי
אני שי צרפתי מהנהלת בתי המשפט, דבר ראשון סעיף 239 א' מרחיבים את התכולה של הגשת כתבי אישום גם נגד מי שמחזיק ברכב המשמעות של זה גם כן תקציבית, ניתן להגיש כתב אישום או להוציא הזמנה למשפט למי שנהג ברכב או החזיק ברכב, עד עכשיו זה לפי מי שנהג בו,
רחל גוטליב
לא, זה לפי העניין.
שי צרפתי
לגבי כתבי האישום, בהנחה שאותו מספר של כתבי אישום יוגש, לפי מה שהבנתי מקטינים את ההתיישנות או לשלושה חודשים או לארבעה חודשים או לשלוש מאות יום. כלומר בפרק זמן יותר קצר יהיה עומס גדול יותר במערכת בתי המשפט להתמודד עם מספר כתבי אישום שכיום הם לא מתמודדים.
אבשלום וילן
אז אנחנו צריכים יותר כסף, איך ביבי אומר 'השמן יהיה יותר רזה, הכלכלה תצמח'.
שי צרפתי
בסדר אנחנו רוצים לבדוק גם את המשמעות לגבינו.
אתי בנדלר
אולי רק מותר לי לומר לא מדובר בהגשת מספר גדול יותר של כתבי אישום אולי בפרק הזמן הראשון להפעלת החוק אז שיערכו את זה אז כתבי אישום שהגשתם היתה נפרסת על פני תקופה ארוכה יותר ... במהלך תקופה קצרה יותר אבל אין מספר יותר גדול של תיקים כתוצאה מכך.

אני גם רוצה להזכיר את הנקודה הבסיסית שהממשלה תמכה בהצעת החוק הזו, שאת תומכת בהצעת חוק אני מניחה שהיא מביאה בחשבון גם את ההיבטים התקציביים שלהם.
עמית שפיזמן
עד כמה שזכור לי הממשלה התנגדה והסכימה.
רחל גוטליב
המשרד לבטחון פנים התנגד להחלת רציפות מטעמים תקציביים, אני לא יודעת מה היתה עמדת האוצר, אבל חרף ההתנגדות שלו הוחלט על ההחלה. השר לבטחון פנים הגיש עמדה - - -,
עמית שפיזמן
זה מה שאמרתי, אני חושב שעמדה ראשונית שהממשלה היתה מתנגדת למרות זאת זה עבר.
רחל גוטליב
אני לא יודעת בישיבת הוועדה מה- 18 במאי אני רשמתי לעצמי, אני לא יודעת מפי מי שהממשלה תומכת בהצעת החוק.
יפעת רווה
מפני, על החלת הרציפות היו שלבים בכנסת הקודמת אבל אני לא זוכרת מה היו אבל על החלת הרציפות החלטת הממשלה , ובכן המשרד לבטחון פנים ביקש כפי שביקש.
חווה ראובני
לגבי עניין ההגדרה של רכב חדש מופיע במשטרה זה גם כן נכון, לגבי הנושא של הרישום הראשוני של רכב אני רציתי להבהיר שלפי הנהלים של משרד התחבורה כל ייבואן מקבל הרשאה לבצע רישום ראשוני של רכב נדרש להזין את הנתונים למשרד התחבורה תוך ארבעים ושמונה יום ממתי שהוא מחזיק את הרשיון רכב בשביל המכונית. בפועל הם לא עומדים בארבעים ושמונה יום אבל זה נמצא בתוך שעות וזה נמצא במסגרת של השבעה ימים, מה ששולמית דיברה פה אני מניחה שכמו בכל דבר שמדברים על מאות אלפים יש חריגים. יכול להיות גם כמה עשרות, ואלה אלה שנפתרים בהתערבות נקודתית, אבל בעקרון הדרך הזה עובד.

לכן אני חושבת שהסעיף הזה מראה את המצב הקיים.
אתי בנדלר
הרישום הזה שאת מדברת עליו, תוך מקסימום שבעה ימים, הוא גם בנהלים או בתקנון?
חוה ראובני
אלה נהלים בכתב הסמכה שאנחנו נותנים ליבואנים בוודאי שאין מקום לשים את בחקיקה ראשית. אם רוצים לעגל בכלל את פרקי הזמן לדעתי מקום העניין הוא תקנות התעבורה.

