ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/11/2004

פרוטוקול

 
הקמת מאגר מידע ארצי לטכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות

5
ועדת המדע והטכנולוגיה
16.11.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי





פרוטוקול מס' 107
מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
שהתקיימה ביום שלישי, ג' בכסלו התשס"ה – 16 בנובמבר 2004 – בשעה 11:30
סדר היום
הקמת מאגר מידע ארצי לטכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות.



נכחו: לאה נס – היו"ר
עבד אל מאלכ דהאמשה
נסים דהן
יעקב מרגי

ד"ר דינה פלדמן - נציבת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד
המשפטים
נדב שרייבמן - יועץ ממשל זמין, משרד האוצר
גולן ועקנין - מרכז פרויקט פורטל הממשלה "שער הממשלה",
משרד האוצר
ורד סוויד - יועצת ראש הממשלה לענייני חברה
רמי רוחומימוב - המדען הראשי, משרד הבריאות
עדה מורגנשטרן - המוסד לביטוח לאומי
עמיחי בן דרור - מנהל היחידה המונציפלית, מרכז השלטון המקומי
ד"ר דינה לבל - הפקולטה לרפואה, בית הספר למקצועות הבריאות
נחמן פלוטניצקי - מנכ"ל מילב"ת
שי-לי שפיגלמן - מנהלת קשרי ממשל וקהילה, חברת מייקרוסופט
דרור רותם - מנהל תחום תכנון ומחקר, אש"ל
יעקב דוד - מפתח אתר טכנולוגיה מסייעת; מנהל תוכנית
מחשב לכל גיל, אש"ל
גילה גרטל - מרכזת קבוצות נגישות, איגוד האינטרנט הישראלי
יובל וגנר - יו"ר עמותת נגישות ישראל
שני רוזנפלד - מנהלת אביזרי עזר וטכנולוגיה מסייעת, יד שרה
עפרה רזאל - מנהלת תחום חינוך מיוחד, המרכז לטכנולוגיה
חינוכית
דוני אורלי
רחל תמיר
מנהלת הוועדה
ענת לוי



רשמה: הדס דויטש


הקמת מאגר מידע ארצי לטכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות
היו"ר לאה נס
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה במסגרת היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות כאשר מטרת הישיבה היא לקדם הקמת מאגר מידע ארצי לטכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות.

אוכלוסיית הנכים בישראל המונה למעלה מ-500,000 איש ובהם כ-90,000 נכים קשישים מתמודדת יום-יום עם מכשולים, הן פיזיים והן נפשיים, בכל תחומי החיים. בזכות המודעות הגוברת לזכויות האזרח גברה גם המודעות לצרכים של אנשים עם מוגבלויות.

בכל העולם מנסים לפתח שירותים לאנשים עם מוגבלויות כמו חוקים להנגשת בנינים ציבוריים, תחבורה ציבורית, מקומות עבודה ואמצעי עזר. השירותים הללו קיבלו תנופה עם התפתחות הטכנולוגיה בכלל והטכנולוגיה הדיגיטלית בפרט. מאגר המידע יספק את כל האינפורמציה החל מחוקים וזכויות, שירותים וארגונים, מידע על נגישות למשרדי ממשלה ורשויות מקומיות, עזרים שונים, טכנולוגיות מסייעות, אביזרי עזר ועוד. ידע הוא כוח ויכולת. חייבים לתת לאנשים עם מוגבלות את היכולת להשתלב בחברה עם שוויון זכויות מלא.

מתנהלת עבודה במהלך השנים האחרונות וגם החלטת ממשלה להקמת המאגר. ישנם גופים וארגונים רבים שיש להם מאגרים, כל שצריך זה לרכז זאת תחת משרד או מערכת ממשלתית. אסור לתת לזמן לחלוף עד מיסודו של המאגר הזה שיכול לעזור מאוד לאוכלוסיית הנכים. הוא כבר חלף. אני חושבת שביום החשוב הזה אנו חייבים לקבוע מועד להקמת המאגר. זה לא כל כך מורכב, וגם לא עולה כל כך הרבה כסף. במהלך הישיבה נתעדכן מגורמי ממשלה על מימוש מיידי של החלטת הממשלה.

אני רוצה לברך את חבר הכנסת הרב נסים דהן, שר הבריאות לשעבר, שעומד בראש השדולה לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה ועומד מאחורי כל היום החשוב הזה בכנסת. הוא יצטרף אלינו במהלך הישיבה. כל ועדות הכנסת מקדישות ישיבה אחת בנושא, והוא מתרוצץ ביניהן ומקדם את מה שהוא מקדם במשך כל השנה. אני רוצה לציין כי הישיבה משודרת בערוץ הכנסת, מועברת באתר האינטרנט, מתורגמת לשפת הסימנים ובחדר קיימת מערכת הגברה מיוחדת לאנשים כבדי שמיעה ולציין שהיום הוא יום התרמה "הטו אוזן לדממה".

נתחיל ברשימת הדוברים הראשונית, ד"ר לבל, בבקשה.
דינה לבל
אני שמחה על קיום הישיבה, בעיקר מפני שישראל מפגרת בנושא הנדון אחרי ארצות הברית לפחות ב-15 שנה. 15 שנה בחיי אדם זה המון זמן.
 
אתן סקירה כללית שנוגעת בתחום; נעשו חוקים במה שקשור להנגשת שירותים ציבוריים, ואמצעי עזר וטכנולוגיות מפתחות הם בפיתוח ובדחיפה. החוקים להנגשת מקומות עבודה נמצאים בהתחלה של פיתוח. הגיעו למסקנה שהיום לא מספיק לתת תרופות וסל תרופתי, כי אדם לא צריך להיות רק בריא, אלא הוא צריך להיכנס בחזרה לחברה. כל הנושאים האלה עוד לא מפותחים כאן, בארצנו. הגיעו למסקנה גם בארצות המערב שזה לא מספיק שלאדם יש כסא גלגלים, כי אם הבניין שאליו הוא מגיע לא נגיש, זה לא יעזור לו. לכן צריך להיות שילוב, הם טוענים שצריכה להיות אינטגרציה בין העזרים, והארצות המערביות כבר נגעו בנושאים האלה.

בארה"ב עכשיו יוצא חוק להנגשת ספרי לימוד, הופכים את הכל לספרים דיגיטליים, שכל אחד יוכל להיכנס וללמוד את זה באיזה צורך שיש לו. עוד דבר, הם הגיעו למסקנה שיש לעשות מרכזי מידע שמשלבים את המידע לרווחת האדם עם המוגבלויות, ולא רק מנתבים כל אחד לכיוון שלנו. עובדה שיש ארגון אירופאי של שמונה מדינות כרגע, ועושה מאגר מידע ל-50,000 מוצרים של כספים של 30 ביליון יורו שמסתובבים. מרכזים את זה שמונה מדינות. אנו בישראל גם שייכים לזה, הנציג שלנו שם זה נורמן לורנס, שהיה צריך להגיע היום, והוא האיש שמכיר את כל הנושאים שקשורים לארגון האירופאי וכל הנושא של מרכזי מידע משולבים ומרוכזים זה כבר בפעילות.

אנחנו, קבוצה של מספר אנשים, הגענו להחלטה ומסקנה שאנו רוצים לבקש מכבודך לפנות לראש הממשלה ולדחוף את הנושא של מרכז מידע ממלכתי לרווחת אנשים עם מוגבלויות. מרכז מידע כזה לא רק יעזור במידע לאנשים עם מוגבלויות, אלא יקטין את הפער הדיגיטלי שעליו אנו מדברים לאוכלוסיות שונות בארץ ואת הפער הדיגיטלי בינינו לארצות המערב המפותחות, שזה גם פער דיגיטלי קיים, ולא מוצדק שיהיה קיים.

בארץ הנציבות לשוויון אנשים עם מוגבלות, מספר משרדי ממשלה, מספר גורמים בארץ החלו בפיתוח מרכזי מידע. הבעיה היא שהוצאות כרוכות במרכז מידע, והכפילויות שבזה גורמת קודם כל לבזבוז משאבים. שנית, מי שעוסק באינטרנט יודע כמה קשה למצוא מידע. כיום במקום לרוץ ממשרד ממשלתי, יצטרכו לרוץ על האינטרנט ולהתחיל לחפש. המידע עדיין לא זמין ועדיין מפוזר ולא שמיש כדי להשתמש בו בחיי היום-יום. בגלל חשיבות מרכז מידע כזה לרווחת חיים של אנשים עם מוגבלויות ובגלל המחויבות של המדינה לדאוג לאזרחיה והתייחסות המערב לנושא, אנו מציעים ומבקשים להקים מרכז כזה בחסות הממשלה.

ההצעה היא להקים פורטל מידע ממלכתי שירכז, יתאם ויפיץ מידע מזין ושימושי לרווחת אנשים עם מוגבלויות. הוא יהיה בחסות משרד על ממשלתי שלא יהיו לו בעיות של תקציבים וריבים שכולם נלחמים, אלא משהו עליון שיחלק את המשאבים האלה. אנו רוצים שבגוף המוביל של מרכז המידע הזה יהיו נציגים של גופים ממשלתיים אך גם ארגונים, עמותות, האקדמיה וכל מי שעוסק במרכזי מידע כאלה.

מטרתו היא לתאם את הצגת המידע ופעילויות בין גופים שונים. יש גופים כמו מת"ח, שפיתח נושא להורים, רוב האנשים יציגו את הפעילויות הקיימות שלהם. יש גורמים שונים שעוסקים בנושאים שונים. יש לתאם ביניהם, לעבד את המידע ולגשר בינו לבין צרכני המידע. יש להנגיש את המידע לאנשים עם מוגבלויות שונות, כך שכל אחד יכול לעלות על הרשת, לקבל את זה. יש לספק את המידע בעברית פשוטה ובשפות שונות.

לורנס ביקש ממני לומר היום שהארגון האירופאי מעוניין לשתף את ישראל, לשתף פעולה, לתת משאבים, אך מרכז מידע כזה צריך להיות גם באנגלית, אחרת ישראל שוב תהיה מבודדת. היא צריכה להיות חלק מהקהילה העולמית. בארגון כיון נמצאות שמונה מדינות. רק אנגליה זו מדינה שדוברת אנגלית. כל מדינה אחרת עושה במספר שפות – השפה של המדינה שלה, השפה הבינלאומית, האנגלית. אנחנו צריכים לעשות את זה בערבית, רוסית, אמהרית במקביל, ולא לתרגם רק חלק מהדברים. אנו צריכים להפוך את המידע לשקוף, נגיש ושמיש. מישהו צריך לרכז את זה, ולהגיד, אם אני צריכה כסא גלגלים, לאן אני פונה, מה אני עושה. יש לעבד את המידע, את זה הפורטל צריך לעשות, ולהפוך לזמין. צריך לספק את המידע לצרכנים על גבי הרשת, אך לא רק על גבי הרשת, כי לא לכל אחד המחשב זמין. יש עכשיו בפקסים, צריך כך שכל אחד יוכל לקבל את המידע בצורות שונות.

בנוסף לזה מטרת מרכז המידע היא גם לוודא את עדכון המידע, להדריך ולהנחות את הציבור להיות צרכני מידע. היום זה כישורים חדשים - אדם צריך לדעת איך להשתמש במידע, איך לאסוף את המידע, איך לסנן אותו, וזה כישורים שצריך ללמוד. צריך לתמוך ולהפיץ את המידע על קיום המרכזים השונים של הפורטל עצמו. יש גם לדאוג לקיום של מימון של אחזקת הפורטל על כל שלוחותיו על ידי גורמים ממשלתיים ולא על ידי הארגונים.

מבנה הפורטל; יש ארגונים רבים שדואגים לנגישות, למידע על טכנולוגיות מסייעות, יש מידע על משרדי ממשלה, מידע על חוקים, יש מכונים ומרכזי טיפול. כל זה צריך להיות מרוכז על ידי הפורטל הזה, מרכז המידע שיסנן ויפיץ ויהפוך את המידע לזמין.

החזון שלנו הוא שאנו מאמינים שמרכז מידע כזה ישרת לא רק אנשים עם מוגבלויות, אלא ייתן גם מידע זמין ושמיש לרבים אחרים שלא נכלל בקטגוריה כמו מבוגרים, עולים חדשים ומי שיש להם קשיי שפה. המרכז הזה יהיה לכולם, כמו ששיפועים במדרכות, שנבנו לאנשים עם עגלות נכים, משמשים גם אמהות עם עגלות ילדים, לסקטים, לאופניים, בעצם זה משמש את כל הקהל ולא רק את קהל היעד אליו זה נבנה.

המשתתפים ברעיון ובהצעה הם מר דרור רותם, מר נחמן פלוטניצקי, יובל וגנר, גילה גרטל, גברת שי-לי שפיגלמן ואני, שיציגו ברגעים הקרובים. ד"ר פלדמן, לפני שאני מעבירה אלייך להתחיל עם המצב הקיים, אני רוצה להציג גם אתר שבנינו באוניברסיטת תל אביב. כרגע הוא אתר המידע היחידי בארץ המרכז מידע כללי, כי לנו אין מוצרים, אנו לא מוכרים מוצרים, על טכנולוגיה שיקומית. הוא מומן על ידי אוניברסיטת תל אביב, איסוף הנתונים זה על ידי הסטודנטים לריפוי בעיסוק. נמצאים פה אפילו שניים שעזרו בהקמה – סיגל וקס ואיילת שתחזקה את המרכז הזה. הוא המרכז שכבר ב-98' היה נגיש לאנשים עם מוגבלויות שונות. יש לנו כאן אישור של מייקרוסופט, הוא נגיש. יכול להיות שעכשיו יש עוד דברים.

הייתי רוצה להראות בו את הארגון של המידע, אני חושבת שזה הייחוד שלו, כי זה לא מאורגן על פי המודל הרפואי, לפי בעיות של אנשים, אלא לפי המודל התפקודי. אפשר למצוא כלים לכתיבה, לאמצעי תקשורת לפי הנושא התפקודי. אפשר גם למצוא את כל המידע הזה לפי המודל הרפואי, אך הוא לא בנוי כך. כאן, למשל, מרוכזים מספר נושאים הקשורים לתקשורת. אחר כך לכל נושא יש דף נפרד שמראה את המטרה, את תיאור המוצר, את המשווק. אתם לא רואים כאן את השימוש ותמונה.

יש לנו מידע נוסף - קורסים, סדנאות, עמותות וארגונים. כמובן, עכשיו זה פחות פעיל, כי השנה לא היו לנו תקציבים לזה, אך בשמחה אעביר אותו הלאה ואתן למישהו שרוצה לנהל אותו. אנו כאוניברסיטה נשמח לעזור ולתמוך בנושא. כיום זה השם של האתר, נכנסים בו לפי הסטטיסטיקה שיש לנו כ-500 אנשים ביום. זה סימן שיש צורך במרכז כזה. אני רוצה גם להודות לסטודנטים שלא תמיד נהנו לעבוד קשה כל כך ולעשות את זה, אך הם למדו מזה ושימשו את הקהיליה, וגם הם עצמם יכולים להשתמש בזה אחר כך.
היו"ר לאה נס
תודה לך, אני שמחה לברך שוב את חבר הכנסת הרב נסים דהן, שר הבריאות לשעבר, שעומד בראש השדולה לשילוב אנשים עם מוגבלויות, הוא גם עומד אחרי כל היום החשוב הזה, והוא עובר מוועדה לוועדה. בבקשה.
נסים דהן
אני רוצה להודות לך, גברתי היושבת ראש, על ההיענות הנפלאה שלך לקיםי את הדיון של יום הנכה. אני רוצה להזכיר לכולם שהכנסת עשתה מסורת זו השנה השנייה שאנו מקיימים את יום הנכה הבינלאומי בסמיכות ל-2 בדצמבר. ההצעה לקיים את יום הנכה הבינלאומי בישראל היתה של ד"ר פלדמן. הצעה נפלאה, הכנסת כולה התגייסה לקיים את יום הנכה הבינלאומי בסמיכות לתאריך שנקבע, רק בגלל סדרי הדיון בכנסת עשינו את זה מוקדם יחסית, אך מוטב מוקדם מאשר מאוחר. כל ועדות הכנסת והמציאה בשיתוף נשיא המדינה במליאה ידונו סביב יום הנכה הבינלאומי. הנושא שנבחר על ידי העמותות והנציגים של אנשים עם מוגבלויות לוועדת המדע הוא הטכנולוגיות שיכולות להקל את החיים ולשלב את האנשים עם מוגבלות כאחד האדם.
היו"ר לאה נס
הנושא הוא להקים את מאגר המידע לאלתר. אנו בפיגור של 15 שנה אחורה.
נסים דהן
אני שמח אם תוצאה של הדיון הזה היום תהיה שהקמת המאגר הזה תהיה לאלתר, וימצאו המשאבים המתאימים על ידי משרד האוצר כדי שהאתר הזה יקום ויהיה גם המימון שיוכל להחזיק אותו, שהוא הרבה יותר זול בדרך כלל – הקמה עולה המון בדרך כלל.

אני רוצה להודות לכם, כל המשתתפים, לגברתי היושבת ראש, ליועצת של השדולה שמלווה את השדולה כל השנה, לד"ר דינה לבל על העבודה הנפלאה שעשתה והגישה לנו, לד"ר פלדמן. תמשיכי עם יוזמות כאלה, לא רק פעם בשנתיים.
דינה פלדמן
יש הרבה, אתה קיבלת את זה. יש עוד הרבה אחרים שעובדים.
נסים דהן
אשמח לעזור גם ביוזמות אחרות, אם צריכים את עזרתי. תודה רבה לכולם.
דינה פלדמן
נושא הקמת מסד נתונים בעניין אנשים עם מוגבלות מתגלגל, לפי מה שסיפרו לי ותיקי האומה, כמה שנים טובות, והגיע לממשלה כמה פעמים ונדון בפורומים שונים מספר פעמים. אני נכנסתי לתמונה בהבנת חשיבות העניין כשהתחלתי להיות נציבה, אך בפועל קיבלתי את המינוי הפורמלי להתעסק בנושא בהחלטת ועדה לביקורת המדינה, ועדת השרים,  על פי החלטת ועדת שרים לביקורת המדינה מ-26.1.2004 קיבלתי מינוי לכהן בראש ועדה בין משרדית שאליה צירפתי גם נציגי ארגונים ועמותות שתדון בכל הנושא של מסד נתונים בנוגע לאנשים עם מוגבלות.

בישיבות המנדט היה להקים מאגר נתונים בנושא אנשים עם מוגבלות בישראל ולערוך סקר מקיף לגבי אנשים עם מוגבלות בישראל. תוך כדי עבודת הוועדה הסתבר לנו שיש שני ערוצים מרכזיים של פעולה; אחד הוא כמותי, ויש מערכת שלמה שלא אכנס אליה, שנדונה בישיבה הקודמת והגענו להסכמה שאנו צריכים להידבר עם האוצר. הדברים מאוד פרקטיים. צריך שיגיע הצ'ק, והוא לא גדול, בכל העניין של מסד נתונים כמותי. בזה מעורבים כולם. לא אכנס לנושא הזה, אני רוצה להתרכז במאגר המידע האיכותני, שעוסק בנושא של זכויות, פסיקה, חקיקה, שירותים, ארגונים, אביזרים, מה שדובר כאן, ותודה לך על המבוא הזה, זה מקל עליי את העבודה.

מסתבר שבמדינת ישראל יש הרבה מרכזי מידע כאלה, חלקם מאוד מתקדמים וטובים. הייתי רוצה להעביר מסר שמאוד חשוב לי; לא הייתי רוצה שבמהלך הזה ישתמע שערכם של מאגרי המידע והאתרים שמפתח כל גוף הוא מיותר.
קריאה
להפך, אנו מדברים על לרכז – לכל גוף תהיה הנישה שלו, אך זה חייב להיות בבית אחד, באתר אחד.
דינה פלדמן
כמוך, יש לי האידיאל, וכל שנותיי בנציבות אני עוסקת בלתאם ולממש פנטזיה של ממלכתיות. חשוב לי להדגיש; יש מרכזים מיוחדים, שזכותם המלאה להמשיך ולהתמקצע. חשוב שהציבור יידע עליהם, וזכותו תהיה להיכנס לכל אתר ואתר של כל גוף. המהלך הגדול, שאנו רוצים ללכת על פורטל, אין משמעותו שאנו מזניחים את הפיתוחים הספציפיים. למשל, בנושא של עתיד יש עוד מרכזים ועמותות שעוסקות בנושא של אביזרים וזה תחום עניינם, ולא הייתי רוצה להוריד מערכם. הרשימה שהיתה כאן היא חלקית. התחלנו לעשות מיפוי. עכשיו נודע לנו שמשרד הבריאות מקים מאגר מידע ממוחשב חדש בנושא של אביזרים. התהליך כל כך דינמי, שחלק מהעניין הוא למפות ולראות מי בשטח.

חייבים שיהיה איזה פורטל. יש הפורטל הטכנולוגי, שאני מבינה ממנו מעט, יש ההנגשה שלו, יש התכנים שיש להיכנס אליו ויש השירות המידענות שחייב להינתן, אחרת זה דבר שהרבה מאוד אנשים לא מסוגלים להיכנס אליו. בנושא הפורטל, לשמחתי הרבה, יש לנו שותפות אמיצה, מה שאני לא יכולה לומר לגבי כל נושא, עם ממשל זמין במשרד האוצר ועם ארגונים שונים שמעורבים. שני משרדי ממשלה שרוצים ללכת במהלך של מקרו, ואני חושבת שזה גם חלק מתהליך של הפתרון.

יש פה שידוך מאוד מיוחד, ואנו צריכים את עזרתכם כדי לקדם אותו. המפגש שלנו עם הממשל זמין הלך בשני כיוונים מרכזיים ובקצב בלתי רגיל במדינת ישראל; הנושא של הנגשת אתרי הממשלה, הממשל הזמין במשרד האוצר לקח על עצמו, קבע סטנדרטים, יש פעילות של הטעמה שיסופר עליה, אני לא רוצה להיכנס לחלק הטכנולוגי. אנו מדברים גם על מהלך של הכנסת מידענים לשירות המדינה. מאחר שאין תקציבים אנו רוצים שהם יהיו אנשים עם מוגבלות. המהלך הזה הולך להגיע להחלטת ממשלה, שמשרות ייעודיות שאנו מבקשים, כמו שהיה נהוג לגבי המגזר הערבי, הנגלה הראשונה יהיו לגבי מידענים, שכולם יהיו אנשים עם מוגבלות שיוכשרו בנושא. חלקם יעבוד עם ממשל זמין, חלקם יפוזרו במשרדי הממשלה, הם גם יתמחו בתחומים הספציפיים של משרדי הממשלה, וכולם יהיו מומחים בנושא של מתן שירות ומידע בנושא אנשים עם מוגבלות. מהלך דומה בשותפות עם גורמים שונים שנמצאים פה מתחיל לרוץ ברשויות המקומיות. הם מאוד חשוב בהקצאת שירות, וגם שם יש הרבה מאוד גורמים שמתעסקים עם זה.

לא אגלוש מעבר לדקות שהקציתי לעצמי. אני מציעה שהפורטל הזה יוקם במסגרת הפורטל המרכזי של מדינת ישראל. המדיניות שלנו היא שלא נתחיל עכשיו ליצור עוד גטאות, איפה שהשירות הממלכתי ניתן לשאר האזרחים, שם גם אנשים עם מוגבלות יקבלו את השירות שלהם. לא נעשה שוב הפרדה. אני יודעת שבממשל הזמין יש כבר איזה תחום בנושא של מוגבלויות, יש לפתח את הנושא הזה, יש לבנות ועדת היגוי שקשורה לכל האנשים המומחים בנושא, אני מציעה שהשלטון המקומי, שעושים עבודה גדולה, גם הם יהיו חלק כדי שתהיה הטמעה, נתחבר אליהם בנושא התוכני. לדעתי, שידוך כזה בין משרד האוצר למשרד המשפטים, שאנו כנציבות ממונים על הנושא, ייתן את האפקט הגדול. הבעיה שלנו תהיה אחרי שנציג את התוכנית האופרטיבית ונעשה את זה בזמן מאוד קצר, הבעיה כרגיל תחזור לעניין המימון. אני מאוד מקווה שבכוח כל האנשים שנמצאים פה אכן נגיע לדבר הזה, שחשוב בצורה בלתי רגילה.

לגבי המימון, לא מדובר רק על פיתוח טכנולוגי, רק על הנגשה, שזה עניין שפחות או יותר כבר מטופל, אלא גם בשירות לציבור שהוא ממשי, שאנשים יוכלו לקבל אינטרפטציה של כל המבוכות האינטרנטיים וכן בטכנולוגיות שמדוברות. אני מאוד מקווה שמכאן תצא הקריאה לעשיית הנושא הזה. הייתי נותנת לזה שם: מרכז לאלתר.
היו"ר לאה נס
אני רוצה שנשמע את נציג משרד האוצר. כמו שציינו, יש גופים וארגונים שפועלים וימשיכו לפעול. זה בא להוסיף, לא להוריד. אותם ארגונים מחפשים את אתר הבית להשתדך לשם. מה שאת מציינת עם משרד המשפטים ומשרד האוצר, שיש להם כבר התשתית, וצריך רק לחבר ולהשתדך, לא הייתי חוזרת לתקציב מימון, כי לא מדובר פה בכסף גדול. זה עניין של החלטה שיש לממש ולא לזרוק את זה לעניין של תקציבים. זה לא שמקימים יש מאין. זה קיים, צריך רק לארגן את זה, זה עניין של רצון טוב. החומר מוכן כולו. הוא ישנו, יש התשתית. אם רוצים להשתלב, אפשר לעשות את זה. אשמח לשמוע ממשרד האוצר על מערכת הממשל הזמין ולקבל את אחד הנציגים שידבר על התכל'ס, כי הישיבה הזאת מיוחדת וחגיגית, והולכת להיות עם החלטה מאוד ברורה. אני רוצה שכל נציגי הממשלה ידברו איך אנו מממשים, ולא איך אי אפשר לממש את זה, ולא מה שנעשה עד היום, אלא מה עושים מהיום.
קריאה
מה עם יחידות קצה?
דינה לבל
הכוונה היא שלא רק מחשב, אלא שיהיה גם באמצעות הפקס, SMS, לא נכנסו לפרטים, הכוונה היא לעבוד יחד ולא לחוד, לזמן את המידע כך שיהיה נגיש ושמיש.
דינה פלדמן
אם אני מבינה אותך נכון, אתה אומר: מקימים ברמה הפדרלית משהו, ותכל'ס לאנשים אין מחשבים בבית. אני חושבת שההערה הזאת מאוד חשובה.
קריאה
גם עלה כבר הרעיון שהצענו לעשות, כמו שיש סל בריאות, יהיה סל לנכים, שיוכלו לקבל את האביזרים.
דינה פלדמן
אני מבקשת להיענות לאנשי השטח, אנשי השדה, שאפילו באו מהצפון, ולהכניס לפרוטוקול את הנושא של הקצאת מחשבים, תוכנית לאומית, כמו שהיתה לגבי ילדים, שלוקחים מהלך אחד גדול ומשקיעים בדבר הזה. היו מגעים עם משרד המדע, הייתי מצפה שיהיו פה נציגים שלו שיגיבו.
היו"ר לאה נס
יש פה.
דינה פלדמן
זה מהלך משלים שיש להתייחס אליו.
נדב שרייבמן
רציתי להודות לכבוד היושב ראש ולד"ר דינה פלדמן שנתנו לנו את הבמה להציג מה אנו עושים בנושא חשוב זה. מר איציק כהן, המשנה לחשב הכללי, הנחה אותנו לתת עדיפות ולשים דגש על קידום נגישות וקידום השירותים לבעלי מוגבלויות בפרויקט ממשל זמין. הנחיה זאת לא ניתנה רק – למרות שגם זה מספיק - בהתחשב בצרכים המיוחדים של אנשי האוכלוסייה הזאת, אלא גם בזה שאנו למדנו שסיוע לאוכלוסייה זו מקדם בכלל את פרויקט ממשל זמין, מגדיל את הסטנדרטיזציה, את שיתוף הפעולה ואת ההבנה בכלל של שירותים אינטרקטיביים לציבור הקצה.

במסגרת זאת דינה הזכירה על קצה המזלג, אני ארחיב; אנו עושים מספר פעולות עיקריות. הפעולה העיקרית והראשונה שעשינו היתה לתת בשער הממשלה החדש שנפתח לפני כחצי שנה, יש מספר צירי מידע, אחד מהם הוא קהל יעד, ואחד מהם הוא של בעלי מוגבלויות. היא ערוכה מבחינת התשתית הטכנולוגית לקלוט כל סוג של מידע שיוחלט להכניס אליו. כלומר הוא תומך כבר בהכנסת מידע שמתאים לקהל יעד כזה.

גם עשינו הנגשה של שער הממשלה לבעלי מוגבלויות כך שהאתר יהיה שימושי כמו סטנדרטים עולמיים, של איגוד האינטרנט הישראלי. בנוסף אנו עושים פעולה רחבה יותר שהתחילה בשער הממשלה ותונחל לכל אתרי הממשלה, של הנגשת כל אתרי הממשלה לבעלי מוגבלויות. בסוף חודש זה יש לנו כנס גדול של מנהלי אתרי הממשלה. בכנס זה נציג את העבודה שעשינו על שער הממשלה, ניתן להם דוגמאות מעבודה שעשינו, ניתן מסמך הנחיות, של איך לוקחים אתר ממשלתי ומנגישים אותו כך שיהיה נגיש בהתאם לסטנדרטים וניתן ליווי, ייעוץ וביקורת על העבודה. זה מהלך שמתחיל בסוף החודש הזה.

בנוסף דינה הזכירה גם את הפעולה המבורכת מאוד של משרות מועדפות לבעלי מוגבלויות בתחום של מידענים במשרדים השונים. אנו חושבים שהתחום הזה לוקה בחסר מבחינת העבודה שלנו, חסרה לנו אפשרות להכניס את כל המידע הנדרש לאתרי האינטרנט הממשלתיים. אנו חושבים שפעולה זו היא חיונית ותסייע לנו בממשל זמין בכלל ולבעלי המוגבלויות.

ציר שלישי שבו אנו פועלים, ציר די חדש, אני חושב שהוא יפתיע אפילו את דינה, למרות שהוא נעשה בשיתוף עם אינג'יניר שמואל חיימוביץ' מהנציבות, אנו בימים אלה עובדים על פרויקט פיילוט של מדריך ממשלתי, מה שמכונה בסטנדרטים הבינלאומיים GILS. המדריך הזה אמור להיות לציבור דפי הזהב הממשלתיים, לתת את הסניפים השונים של המשרדים השונים, טלפונים, שעות פתיחה, השירותים הניתנים בכל סניף, ומכל כרטיס כזה להגיע, אם השירותים יהיו מקוונים או אם יש טפסים רלוונטיים, להגיע אליהם ישירות כבר מתוך האתר.

לגבי הנגישות, ופה יש פעולת מידענות ענקית שרובה טרם בוצעה, ונצטרך את הסיוע כדי לבצע אותה, זה עוד סיבה טובה למשרות המועדפות לבעלי מוגבלויות, זה שכבת הנגישות של אתרי הממשלה הפיזיים, כלומר על כל סניף – איזה אמצעים יש בסניף לבעלי מוגבלויות, איך ניתן להגיע לבעלי מוגבלויות לפי סוגים, חניות נדרשות וכל האמצעים הדרושים כדי שבעל המוגבלות שבא לקבל מידע ושירות ממשלתי יוכל לדעת בדיוק היכן הוא יכול לחנות אם הוא צריך חניית נכים, אם יש בכלל חניית נכים, ואת כל השירותים הנדרשים. אינג'יניר שמואל חיימוביץ' הכין לנו מסמך מאוד מפורט. אנו מקווים שנוכל להכניס את כל המידע לשכבה הזאת ולהציג לציבור את המידע החיוני הזה, מעבר לזה שפרויקט ממשל זמין עצמו, לא בכוונה, אמנם, אך עם פניו לבעל המוגבלות, כי כל מטרתו לאפשר לאזרחים גישה ישירה לשירותי הממשלה. בעלי המוגבלויות יהיו בין הראשונים שייהנו מכך.

גולן, שהוא מידען בשער הממשלה, ירחיב את הדיבור על הפעילות שאנו עושים בשער הממשלה כיום לגבי מידע לבעלי מוגבלויות.
היו"ר לאה נס
אתה מחזק אותנו שהפרויקט של ממשל זמין יכול להוות את התשתית למאגר שאנו מדברים עליו. ניתן לעוד גופים לומר מספר מלים, כי אנו רוצים להרחיב את הדיון, אז אם אפשר, בקצרה.
גולן ועקנין
אני עורך תוכן בפורטל שער הממשלה. בנוסף לדבריו של נדב, אתרכז לרגע בעבודה התוכנית שאנו עושים באתר. בשיתוף עם הנציבות ובעזרתה של דינה התחלנו מהלך של לקחת אזור באתר שלנו תחת הכותרת של בעלי מוגבלויות, ולהעשיר אותו בכמה שיותר תכנים. לצורך כך דינה עוזרת לנו עם חומרים, אנו בעצמנו אוספים חומרים מאתר הנציבות וממקומות נוספים. זו אולי הבמה – כבר נעשו מגעים עם גופים וארגונים מבורכים בזמן האחרון, זו אולי הבמה לקרוא לכולם תחת הכותרת של לאסוף את המידע תחת אתר אחד, ופה לקרוא לשיתוף פעולה תוכני עם הארגונים והאנשים השונים, לבוא ולתרום ולהכניס מידע.
היו"ר לאה נס
תודה, עכשיו נשמע מכמה מהגופים שבהחלט יכולים לתרום מידע רב.
דרור רותם
שלום רב לכולכם, אני אספר לכם בקצרה על מיזם שתחת הכותרת של מאגר מידע ישראלי לטכנולוגיה מסייעת לאביזרי עזר, שאנו כרגע מובילים אותו, אני מקווה שיהיה לי זמן גם להציג את המאגר עצמו. זה מיזם שתחת הכותרת של הקמת פורטל ומרכז מידע מאגר לאביזרי עזר זה נדבך אחד. אני חושב שזה נדבך מאוד חשוב, שמטרתו להביא לידיעתם של משתמשי הקצה, אנשי המקצוע והארגונים איזה אביזרים קיימים בארץ בעיקר אך גם בעולם, זמינותם, למה הם מתאימים, מה מחירם, מי היצרן, מי הספק.

העיקרון שדחף אותנו או הנחה אותנו היה קודם כל שותפים. התחלנו משותף, נחמן פלוטניצקי, מנכ"ל מילב"ת, זה גוף ראשון שהביע נכונות להיות חלק מהעניין הזה. כיום אנו נמצאים במגעים מאוד אינטנסיביים עם יד שרה שהביעו נכונות עקרונית לקחת אחריות, וזה אומר שותפות אמת למימון וניהול של העניין. אך יחד עם שני הגופים האלה נוספו לקהל הזה גופים נוספים, ואתחיל עם הממלכתיים שנרתמו לעניין - משרד הבריאות, שיושבת נציגות די מכובדת ממספר גופים של משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה, האגף לשיקום, המוסד לביטוח לאומי, הקרן לפיתוח שירותים לנכים שיושבים כאן, משרד הביטחון, אגף השיקום - אלה הגופים הממלכתיים. אתם יש גופים נוספים, יושבת כאן המנהלת של "המעין", ארגון בקול בנושא של חרשות, אני מדגיש את שמם של הגופים כי זו רשימה פתוחה ואנו מזמינים את כולם להיות חלק מהעניין הזה, ומשום שאנו מאמינים שרק עם שותפות כזאת אפשר בין היתר להשיג שיהיו יותר אנשי מקצוע שיהיו מעורבים בפיתוח על המידע שיהיה בתוך המאגר ובקרת איכות, עדכון מידע. שנית, באמצעות הגופים שמייצגים אוכלוסיות אפשר יהיה להגיע לקהל היעד. אם יד שרה, למשל, ויש לה היום למעלה ממאה סניפים, והמידע הזה יושב במאה סניפים, יש עוד ערוץ חוץ מהאינטרנט להגיע לאינטרנט.

עד כאן תיארתי את הפרויקט עצמו, הוא נמצא בשלבים די מתקדמים, התוכנה כבר מוכנה, כלומר גם האתר כבר פותח, אנו בשלב של התחלת הזרמת מידע פנימה. עכשיו ברשותך, יעקב דוד, שהוא מנהל את עניין הפיתוח, יציג בקצרה מה כבר קיים באתר.
קריאה
ארגון נכי צה"ל גם תורם לעניין?
דרור רותם
הרשימה פתוחה. רק באחרונה יצרנו קשר עם ממשל זמין. ארגון הנכים, עדיין לא היינו בקשר אתו, שמם עלה באחרונה. הדברים דינמיים, שום דבר כאן לא סגור לאפשרות של שיתוף פעולה עם כל ארגון שימצא לנכון ויהיה מוכן גם לשתף פעולה ולתרום לעניין.
יעקב דוד
אני עובד בארגון אש"ל, מנהל תוכנית מחשב לכל גיל, שדנו עליה בפעם הקודמת, אולי אפשר יהיה לצרף גם את האוכלוסיות הזקנות, הקשישים, להירתם להקלדה או למשהו מהסוג הזה. אני מנהל אתר של אש"ל נט ואת תוכנית הפיתוח של האתר, טכנולוגיה מסייעת.

יושבות פה שלוש חברות שעבדתי אתן בצורה צמודה מאוד – שני רוזנפלד מיד שרה, נעמי גפן וחוה שלר ממילב"ת. מעגלי התוכן של האתר - אני מציג אותם מהגרעין החוצה, יש לנו את הלבה, את מאגרי המידע הנלווים ואת המעטפת החיצונית. המעטפת החיצונית לפחות אמורה להיות ארבע לשונית: עברית, אנגלית, ערבית ורוסית. בשלב הזה אנו ערוכים להקלדת המידע פנימה בארבע שפות. מאגרי המידע הנלווים מדברים על מאגרי ספקים, יצרנים, מאגרי תמונות וכדומה, וכמובן, הלבה היא לב המאגר עצמו, שהוא יציג מאגר מידע עם פירוט נרחב על אביזרי העזר התקניים שניתן להשיג בארץ על פי מה שד"ר דינה לבל כבר ציינה קודם, שזה יהיה מאורגן יותר לפי המודלים התפקודיים כמו נגישות, ופחות על פי מודלים רפואיים. העדכונים, ההזנה, מדובר פה על פיתוח ניהול מלא של קטלוג מוצרים. אנו מייצרים כמות בלתי מוגבלת של דפי מידע במסגרת האתר הזה, אנו יכולים להוסיף, להחסיר, לערוך כל קטגוריה, אנו מדברים על אתר מאוד דינמי. יש יצירה אוטומטית של מחוללים ושל טפסים להזנה, לחיפוש, לאחזור מידע וכדומה.

מטבע הדברים, אוכלוסיית היעד של האתר היא מצד אחד הנזקקים לאביזרים, שהם בני המשפחה הנזקקים עצמם, כמובן, המטפלים שלהם, ומצד שני אנשי מקצוע שהם יועצים שזקוקים למידע עדכני, מדויק. כשאני מסתובב במילב"ת, ביד שרה, במקומות האלה, ורואה את הערמות העצומות של הניירת שיש בעניין הזה, אפשר בקלות רבה ללכת לאיבוד.

בנינו את האתר עם מספר מסלולי גישה. נעדרי הניסיון בגלישה למאגרי מידע יוכלו להשתמש בעץ התפריטים הטבעי שהוא הנתב של האתר. בעלי הניסיון בחיפוש יקבלו ממשקי חיפוש בסיסיים מינימליים וגם מתוחכמים כדי להגיע מהר יותר למידע שהם זקוקים לו. תהיה אפשרות לחפש במאגר תמונות ממוחשב. כל המידע מתורגמת גם לתמונות, ואנשים יוכלו להגיד: כזה אני רוצה, ומהתמונה להגיע למידע עצמו. יש מצפן, נווט שאומר לי בכל רגע נתון היכן באתר אני נמצא. האתר היה מותאם בתקן נגישות בינלאומי מקובל, ויאפשר קישור ישיר לצרכנים, יבואנים, ספקים, מרכזי השאלה וכל דבר מהסוג הזה.

אני רוצה לומר משהו על ממשקי החיפוש; כולם נבנים באופן אוטומטי כנגזרת מהדאטה בייס. ברגע שנגדיר את שדות הדאטה בייס של קבוצת מוצרים מסוימת, באופן אוטומטי ייגזרו מזה דפים של שאילתות. כמו שדרור רותם אמר קודם, האתר, פרט לעוד ישיבה אחת שנרצה לעשות עם הצוות הזה, הוא סגור, תפור, בנוי, מחכה להזנת המידע.

אני רוצה להדגיש את יכולת המערכת הזאת למתן הרשאות בכמה וכמה רמות, כלומר אם גוף מסוים יקבל על עצמו להזין קטגוריה מסוימת, הוא יקבל הרשאה, האנשים שעובדים שם יקבלו תתי הרשאות וכדומה, כך שהמערכת ממוגנת בצורה מאוד מסודרת.

המעטפת, כמו שאמרתי, תהיה בעברית, אנגלית, רוסית, המערכת מוכנה להזנת המידע הזה. רוב הציבור, יש לנו פה בעיה בהמשגה. רוב הציבור מכיר את המושג אביזרי עזר, אולי הוא נוטה להשתמש באביזר מסוים שאותו הוא צריך. יהיה מידע על השותפים שלנו, לינקים אליהם, קישורים לאתרים רלוונטיים. אנו שוקלים גם - ואני אומר את זה מאוד בזהירות - לתת מידע על זכויות וזכאויות. אני לא יודע אם זה רלוונטי לאתר הזה או למקום אחר, אך התחלנו לפתח את האתר לפני שנה ומשהו, והכנו גם את התשתית הזאת.

השקף כאן מראה דוגמה של דף מוצר, יהיה תיאור שימושי ברמת המוצר, יהיה תיאור כללי של כל אחד מהפריטים, למה הוא משמש, תהיה תמונה אחת לפחות עם אפשרות לעוד שלוש תמונות, מוצרים עם מצבי פתיחה, סגירה, זוויות וכדומה, מפרט טכני, סוג התקן, מידע מפורט, איפה אפשר להשיג את זה וכדומה. אם תהיינה שאלות, אשמח להשיב.
היו"ר לאה נס
ישר כוח על העבודה הזאת שנותנת הרבה תקווה. המערכת הזאת היא בסיס לדרישתנו הגדולה. אני רוצה לתת רשות הדיבור לעוד נציגים של עמותות וגופים שעושים את עבודת הקודש הזאת.
יובל וגנר
עמותת נגישות ישראל מנהלת את אתר האינטרנט נגישות ישראל, והמטרה היא לאפשר לקדם את איכות החיים של הנכים ומשפחותיהם ולאפשר להם לחיות יותר בשוויון. לפני שאתייחס לנושא שלשמו הוועדה התכנסה, אני רוצה לומר כמה דברים; ראשית, אני רוצה למחות על כך שהדיון הזה מתקיים במקום שאינו נגיש. הנכים הקשים שאותם ישרת מרכז המידע נמצאים פה ביציע, לא יכולים לראות את המצגות.

שנית, אנו רוצים להעניק לך, יושבת ראש הוועדה, פוסטר עם מסר שקשור לנושא הזה - ביחד אנו יכולים לבד. מתוך זה אני רוצה לגשת לנושא מרכז המידע. יש פה פוסטרים נוספים, ניתן לקבל.
היו"ר לאה נס
זו מחאה ברוכה, זה מתאים ליום הזה. זו מסורת שהתחילה רק בשנתיים האחרונות, אך אני חושבת שמשנה לשנה זה יקבל יותר תנופה והתוצאות יהיו בהתאם.
יובל וגנר
נגישות זה לא רק אינטרנט. יש הרבה אנשים שלא מגיעים לאינטרנט. גם לתת שירות במרכז מידע קולי כמו פקס, טלפון, גם סלולרים, גם הטלוויזיה האינטרקטיבית צריכים להיות נגישים כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו להשתמש בזה. נמצא לידי נציג משרד האוצר, איציק כהן. הוא היה זה שבמסגרת פגישה אתו תפס את היוזמה והחל לקדם את הנושא הזה. אנו עכשיו שומעים על התוצרים, ואני מדגיש: בפוקוס הכללי זה לא רק האינטרנט, יש הרבה מעבר.

לעמותת נגישות ישראל יש המון ניסיון והצלחה בשירותי מידע דרך האינטרנט. אנו עדים למשמעות כמה כוח יש למידע כדי לשפר את איכות החיים של הנכים, ולא רק של הנכים, אלא גם של משפחותיהם, באים לכאן לחזק את המהלך הזה של הקמת מרכז שבו יש מה שנותן מידע מטריציוני. מצד אחד במטריצה יש המוגבלויות השונות, וגם סוגי המידע השונים - דיברנו על זכויות, נגישות, עזרים ועוד נושאים, שכל נושא כזה פר עצמו מהווה מרכז ידע, מוקד ידע, והכוונה לייצר פלטפורמה אחת שתהווה תשתית לכל מרכז ידע לקום ולשרת את הציבור. אנו מחזקים את המהלך הזה.

מה שצריך פה זה שני דברים כדי שזה יקרה. כרקע לזה אני יכול לומר שיש פה שיתוף פעולה נהדר בין הארגונים שמקיימים מרכזי ידע לנציגי הממשלה השונים, שמבינים ומקדמים את המטרה הזאת, אך שני דברים צריכים לקרות: לתקצב את זה, אין מה לעשות -הארגונים צריכים כדי לתחזק ולעדכן את המידע את הכסף, הנושא הזה דובר בישיבה הקודמת, והנושא השני, רבותיי, בשיווק לומדים דבר נורא פשוט – יכולים לייצר מוצרים נפלאים, מדובר פה במוצר נפלא, אך אם לא ישווקו אותו כדי שכל נכה וכל קולגה או כל חבר משפחה לא יידע על זה, יושקעו פה מיליונים שלא ייעשה בהם שימוש. באתר נגישות ישראל, עד שלא התחלנו לפרסם השתמשו בו 4,000 נכים בחודש. לאחר שהתחלנו לפרסם משתמשים בו 30,000 איש בחודש. כלומר לא רק לתקצב את התהליך, את ההקמה, את המידע, את העדכון וכו', אלא גם את השיווק של זה.
היו"ר לאה נס
תודה. אולי אפשר לקבל מלת סיכום על זה מאגף התקציבים. אמור להיות פה גם מאגף התקציבים. כמו שאמרנו, צריכים גם את התכל'ס.
דינה פלדמן
בישיבה הקרובה עם סגנית החשב אנו מתכוונים להעלות את הנושא הזה, אחרי שניוועץ עם הארגונים וממשל זמין.
היו"ר לאה נס
הם גם בהחלט יקבלו פנייה מהוועדה, זה יהיה חלק מהמלצות הוועדה. תהיה פנייה ישירה למשרד האוצר בנושא. נמצאת פה גברת רחל תמיר.
רחל תמיר
אני באתי מהגליל העליון, ראש תחום טכנולוגיות מסייעות במכללת תל חי. אני רוצה לחשוף לראשונה פיתוח שנציגים מהחוג למדעי המחשב יחד עם סטודנטים שלנו, פיתוח שיכול לעשות שינוי בנגישות לאינטרנט. לאנשים לקויי למידה יש קושי לקרוא באתר. פיתחנו דפדפן שבו יש סרגל נגישות מיוחד, שכל משתמש בו, לא משנה באיזה אתר הוא יהיה, יוכל להתאים את האתר שהוא רואה לצרכיו, כלומר שאתרים יתאימו, אך גם בעזרת דפדפן אישי של כל אחד בביתו, כל משתמש יוכל לגלוש בדרך שלו – גם אנשים מוגבלים וגם לא. מה שפתוח עד עכשיו זה הגדלת האות, התאמת האות למה שלי נוח, לא למה שבעל האתר עשה - לא שזה רע, אך ההתאמה הזאת חשובה. יש ערך לפעמים לראות אתר בלי כל הגרפיקה והפרסומות הקופצות. צבעים שמבלבלים את כל הסביבה, בעזרת הדפדפן ניתן לשנות אפילו את הצבעים שיש באתר. כיום אנו עובדים אפילו על הנושא של הקראה. המקריא ניתן להפעלה בכל אתר קיים. זה יכול ליצור תפישה אחרת גם לגבי המאגר שאתם בונים.
שי-לי שפיגלמן
שלום לכולם, אני פה בשם התעשייה. מייקרוסופט ישראל יחד עם כמעט כל הגופים שדיברו פה היום שותפה במהלכים לקידום נגישות טכנולוגית בישראל. אנו פועלים רבות בהמון תחומים, לא באתי להציג מה אנו עושים היום, אני רוצה לספר על שני דברים מרכזיים שעונים לנושא; ראשית, למייקרוסופט העולמי יש אתר שתורגם גם לעברית, שמרכז את כל המידע בנושא של המוצרים שלנו, שכולם נגישים ומשקיעים המון בנושא נגישות, כל אחד יכול להיכנס, לדעת איך מורידים - הדרכות מאוד מדויקות, אך גם מאגר עצום של אביזרים שלא קשורים למייקרוסופט – של שותפים, של מחקרים, של מאמרים. זה אחד האתרים הכי מפותחים בנושא בעולם. יש שם מיליון כניסות ביום, אך תרגמנו את זה גם לעברית. כל אחד יכול להיכנס דרך האתר שלנו. נשמח לסייע במאגר המידע, לתרום לסיוע טכנולוגי וייעוץ ואת המידע שכבר קיים ונמצא.
 
הנקודה השנייה; אנו עושים פרויקט יחד עם החברה למתנ"סים ונגישות ישראל במרכזים של החברה למתנ"סים, להנגיש אותם באופן מלא לאנשים עם מוגבלויות, כולל טכנולוגיה מסייעת ונגישות פיזית, כך שכל אחד יכול לבוא למרכז, לגלוש באופן חופשי באינטרנט, ויהיה נגיש באופן מלא לכל סוגי המוגבלויות. אנו מתחילים עם פיילוט בשני מרכזים בחיפה ורחובות. עד סוף השנה יהיו חמישה מרכזים, הכל בתרומה, כדי שמי שאין לו מחשב בבית ורוצה להשתמש יוכל למרות המוגבלות ליהנות ולגלוש באופן חופשי בכל מאגר מידע ממשלתי.

יש להבין - אנשים עם מוגבלויות, זה בין 10%-15%. עשינו מחקר בארצות הברית, שאלו 15,000 איש כמה מהם צריכים טכנולוגיה מסייעת כזאת או אחרת, מאנשים שיש להם בעיות ראייה ולא רואים את העיתון בבוקר ועד סבתא שלי שהידיים שלה קצת רועדות והעכבר קשה לה. התוצאה המדהימה היתה ש-57% מהאוכלוסייה זקוקה לסוג של נגישות טכנולוגית, מהבסיס ועד המוגבלויות הקשות, כך שאתר כזה הוא לא רק לאנשים עם מוגבלויות, הוא לכולנו. ככל שאנשים מתבגרים וממשיכים לעבוד עם מחשבים, כל אחד צריך את זה. לכן זה מאמץ מיוחד, ניתן את כל העזרה והסיוע. אנו כבר שותפים עם כל מי שדיבר פה היום. אני מאחלת בהצלחה לפרויקט המדהים הזה.
היו"ר לאה נס
תודה. ישר כוח לתרומה של מייקרוסופט לנושא. המושג מוגבלות הוא אכן רחב, והוא מתאים למה שהציגו פה לפרויקט ממשל זמין, איך זה מתאים לכל האוכלוסייה וציבור רחב מהאוכלוסייה נזקק לשירות כזה או אחר גם אם הוא לא הגדיר עצמו כבעל מוגבלות מסוימת.
 
אני רוצה לשמוע את גברת גילה גרטל.
גילה גרטל
שלום, אני מנהלת פרויקט נגישות של איגוד האינטרנט הישראלי. המון תודה ותמיכה במשרד האוצר שעושים עבודה נפלאה בנושא של נגישות אתרי ממשל. ההערה הראשונה שלי היא שצריכה להיות פה חשיבה, אנו מדברים על הרבה מאוד גופים שרובם אינם ממשלתיים. מדובר בהמון עמותות כמו עמותת נגישות ישראל, שיש לה מידע מצוין על נגישות פיזית למקומות, על אש"ל, שיש להם מידע על טכנולוגיה מסייעת, על אוניברסיטת תל אביב שיש להם מידע על טכנולוגיה מסייעת, על מת"ח שיש לו מידע להורים של ילדים עם מוגבלויות ועוד הרבה מאוד ארגונים שיש להם מידע, ואנו צריכים לעשות אינטגרציה של המידע הזה, לשים אותו במקום אחד וליצור מצב שאדם שנכנס לאתר עם צורך, בעיה, בקשה, שאלה יקבל מענה מלא לצורך שלו, החל בשאלה שלי, למשל, אם יש איזה אמצעי שיכול לעזור לי אם אני מוגבל בידיים וקשה לי לעבוד עם המחשב, צריכה להיות תשובה שיש אמצעים, הנה הם, ואתה צריך לעבור אבחון שיתאימו לך את האמצעי שמתאים לך. צריכה להיות תשובה שאומרת האם ביטוח לאומי כן או לא ייתן לך תמיכה ברכישת המוצר הזה, אם כן - איך אתה פונה לביטוח לאומי, מה שעות פתיחה, מה הטלפון, איך אתה פונה אליהם בפקס וכו'. צריך להיות פתרון שמאגד את המידע הזה ונותן את הפתרון בלי שתצטרך לעשות את המעבר בין כל הגופים והאתרים שנותנים לך את המידע. צריך מקור אחד שייתן לך את הפתרון המלא. יש פה הנכונות של הרבה מאוד גופים לעשות את המאמץ הזה. צריך למצוא את הגוף או המקום שיהיו מוכנים לאגד את המידע ולבנות אותו בצורה הנכונה.

בנושא של צרכים דיגיטליים; זאת הערה נכונה של האנשים, שלא לכולם יש מחשב, לא כולם מחוברים לאינטרנט. זה צורך חשוב מאוד שאפשר להשוותו - לא במידה מלאה, אך לכסא גלגלים, למשל. אם היום אני צריכה לגשת לקופת חולים ולהיעזר בכסא גלגלים, אני צריכה לנייד את עצמי על ידי מכונית או שירות הסעה להגיע לקופת החולים, לעלות את המדרכה, להיכנס, לנסוע במעלית וכדומה. יש הרבה מאוד שירותים של קופת חולים שאנו יכולים לקבל היום באמצעות האינטרנט. אך אם אין לי מחשב, איני יכולה לקבל את השירותים האלה. לכן הנושא של התניידות במרחב הווירטואלי חשוב לא פחות מהתניידות במרחב הפיזי. יש לקחת את זה בחשבון. אני פונה לחברת הכנסת נס, אולי נקיים דיון בנושא של סל צרכים דיגיטליים וננסה לקדם את הנושא הזה מכאן.
היו"ר לאה נס
חשבנו על העניין של סל אביזרים לאנשים עם מוגבלויות.
עדה מורגנשטרן
אני מהמוסד לביטוח לאומי. האתגר שלנו, המטרה הכללית של המוסד לביטוח לאומי בתחום הזה זה לפתח שירותים כדי לאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים ולמבוגרים להשתלב בקהילה. כל הפעילות שלנו במסגרת הקרן לפיתוח שירותים לנכים וגם הקרן למפעלים מיוחדים מיועדת לפתח מגוון של שירותים - מסגרות משולבות בבית ספר, שיפור מוסדות, אנו מנסים מאוד לקדם כמה שיותר את הנושא של שילוב.

בשנים האחרונות הקדשנו משאבים רבים – ואני יודעת שדינה מנסה לקדם גם כן את זה - להדגיש את הנושא של שימוש בטכנולוגיה כדי לאפשר לנכה לממש את הפוטנציאל שלו. את הנושא של נגישות ישראל אנו מימנו ומממנים, אנו גם קידמנו הרבה פרויקטים נקודתיים לקבוצות של נכים בחינוך, למשל כל הנושא של אוכלוסיית ילדים עיוורים עובר תהפוכה במדינת ישראל מבחינת יכולתם היום ללמוד. כמובן, עשינו הרבה כדי להנגיש דרך טכנולוגיה את ההשכלה הגבוהה לנכים, אני חושבת שאנו עושים הרבה גם בתחום של הנגשה עצמה. אנו משקיעים כספים בהנגשת מבנים ציבוריים. אני חייבת לקחת צד ולומר שמאוד אשמח אם הוועדה הזאת תתייחס גם לנושא של נגישות כחלק מהנושא, ותדרוש שיחזירו את התקציב שקיצצו בנושא של נגישות. זה לא התקציב של הביטוח הלאומי, של הנכים, קיצצו את התקציב הזה בצורה דרסטית. לדעתי, זו צריכה להיות אחת מהמלצות הוועדה – להחזיר את התקציב הזה.

אני רוצה לומר משהו לגבי המשתמש בקצה; אחד הנושאים שאנו עושים היום - הקמנו פורום בין משרדי עם גופים כמו חברת המתנ"סים לנושא של שילוב הילד הנכה בחברה. אחד הפרויקט שעכשיו אנו מכינים את ההצעה המאוד ממשית זה תקשוב שילוב לילדים. אנו מאמינים שיש להתחיל בנושא הזה עם ילדים, וחשוב לעשות את מה שאנו עושים. אם לא נעשה משהו כדי לאפשר לילד להשתמש בכלי הזה, שזה צריך להיות כמו יד ימין לילד – זה לא רק מחשוב, זה כלי שיאפשר לילד להשיג כמה שיותר, להגיע להישגים חינוכיים, ליצור מסגרות שהוא יכול לתקשר עם החברה. אנו החלטנו שנעשה פרויקט מעשי בצפון ובדרום, ונעבוד עם משרד החינוך כדי לאפשר מתן מחשבים לקבוצה גדולה מאוד של ילדים בצפון ובדרום, תוך פיתוח מסגרת קהילתית כדי לאפשר לילד להשתמש במחשב, ללמד אותו, להתאים לו את התוכנות שהוא צריך, ליצור קבוצות בין הילדים, יש ילדים שבכלל לא יוצאים מהבית, לאפשר לילד לתפקד טוב יותר בבית הספר כדי ליצור את התוכנות הדרושות, כך שאנו רואים את זה כפרויקט אזורי קהילתי שקושר גם את הנושא הטכנולוגי של אספקת המחשבים ואת הנושא הקהילתי שרותם את כל הקהילה או בגוף שיעשה את זה הלכה למעשה בקהילה.

אני רוצה להכריז על כך שאנו עומדים היום להציג את הפרויקט הזה בפני הפורום. אנו מנסים לחפש שותפים, יש לנו כבר כמה שותפים, ואני מזמינה את כל מי שמעוניין לתרום כדי שנוכל לקדם את הפרויקט הזה כמודל ראשוני ולהפיצו בכל הארץ.
היו"ר לאה נס
נשמע עכשיו את נציגי משרדי הממשלה. משרד הבריאות, בבקשה.
דוני אורלי
יש כמה מהלכים שנעשים במשרד הבריאות. אני חייבת לציין שחל שינוי בגישה של משרד הבריאות בשנים האחרונות בנושא הגישה לאדם עם המוגבלות. יש פתיחה של ערוצים לא רק לטיפול, אלא גם בנושא של סיוע והתייחסות לאמצעים מסייעים, לנגישות. הוקמה מינהלת נגישות של משרד הבריאות שאמורה לתת תוכנית תוך חמש שנים, להנגיש את מוסדות הבריאות. היא מחולקת לשלוש קבוצות חשובות; אחת עסוקה בנגישות המבנה, אחת בנגישות השירות, שזה משהו חדש לגמרי בראשותי, אנו מנסים לדבר על נגישות השירות גם מבחינת הסיוע האנושי וגם מבחינת סיוע טכנולוגי של אביזרים וגם מבחינת נגישות המבנה והצבת כוח אדם. השלישית – הדרכה לאנשי צוות, לקהל הרחב שמשתמש בשירותי בריאות. במקביל אנו מנסים היום לעשות חשיבה יותר רחבה, להעביר אינפורמציה משירות לשירות, ואם לאדם כסא, לבדוק גם את הנושא של נהיגה, אנו צריכים לעבוד בשיתוף עם משרדים אחרים. כל משרד אחראי על תחום אחר ולא תמיד יש שיתוף פעולה. אני באמת חושבת שהנקודה פה היא שיתוף פעולה ואיגום משאבים כדי שאפשר יהיה לתת מענה רחב יותר.

אני מאוד שמחה שהתחלנו לדבר על תפקוד בקהילה, וכנקודת מפתח לא מדברים כבר על נכים, אלא על אנשים עם מוגבלות. באמצעות סיוע אנו מעונינים להגביר את הפעילות שלהם ולא רק לרפא, אלא לאפשר להם להיות יותר עצמאיים. יש שינוי גדול מאוד בגישה של משרד הבריאות בנושאים האלה בשנים האחרונות. בנוסף, אנו משתדלים לשמוע את הקהל הרחב לפני שאנו מחליטים החלטות.
עמיחי בן דרור
אני מהמרכז לשלטון מקומי. ראשית, אני שמח על עצם המפגש הזה. אנו שותפים כבר מספר שנים ומתייחסים לכל הנושאים של יצירת דרכים לשוויוניות מוחלטת לאנשים עם מוגבלויות. אנו מקיימים גם טקס מיוחד של הרשויות המקומיות על נגישות ועיר נגישה, זה ייערך בהרצליה. הקימונו במספר רשויות מקומיות מערכות מידע מקומיות בהתאם להתקדמות הטכנולוגית של כל רשות ורשות. מי שמוביל בתחום הזה זה עיריית הרצליה. כמובן, אנו זקוקים למאגר המידע הארצי וניעזר בו. נשמח לספק מידע מקומי ולשלב אותו במערכת.
היו"ר לאה נס
תודה. אנו חייבים לסיים את הישיבה, אך אני רוצה לסכם את זה גם עם נציגה של משרד ראש הממשלה, שזאת תהיה הקריאה. יש טקס עכשיו באודיטוריום, וכולם מוזמנים להצטרף, אז ממש במלים קצרות.
עפרה רזאל
אני מהמרכז לטכנולוגיה חינוכית. המאגר שלנו יחד עם עמותת קשר עשה אתר להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שעלה לאוויר כבר לפני שנתיים וחצי ומשרת עשרות-אלפי הורים מדי חודש. אני רוצה לחזק את דבריה של גילה; מצד אחד מדובר בשיתוף פעולה, וכולנו נכונים ואומרים: בואו נתחבר, אך אם אין פלטפורמה משותפת, כל אחד נשאר עם המאגר שלו. האתר שעוד לא עלה לאוויר, שהרבה מאוד הושקע בו, הולך לכיוון אחר, האתר שלנו הולך לכיוון אחר. אני מאוד מעונינת להעביר את האתר שלי למישהו. אנו גייסנו כספי קרן פילנטרופית, והקמנו אתר לתפארת מדינת ישראל עבור הורים. כשייגמרו לי כספי הקרן, מי יחזיק את הדבר הזה? אני מאוד מחפשת מישהו שייקח את זה. אם ממשל זמין יגידו: אנו לוקחים את זה ונתחזק את זה, אנו אחראים שהמידע הזה לא ילך לאיבוד, תגידו את זה גם לגופים האחרים ותעמדו מאחורי הדברים האלה. יש לזכור שלכל גוף יש גם האגו שלו. דינה, אמרת שכל גוף ימשיך. אני לא רוצה להמשיך. אני לא מעונינת בכפילות. אם יש מקום אחד שבו הנצרך – ההורה או האדם עצמו מחפש מידע על חוקים וזכויות, שיהיה לו את זה במקום אחד.
היו"ר לאה נס
תודה. יש פה הערות של גולשים באינטרנט, הערה של יקיר, מבקש שיהיה גם מרכז מידע פיזי שאפשר יהיה להגיע אליו לקבלת שירות. היתה פה כבר תשובה, שמתקיימים פרויקטים כאלה במתנ"סים, שיש נגישות וקבלת שירו פיזית. משתמש נוסף, אלעד, מבקש לקיים מרכזי מידע עירוניים, אני שמחה שעל פניות הגולשים ניתנו כאן התשובות.
גולן ועקנין
לקחנו את האינטרנט בתור משהו אבסולוטי. יש אנשים שלא יודעים מה זה אינטרנט. אולי אפשר להוציא מדריכים, להוציא חומר כתוב, להביא את זה לאנשים בצורה טכנולוגית, אך להביא את זה לאנשים ביד, שלא יודעים מה זה המחשבים. זה חומר למחשבה.

שנית, בהמשך למה שנאמר פה, בתור נציג של ממשל זמין אנו מברכים ורוצים עוד כמה שיותר שיתופי פעולה, להציף מידע, ואם אפשר לעשות דברים, בואו ניצור גשרים ונראה מה עושים.
היו"ר לאה נס
רצון טוב ישנו, אך אנו מצפים למשהו ממוסד, ממלכתי, שיהיו כללים מאוד ברורים, מי נכנס, איך זה נעשה, איפה אפשר למצוא, זה צריך להיות מאוד מסודר. דהאמשה, הגעת בדיוק בסיום. הפנייה תהיה לראש הממשלה עם שיתוף הפעולה הפורה שיש בין משרד האוצר למשפטים, שיתוף הפעולה לא מספיק. אנו צריכים את ברכתו של ראש הממשלה, ראש הממשלה צריך לקחת חסות על מאגר המידע הכללי שדיברנו כדי שהדבר הזה יתבצע, שיקבל את ברכתו של ראש הממשלה כדי ששיתוף הפעולה של משרד המשפטים ומשרד האוצר יהיה מושלם. כמו שאנו רואים, יש עוד דרך ארוכה. הייתי רוצה לשמוע את נציגת משרד ראש הממשלה.
ורד סוויד
אני יועצת ראש הממשלה לענייני חברה. אני רוצה לברך את ד"ר לאה נס על הדיון שהיה כאן ואת כל הנציגים שהציגו את הנושא. אני חושבת שוועקנין היטיב לומר במלותיו שמדובר לא רק בשירות לנכה, אלא בשינוי ושיפור איכות החיים לכל המשפחה. אשמח מאוד לשתף פעולה, להעביר את הדברים שנאמרו כאן למנכ"ל המשרד. אני מסכימה עם התפישה שהועלתה גם על ידייך, דינה, וגם על ידי לאה, שזה לא צריך להיות גטו במקום אחד, אלא במקום שנגיש לכולם. הבנתי שאמורה להיות לכם פגישה עם האוצר בקרוב, אני אשמח להצטרף לפגישה.
היו"ר לאה נס
זו צריכה להיות מדיניות ממשלתית. כשאני אומרת "ברכתו של ראש הממשלה", זו מדיניות ממשלתית. אי אפשר להגיע לתוצר המוגמר בלי שתהיה פה החלטה של ראש הממשלה, לזו כוונתי. שיהיה במשרד האוצר - מקובל מאוד. אנו רוצים לקדם לאלתר. אי אפשר לחכות לעוד סקרים, תקציבים, את זה כבר עברנו. אנו לא רוצים שבישיבה בשנה הבאה, אם ירצה השם, תגיד לנו ד"ר לבלב שאנו בפיגור של 16 שנה. אני רוצה שבשנה הבאה נוכל לקדם פרויקטים אחרים ולברך על הפרויקט המוגמר.
 
תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים