ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 04/08/2004

פרוטוקול

סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.

3
הוועדה לקידום מעמד האישה
04.08.2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 123
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, י"ז באב התשס"ד (04.08.2004), בשעה 09:00
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל -היו"ר
אתי לבני
אורית נוקד
מוזמנים
ראובן ריבלין -יו"ר הכנסת
רוני בר-און -יו"ר ועדת הכנסת
רבקה שקד
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית
מיטל בר-שלום














בחירת יו"ר הוועדה
היו”ר רוני בר-און
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. בוקר טוב חברות וחברים, אני מתכבד ל]פתוח את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה. אני מבקש להודיעכם כי ביום 26 ליולי 2004, החליטה ועדת הכנסת להמליץ בפני הוועדה לקידום מעמד האישה לבחור בחברת הכנסת אתי לבני, לכהן כיו"ר הוועדה במקום חה"כ גילה גמליאל, וזאת בהתאם לסעיף 10א' לתקנון הכנסת. אדוני יו"ר הכנסת, בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן רבלין
תודה רבה אדוני יו"ר ועדת הכנסת, חברותיי חברות הכנסת, יש לנו 11 ועדות שאין מחלוקת עליהן, כאשר הוועדה ה-11, לא מבחינת סדר חשיבותה, היא הוועדה זהו שבה אנחנו היום מתכבדים לקיים חילופי גברא. זאת ועדה שעד אשר לא תקום הוועדה לקידום מעמד הגבר, תהיה חלק בלתי נפרד מעבודתה של הכנסת.

אני בתחילת דרכי האמנתי שאישה היא כמו גבר וגבר כמו אישה בכל מה שקשור לעבודת הכנסת. הוועדה הזו היא ועדה שקנתה לה שביתה והיא כבר דבר שאינו מוטל בספק. אנו מחויבים בקיומה, שכן כל הדיבורים על כך שאנחנו הגענו למצב שבו אין הבדל, אינם נכונים. יש הבדל, והוועדה הזו מחויבת לעמוד ולשמש כזרקור מתמיד על הנושא, עד אשר מדינת ישראל כחברה תראה את הדברים באופן טבעי לחלוטין.

תהיינה כפילויות בין הוועדות, אבל על כך אנחנו סומכים על יושבות ראש הוועדה או יושבי ראש הוועדה הזו, שידעו לכלכל מעשיהם בדרך כזו שלא יצרו כפילויות מיותרות שיעשו פלסתר את המטרה אמיתית של ועדה זו ואת המטרות שלמה היא הוקמה ושעליה להשיגן.

אנחנו מאבדים היום סגנים יו"ר הכנסת טובה מאוד, אם וכאשר היא תיבחר להיות יו"ר ועדה, והוועדה מאבדת יו"ר נמרצת ומעולה, שאני בטוח שתמצא את מקומה במסגרת הפעילות הציבורית כחברת כנסת, כי פעילותה הציבורית בטרם היותה חברת כנסת, היא אחד הדברים שבגיל כל כך צעיר אפשר לזקוף לזכותה.

אתמול יצא כעסן של מספר חברות כנסת על כך שבאתי והבדלתי בין חברות כנסת שנבחרו בגלל שריון, לבין חברות כנסת שנבחרו ישר. בכל תולדות הליכוד אינני זוכר חברת כנסת כל כך צעירה שנבחרה לכנסת לא בגלל שהיא היתה אישה, אלא בגלל שהיא היתה מנהיגה. זה לזכותה של היו"ר היוצאת. אני לא צריך להכביר במילים, כי הנשים מדברות בעד עצמן. אני מאחל הצלחה בהמשך הדרך.
היו”ר רוני בר-און
תודה רבה, אדוני היו"ר. אני שב ומזכיר לכם את החלטת ועדת הכנסת להמליץ בפני הוועדה לבחור בחברת הכנסת אתי לבני לכהן כיו"ר הוועדה. נעבור להצבעה.

ה צ ב ע ה
בעד – 3
נגד – 0
נמנעים – אין

אני קובע כי חברת הכנסת נבחרה ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, פה אחד. אתי, אני מברך אותך. אנחנו חברים מזה מספר שנים, כיהנו בגופים ציבוריים יחד, ותמיד התרשמתי מהיכולות שלך, מהנחרצות שלך, מהיצירתיות, מהיכולת להביא כיוונים חדשים ורעיונות חדשים. התברכנו בך במשך השנה וחצי האחרונות גם כסגנית יו"ר שניהלה את הישיבות עם הפלייר המיוחד שהבאת. אני בטוח שתעשי ככל שאת יכולה כדי להמשיך בתנופה האדירה שהוועדה לקידום מעמד האישה קיבלה כתוצאה מהכהונה של היו"ר היוצאת.

לך גילה, תודה רבה. הטבעת כאן את חותמך. עשית הרבה דברים ולא הנחת אפילו לשנייה אחת מהנושאים שבטיפולך לסור מסדר היום. אני מרשה לעצמי גם לברך אותך על שתי יוזמות חדשות שקראתי הבוקר בעיתון, האחת על הכנס היפה שערכת אתמול חברות הכנסת לדורותיהן והשנייה שאת מעשירה את ירושלים בעניינים האישיים שלך.

אני מרשה לעצמי בהזדמנות הזו להזכיר את התקרית הלא נעימה שהיתה לי איתך, האמירה הלא רצינית והלא נכונה שהיתה לי בקשר אלייך. אני שב ומתנצל עליה. אנחנו כבר הסרנו את זה מסדר יומנו, אבל תמיד בבתים החדשים משאירים אבן אחת לזכר החורבן, ולכן זו הזדמנות נכונה לעשות את זה. אני מברך אותך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני מבקש לעלות על סדר יומה של הוועדה את העובדה שנשיאות הכנסת היום היא בלי אישה. אם הייתי יודע, לא הייתי מסכים. במבנה החדש, אתם תעברו לחדר אחר.
אתי לבני
תודה לכולם על הדברים החמים. תודה לגילה שאני לאורך כל הדרך חשבתי שהיא עושה עבודה יוצאת מן הכלל, הביאה כיוונים אחרים בנמרצות. אני התבטאתי כך לא רק ביני לבינך אלא גם בכל אמצעי תקשורת כאשר דנו בנושאים אלה, מול אלה שביקשו להלעיז. תמיד חשבתי שהעבודה שנעשית פה היא עבודה חשובה, ואני נכנסת לנעלייך ומקווה להמשיך ולהרחיב את הנושאים. עכשיו אני באה מוועדת חוץ וביטחון, שבה התחלתי דיון בהחלטה 13/25, שמופיעה בכתבה של רותי סיני בעיתון "הארץ". ביקשתי לקיים דיון משותף לוועדת חוץ וביטחון ולוועדה לקידום מעמד האישה והמועצה לביטחון לאומי, בנושא מעורבות נשים בתהליכי שלום. אני אשמח לעבוד עם כל אחת ואחת שנמצאת כאן, ואני בטוחה שנעשה דברים טובים לטובת כולם.
גילה גמליאל
אני רוצה להודות לחברות בוועדה. יש לך צוות לעניין.
אתי לבני
אתמול פגשתי חלק מהן, וראיתי שיש עם מי לדבר.
גילה גמליאל
לא רק שיש עם מי לדבר, יש גם למי להקשיב, וזה יותר חשוב. בתחילת הקדנציה היתה כל פעם ממלאה מקום מנהלת ועדה אחרת וזה היה בעייתי, אבל היה שווה לחכות ולעבור את כל הדרך כדי לקבל את דלית כמנהלת הוועדה. בצוות הוועדה יש פחות דיבורים ויותר מעשים.

לגבי הלית, זהו נכס לאומי. אני מאחלת לה המון הצלחה, ואני מקווה שהיא תישאר איתנו באופן קבוע, כי מלבד זה שהיא מקצוענית והיא מכירה את התחום על בורי, היא נותנת לנו תמיד מעבר לזה. עכשיו יש קיצוצים בוועדה וכל הנטל ייפול על כתפיה של אריאלה. סנונית, זו ההזדמנות לומר לך תודה רבה על הכל. בצער רב, היא מסיימת את תפקידה בוועדה. היא רק התחילה אותו והיא כבר תצטרך לסיים אותו, וזה דבר ששווה לבחון אותו לאורך זמן ולראות האם באמת היתה הצדקה לקיצוצים האלה בוועדה.

תודה גם לרבקה שקד, שמקפידה ל הגיע לכל ישיבה, והיא בעלת אינפורמציה באופן כללי. היא מעודכנת ומסנכרנת על כלך דבר ועניין. אני פה ואני לא הולכת לשום מקום. אני מאחלת לך הצלחה. מהיכרותי האישית איתך, אני יודעת שיש לך את הדרך המקורית שלך להוציא דברים אל הפועל בצורה מאוד אלגנטית, ואין לי ספק שהוועדה תעניין אותך.
אתי לבני
תודה רבה לכולם. להתראות בישיבה הבאה.
הישיבה ננעלה בשעה 09:30

קוד המקור של הנתונים