לגבי הרישומים החסויים למיניהם, זה לא מטעמי משרד התחבורה אלא מטעמי בטחון המדינה, גופי הבטחון, כלי הרכב שמשמשים אותם, ויש רישום הם קיימים בקובץ נפרד במחשב נפרד הנתונים האלה וכשצריך אותם אפשר להגיע אליהם. הם רק לא יושבים בקובץ הכללי שהוא נגיש לאינספור רשויות וגופים לצורך מילוי תפקידיהם, כל עירייה וכו'.
אבשלום וילן
הצעת חוק סדר הדין הפלילי תיקון מס' 37 צילום רכב התשס"ב – 2002.

1. בחוק סדר הדין פלילי מדור משולב התשס"ב 2002 להלן החוק ההסדרי בסעיף 225 א' א' – האמור יסומן 1 ובו במקום לפי סעיפים 69 ו-70 א' יבוא לפי סעיף 27 ב' ואחריו יבוא.
2. על אף הוראת פיסקה אחת היתה עבירת תעבורה כמשמעותה לפקודת התעבורה שהחשד לביצועה מבוסס על צילום רכב כאמור בסעיף 27 א' לפקודה האמורה לא יוגש אליו כתב אישום ולא יוצאו צווי הזמנה עוד על תשלום קנס אם חלפו מה-20 יום ממועד ביצוע העבירה, יותר משלב כתב האישום. ההזמנה על הודעת התשלום על קנס לבעל הרכב או אם חלפו שלוש מאות ימים ... רכב חדש ומוכיח בעל הרכב כי לא חלה עליו אחריות פלילית לעבירה לפי סעיף 27 ב' לפי חוק התעבורה אם חלפו שנתיים מיום ביצוע העבירה.
שולמית שמעון
אפשר בהערות, הנוסח עצמו עד מועד ביצוע העבירה אני רוצה לחזור על הניסוח כי אנחנו כבר הכנסנו את הרכב החדש לתוך הניסוח עצמו. היתה עבירה, עבירת תעבורה כמשמעותה בפקודת התעבורה שהחשד לביצוע מבוסס על צילום רכב כאמור בסעיף 27 א' לפקודה האמורה לא יוגש אלא כתב אישום לבעל הרכב ולא יומצא לבעל הרכב בעניין ההזמנה או הודעת תשלום קנס, אם חלפו 120 ימים ממועד ביצוע העבירה ולעניין רכב שפרטי בעליו אינם ידועים נכון לתאריך קליטת נתוני העבירה במחשב משטרת ישראל – אם חלפו שלוש מאות ימים ממועד ביצוע העבירה.
אתי בנדלר
אני יכולה לכתוב בחוק שזה ממש לא עולה על הדעת, חבל שלא באו אליי עם הנוסח לפני הישיבה. הרי ברור שאי אפשר, זה לא נוסח של חוק בכלל, זאת אומרת חוק יקנה קיומה של נורמה בדבר הגשת כתב אישום וזה עם פקיד הזין או לא הזין מסמך כל שהוא במחשב איך אפשר בכלל,
רחל גוטליב
אני מסכימה עם אתי שזה לא נוסח טוב, אבל אולי אם נשאיר את הנוסח אני לא יודעת מה הכוונה לעשות בישיבה הזאת,
היו"ר שלום שמחון
אני אצביע על הכוונה שלכם. אבל אם זה ייפול לכם - - -,
שולמית שמעון
הכוונה היא להגדיר רכב חדש כרכב שנתוני הבעלות שלו, או רכב שנמכר לראשונה, זה לאחר ייבוא.
חווה ראובני
צריך לשים פה הגדרה של רכב חדש, לעניין סעיף זה רכב חדש הוא- - -,
רחל גוטליב
אבל זה גם הרכב שפרטי הזיהוי שלא לא מועברים למשטרה, אותם רכבים חסויים. זאת אומרת שנתוני הרישום שלהם לא מועברים למשטרה. ברגע שהם לא מועברים למשטרה המשטרה לא יכולה לעמוד בפרק הזמן הקצר כי היא צריכה לעשות בירורים.
אתי בנדלר
משרד התחבורה נותן לכם את פרטי הבעלים של הרכב?
שולמית שמעון
בשני מיקרים, או שהוא נכנס לנתונים האישיים שלא מועלים כאשר מדובר ברכב חדש או שהוא שולח אותי - - -,
היו"ר שלום שמחון
כולם בהיקפים גדולים?
שולמית שמעון
מספיק כדי ליצור רעשים ולחייב אותנו לעבוד מול משרד התחבורה פרטני. זה לא משנה כמויות. אנחנו מדברים על תהליכים אוטומטיים, הרי נתוני העבירה מוזרמים למחשב והמחשב באופן אוטומטי הולך ולוקח את,
היו"ר שלום שמחון
אם נניח באופן תיאורטי, שאני נוסע ברכב סודי וצולמתי בעבירה, אז יש שתי שאלות, כמה כאלו יש בשנה, כמה דוחות יש בשנה, נגיד שיש עשרה כאלה או שיש מאה, עכשיו אוטומט מה קורה עם המאה האלה את לא מצליחה לאתר אותם בארבעה חודשים נכון, זה מה שאת אומרת? זה לוקח בשבילם יותר זמן. עכשיו מנסה לחשוב מה החלק היותר חשוב. החלק היותר חשוב להכיל את החוק הזה על כולם, או לוותר על העשרה או המאה האלה.
שולמית שמעון
על עשרה או המאה האלה לקבוע פרק זמן יותר ארוך.
אבשלום וילן
באופן עקרוני, הרכבים האלה נמצאים בקובץ נפרד במשרד התחבורה, למה המחשב לא יכול לגשת לקובץ במשרד התחבורה. אם הגיעו מאה קנסות, או אלף כאלה, הם מורידים את זה ידני?
שולמית שמעון
יש מישהו במשרד התחבורה שיכול להוציא את זה.
אבשלום וילן
יש פקיד כזה שיכול, אז הוא לקח את המאה בחודש ומתקתק כל תיק ושולח את זה לאבי דיכטר ונגמר העניין?
אתי בנדלר
אבל אם הם מודיעים זה בדיוק מה שקורה אולי נברר את זה. נניח שאני נוסעת על רכב הכנסת או.קיי. וזה לא רשום על שמי הרכב. אנחנו רוצים להבין את התהליך, רכב ליסינג לצורך העניין הזה או רכב שרשום על שם הרכב הממשלתי יוצא עם מספר הרכב ואז איפה אתם מבררים, איך ההודעה על עבירה מגיע למבצע העבירה עצמו.
שולמית שמעון
יש לנו, משרד התחבורה מזרים לנו בקביעות את נתוני בעלויות הרכב, הם קיימים אצלנו, ובתהליך אוטומטי מקבלים בעלות רכב ושולחים את זה. לגבי הרכב הזה אין בעיה.
לאה ורון
גם רכב של חברות, החברה יודעת מי נוהג על הרכב?
אתי בנדלר
בעיה היא באמת רק עם שתי קטגוריות אם כך כאלה שיש להם בעיה יותר משמעותית לאתר את פרטי המחזיק ברכב.
אבשלום וילן
לגבי הרשימות הסודיות, עכשיו המחשב סקר 59 אחוז לא מצא אותם, ברגע זה היא מעבירה אל הפקיד שמחזיק את ה-PC LIST ויעלה את זה בשנייה יגיד לו ... ומשהו נשלח ידני. זה אני אומר לך עכשיו כמחוקק זה לא בסדר, אין שום סיבה שבעולם שלחברי ביטחון שתהיה להם פריבילגיה, אני בא מהתחומים האלה, אנחנו בעבר ניפחנו את זה, תחשבי להוציא מאה כלי רכב שיש עניין ורק לא ידעו על זה, כל השאר זה הצגה אחת גדולה.
אתי בנדלר
הרי מה מטרת הצעת החוק של חבר הכנסת אבשלום וילן? מטרתו היא בעצם לגרום לכך שהעבריין יהיה מודע מבעוד מועד לטענות שהועלו כלפיו כדי שהוא יוכל במידה ויש לו לבסס הגנה.
אבשלום וילן
ואם לא, שישלם מהר.
רחל גוטליב
אני חושבת שבכל זאת המשטרה מוסמכת בעניין הזה על רשומות של רשות הרישוי. שהיא הגוף האחראי לרישום בעלויות רכב. לכן אם נכתוב שלא הועברו, המשטרה בעצם מקבלת את הרשומות האלה מרשות הרישוי. גם רכבים חדשים וגם רכבים סמויים כאלה יועברו. אני מציעה, אני מבקשת אדוני היושב ראש כיוון שגם ככה אנחנו לא מתוקצבים וה-300 ימים האלה בכנסת הקודמת עוד ביקשו אותם על החריגים האלה בכוונה זאת אומרת לא סתם, אז כמובן אם יהיה אפשר פחות יעשו פחות, הרי למשטרה אין עניין להאריך אבל כנראה ה-300 ימים האלה יוארכו לפי הצורך.
חווה ראובני
אני מציעה להגדיר רכב חדש, כרכב שניתן עליו רשיון רכב לראשונה באמצעות מי שהוסמך לכך על ידי הרשות הרישוי עד איקס ימים או לא יודעת מה שנחליט לפני מועד ביצוע העבירה. באמצעות איש שמוסמך לכך על ידי רשות הרישוי. זה הבסיס. רכב חדש, לעניין סעיף זה רכב חדש, רכב שניתן עליו רשיון רכב לראשונה באמצעות מי שהוסמך לכך על ידי רשות הרישוי עד למספר ימים מסויים לפני מועד ביצוע העבירה, הרי הבעיה עם הרכב חדש זה לא נמצא במחשב שלכם ואם זה ניתן לרשיון רכב לראשונה 30 יום ואז הוא עוד נמצא בקובץ.
אתי בנדלר
הבעיה היא לא המועד של המוכר, הבעיה היא המועד שזה מועבר למשטרה, בגלל זה העבריים ימלט. זה המשמעות, המשמעות היא שאנחנו נותנים היתר לעבריינים האלה אלה שקיבלו רשיון לראשונה, אלה שקנו את הרכב החדש לנסוע, הוועדה תצטרך להכריע האינטרס של מי הוא יותר חשוב בעניין הזה, האם האפשרות שאולי ימלט איזה שהוא עבריין ומי שנטען לגביו שהוא צולם ברכב מבצע עבירה, כן? ולא יוגש נגדו כתב אישום בשל במקרה חריג שהיבואן לא דיווח לגביו או שבגלל שהיבואן לא דיווח לגביו תקופת ההתיישנות שתחול עליו תהיה הרבה יותר ארוכה. אני חושבת שבאינטרס בין הצדדים ראוי לשים דווקא את הזכויות האזרח, הפרט ולא להשליט עליו תקופת התיישנות יותר ארוכה בגלל מחדל של יבואן רכב.

עכשיו משרד הרישוי יפעיל סנקציות כלפי יבואניי רכב שלא מזינים בזמן פרטי בעלויות.
רחל גוטליב
יש לנו פתרון אחר שגם הוא הציעה אותו שולמית מקודם. כל יבואן רכב שהרכב הוא עוד לא טרח לרשום אותו ושלח את הרכב לכבישים לבצע עבירות שהוא ייחשב כבעל הרכב לצורך העניין.
אבשלום וילן
מה זה הוא לא טרח לרשום? הוא ייבא כלי רכב, הוא שילם, יש לו חשבון זיכוי פעם בחודש איך הוא מעז לא להעביר את הכל? ביום שהוא יעביר את רישומי המע"מ הוא יעביר גם להם, ולא נקנוס אותו.
רחל גוטליב
אני לא מציעה להכניס כאן הגדרה של היבואן כבעל רכב יש לזה לדעתי איזה משמעויות רוחביות שצריך לבדוק אותם.
חווה ראובני
אני אומרת שההגדרה תהיה של רכב חדש. כל רכב חדש הוא רכב שעוד לא עברו שלושים יום מיום שהופק לו רישיון רכב עליו יחולו השלוש מאות ימים.
היו"ר שלום שמחון
שולמית למה מתעקשים סתם באמת.
שולמית שמעון
אני אגיד לך למה מתעקשים סתם, זה לא מתעקשים סתם אלא אנחנו,
היו"ר שלום שמחון
מתעקשים על החריג.
שולמית שמעון
לא על החריג. משום שיש הרבה מאוד מיקרים שבהם רכב נע על הכביש ואין לנו פרטי בעלות עליו. יכול להיות מסיבת התרשלות, יכול להיות משום שבעל הרכב התחרט והוא החזיר את הרכב לחברה ואחרי יומיים הוא נמכר אבל בפועל הרכב נע על הכביש. ביצע עבירת תנועה ואין לנו אפשרות, קשה לנו להגיע למי נהג ברכב.
אתי בנדלר
כמה מיקרים יש לכם בפועל? כמה מיקרים בשנה? כמה אלפים? על מה מדובר?
שולמית שמעון
אני אגיד לך במדוייק. היום אני מכניסה מערכת חדשה שנקראת מערכת אותנטית. לפחות פעמיים בשבוע, והיא רק עובדת בתל אביב, לפחות פעמיים בשבוע אני מקבלת הודעות מהשטח שיש לי רכבים שנעים על הכביש שמקבלים דוחות בלי בעלות רכב, ואני מדברת כרגע רק על אזור תל אביב, אני לא מדברת על כל הארץ.
אבשלום וילן
להגיד לך איך ב- "ניו יורק סטייט" פתרו את זה. סיור משטרתי רואה רכב ואם הוא מוצא שיש להם דוחות שלא שילמו, גם חנייה, מביאים את הגורר ושמים את הרכב במגרש של המשטרה. עברה חצי שנה איש לא בא לתבוע את הרכב, אם הוא בא לתבוע הוא משלם, לא, מוכרים את הרכב שלום. זה מה שתעשי.
חווה ראובני
את הרכב סמוי אני לא כל כך יודעת להגדיר כי כל הניהול של קובץ הרכב המרשם הממוחשב הרי הוא לא מוסדר בדין, לנו יש כאן כנראה מרשם, מדובר עדיין במונחים של פנקס בתעבורה, ולכן יש לי בעיה כי אני לא יכולה, כי אז אני צריכה קודם כל להגיד שאני מנהלת ומרשם כללי ומרשם נפרד אז יש לי בעיה להגדיר את זה. רכב שמשיקולי בטחון פרטיו לא, אני באמת לא יודעת איך להגדיר את זה כי אין לי הגדרה בכלל לקובץ הרכב זה נמצא במחשב הכללי.
חווה ראובני
כי אחרת המועד לכתב אישום או להודעת תשלום קנס או הזמנה לדין יהיה בהתאם למה שקובעים כאן יהיה מאה עשרים ימים.
אבשלום וילן
למה בתוך חקיקה? למה אי אפשר לשים תקנה או הוראה? יש קובץ נפרד ב-PC שיש בוא איקס כלי רכב סמויים, בטחון המדינה, עכשיו אם ב-99 אחוז הם צריכים להצליב אצלם ברשימה שם במאה עשרים יום. זה עניין של עבודה פקידותית זה הכל. זה לא עניין שבחקיקה צריך לצאת איתו. ועל פניו בחקיקה ארצית אין דבר כזה סמוי, מה זה סמוי?
רחל גוטליב
אני חוזרת על ההצעה שלי. כלי רכב שנתוני הבעלות לגביהם לא הועברו על ידי רשות הרישוי מכל טעם שהוא. זה יכול להיות הסמוי, זה יכול להיות הרכב החדש שראוי לפעול כנגד הסוחר ואדרבא שיפעלו נגדו אבל למשטרת ישראל אין בעלות, היא לא יכולה לעמוד בפרק זמן של 120 יום. אני חושבת שזאת הגדרה פשוטה לא מחריגה ועונה בדיוק על מה שרוצים לענות.
אתי בנדלר
יש שאלה. אני באמת לא יודעת היא מופנית בעיקר לגברת ארבל ממשרד המשפטים לצורך העניין הזה. האם העלאת הרעיון לפיו שרק התחבורה באישור וועדת הכלכלה של הכנסת יהיה רשאי לקבוע סוגי רכב נוספים שהתקופה האמורה תהיה לגביהם? שלוש מאות ימים או כל תקופה אחרת שתחליט על הוועדה במקום 120 תהיה אפשרית מבחינתכם.
יפעת רווה
זאת אומרת תקופה הרבה יותר ארוכה הרבה פחות ממה שהיום.
אתי בנדלר
זאת אומרת לקבוע תקופת התיישנות בתקנות ואז אנחנו מושכים פתח כדי שתבדקו את הנושא הזה של הרכב אז את אומרת לי להגן את זה בחקיקת משנה בעצם ברוח הצעתו של חבר הכנסת אבשלום וילן.
אבשלום וילן
ואז יבואו ויגידו שדורשים את זה בוועדה החשאית של וועדת חוץ ובטחון.
אתי בנדלר
שר התחבורה, באישור וועדת הכלכלה של הכנסת, ימציאו לנו הגדרה.
יפעת רווה
כל עוד שזה פחות ממה שזה היום אני לא רואה מניע. אבל זה פחות ממה שהמצב החוקי היום. פרק הזמן הוגדר פה והתקנות רק הגדירו איזה סוגי רכב יחול עליהם זמן ארוך יותר. אז אם הוועדה מוכנה לאשר את ההצעה הזאת, הקטגוריה הזאת שלצורך הדיון קוראים לה היום רכב סמוי אנחנו לא נגדיר אותה ואם ירצו יגדירו אותה בוועדת חוץ ובטחון.
אבשלום וילן
תחקיר ביטחוני מיוחד, הוא לא תחקיר מיוחד מאוד הוא לא יכול לאשר בקבוצת קטגוריה רכב סמוי. בסדר קיבלתי.
אתי בנדלר
רכב חדש יוגדר בחקיקה ראשית ורכב סמוי יוגדר בחקיקת משנה. עכשיו לעניין רכב חדש האם הוועדה מאשרת את ההצעה של גברת ראובני המדברת על רכב שניתן עליו רשיון רכב לראשונה באמצעות מי שהוסמך לכך על ידי רשות הרישוי עד שלושים ימים.
חווה ראובני
הבעיה שלנו זה רק עם היבואנים אלה שעושים את הרישום הראשוני כי יש כלי רכב שנרשמים ישירות במשרדי הרישוי. רשות הרישוי רושמת בעצמה. זה המשאיות זה המוניות אז השאלה היא אם אנחנו צריכים הגדרה להתייחס אליהם כאל רכב לצורך זה.
אתי בנדלר
אז זה המשמעות של המילים נכון? עד שלושים ימים ממועד ביצוע העסקה המחייבת רישום כאמור.
רחל גוטליב
אנחנו אין לנו בעיה עם ההגדרה הזו בתנאי שמשרד התחבורה ייקח על עצמו מחוייבות להבטיח בכל סנקציה אפשרית כנגד הסוחרים האלה וכן לעמוד בזה. אם אומרת לי שולמית שחודשים רבים הם לא רושמים אז לא עשינו כלום.
חווה ראובני
אני חושבת שהבעיה היא כבר לא חמורה כפי שהיא היתה בעבר.
אבשלום וילן
משרד התחבורה יבוא לוועדה ויבקש אישור הטלת קנסות. למה הוא לא מעיז שלא להגיש דוח מע"מ, אותו דבר פה מה הסיפור.
רחל גוטליב
אז תרשמי את זה לעצמך זאת אומרת אנחנו מסכימים לזה בתנאי שיינקטו סנקציות כנגד הסוחרים כדי שאנחנו לא נעמוד במצב שאין לנו נתונים ואין שום דבר, לנו וודאי אין מה לעשות נגד הסוחרים האלה.
אבשלום וילן
ייבואן רכב שלא דואג להעביר את רישומי הרכב שלו למשרד התחבורה תוך 7 ימים,
היו"ר שלום שמחון
אנחנו הולכים על 210 ימים ויתווסף לזה ניסוח לרכב חדש. אנחנו יכולים לאשר את מה שעשינו עד עכשיו?
אתי בנדלר
אז אם כך מדובר על 120 מול 210 ברשותכם אני מבקשת לבדוק ושהוועדה תסמיך אותי שאם יסתבר שבפקודת התעבורה ואני רוצה לבדוק את זה או בחוק הסדר לדין הפלילי לא מדובר בימים אלא בחודשים כי אז לתרגם את זה למספר הראוי.
היו"ר שלום שמחון
או.קיי. אז אנחנו אישרנו את התיקון ל-25 א' ועכשיו אנחנו בסעיף 239 א'. סעיף 2 לחוק שלך.
אבשלום וילן
בסעיף 239 א' בחוק העיקרי האמור יסומן א' ואחריו יבוא. ב'. על אף הוראות היתה עבירה כאמור לסעיף .. א' עבירה שהחשד לביצוע מבוסס על צילום רכב כאמור סעיף 27 א' לפקודת התעבורה. לא יוגש כתב אישום ולא תומצא הזמנה למשפט אלא אם כן נחקר החשוד בדבר העבירה, לא נשלחה לבעל הרכב הזמנה עם ... מאה עשרים ימים ממועד ביצועה או בתוך שלוש מאות ימים מיום רכב חדש הוכיח בעל הרכב החשוד בעבירה כאמור כי לא חלה עליו זכות לעבירה לפי סעיף 27 ב' לפקודת התעבורה. ניתן להגיש כתב אישום ולהמציא הזמנה למשפט למי שנהג ברכב אם לא חלפו שנתיים מיום ביצוע העבירה.
אתי בנדלר
אז צריך להתחיל עם 239 א' לחוק העיקרי, האמור ויסומן א' ובו לאחר המילים למי שנהג ברכב יוסף או החזיק הרכב זה תיקון שצריך לעשות אותו, לאור תיקון של סעיף 27 ב' לפקודת התעבורה ששמה הוסף המחזיק ברכב וב-239 לא הוסף.
היו"ר שלום שמחון
אז אנחנו מאשרים.
אבשלום וילן
אני מוריד ל- 210.
דוד טל
אם לא חלפו שנתיים, עד שנתיים הם יכולים להגיש.
רחל גוטליב
מה שיש כאן הערה זה בשורה לפני אחרונה למי שנהג ברכב או החזיק בו. גם פה אנחנו צריכים להוסיף.
אבשלום וילן
אני בשנתיים האלה אדוני היושב ראש קודם כל זה לא, ממש לא נראה לי. אני מדבר על השורה האחרונה, ניתן להגיש כתב אישום או להמציא הזמנה למשפט למי שנהג ברכב לא חלפו שנתיים מיום ביצוע העבירה.
רחל גוטליב
על איזו סיטואציה אנחנו מדברים?
אבשלום וילן
עד שמאתרים את בעל הרכב במקרה של הגשת כתב אישום עד שנתיים אחרי ביצוע העבירה, למה זה צריך להיות שנתיים?
היו"ר שלום שמחון
סך הכל זה היה 210 יש לכם עוד 150 יום בשביל ההשלמה, זה המון.
שולמית שמעון
הנקודה העיקרית היא שפה מדובר על העברת האחריות לנהג ברכב והיום אנחנו גם עם תופעה שרוב כלי הרכב רשומים על שם ליסינג. אז עד שאני,
דוד טל
מה היום הקושי של משרד המשטרה לצורך העניין, להיכנס למחשב ולראות בדיוק כמה זמן זה בדיוק לוקח?
היו"ר שלום שמחון
צריך להיות נתון כמה דוחות המשטרה מוציאה בשנה וכמה מתוכם יש להם כתובת.
דוד טל
כבוד היושב ראש, אתה יודע ממה אני חושש? מה יקרה אם זה יהיה שנה?
רחל גוטליב
התוצאה היא, שיהיה ברור, כיוון שהאינפורמציה לא בידי המשטרה.
דוד טל
אני כל הזמן שומע אתכם בגלל שאתם אנשי מקצוע ואני מאוד מעריך אתכם. אני אגיד לך מה, אני לא מקבל את הטיעון הזה מסיבה פשוטה, אני אכתוב ואני אומר אני שולח את זה ליענקל'ה ואני אומר לו אדוני, אני לא רוצה להגזים ואני לא רוצה לחדד את זה, ולא רק אני לא רוצה להגזים זה, אני מגיש את זה למטה תהיה שורה אם תוך 30 יום אני לא מקבל ממך כך וכך אז אתה חייב בדבר הזה. הוא יחזיר תוך 30 יום אני מניח אז חודש פה ועוד חודש שם ועוד חודש פה, כמה חודשים כאלה אתם צריכים? כמה השרשור הזה יילך ארבעה חמישה שישה, שבעה, שמונה אנשים? אבל זה לא שנתיים ימים.
רחל גוטליב
אדוני, אם יורשה לי, מבחינת האינטרס של המשטרה, למשטרה יש עניין זה לא שיש לנו אינטרס הפוך. יש עניין שהדוחות יגיעו כמה שיותר סמוך למועד ביצוע העבירה. עכשיו מה יקרה אם תגביל אותנו? מה שיקרה אותם, אולי חריגים, אותם אלה יתחמקו מהדין, זה הבעיה, הם התחמקו, אף אחד לא ירוויח חוץ מהעבריינים אלה שימצאו את הדרך.
היו"ר שלום שמחון
יש בינינו ויכוח בין שנתיים לבין שנה, המציע עומד על הצעתו שזה יהיה שנתיים?
אבשלום וילן
המציע מוכן להתפשר על שמונה עשרה חודש.
רחל גוטליב
אני רק מצהירה פה, שמבחינתנו אמרנו שהחוק הזה עבר בלי אגורה שחוקה של תוספת, כל קיצור של זמן שהמשמעות שלו בגלל העניין של,
אבשלום וילן
הוא בא עם עלות של שתי מיליון שקל.
רחל גוטליב
אף אחד לא תיקצב אותו זו הערכה. עכשיו כל קיצור של זמן כשהאינטרס שלנו אני חושבת גם של חברי הכנסת זה להביא את עברייני התנועה לדין. ולא לתת להם הזדמנות להתחמק, אז כל קיצור של זמן,
דוד טל
גבירתי, לאזרח בישראל יש גם זכויות אלמנטריות שאומרות אני לא רוצה עינוי דין, עינוי דין אמר הנשיא ברק שזה עיוות דין, ואני לא רוצה שזה יקרה, מה לעשות, אני לא רוצה. מספיק ודי לנו שאתם היום מחזיקים תיקים במשטרה שנים אפילו עשר שנים, אני נותן דוגמא לעיוות דין ועינוי דין, ואני רוצה עד כמה שאפשר לצמצם את זה למינימום ההכרחי.
היו"ר שלום שמחון
המציע, חבר הכנסת טל, מציע שמונה עשרה חודש.
דוד טל
אני עומד על שנה.
רחל גוטליב
אני חושבת שאנחנו נגיש הסתייגות מטעם המשרד לבטחון פנים.
דוד טל
אני עומד על כך, אני אגיד לך יותר מכך, אני עכשיו משנה את הכל, את כל ה-120 את ה-300 הייתי מקצר מפני שזה מקומם שיש פה די והותר זמן, זה זמן סביר.
אבשלום וילן
או.קיי, שנה גמרנו.
אתי בנדלר
במקום שנתיים יבוא שנה? זו ההחלטה? גם בסעיף אחד וגם בסעיף שלוש?
דוד טל
איפה שכתוב 210 צריך להפוך ל- 180, אז יש 180 יום בשנה.
אתי בנדלר
אני יכולה להבין מה ההחלטות? תיקון סעיף שלא מוצע לתקן אותו כאן וזה 2225 א'.
היו"ר שלום שמחון
המספרים הם כאלו, 120 בסעיף 1, בסעיף הראשון זה 120, 180, ושנה.
אבשלום וילן
סעיף 3 תיקון פקודת התעבורה, בפקודת התעבורה בסעיף 6 האמור ויסומן מאחר ויבוא. ב' סוחר שרשות הרישוי התירה לו לבצע רישום רשיון של הרכב והבעלות בו יעדכן את הרישומים ברשות הרישוי בתוך 30 יום ממועד ביצוע העסקה.
חווה ראובני
אני לא חושבת שהמקום של זה זה בפקודת התעבורה, אני לא יודעת אם זה לחוץ לאור ההגדרה שהגדרנו רכב חדש. אני מבקשת לבטל את הסעיף הזה.
דוד טל
אין בעיה.
היו"ר שלום שמחון
או.קיי. אז אם ככה אנחנו מצביעים על החוק על שני סעיפיו הנותרים מועמד לקריאה שנייה ושלישית,
רחל גוטליב
הצעת החוק, ואנחנו עדיין כנראה נצטרך להגיש הסתייגות, רצינו לבקש שמכל מקום למקרה שהצעת החוק תעבור כמו שהוצע על ידכם, לקבוע תקופת .... מאוחרת על מנת לפחות לאפשר לנו להיאבק.
היו"ר שלום שמחון
מה זה מאוחרת?
אתי בנדלר
תגידי לי אם זה חצי שנה, שנה.
היו"ר שלום שמחון
מה מקובל?
אתי בנדלר
שישה חודשים.
רחל גוטליב
תודה רבה.
היו"ר שלום שמחון
תחילתו של החוק 6 חודשים מיום פרסומו.



הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים